Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


6127 zenebaratmoncsi 2024-08-22 01:38:09
Addig is egy kis operettcsemege Ralph Benatzky jazz-operettjéből (nekem nagyon tetszik):
"KINOSTAR" from operetta «Axel an der Himmelstür» by Ralph Benatzky - YouTube
Különben ez a darab a 30-as években Budapesten is bemutatásra került Mezey Mária főszerepével az Axel a menyország ajbajában c. operett.

6126 Búbánat 2024-08-21 21:00:05 [Válasz erre: 6124 Búbánat 2024-08-21 12:33:21]

Négy évvel ezelőtt „faggatta” az operaénekesnő az operetténekesnőt:

Fischl Mónika az operettről – beszélgetőtárs: Kolonits Klára

Egy technikai malőr miatt egyelőre el kell halasztanunk a győri kurzus fennmaradó két részének publikálását - helyette a Fischl Mónikával való interjúnk utolsó, operettről szóló fejezetét szeretnénk Önökkel megosztani. Móni, aki magára jellemző alázatossággal elzárkózik attól, hogy a ház vezető primadonnának nevezzük, leginkább a társulat, a családias légkör miatt szerette meg annyira a Budapesti Operettszínházat a kilencvenes évek végén. Később magát a műfajt is - de nem volt ez mindig így. Ebben az epizódban elmeséli, milyen úton is került az operett világába - és milyen kritikával "tisztelte meg" Fáy Miklós az első színpadralépését.

Fischl Mónika – A kezdetek - beszélgetőtárs: Kolonits Klára

Fischl Mónikával készített interjúnkat természetesen az első lépéseknél kezdtük. Talán nem lesz meglepő - tekintve a beszélgetésünkben aktívan részt vevő kutyust és cicát- hogy Móni többek között állatorvos szeretett volna lenni. Sok más ötlete is volt, de az operettprimadonna egyáltalán nem szerepelt a lehetőségek közül. Beszélgettünk az alternatív tervekről, választásokról, fontos emberekről akik irányították vagy befolyásolták az útját. Kiderül az is, milyen fontos a családi támogatás és bátorítás az első évektől kezdve - és hogy a sokszínű gyerekkori élmények hogyan adódnak össze a primadonna pályáján.pályáján

Fischl Mónika – a kalandok - beszélgetőtárs: Kolonits Klára

 Sokszor kiderül a beszélgetéseink során, hogy egyes művészek mindig is egy irányba szerettek volna menni - míg mások meglepően széles palettából választották ki végül azt a műfajt, amiben specializálódtak. Fischl Mónika a másik csoportba tartozik, tanulmányai során még az egészen könnyű zenéhez is elkalandozott. Konzervatórium után pedig nem a legegyértelműbb utat, a Zeneakadémiát választotta.. Ebből az epizódból kiderül, hogy milyen tulajdonsága játszott kulcsszerepet ebben a döntésben - és sok más döntésében a pályája során.

Fischl Mónika – operaszerepek – beszélgetőtárs: Kolonits Klára

Fischl Mónikával, a Budapesti Operettszínház primadonnájával egy júliusi este találkoztunk. Az ott készült anyagba már bele is tekintettünk az Éj Királynőjével kapcsolatban. Az opera műfaja eddig csak kiegészítésként jelent meg Móni pályafutásában. Ennek ellenére az a meggyőződésem, hogy a sikeres Traviata és Gilda után a Bánk Bán Melindája lesz az a szerep, amiben a vokalitása teljes szépségében tud megnyilvánulni és bízom benne hogy a ma esti premier egy nyitány lehet a további operai szerepek felé.

/”Klára Kolonits Master Class” – YouTube, 2020/

 A beszélgetés pikantériája, hogy Kolonits Klára is volt rövid ideig operettprimadonna...


6125 zenebaratmoncsi 2024-08-21 14:40:46 [Válasz erre: 6123 varganiki 2024-08-21 07:30:47]
Én is megnéztem mindkét új előadást (szombaton ment az m5-ön az Budapesti Operettszínház előadása), de azért maradok az 1983-as eredeti verziónál. Horányi Juli tényleg sokkal jobb Gizella volt, mint a másik hölgy (hát szegény nagyon nem volt szép nagy orrával és elálló füleivel). Petra viszont jobb Réka volt. Az István mind a kettő tetszett, talán Koltai-Nagy Balázs picivel jobban alakított. A szabadtéri rendezés jobban tükrözte az eredei verziót, és a szerzők is ezen jelentek meg, ill. Rosta Mária is utóbbit támogatta. 



6124 Búbánat 2024-08-21 12:33:21

Nagyon érdekes - "mélyreható" -  beszélgetés:

Fischl Mónika operaénekes, operettprimadonna - portré

Beszélgetőtárs: Sipos Szilvia

„Kontúr”  - példák, sorsok, titkok, vallomások

M5 csatorna, 2023. november 25.

(39:40 perc)

Ez a műsor tegnap délután ismét látható volt a csatornán /a MediaKlikk.hu oldalán visszanézhető/

A bejátszott rövid riportrészletekben Kiss B. Atilla, Janza Kata és Homonnay Zsolt méltatják a pályatársat, Fischl Mónika művészetét.

Fischl Mónika beszél arról is, mennyire magáénak érezte Violetta megformálását Verdi Traviata című operának címszerepében.


6123 varganiki 2024-08-21 07:30:47 [Válasz erre: 6122 zenebaratmoncsi 2024-08-21 02:21:50]
Hát őszintén nekem az uj feldolgozás nem igen nyerte el a tetszésem. Persze volt egy két ember aki jó volt a szerepre pl Horányi Juli mint Gizell vagy Koltai Nagy Balázs Istvánként, de maradok az Operettszínház féle István a Királynál, abban sosen csalódtam még :)

