Bejelentkezés Regisztráció

Karmesterekről, karmesterségről-\"úgy általában\"


199 janomano 2004-12-01 22:00:11 [Válasz erre: 198 W.A.M. 2004-12-01 21:55:02]
:-)

198 W.A.M. 2004-12-01 21:55:02 [Válasz erre: 197 janomano 2004-12-01 21:52:22]
Én inkább a Cherubino-t ajánlanám...

197 janomano 2004-12-01 21:52:22 [Válasz erre: 196 W.A.M. 2004-12-01 21:49:44]
Gondolkodtam azon, hogy átnevezem magam Don Giovanni-ra, hogy komolyam vegyenek, de aztán mégse...

196 W.A.M. 2004-12-01 21:49:44 [Válasz erre: 192 sphynx 2004-11-30 18:45:29]
Igazad van kedves(?)sphynx,azt kellett volna írnom,hogy:...hol mondja...bla-bla-bla DE csak halkan jegyzem meg(s ezért kis betűvel):még mindig nem válaszoltál az általam feltett kérdésre. janomanonak:PONT!

195 USA 2004-11-30 21:18:47 [Válasz erre: 193 janomano 2004-11-30 21:16:13]
Attol fugg, mit ertunk szemelyisegen! Zenehivokent azert azt mondom, a szemelyiseg valahol csak kibukik a zenelesben. Ami persze adott darabnak vagy szerzonek vagy esemenynek lehet egy fonyeremeny is eppen.:)

194 USA 2004-11-30 21:17:09
Miota nem jartam itt erdekes topicok jottek letre! :) Nehany eszrevetel az alabbiakra: Szimonov valoban teatralis stilusban vezenyel, viszont erthetoen es karakteresen. Furcsa mozdulatainak egyik lenyege: folyamatosan sakkban tartani a zeneszeket, allando figyelemre (felnezesre) kenyszeriteni oket. Aroklakonak uzenem: azert vannak meg karmesterek, akik biznak es SZAMITANAK a zenekari zeneszek zenelni vagyasara. A siker KOZOS siker! Meg valami, ha elfogadjatok egy szakmabelitol: SOKFELE vezenyles van szerte a vilagon. Sokkal tobb annal, semhogy mindenki megfelelni vagyna es tudna a honi zeneszek, karmesteriskola, a zeneelet kulonfele tudorai elvarasainak. En inkabb a szemelyiseg korul keresgelnek, ha mar muszaj. Fischer Adam \"rossz kezzel\" is jelentos karmaster (lasd muzikalitas es zeneiseg). Vasary es Kocsis muzikalitasuk es mas (csak az utobbi eseteben), tagadhatatlan zenekarvezetoi/epitoi kepessegeik ellenere SEM karmesterek. Amennyiben persze elfogadjuk, hogy ez egy komplex tevekenyseg, ahol a technikatol nem lehet eltekinteni. Bar utobbi Mester eseteben szemilyeseg beli hianyossagokrol (netalan alkalmatlansagrol???) is beszelhetnenk. MINDEN karmesternek vannak gyengesegei (ha mashol nem, hat repertoarban) es erossegei. Azutan itt van meg a szerencses csillagallas is mint nem elhanyagolhato osszetevo egy jo koncerthez es/vagy felvetelhez. Vegul: R. Strauss stilusa es (nagyot)mondasai nem vonatkoztathatoak a mai \"karmestermuveszetre\", de ez igy van meg nehany mas nagysag bolcs beszolasaval is!

193 janomano 2004-11-30 21:16:13 [Válasz erre: 190 W.A.M. 2004-11-30 11:32:58]
Azt tudod, hogy a nagybetűs beírás a kiabálás internetes megfelelője? Szerintem nem kell evidenciákat szellőztetni. Ezekkel a dolgokkal itt valószínűleg a legtöbben tisztában vagyunk. Sphynx pedig biztosan. Elgételen és gyenge személyiségekből pedig szép listát lehetne összeállítani. pl.: Toscanini, Furtwangler, Karajan, Böhm... A személyiségnek sok szerepe nincs, szerintem. Ezzel Furtwangler is egyetért írása értelmében.

