Bejelentkezés Regisztráció

Karmesterekről, karmesterségről-\"úgy általában\"


246 W.A.M. 2004-12-20 14:26:19 [Válasz erre: 244 berlioz 2004-12-18 11:53:17]
Remélem,hogy most csalódott vagy;mármint,hogy nem fulladt érdektelenségbe ez a topik(fórum). Miért is fulladt volna?! Medveczky szerintem is jól dolgozik.Sokkal jobban,mint egyes NAGYRAVÁGYÓ,\"FELKAPOTT\",akár a nemzetközi palettán jelenlévő kollégája.Szerintem.

245 Búbánat 2004-12-18 14:25:40 [Válasz erre: 244 berlioz 2004-12-18 11:53:17]
Úgy tűnik, még nagyon fiatal vagy, mert \"elárulom\" Neked, Medveczky Ádám szinte mindig kitűnő. Csak éppen a mai közgondolkozásban nem ő rá vetül a fény, nem ő a divatos, felkapott karmester. Pedig, az elmúlt közel három évtizedes pályafutása alatt szinte az egész nálunk futott opera repertoárt (benne az összes Verdit! és sok Puccinit, verista szerzők műveit, romantikus és posztromantikus operákat, XX. századi szerzőket) eldirigálta, mindet magas színvonalon. És akkor még nem is szóltam a rengeteg szimfonikus, oratórikus koncertjeiről, amelyek után az ember jóleső érzésekkel indulhatott hazafelé, mert minőséget, nívót kapott cserébe a pénzéért. Szinte össze sem tudom számlálni, mennyi operaelőadáson vettem részt, amelyet ő vezényelt, és a színvonal és az ünneplés garantált volt. Óriási nagy sikerek, bemutatók, felújítások, neves operaénekes egyéniségek művészi irányítása fűződik a nevéhez. És mennyien nevelődtek a keze alatt, hány és hány hazai és világsztár énekelt az általa vezényelt produkciókban! Aztán sokan szerették volna őt félreállítani politikai, világnézeti ürügyekre alapozva. Egy időre el is tűnt. Hivatalosan most is Győrbe szólítja a szerződése. De az Operaház nem tudja nélkülözni. A szakértelmére, rutinjára, hatalmas tapasztalatára szükségük van a mai uraknak is. És a Zeneművészeti Egyetem tanszékének egyik katedrája is az övé, hogy a több évtizedes szakmai fogásokat átadhassa az újabb és újabb évfolyamok fiataljainak, akik hálás szívvel emlékeznek majd vissza rá. Ők biztosan.

244 berlioz 2004-12-18 11:53:17
Azt hittem érdektelenségbe fullad ez a topic...ha nem, akkor kénytelen vagyok egy nagyszerű karmesteri teljesítményt méltatni: MEDVECZKY ÁDÁM világszínvonolan teljesített a 10-i Macbeth-ben!Gondolom,ez máskor is \"előfordul\" vele,de én ennek voltam szem- és (inkább ) fültanúja!Annál is inkább meglepett az ő általa vezetett zenekar játéka,mert az előző hetekben több elődáson voltam (azokon NEM M.Á. vezényelt ),és bizony legfeljebb közepesen teljesített!Ezt magam sem hittem,hogy egy jó ( mit jó, kiváló ) karmester így össze tudja \"kapni\" a zenekart!

243 W.A.M. 2004-12-17 15:23:46
Roberto Minczuk.A minap vezényelte az NFZ-t.Lehet,hogy már eddig is nagy karriert futott be és elismert név a karmester-szakmában,de,hogy a kezére lehetetlen játszani,azt az elmúlt koncert fényesen bizonyította.Nagyszerű gárda,pocsék produkció.

242 berlioz 2004-12-08 16:12:56 [Válasz erre: 241 sidespin 2004-12-08 12:22:44]
Éppen most hallgatom Chopin e-moll zongoraversenyét Martha Argerich-kel!Abbado vezényel,a lemez 68-ban készült.Argerich romantikus módon játsza ezt a romantikus művet - mily véletlen -,Abbado pedig mindenben kiszolgálja,segíti!Szükség is van rá,hisz a művésznő hangulati,ritmikai csapongásokkal megtüzdeli erősen a koncertet.Abbado nagyon rugalmas:ha kell alázattal \"kisér\",ha kell keményen szolgáltatja a zenekari alapot!Ami a zenekari szineket illeti -vallom,hogy a Chopin zgv. úgy jó ahogy van-,lehetne talán szinesebb.De ezt csak az én maximalizmusom mondatja.Mert amit a két előadó együttműködésben,együttmuzsikálásban produkál,az egészen fantasztikus. Ennyi jutott eszembe szólista-karmester kapcsolatról...

