Bejelentkezés Regisztráció

Karmesterekről, karmesterségről-\"úgy általában\"


417 Búbánat 2005-07-28 08:36:30
Épp most megy a rádióban Miklósa Erika felvételeiből készülz összeállítás (Mozart, Thomas, Meyerbeer, Verdi, Donizetti), km. a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara. Meglepve olvastam a rádióújságban, hogy a felvételen a művésznőt kisérő nagyhírű zenekarunkat az Operaház kíváló zongoraművésze, korrepetitora vezényli: Harazdy Miklós.

416 janomano 2005-07-23 20:55:18 [Válasz erre: 415 Sipi 2005-07-23 20:44:17]
>Lehet, hogy ha árban is a felső kategóriát nézzük, akkor igaz \"Sajnos\" itt is működik a piac vastörvénye: ami jobb, az drágább! De vannak azért üdítő kivételek: pl Furtwangler, vagy Knappertsbusch Wagner (és egyéb) felvételei... Vagy a Decca Legends sorozat.

415 Sipi 2005-07-23 20:44:17 [Válasz erre: 414 janomano 2005-07-20 21:09:36]
Hát a felső kategóriát kicsit kifogásolnám. Lehet, hogy ha árban is a felső kategóriát nézzük, akkor igaz ez, de ha az olcsó lemezek kínálatát (1000 ft alatt mondjuk) nézzük, már igencsak vegyes a kép. Nekem van néhány ilyen felvételem különböző szlovén meg horvát, esetleg orosz zenekarokkal és azok nagyon hullámzó teljesítményűek. Erre gondoltam. Az előadásban technikailag, úgy gondolom nincs hiba, de \"szellemileg\" már elég gyengék (persze van kivétel). Oké, amint lesz rá pénzem, megfogadom a javaslatodat.

414 janomano 2005-07-20 21:09:36 [Válasz erre: 413 Sipi 2005-07-18 21:41:57]
>mert hát nem kötelező a rosszat hallgatni. Meg, hát nem is érünk rá, mert annyi a lemez, hogy ott csak a legfelső kategória \"játszik\"! Javaslom neked is azt a Walter Mahler szimfónikákat, ami nekem van meg. 5 lemezes kiadvány kb 10ezer körül. Tehát nem olyan rossz ár-teljesítmény viszony! :-) Bruno Walter-Mahler (The great simphonies) Columbia Legends (Sony music) No.1.-Titan No.2.-Ressurrection Lieder eines fahrenden Gesellen No.4. No.9. No.5.

413 Sipi 2005-07-18 21:41:57 [Válasz erre: 409 janomano 2005-07-17 10:08:39]
Rosszul fejeztem ki magam. Én azokra a felvételekre gondoltam, amelyek művészi és technikai színvonala silány, bár ez a gondolat így utólag nem helyes, mert hát nem kötelező a rosszat hallgatni. Persze én is csak felvételről ismerem a \"nagyokat\", de fiatal korom és zenei későn \"eszmélésem\" miatt (csak kb. 5 éve érdekel a \"komoly\" zene) még nagyon keveset ismerek. Legelső élményeim Ferencsik felvételeihez kötődnek, ezért nálam ő volt az első kedvenc. Úgy gondolom, az egyik legjobb volt az alapok megismeréséhez. Sajnos nincs nagy lemezgyűjteményem és az elég vegyes képet mutat. Solti felvételt eddig még csak a rádióban hallottam, de nagyon tetszett, Bruno Waltert pedig sehol. Most kezdem megismerni Mahlert és a szimfóniákkal kapcsolatban már eldöntöttem (ebben az itteni Mahler-témának is szerepe volt), hogy az ő előadásait meg fogom venni. Soltiról egyébként a kincsestar.radio.hu a következőt írja: Kiváló hanglemez dirigensként tartják számon, külön tehetsége volt a stúdiókban végzendő művészi munkához.

412 janomano 2005-07-17 11:55:14 [Válasz erre: 411 Bungalow Bill 2005-07-17 11:43:30]
Igen, erről én is hallottam (olvastam).

411 Bungalow Bill 2005-07-17 11:43:30 [Válasz erre: 410 Bungalow Bill 2005-07-17 11:42:14]
Ja, és bizony a keze kicsit hektikus,idegesítő volt.

