Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


6291 zenebaratmoncsi 2025-01-04 00:34:36 [Válasz erre: 6289 varganiki 2025-01-03 22:10:46]
Valójában említetted, hogy az igazgató úr csak három operettszerzőt ismer, pontosabban kedvel, Kálmán, Lehár, Huszka, ... és még a külföldiek közül Strauss.... hát sajnos ez tényleg igaz, de még sem teheti meg, hogy mellőzi a többi (magyar és külföldi) operett zeneszerzőt... ráadásul úgy, hogy külföldön játsszák azok darabjait (mondjuk a magyarok közül ez csak Ábrahámra igaz) ill. vidéken és más budapesti színházakban játszanak még más magyar operett zeneszerzőket (pl. Zerkovitz Csókos asszonya most a sláger, ott vannak Eisemann darabjai... ezek sűrűn mennek....Jacobi már vidéken is alig, bár most megy a Leányvásár Kecskeméten).
Ott van még a Mágnás Miska Szirmay-tól ami már irtó rég óta megy, de szerintem már nem sokáig... mindenesetre még elfelejtette levenni, bár szerintem ezt se kedveli az igazgató úr.
Kifelejtettem még a Kacsóh János vitézt, ezt is kedveli az igazgató úr, de ez hivatalosan nem operett, hanem daljáték, akár a Kodály Háry János-a. 

6290 zenebaratmoncsi 2025-01-04 00:14:16 [Válasz erre: 6289 varganiki 2025-01-03 22:10:46]
Azért még van pár jó operettszerző, nemcsak Kálmán, Lehár és Huszka....
persze Ábrahámot mondanám első helyen, nem csak azért mert a kedvencem a jazz-operettjeivel, hanem azért is, mert ő a legismertebb magyar operettszerző nemzetközileg Lehár és  Kálmán után, számos országban mennek operettjei, és a 30-as évek egyik legnépszerűbb jazz-szerzője Európában.
Vannak még külföldi szerzők is, illetve még más magyar szerzők is, akik szintén feledés homályában vannak Magyarországon.

6289 varganiki 2025-01-03 22:10:46
Azon gondolkodtam, hogy a Cigánybáró mellé még biztosan lesz valami operettszerű darab amit a Pejtsik-Orbán János duó ír, ugyanis a Cigánybáróban nincsenek se szubrettek, se tánckomikusok, nekik pedig csak illene már valamit adni. Eszembe jutott hogy mivel Kálmán legnépszerűbb darabjain már végigmentek, most megkoronáznák azzal hogy írnak róla egy operettet. Nem lennék meglepve, de azon se ha a 150 éves Huszka Jenőről szólna, csak épp az ő élete kevésbé izgalmas mint Kálmáné volt.

6288 Búbánat 2025-01-03 20:10:58 [Válasz erre: Törölt hozzászólás]
Már beírtam a linket az előbb...rá kell kattintani a címre.

6286 Búbánat 2025-01-03 20:06:05

A régmúltból...

Ábrahám Pál: Viktória – a Fővárosi Operettszínház előadása (1992)
operett

Szövegét Földes Imre írta.

Versek: Harmath Imre

Átdolgozta: Kállai István

Díszlet: Csikós Attila mv.

Koreográfia: Pethő László és Papp Csaba mv.

Jelmez: Kemenes Fanni

Karigazgató: Rónai Pál

Vezényel: Makláry László

Rendező: Szinetár Miklós mv.

Szereposztás:

John Cunlight, amerikai nagykövet - Harsányi Frigyes

Viktória, a felesége - Kalocsai Zsuzsa

Feri, Viktória bátyja - Szolnoki Tibor

Lia San - Oszvald Marika

Riquette, Viktória szobalánya - Kovács Zsuzsa

Koltay István, huszárkapitány - Jankovits József

Jancsi, tisztiszolga - Bozsó József

Pörkölty Béla, polgármester - Mucsi Sándor

(1:45:37 - YouTube)


6285 zenebaratmoncsi 2025-01-03 18:55:35 [Válasz erre: 6284 varganiki 2025-01-03 16:44:32]
Ezzel egyetértünk. Tényleg ezek tetszettek. 
A Monte Chritso grófjában a "sláger" dal engem valahogy a Vad angyal szappanopera filmdalára emlékeztet.... csak engem? Natalia Oreiro - Cambio Dolor (Official Video) Valahogy azért az "eredeti" jobban bejön...
Érdekelne a véleményetek a Damrau koncertről... mégis csak a Berlini Állami Operaház szilveszteri műsora, most ingyen megnézhető.

6284 varganiki 2025-01-03 16:44:32 [Válasz erre: 6282 zenebaratmoncsi 2025-01-03 11:16:29]
Nekem az első felvonásban a Cirkuszhercegnő dalok tetszettek, egyre jobban várom a darabot is, a másodikban nekem is a Jézus Krisztus Szupersztár illetve a Carmen dalai voltak a kedvencek :)

6283 zenebaratmoncsi 2025-01-03 11:49:13

Nagyoperettel búcsúztatták az óévet a váradi színházban 
Telt házas nagyoperettel búcsúztatták a 2024-es évet szilveszter estéjén a nagyváradi színházban: 
a Szigligeti, valamint a debreceni Csokonai Nemzeti Színház koprodukciójában mutatták be a Viktória című előadást.

Fotó:  Vigh László Miklós

János Piroska
Az Ábrahám Pál, Földes Imre és Harmath Imre nevével jegyzett operett minden szempontból sokszínű produkció: a négy helyszínen – Szibériában, Pekingben, Szentpéterváron és Kiskundorozsmán – játszódó darabban a helyszínekkel együtt változik nemcsak a díszlet, a jelmez, hanem a zene és a tánc is. Az első felvonásban, Amerika pekingi nagykövetségén az egzotikus – legalábbis az operett keletkezésének idején annak számító – kínai kultúrával ismerkedhet meg a néző, a második felvonásban Szentpéterváron orosz dallamok és táncok kapnak teret, majd Kiskundorozsmán természetesen a magyar kultúra elemei hangsúlyosak, de a produkcióban láthatunk nagyszabású szteppelőadást, illetve annak is szem- és fültanúi lehetünk, hogyan fér meg egymás mellett, illetve olvad egybe a magyar nóta és a jazz. A szerelmi háromszögről szóló előadásban két bonviván és egy primadonna – a szilveszteri előadásban Kurucz Dániel, Juhász Bence, illetve Tasnádi-Sáhy Noémi – lép színpadra, a tragikus szerelmi kapcsolat mellett azonban az előadás komikumát gazdagítja Jancsi (Kiss Csaba) és Riquette (Kocsis Anna), Koltay huszárfőhadnagy szolgájának és Viktória szobalányának a kettőse, illetve hasonló szerepe van a Feri gróf, Viktória kicsapongó testvére (Nagy László Zsolt) és Ach Wong (Ilyés Klaudia) alkotta párosnak is. Halottnak vélt jegyes, megszegett ígéret, orosz fogságból való szökés, majd menekülés teszik izgalmassá a háromfelvonásos darabot, amelyben ugyanakkor az improvizációnak, a zenekarhoz intézett kiszólásoknak is jelentős szerep jut.