241 sidespin 2004-12-08 12:22:44
Vagy a karmesternek, vagy a szólistának engednie kell. Általában mind2nek nagyon körvonalazott elképzelései vannak a műről, és ezek miért is egyeznének? Mivel a versenyműről van szó, általában a karmester húzza a rövidebbet és mondjuk Brahms hegedűversenyének zárótételében kénytelen azokra a rémesen modoros ritmikai túlkapásokra, amit a szólisták általában nem hagynak ki.

240 W.A.M. 2004-12-08 12:22:21 [Válasz erre: 239 zuniga 2004-12-07 16:42:45]
:-)

239 zuniga 2004-12-07 16:42:45 [Válasz erre: 237 Levél 2004-12-07 15:55:56]
És akkor majd \"sznobi\" szörpöt iszunk, ha majd egyszer találkozunk?

238 zuniga 2004-12-07 16:42:08 [Válasz erre: 236 W.A.M. 2004-12-07 15:55:16]
Akinek nem tetszik a keményebb dolog, ne olvassa tovább... :-)) Már régóta motoszkál bennem a vicc, de most nagyon aktuális: Mi a különbség az óvszer és a karmester között? Semmi! Nélküle szebb, vele biztonságosabb... Bocs....

237 Levél 2004-12-07 15:55:56
Nyissunk egy sznob-fórumot!!! :-)

236 W.A.M. 2004-12-07 15:55:16
Új téma:a karmester-nélküliség. Jó az ha egy zenkar karmester nélkül kísér le egy zongoraversenyt? Vagy ha a karmester egyben a zongorista szerepét is betölti(vagy fordítva?)? Személyes vélemény: Én még egy ilyen \"felállású\" előadáson sem voltam,ahol minden \"tikkre\" együtt lett volna...(Karmesterrel sem mindig zökkenőmentes a dolog...De talán több rá az esély,hogy együtt legyen.Szerintem.)

235 zuniga 2004-12-06 20:44:04
Na, akkor szépen béküljetek ki! :-))

234 janomano 2004-12-06 17:52:59 [Válasz erre: 233 W.A.M. 2004-12-06 14:11:47]
Soha nem titkoltam! Én még nálad is nagyobb sznob vagyok!!! :-DDD

233 W.A.M. 2004-12-06 14:11:47 [Válasz erre: 229 janomano 2004-12-05 21:59:03]
Kedves janomano! Én pedig úgy vélem,hogy az utolsó tagmondatod \"vérbeli sznobizmusra\" vall. Egyéb. Megjegyzésemet Vashegyi Györgyről olvashatod a \"Historikus előadás...\"c. topic-ban.

232 árok-lakó 2004-12-06 12:58:07
Elnézést a félregépelésért: születnek, szerző... Így jár az, aki csak rákattint a \"Mehet\"-re, anélkül, hogy átolvasta volna, mit írt...

231 árok-lakó 2004-12-06 12:56:03 [Válasz erre: 228 zuniga 2004-12-05 20:34:08]
Zuniga! :-) Jó téma! Bizony-bizony nagyon sok önmagát zeneszerzőnek nevező ember van. Csak a mai kor embere rettentően nem kíváncsi a kortárs zenére. (Őszintén szólva a legtöbb esetben értem, miért...) Ez egyrészt magyarázható azzal, hogy milyen művek születek mostanság, de sajnos ez alapvetően korszellem. Az átlag zenehallgatónak a romantikával gyakorlatilag véget ér a zenetörténet. A kicsit érdeklődőbbek elmennek mondjuk a XX. század első feléig. De mindenki tegye a szívére a kezét: mikor volt utoljára kortárs-hangversenyen? Aztán jön ennek a folyománya: a profi zenekarok nem játszanak kortárs műveket. Ezért amelyik szerő elő akarja adatni a darabját, annak a \"kezébe kell vennie\" a kezdeményezést. És máris kész az \"önjelölt karmester\". :-))

230 zuniga 2004-12-05 23:47:20 [Válasz erre: 229 janomano 2004-12-05 21:59:03]
Kedves janomano! Ha életedben először hallottad volna azt a bizonyos (állítólag nem is Bachtól származó) D-moll tokkátát, vajon akkor is azt mondanád, hogy Brrr? Klemperer: mikor egyszer egy próba ment az O/A-ban, persze a korrepetítorok ott ültek mögötte. Egyszer csak suttogva hátrafordult, ugyan mán nézzék meg, hogy egy bizonyos hang milyen hosszúságú; negyed vagy fél kotta. Megnézték és visszasúgták: fél.... Mire Klemperer: -Milyen jó, hogy nem kezdtem el ordibálni...!

