Szerintem kicsit összekeverted a szerepeket a színészekkel. Homonnay Zsolt Draskóczy Ádámot játsza, Laki Péter pedig Jancsó Bálintot. A Margitszigeti előadáson is így volt :) én sajnos nem tudtam ott lenni, de majd a színházban újra megnézem, sokszor láttam már és nagyon szeretem a darabot :)
Remek hír, hogy nagy a sikere az elfeledett Ábrahám Pál jazz-operettnek, a Mese a grand hotelben-nek Bad Ishcle-ben. Követtem a jegyeladást, ami az elején még közel sem volt teltházas, viszont most az augusztusi előadások már tényleg majdnem teltházzal mennek. Ez is mutatja, hogy érdemes volt elővenni a darabot újra. Különben más német színházaknál is ugyanez a helyzet, hogy az elején még csak mérsékelt jegyeladás, mivel nem ismerik a jazz-operettet, később viszont egyre nő az érdeklődés.
Ennek nem sok értelme, hogy ugyanaz megy mint az Budapesti Operettszínházban.
Bemutatták a Mária főhadnagyot a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon
„2024. augusztus 9-én pénteken, 20 órától bemutatták Huszka Jenő – Szilágyi László Mária főhadnagy című nagyoperettjét, a Budapesti Operettszínház előadását a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A történelmi ihletettségű varázslatos darab már eddig is zajos sikert aratott a Nagymező utcai teátrumban, a közkedvelt játszóhelyen pedig szintén vastapssal és ovációval ünnepelték a magyar operett műfajának sikerszerzőit, Homonnay Zsolt Jászai Mari-díjas színházi alkotót, rendezőt, valamint a színpadra lépő kitűnő művészeket. A kivételes eseményt számos közéleti szereplő és művész megtisztelte jelenlétével, mások mellett Nagy István agrárminiszter és Orbán János Dénes Kossuth-díjas költő, drámaíró, műfordító.
Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes,
a Budapesti Operettszínház főigazgatója a bemutatót követő koccintáson
köszönetet mondott Bán Teodóra igazgatónak és művészeti vezetőnek azért, hogy
produkciójuk a Margitsziget szívében volt látható.... Kiss-B. Atilla
hozzátette: angyalok röpítették a péntek esti nagyszerű előadást, amely képes
volt átadni kivételes energiáit a nézőknek.”
/Papageno.hu -
Ott voltam én is a péntek esti szabadtéri operett-előadáson
a Margitszigeten. Egyetértek a beszámoló szerzőjének gondolataival, a látott-hallott
produkció dicséretével. Két szubjektív meglátásomat azért hozzáteszem: Homonnay Zsolt énekművész
kiváló, ötletes rendezését jogos elismerés illeti, ugyanakkor a darabban magára
osztott másodtenor-szerep (Jancsó Bálint)
megszólaltatásánál erősen kiütközik a „musicales” beütésű énekhangja, ami mondhatni
„kirí” és számomra zavaróan hat a többi (fő)szereplő énekes-színész szépen előadott
inkább klasszikus énekhangzást tükröző dalai és duettjei mellett. Persze ez mit sem von le Homonnay értékes alakításáról, mert mint színész, ideális megformálást nyújt úgy is mint
ifjú jurátus, bár később inkább olyan „rezonőr-félének” veszi a figurát. Érdekesség,
a tavalyi bemutató idején az Operettszínházban kettős-hármas szereposztásban
mutatták be a darabot, akkor Homonnay még az „első” számú tenorszerepet, Draskóczy
Ádámot alakította, és akkor sem tetszett nála ez a fajta hangképzés.
Tudom, az Operettszínház bonvivánjainak létszáma Vadász Zsolt fájó, korai eltávozásával lecsökkent és amíg nem találják meg utódját, addig kényszerűségből átcsoportosításokkal oldják meg a szükségszerűen lekettőzött feladatokat. Ezért is örvendetes, hogy Homonnay mellett egy új (másik) bonvivánnak is tapsolhattunk: Laki Péter, aki táncos-komikus szerepekkel kezdte színpadi szerepléseit, ma már törekszik a „komolyabb” énekesi feladatokra és készül az ilyen szerepkör vállalásra/váltásra; egyes bonviván főszerepek megformálására már korábban is lehetőséget kapott, gálákon is fellépett, és ilyen irányú követelményeknek szívesen és színvonalasan tett és tesz eleget, ahogyan most is ebben a Huszka-operettben megcsillogtathatta tudását, alkotókedvét: ezúttal éppen Draskóczy Ádám karakterét öltötte magára, és képességeit igazolja, hogy ha feszítetten is, a felső hangtartományban szépen szól a voce, a közönség pedig igen hálás, tapsokkal fejezi ki örömét az énekszólamok minőségi megszólaltatásáért.
