Kiss B. Atilla főigazgató ismertette: a szeptembertől induló új évadban a Budapesti Operettszínház bemutatja Az Orfeum mágusa címmel a 21. század első magyar operettjét. A zeneszerző Pejtsik Péter, a librettó írója Orbán János Dénes.
Az Operettszínház vezetése Pejtsik Pétert Ferenc pápa korábbi
magyarországi látogatásakor elhangzott Klezmer Miséje hallatán kérte fel az új operett megkomponálására.
Pejtsik Péter honlapjának blog rovatában részletesen szól arról,
miért mert „belevágni” ebbe a zenés színházi műfajba, és kifejti véleményét úgy
általában az operettírás „mibenlétéről”; erről itt olvashatunk.
A youtube-on találtam két linket, melyeket megnyitva Pejtsik Péter a
zeneszerzés és a hangszerelés különbségeiről tart előadást a 2019-es DEX
Songwriting Expo alkalmával, továbbá beavatja hallgatóságát: „Hogyan épül fel a zenekari
hangzás és a bizalom szerző, hangszerelő, karmester és zenekari zenész között?
Miért érdemes a hangszerelést és a kottát leellenőriztetni egy ’írástudóval’,
mielőtt átnyújtjuk a zenekarnak?”
Video 1 Pejtsik Péter – Mi a különbség a zeneszerzés és a
hangszerelés között?
Video 2 Pejtsik Péter – Így nyerd meg a szimfonikus zenekar bizalmát.
Az új Somossy-musical írója a Kossuth- és József Attila-díjas Orbán János Dénes. Egy Laura-ihletésű verse csak Vörösmarty Mihály Laurájához mérhető. OJD költeménye ide kattintva olvasható, de szigorúan csak 18 éven felülieknek!!
Aha, új ember kerül. Mint a Nemzeti élére 10 év utàn. Mint az Operaház élére 12 év után. Vö. 12 év rabszolgaság..
Kapcs.: 5279., 5280. sorszámok
Az M5 csatornán láthatjuk ma éjjel (20.50 – 23.35)
100 ÉVES AZ
OPERETTSZÍNHÁZ - Centenáriumi Ünnepi Gála
szerkesztő: Hara Lilla.
rendező:
Komlós András
"Ritka
pillanat a művészek és a közönség életében, hogy megünnepelhetik színházuk 100
éves évfordulóját! A 2022/2023-as évadban kettős évfordulót ünnepelt a
Budapesti Operettszínház. A Somossy Károly orfeumigazgató által 1894-ben
emeltetett, kezdetben mulatóként működtetett épületet Ben Blumenthal, gazdag
amerikai vállalkozó alakíttatta Fővárosi Színházzá, amelynek nyitóelőadását
1922. december 23-án tartották. Az új színházat 1923 februárjától hivatalosan
is Fővárosi Operettszínháznak nevezték el.
2023. február 10-én a teátrum nagyszabású gálakoncerttel emlékezett meg a jeles évfordulókról, melyen a színház teljes társulata részt vett."
Rendező: Homonnay Zsolt
Közreműködő művészek:
Angler Balázs, Balogh Bodor Attila, Bojtos Luca, Bordás Barbara, Czikora István László, Csere László, Csuha Lajos, Dancs Annamari, Dénes Viktor, Dézsy Szabó Gábor, Dolhai Attila, Drahos Evelin, Erdős Attila, Faragó András, Fischl Mónika, Földes Tamás, Frankó Tünde, Gubik Petra, György-Rózsa Sándor, Homonnay Zsolt, Jantyik Csaba, Janza Kata, Kalocsai Zsuzsa, Kardffy Aisha, Kékkovács Mara, Kerényi Miklós Máté, Kiss Zoltán, Kocsis Dénes, Laki Péter, Langer Soma, Lévai Enikő, Lehoczky Zsuzsa, Lukács Anita, Mészáros Árpád Zsolt, Miklós Attila, Ninh Duc Hoang Long, Nádasi Veronika, Németh Attila, Oszvald Marika, Pálfalvy Attila, Papadimitriu Athina, Peller Anna, Peller Károly, Pesák Ádám, Péter Richárd, Petridisz Hrisztosz, Polyák Lilla, Sándor Péter, Siménfalvy Ágota, Süle Dalma, Szendy Szilvi, Szerényi László, Szilágyi Enikő, Szolnoki Tibor, Udvarias Katalin, Ullmann Zsuzsa, Vadász Zsolt, Vágó Bernadett, Vágó Zsuzsi, Vásári Mónika, Virágh József, Zábrádi Annamária, Zsadon Andrea,
a Budapesti Operettszínház Zenekara, Énekkara, Balettkara és Musical Együttese.
