Bejelentkezés Regisztráció

Karmesterekről, karmesterségről-\"úgy általában\"


135 mimi58 2004-11-23 12:38:03 [Válasz erre: 121 árok-lakó 2004-11-21 10:55:43]
Szerinted operát másképpen dirigál? Ott voltam a tavalyi Norma bemutatóján és nem tapasztaltam az általad leírtakat. Én szeretem Saccanit.

134 miketyson 2004-11-23 12:09:27
A nagy román énekesnő, Cotrubas.

133 alberich 2004-11-23 09:22:03 [Válasz erre: 132 Henderzon 2004-11-23 07:33:07]
Köszönöm a hozzászólást. Továbbá: A nayg román drámaíró Caragiale. A nagy román hegedűs és zeneszerző Enescu És még sorolhatnánk, ki-ki műveltsége szerint.

132 Henderzon 2004-11-23 07:33:07
Annak a dupla nagy A A nak szántam az alant olvasható alantas megjegyzésemet.

131 Henderzon 2004-11-23 07:31:32
A nagy román zongorista, Radu Lupu... A nagy román zongorista Lipatti... A nagy román énekesnő, Gheorghiu... A nagy román történész-filozófus Eliade... A nagy román teniszező Nastase... A nagy román focista Hagi... Mi a franc baja van ennek a fóbiásnak??

130 alberich 2004-11-22 23:14:25 [Válasz erre: 128 A A 2004-11-22 18:49:50]
itt valaki a téboly határán jár. Celibidache nem román? A nagy román kitétel nem dícsérő? Nem tudok mit kezdeni ezzel a dologgal. Hol volt elmarasztalás?

129 sphynx 2004-11-22 18:52:28 [Válasz erre: 128 A A 2004-11-22 18:49:50]
Nincsenek Neked előítéleted az anyanyelvvel kapcsolatban?

128 A A 2004-11-22 18:49:50 [Válasz erre: 113 alberich 2004-11-19 23:25:56]
Kedves alberich, sajnos téves információt propagálsz. Celibidache nem Furtwanglerrel vetekedett (nem ugyanaz a generáció) hanem Karajannal. Ha már véleményed van jó lenne hogy a valóságon alapuljon. És mivel nagy románnak kiáltod ki, gyanitom hogy előitélet is van bőven benned, méghozzá a legprimitivebb fajtából, nemzetiségi. Nem muszály szeretni egy karmestert, de azért nem lehet elmarasztalni, hogy épp mely nemzetnek a fia... És hogy miért nem rá szavazott a Berlini Filharmónia, megtudhatnád, ha érdekelne és utánaolvasnál.

127 sidespin 2004-11-22 15:24:28 [Válasz erre: 125 Henderzon 2004-11-22 14:10:58]
Milyen érdekes, ha jól értem valami ellenpéldaként említetted az idézett mondatot:) Pedig nekem nagyon tetszik: én is azt gondolom, hogy a karmesternek kicsit el kell játszania a pódiumon a zenét, vagy helyesebben azt amit Ő a zenéről gondol, amit a zenében érez. Azon csodálkozom csak, hogy ezt éppen ő mondta, mert Lukács a csakkarral karmesterek közé tartozik, bár ebben lehet, hogy benne van idős kora is. Ezzel együtt láttam vele nagyon jó koncertet nemrégiben az operában!

126 sidespin 2004-11-22 15:18:46 [Válasz erre: 121 árok-lakó 2004-11-21 10:55:43]
Nem tudom van e közönségnek dirigálás. A magam részéről annak nem vagyok ellenséhge, ha a karmester kicsit többet mozog minthogy pusztán a karjával intgessen. Én hiszek abban, hogy az egész testnek mozognia kell és gyakran nem az ütemek verése a fontos, hanem a zene színének, adott pillanatban való hangulatának szinte testbeszédbe sűrített esszenciájának is meg kell jelennie a karmester mozgásában. Pl. Kleibert nézve nekem ez jött le. Gesztusokat, indulatokat közvetített elsősorban a sodrást, a lendületet. Csak másodsorban a ritmust. Én szeretem Szimonovot is, bár azt belátom, hogy látványosabb nézni mint amennyire jó hallgatni. De szvsz nem rossz hallgatni sem.

