Hollerung Gábor: Önmagammal kellett konfrontálódnom
Különleges koncert lesz a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében szeptember 15-én. A Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság karmesterük, Hollerung Gábor hetvenedik születésnapját ünnepeli. A Hollerung 70 című koncerten elhangzó két zenemű a karmester választása, mindkettő fontos szerepet játszott az életében. Éppen hetvenedik születésnapján beszélgettünk vele a Zempléni fesztiválról, pályája alakulásáról és arról, hogy életét a zene megszerettetésének szenteli.
Mno.hu - 2024. 09. 09.
5:30 Bényei Adrienn
A HVG-nek is adott egy interjút, abban másként beszél sok mindenről Fischer Ádám.
"A személyiségem nem predesztinált arra, hogy karmester legyek" Interjú Fischer Ádámmal.
Ez így van. Megjegyzem, a MüPa tudtommal kötött egy megállapodást a Bécsi Filharmonikusokkal, ennek első eseménye még évekkel ezelőtt a Mahler/5 volt, amely után a kritikusok Vitray fociközvetítését felelevenítve ("Szegény ember vízzel főz") szóltak a császárvárosi, ill. a magyar zenekarok közötti minőségbeli különbségről. A 2022-23-as évadban Andris Nelsons vezényletével felejthetetlen Mahler/7-ben gyönyörködhettem - ezt a kritika lehúzta - a 2023-24-esben nem voltak, és már nem is jönnek, a jövő szezont illetően pedig hadd hagyatkozzam az egyszeri vak jósra: - Meglátjuk (vagy inkább meghalljuk).
Kieg.: a MüPában fellépő külföldi zenekarok és a velük érkező karmesterek többsége szerintem rövidebb-hosszabb turnéjának egyik állomása Budapest. Ilyen volt pl. tavaly ősszel Currentzis&Utopia koncertje is. Talán a közeli Bécsből akár 1-1 koncertre is át tud "ugrani" a Filharmonikusok, de ez már 100+ éve sem számított rendkívüli eseménynek ... legfeljebb rendkívül sikeres esemènynek. Az már tényleg rejtély, hogy Ozawa velük sem jött vagy jutott el Pestre.
Magyar zenekaroknak nem(igen) telik király-kategóriás karmesterek gázsijára, a MüPa pedig szerintem leginkább zenekarral hív meg karmestert. Hogy melyikkel és miért nem hívták meg, az örök rejtély marad. A MüPa előtt pedig nem volt (tíz)milliárdokkal kitömött hangversenyrendező "üzem".
Ma este a Kossuth Rádió A nagyok c. sorozatában Takács-Nagy Gáborral beszélgettek. A mediaklikken meghallgatható.
Nem vitatkozva Pallós Tamás szimpatikus megemlékezésével, csak kiegészítendő:
Holdkapun át Keletről Nyugatra – Seiji Ozawa megkésett köszöntése
Magyar Kurír.hu - Kultúra – 2024.
március 3., vasárnap | 18:05 – Pallós Tamás
„Nem
volt kiemelt hír itthon; február 6-án halt meg, de csak három-négy nappal
később jutott el idáig a közlemény: Seiji Ozawa – nálunk Ozava Szeidzsi (milyen
szokatlan így leírva) – életének nyolcvankilencedik évében járva Tokióban
elhunyt.”
Betetőzések – Riccardo Muti az évtizedek tükrében
Magyar Kurír – Kultúra - 2024. február 26.,
hétfő | 12:08
Szerző: Pallós Tamás
"Elfogult vagyok
Riccardo Mutival kapcsolatban. Mondhatjuk, hogy gyerekkoromtól. Neki köszönhető
ugyanis minden idők egyik legjobb operalemeze, amely 1974-es rögzítése óta
etalonnak számít.”
[...] „A Chicagói Szimfonikus Zenekar európai turnéjának egyik állomása január 24-én Budapest volt. Riccardo Muti leköszönő vezetőként, de immár az amerikai együttes örökös tiszteletbeli zeneigazgatójaként vezényelt itáliai tematikájú estet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.” [...]
Nagyon jó interjú, sose találtam volna meg! Ezer köszönet érte.
Január 23-án, kedden este Kovács János dirigálja a Szegedi Szimfonikus Zenekart. Az egyik próba után készült vele az alábbi, a szeged.hu oldalon megjelent interjú.
