Budapesten
Az korábban is előfordult, hogy Kovács János kibújt a zenekari árokból, most viszont, - bizonyára hetvenedik születésnapja alkalmából - éppen a karmesteri szempontból legproblémásabb darabokban kezdte megmutatni magát!
Még ősszel a Rádiózenekarral csinált egy nagyon szép Brucknert – akkor is az életmű utolsó szimfóniája, a Kilencedik volt műsoron, most pedig a Nemzeti Filharmonikusoknak dirigált egy Mahler Kilencediket.
Külföldön
Rijeka "lánykori" nevét szinte mindenütt feltüntetik, együtt a maival. A jelenlegi színház már a harmadik a városban. Az elsőt 1765-ben (!) emelték. A jelenlegi épület, természetesen, Fellner és Helmer műve, mint a Monarchia majd' összes színházáé.
Bevallom, azért vettem jegyet, hogy láthassam az épület belsejét is. Hiszen egy - Szegednél kevesebb számú lakosú - ötvenvalahány tagú zenekarától túl sokat nem vártam.
S egyfajta csoda történt...
Operabemutatók
Az előadás tehát úgy-ahogy kikerült Székely Kriszta kezéből, s már csak az előadókon múlt, mi és hogyan jut el a nagyközönséghez. Az eredmény érdekes: ha valami a rendezői munkán túl megjelent, az feltétlenül az énekes szereplők jóvoltából következhetett be, s helyenként azt is éreztük, másról is szól az előadás, mint amit a rendező beleképzelt.
Operabemutatók
25 év után az Operaház előállt egy új Hoffmann meséivel. Székely Kriszta nagy vonalakban lekopírozta saját Kékszakáll-rendezését. Igen ám, de amíg a Kékszakáll egyenes szálon futó cselekmény, addig Hoffmann sokkal összetettebb, áthallásoktól és elvonatkoztatásoktól hemzsegő remekmű. Ezeregy olvasata/változata van, pont ez teszi izgalmassá. Ehhez képest a rendező kevésbé bontott ki fontos gondolatokat.
Operabemutatók
A Lucrezia Borgia a MÜPA történetében nem először kerül színre, alig egy héttel múlt tíz esztendeje, hogy Donizetti remeke feltűnően zajos sikert aratott a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az akkori és a mostani előadás között mindössze egy közreműködő átfedés van, Andrij Jurkevics karmesteré, aki most is pontosan hozza a formáját, a stílus tökéletes ismeretében. Minden megtehetőt megtett, ami nem úgy sikerült, arról nem ő tehetett.
Operabemutatók
Szegeden Bohémélet megy. Göttinger Pál gyakorlatilag szó szerint vette Puccinit és rettentő feszesre húzva dolgozta ki a színpadi játékot. Azt érzem, a szereplők minden lépését patikamérlegen porciózta ki, hogy minél hatásosabb legyen. Göttinger pontosan érezhette, hogy egyetlen nem odaillő mozdulat, vagy gesztus ront a komponista által felvázolt szituáción, szereplői nagy érdeme, hogy alkotó módon vettek részt ebben az igazi ensemble-produkcióban.
Operabemutatók
Az Ensemble Les Arts Florissants legutóbbi koncertje újra ünnep lehetett. Georg Friedrich Händel eleddig nálunk nem játszott operáját, a Partenopét hozták el ritka pazar előadásban.
Budapesten
Az ember nem akar még egy teljes szezont koncertmentes karanténban tölteni! Ezért sorbaáll az „emlékeztető” harmadik oltásért és tömegközlekedve annak ellenére maszkot vesz fel, hogy még nem ért véget a Vadászati Világkiállítás. Azért, hogy be ne lobbanjon a negyedik hullám, már koncertre se mer menni. - Paradox helyzet!
Operabemutatók
Nem nagyon volt kedvem ehhez a Saloméhez, de megtörtént a csoda: kifejezetten lelkesen, sőt felvillanyozva álltam fel a székemből. Sőt, még ennél is nagyobb csoda történt: úgy döntöttem, hogy Annemarie Kremer alakítását még egyszer látnom kell.
Operabemutatók
Azt gondolom, azért esett a választás Calixto Bieito már-már elavultnak számító, kerek negyedszázados feldolgozására, mert az egész világon bizonyított produkció. A katalán rendező előadása azért tűnik elsősorban újszerűnek, mert megfordította a nézőpontokat. Nem előadást láttunk, hanem szinte benne éltünk.
