Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


6142 zenebaratmoncsi 2024-09-02 20:59:46 [Válasz erre: 6141 Edmond Dantes 2024-09-01 19:39:18]
Íme egy angol nyelvű változata a Bál a Savoyban operettnek, a Chicago Fokls Operetta előadásában.
Alison Kelly: A Woman Is Faithful But Why? (Ball at the Savoy, Chicago) von Paul Abraham (youtube.com)
Nekem ez az egyik kedvenc dalom a darabból, annyira különleges.
Itt magyarul Szóka Júlia előadásában...a sanzon...
Bál a Savoyban: Dal a hűségről (youtube.com)

6141 Edmond Dantes 2024-09-01 19:39:18 [Válasz erre: 6140 zenebaratmoncsi 2024-09-01 00:19:57]
Nem ismerem a mai felhozatalt. Talán Fischl Mónika beleférne. Ő is olyan primadonna, mint Kalocsai volt, amikor a szerepet énekelte (és nem elszavalta férfihangon). Én a Bálból már nem emlèkszem, ki kicsoda és nem tudnám, ki mit dalolhatna. Nem vagyok rendszeres operett(színházi)-látogató. És hát más színházak is kijönnek operett- és musicalprodukciókkal, amik közt vannak nagyon jók, jók, kevésbé jók. Nem sokat láttam azokból sem, de pl. a Centrált elég nívósnak tartom, mint "mezei néző". Ott van a Víg és persze musical vonalon piacvezető a Madách.
off Bársony Rózsit nem ismertem, de úgy emlékszem, láttam egyszer-kétszer, na nem színpadon, hanem a házban, ahol laktam és ahol egy közeli barátnője lakott. 

6140 zenebaratmoncsi 2024-09-01 00:19:57 [Válasz erre: 6139 Edmond Dantes 2024-08-31 22:56:13]
Pedig nagyon jó előadás volt, de Tangolita hangja nem volt a legjobb (nem amiatt, hogy alt volt, az engem nem zavar), de nem a hangja miatt kapta meg a szerepet. A többiek viszont jók voltak... irtó vicces volt különben, minél többször nézem, annál jobb...jó lenne, ha a Budapesti Operettszínház is elővenné. Te kit választanál Tangolitának és a többi szerepre?
Nekem kedvenc operettem, nagyon szeretem a dalokat benne, és annyira változatos a zenei világa. Sajnos a pincérdal kimaradt, és az a két dal is, amit Ábrahám a filmváltozathoz írt bele, de azok eredetileg nincsenek benne a darabban tényleg.
Rosy Barsony - singt und steppt / tanzt in "Ball im Savoy" (A 1935) (youtube.com)
Egyszer már a magyar verzióba is betehetnék .... igazán remek dal.
In meinen weißen Armen - GITTA ALPAR live in "Ball im Savoy" (1935) Film (youtube.com)
Ezt viszont hát nem lenne könnyű így előadni...utánozhatatlan.
Mondjuk ő tényleg remekül énekli a cd-n... a koncerten viszont kihagyta sajnos....
Diana Damrau: „In meinen weißen Armen“ von Paul Abraham (youtube.com)


6139 Edmond Dantes 2024-08-31 22:56:13 [Válasz erre: 6137 zenebaratmoncsi 2024-08-30 13:31:36]
Az előbb belenèztem, èppen a 2. rèsz kezdődött ... nem kellett volna. Bejött egy ènekesnő ès előadta elszavalta a fő szàmot, La bella tangolitàt. Nem kellett volna. Kalocsai Zsuzsa picit jobban csinàlta. Kiszàlltam hamar.

6138 zenebaratmoncsi 2024-08-31 20:52:32

Operettas most frequently performed in Germany



Jegyzet


A munkastatisztikák a német nyelvterület összes állami, önkormányzati és regionális színházának, valamint nagyobb magánszínházainak online kérdőívein (2013-14-ig írásbeli kérdőíveken) alapuló teljes felmérésből származnak. Ide tartoznak a színházi produkciókkal rendelkező fesztiválok és képzési intézmények is, ahol a produkciók szakmai felügyelet mellett nyilvános előadásra kerülnek. A számok lefedik a színház teljes repertoárját (saját és koprodukciók), beleértve a koncertszerű előadásokat és a más színházakban való vendégszereplést, de a teljesség igénye nélkül; A külső együttesek vendégszereplése a színház saját helyiségeiben kizárt. Mivel sok színház az előadások számáról számol be, de a látogatottságról nem, hiányosságok léphetnek fel az előadásban.

A 2014-15-ös statisztikákat az osztályozási rendszer felülvizsgálata kísérte, hogy figyelembe vegyék a különböző színházi formátumokban megjelenő munkamegnyilvánulások sokféleségét. Azóta már nem az a döntő tényező, hogy egy művet előre besorolnak a zenés színház (opera, operett, musical), dráma és balett/tánc három fő kategóriájába, hanem a színházak döntése, hogy egy produkció hogyan pozícionálja magát műként. Ennek érdekében bővült az osztályozási rendszer: 2014/15 óta a gyermek- és serdülőszínház, a bábszínház, a revü/Liederabend és a több műfajú projektek/előadások a fő kategóriákkal egyenrangúként szerepelnek. Az e kategóriákba sorolt operák vagy operaadaptációk nem szerepelnek ezekben a statisztikákban. Ez vonatkozik a 2019-20-as évadban bevezetett Digitális Színház kategóriába tartozó produkciókra is. A digitális színház magában foglalja mind a valóban digitális produkciókat, mind a színpadi produkciókat, amelyeket élőben közvetítenek vagy felvételként közzétesznek az interneten.


 Zenebaratmoncsi megjegyzése:

Az előbb küldött táblázat Németország kedvenc operettjeinek listája. Különös módon a Csárdáskirálynő nincs benne a táblázatban. Most nem tudom, hogy tényleg nincs-e... furcsa.
Ábrahám Pálnak viszont 4 operettje is benne van a legnépszerűbb operettek listájában.
Kálmán Imrétől csak a Marica grófnő.
Lehár Ferenctől 3 operettet látok, a Víg özvegy, Luxemburg grófja és a Mosoly országa.
Az első helyen pedig a  Víg özvegy (Lehár), majd Denevér (Johann Strauss), majd Fehér ló (Benatzky) és Ofreusz az alvilágban (Offenbach), ezt követi a Luxemburg grófja (Lehár), majd a Bál a Savoyban (Ábrahám), megelőzve egyel a Mosoly országát (Lehár), még 10 000 felett a Der Vetter aus Dingsda ( Künneke). Ha jól értelmezem, ez a 2021/22-es szezon. 



