Esszék és tanulmányok
Nem utal semmi nyom arra, hogy a reneszánsz korban lett volna Magyarországon fafúvós hangszerkészítés, és mindezidáig korunkban sem készültek olyan furulyák, amelyek megfelelők lennének koncerten való megszólaltatásra. Így zenei interpretációtörténeti pillanatra került sor a Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteményének olvasótermében 2010. június 15-én.
Esszék és tanulmányok
Kemény, szikár vonások, nemesen ívelt arcél, rigorózus tekintet. Megalkuvást nem tűrő munkamorál. Elfojtott szenvedély, nobilisan egyenes tartás. Többen így emlegették: "a magányos sas".
Esszék és tanulmányok
Számos kritikus véleménye szerint Klaus Tenntedt halálával a német karmesteri hagyományok egyik utolsó letéteményese távozott a zenei életből. A dirigens után maradt hangfelvételek, koncertrögzítések nagyrészt valóban igazolni látszanak e kijelentést.
Esszék és tanulmányok
Bár a holborni Southampton Row és a Royal Albert Hall között csupán néhány kilométernyi távolság húzódik, mégis hosszú és munkás út vezetett a külvárosi olasz kolóniából a világhírű londoni zenekarok feltétel nélküli szeretetéig és szakmai elismeréséig.
Esszék és tanulmányok
Mondják: ő volt a legnagyobb. Vele kezdődik a karmesterség mítosza és étosza. S Nikisch Artúr nem csupán korának legnagyobbja volt, de jelentősége a zenei interpretáció-történet folyamatában gyakorlatilag túlbecsülhetetlen.
Esszék és tanulmányok
Takashi Asahina érdemei, erőfeszítései, melyet a japán szimfonikus zenei műveltség kiterjesztéséért végzett, gyakorlatilag túlbecsülhetetlenek. Fél évszázadon át volt az ország első számú, mondhatni zászlóvivő dirigense.
Esszék és tanulmányok
Úgy tartják: vezénylési technikája olyan volt, akárha egy zongorán játszott volna hosszú ujjaival. Professzionális művészként arckifejezése alig tükrözött valamit a megszólaltatott muzsika érzelmi hullámzásából. Ami megszólalt, számára csak az volt a fontos.
Esszék és tanulmányok
Életében filmsztároknak kijáró népszerűség és reflektorfény övezte, temetésének napján gyászoló tömegek hömpölyögtek Madrid utcáin. Ataúlfo Argenta jelképe lett az európai klasszikus zenébe plántált mediterrán szenvedélynek, spanyol életigenlésnek.
Esszék és tanulmányok
Azt mondják: mindent tudott a zenéről, a szakmáról, a vezénylésről Hans Knappertsbusch, mindent, amit a jó muzsikusnak tudnia kell, csak nem mindig hozta ezt mások tudtára. Sokszor még a zenészei tudtára sem.
Esszék és tanulmányok
Egyaránt hasonlították már Toscaninihez, Furtwänglerhez. Ha pályája utolsó periódusában készült felvételeit hallgatjuk, lehet némi létjoga az utóbbival való rokonságnak. Ám fénykorában, a '30-as években készült lemezek arról tanúskodnak, a Toscaninivel való párhuzam is megállja a helyét.