Diana Damrau operett estje ma, 2025. 05. 09-től a Müpában.
Szóba hozom a Magyar Állami Operaház rég- és
közelmúlt operaénekesei közül azokat, akik nem csak az
Operaházban, hanem a Fővárosi Operettszínházban is egykor
maradandót alkottak:
Sárdy
János, Karizs Béla, Leblanc Győző, Rózsa Sándor, Maros Gábor, Bende
Zsolt, Palócz László, akik a rádió- és hanglemezfelvételeik
sokaságával - meg a televízióban is - népszerűsítették a "könnyebb"
zenés műfajt.
Az operett rádiófelvételeken hallható pedig, akiket az előző beírásomban nem említettem, további neveket is sorolhatok még az Operaház énekművészei közül:
Orosz Júlia,
Osváth Júlia, Raskó Magda, Moldován Stefánia, Ágai Karola, Erdész Zsuzsa,
Koltay Valéria, Déry Gabriella, Garancsy Márta, Gombos Éva, Dunszt Mária, Vámos
Ágnes, Fábry Edit, Gencsy Sári, Hankiss Ilona, Kalmár Magda, Kertesi Ingrid,
Kukely Júlia, Pitti Katalin, Zempléni Mária, Csengery Adrienn, Sass Sylvia,
Rost Andrea, Tokody Ilona, Csonka Zsuzsanna, Decsi Ágnes, Ötvös Csilla, Szőnyi
Olga, Palánkay Klára, Svéd Nóra, Szilvássy Margit, Kövecses Béla, Kenéz
Ernő, Fekete Pál, Bartha Alfonz, Külkey László, Kelen Tibor, Mátray
Ferenc, Göndöcs József, Rősler Endre, Szőnyi Ferenc, Fülöp Attila, B. Nagy
János, Berkes János, Gulyás Dénes, Nyári Zoltán, Bándi János, Kovács
József, Maleczky Oszkár, Begányi Ferenc, Gregor
József, Svéd Sándor, Domahidy László, Jámbor László, Reményi
Sándor, Nádas Tibor, Gáti István, Mersei Miklós, Póka Balázs, Sólyom-Nagy
Sándor, Csurja Tamás
A Fővárosi/Budapesti Operettszínház művészei közül is nagyon sokan szerepeltek a rádióban operett stúdiófelvételeken, többek közt:
Németh Marika, Petress Zsuzsa, Honthy Hanna, Zentay Anna, Gyenes Magda, Domonkos Zsuzsa, Gallay Judit, Lehoczky Zsuzsa, Oszvald Marika, Baksay Árpád, Rátonyi Róbert, Feleki Kamill, Bilicsi Tivadar, Hadics László, Homm Pál, Németh Sándor stb,
A Huszka év méltó megünneplésére 2014-ben az MTVA megbízásából 32 népszerű Huszka operett melódiát rögzített a Magyar Rádió 6-os stúdiójában a Dankó Rádió együttműködésében – opera- és operetténekesek közreműködésével:
Benedekffy Katalin, Dancs Annamária, Fischl Mónika, Geszthy Veronika, Kalocsai Zsuzsa, Kékkovács Mara, Nagy Ibolya, Szendy Szilvi valamint Balczó Péter, Boncsér Gergely, Clementis Tamás, Kerényi Miklós Máté, Nyári Zoltán, és Peller Károly előadásában. Közreműködött a Magyar Rádió Szimfonikus zenekara és énekkara. Vezényelt Kovács János
Az Operaház karmesterei közül többen is vezényeltek operettet, így a rádiófelvételeken is:
Ferencsik János, Kerekes János, Erdélyi Miklós, Blum Tamás, Borbély Gyula, Lukács Ervin, Németh Amadé, Kovács János.
Igen a Ninera is érvényes. Nem tudom hogy más napokon is van e ilyen, de feltételezem hogy lesz
Ez jó hír. Nine-ra is? Hol lehet ezeket átvenni? Csak ezen a két napon volt?
A színházban a borssúrák mellé szerdán, illetve a mai napon is 30%-os kuponokat osztogattak, a májusi előadásokra kivéve az István a Királyt, mivel az ugye szépen fogy. Az Istvánra én is megyek 24-én, mivel akkor debütál Nemes Tibor István szerepében :)
Tőlem tehetik a Lili bárónőt nagy színpadra is, csak ne számítson új premiernek.... mivel az csak kettő lehet. Reméljük azért idén több új premier lesz. Különben a Lili kis zenekarral mehetne a Kálmán Imre Theátrumban is. Abban van realítás, hogy nem egy zongorára lett írva... nem kamaraoperettnek szánták.
Nem reagáltál a Lili bárónő kapcsán felvetett gondolatomra: a szűk Raktárszínház játszóhelyről nagyszínpadra alkalmazni a nagyoperettet. Régen sokszor láttam én is a darabot, más színházakban jobb-rosszabb kiállításban, a zenei oldalról minden esetben áthangszerelve, gyengén "muzsikálva". Nincs sok kellemes emlékem ezekről az előadásokról.
Ja most hirtelen megtelt a 3 Mosoly országa előadás....nemrég még kongott az ürességtől. Most a Hegedűs a háztetőn üres....sőt az István a király is az és a Monte Cristo grófja is? Hogy lehetséges ez a hirtelen megtelés? Talán ajándékjegyek?
Igen, ezt én is hallomásból tudom, de remélem azért azt meghagyják. Azt is hallomásból tudom, hogy Nemes Tibor lehet a Mária Főhadnagy harmadik Jancsó Bálintja. Szerintem nagyon jó választás lenne, nagyon jó, erős hangja van és a játékában sem lehet kivetni valót találni.
