Nagyszerű muzsikus, mindent tud az operettről. Ellentétben a másik kettővel.
"Méltatlan: Maklári Lászlótól 40 év után vált meg az Operettszínház – Úgy érzi, nem ilyen bánásmódot érdemelt volna
Maklári László több mint negyven évig dolgozott a Budapesti Operettszínházban, ahol nemcsak karmester, de főzeneigazgató is volt. December végén azonban a jelenlegi vezetés minden előadását elvette tőle, így már nem dirigál a teátrumban. A 73 éves, Artisjus-díjas magyar karmester, érdemes és kiváló művésznek még fáj az elválás, különösen, hogy az a felesége elvesztése után néhány hónappal történt." Forrás: blikk
Éppen most jöttem haza az Ezeregy éjszaka musicalről a Pesti Magyar Színházból, remek volt, nagyon látványos, két sláger is volt benne, majd a musical fórumon írok róla. Követte a darab Ábrahám Pál elvét, vagyis a zene illeszkedett a történethez. Keleties hangzású, törökös, arabos volt kicsit időnként rappel, máskor poppal keverve.
Előző kérdésedre: lásd például Huszka Jenővel készült riportokat itt, vagy a Lehár topikban is olvashatsz számos, a zeneszerzővel készített interjút, visszaemlékezést életútjáról, a pályáról, tervekről. (Igyekszem inkább a linkjét betenni, nem a teljes szöveget bemásolni - ha megvan a forrása hozzá, persze figyelemmel arra, hogy nem minden felhasználó tud online ilyenekhez hozzáférni...)
Az alábbi riport Ábrahám Pállal készült. Nem tudom, hogy Búbánat tett-e már föl ilyen interjút valamelyik operettszerzővel. Mindenesetre érdekes meghallgatni, hogy mi is vezérelte őket műveik megírásakor.
Prágai Magyar Hírlap 1934. március 4.
Egy magyar komponista csodálatos világkarrierje
„Minden megváltozhatik zenében, csak egy valami marad meg,
s ez a melódia —mondja Ábrahám Pál, a
fiatal magyar zeneszerző, akinek operettjeit ez idő szerint mintegy ezer
színházban játszák
Budapest, február végén. (A P. M. H. kiküldött tudósítójától.)
Talán hat esztendeje annak, hogy az egyik budapesti operett
színházban egy Zenebona című darabot adtak elő, melynek színlapján a zeneszerző helyén ez
állott: Zenéjét ősszeállította részben szerezte: Ábrahám Pál.
Új név volt. Alig figyelt fel rá valaki. Legfeljebb az tűnt
fel kicsit az embereknek, hogy egy beteges külsejű, hosszúkás arcú fiatalember
fehér kesztyűben dirigálja a zenekart. Ez a fehérkesztytűs karmester is Ábrahám
Pál volt.
Meg is dicsérték a lapokban a temperamentumos karmestert, de
hamar népszerűsödő zenére nem igen pazaroltak dicsérő jelzőket. Sem a
kritikusok, sem a közönöség. Legföljebb annyit, hogy egész ügyes fiú ez az
Ábrahám Pál. Jól összeválogatta az amerikai s az angol slágereket. Az ember önkénytelemül
dúdolja, amint kilép a színházból.
És dúdolta. Mindenfelé dúdolták. Például ezt a dalt: Kicsike vigyázzon- egyszer nagymama lesz, nagymama lesz . . S ekkor csak a bennfentesek tudták, hogy. Ábrahám Pál feltalálta a zenei ,,ellen-plágiumot". Úgy csempészte be a saját szerzeményeit a pesti közönség fülébe, hogy — amerikai slágereknek nevezte.
— Hiába, ezek a
pestiek mégsem tudnak olyan dolgokat csinálni, mint ezek az angolok — sóhajtották
a pesti smokkok s elégedetten
foxtrot-oztak a Zenebona zenéjére.
— Igen, — emlékezik- vissza azzal a különös csodálkozással,
amivel az ember a saját dolgait szokta utólag értetlenül analizálni — olyankor
jutott eszembe, hogy én operettet fogok írni, amikor a legtávolabb voltam tőle.