Fotó: Vigh László Miklós

A produkcióban, amelyet Novák Eszter rendezett, a Szigligeti Társulat színészei mellett részt vesznek a Nagyvárad Táncegyüttes táncosai, a váradi filharmónia zenészei, illetve a Partiumi Keresztény Egyetem magánének szakos hallgatói. Az előadást – amelyet a közönség álló tapssal köszönt meg – követően Ilyés Klaudia, a 2023/2024-es évad közönségdíjas színművésze olvasta fel újévi köszöntő beszédét, majd hagyományosan a pezsgős koccintás és a Himnusz eléneklése zárta a pazar óévbúcsúztatót.
Az operettet nem először játsszák Nagyváradon: mint az előadás interaktív műsorfüzetéből kiderül, a zenés színdarabot 1945 júliusában szabadtéren, a múzeumkertben adták elő a Körös-parti városban. A szilveszter estéjén bemutatott nagyoperettet január 2-án, 4-én, 5-én és 31-én megismétlik.


6282 zenebaratmoncsi 2025-01-03 11:16:29 [Válasz erre: 6279 Búbánat 2025-01-02 18:55:16]
Végignéztem a gálát, hát láttam már ennél jobbat is, a Serbán Attila Jézus Krisztus Szupersztár rockopera Superstar dalával vitte a prímet, a végén a szokásos ezerszer hallott (én és anyukám számára már uncsi, könyökömön jön ki) Kálmán Imre dalok a Csárdáskirálynőből és a Marica grófnőből és a Lehár Víg özvegy Kán-kánja...

6281 zenebaratmoncsi 2025-01-03 11:00:52
Végül tegnap csak Németországban lehetett megnézni a Damrau koncertet, de mostanra felkerült teljes egészében a netre (legalább Magyarországon ritkán hallot dalok):
rbb Kultur: Konzert zum Jahreswechsel - Silvesterkonzert in der Staatsoper - hier anschauen


6280 zenebaratmoncsi 2025-01-02 19:23:45
rbb Fernsehen Berlin | rbb
Az 2025. január 2. 22 órától alábbi linken megismétlik a Diana Damrau, Mauro Peter 1920-30-as évek német filmslágereiből összeállított szilveszteri műsorát a Berlini Állami Operaháznak, ha még nem láttátok. Az elhangzó számok lentebb olvashatóak, 6261-es hozzászólásomnál. Konzert zum Jahreswechsel | Staatsoper Berlin illetve ezen a linken is elolvashatjátok a teljes műsort.
rbbKultur - Konzert zum Jahreswechsel | rbb
Magyar fülnek kevésbé ismerős dalok, de egy ismerős azért elhangzik németül: mégpedig Ábrahám Pál Kicsike vigyázzon egyszer nagymama lesz c. slágere, ami eredetileg 1928-ban született a Zenebona c. operettbe, később pedig átkerült a Bál a Savoyban-ba.


6279 Búbánat 2025-01-02 18:55:16 [Válasz erre: 6275 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:51:12]
A dalszöveg nagyjából követi az eredeti magyar fordítást (Kulinyi Ernő), amely a rádió ill. Qualiton-felvételekről is ismert,  viszont a zenekari "szövet" és az érzékelhetően "belenyúló" (át)hangszerelés, bizony eléggé "elüt" az említett stúdiófelvételeken hallhatóhoz képest. Persze az Operettszínház "élő"  zenekarának amúgy nem a stúdióminőség a cél, hanem a jó színvonal elérése, amire törekszenek és ez nem elérhetetlen számukra, ennek bizonyítéka a korábbi sok-sok élvezhető előadás is.  Ugyanakkor az operai hangokkal nem mérhető össze a bemutatásra váró Cirkuszhercegnőben fellépő megnevezett három tenoré, akik felváltva alakítják Mr. X-et - erről meggyőződhettem a szilveszteri gálán előadott részletek alapján (a tenor szerepet az amúgy jóképességű és sármos Sándor Péter énekelte), amelyeket a televízió közvetítéséből is és a  közösségi video-megosztóról belinkelve  már láthattunk/hallhattunk.
Az összehasonlítás kedvéért itt egy példa  a YouTube-on szintén megtalálható említett két dalszám - melyek az 1965-ös Qualiton-felvételről két kedvenc operaénekesem énekhangján szólalnak meg:
Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő – „My Darling” – Házy Erzsébet és Udvardy Tibor

Km. a  Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Bródy Tamás

Megjegyzem:  rádiófelvételen (keresztmetszet) Korondy György énekli a tenor szerepet, sőt Ilosfalvy Róbert is énekli Mr. X belépőjét egy operettrészleteket tartalmazó stúdiófelvételen.


6278 varganiki 2025-01-02 00:39:51 [Válasz erre: 6277 zenebaratmoncsi 2025-01-01 22:03:44]
Remélem igen mert a színházban játszott operettek közül nekem az a kedvencem és szeretném még nézni egy ideig, pláne most hogy kedvenc Jancsó Bálintom(Sándor Peti) visszatért :)

6277 zenebaratmoncsi 2025-01-01 22:03:44 [Válasz erre: 6266 Búbánat 2025-01-01 17:53:05]
Most nézem, hogy tényleg Huszka is idén lenne 150 éves, ami nagyon kerek, de hát mondjuk előre lehetne hozni a Cigánybáró bemutatóját, még erre az évadra, és jövő évadban jó lenne akkor egy Gül baba és egy Ábrahám operett is, persze ez csak hiú ábránd. Valójában fordítva lenne logikusabb, mert Huszka áprilisban született és Strauss októberben.... azt azonban nem tudom, hogy a Mária főhadnagy például még műsoron marad-e.

6276 varganiki 2025-01-01 19:24:22
A My Darling és a Mister X belépő is elérhetőek youtubeon
Mister X belépője
My Darling

6275 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:51:12 [Válasz erre: 6274 varganiki 2025-01-01 18:45:45]
Láttam három dalt belőle az első fél órában volt, (persze végig fogom nézni a műsort), de nem tetszett, hogy átírták a dalszöveget. Engem nagyon zavart. Különben ezek tényleg jó dalok...

6274 varganiki 2025-01-01 18:45:45 [Válasz erre: 6271 Búbánat 2025-01-01 18:36:39]
Nekem pont a Cirkuszhercegnő dalai voltak a kiemelkedőek a tegnapi gálában. Volt szerencsém élőben is látni és teljesen más élmény volt. Tetszett nagyon a Mister X belépő, a My Darling is nagyon szép volt.