Múltkor a Mágnás Miskát is említetted, hogy lehet, hogy leveszik. Bár szerintem még van benne 1 év tartalék, legalábbis viszonylag fogytak rá a jegyek.
Igen a Viktóriában van egy igazi nagy primadonna és egy bonviván szerep, + 2-2 szubrett ill. táncos komikus. Sok színésznek adna lehetőséget. Emellett sok féle zene: jazz, stepp tánc, magyaros dalok, kínai/japán ill. orosz zene sőt ezek keveréke. Ez önmagában nagyon változatos. Érzelmi hullámvasút: szerelem, megcsalás, szakítás, újra összejövés...
Az előbb említett Nemes Tibor pl így énekli a Vágyom egy nő utánt, méghozzá románul:
Ami már biztosan búcsúzik, az a Jövőre Veled Itt, ez raktárszínházas. De búcsúzik a Pendragon Legenda is(már a júniusi előadások sem lesznek megtartva), illetve nagy eséllyel a Virágot Algernonnak is lekerül. Nagyszínpadosok közül ahogy említetted a Nine illetve a Mosoly Országa az, amire nagy esélyt látok, de a Marica Grófnő és a La Mancha Lovagja sincs biztonságban. Ábrahám Viktóriájának én is örülnék, került pár nagy tehetség a színház berkeibe(Lipics Franciska, Nagy Alma Virág, Nemes Tibor, Tassonyi Balázs) velük és az ismert operettesekkel biztosan nagy siker lenne. Végre akadnak fiatal bonviván és primadonna jelöltek, előbbire amúgy is nagy szükség volt már.
Viszont a Lili bárónő vidéken sok helyen ment, meg a Bob herceg is.
Régi vesszőparipám: a Lili bárónő c. Huszka-klasszikust hosszú évek óta csak egy "cingár" zongorával kísérve, "kamaradarabként" játsszák, eldugva, az Operettszínház kis Raktárszínházában! "Operett-fantázia" megjelöléssel! Egy klasszikusnak számító nagyoperettet! Engem ez háborít fel. Egyszer tettek kivételt: jubileumi alkalomra bevitték a Nagyszínpadra és zenekarral is előadták, koncertszerűen az operettet - a közönség kikövetelte, egyszeri alkalom volt.
Ja a két kisszinpadon tavaly se volt semmi új, csak egyre csökken az előadások száma. Nagyszínpad 2 bemutató. Az egyel korábbi évad se volt jobb-e téren. Illene legalább 4 nagyszinpadi premier és 2-2 kisszínpadon. Persze ez csak hiú ábránd. De akkor mit fognak nézni? Amik most mennek is hamar lefutnak... utána pangás lesz.
Jó hogy előkerültél, legalább van kivel csevegni.
Pótlás bizonyára lesz, csak remélni tudom, hogy nem másik három-négy, ugyancsak sokszor játszott darabot kapunk - még ha új rendezésben is állítják elő; a közönség persze kíváncsi minden újdonságra (akkor is ha "leporolt"), azzal nem lesz gond.
Hát én is kíváncsi leszek, tekintve hogy több darab is lekerül a repertoárról a Kálmán Imre Teátrum és a Raktárszínházban is. A nagyszínpados darabokból is bizonyosan vesznek le darabokat, ezeket azért illene majd pótolniuk valamivel.
Én is úgy gondolom, hogy a Margitszigeten már látott (eredetileg a Kecskeméti Katona József Színház produkciójában színre került) Luxemburg grófját viszi át Szente Vajk rendező a József Attila Színházba. (Esetleg koprodukcióként.)
Szia, ida azért nem írtam mert az utóbbi két hetem a Carmen körül forgott. 4szer néztem meg mindhárom szereposztással, írtam is véleményt az egyikről a musicales topicban :)
Mi van varganikivel? Hiányolom, már több mint egy hónapja nem írt, pedig ő sok helyen forog.
A kecskeméti színházat már említettem én is korábban. A Szente Vajk pedig ugyanazt a produkciót teszi fel, ami a margitszigeti szabadtérin ment?
A József Attila Színház
bemutatói a 2024/25-ös évadban:
Lehár Ferenc: Luxemburg
grófja (bemutató: 2024. szeptember 28., rendező: Szente Vajk)
A Kecskeméti Katona József Nemzeti
Színház bemutatói a 2024/25-ös évadban:
Nagyszínház:
Jacobi Viktor – Bródy Miksa – Martos Ferenc: Leányvásár (operett,
rendező: Juronics Tamás, bemutató: 2024. november 8.)
A Bartók Rádió tegnap délutáni adása – Muzsikuslegendák: Huszka Jenő zeneszerző - a MédiaKlikk oldaláról visszahallgatható: itt.
A szerkesztő-műsorvezető, Némethy Attila műsorában ezek a bejátszott dalbetétek csendültek fel:
1. Huszka Jenő – Martos Ferenc: Aranyvirág –
Aranyvirág dala, I. felv., „Tarantella” (Lehoczky Éva, km. a
Budapesti Madrigálkórus és a Magyar Állami Hangversenyzenekar, vezényel:
Bánfalvy Miklós) - Magyar Rádió, 1957
„Vállam, állam, mint a márvány, nincsen
párja Carrarán!.../Simogatni, hízelegni, tudnak jól e kis kacsók, ámde jobban,
lángolóbban is izgat, ajkain a csók!...”