192 sphynx 2004-11-30 18:45:29 [Válasz erre: 189 W.A.M. 2004-11-30 11:15:59]
Hol nem? Azt nehéz lesz. Egyszer volt, hol nem volt. Onnan tudom, hogy ő biztos nem beszélt hülyeséget.

191 x 2004-11-30 11:36:15
Szia yada

190 W.A.M. 2004-11-30 11:32:58
Abból nem lesz még zenekar,hogy-teszem azt-30 ember összeáll és együtt játszik.Az én felfogásom szerint az még nem zenekar.Függetlenül attól,hogy örömmel játszanak-e együtt,avagy sem. Akkor lesz abból az embercsoportból zenekar,ha EGYVALAKI HATÁROZOTT ÉS VILÁGOS INSTRUKCIÓKAT AD ÉS MINDEMELLETT MÉG A SZEMÉLYISÉGE IS \"MEGFELEL\" ERRE A POSZTRA.

189 W.A.M. 2004-11-30 11:15:59 [Válasz erre: 188 sphynx 2004-11-29 21:03:26]
Jó lenne kedves sphynx,ha azt is leírnád,hogy Johann Sebastian Bach hol nem mondja azt,hogy KÓRUSVEZETŐ NE MENJEN KARMESTERNEK! Köszönettel: W.A.M.

188 sphynx 2004-11-29 21:03:26 [Válasz erre: 186 W.A.M. 2004-11-29 14:56:38]
Hát nem is W.A.Mozartra.

187 Hangyász 2004-11-29 18:54:20 [Válasz erre: 184 janomano 2004-11-28 21:11:37]
Persze hogy mindegy. Matačič nyilván horvátnak tekintette magát, de ez a téma szempontjából közömbös.

186 W.A.M. 2004-11-29 14:56:38 [Válasz erre: 182 sphynx 2004-11-27 21:13:56]
Sphinx!Kire gondolsz?Netán Joh.Seb.Bach-ra?

185 mimi58 2004-11-28 22:02:31 [Válasz erre: 184 janomano 2004-11-28 21:11:37]
Nem igazán derült ki, mire gondolsz, de így már rendben. Üdv.mimi

184 janomano 2004-11-28 21:11:37 [Válasz erre: 183 mimi58 2004-11-28 14:04:46]
Gondolhatod, hogy nem a karmesterre utaltam, hanem a hivatkozott üzenetre. Nem mindegy, hogy ki honnan származik és miért? Talán ide is kapcsolódik, hogy most olvasom újra Bachmann: Karajan c. könyvét. Nagyon tanulságos.

183 mimi58 2004-11-28 14:04:46 [Válasz erre: 180 janomano 2004-11-27 20:31:38]
Azért kicsit több tiszteletet, ha kérhetek az élők sorából eltávozott művésznek. Üdv.mimi

182 sphynx 2004-11-27 21:13:56 [Válasz erre: 181 W.A.M. 2004-11-27 20:56:22]
J.S.B. nem ezt mondja.

181 W.A.M. 2004-11-27 20:56:22
Én pedig azt mondom:kórusvezető ne menjen karmesternek.

180 janomano 2004-11-27 20:31:38 [Válasz erre: 179 Hangyász 2004-11-27 20:22:54]
Igen igen! És az egyik nagymamája pedig hottentotta volt!

179 Hangyász 2004-11-27 20:22:54 [Válasz erre: 178 Steff 2004-11-27 10:38:13]
Korábban Celi\' ürügyén bukkant fel a \"nagy román\" jelző. Matacic anyai ágon egyébként elrománosodott fanarióta család leszármazottja volt, ezt a nyolcvanas években hallottam egy vele készült rádióinterjúban. VAn még egy Luchian nevű igen jó román (poszt)impresszionsta festő is (Kolozsvárott és Nagyszebenben láttam a képeiből.)

178 Steff 2004-11-27 10:38:13 [Válasz erre: 177 Hangyász 2004-11-27 09:46:36]
Hogy jönnek ide a románok? Matacic horvát volt.

