Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


5895 eszbe 2024-02-28 13:23:40
Nagyszerű muzsikus, mindent tud az operettről. Ellentétben a másik kettővel.

5894 Edmond Dantes 2024-02-28 07:49:39

"Méltatlan: Maklári Lászlótól 40 év után vált meg az Operettszínház – Úgy érzi, nem ilyen bánásmódot érdemelt volna

Maklári László több mint negyven évig dolgozott a Budapesti Operettszínházban, ahol nemcsak karmester, de főzeneigazgató is volt. December végén azonban a jelenlegi vezetés minden előadását elvette tőle, így már nem dirigál a teátrumban. A 73 éves, Artisjus-díjas magyar karmester, érdemes és kiváló művésznek még fáj az elválás, különösen, hogy az a felesége elvesztése után néhány hónappal történt." Forrás: blikk


5892 zenebaratmoncsi 2024-02-28 00:10:04 [Válasz erre: 5891 Búbánat 2024-02-27 14:51:52]
Éppen most jöttem haza az Ezeregy éjszaka musicalről a Pesti Magyar Színházból, remek volt, nagyon látványos, két sláger is volt benne, majd a musical fórumon írok róla. Követte a darab Ábrahám Pál elvét, vagyis a zene illeszkedett a történethez. Keleties hangzású, törökös, arabos volt kicsit időnként rappel, máskor poppal keverve.
Geszti Péter most is profi munkát végzett a dalszövegek terén, akár a Pál utcai fiúknál. A zenét Monori András írta. A Seherezádé történetére épült a Tasnádi István librettója. 
Valójában azért a világmusical zenéje eléggé közepes, de azért mivel nagyon a szinpadi kivietel rendkívűl látványos és jól lett összevágva a liberettó, egy nézést szerintem megéredemel az előadás. 
https://www.youtube.com/watch?v=nPLPisHdgT0&list=OLAK5uy_lYoXT_mb9xRLEEtYaKZzhu9oo5Gz6sRzI&index=15

5891 Búbánat 2024-02-27 14:51:52 [Válasz erre: 5889 zenebaratmoncsi 2024-02-26 19:23:13]
Előző kérdésedre: lásd például Huszka Jenővel készült riportokat itt, vagy a Lehár topikban is olvashatsz számos, a zeneszerzővel készített interjút, visszaemlékezést életútjáról, a pályáról, tervekről. (Igyekszem inkább  a linkjét betenni, nem a teljes szöveget bemásolni -  ha megvan a forrása hozzá, persze figyelemmel arra, hogy nem minden felhasználó tud online ilyenekhez hozzáférni...) 

5890 zenebaratmoncsi 2024-02-26 19:34:32
Az alábbi riport Ábrahám Pállal készült. Nem tudom, hogy Búbánat tett-e már föl ilyen interjút valamelyik operettszerzővel. Mindenesetre érdekes meghallgatni, hogy mi is vezérelte őket műveik megírásakor.

Marek Weber - Ich küsse Ihre Hand, Madame - Tango (youtube.com) 
Max Raabe,Ich küsse ihre Hand Madame (youtube.com)
Nektek, hogy tetszik ez a német sláger? Mindenesetre Ábrahám Pál nem sokra értékelte, de legalább arra inspirálta, hogy ő is operettet írjon, hisz ilyet ő is tudott írni....
Jonas Kauffmann is felvette a dalt műsorába. Ich küsse ihre Hand, Madame (Main Title) (youtube.com) 
Composer: Ralph Erwin Lyricist: Fritz Rotter
Megjegyzésem: Ábrahám Pál a mai Vajdaság területén született, a Duna-parti Apatinban. Itt a lakosság túlnyomó többsége sváb volt, ő magyarnak vallotta magát (izraelita vallás), de így jól megtanult németül, viszont erős apatini akcentusa volt.

5889 zenebaratmoncsi 2024-02-26 19:23:13

Prágai Magyar Hírlap 1934. március 4.

 Egy magyar komponista csodálatos világkarrierje

„Minden megváltozhatik zenében, csak egy valami marad meg, s ez a melódia  —mondja Ábrahám Pál, a fiatal magyar zeneszerző, akinek operettjeit ez idő szerint mintegy ezer színházban játszák

Budapest, február végén. (A P. M. H. kiküldött tudósítójától.)

Talán hat esztendeje annak, hogy az egyik budapesti operett színházban egy Zenebona című darabot adtak elő,  melynek színlapján a zeneszerző helyén ez állott: Zenéjét ősszeállította részben szerezte: Ábrahám Pál.

Új név volt. Alig figyelt fel rá valaki. Legfeljebb az tűnt fel kicsit az embereknek, hogy egy beteges külsejű, hosszúkás arcú fiatalember fehér kesztyűben dirigálja a zenekart. Ez a fehérkesztytűs karmester is Ábrahám Pál volt.

