Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


5400 Edmond Dantes 2023-05-09 08:20:41
Ezekben a nehéz időkben nem tudok aktuálisabb darabot felújításra ajánlani az Operettszínházban, mint Dunajevszkij Szabad szél  című operettjét. Egy olyan alkotás, (ld. a belinkelt írást)  "amelyben a nemzetközi szolidaritás hatalmas, háborúellenes tüntetésekkel lép fel azok ellen, akik egy új világháborúra uszítanak" ... nos, megfelelő kezekben ebből Sztálin Kossuth-díjas produkciót lehet faragni.

5399 Búbánat 2023-05-08 22:58:53 [Válasz erre: 5395 Búbánat 2023-05-08 12:56:11]

 Most, hogy III. Károly király koronázása zajlott Londonban, eszembe juttatta Huszka Bob herceg című operettjét, amit évtizedek óta hiányolok a „palettáról” a Nagymező utcában.  Jó lenne ezt a darabot is  - a Gül Baba és a Lili bárónő címek egyike/ másika mellett/helyett - újra látni a pesti "Broadway-negyed" teátrumának nagyszínpadán! A Gül Baba is időtlen idők óta nincs a repertoáron. Tudom, most megy a Mária főhadnagy, nem valószínű, hogy egyhamar ismét egy Huszka-műre esne a választás. De talán pár éven belül ez az örökbecsű magyar operett is visszakerül majd a Budapesti Operettszínházba – ahol ugyancsak helye van/lenne. 


5398 zenebaratmoncsi 2023-05-08 17:55:58
Emiatt is lenne jó a Hawaii rózsája, mert azt még nem láttam magyarul. Bad Ischle-ben megnéztem németül, de sajnos nem volt angol felirat, szóval csak a dalokat élvezhettem és a szép jelmezeket, díszletet.  Különben így is jó volt, azért nagyjából lehetett érteni, mert elolvastam a tartalmát előtte.



5397 zenebaratmoncsi 2023-05-08 17:53:24
Az is megoldás, ha leutazol vidékre, ott sűrűn játszák nagyszinpadon.
Én is megtettem, hogy megnézzem a Bál a Savoybant (Miskolc, Győr, Veszprémben a Soproni előadás) vagy a Viktóriát, és kétszer a 3:1 a szerelem javárát Székesfehérváron.

5396 zenebaratmoncsi 2023-05-08 17:46:04 [Válasz erre: 5395 Búbánat 2023-05-08 12:56:11]
Örülj neki, hogy műsoron van.
Más remek operett még csak műsoron sincs. Ráadásul meg Huszától még a Mária főhadnagy is és a gála is.
Ábrahámtól meg 2014 óta semmi, max. 1-2 dal a gálán. Főként a tangolita és a honvéd banda. Mondjuk a Savoy vidéken sok helyen ment és Miskolcon, Veszprémben és Szentesen meg volt Viktória. Emellett külföldön is folyamatosan játszák 5 operettjét (Hawaii rózsája, 3:1 a szerelem javára és leginkább Mese a grand hotelben), de sajnos magyarul nem mennek sehol.
Jacobitól mondjuk ment a Sybill nem olyan rég. Őt meg vidéken felejtették el.
Fényestől meg gálaest volt, ill. 1 évadon át a Maya Budapesten. 

5395 Búbánat 2023-05-08 12:56:11

Ami szintén érthetetlen számomra: közel húsz éve(!) van műsoron a Lili bárónő mindössze egy zongorára "hangszerelt" változata a kisméretű és befogadóképességű Raktárszínházban (2005-ben volt a bemutatója) . Ez példátlan. Nyilván sikere van, különben nem játszanák tovább. Mégis hihetetlen, hogy a 18 év alatt nem gondoltak arra az illetékes vezetők, hogy ideje lenne a darabot átvinni a teátrum nagy színpadára, és ott játszani tovább, méltó kiállításban, úgy ahogy a többi ismert népszerű darabot láthatjuk - köztük az évad egyik újdonságát, egy másik Huszka-művet, a Mária főhadnagyot is, ami szintén szép siker!...

Az sem fér a fejembe, miért éppen a Lili bárónőt "találták ki" ebbe a kicsiny befogadású helyiségbe (100 fő, mérete: 10x6x4 m); ilyen alapon eshetett volna a választásuk a Marica grófnőre, A csárdáskirálynőre is.  

A Lili bárónő remekmű, legalább olyan nívós dallamvilágú, mint azok, sőt: bizony  Lili és Illésházy gróf áriái, kettősei a hatalmas finálék, mondhatni operai hangokat igényelnek - ehhez pedig dukál a nagyzenekar, nagy kórus, tánckar, nagyszabású díszletek, jó dramaturgia stb., ami szükséges egy háromfelvonásos,  "klasszikussá" nemesedett ismert operett színreviteléhez.  Olyan legendák énekelték fel az operett híres dalait rádiófelvételeken, mint Gyurkovics Mária és Sárdy János, Gencsy Sári és Szabó Miklós, Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert, vagy Kukely Júlia és Molnár András. De Petress Zsuzsa, Németh Marika, Pitti Katalin, Fischl Mónika és sokan mások is énekelték a Lili bárónő híres melódiáit. 

Gálaműsorokban is sokszor felcsendülnek zenekari kísérettel az operett ismert részletei - például a primadonna és a bonviván szerelmi kettősei közül. Három linket teszek  ide zenei illusztrációként:

Huszka Jenő: Lili bárónő – „Tündérkirálynő, légy a párom” – Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert

- Illésházy gróf és Lili szerelmi kettőse, I. felv.: „Dombtetőkön, völgy ölében, kis faluban mennyi ház! És szavakban és szívekben mennyi szép szerelmi láz!... Ablak ha kinyílik valahol, kihajol rajta egy leány. Messze gitár szava pengő, szerelem szava zengő... és a fiú szava oly esengő: Tündérkirálynő, légy a párom! Szállj le, szállj le pilleszárnyon, hajadból összeszőtt aranysugáron...” 