2. Huszka
Jenő – Háy Gyula – Fischer Sándor: Szabadság, szerelem – Nyitány (km. a Magyar Rádió Szimfonikus
Zenekara, vezényel: Várady László) - a daljáték keresztmetszet-felvételének
bemutatója: 1955. június 25., Kossuth Rádió, 18.20 - 19.00
3. Huszka
Jenő – Bakonyi Károly – Martos Ferenc: Bob herceg – Pomponius dala „A holló
legendája” (Svéd Sándor, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Polgár
Tibor) - részletek Huszka operettjeiből,
1952. december 7., Kossuth Rádió, 14.00 - 15.00
„Volt
egyszer egy fehér galamb, ragyogott a tollazatja, csókos csőrét szép királylány
ölelgette, csókolgatta.../Szép tavaszra, nyárra, őszre, szép galambom, visszajössz-e?...”
4. Huszka Jenő – Bakonyi
Károly – Martos Ferenc:
Bob herceg – Bob belépője (Ilosfalvy
Róbert, km. az MRT Szimfonikus Zenekar, vezényel: Sebestyén András) - A
Rádió Dalszínházának bemutatója - teljes felvétel: 1965. április 18., Kossuth
Rádió, 20.20 - 22.00
„Londonban, hej,
van számos utca és minden utcán van sarok…”
5. Huszka Jenő – Martos Ferenc: Gül baba – Mujkó nótája (Gáti
István, km. az MRT Szimfonikus Zenekar, vezényel: Makláry László) -
Qualiton, teljes felvétel, 1986
„Darumadár
fönn az égen hazafelé szálldogál, vándorbottal a kezében, cigánylegény
meg-megáll...”
6. Huszka Jenő – Martos Ferenc: Lili bárónő – Lili és Illésházy gróf szerelmi
kettőse (Gyurkovics Mária és Svéd Sándor, km. a Magyar Rádió Szimfonikus
Zenekara, vezényel: Polgár Tibor) - részletek Huszka operettjeiből,
1952. december 7., Kossuth Rádió, 14.00 - 15.00
„Boldogan
halnék meg én, csókot lehelve aranyhajára... /Szellő szárnyán szállj velem,
repülj velem, erdők mély vadonán kószáljunk szerelmesen...”
7. Huszka Jenő – Martos Ferenc: Lili bárónő – Cigaretta-keringő, I.
felv. (Clarisse és Illésházy gróf kettőse
(Petress Zsuzsa és Sárdy János, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara,
vezényel: Polgár Tibor) - részletek
Huszka operettjeiből, 1952. december 7., Kossuth Rádió, 14.00 -15.00
„Engedje
meg, hogy úgy mint régen, tűzzel kínáljam, szép babám.../Egy kis cigaretta,
valódi, finom, oly illatos, enyhe, mint rózsaszirom...”
8. Huszka Jenő – Martos Ferenc: Lili bárónő – Vidám kettős (Zempléni
Mária és Rozsos István, km. az MRT
Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András) - A Rádió
Dalszínházának bemutatója - teljes felvétel: 1983. október 10., Petőfi Rádió,
20.35 - 22.30
„Hogyha szeretnél engemet, úgy, mint én
tégedet.../Gyere, csókolj meg szaporán, tubicám, ha meg főztél most, megegyél,
de meg ám...”
9. Huszka
Jenő – Szilágyi László: Mária főhadnagy – Dal (Honthy Hanna, km. a Fővárosi Operettszínház
Zenekara, vezényel: Endre Emil)
„Álom,
hogy ezen a bálon, két szerelmes szív egymásra lel.../Én mától kezdve csak
terólad álmodom, álmomban két karomba zárlak, angyalom...”
10. Huszka
Jenő – Szilágyi László: Mária főhadnagy – Mária
és Bálint szerelmi kettőse, I. felv.
(László Margit és Melis György, km. az MRT
Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András) – Rádióbemutató: 1967. augusztus 25., Kossuth
Rádió, 19.32 - 20.12; Huszka Jenő Erzsébet című daljátékának részleteivel
együtt
„Szeretem! vagy mondjuk igy: Ich liebe dich! A
kisasszony wunderlich! Szép és csodás!
/Szabad-e remélnem, hogy egyszer megsajnál? Úgy kellene nékem egy kis reménysugár...”
11. Huszka Jenő – Martos Ferenc: Gül baba – Gábor
diák bordala (Sárdy János, km Gyurkovics Mária, a Földényi-kórus és a Magyar Rádió
Szimfonikus Zenekara, vezényel: Polgár Tibor) - részletek Huszka operettjeiből, 1952. december 7., Kossuth
Rádió, 14.00 -15.00
„A kulacsom
kotyogós, kotyogós, hej, a gégém iszamós, csuszamós... /Borban az igazság,
borban a vigasz, borban hadd felejtsünk, borban a tavasz...”
12. Huszka
Jenő – Háy Gyula – Fischer Sándor: Szabadság, szerelem – Melchior dala - „Doktor úr” (Csákányi László, km. a MÁV
Szimfonikus Zenekar, vezényel: Behár György) - más Huszka-operettek
részleteivel, Hungaroton, 1977, Petőfi Rádió, 1979. február 24., 21.20 - 22.00
„Társtalanul járogat az orvos, csak egy régi divatú vén ernyőt
hordoz.../Doktor úr! Doktor úr! Itt bent valami fáj. Azt hiszem, a szívemmel baj
van...”