410 Bungalow Bill 2005-07-17 11:42:14 [Válasz erre: 409 janomano 2005-07-17 10:08:39]
Bruno Waltert természetesen csak lemezről hallottam,de én a legeslegjobbak között tartom számon,nagyon szeretem. Soltit volt szerencsém sokszor hallani élőben. A monumentálisabb zenékben(Wagner,R.Strauss stb.)nagyszerű volt. Ami érdekesség,hogy a zenekarok nagyon nem szerették.

409 janomano 2005-07-17 10:08:39 [Válasz erre: 408 Sipi 2005-07-16 19:41:02]
>az pedig a hangfelvételek steril és mérnöki precizitású, bár gyakran élettelen világa. Nem tudom, hogy te hány éves vagy, de a nagyokat talán te is csak felvételekről ismerheted, ugyanúgy, ahogyan én. Nagy kedvenceim közül elvileg Soltit hallhattam volna élőben. De nem hallottam. Azért aki igazán akar, az lemezen is alkothat nagyot. Sőt... A nagyok közül két kedvencem van. Az egyik az előbb említett Solti György, a másik Bruno Walter. Van valami élményed velük kapcsolatban?

408 Sipi 2005-07-16 19:41:02 [Válasz erre: 404 janomano 2005-07-12 21:40:53]
Ez igaz, de ha más oldalról nézzük: Toscanini két lábbal a földön állt és szigorú ember volt, nagy tekintély, aki talán kissé konzervatív is. Ez még nem határozatlanság. Csak ő e mellett foglalt állást. Furtwangler pedig romantikus, mindig a fellegekben járó természetű, esetleg idealista. Szerintem egyik sem feltétlenül gyökeresen újat keresett, mert mint írtam, mindkettő egy már meglévő tradíciót vitt tovább. A német romantikus felfogás viszont Furtwanglerrel kihalt. Ma valóban színtelen a \"kínálat\", de ennek okait hosszan lehetne kutatni. Az is lehet, hogy a közönség ellustult és már csak a megszokottat tudja értékelni, az pedig a hangfelvételek steril és mérnöki precizitású, bár gyakran élettelen világa.

407 Sipi 2005-07-16 19:33:14
Mármint az előadásai.

406 Sipi 2005-07-16 19:32:29 [Válasz erre: 403 Ich bin der Schneider Kakadu 2005-07-12 21:29:47]
Akkor hát ezért tetszik nekem jobban Kovács László!

405 janomano 2005-07-12 21:50:52 [Válasz erre: 402 Sipi 2005-07-12 21:22:28]
Ja és a válasz a kérdésedre! :-) Szerintem igazából az a baj, hogy olyan se bű, se bá. Ez nem az ő hibájuk. Általában jellemző a mai zenei életre. Nincsennek nagy egyéniségek, eltérő felfogások. Mindenki a kitaposott utakon dagasztja a sarat. Eljátszuk a Beethoven V.-et százezredszer elég jól. Érdekes kisérlet volt Eötvös Péteré az Ensemble Modernnel. A legjobb Beethoven V. volt, amit hallottam...

404 janomano 2005-07-12 21:40:53 [Válasz erre: 402 Sipi 2005-07-12 21:22:28]
Ennek mintha látszólag ellentmondana az, hogy F. \"határozatlan\" egyéniség volt, míg T. elég \"határozott\" ember benyomását keltette. Elvileg, ugye pont fordítva kéne lennie, hiszen az új utak keresése határozottságot, a tradicionális felfogás határozatlanságot sejtet. Egyébként ők ketten nem csak egymást, de senkit sem kedveltek...

403 Ich bin der Schneider Kakadu 2005-07-12 21:29:47 [Válasz erre: 402 Sipi 2005-07-12 21:22:28]
Kollár inkább a Toscanini-, Kovács a Furtwangler-vonal.