Huszka Jenő: Lili bárónő – „Szellő szárnyán, szállj velem” – Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert

Illésházy gróf és Lili szerelmi kettőse, II. felv.:  „- Bocsássa meg, ha reszkető kezemmel megérintém a kis fehér kezét! Bocsássa meg, ha bús tekintetemmel úgy esengem éltető derült tekintetét! …/- A szeme ég, a szava éget! Elég, óh elég, mert még elégek!..../- Szellő szárnyán szállj velem, repülj velem! Erdők mély vadonán kószáljunk szerelmesen! Dús fű selyme legyen nászágyunk, és senki ne tudja, ne sejtse, hol járunk…” 

Huszka Jenő – Martos Ferenc: Lili bárónő. A Rádió Dalszínházának bemutatója: 1961. március 25., Kossuth Rádió 20.00 – 21.25. A teljes felvételen közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és a Magyar Rádió Énekkara. Vezényel: Sebestyén András

Lili dala – „Egy férfi képe, van a szívem közepében” – Kukely Júlia

A Rádió Dalszínházának új bemutatója: 1983. október 10., Petőfi Rádió, 20.35 – 22.30

A felvételen közreműködik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara.  Vezényel itt is:  Sebestyén András


5394 varganiki 2023-05-08 10:26:18 [Válasz erre: 5393 Búbánat 2023-05-08 00:02:28]
Igen, ez abszolút igaz. Bár szerintem ennél a darabnál érdenesebb élőben átélni, mert a tévéből egyrészt nem jön át annyira az a hangulat, másrészt ez egy olyan darab, ahol tényleg minden előadáskor mások a poénok, lévén egy részüket a színészek maguk találják ki :D Bár az első sort nem javaslom, picit közelebb voltak a művészek mint gondoltam volna :D

5393 Búbánat 2023-05-08 00:02:28 [Válasz erre: 5392 varganiki 2023-05-07 19:13:45]

Hát nem tudom.  Nem vagyok híve annak, hogy egy szál zongorakísérettel adjanak elő, játsszanak egy háromfelvonásos nagyoperettet; ebből a szempontból mindegy, hogy kis, kamaraterem vagy nagyszínpad. A kis teremben adjanak elő egy kamara darabot, ami inkább odavaló, zongora oda elmegy (revüdarab, kabaré, valami egyfelvonásos rövid zenés vígjáték, irodalmiest). Azzal egyetértek, hogy a kis méretű helyiségben létrejöhet a közönség és az előadók között egy jó hangulat, közvetlen kapcsolatban van a darab, a szereplők, meg a spontán visszacsatolás lehetősége adott. Volt ilyenben is részem pld. nyolcvanas években: Pitti Katalin a színészi, vers- és prózamondási képességeivel is ámulatba ejtett, amikor többször fellépett a Várban, a Korona Cukrászdában, ahol Mikes Lilla vezette Pódium zenés-irodalmi estjein, műsoraiban szerepelt. Ilyen volt a Maria Callas nevét felvállaló, a nagy példakép életét pódiumra vitt előadása is, melyet akkori férjével, Leblanc Győző operaénekessel (aki Callas pályatársát, Giuseppe di Stefanot „alakította” ) közösen hoztak létre. Ebben döntően a Norma, a Lucia és a Traviata zenei idézetei csendültek fel, tehát a belcanto nagy szerepei (zongorakísérettel énekeltek), miközben a keretjátékot Mikes Lilla vázolta fel, és bizony nem kis feladat hárult rájuk, hogy ilyen intim közegben, a közönség gyűrűjében testközelben énekeljenek, szavaljanak, dialógust folytassanak, színházat játsszanak! óriási sikerük volt ezzel a produkcióval! Több évig játszották. Szívesen időzöm e régi emlékeim között, ha Pittire gondolok – hogy most csak a szépre emlékezzem…

Egyszer elmentem erre a Lili bárónő előadásra, és nagyon kínos volt. A televízió az egyik előadást felvette, de hatásában meg sem közelíti egy nagyzenekaros, nagyszínpadra vitt, hagyományos módon kiállított és látványvilágot kínáló produkciót. 

De hát erre mondják, hogy kinek a pap, kinek a papné...


5392 varganiki 2023-05-07 19:13:45 [Válasz erre: 5380 Búbánat 2023-05-04 10:29:59]
Abban nem értek egyet, hogy a néző számára megalázó lenne. Nekem volt szerencsém a darabhoz és abszolút nem bánom hogy nagyszínpados és tudod miért??? Mert a nagyszínpados előadásokkal ellentétben, itt a színészek a nézőkkel együtt nevethetnek a poénokon, amiknek egy részét ők maguk találják ki. Mert egy szál zongoránál nagyon is jól hangzanak a dalok és mert sokkal közvetlenebb ebben a kis térben, mint a nagyszínpadon. És hozzáteszem ezt nem csak én gondolom így. Ez a leggyorsabban fogyó előadás, egy nap után már az összes jegyet elkapkodják.

5391 Búbánat 2023-05-05 12:22:05

 A Müpában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem) operettet is játszottak! 

Az operettrajongóknak kedvezett a Művészetek Palotája – nem egyszer – amikor a komolyzene eme szentélyében lehetőséget biztosított ennek a műfajnak is: klasszikus külföldi és magyar operett egynéhány előadását sikerre vitte saját rendezésben.

Teljes operettek

·       Offenbach: Orfeusz az alvilágban (2015. február 21.) 

László Boldizsár (Orfeusz); Bucsi Annamária (Euridiké), Szegedi Csaba (Jupiter), Wiedemann Bernadett (Közvélemény), Horváth István (Plutó), Gábor Géza (Styx Jankó), Miksch Adrienn (Diana), Szakács Ildikó (Vénusz), Csereklyei Andrea (Cupido), Kálmán László (Merkur).

Km. a Budafoki Dohnányi Zenekar, a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás), a Venekei Művek táncosai (koreográfus: Venekei Marianna), díszlettervező: Szendrényi Éva, Jelmeztervező: Németh Anikó-Manier, szövegíró-dramaturg: Pozsgai Zsolt, Játékmester: Sylvie Gabor, a francia szöveget fordította: Romhányi József, Romhányi Ágnes. Vezényel: Hollerung Gábor. Rendező: Káel Csaba. 

·       Suppé: A szép Galathea (2018. február 16.)

Lukács Anita (Galathea), Horváth István (Pigmalion), Hábetler András (Ganimédesz), Szerekován János (Mídász).

Jelmez és díszlet: Árva Nóra.  Km. a Budafoki Dohnányi Zenekar. Vezényel: Hollerung Gábor. Rendező: Sylvie Gabor  

Erről az előadásról írt beszámolóm itt elolvasható (Lásd: 3499. sorszám)

·       Kálmán: Marica grófnő (2018. március 18.)