6137 zenebaratmoncsi 2024-08-30 13:31:36
2024. október. 31. m5 21.30. Ábrahám Pál: Bál a Savoyban c. jazz-operettjét sugározza ismét. A Soproni Petőfi Színház előadása. 
Bál a Savoyban | Soproni Petőfi Színház (port.hu)


6136 Búbánat 2024-08-27 15:24:23 [Válasz erre: 6134 Búbánat 2024-08-26 12:17:59]

Az „Operett, mint színpadi műfaj” topik 5232. sorszámú bejegyzésébe linkelt  videókon részletek szólalnak meg A gondolások-ból, néhány színházi előadás felvételéről.

Sullivan éves nyaralását Monte Carlóban töltötte, végül 1890 májusában elkezdte az Ivanhoe kompozícióját, és 1890 decemberében fejezte be a partitúrát.

 Ismeretes Rossini Ivanhoé c. operája is. Ez igazi pasticcio opera. Van ebben: Semiramis (nyitány), Cenerentola (kórus, trio, stb...), Bianca, Armida, és még sorolhatnám mennyi operájából van ez a mű összedolgozva. Kuriózumnak érdekes, de különben éppen ezért zavaró az opera. Furcsa visszahallani más Rossini operákban már ragyogóan bevált zeneszámokat.

Egyébként, szerintem ez az a darab, amit eredetileg Robert Bruce címen mutatták be 1846. december 30-án Párizsban: pasticcio különböző Rossini operákból. Ivanhoé címen csak később „debütált.”

Ivanhoe történetét más komponisták is feldolgozták; a Sullivan operája, ami ugyancsak nagyon érdekel – ma este 19.35 órától hallgatható meg a Bartók Rádióban. 


6135 zenebaratmoncsi 2024-08-26 14:07:15 [Válasz erre: 6133 Edmond Dantes 2024-08-26 06:00:29]
Nekem nincs net rajta, mert az itthoni vezetékes nem jó az utcán, másra meg nem fizetek elő. Wifi meg nem volt ott...

6134 Búbánat 2024-08-26 12:17:59
Nagy örömömre, holnap este a Bartók Rádió a kiváló angol operettszerző, Sir Arthur Sullivan jelentős, romantikus nagyoperáját tűzi műsorára: a Sir Walter Scott regénye nyomán komponált háromfelvonásos Ivanhoe-t (1891) (eredetileg ötfelvonásban)
(David Lloyd-Jones · BBC National Orchestra of Wales, 2010 Chandos Records)

Ezt az operát A gondolások című híres operettje után írta Sullivan.  

A YouTube-ról belinkelek pár részletet az operából kedvcsinálóként:


Roddy Somerville as King Richard, Roland York as Friar Tuck and Darren Coutts as Lockley.

Sir Arthur Sullivan: Ivanhoe - Act I  Scene 3 - The Edinburgh Gilbert and Sullivan Society, from 1999 performance

Richard Coeur-de Lyon, Kinf of England – Roderick Somerville

Prince John – James Mckirdy

Sir Brian de Bois Guilbert – Peter Winton Thomson

Maurice De Bracey – David Faulds

Lucas de Beaumanoir – Craig Macbeth

Cedric, Thane of Rotherwood – Richard Bourjo

Wilfred, Knight of Ivanhoe – Steven Griffin

Friar Tuck - Roland York

Isaac of York – Ian Lawson

Locksley  (Robin Hood) – Darren Coutts

The Squire – John Severn

The Lady Rowena – Fiona Main

Ulrica – Heather Boyd

Rebecca – Susan Brotherston

Sir Arthur Sullivan: Ivanhoe - Act III Scene 3 „See where the banner of England floats afar…”

 (King, Rebecca, Rowena, Ivanhoe, Cedric, Templars, All) · David Lloyd-Jones · BBC National Orchestra of Wales · Neal Davies · Geraldine McGreevy · Janice Watson · Toby Spence · Peter Rose · Adrian Partington Singers) (2010 Chandos Records)


6133 Edmond Dantes 2024-08-26 06:00:29 [Válasz erre: 6130 zenebaratmoncsi 2024-08-25 20:29:45]
Èrdemes lett volna vàsàrlàs utàn mèg a helyszìnen megnèzni az okostelòn, hogy àtment-e a levèl a jegy linkjèvel. Nekem speciel rögtön àtjött.

6132 zenebaratmoncsi 2024-08-26 00:45:44 [Válasz erre: 6131 Beatrice 2024-08-25 23:07:58]
Hát nekem azóta se semmi... elég gáz, fel se lehet őket hívni....most hétfőn ott vannak, érdemes bemennem az Operaházba?

6131 Beatrice 2024-08-25 23:07:58 [Válasz erre: 6130 zenebaratmoncsi 2024-08-25 20:29:45]
Én megkaptam a jegyeket, csak a táblagépre nem sikerült letöltenem őket, formátumhibát jelzett a régi táblagép régi böngészője.
Asztali gépről viszont sikerült a letöltés.

6130 zenebaratmoncsi 2024-08-25 20:29:45 [Válasz erre: 6129 Edmond Dantes 2024-08-25 19:22:40]
Én is voltam ma, vettem két jegyet a Sevillai borbélyra, aztán most értem haza, és hát nem jött át az e-mail-emre...  most mehetek be az Operaházba.... hát ráadásul úgy nézem, hogy csak szerdán nyit ki...
ti megkaptátok a jegyet?
Másrészt dög meleg volt... volt valami gagyi koncert, elég színvonaltalan dalokkal. Ócska 90-es magyar techno... vagy annak se nevezhető zene. Később megérkezett Wunderlich és Ember Márk, ők egy fokkal jobbak voltak.  Direkt csak 3/4-ed 4 körül mentem ki, de akkor is meleg volt. A legtöbb pénztár már ment haza, így nem tudtam szétnézni, de két hét múlva úgy is ott lesznek a pozsonyi pikniken... az Operaház legaláb 18 óráig volt kint.
Másrészt írtó gáz, hogy hétfőn és kedden zárva a pénztár... akkor meg csodálkoznak, hogy nincs jegyeladás....