A
Bartók Rádió mai műsorán szerepel (18.30 -19.30)
„Muzsikuslegendák”
Huszka Jenő zeneszerző
Szerkesztő-műsorvezető:
Némethy Attila
A mosoly országa - Budapesti Operettszínház | Jegy.hu
Pompás duett a La Périchole-ból. Megjegyzem, ezt a részletet a Budapesti Operettszínház átvette az eredetiből és Fleurette/Saphir kettőseként - a zenei betéteket bővítve - berakta a Székely Kriszta rendezte, 2018-ban bemutatott Kékszakáll c., másik Offenbach-operettbe.
Peller Anna és Kocsis Dénes - a 2016-os Budavári Palotakoncerten előadott számuk után – az Operettszínházban, már 2017-ben, a Kékszakáll-t beharangozó, előzetes sajtótájékoztatón is előadták ezt a vidám duettet – itt csupán zongorakísérettel.Ez a dal is a La Perichole-ból Van:
Kapcs. 5924. sorszám
Ha már Diana Damrau koncertje a téma és azon elhangzó
egyik operettrészletet, a Périchole-egyik áriáját
hozod „mutatóba”, felhívom figyelmed még a továbbiakra.
Érdemes meghallgatni a youtube-ról a La Périchole
teljes, színházi felvételét - kitűnő darab. Jól ismerem élő előadás- és stúdiófelvételekről is:
Offenbach: La Périchole – Genfi Nagyszínház, 1982
Maria Ewing (Périchole), Neil Rosenshein,
Gabriel Bacquier, Orchestre de la Suisse Romande. Direction: Marc Soustrot. Metteur
en scène: Jérôme Savary. Grand Théâtre de Genève – 1982
Erről a felvételről külön belinkelem ide a „Je suis grise” mellett a másik ismert
Périchole-áriát, mégpedig a két éve elhunyt kiváló amerikai mezzoszoprán
előadásában:
Offenbach: La Périchole – „O mon cher amant, je te jure” - Maria Ewing (Genf, 1982)
Úgyhogy, én is igen kíváncsi leszek Damrau tolmácsolásában
elhangzó „Je suis grise”, a Mámor címen is
ismert dalra a Périchole-ból.
A Magyar Rádió - az operettműsoraiban - évtizedeken át sugárzott részleteket Offenbach klasszikus nagyoperettjéből.
A fórumon az „Operett a magyar rádióban (1949-től
napjainkig)” topikban részleteztem, amit erről a műről
tudni érdemes.
Lásd ott az 5207. sorszám alatt. (A feljövő oldalon visszafelé kell görgetni, hogy elolvashasd.)
Amúgy sok éve ment a
Mezzón (akkor még Muzzik) egy Offenbach-széria: Jérôme Savary rendezései és más
produkcióké. Akkor sorra felvettem videóra (később már DVD-n is megvettem):
Périchole (1982, Genf), Párizsi élet (1984, Montpellier), Utazás a Holdba
(1986, Genf), A banditák két felvétele is (Lyon, Genf), Szép Heléna (két előadását),
Orfeusz az alvilágban (három különböző előadását), Kékszakáll (Genf),
Gerolsteini nagyhercegnő (Párizs)
Offenbachnak ezek az említett, teljes estét betöltő nagyoperettjei kerültek videóra, később
már DVD-n is forgalmazásra. Mind megvan.
Persze nem baj, hogy rövid, mindenesetre még soha sem hallottam sem a dalról, sem erről az Offenbach darabról (La Perichole). Első hallgatásra nem jött be, de harmadszorra már egész jó. Sajnos a szövegét nem értem, bár keveset tanultam franciául. Mindenesetre eltaláltam, mert tényleg mezzo-szoprán.
Anne Sofie von Otter - Offenbach - La Périchole - 'Je suis grise' - 2001 (youtube.com)
Pontosan:
- +Robert Stolz: Du sollst der Kaiser meiner Seele sein aus Der Favorit
+Franz Lehar: Wär es auch nichts als ein Traum im Glück aus Eva
+Emmerich Kalman: Liebe, ich sehn mich nach dir aus Die Faschingsfee
+Carl Millöcker: Ich schenk dir mein Herz aus Die Dubarry
+Francis Lopez: Ca fait tourner la tete aus Andalousie
+Johann Strauss II: Wo die wilde Rose erblüht aus Das Spitzentuch der Königin
+Andre Messager: Rossignol, tout comme autrefois aus Monsieur Beaucaire;
+Paul Abraham: In meinen weißen Armen aus Ball im Savoy
+Henri Cristine: Bien chapeaute aus Phi-Phi
+Oscar Straus: Ich bin eine Frau, die weiß, was sie will aus Manon
A Müpa oldaláról idemásolt műsorprogram szerint a május 9-i operett-koncerten
Diana Damrau
(szoprán) összesen 10 dalszámot fog előadni
–
ebből négy szoprán-tenor duett:
Benatzky - Stolz: Fogadó a Fehér Lóhoz
ifj. J. Strauss - Korngold: A szerelem dala
Heuberger: Az operabál
Kálmán: Csárdáskirálynő
Damrau hat operettdalt fog énekelni - szólóban:
Lehár: Paganini (Anna-Elisa
áriája)
Lehár:Friderika (Friderika
dala)
Lehár: Cigányszerelem (Ilona
dala)
Messager: Álarcos szerelem (Elle dala)
Offenbach: Périchole (Périchole
áriája)
Lincke: Frau Luna (Marie áriája)
A közzétett lista alapján a tenoráriák előadója Nikolaj Schukoff, akinek tolmácsolásában hangzanak fel:
Lehár: Paganini (Paganini
dala)
Kálmán: Marica grófnő (Taszilo
dala)
Lehár: A víg özvegy (Danilo belépője)
Fall: Az édes lovas (Grainville áriája)
Grothe: Hundert volle Gläser (tenor hangra komponált dal, azonban a műsorkiírásból nem derül ki,
hogy itt tenor énekli-e. Az is lehet, hogy a koncerten csupán a zenekar előadásában
halljuk.)