Rálik Szilvia (Marica grófnő), Boncsér Gergely (Endrődy Wittenburg Tasziló), Rácz Rita (Liza, a húga), Hábetler András (Populescu Dragomir Móric herceg), Haja Zsolt (Báró Zsupán Kálmán), Balga Gabriella (Manja, cigánylány), Wiedemann Bernadett (Cuddenstein Chlumec Bozsena hercegnő)

Km.: Magyar Állami Operaház Gyermekkara (karigazgató: Hajzer Nikolett), Budapesti Akadémiai Kórustársaság, Duna Táncműhely (koreográfus: Juhász Zsolt), Budafoki Dohnányi Zenekar. Díszlet, jelmez: Túri Erzsébet. Forgatókönyv: Nemlaha György és Böhm György.  Vezényel: Hollerung Gábor. Rendező: Böhm György. 

·       Lehár: A mosoly országa (2019. február 1. és 2.)

Német nyelvű előadás, magyar felirattal. A bemutató a Müpa és a Shanghai Opera House együttműködésében valósult meg.

Szu Csong herceg - Vincent Schirrmacher; Lisa Lichtenfels - Karine Babajanyan; Gustav von Pottenstein-Hatfaludy - Franz Gürtelschmied; Mi, Szu-Csong húga - Yitian Luan; Csang bácsi - Xiao Rui; Főeunuch - Franz Tscherne; Ferdinand Lichtenfels gróf, Liza apja - Ernyey Béla; Hardegg bárónő - Náray Erika; Vali, a lánya - Aisha Kardffy; Fu Li - Nótás György

Km.: a Pécsi Balett, a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara.

Vezényel: Xu Zhong

Alkotók:

 német dalszövegek - Ludwig Herzer, Fritz Löhner; magyar dalszövegek (felirat) - Harsányi Zsolt; dramaturg, magyar szöveg (felirat) - Böhm György; német dramaturg Martin Harbauer; díszlettervező Szendrényi Éva; jelmeztervező - Pan Jianhua; koreográfus - Vincze Balázs; játékmester - Gábor Sylvie; rendező Káel Csaba

Erről az előadásról írt beszámolóm itt elolvasható (Lásd: 661. sorszám)

Operettgálák

·       „Bécsi, bécsibb – operett! – Annett Dasch, Piotr Beczala és Thomas Hampson operettestje (2018)

 Suppé: Banditák; Lehár: A mosoly országa, Paganini, A víg özvegy; Kálmán: A csárdáskirálynő, Marica grófnő; Millöcker: A szegény Jonathán, A koldusdiák; Johann Strauss: A denevér – keresztmetszet

·   V4 OPERETTGÁLA (2018)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar, vezényel: Peter Valentovič

Km. Rost Andrea (szoprán), Katarzyna Kuncio (mezzoszoprán), Richard Samek (tenor), Clemens Unterreiner (bariton)

Lehár: Giuditta, A víg özvegy, A mosoly országa; Kálmán: A csárdáskirálynő, Marica grófnő; J.  Strauss: A denevér, A cigánybáró részletei

Remélem, ez a kezdeményezés végleg nem szakadt meg, a sor idővel folytatódni fog!


5390 Edmond Dantes 2023-05-05 10:20:40 [Válasz erre: 5377 mosu 2023-05-04 07:42:33]
Különbség köztünk, hogy Szente Vajkot fizetik a kőfújásért, engem meg nem ;-)

5389 zenebaratmoncsi 2023-05-04 18:18:27
Ábrahám Pál operettjei közül fent van a wikipedián a magyar mellett idegen nyelven:
Viktória (angol, német, francia, orosz, szerbhorvát, svéd)
Hawaii rózsája (angol, német, francia, spanyol, olasz, japán, román, szerbhorvát, svéd)
Bál a Savoyban (angol, német, spanyol, francia, olasz, román, orosz, cseh, svéd, észt)
3:1 a szerelem javára (német) 
Viki (angol) 


5388 zenebaratmoncsi 2023-05-04 18:10:08
Huszka Jenő operettjei közül a Wikipedián fent Lili bárónő szlovákul és angolul. Güll baba angolul és törökük. Bob herceg és Aranyvirág angolul. 

5387 zenebaratmoncsi 2023-05-04 18:03:05
Liste von Operetten – Wikipedia
Ha ezt a német listát nézzük, akkor lehet látni, hogy milyen magyar szerzők által írt operettek szerepelnek rajta. 
Lehár Ferenctől 20! operett, most ezt nem sorolom fel. (24-nek van honlapja)
Kálmán Imrétől 13 operett. Ennél nem sokkal írt többet... (12-nek van honlapja)
Ábrahám Páltól is 7 operett. Ez kb. összes operettje fele. (4-nek van német honlapja)
Jacobi Viktor 1 operett (Leányvásár) (nincs honlapja)
Huszka Jenő 0 operett
Eisemann Mihály 0 operett
Zerkovitz Béla 0 operett
Lajtai Lajos 0 operett
Szirmai Albert 0 operett
Sigmund Romberg (ugye ő is Mo-on született) 1 operett (Student prince)
Krasznai-Krausz Mihály 1 operett (nincs honlapja)

Igazából ez mutatja a magyar operett nemzetközi ismertségét.
Aztán persze meg lehet nézni angolul, franciául, olaszul, oroszul, spanyolul.





5386 zenebaratmoncsi 2023-05-04 17:47:00 [Válasz erre: 5385 zenebaratmoncsi 2023-05-04 17:45:33]
Mármint a Leányvásár aratott sikert Londonban. A Sybillt nem tudták bemutatni, mert kitört az I. világháború.

