117 zuniga 2004-11-20 21:27:54 [Válasz erre: 116 janomano 2004-11-20 20:46:18]
(Erre van az a bizonyos mondás, mikor a karmester sokat szekírozza a zenekart: -Ha sokat tetszik kellemetlenkedni, úgy fogunk játszani, ahogy vezényelni tetszik...)
(Erre van az a bizonyos mondás, mikor a karmester sokat szekírozza a zenekart: -Ha sokat tetszik kellemetlenkedni, úgy fogunk játszani, ahogy vezényelni tetszik...)
116 janomano 2004-11-20 20:46:18 [Válasz erre: 112 Henderzon 2004-11-19 21:17:02]
Koncerteket már rég nem nézek. Untatnak. Vagy koncertre megyek, vagy zenét hallgatok. Ritkán látok autentikus vezénylést. Amikor tényleg látom, érzem, hogy vezérli, vezényli a zenekart a karmester. Láttam olyat is (egyik vezető zenekarunktól), hogy hadonászott össze-vissza a madár (aki egyébként a nemtom milyen \"nagyhírű zkar\" zeneigazgatója volt) aztán mégis lejátszották, amit akartak, igaz halványabban. Talán ez rímel arra, amit te írtál.
Koncerteket már rég nem nézek. Untatnak. Vagy koncertre megyek, vagy zenét hallgatok. Ritkán látok autentikus vezénylést. Amikor tényleg látom, érzem, hogy vezérli, vezényli a zenekart a karmester. Láttam olyat is (egyik vezető zenekarunktól), hogy hadonászott össze-vissza a madár (aki egyébként a nemtom milyen \"nagyhírű zkar\" zeneigazgatója volt) aztán mégis lejátszották, amit akartak, igaz halványabban. Talán ez rímel arra, amit te írtál.
115 Árkos 2004-11-20 14:06:21 [Válasz erre: 112 Henderzon 2004-11-19 21:17:02]
Szimonov tényleg csak a közönségnek dirigál.Teljesen sablonos tükör előtt begyakorolt mozdulatai vannak. Amire nem is könnyű sokszor rájátszani...És zeneileg sajnos szörnyű. Átírja a darabokat a maga igényei szerint...
Szimonov tényleg csak a közönségnek dirigál.Teljesen sablonos tükör előtt begyakorolt mozdulatai vannak. Amire nem is könnyű sokszor rájátszani...És zeneileg sajnos szörnyű. Átírja a darabokat a maga igényei szerint...
114 Heiner Lajos 2004-11-20 12:48:44 [Válasz erre: 113 alberich 2004-11-19 23:25:56]
Bruckner Nyolcat hallgattam vele Bécsben, két (!!) óráig tartott, de nem unatkoztam. Amúgy az Egmont-nyitány filmje? \'47, ha jól csalódok?
Bruckner Nyolcat hallgattam vele Bécsben, két (!!) óráig tartott, de nem unatkoztam. Amúgy az Egmont-nyitány filmje? \'47, ha jól csalódok?
113 alberich 2004-11-19 23:25:56 [Válasz erre: 108 A A 2004-11-19 19:36:02]
Most jelent meg egy 15 CD-s Celibidache-doboz az EMI-nél. Müncheni felvétel valamennyi, ha jól tudom. Ő egyébként Furtwaenglerrel vetélkedett, de aztán 1947 táján Wilhelm nyert, és a nagy románt kirakták a Berlini Filharmonikusoktól. Münchenben talált magára a hetvenes-nyolcvanas években.
Most jelent meg egy 15 CD-s Celibidache-doboz az EMI-nél. Müncheni felvétel valamennyi, ha jól tudom. Ő egyébként Furtwaenglerrel vetélkedett, de aztán 1947 táján Wilhelm nyert, és a nagy románt kirakták a Berlini Filharmonikusoktól. Münchenben talált magára a hetvenes-nyolcvanas években.
112 Henderzon 2004-11-19 21:17:02 [Válasz erre: 111 berlioz 2004-11-19 20:42:07]
Ha nézem, tetszik, ha hallgatom, nem tetszik. Egy alkalommal úgy néztem videón a vezénylését (a Beethoven VII volt azt hiszem), hogy levettem a hangot. Annak alapján, ahogy életre \"mozdulta\" belső hallásomban a művet, zseniálisnak kellett volna lennie. Felhangosítva derült ki, mennyire üres az egész.
Ha nézem, tetszik, ha hallgatom, nem tetszik. Egy alkalommal úgy néztem videón a vezénylését (a Beethoven VII volt azt hiszem), hogy levettem a hangot. Annak alapján, ahogy életre \"mozdulta\" belső hallásomban a művet, zseniálisnak kellett volna lennie. Felhangosítva derült ki, mennyire üres az egész.
111 berlioz 2004-11-19 20:42:07 [Válasz erre: 106 Henderzon 2004-11-19 17:17:30]
...most akkor Szimonov tetszik,vagy nem?!
...most akkor Szimonov tetszik,vagy nem?!
110 W.A.M. 2004-11-19 20:22:35 [Válasz erre: 105 zuniga 2004-11-19 16:36:05]
Természetesen nem muszáj jelen lenni,de ha már éppen ott vagyok,akkor már megnézem,-hallgatom.És leírom a véleményemet.Baj? Nem mellesleg kíváncsiságból megyek el a koncertjeire.Arra vagyok kíváncsi,hogy változott-e a \"stílusa\".Hát,sajnos,nem változott.
Természetesen nem muszáj jelen lenni,de ha már éppen ott vagyok,akkor már megnézem,-hallgatom.És leírom a véleményemet.Baj? Nem mellesleg kíváncsiságból megyek el a koncertjeire.Arra vagyok kíváncsi,hogy változott-e a \"stílusa\".Hát,sajnos,nem változott.