Karmester: Makláry László, Pfeiffer Gyula, Rónai Pál
Az Operettszínház megerősítette, hogy valóban Dolhai Attila, Homonnay Zsolt és Nagy Lóránt lesznek az Orfeum Mágusa főszereplői. Rajtuk kívül biztosan látható lesz a darabban Kiss Diána valamint Széles Flóra. Nádasi Veronika pedig a Carmen musical szereposztását erősíti.
Ma tartották az Operettszínház 2023-24 évadbejelentő sajtótájékoztatóját, melyről mindössze egyetlen képet osztottak meg, melyen Dolhai Attila, Homonnay Zsolt és Nagy Lóránt láthatók, vélhetően az Orfeum Mágusa bonvivánjai vagyis Somossy Károly megformálói lesznek.
A Magdeburgi Színház 2023/24-es évadának programbemutatója / Magdeburg város - magdeburg.de
Én se fűzök hozzá sok reményt. Nem is értem Kiss B Attila miért épp így akarja befejezni az utolsó évadát(vagyis remélem hogy utolsó). Ha új ember kerül a színház élére reményeim szerint ráncba szedi kicsit a színházat és ha régi nagy kedvenceket nem is hoz vissza, de legalább kicsivel több premierrel, vagy érdekesebb darabokkal fog előrukkolni.
Köszönöm, így már "képben" vagyok...
Tartok tőle hogy ez nagy bukás lesz, főleg ilyen árak mellett biztosan kevesebben fognak jár i
Az első jazzoperett címe (1928. március), amiből Ábrahám 5 dalt írt: Zenebona volt. (Ezt kifelejtettem.) Valójában nagy sikerrel futott. 1928. októberében már egy teljes jazzoperettel jelentkezett Ábrahám az Operettszínházban, melynek címe: "Az utolsó Verebély-lány" volt. Ebben ismert slágerek: Teve van egypupú, 32-es baka vagyok én, Tokió, Levendula szál.
A hagyományos operett a 20-as évek második felében tényleg hanyatlásnak indult, és a revü lépett helyébe. Az operettszínház is revüket írt, kezdetben külföldieket, aztán pedig magyart.
Ja látod egyetértünk. Ma egy operettet írni eleve bukás, mivel nem illeszkedik ez a műfaj a jelenkorba. Mindenesetre a mai zene az teljesen más, már túlhaladta az operett műfajt. Még ha jazz lenne, akkor azt mondom ok. Ma is vannak jó jazz együttesek, születnek új jazz számok.
Látod, én meg egy Hawaii rózsájában...vagy Bál a Savoyban is jó lenne. Jacobi is feledve lett, akár Ábrahám.... idén 140 éve született Jacobi, tavaly pedig 130 éve Ábrahám... a gálák is elmaradtak. Már az is jó ötlet lenne, ha egy közös Jacobi-Ábrahám gála lenne, mármint ugye a műsor két részből állhatna. Annyi sláger simán összejönne. Úgy kb. 15-18 dal szokott menni egy részben.
Akkor nem csak én látom úgy hogy a Somossy operett elfért volna a Teátrumban. Én reménykedtem egy Cigányszerelemben vagy Bajadérban de hát sajnos nekik"jobb" ötletük volt
Ja, de ha csak ez a két bemutató lesz, akkor mi lesz a színházzal? Ugyanis a régi darabok nem elegek.