6273 Búbánat 2025-01-01 18:40:51 [Válasz erre: 6272 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:39:42]
Igen.

6272 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:39:42 [Válasz erre: 6271 Búbánat 2025-01-01 18:36:39]
Igen, az elején volt még a Szép vagy gyönyörű Magyarország...az is operett dal...
Ezek szerint csak Strauss, Kálmán  operett dal volt és 1 Lehár? 2 Strauss dal volt az első fél órában, amit láttam.



6271 Búbánat 2025-01-01 18:36:39 [Válasz erre: 6267 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:19:33]
Én is néztem a szilveszteri műsort, nem volt sem Jacobi-, sem Ábrahám-operettrészlet. Volt sok musical-szám, táncdal is, az operett javarésze Kálmán melódiáiból állt össze (ízelítőt kaptunk a bemutatásra váró Cirkuszhercegnőből; Marica grófnő; A csárdáskirálynő), és volt egy-egy szám (Lehár A víg özvegy és J. Strauss A denevér c. operettekből.) Valamint Verdi Traviatájából a "Brindisi", továbbá egy híres nápolyi dal is előadásra került: "Funiculi, Funicula"  

6270 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:34:40 [Válasz erre: 6269 Búbánat 2025-01-01 18:32:01]
De ez tarthatatlan, hogy ennyire kevés az operett és musical bemutató. Ráadásul már pl. a La Mancha lovagját kétszer is megnéztem, de az pl. nem igen húz ki még egy évadot, mint ahogy a Nine sem, amit le is vettek, de a többi darab is, pl. Mosoly országa, hát nem igen vonz nagy tömegeket. A János vitéz is már sok éve fenn van, már azt is látta mindenki, aki akarta (én tévében párszor). Ez igaz a többi darabra is, pl. Mágnás Miska hát az is már lerágott csont, uncsi nagyon. Közönségszervezővel beszéltem, mondta, hogy már ezeket (Mágnás Miska, János vitéz, Csárdáskirálynő, Marica) unják a nyugdíjasok is.  Nem is kell, hogy sokáig menjenek, németeknél is általában 1 operett 1 szezont meg, a Kálmán darabok is ebbe a kategóriába esnek, esetleg a Johann Strauss Denevérje a kivétel. 
Musicalnek ott lenne a kedvencem, a Kander - Ebb Chicago-ja, amit a világ legjobb musicaljének választottak.

6269 Búbánat 2025-01-01 18:32:01 [Válasz erre: 6268 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:27:42]
Erről van szó... (Bár lehet, hogy a következő évadban a Marica grófnőt vagy a Csárdáskirálynőt leveszik, hiszen jön a Cirkuszhercegnő)

6268 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:27:42 [Válasz erre: 6266 Búbánat 2025-01-01 17:53:05]
Kálmán Imre az lassan három darabos lesz, Csárdáskirálynő, Marica grófnő és Cirkuszhercegnő.

6267 zenebaratmoncsi 2025-01-01 18:19:33 [Válasz erre: 6266 Búbánat 2025-01-01 17:53:05]
A Mária főhadnagy jelenleg megy tőle, szerintem emiatt most új Huszka bemutató nem lesz.
Jó lenne tényleg egy Ábrahám Pál operett, külföldön annyi helyen megy, főként németül, tényleg szégyen, hogy itthon ennyire mellőzik. Igazából a Mese a Grand hotelben érdekelne legjobban, mivel még nem láttam, de a Hawaii rózsája (azt is csak németül láttam egyszer) is jöhet vagy a 3:1 a szerelem javára. Mondjuk ez beszédes, hogy 2024-ben 6 helyen is ment németül a Mese a grand hotelben, és most is úgy nézem, hogy teltházas volt szilveszterkor, meg máskor is sokan mennek rá... ami azért nem jellemző a német színházakra, mivel elég gyér az operettek nézettsége. Szoktam nézni, pl. a Kálmán operettek jegyeladását is , hát azokon sincs közel se teltház....
(Mese a Grand hotelben c. jazz-operett  Würzburg, Hoff, Nordhausen-ben és Nürnberg-ben is ment 2024. december 31-én Szilveszterkor. Jelenleg ebben a 4 színházban fut a darab.)
Nem tudom, hogy a tegnapi gálán volt-e Ábrahám dal, esetleg Jacobi dal, illetve mi volt a teljes műsor mert csak fél órát néztem meg az m5-ön, utána a Hungária koncertre kapcsoltam. Mindenesetre rögzítettem az m5-ön a szllveszteri operett gálát, majd visszanézem.
Jacobi kecskeméti Leányvásárját látta valaki?
Tegnap, 2024. december 31-én Nagyváradon bemutatták Ábrahám Pál Viktóriáját, majd ha lesz részlet belőle feltöltöm ide. Annyit tudok, hogy teltházas volt.
Gül baba is jöhetne harmadik operettként (persze ilyen nem lesz) , szeretem a zenéjét, talán a legjobb Huszka operett. Legalábbis én nálam első helyen áll.


6266 Búbánat 2025-01-01 17:53:05 [Válasz erre: 6263 zenebaratmoncsi 2025-01-01 13:29:47]

Bár Huszkától - több éven át -  láthattuk a Mária főhadnagy című operettjét, de  más híres művét is elővehetnék a nagyszínpadon (pl. szívesen látnám a Gül babát). 2025-ben 200 éve született ifj. Johann Strauss – szép kerek szám, méltó az ünneplésre és A cigánybáróját sok-sok év után újra elővenni. Huszka Jenő „csak” kerek 150 évvel ezelőtt született, továbbá halálának évfordulója is erre az évre esik -  65 éve hunyt el -, tehát kettős évforduló, ami szerintem „megérdemelné” (mi pedig, a közönség örülne) ha a Mária főhadnagy mellett még egy operettjét/daljátékát a repertoárra vennék új bemutatóként, már a következő évadban. (Kálmán Imrének is egyszerre két darabját játssza az Operettszínház.) Bár a tendencia, azt látom, évenként csak egy "klasszikus" operett színpadra állításában van sajnos realitás.


6265 varganiki 2025-01-01 17:20:10 [Válasz erre: 6263 zenebaratmoncsi 2025-01-01 13:29:47]
Azt sajnos nem tudom, egyelőre csak a Cigánybáró lett bejelentve. Érdekes egyébként mert általában nagy titkolózás van mindig az új bemutatók körül, most viszont már jóval korábban bejelentették az egyik új bemutatót. Én is örülök neki, bár nem láttam még a darabot de biztosan nagyon szép lesz. Mondjuk arra tippem sincs kik alakíthatják majd a női szerepeket(Szaffit és Arzénát) de Barinkayra már vannak erős sejtéseim, hisz mivel fiatal bonviván szerep, így minden bizonnyal a Cirkuszhercegnő három bonvivánja, Laki Péter, Sándor illetve Nemes Tibor kapja majd meg a cigánybáró szerepét is.