Zenekari számok:
ifj. J. Strauss: A denevér – nyitány
E. Strauss: Üdvözlet Budapestnek - francia polka,
op. 229
Josef Strauss: Csikós-Quadrille, op. 37
ifj. J. Strauss: Pesti csárdás, op. 23
E. Strauss: Pesti korcsolyázás - galopp, op. 96
ifj. J. Strauss: Cigánylány-Quadrille, op. 24
ifj. J.
Strauss: Éljen a Magyar! - polka, op. 332
És persze ráadások is várhatóak!
Április 17. után világosabban látom a helyzetemet. A jegyem megvan a koncertre - jó helyre...
Vezényel:
- Ernst Theis
- szopránDiana Damrau
Közreműködők:
- tenorNikolai Schukoff
- Magyar Állami Operaház Zenekara
Hogyhogy? Nekem és anyunak már van rá jegye, nem emiatt.
Van jegyem, de lehetséges, hogy nem fogok tudni elmenni Damrau operettestjére a Müpába.
Diana Damrau operettestje - „Liebe, du Himmel, 05.09 19:30 - elérhető jegy
Ábrahám Pál nagysikerű revüoperettje, a Bál a Savoyban megtekinthető szombaton (2024.04.06.) 23:10 perctől az M5 csatornán!
Uránia Nemzeti
Filmszínház
2024. április 9. 19 óra
“DENEVÉR 150”
Jegyvásárlás:
https://urania.jegy.hu//program/denever-150-160286/1125946
1874. április 5-én került sor ifj. Johann Strauss : A denevér - című
operettjének ősbemutatójára a bécsi Theater an der Wienben. Innen indult
világhódító útjára. Sikere százötven éve töretlen. Méltán nevezik az operettek
operettjének.
2023. július 8-án a szombathelyi Agora Sportcsarnokban különleges
látványelemekkel gazdagított, a színház és a film formanyelvét ötvöző,
nagyszabású produkció jött létre a Savaria Szimfonikus Zenekar szervezésében.
A főbb szerepekben olyan kiváló operaénekesekkel mint: RŐSER ORSOLYA HAJNALKA,
KOVÁCSHÁZI ISTVÁN, KRISZTA KINGA, BÁTKI FAZEKAS ZOLTÁN, MESTER VIKTÓRIA és
BONCSÉR GERGELY.
Az előadás karmestere, a zenekar művészeti igazgatója VAJDA GERGELY volt.
Az előadás rendezője HÁBETLER ANDRÁS.
2024. április 9-én 19 órától ennek az
előadásnak a filmfelvétele kerül levetítésre az Uránia Nemzeti Filmszínházban.
Ha szereti az operett műfaját és ismeri Strauss zseniális remekművét, akkor ezt
az előadást ne hagyja ki!
Ha a műfajt magát nem kedveli, de a jó színházat igen, akkor is érdemes
eljönnie!
Ünnepeljük együtt a 150 éves Denevért!
Mészáros Árpád Zsolt a Facebookon jelentette be, hogy 23 év után
otthagyja az Operettszínházat.
Tegnap éjjel (23.10 -től) az M5 csatorna
sugározta a Müpából a 2018-as V4 Operett-gála felvételét:
(Megjegyzem, a produkció hangfelvételét a Bartók Rádió korábban már sugározta.)
Az operettirodalom
emblematikus műveivel és a közép-európai térség négy kiváló énekesével
búcsúztatták a visegrádi együttműködés 2017/2018-as magyar elnökségét a V4
Operettgálán.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - 2018. 06.30.
Az operett-gála közreműködői:
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Peter Valentovič
Rost Andrea, szoprán
Katarzyna Kuncio, mezzoszoprán
Richard Samek, tenor
Clemens Unterreiner, bariton
Műsorvezető: Bősze Ádám
Műsor:
I. rész
1. Dvořák: g-moll
szláv tánc, op. 46, No. 8
2. Lehár: Giuditta – Octavio
dala: „Szép itt az élet és oly
vidám” (Richard Samek)
3. Kálmán: Csárdáskirálynő
- Szilvia belépője: "Hajhó,hajhó...Messze délen zordon hegyek
ölén..." (Rost Andrea)
4. Kálmán: Marica grófnő – Taszilo
dala: „Hej, cigány” (Clemens Unterreiner)
5. J. Strauss: A denevér
- Quadrille
- Orlovszky áriája (Katarzyna Kuncio)
6. Lehár: A víg özvegy – szerelmi
kettős: „Minden vágyam súgom
lágyan, csak szeress”(Rost Andrea, Clemens
Unterreiner)
7. Lehár: A mosoly országa – Szu-Csong dala: „Vágyom egy nő után” (Richard Samek)
II. rész
1. Moyzes: Garammenti
táncok, op. 43 - IV. tétel
2. Kálmán: Marica grófnő – Taszilo
dala: „Mondd meg, hogy imádom a
pesti nőket” (Richard Samek)
3. Lehár: A víg özvegy
- Vilja-dal (Rost Andrea)
- Danilo belépője – „Az orfeum tanyám, ott
békén hagy hazám” (Clemens Unterreiner)
4. Moniuszko: Halka -
Mazurka
5. J. Strauss: A
cigánybáró - Czipra jóslata (Katarzyna Kuncio)
6. Lehár: Giuditta - Giuditta belépője (Rost Andrea)
Ráadás:
Kálmán: Marica grófnő – „Szép város Kolozsvár” (Rost Andrea, Katarzyna Kuncio, Richard Samek, Clemens Unterreiner)
(A dalok eredeti nyelven -
német szöveggel - hangoztak el. Egyes versek refrénjét a közreműködő énekesek
magyar nyelven is elénekelték.)