Kodály aktívan részt vett a zenei nevelésemben” – Villáminterjú ifj. Palló Imrével
/maszol.ro.hu – 2023.12.18./ -
Forró-Erős Dóra
A magyar népdalok mesterdalnokának, a székelyföldről származó híres baritonnak, Palló Imrének a fia, ifj. Palló Imre aligha kevésbé elismert és tehetséges művész, mint édesapja, és ugyancsak a zenei szférában kimagasló keresztapja, Kodály Zoltán. Ifj. Palló Imre december elején a Kolozsvári Magyar Operában vezényelt a Kürthy András rendezésében színpadra állított Szerelmi bájital című darabban, melynek kapcsán egy villáminterjú keretében beszélgettünk vele.-
Érdekes cikk! Bár, nem hiszem hogy Blomstedt esetében csupán a szentimentalizmus játszott szerepet!
És az eredeti cikk: https://bachtrack.com/worlds-best-orchestra-best-conductor-critics-choice-september-2023?fbclid=IwAR33dWdaoK4vUyZbnwWkBl8585xHo6kTZ8GjeR5wPxGQzpRZbuvYTjgnHEc
https://fidelio.hu/klasszikus/a-vilag-tiz-legjobb-zenekara-koze-valasztottak-a-fesztivalzenekart-179535.html
Elolvastam a karmester-portrét. Érdemes megnevezni
az interjúalanyt: Hollerung Gábor karmester, a Budafoki
Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója
https://m.hvg.hu/360/hetilap360/2023/33/20233317portre1
KESSELYÁK GERGELY: IZGATOTTAN VÁROM A FIATALOKKAL VALÓ MUNKÁT
/szfe.hu – B. Török Fruzsina, 2023. augusztus 8./
Beszélgetőpartnerünk a
zeneművészet egyik kiemelkedő alakja, aki élete során számos mérföldkövet ért
el. Az interjúban megismerhetjük az őszinte érzelmekkel teli gyermekkori
emlékeit, megélhetjük a zene és a karmesteri pálya elhivatottságának és sorsnak
hittel teli vonzását, valamint belepillanthatunk a terveibe és reményeibe az új
szerep, az SZFE zenés színházrendező osztályvezetője pozíciójában. Mindezt a
nagykoncert előtt, melyet a Kodály Filharmonikusok közreműködésével és a
csodálatos énekes, Miklósa Erika szereplésével dirigál hamarosan Debrecenben.
Kesselyák Gergellyel beszélgettünk.
Az úton levés művészete – Madaras Gergely karmesterségről és időívekről
Kultúra - 2023. augusztus 9., szerda | 14:30
Szerző: Pallós Tamás
Július elején csak rövid időre jött haza Londonból, ahol a
családjával él, hogy Mahler VIII. („Ezrek”) szimfóniáját vezényelje
Veszprémben, Európa kulturális fővárosában. Madaras Gergely legközelebb
augusztus 25. és 27. között ismét itthon, Pannonhalmán koncertezik.
Feleségével, a fuvolista Győri Noémivel lép fel az Arcus Temporum Művészeti
Fesztiválon, amelynek ők a művészeti vezetői is.
A
Budapesten született, immár világhírnévnek örvendő fiatal karmesterrel többek
között távolabbi és közeli példaképekről, zenei óriásokról, magyar szerzőkről,
César Franckról, lemezfelvételekről és a zarándoklás módjairól, stációiról
beszélgettünk. Pályakép, eddigi életút röviden.
Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2023. augusztus 6-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
Egész éves fellépéssorozattal ünnepli születésnapját Vajda Gergely
TÚL KELL
NŐNI AZON, AMIRE NORMÁLIS ESETBEN A HANGSZER HASZNÁLHATÓ, VALLJA A KARMESTER
MNO.HU – 2023. 07.02. - LÁNYI
ADÉL
Párizstól két órára, Poitiers-ben, a középkori Franciaország központjában, működik az Ars Nova zenekar. A Párizsi Operaháztól elkezdve a Bordeaux-i Szimfonikusokig számos kiemelkedő zenekarból érkeztek muzsikusok ebbe a formációba. Vajda Gergely elmondta: „Ami összeköti őket, az az, hogy élvezik azt a helyzetet, hogy új és szokatlan darabokat játszhatnak, és nem a megszokott repertoárt, amit bármikor máskor játszhat az ember”
[...]
Az interjúban Vajda Gergely azt is
elárulta, hogy idén augusztusban ünnepli a születésnapját. A kerek évfordulót
megünnepelve a Magyar Rádió zenekarával és a Magyar Rádió kórusával is
színpadra lép. Továbbá születésnapi koncertre készül az UMZE kamaraegyüttessel,
ahol bemutatják a Zenegén című darabot. A huntsvilli Hudson-Alpha
biotechnológiai kutatóintézet vezetőjével közösen létrehozott mű a tudományos
népszerűsítő szöveg és a kortárs zene különös találkozására épül. Vajda Gergely
úgy fogalmazott: „Én olyan születésnapot kívánok magamnak és a közönségnek is,
amelyből kiderül, hogy milyen lehetőségek vannak ebben a fajta munkában.”