6129 Edmond Dantes 2024-08-25 19:22:40 [Válasz erre: 6128 zenebaratmoncsi 2024-08-24 22:59:24]
Voltam. Vannak-voltak akciós jegyek, 4 MÁO-produkcióra 50%, ld. MÁO-topik és más színházak bizonyos darabjaira 10-15-20%.

6128 zenebaratmoncsi 2024-08-24 22:59:24 [Válasz erre: 6121 varganiki 2024-08-20 18:16:31]
Ti voltatok a Terézvárosi Fesztiválon?
Hát én nem, pont a legnagyobb melegben 13 órakor nem volt kedvem kint ácsorogni. Persze még holnap is van. Tudjátok, hogy van valamire akciós jegy?

6127 zenebaratmoncsi 2024-08-22 01:38:09
Addig is egy kis operettcsemege Ralph Benatzky jazz-operettjéből (nekem nagyon tetszik):
"KINOSTAR" from operetta «Axel an der Himmelstür» by Ralph Benatzky - YouTube
Különben ez a darab a 30-as években Budapesten is bemutatásra került Mezey Mária főszerepével az Axel a menyország ajbajában c. operett.

6126 Búbánat 2024-08-21 21:00:05 [Válasz erre: 6124 Búbánat 2024-08-21 12:33:21]

Négy évvel ezelőtt „faggatta” az operaénekesnő az operetténekesnőt:

Fischl Mónika az operettről – beszélgetőtárs: Kolonits Klára

Egy technikai malőr miatt egyelőre el kell halasztanunk a győri kurzus fennmaradó két részének publikálását - helyette a Fischl Mónikával való interjúnk utolsó, operettről szóló fejezetét szeretnénk Önökkel megosztani. Móni, aki magára jellemző alázatossággal elzárkózik attól, hogy a ház vezető primadonnának nevezzük, leginkább a társulat, a családias légkör miatt szerette meg annyira a Budapesti Operettszínházat a kilencvenes évek végén. Később magát a műfajt is - de nem volt ez mindig így. Ebben az epizódban elmeséli, milyen úton is került az operett világába - és milyen kritikával "tisztelte meg" Fáy Miklós az első színpadralépését.

Fischl Mónika – A kezdetek - beszélgetőtárs: Kolonits Klára

Fischl Mónikával készített interjúnkat természetesen az első lépéseknél kezdtük. Talán nem lesz meglepő - tekintve a beszélgetésünkben aktívan részt vevő kutyust és cicát- hogy Móni többek között állatorvos szeretett volna lenni. Sok más ötlete is volt, de az operettprimadonna egyáltalán nem szerepelt a lehetőségek közül. Beszélgettünk az alternatív tervekről, választásokról, fontos emberekről akik irányították vagy befolyásolták az útját. Kiderül az is, milyen fontos a családi támogatás és bátorítás az első évektől kezdve - és hogy a sokszínű gyerekkori élmények hogyan adódnak össze a primadonna pályáján.pályáján

Fischl Mónika – a kalandok - beszélgetőtárs: Kolonits Klára

 Sokszor kiderül a beszélgetéseink során, hogy egyes művészek mindig is egy irányba szerettek volna menni - míg mások meglepően széles palettából választották ki végül azt a műfajt, amiben specializálódtak. Fischl Mónika a másik csoportba tartozik, tanulmányai során még az egészen könnyű zenéhez is elkalandozott. Konzervatórium után pedig nem a legegyértelműbb utat, a Zeneakadémiát választotta.. Ebből az epizódból kiderül, hogy milyen tulajdonsága játszott kulcsszerepet ebben a döntésben - és sok más döntésében a pályája során.

Fischl Mónika – operaszerepek – beszélgetőtárs: Kolonits Klára

Fischl Mónikával, a Budapesti Operettszínház primadonnájával egy júliusi este találkoztunk. Az ott készült anyagba már bele is tekintettünk az Éj Királynőjével kapcsolatban. Az opera műfaja eddig csak kiegészítésként jelent meg Móni pályafutásában. Ennek ellenére az a meggyőződésem, hogy a sikeres Traviata és Gilda után a Bánk Bán Melindája lesz az a szerep, amiben a vokalitása teljes szépségében tud megnyilvánulni és bízom benne hogy a ma esti premier egy nyitány lehet a további operai szerepek felé.

/”Klára Kolonits Master Class” – YouTube, 2020/

 A beszélgetés pikantériája, hogy Kolonits Klára is volt rövid ideig operettprimadonna...


6125 zenebaratmoncsi 2024-08-21 14:40:46 [Válasz erre: 6123 varganiki 2024-08-21 07:30:47]
Én is megnéztem mindkét új előadást (szombaton ment az m5-ön az Budapesti Operettszínház előadása), de azért maradok az 1983-as eredeti verziónál. Horányi Juli tényleg sokkal jobb Gizella volt, mint a másik hölgy (hát szegény nagyon nem volt szép nagy orrával és elálló füleivel). Petra viszont jobb Réka volt. Az István mind a kettő tetszett, talán Koltai-Nagy Balázs picivel jobban alakított. A szabadtéri rendezés jobban tükrözte az eredei verziót, és a szerzők is ezen jelentek meg, ill. Rosta Mária is utóbbit támogatta. 



6124 Búbánat 2024-08-21 12:33:21

Nagyon érdekes - "mélyreható" -  beszélgetés:

Fischl Mónika operaénekes, operettprimadonna - portré

Beszélgetőtárs: Sipos Szilvia

„Kontúr”  - példák, sorsok, titkok, vallomások

M5 csatorna, 2023. november 25.

(39:40 perc)

Ez a műsor tegnap délután ismét látható volt a csatornán /a MediaKlikk.hu oldalán visszanézhető/

A bejátszott rövid riportrészletekben Kiss B. Atilla, Janza Kata és Homonnay Zsolt méltatják a pályatársat, Fischl Mónika művészetét.

Fischl Mónika beszél arról is, mennyire magáénak érezte Violetta megformálását Verdi Traviata című operának címszerepében.