6122 zenebaratmoncsi 2024-08-21 02:21:50 [Válasz erre: 6121 varganiki 2024-08-20 18:16:31]
Igen, tegnap kimentem a Vigadó térre, de elég későn kaptam észbe, ott a Szőke Nikolett jazz estje érdekelt volna, előtte még belenéztem a 70-es évek feldolgozásába, de mindkettő nagy csalódás volt. A Szőke Nikiről végül a közepe táján hazajöttem. Jó nagy drágaság volt mindenesetre, egy szál kolbászért 3900 Ft-ot kértek (most volt paprika nélküli is, ami egész bejött), plus 400 Ft volt a kenyér, mindegy valamit azért ennem kellett.
Ma 17 órára értem ki szintén az amerikai jazz délután érdekelt (Gershwin, Cole Porter stb.) ami tetszett, utána lévő bosa nova estet is néztem egy darabig, de végül elmentünk, mert apukámnak utóbbi nagyon nem jött be (hát nekem se...csak 1-2 dal),. Előtte még a rakparton láttam a Zsédát, de picit késtem, így a legelejéről lemaradtam. Mindenesetre elég furcsa ruhában lépett fel...
Tüzijátékra nem maradtunk ott, mivel láttam, hogy szürke az ég és kör-köröznek a varjak az égen, így irány haza... és hát igazam lett, mert jött is a vihar... egyébként a varjak tudják mindig a legjobban, hogy mikor lesz eső, csak bennük bízom, a meteorologusokban már rég nem. Itthon viszont megnéztem az "István a királyt" a tévében, ami egész jó volt, de ezt inkább a musical fórumon lenne érdemes megvitatni.


6121 varganiki 2024-08-20 18:16:31 [Válasz erre: 6119 zenebaratmoncsi 2024-08-19 16:30:30]
Sajnos nem volt. 24-én a Terézvárosi Fesztiválon lesz egy kb másfél órás operett műsor, illetve szeptemberben lesznek majd műsorok, az Operettforgatag az Operettszínháznál szeptember 6-án illetve másnap a Pozsonyi Pikniken egy egyórás operett-musical műsor ahol szintén az Operettszínház művészei lépnek majd fel.

6120 zenebaratmoncsi 2024-08-19 18:31:42
Nemzeti Archívum | Bársony Rózsi - A szubrett (nemzetiarchivum.hu)
Itt pedig egy érdekes dokumentum film a leghíresebb magyar szubrettről.

6119 zenebaratmoncsi 2024-08-19 16:30:30
Arról tudtok, hogy lesz-e valami ingyenes operett program Budapesten augusztus 20-án?

6118 Búbánat 2024-08-16 15:26:30 [Válasz erre: 6115 Edmond Dantes 2024-08-16 13:14:52]

 Der Sterngucker (magyarul A csillagok bolondja) valóban ritkán kerül előadásra, a Lehár-életműnek szinte elfeledett darabja, pedig nagyon jó a zenéje. CD-n megvásároltam. 

https://www.amazon.de/Franz-Leh%C3%A1r-Sterngucker-Gesamtaufnahme-Lehar/dp/B0001WGEKW

Amikor tízegynéhány éve Bad Ischl-ben jártam, a zeneszerző nevét viselő operettfesztiválon a Cárevics volt műsoron, mellette Oscar Straus Varázskeringőjét is bemutatták.  Idén a jobban ismert  Ábrahám- és különösen a  Millöcker-operett számíthatott nagyobb figyelemre a Lehár-kuriózum mellett:

Der Bettelstudent (A koldusdiák)

Märchen im Grand Hotel (Mese a Grand Hotelben)

Kíváncsi vagyok, milyen visszhangja volt/lesz az előadás-sorozatoknak. 

https://www.leharfestival.at/stuecke/der-sterngucker/


6117 zenebaratmoncsi 2024-08-16 15:22:36 [Válasz erre: 6115 Edmond Dantes 2024-08-16 13:14:52]
Egyértelműen a Koldusdiák a legismertebb a három darab közül. A másik két operett a feledés homályából lett előhúzva, de legalább elővették. Különben az Ábrahám Pál jazzoperett, a Mese a grand hotelben 2019-ben lett felújítva a Komische Oper Berlin akkori igazgatója, Barrie Kosky jóvoltából, aki többek között magyar zsidó felmenőkkel is rendelkezik. Ezt büszkén szokta mindig hangoztatni, és azt, hogy nagy tisztelője Ábrahám Pál és Kálmán Imre művészeténeknek. Valójában a Mese a grand hotelben jazz-operett 1934-es darab, amikor már az ismert politikai okok (Adolf Hitler) miatt csak Ausztriában és Magyarországon (1936) lehetett bemutatni, előbbiben Bársony Rózsi, utóbbiban Ágay Irén főszerepével.
Ha Bad Ischle-ben vagy jelenleg, holnap, augusztus 17-én (teltház van, de talán adnak ki pótszéket) ill. augusztus 24-én (van még pár hely) még megnézheted. Jó lenne egy beszámolót hallani az operettről. Mindenesetre amikor 2018-ban Ábrahám Pál egyik remekművét, a Hawaii rózsáját játszották, én is ott voltam személyesen, de az ülőhelyek hagyományos bársony székek voltak.... gondolom ezt a termet más célra is használják.
(Ez a saját véleményem: én azért, ha lehetne választani, inkább a Hawaii rózsáját venném elő magyarul, mint a Mese a grand hotelben-t, mivel abban van pár egészen kiváló sláger -pl. Egy Johnny vagyok, My golden baby, Ittam egy kis pityókát, Van egy díványbabám, Hawaii keringő, Jól szól ez a jazzband...)


6116 Búbánat 2024-08-16 15:09:22 [Válasz erre: 6114 varganiki 2024-08-15 20:16:26]
Tényleg, az említett két szerep és szereplő nevét "megcseréltem." Köszönet az észrevételedért. 

6115 Edmond Dantes 2024-08-16 13:14:52 [Válasz erre: 6113 zenebaratmoncsi 2024-08-15 16:08:47]
Bad Ischlből jelentem, ahol -ha nem tèvedek- talàn mègsem Àbrahàm Pàl a legfontosabb szereplő: idèn Lehàr Ferenctől egy 1916-ban bemutatott, àltalam hìrből sem ismert darabjàt, Der Sterngucker-t (magyarul A csillagok bolondja) jàtsszàk. A harmadik operett a legismertebb, Millöcker Koldusdiàkja.