Jó kis interjú,az ilyen apróságokból lehet a lényeget kihámozni...
https://faymiklos.hu/2023/06/22/beethoventol_guardiolaig
https://papageno.hu/zene/2023/06/fischer-adam-interju-wagner-napok-2023-hatalom/
Vashegyi György: zenészek nélkül semmilyen karmester nem tud sikert elérni
Infostart/Inforádió –
Kocsonya Zoltán, 2023. április 30.
"A Nemzeti Filharmonikus Zenekar abban is
kiemelkedő Magyarországon, hogy minden posztján egészen rendkívüli képességű
emberek ülnek – mondta most százéves együttesről Vashegyi György, a Nemzeti
Filharmonikusok főzeneigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. A Magyar
Művészeti Akadémia elnökeként beszélt a regionális terjeszkedésről, az
MTA-együttműködésről, de arról is, mekkora gondot okoznak az emelkedő
energiaárak.
Százéves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Megvolt az ünnepi évfordulós koncert a Művészetek Palotájában. Száz év nagyon nagy idő egy zenekar életében."
Köszönöm a linket. Valóban, érdekesek az interjúban Riccardo Muti mondandói.
Egy érdekes interjú: https://revizoronline.com/hu/cikk/10104/beszelgetes-riccardo-mutival
„Szeretnék átadni valamit, amit tudok” – a világhírű operakarmester, Ács János Nagyváradon tart mesterkurzust.
Pünkösdi meditáció címmel tart egyházzenei műsort a
csíksomlyói kegytemplomban vasárnap este Ács János, aki Pavarotti, valamint a
Három Tenor karmestereként szerzett világhírnevet.
/Maszol.ro portálról/
„A pokol legmélyebb bugyraiba delegálnám a karmestereket és a rendezőket” – Interjú Kovács Jánossal
Fidelio.hu – 2023.02.21
– Kondor Kata
„A Kossuth-díjas művésszel közelgő koncertjeiről, a zenekari szvitekről, a színpad kihívásairól és arról is beszélgettünk, mit változtatna meg a hazai operajátszásban.”
A Partiumba készül Ács János világhírű karmester - interjú
"ALAPOSSÁG,
SZENVEDÉLY, ALÁZAT"
/BORBÉLY ZSOLT ATTILA – MNO.hu – 2023.02.14./
„Ács János Magyarországon született, Budapesten indult el a zenei pályán,
de 1974-ben disszidált, mert származása miatt esélye sem volt a
továbbtanulásra. Olaszországban viszont egyszerre három konzervatóriumba is
felvették. Végül Milánóban telepedett le, énekesnek készült, világhírű
karmester, elismert zongoraművész, népszerű oktató, az olasz operajátszás
legnagyobb szakértője lett belőle. 2022-ben megkapta a Magyar Arany
Érdemkeresztet. Karmesterként Genovában debütált 1979-ben, a milánói Scalában,
a legnagyobbak mellett tanulta a mesterséget, majd sikerrel lépett fel a világ
legismertebb operaházaiban, koncerttermeiben. Éveken át zeneigazgatója volt
Dél-Afrikában a pretoriai operának, az Egyesült Államokban a denveri Opera
Coloradónak. Vezényelte Róma, Firenze és Velence operatársulatait, a Giuseppe
Verdi Színház és a Magyar Állami Operaház Falioni Kamarazenekarát vezette.
Bellini és Puccini valamennyi operáját dirigálta, s a legnagyobb Verdi-műveket,
korunk olyan nagy énekeseivel dolgozott együtt, mint Samuel Ramey, Raina
Kabaivanska, Giuseppe Giacomini, de a három tenor (José Carreras, Plácido
Domingo és Luciano Pavarotti) koncertjeinek állandó karmestereként szerzett
világhírnevet. Repertoárján több mint százötven opera és zenekari mű szerepel.”
Gustavo Dudamel lesz a New York-i Filharmonikusok zeneigazgatója 2026-tól...
Nagyon szívesen. Én a rosszfiú Currentzis felvételeit gyűjtöm. :)
Kedves takatsa,
Nagyon köszönöm. Letöltöttem, ha lesz időm, megnézem. A fiatal karmester pályájának üstökösszerű kezdése a Dudamelére emlékeztet, kíváncsi vagyok.
Hallott mar valaki egy koncertet Klaus Mäkelä vezenyletevel - elöben vagy legalabb radion?
Megpróbálom megkeresni.
Na akkor hallgasd meg Furtvänglerrel.