125 Henderzon 2004-11-22 14:10:58
Nem írok nevet, mert nem akarom megbántani...- Miért ne írnék? Lukács Ervin nyilatkozta nemrégiben a rádióban a riporter kérdésére: az ő feladata az, hogy megtanítsa a karmesterjelöltet, hogyan kell mozogni a zenére. Ez a nyilatkozat szerintem önmagáért beszél. -Ja, egy ekkora ember ekkorát nyilatkozik, elég bátor, visszaidézve a nyilatkozatát biztos nem bántódik meg. Ha mond valamit a professzor úr, vállalja.

124 berlioz 2004-11-22 12:52:51 [Válasz erre: 123 W.A.M. 2004-11-22 12:43:49]
Mire gondolsz?Mit értesz butaságon? (mármint amit karmesterek követnek el)

123 W.A.M. 2004-11-22 12:43:49 [Válasz erre: 119 árok-lakó 2004-11-21 10:49:19]
Az a baj,hogy dívik a butaság a karmestereknél(is).Legalábbis a Zeneakadémián.Nem mondom:jó példájuk van rá...

122 Szilgyo 2004-11-22 10:20:59 [Válasz erre: 113 alberich 2004-11-19 23:25:56]
Szerintem majd a Momus is jól megírja a magáét egyikről-másikról...

121 árok-lakó 2004-11-21 10:55:43
Közönségnek-dirigálásról: Koncertpódiumon valóban sok karmestert elkap ez a betegség. A legrosszabb képviselője az általam a gyakorlatban ismert karmesterek közül: Saccani. Teljesen öncélú, amit művel. Egy szemernyi alázat nincs benne Brahms-Dvorák-Beethoven, és egyáltalán egy zeneszerző felé sem. A zenekar már nem is Brahms-ot játszik, hanem Saccani-t. Szerintem borzasztó. Hozzá képest Szimonov csak egy elsőéves színinövendék...

120 árok-lakó 2004-11-21 10:50:09
elnézést a hibáért: tanította

119 árok-lakó 2004-11-21 10:49:19
...és erre rímel a következő gondolatom: a karmesterek sajnos elég nagy hányada elköveti azt a hibát, hogy nem bízik a zenekarában. A magyar karmesterképzés egyik \"nagyja\" konkrétan azt tanítota a Zeneakadémián, hogy a zenekar = ellenség! A karmesterek általában nem hiszik el, hogy a zenész szeret JÓL játszani. Senki nem azért ül fel a színpadra, (be az árokba), hogy dafke össze-vissza játsszon! A zenész természetéből fakadó igénye, hogy jól, a többi muzsikussal együtt \"lélegezve-élve\" megszólaltassa a műveket. Ez okoz a zenésznek is örömet...

118 árok-lakó 2004-11-21 10:42:00
Hát bizony, egyik-másik dirigens megérdemelné, hogy azt játsszuk, amit vezényel!

117 zuniga 2004-11-20 21:27:54 [Válasz erre: 116 janomano 2004-11-20 20:46:18]
(Erre van az a bizonyos mondás, mikor a karmester sokat szekírozza a zenekart: -Ha sokat tetszik kellemetlenkedni, úgy fogunk játszani, ahogy vezényelni tetszik...)

