Esszék és tanulmányok
Parayt nem okvetlenül soroljuk a XX. század nagy formátumú karmester-egyéniségei közé, azonban a Detroiti Szimfonikusokból az ’50-es évek közepére egy kiváló képességű, és – nem mellékesen a hanglemezeknek hála – nemzetközileg is jegyzett együttest faragott.
Esszék és tanulmányok
Valóságos antitézise volt a szigorú „német karmester” sztereotípiájának. Személyiségének varázsát nem a parancsoló tekintet, a határozott arcél és a diktatórikus vezetéskultúra következetes alkalmazása biztosította, hanem a tiszta zene felé való józan odafordulás és a gondjaira bízott muzsikusok iránti elkötelezettség, lojalitás és szeretet.
Esszék és tanulmányok
Előadásait teljes kontroll alatt tartva önmagát a zeneszerző szószólójának, tolmácsának tartotta – kemény munkamódszereit csak nehezen tudta összeegyeztetni szelíd művészi lelkiismeretével.
Esszék és tanulmányok
Kivívta Debussy és Ravel elismerő szavait, lenyűgözte a kényes-mogorva Stravinskyt, elfogadtatta a modernista irányzatokat a nyárspolgári Svájcban és több helyütt külhonban, a riadt német közönség elé vitte a Tavaszi áldozat egzaltált ritmusait, s mindeközben megalapította, és közel félévszázadon át nevelte hazája kirakatzenekarát.
Esszék és tanulmányok
Alapvonalaiban a Toscaniniéhez hasonló erények határozzák meg karmesteri technikáját és stílusát. Honfitársa azonban aligha rendelkezett a – szerinte – „széles” és „rikító” gesztusokkal vezénylő de Sabata teremtő spontaneitásával, olvasatainak eredeti színgazdagságával.
Esszék és tanulmányok
Kempe vezénylésében érződik valamiféle kettősség, melyben a tárgyilagos, kottahű és az egyéni hangú, szubjektív előadásmód között egyensúlyoz. Muzsikálása így egyszerre lehetett a maga módján expresszív és mégis higgadt hangon kontemplatív.
Esszék és tanulmányok
Bár zeneszerzőnek készült, be kellett érnie a vezényléssel. Mint karmester azonban – különösen mint vendégkarmester –, korának legkeresettebb muzsikusai közé számított, ezt az LP-korszak "adventi" időszakában született számos lemezfelvétele is bizonyítja.
Esszék és tanulmányok
Zenekarát mint "saját instrumentumát" kezelte, betegesen sokat próbált, totális személyes kontroll alatt tartotta az együttest és az előadásait. A tiszta és átlátható építkezés, a részvéttelenül objektív megközelítés volt az ideája
Esszék és tanulmányok
Gyökereit tekintve Carl Schuricht ahhoz a nagy német dirigens-generációhoz és interpretációs iskolához tartozik, melyet Furtwängler, Klemperer, Erich Kleiber vagy Bruno Walter neve fémjelez, ám korántsem futott be olyan fényes karriert, amilyennel említett pályatársai büszkélkedhetnek.
Esszék és tanulmányok
Soha nem emelte fel a hangját a próbákon, vezénylő mozdulataiból hiányzott minden parancsoló gesztus, muzsikusait csak "kedves barátaim" megszólítással instruálta, úgy hitte, nem utasítani, hanem meggyőznie kell a zenészeit, hogy elképzeléseit kövessék. A tiszta zenei kifejezés hitelességét nála semmi sem írhatta felül.










