Érdekes cikk! Bár, nem hiszem hogy Blomstedt esetében csupán a szentimentalizmus játszott szerepet!
És az eredeti cikk: https://bachtrack.com/worlds-best-orchestra-best-conductor-critics-choice-september-2023?fbclid=IwAR33dWdaoK4vUyZbnwWkBl8585xHo6kTZ8GjeR5wPxGQzpRZbuvYTjgnHEc
https://fidelio.hu/klasszikus/a-vilag-tiz-legjobb-zenekara-koze-valasztottak-a-fesztivalzenekart-179535.html
Elolvastam a karmester-portrét. Érdemes megnevezni
az interjúalanyt: Hollerung Gábor karmester, a Budafoki
Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója
https://m.hvg.hu/360/hetilap360/2023/33/20233317portre1
KESSELYÁK GERGELY: IZGATOTTAN VÁROM A FIATALOKKAL VALÓ MUNKÁT
/szfe.hu – B. Török Fruzsina, 2023. augusztus 8./
Beszélgetőpartnerünk a
zeneművészet egyik kiemelkedő alakja, aki élete során számos mérföldkövet ért
el. Az interjúban megismerhetjük az őszinte érzelmekkel teli gyermekkori
emlékeit, megélhetjük a zene és a karmesteri pálya elhivatottságának és sorsnak
hittel teli vonzását, valamint belepillanthatunk a terveibe és reményeibe az új
szerep, az SZFE zenés színházrendező osztályvezetője pozíciójában. Mindezt a
nagykoncert előtt, melyet a Kodály Filharmonikusok közreműködésével és a
csodálatos énekes, Miklósa Erika szereplésével dirigál hamarosan Debrecenben.
Kesselyák Gergellyel beszélgettünk.
Az úton levés művészete – Madaras Gergely karmesterségről és időívekről
Kultúra - 2023. augusztus 9., szerda | 14:30
Szerző: Pallós Tamás
Július elején csak rövid időre jött haza Londonból, ahol a
családjával él, hogy Mahler VIII. („Ezrek”) szimfóniáját vezényelje
Veszprémben, Európa kulturális fővárosában. Madaras Gergely legközelebb
augusztus 25. és 27. között ismét itthon, Pannonhalmán koncertezik.
Feleségével, a fuvolista Győri Noémivel lép fel az Arcus Temporum Művészeti
Fesztiválon, amelynek ők a művészeti vezetői is.
A
Budapesten született, immár világhírnévnek örvendő fiatal karmesterrel többek
között távolabbi és közeli példaképekről, zenei óriásokról, magyar szerzőkről,
César Franckról, lemezfelvételekről és a zarándoklás módjairól, stációiról
beszélgettünk. Pályakép, eddigi életút röviden.
Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2023. augusztus 6-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
Egész éves fellépéssorozattal ünnepli születésnapját Vajda Gergely
TÚL KELL
NŐNI AZON, AMIRE NORMÁLIS ESETBEN A HANGSZER HASZNÁLHATÓ, VALLJA A KARMESTER
MNO.HU – 2023. 07.02. - LÁNYI
ADÉL
Párizstól két órára, Poitiers-ben, a középkori Franciaország központjában, működik az Ars Nova zenekar. A Párizsi Operaháztól elkezdve a Bordeaux-i Szimfonikusokig számos kiemelkedő zenekarból érkeztek muzsikusok ebbe a formációba. Vajda Gergely elmondta: „Ami összeköti őket, az az, hogy élvezik azt a helyzetet, hogy új és szokatlan darabokat játszhatnak, és nem a megszokott repertoárt, amit bármikor máskor játszhat az ember”
[...]
Az interjúban Vajda Gergely azt is
elárulta, hogy idén augusztusban ünnepli a születésnapját. A kerek évfordulót
megünnepelve a Magyar Rádió zenekarával és a Magyar Rádió kórusával is
színpadra lép. Továbbá születésnapi koncertre készül az UMZE kamaraegyüttessel,
ahol bemutatják a Zenegén című darabot. A huntsvilli Hudson-Alpha
biotechnológiai kutatóintézet vezetőjével közösen létrehozott mű a tudományos
népszerűsítő szöveg és a kortárs zene különös találkozására épül. Vajda Gergely
úgy fogalmazott: „Én olyan születésnapot kívánok magamnak és a közönségnek is,
amelyből kiderül, hogy milyen lehetőségek vannak ebben a fajta munkában.”
