Bejelentkezés Regisztráció

Magazin

Interjúk

2025-10-08
-- zéta --

Több, mint három évtized telt el az első operaházi fellépése óta. Nem sztár a szó klasszikus értelmében, de szinte minden alakítása messze kimagaslott a mezőnyből. Személyiség, egyáltalán nem szokványos pályaívvel. Már jó ideje felsőfokon tanítja is a mesterséget. Egy kicsit rendhagyó beszélgetés Váradi Zitával – II. rész.

Interjúk

2025-10-05
-- zéta --

Több, mint három évtized telt el az első operaházi fellépése óta. Nem sztár a szó klasszikus értelmében, de szinte minden alakítása messze kimagaslott a mezőnyből. Személyiség, egyáltalán nem szokványos pályaívvel. Már jó ideje felsőfokon tanítja is a mesterséget. Egy kicsit rendhagyó beszélgetés Váradi Zitával – I. rész

Főtéma

2025-10-02
-Kaya Ariel Woytynowska-

A zenei pálya kívülről ragyogásnak és sikernek tűnhet, belülről azonban gyakran komoly lelki terhekkel jár. A rendszeres szereplés, a folyamatos teljesítmény nyomás és aszabadúszó művészeket gyakran kísérő egzisztenciális bizonytalanság olyan nehézségeket jelenthet, amely testi és lelki egészséget egyaránt veszélyeztethet.

Esszék és tanulmányok

2025-09-20
-- MG --

A hatodikra valamiért nem fogsz rögtön gondolni. Ez az, ami ott van a sorban, de nemigen veszed észre. Ha már Bruckner, legyen nagy és hatalmas, vagy méltóságteljes, vagy áradó, vagy olyan, ami felkelti a szakma és a közönség érdeklődését. Az A-dúr szimfónia sem nem hatalmas (mármint Bruckneri mértékkel mérve), sem nem magasztosan áradó...

Interjúk

2025-08-10
-Kurucz Gergely-

A fiatal magyar opera-énekesnő, Kissjudit Anna óriási személyes sikert aratva debütált Erda szerepében a Bayreuthi Ünnepi Játékokon. A művésznővel még a próbák során beszélgettünk pályájáról és az elmúlt hetek izgalmas beugrásairól.

Esszék és tanulmányok

2025-07-19
-- MG --

Nem is lehetett másként, mint hogy az ötödikkel új komponálási korszak kezdődött. Valóban: szerzője tudatosan, és szorgalmasan fedezett fel eleddig nem érintett alkotói területeket. Technikai értelemben éppen ezért erre a szimfóniára sokan kísérleti műként tekintenek.

Esszék és tanulmányok

2025-07-07
-- zéta --

Tavaly lett volna 100 esztendős Tóth Péter karmester, az Operaház egykori korrepetitora és dirigense. Ha valakire illik a kettétört életpálya megfogalmazás, akkor rá biztosan.

Interjúk

2025-06-17
-- zéta --

Németh Judittal volt már egy interjúnk 18 esztendővel ezelőtt. Akkor Bayreuthban futottunk össze, s elsősorban az akkori időszakról, az ottani feladatairól beszélgettünk, nem kerültek szóba a pályakezdés rögös évei. Annak a beszélgetésnek a végkicsengése az volt, hogy kezdenek a dolgok összerázódni. Ennyi idő elteltével nemcsak a pályakezdést érintettük, hanem az azóta eltelt eseményeket is. S volt az interjúnak apropója is.

Kommentár

2025-03-23
-Márok Tamás-

Elhunyt Németh József. A végső, keserű pohár egy gazdag élet végén jött el, amely meg volt rakodva sikerrel és örömmel. Mi, akik közel álltunk hozzá, nem csak egy nagyszerű énekest veszítettünk, hanem egy nyíltszívű, őrökké derűs barátot is.

Főtéma

2025-02-26
-- zéta --

Rados Ferencet csak a tehetség érdekelte, de az rettentően. Amolyan szürke eminenciása lett a magyar zenei életnek, mint előtte volt a legendás Simon Albert vagy még korábban Weiner Leó. Akiknek a nagyságát legpontosabban a következő muzsikusnemzedék teljesítménye tud jellemezni.

Főtéma

2025-02-16
-- zéta --

2025 márciusától az Erkel Színházat a kormányzati döntés következtében elveszti operai játszóhelyként a magyar nagyközönség. A döntés nem meglepő, hiszen az operai direkció már évek óta, ahogy egyik fórumtársunk frappánsan megfogalmazta, „szezonálisan váltakozó magyarázkodásaival” előkészítette azt. Volt covid, volt orosz-ukrán háború, volt energiaválság. Az érvrendszer most szintet lépett. A felelősök mi vagyunk: nézők, akik nem jártunk elegen az Erkel előadásaira.