5385 zenebaratmoncsi 2023-05-04 17:45:33 [Válasz erre: 5384 Búbánat 2023-05-04 17:03:04]
Valójában Lehár azért nincs hanyagolva, mert ment az utóbbi évekbe 3 darabja, Víg özvegy, Luxemburg grófja és Mosoly országa, utóbbi jelenleg is. Gálai is készült az emlékére.
Jacobi is próbált befutni külföldön, főként a Leányvásárral. Az operett wikipedia honlapja a magyar mellett lengyel, orosz, angol, olasz és szlovák nyelven is fent van. Ez mutatja, hogy nemzetközileg jegyzett operett. Németül viszont nincs fent. Ezek szerint ott nem vált ismertté. Az viszony tény, hogy 2000. óta külföldön sehol se játszották se a Leányvásárt, se a Sybillt, legalábbis nem jelzi az operbase katalógus. A Sybill pedig egyes egyedül angolul került fel a wikipediára. Annak idején Londonban sikert aratott és talán még az olaszoknál is.
Szirmai Albert Mágnás Miskája, szintén magyar sajátosság, sőt semmilyen nemzetközi operettlistán sem szerepel. Bécsben és Berlinben bemutatták keletkezésekor, de előbbi bukás, utóbbi pedig mérsékelt sikerrel ment, azóta se játszották sehol külföldön. Mindenesetre szlovák nyelven fent van a wikipedia oldala, és talán a romániai magyar színházakban is néha előkerült a darab.

5384 Búbánat 2023-05-04 17:03:04 [Válasz erre: 5354 Búbánat 2023-05-02 07:46:47]
Amint írtam: a nyugati világban keletkezett klasszikus nagyoperettek közül jelenleg semmit nem játszik a Budapesti Operettszínház! Megértem, hogy a mindenkori vezetés a magyar szerzők műveire fókuszál, bár azok közül is keveset,  egy-két-három darab cserélődik évadonként; még az úgynevezett "vasfüggöny" idején is és Gáspár Margit igazgató korszakában is ment Offenbach, Suppé, J. Strauss, Hervé vagy később Fall műve is. Viszont Sullivan, Jones, Planquette, Oscar Straus, Millöcker, Zeller darabjai elvétve vagy egyáltalán nem szerepeltek a repertoáron.
Magyar szerzők sok sikeres operettje  és daljátéka - részben a nyelvi hátrányok okán is - kevéssé jutnak el idegen nyelvterületre: Huszka és Jacobi szerzeményei a század első évtizedeiben még eljutottak külföldre. Ábrahám, Kálmán, Lehár pedig túlnyomórészt külföldön alkottak és vitték sikerre először az ott bemutatott darabjaikat.  
Ábrahám Pál, Jacobi Viktor mellett Lehár is nagyon el van "hanyagolva" a Nagymező utcai, csak nevében Operettszínházban!
Kacsóh Pongráctól a Rákóczi is nagyszerű daljáték, a rádiófelvétele az idők folyamán számomra "klasszikussá" nemesedett.
Persze sok mindenről szó esett már: Ábrahámtól Bál a Savoyban, Viktória, Hawaii rózsája; Huszkától Gül baba, Lili bárónő a Nagyszínpadra; Jacobitól Leányvásár, Suppétól Boccaccio.   Offenbachtól is fel lehetne újítani a Párizsi életet, az Orfeusz az alvilágbant vagy a pár év sikerrel futott Kékszakállt is. Jöhetne Zellertől A madarász, Millöckertől a Dubarry, Falltól felújítani a Pompadourt, Farkas Ferenctől a Csínom Palkót, Schubert-Bertétől a Három a kislányt. Zeller Madarásza is "hiánycikk" az Operettben. Millöcker és Sullivan remekeiről még nem is szólva... 
Musicaleket nem érintem, azok ének-zenei világa egy-két "klasszikus" darab kivételével,  nem számítanak érdeklődésemre. István, a király pedig már "lerágott" csont, bár tényleg jó darab.

5383 zenebaratmoncsi 2023-05-04 12:40:36
A Temesvári Operaházban is fut jelenleg Ábrahámtól a Bál a Savoyban, és a Bukaresti Operettszínházban pedig a Viktória. A Drezdai Operaházban pedig a Mese a Grand Hotelben ment két évadon keresztül. Ausztriában is ment az évadban Murau-ban a Hawaii rózsája.
Jacobi és Huszka viszont nem megy sehol külföldön. Huszka Lili bárónője időnként Oroszországban színre kerül. 
Valójában szegény Jacobi tényleg mellőzve lett mostanra mindenhol, maximum néhány dalát pl. Sybill nagyáriát, Gigoló éneklik el az operettgálán. A maga idejében a Leányvásár nagy kasszasiker volt, de Londonban is nagy szériát élt meg. Különben egy amatőr társulat most is játssza időnként a Sybillt. 


5382 zenebaratmoncsi 2023-05-04 12:31:18
Mivel két Huszka operett (és két Kálmán operett (Csárdáskirálynő, Marica) is fut, nem kell, hogy harmadik legyen. Lehártól is megy a Mosoly országa még jövőre is.
Ábrahám Páltól miért nem megy már 2014 óta semmi? Ő a leghíresebb magyar operettszerző nemzetközi porondon Lehár és Kálmán után. Például április végén még a svéd Gőteborgi Operház is feltette műsorára a Mese a grand hotelbent, erről majd be is fogok számolni. (Új svéd szöveggel). A prágai Állami Operaház is elővette a Bál a Savoybant. Németországban, Ausztriában, Svájcban, Litvániában, Észtországban, Olaszországban, Bulgáriában is máshol játszották.
Mindenképpen illene már játszani pl. Bál a Savoybant vagy Hawaii rózsáját. Ráadásul az ő zenéje a legmodernebb, tehát már a musical felé közelít. 
Tartom a két operettbemutatót, ebből az egyik legyen vagy a Bál a Savoyban vagy a Hawaii rózsája. A másik lehet akár egy opera jellegű operett, ha már ezt óhajtja az igazgató úr, persze lehet a Leányvásár is.


5381 Búbánat 2023-05-04 10:40:50 [Válasz erre: 5370 Búbánat 2023-05-03 22:50:21]
Kár, hogy Balázs Péter nem indult újra a Szolnoki Szigligeti Színház igazgatói posztját megpályázni, de érthető az elhatározása, hogy a magas kora miatt már nem folytatja. Mint rendező is letette a névjegyét a Leányvásár-operettel. Hatalmas sikere volt. 
Ha még aktív lenne, bizonyára más, klasszikussá nemesedett operett új rendezését is magára vállalhatta volna... Nem kevesebb sikerrel.

