A Fidelio.hu oldaláról:
Január 9-én jelentette be
a Luxemburgi
Filharmonikus Zenekar, hogy Rajna Martint nevezték
ki új zeneigazgatójuknak, aki a 2026/27-es évadtól veszi át a pozíciót Gustavo Gimenótól, az
együttes aktuális vezetőjétől. „Nagyon meglepett és izgatott vagyok, még mindig
nem hiszem el – mondta el a zenekar kisfilmjében a karmester. – Ez egy
csodálatos lehetőség, mivel a zenekar rendkívül magas színvonalon játszik,
köszönhetően a jelenlegi zeneigazgatónak.”
Rajna
Martin a közelmúltban a lapunk által készített interjúban nyilatkozott
is a Luxemburgi Filharmonikusokkal adott első koncertjéről: „Bátran merem
állítani, hogy eddigi életem legkellemesebb vendégdirigálása volt, minden
szempontból.
Egy építészeti remekműben, annak
világszínvonalú, fantasztikus koncerttermében egy remek zenekar dolgozik, akik
nemcsak rendkívül igényes muzsikusok, de nagyszerű emberek is.
Munkakedvük fáradhatatlan volt, nyitottságuk és odaadásuk pedig zavarba ejtő. Nagyon jó volt a »kémia« közöttünk, rengeteg dolgot meg sem kellett beszélni, hanem csak úgy megtörtént, mert tudtuk egymásról, hogy mit szeretnénk. Mindezt egy számomra rendkívül szimpatikus, kicsi országban, ahol most jártam először.”
Világi és egyházi szolgálatokban – Pasaréti találkozás Déri Andrással
Magyar Kurír.hu – 2025. január 4., szombat | 20:00
Szerző: Pallós Tamás
Karmester, kórusvezető, orgonista, zeneszerző. Déri András sokoldalú személyiség, aki régóta kötődik a budapest-pasaréti Páduai Szent Antal-templomhoz, illetve az ottani közösséghez. Több mint négy évtizede tartó áldozatos zenei munkáját, művészettel misszionáló hivatását nemrég a plébánia képviselő-testülete által adományozott Szent Antal-díjjal tüntették ki.
[...]
„– 1987-től elsősorban operákat vezényelt,
majd 1999-től váltott, és balettkarmestere lett az Operaháznak. Hogyan alakult
a dalszínházi pályafutása, illetve ez a fajta „specializáció”?
– Operával korábban nem
foglalkoztam, a zeneakadémiai öt évem is anélkül telt el. Azt hittem, hogy majd
szimfonikus zenét vezénylő klasszikus koncertkarmester leszek. Miután a ’80-as
évek közepén elsősorban korrepetitorokra volt szüksége az Operaháznak, meghívtak
oda. Ismerve, hogy jól blattolok, egykori tanárom, Kórodi András invitált és
vett fel. Valójában korrepetitorból váltam opera- majd balettkarmesterré.
Számos opera elvezénylésére kaptam – magam számára is váratlanul – lehetőséget,
amikor Petrovics Emil volt a főigazgató. Később az akkori zeneigazgató,
Oberfrank Géza felkért a Rigoletto vezénylésére. Nem
tudtam felkészülni, nagyon rosszul sikerült az előadás, úgyhogy abba akartam
hagyni az egészet, és eljöttem az Operától. Szabadúszóként dolgoztam egyebek
mellett a Budapesti Kamaraoperánál és a Weiner Leó Zenekarnál. Gondoltam,
kipróbálom magam vezető karmesterként, de gazdasági okok miatt végül az is
befuccsolt. 1997-ben – már családos emberként – kértem Oberfrank Gézát, vegyen
vissza az Operába. Nagyon rendes volt, mert Ütő Endre igazgatása alatt
jelentősen feldúsult a művészek és karmesterek létszáma, de valahogy
kiszorított számomra egy korrepetitori félállást. Módom nyílt újra operákat is
vezényelni, aztán Fülöp Attila, az Operaház főtitkára és Jármai Gyula első
balettkarmester felajánlották, hogy próbáljam ki magam balettkarmesterként, és
akkor, 1999-ben vezényeltem először A diótörőt.