Gondok és bajok letörtek egészen s beledobtam magam a semmibe; A komoly
kompozíciókkal is felhagytam, nem kellett senkinek, nem fizettek érte. Egyszer
egy zenemű-kereskedésben a gramofon egy táncdarabot játszott. Triviális melódia
volt. Emlékszem: „Icih küsse Ihre Hand Madame!" Nem hallgathattam el
valami lekicsinylő megjegyzést. A kereskedő csodálkozva nézett rám:
— Ez schmachtfeeni? (sínylődő tündér) Ez? 600 000 darab lemez fogyott el
belőle! A legnagyobb üzlet évek óta!
- Fejbevágott ez a közlés. Ilyen semmiségekkel lehet ezreket keresni, s én nélkülözök? Ez semmi. Ezt én is meg tudom csinálni. Meg is mondtam. A kereskedő a vállát vonta. Látom magam előtt ajkbiggyesztő fintorát. S hazamenet leültem a zongorához, kezdtem komponálni. Rövidesen jött a Zenebona, aztán „Az utolsó verebélyi lány”, sikerek, a Viktória, a Haway rózsája és a Ball im Savoy . . . Ez az én karrierem . . .
Mosolygott. Fáradt, megviselt arca azonban elárulja. hogy ezt
az utat — bármennyire is meteorszerűen rövid karrier volt — lázas munka, sok
harc kísérte.
— Ez igaz, — adta meg készségesen a felvilágosítást — amikor
a zeneakadémiai, tanulmányaimat elvégeztem, nem tudtam megélni. Mi az, hogy nem
tudtam megélni, egy vasam sem volt. Az inflációs hullám akkor öntötte el
Budapestet. Mint mindenki, aki nem értett a tőzsdéhez, én is tőzsdézni kezdtem.
Gyorsan vagyont szereztem, s még gyorsabban elvesztettem a vagyonomat. Még
többet. — Így hát először voltam muzsikus, s aztán tőzsdés. S miután ott súlyos
tandíjat fizettem, akkor újra visszakerültem a muzsikához. Mert tessék
tudomásul venni, hogy éh 14 zeneakadémiai tanári oklevél felett rendelkezem.
Már 7 éves koromban felfedezték állítólagos tehetségemet: Apatinban laktam
szüleimnél, amikor Schiffer Adolf, a Zeneakadémia gordonka-tanára lejött Apatinba, s többek közt a mi vendégünk is volt. Véletlenül meghallotta, hogy én a zongora
mellett ültem, s az ablak alatt elhaladó tűzoltózenekart „kapásból"
kísérni kezdtem. Tehetségesnek tartott, megvizsgált, megállapította,- hogy
abszolút hallásom van; felvitt Pestre, Weiner Frigyes keze alá kerültem s —
külön engedéllyel — már 13 éves koromban- a zeneszerzési szak növendéke
lehettem.17 éves koromban már a budapesti; filharmonikusok játszák egy szerzeményemet.
Persze csakis kormoly zenét írtam.
— Úgy érzi, hogy az operett-komponálással már hűtlen lett
végleg a ,.komoly" zenéhez?
— Én — megvallom — szeretek bizonyos koncessziókat tenni a
komoly zenének. Például megfigyelheti. hogy például a Bál á Savoyban operettem
nyitányába belecsempésztem valamit-, amit — legalábbis én— többnek érzek, mint a
sablonos operettzene. Persze én is „futok" a siker után, s ha
„kalkulálom", úgy 70 százalékba a közönség kedvére komponálok, és csak 30
százalékot a magam kedvére.
Igen komoly arcot mutatott ennél a kérdésnél.
Elgondolkozott:
— Minden halad a korral. A ritmus, a hangszerelés, a
harmónia, A zenében is éppúgy változnak a kifejezési stílusok, mint az
építészéiben, a festészetben a költészetben. Minden változik a zenében is. Csak
egy marad meg: a melódia! Voltak átmeneti idők, amikor azt hitték, lehet
helyettesíteni. Aki megfeledkezett róla, az belebukott. Semmi sem olyan fontos,
mint a melódia. Ha az megvan, a többi csak technika és rutin . . . Ez az én vezérlő motívumom.
— Min dolgozik most a Mester?
— Most készült el az az operettem, amelyet „Nagyhercegnő és
szobapincér" címen Grünwald és Beda Írtak Savoir vígjátékából. Zenés
vígjáték, amelynek vezető női szerepe Marlene Dietrich egyéniségére íródott Budapesten
valószínűleg a Vígszínházban kerül bemutatóra. (Megjegyzésem: Mese a Grand Hotelben c. került bemutatásra először 1934-ben Bécsben, majd 1936-ban Szegeden, Budapesten.)