109 Henderzon 2004-11-19 19:57:59 [Válasz erre: 108 A A 2004-11-19 19:36:02]
A Bartókon leadott sorozatot végighallgattam. Nem tett jelentős benyomást rám. Értem ezalatt, nem volt olyan megrendülésem egyetlen alkalommal sem, mint pl. Fricsaynál a Patetikus. Pedig gyanítom, a legjobban sikerült produkcióiból válogattak.
A Bartókon leadott sorozatot végighallgattam. Nem tett jelentős benyomást rám. Értem ezalatt, nem volt olyan megrendülésem egyetlen alkalommal sem, mint pl. Fricsaynál a Patetikus. Pedig gyanítom, a legjobban sikerült produkcióiból válogattak.
108 A A 2004-11-19 19:36:02
Sergiu Celibidache-ról senki nem szól egy szót? Tudom hogy Magyarországon nem ismerik túlságosan. Sajnos. Ajánlom szives figyelmükbe. Van valaki aki a müncheni éveiből, az EMI által kiadott lemezeiről meghallgatott valamit? Tessék összehasonlitani Karajannal, meglepő dolgok derülhetnek ki... Egyetértek azzal hogy Fricsay ha többet élt volna könnyen vetekedett volna Karajannal, de helyette ezt Celibidache meg is tette. Tudjátok hogy ő volt Németországban a legdrágábban megfizetett karmester? A német állam azért hogy magának tartsa meg e titánt képes volt évi 3 millio márkát fizetni!!! És ez a 80-as években rengeteg pénz volt.Vajon miért?
Sergiu Celibidache-ról senki nem szól egy szót? Tudom hogy Magyarországon nem ismerik túlságosan. Sajnos. Ajánlom szives figyelmükbe. Van valaki aki a müncheni éveiből, az EMI által kiadott lemezeiről meghallgatott valamit? Tessék összehasonlitani Karajannal, meglepő dolgok derülhetnek ki... Egyetértek azzal hogy Fricsay ha többet élt volna könnyen vetekedett volna Karajannal, de helyette ezt Celibidache meg is tette. Tudjátok hogy ő volt Németországban a legdrágábban megfizetett karmester? A német állam azért hogy magának tartsa meg e titánt képes volt évi 3 millio márkát fizetni!!! És ez a 80-as években rengeteg pénz volt.Vajon miért?
107 Heiner Lajos 2004-11-19 19:26:06 [Válasz erre: 102 zuniga 2004-11-19 14:35:44]
Úgy tudom, már megtudták. Akárcsak B. B.-nál (nem az állatvédő). Nagy melle - nem feltétlen kell, ha igen, akkor vagdalt - Carmennek.
Úgy tudom, már megtudták. Akárcsak B. B.-nál (nem az állatvédő). Nagy melle - nem feltétlen kell, ha igen, akkor vagdalt - Carmennek.
106 Henderzon 2004-11-19 17:17:30 [Válasz erre: 104 W.A.M. 2004-11-19 16:00:49]
Így van. Kedvenc mondásom jut mindig eszembe Szimonovról: \"Gyümölcséről ismerszik meg a fa\" A karmesterség és Szimonov úgy aránylik egymáshoz nálam, mint az olimpiai bajnok tornász a vásártéren kézenálló kóklerhez.
Így van. Kedvenc mondásom jut mindig eszembe Szimonovról: \"Gyümölcséről ismerszik meg a fa\" A karmesterség és Szimonov úgy aránylik egymáshoz nálam, mint az olimpiai bajnok tornász a vásártéren kézenálló kóklerhez.
105 zuniga 2004-11-19 16:36:05 [Válasz erre: 104 W.A.M. 2004-11-19 16:00:49]
Kedves W.A.M.! Ezt írja: \"Mikor jelen vagyok a koncertjein..\" Kötelezheti-e Önt valaki is, hogy olyat tegyen, ami nem tetszik? Muszáj jelen lenni?
Kedves W.A.M.! Ezt írja: \"Mikor jelen vagyok a koncertjein..\" Kötelezheti-e Önt valaki is, hogy olyat tegyen, ami nem tetszik? Muszáj jelen lenni?
104 W.A.M. 2004-11-19 16:00:49 [Válasz erre: 101 Henderzon 2004-11-19 14:16:34]
Kedves Henderzon! Nemrégiben CSÁNYI VALÉRIÁT húztam le a \"sárga zöldig\",mert szerintem SZ.R az,amit csinál,de most kénytelen vagyok reagálni SZIMONOVOT ügyben is. Mikor jelen vagyok a koncertjein csupán egy dolog szokott kerülgetni:A HÁNYINGER! SZERINTEM UNDORÍTÓ,AMIT DIRIGÁLÁS CÍMÉN MŰVEL!MAJDHOGYNEM HÁTRAFELÉ VEZÉNYEL,HOGY AZ,AMIT CSINÁL JOBBAN NÉZZEN KI A KÖZÖNSÉG FELÉ! ANNAK,AMIT CSINÁL SEMMI KÖZE SINCS SE ZENÉHEZ,SE MŰVÉSZETHEZ! TETSZELGÉS AZ EGÉSZ!
Kedves Henderzon! Nemrégiben CSÁNYI VALÉRIÁT húztam le a \"sárga zöldig\",mert szerintem SZ.R az,amit csinál,de most kénytelen vagyok reagálni SZIMONOVOT ügyben is. Mikor jelen vagyok a koncertjein csupán egy dolog szokott kerülgetni:A HÁNYINGER! SZERINTEM UNDORÍTÓ,AMIT DIRIGÁLÁS CÍMÉN MŰVEL!MAJDHOGYNEM HÁTRAFELÉ VEZÉNYEL,HOGY AZ,AMIT CSINÁL JOBBAN NÉZZEN KI A KÖZÖNSÉG FELÉ! ANNAK,AMIT CSINÁL SEMMI KÖZE SINCS SE ZENÉHEZ,SE MŰVÉSZETHEZ! TETSZELGÉS AZ EGÉSZ!