6123 varganiki 2024-08-21 07:30:47 [Válasz erre: 6122 zenebaratmoncsi 2024-08-21 02:21:50]
Hát őszintén nekem az uj feldolgozás nem igen nyerte el a tetszésem. Persze volt egy két ember aki jó volt a szerepre pl Horányi Juli mint Gizell vagy Koltai Nagy Balázs Istvánként, de maradok az Operettszínház féle István a Királynál, abban sosen csalódtam még :)

6122 zenebaratmoncsi 2024-08-21 02:21:50 [Válasz erre: 6121 varganiki 2024-08-20 18:16:31]
Igen, tegnap kimentem a Vigadó térre, de elég későn kaptam észbe, ott a Szőke Nikolett jazz estje érdekelt volna, előtte még belenéztem a 70-es évek feldolgozásába, de mindkettő nagy csalódás volt. A Szőke Nikiről végül a közepe táján hazajöttem. Jó nagy drágaság volt mindenesetre, egy szál kolbászért 3900 Ft-ot kértek (most volt paprika nélküli is, ami egész bejött), plus 400 Ft volt a kenyér, mindegy valamit azért ennem kellett.
Ma 17 órára értem ki szintén az amerikai jazz délután érdekelt (Gershwin, Cole Porter stb.) ami tetszett, utána lévő bosa nova estet is néztem egy darabig, de végül elmentünk, mert apukámnak utóbbi nagyon nem jött be (hát nekem se...csak 1-2 dal),. Előtte még a rakparton láttam a Zsédát, de picit késtem, így a legelejéről lemaradtam. Mindenesetre elég furcsa ruhában lépett fel...
Tüzijátékra nem maradtunk ott, mivel láttam, hogy szürke az ég és kör-köröznek a varjak az égen, így irány haza... és hát igazam lett, mert jött is a vihar... egyébként a varjak tudják mindig a legjobban, hogy mikor lesz eső, csak bennük bízom, a meteorologusokban már rég nem. Itthon viszont megnéztem az "István a királyt" a tévében, ami egész jó volt, de ezt inkább a musical fórumon lenne érdemes megvitatni.


6121 varganiki 2024-08-20 18:16:31 [Válasz erre: 6119 zenebaratmoncsi 2024-08-19 16:30:30]
Sajnos nem volt. 24-én a Terézvárosi Fesztiválon lesz egy kb másfél órás operett műsor, illetve szeptemberben lesznek majd műsorok, az Operettforgatag az Operettszínháznál szeptember 6-án illetve másnap a Pozsonyi Pikniken egy egyórás operett-musical műsor ahol szintén az Operettszínház művészei lépnek majd fel.

6120 zenebaratmoncsi 2024-08-19 18:31:42
Nemzeti Archívum | Bársony Rózsi - A szubrett (nemzetiarchivum.hu)
Itt pedig egy érdekes dokumentum film a leghíresebb magyar szubrettről.

6119 zenebaratmoncsi 2024-08-19 16:30:30
Arról tudtok, hogy lesz-e valami ingyenes operett program Budapesten augusztus 20-án?

6118 Búbánat 2024-08-16 15:26:30 [Válasz erre: 6115 Edmond Dantes 2024-08-16 13:14:52]

 Der Sterngucker (magyarul A csillagok bolondja) valóban ritkán kerül előadásra, a Lehár-életműnek szinte elfeledett darabja, pedig nagyon jó a zenéje. CD-n megvásároltam. 

https://www.amazon.de/Franz-Leh%C3%A1r-Sterngucker-Gesamtaufnahme-Lehar/dp/B0001WGEKW

Amikor tízegynéhány éve Bad Ischl-ben jártam, a zeneszerző nevét viselő operettfesztiválon a Cárevics volt műsoron, mellette Oscar Straus Varázskeringőjét is bemutatták.  Idén a jobban ismert  Ábrahám- és különösen a  Millöcker-operett számíthatott nagyobb figyelemre a Lehár-kuriózum mellett:

Der Bettelstudent (A koldusdiák)

Märchen im Grand Hotel (Mese a Grand Hotelben)

Kíváncsi vagyok, milyen visszhangja volt/lesz az előadás-sorozatoknak. 

https://www.leharfestival.at/stuecke/der-sterngucker/


6117 zenebaratmoncsi 2024-08-16 15:22:36 [Válasz erre: 6115 Edmond Dantes 2024-08-16 13:14:52]
Egyértelműen a Koldusdiák a legismertebb a három darab közül. A másik két operett a feledés homályából lett előhúzva, de legalább elővették. Különben az Ábrahám Pál jazzoperett, a Mese a grand hotelben 2019-ben lett felújítva a Komische Oper Berlin akkori igazgatója, Barrie Kosky jóvoltából, aki többek között magyar zsidó felmenőkkel is rendelkezik. Ezt büszkén szokta mindig hangoztatni, és azt, hogy nagy tisztelője Ábrahám Pál és Kálmán Imre művészeténeknek. Valójában a Mese a grand hotelben jazz-operett 1934-es darab, amikor már az ismert politikai okok (Adolf Hitler) miatt csak Ausztriában és Magyarországon (1936) lehetett bemutatni, előbbiben Bársony Rózsi, utóbbiban Ágay Irén főszerepével.
Ha Bad Ischle-ben vagy jelenleg, holnap, augusztus 17-én (teltház van, de talán adnak ki pótszéket) ill. augusztus 24-én (van még pár hely) még megnézheted. Jó lenne egy beszámolót hallani az operettről. Mindenesetre amikor 2018-ban Ábrahám Pál egyik remekművét, a Hawaii rózsáját játszották, én is ott voltam személyesen, de az ülőhelyek hagyományos bársony székek voltak.... gondolom ezt a termet más célra is használják.
(Ez a saját véleményem: én azért, ha lehetne választani, inkább a Hawaii rózsáját venném elő magyarul, mint a Mese a grand hotelben-t, mivel abban van pár egészen kiváló sláger -pl. Egy Johnny vagyok, My golden baby, Ittam egy kis pityókát, Van egy díványbabám, Hawaii keringő, Jól szól ez a jazzband...)


6116 Búbánat 2024-08-16 15:09:22 [Válasz erre: 6114 varganiki 2024-08-15 20:16:26]
Tényleg, az említett két szerep és szereplő nevét "megcseréltem." Köszönet az észrevételedért. 