Tegnap tartották a Színházak Éjszakáját. Ez alkalomból a Budapesti Operettszínház, erre az alkalomra készített gálaműsort, Bori Tamás rendezésében. A La Mancha Lovagja díszletei között zajló kötetlen operett és musical dalokból álló gálaműsor egyik érdekessége az volt, hogy itt debütáltak a Színház és Filmművészeti Egyetem hallgatói, akik az áprilisban bemutatásra kerülő Carmennek a főszereplői lesznek.
Március 15-én, 10:30-kor a
Múzeumkertben az 1848/49-es Forradalom és Szabadságharc Évfordulója alkalmából
rendezett Díszünnepség műsorát a
Budapesti Operettszínház adta.
Km. a Színház énekszólistái (Kiss Diána, Süle Dalma, Dolhai Attila, Erdős Attila, Ninh Duc Hoang Long, Pete Ádám), az Énekkara és Tánckara, valamint hangfelvételről a Zenekara (karmester: Pfeiffer
Gyula), továbbá Kiss-Balbinat
Ádám (hegedűn)
Az Operettszínház művészei
mellé felsorakoztak és a műsorban felléptek
a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős
növendékei is
(vers, ének, tánc)
A produkció rendezője és szereplője is volt: Homonnay Zsolt, az
Operettszínház művésze.
A
műsorösszeállításban előadásra került:
-
Erkel Ferenc - Kölcsey Ferenc: Himnusz
-
Huszka Jenő – Szilágyi László: Mária főhadnagy – Palotás (Tánckar)
-
Huszka Jenő – Martos Ferenc: Gül baba – „Darumadár fenn az égen,
hazafelé szálldogál...” (Dolhai
Attila)
-
ifj. Johann Strauss – (dalszöveg
fordítása: Fischer Sándor): A cigánybáró – Toborzó és csárdás: „Csapj
kezembe szép öcsém, búcsút mondj a lánynak...” (Erdős Attila)
-
Petőfi Sándor: Nemzeti Dal (ea.: a Színház- és Filmművészeti
Egyetem végzős növendékei)
-
Huszka Jenő – Szilágyi László: Mária főhadnagy – „Nagy árat kér a sors
a boldogságért, megfizetünk mindenért, minden pillanatért...” (Ninh
Duc Hoang Long)
-
Kodály Zoltán – Harsányi Zsolt: Háry János – Toborzó: „A jó lovas katonának de
jól vagyon dolga, eszik-iszik a sátorban, semmire sincs gondja, hej, élet, be
gyöngyélet, ennél szebb sem lehet, csak az jöjjön katonának, aki ilyet szeret!...”
(Pete Ádám és Erdős Attila)
- Vincze Zsigmond - Kulinyi Ernő: Hamburgi menyasszony –
„Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország!” (Süle
Dalma és Kiss Diána, valamint az összes szereplő)
- Hubay Jenő: Kossuth-nóta – „Kossuth
Lajos azt üzente, elfogyott a regimentje...” (az összes fellépő)
Az Operettszínház
Facebook oldaláról:
Március 15., nemzeti ünnepünk alkalmából Csák János kulturális és innovációs miniszter, Vitályos Eszter, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára és Závogyán Magdolna kultúráért felelős államtitkár kitüntetéseket adott át a Pesti Vigadóban.
Kiemelkedő színészi tevékenysége elismeréseként Jászai Mari-díjat kapott Janza Kata, a Budapesti Operettszínház színművésze.
Táncművészet terén kiemelkedő alkotói, előadói, tudományos és pedagógiai tevékenysége elismeréseként Harangozó Gyula-díjban részesült Simon István, a Budapesti Operettszínház balettművésze.
A Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozatát kapta Blénesi Zsolt balettművész, színházunk balettkari tagja.
Továbbá a Magyar Érdemrend lovagkeresztje kitüntetésben részesült:
Berzsenyi Krisztina jelmez- és díszlettervező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetének oktatója, számos nagy sikerű előadásunk kitűnő díszleteinek tervezője, valamint
Pejtsik Péter zeneszerző, karmester, előadóművész, az After Crying zenekar alapító tagja, Az Orfeum mágusa című új magyar operett ősbemutatónk zeneszerzője, aki a kitüntetést Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettestől a Parlament kupolacsarnokában vette át
Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben
Fidelio.hu - Kondor Kata - 2024.02.29. 09:15
A hosszú cikkből pár bekezdést ide kiírtam:
"Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt – ami nem is csoda, hiszen anyai nagyanyja a két világháború között Magyarországról vándorolt ki, és a művész visszaemlékezései szerint sokat mesélt neki azokról az élményeiről, amelyek a budapesti és a bécsi színházakhoz fűződtek. Ahogyan a néhány hónappal ezelőtti, müncheni Denevér-produkciójában, a neves színházi alkotó ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést, amely nemhogy a könnyedebb műfajban, de bármilyen színházi előadásban ritka kincsnek számít.