103 Henderzon 2004-11-19 15:45:09 [Válasz erre: 102 zuniga 2004-11-19 14:35:44]
Természetesen nagyobb a mellényúlás esélye, mint a találaté. És ha az ember akár csak egyszer találja is el(ezerből), olyan büszkeség fogja el, hogy élete végéig avval fog dicsekedni. Nekem a csúcs: hogy azt mondtam, nem tudom, mi ez a mű, talán Bartók, de úgy hallom, Boulez dirigál...(éjszaka, autóban, Bartókon ment a Notturnó, a mű közepetáján ültünk be. Végül bemondták: Fából faragott királyfi, vezényelt Boulez...)
Természetesen nagyobb a mellényúlás esélye, mint a találaté. És ha az ember akár csak egyszer találja is el(ezerből), olyan büszkeség fogja el, hogy élete végéig avval fog dicsekedni. Nekem a csúcs: hogy azt mondtam, nem tudom, mi ez a mű, talán Bartók, de úgy hallom, Boulez dirigál...(éjszaka, autóban, Bartókon ment a Notturnó, a mű közepetáján ültünk be. Végül bemondták: Fából faragott királyfi, vezényelt Boulez...)
102 zuniga 2004-11-19 14:35:44 [Válasz erre: 101 Henderzon 2004-11-19 14:16:34]
Na, akkor Neked is be kellene nevezned a \"mit vezényel A. Nikisch\" játékba. Ugyanis csak egy egészen rövid - persze néma - film maradt róla, és senki nem tudja, mi lehet a műv... Ami a kitalációkat illeti, amióta egyszer nagyon csúnyán mellényúltam, nem merek találgatni. Asszem egy Mozart szimf ment az egyik adón. Nagy mellel mondtam, hogy ez egészen biztosan nem lehet Muti. Ő volt.... :-(( Azóta szépen jólnevelt pókerarccal hallgatom a műveket, melyeknek előadóiban nem vagyok biztos....
Na, akkor Neked is be kellene nevezned a \"mit vezényel A. Nikisch\" játékba. Ugyanis csak egy egészen rövid - persze néma - film maradt róla, és senki nem tudja, mi lehet a műv... Ami a kitalációkat illeti, amióta egyszer nagyon csúnyán mellényúltam, nem merek találgatni. Asszem egy Mozart szimf ment az egyik adón. Nagy mellel mondtam, hogy ez egészen biztosan nem lehet Muti. Ő volt.... :-(( Azóta szépen jólnevelt pókerarccal hallgatom a műveket, melyeknek előadóiban nem vagyok biztos....
101 Henderzon 2004-11-19 14:16:34 [Válasz erre: 92 berlioz 2004-11-18 22:36:52]
Szerintem a legszebben Szimonov dirigál. Nem a legjobban,csak a legszebben. Koreográfia szempontjából. Próbáltátok már azt a játékot, hogy kitaláljátok a puszta dirigálásból, elnémított TV-t nézvén, hogy mi a zenemű? Vagy megállapítani csak a hangból, hogy ki hegedül v. zongorázik v. dirigál? Én kifejezett élvezetet találok az ilyen játszadozásban.
Szerintem a legszebben Szimonov dirigál. Nem a legjobban,csak a legszebben. Koreográfia szempontjából. Próbáltátok már azt a játékot, hogy kitaláljátok a puszta dirigálásból, elnémított TV-t nézvén, hogy mi a zenemű? Vagy megállapítani csak a hangból, hogy ki hegedül v. zongorázik v. dirigál? Én kifejezett élvezetet találok az ilyen játszadozásban.
100 alberich 2004-11-19 11:54:26 [Válasz erre: 98 Heiner Lajos 2004-11-19 11:12:28]
És Guido Cantelli? Oké, korán meghalt. De akkor is.
És Guido Cantelli? Oké, korán meghalt. De akkor is.
99 zuniga 2004-11-19 11:45:37
Amikor a vezénylésről szoktak kérdezni és nagyon okosnak akarok látszani, akkor ezt a \"mesterséget\" egy hétköznapi jelenséghez szoktam hasonlítani. Mindenkivel nap, mint nap előfordul, hogy az utcán jön vele szemben valaki és már vagy 6-7 lépésről érezni lehet, hogy az illetővel nem vagyunk egy hullámhosszon. És már ilyen távolságból is megérezzük, hogy ha ugyanúgy folytatjuk utunkat mint eddig, akkor összeütközés lesz a dologból. (A magam részérő ilyenkor meg szoktam állni, oldja meg a másik a problémát. Ez többnyire egy mosoly kiséretében sikerülni is szokott...:-)) Szóval, ha a karmester olyan mozdulatokkal operál, ami nem kuszálja össze a \"lépteimet\", akkor minden OK. Ha nem, akkor....
Amikor a vezénylésről szoktak kérdezni és nagyon okosnak akarok látszani, akkor ezt a \"mesterséget\" egy hétköznapi jelenséghez szoktam hasonlítani. Mindenkivel nap, mint nap előfordul, hogy az utcán jön vele szemben valaki és már vagy 6-7 lépésről érezni lehet, hogy az illetővel nem vagyunk egy hullámhosszon. És már ilyen távolságból is megérezzük, hogy ha ugyanúgy folytatjuk utunkat mint eddig, akkor összeütközés lesz a dologból. (A magam részérő ilyenkor meg szoktam állni, oldja meg a másik a problémát. Ez többnyire egy mosoly kiséretében sikerülni is szokott...:-)) Szóval, ha a karmester olyan mozdulatokkal operál, ami nem kuszálja össze a \"lépteimet\", akkor minden OK. Ha nem, akkor....