Jó kis interjú,az ilyen apróságokból lehet a lényeget kihámozni...
https://faymiklos.hu/2023/06/22/beethoventol_guardiolaig
https://papageno.hu/zene/2023/06/fischer-adam-interju-wagner-napok-2023-hatalom/
Vashegyi György: zenészek nélkül semmilyen karmester nem tud sikert elérni
Infostart/Inforádió –
Kocsonya Zoltán, 2023. április 30.
"A Nemzeti Filharmonikus Zenekar abban is
kiemelkedő Magyarországon, hogy minden posztján egészen rendkívüli képességű
emberek ülnek – mondta most százéves együttesről Vashegyi György, a Nemzeti
Filharmonikusok főzeneigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. A Magyar
Művészeti Akadémia elnökeként beszélt a regionális terjeszkedésről, az
MTA-együttműködésről, de arról is, mekkora gondot okoznak az emelkedő
energiaárak.
Százéves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Megvolt az ünnepi évfordulós koncert a Művészetek Palotájában. Száz év nagyon nagy idő egy zenekar életében."
Köszönöm a linket. Valóban, érdekesek az interjúban Riccardo Muti mondandói.
Egy érdekes interjú: https://revizoronline.com/hu/cikk/10104/beszelgetes-riccardo-mutival
„Szeretnék átadni valamit, amit tudok” – a világhírű operakarmester, Ács János Nagyváradon tart mesterkurzust.
Pünkösdi meditáció címmel tart egyházzenei műsort a
csíksomlyói kegytemplomban vasárnap este Ács János, aki Pavarotti, valamint a
Három Tenor karmestereként szerzett világhírnevet.
/Maszol.ro portálról/
„A pokol legmélyebb bugyraiba delegálnám a karmestereket és a rendezőket” – Interjú Kovács Jánossal
Fidelio.hu – 2023.02.21
– Kondor Kata
„A Kossuth-díjas művésszel közelgő koncertjeiről, a zenekari szvitekről, a színpad kihívásairól és arról is beszélgettünk, mit változtatna meg a hazai operajátszásban.”
A Partiumba készül Ács János világhírű karmester - interjú
"ALAPOSSÁG,
SZENVEDÉLY, ALÁZAT"
/BORBÉLY ZSOLT ATTILA – MNO.hu – 2023.02.14./
„Ács János Magyarországon született, Budapesten indult el a zenei pályán,
de 1974-ben disszidált, mert származása miatt esélye sem volt a
továbbtanulásra. Olaszországban viszont egyszerre három konzervatóriumba is
felvették. Végül Milánóban telepedett le, énekesnek készült, világhírű
karmester, elismert zongoraművész, népszerű oktató, az olasz operajátszás
legnagyobb szakértője lett belőle. 2022-ben megkapta a Magyar Arany
Érdemkeresztet. Karmesterként Genovában debütált 1979-ben, a milánói Scalában,
a legnagyobbak mellett tanulta a mesterséget, majd sikerrel lépett fel a világ
legismertebb operaházaiban, koncerttermeiben. Éveken át zeneigazgatója volt
Dél-Afrikában a pretoriai operának, az Egyesült Államokban a denveri Opera
Coloradónak. Vezényelte Róma, Firenze és Velence operatársulatait, a Giuseppe
Verdi Színház és a Magyar Állami Operaház Falioni Kamarazenekarát vezette.
Bellini és Puccini valamennyi operáját dirigálta, s a legnagyobb Verdi-műveket,
korunk olyan nagy énekeseivel dolgozott együtt, mint Samuel Ramey, Raina
Kabaivanska, Giuseppe Giacomini, de a három tenor (José Carreras, Plácido
Domingo és Luciano Pavarotti) koncertjeinek állandó karmestereként szerzett
világhírnevet. Repertoárján több mint százötven opera és zenekari mű szerepel.”
Gustavo Dudamel lesz a New York-i Filharmonikusok zeneigazgatója 2026-tól...
Nagyon szívesen. Én a rosszfiú Currentzis felvételeit gyűjtöm. :)
Kedves takatsa,
Nagyon köszönöm. Letöltöttem, ha lesz időm, megnézem. A fiatal karmester pályájának üstökösszerű kezdése a Dudamelére emlékeztet, kíváncsi vagyok.