402 Sipi 2005-07-12 21:22:28
Úgy hallottam, hogy a karmesterség és az előadói tradíció két \"ellenpólusa\" Toscanini és Furtwängler. A Furtwängler-i módszer (miszerint az előadó értelmezze és adja elő a művet saját felfogása és pillanatnyi benyomása alapján) még Wagner-rel kezdődött és Nikitsch-en keresztül ért hozzá, Toscanini megoldása még Mendelssohn-nal kezdődött, követői pedig a zeneszerző alázatos szolgájaként megpróbálják magukat mindenben szigorúan a partitúrához tartani (egy anekdota szerint Toscanini a második VH idején azt mondta az Eroicáról: Egyesek szerint Napóleon, mások szerint Hitler, megint mások szerint Mussolini. Bah! Nekem ez csak Allegro con brio!) Egyébként Toscanini és Furtwängler nem is kedvelték egymást, de ettől még Toscanini őt javasolta utódjául a New York-i Filharmónia zenei igazgatói székében, nem rajta múlt, hogy nem jött össze. A mai magyar karmesterek közül kinek van véleménye Kollár Imréről és Kovács Lászlóról?

401 frushena 2005-06-17 18:55:21 [Válasz erre: 400 Ich bin der Schneider Kakadu 2005-06-17 10:47:55]
Még jó, hogy ez nem veszett el. Még időben kiírtam! A legjobb D.G.-i egyike.

400 Ich bin der Schneider Kakadu 2005-06-17 10:47:55 [Válasz erre: 399 frushena 2005-06-16 23:07:45]
Nagyon találó jelző, az első felvonásban egyik dallam szinte átfolyik a másikba, szünet nélküli gyönyörű zene.

399 frushena 2005-06-16 23:07:45 [Válasz erre: 397 Ich bin der Schneider Kakadu 2005-06-16 21:46:11]
Szintúgy! Nagyon jó felvétel szerintem. Olyan \"hömpölygős!\"

398 Ich bin der Schneider Kakadu 2005-06-16 21:53:40
[url]http://www.bach-cantatas.com/Bio/Giulini-Carlo-Maria.htm;Giulini[/url]

397 Ich bin der Schneider Kakadu 2005-06-16 21:46:11
Nekem: Don Giovanni

396 Steff 2005-06-16 21:14:14
Carlo Maria Giulini * 1914. 05. 09. + 2005. 06. 14.

395 Robi bácsi 2005-04-27 23:08:27
Sziasztok. Először Nagy Ferenc Liszt-díjas karmesterről: \"Lehet, hogy személyes jellegű, emberi gyarlóságai közrejátszhattak abban, hogy a pálya szélére sodródott.\" A karmester úr egy igazi úri ember. Soha nem volt afférja senkivel sem. Mellesleg kitűnő karigazgatója volt az operaháznak. Sok előadás ment Ferencsikkel és vele. Nem volt soha törtető típus. Nagyra tartotta a kollegáit, ami manapság igen ritka. Emlékszem, a Rómeó és Júlia operát Dala Péter vezényelte néhányszor. Nos Nagy Ferenc külön bement az Erkelbe, hogy megnézze miképp oldja meg Dala Péter a kényes részeket. Péter - természetesen - kitűnően oldotta meg a feladatot és Nagy Ferenc tiszta szívből örült. Ilyen volt ő. W.A.M nem lehet Kaposi Gergő. Ez tuti! :-) Gergő nem nagy szájú. Igaz, nem is lehet mire... Ahogy én ismerem: egy gyenge korrepetítor. Semmiképpen sem karmester. Selmeczi Gyuri egy csoda. Kitűnő muzsikus, ragyogó zongorista, zeneszerző és rendkívül jó karmester. Aki még emlékszik a Camerata Transylvániára, tudhatja, miről beszélek. Mellesleg Szolnokon soha nem volt olyan zenei élet, mint az ő zeneigazgatósága alatt. Nem is hiszem, hogy lesz.

394 USA 2005-04-27 00:15:11 [Válasz erre: 393 Teri néni 2005-04-25 09:58:16]
JO! :)

393 Teri néni 2005-04-25 09:58:16 [Válasz erre: 392 USA 2005-04-23 10:01:31]
ITT EGY MÁSIK HÍR: képzeljétek, minálunk, itt Maroslelén, a Patkós Józsi bácsi lett a templomban az új kántor, mondjuk én nem járok oda, de TUDOM, mert a szomszédom! Ja, és nem azért írok ékezettel, mert úgy teszek, mintha Magyarországról írnék, nehogy mán azt gondoljátok, mert az színtiszta irigység volna.

