„Ridikül” - A
magyar operett napján
2023.10.24., 16.00 óra, Duna TV, 50 perc
Az adás visszanézhető a MédiaKlikk oldalán: itt
A Duna TV
Ridikül című műsorában Dióssy Klári műsorvezető a hatalmas sikerekről,
emlékezetes előadásokról beszélget vendégeivel, illetve arról, hogy vajon mitől
tud ilyen sikeres lenni a műfaj világszerte? Szó esik arról, hogy milyen
körülmények között és hogyan született a Csárdáskirálynő darabja. Felmerül az a
kérdés is, hogy mennyire tud XXI. századi lenni a műfaj, s mennyire népszerű a
fiatal generáció számára. A Ridikülben ezen kívül is számos érdekesség szóba
kerül (Lehár kapcsolata Kálmánnal; Lehár operai vénája, Puccini műveivel való
párhuzama; Huszka Jenő mint a magyar klasszikus
operett megteremtője; Kodály nem ismerte fel népdalgyűjtése során Huszka egyik
nótává nemesült operettrészletét; Huszka Mária főhadnagy című operettjéről is
szó esik, akárcsak Lehár Víg özvegyének Vilja-dala előadásmódjáról;.a
közelgő új magyar operett – „Az Orfeum mágusa” bemutatójának előkészületeiről.)
A
műsorba meghívott vendégek: Drahos Evelin, Fischl Mónika, Dolhay Attila,
Homonnay Zsolt
A Dankó Rádió Túl az
Óperencián című műsorának vendége október 23-29. között Kiss-B. Atilla
operaénekes, a Budapesti Operettszínház főigazgatója.
Vendégével minden nap 18:04-től a szerkesztő-műsorvezető, Czikora László beszélget, de a műsorban ismert operettslágerek is elhangzanak.
bocsánat nem küldön díj hanem életműdíj
Kapcs.: 5596. sorszámú bejegyzésemhez
Szu-Csong A mosoly országa több szakaszos fináléjának középső jelenetében feltartóztatja és elfogja a kínai császári palotából a tőle szökni próbáló, benne
csalódott Lizát: előzőleg, a herceg kettősükben - az ének-zeneszövetbe ágyazva prózában - ingerülten e szavakat vágja a megdöbbenő tényekkel szembesült, őt elhagyni szándékozó feleségéhez:
"- Mi nálunk a férfi a nőt akár meg is ölheti!... Ha
gyűlölsz, akkor miért vagy mellettem hát? Szólj!... "
(A végső búcsújelenetben - a szökés felfedezése után - váratlan fordulatként, már érzelmesebb, gyengédebb, megengedőbb, egyúttal keserűen lemondó hangot használ Szu-Csong, majd szabadon távozni engedi Lizát...S az ugyancsak szerelmi csalódáson átesett Mi húgával, búsan engedik át magukat kimondhatatlan szívbeli fájdalmuknak...)
A librettó és partitúra thrilleri fordulatait feloldó, operai igényű, drámai operettfináléval ér véget Lehár klasszikus alkotása.
És a Viktória is úgy kezdődik, hogy meg akarják ölni Koltay-t az orosz fogságnban... aztán megszökik a hegedűjéért cserébe....
Thriller-elemekkel találkozhatunk Huszka Jenő Gül baba, Offenbach Kékszakáll vagy Sullivan A mikádó című operettjeiben is. Ezekben az operettekben (is) próbálnak/terveznek gyilkosság(ok)ra kísérletet tenni - sikertelenül...
Az idei évad egyik nagy produkciója
Lehár Ferenc A víg özvegy című alkotása, melynek rendezője Vidákovics Szláven. A
produkció a 2023/2024-es évad őszi szezonját nyitja, mely a műfaj
népszerűségén, a közönség szórakoztatásán túl, a társulat számára remek szakmai
kihívást is jelent.
Egyébként az M5 csatornán már többször láthattuk ismételve erről az operett-előadásról készült televíziós felvételt.
2023. október 21. m5 23.45
Majd elmesélem mert ott leszek a premieren, kettőn is :D De biztos állótaps lesz, máskérdés hogy a többi előadáson is az lesz e XDDDDD
Egy biztos: engem nem érdekel, nem vagyok rá kíváncsi a darabra, a zenéjére talán igen: de borítékolom, mindenféle zenei stílusból-műfajból merít/vegyít. A hangoztatott "klasszikus operettzenét" nem várok; anakronizmus is lenne a darabhoz olyan zenét komponálni, de szeretném remélni, hogy a zeneszerző belátja: művében nem törekszik zanzásított megoldásokra, de arra sem, hogy "Makót közelebb hozza Jeruzsálemhez"...