116 janomano 2004-11-20 20:46:18 [Válasz erre: 112 Henderzon 2004-11-19 21:17:02]
Koncerteket már rég nem nézek. Untatnak. Vagy koncertre megyek, vagy zenét hallgatok. Ritkán látok autentikus vezénylést. Amikor tényleg látom, érzem, hogy vezérli, vezényli a zenekart a karmester. Láttam olyat is (egyik vezető zenekarunktól), hogy hadonászott össze-vissza a madár (aki egyébként a nemtom milyen \"nagyhírű zkar\" zeneigazgatója volt) aztán mégis lejátszották, amit akartak, igaz halványabban. Talán ez rímel arra, amit te írtál.

115 Árkos 2004-11-20 14:06:21 [Válasz erre: 112 Henderzon 2004-11-19 21:17:02]
Szimonov tényleg csak a közönségnek dirigál.Teljesen sablonos tükör előtt begyakorolt mozdulatai vannak. Amire nem is könnyű sokszor rájátszani...És zeneileg sajnos szörnyű. Átírja a darabokat a maga igényei szerint...

114 Heiner Lajos 2004-11-20 12:48:44 [Válasz erre: 113 alberich 2004-11-19 23:25:56]
Bruckner Nyolcat hallgattam vele Bécsben, két (!!) óráig tartott, de nem unatkoztam. Amúgy az Egmont-nyitány filmje? \'47, ha jól csalódok?

113 alberich 2004-11-19 23:25:56 [Válasz erre: 108 A A 2004-11-19 19:36:02]
Most jelent meg egy 15 CD-s Celibidache-doboz az EMI-nél. Müncheni felvétel valamennyi, ha jól tudom. Ő egyébként Furtwaenglerrel vetélkedett, de aztán 1947 táján Wilhelm nyert, és a nagy románt kirakták a Berlini Filharmonikusoktól. Münchenben talált magára a hetvenes-nyolcvanas években.

112 Henderzon 2004-11-19 21:17:02 [Válasz erre: 111 berlioz 2004-11-19 20:42:07]
Ha nézem, tetszik, ha hallgatom, nem tetszik. Egy alkalommal úgy néztem videón a vezénylését (a Beethoven VII volt azt hiszem), hogy levettem a hangot. Annak alapján, ahogy életre \"mozdulta\" belső hallásomban a művet, zseniálisnak kellett volna lennie. Felhangosítva derült ki, mennyire üres az egész.

111 berlioz 2004-11-19 20:42:07 [Válasz erre: 106 Henderzon 2004-11-19 17:17:30]
...most akkor Szimonov tetszik,vagy nem?!

110 W.A.M. 2004-11-19 20:22:35 [Válasz erre: 105 zuniga 2004-11-19 16:36:05]
Természetesen nem muszáj jelen lenni,de ha már éppen ott vagyok,akkor már megnézem,-hallgatom.És leírom a véleményemet.Baj? Nem mellesleg kíváncsiságból megyek el a koncertjeire.Arra vagyok kíváncsi,hogy változott-e a \"stílusa\".Hát,sajnos,nem változott.

109 Henderzon 2004-11-19 19:57:59 [Válasz erre: 108 A A 2004-11-19 19:36:02]
A Bartókon leadott sorozatot végighallgattam. Nem tett jelentős benyomást rám. Értem ezalatt, nem volt olyan megrendülésem egyetlen alkalommal sem, mint pl. Fricsaynál a Patetikus. Pedig gyanítom, a legjobban sikerült produkcióiból válogattak.

108 A A 2004-11-19 19:36:02
Sergiu Celibidache-ról senki nem szól egy szót? Tudom hogy Magyarországon nem ismerik túlságosan. Sajnos. Ajánlom szives figyelmükbe. Van valaki aki a müncheni éveiből, az EMI által kiadott lemezeiről meghallgatott valamit? Tessék összehasonlitani Karajannal, meglepő dolgok derülhetnek ki... Egyetértek azzal hogy Fricsay ha többet élt volna könnyen vetekedett volna Karajannal, de helyette ezt Celibidache meg is tette. Tudjátok hogy ő volt Németországban a legdrágábban megfizetett karmester? A német állam azért hogy magának tartsa meg e titánt képes volt évi 3 millio márkát fizetni!!! És ez a 80-as években rengeteg pénz volt.Vajon miért?