98 Heiner Lajos 2004-11-19 11:12:28
Próbáltam egyszer indítani egy fórumot Ettore Panizzaról. Nem mondhatom, hogy bedöglött, mert el sem indult. Döbbenet, hogy senki sem ismeri. Alan Blyth barátomnak, aki mégiscsak valaki a zenekritikában, én mutattam meg egy-két felvételét, pl. Norma, Met, \'37, Cigna és Martinelli, azóta imádja. Van-e jobb Boccanegra, Otello, Ballo (\'40, Milanov, Björling és bizonyos Alexander Sved), mint ővele? Amúgy a XX. század olasz dirigensei: Toscanini aztán űr de Sabata és Panizza aztán nagy, nagy űr utána futottak még: Serafin, Muti, Abbado, etc.
Próbáltam egyszer indítani egy fórumot Ettore Panizzaról. Nem mondhatom, hogy bedöglött, mert el sem indult. Döbbenet, hogy senki sem ismeri. Alan Blyth barátomnak, aki mégiscsak valaki a zenekritikában, én mutattam meg egy-két felvételét, pl. Norma, Met, \'37, Cigna és Martinelli, azóta imádja. Van-e jobb Boccanegra, Otello, Ballo (\'40, Milanov, Björling és bizonyos Alexander Sved), mint ővele? Amúgy a XX. század olasz dirigensei: Toscanini aztán űr de Sabata és Panizza aztán nagy, nagy űr utána futottak még: Serafin, Muti, Abbado, etc.
97 Búbánat 2004-11-19 10:43:54
Saccani mögött az első sorban ültem többször is, és nagyon zavart, s képzelem a muzsikusokat is, hogy végig dörmögött,szövegelt, sziszegett, dúdolt a vezénylése közben (a partitúra nem zavarja, mert fejből dirigál). Ilyen is van...
Saccani mögött az első sorban ültem többször is, és nagyon zavart, s képzelem a muzsikusokat is, hogy végig dörmögött,szövegelt, sziszegett, dúdolt a vezénylése közben (a partitúra nem zavarja, mert fejből dirigál). Ilyen is van...
96 Megén 2004-11-19 08:36:54 [Válasz erre: 91 zuniga 2004-11-18 22:23:17]
Volt is ma reggel a Bartókon Toscaninivel Szent Iván-éji álom nyitány, kicsit sercegett, de csodaszép volt. Más így indulni dolgozni:))
Volt is ma reggel a Bartókon Toscaninivel Szent Iván-éji álom nyitány, kicsit sercegett, de csodaszép volt. Más így indulni dolgozni:))
95 Megén 2004-11-19 08:34:40 [Válasz erre: 94 kötözködő 2004-11-19 07:29:08]
Akkor biztos János akart lenni.
Akkor biztos János akart lenni.
94 kötözködő 2004-11-19 07:29:08 [Válasz erre: 88 Egy másik ároklakó 2004-11-18 21:38:36]
Csányi Vilmos etológus.
Csányi Vilmos etológus.
93 zuniga 2004-11-18 23:04:38
Bécs. Staatsoper. Horst Stein vezényelt (már nem tom, mit). Egyszer csak az egyik énekes egy másik rész éneklésébe fogott. Stein, akinek ugyan nem volt szép hangja, de annál szívesebben ordította a szólamokat a próbán, most is ezt a technikát alkalmazva egyszerűen beénekelte a baritonista helyett az inkriminált részt. Leonard Bernstein a nézőtéren ült. Mikor ez a közjáték lezajlott, csak ennyit mondott: - Jobb lett volna, ha mind a ketten hallgatnak...
Bécs. Staatsoper. Horst Stein vezényelt (már nem tom, mit). Egyszer csak az egyik énekes egy másik rész éneklésébe fogott. Stein, akinek ugyan nem volt szép hangja, de annál szívesebben ordította a szólamokat a próbán, most is ezt a technikát alkalmazva egyszerűen beénekelte a baritonista helyett az inkriminált részt. Leonard Bernstein a nézőtéren ült. Mikor ez a közjáték lezajlott, csak ennyit mondott: - Jobb lett volna, ha mind a ketten hallgatnak...
92 berlioz 2004-11-18 22:36:52 [Válasz erre: 90 Tamás 2004-11-18 22:01:27]
Solti is KALIMPÁLT a kezével,és hogy milyen eredménnyel,az azt hiszem,nem lehet vita tárgya... Guilini tényleg fantasztikus volt,Carlos Kleiber viszont SZÉPEN is vezényelt!
Solti is KALIMPÁLT a kezével,és hogy milyen eredménnyel,az azt hiszem,nem lehet vita tárgya... Guilini tényleg fantasztikus volt,Carlos Kleiber viszont SZÉPEN is vezényelt!
91 zuniga 2004-11-18 22:23:17 [Válasz erre: 85 árok-lakó 2004-11-18 21:07:34]
Kedves \"árok-lakó\"! Azért ez a képlet se ennyire eccerű... Ha pl Toscanini nem állt volna fel (ha jól tudom, a csellója mellől) akkor most szegényebb lenne a világ egy karmesteri korszakkal. Hiába no, nem könnyű ezt a dolgot egy-két mondattal elintézni...:-)) (Ha nem nagyon illetlen dolog, akkor egy idevágó vicc: Turnén megbetexik a karmester, és az egyik brácsás ugrik be vezényelni. Pár nap után meggyógyul a karmester és hősünk visszaül a zenekarba. A mellette ülő azt kérdi tőle: -Néhány napig nem láttalak.. Mesélj, mi történt veled....)