6114 varganiki 2024-08-15 20:16:26 [Válasz erre: 6111 Búbánat 2024-08-15 11:42:33]
Szerintem kicsit összekeverted a szerepeket a színészekkel. Homonnay Zsolt Draskóczy Ádámot játsza, Laki Péter pedig Jancsó Bálintot. A Margitszigeti előadáson is így volt :) én sajnos nem tudtam ott lenni, de majd a színházban újra megnézem, sokszor láttam már és nagyon szeretem a darabot :)

6113 zenebaratmoncsi 2024-08-15 16:08:47
Remek hír, hogy nagy a sikere az elfeledett Ábrahám Pál jazz-operettnek, a Mese a grand hotelben-nek Bad Ishcle-ben. Követtem a jegyeladást, ami az elején még közel sem volt teltházas, viszont most az augusztusi előadások már tényleg majdnem teltházzal mennek. Ez is mutatja, hogy érdemes volt elővenni a darabot újra. Különben más német színházaknál is ugyanez a helyzet, hogy az elején még csak mérsékelt jegyeladás, mivel nem ismerik a jazz-operettet, később viszont egyre nő az érdeklődés.
Jó lenne Magyarországon is elővenni, ráadásul meg van a színházi életben az egész magyar librettó dalszövegekkel ( pár dal nem ugyanaz a magyar és német verzióban), Heltai Jenő alkotása, akár a Bál a Savoyban, ő pedig tudjuk, hogy mindig kitett magáért. Ráadásul az eredetije Alfred Savoir legkedveltebb és legviccesebb komédiája.
Sajnos nem láttam, és idén nem is megyek már oda, de viszont 2018-ban tényleg remek Hawaii rózsáját láttam ott, ugyanaz most is a rendező.
Van esetleg valaki aki látta a darabot?

6112 zenebaratmoncsi 2024-08-15 16:04:16 [Válasz erre: 6111 Búbánat 2024-08-15 11:42:33]
Ennek nem sok értelme,  hogy ugyanaz megy mint az Budapesti Operettszínházban. 

6111 Búbánat 2024-08-15 11:42:33 [Válasz erre: 6110 Búbánat 2024-08-03 12:32:02]
Bemutatták a Mária főhadnagyot a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

„2024. augusztus 9-én pénteken, 20 órától bemutatták Huszka Jenő – Szilágyi László Mária főhadnagy  című nagyoperettjét, a Budapesti Operettszínház előadását a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A történelmi ihletettségű varázslatos darab már eddig is zajos sikert aratott a Nagymező utcai teátrumban, a közkedvelt játszóhelyen pedig szintén vastapssal és ovációval ünnepelték a magyar operett műfajának sikerszerzőit, Homonnay Zsolt Jászai Mari-díjas színházi alkotót, rendezőt, valamint a színpadra lépő kitűnő művészeket. A kivételes eseményt számos közéleti szereplő és művész megtisztelte jelenlétével, mások mellett Nagy István agrárminiszter és Orbán János Dénes Kossuth-díjas költő, drámaíró, műfordító.

Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, a Budapesti Operettszínház főigazgatója a bemutatót követő koccintáson köszönetet mondott Bán Teodóra igazgatónak és művészeti vezetőnek azért, hogy produkciójuk a Margitsziget szívében volt látható.... Kiss-B. Atilla hozzátette: angyalok röpítették a péntek esti nagyszerű előadást, amely képes volt átadni kivételes energiáit a nézőknek.”

/Papageno.hu  - 2024. augusztus 12./

Ott voltam én is a péntek esti szabadtéri operett-előadáson a Margitszigeten. Egyetértek a beszámoló szerzőjének gondolataival, a látott-hallott produkció dicséretével.  Két szubjektív meglátásomat azért hozzáteszem: Homonnay Zsolt énekművész kiváló, ötletes rendezését jogos elismerés illeti, ugyanakkor a darabban magára osztott másodtenor-szerep (Jancsó Bálint) megszólaltatásánál erősen kiütközik a „musicales” beütésű énekhangja, ami mondhatni „kirí” és számomra zavaróan hat a többi (fő)szereplő énekes-színész szépen előadott inkább klasszikus énekhangzást tükröző dalai és duettjei mellett.  Persze ez mit sem von le Homonnay értékes alakításáról, mert mint színész, ideális megformálást nyújt úgy is mint ifjú jurátus, bár később inkább olyan „rezonőr-félének” veszi a figurát. Érdekesség, a tavalyi bemutató idején az Operettszínházban kettős-hármas szereposztásban mutatták be a darabot, akkor Homonnay még az „első” számú tenorszerepet, Draskóczy Ádámot alakította, és akkor sem tetszett nála ez a fajta hangképzés.

Tudom, az Operettszínház bonvivánjainak létszáma Vadász Zsolt fájó, korai eltávozásával lecsökkent és amíg nem találják meg utódját, addig kényszerűségből átcsoportosításokkal oldják meg a szükségszerűen lekettőzött feladatokat. Ezért is örvendetes, hogy Homonnay mellett egy új (másik) bonvivánnak is tapsolhattunk: Laki Péter, aki táncos-komikus szerepekkel kezdte színpadi szerepléseit, ma már törekszik a „komolyabb” énekesi feladatokra és készül az ilyen szerepkör vállalásra/váltásra; egyes bonviván főszerepek megformálására már korábban is lehetőséget kapott, gálákon is fellépett, és ilyen irányú követelményeknek szívesen és színvonalasan tett és tesz eleget, ahogyan most is ebben a Huszka-operettben megcsillogtathatta tudását, alkotókedvét: ezúttal éppen Draskóczy Ádám karakterét öltötte magára, és képességeit igazolja, hogy ha feszítetten is, a felső hangtartományban szépen szól a voce,  a közönség pedig igen hálás, tapsokkal fejezi ki örömét az énekszólamok minőségi megszólaltatásáért.


6110 Búbánat 2024-08-03 12:32:02
"Estéről estére más húrokat pendítenek meg bennem a szerepeim" – interjú Kiss Diánával

Fidelio.hu - 2024.07.31. 10:00 – Spilák Klára

A Margitszigeti Színház sokszínű nyári programkínálatának várva várt eseménye a Budapesti Operettszínház Mária főhadnagy című előadása. Huszka Jenő népszerű nagyoperettje, amely az 1848-49-es forradalom és szabadságharc idején játszódik, és egy valós személy, Lebstück Mária történetét dolgozza fel, augusztus 9-én hódítja meg a Margit-sziget közönségét. A címszerepet Kiss Diána alakítja, aki ezzel a szereppel tér vissza arra a helyszínre, ahol operettszínházi karrierje kezdődött, 2019-ben ugyanis itt léphetett először színpadra a társulat tagjaként a Csárdáskirálynő Stázijaként.