6264 Búbánat 2025-01-01 13:32:27 [Válasz erre: 6262 varganiki 2025-01-01 03:42:12]
Ennek a hírnek - az Operettszínház főigazgatója bejelentésének - igazán örülök! Az Operában most úgyis lekerül(t) a színpadról J. Strauss remeke, így akkor a következő évadtól , már a dupla bicentenáriumi évben ( a zeneszerző és Jókai is 1825-ben született) nem/sem maradunk 
 a Cigánybáró élvezete nélkül, ezúttal a Nagymező utcai zenés teátrumban fognak felcsendülni a romantikus nagyoperett nemes dallamai. Jókai Mór emlékezete meg amúgy is, évfordulók nélkül is, folyamatosan bennem él, a százkötetes életműve birtokában, az olvasmányélményeimen keresztül is. Johann Strauss és Jókai Mór találkozásának "gyümölcse", ez az operett ennél fogva is, számomra mindig is igen közel áll(t) hozzám. Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert az operett szerelmes párjaként az 1961-es rádiófelvételen, további "municióval" járult hozzá a darab megannyi zenei szépségének újrafelfedezéséhez. Azóta a budapesti színházak Cigánybáró-bemutatóit soha nem mulasztottam el, rengeteg emlék, ami gyarapodhat a beígért új produkció színrevitelével. Kívárom ezt is...

6263 zenebaratmoncsi 2025-01-01 13:29:47 [Válasz erre: 6262 varganiki 2025-01-01 03:42:12]
Jövő évadban is csak 1 operettbemutató lesz? Vagy az is lehet, hogy ez még lesz egy másik is?
A Cigánybárónak természetesen örülök, örök klasszikus. Kétszer is láttam az Erkel Színházban a Szinetár Miklós féle rendezést.


6262 varganiki 2025-01-01 03:42:12
Kedves fórumtársak!
Először is szeretnék mindenkinek nagyon boldog új évet kívánni. Annak apropóján írok most, hogy az Operettszínház tegnap tartott szilveszteri gáláján egy nagy bejelentést tett Kiss B Attila, még pedig hogy mivel idén 200 éves Johann Strauss valamint Jókai Mór, így a színház új operettbemutatója a következő évadban, a Cigánybáró lesz, amit utoljára a 90-es évek végén mutatott be a színház.

6261 zenebaratmoncsi 2024-12-31 17:17:12
Berlini Állami Opera
Ha van időtök kapcsolódjatok be a műsorba. Diana Damrau és mások énekelnek operett és német filmzene részleteket.

Szilveszterkor és újév napján a Staatsoper és a Staatskapelle rendkívüli programot kínál. Christian Thielemann vezényletével a zenekar és az énekesek a weimari korszak lenyűgöző kultúrájába kalauzolnak el minket, amikor minden lehetségesnek tűnt és sok minden megvalósult, amikor elmosódtak a határok a művészet és a könnyűzene között, amikor a film első virágkorát élte, a színház pedig újat. A nagy, fényűző zenekar és a kisebb, tonálisan mozgékony szalonzenekar váltakozása nagy vonzerőt ígér – és természetesen maga a zene, amely ötvözi a populárisat és a felfedezhetőt.

A koncertet szilveszterkor 17:00 órától élőben közvetíti a staatsoper-berlin.de és az rbb radio3 weboldala. Az RBB 2025. január 2-án 22:00 órakor mutatja be a koncertet a lineáris televízióban.

Programm

Paul Lincke - Ouvertüre zu einer Operette - Schlösser, die im Monde liegen aus der Operette Frau Luna

Wenn die Sonne schlafen geht aus der Operette Frau Luna

Walter Kollo Na Jungekin nun woll’n wir mal aus der Revue Juhu!!! Es ist erreicht!

Johann Strauß / Ralph Benatzky In Hispaniens heißem Sonnenland (Spanisc hes Tanzlied) aus der Revue-Operette Casanova

Eduard Künneke Strahlender Mond aus der Operette Der Vetter aus Dingsda

Ralph Erwin Ins blaue Leben aus dem Film Das schöne Abenteuer

Jean Gilbert​​​​​​ Du wärst was für mich aus dem Film Zwei Herzen und ein Schlag

Ralph Benatzky Medley aus der Operette Im weißen Rössl

Die ganze Welt ist himmelblau – Es muss was Wunderbares sein – Was kann der Sigismund dafür Pause

Eduard Künneke Ouvertüre aus Tänzerische Suite

Paul Abraham - Es ist so schön, am Abend bummeln zu gehen aus der Operette Ball im Savoy

Richard Fall Heinrich, wo greifst du denn hin 

Willy Engel-Berger In der Bar zum Krokodil

Werner Richard Heymann Du bist das süßeste Mädel der Welt aus dem Film Liebeswalzer

Friedrich Hollaender Guck doch nicht immer nach dem Tangogeiger hin aus der Komödie Phaea

Franz Doelle Man sagt zu einer Dame nicht aus dem Film Viktor und Viktoria

Kurt Weill Ouvertüre zu Der Silbersee

Werner Richard Heymann Das gibt’s nur einmal aus dem Film Der Kongress tanzt

Theo Mackeben Die Nacht ist nicht allein zum Schlafen da aus dem Film Tanz auf dem VulkanBesetzung

Szólisták Diana Damrau, Mauro Peter


6260 zenebaratmoncsi 2024-12-31 09:54:56
2024. december 31-én számos színházban ünneplik a Szilvesztert Ábrahám Pál zenéjével, operettjével vagy gála keretében.
Mese a Grand hotelben c. jazz-operett fog menni Würzburg, Hoff, Nordhausen-ben és Nürnberg-ben. Jelenleg ebben a 4 színházban fut a darab.
Bál a Savoyban c. jazz-operett Krefeld-ben.
A Roxy és csodacsapata (3:1 a szerelem javára) Flensburg-ban.
A Viktória pedig Nagyváradon ma mutatkozik be először. Ez az előadás lesz 2025. áprilisában Nagyváradon.
Ezek mellett még további 6 színházban operett-gála keretében hallgathat a német nyelvű közönség Ábrahám Pál szereményeket: 
Staatsoper Belinben Silvesterkoncert keretében, 
Tanzen möchte ich. Silvesterkonzert (u.a.mit Abraham-Melodien) - Görlitz
Silvestergala der Operette 2024 (u.a.mit Abraham-Melodien) - Amstetten
Silvesterkonzert (Mitteldeutsches Kammerorch. (u.a.mit Abraham-Melodien) - Großenhain
Ungeküsst sollst du nicht schlafen gehen! Silvesterkonzert Bad Blankenburg
Silvesterkonzert (u.a.mit Abraham-Melodien) - Staatsoper Berlin


 

6258 Búbánat 2024-12-24 21:52:39

Dankó Rádió – „Túl az Óperencián” - vendég: Dániel Gábor

Podcast

„Túl az Óperencián című műsorunk vendége volt szeptember 9-15. között Dániel Gábor színész, opera- és operetténekes. Hallgassák meg újra a beszélgetések legizgalmasabb és legérdekesebb pillanatait. A szerkesztő-műsorvezető Czikora László, a szerkesztő munkatársa D. Szabó Ágota.


