Bejelentkezés Regisztráció

Esszék és tanulmányok

Esszék és tanulmányok

2011-06-10
-Balázs Miklós-

Zenekarát mint "saját instrumentumát" kezelte, betegesen sokat próbált, totális személyes kontroll alatt tartotta az együttest és az előadásait. A tiszta és átlátható építkezés, a részvéttelenül objektív megközelítés volt az ideája

Esszék és tanulmányok

2011-05-23
-Balázs Miklós-

Gyökereit tekintve Carl Schuricht ahhoz a nagy német dirigens-generációhoz és interpretációs iskolához tartozik, melyet Furtwängler, Klemperer, Erich Kleiber vagy Bruno Walter neve fémjelez, ám korántsem futott be olyan fényes karriert, amilyennel említett pályatársai büszkélkedhetnek.

Esszék és tanulmányok

2011-05-13
-Balázs Miklós-

Soha nem emelte fel a hangját a próbákon, vezénylő mozdulataiból hiányzott minden parancsoló gesztus, muzsikusait csak "kedves barátaim" megszólítással instruálta, úgy hitte, nem utasítani, hanem meggyőznie kell a zenészeit, hogy elképzeléseit kövessék. A tiszta zenei kifejezés hitelességét nála semmi sem írhatta felül.

Esszék és tanulmányok

2011-04-22
-Balázs Miklós-

Egyszerre reprezentálja a nemes teuton hagyományt és képviseli az érzékeny lelkű, félénk, de hitében megingathatatlan művész ideálját. Egyike volt azon keveseknek, akiknek pályája a II. világháború kitörése előtt indult, a vége pedig már átível a XXI. századba.

Esszék és tanulmányok

2011-04-19
-Balázs Miklós-

Beszélik: ő volt ennek a szakmának az utolsó nagy mágusa. Így volt vagy sem, kijelenthető, kevesekkel szemben volt olyan nyájas a nemzetközi szakmai sajtó, hogy kritikusai skrupulusok nélkül dobálhatták rá a "géniusz" jelzőt.

Esszék és tanulmányok

2011-04-12
-Balázs Miklós-

Szívós, lankadatlan és eltökélt vezér volt, ha zenekarépítésről volt szó, nem állhatta a lazaságot, a fegyelmezetlenséget, a felkészületlenséget, hírhedt maximalizmusát csak kevesen voltak képesek "jó egészségüket megőrizve" elviselni.

Esszék és tanulmányok

2011-03-02
-Balázs Miklós-

Két dolgot szokás tudni vele kapcsolatban: hogy vonzódott a zen buddhizmus tanaihoz, és hogy kibékíthetetlen ellenérzéseket táplált a hanglemezek iránt. Sergiu Celibidache beskatulyázhatatlan, különc és talányos karmestere volt a XX. századnak

Esszék és tanulmányok

2011-02-11
-Balázs Miklós-

Sokszor érte a vád, hogy előadásai túlzottan merevek, nehézkesek, ólomlábakon járnak, és nemegyszer hatalmas, szinte elviselhetetlen súllyal nehezedik a hallgatóra a mondanivaló, melyben, valljuk meg, döbbenetes mélységekig jut. Mert Otto Klemperert csak a zord, sötét mélységek érdekelték, a "fecsegő felszínből" semmi.

Esszék és tanulmányok

2011-02-04
-Balázs Miklós-

Művészetszemléletének sajátos jellegét egy szimplának tetsző ars poetica adta: Charles Münch számára a zene csakis zene volt. Nem német, francia, amerikai vagy szláv zene, nem régi vagy új zene, egyszerűen: zene.

Esszék és tanulmányok

2011-01-21
-Balázs Miklós-

Előadásainak színgazdagsága, a zenekari hangzás extatikus szépsége adja Stokowski karmesteri stílusának legfőbb erényét: az érzékien buja, zengő "Stokowski Sound", ahogy gyakran aposztrofálták.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.