6115 Edmond Dantes 2024-08-16 13:14:52 [Válasz erre: 6113 zenebaratmoncsi 2024-08-15 16:08:47]
Bad Ischlből jelentem, ahol -ha nem tèvedek- talàn mègsem Àbrahàm Pàl a legfontosabb szereplő: idèn Lehàr Ferenctől egy 1916-ban bemutatott, àltalam hìrből sem ismert darabjàt, Der Sterngucker-t (magyarul A csillagok bolondja) jàtsszàk. A harmadik operett a legismertebb, Millöcker Koldusdiàkja.

6114 varganiki 2024-08-15 20:16:26 [Válasz erre: 6111 Búbánat 2024-08-15 11:42:33]
Szerintem kicsit összekeverted a szerepeket a színészekkel. Homonnay Zsolt Draskóczy Ádámot játsza, Laki Péter pedig Jancsó Bálintot. A Margitszigeti előadáson is így volt :) én sajnos nem tudtam ott lenni, de majd a színházban újra megnézem, sokszor láttam már és nagyon szeretem a darabot :)

6113 zenebaratmoncsi 2024-08-15 16:08:47
Remek hír, hogy nagy a sikere az elfeledett Ábrahám Pál jazz-operettnek, a Mese a grand hotelben-nek Bad Ishcle-ben. Követtem a jegyeladást, ami az elején még közel sem volt teltházas, viszont most az augusztusi előadások már tényleg majdnem teltházzal mennek. Ez is mutatja, hogy érdemes volt elővenni a darabot újra. Különben más német színházaknál is ugyanez a helyzet, hogy az elején még csak mérsékelt jegyeladás, mivel nem ismerik a jazz-operettet, később viszont egyre nő az érdeklődés.
Jó lenne Magyarországon is elővenni, ráadásul meg van a színházi életben az egész magyar librettó dalszövegekkel ( pár dal nem ugyanaz a magyar és német verzióban), Heltai Jenő alkotása, akár a Bál a Savoyban, ő pedig tudjuk, hogy mindig kitett magáért. Ráadásul az eredetije Alfred Savoir legkedveltebb és legviccesebb komédiája.
Sajnos nem láttam, és idén nem is megyek már oda, de viszont 2018-ban tényleg remek Hawaii rózsáját láttam ott, ugyanaz most is a rendező.
Van esetleg valaki aki látta a darabot?

6112 zenebaratmoncsi 2024-08-15 16:04:16 [Válasz erre: 6111 Búbánat 2024-08-15 11:42:33]
Ennek nem sok értelme,  hogy ugyanaz megy mint az Budapesti Operettszínházban. 

6111 Búbánat 2024-08-15 11:42:33 [Válasz erre: 6110 Búbánat 2024-08-03 12:32:02]
Bemutatták a Mária főhadnagyot a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

„2024. augusztus 9-én pénteken, 20 órától bemutatták Huszka Jenő – Szilágyi László Mária főhadnagy  című nagyoperettjét, a Budapesti Operettszínház előadását a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A történelmi ihletettségű varázslatos darab már eddig is zajos sikert aratott a Nagymező utcai teátrumban, a közkedvelt játszóhelyen pedig szintén vastapssal és ovációval ünnepelték a magyar operett műfajának sikerszerzőit, Homonnay Zsolt Jászai Mari-díjas színházi alkotót, rendezőt, valamint a színpadra lépő kitűnő művészeket. A kivételes eseményt számos közéleti szereplő és művész megtisztelte jelenlétével, mások mellett Nagy István agrárminiszter és Orbán János Dénes Kossuth-díjas költő, drámaíró, műfordító.

Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, a Budapesti Operettszínház főigazgatója a bemutatót követő koccintáson köszönetet mondott Bán Teodóra igazgatónak és művészeti vezetőnek azért, hogy produkciójuk a Margitsziget szívében volt látható.... Kiss-B. Atilla hozzátette: angyalok röpítették a péntek esti nagyszerű előadást, amely képes volt átadni kivételes energiáit a nézőknek.”

/Papageno.hu  - 2024. augusztus 12./

Ott voltam én is a péntek esti szabadtéri operett-előadáson a Margitszigeten. Egyetértek a beszámoló szerzőjének gondolataival, a látott-hallott produkció dicséretével.  Két szubjektív meglátásomat azért hozzáteszem: Homonnay Zsolt énekművész kiváló, ötletes rendezését jogos elismerés illeti, ugyanakkor a darabban magára osztott másodtenor-szerep (Jancsó Bálint) megszólaltatásánál erősen kiütközik a „musicales” beütésű énekhangja, ami mondhatni „kirí” és számomra zavaróan hat a többi (fő)szereplő énekes-színész szépen előadott inkább klasszikus énekhangzást tükröző dalai és duettjei mellett.  Persze ez mit sem von le Homonnay értékes alakításáról, mert mint színész, ideális megformálást nyújt úgy is mint ifjú jurátus, bár később inkább olyan „rezonőr-félének” veszi a figurát. Érdekesség, a tavalyi bemutató idején az Operettszínházban kettős-hármas szereposztásban mutatták be a darabot, akkor Homonnay még az „első” számú tenorszerepet, Draskóczy Ádámot alakította, és akkor sem tetszett nála ez a fajta hangképzés.

Tudom, az Operettszínház bonvivánjainak létszáma Vadász Zsolt fájó, korai eltávozásával lecsökkent és amíg nem találják meg utódját, addig kényszerűségből átcsoportosításokkal oldják meg a szükségszerűen lekettőzött feladatokat. Ezért is örvendetes, hogy Homonnay mellett egy új (másik) bonvivánnak is tapsolhattunk: Laki Péter, aki táncos-komikus szerepekkel kezdte színpadi szerepléseit, ma már törekszik a „komolyabb” énekesi feladatokra és készül az ilyen szerepkör vállalásra/váltásra; egyes bonviván főszerepek megformálására már korábban is lehetőséget kapott, gálákon is fellépett, és ilyen irányú követelményeknek szívesen és színvonalasan tett és tesz eleget, ahogyan most is ebben a Huszka-operettben megcsillogtathatta tudását, alkotókedvét: ezúttal éppen Draskóczy Ádám karakterét öltötte magára, és képességeit igazolja, hogy ha feszítetten is, a felső hangtartományban szépen szól a voce,  a közönség pedig igen hálás, tapsokkal fejezi ki örömét az énekszólamok minőségi megszólaltatásáért.