229 janomano 2004-12-05 21:59:03 [Válasz erre: 225 zuniga 2004-12-04 23:43:32]
Kedves zuniga! Furtwangler nagy volt. Karajan lehunyt szemmel dirigált (azt hogy lehet?). De a Klemperer féle szellemi gány nem győz meg. (miért jött ide az 50-es években?). Semmi nem jön át. Legalábbis nekem. Ennél csúnyább csak Stokowski (az őrült nagyhajú karmester média-mintája) undormányos d-moll tokkáta és fúga nagyzenekari feldolgozása. Brrrrr... Nem gondolom azt, hogy csak egy módszer az üdvözítő, de ezzel együtt úgy vélem, hogy Klemperer, vagy Toscanini artikulálatlan ordibálása egy olyan üzenetet közvetít, amely \"kultúrember\" létünkhöz nem stimmel.

228 zuniga 2004-12-05 20:34:08
Én javasolnék egy másik szellemi rágógumit is. Olyan sok önjelölt karmester van. Miért nincs ugyanennyi zeneszerző például? (Rongálni könnyebb, mint alkotni? :-)) Bocs..)

227 W.A.M. 2004-12-05 19:09:45 [Válasz erre: 226 Darer 2004-12-05 18:49:19]
Kedves Darer! Csak egy idézet engedtessék meg: \"Szegény ember vízzel főz.\"

226 Darer 2004-12-05 18:49:19
Nagyon élvezem a karmester-vitát. Tulajdonképpen elgondolkodtatok már azon, micsoda ellentmondásban élünk: a \"legnagyobb\" karmestereket csak hang-és filmfelvételekről ismerjük (többnyire, de kivétel azért akad), és nyilatkozunk ezek alapján. Honi koncert- és operaéletünk karmestereit élőben hallhatjuk, láthatjuk, ami egészen más. \"Kis\" produkciókkal érjük be, ha jelen lehetünk, és \"nagy\" produkciókat hallgatunk-nézünk odahaza.

225 zuniga 2004-12-04 23:43:32 [Válasz erre: 224 janomano 2004-12-04 20:45:30]
Kedves janomano! \"A zsűri nehéz helyzetben van...\" :-)) Ha Furtw kapcsán érzékenységről beszéltünk, akkor engedelmeddel Klemperer kapcsán még inkább kellene az érzékenység. És homlokegyenest másik irányba... Kösz és üdv zun

224 janomano 2004-12-04 20:45:30 [Válasz erre: 223 zuniga 2004-12-03 22:38:22]
Kedves zuniga! Azt hiszem, ma megnéztem az ominózus DVD-t. (Art of the conducting I.) Talulságos és nagyon érdekes. Kár, hogy a hangminőség (a keletkezések dátumai miatt) elég gyenge. Az idézett ütős bácsi érdekes módon Karajannal kapcsolatban nagyon okos dolgokat mond. Klempererről leginkább egy értelmi fogyatékos jutott eszembe. Már, ahogy nyilatkozott. Nekem inkább Walter, Reiner, Bernstein tetszett. Mind tökéletesen ellenőrzés alatt tartották a zenekart, mégis mind másképpen. A német dirigensekről (Klemperer, Furtwangler, főleg Karajan) pedig inkább az jutott az eszembe, hogy a zenekar néha jobban tudja, mit kell játszania.