177 Hangyász 2004-11-27 09:46:36 [Válasz erre: 175 alberich 2004-11-26 18:52:01]
Egyetlen egy alkalommal láttam (és hallottam) élőben: 1983-ban, a Rádiózenekar élén, amikor Az istenek alkonya III. felvonását koncertszerűen vezényelte a Zeneakadémián. A következő évben még meghirdették egy R. Strauss-Bruckner estjét, de már olyan öreg és beteg volt, hogy nem tudott eljönni, hamarosan pedig meg is halt. Döbbenetes élményt jelentett a Wagner-produkciója, máig emlékszem a Siegfried gyászindulójában megszólalt fortissimo rézfúvós staccatóra a bevezető vonósfutam után, amely tudtommal nem is szerepel a partitúrában, az általam hallott összes felvételen hosszabban tartják ki. Matačič Supraphon-lemezei alapján ismertem meg Bruckner nagy szimfóniáit és szerettem bele örökre. :))) Azonban pl. a Cseh Filharmonikusokkal készített Bruckner V. lemezét lesöpri pl. a Soltié. Érdekes lenne újrahallgatni, persze Klemperer vagy Celi\' lemezeinek ismeretében. (Nagy románok még: Grigulescu impresszionista festő, Brancusi szobrász.)

176 Steff 2004-11-26 20:16:12
[url]http://images-eu.amazon.com/images/P/B00005Q5LO.02.LZZZZZZZ.jpg;Mata[/url]

175 alberich 2004-11-26 18:52:01 [Válasz erre: 173 mimi58 2004-11-25 22:04:52]
Én is láttam. Nagy karmester volt, Kövér, szakadt róla a víz, szegényről, de a zenekar is halálra dolgozta magát.

174 NICK 2004-11-25 22:13:36 [Válasz erre: 168 janomano 2004-11-25 18:23:29]
lebuktam

173 mimi58 2004-11-25 22:04:52 [Válasz erre: 172 janomano 2004-11-25 21:33:21]
Kedves janomano!Az én megjegyzésem is. Egyébként Te láttad vezényelni Matachich-ot? Én igen. Nagyon tetszett a kevés mozgásos, visszafogott stílusa. Igaz, amikor láttam, már nem volt fiatal, sőt idős volt. Üdv.mimi

172 janomano 2004-11-25 21:33:21 [Válasz erre: 171 mimi58 2004-11-25 21:29:37]
Halvány delizsánszom sincs, hogy írják! A megjegyzésem a momus okos gárdájára vonatkozott! :-DDD

171 mimi58 2004-11-25 21:29:37 [Válasz erre: 166 Steff 2004-11-25 13:25:41]
Kedves Steff! Majd a janomano megírja, melyik írásmód a helyes. Üdv.mimi

170 zuniga 2004-11-25 20:09:52 [Válasz erre: 169 janomano 2004-11-25 18:52:15]
T. \"janomano\"! Már hogyne lenne harag! Ilyen sokat írni, ilyen kis bötűkkel... :-)) Na tessék, megint tanultam valamit! Köszönet érte. Üdv z.

169 janomano 2004-11-25 18:52:15 [Válasz erre: 146 zuniga 2004-11-24 09:38:24]
T. zuniga! Erre pedig azt mondta Kossuth: \"Mélységesen sajnálom, Pistám, de ebben az esetben egyetértek veled! Hanem ez a janomano. Ebadta egy csirkefogó...\" Nem arról van szó, hogy nem érteném, még oly gyarló elmémmel is, az anekdotát. Éppen csak arról, hogy az ájult, hasraeső tekintélytisztelet szép példájának, és mint ilyent, marhaságnak tartom. De miért? Ha Furtwangler, akkor talán érdemes idézni, az erről szóló írását. Igazából az egészet le lehetne itt írni - 5 és fél oldal - de kiemelek egy-két részt: \"Megszoktuk, hogy az ilyen esetekben \"szuggesztióról\", a \"személyiség varázsáról\" s hasonlókról beszéljünk. Csakhogy ez mind ostobaság; a személyiségnek semmilyen varázsa nem képes elérni, hogy a legapróbb frázisok az egyik karmesterrel - ugyanazt a tempót, ugyanazokat az interpretációs szándékokat feltételezve - énekelve, lekerekítve, tagolva valósulnak meg, a másikkal pedig akadozva, szárazon, ha ugyan egyáltalán hallani lehet őket.\" \"A vezénylésnél elsősorban a ritmus átviteléről van szó. A karmester mindenekelőtt a tempót határozza meg, és minden egyéb, az összjáték pontossága stb. abból következik.\" \"Tulajdonképpen itt kezdődik a zenehallgatás és muzsikálás, és ezzel együtt a vezénylés problémája. A karmester számára \"technikai\" kérdés, amiből kiindultunk, röviden így hangzik: hogyan érjem el, hogy a zenekar ne csak ritmikailag nyújtson pontos összjátékot, hanem énekeljen is, énekeljen azzal a szabadsággal, amely minden eleven zenei mondat megvalósításának lényege.\" És egy utolsó idézet: \"Egy hang befolyásolásának a lehetősége - és ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni - kizárólag az ütés előkészítésében, nem pedig magában az ütésben rejlik. A mozdulatnak abban a kicsiny, gyakra parányi részecskéjében,, mielőtt még a zenekarban az együtthangzás pontját elérték volna. Ettől a momentumtól, ettől az előkészítéstől függ azután a hangzásbeli hatás, márpedig abszolut pontossággal. Még a legtapasztaltabb karmestert is újra és újra bámulatba ejti, milyen hihetetlen precizitással tükröződik a jól összehangolt zenekarban a karmester minden mozdulata, még a legparányibb is.\" Vicces, hogy éppen Furtwangler egyénisége állt a legtávolabb attól, amit az ilyen anekdoták lefestenek. Remélem nincs harag? üdv j.