6109 Búbánat 2024-08-02 11:29:53

Palikék Világa by Manna (videós podcast sorozatból)

2024. augusztus 1. (YouTube)

Peller Károly: Az operettet trendi cikinek nézni

Peller Károly szerint az operettben a legfontosabb az önazonosság, és operett színésznek születni kell. A színész Wágner Tomi vendége volt a Szóló legújabb epizódjában, ahol mesélt az operett sokak által idealizált világáról, elárulta, hogy édesapja először nem támogatta színészi karrierjében, és elmondta azt is, hogy szerinte manapság trendi cikinek tartani ezt a műfajt. De mik azok az elemek, amelyek miatt egyesek így ítélik meg az operettet, és miről szól napjainkban a Csárdás királynő Peller Károly szerint? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk a beszélgetés során. 

(30:28)


6108 Búbánat 2024-07-27 09:42:54

A Budapesti Operettszínház Raktárszínháza felvette Lehoczky Zsuzsa nevét

Július 18-án, a művésznő születésnapján a Budapesti Operettszínház Raktárszínháza felvette a Lehoczky Zsuzsa Kisszínház nevet. A Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar színművészt, érdemes és kiváló művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját – akit a zenés színházi műfajban elsőként választottak a Nemzet Színészei közé – az évadszünet és a színház gyásza okán rendkívül szűk körben köszöntötték.


6107 Búbánat 2024-07-18 20:59:46

"Szép álom, szállj a szívemre" - gálakoncertre készül a Budapesti Operettszínház


Varázslatos operett gálakoncertre készülnek a Budapesti Operettszínház művészei Lehár Ferenc világhírű zeneszerző darabjaiból: 2024. július 27-én szombaton, 20 órától a Komáromi Erődben felcsendülnek a város szülöttének legnépszerűbb dalai, duettjei és együttesei A víg özvegy, A cárevics, A mosoly országa, a Luxemburg grófja, a Giuditta, a Cigányszerelem, A pacsirta, a Paganini, valamint A három grácia című operettekből.

Színpadra lépnek a Budapesti Operettszínház szólistái: Bojtos Luca, Bordás Barbara, Kiss Diána, Dénes Viktor, Laki Péter és Ninh Duc Hoang Long. 

Közreműködik a színház Énekkara (karigazgató: Szabó Mónika) és Balettkara (balettigazgató: Apáti Bence). Az est koreográfusai Virághné Németh Zsuzsanna és Lendvai Zsolt, a Budapesti Operettszínház Zenekarát Pfeiffer Gyula főzeneigazgató vezényli, a gálakoncert rendezője Homonnay Zsolt.

A programmal kapcsolatos részletek ITT érhetők el.


6106 Búbánat 2024-07-18 20:49:07 [Válasz erre: 6099 Búbánat 2024-07-08 11:32:04]

A Marica grófnő című operett egyik dalának ikonikus sorai díszítik az 51 éves korában elhunyt Vadász Zsolt síremlékét:
„Ha a nap lement, a zaj elpihent,
de sokat jelent ez a néma csend”
  A június 21-én, gyors lefolyású betegség után elhunyt énekművészt teljes titokban, a nyilvánosság kizárásával helyezték végső nyugalomra a Fiumei úti temető végében. 
Fotók a ripost.hu cikkében. 


6105 Búbánat 2024-07-15 11:26:07 [Válasz erre: 6097 zenebaratmoncsi 2024-07-07 14:18:04]

Udvardy Tibor operaénekes (1914 - 1981) hosszú művészi pályáján nem ismert kevésbé fontos szerepeket vagy szerzőket. A színház és a játék iránti olthatatlan rajongása vezette el az operett műfajához is. Sárdy János mellett - aki személyes varázsán kívül első­sorban filmjei révén vált országosan ismertté - Udvardy a 40-es és 50-es évek legnépszerűbb operettbonvivánja is lett. Az operett világának gyakran kissé papírízű figu­ráit vérrel, valódi emberi érzelemmel telítette meg.

Udvardy Tibor operaénekessel Czigány György beszélgetett 1975-ben:

„- A könnyűmuzsika világhírű mesterével két felejthetetlen élményem van.  Mint a Garabonciás címszereplője, állandó összeköttetésbe kerültem vele, mert nem a teljesen kész darabbal érkezett meg hozzánk. A szó szoros értelemben házi őrizetbe kellett venni őt a Gellértben, hogy befejezze művét. Leírhatatlan nagy premier volt. Lehárra és személyes vezénylésére való tekintettel majdnem az összes európai ország direktben közvetítette az ősbemutatót, és úgy álltak a mikrofonok az operaszínpadon, mint kiadós eső után az erdőben a gombák.

A másik élményem: egy lemezfelvételt készítettem vele A mosoly országából, és amikor elénekeltem belőle a Szu-Csong belépőjét, letette a pálcát és ennyit mondott: ezt ő nem így képzelte el: ő ezt finomabb, törékenyebb kínai figurának szánta, de a felvétel drámaisága annyira meggyőzte, hogy ebben az esetben maradjunk ennél a megoldásnál. Olyan barátság fejlődött ki közöttünk, hogy később egyik dalát nekem dedikálta, és Tamás Ilonkával egyszer egy bécsi és egyszer egy berlini hangversenyre hívott meg közreműködőként, ahol ő vezényelt.”

Udvardy Tibor az operettről alkotott fontos gondolatait is megosztotta Czigány Györggyel:

„- Én az operettnek sok szépet köszönhetek és ma is szeretem. A mai formájában, idézőjelben játszva, mint persziflázst, elfogadni nem tudom. Pedig, ha elhatároznánk, operett nagyhatalom lehetnénk, mert szerzőink Lehár, Kálmán, Jacobi, Huszka, de a ma élőkkel is, olyan rangot biztosítanának, mint talán Bartók és Kodály a komoly zenében. De ameddig szégyelljük amire büszkék lehetnénk, és szakmai felkészültség nélkül...Tudni illik, nem elég jól mozogni és táncolni. Valódi bonvivánok és primadonnák nélkül operettet csinálni nem lehet, mert olyan primadonnára és bonvivánra van szükség, aki nem azért csinálja ezt a műfajt, mert tehetségéből többre nem telik, hanem azért, mert ide kötelezte el magát.  Ezzel többet ártunk a műfajnak, de rajta keresztül a komolyzenének is, mert az ítéletében bizonytalan közönséget fölényes, nevelni akaró kritikákkal csak megzavarjuk. Ez a műfaj nem lebecsülendő, nehezebb, mint az opera. Mert az operában leírt kottafejeket valaki precízen leénekli, és a magas és a mély hangokat kivágja, a siker biztos, nagy baj már nem lehet, mert mindig alatta a mű.  Az operettnél viszont hittel kell életre hívni, és szép hangon. Fel kell gyújtani a megírt egyszerű dallamokat, nem szentimentálisan, álpátosszal, hanem őszinte érzéssel, stílussal, és akkor sokaknak azt fogja nyújtani, mint a zenében már jártasaknak a ’Kilencedik szimfónia’”.