— Rendkívül izgató és érdekes feladat elé állít, ez az
operett. Nem zeneszerzői rafinériából állítom össze ilyen széles skálában ezt a
darabot, hanem amikor megkaptam a szövegkönyvet, elolvasás közben alakult ki
bennem ennek szükségszerűsége. Nem tudom
ugyanis elképzelni, hogy a zene mást adjon, mint amit a szöveg diktál. Vannak
ugyan olyan operettek is, ahol például kínai milliőben modern jazz-melódiák
hangzanak. Ezt elviselhetetlennek s művészietlennek tartom
— Még csak arra sincsen szükségem, hogy ehhez az operetthez tanulmányozzam a hindú zenét. Amikor elvégeztem a Zeneakadémiát, disszertációként 600 oldalas tanulmányt írtam a kínai s a hindu zenéről. Hónapokon át a legnagyobb érdeklődéssel tanulmányoztam a legrégibb zenei emlékeket, az évezredes ötfokú skálát, a negyedhangos skálát, s át s át tanulmányoztam ezt az egész ősrégi zeneirodalmat. Ezért szerzett különösképpen örömet, hogy most ennél az operettnél alkalmam lesz hasznosítanom azt, ámít ekkor tanultam.
A komponista a zongora mellett
S még aznap este. Ábrahám Pál Tárnok utcai lakásának
zongora-szobájában a zongora mellé ült a zseniális, fiatal muzsikus, s
eljátszotta a készülő' Djanaih című operett egyik nagy áriáját. Az első
felvonás tenorszólója lesz. Sejtelmes, izgatóan érdekes keleti muzsika, olyan
nagyvonalú felépítésben. mint egy Puccini-opera áriája. A komponista kissé
rekedtes hangon, mégis közelről énintő kifejező erővel énekelte a főtémát.
Ezt a melódiát, amelyet elsők között volt- szerencsém
hallani, néhány hónap múlva bizonyára az egész világon dúdolni fogják.
Nemsokára elindul a világsiker útjára.
Amikor Ábrahám Pál
befejezte az előadást, egy pillanatig csend támadt szobában. Még a levegőben
zengett az utolsó akkord különös harmóniája. Igen hangulatos csend volt
A csened a komponista szép fiatal felesége szakította meg.
Mosolyogva, kedvesen fordult a férje felé- — Úgy látszik, mégis nagyon sikerült
ez a dal…
Ábrahám Pál mosolyogva fordul felém s a felesége felé mutatva,
nem minden büszkeség nélkül mondja:
— Íme a legszigorúbb kritikusom! S hálásan nézett az
asszonyára.
Nemrég megméztem az Csárdáskirálynő 1971-es film verzióját. Magyar osztrák koprodukcióban készült, és a mozi tv adta le, Psota Irén volt a Sylvia édesanyja. Annál jobb előadás úgy sem lesz ez.
Múlthét pénteken, vagyis Február 23-án tévé felvétel készült, a Csárdáskirálynőből az Operettszínházban, amit Március 9-én fog leadni az M5. A már korábban felvett János Vitézt pedig Március 16-án késő este láthatjuk majd :)
Ebben az interjúban (a papageno.hu cikke mindössze három hónappal ezelőtt jelent meg) Széles Flóra még úgy tűnik, megelégedetten szól az Operettszínházbéli munkáiról, elért sikereiről, díjairól, közelgő új szerepéről. 2019-ben a legígéretesebb tehetségként megkapta a Marsallbot díjat, 2020-ban a Bársony Rózsi-emlékgyűrűt, a Magyar Operett Napján tavaly az évad musicalszínészeként ismerték el. Mindezek ismeretében számomra meglepő, hogy – bizonyára megfontolt döntéseként – kilép az Operettszínház társulatából és „szabadúszóként” folytatja színi tevékenységét.
Egyébként a neten vagy a lapokban nem találtam Széles Flórától
friss interjút, vagy „hivatalos” nyilatkozatot, amely szólna a váltásról, annak okáról, ezzel megerősítené a terjengő – a belső körökből kiszivárogtatott – szóban forgó
hírt.
