Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


5751 Búbánat 2023-12-24 16:13:34 [Válasz erre: 5748 zenebaratmoncsi 2023-12-24 00:09:58]
Legjobban Suppé Boccaccio c. klasszikus nagyoperettjét vártam volna - ami ugyancsak szerepelt Kiss-B. Atilla első főigazgatói ciklusa pályázatában! Az említett darabokkal együtt, sajnos, ez a produkció is elmaradt. ("Elfelejtődött"...)

5750 zenebaratmoncsi 2023-12-24 01:26:40
Ábrahám dal azért általában volt a Palotakoncerten Kiss B regnálása 1 vagy 2 (pl. Tangolita, Sevilla, Do do, Honvéd banda), illetve a 100 éves gálán is volt 2 Ábrahám dal (Tangolita, Mr. Blue és Lady Blö). Hát azért több, mint a semmi. 
Az is furcsa, hogy idén elmaradt a Palotakoncert. Reméljük, hogy jövőre azért ismét lesz....

5749 zenebaratmoncsi 2023-12-24 01:20:43
Valójában Jacobi darab elég esélytelen nála, mivel még a halála 100. évfordulóján se volt még egy árva mondat megemlékezés sem a zeneszerzőről. Valójában külföldön se igen játszanak sehol Jacobi darabot. Magyarországon meg esetleg egy-két dalt énekelnek tőle az operettgálákon. Amióta Kiss B. Attila az igazgató, egyetlen palotakoncerten énekeltek tőle dalt, mégpedig a Sybill Illuzió a szerelem-et. A Sybillt annó én is megnéztem, igazából nem volt rossz, de a librettó nagyon uncsi volt, és hát a második felvonásra a dalok is elfogytak -a főszám persze akkor volt-, ráadásul kihagyták a "Félrecsapom a kalapomat", ami pedig az egyik kedvencem az operettből. 

5748 zenebaratmoncsi 2023-12-24 00:09:58 [Válasz erre: 5746 varganiki 2023-12-23 00:46:17]
Az első pályázatában azért szerepelt a Bál a Savoyban és a Leányvásár, sőt Ábrahám és Jacobi év is, ill. Ábrahám gála. Ezek mind elmaradtak, pedig 2022-ben (Ábrahám 130 éve született, 1892-ben zületett ) nem volt Covid és Jacobi idén lett volna 140 éves (1883-ban született)... ezek is elmaradtak A Fényes Mayát pedig sajnos azonnal levette, pedig sikeres volt, még az előző igazgató tette fel, ő azonnal levette a következő évadban. Nem is emlékszem ilyenre, hogy egy operett csak 1 évadot ment volna....legalább egyszer láttam a Mayát.
Kacsoh 150 gála viszont volt, de hát ezt nem volt nehéz megcsinálni, mert jelenleg is megy a János vitéz, ezen kívül pedig már nem sok szerzeménye van, max. a Rákoczi nagy slágere.
Az Ábrahám Viktória azért maradt el, mert Béres Attila rendezte (2013-tól két évadot ment, én is láttam kétszer, és vastapsos volt mindig), ugyanezen ok miatt vette le a Kálmán Chicagoi hercegnőt. Igazából mindent levett szinte, ami a Lőrinczy György idején bemutatásra került. Pl. a Csárdáskirálynőt és Marica grófnőt is újra rendezte, pedig ez is pénzkidobás, hisz ha már van egy rendezés, akkor felesleges újra rendezni ugyanazt a darabot. Csomó jelmez költség és díszelt és egyéb stb.
Valójában sikeres musicalek is ugyanezen sorsra jutottak pl. Isten pénze minden Karácsonykor ment, aztán a Rebeka kivételével ugyanezen sorsra jutottak a Lévay darabok, sőt az előtte 10 évig futó Rómeó és Júlia is más színházakba került át....

5747 Búbánat 2023-12-23 14:37:59

Aki csütörtökön (december 21.) rákeresett a Mezzo TV-re (akinek van előfizetése a csatornára), operettet is láthatott: Hervé leghíresebb, klasszikus operettje, a Nebáncsvirág szerepelt a műsorán!  

A Lausanne-i Opera előadásának felvétele: 2018. január 13.

Hervé (alias Florimond Ronger): Mam'zelle Nitouche – vaudeville-operett

Hervé (1825 - 1892)

Libretto by Henri Meilhac and Albert Millaud

First performance in Paris, Théâtre des Variétés, 26 January 1883

A Mezzo TV-n ismét látható lesz az operettelőadás felvétele:

  • Sunday, December 24 at 06:30 
  • Friday, December 29 at 12:50 
  • Wednesday, January 3 at 00:00 
  • Saturday, January 6 at 10:00 

Magyarországon egy időben több színház is játszotta a Nebáncsvirágot, a Rádió Dalszínháza pedig teljes stúdiófelvételt készített a darabból:

Esti Hírlap, 1958-02-04 

Hervé világhírű operettje a rádióban

Kétórás rádióoperetté dolgozta át Hervé Nebáncsvirág című, immáron klasszikusszámba menő operettjét Innocent-Vincze Ernő és Bródy Tamás. A „rádiósítás” óhatatlanul azzal a veszéllyel jár csaknem minden eredetileg színpadra írt mű, így az operett esetében is, hogy épp azok a részek maradnak ki belőle, amelyek a cselekmény érthetőségét, kerek egészét biztosítják. Emellett más a színpadi mű és más a rádiójáték, külön törvények mozgatják ezt és megint mások amazt. Ritka az a színműből átdolgozott rádiójáték, amely megőrzi az eredeti mű hangulatát, cselekményi egységét, irodalmi értékét, sajátos stílusát. Nos, Hervé világhírű operettjének rádióváltozata ezek közé a ritka kivételek közé tartozik. S ebben nagy része van a rendező Solymosi Ottónak, aki az eredeti mű franciás könnyedségét, finom humorát, kedves pikantériáját néhány „rádiós“ ötlettel gazdagítva, maradéktalanul „átmentette“. Munkájában sok kitűnő színész segítette. Nekünk mindenekelőtt Ladomerszky Margit ellenállhatatlan humorral átszőtt fejedelemasszonya és Fekete Pál ízes epizódalakítása tetszett. De kedvesek a többiek is: Ráday Imre, Olthy Magda, Egry István, Hlatky László.

Neményi Lilit elsősorban énekhangja predesztinálja a címszerepre, prózája már kevésbé. A „Nebáncsvirág” sikeres átdolgozása felveti a kérdést: nem kellene-e a rádiónak több más klasszikus operettet is felújítania?