Kedves \"árok-lakó\"! Azért ez a képlet se ennyire eccerű... Ha pl Toscanini nem állt volna fel (ha jól tudom, a csellója mellől) akkor most szegényebb lenne a világ egy karmesteri korszakkal. Hiába no, nem könnyű ezt a dolgot egy-két mondattal elintézni...:-)) (Ha nem nagyon illetlen dolog, akkor egy idevágó vicc: Turnén megbetexik a karmester, és az egyik brácsás ugrik be vezényelni. Pár nap után meggyógyul a karmester és hősünk visszaül a zenekarba. A mellette ülő azt kérdi tőle: -Néhány napig nem láttalak.. Mesélj, mi történt veled....)
90 Tamás 2004-11-18 22:01:27
Giuliniról mondják, hogy piszok rossz keze volt, és mégis zseniális fevételek születtek a keze alatt. Fricsay Ferencről csak annyit, hogy ha élhetett volna annyit, mint Karajan Úr, akkor méltó vetélytársa lehetett volna Karajannak. A másik nagy kedvencem Carlos Kleiber, akinek a koncertjei nem drágák, hanem megfizethetetlenek voltak. És még hányan vannak, akiket sajnos nem ismerünk............!
Giuliniról mondják, hogy piszok rossz keze volt, és mégis zseniális fevételek születtek a keze alatt. Fricsay Ferencről csak annyit, hogy ha élhetett volna annyit, mint Karajan Úr, akkor méltó vetélytársa lehetett volna Karajannak. A másik nagy kedvencem Carlos Kleiber, akinek a koncertjei nem drágák, hanem megfizethetetlenek voltak. És még hányan vannak, akiket sajnos nem ismerünk............!
89 Tamás 2004-11-18 21:54:49
Egy alkalommal volt szerencsém látni egy filmet Ferencsik Karnagy Úrral. Azt kérdezték tőle, hogy lehet-e tanítani a vezénylést. Erra Ő azt felelte. Egy bizonyos ideig, vagy szintig igen, de Ő maga azért nem szerette ezt igazán, mert: 1. csak abból lesz jó karmester, akinek érzéke, és vezetésre alkalmas keze van, aki tudja a kezével vezetni a zenekart 2. Ő csak azt tudta igazán tanítani, akinek volt kérdése, egy egy mozdulatról, beintésről, stb. Akinek nem volt, hanem mindent értett azt nem lehetett jól tanítani. Ő ezt vallotta.
Egy alkalommal volt szerencsém látni egy filmet Ferencsik Karnagy Úrral. Azt kérdezték tőle, hogy lehet-e tanítani a vezénylést. Erra Ő azt felelte. Egy bizonyos ideig, vagy szintig igen, de Ő maga azért nem szerette ezt igazán, mert: 1. csak abból lesz jó karmester, akinek érzéke, és vezetésre alkalmas keze van, aki tudja a kezével vezetni a zenekart 2. Ő csak azt tudta igazán tanítani, akinek volt kérdése, egy egy mozdulatról, beintésről, stb. Akinek nem volt, hanem mindent értett azt nem lehetett jól tanítani. Ő ezt vallotta.
88 Egy másik ároklakó 2004-11-18 21:38:36 [Válasz erre: 85 árok-lakó 2004-11-18 21:07:34]
Csányi V. az a típusú karmester, aki csak \"taktíroz\", de semmi zenét nem csinál... Viszont nagyon ért a balettekhez- ez is művészet -, és teljes erejével őket figyeli, segíti.(míg mások az énekeseket szokták) Számomra nagyon fontos a karmester KISUGÁRZÁSA. Szerintem minden jó karmesternek van aurája, és ez hat a zenészekre. (Persze önmagában ez sem elég, tehetség, tudás, gyakorlat akkor is kell hozzá.) Fontos az is, hogy hogyan tud kapcsolatot teremteni a zenekarral, milyen stílusban beszél velük (kér vagy parancsol.., de errfől már írtatok!)
Csányi V. az a típusú karmester, aki csak \"taktíroz\", de semmi zenét nem csinál... Viszont nagyon ért a balettekhez- ez is művészet -, és teljes erejével őket figyeli, segíti.(míg mások az énekeseket szokták) Számomra nagyon fontos a karmester KISUGÁRZÁSA. Szerintem minden jó karmesternek van aurája, és ez hat a zenészekre. (Persze önmagában ez sem elég, tehetség, tudás, gyakorlat akkor is kell hozzá.) Fontos az is, hogy hogyan tud kapcsolatot teremteni a zenekarral, milyen stílusban beszél velük (kér vagy parancsol.., de errfől már írtatok!)
87 janomano 2004-11-18 21:33:05 [Válasz erre: 85 árok-lakó 2004-11-18 21:07:34]
Gondolom egyszerű elmémmel, hogy a karmesterek között is (mint pl. a brácsások, nehézbúvárok, evangélikus lelkészek, és taxisofőrök) vannak rossz, átlagos, illetve jó képességű emberek.
Gondolom egyszerű elmémmel, hogy a karmesterek között is (mint pl. a brácsások, nehézbúvárok, evangélikus lelkészek, és taxisofőrök) vannak rossz, átlagos, illetve jó képességű emberek.
86 árok-lakó 2004-11-18 21:08:42
Sidespin-nek: Ha egy karmester keze alatt a dolgok \"tökátlagosan\" szólnak, az rossz!
Sidespin-nek: Ha egy karmester keze alatt a dolgok \"tökátlagosan\" szólnak, az rossz!