107 Heiner Lajos 2004-11-19 19:26:06 [Válasz erre: 102 zuniga 2004-11-19 14:35:44]
Úgy tudom, már megtudták. Akárcsak B. B.-nál (nem az állatvédő). Nagy melle - nem feltétlen kell, ha igen, akkor vagdalt - Carmennek.

106 Henderzon 2004-11-19 17:17:30 [Válasz erre: 104 W.A.M. 2004-11-19 16:00:49]
Így van. Kedvenc mondásom jut mindig eszembe Szimonovról: \"Gyümölcséről ismerszik meg a fa\" A karmesterség és Szimonov úgy aránylik egymáshoz nálam, mint az olimpiai bajnok tornász a vásártéren kézenálló kóklerhez.

105 zuniga 2004-11-19 16:36:05 [Válasz erre: 104 W.A.M. 2004-11-19 16:00:49]
Kedves W.A.M.! Ezt írja: \"Mikor jelen vagyok a koncertjein..\" Kötelezheti-e Önt valaki is, hogy olyat tegyen, ami nem tetszik? Muszáj jelen lenni?

104 W.A.M. 2004-11-19 16:00:49 [Válasz erre: 101 Henderzon 2004-11-19 14:16:34]
Kedves Henderzon! Nemrégiben CSÁNYI VALÉRIÁT húztam le a \"sárga zöldig\",mert szerintem SZ.R az,amit csinál,de most kénytelen vagyok reagálni SZIMONOVOT ügyben is. Mikor jelen vagyok a koncertjein csupán egy dolog szokott kerülgetni:A HÁNYINGER! SZERINTEM UNDORÍTÓ,AMIT DIRIGÁLÁS CÍMÉN MŰVEL!MAJDHOGYNEM HÁTRAFELÉ VEZÉNYEL,HOGY AZ,AMIT CSINÁL JOBBAN NÉZZEN KI A KÖZÖNSÉG FELÉ! ANNAK,AMIT CSINÁL SEMMI KÖZE SINCS SE ZENÉHEZ,SE MŰVÉSZETHEZ! TETSZELGÉS AZ EGÉSZ!

103 Henderzon 2004-11-19 15:45:09 [Válasz erre: 102 zuniga 2004-11-19 14:35:44]
Természetesen nagyobb a mellényúlás esélye, mint a találaté. És ha az ember akár csak egyszer találja is el(ezerből), olyan büszkeség fogja el, hogy élete végéig avval fog dicsekedni. Nekem a csúcs: hogy azt mondtam, nem tudom, mi ez a mű, talán Bartók, de úgy hallom, Boulez dirigál...(éjszaka, autóban, Bartókon ment a Notturnó, a mű közepetáján ültünk be. Végül bemondták: Fából faragott királyfi, vezényelt Boulez...)

102 zuniga 2004-11-19 14:35:44 [Válasz erre: 101 Henderzon 2004-11-19 14:16:34]
Na, akkor Neked is be kellene nevezned a \"mit vezényel A. Nikisch\" játékba. Ugyanis csak egy egészen rövid - persze néma - film maradt róla, és senki nem tudja, mi lehet a műv... Ami a kitalációkat illeti, amióta egyszer nagyon csúnyán mellényúltam, nem merek találgatni. Asszem egy Mozart szimf ment az egyik adón. Nagy mellel mondtam, hogy ez egészen biztosan nem lehet Muti. Ő volt.... :-(( Azóta szépen jólnevelt pókerarccal hallgatom a műveket, melyeknek előadóiban nem vagyok biztos....