Meg is dicsérték a lapokban a temperamentumos karmestert, de hamar népszerűsödő zenére nem igen pazaroltak dicsérő jelzőket. Sem a kritikusok, sem a közönöség. Legföljebb annyit, hogy egész ügyes fiú ez az Ábrahám Pál. Jól összeválogatta az amerikai s az angol slágereket. Az ember önkénytelemül dúdolja, amint kilép a színházból.

És dúdolta. Mindenfelé dúdolták. Például ezt a dalt: Kicsike vigyázzon- egyszer nagymama lesz, nagymama lesz . . S ekkor csak a bennfentesek tudták, hogy. Ábrahám Pál feltalálta a zenei ,,ellen-plágiumot". Úgy csempészte be a saját szerzeményeit a pesti közönség fülébe, hogy — amerikai slágereknek nevezte. 

— Hiába, ezek a pestiek mégsem tudnak olyan dolgokat csinálni, mint ezek az angolok — sóhajtották a pesti smokkok s elégedetten foxtrot-oztak a Zenebona zenéjére.

 Hogyan lelt Ábrahám Pálból — operett-komponista

 Amikor ezekről a dolgokról beszélgetek Ábrahám Pállal a pesti Fészek-klub egyik sarkában, mély bőrfotölyökbe sűllyedve, ekkor már a mosolyos visszaemlékezés elégtétele ül a mégjobban meghosszabbodott arcon.

— Igen, — emlékezik- vissza azzal a különös csodálkozással, amivel az ember a saját dolgait szokta utólag értetlenül analizálni — olyankor jutott eszembe, hogy én operettet fogok írni, amikor a legtávolabb voltam tőle. Gondok és bajok letörtek egészen s beledobtam magam a semmibe; A komoly kompozíciókkal is felhagytam, nem kellett senkinek, nem fizettek érte. Egyszer egy zenemű-kereskedésben a gramofon egy táncdarabot játszott. Triviális melódia volt. Emlékszem: „Icih küsse Ihre Hand Madame!" Nem hallgathattam el valami lekicsinylő megjegyzést. A kereskedő csodálkozva nézett rám:

— Ez schmachtfeeni? (sínylődő tündér) Ez? 600 000 darab lemez fogyott el belőle! A legnagyobb üzlet évek óta!

- Fejbevágott ez a közlés. Ilyen semmiségekkel lehet ezreket keresni, s én nélkülözök? Ez semmi. Ezt én is meg tudom csinálni. Meg is mondtam.  A kereskedő a vállát vonta.  Látom magam előtt ajkbiggyesztő fintorát. S hazamenet leültem a zongorához, kezdtem komponálni. Rövidesen jött a Zenebona, aztán „Az utolsó verebélyi lány”, sikerek, a Viktória, a Haway rózsája és a Ball im Savoy . . . Ez az én karrierem . . .

Mosolygott. Fáradt, megviselt arca azonban elárulja. hogy ezt az utat — bármennyire is meteorszerűen rövid karrier volt — lázas munka, sok harc kísérte.

 A muzsikus — a tőzsdén

 Szóba került, hogy kezdetben —- mint hallhattam — nem is volt muzsikus. Sőt ellenkezőleg. Tőzsdés. Tönkre is ment a tőzsdén.

— Ez igaz, — adta meg készségesen a felvilágosítást — amikor a zeneakadémiai, tanulmányaimat elvégeztem, nem tudtam megélni. Mi az, hogy nem tudtam megélni, egy vasam sem volt. Az inflációs hullám akkor öntötte el Budapestet. Mint mindenki, aki nem értett a tőzsdéhez, én is tőzsdézni kezdtem. Gyorsan vagyont szereztem, s még gyorsabban elvesztettem a vagyonomat. Még többet. — Így hát először voltam muzsikus, s aztán tőzsdés. S miután ott súlyos tandíjat fizettem, akkor újra visszakerültem a muzsikához. Mert tessék tudomásul venni, hogy éh 14 zeneakadémiai tanári oklevél felett rendelkezem. Már 7 éves koromban felfedezték állítólagos tehetségemet: Apatinban laktam szüleimnél, amikor Schiffer Adolf, a Zeneakadémia gordonka-tanára lejött Apatinba, s többek közt a mi vendégünk is volt. Véletlenül meghallotta, hogy én a zongora mellett ültem, s az ablak alatt elhaladó tűzoltózenekart „kapásból" kísérni kezdtem. Tehetségesnek tartott, megvizsgált, megállapította,- hogy abszolút hallásom van; felvitt Pestre, Weiner Frigyes keze alá kerültem s — külön engedéllyel — már 13 éves koromban- a zeneszerzési szak növendéke lehettem.17 éves koromban már a budapesti; filharmonikusok játszák egy szerzeményemet. Persze csakis kormoly zenét írtam.