(túri)

Florimond Hervé: Nebáncsvirág 

Rádió Dalszínházának bemutatója: 1958. február 2., Kossuth Rádió, 20.10 – 22.00 

Fordította: Zágon István

Rádióra alkalmazta: Innocent Vincze Ernő

Vezényel: Bródy Tamás

Km.: az MRT Szimfonikus Zenekara és a Földényi-kórus

Zenei rendező: Beck László

Rendező: Solymosi Ottó

Szereposztás:

Denise de Flavigny – Neményi Lili

Celestin, orgonista/Floridor – Ráday Imre

Fernand de Champlatreux – Baksay Árpád

Chateau Gibeaux, őrnagy – Egri István

A fejedelemasszony – Ladomerszky Margit

Corinne – Olthy Magda

Loriot, őrmester- Fekete Pál

Kapusnő – Koloss Margit

A részeg – Hlatky László

Színigazgató – Zách János

Színésznő – Darvas Magda

A rádiófelvétel az alábbi ének-zene számokat tartalmazza:

- Nyitány

- Celestin belépője - „Floridor az Celestin, és Celestin az Floridor” (Ráday Imre)

- Fernand dala (Baksay Árpád, km. Énekkar)

- Celestin és Fernand kettőse (Ráday Imre, Baksay Árpád)

- Denise és Fernand prózai jelenete (Neményi Lili, Baksay Árpád, Km. Egri István, énekkar)

- Denise dala - „Klastromdal” (Neményi Lili, énekkar)

- Denise és Celestin prózai jelenete (Neményi Lili, Ráday Imre, km. Ladomerszky Margit, énekkar)

- Denise dala - „Alleluja” (Neményi Lili)

- Loriot dala (Fekete Pál)

- Denise és Celestine kettőse - „A gránátos dal” (Neményi Lili, Ráday Imre)

- Denise búcsúdala és az I. rész fináléja (Neményi Lili, Ráday Imre. Énekkar)

- Denise dala - „Nagydob-kuplé” (Neményi Lili)

- Fernand kupléja - „A Wertheim-huszár” (Baksay Árpád)

- Denise dala - „Babette és a kadett” (Neményi Lili)

- Celestin dala - „Ólomkatona dal” (Ráday Imre)


5746 varganiki 2023-12-23 00:46:17 [Válasz erre: 5743 zenebaratmoncsi 2023-12-22 14:10:12]
Sajnos Kiss B Attila csak Lehárban, Huszkában és Kálmánban tud gondolkodni, pedig ott van pl a Csókos Asszony a Viktória amivel tartozik még a színház mert a Covid idején mégsem mutatták be. Sajnos Lehár nehéz énekelni való, necces ezzel a társulattal, de ha a Mosoly Országát leveszik, akkor fixen kell hogy legyen valami Lehár is.

5745 varganiki 2023-12-23 00:43:18 [Válasz erre: 5744 zenebaratmoncsi 2023-12-23 00:24:00]
Ezen a héten tart az akció, szóval szerintem még elcsíped. ARANYHET50 ezt a kódot kell beírni :)
Én anyukámmal megyek, akinek Szomor György a kedvence, úgy hogy vele nézzük meg. Még sosem láttam a darabot szóval kicsit szkeptikus vagyok miatta.

5744 zenebaratmoncsi 2023-12-23 00:24:00 [Válasz erre: 5739 varganiki 2023-12-21 16:07:03]
Mikor volt az egyet fizet kettőt kap a Nine-ra?
Én nekem nagyon tetszett a musical film és az operettszínházi előadás is. Szivesen megnézném újra.
Az István a királyt láttam, tetszett, de azért nem mérhető az eredeti előadáshoz és a Társulatoshoz sem. Azok mérföldkővel jobbak voltak.

5743 zenebaratmoncsi 2023-12-22 14:10:12 [Válasz erre: 5737 varganiki 2023-12-21 08:58:07]
Mágnás Miskát sose szerettem, még Bajorral elment. Másrészt már túl lett játszva, és ment a Vígszínházban is párhuzamosan. Már vagy 10 éve megy, vagy még több, már aki akarta megnézte. Én még Bajorral és Oszvald Marikával láttam, az legalább vicces volt, de nekem a zenéje lég együgyű. Ezt a két Peller féle verziót még tévében se tudtam végig nézni, nem tudtam rajta nevetni. 
Lehetne helyette jövő évadban a Bál a Savoyban (vagy Hawaii rózsája) és a Leányvásár. Persze egy harmadik operett is akár, de az már így teljesen esélytelen. Pl. Zeller Madarásza.

5742 Búbánat 2023-12-22 00:43:19 [Válasz erre: 5741 varganiki 2023-12-21 19:01:43]
Homonnay Zsolt  éneklése mellett rendezői képességeivel is már bizonyított, így nem lepett meg művészeti vezetői kinevezése az Operettszínházban.  Bízom benne, terveivel, elképzeléseivel jól fogja szolgálni a színház műsorpolitikáját, változatosabb darabkínálatra is törekszik majd a következő évadokban, gondolok elsődlegesen az operettműfaj kiemelt jellegéből adódóan visszaadni rangját, primer szerepét, ami az elmúlt évek repertoárját tekintve eléggé egysíkúnak tűnik a szememben. Persze el kell telnie bizonyos időnek, amíg látszatja is lesz Homonnay mint új művészvezető tevékenységének, és kialakulhat egy kedvezőbb kép a mostaninál: reményeim szerint szélesebb körből kerülnek ki az új operettbemutatók a színházban és arányaiban több operettet kapnak a műfaj rajongói az eddigiekhez képest.

5741 varganiki 2023-12-21 19:01:43
Homonnay Zsolt lett az Operettszínház új művészeti vezetője. Én személy szerint örülök ennek, mindig voltak jó ötletei, a rendezései és a gáláis is mind egyediek voltak. És mivel beleszólhat a repertoár, illetve a jövő évad terveibe is, így talán valamicskét változhat a színház szerencsétlen helyzete is.
https://papageno.hu/zene/2023/12/homonnay-zsolt-szeretnem-segiteni-az-egyeni-muveszi-ambiciok-megvalosulasat/?fbclid=IwAR11_Bl1wP1hAXbf1b1X4139eEmXmhW1asNl7wFw5saBgCp6k9HpKB86J38

5740 Búbánat 2023-12-21 16:58:37

Az alábbi cikk linkje néhány napja már bejegyzésre került a Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? topikban. A műfajból adódóan áthozom ide, legyen meg itt is. 

Keleti nyitás, avagy A mosoly országa
Szeged.hu - 2023. december 16. 16:32- Hollósi Zsolt

"Azt nem állítanám, hogy A mosoly országa az utóbbi évek legjobb, legizgalmasabb operett-produkciója a Szegedi Nemzeti Színházban, mindenesetre Harangi Mária látványos Lehár-rendezése tisztes sikert aratott a pénteki premieren."

A tervezett kettős szereposztás:

Szu-Csong herceg................................. Turpinszky Gippert Béla m.v. / Balczó Péter m.v.
Liza........................................................ Kónya Krisztina / Máthé Beáta
Gróf Hatfaludy Ferenc........................... Szélpál Szilveszter / Görbe Norbert
Mi........................................................... Horák Renáta / Dobrotka Szilvia

Gróf Lichtenfels, Liza apja..................... Rácz Tibor / Pálfi Zoltán
Amália, Feri nagynénje.......................... Vajda Júlia / Somogyvári Tímea Zita m.v.