223 zuniga 2004-12-03 22:38:22 [Válasz erre: 220 janomano 2004-12-03 22:09:29]
Kedves janonamo! Megvallok egy nagy titkot. Én is éppen most és ezzel a dologgal kapcsolatban gyakrolom az önmérséklet. Mert, hogy néhány fórumban már megpróbáltam kifejteni a Tiédhez hasonló véleményemet F-rel kapcsolatban. Teljesen igazad van. De! A frász az egészbe, mégis csak a XX. század egyik legnagyobb karmestere volt! Bocs, nem nyomatom tovább a róla szóló anekdotákat. Mondjuk azt, hogy ezzel részünkről helyre van teszve...:-)) Mesélek inkább Klemperert. Azt meg mégis csak jobban ösmerik. Na, nem baj, hátha van egy \"újszülött\" itten. Amikor Magyarorszgon élt, volt a Rádiózenekarral is dolga. Egyszer korábban ért be asszem a hatos stúdióba, mikor még egy másik karmester próbált valamely darabot. Éppen ott tartottak, hogy a karemester nem volt képes összehozni egy akkordot. Klemperer, ahogy betolatott az ajtón, mentében (jártában - nem kiskabát...) a pipájával odaintett a zenekarnak, és csodák csodája.... az akkord eccerre szólalt meg. Na, valami ilyesmi (is) a karmesterség.... üdv zun

222 zuniga 2004-12-03 22:37:48 [Válasz erre: 218 árok-lakó 2004-12-03 21:51:43]
Kedves árok-lakó! Na, így már minden más! Miért nem ezzel kezdted? :-)) Hesse & Co: ott a 159-ben eljutottunk egy pontra, ami után választanunk kellett. Vagy megyünk tovább a karmesterség szellemi és lelki dolgainak vesézésében, vagy abbahagyjuk. Én egy köztes megoldást próbáltam. Ezexerint nem igazán szerencsésen. Hogy egy nálamnál okosabb valakit próbáltam megidézni, talán ő megérteti ennek a dolognak a lényegét. Hogy miért is nem értheti meg az úgynevezett hétköznapi ember a művésznek a többiektől eltérő lelkit. Ennyi. De ha köll, még mondom ám tovább is...:-) üdv zun

221 janomano 2004-12-03 22:10:05 [Válasz erre: 220 janomano 2004-12-03 22:09:29]
tal viseltetni a náci németország első karmesterével szemben...

220 janomano 2004-12-03 22:09:29 [Válasz erre: 209 zuniga 2004-12-02 22:37:00]
De azért remélem, hogy nem orrolsz meg rám, amiért nem tudok \"egy kis jóindulat\"-

219 janomano 2004-12-03 22:08:27 [Válasz erre: 218 árok-lakó 2004-12-03 21:51:43]
Kedves Zuniga és árok-lakó! Bár mindenki így írna, mint Ti! És így tudna beszélgetni. Akkor minden szép és jó lenne itt (is). üdv :-)

218 árok-lakó 2004-12-03 21:51:43
Kedves Zuniga! :-) Semmi probléma! Elnézésedet kérem, de tényleg félreértettelek. Tényleg nem értettem - nem értem, hogy jött ide ebbe a topicba, ebbe a szövegkörnyezetbe az a bizonyos idézet. Nézd el nekem! Bár nem nekem írtál, mégis vettem magamnak a bátorságot, hogy írjak, úgy gondoltam, hogy ez egy nyilvános forum, ahol - függetlenül attól, hogy egy hozzászólásnak ki a megszólítottja - mindenki elolvashat bármit, és hozzászólhat... Strauss ügyében biztosan igazad van, viszont amit nem látni egy felvételen, hogy előtte a próbákon kitaposta-e a zenészei belét vagy nem. (Bocs, ha én is sarkosan fogalmazok) Tudom, az eredmény szempontjából ez akár közömbös is lehetne, de talán van akinek mégse...

217 janomano 2004-12-03 21:44:35 [Válasz erre: 215 sphynx 2004-12-03 19:10:15]
>Mellesleg, ha online fordítógéppel fordíttatsz le egy szöveget, akkor ilyen hülyeségek jönnek ki Igen, kár, hogy a Diliház projekt elmerült. Ilyenre gondolsz pl.: verseny-tojás-ezt-most? race-egg-this-now ?