Hallott mar valaki egy koncertet Klaus Mäkelä vezenyletevel - elöben vagy legalabb radion?
Megpróbálom megkeresni.
Na akkor hallgasd meg Furtvänglerrel.
A Bartók Rádióban Schumann IV. szólt, csak az utolsó tételt kaptam el. Bevallom, a Schumann-szimfóniák nem a kedvenceim, nagyon nem. De valami olyan csodásan szólt a mű,, hogy mindent letettem a kezemből. egy deheroizált, néha játékos, néha kicsit féktelen előadást hallottam. A mű emberi közelségbe került. Gardiner vezényelt, hallgassátok vissza!
"Putyin háborújának karmestere". Tényfeltáró cikk és információk Valerij Gergijev feltételezett vagyonáról, alapítványának (hűtlen?) kezeléséről és eltitkolt állítólagos holland állampolgárságáról, ami az orosz törvények értelmében tilos lenne. Teljes cikk hvg.hu-n itt.
Az Óbudai Danubia Zenekar vezetőjével, Hámori Máté karmesterrel készült beszélgetés
/MNO.hu – 2021.11.07./
Részlet a cikkből:
„– A zenekar egyik jelmondata: A beszéd elválaszt – a zene összeköt. Kikkel szeretnének kapcsolatba kerülni?
– Zene azóta létezik, amióta ember él a földön. A járvány elválasztotta az embereket, s mentális feszültségekkel teli helyzetet idézett elő. Mindenki egyre idegesebb és bizonytalanabb. Amikor az ember bizonytalan, akkor fél, és amikor fél, agresszívvá válik. Egymástól elfele megyünk. Ezért gondoltam, hogy olyan programokat szervezzünk, amelyekkel meg tudjuk mutatni, hogy a zene képes összekötni embereket.
Három éve indítottuk el a Beethoven-projektet siketek és hallássérültek számára. Azokat szerettük volna a zene örömébe bevonni, akiktől látszólag a legtávolabb áll, és akik egyébként Beethoven problémájával a legjobban tudnak azonosulni. A koncerteken fizikális segédeszközöket használunk, lufikat, különleges hallókészülékeket, kontakthangszórókat, amelyek felerősítik a rezgést. Voltak, akik beültek a zenekarba, és megfogták a nagyobb hangszereket. Édesapámtól hallottam, aki agykutató volt, hogy a zene valószínűleg ősibb, mint a beszéd. Az agy struktúrája erre mutat. A beszéd nagyon fontos, sok mindent lehet vele tisztázni. De hazudni is, amit a zenében nem lehet.”
Zene hetilapra - Wagner selyembugyiban címmel Vajda Gergely érdekes írása olvasható James Levine-ról, zeneszerzőkről a Magyar Narancsban. A cikk bevezető szakasza ide kattintva érhető el.
A Bartók Rádió mai műsorán szerepel
18.30 – 19.30 Muzsikuslegendák
Doráti Antal karmester, zeneszerző
Szerkesztő – műsorvezető: Némethy Attila
(Lásd a Galériában a mai fotót: Toscanini a zenekara élén...)
Hamarosan kezdődik, a Bartók Rádió műsorán (14.02 – 15.00):
Arturo Toscanini vezényli az NBC Szimfonikus Zenekarát a New York-i Carnegie Hallban
Km.: Benny Goodman (klarinét), Earl Wild (zongora)
1. Richard Wagner: A walkür – A walkürök lovaglása (1953. március 7.),
2. Claude Debussy: Ibéria – szvit, a) Utcákon és utakon, b) Az éjszaka illatai, c) Ünnepnap reggelén (1953. február 14.),
3. Richard Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei – szimfonikus költemény (1940. március 16.),
4. George Gershwin: Egy amerikai Párizsban (Goodman, Wild – 1943. november 14.)
Az idétlen címe ellenére ez egy remek interjú. Madaras Gergely nagyon rokonszenves, de az se mindegy, ki a kérdező: druszája, Fazekas Gergely.