101 Henderzon 2004-11-19 14:16:34 [Válasz erre: 92 berlioz 2004-11-18 22:36:52]
Szerintem a legszebben Szimonov dirigál. Nem a legjobban,csak a legszebben. Koreográfia szempontjából. Próbáltátok már azt a játékot, hogy kitaláljátok a puszta dirigálásból, elnémított TV-t nézvén, hogy mi a zenemű? Vagy megállapítani csak a hangból, hogy ki hegedül v. zongorázik v. dirigál? Én kifejezett élvezetet találok az ilyen játszadozásban.

100 alberich 2004-11-19 11:54:26 [Válasz erre: 98 Heiner Lajos 2004-11-19 11:12:28]
És Guido Cantelli? Oké, korán meghalt. De akkor is.

99 zuniga 2004-11-19 11:45:37
Amikor a vezénylésről szoktak kérdezni és nagyon okosnak akarok látszani, akkor ezt a \"mesterséget\" egy hétköznapi jelenséghez szoktam hasonlítani. Mindenkivel nap, mint nap előfordul, hogy az utcán jön vele szemben valaki és már vagy 6-7 lépésről érezni lehet, hogy az illetővel nem vagyunk egy hullámhosszon. És már ilyen távolságból is megérezzük, hogy ha ugyanúgy folytatjuk utunkat mint eddig, akkor összeütközés lesz a dologból. (A magam részérő ilyenkor meg szoktam állni, oldja meg a másik a problémát. Ez többnyire egy mosoly kiséretében sikerülni is szokott...:-)) Szóval, ha a karmester olyan mozdulatokkal operál, ami nem kuszálja össze a \"lépteimet\", akkor minden OK. Ha nem, akkor....

98 Heiner Lajos 2004-11-19 11:12:28
Próbáltam egyszer indítani egy fórumot Ettore Panizzaról. Nem mondhatom, hogy bedöglött, mert el sem indult. Döbbenet, hogy senki sem ismeri. Alan Blyth barátomnak, aki mégiscsak valaki a zenekritikában, én mutattam meg egy-két felvételét, pl. Norma, Met, \'37, Cigna és Martinelli, azóta imádja. Van-e jobb Boccanegra, Otello, Ballo (\'40, Milanov, Björling és bizonyos Alexander Sved), mint ővele? Amúgy a XX. század olasz dirigensei: Toscanini aztán űr de Sabata és Panizza aztán nagy, nagy űr utána futottak még: Serafin, Muti, Abbado, etc.

97 Búbánat 2004-11-19 10:43:54
Saccani mögött az első sorban ültem többször is, és nagyon zavart, s képzelem a muzsikusokat is, hogy végig dörmögött,szövegelt, sziszegett, dúdolt a vezénylése közben (a partitúra nem zavarja, mert fejből dirigál). Ilyen is van...

96 Megén 2004-11-19 08:36:54 [Válasz erre: 91 zuniga 2004-11-18 22:23:17]
Volt is ma reggel a Bartókon Toscaninivel Szent Iván-éji álom nyitány, kicsit sercegett, de csodaszép volt. Más így indulni dolgozni:))

95 Megén 2004-11-19 08:34:40 [Válasz erre: 94 kötözködő 2004-11-19 07:29:08]
Akkor biztos János akart lenni.

94 kötözködő 2004-11-19 07:29:08 [Válasz erre: 88 Egy másik ároklakó 2004-11-18 21:38:36]
Csányi Vilmos etológus.

93 zuniga 2004-11-18 23:04:38
Bécs. Staatsoper. Horst Stein vezényelt (már nem tom, mit). Egyszer csak az egyik énekes egy másik rész éneklésébe fogott. Stein, akinek ugyan nem volt szép hangja, de annál szívesebben ordította a szólamokat a próbán, most is ezt a technikát alkalmazva egyszerűen beénekelte a baritonista helyett az inkriminált részt. Leonard Bernstein a nézőtéren ült. Mikor ez a közjáték lezajlott, csak ennyit mondott: - Jobb lett volna, ha mind a ketten hallgatnak...