168 janomano 2004-11-25 18:23:29 [Válasz erre: 167 zylo 2004-11-25 15:44:25]
Miért, te vagy Henderzon is? Nem szép dolog 2 (3-4) nicken is írogatni!

167 zylo 2004-11-25 15:44:25 [Válasz erre: 165 W.A.M. 2004-11-25 13:02:27]
Érdemes Virág elvtársat idézmi: -Nem nyitok vitát! Mellesleg, én Schiffet mint zongoristát idéztem, nem mint karmestert. Amúgy egyetértek, karmesternek én sem nevezném.

166 Steff 2004-11-25 13:25:41 [Válasz erre: 164 mimi58 2004-11-25 12:58:11]
MATAČIĆ?

165 W.A.M. 2004-11-25 13:02:27 [Válasz erre: 144 Henderzon 2004-11-24 08:19:48]
Kedves Henderzon! Tisztelem Schiff Andrást,de a legnagyobb jóindulatom ellenére sem nevezném karmesternek.

164 mimi58 2004-11-25 12:58:11 [Válasz erre: 141 janomano 2004-11-23 21:53:20]
köszönöm, de légyszíves, ird le helyesen, ne legyek továbbra is tudatlan. Üdv.mimi

163 sidespin 2004-11-25 09:40:19 [Válasz erre: 162 Henderzon 2004-11-25 07:56:27]
Furtwanglert én is nagyon szeretem. Ahogy kedvenc nyitányomat a Coriolan-t dirigigálja, annak nincs párja! Remélem nem köveztek meg, ha azt mondom, hogy nem minden előadása egyformán sikeres, de karmesteri hozzáállása, miszerint a partitúra mögé kell látni, nekem nagyon rokonszenves, bár mára ez a szemlélet kiment a divatból, sőt jószerivl tán ő az utolsó nagy képviselője ennek a hagyománynak. A 9ik tényleg páratlan,az a lendület, ahogy befejezi a művet egészen elsöprő, senki mástól nem hallottam hasonlóan bátor mégis nagyon ütős befejezést.

162 Henderzon 2004-11-25 07:56:27
Ismeri valaki Furtwenglerrel Beethoven IX szimfóniáját, a 40-es évekbeli felvételt? Néhány éve a rádió leadta. SOHA SENKIVEL így még nem hallottam megfogalmazni. Nem láttam, mit csinál, csak hallottam.

161 sidespin 2004-11-24 16:39:30 [Válasz erre: 155 árok-lakó 2004-11-24 13:21:53]
még 1 gondolat. A próbák! Nem vagyok sajnos nagyon közel a tűzhöz, de nyilván vannak a végletekig minden részletet kidolgozókarmesterek és vannak nagyvonalúbbak meg ez 1000 körülmén függvénye amúgy is, mennyi idő van próbálni stb. De a koncerten (nyilván a minél alaposabb próbaperiódussal megalapozva) azt hiszem újra meg kell születnie a műnek a karmester pálcája alatt a zenészek hangszerein. Minden konvenció és séma nélkül.