216 zuniga 2004-12-03 21:34:29 [Válasz erre: 213 árok-lakó 2004-12-03 17:42:25]
Kedves árok-lakó! Itt valami marha nagy gubancz van! Bocs, hogy ilyen sarkosan fogalmazok, de hogy jön a Hesse idézethez az, amit számon kérsz tőlem? 1, Nem Neked válaszoltam, szó sincs zenekari tagról vagy hasonlóról abban a kis szövegben, hogy szembeállítást már ne is említsek.. 2, Ha jobban megnézed a szövegkörnyezetet, észreveheted hogy ÁLTALÁBAN a művészetről próbáltam kifejteni a véleményemet. Persze ugyanilyen okkal a pékek, a hullamosók, az azerbajdzsáni ornitológusok is megjegyzéseket tehetnének, mert azokról sem beszéltem... Strauss: éppen azt próbáltam ecsetelni, hogy ő pontosan úgy vezényel azon a felvételen, ahogy korábban megkívánta volt a karmesterektől. Nagyon kevés mozdulattal. És mégis, mit tesz Isten, egészen jól szólt az \"ellenség\" a keze alatt!! Remélem, a humorod azért még a régi!! üdv zuniga

215 sphynx 2004-12-03 19:10:15 [Válasz erre: 211 W.A.M. 2004-12-03 11:54:28]
Drága Wham! Most, hogy elmondtad, mit értesz azon a sommás megállapításon, amely ellen a magam primitív módján tiltakozni próbáltam, rájöttem, hogy miért nincs/van igazad. Ha tíz ember összeverődik az már kórus, és nyilván van egy karvezetőjük. Zenekart összecsődíteni már nehezebb dolog. Ebből következik, hogy sokkal több karvezető van, mint zenekart vezénylő karmester. Vagyis, sokkal több közöttük a tehetségtelen, mármint, az arányok miatt ez feltűnőbb. De ebből még nem kell törvényt kovácsolni. Ez csak statisztika, ami a tapasztalat szintjén igaz lehet. Mellesleg, ha online fordítógéppel fordíttatsz le egy szöveget, akkor ilyen hülyeségek jönnek ki, mint a \"Führung Orchester\". Próbáld ki, nagyon szórakoztató tud lenni egyik nyelv másikra való fordítása.

214 janomano 2004-12-03 18:33:20 [Válasz erre: 210 W.A.M. 2004-12-03 11:50:05]
Új oldalamról világítasz meg! :-) Olyan veled levelezni, mintha lenne saját pszichológusom. De, de... Tudom, hogy momü. De általában momusz, sőt volt olyan (most biztos felháborodsz!), hogy egyszerűen csak mamusz. Az utolsó mondatodat nem értem! Állandóan nagybetűvel írtál, hát gondoltam, figyelmeztetlek. Végül is nem tudhat valaki mindent!

213 árok-lakó 2004-12-03 17:42:25
Kedves Berlioz! A legfontosabb tulajdonságokat összefoglaltad a 157-es hozzászólásban. Csak a 6. ponthoz tenném hozzá: a karmesternek, és a zenésznek érteniük kell EGYMÁS nyelvén. Ebbe beletartozik a zenei nyelv közös ismerete, (sok karmester nem helyes értelemben használja pl. a vonós ill. fúvós szakkifejezéseket, mondjuk a vonótechikai instrukciókat!), de idetartozik az alapvető emberi hozzáállás is, hogy nem taposunk egymás lelkébe, (a hangszeres muzsikus is ugyanolyan érzékeny lelkületű művéaz, mint egy karmester, csak nincs lehetősége-tere kibontakozni. Ezért még talán frusztráltabb is...), ide tartozik, hogy megbízunk egymás képzettségében, stb. Kedves Zuniga! Richard Strauss nagyon sok dolgot mondott zenekarról, zenészekről, karmesterségről, amelyek igen nagy részét túlzónak tartom. Ő speciel nem éppen barátian nyilatkozott az \"ellenfélről\": a zenekarról. (Helyenként kimondottan arrogánsan) Nem biztos, hogy szívesen dolgoztam volna a keze alatt. A Hesse idézettel csak egy baj van: nem igazán értem: most úgy ítéled, hogy a \"polgár\" kategóriába tartozik a hangszeres muzsikus, és a \"fantaszta\" pedig a karmester? Azért azt sose felejtsük el, hogy a hangszeres művész IS művész. Persze, aki zenekarban muzsikál, annak elsősorban jó szakembernek kell lennie, de ne tagadjuk el a hangszeresektől a \"művész\"-séget. Végülis aki muzsikusnak megy, az már eleve egy attitűd, a zenészek - ahogy a többi ember - nem választható szét egy világos határvonallal két kategóriára. Kórusvezető vs. karmester: Inkább menjen kórusvezető karmesternek, mint zongorista. :-) A kórusvezető legalább tudja, hogy a zenésznek \"levegőt kell venni\" Egy zongorista sokszor úgy gondolja, a zenekar olyan, mint a zongorabillentyű: lenyomom, és szól. Hát nem! Kedves USA! Köszönöm a bíztatást! Néha találkozom ilyen karmesterrel is, de sajnos az ellenkezőjére több példa van! Remélem, most sok karmester olvas, és okul... :-)