6257 zenebaratmoncsi 2024-12-20 17:16:44
Január elsején egy hagyományos év végi koncertre invitálja a Staatsoper Unter den Linden A műsort szórakoztató zene jelzi: a műsorban Kurt Weill, Werner Richard Heymann, Friedrich Hollaender, Paul Lincke, Ralph Benatzky, Walter Kollo, Eduard Künneke, Theo Mackeben, Franz Doelle, Richard Fall, Paul Abraham és még sokan mások operettjeiből és hangfilmjeiből szerepelnek. Paul Abraham azt mondja: "Olyan jó este kimenni sétálni. "A Staatskapelle Berlin játszik Christian Thielemann rendezésében.
A 2-esen Január 22:00-tól az RBB tévéműsorában láthatjátok és hallgathatjátok a koncertet:

Program (részletek):
* Paul Lincke: Schlösser, die im Monde liegen (aus "Frau Luna")
* Paul Lincke: Wenn die Sonne schlafen geht (aus "Frau Luna")
* Johann Strauß: Spanisches Tanzlied (aus "Casanova")
* Eduard Künneke: Strahlender Mond (aus "Der Vetter aus Dingsda")
* Paul Abraham: Es ist so schön, am Abend bummeln zu gehen (aus "Ball im Savoy")
* Willy Engel-Berger: In der Bar zum Krokodil
* Kurt Weill: Ouvertüre zu "Der Silbersee"
* Kurt Weill: Youkali
* Werner Richard Heymann: Das gibt's nur einmal (aus "Der Kongress tanzt")
* Theo Mackeben: Die Nacht ist nicht allein zum Schlafen da


6256 zenebaratmoncsi 2024-12-19 13:27:53
MÄRCHEN IM GRAND-HOTEL - Theater Hof 2024/25
Íme egy előzetes a decemberi Ábrahám Pál Mese a grand hotelben c. jazz-operett premierjéből. Nagyszerű, hogy végre a dalokat játszák be rövidítve. Hogy tetszik nektek? Érdemes lenne elővenni magyarul is? Heltai Jenő féle librettó fordítás (dalszövegekkelt) benne van ugye a Színházi Élet folyóiratban.
Mindenesetre ha jól számolom 2024-ben 6 szinház (5 német és 1 osztrák, Bad Ischle Lehár-fesztivál) is bemutatta, ami egy dicséretes szám. Ebből 2024 novemberben 3 és decemberben 1 német színházban tartottak premiert. 

6255 Búbánat 2024-12-10 18:42:58 [Válasz erre: 6253 Búbánat 2024-12-09 14:40:07]

Sir Arthur Sullivan: The Golden Legend – oratórium –Scene VI and Choral Epilogue (9/9)  - YouTube

Arthur Sullivan's complete "The Golden Legend" -- an adaptation of the text by Henry Wadsworth Longfellow -- was given two rare complete performances during

The Longfellow Choral Festival in Henry Wadsworth Longfellow's childhood church in Portland, Maine, February 26 and 27, 2011, by The Longfellow Chorus and Orchestra.


Sir Arthur Sullivan (London, 1842. május 13 – London, 1900. november 22.), az angol operett zseniális komponistája más műfajokban is letette a névjegyét:

1 opera

·        Ivanhoe (1891)

11 nagyzenekari mű

·        Overture in D (1858; now lost)

·        Overture The Feast of Roses (1860; now lost)

·        Procession March (1863)

·        Princess of Wales's March (1863)

·        Symphony in E, "Irish" (1866)

·        Overture in C, "In Memoriam" (1866)

·        Concerto for Cello and Orchestra (1866)

·        Overture Marmion (1867)

·        Overture di Ballo (1870)

·        Imperial March (1893)

·        The Absent-Minded Beggar March (1899)       

10 oratórium

·        The Masque at Kenilworth (1864)

·        The Prodigal Son (1869)

·        On Shore and Sea (1871)

·        Festival Te Deum (1872)

·        The Light of the World (1873)

·        The Martyr of Antioch (1880)

·        Ode for the Opening of the Colonial and Indian Exhibition (1886)

·        The Golden Legend (1886)

·        Ode for the Laying of the Foundation Stone of The Imperial Institute (1887)

·        Te Deum Laudamus (1902; performed posthumously)    

2 balett

·        L'Île Enchantée (1864 ballet)

·        Victoria and Merrie England (1897 ballet)

Kísérőzene több színdarabhoz

·        The Tempest (1861)

·        The Merchant of Venice (1871)

·        The Merry Wives of Windsor (1874)

·        Henry VIII (1877)

·        Macbeth (1888)

·        Tennyson's The Foresters (1892)

·        J. Comyns Carr's King Arthur for Henry Irving (1895)

Dalciklus

·        The Window; or, The Song of the Wrens (1871 song cycle)

Számos egyházi darab (Te Deum; zsoltárok, templomi zenék)

Hymns

Christmas Carols and Songs

Sacred part songs

Más munkák

·        Songs and Parlour Ballads

·        Part songs

·        Chamber Music and Solo Piano

OPERETTEK


6254 zenebaratmoncsi 2024-12-09 17:38:35
Trailer: MÄRCHEN IM GRAND HÔTEL am Mainfranken Theater Würzburg
Feltett a színház egy kis előzetest az Ábrahám operettből, amit amit magyar Hontvári Gábor karmester vezényel. Mindenesetre jazz-es hangzásban hallhatjuk a jazz-operettet. 

6253 Búbánat 2024-12-09 14:40:07 [Válasz erre: 128 Búbánat 2005-10-04 09:21:00]
Sir Arthur Sullivan: Boer War Te Deum  (YouTube)


Sullivan Te Deum Laudamus – Hálaadás a győzelemért című műve , amelyet általában Boer War Te Deum néven ismernek , a zeneszerző élete utolsó hónapjaiban komponálta. A londoni Szent Pál-székesegyház dékánja és káptalanja megbízásából a székesegyház orgonistája, Sir George Martin rendelte meg a második búr háborúban aratott brit győzelmet ünneplő nagyszerű istentisztelet részeként . 