Főtéma

2025-01-12
-- zéta --

Rendhagyó direktori pályaképek nagyon szubjektíven megfogalmazva: ahogyan én láttam őket, a nézőtérről. Rendhagyó abban az értelemben is, hogy időben visszafelé haladunk. Egyfajta időutazás, aminek a végére érve az Olvasó egy folyamaton tekinthet végig. Egy folyamaton, ami nemcsak a rendszerváltás előre kiszámíthatatlan operai útvesztőin vezeti végig, hanem a műfaj strukturális és művészeti változásain is. Látni fogjuk, mi változott meg visszavonhatatlanul és mi csak átmenetileg. A mai írás hőse Vámos László.

Kommentár

2025-01-09
-operatikus-

A buffához mindig is hozzátartozott az improvizáció. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy mindenki nagyon alaposan tudja a szerepét, sőt a partnerének a szerepét is, a váratlan megoldás ne zökkentse ki, esetleg őt is serkentse rögtönzésre.

Főtéma

2024-12-29
-- zéta --

Rendhagyó direktori pályaképek nagyon szubjektíven megfogalmazva: ahogyan én láttam őket, a nézőtérről. Rendhagyó abban az értelemben is, hogy időben visszafelé haladunk. Egyfajta időutazás, aminek a végére érve az Olvasó egy folyamaton tekinthet végig. Egy folyamaton, ami nemcsak a rendszerváltás előre kiszámíthatatlan operai útvesztőin vezeti végig, hanem a műfaj strukturális és művészeti változásain is. Látni fogjuk, mi változott meg visszavonhatatlanul és mi csak átmenetileg. A mai írás hőse Szinetár Miklós.

Főtéma

2024-12-07
-- zéta --

113 esztendővel ezelőtt, épp a mai napon avatták fel a Népoperát, a későbbi Városi Színházat, a még későbbi Erkel Színházat, s alig pár napja söpört végig a médián: megszűnik a budapesti operajátszás alaphelyszíneként, visszaveszik azt az eddig – úgy ahogy – kezelő Operaháztól. Ugye, tudjuk kérdés nélkül is, hogy a döntés egy az egyben kivégzi a magyarországi operajátszást?

Kommentár

2024-10-22
-- zéta --

213 éve született Liszt Ferenc. Nevezhetjük akár különcnek is azt a társadalmi normákat oly látványosan figyelmen kívül hagyó akaratot, mely csak és kizárólag a saját maga által fontosnak érzett irányt tekintette egyedül mérvadónak. Lehetett volna másképp is, de utólag csak rögzíthetjük, hogy a fiatal pianista fölrúgott minden addigi szabályt és etikettet, a nagyvilág pedig kábán és rajongva követte.

Esszék és tanulmányok

2024-10-08
-- MG --

Ha valaki azt kérdezi – nem sokan, de azért vannak ilyenek! –, hogy melyik szimfóniával érdemes kezdeni az ismerkedést, ha Bruckner zenéjéről van szó, akkor a legtöbben a negyediket ajánlják, merthogy ez a legnépszerűbb. Ezen kívül a hetedik az, amelyikre ugyanezt szokták mondani, nem csoda, hogy ezt a kettőt adják elő a legtöbbször.

Kommentár

2024-09-17
-- zéta --

Ma temetjük Berczelly Istvánt, az utolsó mohikánt. Volt valami eredendő szemérmesség benne, ami tiltotta, hogy egy mondatnál többet mondjon magáról. Amikor ezt először sikerült magamban megfogalmazni, akkor eszméltem rá, hogy változatos szerepeinek közös együtthatója, Valentintől Wotanig ez a bizonyos szemérmesség, még a nagyszájú Háry Jánost is áthatotta.

Esszék és tanulmányok

2024-07-14
-- MG --

Azt gondolom, hogy Anton Bruckner felnőtt, sőt idős korában is valahol megmaradt gyermeknek. Nagy-nagy tehetsége ellenére többek között ezért nem tudott betagozódni az elismert komponisták közé, ezért vannak pl. üres fanfárok a szimfóniáiban, ezért mozgott idegenül, félszegen, naivan a világban, és ezért van az, hogy a fanfárokon túl is vannak néha megütközést keltő zenei témái. De akkor mi végre az egész? Miért figyelünk rá, és tartjuk egyre többen kiemelkedő mesternek?

Esszék és tanulmányok

2024-05-31
-- MG --

Épp ezek a kis írások adnak, adtak alkalmat arra, hogy kicsit erőteljesebb, tudatosabb fókuszt irányítsak az életmű első szakaszára. A múltkor azt írtam, hogy a nulladik szimfóniát jobban kedvelem, mint az elsőt. Ám, mint tudjuk, egy bármilyen zenével való összebarátkozás javarészt csak meghallgatási mennyiség kérdése. A Beatles régi új számát, a Now and then-t is csak a második meghallgatásnál kezdtem kapizsgálni, és csak negyedikre esett le, hogy milyen szép... Mit várunk hát egy 50 perces szimfonikus mű esetében?





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.