392 USA 2005-04-23 10:01:31
Na, akkor itt van egy kis \"jolertesultsegi\" onteszt. Hamar ujabban be kell a forumokba jelentkezni. :) Nem mintha erdekelne ha egyesek ketsegbe vonjak jolertesultsegemet, de megis...:) Szoval ITT A HIR: James Conlon a Chicago Symphony Orchestra uj zeneigazgatoja. Ez meg az amerikai hiroldalkon es ujsagokban sem jelent meg. Nehany nap esetleg het mulva (nem tudom, mikor jelentik be)mindenki meggyozodhet rola. Szoval nem azert irok ekezet nelkul, mert ugy teszek mintha nem Magyarorszagrol irnek! :) Tovabbi jo szorakozast!

391 USA 2005-03-05 02:48:21 [Válasz erre: 390 pizzicato 2005-03-03 12:02:05]
Ha megengedned azert en nem a \"szakmunkasok\" felol itelnem meg a minoseget. SGY ketsegtelen tehetseg, de megbizhatatlan es elaprozza magat. Legutobb a BMC-nel megjelent hangszereleseit hallgattam (Liszt kesei zongoradarabjai). Az otlet -mint mindig- jo. A megvalositas kozepes (ugyebar a lenyeg, hogy sajat muzsikusainak fizetos haknija legyen). A hangszerelesek SEMMI KULONOS. Es itt jon a baj: egy ujabb elpazarolt lehetoseg. Kar a Liszt anyagert, kar a belefektetett penzert. A BMC listajan talan jol nez ki, de hogy nem lesznek buszkek ra nehany ev mulva az biztos.

390 pizzicato 2005-03-03 12:02:05 [Válasz erre: 388 USA 2005-03-03 07:36:18]
Egyetértek,hogy S.Gy.két végén égeti a gyertyát,de ezzel együtt tehetséges muzsikus,ami szerintem nem kevés,különösen,ha figyelembe vesszük,mennyi \"szakmunkás\"van a pályán(gondolom érted mire célzok).

389 Búbánat 2005-03-03 11:55:57 [Válasz erre: 387 Valakiazenekarból 2005-03-03 00:57:13]
Nekem Lamberto Gardelli a mérce, ő az etalon. Nagyon értette Verdit! Egyébként A végzet hatalma az a Verdi- opera, amelyben a zsánerjelenetekkel színesített, azzal megtűzdelt drámában egyforma súlyt képvisel a tragédia és a komikum, amely mindenkor jelentős feladat elé állítja a teljes színpadi és a zenekari árokban szolgálatot teljesítő apparátust; az érzelmek hullámzása, annak kifejező ereje minden más Verdi-operától elütően többet kíván az interpretációtól, az interpretálóktól. Erre Gardellin és az általa irányított csapattal létrehozott Verdi-produkciókon és Verdi-lemezeken kívül nagyon-nagyon kevesen tudtak és tudnak mindmáig vállalkozni, azon a színvonalon fényesen ragyogni…

388 USA 2005-03-03 07:36:18 [Válasz erre: 380 pizzicato 2005-03-01 12:36:16]
Koszonhetoen annak (meg SGY karakterenek is persze), hogy egyszerre rendez-vezenyel-komponal-atir-fordit-adaptal-stb. es mindezt lehetoleg minel tobbszor egy szezonban, a minoseg meglehetosen ingadozo. Nem allitom, hogy nem fontos az az ismeretterjeszes amit csinal. Csak eppen szinvonalasan is lehetne csinalni, nem osszecsapva. Akkor talan meg JOBB (ne adj\'Isten) tobb kozonseget vonzana es nevelne. Szakmai szempontbol: vezenyelni is ugy tud mint minden mast. Pont annyit konyit hozza, amennyi a karrierjehez (megelhetesehez?) szukseges. Kar, hogy egy hozza hasonlo ember szinhazi es/vagy filmzeneszerzokent nem tud odahaza megelni. Ha csak azt csinalna es idot is szanna ra, mindenki jobban jarna.