92 berlioz 2004-11-18 22:36:52 [Válasz erre: 90 Tamás 2004-11-18 22:01:27]
Solti is KALIMPÁLT a kezével,és hogy milyen eredménnyel,az azt hiszem,nem lehet vita tárgya... Guilini tényleg fantasztikus volt,Carlos Kleiber viszont SZÉPEN is vezényelt!

91 zuniga 2004-11-18 22:23:17 [Válasz erre: 85 árok-lakó 2004-11-18 21:07:34]
Kedves \"árok-lakó\"! Azért ez a képlet se ennyire eccerű... Ha pl Toscanini nem állt volna fel (ha jól tudom, a csellója mellől) akkor most szegényebb lenne a világ egy karmesteri korszakkal. Hiába no, nem könnyű ezt a dolgot egy-két mondattal elintézni...:-)) (Ha nem nagyon illetlen dolog, akkor egy idevágó vicc: Turnén megbetexik a karmester, és az egyik brácsás ugrik be vezényelni. Pár nap után meggyógyul a karmester és hősünk visszaül a zenekarba. A mellette ülő azt kérdi tőle: -Néhány napig nem láttalak.. Mesélj, mi történt veled....)

90 Tamás 2004-11-18 22:01:27
Giuliniról mondják, hogy piszok rossz keze volt, és mégis zseniális fevételek születtek a keze alatt. Fricsay Ferencről csak annyit, hogy ha élhetett volna annyit, mint Karajan Úr, akkor méltó vetélytársa lehetett volna Karajannak. A másik nagy kedvencem Carlos Kleiber, akinek a koncertjei nem drágák, hanem megfizethetetlenek voltak. És még hányan vannak, akiket sajnos nem ismerünk............!

89 Tamás 2004-11-18 21:54:49
Egy alkalommal volt szerencsém látni egy filmet Ferencsik Karnagy Úrral. Azt kérdezték tőle, hogy lehet-e tanítani a vezénylést. Erra Ő azt felelte. Egy bizonyos ideig, vagy szintig igen, de Ő maga azért nem szerette ezt igazán, mert: 1. csak abból lesz jó karmester, akinek érzéke, és vezetésre alkalmas keze van, aki tudja a kezével vezetni a zenekart 2. Ő csak azt tudta igazán tanítani, akinek volt kérdése, egy egy mozdulatról, beintésről, stb. Akinek nem volt, hanem mindent értett azt nem lehetett jól tanítani. Ő ezt vallotta.

88 Egy másik ároklakó 2004-11-18 21:38:36 [Válasz erre: 85 árok-lakó 2004-11-18 21:07:34]
Csányi V. az a típusú karmester, aki csak \"taktíroz\", de semmi zenét nem csinál... Viszont nagyon ért a balettekhez- ez is művészet -, és teljes erejével őket figyeli, segíti.(míg mások az énekeseket szokták) Számomra nagyon fontos a karmester KISUGÁRZÁSA. Szerintem minden jó karmesternek van aurája, és ez hat a zenészekre. (Persze önmagában ez sem elég, tehetség, tudás, gyakorlat akkor is kell hozzá.) Fontos az is, hogy hogyan tud kapcsolatot teremteni a zenekarral, milyen stílusban beszél velük (kér vagy parancsol.., de errfől már írtatok!)

87 janomano 2004-11-18 21:33:05 [Válasz erre: 85 árok-lakó 2004-11-18 21:07:34]
Gondolom egyszerű elmémmel, hogy a karmesterek között is (mint pl. a brácsások, nehézbúvárok, evangélikus lelkészek, és taxisofőrök) vannak rossz, átlagos, illetve jó képességű emberek.

86 árok-lakó 2004-11-18 21:08:42
Sidespin-nek: Ha egy karmester keze alatt a dolgok \"tökátlagosan\" szólnak, az rossz!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.