Tábornok............................................... Piskolti László
Fini......................................................... Bita Boglárka
Vali......................................................... Rózsa Kitti

Tóni........................................................ Szilágyi Zita
Franci..................................................... Farkas-Varga Anna
Csang nagybácsi................................... Réti Attila / Ottlik Ádám

Inas, Főeunuch...................................... Szívós László
Fu-Li titkár.............................................. Büte László / Judik Patrik

Alkotók
Díszlettervező / Játékmester: Romvári Gergely
Jelmeztervező: Papp Janó

Koreográfus: Cortés Sebastián

Vezényel: Hermann Szabolcs / Kardos Gábor
Rendező: Harangi Mária


Közreműködők:
a Szegedi Szimfonikus Zenekar, valamint a Szegedi 
Nemzeti Színház énekkara és tánckara


5739 varganiki 2023-12-21 16:07:03 [Válasz erre: 5738 Búbánat 2023-12-21 10:28:52]
Hát a Ninet lehet bukásnak tekinteni, most sem veszik rá a jegyeket pl épp ezért csináltak egy olyan akciót, hogy egyet fizet kettő kap. Mikor egy hete ránéztem a jegyekre, Homonnay Zsolt szereposztásánál, több mint 200 jegy volt még szabad :/
Az Orfeum Mágusa némileg szerencsés, ugyan telt házra nem tudom mennyi esély van, de mindenképp jobban fogynak rá a jegyek. Januártól úgyis megvágják, így már a hossza sem lesz zavaró.

5738 Búbánat 2023-12-21 10:28:52 [Válasz erre: 5737 varganiki 2023-12-21 08:58:07]
Felesleges találgatásokba nem bocsátkoznék... Amúgy sem tudom követni az Operettszínház műsorpolitikáját, és megérteni az arányokat a musical- és operettjátszás meglévő rendszerében. És mi ott a siker és mi meg a bukás "mérőszáma"...

5737 varganiki 2023-12-21 08:58:07
Tudjátok min gondolkoztam? Vajon miért van az, hogy az Operettszínház, a bukott darabokat, mint a Nine megtartja, a sikeresnek mondható darabokat az istván a Királyt illetve a Mágnás Miskát pedig le akarja venni? Valaki segítsen már megérteni, mire jó ez nekik???

5736 Búbánat 2023-12-20 12:42:31 [Válasz erre: 5735 zenebaratmoncsi 2023-12-20 12:07:32]

Gondolom, elírtad: a Leányvásár c. Jacobi operettben Jack Harrison bariton buffo - egy negatív karakter, mellékszerep, míg Tom Miggles (álnéven:Tom Fleetwood) a tenor főszerep. (A Rádió Dalszínházának stúdiófelvételén Udvardy Tibor énekelte.)


5735 zenebaratmoncsi 2023-12-20 12:07:32 [Válasz erre: 5732 Búbánat 2023-12-19 14:24:12]
Boncsérra illene talán még a Árahám Bál a Savoyban főszerpe Henry de Faublas is, vagy a Ábrahám Hawaii rózsája Stone kapitánya, illetve a Jacobi Leányvásár Harrison-ja. Ezek az operettek is mehetnének. Illetve a Zeller Madarász főszerepe is jó lenne rá.


5734 Búbánat 2023-12-19 14:35:21 [Válasz erre: 5733 varganiki 2023-12-19 14:33:21]
Egyetértünk.

5733 varganiki 2023-12-19 14:33:21 [Válasz erre: 5732 Búbánat 2023-12-19 14:24:12]
Ha az én véleményemre vagy kíváncsi szerintem hasonló út vár rá mint Dolhai Attilára vagyis hogy mind operettekben mind musicalekben látható lesz még párhuzamosan. Az énekhangja és a játéka is nagyon megnyerő és nagyon sokan csak miatta vásárolnak jegyet egy egy előadásra, szóval a népszerűsége is meg van már. Én leginkább őt Huszka darabokban tudnám elképzelni, illetve a Csókos Asszonyban Dorozsmaiként. Edwint illetve Danilot nem látom benne, mert mint említettem ő nem az a klasszikus bonviván alkat.

5732 Búbánat 2023-12-19 14:24:12 [Válasz erre: 5731 varganiki 2023-12-19 09:59:45]

Úgy tűnik, Boncsér Gergely, aki nem is olyan régen még a negyedik tenornak számított az Operettszínházban, onnét "kikopott", már nem énekel ott. Ugyanakkor az  OPERÁ-ban is jelentősen lecsökkent szerepléseinek száma. Kétségtelen, az "eltűnése" összefüggésben van/lehet énekhangjának sajnos erőteljes hanyatlásával, ami a szerepmegformálásaira kivetül. (Nem tudom, hogy a családi állapotában három éve bekövetkezett változás mennyire viselte meg; megfordítva: mi volt előbb...)  Úgyhogy míg fél állásban az Operettben is sikerei voltak - egyik emlékezetes alakítása volt a hármas szereposztásban kihozott Offenbach Kékszakáll-jának címszerepe -, és számítani lehetett volna őrá később bemutatandó, újabb klasszikus operettek bonvivánjaként, talán nem is olyan váratlanul "elfogyott körülötte - és benne?  - a levegő".  Nagy kár érte, hogy így alakult, mert szép sikerei voltak a törését megelőzően. Ő is hiányzik a palettáról.

Az előbb említett Kékszakállban a címszerepbe beugrott az egyik előadáson  Varga Donát operaénekes, jó hangja volt, erőteljes színpadi alakításával sikert aratott ő is.  Úgy látszik, csak egyszeri megmérettetés és alkalom volt neki a vendégfellépte az Operettszínházban.

Sándor Pétert mindössze kétszer láttam: a János vitézben és a Mária főhadnagyban. Ő színészként sokat énekelt-játszott - más helyeken is - musical-darabokban (akárcsak Dolhai, Homonnay és Vadász Zs.), kíváncsi vagyok, hogy még mit kínál és hoz el neki(k) a jövő itt a Nagymező utcában!...    


5731 varganiki 2023-12-19 09:59:45 [Válasz erre: 5730 Búbánat 2023-12-18 20:56:51]
Igen sajnos a bonviván szekció igencsak megcsappant. Van három tenor(Dolhai, Homonnay, Vadász) de őket nyílván a korukból adódóan nem tehetnek már be minden szerepre. A fiatalok közül akinek a legnagyobb esélye van (és ezt el is kezdték kihasználni) hogy utánpótlás legyen az a Sándor Péter. Ugyan ő nem klasszikus bonviván típus, de a hangja és a kiállása is alkalmassá teszi arra hogy a színház bonviván szekcióját erősítse.