A Somossy-nagyoperett tombolò, àllva tapsolò sikere màris garantàlt ... protokoll-premieren, origon ès tsain.
Ez olyan koridegen próbálkozás. Mindent a maga korában. Olyan mintha Kálmán Imre barokk zenét próbált volna írni. Ő se tette meg. Ma más már a zenei izlés, emiatt erőltetett dolog az egész. Az operettszerzők is mindig követték az ő jelenkoruk zenéjét. Pl. 30-as években már jazzel keverték a hagyományos műfajt.
Remélem az Orfeum Mágusa jobb lesz mint amit a Maricával és a János Vitézzel művelt. Nem tenném tűzbe érte a kezem, de reménykedem.
Bozsik Yvette: Az operettnek rend a lelke
/mno.hu - 2023.10.11., Lengyel Emese/
Több évtized után páratlan dolog történt a magyar zenés színházi szcénában: a Budapesti Operettszínház vezetősége új operettet rendelt kortárs szerzőktől. A Somossy Károly életét bemutató darab Az Orfeum mágusa címet kapta, s rendezője és egyben koreográfusa nem más, mint Bozsik Yvette Kossuth-díjas táncművész, koreográfus és rendező, akit már igen jól ismer az Operettszínház társulata és közönsége is. Bozsik Yvette egyebek között a rendezői koncepciójáról és az operett létjogosultságáról beszélt.
„Én nem teszek különbséget a műfajok között. Szerintem sosem a műfajokkal van a probléma, minden műfajban lehet csodát művelni.”
„És az operett zeneileg hasonlóan magas színvonalú műfaj, mint az opera, éppúgy komoly énektudást igényel.
„Az operett történetei pedig mindig a szerelemről, a szeretetről szólnak, olyan egyetemes témákról, amiket elegánsan, mélységgel, odafigyeléssel érdemes megcsinálni.”
„Fontos, hogy a közönséget nem szabad lenézni, hanem úgy kell minőséget hozni, hogy egyszerre elégítse ki a műfaj múltjából adódó nézői elvárásokat, s közben mélysége is legyen. Szórakoztatva is lehet mély érzelmeket, gondolatokat átadni.”
„Az operettben az is nagyon jó, hogy bár vannak benne konfliktusok, a végén minden a helyére kerül. Tehát rend van benne. Az operettnek rend a lelke.”
„– Mit mondana azoknak, akik lesajnálják és egy letűnt kor műfajaként gondolnak az operettre?
– Jöjjenek el, nézzenek meg egy előadást, mert e mostani igazgatás alatt csodálatos művek születtek. Én a pályámat az Operettszínházban kezdtem, s mindig magával ragadott az operettek zenéje.”
„Ezek gyógyító zenék,
magas a rezgésük.”
„Operai színvonalú hang szükséges elénekelni a
dalokat Az Orfeum mágusában is. És mindig csodálatos operettszínészeink voltak,
hiszen az operett egy magyar unikum, s büszkék lehetünk rá, hogy ilyen
csodálatos színházi műfajunk van.”
Ha ezt gondolja, akkor komoly bajok lehetnek nála odabent. Ha az neki siker, hogy alig vannak előadások, a jegyek csak nagy nehezen fogynak el hát akkor fordítva van bekötve...
Meghallgatta, de ebben inkább magánéletéről mesél, opera szerepeiről, nem a pályázatáról. Mindenesetre úgy gondolja, hogy sikerre vitte az Operettszínházat.
Műsorvezető: Andor Éva
(1:14:43)
A teljes interjú rendkívül izgalmas, a legérdekesebb részletek itt találhatók:
0:02:00 – Korai árvaság
0:06:14 – Világsikerek
0:07:18 – Bánk bán
0:14:37 – Különleges találkozások
0:19:55 – Wagner-buktatás Gyurcsányék idején
0:26:48 – Dráma Erdélyben
0:29:09 – Borzalmas élet Ceausescu alatt
0:34:53 – Rátérdelt a szadista román rendőr
0:39:06 – Vallatás és beszervezési kísérlet
0:43:33 – Megfélemlítés
0:46:03 – A magyarság helyzete Erdélyben
0:47:56 – Budapest és Erdély
0:50:32 – Lerománozták a franciák
0:52:28 – Megbüntették Gyurcsányék a Bánk bánért
1:01:35 – SZFE-hisztéria
1:05:46 – Operettszínház
Azt nem tudom, hogy ki találta ki, de Jókai gyakorta használta.