160 sidespin 2004-11-24 16:33:20
A mozdulatokról és koreográfiáról: Én úgy látom, hogy elég világosan ketté lehet választani a teatralitást, a megkomponált látványt és a másik oldalon a zenével való azonosulásból fakadó és abból táplálkozó mozgást. Kobayashi pl.attól mozog kifejezően, mert teljesen benne van a zene minden egyes pillanatában, rezgéseiben és dinamikájában, nem pedig attól, mert kitalálta jóelőre, hogy mitől tűnik majd nagy maestronak. Pl. 2 karmesterversennyel ezelőtt a nyilván nagyon tehetséges Héja Domokos a gálakoncerten Beethoven 7ikjének utolsó taktusaiban bizony kissé elcsábult a mély, gondolkodó, magas szférákban otthonos, megközelíthetetlen nagy művész manírozott mozdulatainak. Sajnáltam és nem volt jó látni. Ráadásul egy igen középszerű előadás végén, amiről persze nem ő tehet, hanem a próbák hiánya. Lehet jó előadást csinálni úgy is mint R. Strauss, csak szerintem nem az az igazán üdvözítő út:)

159 zuniga 2004-11-24 14:49:36 [Válasz erre: 157 berlioz 2004-11-24 14:27:09]
Kedves jó \"Hectorom\"! Ha jól megfigyelted azt a felvételt, akkor azt is észrevehetted, hogy Klemperer kifejezetten durván intette le, mit intette, csapkodta a pultot, mikor neki nem tetsző dolog történt a hegedűs szakosztályban. Szóval az emberekkel való bánás... Hm... Egyébként mindenben igazad, van, de még mindig nem mondtad ki a lényeget! És az pedig már - ha nem vigyázunk - a lila köd kategóriájába tartozhat. No akkor vigyázzunk, kérjünk segítséget. Talán közelebb kerülünk a dologhoz, ha idézek egyet Hesse-től: \"A polgár szivesen hasonlítja a fantasztát az őrülthöz. A polgár jól érzi, hogy rögtön megbolondulna, ha úgy tenne, mint a művész, a vallásos, a filozófus, aki bensőjének mélyére hatol. A mélységet léleknek, vagy tudattalannak vagy hasonlónak szeretjük nevezni, innen jön életünk minden rezdülése. A polgár önmaga és a lelke közé egy őrt állít, a tudatot, az erkölcsöt, egy biztonsági hivatalnokot, aki semmit nem ismer el, ami a lélek mélységéből érkezik, amit előbb ez a hivatalnok el ne látna pecsétjével. A művész az állandó bizalmatlanságát nem a lélek birodalma ellen irányítja, hanem éppen ez ellen a határőr ellen, titokban ide-oda utazgat, az itt és az ott, a tudatos és a tudattalan között, mintha mind a kettőben otthon lenne.\" Sajnálom, de kikerülhetetlen egy kis metafizika, ha erről a dologról szándékozunk beszélni...

158 zuniga 2004-11-24 14:30:29
Állítólag R. Strauss azt mondta, hogy a karmester balkezének a szivarzsebben a helye. És hát bizony a felvételeken is látható, hogy nem keltett nagy vihart a levegőben maga körül. De azért valahogy csak mexólalt a zenekara...