"Estéről estére más húrokat pendítenek meg bennem a szerepeim" – interjú Kiss Diánával
Fidelio.hu
- 2024.07.31. 10:00 – Spilák Klára
A Margitszigeti Színház sokszínű nyári programkínálatának várva várt eseménye a Budapesti Operettszínház Mária főhadnagy című előadása. Huszka Jenő népszerű nagyoperettje, amely az 1848-49-es forradalom és szabadságharc idején játszódik, és egy valós személy, Lebstück Mária történetét dolgozza fel, augusztus 9-én hódítja meg a Margit-sziget közönségét. A címszerepet Kiss Diána alakítja, aki ezzel a szereppel tér vissza arra a helyszínre, ahol operettszínházi karrierje kezdődött, 2019-ben ugyanis itt léphetett először színpadra a társulat tagjaként a Csárdáskirálynő Stázijaként.
Palikék Világa by Manna (videós podcast sorozatból)
2024. augusztus 1. (YouTube)
Peller Károly szerint az operettben a
legfontosabb az önazonosság, és operett színésznek születni kell. A színész
Wágner Tomi vendége volt a Szóló legújabb epizódjában, ahol mesélt az operett
sokak által idealizált világáról, elárulta, hogy édesapja először nem támogatta
színészi karrierjében, és elmondta azt is, hogy szerinte manapság trendi
cikinek tartani ezt a műfajt. De mik azok az elemek, amelyek miatt egyesek így
ítélik meg az operettet, és miről szól napjainkban a Csárdás királynő Peller
Károly szerint? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk a
beszélgetés során.
(30:28)
A Budapesti Operettszínház Raktárszínháza
felvette Lehoczky Zsuzsa nevét
Július
18-án, a művésznő születésnapján a Budapesti Operettszínház Raktárszínháza
felvette a Lehoczky Zsuzsa Kisszínház nevet. A Kossuth- és kétszeres Jászai
Mari-díjas magyar színművészt, érdemes és kiváló művészt, a Halhatatlanok
Társulatának örökös tagját – akit a zenés színházi műfajban elsőként
választottak a Nemzet Színészei közé – az évadszünet és a színház gyásza okán
rendkívül szűk körben köszöntötték.
"Szép álom, szállj a szívemre" - gálakoncertre készül a Budapesti
Operettszínház
Varázslatos
operett gálakoncertre készülnek a Budapesti Operettszínház művészei Lehár
Ferenc világhírű zeneszerző darabjaiból: 2024.
július 27-én szombaton, 20 órától a Komáromi Erődben felcsendülnek a város
szülöttének legnépszerűbb dalai, duettjei és együttesei A víg özvegy, A cárevics, A
mosoly országa, a Luxemburg grófja, a Giuditta,
a Cigányszerelem,
A
pacsirta, a Paganini,
valamint A három grácia című
operettekből.
Színpadra lépnek a Budapesti Operettszínház szólistái: Bojtos Luca, Bordás Barbara, Kiss Diána, Dénes Viktor, Laki Péter és Ninh Duc Hoang Long.
Közreműködik a színház Énekkara (karigazgató: Szabó
Mónika) és Balettkara (balettigazgató:
Apáti Bence). Az est koreográfusai Virághné Németh Zsuzsanna és Lendvai Zsolt,
a Budapesti Operettszínház Zenekarát
Pfeiffer Gyula főzeneigazgató vezényli, a gálakoncert rendezője Homonnay Zsolt.
A programmal kapcsolatos
részletek
ITT érhetők
el.
A Marica grófnő című operett egyik dalának ikonikus sorai
díszítik az 51 éves korában elhunyt Vadász Zsolt síremlékét:
„Ha a
nap lement, a zaj elpihent,
de sokat
jelent ez a néma csend”
A június 21-én, gyors lefolyású betegség után elhunyt énekművészt teljes titokban, a nyilvánosság kizárásával helyezték
végső nyugalomra a Fiumei úti temető végében.
Fotók a ripost.hu cikkében.
Udvardy Tibor
operaénekes (1914 - 1981) hosszú művészi pályáján nem ismert kevésbé fontos
szerepeket vagy szerzőket. A színház és a játék iránti olthatatlan rajongása
vezette el az operett
műfajához is. Sárdy János mellett -
aki személyes varázsán kívül elsősorban filmjei révén vált országosan ismertté
- Udvardy a 40-es és 50-es évek
legnépszerűbb operettbonvivánja is lett. Az operett világának gyakran kissé
papírízű figuráit vérrel, valódi emberi érzelemmel telítette meg.
Udvardy
Tibor operaénekessel Czigány György beszélgetett 1975-ben:
„-
A könnyűmuzsika világhírű mesterével két felejthetetlen élményem van.
Mint a Garabonciás címszereplője,
állandó összeköttetésbe kerültem vele, mert nem a teljesen kész darabbal
érkezett meg hozzánk. A szó szoros értelemben házi őrizetbe kellett venni őt a
Gellértben, hogy befejezze művét. Leírhatatlan nagy premier volt. Lehárra és személyes vezénylésére való
tekintettel majdnem az összes európai ország direktben közvetítette az
ősbemutatót, és úgy álltak a mikrofonok az operaszínpadon, mint kiadós eső után
az erdőben a gombák.