Szamóca kissé vakbuzgó, de nem rossz fiú.
Ez valahogy nem vonz, így a tévedés jogát fenntartva vélekedem úgy, hogy ez Alcsúti József Ferenc Amerika felfedezéséről szóló színművére "hajaz". (Aki az utóbbi szörnyszülött szót kitalálta, az... Inkább nem folytatom.)
Nem az a lényeg, kik lesznek színházigazgatók, hanem hogy kiknek köpött a szemébe a Fidesz
Hála pár naivitást színlelő szent őrültnek, 2023 őszén újabb és a szokottnál valamivel mélyebb betekintést kaphattunk abba, hogyan is működik Orbán Viktor és a Fidesz kultúrharca. Illetve nem is a mélység most a lényeg, hanem az árnyalatok: nem egyszerűen az derült ki újra, amit rég tudunk, hogy valójában semmiféle szakmai alapú pályáztatás nem előzi meg a kinevezéseket, hanem az, hogy mire tartja a Fidesz a saját választóit. Meg a magyar családokat, akik megvédésénél papíron semmi nem fontosabb – papír alatt persze a propagandamédia nyomtatott kiadványait értve. Kiderült pár dolog a színházak belső szavazásairól, és ez nagyon sokat elárul.
Szerda este megnevezték ugyanis azt a két leendő színházigazgatót, akikről mindenki pontosan tudta, hogy meg fogják nevezni őket: Kiss-B. Atillát a Budapesti Operettszínházban, és az Eperjes Károllyal közösen pályázó Nagy Viktort a Pesti Magyar Színházban. Olyan előzmények után, amelyek nemcsak vérlázítóak, de amúgy teljesen feleslegesek is voltak – hiszen ebben az országban, amelynek az általános apátia az államformája, senki se várt semmiféle előzményt, ahogy eddig se nagyon került sor ilyesmire. (hvg.hu)
Őszintén, engem ezek után hidegen hagy Kiss B pályázata. Egy ilyen embert inkább el kéne zárni mert káros az emberekre mint azt a mellékelt cikkben is olvasható.
Jó, akkor megnyugodva felsóhajtottam. Pejtsik Péter-Orbán János Dénes nagyoperettje csúcsszuper lesz. Az Operettszínház is jobban teljesít. Nagy Viktor (ál)név pedig valójàban Eperjes Károly. Hajrá Szamóca!
Én szóltam ... ld. 5546. De miért érdekesek a pályázatok? Operaházi pályàzatok számítottak? Na ugye.
Félelem uralkodik az Operettszínházban Kiss-B. Atilla újraválasztása után - Blikk
Hajdanán nem okozhatott volna gondot egy külföldről
jött sztárénekesnőnek, hogy akár magyar operaénekes kollégát fogadjon el maga
mellé - legyen bár operetthangversenyén közreműködő partner. Sorolhatom a
neveket, akik az opera, oratórium mellett szívesen léptek fel operettekben vagy
operettgálákon, ahogyan a rádióban, vagy hanglemezfelvételeken is gyakorta foglalkoztatták
őket e műfajban (is):
Udvardy Tibor, Szabó Miklós, Simándy József,
Ilosfalvy Róbert, Réti József, Bartha Alfonz, Korondy György, Molnár András, Gulyás Dénes... (tenorok) vagy
Melis György, Radnay György, Bende Zsolt... (baritonok).
Ma, sajnos, nem találunk az operaénekeseink között hozzájuk fogható kaliberű, hangfenomén énekes-nagyságokat, és szerintem mostanság Nyári Zoltánt, Kovácsházi Istvánt, Boncsér Gergelyt vagy Balczó Pétert sem tudnám elképzelni (ők is mind énekeltek operettet itthon), hogy kvalitásban Diana Damrau szintjére emelkedjék, a szopráncsillaghoz méltó tenor-társ legyen klasszikus operettek bonvivánjaként - de még részletekben, duettekben sem bizonyulnának elfogadhatónak e műfaj reprezentánsaként színpadon/pódiumon, koncerteken... Igaz, Damrau csillaga is már leszálló-ágban van, nem véletlen, hogy az utóbbi években már szinte csak koncertezik...