Operabemutatók
Attól tartok, hogy majd ötven vagy száz év múlva, ha szóba kerül Anna Netrebko, az emlékező összehúzza majd a szemét, és azt mondja: „Netrebko… ja, igen… az a szép hangú szoprán, aki azzal a borzasztó tenorral énekelt.” De ez már legyen Anna problémája, nem a miénk. Mi annak örüljünk, hogy Ő énekelt nekünk.
Operabemutatók
A Coopera égisze alatt létrejött Szöktetés Debrecen és Győr után, ha némi késéssel is, de befutott Szegedre. Előbb a szabadtérre, majd az évadban várhatóan a színházban is bemutatják Mozart korai remekét. Az Újszegedi Szabadtéri Színpad pompás helyszínnek bizonyult.
Budapesten
A járványügyi megszorításokat feloldó (reméljük nem szűkre szabott) időablakban gőzerővel megindultak a fesztiválok, amelyeken főleg a kamarazene az uralkodó. A Fesztivál Akadémia egyik estjén jártunk.
Operabemutatók
Az Andrea Chénier rendezői olvasatának a csúcsa a harmadik felvonás, amikor előbb Gérard, majd Maddalena vall színt a világról és benne saját helyzetéről. A vaskos jelenet és benne a két ária a mű legnépszerűbb részei, de ezúttal a zenei súlyuknál is erősebben hatottak, mert a színpadi mozgás jóvoltából szokatlan oldalról mutatták meg hőseink gondolkodását. És ez egyszerűen más dimenzióba emelte a két figura problémáját. Egyszeriben átléptünk az operai klisék kissé bántó sematizmusán, mert valami egyedi alakult ki a szemünk előtt.
Közvetítések
Frank Hilbrich rendező erős, határozott elképzelésekkel érkezett a pesti Don Carlos rendezésére. Vannak vitatható ötletei szép számmal, de tagadhatatlanul konzekvens olvasatot tárt elénk, ami már önmagában elismerésre késztet. És vannak remek meglátásai is. Pszichés oldalról fogja meg Verdi remekét, főszereplői képességeikhez mérten tudták ebben követni.
Közvetítések
Ezen a hideg januári estén az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál online koncertjére csatakoztam fel, melyet a BMC színpadán tartottak – a helyzet szülte – live stream formában. A koncert műsora egy nagyon híres-hírhedt zenemű és egy annak nyomán született vadonatúj alkotás, Arnold Schönberg és Dinyés Dániel műveinek előadása.
Közvetítések
A kényszer szülte operaházi MaszkaBál-sorozat szeptember 20-án indult, utána december 20-ig minden szombaton és vasárnap került online nagyközönség elé egy-egy új koncert. 2020-ban összesen 27 produkció jött létre. A fentebb vázolt koncepció mentén 38 énekes lépett fel (mint főszereplő és/vagy mint vendég), valamint 21 fiatal meglepetés-vendég.
Operabemutatók
„Hivatalosan” Vajda János új dalművét Molière A képzelt beteg és Bulgakov Őfelsége komédiása című darabjából gyúrta össze Várady Szabolcs szövegíróval (Vajda bevált librettistája). Ez az információ viszont így könnyen tévútra vezeti a gyanútlan operabarátot. Ugyanis az előadás kb. 90 %-át adja A képzelt beteg, s mindössze négy nyúlfarknyi jelenet képviseli Bulgakovot.
Operabemutatók
Az Operaház is bemutatta a maga Poppeáját az Eiffel Műhelyház Bánffy termében. A színház belépett az újszerű kísérletezők népes táborába, felkérésére a fiatal Bella Máté újrahangszerelte és kortárs zenei elemekkel dúsította Claudio Monteverdi alapművét. Valamiért ez is kevésnek tűnhetett, mert a darabban jazzbetétek is felbukkannak, melyeket a kiváló Fekete-Kovács Kvintett játszott.
Operabemutatók
Ez a Rigoletto ismét megerősítette a régi tételt: legjobb zene az élő zene — természetesen méltó megvalósításban. Méltó volt a műhöz, az elődökhöz, de legfőképpen segített nem elveszteni a reményt, hogy még lehet jót hallani.