387 Valakiazenekarból 2005-03-03 00:57:13 [Válasz erre: 385 W.A.M. 2005-03-02 19:07:04]
Kiderül, hogy Verdit nem is olyan könnyű előadni! Nála a zenei anyag nem mindíg ad biztos támpontot. Egy 3\\4-es lejtésű részt pl. a sramlis felfogáson át teljesen visszafogott, vagy tragikus hangvételű módon is el lehet játszani, de csak kevés olyan érzelmi töltés helytálló, ami a darab egészét tekintve is megállja a helyét. Az biztos, hogy egy teljesen visszafogott, vagy érzelmileg egysíkú felfogás nem használ Verdi darabjainak. A korábbi darabjaiban egészen sarkos érzelmi kontrasztokat használ, míg később árnyaltabb módon is kifejezi már magát. De még ekkor sem helyénvaló egy Verdi operát elejétől a végéig tragikus szinezetben előadni, mert az könnyen unalmassá válik.

386 Vilja 2005-03-02 20:17:31 [Válasz erre: 383 Heiner Lajos 2005-03-01 18:46:46]
Nem \"bizonyos\" Nagy János, hanem B. Nagy János, a MÁO igen-igen széphangú, kiváló tenoristája. Sok szép évet szerzett hallgatóinak. Sajnos már nem énekel, mert igen beteg! Gyógyulást, egészséget kívánok Neki!!!

385 W.A.M. 2005-03-02 19:07:04 [Válasz erre: 379 Valakiazenekarból 2005-03-01 00:02:08]
Szerintem az opera több, mint érzelem... Nem tudom, hogy ki vezényelt az operában mostanság Verdit, de még hallottam-láttam egy Héja-féle Rigolettót régebben. Nem sok köze volt (van?) Verdi-hez. Nem volt valami \"Verdis\".

384 W.A.M. 2005-03-02 19:03:59 [Válasz erre: 378 Megén 2005-02-28 12:44:15]
Hm. Elgondolkodtató, amit írtál- hallottál, Megén. Én viszont azt gondolom, hogy karvezető ne vezényeljen zenekart. Maradjon meg a kórusnál.

383 Heiner Lajos 2005-03-01 18:46:46 [Válasz erre: 379 Valakiazenekarból 2005-03-01 00:02:08]
Pár hete láttam Az Attila 1971 (?)s, 1973-as? a Margitszigeten játszott előadásának felvételét, persze B & W, a fiatal Gardelli, a fiatal Gregor, comprimarioként bizonyos Nagy János (mi van vele? Alan Blyth az árialemeze kapcsán azt írta, hogy nem érti, ha Domingo kiáll egy szerepből, akkor miért nem ő lép be helyette).

382 Heiner Lajos 2005-03-01 18:42:47
Ettore Panizza kapcsán már próbáltam egy topicot indítani, sikertelenül. Sok-sok Verdi-rajongó van itt. Hallgatta-e valaki a Ballo II. felvonásának előjátékát Panizzával, akár 1940, Milanov, Björling, Svéd, akár későbbről, Martinelli et Co., az Otellot bármelyik variánsról, a Traviatat - legyen 1935 vagy 1941, és Boccanegra, és Aida, és, hogy ne ragadjunk le Verdinél, Norma vagy Boris?

381 zuniga 2005-03-01 17:45:28 [Válasz erre: 379 Valakiazenekarból 2005-03-01 00:02:08]
Kösz! Jó lenne, ha többet is olvashatnánk Tőled!!!

380 pizzicato 2005-03-01 12:36:16 [Válasz erre: 364 agyament 2005-02-06 19:43:05]
Örülök,hogy mások is látják,Selmeczi Gy.rendkívüli tehetségű muzsikus,zongorista,zeneszerző,zseniális színházi ember,alkotó elme,akinek a vezénylés a kifejezés egyik formája.Remélem kap még Mo.-on komoly feladatokat.

379 Valakiazenekarból 2005-03-01 00:02:08
Gardelli mondott egyszer egy próbán vmi olyasmit, (pontosan nehéz idézni, mert három nyelvet kevert folyamatosan) hogy a szimfonikus zene szerkezet, az opera viszont érzelem. A napokban az Operában ill. az Erkelben vezénylő ifjú karmestereknek ajánlom figyelmébe ezt a mondatot! Gardellinél az érzelmek tudatosan egymásra épültek, így juttatva el az előadást a csúcsponthoz, amit ő hihetetlen végletekig tudott fokozni. Nagyon hiányoltam a Verdikből ezt a fajta felépítményt!