2001 nyarán viszont lerobbantam, sztrókot kaptam, egy hétig nem tudtam beszélni, majd egy hónapig kiterítve feküdtem az OPNI intenzív osztályán. Kakuk Ilona főorvos tudásának és „csapata” gondoskodásának, továbbá feleségem szeretetének köszönhetően fokozatosan visszanyerhettem az erőmet. Sokáig tartó felépülésemben nagy segítséget jelentett számomra Kürthy András operarendező barátom meghívása is, amelynek köszönhetően 2002 első felében három alkalommal is elvitt magával Pekingbe, egy általa rendezendő Turandot-produkció betanító munkatársaként. Lerobbanásom előtt ez volt az utolsó darab, amivel még „operistaként” foglalkoztam. András belém vetett bizalma erőt adott, hogy a beteg bal kezemmel is hasznára lehetek e különleges – kínai művészekre kitalált – rendezése megvalósításában. Egyébként csak 2002 késő őszétől tudtam újra vezényelni; az Anna Kareninával tértem vissza. Jármai Gyula meghalt; Csányi Valéria kiállt mellettem és támogatott abban, hogy én vehessem át a megüresedett balettkarmesteri pozíciót.”
[...]
Hollerung Gábor: Önmagammal kellett konfrontálódnom
Különleges koncert lesz a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében szeptember 15-én. A Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság karmesterük, Hollerung Gábor hetvenedik születésnapját ünnepeli. A Hollerung 70 című koncerten elhangzó két zenemű a karmester választása, mindkettő fontos szerepet játszott az életében. Éppen hetvenedik születésnapján beszélgettünk vele a Zempléni fesztiválról, pályája alakulásáról és arról, hogy életét a zene megszerettetésének szenteli.
Mno.hu - 2024. 09. 09.
5:30 Bényei Adrienn
A HVG-nek is adott egy interjút, abban másként beszél sok mindenről Fischer Ádám.
"A személyiségem nem predesztinált arra, hogy karmester legyek" Interjú Fischer Ádámmal.
Ez így van. Megjegyzem, a MüPa tudtommal kötött egy megállapodást a Bécsi Filharmonikusokkal, ennek első eseménye még évekkel ezelőtt a Mahler/5 volt, amely után a kritikusok Vitray fociközvetítését felelevenítve ("Szegény ember vízzel főz") szóltak a császárvárosi, ill. a magyar zenekarok közötti minőségbeli különbségről. A 2022-23-as évadban Andris Nelsons vezényletével felejthetetlen Mahler/7-ben gyönyörködhettem - ezt a kritika lehúzta - a 2023-24-esben nem voltak, és már nem is jönnek, a jövő szezont illetően pedig hadd hagyatkozzam az egyszeri vak jósra: - Meglátjuk (vagy inkább meghalljuk).
Kieg.: a MüPában fellépő külföldi zenekarok és a velük érkező karmesterek többsége szerintem rövidebb-hosszabb turnéjának egyik állomása Budapest. Ilyen volt pl. tavaly ősszel Currentzis&Utopia koncertje is. Talán a közeli Bécsből akár 1-1 koncertre is át tud "ugrani" a Filharmonikusok, de ez már 100+ éve sem számított rendkívüli eseménynek ... legfeljebb rendkívül sikeres esemènynek. Az már tényleg rejtély, hogy Ozawa velük sem jött vagy jutott el Pestre.
Magyar zenekaroknak nem(igen) telik király-kategóriás karmesterek gázsijára, a MüPa pedig szerintem leginkább zenekarral hív meg karmestert. Hogy melyikkel és miért nem hívták meg, az örök rejtély marad. A MüPa előtt pedig nem volt (tíz)milliárdokkal kitömött hangversenyrendező "üzem".
Ma este a Kossuth Rádió A nagyok c. sorozatában Takács-Nagy Gáborral beszélgettek. A mediaklikken meghallgatható.
Nem vitatkozva Pallós Tamás szimpatikus megemlékezésével, csak kiegészítendő:
Holdkapun át Keletről Nyugatra – Seiji Ozawa megkésett köszöntése
Magyar Kurír.hu - Kultúra – 2024.
március 3., vasárnap | 18:05 – Pallós Tamás
„Nem
volt kiemelt hír itthon; február 6-án halt meg, de csak három-négy nappal
később jutott el idáig a közlemény: Seiji Ozawa – nálunk Ozava Szeidzsi (milyen
szokatlan így leírva) – életének nyolcvankilencedik évében járva Tokióban
elhunyt.”
Betetőzések – Riccardo Muti az évtizedek tükrében
Magyar Kurír – Kultúra - 2024. február 26.,
hétfő | 12:08
Szerző: Pallós Tamás
"Elfogult vagyok
Riccardo Mutival kapcsolatban. Mondhatjuk, hogy gyerekkoromtól. Neki köszönhető
ugyanis minden idők egyik legjobb operalemeze, amely 1974-es rögzítése óta
etalonnak számít.”