5380 Búbánat 2023-05-04 10:29:59 [Válasz erre: 5373 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:42:03]
Suppé Boccacciója ugyancsak várat magára!.... A vágyak listája hosszú, erről magam is itt többször írtam és soroltam a kedvenc, rég látott  (vagy még nem látott)  darabcímeket. 
Ami viszont nagyon bosszant: Huszkától a Lili bárónő sok-sok éve a kis Raktárszínpadra van "száműzve" - zongorakísérettel játsszák!  Ez megalázó mind a zeneszerző, mind az előadó művészek, de a közönség számára is. (Mindössze egy alkalommal - egy prominens néző "kívánságára"  hozták be a nagyszínpadra, zenekarral, koncertszerű előadásban). 
Érthetetlen, hogy Huszka egyik legismertebb, legsikeresebb nagyoperettjét  - a Bob herceg, a Gül baba,  Aranyvirág  szintén mellőzése mellett - miért nem képes (nem akarja?!) új rendezésben a nagyszínpadra állítani a színház.
De Huszka kései daljátékait sem játssza az Operettszínház: Szép Juhászné; Szabadság, szerelem.  Gálákon néha egy-egy dal felcsendül belőlük.  A Rádió Dalszínháza - még Huszka életében! - nagyon szép stúdiófelvételeket készített ezekből a darabokból is. 
Annak persze örülök, hogy idén újra bekerült a repertoárba a Mária főhadnagy - szép, méltó, igényes, színvonalas kiállításban!

5379 Búbánat 2023-05-04 10:16:16 [Válasz erre: 5377 mosu 2023-05-04 07:42:33]

Jöhetne vissza az Operettszínházba is a Luxemburg grófja! -  hat éve már bemutatták, jelenleg nincs a repertoáron.

Amint a belinkelt riportból kitűnik, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban új köntöst kap az operett (új szövegek, új, kitalált karakter figura beépítése a szövegkönyvbe...) - holnap lesz a bemutató. Lehet, hogy az egyik előadást megnézem, kíváncsian a produkció nívójára.  

Színlap


5378 Búbánat 2023-05-04 09:51:53 [Válasz erre: 5371 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:31:45]
Nem csak a Te kedvedért írtam a Leányvásár visszahozataláról - bízva az újabb szerzői évfordulóban és az intézményi szintű arra odafigyelésben.  Reményünk azért ne lankadjon...
A cigánybáró nem hiszem, hogy most bekerül az Operettszínház repertoárjába, hiszen az OPERA az elmúlt években rendszeresen játszotta a darabot. Igaz,  Kiss-B. Atilla főigazgató pár éve maga Barinkayt alakította az Erkel Színházban a Szinetár Miklós rendezte Cigánybáróban. 

5377 mosu 2023-05-04 07:42:33 [Válasz erre: 5355 Edmond Dantes 2023-05-03 09:10:58]
Nagyon egy követ fújtok Szente Vajkkal: LUXEMBURG GRÓFJA | Szente Vajk – rendező - YouTube

5376 zenebaratmoncsi 2023-05-04 01:05:06
Ha Ábrahám Pál Viktóriája érdekel, azt meg lehet tekinteni május 7-én a Fedák Sári Színházban, vagy május 21-én a Veszprémi Petőfi Színházban, ahol egyébként december és március között ment.  
Én már mindkét előadást megnéztem. Tetszett mindkettő, de csak Veszprémben volt zenekar, Soroksáron háttérzenére ment, de így is élvezetes volt. A veszprémi előadásban az eredeti magyar librettót adták elő.
Akit pedig a Lehár Ferenc Víg özvegye érdekel, megnézheti Győrben. 


5375 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:44:32
A musicalak közül pedig csak a klasszikusok jöhetnek szóba...
tipp: West side story, Cabaret, My fair lady....


5374 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:43:18
Sajnos ezt az infót nem magamtól szedem, hogy csak az opera jellegű operetteket kedveli.

5373 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:42:03
Akiket szeret Huszka, Lehár, Strauss.... Kálmánt is csak azért, mert azt muszáj játszani.
Ja még esetleg egy Suppé Boccaco szóba jöhet nála. Azt nem tudom, hogy Schubert Három a kislánya eszébe jut e és hogy tetszik neki.


5372 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:37:24
Mindenesetre úgy néz ki nem rajong az igazgató Jacobiért, Ábrahámért és Fényesért....
Ugye a Jacobi halála100. évforduló is elmaradt, sőt még csak említésre se került.
Ábrahám operett se került elő, se gála.
Az előző igazgató Maya c. darabját pedig azonnal törölte. Az csak egy évadot futott.
Eisemann se fog kelleni neki.
Levette a Lajtai operettet, a Régi nyárt is, ami mindig teltházzal ment, bár nem láttam.
Zerkovitz Csókos asszonya se került szóba, pedig 2021-ben született 140 éve.

Ez sajnos világosan látszik...


5371 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:31:45 [Válasz erre: 5370 Búbánat 2023-05-03 22:50:21]
Mondjuk nem jelent semmit az évforduló, mert tavaly Ábrahám Pál született 130 éve és a Bál a Savoyban és Ábrahám gála is elmaradt. Tőlem mehetnem mindkét operett, de talán a Hawaii rózsája lenne a legjobb választás és a Leányvásár. A Fedák Sári Színházban egyébként láttam a Leányvásárt, és tetszett. Vagy 20-25 néző volt csak ott sajnos.... 
Valójában szerintem ebből semmi se lesz, mivel az igazgató úr csak az opera jellegű operetteket kedveli....állítólag... tehát egy Cigánybáró valószínűbb...

5370 Búbánat 2023-05-03 22:50:21

Kedves "zenebaratmoncsi"! Többször említetted és én is felvetettem: régóta nem játsszák nálunk (az Operettszínházban)  Jacobi Viktor híres nagyoperettjét, a Leányvásárt.

 Budapesten legutóbb - Balázs Péter direktorsága kezdetén - a Szolnoki Szigligeti Színház vendégjátéka keretében láthattuk az operettet a Thália Színházban. Dátuma: 2010. február 8.

A főszereplők voltak: Fonyó Barbara, Csengeri Attila, Kertész Marcella, Dósa Mátyás, Lugosi Claudia, Karczag Ferenc

Erről az előadásról írt beszámolóm itt elolvasható  (lásd: 1698. sorszám)

Három évvel később, 2013. július 5-én, a Szegedi Szabadtéri Játékok nyitó előadása volt a Leányvásár.

A produkciót Gothár Péter rendezte. Nagy Ervin és Bordás Barbara alakították a bonviván-primadonna kettőst, Keresztes Tamás és Kiss Diána Magdolna formálták meg a táncoskomikus-szubrett párt. Mellettük Schell Judit, Ujlaki Dénes, Hegedűs D. Géza, Szombathy Gyula és Kocsis Gergő léptek fel a darab kisebb szerepeiben.