5730 Búbánat 2023-12-18 20:56:51 [Válasz erre: 5728 varganiki 2023-12-18 14:06:11]
Jól látod, én is elsősorban a hölgyek némelyikére gondoltam, míg bonvivánok igen szűken vannak mérve;  Vadász Zsolt egykor énekelt operákat is, rutinos, még van hangja, csak az a baj, inkább ordít szólamában, elsikkad nála a "bel canto". Long nekem is tetszik,  A mosoly országában kitűnő Szu-Csong-alakítással hívta fel magára ismételten a figyelmet, ám ő szerintem tenorjának lírai színeivel bontakozik ki. Úgyhogy valóban érdemes lenne erősíteni a tenor vonulatot, hiszen a színház többi bonvivánja hangját már tönkretette/tönkreteszi az a körülmény is, hogy az operett mellett, egész más hangképzéssel, musicalekben is vállaltak-vállalnak szerepeket! Persze, azt sem szabad feledni, egy jó hangú fiatal tenornak - ha jönnének -  itt, a dialógusokban beszélni is tudni kell, hasonlóképp, amint a nem zenés színházakban történik. Játszani is kell!
Tehát az operettszínpadon prózában is nyújtani kell jól, sőt, tánctudás is követelmény.  Valahol meg kell alkudni, azért tehát belátom, hiába álmodozom a fajsúlyosabb, "operaibb" Lehár-operettekről, vagy a francia, angol, osztrák szerzők nagyívű darabjairól, ha a mostani művészgárdára gondolok az Operettszínházban - s itt elsősorban a bonvivánok a "probléma" - távlatban, bizonyosan. Amíg még képesek és terhelhetők, próbaképpen, lehetne azért még megmérettetni őket az általam vágyott szerepek egyikével-másikával. Csak az a baj, a színház nem kísérleti műhely, a színpadon lehetőleg teljes "vértezetben"  szükséges a művészeknek fellépniük - vagy új szerepben "bemutatkozniuk"...Csak a hang önmagában kevés. Hiába, nem könnyű, nehéz "szakma" az operetténeklés. Talán ezért is kevesen vannak, akik jelen vannak még a "jobbak" közt. Az utánpótlás egyelőre nem látható (hallható)... Így maradnak az örök és unalmas Csárdáskirálynők, Maricák, Mágnás Miskák.  Mindig lesznek,  akiket ez a szegényes választék is kielégít, boldogít, elandalít...

5729 varganiki 2023-12-18 14:09:26 [Válasz erre: 5727 Edmond Dantes 2023-12-18 10:31:20]
Nem értékesebb zeneileg, de szerintem abszolút hallgathatóak és szerethetőek a dalok :)

5728 varganiki 2023-12-18 14:06:11 [Válasz erre: 5726 Búbánat 2023-12-18 09:54:49]
az Operettszínháznak operai-féle hangzást megvalósító szólamokat eléneklő énekművészei,
Na éppenséggel ebből nem túl sok van, főleg a primadonnák terén találni ilyen művésznőket, a bonvivánszekcióban viszont csak Long és Erdős Attila van ilyen, de utóbbi tánckomikus és nem bonviván. Tehát ha valóban Cigányszerelem lesz, akkor figyelembe kell majd venni, hogy az esélyesek Zórika szerepében vagyis Széles Flóra és Lévai Enikő ezzel nem rendelkeznek.

5727 Edmond Dantes 2023-12-18 10:31:20 [Válasz erre: 5726 Búbánat 2023-12-18 09:54:49]
"És még nem szóltam Sullivan, Suppé, Zeller, Millöcker, Hervé, Planquette, Lecocq és más szerzők darabjairól,.."
Hogy Pejtsik Péter és OJD újdonsága zeneileg nem értékesebb, mint az általad említett Mme Tussaud-operettpanoptikum figurák és műveik, az valószínű ... ettől még a felsorolt szerzők műveit nem/sem fogják többen látogatni, arra lenne egy fogadásom. Vagy a látogatottság már az operettnél sem számít? 

5726 Búbánat 2023-12-18 09:54:49 [Válasz erre: 5725 varganiki 2023-12-18 08:36:43]
Kálmánból/Kálmántól az idén - az évfordulók kapcsán - sok minden volt...
Lehártól A mosoly országa szépen teljesített, ha helyébe más Lehár-darabot mutat be a színház, annak is örülni tudnék. Mellesleg, most a napokban a Szegedi Nemzeti Színház is színre vitte Lehár örökbecsű darabját - megoszlanak a vélemények, hogy milyen színvonalon...
Az tény, hogy Kiss B. Atilla eddigi működése alatt, még inkább csökkent az operettválaszték az előző vezetésekéhez képest - hiszen emlékszem azokban az érákban láthattuk például J. Strausstól A denevér ("Bőregér"), Egy éj Velencében; Offenbachtól: Szép Heléna, Orfeusz az alvilágban, Párizsi élet;  Leo Falltól: Pompadour; Jacobi Viktortól: Sybill; Ábrahám Páltól: Bál a Savoyban; Farkas Ferenctől: Csínom Palkó, Eisemann Mihálytól: Én és a kisöcsém című operetteket is az ismert - akkor is kevéske - Lehár-, Kálmán-, Huszka-, Szirmai-, Kacsóh-, Zerkovitz-darabok mellett. 
Lehártól a Cigányszerelem már régen volt, én is szívesen venném, ha új rendezésben kapnánk. De még jobban örülnék más Lehár-daraboknak, hiszen széles a választék: Paganini, Éva, Friderika, Frasquita, A cárevics, A kék mazúr, Pacsirta stb...Ha volt és van is,  az Operettszínháznak operai-féle hangzást megvalósító szólamokat eléneklő énekművészei,  Kiss-B. Atilla figyelembe vehetné ezt is, ha kitűzne valami említett, fajsúlyosabb mű bemutatóját közülük. (És még nem szóltam Sullivan, Suppé, Zeller, Millöcker, Hervé, Planquette, Lecocq és más szerzők darabjairól, ugyancsak lehetne tőlük is valamelyik ismert  darabjukat elővenni...)

5725 varganiki 2023-12-18 08:36:43 [Válasz erre: 5724 Búbánat 2023-12-15 22:15:13]
Hát ha Kiss B Attilán múlik akkor nem is lesz nagy a bálaszték. Nem tudom az feltűnt e bárkinek is, hogy javarészt három szerzőtől játszanak: Kálmán, Lehár, Huszka. Egy Mágnás Miska van, de nyílván az is csak azért mert a nézők szeretik. Sajnos ezen kívül ne is nagyon várjunk mást. a Következő évadra véleményem szerint valamelyik Lehár darab fog jönni, hiszen nagyon sokan beszélik, hogy a Mosoly Országa lekerül a következő évadban és mivel már van két Kálmán, meg két Huszka darab is, így most Lehárnak kéne következnie, a Cigányszerelemnek van a legnagyobb esélye, hisz ott meg tudják csinálni, hogy a fiatalabb és idősebb generáció is szerepet kapjon benne. A másik ötletem, hogy az Orfeum Mágusához hasonlóan egy operettet írnak majd Kálmán Imre életéből. Hogy miből gondolom? Talán az Október 24-i Ridikül adásból, ahol Homonnay Zsolt megemlítette, hogy a Kálmán Imre életéből készült filmnek(sajnos a címét nem tudom) a szövegkönyve a kezükben van, továbbá az is meg lett említve, hogy Dolhai Attila is szívesen rendezne már, talán Homonnay Zsolt után ő rá is rábíznak majd egy operett vagy musical rendezést. A jövő évadra musical téren a legnagyobb esélyes az a West Side Story.