378 Megén 2005-02-28 12:44:15
Hétvégén, csak kocsiban, de el tudtam csípni egy interjúrészletet Ferencsik Jánossal a Bartókon. Kérdés volt: Tud-e énekkari karmester vezényelni zenekart, illetve zenekari karmester énekkart? Érdekes volt a válasz, számomra felejthetetlen. Azzal kezdte, hogy Kodályig nem volt igazi kórusmuzsikálás, addig kottát nem ismerő emberek dalárdáztak (sic!), akikbe beléjük vertek egy művet, és azt előadták több-kevesebb sikerrel. Őket nem lehetett kórusként kezelni. Azóta már rangja van a kóruséneklésnek, és tulajdonképpen a karvezető tud zenekart is vezényelni, de a zenekari karmesternek szeretnie kell az éneklést ahhoz, hogy kórust tudjon vezényelni. Hallotta valaki még ezt az interjút?

377 Megén 2005-02-07 14:56:35 [Válasz erre: 376 sidespin 2005-02-07 13:27:32]
Ezt megdumáltuk!

376 sidespin 2005-02-07 13:27:32 [Válasz erre: 375 Megén 2005-02-07 13:15:35]
Okés! Én sem feledem Hamar féle Schubert nagy Cdurt, mert sokkal jobb volt mint Kocsisé, ha csúnyán mondanám, úgy fogalmaznék: nagyon össze volt rakva.. Tudta mikor mit mennyire hangsúlyozzon, hogy a záróakkordban melyik réz domináljon, hogy \"coool\" legyen a befejezés, de Schubertet hiába kerestem benne.

375 Megén 2005-02-07 13:15:35 [Válasz erre: 373 sidespin 2005-02-07 12:59:23]
Ne üssön! ;-D A lényeg az, hogy ha nekem tetszik, amit csinálnak, azt nem felejtem el, akárki volt is a karmester.

374 ..., 2005-02-07 13:13:46 [Válasz erre: 363 W.A.M. 2005-02-06 19:30:39]
Olvasd el az Opernglas 6733-at!

373 sidespin 2005-02-07 12:59:23 [Válasz erre: 372 Megén 2005-02-07 12:33:26]
de át kell, hogy üssön! Karajan (ki szereti, ki nem), akármit vezényelt az Karajanos volt. Vagy bárki más, híres vagy nagy karmester. Mert benne volt ő maga is, a hanjegyek mögé nézett.

372 Megén 2005-02-07 12:33:26 [Válasz erre: 371 sidespin 2005-02-07 12:18:49]
Nem tudok, éppen ezért mondom, hogy nem ismerjük a karmesterek jellemét, tehát nem biztos, hogy mindegyiknek jó az, ha átüt a jelleme a zenekar teljesítményén.

371 sidespin 2005-02-07 12:18:49 [Válasz erre: 370 Megén 2005-02-07 11:04:19]
Mondj 1 példát hazudós csalfa személyiségű karmesterre:) Hátha 1etértek:)

370 Megén 2005-02-07 11:04:19 [Válasz erre: 368 sidespin 2005-02-07 10:59:20]
Azért ez is szép eredmény. Nekem elég is, mert pld. egy hazudós, csalfa egyéniségű karmesternek ne jöjjön keresztül a lelke a zenén :-)

369 Szilgyo 2005-02-07 11:03:01 [Válasz erre: 368 sidespin 2005-02-07 10:59:20]
A pécsiek új Mahler-lemezével szerintem a Momus is foglalkozik majd!

368 sidespin 2005-02-07 10:59:20 [Válasz erre: 353 Apika 2005-02-03 07:53:19]
Hamar Zsolt szerintem ügyes(!) karmester. Jól szól a zenekar, ha ő vezényel, nagyon szépen kifaragott előadásai vannak, de mindig a főáramban marad valahogy. Még sosem hallottam tőle egyetlen eredeti ötletet sem, vagy olyasmit, ami azt sugallná, hogy a darab \"átment\" a lelkén, hogy magáévá tette és a saját egyéniségén keresztrül mutatna meg belőle bármit is. Nagyon szépen meg tudja szólaltatni a hangjegyeket, ami másoknak gyakran nyögvenyelősen megy, de nem hatol a darabok mélyére szerintem. Vagy ha igen, akkor ez nem nagyon látszik ill. hallatszik.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.