Ezt az előadást sajnos nem láttam.

Megjegyzem, hogy a Leányvásár kamara-változatát 2019 áprilisában Soroksáron a Fedák Sári Színház mutatta be.

Talán még megérem, hogy több évtized után a Budapesti Operettszínház újra színre hozza Jacobi első világsikerű operettjét? Erre kitűnő alkalom lehetett volna a 2020/21. évad, a zeneszerző elhunytának 100. évfordulója; de még nem késő akár idén bemutatni a Leányvásárt, hiszen egy másik évforduló közeleg: a nagy magyar zeneszerző 140 évvel ezelőtt született (1883. október 22.). 

Itt az alkalom, hogy a 2023/24-es színházi évadban végre a Nagymező utcai teátrum repertoárjára visszakerüljön ez az ismert nagyoperett!

Hadd írjam le ismét Balázs Péter volt színházigazgató vallomását a műfajról:

„Az operett nem tűnhet el a magyar színpadokról! Ez a jellegzetesen magyar műfaj üzenetet hoz egy régi világból, ahol a férfiak férfiak voltak, a nők pedig nők. Ahol az adott szónak értéke volt, ahol a becsületért párbajozni is képesek voltak az urak, ahol a nőknek mély tisztelet járt, ahol az u d v a r l á s n a k szabályai voltak, ahol az élet telve volt derűvel, romantikával, illatokkal és dallamokkal. Az operetteket a legkiválóbb zeneszerzők és librettisták írták, a dalszövegeket jegyző költőkről nem is beszélve! Az operettnek élnie kell, s élni is fog. Elhatározott szándékunk, hogy a Szigligeti Színház egy tehetségkutató verseny keretében lehetőséget adjon ifjú, tehetséges szubrettek, primadonnák, táncoskomikusok és bonvivánok számára, hogy ország-világ előtt bemutathassák, amit tudnak, s elinduljanak a színjátszás fényes útján!"


5369 zenebaratmoncsi 2023-05-03 21:10:57


5367 zenebaratmoncsi 2023-05-03 20:57:24 [Válasz erre: 5366 Búbánat 2023-05-03 20:28:51]
Paul Abrahams “Der Gatte des Fräuleins” – Die Musik komplett auf dem Klavier - YouTube
Itt viszont egy újabb teljes Ábrahám Pál operett, az 1928-as Az utolsó verebély lány - most zongoraváltozaton. Néhány dal fellelhető a youtube-n régi gramofonlemezről is. Egy olasz Ábrahám rajongó játszotta fel az eredeti partitúra alapján, amiért külön köszönet neki, mivel ezt eddig egyetlen magyar zongoraművész sem tette fel. A darab annak idején hosszú széríát élt meg a Fővárosi Operettszínházban, többnyire a szerző vezényelte.
  • Az utolsó Verebély lány (1928) (operett 3 felvonásban, szövegkönyv: Drégely Gábor a Kisasszony férje c. vígjátékából, dalszövegek Harmath Imre. Bemutató:1928. október 13., Budapesti Operettszínház



5366 Búbánat 2023-05-03 20:28:51 [Válasz erre: 5361 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:00:54]
Sok évvel ezelőtt, még  KERO idejében, a premier-előadások némelyikét az Operettszínház saját DVD-jén kihozta és a "shopjában" árusította. Ma már nincs se DVD-felvétel, se "shop" az Operettszínházban. 

5365 zenebaratmoncsi 2023-05-03 19:31:36 [Válasz erre: 5364 varganiki 2023-05-03 18:31:45]
2023. május 20. 20.50. m5 Ábrahám Pál: Bál a Savoyban c. operettje Soproni Petőfi Színház előadása 2022.
2023. május 27. 20.50. m5 100 éves az Operettszínház - Centenáriumi Operett Gála  

5364 varganiki 2023-05-03 18:31:45 [Válasz erre: 5362 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:09:05]
Nem tudom, a Centenáriumi gálát mikor tervezik adni a tévében, na az igényesen lett összerakva, Homonnay Zsolt nagyon jól nyúlt hozzá, mindenki kapott benne szerepet, nem volt olyan aki szólózott volna, hármasával, négyesével voltak a művészek és úgy énekelték az operett és musical dalokat. Hatalmas élmény volt olyan darabokból részleteket hallani, amiket a színházban már évek óta nem játszanak

5363 varganiki 2023-05-03 18:29:06 [Válasz erre: 5361 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:00:54]
Igen, ez valóban jó ötlet lenne. Ott az új Csárdáskirálynő, a Marica Grófnő, a János Vitéz, Mosoly Országa és a Mária Főhadnagy is. Arra is volt már igény hogy némely daraboknál most pl a Jekyll és Hydenál, hogy zenei album is legyen, amin a darab dalai kerülnének fel, a három szereposztással

5362 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:09:05
Valójában a sokak által nem kedvelt (én viszont szeretem őt) Ókovács Szilveszter is a magyar opera kerek szülinapján (150.  vagy 200.. passz) elővette a magyar repertoárt, minden szerzőt, aki valamit is számított. Szóval ezeket előadás vagy koncert formájában leadták, és eljátszották. Még olyanokat is, pl. Szokolay Vérnász ...amire irtó kevés néző ült be. Ezeket pedig rögzítették. 
Sajnos a szándék hiányzik a Fővárosi Operettszínházból. Itt éppen a színház 100. szülinapját ünnepeljük, és hát itt is így illett volna... de hát ebből és a meghirdetett pályázatból semmi se valósult meg... maradt idei évadban 1 operett és 1 musical bemutató, ami tényleg szégyen.... 


5361 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:00:54 [Válasz erre: 5358 Búbánat 2023-05-03 11:32:59]
Az is jó megoldás lenne, ha minél több operettet elővennének valamelyik színházban és felvennék, majd leadná az M5. 

5360 zenebaratmoncsi 2023-05-03 15:58:41 [Válasz erre: 5357 varganiki 2023-05-03 11:30:10]
Operett és Musical Színház
Bukaresten is így hívják. 