5724 Búbánat 2023-12-15 22:15:13 [Válasz erre: 5723 varganiki 2023-12-15 19:00:24]
Jobban örültem volna, ha a János vitéz helyett/mellett a Rákóczi c., az előbbinél sokkal értékesebb dallamvilágú daljátékból kaptunk volna egy keresztmetszetet - áttekintést: Nemlaha György igen felkészült zenei író-előadó közreműködésével; vesszőparipám, az Operettszínház ne csak az untig ismert darabokra hegyezze/helyezze a hangsúlyt! Az új magyar operett bemutatója egy lépés  előre e tekintetben, mert a régi művek között is nagyon sok érték(es) van, amiket meg kell(ene) ismertetni és azáltal megkedveltetni a közönséggel. Egyszóval: "nevelni".  Felhívni arra is a figyelmet, előhozni, betanulni, előadni azokat: hiszen olyan gazdag csak a magyar operett-daljáték irodalma is, és csak egy picinyke szeletjét játssza évtizedek óta a Nagymező utcai zenés teátrum. 

5723 varganiki 2023-12-15 19:00:24 [Válasz erre: 5722 Búbánat 2023-12-14 15:10:59]
Szép volt, bár sok mindent nem tudtunk meg Kacsóh Pongrácról és Kiss B Attila beszédében megemlítettek sem tartoztak a megemlékezéshez, ellenben az utolsóként előadott Egy Rozsaszál Szebben Beszél Pete Ádámtól, kifejezetten gyönyörű volt :)

5722 Búbánat 2023-12-14 15:10:59

150 éve született és 100 éve halt meg Kacsóh Pongrác zeneszerző, ebből az alkalomból különleges programmal készül az Operettszínház. 

 

Kacsóh Pongrác zeneszerző, zenepedagógus, fő-reáliskolai igazgató, tanár, a magyar daljáték megteremtője,1873. december 15-én született és 1923. december 16-án halt meg. 

 Erre emlékezve, a szerző előtt tisztelegve rendez gálaműsort a színház a Kálmán Imre Teátrumban péntek délután 16 órától.


AZ ESEMÉNYEN NEMLAHA GYÖRGY MŰVÉSZETI ÍRÓVAL A GÁLÁT RENDEZŐ HOMONNAY ZSOLT JÁSZAI MARI- ÉS HONTHY-DÍJAS SZÍNMŰVÉSZ, AZ OPERETTSZÍNHÁZ MŰVÉSZETI VEZETŐJE BESZÉLGET.

 A gálaest során elhangzanak a komponista népszerű dalai, mások mellett a János vitéz című daljátékból, az Operettszínház 2019 novemberében bemutatott, nagy sikerű előadásából. Színpadra lép Kiss Diána, Süle Dalma, György-Rózsa Sándor, Ninh Duc Hoang Long és Pete Ádám.

/Operettszinhaz.hu/


5721 zenebaratmoncsi 2023-12-12 02:23:32 [Válasz erre: 5718 Búbánat 2023-12-11 15:31:43]
Valóban jobb a magyar változat, a Holdfényes nyárészakák Kálmán Imrétől, mint a Damrau féle. Legalább is nekünk jobban tetszik. 
Valójában a magyar és a német dalszövegnek nem sok köze van egymáshoz. Ez megfigyelhető általában az operetteknél, hogy nincs köze a magyar és német dalszövegnek egymáshoz.

Igazából a  Kálmán és Ábrahám dal teljesen más, és a többi szerzőnek is sajátos a stílusa. 
A Kálmán dal a szerelmi mámort mutatja be, de igazából nincs benne olyan érzelmi hullámzás, mint az Ábrahám dalban.


5720 Búbánat 2023-12-11 22:37:56

Áthozom ide kedves fórumtársunk, „Tejberizs” aktuális bejegyzését (hozott linkjét) , ami a Mi újság a Szegedi Nemzeti Színház? topikjában már ott van.

Legyen itt is nyoma, hiszen egy közelgő Lehár-operett bemutatójáról kapunk híradást.

A december 15-i premier előtt közönségtalálkozó lesz december 12-én A mosoly országa-produkcióról.


5719 zenebaratmoncsi 2023-12-11 15:57:40 [Válasz erre: 5718 Búbánat 2023-12-11 15:31:43]
Az én fehér karomban c. dal a Bál a Savoyban operett filmváltozatába készült 1935-ben, a Dzsu-dzo-val (Niagara fox) együtt, 
Az eredeti szinpadi verzió 1932-es, abban ez a két dal szerepel. Első dal kifejezetten Alpár Gitta részére készült, mivel koloratur szoprán hangot igényel. Valójában el lehet énekelni mélyebben és elvontabban is, mint ahogy Dagmar Manzel teszi egy lemezén. 
Gitta Alpár: "In meinen weißen Armen" (Paul Abraham) (youtube.com)
Közelebb a szeretteidhez (youtube.com)

Ez pedig a másik 1935-ben írodott sláger. Ezt azért többet lehet hallani.
Sebő Miklós: Niagara-fox (Dzsú-dzsú) (youtube.com)


5718 Búbánat 2023-12-11 15:31:43 [Válasz erre: 5715 zenebaratmoncsi 2023-12-11 13:21:15]

Számomra a Damrau szopránján elhangzó Kálmán-melódia nem ismeretlen, hiszen a német nyelvű szövegkönyv alapján írt A farsang tündére című operett csak egy átirat, egy változat (1917) az eredetileg két évvel korábban Martos Ferenc és Bródy Miksa magyar nyelvű librettójára a Vígszínház számára készült „Zsuzsi kisasszony”-nak (1915).

Két magyar nyelvű rádiófelvételen is felcsendül ez a szép, érzelmes dal: tenor mellett baritonra transzponálva!

„Holdfényes, illatos nyáréjszakák, hűs kert ölén, szép rózsafák. Úgy vágyom oda én, ott él a kicsikém, húsvétkor rezedák virulnak! Édesebb, szebb ott a nyár, rózsák közt kislányka jár. Gyöngyöző könnyei értem hullnak, engem ő epedve vár! Hol vagytok nyáréjszakák? Hűs kert ölén, rózsafák? Virágot öntöző kicsiny leány, hol vagytok szép csodák?!...”

Kövecses Béla (tenor), km. a Magyar Állami Hangversenyzenekar, vezényel: Bánfalvy Miklós  - a Dankó Rádió többször leadta az elmúlt évek során!

Radnay György (bariton), km. a Fővárosi Operettszínház Zenekara, vezényel: Bánfalvy Miklós (YouTube-ról)

Nekem jobban tetszik ez a magyar nyelvű részlet, mint a Damrau énekelte (szoprán)-változat.

Mellesleg, Kálmán Imre élete vége felé készült interjúban két legkedvesebb operettje egyikeként a "Zsuzsi kisasszony"-t jelölte meg (másikként a hamar elfelejtett "A kiskirály"-t említette).

Bál a Savoyban c. Ábrahám-operett magyar nyelvű rádiós keresztmetszet-felvételén nem hangzik el ez a Madeleine-dal. Damrau énekfelvételéről most figyeltem fel erre a különleges szépségű énekszámra. 


5717 zenebaratmoncsi 2023-12-11 14:33:43
A translator.eu programmal próbáltam lefordítani a két dalt, hogy legalább értsük, hogy miről is szól.