Egy már nem
fiatal, de még mindig vonzó nő pongyolában leül a zongorához, ujjai végigfutnak
a billentyűkön, megszólal egy régi keringő, és megelevenednek az emlékek:
egyszer egy fényes bálban mindenki őutána epekedett, ám akadt valaki, aki
különösen kedves volt a szívének… Így kezdődik a Zürichi Operaház előadása, a
zene pedig nem sokkal később önálló életre kel. Ahogy egy interjúban a rendező, Barrie
Kosky elmondta, véletlenül bukkant egy felvételre, amelyen
Lehár A
víg özvegy témáira készült variációkat játssza zongorán, így
azt gondolta, megidézi a zeneszerző alakját a nyitójelenetben. Ebből
következően az emlékezés lett koncepciójának fő motívuma, amely keretbe
foglalta az estet."
"Panaszunk persze nem lehet, hiszen az előadás
elképesztően szórakoztató, a jelenetek feszesen peregnek, a poénok a helyükön
vannak, a jelmezek a cselekmény előrehaladtával egyre színesebbek és
díszesebbek lesznek, és az előadás olyan ritka igényességgel, jó ízléssel,
illetve a megfelelő érzékkel, precízen kimért mennyiségű, szélsőségesebb
elemmel valósul meg, amire ebben a műfajban igen ritkán van példa. Bár néhány
női ruhás férfi azért megjelenik a grisette-jelenetben, hogy így is világossá
váljon, a társadalom széles körben elfogadott szabályai ebben a világban nem
érvényesek (ezzel együtt vicces adalék, hogy a nézőtéren pont az én soromban
ült egy biológiai jegyei alapján férfinak tűnő illető, aki olyan feltűnő színű
női estélyi ruhát viselt, hogy eleinte arra gyanakodtam, a produkció beépített
embere)."
"Az összetett lélektani folyamat
magával ragadó megjelenítéséhez a rendezőnek két egészen rendkívüli színészi
adottságokkal rendelkező művész állt rendelkezésére, saját bevallása szerint a
kedvenc énekesei. Marlis Petersen akár
filmszínészként is megállná a helyét, olyan finom, mégis sokatmondó arcjátékra
képes, amely a Zürichi Operaház kis terében remekül érvényesült. A kiváló
szoprán egyetlen szempillantásba, hangba vagy szóba is rengeteg érzést,
kifejezést tud sűríteni, azt pedig mondani sem szükséges, hogy a prózai szövegmondása
is mentes minden mesterkéltségtől. Hannája bölcs, érett asszony, aki a
nehézségek ellenére sem vált érzéketlenné. Partneréről, Michael Volléról még felsorolni
is nehéz lenne, hányféle figura emlékezetes megformálása, illetve zenei stílus
megszólaltatása fűződik nevéhez. Mégsem mondható kaméleontermészetű előadónak,
erős személyiségén szűri át a karaktereket, és mély lélekábrázoló képességével,
valamint páratlanul hatásos színpadi jelenlétével teszi őket élővé. Ennyire
humoros szerepben még sosem találkoztam vele korábban, külön élmény volt látni,
hogyan tudta a más művekben is megjelenő öniróniáját a nevettetés szolgálatába
állítani."
"Az előadás zenei megvalósításáért
a mindössze huszonnyolc esztendős Patrick Hahn felelt.
Nem tudom, hányan emlékeznek még arra, amikor a Magyar Állami Operaház 2015-ös
évadát megnyitó Szabadság OperaGálán néhány más ifjú művésszel együtt egy
tizenkilenc éves karmester is színpadra lépett, és egyetlen Rigoletto-kvartett
elegendő volt ahhoz, hogy kiderüljön, kivételes tehetséggel állunk szemben. A
művész azóta továbbhaladt ígéretesen induló pályáján, Németország legfiatalabb
főzeneigazgatójaként, mindössze huszonnégy évesen nevezték ki a Wuppertali
Operába, most pedig a világ egyik legjelentősebb zenés színházában
bizonyíthatott. Az operett műfaja összetett feladatot jelent egy karmester
számára, amelyben a technikai jellegű elvárások dominálnak: bonyolult színpadi
történések során kell sok szereplőt összefogni. Erre most nem lehetett panasz:
a
fiatal dirigens biztos kézzel, feszesen tartotta a muzsikát, a nagyjelenetek
kirobbanóan szóltak, közben pedig arra is képes volt, hogy a szólisták egyéni
szólamformálási megoldásait is kövesse."
"Sokszor
láthatjuk, hogy egy nagyon jó és egy sikerületlen előadás között nem is olyan
óriási jelentőségű dolgokban mutatkozik különbség: nem a pénz, a formanyelv
vagy a radikálisan új gondolatok tesznek egy produkciót élményszerűvé. Ellenben
rengeteg múlik az alkotók és az előadók hozzáállásán, elhivatottságán. Barrie
Kosky csupán egyetlen, rendkívüli tettet hajtott végre: komolyan vette A víg özvegyet, annak
műfaji sajátosságait és központi problematikáját. Ezáltal pedig megmutatta,
hogy a szórakoztatás nem egyenlő az igénytelenséggel, és hogy a hosszú évek
alatt elcsépelt darabok is szólnak valamiről. Művészi szempontból ez is olyan
fontos mondanivaló, mint mindaz az emberi tartalom, amivel a főszereplők
kacifántos egymásra találása során szembesülhettünk."
Our favourite Gilbert and Sullivan Festival moments (YouTube)
You
can't come to us this year, so we will come to you! Our favourite Gilbert and
Sullivan Festival moments are all available on https://www.gsopera.tv.
We
are delighted to share with you these highlights from our favourite shows:
The
Gondoliers, Utopia Limited, The Yeomen of the Guard, Iolanthe, The Mikado (In
Japanese!), Ruddigore, Princess Ida and Pirates of Penzance.