Boer War Te Deumot először a Szent Pál katedrálisban adták elő 1902. június 8-án, nyolc nappal a háború hivatalos befejezése után, és 18 hónappal Sullivan és Viktória királynő halála után. A darab vegyeskarra, rézfúvósokra, vonósokra és orgonára komponált, és visszatérő témájaként szerepel Sullivan „St. Gertrude” című himnuszdallamának dallama, amely az „ Onward Christian Soldiers ” című dalhoz készült .

Ezen a lemezen található Sullivan másik nagylélegzetű kompozíciója, The Prodigal Son (A tékozló fiú) című oratóriumának felvétele is (75 perc). 

Performed by the New London Orchestra & The London Chorus, conducted by Ronald Corp. Recorded January 2003 at Henry Wood Hall, London, England, UK. With Mark Wilde (tenor), Garry Magee (baritone), Claire Rutter (soprano), Catherine Denley (contralto).

Record label: Hyperion


6252 varganiki 2024-12-07 23:15:48 [Válasz erre: 6247 zenebaratmoncsi 2024-12-07 12:34:33]
Homonnay Zsolt rendezésében biztos megjelenik erőteljesen a cirkusz, hiszen a színház szerződésben van, a Fővárosi Nagycirkusszal, a Carmenben fel is lepett pár artistájuk.

6250 zenebaratmoncsi 2024-12-07 14:32:19
magyar karmester dirigálja a mese a grand hotelben Ábrahám operett nürnbergi előadását isnagy dicsőség tényleg, hogy magyar karmesterek mindkét színházban, érdemes lenne utánanézni, hogy hány magyar dolgozik a német színházakban.... úgy nézem nem kevés, de más területen is.
Klassik aktuell

Károlyi Sándor Paul Abraham Mesék a Grand Hotelben című darabját vezényli a Nürnbergi Állami Színházban

A magyar zeneszerző, Paul Abraham - a berlini operett szcéna sztárja közel 100 évvel ezelőtt. A náci rezsim elől az USA-ba menekült. A 2. világháború után visszatért Deutschlanfba, ahol 1960-ban halt meg. Színpadi művei ma megdöbbentő reneszánszukat élik. Ebből a célból rekonstruálják partitúráinak eredeti változatait. Ugyanez a helyzet a Märchen című operett premierjén a Grand Hotelben, amelyet holnap este ünnepelnek a Nürnbergi Állami Színházban. Károlyi Sándor karmester, a ház 2. kapellmeistere veszi át a zenei irányítást - és lelkesedik az újrafelfedezés számos meglepetéséért.


6249 zenebaratmoncsi 2024-12-07 13:08:16

6248 zenebaratmoncsi 2024-12-07 12:36:17

Würzburgi Mainfranken Színház előadása magyar Hontvári Gábor vezényletével. (Novemberben Németországban 3 színház is elővette a darabot, és lesz egy újabb premier decemberben is, így jelenleg a legjátszottabb Ábrahám Pál operett Európában)... ami hát engem is meglepett.

Véleményem szerint az utólagos népszerűséghez hozzájárul az operett librettójának humora is, ami magyar fordításban Heltai Jenő műve, és elolvasható a Színházi Élet folyóiratban. Az eredeti mű Alfréd Savoir Nagyhercegnő és a szobapincér c. szatirája szinpadi változatban Savoir legnépszerűbb színpadi darabja volt,  groteszk humorával, ami a kor társadalmi különbségeiből csinált paródiát. Úgy néz ki, hogy ez a történet még ma is nagyot csattan a német közönség körében (annak idején Bécsben sikerrel ment). Zeneszámok pörgősek, változatosak, de valami folytán mégse váltak annak idején Magyarországon slágerré, talán amiatt, mivel nem jelent meg gramofon lemezen magyar nyelven. Zenéje a Bál a Savoyban c. operett stílusát idézi.

  • 2024. november 29. Theater Nordhausen, Nordhausen, Theater im Anbau, Türingia, Németország
  • 2024. november 30. Staatstheater Nürnberg, Nürnberg, Bajorország, Németország
  • 2024. november 30. Mainfrankentheater Würzburg, Würzburg, Bajorország, Németország

Paul Abraham "Mesék a Grand Hôtelben" című operettje izgatott


A közelmúltban a német nyelvű színházak örömmel tűzték műsorra Ábrahám Pál magyar-zsidó zeneszerző operettjeit. Ez nem véletlen, hiszen a nemzetiszocialisták rosszalló művei, mint például a "Bál a Savoyában" és a "Hawaii virága" nagy közéleti sikert arattak az 1930-as évek elején, de aztán évtizedekre eltűntek a színről.Azok a művek, amelyeket egykor rosszalltak, újra divatosak

A Bad Ischl-i Lehár Fesztiválhoz hasonlóan most is különösen népszerű a Mesék a Grand Hôtelben című jazz-operett, mert a partitúra rekonstrukciója után a jazzes és energikus zene tánc, dal és vonzó párbeszédek keverékével is korunk idegeit üti meg. Barrie Kosky rendező 2010 óta jelentősen hozzájárult ehhez a berlini Komische Operben tartott produkcióival.

Most a würzburgi Mainfranken Színház a Kék teremben gyönyörködik az 1934-ben bemutatott "Märchen im Grand Hôtel" revü okos kombinációjával Tristan Braun rendező párbeszédváltozatával. Prelúdiummal és utójátékkal való színpadra állítása sok olyan művész sorsára emlékeztet, akiket 1933 után kiutasítottak Németországból, és Marseille-en keresztül Franciaországba emigráltak; többek között Thomas Mann rádióbeszédével, aki háborúellenes beszédekkel szól a kaliforniai német hallgatók lelkiismeretéhez a BBC-n keresztül.A nemzetiszocialisták betiltják a zsidó zeneszerző műveit

A Lehár Ferenc által "az operett koronahercegeként" méltatott Ábrahámnak 1934-ben Bécsbe kellett költöznie a "Mesék a Grand Hôtelben" premierjére Alfred Grünwald és Fritz Löhner-Beda librettistákkal: a zeneszerző maga is vezényelt ott, és több mint 60 későbbi előadással ünnepelték.

A pazarul bugyogó jövedelemnek köszönhetően nagy léptékben élt Berlinben. A siker rohanása rövid életű. Míg Abraham és Grünwald Párizson és más országokon keresztül az Egyesült Államokba menekültek, ahol hiába próbáltak építeni háború előtti sikereikre, Fritz Löhner-Beda Ausztriában maradt, és az Anschluss után életével fizetett ezért. 1942-ben a jogi doktor meghalt az auschwitzi koncentrációs táborban.

Az operettcselekmény középpontjában a magabiztos Marylou áll, aki ötletet javasol apjának, Sam Makintosh filmproducernek, a csőd szélén álló Universal Star Picture Ltd. vezetőjének, hogy megmentse a hollywoodi produkciós céget. Az újságban olvas az elszegényedett spanyol Infanta Isabelláról, aki kíséretével él a Côte d'Azur-on, a divatos Grand Hôtel-ben Cannes-ban a monarchia bukása után. Megmenthet egy gyöngy nyakláncot, amelyről később kiderül, hogy hamis.