Emmerich Kálmán 1882–1953 (zene)| Alfred Maria Willner & Rudolf Österreicher 1881–1966 (dalszöveg)
Die Faschingsfee “Liebe, ich sehn’ mich nach dir”
Szerelem, vágyom rád

ALEXANDRA MARIA HERCEGNŐ
Éljen az esély! Éljen a bohémizmus! 
Amikor a véletlen pezsgőt szolgál fel nekem, 
Látom a világot rózsákkal koszorúzva!
Ami már régen elsüllyedt, felemelkedik, újra világossá válik, 
Csak egyszer igazán szeretni akarok.
Szerelem, vágyom rád!
Szerelem, ó, gyere hozzám!
Csókolni akarok, mint mások forrón,
egészen addig, amíg semmit sem tudok a világon!
Csak nézz a szemébe 
amíg a szemek meg nem értik egymást, 
Hallgasd meg azt a szót, amelyet mindig megtagadtak tőlem: 
Szeretlek, szeretlek!
Bárcsak jó lenne hozzám a sors,
Nem félnék, lenne bátorságom!
Bárcsak valami kedves jönne ide, ami mind az enyém lenne,
Ezt meg akarom tartani, nem akarom elengedni.
Igen, ez szép lenne, olyan szép,
Igen, ez csodálatos lenne, ha igaz lenne.
Szerelem, vágyom rád! 
Szerelem, ó, gyere hozzám! és így tovább
Dvion (youtube.com)

Paul Abraham 1892–1960 (zene) | Alfred Grünwald 1884–1951 (dalszöveg)
Ball im Savoy “In meinen weißen Armen” 4.0
Fehér karjaimban (Az én fehér karomban)

Egy férfi megesküdött rám 
hogy örökké hű legyen (lesz) hozzám, 
megszegte a hűség esküjét, 
Hamarosan vége lett az őrületnek.
Most mindenkinek fizetnie kell érte, 
hogy nagyon szerettem őt. 
A lábamnál fekszenek, 
De én, már nem szeretek senkit. 

Fehér karjaimban, 
Sok ember keresi a szerencséjét, 
Nem ismerek irgalmat 
készségével. 
Fél életét adja
egy csókra (csókért) tőlem, 
Nem tudok (tudom) szívet (szívem) adni 
Nem tehetek róla. 

Hittétek, kedveseim, 
nagyon meleg és vad volt, 
Csak hideg maradtam, 
Csak játszottam. 
Kigúnyolom gyötrelmeiteket 
Nevetek a fájdalmadon, 
Mert mindent megkaphatsz, 
Csak egy dolog semmi: a szívem. 

Nem ismerek irgalmat 
készségével stb
Ball im Savoy: "In meinen weißen Armen" (Madeleine) (youtube.com)

Hát ez így azért nem a legjobb fordítás. Megpróbálom a google translate-val.

Egy férfi megesküdött nekem
hogy örökké hűséges lesz hozzám,
megszegte a hűségi esküt,
hamarosan vége lett a rohanásnak.
Most mindenkinek fizetnie kell
hogy nagyon szerettem őt.
A lábam előtt hevernek,
de én, már nem szeretek senkit.

Fehér karomban,
sok ember keresi a boldogságát,
nincs kegyelem
ügyességével.
Fél életét adja
egy csókra tőlem,
Nem tudok szívet adni
Nem tudok segíteni.

Hittél, szerelmem,
nagyon meleg volt és vad,
Csak hideg voltam,
csak játszottam.
Kinevetem a gyötrelmeidet
nevetek a fájdalmadon,
mert mindent megkaphatsz,
csak egy dolog: a szívem.

nincs kegyelem
ügyességével stb

5716 zenebaratmoncsi 2023-12-11 13:45:32
Közben az alábbi linken megtaláltam a német dalszöveget is, emellett a CD boritón lévő képek is itt vannak, ill. egy riort Diana Damrau-val.
Operette-booklet.pdf (diana-damrau.com)

Emmerich Kálmán 1882–1953 | Alfred Maria Willner & Rudolf Österreicher 1881–1966 5 
Die Faschingsfee “Liebe, ich sehn’ mich nach dir” 4.09
FÜRSTIN ALEXANDRA MARIA 

Es lebe der Zufall! Es lebe die Bohème! 
Wenn mir der Zufall Champagner kredenzt, 
seh’ ich die Welt rosenbekränzt! 
Was längst versunken war, steigt auf, wird wieder klar, 
einmal nur möcht’ ich wirklich lieben. 

Liebe, ich sehn’ mich nach dir! 
Liebe, o komm doch zu mir! 
Möcht einmal küssen wie and’re heiß, 
bis nichts von der Welt ich mehr weiß! 
Einmal ins Auge nur seh’n 
bis sich die Blicke versteh’n, 
hören das Wort, das versagt mir stets blieb: 
Dich hab ich, dich nur lieb! 

Wär’ mir das Schicksal doch einmal nur gut, 
wär’ mir nicht bang’, ich hätt’ schon Mut! 
Käm’ nur was Liebes her, das ganz mein Eigen wär’, 
das möcht ich halten, nicht mehr lassen. 
Ja, das wäre freilich schön, so wunderschön,
ja, das wäre wunderbar, wär’s auch nur wahr. 

Liebe, ich sehn’ mich nach dir! 
Liebe, ach komm doch zu mir! usw
Dvion (youtube.com)

Paul Abraham 1892–1960 | Alfred Grünwald 1884–1951 
Ball im Savoy “In meinen weißen Armen” 4.01
MADELEINE 

Mir hat ein Mann geschworen, 
dass er mir ewig treu, 
er brach den Schwur der Treue, 
bald war der Rausch vorbei.
Nun müssen alle büßen, 
dass ich ihn liebte sehr. 
Sie liegen mir zu Füßen, 
doch ich, ich liebe keinen mehr. 

In meinen weißen Armen, 
sucht mancher Mann sein Glück, 
ich kenne kein Erbarmen 
mit seinem Geschick. 
Er gibt sein halbes Leben
für einen Kuss von mir, 
ein Herz kann ich nicht geben, 
ich kann nichts dafür. 

Du hast geglaubt mein Lieben, 
war wirklich heiß und wild, 
ich bin nur kalt geblieben, 
ich hab nur gespielt. 
Ich spotte deiner Qualen 
ich lache deinem Schmerz, 
denn alles kannst du haben, 
nur eines nichts: mein Herz. 

Ich kenne kein Erbarmen 
mit seinem Geschick usw

5715 zenebaratmoncsi 2023-12-11 13:21:15 [Válasz erre: 5714 Búbánat 2023-12-11 10:47:05]
Igen, fent van már a youtube-n. Csodálatosan énekel. Szépek a dalok is.
Azt egyenlőre nem tudom, hogy a koncerten ezeken a dalokon kívül énekelnek-e mást is, mivel szerintem szünet nélkül rendkívül nehéz lenne előadni ezt a 18 dalt. Szokott lyenkor a dalok között énekelni meghívott énekes.
Mit szóltál az ismeretlen Kálmán Imre dalhoz és az eredetileg Alpár Gittának, a Bál a Savoyban c. filmbe írt Ábrahám Pál dalhoz?