Emlékeztetőül:
Kiss-B. Atilla 2018. évben közzétett pályázata akkor ezen a linken volt elérhető, de az Operettinfo.hu oldalán is olvasható volt.
https://www.scribd.com/document/457982930/kiss-b-attila-palyazata
https://www.operettinfo.hu/ezeket_a_bemutatokat_tervezi_az_operettszinhaz_uj_igazgatoja_1008
Ezt az infót korábban
a HVG és az Index tette közzé – a közleményben foglaltak is, talán befolyásolhatták
a döntéshozatalt a pályázatok elbírálásánál:
„Egy másik pályázóról, Szente Vajk zenés
színházi rendezőről és színészről pedig 2021-ben írta
meg az Index:
2020-ban jogerősen egy év börtönbüntetésre ítélték, két évre felfüggesztve, egy
költségvetési ügy miatt, amelyben több tettestárs is érintett, akik szintén
felfüggesztett börtönbüntetést kaptak. Szente Vajk akkor azt nyilatkozta:
számviteli hibákról volt szó, de a kárt megtérítették, a bíróság pedig
mentesítette őt a jogkövetkezmények alól, így erkölcsi bizonyítvánnyal is
rendelkezik.”
Nem találom sehol a pályázatát, de a másik kettőt sem.
Feltéve ha nyílvánosságra hozzák, nem lepne meg ha nem hoznák nyílvánosságra.
Ezek után kíváncsian várom a főigazgatói pályázat nyilvános közzétételét, hogy megismerjük a következő évadok műsortervét, milyen operettbemutatókra számíthatunk és kikre épül a társulat. Félek, ahogyan az első ciklusának ígéreteiből szinte alig valósult meg valami, úgy a jövőben sem lesz ez másképp. Bár ne legyen igazam... ne legyek kishitű...
Az egész egy komédia volt. Nagy baj lenne ha nem gratulálnék nekik ehhez? Ja és az operettszínház kedvesen minden kommentet törölt és korlátozta is azt a bejegyzést ami ugye ezzel kapcsolatos, mert hát szabad országban élünk, elmondhatjuk a véleményünket...ja nem, mégsem
Csák János mindkét győztesnek (Nagy Viktor - Pesti Magyar Színház;
Kiss-B. Atilla – Budapesti Operettszínház) „sikeres munkát kívánt és arra kérte
őket, hogy a budapesti, a magyarországi és az egész Kárpát-medencei magyar
közösség számára építő, bátorító és optimista színházat hozzanak létre”.
Bocsánat, csak most bukkantam erre a bejegyzésre. Emlékszem Nikolai Schukoff meglehetősen gyenge Parsifal produkciójára a Müpában. Meg is ijedtem akkor, hogy ezentúl netán ő lesz, de szerencsére soha többet nem hívták. Szegény Damrau nem tudott jobb partnert találni?
... èèès mindenki megnyugodhat: a kiemelkedően sikeres Kiss-B. Atilla ùjabb ciklusra megkapta az Operettszìnhàzat. Igen, a tàrsulat nem kevesebb, mint 1/3-ànak azaz egyharmadànak lelkes tàmogatàsàval. Hurrà!
Mindenki megnyugodhat és lesz igazi nagyoperett a Nagymező utcában:
"Az operettnek mindig lesz közönsége
A Budapesti Operettszínház november 17-én, 18-án és 19-én bemutatja Pejtsik Péter–Orbán János Dénes Az Orfeum mágusa című nagyoperettjét. Interjú Dolhai Attilával, Somossy Károly szerepének megformálójával." Itt. Pejtsik Péter ugyan még nem Kálmán Imre-, Lehár- vagy Ábrahám Pál-ismertségű, de a szövegíró nem más, mint hazánk egyik vezető költője kultúrharcosa, Orbán János Dénes (OJD). OJD míves költői vénájáról hosszabb tanulmány itt. Az óriási, álló tapsos siker borítèkolható. Origoéknál legalábbis biztosan. A közönség ... számít az?