212 W.A.M. 2004-12-03 12:04:47 [Válasz erre: 204 sphynx 2004-12-02 16:23:56]
Én az általam látott karvezetőkből lett karmesterekre gondoltam,amikor leírtam,hogy karvezető ne menjen karmesternek.Hogy miért írtam,azt persze a kedves társaságból senki sem kérdezte meg,pedig a lényeg csak ezután következik. Miután senki sem kérdezett rá,én azért mégiscsak leírom:Szerintem más a gondolkodás,más a \"technika\".Ahogy én láttam:Egy karvezető hajlamos a dolgokat kicsit \"elnagyolni\",túl sokmindent vezényel \"egyben\",holott a kis értékeknek is jelentőséget kellene tulajdonítani. Amikor ezek az emberek odaállnak pl. egy oratóriumot vezényelni,rögtön kibukik a \"preferenciájuk\":a zenekar alig érvényesül,egyértelmű a kórus dominanciája.Függetlenül attól,hogy az illető,mely nemzet szülötte. Ezt én így tapasztaltam.

211 W.A.M. 2004-12-03 11:54:28 [Válasz erre: 204 sphynx 2004-12-02 16:23:56]
Kedves,überokos sphynx. Nem a gehen sollten a baj,az helyes lehet.Hanem a Führung Orchester.Ez az,amit szerintem egy igazi német sosem ír le.Üdv: Wolfi

210 W.A.M. 2004-12-03 11:50:05 [Válasz erre: 208 janomano 2004-12-02 22:02:51]
Tudod janomano,engem pedig a te kioktató-okoskodó stílusod untat.:-) Az az egyetlen gyógyír,hogy a magadfajta emberek még azt sem tudják,hogy az általuk oly gyakran látogatott internetes honlapnak mi az igazi neve.Momusz helyett momü. Amúgy tudtad janomano,hogy a NAGYBETŰS írás a kiabálás internetes megfelelője?Hm?Tudtad?

209 zuniga 2004-12-02 22:37:00 [Válasz erre: 208 janomano 2004-12-02 22:02:51]
Ja, ha innen fú a széll, akkor befejezem a Neked szánt válaszomat a 169-re. :-)) Ugye a Mester azt írta, hogy a zenekar \"énekeljen azzal a szabadsággal, amely minden zenei mondat megvalósításának lényege\". Tegyük fel, hogy a karmester, akivel éppen próbált a zenekar, ezt nem tette lehetővé számukra. És talán mikor bejött a Mester, akkor felszabadultak. Szerintem nincs itt semmi ellentmondás, nagyon szépen összeállhat így is a kép... Csak egy kis jóindulat kell hozzá és főleg nem borzongás vagy valami hasonló zenén kívüli kellemetlenség...

208 janomano 2004-12-02 22:02:51 [Válasz erre: 203 W.A.M. 2004-12-02 12:03:07]
Kedvetlen WAM! Nem rossz állandóan kötözködni? Annyira gyenge! :-( Az az egyetlen gyógyír, hogy a magadfajta emberek egy-két hónap után megunják a momuszt.

207 zuniga 2004-12-02 20:03:31
Na, ha mán átmentünk komolytalanba, akkor elmesélek egy - alant egyébként emlegetett egyik karmestertől hallott - viccet: Találkozik a vak nyuszi a vak kígyóval. A vak kígyó megtapogatja: - Aha, finom puha bundád van, szép nagy füled, kis bolyhos farkincád... Óh, hát te a NYUSZI vagy!! Mire vak nyuszi is végigtapogatja Ká rokonát. - Neked se füled, se kezed... Hm... Hát te a KARMESTER vagy....!!!