A
másik élményem: egy lemezfelvételt készítettem vele A mosoly országából, és
amikor elénekeltem belőle a Szu-Csong belépőjét, letette a pálcát és ennyit
mondott: ezt ő nem így képzelte el: ő ezt finomabb, törékenyebb kínai figurának
szánta, de a felvétel drámaisága annyira meggyőzte, hogy ebben az esetben
maradjunk ennél a megoldásnál. Olyan barátság fejlődött ki közöttünk, hogy
később egyik dalát nekem dedikálta, és Tamás Ilonkával egyszer egy bécsi és
egyszer egy berlini hangversenyre hívott meg közreműködőként, ahol ő
vezényelt.”
Udvardy
Tibor az operettről alkotott fontos gondolatait is megosztotta Czigány Györggyel:
„-
Én az operettnek sok szépet köszönhetek és ma is szeretem. A mai formájában, idézőjelben
játszva, mint persziflázst, elfogadni nem tudom. Pedig, ha elhatároznánk,
operett nagyhatalom lehetnénk, mert szerzőink Lehár, Kálmán, Jacobi, Huszka, de
a ma élőkkel is, olyan rangot biztosítanának, mint talán Bartók és Kodály a
komoly zenében. De ameddig szégyelljük amire büszkék lehetnénk, és szakmai
felkészültség nélkül...Tudni illik, nem elég jól mozogni és táncolni. Valódi
bonvivánok és primadonnák nélkül operettet csinálni nem lehet, mert olyan
primadonnára és bonvivánra van szükség, aki nem azért csinálja ezt a műfajt,
mert tehetségéből többre nem telik, hanem azért, mert ide kötelezte el
magát. Ezzel többet ártunk a műfajnak, de rajta keresztül a komolyzenének
is, mert az ítéletében bizonytalan közönséget fölényes, nevelni akaró kritikákkal
csak megzavarjuk. Ez a műfaj nem lebecsülendő, nehezebb, mint az opera. Mert az
operában leírt kottafejeket valaki precízen leénekli, és a magas és a mély
hangokat kivágja, a siker biztos, nagy baj már nem lehet, mert mindig alatta a
mű. Az operettnél viszont hittel kell életre hívni, és szép hangon. Fel
kell gyújtani a megírt egyszerű dallamokat, nem szentimentálisan, álpátosszal,
hanem őszinte érzéssel, stílussal, és akkor sokaknak azt fogja nyújtani, mint a
zenében már jártasaknak a ’Kilencedik szimfónia’”.
A nyári játékok során 1959-ben, az Operaház
Margitszigeti Szabadtéri Színpadán Lehár A víg özvegy című operettjének egyik
előadásán, Danilo szerepében
búcsúzott egy időre szeretett közönségétől. Egy kritikából idézek: „Daniló
szerepét Udvardy Tibor vitte
diadalra. Rendkívül tartalmas művészegyéniségéből, lám, erre is telik. A szerep
s a műfaj pihenhető, önfeledt kiélvezése mellett még jellemet is kölcsönöz
figurájának, ötletes, mértéktartó iróniával éreztetvén a kötelező távolságot
nagy képességei és a feladat között.”
Udvardy két nyári sorozatban, összesen 21 alkalommal
alakította Danilót Lehár Víg özvegyében a Margitszigeten (1958-ban13 előadása, 1959-ben 8 előadása volt). De énekelte
az Operában a Garabonciás mellett A cigánybáró,
A denevér és a Három a kislány tenor főszerepeit is. (A rádióban és hanglemezen sok-sok operettfelvétele
ismert.)
(A fenti sorokat az Udvardy Tibor topikba írt bejegyzéseim közül választva hoztam át ide.)
A nemrég elhunyt bonvivánunk, Vadász Zsoltra méltán illenek Udvardy Tibor idézett gondolatai a bonvivánságról.
Laki Péter lesz az új János Vitéz, Október 31-én debütál a szerepben.
Vadász Zsolt: Leckét adott abból, hogyan kell szeretni
/story.hu - 2024-07-07/
[...]
Gyászolnak a kollégák
"Azt szokták mondani könnyelműen, hogy minden, mindenki pótolható a szakmában. Hát én bizton állíthatom, hogy Ő nem pótolható. Ő a Bonvivánok Bonvivánja. Az marad örökké. De elsősorban egy igazán JÓ EMBER. Talán ezért elképesztően nehéz felfogni és feltenni a megválaszolhatatlan MIÉRT-eket. De a mi kis családunk az Operettből sosem felejt. Mert Felejthetetlenné tetted Magad, Zsolti, és hidd el, erre nem sok ember képes! Óriási, betölthetetlen, tátongó űr keletkezett a szívünkben és a szakmában egyaránt. Ti bebizonyítottátok Anitával, hogy a szerelem nem illúzió, Te Bonvivánként bebizonyítottad, hogy a műfaj, amire feltetted az életed, igenis egy megbecsülendő, rendkívül értékes csoda” – írta Fischl Mónika.