Izabella vőlegénye, Andreas Stephan herceg és Pepita Inez de Ramirez grófnő szintén a párt tagjai. Marylou Cannes-ba repülhet, hogy megnyerje a száműzött arisztokratát filmjéhez. Ez az egyetlen módja annak, hogy megakadályozza az apja által elképzelt gazdag Tommy Davies-szel való elrendezett házasságot.

A Makintosh sikeres hollywoodi cégével való egyesülés megmentené a Makintosh-t a pusztulástól. Az elbűvölő szállodában Albert, a szálloda pincére, aki reménytelenül szerelmes Isabellába, néhány műpasival kétségbeesésbe hozza Matard szállodaigazgatót.

Néhány kitérő és intrika után Albert és Marylou bejut az Infantába Mabel szobalány segítségével, aki valójában követi Marylou-t Hollywoodba az udvarával. Csak Albert tűnt el. Lesz-e még boldog vége az életben és a filmben, amelyhez Sam Makintosh ragaszkodik?

Az előadás a korabeli jelmezekkel is lenyűgöz

Az előadás nemcsak Heike Seidler kortárs jelmezeivel és Valentin Mattka nagyon változatos színpadképével ragad meg, amelyet Inge Jooß harmonikusan megvilágít, hanem a zenekar, az énekes szólisták, a vokális kvartett, a kórus és a tánctársulat pontos koordinációjával is meggyőz. A Hontvári Gábor karmesterrel felállított Filharmonikus Zenekar minden megállót kihúz, és méltán elismerik. Ezek a szinergiahatások teszik a magával ragadó általános élményt.

Még az Andreas Stefan herceget alakító rendező, Tristan Braun is zökkenőmentesen csatlakozik a színpadhoz, Mathew Habib helyére, aki lábsérülése miatt rövid időn belül nem tud részt venni a színpadon, és mosolyt csal az arcára egy táncparódia során, mint menyasszonya, Izabella engedelmes tanítványa. Florian Wugk kölcsönadja neki a gödörből érkező énekhangot egy hajlékony tenorral, akit nemrég ebben az operettben hallhattunk a Deutsche Oper am Rhein vokális kvartettjében.

Julian Habermann Albert és leendő szállodai örökösként egy szerelmes szobapincér megfelelő csipetnyi szervelőtehetség nélküli színpadra hozza. Titokzatos apja Chamoix elnök, aki szívén viseli a politikailag üldözötteket, akik menedéket keresnek a szállodában. Barbara Schöller ebben a nadrágszerepben bizonyítja sokoldalú képességeit. Magabiztos filmrendezőként Katrin Merkl a zenés színésznőként szerzett sokrétű tapasztalatait hozza magával.

Vero Miller mint Infanta Isabella érthetővé teszi az osztályönteltség és illúziók által formált nemesasszony átalakulását szimpatikus szeretővé.

Daniel Fiolka hangja és színpadi jelenléte Makintosh filmproducerként túl rövid ahhoz, hogy élvezhessük.

Paul Henrik Schulte egy félelmetes szállodaigazgatót, Matardot testesíti meg. A Veronica Brandhoferrel, Sangmog Lee-vel, Paul Henrik Schulte-val és Taiyu Uchiyama-val alkotott vokális kvartett jó időzítést mutat a hatékony előadásokban, és emlékeztet a komikus harmonisták énekstílusára.

A politikai felfordulások nagy árnyékot vetnek

A würzburgi produkció nagy plusza az a mindig jelenlévő érzés, hogy a fülbemászó, meglehetősen szentimentális dallamok, a humoros és pimasz párbeszédek és a dühös koreográfia (Mariana Souza) minden könnyedsége ellenére, minden táncstílussal a sztepptáncig, a küszöbön álló társadalmi és politikai felfordulások nagy árnyékot vetnek.

A vulkáni tánc véget ér, amikor a nemes szálloda vendégei mindennapi ruhákban, bőröndökkel népesítik be a szálloda előcsarnokát, hogy másnapos hangulatban távozzanak. Ez az utolsó jelenetsor emlékeztet a háborús évek előtti és alatti pusztító társadalmi felfordulások és bűncselekmények emlékére. Felix Röttger


6247 zenebaratmoncsi 2024-12-07 12:34:33 [Válasz erre: 6246 Búbánat 2024-12-07 12:14:44]
2013. körül ment a Budapesti Operettszínházban, akkor láttam. Nekem a kedvenc Kálmán Imre operettem, az az előadás azonban annyira nem jött be, elment, de hiányzott belőle a cirkusz és a pódium...ami hát a lényege lenne a darabnak. Hátha most jobb lesz. Van benne pár jó sláger azért. Egy nézést nálam is megér. Még nem vettem jegyet, ráér. Nem is veszek Karácsony előtt... majd jövőre ráér.

6246 Búbánat 2024-12-07 12:14:44 [Válasz erre: 6245 zenebaratmoncsi 2024-12-07 11:27:57]

A Miskolci Nemzeti Színház, a Margitszigeti Szabadtéri Színpad és a Fővárosi Nagycirkusz koprodukcióját 2018. július 20-án és 21-én, két alkalommal láthattuk a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Dobó EnikőMiller Zoltán, valamint Eperjesi Erika és Szőcs Artur főszereplésével. Emlékezetes, látványos – „cirkuszos” - produkciónak voltam szem- és fültanúja, de különösebben nem dobódtam fel: az énekszámok jók, csak az előadók énekhangja volt kevés, távol az igényes interpretációtól... Elsősorban Váradi Weisz Diana és Váradi Petruska Mihály kutyaszáma, Bóta Melinda, Kovács Dóra artistaművészek duó drótszáma és a Dosov Troupe (Oroszország) két bravúrszáma aratta le a babérokat...

https://margitszigetiszinhaz.hu/margitszigeti-programok/cirkuszhercegno-operett-bemutato/

Persze, az Operettszínház februári új bemutató előadása a Nagymező utcai teátrumban egész más látványvilágot, koncepciót és zenei megvalósítást ígér. Mindenesetre én a klasszikus magyar rádió- és hanglemezfelvételeken éneklő operaénekeseinkkel (Házy Erzsébet, Udvardy Tibor, Koltay Valéria, Kishegyi Árpád  vagy Németh Marika, Korondy György, Palcsó Sándor stb énekhangján. ) ismertem és szerettem meg Kálmán Imre operettjének zenéjét. Ez a viszonyítási pontom.  Meglátjuk. Számomra az operettben is az énekhang varázsa, az előadó művészi alakítása a mérvadó, maga a rendezés mivolta, pláne a próza, a dialógus, a cselekmény vonalvezetése, a dramaturgia, a látvány világa csak másodlagos - bár tudom, a színpadon játszók részéről és a közönségnek ez is fontos az összhatás szempontjából.