5714 Búbánat 2023-12-11 10:47:05 [Válasz erre: 5713 zenebaratmoncsi 2023-12-11 01:50:19]
Érdemes lesz Diana Damrau operettlemezét beszereznem (addig is szép részletek a YouTube-on megtalálhatók, meghallgathatók) és persze az operett-koncertjén ott leszek a Müpában, hogy élőben is élvezhessem mindezt!

5713 zenebaratmoncsi 2023-12-11 01:50:19

ÍZLETES HANGZÁSSAL

.

Donizetti drámai bel canto szerepeinek (Lucia, Maria Stuarda, Anna Bolena) kompozíciójában Diana Damrau, látszólag elérve vokális lehetőségeinek határait, szünetet tartott, és a "könnyű műfaj" felé fordult. A 2022-es dupla album, a "My Christmas" már tanúskodott erről. Most anyavállalata, az ERATO új lemezt ad ki a német szopránnal, amely az egyszerű Operett címet viseli (talán Noel Coward darabjára utalva?), és amelyet 2023 januárja és júliusa között vettek fel Münchenben és Salzburgban (5054197827983). Különleges hangsúlyt ad az album alcíme BÉCS . BERLIN. PÁRIZS, mert az énekesnő fantasztikus utazását jelképezi a 19. századi operett világába ezzel a három fontos állomással. A programsorrendben azonban keverednek a metropoliszokat jelentő címek, ami persze bájos változatosságot hoz magával.

Az előjáték Manon "Légy lelkem császára" című műve Robert Stolz A kedvenc című művéből – ezt a címet Hilde Gueden és Anneliese Rothenberger legendás interpretációi tették híressé. Ehhez képest Damrau tiszteletre méltónak tartja magát – kevésbé hölgyszerű és elbűvölő, fiatalosabb és kacérabb. A következő cím, "A holdban fekvő kastélyok", Paul Lincke feleségétől, Luna-tól, szintén népszerű, például Lucia Popp tervében. Damrau itt is egy pimasz soubrette hangra támaszkodik.

Több szám Lehár Ferenc műveiből származik, amelyek közül az egyik ritkán hallható: "Ez is nem volt más, mint álom" Évától. Itt a szólista élvezi a keringő őrületét, bevallottan lehetővé téve az erőltetett hangok meghallgatását a kitett regiszterben. Ezzel szemben Friedericke-től a "Miért csókoltál meg ébren?" című dal, amely melankolikus hangulatában az egyik legsikeresebb cím, Paganini "Love, you heaven on earth" és a cigányszerelem "Hör' ich Cymbalklänge" népszerű és többször hallható slágerei. Ez utóbbi szám különösen illik az énekesnő temperamentumához gyors tempójú szerkezetében, éljenzik és szikrázik a verve és az esprit. Csábító kifinomultsággal énekli Kálmán A karneváltündér című operájából a "Szerelem, vágyom rád"-at, de itt is hangsúlyos magassággal. Millöcker Die Dubarry ("Adom a szívem") címadó hősnőjének szólója nagyon sikeres. Figyelemre méltó Paul Abraham Savoyai-báljának részlete, az "In my white arms", amelyben Damrau meghökkentő Weill hangot kezel, ami kitekintés lehet az énekes jövőbeli tevékenységére (Teresa Stratas analógiájára). A műsor utolsó írása, Oscar Straus Manonjának "Nő vagyok" című műve harmonikus lezárása a dicsekvő dívaadásoknak.

A francia hozzájárulások igazi ritkaságokat kínálnak. Francis Lopez Andalousie című dalával kezdődik, pimasz aplombal, majd André Messager Monsieur Beaucaire "Rossignol, tout comme autrefois" című dalával. A zeneszerző második címe később jelent meg: "J'ai deux amants" a L'Amour masqué-ból. Egy másik francia hozzájárulás, Aspasie "Mon cher Phi-Phi" című műve Henri Christiné Phi-Phi című operettjéből származik, és élénk páros, amelynek hatását az énekes nem hagyja ki kifejezett akcentussal.

A szoprán illusztris társaságban szerepel Johann Strauss II (Das Lied der Liebe), Robert Stolz (White Horse Inn) és Richard Heuberger (Az operabál) címekkel, ahol Jonas Kaufmann tenor csatlakozik hozzá. II. J. Strauss "Flörtduettjében" a szoprán és a tenor bájosan dobálja egymásnak a labdákat, az Operabál-duettben pedig olyan atmoszférikus jelenetet kínálnak, mint valami élő előadásból.

Johann Strauss II The Queen's Lace Scarf című művének Where the Wild Rose Blooms című dalában Diana Damrau partnere Elke Kottmair szoprán és Emily Sierra mezzoszoprán. Nagyon hangulatosan énekli a keringőszerű címet, és kollégái jól támogatják. A Müncheni Rádiózenekar, amely ízletes hangzásával utazásra invitálja Önt, mesés partnere az énekesnek. Ernst Theis karmester ügyesen állítja be saját hangsúlyait. Bernd Hoppe



5712 Búbánat 2023-12-09 11:10:10

 Az M5 csatornán láthatjuk ma éjjel, 23.25-től

  „Bécsi elegancia, magyar virtus”

 a Gödöllői Szimfonikus Zenekar nyárköszöntő ünnepi koncertje – 2022. június 11. 

  Gödöllői Királyi Kastély Díszudvara

 A szabadtéri koncerten részletek hangzanak el ifj. J. Strauss,  C. Millöcker, C. M. Ziehrer, Lehár F., Kálmán I., Huszka J. és Szirmai A.  műveiből

 Közreműködnek:

Rőser Orsolya Hajnalka - szoprán

Lukács Anita - szoprán

Vadász Zsolt - tenor

Fülep Máté – bariton

 A gálaműsor tánckara

 Koreográfus: Sebestyén Csaba

 Vezényel: Rácz Márton


5711 zenebaratmoncsi 2023-12-09 01:32:40
És Görögországban is előkerül az operett, mint műfaj.... a leghíresebb görög szerző operettjét veszik elő. Ennek a számunkra ismeretlen operettnek a témája nagyon is aktuális ....

Theophrastos Sakellaridis Sataneri című operettje P. K. Epilogitól

A vidám Sataneri dicséri a pokol felsőbbrendűségét a menny felett

Publikálva 06. december 2023

A Kulturális Mozgalom Epilogia a Piknik a viharban című operett tavalyi sikeres bemutatása után egy másik művel folytatódik ebből a sajátos zenés színházi műfajból. Ismét a görög operett úttörőjének, Theophrastos Sakellaridisnak a Sátáni című művét választja.

A vidám Sataneri egy színészi darab, amely a pokol felsőbbrendűségét ünnepli a menny felett, bátran és ironikusan választva a modern erkölcstelenség előnyeit a hagyományos erkölcs helyett. A darab az időszerű és időtlen büntetlenséget szatirizálja Andrew, egy szerencsétlen "hiteladó" történetén keresztül. András, csalódva a becsületessége által rákényszerített helyzet miatt, arra kéri a Sátánt, hogy jöjjön és vigye el... ahogy ez történik. Tehát Sátán a mennybe és a pokolba vezeti Andrást. Húsz év közkincstárnokként, becsületes, de nincstelen. Mindenütt tartozik. A hitelezők üldözik.... Ez nem élet. Unatkozott, kétségbeesett. A pokolban gazdagságot, dicsőséget, lakomákat, szeretetet fog látni. Csak Isten arca nem lesz soha többé látható. De mit is tegyek? Amennyire ő látta, mit nyert?