[...] „A Chicagói Szimfonikus Zenekar európai turnéjának egyik állomása január 24-én Budapest volt. Riccardo Muti leköszönő vezetőként, de immár az amerikai együttes örökös tiszteletbeli zeneigazgatójaként vezényelt itáliai tematikájú estet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.” [...]
Nagyon jó interjú, sose találtam volna meg! Ezer köszönet érte.
Január 23-án, kedden este Kovács János dirigálja a Szegedi Szimfonikus Zenekart. Az egyik próba után készült vele az alábbi, a szeged.hu oldalon megjelent interjú.
Kodály aktívan részt vett a zenei nevelésemben” – Villáminterjú ifj. Palló Imrével
/maszol.ro.hu – 2023.12.18./ -
Forró-Erős Dóra
A magyar népdalok mesterdalnokának, a székelyföldről származó híres baritonnak, Palló Imrének a fia, ifj. Palló Imre aligha kevésbé elismert és tehetséges művész, mint édesapja, és ugyancsak a zenei szférában kimagasló keresztapja, Kodály Zoltán. Ifj. Palló Imre december elején a Kolozsvári Magyar Operában vezényelt a Kürthy András rendezésében színpadra állított Szerelmi bájital című darabban, melynek kapcsán egy villáminterjú keretében beszélgettünk vele.-
Érdekes cikk! Bár, nem hiszem hogy Blomstedt esetében csupán a szentimentalizmus játszott szerepet!
És az eredeti cikk: https://bachtrack.com/worlds-best-orchestra-best-conductor-critics-choice-september-2023?fbclid=IwAR33dWdaoK4vUyZbnwWkBl8585xHo6kTZ8GjeR5wPxGQzpRZbuvYTjgnHEc
https://fidelio.hu/klasszikus/a-vilag-tiz-legjobb-zenekara-koze-valasztottak-a-fesztivalzenekart-179535.html
Elolvastam a karmester-portrét. Érdemes megnevezni
az interjúalanyt: Hollerung Gábor karmester, a Budafoki
Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója
https://m.hvg.hu/360/hetilap360/2023/33/20233317portre1
KESSELYÁK GERGELY: IZGATOTTAN VÁROM A FIATALOKKAL VALÓ MUNKÁT
/szfe.hu – B. Török Fruzsina, 2023. augusztus 8./
Beszélgetőpartnerünk a
zeneművészet egyik kiemelkedő alakja, aki élete során számos mérföldkövet ért
el. Az interjúban megismerhetjük az őszinte érzelmekkel teli gyermekkori
emlékeit, megélhetjük a zene és a karmesteri pálya elhivatottságának és sorsnak
hittel teli vonzását, valamint belepillanthatunk a terveibe és reményeibe az új
szerep, az SZFE zenés színházrendező osztályvezetője pozíciójában. Mindezt a
nagykoncert előtt, melyet a Kodály Filharmonikusok közreműködésével és a
csodálatos énekes, Miklósa Erika szereplésével dirigál hamarosan Debrecenben.
Kesselyák Gergellyel beszélgettünk.
Az úton levés művészete – Madaras Gergely karmesterségről és időívekről
Kultúra - 2023. augusztus 9., szerda | 14:30
Szerző: Pallós Tamás
Július elején csak rövid időre jött haza Londonból, ahol a
családjával él, hogy Mahler VIII. („Ezrek”) szimfóniáját vezényelje
Veszprémben, Európa kulturális fővárosában. Madaras Gergely legközelebb
augusztus 25. és 27. között ismét itthon, Pannonhalmán koncertezik.
Feleségével, a fuvolista Győri Noémivel lép fel az Arcus Temporum Művészeti
Fesztiválon, amelynek ők a művészeti vezetői is.
A
Budapesten született, immár világhírnévnek örvendő fiatal karmesterrel többek
között távolabbi és közeli példaképekről, zenei óriásokról, magyar szerzőkről,
César Franckról, lemezfelvételekről és a zarándoklás módjairól, stációiról
beszélgettünk. Pályakép, eddigi életút röviden.
Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2023. augusztus 6-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
Egész éves fellépéssorozattal ünnepli születésnapját Vajda Gergely
TÚL KELL
NŐNI AZON, AMIRE NORMÁLIS ESETBEN A HANGSZER HASZNÁLHATÓ, VALLJA A KARMESTER
MNO.HU – 2023. 07.02. - LÁNYI
ADÉL
Párizstól két órára, Poitiers-ben, a középkori Franciaország központjában, működik az Ars Nova zenekar. A Párizsi Operaháztól elkezdve a Bordeaux-i Szimfonikusokig számos kiemelkedő zenekarból érkeztek muzsikusok ebbe a formációba. Vajda Gergely elmondta: „Ami összeköti őket, az az, hogy élvezik azt a helyzetet, hogy új és szokatlan darabokat játszhatnak, és nem a megszokott repertoárt, amit bármikor máskor játszhat az ember”
[...]