Igen, én is sajnálnám ha Flóra nem játszana többet, nagyon tehetséges musical és operettszerepekben is :)
Széles Flóra igen tehetséges művész - az operettszerepekben, amikben láttam, ez a benyomásom alakult ki Róla, megkedveltem, sajnáltam volna, ha többé nem lép fel az Operettszínházban. Mint vendégek, más művészek is jönnek oda szerepelni, vissza is, ha hívják őket és megegyeznek a feltételekben. Nyilvánvalón így van ezzel Kerényi Miklós Máté is.
Máté és Flóra nem véglegesen távoznak a színházból. Mindketten fognak még ott játszani, de már nem mint társulati tagok, hanem szabadúszóként.
Ugyancsak a Blikk szellőztette meg a hírt: Széles Flóra színésznő-szubrett és a korábbi főzeneigazgató-karmester, Makláry László távozási szándékát az Operettszínházból.
"Ő ugyan időt kért, hogy megszólaljon, ám néhány, a neve elhallgatását kérő kollégája beszélt arról, mi állhat Máté felmondásának hátterében.
– Valószínűleg elege lett abból a rossz hangulatból, ami az elmúlt időszakban a színházban uralkodik. Sokan szomorú arccal, gyomorgörccsel érkeznek dolgozni. Szétesőben van a társulat, sorra állnak fel azok a kollégák, akikkel Máté is folyamatosan együtt dolgozott az évek hosszú során át. Nagyon sajnáljuk, hogy elmegy, de megértjük a döntését – fogalmazott egy művész." Forrás: Blikk
Távozik Kerényi Miklós Máté az Operettszínházból az évad végén.
Cintányéros cudar világ, avagy házhoz megy az Operett!
/Origo.hu - 2024. február 09. 14:40/
Javában zajlik a Budapesti Operettszínház Cintányéros cudar világ, avagy házhoz megy az Operett! című nagyszabású programsorozata. A teátrum népszerű művészei 2024 januárjától június végéig tartó országjárásuk során számos hazai térségbe elviszik az Operettszínház minőségi, látványos és maradandó élményt nyújtó operett és musical összeállításait.
„A
Budapesti Operettszínház társulatának tagjai Jászfényszaru Adács, Akasztó,
Bicske, Budakeszi, Csót, Csurgó, Dány, Dombóvár, Fehérgyarmat, Fertőd,
Gellénháza, Hajdúbagos, Hajdúszovát, Jánoshida, Jászfényszaru, Kemenesmagasi,
Kimle, Kiskőrös, Kiskunfélegyháza, Komló, Magyarbánhegyes, Martonvásár,
Mátraderecske, Mindszent, Mórahalom, Nádudvar, Nagydobsza, Noszlop,
Nyírcsászári, Orosháza, Orosztorony, Palotás, Perenye, Sárrétudvari,
Simontornya, Som, Szendrő, Tardos, Tiszakarád és Zalalövő nézőit is
megörvendeztetik előadásukkal.”
Hát elég érdekes, hogy a "Hawaii rózsája" jazz-operett Van egy díványbabám c. dala német mellett olaszul és franciául is megjelent, magyarul viszont még egyetlen felvételt sem találtam a dalból. Talán elveszett? Vagy nem is készült?
Igen, áprilisban ő is fellép :)
Persze nem, de amíg nem lesz állandó helye újra, addig ez is több a semminél
A Kőbányai Művelődési Ház musical + gálájára biztos meghívják. De ez csak amatőrködés, ebből nem lehet megélni.
Hát ezt én is szeretném tudni, hogy innen hogyan tovább de ez a jövő zenéje lesz, egy ideig játszani biztosan nem fog ez már látszik. Fellépései lesznek ettől függetlebül szerencsére :)
Hát akkor, ha sem ez a színház, sem a Madách, még mi marad neki?
https://magyarnemzet.hu/kultura/2024/02/megvalik-sandor-petertol-a-budapesti-operettszinhaz
Jó bocsánat, megszoktam hogy így írom
Nem a Dalban bocsi, hanem a Csináljuk a fesztivált műsorban énekelt remekül Sándor Peti.
Az az igazság, hogy nekem se sikerült elcsípnem élőben még Sándor Petit, viszont a Dalban már kétszer is énekelt, és tényleg remek előadást nyújtott.