5359 zenebaratmoncsi 2023-05-03 15:47:36 [Válasz erre: 5355 Edmond Dantes 2023-05-03 09:10:58]
Azért nincs teljesen igazad. 
Vannak még operettek, amiket lehetne játszani, max. betoldanának még 3 slágert a zeneszerző egyéb operettjeiből. 
Ott van például Ábrahám Pál Mese a grand hotelben c. teljesen elfeledett darabja, aminek egyetlen magyar nyelvű variációját se találtam meg. 1936-ban közepes sikerrel ment, mint kamara operett, két zongorával előadva.  Ausztriában felvettek 1934-ben négy dalt belőle, ill. 2017-ben felújította a Komische Oper Berlin (ez volt német premier, mert 1934-ben már csak Ausztriában mehetett). Igaz ennek erős a librettója, mivel a nagyszerű Alfred Savoir írta. Ez az operett azóta kb. 8 színházban ment (Németország, Svájc). Ugyanez a helyzet Kálmán Imre Chicagoi hercegnőjével, ami a maga idejében megbukott Budapesten, aztán a Komische Oper Berlin felújatotta. Utóbbi a Budapesti Operettszínházba is eljutott, alaposan átírt librettóval, és összevágva egy másik Kálmán operett dalaival, ami szintén feledésbe merült.

Berlinben óriási sikert jelentett a Bál a Savoyban, aminek mindenképpen modern a zenéje, sőt a legmodernebb operettek közé tartozik. Ezt fel lehet javítani musical szerűvé. Emiatt sikere is volt vidéken pl. Győr, Miskolc.  
https://www.youtube.com/watch?v=RtE4SmLgz2U&list=RDMMoYDvghYbowc&index=3
Szerintem a Fényes Szabolcs Maya is megállja ma a helyét, vagy talán Jacobi Leányvásárja, ami annak idején még Londonban is siker volt, mára viszont mellőzve lett. Ábrahám Hawaii rózsája is nagyszerű zenei anyagú, bár a librettó itt is átírandó. 
A külföldi darabok közül pl. Schubert Három a kislány, Zeller Madarász szintén remek darab.
Németek és osztrákok szeretik Paul Lincke Frau lunáját, és Benatzky-Stozl Fehér ló c. darabját, ill.  Fred Raymond Maske in blue, Eduard Künekke: Der Vetter aus Dingsda c. operettjét. Ezek itthon teljesen ismeretlenek, bár az első kettő ment régen Magyarországon is.





5358 Búbánat 2023-05-03 11:32:59 [Válasz erre: 5357 varganiki 2023-05-03 11:30:10]
Igen, mindenesetre "átnevezésre" érdemes lenne. Már oratóriumot, balettet is bemutatott, játszott az Operettszínház, de helyet adott már operának is.
Örök fájdalmam, nemhogy magyar operettet a széles sodorból alig látunk színpadon, ugyanúgy a híres külföldi szerzők operettjeit is elvétve mutat be az intézmény. De ha nem játssza, akkor a közönség nem is ismerheti meg, mert ma már a rádióban sincs teljes operett. Marad a YouTube. Csak "keresni kell" tudni...

5357 varganiki 2023-05-03 11:30:10
A Musicalszínház sem lenne találó, hisz játszanak operettet, daljátékot, rockoperát is. Talán zenés színház ami még lehetne, ez összefogja a zenés műfajokat.

5356 Búbánat 2023-05-03 11:18:12 [Válasz erre: 5355 Edmond Dantes 2023-05-03 09:10:58]
Én már régen tartom: a Budapesti Operettszínház bár játszik - egyre kevesebb - operettet, a nevében már "anakronisztikus" az operettre utalás. Lassacskán átnevezhetnék Budapesti Musicalszínházzá.  Pedig "hungarikum" lett a magyar operett.
A közönséget lecserélni nem lehet, az ifjúság más zenéket szeret és hallgat. Ez igaz a komolyzene területét ismerve ugyancsak, így például az opera vonatkozásában is.  Fiatalok egy rétege meg "mindenevő", minden értékes művet szívesen lát/hallgat/befogad. Ha van ilyen.  
Ma az operett épp olyan zenei múzeum és kincs, mint az opera. Ápolni kell. Frissíteni. Megújítani. Hívei itt is ott is jelen vannak még. 
Franciaországban, Ausztriában, Németországban, Angliában vagy Oroszországban még nem hanyatlik az operettműfaj, mert saját szerzőiket gyakran játsszák - de mai "korszerű(bb)" rendezésekben, és van színészi-énekesi utánpótlás, de szélesebb  a meglévő közönségbázis. Persze itthon és külföldön is jól kell(ene) tudni menedzselni magát az operett műfajt. A múzeumot is (le)porolni szokás...

5355 Edmond Dantes 2023-05-03 09:10:58
Nemrég pörgettem át sokadszor Rátonyi Róbert Operettkönyvét. Éppen 40 éve, zárta le. A könyv szerint már a 60-as évek óta tart/ott az operett visszaszorulása vagy visszaszorítása az Operettszínházban. A klasszikus darabok utolsó virágkora kb. addig tartott, amíg a műfaj régi klasszikusai -Honthy, Latabár, Feleki- éltek illetve felléptek. Az ő kedvükért írtak át, szedtek szét-raktak másképpen össze klasszikusokat: Kálmánt, Lehárt, Offenbachot és másokat is. Ők régen elmentek, a korszellem megváltozott és hozzájuk hasonló karakterű sztárok nincsenek. A "klasszikus" librettók már évtizedekkel ezelőtt elavultak, a szerzők többsége a darabok többségét nem is szánta az örökkévalóságnak, az idők során váltak múzeumi darabokká, amiket időnként "ki kell állítani" azaz be kell mutatni. Néhány zeneszám sok darabban ma is jól szól, ezek alkotják az operettgálák törzsműsorát. Lusta koncertszerkesztők nem kis örömére. A többi zenei anyag elporosodott, már amelyik nem volt már keletkezéskor is érdektelen. Köztudott volt, hogy maguk a szerzők sem akartak és nem is tudtak 1-2 slágernél többet beleírni az új darabba, máris jött a megrendelés a következőre, abba-oda is kellett tartalékolni új slágert, hogy a közönség arra is bemenjen. És ez az általában tehát elég gyenge zenei anyag épült a rossz librettókra. Ugyan mit muszáj oly nagyon megtartani ebből a halmazból? És mekkora közönség számára? A zenék nagy részét az új librettók sem mentenék meg és lenne ám nagy szörnyülködés, ha Cecília, Pompadour vagy Heléna farmernadrágban, okostelefonnal és füvet szíva jelenne meg ... vagy teszem azt, a Szabad szél szereplői...
Megjegyzendő, hogy, miként az régen is volt, más színházak (Nemzeti, Víg, Centrál és mások, köztük maga a MÁO) ma is elővesznek operettet, musicalt, a vidékiek még inkább. Utóbbi helyeken ezekhez a klasszikus színházi produkciókhoz (áru)kapcsolnak bérletben 1-1 zenés darabot. Úgyhogy nem muszáj (csak) az Operettszínházon számon kérni operetteket és máshol is lehet operettet nézni. Amire van piaci, értsd közönségigény, azt elő is veszik. Nagyobb baj, hogy sokszor olyasmit is, amire meg nincs és itt nem a MÁO-topikban elő-előbukkanó operai "kötelezőkre gondolok. Azok más lapra tartoznak és más elbírásálás alá esnek, ha esnek. (In concreto: másképpen "kötelező vagy "nem kötelező" a Nebáncsvirág, Gül baba és Bál a Savoyban, mint a Pelléas, Wozzeck vagy a Rókácska.)