„Édes Zsoltikám,
Te példakép, Te ELSŐ az utolsó klasszikus operettbonvivánok között, hova tűntél
ilyen váratlanul? Énekelj odaát, hódítsd meg az égieket is, és imádkozz
szeretett műfajodért! Nem is tudjuk, mit veszítettünk… Köszönöm, hogy
tanulhattam tőled! Találkozunk odaát…” – búcsúzott Dolhai
Attila.
2024. július 6-án szombaton bemutatták Ábrahám Pál Mese a Grand hotelben c. jazz-operettjét Bad Ischle-ben a Lehár fesztiválon, ami híres francia Alfred Savoir Nagyhercegnő és a szobapincér c. szatíráját vette alapul, Alfred Grünwald átdolgozásában. 1934. óta most megy először Ausztriában, korábban még 2018-ban újította fel a Komische Oper Berlin koncertoperett formájában, utána számos német színház bemutatta, valamint egy svájci is, sőt a Göteborgi Operaház is svád nyelvre fordítva.
Eredetileg buffo tenor hangra komponált, vagy inkább baritonok által előadott és ismert dal (nálunk a rádiófelvételen Radnay György énekli e részletet a Hawaii rózsája c. Ábrahám Pál operettből) - Jim Boy, fekete bőrű jazz énekes dala (Forrás: Winkler Gábor Operett könyve).
Günter Wewel - Wo es Mädels gibt, Kameraden 2000 (youtube.com)
Holnap búcsúztatják - zárt körben - Vadász Zsoltot!
A
Budapesti Operettszínház egy friss Facebook-bejegyzést tett ki, amelyben Vadász
Zsolt búcsúztatásáról árultak el részleteket.
A posztból kiderül, hogy a színész
búcsúztatására július 9-én kedden 12 órakor kerül sor a Budapesti
Operettszínház előcsarnokában. A
gyászszertartáson beszédet mond Kiss-B.
Attila Kossuth-díjas
operaénekes, főigazgató, Vadász Zsoltot Budai
Zoltán plébános
búcsúztatja.
Vadász Zsolt tisztelői, művésztársai és barátai 10 órától róhatják le kegyeletüket és elhelyezhetik az emlékezés virágait az előcsarnokban felejthetetlen művészünk hamvai előtt.
A gyászoló család kérésére a búcsúztatás és a temetés nem sajtónyilvános.
Temetésre a társulat tagjait és a művész közeli barátait várják.
Lehetne visszább is menni az időben. Például a II. világháború előtt, amikor az operett fénykora volt. Kik voltak a nagy bonvivánok?
A régi időkből mint bonviván Bende
Zsolt is fellépett az Operettszínházban, A víg özvegy Danilo
szerepében. A Magyar Állami Operaház operaénekese baritonján énekelte,
és alakította sok-sok előadáson - ott és a Margitszigeti Szabadtéri
Színpadon is - Lehár Ferenc világsikerű operettjének tenor
főszerepét!
Pitti Katalinnal ugyancsak együtt szerepeltek
az Operettszínházban, Jacobi Viktor Sybill-jében is, ahol Bende
volt a Nagyherceg.
Die Blume von Hawaii Chicago 2019 Folks Operetta - Opera on Video
Sajnos én se látom jelenleg sehol azt a tenor bonviván színészt, aki pótolni tudná a Vadász Zsolt halálával keletkezett űrt...
A bonviván-témakörben egy áttekintő-elemző
cikkre bukkantam a neten:
László Ferenc: Frakkos tenorok
"OPERETTKARAKTEREK 3.: BONVIVÁNOK RÉGEN ÉS MA"
/Szinhaz.net - 2021-02-18/
Idemásolok egy részt ebből az írásból – mely találkozik az én nézetemmel:
[...] „A nyolcvanas évekkel azután
mintha még hangsúlyosabbá vált volna a bonvivánság énekművészi (olykor tisztán
énekművészi) megközelítése. Az évtized három vezető bonvivánjává a már a
hetvenes években is tevékeny Virágh József, az erőteljes hangadása és férfias
kiállása révén stabil váltótársává emelkedő Jankovits József, valamint a
bizonyos vonatkozásban újra csak Sárdy-kópiának tetsző, vulnerábilis tenorú
Leblanc Győző lett. Az előbbi kettő azután, hála jól konzervált vokális
készségeiknek, még jócskán a kilencvenes években is nélkülözhetetlen
résztvevője maradt az Operettszínház futó produkcióinak. Melléjük két, említést
érdemlő új bonviván csatlakozott hosszabb-rövidebb időre a társulathoz a múlt
évezred utolsó éveiben: Dániel Gábor és Nyári Zoltán. Kettejük közül Nyári
nyersebb-naturálisabb és egyúttal szenvedélyesebb figurája bírt nagyobb
színpadi hitellel (még ha alakításait akarva-akaratlanul rendre a klasszikus
bonviváni szerepkör mellé fogalmazta is), s utóbb ő volt sikeresebb a
továbblépésben is, hiszen pályafutását néhány esztendő múltán kizárólag
operaénekesként, lírai és spinto tenorszerepek megformálójaként folytatta
tovább.