Ez még csak a kisebbik rossz. A nagyobb probléma hogy a jegy amiért eddig 3600 forintot fizettem, ez most felugrott 5700 forintra és bevezettek egy új árkategóriát ami csak az első két sorra érvényes, holott ebben az évadban ugyanazon az áron lehet hozzájutni mint a harmadik negyedik stb sorban lévő helyeknél
Hát ez egy újabb nesze semmi fogd meg jól.
Nem tudom miért nem írták ki. Itt van a konkrét ismertetés ezt emailben kaptam meg:
Az Operett honlapján nem találom a 2023/24-es évadra vonatkozó információkat.
Az Operettszínház új évadának megemelkedett jegyárai
Búcsú Jankovits Józseftől
Múlt héten szerdán
eltemették Jankovits József Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Budapesti
Operettszínház egykori bonvivánját.
A Farkasréti temetőben a gyászszertartáson beszédet mondott Kiss-B. Atilla főigazgató is.
Megtörtént a nagy bejelentés: Az Operettszínház a következő évben is két bemutatót tervez. Az operettbemutató ősbemutató, Az Orfeum Mágusa címmel, ugyanis új magyar operett fog születni, amit ősszel terveznek bemutatni. Tavasszal pedig a Carmen című musicalt mutatják be ami nálunk szintén ősbemutató, ezt Homonnay Zsolt fogja rendezni.
A bemutatókat még nem jelentették be, majd talán ma. Bár így is elég sokáig húzták mert holnap kezdődik a bérletvásárlás.
Hát ebben semmi új nincs... semmi bemutató....
Nagy valószínűség szerint az Operettszínház a mai napon vagy legkésőbb a holnapin jelenti be 2023-2024-es évadra való terveit, hisz Május 24-től elindul a bérletvásárlás az új évadra. Az évadot Szeptember 1-jén Jekyll és Hydedal nyitják meg, majd jön egy Csárdás Királynő blokk, Mária Főhadnagy és Monte Cristo Grófja, Mágnás Miska és Szépség és a Szörnyeteg erősítik még a Szeptemberi-Októberi műsort. A tavaly megrendezésre kerülő Álom édes Álom gálaműsort idén nem csak a Magyar Operett napján, vagyis Október 24-én tűzi műsorra a színház, hanem előtte még három alkalommal is.
Persze, az előzményekben lásd ott úgy írtam, ahogy rendjén való....:-)
Jajj! Ezt azért ne írjuk már így... hanem Chicago maradjon.
Még annyit, hogy a Csikágói hercegnő bécsi előadásának youtube-on található felvétele egyben a DVD-n megjelent változat.
Product description
Operette in zwei Akten
"Darsteller"
König Pankraz XXVII. von Sylvarien - Peter Matic
Sandor Boris, Erbprinz von Sylvarien - Mehrzad Montazeri
Miss Mary Lloyd aus Chicago - Norine Burgess
Prinzessin Rosemarie von Morenien - Renee Schüttengruber
James Jacques Bondy - Wolfgang Gratschmaier
Graf Bojazowitsch - Josef Luftensteiger
Marquis Perolin - Sandor Nemeth
Graf Negresco - Christian Drescher
Tihany - Gernot Kranner
Prinzessin Soljanka von Morenien - Florentina Kubizek
Kupp Mihaly - Aliosha Biz
Haushofmeister - Michael Weber
Chor, Ballett, Orchester und Kinderkomparserie der Volksoper Wien
Bühnenorchester der Wiener Staatsoper
Musikalische Leitung: Michael Tomaschek
Volt az többször is, nem csak kétszer. Igazából mivel nem sok operettről van videó, emiatt többször is előveszik ezeket. Az operettszínházi Jacobitól a Sybill, Lehártól német nyelvű, MÜPA-ban játszott Mosoly országa, Lehártól az operettszínházi Luxemburg grófja, Víg özvegy, Eisemanntól az Én és a kisöcsém, Szirmaynak a Mágnás Miskája. Az Erkel Színházból a Strauss Denevér, Cigánybáró. Egy vidéki előadás Strausstól: Egy éj Velencében.