6110 Búbánat 2024-08-03 12:32:02
"Estéről estére más húrokat pendítenek meg bennem a szerepeim" – interjú Kiss Diánával

Fidelio.hu - 2024.07.31. 10:00 – Spilák Klára

A Margitszigeti Színház sokszínű nyári programkínálatának várva várt eseménye a Budapesti Operettszínház Mária főhadnagy című előadása. Huszka Jenő népszerű nagyoperettje, amely az 1848-49-es forradalom és szabadságharc idején játszódik, és egy valós személy, Lebstück Mária történetét dolgozza fel, augusztus 9-én hódítja meg a Margit-sziget közönségét. A címszerepet Kiss Diána alakítja, aki ezzel a szereppel tér vissza arra a helyszínre, ahol operettszínházi karrierje kezdődött, 2019-ben ugyanis itt léphetett először színpadra a társulat tagjaként a Csárdáskirálynő Stázijaként.


6109 Búbánat 2024-08-02 11:29:53

Palikék Világa by Manna (videós podcast sorozatból)

2024. augusztus 1. (YouTube)

Peller Károly: Az operettet trendi cikinek nézni

Peller Károly szerint az operettben a legfontosabb az önazonosság, és operett színésznek születni kell. A színész Wágner Tomi vendége volt a Szóló legújabb epizódjában, ahol mesélt az operett sokak által idealizált világáról, elárulta, hogy édesapja először nem támogatta színészi karrierjében, és elmondta azt is, hogy szerinte manapság trendi cikinek tartani ezt a műfajt. De mik azok az elemek, amelyek miatt egyesek így ítélik meg az operettet, és miről szól napjainkban a Csárdás királynő Peller Károly szerint? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk a beszélgetés során. 

(30:28)


6108 Búbánat 2024-07-27 09:42:54

A Budapesti Operettszínház Raktárszínháza felvette Lehoczky Zsuzsa nevét

Július 18-án, a művésznő születésnapján a Budapesti Operettszínház Raktárszínháza felvette a Lehoczky Zsuzsa Kisszínház nevet. A Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar színművészt, érdemes és kiváló művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját – akit a zenés színházi műfajban elsőként választottak a Nemzet Színészei közé – az évadszünet és a színház gyásza okán rendkívül szűk körben köszöntötték.


6107 Búbánat 2024-07-18 20:59:46

"Szép álom, szállj a szívemre" - gálakoncertre készül a Budapesti Operettszínház


Varázslatos operett gálakoncertre készülnek a Budapesti Operettszínház művészei Lehár Ferenc világhírű zeneszerző darabjaiból: 2024. július 27-én szombaton, 20 órától a Komáromi Erődben felcsendülnek a város szülöttének legnépszerűbb dalai, duettjei és együttesei A víg özvegy, A cárevics, A mosoly országa, a Luxemburg grófja, a Giuditta, a Cigányszerelem, A pacsirta, a Paganini, valamint A három grácia című operettekből.

Színpadra lépnek a Budapesti Operettszínház szólistái: Bojtos Luca, Bordás Barbara, Kiss Diána, Dénes Viktor, Laki Péter és Ninh Duc Hoang Long. 

Közreműködik a színház Énekkara (karigazgató: Szabó Mónika) és Balettkara (balettigazgató: Apáti Bence). Az est koreográfusai Virághné Németh Zsuzsanna és Lendvai Zsolt, a Budapesti Operettszínház Zenekarát Pfeiffer Gyula főzeneigazgató vezényli, a gálakoncert rendezője Homonnay Zsolt.

A programmal kapcsolatos részletek ITT érhetők el.


6106 Búbánat 2024-07-18 20:49:07 [Válasz erre: 6099 Búbánat 2024-07-08 11:32:04]

A Marica grófnő című operett egyik dalának ikonikus sorai díszítik az 51 éves korában elhunyt Vadász Zsolt síremlékét:
„Ha a nap lement, a zaj elpihent,
de sokat jelent ez a néma csend”
  A június 21-én, gyors lefolyású betegség után elhunyt énekművészt teljes titokban, a nyilvánosság kizárásával helyezték végső nyugalomra a Fiumei úti temető végében. 
Fotók a ripost.hu cikkében. 


6105 Búbánat 2024-07-15 11:26:07 [Válasz erre: 6097 zenebaratmoncsi 2024-07-07 14:18:04]

Udvardy Tibor operaénekes (1914 - 1981) hosszú művészi pályáján nem ismert kevésbé fontos szerepeket vagy szerzőket. A színház és a játék iránti olthatatlan rajongása vezette el az operett műfajához is. Sárdy János mellett - aki személyes varázsán kívül első­sorban filmjei révén vált országosan ismertté - Udvardy a 40-es és 50-es évek legnépszerűbb operettbonvivánja is lett. Az operett világának gyakran kissé papírízű figu­ráit vérrel, valódi emberi érzelemmel telítette meg.

Udvardy Tibor operaénekessel Czigány György beszélgetett 1975-ben:

„- A könnyűmuzsika világhírű mesterével két felejthetetlen élményem van.  Mint a Garabonciás címszereplője, állandó összeköttetésbe kerültem vele, mert nem a teljesen kész darabbal érkezett meg hozzánk. A szó szoros értelemben házi őrizetbe kellett venni őt a Gellértben, hogy befejezze művét. Leírhatatlan nagy premier volt. Lehárra és személyes vezénylésére való tekintettel majdnem az összes európai ország direktben közvetítette az ősbemutatót, és úgy álltak a mikrofonok az operaszínpadon, mint kiadós eső után az erdőben a gombák.

A másik élményem: egy lemezfelvételt készítettem vele A mosoly országából, és amikor elénekeltem belőle a Szu-Csong belépőjét, letette a pálcát és ennyit mondott: ezt ő nem így képzelte el: ő ezt finomabb, törékenyebb kínai figurának szánta, de a felvétel drámaisága annyira meggyőzte, hogy ebben az esetben maradjunk ennél a megoldásnál. Olyan barátság fejlődött ki közöttünk, hogy később egyik dalát nekem dedikálta, és Tamás Ilonkával egyszer egy bécsi és egyszer egy berlini hangversenyre hívott meg közreműködőként, ahol ő vezényelt.”