A Pesti Magyar Színházban, ahol szintén játszanak zenés darabokat, hasonló vagy még rosszabb a helyzet. Az igazgató (Zalán János) idő előtt lemondott és minden pályázat érvénytelen vagy "nem rúg labdába" ... kivéve, mit ad Isten, Eperjes Károly(ék)é! Ugyan mit vársz az Operettben, az Operett-pályázattól, Írjon bele bárki mármit is. Egyébként ajánlom neked is, másoknak is 5555 számú (számmágia!) bejegyzésemet. Tetszik, nem tetszik, az van, az lesz. A Nagymező utcában is. És mit számít, hogy Kiss-B. a társulatnak mindössze 1/3-ának kapta meg a bizalmi szavazatát?!
Valami ürügyet muszáj volt nekik kitalálni, hogy még véletlenül se lehessen ő az igazgató. De nyílván ez már előre meg volt hogy marad Kiss B csak látszat volt az egész :(
Ha a hírek igazak, Szabó P. Szilvesztert kizárták az igazgatói posztra pályázók közül....
A
Szabadság, szerelem című daljáték Huszka Jenő utolsóként komponált darabja, a Fővárosi
Operettszínházban 1955. április 2-án volt az ősbemutatója. Az ekkor már 80 éves
Huszka Jókai Mór Politikai divatok (1864) című regénye nyomán Háy Gyula
szövegkönyvére és Fischer Sándor verseire komponálta meg utolsó, teljes, zenés
színházi művét. De műveinek sorában nem az utolsó bemutató volt ez, mivel az
előző év végén a rádió számára komponált (Rádió Dalszínháza: 1954. december 19-én először
elhangzott) Szép Juhászné című daljátékának átdolgozott, három felvonásos
változatát a Szegedi Nemzeti Színházban mutatták be 1955. május 8-án – tehát
egy hónappal később, mint a Budapesten bemutatott Szabadság,
szerelem-daljátékot.
A daljáték keresztmetszet-felvételének
a bemutatója: 1955. június 25., Kossuth Rádió, 18.20 – 19.00
Közreműködik: Petress Zsuzsa, Zentay Anna,
Jámbor László, Kishegyi Árpád, Csákányi László,
a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara,
a Földényi-kórus Férfikara.
Vezényel: Várady László
- Nyitány
- Szabadságdal: „Felvirradott a hajnal, a népek
hajnala” (Jámbor
László és férfikar)
- Erzsók és Andris kettőse: „Nem kívánok egyebet, egyebet,
mint egy ilyen ici-pici csókocskát…” (Zentay Anna és Kishegyi Árpád)
- Judit belépője: „Száll, száll a tavaszi
remény” (Petress Zsuzsa)
- Béla dala: „Szabadság, szerelem, e kettő kell
nekem!" - (Petőfi Sándor megzenésített
verse) (Jámbor László és férfikar)
- Erzsók és Andris kettőse – „Játék-kettős”: -„Csók csak kettesben jó, ajkad
másnak nem tartható” (Zentay Anna és Kishegyi Árpád)
- Honvédek dala: „Virradóra” (Jámbor
László és férfikar)
- Béla dala – „Bujdosó-dal”: - „A bujdosó, a bujdosó bolyong
magában elhagyatottan” (Jámbor László és férfikar)
- Judit dala: „Párja után száll a madár” (Petress
Zsuzsa)
- Judit és Béla szerelmi kettős: „- Ó, csakhogy hazaértem,
boldog ez a nap, hogy csókra idenyújtod ajakad”!... „- Áldom az ég
urát, hogy nékem adott ma téged! Jó volt így várvi rád, most érzem, mily
szép az élet!... (Petress Zsuzsa és Jámbor László)
- Melchior dala: ”Társtalanul járogat az
orvos” „Doktor úr, doktor úr, itt bent valami fáj…” (Csákányi
László)
- Palotás - a II. felvonás nyitó tánca
Kétségtelen, a daljáték legnépszerűbb énekszáma a "Doktor úr", amit máig gyakorta hallhatunk a rádióban Csákányi László énekével - aki a Szinetár Miklós rendezte, Márk Tivadar korhű jelmezeivel, Forrai Gábor impozáns színpadképeivel, parádés szereposztásban bemutatott előadás szereplője volt. A felejthetetlen színművész előadásában nemzedékek számára fogalmazta meg az orvosi hivatás természetét, az orvos mint köz- és mint magánember kettősségének dilemmáját. Ehhez még hozzáteszem, hogy a daljáték szerelmi kettőse is a legcsodálatosabb Huszka-melódiák közé tartozik!!! A Szabadság, szerelem egyik legszebb dala a címadó Petőfi-vers, a „Szabadság, szerelem”. Ennek dallamai szólnak már a nyitányban, ez volt a hős belépője és ez a melódia bontakozik ki a daljáték nagyfináléjában is.