All
these fabulous productions and more are available to stream at https://www.gsopera.tv
Lásd még itt:
Sir Arthur
Sullivan: A
mikádó (The Mikado) - 5248.,5247. sorszámok
Sir Arthur
Sullivan: Esküdtszéki tárgyalás
(Trial by Jury) - 5242. sorszám,
Sir Arthur
Sullivan: A cornwalli kalózok [avagy a becsület rabja]
(The
Pirates of Penzance, or the Slave of Duty) - 5233. sorszám
Sir Arthur
Sullivan: A gondolások [avagy Barataria királya] (The Gondoliers, or The King of Barataria) - 5232. sorszám
Sir Arthur Sullivan: Patience, avagy Bunthorne
menyasszonya (Patience,
or Bunthorne’s Bride) - 5230. sorszám
Sir Arthur
Sullivan: Iolanthe - 5228- sorszám
A br-klassic német komolyzenei rádió is megemlékezik Kálmán Imre Marica grófnő c. operettje 100. szülinapjáról három dal erejéig. Ebből kettőt a kiváló magyar szoprán, Barabás Sári énekel.
"BR-KLASSIK-Operetten-Boulevard jetzt auf Facebook "Wir lieben Operette"Ein Blick auf Operetten-Termine 2024 - siehe auch unter "Veranstaltungstipps"
2024. feburár 5-i adás:
100 JAHRE "GRÄFIN MARIZA" VON EMMERICH KÁLMÁNS URAUFFÜHRUNG AM 28.02.1924
"DIE LUSTIGE WITWE" VON FRANZ LEHÁR AN DER OPER ZÜRICH (SEIT 11.02.)
"DIE BANDITEN" VON JACQUES OFFENBACH AN DER OPER FRANKFURT (SEIT 28.01.)
"DER TENOR DER HERZOGIN" VON EDUARD KÜNNEKE IM THEATER CHEMNITZ (SEIT 01.02.)
"ROXY UND IHR WUNDERTEAM" VON PAUL ABRÁHÁM IM AMMERGAUER HAUS OBERAMMERGAU (AB 01.03.)
Itt meghallgatható a műsor:
Operetten-Boulevard am 25. Februar: Heißer noch als Gulaschsaft | Oper | BR-KLASSIK | Bayerischer Rundfunk
Mit Stefan Frey
Musikliste 25.02.:
T: "Komm mit nach Varasdin“ - aus: Gräfin Mariza
K: Emmerich Kálmán
I: Sari Barabas, Harry Friedauer, Münchner Rundfunkorchester; Ltg.: Werner Schmidt-Boelcke
T: "Höre ich Zigeunergeigen“ - aus: Gräfin Mariza
K: Emmerich Kálmá"n
I: Sari Barabas, RIAS-Kammerchor; Berliner Symphoniker; Ltg.: Frank Fox
T: "Grüß mir mein Wien“ - aus: Gräfin Mariza
K: Emmerich Kálmán
I: Hubert Marischka, Orchester
T: "Hab in Paris mich noch nicht ganz so akklimatisiert“ - aus: Die lustige Witwe
K: Franz Lehár
I: Marlis Petersen; Philharmonia Zürich, Ltg.: Patrick Hahn
T: "I’m going to Maxim’s“ - aus: The Merrry Widow
K: Franz Lehár
I: Jeanette MacDonald, Maurice Chevalier, MGM-Orchestra, Ltg.: Herbert Stothard
T: "Ja, das Studium der Weiber“ - aus: Die lustige Witwe
K: Franz Lehár
I: Michael Volle und Ensemble; Philharmonia Zürich, Ltg.: Patrick Hahn
T: Chor der Carabinieri - aus: Die Banditen
K: Jacques Offenbach
I: Chor der Oper Frankfurt, Frankfurter Opern- und Museumsorchester; Karsten Januschke
T: "Zittern sollt ihr alle jetzt“ / Finale II - aus: Die Banditen
K: Jacques Offenbach
I: Chor der Oper Frankfurt, Frankfurter Opern- und Museumsorchester; Ltg.: Karsten Januschke
T: "Bitte nur nicht gleich den Mut verlieren“ - aus: Die Banditen
K: Jacques Offenbach
I: Gustav Gründgens, Orchester der Städtischen Oper Berlin, Ltg.: Hans Sommer
T: "Warum bin ich nur in Dich so rettungslos verliebt" - aus: Der Tenor der Herzogin
K: Eduard Künneke
I: Jakob Ewert, Paula Meisinger, Robert-Schumann-Philharmonie; Ltg.: Jakob Brenner
T: „Ach, wie ist es so gemütlich“ / Quintett - aus: Der Tenor der Herzogin
K: Eduard Künneke
I: Paula Meisinger, Akiho Tsujii, Daniel Pastewski, Jakob Ewert, Thomas Kiechle, Robert-Schumann-Philharmonie; Ltg.: Jakob Brenner
T: "Mädel, du hast Feuer" - aus: Roxy und ihr Wunderteam (magyarul: Nem járok én zakóban)
K: Paul Abraham
I: Andrew Collis, WDR-Chor, WDR-Rundfunkorchester Köln; Ltg: Stefan Blunier
T: "Eine kleine Handarbeit" - aus: Roxy und ihr Wunderteam (magyarul: Beleszerettem magába)
K: Paul Abraham
I: Pe Werner, WDR-Rundfunkorchester Köln; Ltg.: Martin Kerschbaum
T: Ouvertüre – zu: Der Tenor der Herzogin
K: Eduard Künneke
I: Orchester des Hamburger Rundfunks, Ltg.: Wilhelm Stephan