Az interjúban Vajda Gergely azt is
elárulta, hogy idén augusztusban ünnepli a születésnapját. A kerek évfordulót
megünnepelve a Magyar Rádió zenekarával és a Magyar Rádió kórusával is
színpadra lép. Továbbá születésnapi koncertre készül az UMZE kamaraegyüttessel,
ahol bemutatják a Zenegén című darabot. A huntsvilli Hudson-Alpha
biotechnológiai kutatóintézet vezetőjével közösen létrehozott mű a tudományos
népszerűsítő szöveg és a kortárs zene különös találkozására épül. Vajda Gergely
úgy fogalmazott: „Én olyan születésnapot kívánok magamnak és a közönségnek is,
amelyből kiderül, hogy milyen lehetőségek vannak ebben a fajta munkában.”
Jó kis interjú,az ilyen apróságokból lehet a lényeget kihámozni...
https://faymiklos.hu/2023/06/22/beethoventol_guardiolaig
https://papageno.hu/zene/2023/06/fischer-adam-interju-wagner-napok-2023-hatalom/
Vashegyi György: zenészek nélkül semmilyen karmester nem tud sikert elérni
Infostart/Inforádió –
Kocsonya Zoltán, 2023. április 30.
"A Nemzeti Filharmonikus Zenekar abban is
kiemelkedő Magyarországon, hogy minden posztján egészen rendkívüli képességű
emberek ülnek – mondta most százéves együttesről Vashegyi György, a Nemzeti
Filharmonikusok főzeneigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. A Magyar
Művészeti Akadémia elnökeként beszélt a regionális terjeszkedésről, az
MTA-együttműködésről, de arról is, mekkora gondot okoznak az emelkedő
energiaárak.
Százéves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Megvolt az ünnepi évfordulós koncert a Művészetek Palotájában. Száz év nagyon nagy idő egy zenekar életében."
Köszönöm a linket. Valóban, érdekesek az interjúban Riccardo Muti mondandói.
Egy érdekes interjú: https://revizoronline.com/hu/cikk/10104/beszelgetes-riccardo-mutival
„Szeretnék átadni valamit, amit tudok” – a világhírű operakarmester, Ács János Nagyváradon tart mesterkurzust.
Pünkösdi meditáció címmel tart egyházzenei műsort a
csíksomlyói kegytemplomban vasárnap este Ács János, aki Pavarotti, valamint a
Három Tenor karmestereként szerzett világhírnevet.
/Maszol.ro portálról/
„A pokol legmélyebb bugyraiba delegálnám a karmestereket és a rendezőket” – Interjú Kovács Jánossal
Fidelio.hu – 2023.02.21
– Kondor Kata
„A Kossuth-díjas művésszel közelgő koncertjeiről, a zenekari szvitekről, a színpad kihívásairól és arról is beszélgettünk, mit változtatna meg a hazai operajátszásban.”
A Partiumba készül Ács János világhírű karmester - interjú
"ALAPOSSÁG,
SZENVEDÉLY, ALÁZAT"
/BORBÉLY ZSOLT ATTILA – MNO.hu – 2023.02.14./
„Ács János Magyarországon született, Budapesten indult el a zenei pályán,
de 1974-ben disszidált, mert származása miatt esélye sem volt a
továbbtanulásra. Olaszországban viszont egyszerre három konzervatóriumba is
felvették. Végül Milánóban telepedett le, énekesnek készült, világhírű
karmester, elismert zongoraművész, népszerű oktató, az olasz operajátszás
legnagyobb szakértője lett belőle. 2022-ben megkapta a Magyar Arany
Érdemkeresztet. Karmesterként Genovában debütált 1979-ben, a milánói Scalában,
a legnagyobbak mellett tanulta a mesterséget, majd sikerrel lépett fel a világ
legismertebb operaházaiban, koncerttermeiben. Éveken át zeneigazgatója volt
Dél-Afrikában a pretoriai operának, az Egyesült Államokban a denveri Opera
Coloradónak. Vezényelte Róma, Firenze és Velence operatársulatait, a Giuseppe
Verdi Színház és a Magyar Állami Operaház Falioni Kamarazenekarát vezette.
Bellini és Puccini valamennyi operáját dirigálta, s a legnagyobb Verdi-műveket,
korunk olyan nagy énekeseivel dolgozott együtt, mint Samuel Ramey, Raina
Kabaivanska, Giuseppe Giacomini, de a három tenor (José Carreras, Plácido
Domingo és Luciano Pavarotti) koncertjeinek állandó karmestereként szerzett
világhírnevet. Repertoárján több mint százötven opera és zenekari mű szerepel.”