Udvardy Tibor az operettről alkotott fontos gondolatait is megosztotta Czigány Györggyel:

„- Én az operettnek sok szépet köszönhetek és ma is szeretem. A mai formájában, idézőjelben játszva, mint persziflázst, elfogadni nem tudom. Pedig, ha elhatároznánk, operett nagyhatalom lehetnénk, mert szerzőink Lehár, Kálmán, Jacobi, Huszka, de a ma élőkkel is, olyan rangot biztosítanának, mint talán Bartók és Kodály a komoly zenében. De ameddig szégyelljük amire büszkék lehetnénk, és szakmai felkészültség nélkül...Tudni illik, nem elég jól mozogni és táncolni. Valódi bonvivánok és primadonnák nélkül operettet csinálni nem lehet, mert olyan primadonnára és bonvivánra van szükség, aki nem azért csinálja ezt a műfajt, mert tehetségéből többre nem telik, hanem azért, mert ide kötelezte el magát.  Ezzel többet ártunk a műfajnak, de rajta keresztül a komolyzenének is, mert az ítéletében bizonytalan közönséget fölényes, nevelni akaró kritikákkal csak megzavarjuk. Ez a műfaj nem lebecsülendő, nehezebb, mint az opera. Mert az operában leírt kottafejeket valaki precízen leénekli, és a magas és a mély hangokat kivágja, a siker biztos, nagy baj már nem lehet, mert mindig alatta a mű.  Az operettnél viszont hittel kell életre hívni, és szép hangon. Fel kell gyújtani a megírt egyszerű dallamokat, nem szentimentálisan, álpátosszal, hanem őszinte érzéssel, stílussal, és akkor sokaknak azt fogja nyújtani, mint a zenében már jártasaknak a ’Kilencedik szimfónia’”.

A nyári játékok során 1959-ben, az Operaház Margitszigeti Szabadtéri Színpadán Lehár A víg özvegy című operettjének egyik előadásán, Danilo szerepében búcsúzott egy időre szeretett közönségétől. Egy kritikából idézek: „Daniló szerepét Udvardy Tibor vitte diadalra. Rendkívül tartalmas művészegyéniségéből, lám, erre is telik. A szerep s a műfaj pihenhető, önfeledt kiélvezése mellett még jellemet is kölcsönöz figurájának, ötletes, mértéktartó iróniával éreztetvén a kötelező távolságot nagy képességei és a feladat között.”

Udvardy két nyári sorozatban, összesen 21 alkalommal alakította Danilót Lehár Víg özvegyében a Margitszigeten (1958-ban13 előadása, 1959-ben 8 előadása volt).  De énekelte az  Operában a Garabonciás mellett A cigánybáró, A denevér és a Három a kislány tenor főszerepeit is.  (A rádióban és hanglemezen sok-sok operettfelvétele ismert.)

(A fenti sorokat az Udvardy Tibor topikba írt bejegyzéseim közül választva hoztam át ide.)

A nemrég elhunyt bonvivánunk, Vadász Zsoltra méltán illenek Udvardy Tibor idézett gondolatai a bonvivánságról.


6104 varganiki 2024-07-14 19:34:15
Laki Péter lesz az új János Vitéz, Október 31-én debütál a szerepben.

6103 Búbánat 2024-07-09 23:43:23 [Válasz erre: 6081 Búbánat 2024-07-03 23:43:56]
Vadász Zsolt: Leckét adott abból, hogyan kell szeretni

/story.hu - 2024-07-07/ 

[...]

Gyászolnak a kollégák

"Azt szokták mondani könnyelműen, hogy minden, mindenki pótolható a szakmában. Hát én bizton állíthatom, hogy Ő nem pótolható. Ő a Bonvivánok Bonvivánja. Az marad örökké. De elsősorban egy igazán JÓ EMBER. Talán ezért elképesztően nehéz felfogni és feltenni a megválaszolhatatlan MIÉRT-eket. De a mi kis családunk az Operettből sosem felejt. Mert Felejthetetlenné tetted Magad, Zsolti, és hidd el, erre nem sok ember képes! Óriási, betölthetetlen, tátongó űr keletkezett a szívünkben és a szakmában egyaránt. Ti bebizonyítottátok Anitával, hogy a szerelem nem illúzió, Te Bonvivánként bebizonyítottad, hogy a műfaj, amire feltetted az életed, igenis egy megbecsülendő, rendkívül értékes csoda” – írta Fischl Mónika.

„Édes Zsoltikám, Te példakép, Te ELSŐ az utolsó klasszikus operettbonvivánok között, hova tűntél ilyen váratlanul? Énekelj odaát, hódítsd meg az égieket is, és imádkozz szeretett műfajodért! Nem is tudjuk, mit veszítettünk… Köszönöm, hogy tanulhattam tőled! Találkozunk odaát…”
– búcsúzott Dolhai Attila.

6102 zenebaratmoncsi 2024-07-09 21:29:06
2024. július 6-án szombaton bemutatták Ábrahám Pál Mese a Grand hotelben c. jazz-operettjét Bad Ischle-ben a Lehár fesztiválon, ami híres francia  Alfred Savoir Nagyhercegnő és a szobapincér c. szatíráját vette alapul, Alfred Grünwald átdolgozásában. 1934. óta most megy először Ausztriában, korábban még 2018-ban újította fel a Komische Oper Berlin koncertoperett formájában, utána számos német színház bemutatta, valamint egy svájci is, sőt a Göteborgi Operaház is svád nyelvre fordítva.
Mindenesetre a Rátonyi könyv ír az 1936-os budapesti előadásról (Kamara Színház), és említi, hogy ez nem annyira operett. Valóban már nagyon musical-es a hangzása, persze azért ebben is van pár operettes hangzású dal (egy keringő, egy tangó).
Lehárfestival 2024: Premiere Märchen im Grand Hotel www.stv1.at - YouTube
Van aki esetleg megy idén Bad Ischle-be?

6101 Búbánat 2024-07-09 11:05:16 [Válasz erre: 6100 zenebaratmoncsi 2024-07-08 21:03:12]
Eredetileg buffo tenor hangra komponált, vagy inkább baritonok által előadott  és ismert dal (nálunk a rádiófelvételen Radnay György énekli e részletet a Hawaii rózsája c. Ábrahám Pál operettből) - Jim Boy, fekete bőrű jazz énekes dala (Forrás: Winkler Gábor Operett könyve). 