"Bartók, a szakács, a motivációs tréner és a bolognai spagetti
Valamennyi jelentős magyar zenekarral dolgozott már, három évig Pierre Boulez asszisztenseként működött, hat évig vezette a Savaria Szimfonikus Zenekart, 2019 óta a Liège-i Királyi Filharmonikusok zeneigazgatója. Madaras Gergely, a fiatal magyar karmesternemzedék egyik legizgalmasabb és legsikeresebb tagja nemrégiben a Budapesti Fesztiválzenekart vezényelte, május 26-án, a Bartók Tavasz keretében pedig a Nemzeti Filharmonikusokkal ad Bartók-estet. Beszélgetésünkben szóba került Kocsis Zoltán szellemi öröksége, hogy milyen Bartókot vezényelni itthon és külföldön, miért hasonlít a karmester egy szakácshoz, hogy mitől jó a kortárs zene, s hogy mit tanult Bouleztől, illetve a pandémiás évtől." Interjú a 444.hu-n itt.
2021.04.11 18:30 - 19:30 Bartók Rádió
"Muzsikuslegendák"
Arturo Toscanini
Szerkesztő-műsorvezető: Némethy Attila |
Ma 150 éve született Willem Mengelberg holland karmester, egykor Budapest egyik kedvence. Két híradóbejátszást osztok meg ebből az alkalomból: az egyik a budapesti repülőtéren készült, "a világhírű karmestert cigányzenével fogadták". A másik híradórészletben Csajkovszkij V. szimfóniáját vezényli a Székesfővárosi Zenekar élén a Vigadóban, 1943 januárjában.
2021.02.14 18:30 - 19:30 Bartók Rádió
"Muzsikuslegendák"
Erdélyi Miklós karmester
Szerkesztő-műsorvezető: Némethy Attila |
2020.09.20 18:30 - 19:30 Bartók Rádió
"Muzsikuslegendák" |
Lehel György karmester Szerkesztő-műsorvezető: Némethy Attila |
Bartók Rádió ma délelőtti adása
11:00 - 12.00 Mesterek órája – John Barbirolli vezényel
1. Emmanuel Chabrier: Espana – rapszódia (Hallé Zenekar – Lugano, Teatro Kursaal, 1961. április 11.),
2. Giacomo Puccini: Pillangókisasszony – Szerelmi kettős I. felv. (Renata Scotto – szoprán, Carlo Bergonzi – tenor, Rómia Opera Zenekara – 1967.)
3. Johann Strauss: Kék Duna keringő (Hallé Zenekar),
4. Frederick Delius: Nyári dal (Londoni Szimfonikus Zenekar),
4. Edward Elgar: Gerontius álma – oratórium – Az angyal búcsúja (Janet Baker – alt, Ambrosian Singers, Hallé Zenekar),
5. Frederick Delius: Nyári dal (Londoni Szimfonikus Zenekar),
6. Nyikolaj Rimszkij-Korszakov: Spanyol capriccio (Hallé Zenekar – Lugano, Teatro Kursaal, 1961. április 11.)
Szerk.: Bánkövi Gyula
Bartók Rádió - ma este, 19:00 - 19:30
Arckép - alkotó emberek portréja
Oberfrank Péter karmester
Beszélgetőtárs-szerk.: Fellegi Lénárd
(Ism. hétfő, 9.30)
Bartók Rádió, ma: 17:30 – 18.30
Muzsikuslegendák
Kertész István karmester
Szerk.-mv.: Némethy Attila
"A jó karmestert a legapróbb gesztusok határozzák meg"
RICCARDO FRIZZA: A ZENESZERZŐ SZEMÉVEL PRÓBÁLOM LÁTNI A PARTITÚRÁT
2020. JANUÁR 15. SZERDA 15:09 2020. 01. 15. 16:43 – MNO.HU
Izsó Zita
"Az olasz operák egyik legismertebb dirigense, Riccardo Frizza 2020-ban két alkalommal is fellép Budapesten: legközelebb ma este a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényli a Müpában, ahol Rost Andrea, Molnár Ágnes, Szántó Andrea és Rezsnyák Róbert közreműködésével Richard Strauss művei hangzanak majd el. Hivatásáról, az olasz opera és Strauss műveinek kapcsolatáról, valamint jövőbeni terveiről beszélgettünk vele."
Riccardo Frizza február 9-én és 11-én Bellini Az alvajáró című operáját vezényli a Müpában.
ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.09.22. 07:09 Origo.hu
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/121. levélária
[…]
„A Hunyadi miatt is arra gondoltam, hogy Nénémnek megmutatom egy minapi interjú részletét, amely sehol nem jelent meg a sajtóban, nem is oda szántuk, hanem életrajzi könyvébe. A ma divatos agyoncsiszolt-kilúgozott beszéddel vagy az efféle memoárokat gyakran elárasztó szuperlatívusz-túltengéssel szemben igen őszinte szöveg, amely sem önszobrot nem kíván faragni, sem mások felett nem mond ítéletet. Tényeket azonban rögzít, és véleményt mond: sosem alakoskodna. Én csináltam, garantálom tehát, hogy szerkesztve is az igazi Medveczky Ádám beszél itt, üdítő őszinteséggel. Hallgassuk csak!”
[…]
Medveczky Ádám szeptember 1-jén ünnepelte 50 éves operaházi jubileumát. Az évforduló napján Beregszászon vezényelte a Hunyadi Lászlót a MÁO vendégelőadásán. Az M5 riportja az előadásról
MTI2019.02.25. 16:52
Zenészek gyötrésével és megalázásával vádolják Daniel Barenboim világhírű zongoraművészt és karmestert, a berlini Állami Operaház (Staatsoper Unter den Linden) fő-zeneigazgatóját.
A Der Tagesspiegel című berlini lap szerint név nélkül nyilatkozó zenészek beszámolói alapján régóta terjednek hírek arról, hogy Daniel Barenboim vezetési stílusa miatta félelem uralkodott el az operaház zenekarában(Staatskapelle Berlin), a napokban pedig már többen a nevüket vállalva léptek a nyilvánosság elé. Köztük van Willi Hilgers, az együttes egykori ütőse, aki azt állítja, hogy a karmester dühkitörései és megalázó bánásmódja miatt küzd magas vérnyomással és súlyos depresszióval. A zenész azt mondta, hogy Daniel Barenboim művészete vonzotta a zenekarhoz, és a Barenboimtól elszenvedett gyötrelmek késztették távozásra.
A vádakra reagálva Daniel Barenboin azt mondta a Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) regionális közszolgálati médiatársaságnak nyilatkozatban, hogy nem vagyok szelíd bárány. Azt mondta, a zenekar vezetőjeként az az érdeke, hogy minden muzsikus a tudása legjavát adja, és türelmetlen, ha nem ezt tapasztalja, de ez nem feszíti túl az elfogadhatóság határait. De azt is mondta,be kell látnia, hogy hajlamos az indulatosságra. Ezt az ereiben keringő latin vérrel magyarázta az 1942-ben az argentínai Buenos Airesben zsidó családban született művész. Daniel Barenboim szerint a zenészvezetési stílusa körüli vita időzítése nem véletlen: annak tulajdonítható, hogy elkezdődtek a tárgyalások a 2022-ben lejáró szerződésének megújításáról az operaház fenntartójával, a tartományi rangú főváros kulturális kormányzatával.
A Der Tagesspiegel hét végi kommentárja szerint a város vezetőinek venniük kellene a bátorságot ahhoz, hogy lezárják a 28 éve tartó Barenboim-korszakot. és új fő-zeneigazgatót keressenek. Ez a munkamániás művész érdeke is, hiszen gyakran tűnik betegesnek és kiégettnek, arcának viaszszerű színe pedig riasztó. Azt is írták, hogy az Állami Operaház Daniel Barenboim nélkül is fennmarad, de ez nem feltétlenül érvényes az arab-izraeli megbékélés elkötelezett szószólójaként ismert izraeli-argentin művész két másik nagy vállalkozására, az izraeli és palesztin fiatalokból álló Kelet-Nyugati Díván Zenekarra ás a fiatal közel-keleti zenészek képzésére létrehozott Barenboim-Said Zeneakadémiára, amely 2016-ban kezdte meg működését Berlinben.
„Ich bin ein Mensch, aber kein perfekter.“
„Kommentare können nur von 08:00 - 21:00 Uhr verfasst werden. Wir bitten um Verständnis.“
Die Berliner Zeitung ist eine Zeitung, aber keine perfekte!
Nálunk mennyivel nagyobb a sajtószabadság: 24 órán át lehet a művészvilág szereplőit mocskolni.
Nem hivatalos forrásból származó, meg nem erősített hírek szerint március 8-án közös hangversenyt ad James Levine, Riccardo Chailly és Gustav Kuhn, ahová hölgyek mellett ifjú udvarlóikat is szeretettel várják.
Nagyon jó Széll-biográfia:
Michael Charry: George Szell - A Life of Music
University of Illinois Press, 2011