Úgy érzi, hogy az operett-komponálással már hűtlen lett végleg a ,.komoly" zenéhez?

— Én — megvallom — szeretek bizonyos koncessziókat tenni a komoly zenének. Például megfigyelheti. hogy például a Bál á Savoyban operettem nyitányába belecsempésztem valamit-, amit — legalábbis én— többnek érzek, mint a sablonos operettzene. Persze én is „futok" a siker után, s ha „kalkulálom", úgy 70 százalékba a közönség kedvére komponálok, és csak 30 százalékot a magam kedvére.

 Vallomás a melódia örökkévalósága mellett

 Mi az alkotásainak vezérlő motívuma?

Igen komoly arcot mutatott ennél a kérdésnél. Elgondolkozott:

— Minden halad a korral. A ritmus, a hangszerelés, a harmónia, A zenében is éppúgy változnak a kifejezési stílusok, mint az építészéiben, a festészetben a költészetben. Minden változik a zenében is. Csak egy marad meg: a melódia! Voltak átmeneti idők, amikor azt hitték, lehet helyettesíteni. Aki megfeledkezett róla, az belebukott. Semmi sem olyan fontos, mint a melódia. Ha az megvan, a többi csak technika és rutin . . . Ez az én vezérlő motívumom.

— Min dolgozik most a Mester?

— Most készült el az az operettem, amelyet „Nagyhercegnő és szobapincér" címen Grünwald és Beda Írtak Savoir vígjátékából. Zenés vígjáték, amelynek vezető női szerepe Marlene Dietrich egyéniségére íródott Budapesten valószínűleg a Vígszínházban kerül bemutatóra. (Megjegyzésem: Mese a Grand Hotelben c. került bemutatásra először 1934-ben Bécsben, majd 1936-ban Szegeden, Budapesten.)

  A z új sláger: I opera, IL operett, III revü

 — Ez már kész. A következő, amin máris dolgozom, ugyancsak Grünwald és Beda librettója. Címe: Djanaih. Ez a művem abból a szempontból érdemel némi figyelmet, mért egészen új műfajjal kísérletezem. Neve még nincsen a műfajnak. Az első felvonás, amely Indo-kínában játszódik, Operaszerű lesz. A második felvonás Párisban játszódik s a nagy-operett stílusában készül. A harmadik felvonás ugyancsak Párisban, a Moulin Rouge-ban, látványos revü lesz, s zeneileg — jazz-operett.

— Rendkívül izgató és érdekes feladat elé állít, ez az operett. Nem zeneszerzői rafinériából állítom össze ilyen széles skálában ezt a darabot, hanem amikor megkaptam a szövegkönyvet, elolvasás közben alakult ki bennem ennek szükségszerűsége.  Nem tudom ugyanis elképzelni, hogy a zene mást adjon, mint amit a szöveg diktál. Vannak ugyan olyan operettek is, ahol például kínai milliőben modern jazz-melódiák hangzanak. Ezt elviselhetetlennek s művészietlennek tartom

— Még csak arra sincsen szükségem, hogy ehhez az operetthez tanulmányozzam a hindú zenét. Amikor elvégeztem a Zeneakadémiát, disszertációként 600 oldalas tanulmányt írtam a kínai s a hindu zenéről. Hónapokon át a legnagyobb érdeklődéssel tanulmányoztam a legrégibb zenei emlékeket, az évezredes ötfokú skálát, a negyedhangos skálát, s át s át tanulmányoztam ezt az egész ősrégi zeneirodalmat. Ezért szerzett különösképpen örömet, hogy most ennél az operettnél alkalmam lesz hasznosítanom azt, ámít ekkor tanultam. 

A komponista a zongora mellett 

S még aznap este. Ábrahám Pál Tárnok utcai lakásának zongora-szobájában a zongora mellé ült a zseniális, fiatal muzsikus, s eljátszotta a készülő' Djanaih című operett egyik nagy áriáját. Az első felvonás tenorszólója lesz. Sejtelmes, izgatóan érdekes keleti muzsika, olyan nagyvonalú felépítésben. mint egy Puccini-opera áriája. A komponista kissé rekedtes hangon, mégis közelről énintő kifejező erővel énekelte a főtémát.

Ezt a melódiát, amelyet elsők között volt- szerencsém hallani, néhány hónap múlva bizonyára az egész világon dúdolni fogják.

Nemsokára elindul a világsiker útjára.

 Amikor Ábrahám Pál befejezte az előadást, egy pillanatig csend támadt szobában. Még a levegőben zengett az utolsó akkord különös harmóniája. Igen hangulatos csend volt

A csened a komponista szép fiatal felesége szakította meg. Mosolyogva, kedvesen fordult a férje felé- — Úgy látszik, mégis nagyon sikerült ez a dal…

Ábrahám Pál mosolyogva fordul felém s a felesége felé mutatva, nem minden büszkeség nélkül mondja:

— Íme a legszigorúbb kritikusom! S hálásan nézett az asszonyára.