A ma és
a tegnap bonvivánjaihoz elérve egyébként éppen ez a motívum, az állomásjelleg
tetszik a legfeltűnőbbnek. Vagyis az, hogy e szerepkört csupán
időlegesen-időszakosan töltik be a legtöbben: ki az Operaház (Boncsér Gergely),
ki meg a producerkedés felé távozva (Vadász Dániel), vagy épp hosszabb-rövidebb
időre átköltözve a musical szakból (Dolhai Attila). A bonviváni szerepvállalás
mellett huzamosan és következetesen kitartó zenés színházi művésznek mostanság
jószerint talán csak Vadász Zsoltot vélhetjük: ő kivételes megbízhatósággal,
kulturált tenorhangját és szerény-szolid játékkészségét kamatoztatva működik a
vonatkozó szerepekben. Mellette sokáig az erőteljes, ámbár kevéssé csiszolt
tenorú Homonnay Zsolt volt stabil bonvivánnak ítélhető, azonban működésének
súlypontja ma már nagyobbára más szerepekre és terepre helyeződött át.” [...]
A BR-KLASSIK Operetten-Magazin operettműsorában az alábbi dalok hangzanak el:
Stefan Frey-jel
Zenei lista június 23:
T: "Ball im Savoy" - feladó: Ball im Savoy
K: Paul Abraham
I: Rosi Rohr; Müncheni Rádiózenekar; Vezényel: Werner Schmidt-Boelcke
T: "Hell im Glas"/ Marsch – feladó: Die schöne Galathée
K: Franz von Suppé
I: Anna Moffo, Rose Wageman, Münchner Rundfunkorchester, r.: Kurt Eichhorn / Trombitás Testület Hans Freese
T: "Was Sorge mich die ganze Welt – aus: Himmelblaue Träume (Film)
K: Paul Abraham
I: Marta Eggerth, Odeon-Künstlerorchester, r.: Otto Dobrindt
T: "Már rég elfelejtettél engem"
K: Henry Love
I: Raoul Aslan, Hilde Löwe
T: "Olala" – forrás: Az utolsó keringő
K: Oscar Straus
I: Biedermann Gábor / Franui
T: "Ma velem csinálhatsz szerencsét" – feladó: Madame Pompadour
K: Leo Fall
I: Klaus Rodewald, Franui
T: "Valahol a világban" – forrás: A szőke álom
Szereplők: Werner Richard Heymann
I: Klaus Rodewald, Marco Massafra, Franui
T: "A lányom csak egy eladónő" – A nővérem és én
C: Ralph Benatzky
I: Manfred Krug
T: Meghívlak, kisasszony – a nővérem és én
C: Ralph Benatzky
I: Oskar Karlweis; Liane Haid, The Lewis Ruth Band
T: "A Drink in the Jonny Bar" - innen: Fairy Tales at the Grand-Hotel
K: Paul Abraham
I: Maria-Danaé Bansen; Jörn Felix Alt; Nürnbergi Állami Filharmonikusok; Vezényel: Lutz de Veer
T: "Oh, chag dem Glück nicht nach" - feladó: Die Csárdásfürstin
K: Emmerich Kálmán
I: Alma Sadé, Iurie Ciobanu, Orchester der Bühne Baden, r.: Christoph Huber
T: "G'stellen Madeln, resch und fesch" - feladó: Ein Walzertraum
K: Oscar Straus
I: Gretel Schörg, Kölner Rundfunkorchester, r.: Wolfgang Marschner
T: Nyitány – címzett: Die schöne Galathee
C: Franz von Suppè
I: Müncheni Rádiózenekar, vez.: Ivan Repušič
Egy kis kitekintés a nyári német nyelvű operett előadásokra. Br Klassic német komolyzenei rádió operettműsora:
OPERETT KÖRÚT 06.23.
Emberek a szállodában
"BR-KLASSIK-Operetten-Boulevard most a Facebookon "Szeretjük az operettet"
Pillantás a 2024-es operett dátumokra - lásd még az "Eseménytippek alatt""
FESZTIVÁLSZEZON ÉS ARD RÁDIÓFESZTIVÁL A BR-KLASSIKON - JÚNIUS 28-TÓL SZEPTEMBER 20-IG
A BR-KLASSIK kiemelkedő koncerteket és operaelőadásokat mutat be, számos élő közvetítést és válogatott videóközvetítést is tartalmaz. Klasszikus nyár sok fényponttal - információk itt
Következő operett körút szeptember 22-én
Témák június 23-án:
- "Hotel Savoy" a stuttgarti Staatstheaterben (június 22-én) - Joseph Roth regénye és a Musicbanda Franui által újrakomponált operettslágerek alapján - interjú Corinna von Rad rendezővel és Andreas Schett-tel, a Franui zenei rendezőjével - bemutató beszámoló
- "My Sister and I", Burgäschi Stage/Svájc (06.20-án) - Rico K. Oberleitner operettriporter riportere
- Kitekintés az Operettfesztivál nyárjára:
- "A csárdás hercegnő" a badeni nyári arénában (június 21-én) – Interjú Ruth Brauer-Kvam rendezővel
- Lehári Fesztivál és Rövid Operettfesztivál, Bad Ischl július 3-án és 6-án – Interjú Thomas Enzinger művészeti vezetővel Paul Abraham "Mese a Grand Hotelben" című művéről
- Ausztriában: "Gräfin Mariza", Langenlois operett (július 25-én) és "Das Land des Lächelns" a Stadttheater Bad Hallban (július 6-án)
- Németországban: "Im weißen Rössl" a Seebühne Kriebsteinben (június 21-én) és "Ein Walzertraum" a Festspiele im Schlossgarten Neustrelitz-en (07.12-én).