Én is kissé "hidegnek", visszafogottnak érzékeltem a máskor igen lelkes közönség reakcióját...a tapsok hőfoka azért megvolt, csak "kevés", az álló ovációk pedig "nem kötelezőek", a közönségréteg beidegződése olykor elmaradhat, amikor az újdonság ereje már nem hat annyira... - két éve, a gála bemutatója idején valóban felforrósodott a levegő, megtapasztaltuk a sikert! Egyébként most is nívós volt a műsor és pénteken az előadók kitettek magukért. Huszka zenéje amúgy is közel áll a szívemhez, az énekművészek meg adottak.
Kedves Nikolett! Javaslom a YouTube-címeidnél a helyben megszokott helyesírást.
Végülis Magyarországon vagyunk. Hacsak nem vagy USA-girl...
Vértől Pirosló Ősi Kard HELYETT Vértől pirosló, ősi kard
https://youtu.be/ZkkuSDX-Yk8?si=Yp36vStMT5SC4XWJ
Hát az akkor nagyon rossz lenne. Peti se nagyon szeretne(volt már de visszajött) és hát mi nézők sem szeretnénk úgymond elveszíteni. De majd meglátjuk mi lesz. Kíváncsi leszek a mai Huszka Gálára, remélem jobb volt mint péntek este, az nagy csalódás volt.
Kimegy külföldre...ja pl. Németországba, Ausztriába... ott rengeteg színház van és öreg színészek.
Nem, a Madáchban semmiképp nem, onnan nem túl szépen jött el anno ezt tudom. Fogalmam sincs hová mehetne ha az operettbe nem veszik vissza. De az bizonyos hogy nagyon sokan elpártolnak majd a színháztól ha ő már nem lesz
Akkor átmegy más színházhoz? Ott még a Madách Színház. A többi színház viszont visszaesés lenne karrierje szempontjából. Pl. játszik musicalt a József Attila Színház, Turay Ida Színház is többek között.
Sajnos nem tudjuk. Annyi biztos hogy március-áprilisban nem lesz. Hogy sikerül e megegyeznie a színházzal az kérdéses, de nagy veszteség lenne a színháznak, több szempontból is. Ritka tehetséges ember és tény hogy Dolhai Attila mellett rá vesznek jegyeket a legtöbben, ezt bizonyítja az is, hogy ilyen sokan kiállnak mellette.
A Huszka Sissy (Erzsébet) operettjét látta valaki? Keró társulata játszotta a közelmúltban. Én ajándékjeggyel láttam, de az Erkel emelet utolsó előtti sorában voltam.
Most tényleg nem lesz Sándor Péter?
Megmondom őszintén, keserű szájízzel hagytam ott a színházat tegnap este. Amennyire jó volt két évvel ezelőtt, most szinte semmi energiája nem volt, mindenki elénekelte a dalokat de nem látszott rajtuk, hogy élvezettel énekelnek. Az állótaps is elmaradt a végén, a közönség sem élvezte úgy az előadást. Remélem a holnap délután sokkal élvezetesebb lesz.
A Budapesti Operettszínházban tegnap este varázslatos Huszka-melódiákat hallgathattunk ismét a zeneszerző népszerű műveiből: "Szabadság, szerelem – Gyöngyszemek Huszka Jenő legszebb operettjeiből"
DER OPERETTEN FROSCH
Viktoria und ihr Husar (Paul Abraham) Aufführung Mörbisch 2016 (youtube.com)
A délutánira megyek vasárnap :)
Én benne lennék, bár nem tudom honan ismerhetlek majd fel :D
Ma este a gála szünetében akkor akár össze is futhatunk, "egymásba botlunk" a zeneszerzők táblái előtt?...
Bruce Low in Viktoria und ihr Husar - volle Länge (youtube.com)
Most nézem a színház március áprilisi műsorát...
Elvileg a médiaboxon rögzítettem a Huszka gálát, csak elfelejtettem megnézni. 3 hónap után törlődik, megnézem, hogy fent van e még. Passz... persze nincs már fent, nagyon megy az idő.
11 vagy 15 órásra mész?
Hát úgy alakult hogy vasárnap is még a Huszka Gálát nézem majd, szóval két alkalommal is láthatom❤️
Szeretnéd? Én privátban feltettem, elküldhetem a linket :)
Már láttam a tévében egyszer a Huszka Gálát m5-ön. Mindenesetre a youtube-ról ez is törölve lett, mint szinte minden operett.