 Sándor Dezső.


5888 zenebaratmoncsi 2024-02-26 19:14:36 [Válasz erre: 5887 varganiki 2024-02-26 18:50:09]
Nemrég megméztem az Csárdáskirálynő 1971-es film verzióját. Magyar osztrák koprodukcióban készült, és a mozi tv adta le, Psota Irén volt a Sylvia édesanyja. Annál jobb előadás úgy sem lesz ez.
A János vitéz mostani operettszínházi verzióját még a Covid alatt leadták a youtube-n, persze gyerekkoromban sokszor láttam az Erkel Színházban.

5887 varganiki 2024-02-26 18:50:09
Múlthét pénteken, vagyis Február 23-án tévé felvétel készült, a Csárdáskirálynőből az Operettszínházban, amit Március 9-én fog leadni az M5. A már korábban felvett János Vitézt pedig Március 16-án késő este láthatjuk majd :)

5886 Búbánat 2024-02-25 12:00:17 [Válasz erre: 5884 Búbánat 2024-02-24 14:32:18]
Ebben az interjúban (a papageno.hu cikke mindössze három hónappal ezelőtt jelent meg) Széles Flóra még úgy tűnik, megelégedetten szól az Operettszínházbéli munkáiról, elért sikereiről, díjairól, közelgő új szerepéről.  2019-ben a legígéretesebb tehetségként megkapta a Marsallbot díjat, 2020-ban a Bársony Rózsi-emlékgyűrűt, a Magyar Operett Napján tavaly az évad musicalszínészeként ismerték el. Mindezek ismeretében számomra meglepő, hogy – bizonyára megfontolt döntéseként –  kilép az Operettszínház társulatából és „szabadúszóként” folytatja színi tevékenységét.

Egyébként a neten vagy a lapokban nem találtam Széles Flórától friss interjút, vagy „hivatalos” nyilatkozatot, amely szólna a váltásról, annak okáról,  ezzel megerősítené a terjengő – a belső körökből kiszivárogtatott – szóban forgó hírt.


5885 varganiki 2024-02-24 17:07:35 [Válasz erre: 5884 Búbánat 2024-02-24 14:32:18]
Igen, én is sajnálnám ha Flóra nem játszana többet, nagyon tehetséges musical és operettszerepekben is :)

5884 Búbánat 2024-02-24 14:32:18 [Válasz erre: 5883 varganiki 2024-02-24 12:11:15]
Széles Flóra igen tehetséges művész -  az operettszerepekben, amikben láttam, ez a benyomásom alakult ki Róla, megkedveltem, sajnáltam volna, ha többé nem lép fel az Operettszínházban.  Mint vendégek, más művészek is jönnek oda szerepelni, vissza is,  ha hívják őket és megegyeznek a feltételekben. Nyilvánvalón így van ezzel Kerényi Miklós Máté is.

5883 varganiki 2024-02-24 12:11:15 [Válasz erre: 5880 Búbánat 2024-02-21 12:58:56]
Máté és Flóra nem véglegesen távoznak a színházból. Mindketten fognak még ott játszani, de már nem mint társulati tagok, hanem szabadúszóként.

5880 Búbánat 2024-02-21 12:58:56 [Válasz erre: 5879 Edmond Dantes 2024-02-20 14:18:39]
Ugyancsak a Blikk szellőztette meg a hírt:  Széles Flóra színésznő-szubrett és a korábbi főzeneigazgató-karmester, Makláry László távozási szándékát az Operettszínházból.


5879 Edmond Dantes 2024-02-20 14:18:39 [Válasz erre: 5878 Búbánat 2024-02-19 01:03:33]

"Ő ugyan időt kért, hogy megszólaljon, ám néhány, a neve elhallgatását kérő kollégája beszélt arról, mi állhat Máté felmondásának hátterében.

 Valószínűleg elege lett abból a rossz hangulatból, ami az elmúlt időszakban a színházban uralkodik. Sokan szomorú arccal, gyomorgörccsel érkeznek dolgozni. Szétesőben van a társulat, sorra állnak fel azok a kollégák, akikkel Máté is folyamatosan együtt dolgozott az évek hosszú során át. Nagyon sajnáljuk, hogy elmegy, de megértjük a döntését – fogalmazott egy művész." Forrás: Blikk


5878 Búbánat 2024-02-19 01:03:33
Távozik Kerényi Miklós Máté az Operettszínházból az évad végén.
Forrás: Origo.hu

5877 Búbánat 2024-02-16 14:46:31 [Válasz erre: 5837 varganiki 2024-02-08 09:17:07]

Cintányéros cudar világ, avagy házhoz megy az Operett!