157 berlioz 2004-11-24 14:27:09
Azt hiszem az utóbbi hozzászólások a lényeget közelítik meg.Valóban,az egyik karmester túlságosan is \"megkoreografálja\" a mozdulatait,míg a másik nem( vagy kevésbé).Az egyiknek hajlandóak vagyunk ezt megbocsátani,a másiknak nem.A lényeg azért minden esetben az:MIT HALLUNK?Bár elismerem,a karmester befolyásolni tudja az érzékszerveinket!( Irányítja a figyelmünket)Személyesen nem láttam vezényelni Otto Klemperert,de mélyen megmaradt bennem egy kép (tv), amint a Philharmonia élén egy Beethoven-szimfóniát vezényel.Egy beteg,fáradt öregember ÜL a zenekar előtt!Egy fölösleges mozdulatot sem tesz!Semmi teatralitás,semmi magamutogatás!Minden egyes mozdulata szikár,pontos, lényegretörő!És valami megfoghatatlan hatalom markában tartja a zenészeket, a közönséget,valami elképesztő együtt-lélegzés tölti be a hangversenytermet!És persze csodálatosan szólal meg Beethoven!Megnéztem többször a mozdulatsorokat,vajon mivel éri el a csodát?!Jelentem,semmi különlegeset nem csinált!Sőt...és mégis!Na,ezek azok a megfejthetetlen dolgok,amikröl próbálunk többet megtudni,de hogy sikerül-e? Azért tippjeim vannak: 1.,nem árt,ha a karmester jó MUZSIKUS 2.,nem árt,ha jó a HALLÁSA 3.,legyen elképzelése az adott műről 4.,legyen jó stílusérzéke 5.,ÍZLÉSE 6.,értsen az emberek (zenészek ) nyelvén 7.,TECHNIKAILAG is képzett legyen .....talán ezek a legfontosabbak,de nyilván még kiegészítésre szorul. Kedves árok-lakó!Sok érdekes dolgot írtál,kiváncsi vagyok a megjegyzéseidre!Egy pár kérdésemre majd számíthatsz!!?

156 árok-lakó 2004-11-24 13:23:40 [Válasz erre: 154 kétked 2004-11-24 13:20:09]
Igen? Hát mi tagadás, elég régen nem dolgoztam már vele... Sajnálom! Régen nagyon jó volt vele dolgozni!

155 árok-lakó 2004-11-24 13:21:53
Ezért nem szeretek felvételek alapján messzemenő következtetéseket levonni, vagy általánosítani: nem tudhatjuk, mi történt előtte a próbákon! Márpedig az előadás milyensége azért elég nagy részben a próbákon is múlik, nem csak a pillananyi ihletettségen!

154 kétked 2004-11-24 13:20:09 [Válasz erre: 151 árok-lakó 2004-11-24 13:08:48]
Sajnos ellent kell mondanom Neked, Kobayashi mára nagyon is önimádó karmester lett. Elég csak arra utalni, hogy újabban minden koncert után hallatja a hangját, beszél az ő kedves közönségéhez. A legutóbbi Verdi Requiem után meg ráadást adott, a Sanctust. Nem hiszem, hogy a Szerző így tervezte...

153 sphynx 2004-11-24 13:16:52
Reiner csuklóból vezényelt a hasa előtt, és azért van egy-két jó felvétele.

152 árok-lakó 2004-11-24 13:10:01
elnézést: taktírozás...

151 árok-lakó 2004-11-24 13:08:48
Még egy gondolat, Sidespin: Kleibert emlegetted, meg Kobayashit... ők ketten éppen olyanok, hogy egyetlen ÖNCÉLÚ mozdulatuk sincs. A tatkírozás csak huszadrangú kérdés, a zenét dirigálják. És minden hang, minden ív, minden akkord az arcukra van írva! (Ha szereted Kleibert, biztos ismered a Denevér-felvételét, ott a nyitány alatt nagyon sokat mutatják őt. Zseniális!) Az önmagukat imádó, közönségnek dirigáló karmesterek általam legjobban gyűlölt mozdulatsorát általában a művek végén lehet látni: az utolsó záróakkordok során, mintha konkrétan FAVÁGÁST látnál... Aztán az utolsó akkord után mindkét kéz lendületből fel az égre, és ott még rezeg kicsit, majd fennakad. Sajnos nagyon sokan imádják ezt a koreográfiát...

150 árok-lakó 2004-11-24 12:51:54
Sidespin! IGEN! a kisregény nagyon érzékletes, és ami még fontosabb, megragadtad a lényeget! A közönségnek dirigálás és a zenével való együtt-lélegzés - testbeszédben való kifejezés témájában még annyit: sokszor a kevesebb = több. Amit a közönség nem is lát: egy arckifejezés, egy szemvillanás... Mint Bernstein, amikor \"kéz nélkül\" dirigálja a Divertimentójának híres tételét. (Biztos mindenki emlékszik arra a felvételre...) Mimi58-nak: igen, Saccani az árokban másképp dirigál. Bár ott is néha makacsul, önfejűen vezényel, de ott kénytelen kiszolgálni az énekeseket. És azt jól csinálja! Ez nagy dolog, mert sokan erre egyáltalán nem képesek.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.