Huszka zenéje még egyszer felvillantotta a magasrendű nagyoperett nemes hagyományait csodaszép dallamaival és közvetlenül ható stílusával.
A daljáték tartalmáról röviden:
A daljáték története - Jókai műve nyomán - arról szól, hogy egy fiatal lány, Hargitay Judit Pestre szökik, hogy színésznő lehessen. 1848. március 15-én már fel is lép a Nemzeti Színházban. Szülei ezért kitagadják a lányt, akinek kezét megkéri Lévay Béla, az ismert író. Judit hozzámegy Lévayhoz, akinek a világosi fegyverletétel után bujdosnia kell. Judit megtudja, hogy Komárom védőinek menlevelet adnak, ezért férje honvédruhájában elutazik Komáromba, ahol megszerzi a mentesítő okmányt, mellyel megmenti férjét az elfogatástól. Fertőy, Judit gyámja, meg akarja szerezni a Lévay fejére kitűzött vérdíjat és fel akarja jelenteni az írót. Erről tudomást szerez Melchior doktor, a család orvosa, akinek alkalma volt éveken át meggyőződni arról, hogy Fertőy miként csapta be és károsította meg gyámleányát. Melchior megakadályozza Fertőy aljas tervét és Judit és Lévay boldogságának már nincs akadálya.
A cselekmény helyszíne:
- egy pesti fogadó nagyterme (I. felv., 1. kép);
- a pesti színház színpada mögött (I. felv., 2. kép)
- a pesti színház öltözősora (II. felv., 1. kép)
- a harctéren, a magyar honvédség tábora (II. felv., 2.
kép)
- Judit öltözője a pesti színházban (II. felv., 3. kép)
- szoba a kapitulált Komárom várában (II. felv., 4.
kép)
- Judit pesti lakása (III. felv.)
A cselekmény ideje:
Az I. felv., 1. képe 1848-ban, közvetlenül a forradalom
kitörése előtt, 2. képe és a II. felv. 1. képe 1848-ban, a forradalom idején, a
II. felv. 2-3. képe 1849-ben, a zajló szabadságharc alatt, 4. képe a szabadságharc
utáni napokban, a III. felv. néhány nappal, a II. felv. 4. képében történtek
után játszódik.
Szereplők:
Özvegy Lévainé –
prózai szerep
Lévay Béla, a fia (bariton)
Hargitay Judit (szoprán)
Blumné, Judit nagynénje (mezzoszoprán)
Kolbay, nyugalmazott cs. és kir. őrnagy (bariton - kis
énekesi feladat együttesekben)
Melchior, orvos (bariton)
Fertőy, Judit gyámja (tenor buffo – kis énekesi feladat
együttesekben)
Bárzsing, ügyvéd (tenor buffo - kis énekesi feladat
együttesekben)
Orkán Gida, színész (tenor buffo)
Jellemfi, színész
Erzsők, cseléd a színháznál (könnyebb szoprán, szubrett)
Kapor András, postakocsis (tenor buffo)
Súgó (prózai szerep)
Színészek: Széplelki
(tenor), Széplelkiné (szoprán), Bódiné (mezzoszoprán), Szeréna (mezzoszoprán) –
mind kis énekesi feladat együttesekben
Venczel, karmester (tenor - kis énekesi feladat
együttesekben)
Fogadós; Panni, pincérlány; Pista, csaposlegény; Bizottsági tiszt; Segédtiszt (mind prózai szerepek)
Ének- és tánckar: színészek, színháziak, fogadószemélyzet, a postakocsi utasai, diáko, honvédek, osztrák tisztek és katonák.
Megemlítem még Bozó Péter „esszéjét” ,- zenetörténészi alapossággal körbejárja Huszka Jenő Szabadság, szerelem című daljátékának
keletkezését, történeti vonatkozásait, a darab játszását, részletezi a cselekményt is.
Már nem azért de Kalocsai Zsuzsa egy olyan szerepért kapta meg a díjat, ami összesen 15 percet volt jelen...