Gustavo Dudamel lesz a New York-i Filharmonikusok zeneigazgatója 2026-tól...
Nagyon szívesen. Én a rosszfiú Currentzis felvételeit gyűjtöm. :)
Kedves takatsa,
Nagyon köszönöm. Letöltöttem, ha lesz időm, megnézem. A fiatal karmester pályájának üstökösszerű kezdése a Dudamelére emlékeztet, kíváncsi vagyok.
Hallott mar valaki egy koncertet Klaus Mäkelä vezenyletevel - elöben vagy legalabb radion?
Megpróbálom megkeresni.
Na akkor hallgasd meg Furtvänglerrel.
A Bartók Rádióban Schumann IV. szólt, csak az utolsó tételt kaptam el. Bevallom, a Schumann-szimfóniák nem a kedvenceim, nagyon nem. De valami olyan csodásan szólt a mű,, hogy mindent letettem a kezemből. egy deheroizált, néha játékos, néha kicsit féktelen előadást hallottam. A mű emberi közelségbe került. Gardiner vezényelt, hallgassátok vissza!
"Putyin háborújának karmestere". Tényfeltáró cikk és információk Valerij Gergijev feltételezett vagyonáról, alapítványának (hűtlen?) kezeléséről és eltitkolt állítólagos holland állampolgárságáról, ami az orosz törvények értelmében tilos lenne. Teljes cikk hvg.hu-n itt.
Az Óbudai Danubia Zenekar vezetőjével, Hámori Máté karmesterrel készült beszélgetés
/MNO.hu – 2021.11.07./
Részlet a cikkből:
„– A zenekar egyik jelmondata: A beszéd elválaszt – a zene összeköt. Kikkel szeretnének kapcsolatba kerülni?
– Zene azóta létezik, amióta ember él a földön. A járvány elválasztotta az embereket, s mentális feszültségekkel teli helyzetet idézett elő. Mindenki egyre idegesebb és bizonytalanabb. Amikor az ember bizonytalan, akkor fél, és amikor fél, agresszívvá válik. Egymástól elfele megyünk. Ezért gondoltam, hogy olyan programokat szervezzünk, amelyekkel meg tudjuk mutatni, hogy a zene képes összekötni embereket.
Három éve indítottuk el a Beethoven-projektet siketek és hallássérültek számára. Azokat szerettük volna a zene örömébe bevonni, akiktől látszólag a legtávolabb áll, és akik egyébként Beethoven problémájával a legjobban tudnak azonosulni. A koncerteken fizikális segédeszközöket használunk, lufikat, különleges hallókészülékeket, kontakthangszórókat, amelyek felerősítik a rezgést. Voltak, akik beültek a zenekarba, és megfogták a nagyobb hangszereket. Édesapámtól hallottam, aki agykutató volt, hogy a zene valószínűleg ősibb, mint a beszéd. Az agy struktúrája erre mutat. A beszéd nagyon fontos, sok mindent lehet vele tisztázni. De hazudni is, amit a zenében nem lehet.”
Zene hetilapra - Wagner selyembugyiban címmel Vajda Gergely érdekes írása olvasható James Levine-ról, zeneszerzőkről a Magyar Narancsban. A cikk bevezető szakasza ide kattintva érhető el.
A Bartók Rádió mai műsorán szerepel
18.30 – 19.30 Muzsikuslegendák
Doráti Antal karmester, zeneszerző
Szerkesztő – műsorvezető: Némethy Attila
(Lásd a Galériában a mai fotót: Toscanini a zenekara élén...)
Hamarosan kezdődik, a Bartók Rádió műsorán (14.02 – 15.00):
Arturo Toscanini vezényli az NBC Szimfonikus Zenekarát a New York-i Carnegie Hallban
Km.: Benny Goodman (klarinét), Earl Wild (zongora)
1. Richard Wagner: A walkür – A walkürök lovaglása (1953. március 7.),
2. Claude Debussy: Ibéria – szvit, a) Utcákon és utakon, b) Az éjszaka illatai, c) Ünnepnap reggelén (1953. február 14.),
3. Richard Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei – szimfonikus költemény (1940. március 16.),
4. George Gershwin: Egy amerikai Párizsban (Goodman, Wild – 1943. november 14.)
Az idétlen címe ellenére ez egy remek interjú. Madaras Gergely nagyon rokonszenves, de az se mindegy, ki a kérdező: druszája, Fazekas Gergely.