/Origo.hu - 2024. február 09. 14:40/

 Javában zajlik a Budapesti Operettszínház Cintányéros cudar világ, avagy házhoz megy az Operett! című nagyszabású programsorozata. A teátrum népszerű művészei 2024 januárjától június végéig tartó országjárásuk során számos hazai térségbe elviszik az Operettszínház minőségi, látványos és maradandó élményt nyújtó operett és musical összeállításait. 

„A Budapesti Operettszínház társulatának tagjai Jászfényszaru Adács, Akasztó, Bicske, Budakeszi, Csót, Csurgó, Dány, Dombóvár, Fehérgyarmat, Fertőd, Gellénháza, Hajdúbagos, Hajdúszovát, Jánoshida, Jászfényszaru, Kemenesmagasi, Kimle, Kiskőrös, Kiskunfélegyháza, Komló, Magyarbánhegyes, Martonvásár, Mátraderecske, Mindszent, Mórahalom, Nádudvar, Nagydobsza, Noszlop, Nyírcsászári, Orosháza, Orosztorony, Palotás, Perenye, Sárrétudvari, Simontornya, Som, Szendrő, Tardos, Tiszakarád és Zalalövő nézőit is megörvendeztetik előadásukkal.


5876 zenebaratmoncsi 2024-02-14 00:13:00
Hát elég érdekes, hogy a "Hawaii rózsája" jazz-operett Van egy díványbabám c. dala német mellett olaszul és franciául is megjelent, magyarul viszont még egyetlen felvételt sem találtam a dalból. Talán elveszett? Vagy nem is készült?
La Poupée du Diván - Chanté par Monty ,de l'Empire (Ich hab ein Diwanpüppchen) Paul Abraham 1930 - YouTube

5875 varganiki 2024-02-12 19:42:07 [Válasz erre: 5874 zenebaratmoncsi 2024-02-12 17:49:53]
Igen, áprilisban ő is fellép :)
Persze nem, de amíg nem lesz állandó helye újra, addig ez is több a semminél

5874 zenebaratmoncsi 2024-02-12 17:49:53 [Válasz erre: 5873 varganiki 2024-02-12 16:48:29]
A Kőbányai Művelődési Ház musical + gálájára biztos meghívják. De ez csak amatőrködés, ebből nem lehet megélni.

5873 varganiki 2024-02-12 16:48:29 [Válasz erre: 5872 zenebaratmoncsi 2024-02-12 13:09:41]
Hát ezt én is szeretném tudni, hogy innen hogyan tovább de ez a jövő zenéje lesz, egy ideig játszani biztosan nem fog ez már látszik. Fellépései lesznek ettől függetlebül szerencsére :)

5872 zenebaratmoncsi 2024-02-12 13:09:41 [Válasz erre: 5871 varganiki 2024-02-12 10:49:24]
Hát akkor, ha sem ez a színház, sem a Madách, még mi marad neki?


5870 varganiki 2024-02-12 10:46:59 [Válasz erre: 5866 Héterő 2024-02-11 13:38:20]
Jó bocsánat, megszoktam hogy így írom

5869 zenebaratmoncsi 2024-02-11 23:56:11 [Válasz erre: 5868 zenebaratmoncsi 2024-02-11 22:47:50]
Nem a Dalban bocsi, hanem a Csináljuk a fesztivált műsorban énekelt remekül Sándor Peti.

5868 zenebaratmoncsi 2024-02-11 22:47:50 [Válasz erre: 5864 varganiki 2024-02-11 08:40:47]
Az az igazság, hogy nekem se sikerült elcsípnem élőben még Sándor Petit, viszont a Dalban már kétszer is énekelt, és tényleg remek előadást nyújtott.

5867 Búbánat 2024-02-11 14:58:22 [Válasz erre: 5856 varganiki 2024-02-10 14:29:51]
Én is kissé "hidegnek", visszafogottnak érzékeltem a máskor igen lelkes közönség reakcióját...a tapsok hőfoka azért megvolt, csak "kevés", az álló ovációk pedig "nem kötelezőek", a közönségréteg beidegződése olykor elmaradhat, amikor az újdonság ereje már nem hat annyira... - két éve, a gála bemutatója idején valóban felforrósodott a levegő, megtapasztaltuk a sikert! Egyébként most is nívós volt a műsor és pénteken az előadók kitettek magukért. Huszka zenéje amúgy is közel áll a szívemhez, az énekművészek meg adottak. 
A Sándor Péter-témához nem szólok hozzá, nem ismerem őt meg kellően a helyzetét, de a közönség tapsainak erősségéből kiérződött az iránta meglévő - "együttérző" - szimpátia. Amúgy ő inkább a musicalek világában otthonos... azokat meg általában "kerülöm".