85 árok-lakó 2004-11-18 21:07:34
Mint zenekari zenész, elsősorban azokat a karmestereket tudom megítélni, akiknek dolgoztam a keze alatt. A zenekari zenész sok mindent fontosnak tart egy karmesterben, persze én csak a saját nevemben beszélhetek... Először is: a karmesterség: szakma. Tanulni kell. Nem úgy van az, hogy XY hangszeres muzsikus egyszer csak pálcát fog a kezébe, és máris \"karmester\" lesz. Hiába kiváló zenész a saját hangszerén, attól még csapnivaló karmester lehet... (Ismerünk ilyeneket...) Ez olyan, mintha egy jó brácsista (elnézést tőlük) holnaptól pl fagottozni akarna. Akármilyen jó muzsikus, valószínüleg bele se tudna szagolni. Ezt a szakmát is meg kell tanulni. A második: tehetség. Ez körülírhatatlan, mégis érzi a zenész is, a közönség is, hogy miről van szó. A tehetség és a szakmai tudás finom aránya \"teszi\" a karmestert (is). És harmadszor, ami a sok érzékeny lelkületű zenésznek legalább olyan fontos: az emberség. Persze sok lángelmétől elfogadták már a muzsikusai a mérhetetlen diktátori hajlamait, de sokszor a diktátori hajlam nem áll egyenes arányban a tudással-tehetséggel. Sőt... A hatalmi tébolyt sokszor épp a gyenge karmesterek eszköztárában lehet megtalálni.
Mint zenekari zenész, elsősorban azokat a karmestereket tudom megítélni, akiknek dolgoztam a keze alatt. A zenekari zenész sok mindent fontosnak tart egy karmesterben, persze én csak a saját nevemben beszélhetek... Először is: a karmesterség: szakma. Tanulni kell. Nem úgy van az, hogy XY hangszeres muzsikus egyszer csak pálcát fog a kezébe, és máris \"karmester\" lesz. Hiába kiváló zenész a saját hangszerén, attól még csapnivaló karmester lehet... (Ismerünk ilyeneket...) Ez olyan, mintha egy jó brácsista (elnézést tőlük) holnaptól pl fagottozni akarna. Akármilyen jó muzsikus, valószínüleg bele se tudna szagolni. Ezt a szakmát is meg kell tanulni. A második: tehetség. Ez körülírhatatlan, mégis érzi a zenész is, a közönség is, hogy miről van szó. A tehetség és a szakmai tudás finom aránya \"teszi\" a karmestert (is). És harmadszor, ami a sok érzékeny lelkületű zenésznek legalább olyan fontos: az emberség. Persze sok lángelmétől elfogadták már a muzsikusai a mérhetetlen diktátori hajlamait, de sokszor a diktátori hajlam nem áll egyenes arányban a tudással-tehetséggel. Sőt... A hatalmi tébolyt sokszor épp a gyenge karmesterek eszköztárában lehet megtalálni.
84 sidespin 2004-11-18 15:51:16 [Válasz erre: 83 W.A.M. 2004-11-18 15:16:40]
Szerintem igazságtalan vagy, legalább 25 éve vezényel, persze ez önmagában nem jelent semmit. Operetteket és baletteket vezényel semmi extra, de a művek megszólalnak tökátlagosan a keze alatt.
Szerintem igazságtalan vagy, legalább 25 éve vezényel, persze ez önmagában nem jelent semmit. Operetteket és baletteket vezényel semmi extra, de a művek megszólalnak tökátlagosan a keze alatt.
83 W.A.M. 2004-11-18 15:16:40
Újabb karmester(Én általában azokról a magyar karmesterekről fogok írni,akiket élőben volt szerencsém látni,hallani.): Csányi Valéria:Sokmindent nem tudok róla,csak azt,hogy ő(is)szakta a baletteket dirigálni az operában.SZÖRNYŰ,AMIT CSINÁL! NEM IS ÉRTEM,HOGY HOGYAN KERÜLT ODA.NINCS JOBB?VAGY EGY BALETTET CSAK EGY HUSZADRANGÚ VALAKIRE LEHET BÍZNI?MÉG EGY CSAJKOVSZKIJ-BÓL IS KÉPES VOLT SZ.-T CSINÁLNI!EZ AZTÁN A TEHETSÉG! MINEK TUDJAM BE AZ Ő JELENLÉTÉT AZ OPERÁBAN?stb.
Újabb karmester(Én általában azokról a magyar karmesterekről fogok írni,akiket élőben volt szerencsém látni,hallani.): Csányi Valéria:Sokmindent nem tudok róla,csak azt,hogy ő(is)szakta a baletteket dirigálni az operában.SZÖRNYŰ,AMIT CSINÁL! NEM IS ÉRTEM,HOGY HOGYAN KERÜLT ODA.NINCS JOBB?VAGY EGY BALETTET CSAK EGY HUSZADRANGÚ VALAKIRE LEHET BÍZNI?MÉG EGY CSAJKOVSZKIJ-BÓL IS KÉPES VOLT SZ.-T CSINÁLNI!EZ AZTÁN A TEHETSÉG! MINEK TUDJAM BE AZ Ő JELENLÉTÉT AZ OPERÁBAN?stb.