- Szintén Münchenben: "Die schöne Galathée" a Pasinger Fabrikban (július 11-én) és a "vadonatúj operett", az "Oh! Ó! Amelio!" Thomas Pigor előadásában a Gärtnerplatztheaterben (július 10-én)
Akkor talán Boncsér Gergőt kéne visszahozni....ő szintén bonviván alkat... van még más ötlet?
Most hogy Sándor Peti visszatér, el tudom őt képzelni pl Mr X szerepében a Cirkuszhercegnőben. Laki Péter is kaphat bonviván szerepeket pl a Mágnas Miskában Baracs szerepét alakította Debrecenben és Nemes Tibor is alkalmas arra, hogy bonviván szerepeket eljátszon. Viszont az tény hogy mindegyikük játszik más műfajban vagy szerepkörben is, így nyílván kevesebbet tudnának vállalni.
Sajnos, Vadász Zsolt
elhunytával az egyetlen „igazi” bonvivánunk távozott a színpadról. Dolhai
Attila és Homonnay Zsolt mint bonvivánok működnek, de ők – főleg énekhangban –
inkább a musical-vonalhoz állnak közelebb, s ezt a fajta énektechnika-elemet
viszik be az operett műfajba is. És ők
sem lettek fiatalabbak...
Voltak korszakok az Operettszínházban, amikor a
Magyar Állami Operaházból érkeztek – teljes- vagy félállásban – besegíteni énekművészek, akiket bonviván szerepkörben foglalkoztattak: Sárdy János, Dániel
Gábor, Leblanc Győző, Kovácsházi István, Nyári Zoltán, Vadász Dániel, Boncsér Gergely – mindegyikük színészi háttértudással
is felvértezett, kiváló operaénekesek, akik azonban az operettben is megállták a
helyüket, szép sikereket arattak mint bonvivánok. A vietnami származású operaénekes,
Ninh Duc Hoang Long az utóbbi években
szívesen látott vendég a színházban (fellépett pld. Szu-Csong hercegként A
mosoly országa c. Lehár-operettben vagy gálákon), s lehet, hogy továbbra is
számítanak rá, itt is, mégis úgy gondolom, nem bonviván alkat, helye inkább az operaszínpadon van.
Úgyhogy valóban, égetően szükség lenne egy harmadik
bonvivánra, aki véglegesen (legalábbis hosszú évekre) betölthetné Dolhai és Homonnay
mellett ezt a most megüresedett szerepkört s idővel akár Vadász Zsolt méltó örökébe is léphet(ne).
Ismeretes, hogy Kiss-B. Atilla az új Színház- és Filmművészeti Egyetemen egy operett-musical osztály indított. Az Operettszínház főigazgatója tavaly egy interjúban elmondta, hogy „sikerült egy olyan osztályt indítani, amelynek a növendékei már jelentős mértékben felmutatnak egy utánpótlás-garanciát. A bonvivánjaink, primadonnáink az Operettszínházban is érett korban tartanak és teljesítenek, szükség van az utánpótlásra.”
Igen, ezek is benne vannak. Most épp Ankarába utaztak néhányan a társulatból, illetve lesz ugye Margitszigeten a Mária Főhadnagy is. Aztán meg készülni kell a következő évadra is, mert sajnos Vadász Zsolt helyett keresniük kell bonvivánt a Csárdás Királynő-Marica Grófnő-Mosoly Országa-Mágnás Miska illetve a Cirkuszhercegnőbe is
A másik dolog: vélhetően a projekt egyik tótumfaktuma, dr. Vadász Dániel kissé elkedvetlenedett, megcsömörlött...tavaly óta folyamatosan... Ennél még valószínűbb ok a várpalota komoly építkezési munkálatai miatti akadályoztatás.
Várható volt, szerintem ez lett volna az utolsó dolog ami most érdekelte volna a színház vezetőségét, amilyen fejetlenség van ott az utóbbi időben.
Úgy hírlik, idén sem lesz a Budai Várban Palotakoncert. A projekt eddigi tizedik koncertje 2022 augusztusában volt az Oroszlános Udvarban.
Tegnap este Fischl Mónika és Sándor Peti egy latin estet tartottak, amit rögtön egy nagy bejelentéssel indítottak, még pedig hogy szeptembertől Peti újra az Operettszínházban fog játszani, az eddig szerepeit mind játszani fogja.