6100 zenebaratmoncsi 2024-07-08 21:03:12
Günter Wewel - Wo es Mädels gibt, Kameraden 2000 (youtube.com)
Ehhez a dalhoz és előadóhoz mit szóltok? Basszus operett sláger nem sok van...

6099 Búbánat 2024-07-08 11:32:04 [Válasz erre: 6098 Búbánat 2024-07-08 11:20:46]

6098 Búbánat 2024-07-08 11:20:46

Holnap búcsúztatják - zárt körben - Vadász Zsoltot!

A Budapesti Operettszínház egy friss Facebook-bejegyzést tett ki, amelyben Vadász Zsolt búcsúztatásáról árultak el részleteket. 
A posztból kiderül, hogy a színész búcsúztatására július 9-én kedden 12 órakor kerül sor a Budapesti Operettszínház előcsarnokábanA gyászszertartáson beszédet mond Kiss-B. Attila Kossuth-díjas operaénekes, főigazgató, Vadász Zsoltot Budai Zoltán plébános búcsúztatja. 

Vadász Zsolt tisztelői, művésztársai és barátai 10 órától róhatják le kegyeletüket és elhelyezhetik az emlékezés virágait az előcsarnokban felejthetetlen művészünk hamvai előtt. 

A gyászoló család kérésére a búcsúztatás és a temetés nem sajtónyilvános.

Temetésre a társulat tagjait és a művész közeli barátait várják.


6097 zenebaratmoncsi 2024-07-07 14:18:04 [Válasz erre: 6096 Búbánat 2024-07-07 09:32:35]
Lehetne visszább is menni az időben. Például a II. világháború előtt, amikor az operett fénykora volt. Kik voltak a nagy bonvivánok?
Most hirtelen Kertész Dezső neve ugrik be.

6096 Búbánat 2024-07-07 09:32:35 [Válasz erre: 6093 Búbánat 2024-07-06 11:21:24]

A régi időkből mint bonviván Bende Zsolt is fellépett az Operettszínházban, A víg özvegy Danilo szerepében. A Magyar Állami Operaház operaénekese baritonján énekelte, és alakította sok-sok előadáson - ott és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon is - Lehár Ferenc világsikerű operettjének tenor főszerepét!  

Pitti Katalinnal ugyancsak együtt szerepeltek az Operettszínházban, Jacobi Viktor Sybill-jében is, ahol Bende volt a Nagyherceg.


6095 zenebaratmoncsi 2024-07-06 14:10:59
Die Blume von Hawaii Chicago 2019 Folks Operetta - Opera on Video
Itt teljes egészében meghallgatható angolul az Ábrahám Pál (zene)-Földes Imre (librettó)-Harmath Imre (dalszöveg) operett.

6094 zenebaratmoncsi 2024-07-06 13:45:52 [Válasz erre: 6093 Búbánat 2024-07-06 11:21:24]
Sajnos én se látom jelenleg sehol azt a tenor bonviván színészt, aki pótolni tudná a Vadász Zsolt halálával keletkezett űrt...
Tényleg szép hangja van...
Ninh Duc Hoang Long: Franz Lehár - "Freunde das Leben ist Lebenswert" (Giuditta) (youtube.com)
megkaphatná az Hawaii rózsája operettből Lilo taro Hawaii-i herceg tenor szerepét, arra jó az ázsiai arc.
The Flower of Hawaii Official Trailer (Folks Operetta American PremiereJuly 2019) (youtube.com)

6093 Búbánat 2024-07-06 11:21:24 [Válasz erre: 6090 zenebaratmoncsi 2024-07-05 22:50:41]

A bonviván-témakörben egy áttekintő-elemző cikkre bukkantam a neten:
László Ferenc: Frakkos tenorok
 "OPERETTKARAKTEREK 3.: BONVIVÁNOK RÉGEN ÉS MA"
 /Szinhaz.net - 2021-02-18/

Idemásolok egy részt ebből az írásból – mely találkozik az én nézetemmel:

 [...] „A nyolcvanas évekkel azután mintha még hangsúlyosabbá vált volna a bonvivánság énekművészi (olykor tisztán énekművészi) megközelítése. Az évtized három vezető bonvivánjává a már a hetvenes években is tevékeny Virágh József, az erőteljes hangadása és férfias kiállása révén stabil váltótársává emelkedő Jankovits József, valamint a bizonyos vonatkozásban újra csak Sárdy-kópiának tetsző, vulnerábilis tenorú Leblanc Győző lett. Az előbbi kettő azután, hála jól konzervált vokális készségeiknek, még jócskán a kilencvenes években is nélkülözhetetlen résztvevője maradt az Operettszínház futó produkcióinak. Melléjük két, említést érdemlő új bonviván csatlakozott hosszabb-rövidebb időre a társulathoz a múlt évezred utolsó éveiben: Dániel Gábor és Nyári Zoltán. Kettejük közül Nyári nyersebb-naturálisabb és egyúttal szenvedélyesebb figurája bírt nagyobb színpadi hitellel (még ha alakításait akarva-akaratlanul rendre a klasszikus bonviváni szerepkör mellé fogalmazta is), s utóbb ő volt sikeresebb a továbblépésben is, hiszen pályafutását néhány esztendő múltán kizárólag operaénekesként, lírai és spinto tenorszerepek megformálójaként folytatta tovább.
 A ma és a tegnap bonvivánjaihoz elérve egyébként éppen ez a motívum, az állomásjelleg tetszik a legfeltűnőbbnek. Vagyis az, hogy e szerepkört csupán időlegesen-időszakosan töltik be a legtöbben: ki az Operaház (Boncsér Gergely), ki meg a producerkedés felé távozva (Vadász Dániel), vagy épp hosszabb-rövidebb időre átköltözve a musical szakból (Dolhai Attila). A bonviváni szerepvállalás mellett huzamosan és következetesen kitartó zenés színházi művésznek mostanság jószerint talán csak Vadász Zsoltot vélhetjük: ő kivételes megbízhatósággal, kulturált tenorhangját és szerény-szolid játékkészségét kamatoztatva működik a vonatkozó szerepekben. Mellette sokáig az erőteljes, ámbár kevéssé csiszolt tenorú Homonnay Zsolt volt stabil bonvivánnak ítélhető, azonban működésének súlypontja ma már nagyobbára más szerepekre és terepre helyeződött át.” [...] 






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.