A nyári játékok során 1959-ben, az Operaház Margitszigeti Szabadtéri Színpadán Lehár A víg özvegy című operettjének egyik előadásán, Danilo szerepében búcsúzott egy időre szeretett közönségétől. Egy kritikából idézek: „Daniló szerepét Udvardy Tibor vitte diadalra. Rendkívül tartalmas művészegyéniségéből, lám, erre is telik. A szerep s a műfaj pihenhető, önfeledt kiélvezése mellett még jellemet is kölcsönöz figurájának, ötletes, mértéktartó iróniával éreztetvén a kötelező távolságot nagy képességei és a feladat között.”

Udvardy két nyári sorozatban, összesen 21 alkalommal alakította Danilót Lehár Víg özvegyében a Margitszigeten (1958-ban13 előadása, 1959-ben 8 előadása volt).  De énekelte az  Operában a Garabonciás mellett A cigánybáró, A denevér és a Három a kislány tenor főszerepeit is.  (A rádióban és hanglemezen sok-sok operettfelvétele ismert.)

(A fenti sorokat az Udvardy Tibor topikba írt bejegyzéseim közül választva hoztam át ide.)

A nemrég elhunyt bonvivánunk, Vadász Zsoltra méltán illenek Udvardy Tibor idézett gondolatai a bonvivánságról.


6104 varganiki 2024-07-14 19:34:15
Laki Péter lesz az új János Vitéz, Október 31-én debütál a szerepben.

6103 Búbánat 2024-07-09 23:43:23 [Válasz erre: 6081 Búbánat 2024-07-03 23:43:56]
Vadász Zsolt: Leckét adott abból, hogyan kell szeretni

/story.hu - 2024-07-07/ 

[...]

Gyászolnak a kollégák

"Azt szokták mondani könnyelműen, hogy minden, mindenki pótolható a szakmában. Hát én bizton állíthatom, hogy Ő nem pótolható. Ő a Bonvivánok Bonvivánja. Az marad örökké. De elsősorban egy igazán JÓ EMBER. Talán ezért elképesztően nehéz felfogni és feltenni a megválaszolhatatlan MIÉRT-eket. De a mi kis családunk az Operettből sosem felejt. Mert Felejthetetlenné tetted Magad, Zsolti, és hidd el, erre nem sok ember képes! Óriási, betölthetetlen, tátongó űr keletkezett a szívünkben és a szakmában egyaránt. Ti bebizonyítottátok Anitával, hogy a szerelem nem illúzió, Te Bonvivánként bebizonyítottad, hogy a műfaj, amire feltetted az életed, igenis egy megbecsülendő, rendkívül értékes csoda” – írta Fischl Mónika.

„Édes Zsoltikám, Te példakép, Te ELSŐ az utolsó klasszikus operettbonvivánok között, hova tűntél ilyen váratlanul? Énekelj odaát, hódítsd meg az égieket is, és imádkozz szeretett műfajodért! Nem is tudjuk, mit veszítettünk… Köszönöm, hogy tanulhattam tőled! Találkozunk odaát…”
– búcsúzott Dolhai Attila.

6102 zenebaratmoncsi 2024-07-09 21:29:06
2024. július 6-án szombaton bemutatták Ábrahám Pál Mese a Grand hotelben c. jazz-operettjét Bad Ischle-ben a Lehár fesztiválon, ami híres francia  Alfred Savoir Nagyhercegnő és a szobapincér c. szatíráját vette alapul, Alfred Grünwald átdolgozásában. 1934. óta most megy először Ausztriában, korábban még 2018-ban újította fel a Komische Oper Berlin koncertoperett formájában, utána számos német színház bemutatta, valamint egy svájci is, sőt a Göteborgi Operaház is svád nyelvre fordítva.
Mindenesetre a Rátonyi könyv ír az 1936-os budapesti előadásról (Kamara Színház), és említi, hogy ez nem annyira operett. Valóban már nagyon musical-es a hangzása, persze azért ebben is van pár operettes hangzású dal (egy keringő, egy tangó).
Lehárfestival 2024: Premiere Märchen im Grand Hotel www.stv1.at - YouTube
Van aki esetleg megy idén Bad Ischle-be?

6101 Búbánat 2024-07-09 11:05:16 [Válasz erre: 6100 zenebaratmoncsi 2024-07-08 21:03:12]
Eredetileg buffo tenor hangra komponált, vagy inkább baritonok által előadott  és ismert dal (nálunk a rádiófelvételen Radnay György énekli e részletet a Hawaii rózsája c. Ábrahám Pál operettből) - Jim Boy, fekete bőrű jazz énekes dala (Forrás: Winkler Gábor Operett könyve). 

6100 zenebaratmoncsi 2024-07-08 21:03:12
Günter Wewel - Wo es Mädels gibt, Kameraden 2000 (youtube.com)
Ehhez a dalhoz és előadóhoz mit szóltok? Basszus operett sláger nem sok van...

6099 Búbánat 2024-07-08 11:32:04 [Válasz erre: 6098 Búbánat 2024-07-08 11:20:46]

6098 Búbánat 2024-07-08 11:20:46

Holnap búcsúztatják - zárt körben - Vadász Zsoltot!

A Budapesti Operettszínház egy friss Facebook-bejegyzést tett ki, amelyben Vadász Zsolt búcsúztatásáról árultak el részleteket. 
A posztból kiderül, hogy a színész búcsúztatására július 9-én kedden 12 órakor kerül sor a Budapesti Operettszínház előcsarnokábanA gyászszertartáson beszédet mond Kiss-B. Attila Kossuth-díjas operaénekes, főigazgató, Vadász Zsoltot Budai Zoltán plébános búcsúztatja. 