Napsütéses Kataságok - 2021.03.02. – hatoscsatorna
Vendégek: Vadász Zsolt és Lukács Anita
Vadász Zsoltot a Budapesti Operettszínház, posztumusz örökös tagjává nyílvánította. Szomorú hohy ilyen körülmények között kapta meg ezt a díjat, a színház részéről viszont nagyon szép gesztus.
Ma délután elsétáltam az Operettszínházhoz. Természetesen, fekete zászló van kitűzve az épület homlokzatára.
Én is. Hosszú éveket éltek le együtt, gyakorlatilag egymásért éltek. Remélem lesz ereje hogy felülemelkedjen a gyászon és nem roppan bele :(
Most aggódom az özvegyért is....
Igen sajnos tudtam erről :(
Ez a cikk felfedi a döbbenetes tragédia okát, körülményeit.
Az M5 csatorna sugározta, 2024. június 22-én (21.00 - 22.45)
„Bécsi elegancia, magyar virtus”
- nyáresti hangverseny a Gödöllői Királyi Kastély díszudvarán
ifj. J. Strauss, C. Millöcker, C. M. Ziehrer, Lehár F., Kálmán I., Huszka J., Szirmai A. és Huszka J. műveiből
Közreműködnek:
Rőser Orsolya Hajnalka - szoprán
Lukács Anita - szoprán
Vadász Zsolt - tenor
Fülep Máté – bariton
A gálaműsor tánckara
Koreográfus: Sebestyén Csaba
A műsorban elhangzó zeneművek a Gödöllői Szimfonikus Zenekar előadásában, vezényel Rácz Márton:
(Vastag betűkkel kiemeltem azokat a számokat, amelyekben Vadász Zsolt énekelt.)
- ifj. Johann Strauss: Mirtuszkoszorúk, Op. 154.
- ifj. Johann Strauss - Richard Genée - Fischer Sándor: A denevér: Csárdás (Lukács Anita)
- ifj. Johann Strauss - Ignaz Schnitzer - Fischer Sándor: A cigánybáró: Barinkay belépője (Vadász Zsolt)
- Carl Millöcker - Julius Bauer - Aczél András: A szegény Jonathán: Ó, mi szegény primadonnák (Rőser Orsolya Hajnalka)
- ifj. Johann Strauss: Könnyű vér: Gyorspolka, Op. 319
- Carl Millöcker - Ignaz Michael Welleminsky - Szenes Andor: Dubarry grófnő: Mindegy nekem, mi lesz velem (Lukács Anita)
- ifj. Johann Strauss - Richard Genée - Fischer Sándor: A denevér: Óra-duett (Rőser Orsolya Hajnalka, Vadász Zsolt)
- Carl Michael Ziehrer: Üdvözlet Pestnek, Op.140
- ifj. Johann Strauss - Richard Genée: Tavaszi hangok: Keringő, Op. 140 (Rőser Orsolya Hajnalka)
- ifj. Johann Strauss - Richard Genée - Fischer Sándor: A denevér: Pezsgő-dal (Lukács Anita, Rőser Orsolya Hajnalka, Fülep Máté, Vadász Zsolt)
- Kálmán Imre: Falusi gyermek: Keringő a Cigányprímás témáira
- Kálmán Imre - Julius Brammer - Alfred Grünwald - Harsányi Zsolt: Marica grófnő: Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket (Vadász Zsolt)
- Kacsóh Pongrác - Heltai Jenő - Bakonyi Károly: János vitéz: Egy rózsaszál (Fülep Máté)
- Szirmai Albert - Gábor Andor: Mágnás Miska: Mink mostan nem várunk (Lukács Anita, Rőser Orsolya Hajnalka, Fülep Máté, Vadász Zsolt)
- Lehár Ferenc - Robert Bodanzky - Gábor Andor: Cigányszerelem: Messze a nagy erdő (Lukács Anita)
- Lehár Ferenc - Fritz Löhner-Beda - Paul Knepler - Harsányi Zsolt: Giuditta: Olyan forró ajkamról a csók (Rőser Orsolya Hajnalka)
- Huszka Jenő - Martos Ferenc: Lili bárónő: Tündérkirálynő (Lukács Anita, Vadász Zsolt)
- Huszka Jenő: Mária főhadnagy: Palotás
- Kálmán Imre - Julius Brammer - Alfred Grünwald - Harsányi Zsolt: Marica grófnő: Szent Habakukk (Lukács Anita, Vadász Zsolt)
- Kálmán Imre - Julius Brammer - Alfred Grünwald - Kubinyi Ernő: A bajadér: Odette belépője (Rőser Orsolya Hajnalka)
- Huszka Jenő - Martos Ferenc: Gül baba: Bordal (Vadász Zsolt)
- Kálmán Imre - Jenbach Béla - Gábor Andor: Csárdáskirálynő: Emlékszel még (Lukács Anita, Rőser Orsolya Hajnalka, Fülep Máté, Vadász Zsolt)
- Kálmán Imre - Jenbach Béla - Gábor Andor: Csárdáskirálynő: Hurrá! Hurrá! (Lukács Anita, Rőser Orsolya Hajnalka, Fülep Máté, Vadász Zsolt)
Közreműködők:
Deme Gábor (színházi rendező)
Hara Lilla (szerkesztő)
Kalbert Erzsébet (vezető operatőr)
Komlós András (rendező)
Meghatottság nélkül nem lehetett most ezt az
operett-összeállítást újranéznem:
Vadász Zsolt ideje korán bevégzett életpályájára
gondolva, elhunytának szomorú aktualitása miatt érzett bánattal a szívünkben tekinthettük
meg tegnap éjjel a Gödöllői Királyi Kastély díszudvarában két évvel ezelőtt megtartott
operettkoncert televíziós felvételének
ismételt sugárzását az M5 csatornán.