82 zuniga 2004-11-17 18:00:57 [Válasz erre: 79 Darer 2004-11-17 07:54:42]
Olyannyira volt nekije felesége, hogy nehány lemezborítón az asszonka festményei láthatók... Személyes élmény vele: 1975-ben volt az azóta híressé vált Don Carlos Salzburgban. A rendezést is a Mester \"vállalta\" magára. (Hogy mennyire nem csukott szemmel dirigálta ezeket az előadásokat, arra jó példa, hogy az összes előadás alatt mellette kuksolt egy segédrendező és annak súgott utasításokat, melyeket az illető mikrofonon keresztül továbbított...) És a próbák alatt megkérte az egyik fullajtárját, hogy a szinpadon rendezzen el valamit. A fiatalember, mikor úgy érezte végzett a rábízott feladattal, leszólt a Mesternek: - Jó így? Mire Karajan felkapta a mikrofont és az egész Festspielhaus csak úgy zengett a rekedtes hangjától: - GAAANZZZ FFAAALLLSCH!!! (Rossz az egész...)
Olyannyira volt nekije felesége, hogy nehány lemezborítón az asszonka festményei láthatók... Személyes élmény vele: 1975-ben volt az azóta híressé vált Don Carlos Salzburgban. A rendezést is a Mester \"vállalta\" magára. (Hogy mennyire nem csukott szemmel dirigálta ezeket az előadásokat, arra jó példa, hogy az összes előadás alatt mellette kuksolt egy segédrendező és annak súgott utasításokat, melyeket az illető mikrofonon keresztül továbbított...) És a próbák alatt megkérte az egyik fullajtárját, hogy a szinpadon rendezzen el valamit. A fiatalember, mikor úgy érezte végzett a rábízott feladattal, leszólt a Mesternek: - Jó így? Mire Karajan felkapta a mikrofont és az egész Festspielhaus csak úgy zengett a rekedtes hangjától: - GAAANZZZ FFAAALLLSCH!!! (Rossz az egész...)
81 Megén 2004-11-17 16:21:33 [Válasz erre: 79 Darer 2004-11-17 07:54:42]
A kettő nem zárja ki egymást ;-))
A kettő nem zárja ki egymást ;-))
80 sidespin 2004-11-17 15:32:55 [Válasz erre: 78 zuniga 2004-11-16 15:07:04]
nem is tudtam, hogy volt felesége. azt hallottam nagyon szerette a nőket.
nem is tudtam, hogy volt felesége. azt hallottam nagyon szerette a nőket.
79 Darer 2004-11-17 07:54:42
Borzasztó pasas lehetett, minden szempontból, mind pozitiv, mind negativ értelemben. Vagy 20 évvel ezelőtt volt egy emlékműsor valamelyik osztrák műholdas adón. Egy St Moritzi (ahol élt) órásüzlet vezetője mesélte:egy alkalommal a feleségével sétálgatva, egy gyönyörű antik órát látott a kirakatukban. Bement, és egy fiatal eladónak szólt, hogy az órát szállíttassa a lakására. -Megmondaná az úr a nevét és a címét? -így a fiú. Karajannak elborult az arca, de mielőtt válaszolt volna, az üzletvezető odalépett és így szólt: -Bocsánatot kérünk, a fiú csak most kezdett dolgozni nálunk, s így nem ismeri Karajan urat! (er weisst nicht Herr Karajan) Karajan felemelte az ujját: -Von! Bitte!
Borzasztó pasas lehetett, minden szempontból, mind pozitiv, mind negativ értelemben. Vagy 20 évvel ezelőtt volt egy emlékműsor valamelyik osztrák műholdas adón. Egy St Moritzi (ahol élt) órásüzlet vezetője mesélte:egy alkalommal a feleségével sétálgatva, egy gyönyörű antik órát látott a kirakatukban. Bement, és egy fiatal eladónak szólt, hogy az órát szállíttassa a lakására. -Megmondaná az úr a nevét és a címét? -így a fiú. Karajannak elborult az arca, de mielőtt válaszolt volna, az üzletvezető odalépett és így szólt: -Bocsánatot kérünk, a fiú csak most kezdett dolgozni nálunk, s így nem ismeri Karajan urat! (er weisst nicht Herr Karajan) Karajan felemelte az ujját: -Von! Bitte!
78 zuniga 2004-11-16 15:07:04 [Válasz erre: 75 W.A.M. 2004-11-16 13:02:56]
Ezt egyébként Ferencsik is megtette, akár egészen fiatal kezdőkkel is. Mikor valaki egy áriában kellemetlen részhez ért, akkor azt szokta volt mondani: - Itt maga vezet... És tényleg úgy is tett. Óvatosan követte az illetőt. Igaz, utána rögtön a kezébe vette a \"kezdeményezést\"... (Ilyet csak a valóban nagyok tettek... Tesznek még ma is?...)
Ezt egyébként Ferencsik is megtette, akár egészen fiatal kezdőkkel is. Mikor valaki egy áriában kellemetlen részhez ért, akkor azt szokta volt mondani: - Itt maga vezet... És tényleg úgy is tett. Óvatosan követte az illetőt. Igaz, utána rögtön a kezébe vette a \"kezdeményezést\"... (Ilyet csak a valóban nagyok tettek... Tesznek még ma is?...)
77 zuniga 2004-11-16 15:00:36
Na, akkor egy \"másik\" Karajan: Birgit Nilsson mesélte, hogy az egyik Karajan rendezte (és persze vezényelte) Wagner darab próbáján történt a következő. Egészen új effektusként kitalálták, hogy a sötét szinpadon közvetlenül alulról fogja kapni a fényt. (Aminek egészen jó hatása bír lenni.) Igen ám, de nagyon be volt határozva a hely, hogy hova állhat. És hát az alulról jövő fény csak nem akart megjelenni. Egy kis tétovázás után a Mester odaszólt Nilssonnak: - Művésznő, legyen szives behúzni a mellét, mert takarja a fényt....