5866 Héterő 2024-02-11 13:38:20 [Válasz erre: 5865 varganiki 2024-02-11 12:11:26]
Kedves Nikolett! Javaslom a YouTube-címeidnél a helyben megszokott helyesírást.
Végülis Magyarországon vagyunk. Hacsak nem vagy USA-girl...
Vértől Pirosló Ősi Kard  HELYETT 
Vértől pirosló, ősi kard

5865 varganiki 2024-02-11 12:11:26
https://youtu.be/ZkkuSDX-Yk8?si=Yp36vStMT5SC4XWJ
A pénteki gálából, egy részlet, Fischl Mónika fantasztikus éneklése❤️


5864 varganiki 2024-02-11 08:40:47 [Válasz erre: 5863 zenebaratmoncsi 2024-02-11 00:18:47]
Hát az akkor nagyon rossz lenne. Peti se nagyon szeretne(volt már de visszajött) és hát mi nézők sem szeretnénk úgymond elveszíteni. De majd meglátjuk mi lesz. Kíváncsi leszek a mai Huszka Gálára, remélem jobb volt mint péntek este, az nagy csalódás volt.

5863 zenebaratmoncsi 2024-02-11 00:18:47 [Válasz erre: 5862 varganiki 2024-02-10 22:44:46]
Kimegy külföldre...ja pl. Németországba, Ausztriába... ott rengeteg színház van és öreg színészek.

5862 varganiki 2024-02-10 22:44:46 [Válasz erre: 5861 zenebaratmoncsi 2024-02-10 22:10:05]
Nem, a Madáchban semmiképp nem, onnan nem túl szépen jött el anno ezt tudom. Fogalmam sincs hová mehetne ha az operettbe nem veszik vissza. De az bizonyos hogy nagyon sokan elpártolnak majd a színháztól ha ő már nem lesz

5861 zenebaratmoncsi 2024-02-10 22:10:05 [Válasz erre: 5860 varganiki 2024-02-10 19:33:27]
Akkor átmegy más színházhoz? Ott még a Madách Színház. A többi színház viszont visszaesés lenne karrierje szempontjából. Pl. játszik musicalt a József Attila Színház, Turay Ida Színház is többek között.

5860 varganiki 2024-02-10 19:33:27 [Válasz erre: 5858 zenebaratmoncsi 2024-02-10 16:12:06]
Sajnos nem tudjuk. Annyi biztos hogy március-áprilisban nem lesz. Hogy sikerül e megegyeznie a színházzal az kérdéses, de nagy veszteség lenne a színháznak, több szempontból is. Ritka tehetséges ember és tény hogy Dolhai Attila mellett rá vesznek jegyeket a legtöbben, ezt bizonyítja az is, hogy ilyen sokan kiállnak mellette.

5859 zenebaratmoncsi 2024-02-10 16:24:15
A Huszka Sissy (Erzsébet) operettjét látta valaki? Keró társulata játszotta a közelmúltban. Én ajándékjeggyel láttam, de az Erkel emelet utolsó előtti sorában voltam.
A zene még elment volna, pár szép ária "Rózsám, viruló rózsám", "Szeptember végén" egy szép keringő...volt benne. Ezek maradtak meg, de a történet, - már amit hallottam belőle, mert kb. a szinészek felét nem értettem - irtó blőd volt, egyszer se tudtam nevetni rajta, erőltetett és régimódi, álmagyarkodó volt az egész. Ráadásul teljesen valótlan történet, mivel Sissy nem igen tudott így kavarni Esterhazy gróffal. Mindenesetre azért, ha nehezen is, de végigültem, mivel a zenére kiváncsi voltam, ami azért nem okozott csalódást.

5858 zenebaratmoncsi 2024-02-10 16:12:06 [Válasz erre: 5857 varganiki 2024-02-10 14:35:46]
Most tényleg nem lesz Sándor Péter? 
Igazából még nem láttam, hogy meg lenne a szerposztás március és áprilisra.
Én még sose csíptem el őt, midenesetre mostanában nem igen mentem arra. Egyszer megnéztem a Hegedűs a háztetőnt, amit írtóra elhúztak, és egyszer a Mosoly országát, ami szép volt, és ajándékjeggyel a Jekyll-t, ami nem tetszett. Homonnay volt akkor a főszereplő, úgy rémlik. Azért 3 dal volt benne, de a szövegkönyv... hát untam. Jó még 2020-ban láttam a La Mancha lovagját (aranyos volt, sok jó dallal) és kb. akkor a Nine-t is, amit tetszett, de azt azért sokszor kell hallgatni, mert elsőre nekem se jött be (előtte megnéztem a filmet Penelope Cruz-zal, ami szuper volt). Régebben sűrűbben jártam oda.
Ha újra mennék oda, akkor talán a La manchát nézném meg újra, vagy a Szomor darabot, mert azt még nem láttam, de 15000-et nem adok érte. Majd ha lejjebb megy, mert dinamikus árak vannak...