6245 zenebaratmoncsi 2024-12-07 11:27:57 [Válasz erre: 6242 Búbánat 2024-12-06 12:18:38]
Hát, ha külföldön menne talán megváltoztatnák az orosz helyszínt és szereplőket mondjuk ukránra.
Elég sok időt töltök az operbase honlapon, és hát ez Kálmán Imre harmadik legnépszerűbb darabja a külföldi repertoárban, Csárdáskirálynő és a Marica grófnő után...



6244 Búbánat 2024-12-07 09:46:59 [Válasz erre: 6243 varganiki 2024-12-06 23:57:59]
Számomra bőven elegendő lesz egy előadás a Cirkuszhercegnőből... annyira nem vagyok oda Kálmán Imre operettjeiért, de a siker garantált.

6243 varganiki 2024-12-06 23:57:59 [Válasz erre: 6242 Búbánat 2024-12-06 12:18:38]
Én vásároltam már jegyet a szombat esti premierre(Bordás Barbara-Sándor Péter) illetve másnap délutánira is, ahol szintén ők lesznek. A főpróbát majd a Lévai-Nemes párossal nézem meg, nekem ennyi bőven elég lesz Februárban, a többit meg majd kiderül hogyan alakul

6242 Búbánat 2024-12-06 12:18:38 [Válasz erre: 6234 varganiki 2024-12-04 08:33:53]
Elkezdődtek A cirkuszhercegnő próbái a Budapesti Operettszínházban - képek

December 2-án, hétfőn 10 órakor elkezdődtek Kálmán Imre – Julius Brammer – Alfred Grünwald A cirkuszhercegnő című nagyoperettjének próbái a Budapesti Operettszínházban. Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, a Budapesti Operettszínház főigazgatója köszöntőbeszédében elmondta, hogy telt házas előadásokra számít, és tartalmas próbafolyamatot kívánt az alkotóknak és a szereplőknek.

Origo.hu – 2024. 12. 05.

A töretlen népszerűségnek örvendő darab szövege Orbán János Dénes Kossuth-díjas költő, drámaíró átdolgozásában kerül színre. A nagyívű, 21. századi látványvilágú előadás rendezője Homonnay Zsolt Jászai Mari-díjas színházi alkotó, a varázslatos díszleteket Túri Erzsébet Rubányi Vilmos- és Vágó Nelly-díjas díszlettervező, a káprázatos jelmezeket pedig Füzér Anni Jászai Mari-díjas jelmeztervező álmodja színpadra. A produkció zenei vezetője Pfeiffer Gyula Liszt Ferenc-díjas karmester, az Operettszínház főzeneigazgatója.

„A rendező megemlítette, hogy az előadás páratlan látványvilága az Operettszínháztól már megszokott, ízig-vérig 21. századi miliő lesz, amely – tiszteletben tartva a korszakot, melyben a darab játszódik és a műfaj stiláris elemeit – egyesíti a fantasyt és a thrillert. Ugyanakkor a cirkusz világa is szerves részét képezi a produkciónak.

„Orbán János Dénes elárulta: az újraírt szövegkönyvvel céljuk, hogy a librettó megfeleljen a 21. századi néző elvárásainak, a kortárs világnak, amelyben élünk. Az eredeti darab több mint négy és fél órás, amire a jelen kor közönségének csupán elenyésző rétege nyitott, így a műről lefejtették a közel száz évvel ezelőtti, az akkori – főként Bécsre jellemző – társadalmi helyzetekre reflektáló dialógusokat, kidomborítva a rendező által is említett drámaiságot. Kálmán Imre többször is a szövegkönyv átdolgozására kérte a szerzőket, ám a bemutató időpontjának közeledtével már nem volt több lehetőség a javításra, így számos következetlenség maradt benne. 

Az 1950-es években ismét átírták a szövegkönyvet, ezúttal politikai nyomásgyakorlásra, így A cirkuszhercegnővel minden színházi alkotónak meggyűlt a baja az idők folyamán. Orbán János Dénes hangsúlyozta, hogy visszatértek az eredeti német szöveghez, vagyis tűpontosan lefordították – nagyrészt Kulinyi Ernő eredeti dalszövegeinek megtartásával –, majd ezt követte a dramaturgiai munka, így meglátása szerint az előadás tömörebb, feszesebb és természetesen jóval rövidebb lett.

"Füzér Anni jelmeztervező felvázolta, hogy a három felvonáshoz három különböző, korszerű esztétikát és színdramaturgiát rendelt; 

a jelmezek reflektálnak az 1930-as évek korára és az orosz viseletekre, mégis vizuális egységet képeznek majd a színpadon.

 

A nagyívű produkciót 2025. február 21-én pénteken, 22-én szombaton és 23-án vasárnap hármas szereposztásban mutatja be a Budapesti Operettszínház.


6241 Búbánat 2024-12-05 18:41:07 [Válasz erre: 6240 zenebaratmoncsi 2024-12-05 13:34:06]
A Jenufa mellett játszották nálunk az OPERÁ-ban még a Katja Kabanova (1961- Házy Erzsébet is énekelte a címszerepet) és a Ravasz rókácska (1979, 1980) című Janacek-operákat is.

6240 zenebaratmoncsi 2024-12-05 13:34:06 [Válasz erre: 6233 Búbánat 2024-12-03 21:29:44]
Hát ott egy színházat is elneveztek Janacek-ről, nálunk viszont kevésbé kedvelik, talán nem is ismerik a zeneszerzőt. Mindenesetre nem tartozik kedvenceim közé, akkor már inkább Dvorzak vagy Smetana. Ha jól tudom, itthon csak a Jenufa volt az Operaház műsorán, szüleim látták is, mivel rajta volt a bérleten, eléggé morogtak előtte, de azért végigülték valahogy.
Dvorzak Ruszalkáját egyik kedves fórumtárs ajándékjegyével (takatsa) megnéztem anyuval az operaház 3. emeletéről, szép opera, bár azért meg kell jegyezni, hogy nem könnyű a zenéje és hát csak egy ismert ária van benne (igaz az nagyon szép). Smetana Eladott menyasszonyát a tévében néztem, az eleje tetszett is, szép volt a zene, de a librettó nekem túlzottan bugyuta volt, hogy a második felvonás már inkább idegesített, nagyon untam, ott már a zene is kevésbé tetszett.

6239 Búbánat 2024-12-05 12:22:55 [Válasz erre: 6238 zenebaratmoncsi 2024-12-05 09:16:28]
Erre is utaltam mint ilyenkor "szabad belátás" függvénye.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.