Egy időtlen kérdés, amely manapság szörnyű méreteket öltött, élesen, de szatirikusan is bemutatásra kerül. A problematizálni akaró előadás éleslátással és erkölcsi merevségek nélkül közelíti meg a témát.

Rendezés, forgatókönyv-adaptáció: Angela-Kleopátra Szaroglou Zenei felügyelet: Michalis Grigoriou

Szólisták: Mariza Anastasiadi, Marios Andreou, Stelios Georgiou, Tasoula Vorka, Giorgos Kalamakis, Odysseas Alexandridis

Résztvevők:
A kulturális mozgalom kórusa
 válogatás

Zenészek: Kyriakos Kyriacou (zongora), Doros Zisimos (cselló), Nikos Pantechis (harmonika), Barbara Loukas (hegedű), Ioannis Karseras (nagybőgő).

Rialto Színház, december 17., vasárnap, 20:00

Időtartam: 65', Jegyek: € 15 / 12. E-jegy www.rialto.com.cy vagy hívja a színház telefonját 77777745 (hétfőtől péntekig 10:00 - 15:00)



5710 zenebaratmoncsi 2023-12-09 00:29:04 [Válasz erre: 5709 varganiki 2023-12-08 21:25:04]
Meg lehet hallgatni, de nem lesz belőle egy sláger. 

5709 varganiki 2023-12-08 21:25:04
Az Orfeum Mágusában, ezért a dalért kapott Fischl Mónika minden egyes előadás után(mind a négy előadásán ott voltam) hatalmas ovációt. Lukács Anita és Füredi Nikolett akik szintén éneklik ezt a dalt, ekkora tapsot nem kaptak
https://www.youtube.com/watch?v=qG2RTlWZTfQ

5708 varganiki 2023-12-08 21:23:30 [Válasz erre: 5706 zenebaratmoncsi 2023-12-07 20:06:07]
Szia, Boros Misi mint a fiatal Kálmán Imre csak a darab legvégén jelenik meg és nem sok szerepe van, inkább tisztelgés előtte. Nagyjából annyiban kimerül a szerepe, hogy Somossy az új Orfeumába magával akarja vinni a fiút, akit akkor nem ismer és aki Kálmán Imreként mutatkozik be. A végén van egy nagyon hangulatos jelenet, amely akár a darab befejezése is lehetett volna: Armina és Somossy egymásba kapaszkodva hallgatja a fiú zongorajátékát, természetesen Kálmán dallamok csendülnek fel, majd Armina közli az urával, hogy vége a kimenőnek, ideje hazamenniük. 
Ezen kívül még egy jelenete van: Miska aki az Orfeum főpincére, felajánlja, hogy vesz neki egy zongorát, mivel tudja szegény családból származik. Imruska(így becézik a darabban) viszont köszönettel visszautasítja, ő a saját pénzén szeretne majd zongorát magának.
Nagyjából ennyi az egész szerepe :)

5707 Búbánat 2023-12-07 22:55:28

Nálam a topik tetején egy link nyílik meg:

"WO DU NICHT BIST, KANN ICH NICHT SEIN!" - Volkstheater Wient

Hogyan és miért került oda? (Vagy ez csak az én gépemen tűnik fel?...)  A görgetéskor is ott marad  a felületen...

5706 zenebaratmoncsi 2023-12-07 20:06:07 [Válasz erre: 5693 varganiki 2023-11-22 18:14:44]
Most olvastam, hogy az Orfeum mágusában szerepet kap Boros Misi személyében a kis Kálmán Imre.
Nem egészen értem, hogy miért is van a darabban, hisz ekkor még nem fordult az operett felé.... erről tudsz mondani valamit? Más zeneszerző is szerepel a darabban, és ha igen, kik?

5705 Búbánat 2023-12-03 23:12:46 [Válasz erre: 5703 zenebaratmoncsi 2023-12-03 21:43:08]
Inkább magáról a műfajról esik szó a könyvben, felvillantja az osztrák-magyar monarchia időszakát, de elidőz az ötvenes évek viszonyai közt született ill. játszott daraboknál, miközben betekintést nyújt a hazai operettjátszás kulisszatitkaiba és kis "sztorikat” villant fel az ismert operettkomponisták életéből, továbbá epizódszerű történeteket olvashatunk korabeli, hazai színházi előadóművészek (énekesek, színészek) alkotó műhelyéből - szórakoztatóan... 

5704 Edmond Dantes 2023-12-03 22:31:05 [Válasz erre: 5702 Búbánat 2023-11-26 11:05:29]
Màr megrendeltem :-)

5703 zenebaratmoncsi 2023-12-03 21:43:08
Milyen operettszerzők és operettek szerepelnek a könyvben? Ill. szinészek

5702 Búbánat 2023-11-26 11:05:29

Egész friss könyvújdonság: 

László Ferenc: Operettország

Jaffa kiadó, 2023, Oldalszám: 280, Méret: 140 mm x 200 mm


A fülszövegből:

Miként emelkedett a levegőbe az egyik legelső magyar operettprimadonna? Mit akart elénekelni Jókai Johann Straussnak? Hogyan készült a szocialista operett és a Honthy-kultusz? Mi köze volt a Leányvásárnak Molnár Ferenc szerelmi életéhez? No és miként vált a román sanzonettből magyar csárdáskirálynő? Vagy csárdáskirályné? S egyáltalán: melyik is a címszerep Kálmán Imre leghíresebb operettjében?

Ilyen és ehhez hasonló kérdések sorát tárgyalja az Operettország, amely a műfaj bécsi-budapesti vonulatának 15 meghatározó alakját mutatja be Johann Strausstól Blaha Lujzán át Rátonyi Róbertig.

Csupa figyelemreméltó személyiség, zeneszerzők és librettisták, primadonnák és táncoskomikusok, de éppígy színigazgatók is ott szerepelnek a kötet lapjain, s a fejezetek sora átfogó képet kínál e népszerű, de oly sokak által félreértett műfaj hazai, illetve monarchiabéli históriájáról...

Mert az operettnek szerencsére nincsenek se szentjei, se mártírjai, ám annál több a színes, vonzó és izgalmasan ellentmondásos egyéniség a műfaj múltjában.

László Ferenc a kötet előszavában egyebek közt azt írja, a kötet az operettműfaj taglalása mellett számos izgalmas témát érint, a fejezeteken keresztül ugyanis csaknem másfél évszázad színház-, kultúr- és politikatörténete, az ízlés és a mentalitás változásai, valamint az alkotók, az előadók és a közönségük életét egyaránt drámaian befolyásoló események tárulnak fel. A szerző egyúttal hangsúlyozza, könyve nem tudományos igényű, ugyanakkor „a lehetőségig könnyed, de azért megalapozott ismeretterjesztésre” tesz kísérletet, lemondva a mindentudás és a megfellebbezhetetlenség látszatáról.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.