Na, akkor egy \"másik\" Karajan: Birgit Nilsson mesélte, hogy az egyik Karajan rendezte (és persze vezényelte) Wagner darab próbáján történt a következő. Egészen új effektusként kitalálták, hogy a sötét szinpadon közvetlenül alulról fogja kapni a fényt. (Aminek egészen jó hatása bír lenni.) Igen ám, de nagyon be volt határozva a hely, hogy hova állhat. És hát az alulról jövő fény csak nem akart megjelenni. Egy kis tétovázás után a Mester odaszólt Nilssonnak: - Művésznő, legyen szives behúzni a mellét, mert takarja a fényt....
76 Darer 2004-11-16 13:18:13 [Válasz erre: 65 Búbánat 2004-11-15 14:10:49]
Nem tudom, ismert-e a következő történet. Verdi valamelyik operája, nem tudtam megjegyezni a címét és a helyszínt. Megy az előadás, Mirella Freni egyedül a színpadon, énekli a szerepét, döbbenetes erővel. És ekkor von Karajan, a diktátor, élet és halál ura, leengedi a kezét, és halkan odaszól a zenekarnak: -Kövessék Frenit!
Nem tudom, ismert-e a következő történet. Verdi valamelyik operája, nem tudtam megjegyezni a címét és a helyszínt. Megy az előadás, Mirella Freni egyedül a színpadon, énekli a szerepét, döbbenetes erővel. És ekkor von Karajan, a diktátor, élet és halál ura, leengedi a kezét, és halkan odaszól a zenekarnak: -Kövessék Frenit!
75 W.A.M. 2004-11-16 13:02:56 [Válasz erre: 47 sidespin 2004-11-14 22:05:27]
KISSÉ?!(elvonatkoztatva...)
KISSÉ?!(elvonatkoztatva...)
74 W.A.M. 2004-11-16 13:01:12 [Válasz erre: 46 berlioz 2004-11-14 20:32:36]
Kedves berlioz! A témának még csak az elején járunk.Türelem!
Kedves berlioz! A témának még csak az elején járunk.Türelem!
73 zuniga 2004-11-16 09:24:15 [Válasz erre: 71 Tamás 2004-11-15 22:24:40]
No ebben én is szivesen benne lennék!!
No ebben én is szivesen benne lennék!!
72 Megén 2004-11-16 07:49:41 [Válasz erre: 67 Búbánat 2004-11-15 17:43:16]
Azt már hallottam, hogy folyamatosan - nagyon drágán - átírják ezeket a felvételeket korszerűbb hordozókra, mert mint ahogy a régi filmszalagok, ezek is elöregedtek. De amikor készen vannak újra kellene játszani őket. Én bizony inkább ilyen filmcsatornára fizetnék elő, mint a HBO-ra. Ha valakinek persze lenne bátorsága és megszervezné. Ennek kapcsán: jó egy éve már komolyzenei rádiót is indítottunk volna itt egy páran. A lényeg az, hogy ha valaki ilyesmire készül, mögéállunk.
Azt már hallottam, hogy folyamatosan - nagyon drágán - átírják ezeket a felvételeket korszerűbb hordozókra, mert mint ahogy a régi filmszalagok, ezek is elöregedtek. De amikor készen vannak újra kellene játszani őket. Én bizony inkább ilyen filmcsatornára fizetnék elő, mint a HBO-ra. Ha valakinek persze lenne bátorsága és megszervezné. Ennek kapcsán: jó egy éve már komolyzenei rádiót is indítottunk volna itt egy páran. A lényeg az, hogy ha valaki ilyesmire készül, mögéállunk.
71 Tamás 2004-11-15 22:24:40
Aki még nem látta, annak is és aki már látta, annak is figyelmébe ajánlom Fricsay Ferencről azt a DVDt, amin Smetana Moldváját próbálja, és vezényli a Délnémet Rudfunk Zenekarral. armesterszakosoknak különössen javaslom! Arra nagyon jó, hogy megfigyelheti az ember, hogy mennyire oda kell figyelni arra is, hogy a zenekarban a belső szólamok is szépen és pontosan szóljanak. Az egész 55perc. Ennyit mindenképpen megér!
Aki még nem látta, annak is és aki már látta, annak is figyelmébe ajánlom Fricsay Ferencről azt a DVDt, amin Smetana Moldváját próbálja, és vezényli a Délnémet Rudfunk Zenekarral. armesterszakosoknak különössen javaslom! Arra nagyon jó, hogy megfigyelheti az ember, hogy mennyire oda kell figyelni arra is, hogy a zenekarban a belső szólamok is szépen és pontosan szóljanak. Az egész 55perc. Ennyit mindenképpen megér!
69 zuniga 2004-11-15 20:14:36 [Válasz erre: 68 berlioz 2004-11-15 20:07:54]
Bízom benne, hogy egyszer talán sikerül egy kis beszélgetést összehozni és akkor személyesen is mesélhetek.... Üdv
Bízom benne, hogy egyszer talán sikerül egy kis beszélgetést összehozni és akkor személyesen is mesélhetek.... Üdv
68 berlioz 2004-11-15 20:07:54 [Válasz erre: 51 zuniga 2004-11-14 22:50:48]
Kedves Zuniga! Rendkivül nagy irigységgel tölt el,hogy az említett karmestereket ( vagy némelyüket ) közelebbről ismerted!Én csak egy idősebb kollégám elmeséléséből tudom,hogy kb.milyen lehetett az Operaházban Otto Klemperer vezényletével hallgatni a Mesterdalnokokat!
Kedves Zuniga! Rendkivül nagy irigységgel tölt el,hogy az említett karmestereket ( vagy némelyüket ) közelebbről ismerted!Én csak egy idősebb kollégám elmeséléséből tudom,hogy kb.milyen lehetett az Operaházban Otto Klemperer vezényletével hallgatni a Mesterdalnokokat!