Vadász Zsolt tisztelői, művésztársai és barátai 10 órától róhatják le kegyeletüket és elhelyezhetik az emlékezés virágait az előcsarnokban felejthetetlen művészünk hamvai előtt. 

A gyászoló család kérésére a búcsúztatás és a temetés nem sajtónyilvános.

Temetésre a társulat tagjait és a művész közeli barátait várják.


6097 zenebaratmoncsi 2024-07-07 14:18:04 [Válasz erre: 6096 Búbánat 2024-07-07 09:32:35]
Lehetne visszább is menni az időben. Például a II. világháború előtt, amikor az operett fénykora volt. Kik voltak a nagy bonvivánok?
Most hirtelen Kertész Dezső neve ugrik be.

6096 Búbánat 2024-07-07 09:32:35 [Válasz erre: 6093 Búbánat 2024-07-06 11:21:24]

A régi időkből mint bonviván Bende Zsolt is fellépett az Operettszínházban, A víg özvegy Danilo szerepében. A Magyar Állami Operaház operaénekese baritonján énekelte, és alakította sok-sok előadáson - ott és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon is - Lehár Ferenc világsikerű operettjének tenor főszerepét!  

Pitti Katalinnal ugyancsak együtt szerepeltek az Operettszínházban, Jacobi Viktor Sybill-jében is, ahol Bende volt a Nagyherceg.


6095 zenebaratmoncsi 2024-07-06 14:10:59
Die Blume von Hawaii Chicago 2019 Folks Operetta - Opera on Video
Itt teljes egészében meghallgatható angolul az Ábrahám Pál (zene)-Földes Imre (librettó)-Harmath Imre (dalszöveg) operett.

6094 zenebaratmoncsi 2024-07-06 13:45:52 [Válasz erre: 6093 Búbánat 2024-07-06 11:21:24]
Sajnos én se látom jelenleg sehol azt a tenor bonviván színészt, aki pótolni tudná a Vadász Zsolt halálával keletkezett űrt...
Tényleg szép hangja van...
Ninh Duc Hoang Long: Franz Lehár - "Freunde das Leben ist Lebenswert" (Giuditta) (youtube.com)
megkaphatná az Hawaii rózsája operettből Lilo taro Hawaii-i herceg tenor szerepét, arra jó az ázsiai arc.
The Flower of Hawaii Official Trailer (Folks Operetta American PremiereJuly 2019) (youtube.com)

6093 Búbánat 2024-07-06 11:21:24 [Válasz erre: 6090 zenebaratmoncsi 2024-07-05 22:50:41]

A bonviván-témakörben egy áttekintő-elemző cikkre bukkantam a neten:
László Ferenc: Frakkos tenorok
 "OPERETTKARAKTEREK 3.: BONVIVÁNOK RÉGEN ÉS MA"
 /Szinhaz.net - 2021-02-18/

Idemásolok egy részt ebből az írásból – mely találkozik az én nézetemmel:

 [...] „A nyolcvanas évekkel azután mintha még hangsúlyosabbá vált volna a bonvivánság énekművészi (olykor tisztán énekművészi) megközelítése. Az évtized három vezető bonvivánjává a már a hetvenes években is tevékeny Virágh József, az erőteljes hangadása és férfias kiállása révén stabil váltótársává emelkedő Jankovits József, valamint a bizonyos vonatkozásban újra csak Sárdy-kópiának tetsző, vulnerábilis tenorú Leblanc Győző lett. Az előbbi kettő azután, hála jól konzervált vokális készségeiknek, még jócskán a kilencvenes években is nélkülözhetetlen résztvevője maradt az Operettszínház futó produkcióinak. Melléjük két, említést érdemlő új bonviván csatlakozott hosszabb-rövidebb időre a társulathoz a múlt évezred utolsó éveiben: Dániel Gábor és Nyári Zoltán. Kettejük közül Nyári nyersebb-naturálisabb és egyúttal szenvedélyesebb figurája bírt nagyobb színpadi hitellel (még ha alakításait akarva-akaratlanul rendre a klasszikus bonviváni szerepkör mellé fogalmazta is), s utóbb ő volt sikeresebb a továbblépésben is, hiszen pályafutását néhány esztendő múltán kizárólag operaénekesként, lírai és spinto tenorszerepek megformálójaként folytatta tovább.
 A ma és a tegnap bonvivánjaihoz elérve egyébként éppen ez a motívum, az állomásjelleg tetszik a legfeltűnőbbnek. Vagyis az, hogy e szerepkört csupán időlegesen-időszakosan töltik be a legtöbben: ki az Operaház (Boncsér Gergely), ki meg a producerkedés felé távozva (Vadász Dániel), vagy épp hosszabb-rövidebb időre átköltözve a musical szakból (Dolhai Attila). A bonviváni szerepvállalás mellett huzamosan és következetesen kitartó zenés színházi művésznek mostanság jószerint talán csak Vadász Zsoltot vélhetjük: ő kivételes megbízhatósággal, kulturált tenorhangját és szerény-szolid játékkészségét kamatoztatva működik a vonatkozó szerepekben. Mellette sokáig az erőteljes, ámbár kevéssé csiszolt tenorú Homonnay Zsolt volt stabil bonvivánnak ítélhető, azonban működésének súlypontja ma már nagyobbára más szerepekre és terepre helyeződött át.” [...] 


6092 zenebaratmoncsi 2024-07-06 00:10:47
BR-KLASSIK Operetten-Magazin operettműsorában az alábbi dalok hangzanak el:
A műsor az alábbi linken teljes egészében meghallgatható.