Jellemző és sokat mond, hogy az idén negyedik alkalommal átadott, Honthy Hanna operettprimadonnáról elnevezett díjakat - egy személy kivételével - nem az operettműfajban kifejtett kiváló teljesítményeket produkáló művészek kapták, hanem olyanok részesültek elismerésben, akik a maguk területén, a musical-bemutatóknak voltak a részesei az előző színházi évadban.
A díjakat hat területen adták át a Budapesti Operettszínház színház dolgozóinak:
A 2022/2023-as évad
- férfi karakterszínésze: Csuha Lajos (Monte Cristo grófja című musicalben Faria abbét formálta meg
- női
karakterszínésze: Kalocsai Zsuzsa (Mária főhadnagyban Simunichnét alakította)
--női főszereplője: Füredi Nikolett (Monte Cristo grófja
című musicalben Mercedes szerepét alakította)
- férfi főszereplője Szomor György (Monte Cristo grófja
című musicalben Edmond Dantes megformálásáért)
- színházi alkotója: ugyancsak Szomor György (Monte Cristo
grófja című musical zenéjéért és dalszövegeiért)
- backstage szakembere: Jenei Petra, jelmeztárvezető
Teljes cikk (mno.hu)
Mindenkinek:
Sziasztok, egy kéréssel fordulok hozzátok. Tegnap az M5 újra adta a Szabadság Szerelem Huszka Gálát, nekem pedig nagon megtetszettek a Szabadság Szerelem dalai amit előadtak. Viszont magáról az operettről szinte semmit sem találtam. Esetleg valaki tudna mesélni, a történetről, a dalokról meg úgy az egész operettről?
Tiszaújvárosi Művelődési Központ és Könyvtár, Derkovits Művelődési Központ
3580 Tiszaújváros, Széchenyi út 2
lírai zenés játék
két felvonás 140 perc
Ábrahám Pál, a bácskai Apatinból indult el világhódító művészi útjára, hogy egy nagyon nehéz, véres és veszélyekkel teli korban könnyed dalokkal szórakoztassa a közönségét, a bajban reményt adjon, a katasztrófában jókedvet gerjesszen. A különleges hangulatú életjáték számba veszi életének fontos állomásait. Megízleljük vele az éhezést és a nyomort, a kitartást és munkamániát, az alkotás gyönyörét és rabszolgaságát, a szédítő sikereket és a hihetetlen vagyont, a csalódásokat és árulásokat, a kényeztetést és az életveszélyt.. Olyan nagyszerű operettek dallamai csendülnek föl, mint a Bál a Savoyban, a Hawaii rózsája, a Viktória, a 3:1 a szerelem javára, a Mese a Grand Hotelben, a Történnek még csodák…
Szereposztás
Ábrahám Pál.............................................................................. Madarász Máté
Sári............................................................................................. Dégner Lilla
Apa, Orvos................................................................................. Bocsárszky Attila
Anya, Ápolónő........................................................................... Varga Lívia
1. Hirdetőoszlop......................................................................... Rubóczki Márkó
2. Hirdetőoszlop......................................................................... Bencsík Stefánia m.v.
Borisz, Főkomornyik, Jancsi...................................................... Nádasdi Péter
Harmath Imre, Iván Herceg, Herzfeld, 1. Cimbora..................... Ollé Erik
Zsoldos, 2. Cimbora................................................................... Richtárcsik Mihály m.v.
Auguszt Főherceg, Marton Sándor, 3. Cimbora......................... Illés Oszkár
Nagyhercegnő Szabadi.............................................................. Emőke Katalin
Gudrun, Anna Tartakova Grófnő................................................ Nagy Kornélia
Amália Hercegné, Leonóra Főhercegné.................................... Varga Anikó m.v.
Viktória, Izidóra Hercegkisasszony............................................. Lax Judit
Alkotók
Dramaturg: Brestyánszki Boros Rozi m.v.
Díszlet: Ondraschek Péter m.v.
Jelmez: Őry Katalin m.v.
Koreográfia: Gyenes Ildikó m.v.
Koreográfus asszisztens: Kántor Kata
Zenei vezető, korrepetítor: Klemm Dávid m.v.
Light design: Majoros Róbert m.v.
Rendező asszisztens: Széles Aranka
Az angyal álma - Tiszaújvárosi Művelődési Központ és Könyvtár | Jegy.hu
Rendezte: László Sándor m.v.