5354 Búbánat 2023-05-02 07:46:47

Amint lejegyeztem az előző beírásomban – ott csak az Operettszínházat emeltem ki és az 1923 és 1970 között bemutatott és felújított, külföldi szerzők nagyoperettjeit hoztam, amiket 1970 után ismét játszott a teátrum (Pompadour, A szép Heléna, A víg özvegy, A mosoly országa stb),  az újabb bemutatók között pedig ott volt a Kékszakáll, a Párizsi élet, Az egy éj Velencében és A denevér (Dr. Bőregér címmel). De bemutatták korábban A cigánybárót is.  

Itt most rátérek az OPERÁ-ban (Magyar Királyi Operaház, Magyar Állami Operaház, Városi Színház, Erkel Színház, Margitsziget) bemutatott hazai és külföldi operettek és daljátékok játszottságára:

·       Farkas Ferenc: Csínom Palkó – 1951. II. 22 . - 1954. IV. 21. – 25 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Jacobi Viktor: Sybill – 1937. I. 30 - 1939. II.12. – 29 előadás

·       Kacsóh Pongrác: János vitéz – 1931. XII. 6. - 2020. II. 2. – 736 előadás (részben az Erkel Színházban)  

·       Charles Lecocq: Angot asszony lánya – 1897. IV. 23. - 1904. VI.10. – 9 előadás

·       Lehár Ferenc: A garabonciás - ősbemutató: 1943. II. 20. - 1944. X. 8. – 15 előadás

·       Lehár Ferenc: Frasquita – magyarországi bemutató: 1925. III. 3.  Városi színház

·       Lehár Ferenc: Paganini – magyarországi bemutató: 1926. V. 7. Városi színház

·       Lehár Ferenc: A cárevics – magyarországi bemutató: 1928. V.  25.  Városi Színház

·       Lehár Ferenc: Friderika – magyarországi bemutató: 1930. IX. 20.

·       Lehár Ferenc: Giuditta – magyarországi bemutató: 1934. IV. 8. - 1934. XII.16. – 19 előadás

·       Lehár Ferenc: A hercegkisasszony – magyarországi bemutató: 1910. XII. 20. - 1913. II. 7. – 23 előadás

·       Lehár Ferenc: A mosoly országa – magyarországi bemutató: 1930. XII. 20 - 1946. VI. 9. – 157 előadás

·       Lehár Ferenc: A víg özvegy – 1958. VII. 5. - 1959. VIII. 23. – 36 előadás a Margitszigeten.

·       Karl Millöcker: A koldusdiák – 1921. IX. 18. - 1964. IV. 26. – 52 előadás (részben a Városi Színházban, Erkel Színházban)

·       Jacques Offenbach: A banditák – 1933. IV. 1. - 1933. V. 11. – 6 előadás

·       Jacques Offenbach: Eljegyzés lámpafénynél - 1890. XII. 12. - 1892. IX. 25. – 10 előadás

·       Jacques Offenbach: Orfeusz az alvilágban – 1923. IX. 22.- 1993.VI. 2. – 69 előadás (részben az Erkel Színházban)

·        Franz Schubert - Berté Henrik: Három a kislány: 1951. XII. 1. - 1998. IV. 30. – 203 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Johann Strauss: A cigánybáró – 1905. V. 27. - 2022. V. 5. – 373 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Johann Strauss: A denevér – 1895. V. 10.- 2022. I.15. – 673 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Sir Artur Sullivan: A mikádó – 1924. IX. 25. - 1924. XI. 29. – 19 előadás (részben a Városi Színházban)

·       Franz von Suppé: Boccaccio – 1913. X. 26. - 1922. VI. 11. – 40 előadás (részben a Városi Színházban)

·       Franz von Suppé: A szép Galathea – 1902. IV. 23. - 1923. VI. 20. – 12 előadás

·       Vincze Zsigmond: A hamburgi menyasszony – 1922. I. 31. - 1924. II. 13. – 91 előadás (részben a Városi Színházban)


5353 zenebaratmoncsi 2023-05-01 02:19:54
A 2000-es évek nagy színházi bukása volt J. Strauss: Egy éj Velencében c. operettje a Budapesti Operettszínházban, amiben gömbökbe voltak öltözve a szereplők. Ha jól tudom még az Offenbach Szép Helénája is ment az 1990-es években a Fővárosi Operettszínházban. 

5352 zenebaratmoncsi 2023-05-01 02:15:53
Másrészt azért nem teljes ez a budapesti repertoár, mivel a Király Színház és a Városi Színház ill. a Magyar Állami Operaház is játszott operetteket, ill. még más kisebb színházak is, mint pl. a Kamara Színház. 
Operaházban pl. szintén ment a Kékszakáll. A Király Színházban 1931-ben Benatzky-Stolz: Fehér ló ment nagy sikerrel.

5351 zenebaratmoncsi 2023-05-01 02:12:51 [Válasz erre: 5350 Búbánat 2023-04-28 11:11:17]
1970. után talán a 2000-es évek elején ment még Leo Fall: Madame Pompadour is. Nem láttam, de viszont a beharangozót igen. Szerintem ez is csak 1 évadot élt meg, mint az Offenbach Kékszakáll. 





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.