Operett körút június 23-án: Emberek a szállodában | Opera | BR-KLASSIK | Bayerischer Rundfunk

Stefan Frey-jel

Zenei lista június 23:
T: "Ball im Savoy" - feladó: Ball im Savoy
K: Paul Abraham
I: Rosi Rohr; Müncheni Rádiózenekar; Vezényel: Werner Schmidt-Boelcke

T: "Hell im Glas"/ Marsch – feladó: Die schöne Galathée
K: Franz von Suppé
I: Anna Moffo, Rose Wageman, Münchner Rundfunkorchester, r.: Kurt Eichhorn / Trombitás Testület Hans Freese

T: "Was Sorge mich die ganze Welt – aus: Himmelblaue Träume (Film)
K: Paul Abraham
I: Marta Eggerth, Odeon-Künstlerorchester, r.: Otto Dobrindt

T: "Már rég elfelejtettél engem"
K: Henry Love
I: Raoul Aslan, Hilde Löwe

T: "Olala" – forrás: Az utolsó keringő
K: Oscar Straus
I: Biedermann Gábor / Franui

T: "Ma velem csinálhatsz szerencsét" – feladó: Madame Pompadour
K: Leo Fall
I: Klaus Rodewald, Franui

T: "Valahol a világban" – forrás: A szőke álom
Szereplők: Werner Richard Heymann
I: Klaus Rodewald, Marco Massafra, Franui

T: "A lányom csak egy eladónő" – A nővérem és én
C: Ralph Benatzky
I: Manfred Krug

T: Meghívlak, kisasszony – a nővérem és én
C: Ralph Benatzky
I: Oskar Karlweis; Liane Haid, The Lewis Ruth Band

T: "A Drink in the Jonny Bar" - innen: Fairy Tales at the Grand-Hotel
K: Paul Abraham
I: Maria-Danaé Bansen; Jörn Felix Alt; Nürnbergi Állami Filharmonikusok; Vezényel: Lutz de Veer

T: "Oh, chag dem Glück nicht nach" - feladó: Die Csárdásfürstin
K: Emmerich Kálmán
I: Alma Sadé, Iurie Ciobanu, Orchester der Bühne Baden, r.: Christoph Huber

T: "G'stellen Madeln, resch und fesch" - feladó: Ein Walzertraum
K: Oscar Straus
I: Gretel Schörg, Kölner Rundfunkorchester, r.: Wolfgang Marschner

T: Nyitány – címzett: Die schöne Galathee
C: Franz von Suppè
I: Müncheni Rádiózenekar, vez.: Ivan Repušič


6091 zenebaratmoncsi 2024-07-06 00:07:47
Egy kis kitekintés a nyári német nyelvű operett előadásokra. Br Klassic német komolyzenei rádió operettműsora:

OPERETT KÖRÚT 06.23.

Emberek a szállodában

"BR-KLASSIK-Operetten-Boulevard most a Facebookon "Szeretjük az operettet"

Pillantás a 2024-es operett dátumokra - lásd még az "Eseménytippek alatt""

FESZTIVÁLSZEZON ÉS ARD RÁDIÓFESZTIVÁL A BR-KLASSIKON - JÚNIUS 28-TÓL SZEPTEMBER 20-IG

A BR-KLASSIK kiemelkedő koncerteket és operaelőadásokat mutat be, számos élő közvetítést és válogatott videóközvetítést is tartalmaz. Klasszikus nyár sok fényponttal - információk itt

Következő operett körút szeptember 22-én

Témák június 23-án:

  • "Hotel Savoy" a stuttgarti Staatstheaterben (június 22-én) - Joseph Roth regénye és a Musicbanda Franui által újrakomponált operettslágerek alapján - interjú Corinna von Rad rendezővel és Andreas Schett-tel, a Franui zenei rendezőjével - bemutató beszámoló
  • "My Sister and I", Burgäschi Stage/Svájc (06.20-án) - Rico K. Oberleitner operettriporter riportere
  • Kitekintés az Operettfesztivál nyárjára:
  • "A csárdás hercegnő" a badeni nyári arénában (június 21-én) – Interjú Ruth Brauer-Kvam rendezővel
  • Lehári Fesztivál és Rövid Operettfesztivál, Bad Ischl július 3-án és 6-án – Interjú Thomas Enzinger művészeti vezetővel Paul Abraham "Mese a Grand Hotelben" című művéről
  • Ausztriában: "Gräfin Mariza", Langenlois operett (július 25-én) és "Das Land des Lächelns" a Stadttheater Bad Hallban (július 6-án)
  • Németországban: "Im weißen Rössl" a Seebühne Kriebsteinben (június 21-én) és "Ein Walzertraum" a Festspiele im Schlossgarten Neustrelitz-en (07.12-én).
  • Szintén Münchenben: "Die schöne Galathée" a Pasinger Fabrikban (július 11-én) és a "vadonatúj operett", az "Oh! Ó! Amelio!" Thomas Pigor előadásában a Gärtnerplatztheaterben (július 10-én)


6090 zenebaratmoncsi 2024-07-05 22:50:41 [Válasz erre: 6088 Búbánat 2024-07-05 19:35:21]
Akkor talán Boncsér Gergőt kéne visszahozni....ő szintén bonviván alkat... van még más ötlet? 
Sándor Peti inkább musical színész, persze azért érdemes egy próbát tennie az operett világában, a János vitézben egész jó volt, mint Kukorica Jancsi, de azért ennél komolyabb, nehezebben énekelhető, vígoperai hangfekvésű operetteknél kérdés, hogy milyen lenne. Cirkuszhercegnőben kérdéses lenne szerepeltetése, én inkább másnak adnám, aki operaibb hangfekvésű. A vietnámi fiú például már sokkal jobb ötlet Mister X szerepére. Mindenesetre nem ázsiai arcra van írva a cirkuszhercegnő, de végül is mindegy is az arc, jól lehet már maszkírozni a színészeket. (Megjegyzésem: Fedja Palinski Mister X valódi  neve, aki inkább lengyel származású tenor szereplőnek tűnik.)
Emiatt is jó lett volna pl. egy Ábrahám Pál Hawaii rózsája jazzoperett felújítása, ott lehet nem fehér etnikumu énekeseknek is szerepet találni, akik azért feltüntek jópáran különféle teheteségkutató műsorokban. 

6089 varganiki 2024-07-05 20:20:45 [Válasz erre: 6088 Búbánat 2024-07-05 19:35:21]
Most hogy Sándor Peti visszatér, el tudom őt képzelni pl Mr X szerepében a Cirkuszhercegnőben. Laki Péter is kaphat bonviván szerepeket pl a Mágnas Miskában Baracs szerepét alakította Debrecenben és Nemes Tibor is alkalmas arra, hogy bonviván szerepeket eljátszon. Viszont az tény hogy mindegyikük játszik más műfajban vagy szerepkörben is, így nyílván kevesebbet tudnának vállalni.