A Bartók Rádióban Schumann IV. szólt, csak az utolsó tételt kaptam el. Bevallom, a Schumann-szimfóniák nem a kedvenceim, nagyon nem. De valami olyan csodásan szólt a mű,, hogy mindent letettem a kezemből. egy deheroizált, néha játékos, néha kicsit féktelen előadást hallottam. A mű emberi közelségbe került. Gardiner vezényelt, hallgassátok vissza!
"Putyin háborújának karmestere". Tényfeltáró cikk és információk Valerij Gergijev feltételezett vagyonáról, alapítványának (hűtlen?) kezeléséről és eltitkolt állítólagos holland állampolgárságáról, ami az orosz törvények értelmében tilos lenne. Teljes cikk hvg.hu-n itt.
Az Óbudai Danubia Zenekar vezetőjével, Hámori Máté karmesterrel készült beszélgetés
/MNO.hu – 2021.11.07./
Részlet a cikkből:
„– A zenekar egyik jelmondata: A beszéd elválaszt – a zene összeköt. Kikkel szeretnének kapcsolatba kerülni?
– Zene azóta létezik, amióta ember él a földön. A járvány elválasztotta az embereket, s mentális feszültségekkel teli helyzetet idézett elő. Mindenki egyre idegesebb és bizonytalanabb. Amikor az ember bizonytalan, akkor fél, és amikor fél, agresszívvá válik. Egymástól elfele megyünk. Ezért gondoltam, hogy olyan programokat szervezzünk, amelyekkel meg tudjuk mutatni, hogy a zene képes összekötni embereket.
Három éve indítottuk el a Beethoven-projektet siketek és hallássérültek számára. Azokat szerettük volna a zene örömébe bevonni, akiktől látszólag a legtávolabb áll, és akik egyébként Beethoven problémájával a legjobban tudnak azonosulni. A koncerteken fizikális segédeszközöket használunk, lufikat, különleges hallókészülékeket, kontakthangszórókat, amelyek felerősítik a rezgést. Voltak, akik beültek a zenekarba, és megfogták a nagyobb hangszereket. Édesapámtól hallottam, aki agykutató volt, hogy a zene valószínűleg ősibb, mint a beszéd. Az agy struktúrája erre mutat. A beszéd nagyon fontos, sok mindent lehet vele tisztázni. De hazudni is, amit a zenében nem lehet.”
Zene hetilapra - Wagner selyembugyiban címmel Vajda Gergely érdekes írása olvasható James Levine-ról, zeneszerzőkről a Magyar Narancsban. A cikk bevezető szakasza ide kattintva érhető el.
A Bartók Rádió mai műsorán szerepel
18.30 – 19.30 Muzsikuslegendák
Doráti Antal karmester, zeneszerző
Szerkesztő – műsorvezető: Némethy Attila
(Lásd a Galériában a mai fotót: Toscanini a zenekara élén...)
Hamarosan kezdődik, a Bartók Rádió műsorán (14.02 – 15.00):
Arturo Toscanini vezényli az NBC Szimfonikus Zenekarát a New York-i Carnegie Hallban
Km.: Benny Goodman (klarinét), Earl Wild (zongora)
1. Richard Wagner: A walkür – A walkürök lovaglása (1953. március 7.),
2. Claude Debussy: Ibéria – szvit, a) Utcákon és utakon, b) Az éjszaka illatai, c) Ünnepnap reggelén (1953. február 14.),
3. Richard Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei – szimfonikus költemény (1940. március 16.),
4. George Gershwin: Egy amerikai Párizsban (Goodman, Wild – 1943. november 14.)
Az idétlen címe ellenére ez egy remek interjú. Madaras Gergely nagyon rokonszenves, de az se mindegy, ki a kérdező: druszája, Fazekas Gergely.
"Bartók, a szakács, a motivációs tréner és a bolognai spagetti
Valamennyi jelentős magyar zenekarral dolgozott már, három évig Pierre Boulez asszisztenseként működött, hat évig vezette a Savaria Szimfonikus Zenekart, 2019 óta a Liège-i Királyi Filharmonikusok zeneigazgatója. Madaras Gergely, a fiatal magyar karmesternemzedék egyik legizgalmasabb és legsikeresebb tagja nemrégiben a Budapesti Fesztiválzenekart vezényelte, május 26-án, a Bartók Tavasz keretében pedig a Nemzeti Filharmonikusokkal ad Bartók-estet. Beszélgetésünkben szóba került Kocsis Zoltán szellemi öröksége, hogy milyen Bartókot vezényelni itthon és külföldön, miért hasonlít a karmester egy szakácshoz, hogy mitől jó a kortárs zene, s hogy mit tanult Bouleztől, illetve a pandémiás évtől." Interjú a 444.hu-n itt.
2021.04.11 18:30 - 19:30 Bartók Rádió
"Muzsikuslegendák"
Arturo Toscanini
Szerkesztő-műsorvezető: Némethy Attila |