206 Zeke Máté 2004-12-02 18:25:36
Már nem emlékszem kitől származik, de nagyon nagy karmester volt. \"Kórust vezényelni olyan, mint vajban vájkálni, zenekart, mint vasban.\"

205 Steff 2004-12-02 17:50:49 [Válasz erre: 204 sphynx 2004-12-02 16:23:56]
...nem vezényelt volna el...

204 sphynx 2004-12-02 16:23:56 [Válasz erre: 203 W.A.M. 2004-12-02 12:03:07]
Elismerem, a levél nem teljesen eredeti, bár a \"gehen sollen\" fordulatot többször hallottam már a Harz-hegység és a Thüringiai-erdő kis halászfalvaiban, az egyszerűbb lakosság ajkán. (Sesto, kérlek igazoljál!) Az érdemi kérdéshez: nem gondolod, hogy Bach, aki maga is kórusvezető, karnagy volt nem vezényelt el adott esetben egy-két Beethoven vagy Mozart szimfóniát, ha erre felkérték? mi kivetnivaló van ebben?

203 W.A.M. 2004-12-02 12:03:07 [Válasz erre: 200 sphynx 2004-12-01 22:49:32]
Kedves(?)sphynx! 1.Gyenge érv. 2.Még helytelen is.A te értetlen és kötözködős \"technique\"-eddel élve:Olyat egy német sosem ír le,hogy \"...nicht Führung Orchester gehen sollten...\" Egy jótanács:Elöször tanuld meg a nyelvet,és csak utána kezd el használni! Baráti üdvözlettel: Wolfgáng Ámádé Mozar\'

202 Búbánat 2004-12-02 09:08:18
J. Győri László: Sokféle karmestertípus létezik. Vannak a kedves Maestrók, akikért a zenekar merő szeretetből mindent elkövet, és vannak a nagy tekintélyű undokok, akiktől félnek, léteznek akarnokok, hisztisek és nyugodtak. Melyik magatartás a célravezető? Fischer Ádám: Nem győzöm eleget hangsúlyozni, hogy a karmesterség s z a k m a. Én Bayreuthra azért vagyok nagyon büszke, mert az Ünnepi Játékok nagy művészi és szakmai kihívás. Ott a karmesternek időeltolással kell vezényelnie, és át kell értékelnie a hangerőt. Ez szakmai feladat. Ütéstechnika. Egy pillanat alatt kiderül, ha valaki ezt nem tudja. Egy ismert szimfóniát nagy tűzzel végigvezényelni nem olyan nehéz. Célravezető magatartás nincs. A karmester akkor vezényel jól, ha jól játszik a zenekar. A magatartás egyéni stílus kérdése. Ha igaz, hogy a dicséret hiánya egyenlő a szidással, akkor világosan ért belőle, akit érint, ha megdicsérik, hogy a futam második fele szép volt. Ez azt jelenti, hogy az első nem. Vagy ha a karmester egy forte tutti rész közepén megdicséri a második fuvolás f i s z é t, akkor az azt jelenti, hogy senki más nem volt jó. Így is lehet. A lényeg, hogy a mércét magasra állítsuk, és hogy a muzsikusok örüljenek, ha sikerült átugraniuk. A teljes interjút a MUZSIKA most megjelent novemberi száma tartalmazza.

201 Caligula 2004-12-02 00:11:06 [Válasz erre: 200 sphynx 2004-12-01 22:49:32]
Legalább már értem, honnan ered a J.B.Sz. rövidítés a Népszabiban!

200 sphynx 2004-12-01 22:49:32 [Válasz erre: 196 W.A.M. 2004-12-01 21:49:44]
J.S.B. ezt ekszpreszisz verbisz egy nekem írt képeslevelezőlapon írja (a képen a Tamás templom látható) és így szól az üzenet: \"Lieber Sphynx! Ich habe sehr viel zu tun heutzutage etc. etc. ... Ich bin stark gegen die Idee dass Chormeister nicht Führung Orchester gehen sollten. Doch!!! ...mit freundlicher Respekt: dein Johann.\" Remélem, ez végleg meggyőzött.

199 janomano 2004-12-01 22:00:11 [Válasz erre: 198 W.A.M. 2004-12-01 21:55:02]
:-)

198 W.A.M. 2004-12-01 21:55:02 [Válasz erre: 197 janomano 2004-12-01 21:52:22]
Én inkább a Cherubino-t ajánlanám...

197 janomano 2004-12-01 21:52:22 [Válasz erre: 196 W.A.M. 2004-12-01 21:49:44]
Gondolkodtam azon, hogy átnevezem magam Don Giovanni-ra, hogy komolyam vegyenek, de aztán mégse...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.