6088 Búbánat 2024-07-05 19:35:21

Sajnos, Vadász Zsolt elhunytával az egyetlen „igazi” bonvivánunk távozott a színpadról. Dolhai Attila és Homonnay Zsolt mint bonvivánok működnek, de ők – főleg énekhangban – inkább a musical-vonalhoz állnak közelebb, s ezt a fajta énektechnika-elemet viszik be az operett műfajba is.  És ők sem lettek fiatalabbak...
Voltak korszakok az Operettszínházban, amikor a Magyar Állami Operaházból érkeztek – teljes- vagy félállásban – besegíteni énekművészek, akiket bonviván szerepkörben foglalkoztattak: Sárdy János, Dániel Gábor, Leblanc Győző, Kovácsházi István, Nyári Zoltán, Vadász Dániel, Boncsér Gergely – mindegyikük színészi háttértudással is felvértezett, kiváló operaénekesek,  akik azonban az operettben is megállták a helyüket, szép sikereket arattak mint bonvivánok. A vietnami származású operaénekes, Ninh Duc Hoang Long az utóbbi években szívesen látott vendég a színházban (fellépett pld. Szu-Csong hercegként A mosoly országa c. Lehár-operettben vagy gálákon), s lehet, hogy továbbra is számítanak rá, itt is, mégis úgy gondolom, nem bonviván alkat, helye inkább az operaszínpadon van.  
Úgyhogy valóban, égetően szükség lenne egy harmadik bonvivánra, aki véglegesen (legalábbis hosszú évekre) betölthetné Dolhai és Homonnay mellett ezt a most megüresedett szerepkört s idővel akár Vadász Zsolt méltó örökébe is léphet(ne). 


6087 Búbánat 2024-07-05 18:30:11 [Válasz erre: 6086 varganiki 2024-07-05 15:09:49]

Ismeretes, hogy Kiss-B. Atilla az új Színház- és Filmművészeti Egyetemen egy operett-musical osztály indított. Az Operettszínház főigazgatója tavaly egy interjúban elmondta, hogy „sikerült egy olyan osztályt indítani, amelynek a növendékei már jelentős mértékben felmutatnak egy utánpótlás-garanciát. A bonvivánjaink, primadonnáink az Operettszínházban is érett korban tartanak és teljesítenek, szükség van az utánpótlásra.”


6086 varganiki 2024-07-05 15:09:49 [Válasz erre: 6085 Búbánat 2024-07-05 12:23:54]
Igen, ezek is benne vannak. Most épp Ankarába utaztak néhányan a társulatból, illetve lesz ugye Margitszigeten a Mária Főhadnagy is. Aztán meg készülni kell a következő évadra is, mert sajnos Vadász Zsolt helyett keresniük kell bonvivánt a Csárdás Királynő-Marica Grófnő-Mosoly Országa-Mágnás Miska illetve a Cirkuszhercegnőbe is

6085 Búbánat 2024-07-05 12:23:54 [Válasz erre: 6084 varganiki 2024-07-05 12:17:10]
A másik dolog:  vélhetően a projekt egyik tótumfaktuma, dr. Vadász Dániel kissé elkedvetlenedett, megcsömörlött...tavaly óta folyamatosan... Ennél még valószínűbb ok a várpalota komoly építkezési munkálatai miatti akadályoztatás.

6084 varganiki 2024-07-05 12:17:10 [Válasz erre: 6083 Búbánat 2024-07-05 11:24:13]
Várható volt, szerintem ez lett volna az utolsó dolog ami most érdekelte volna a színház vezetőségét, amilyen fejetlenség van ott az utóbbi időben.

6083 Búbánat 2024-07-05 11:24:13
Úgy hírlik, idén sem lesz a Budai Várban Palotakoncert. A projekt eddigi tizedik koncertje 2022 augusztusában volt az Oroszlános Udvarban.


6082 varganiki 2024-07-05 01:28:54
Tegnap este Fischl Mónika és Sándor Peti egy latin estet tartottak, amit rögtön egy nagy bejelentéssel indítottak, még pedig hogy szeptembertől Peti újra az Operettszínházban fog játszani, az eddig szerepeit mind játszani fogja.

6081 Búbánat 2024-07-03 23:43:56
Napsütéses Kataságok - 2021.03.02. – hatoscsatorna

Vendégek: Vadász Zsolt és Lukács Anita

Szerkesztő-műsorvezető: Csongrádi Kata

Embermesék – Vadász Zsolt
/Ózdi Városi TV - 2019/

Női Szakasz - VADÁSZ ZSOLT 
/ÚTV - 2019/

6080 varganiki 2024-07-03 16:55:56
Vadász Zsoltot a Budapesti Operettszínház, posztumusz örökös tagjává nyílvánította. Szomorú hohy ilyen körülmények között kapta meg ezt a díjat, a színház részéről viszont nagyon szép gesztus.

6079 Búbánat 2024-06-24 18:25:48
Ma délután elsétáltam az Operettszínházhoz. Természetesen, fekete zászló van kitűzve az épület homlokzatára. 
Az Operettszínház bejárata előtt (az utca frontján) jobb oldalt egy kis emlékhelyet alakítottak ki:  csaknem földig érő, fekete - aranyszegélyű - drapériával (díszlepel) letakart asztalkán egy üvegvázában fehér rózsák és fehér szegfűk; mellette egy tálcán két tömzsi gyertya meg egy mécses világít; mögöttük az asztalkára helyezve Vadász Zsolt nagy méretű mellképe (fekete szalaggal átkötve) magasodik. Az asztalka előtt a lábánál elhelyezve, középen, ugyancsak vázában fehér és piros színű virágokat láttam, balról és jobbról egy-egy tálcán sok kis apró gyertya, mécses pislákol. Fekete rózsák ölelik körbe a szőnyegen.
Szívet szorító, szomorú, egyben megható látvány. 
Szép gesztus a vezetőség részéről, hogy aki arra jár, ott a kis saroknál meg-megállhat és leróhatja kegyeletét a kialakított kis emlékhely előtt, a felejthetetlen bonvivánunkra emlékezve.

6078 varganiki 2024-06-24 15:13:00 [Válasz erre: 6077 Búbánat 2024-06-24 11:47:36]
Én is. Hosszú éveket éltek le együtt, gyakorlatilag egymásért éltek. Remélem lesz ereje hogy felülemelkedjen a gyászon és nem roppan bele :(





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.