5857 varganiki 2024-02-10 14:35:46
https://story.hu/napi-friss/2024/02/08/sandor-peter-operettszinhaz-peticio/?mibextid=xfxF2i
Elég nagy az összefogás, már több mint 2000 aláírás gyűlt össze, talán ekkora nagy összefogástegy színművészért az utóbbi időben nem is történt.

5856 varganiki 2024-02-10 14:29:51 [Válasz erre: 5855 Búbánat 2024-02-10 14:14:42]
Megmondom őszintén, keserű szájízzel hagytam ott a színházat tegnap este. Amennyire jó volt két évvel ezelőtt, most szinte semmi energiája nem volt, mindenki elénekelte a dalokat de nem látszott rajtuk, hogy élvezettel énekelnek. Az állótaps is elmaradt a végén, a közönség sem élvezte úgy az előadást. Remélem a holnap délután sokkal élvezetesebb lesz.

5855 Búbánat 2024-02-10 14:14:42 [Válasz erre: 5841 Búbánat 2024-02-08 10:41:33]
A Budapesti Operettszínházban tegnap este varázslatos Huszka-melódiákat hallgathattunk ismét a zeneszerző  népszerű műveiből:  "Szabadság, szerelem – Gyöngyszemek Huszka Jenő legszebb operettjeiből" 
Ma és holnap két-két előadással folytatódik (du. és este) a gála-sorozat. A válogatásban sok ismert számot hallhattunk újra, melyek nemcsak a két évvel ezelőtti Huszka-gáláról ismerősek... 
Bordás Barbara, Dancs Annamari, Fischl Mónika, Frankó Tünde, Kalocsai Zsuzsa, Lévai Enikő, Széles Flóra, Dénes Viktor, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt - aki egyúttal a gála rendezője is, Laki Péter, Sándor Péter, Vadász Zsolt énekeltek, közreműködött az Operettszínház Énekkara, Zenekara és Tánckara. Vezényelt: Pfeiffer Gyula. Nevesítem még: Kiss-Balbinat Ádám (hegedű) és Cseh Dalma (zongora). 
Voltak még vetített, korabeli archív filmfelvételek - Huszkáról is; a komponista "mennyei hangját" pedig Dézsy-Szabó Gábor adta.

5854 zenebaratmoncsi 2024-02-09 17:33:01
DER OPERETTEN FROSCH
Ez egy német színházi díj. A béka díj neve ellenére nem citromdíj, hanem egy kiemelkedőnek itélt operett előadás kapja minden évadban a német nyelvű színházakban.
Érdemes lenne visszakeresni, mely előadások kapták ezt a díjat. Valójában nincs wikipedia oldala, így évről évre egyenként kellene visszakeresni a google-ból.
BR Classic rádió díja
2023/24.  A BR-KLASSIK  "Operettbéka" díját a MusikTheater an der Wien kapta a Leonard Bernstein "Candide" című operettjéért. Rendezte: Lydia Steier. (Mondjuk azt a darabot nem mondanám operettnek, inkább jazzopera vagy musical, de hivatalosan operett)
Ebben az évadban volt egy másik béka díj is, amit a Bayerische Staatsoper kapott a Barrie Kosky rendezte Johann Strauss "A denevér" című operettnek ítéltek oda.
2022/23. Wiener Volksoper: Dubarry operett (Carl Millöcker operettje) nyerte. Rendező Jan Philipp Gloger.
2021/22.  2021/22"  Annaberger Theater Ralph Benatzkys "Der reichste Mann der Welt" c.  1936-os darab (magyarul a címe: A világ leggazdagabb embere")... mindenesetre a feledés homályából lett előszedve ez a darab.
2020/21. tehát a Covid év operett díját a Theater Ulm által bemutatott Kálmán Imre Csárdáskirálynő nyerte Benjamin Künzel rendezésében. 
"Frog Award 2019" díjat a Palazzetto Bru Zane Alapítvány kapja Hervé "Mam ́zelle Nitouche" (Nebántsvirág) és Maurice Yvain francia operettszerző "Yes!" című turnézó produkcióiért.
BR-KLASSIK operettszerkesztői Thomas Enzingernek ítélték oda a "2018-as év békája" díjat, mégpedig egy Ábrahám Pál operettnek, a Bad Ischl-i Operett Fesztiválon bemutatott "Hawaii rózsája" jazzoperettnek, amit volt szerencsém személyesen is látni. (Természetesen a Lehár villát is megtekintettem, ha már ott voltam.)