Az alábbi videóban ifj. Johann Strauss A denevér c. operettből ismert Pezsgő-dal
hallható Lukács Anita, Rőser Orsolya Hajnalka, Fülep Máté és Vadász
Zsolt előadásában. Közreműködött a Gödöllői Szimfonikus Zenekar, a karmester: Rácz
Márton
A facebook oldalán a görgető sávon keresni kell a video indításához: innen elérhető
És éppen a Lili bárónő Tündérkirálynő-duettjét éneklik Lukács Anitával ... abszolúte megrendítő.
Az M5 csatornán épp megy az operett-összeállítás (21.00 - 22.45)
Gödöllői Királyi Kastély – Díszudvar
"Bécsi elegancia, magyar virtus"
a Gödöllői Szimfonikus Zenekar ingyenes nyárköszöntő gálakoncertje (2022)
ifj. J. Strauss, C. Millöcker, C. M. Ziehrer, Lehár F., Kálmán I., Huszka J., Szirmai A. és Huszka J. műveiből
Közreműködnek:
Rőser Orsolya Hajnalka - szoprán
Lukács Anita - szoprán
Vadász Zsolt - tenor
Fülep Máté - bariton
A gálaműsor tánckara
Koreográfus: Sebestyén Csaba
Vezényel: Rácz Márton
Dancs
Annamari (szoprán/szubrett), az Operettszínház művésze, frissen közzétett,
saját emlékeit osztotta meg szeretett kollégájáról, Vadász Zsoltról:
Forrás: https://szinhaz.online/elhunyt-vadasz-zsolt-szinmuvesz/
„Felfoghatatlan … ma egy nagyon jó ember, egy nagyon jó kolléga távozott az égi színpadokra …. Vadász Zsolttal számos előadást, gálát, turnét játszottunk, énekeltünk végig, a Csárdáskirálynőtől a Marica Grófnőn keresztül a Sybillig, Szentpétervártól Tokióig… Tiszta lelkű ember volt, aki a feleségének és színpadnak élt. Első találkozásunk majdnem napra pontosan 14 éve volt, amikor egy gálapróba szünetében meghallgatott Kerényi Miklós Gábor. Énekeltem Júliát, énekeltem Stázikát, aztán egy adott pillanatban a direktor úr felkérte a színpadra Zsoltit, hogy énekeljen velem egy Fecske-duettet (Túl az Óperencián-t). Nem ismertem a dal új szövegét, de olyan nyugalommal és szépen énekelte az első refrént szólóban, hogy a másodiknál már én is magabiztosan énekeltem vele a számomra vadiúj szöveget … Ilyen volt mindig: nyugodt, felkészült, jó energiákat árasztó. Utoljára februárban énekeltünk együtt a Huszka gálában, a Gül Babából … “ Ott, túl a rácson, egy más világ van…”Hiányozni fogsz drága Zsolti, dalolj, énekelj továbbra is, ott fent, a Mennyországban! És biztos vagyok benne, hogy ott is figyelni fogsz mindig a frizurádra, hogy mindig tökéletes legyen!” – írta közösségi oldalán Dancs Annamária
:-(
Hatalmas veszteség, a színházban ő volt az utolsó klasszikus bonviván. Két hete még színpadon állt ereje teljében a drága feleségével és a Mária Főhadnagyot játszották.
Sajnos rettenetes és felfoghatatlan hír érkezett. Elhunyt Vadász Zsolt 51. évesen.
Én is láttam a tegnapi előadást, meglepően jó volt. Akiket nagyon szerettem, az Fischl Mónika, Erdős Attila, illetve Kocsis Dénes. Homonnay Zsolt egészen jó volt a Mágus szerepében, bár nekem Dolhai Attila a kedvencem ebben a szerepben, eddig csak vele láttam(5 alkalommal).
Érdekes, én nem hallottam jókat a Fekete Péterről. Pár éve láttam a szabadkaiak előadásában a városmajorin, az egész jó volt. Állítólag a Centrálos Fekete Péter nagyon rövid, kb. 2*45 perc, és a dalokat is megvágták. Emiatt nem néztem meg, mivel eléggé lejárták.