5853 zenebaratmoncsi 2024-02-09 17:09:54 [Válasz erre: 5852 varganiki 2024-02-09 16:43:50]
Viktoria und ihr Husar (Paul Abraham) Aufführung Mörbisch 2016 (youtube.com)
Hát akkor ez maradt, amig valamelyik színház fel nem teszi ezt az operettet.
A Fertő tó osztrák oldalán a Mörbisch-i operettfesztiválon ezt mutatták be 2016-ban. Ez csak a hanganyag. 
Emlékszem szerencsém volt, mert az osztrák tévé leadta, sőt egy rövid ideig fel is tették a youtube-ra, így akkor láttam az előadást. Sajnos nem mentettem, talán nem is engedte a program. Mindenesetre cd-n kiadták. Szerintem meg lehet vásárolni dvd-n is.
A Fedák Sári Színház csak rövidítve játsza, nagyjából minden benne van, kivéve a kínai/japán részek. Abból csak alig valami.
Paul Abraham : Viktoria und ihr Husar DVD (Moerbisch 2016): Amazon.de: Schellenberger, Heim, Steppan, Sauerzapf: DVD & Blu-ray
Hát ez remek hír, most látom, hogy dvd-n kiadták az egész előadást.
Németül megy, de van angol felirat hozzá. 
Van magyar szereplő is. Dorozsma polgármestere Szolnoki Tibor.
Az "operett béka" díjat abban az évben ez az operett kapta. Hogy mi is ez? Hát megnézem. 

2022/23-ban a Wiener Volksoper előadása: Carl Millöcker: Dubarry nyerte.




5852 varganiki 2024-02-09 16:43:50 [Válasz erre: 5846 zenebaratmoncsi 2024-02-08 22:09:33]
A délutánira megyek vasárnap :)

5851 varganiki 2024-02-09 16:42:47 [Válasz erre: 5850 Búbánat 2024-02-09 01:11:00]
Én benne lennék, bár nem tudom honan ismerhetlek majd fel :D

5850 Búbánat 2024-02-09 01:11:00 [Válasz erre: 5838 varganiki 2024-02-08 09:58:17]
Ma este a gála szünetében akkor akár össze is futhatunk, "egymásba botlunk" a  zeneszerzők táblái előtt?... 

5849 zenebaratmoncsi 2024-02-08 23:25:12
Bruce Low in Viktoria und ihr Husar - volle Länge (youtube.com)
Hát ezt a német filmet találtam a Viktória operettről.

5848 zenebaratmoncsi 2024-02-08 22:43:46
Most nézem a színház március áprilisi műsorát...
hát a Mosoly országa csak 2 alkalommal, egyik megtelt rögtön, a másikon 30% akció....
A mosoly országa, 03.06 19:00 - elérhető jegy


5847 zenebaratmoncsi 2024-02-08 22:19:46 [Válasz erre: 5844 varganiki 2024-02-08 20:27:39]
Elvileg a médiaboxon rögzítettem a Huszka gálát, csak elfelejtettem megnézni. 3 hónap után törlődik, megnézem, hogy fent van e még. Passz... persze nincs már fent, nagyon megy az idő.
A fórumon a privátba elküldheted a linket.
Nevemre kattintassz, ott kiválasztod a privát üzenetet, és azon belül új üzenet.


5846 zenebaratmoncsi 2024-02-08 22:09:33 [Válasz erre: 5845 varganiki 2024-02-08 20:28:48]
11 vagy 15 órásra mész?
Ha 11 órásra, még odaérsz 15 órára a Fedák Sári Színházhoz, ha van autód.
Mondjuk nem értem, hogy miért jó egymás utáni nap megnézni ugyanazt...
még én sose csináltam ilyet. Persze fél év múlva megnézem ugyanazt, vagy később, esetleg más színház előadásában....
az unokatesóm csinálta, hogy az Elizabetet és a Mozartot annyiszor megnézte, ahányszor csak ment az Operettszínházban.... vagy  ha nem is mindig, de az előadások 80%-át tuti látta. Meg még ott volt a Hotel Mentol is neki.

5845 varganiki 2024-02-08 20:28:48 [Válasz erre: 5842 zenebaratmoncsi 2024-02-08 17:26:41]
Hát úgy alakult hogy vasárnap is még a Huszka Gálát nézem majd, szóval két alkalommal is láthatom❤️

5844 varganiki 2024-02-08 20:27:39 [Válasz erre: 5843 zenebaratmoncsi 2024-02-08 17:32:11]
Szeretnéd? Én privátban feltettem, elküldhetem a linket :)

5843 zenebaratmoncsi 2024-02-08 17:32:11 [Válasz erre: 5838 varganiki 2024-02-08 09:58:17]
Már láttam a tévében egyszer a Huszka Gálát m5-ön. Mindenesetre a youtube-ról ez is törölve lett, mint szinte minden operett.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.