A chicagói hercegnő Operettszínházbeli 2016-os
produkciójának felvételét az M5 csatorna emlékeim szerint kétszer bizonyosan
leadta, így 2018. november 24-én is.
Emmerich Kálmán: Die Herzogin von Chicago - Bécs, Volksoper, 2005 - DVD
A Bál a Savoyban című operett soproni színházi felvételét legutóbb tavaly november 5-én sugározta az M5 csatorna. Ezt a produkciót láthatjuk ma is az M5-ön, 20.50 és 23.30 óra között.
2023. május 20. 20.50 M5 televízió csatorna
A Mosoly Országa nekem is tetszett, de mivel én azokat az operetteket szeretem, amiknek boldog a vége, így egynél többször nem néztem meg. Viszont Kis Diána és Nin Duch Huang Long nagyon jó párosítás volt, Erdős Attilával és Széles Flórával együtt❤️
Már megint rakoncátlankodott a program, ugyanis a két írásomat egybe rakta. Kérem, ha lehetséges ezt tegyék helyre!
Ábrahám Pál-Alfred Grünwald, Fritz Löhner Beda: Bál a Savoyban (1932)
Többször megfilmesített, népszerű operett a szerelem hatalmáról, amely a házasságot is képes látszólag széttörni, majd mégis összetartani.
Egy dalmű, amelyben a múltbeli bohém ígéretet akkor kellene beváltani, amikor már lehetetlen.
Egy revü, ahol a dzsessz világában kiteljesedik a női egyenjogúság.
S adott minden kellék: álruhák, véletlennek tűnő találkozások, megcsalás és hűség drámai pillanatai, s olyan slágerek, mint a La bella Tangolita, a Sevilla vagy a Kicsike, vigyázzon egyszer nagymama lesz.
A történet rejtelmeiről:
Az álompárnak tartott Faublas házaspár hosszú nászútja után váratlanul kiderül a férj viharos múltja. Egy vacsorameghívás titkos üzenettel, együttlétről szóló, beváltásra váró csekkel, amely a Savoy Hotel bálján várja őt Tangolitával, a táncosnővel együtt. A féltékeny feleség gyanút fog, és elindul a nagyszabású társadalmi eseményre, de közben ő is veszélyes kalandok elé néz. S mindemellett előkerül Amerikából érkező barátnője, Daisy Parker, valamint Musztafa bej, a párizsi török nagykövetség attaséja, akik tovább bonyolítják a félreértésekre épülő, szellemesen fordulatos történetet.
18 éven aluliak számára nem ajánlott
Az előadással kapcsolatos további érdekességeket az alábbi linken olvashatók:
https://www.soproniszinhaz.hu/hirek/1665-bal-a-savoyban-fergeteges-revuoperett.html
Az előadás hossza két óra negyven perc egy szünettel.
Szereplők:
Henry de Faublas márki – Domoszlai Sándor
Madelaine, a felesége – Geszthy Veronika
Daisy Parker, dzsesszzeneszerző – Kisfaludy Zsófia
Musztafa, bej – Peller Károly
La Tangolita, argentin táncosnő – Molnár Anikó
Celestin Fourmint, ügyvéd – Marosszéki Tamás
Archibald, komornyik/ Riporter-műsorvezető – Szolnoki Tibor
Pomerol, főpincér – Rupnik Károly Pintér Gábor
valamint a Sopron Balett tagjai és a Soproni Petőfi Színház kórusa:
2023. május 20. 20.50. M5 csatorna
A harmadik nagy csalódás pedig a Víg özvegy volt, pár éve. Hát azt is sikerült teljesen tönkretenni.... eléggé unalmas is volt. A Chicagoi hercegnőnek legalább az első felvonása tetszett úgy, ahogy.
Hát itt a fórumon nem kapott jó kritikát.
Vicces, de én épp a Kero féle Chicagoi Hercegnő miatt kezdtem el érdeklődni az operettek iránt. Karantén alatt adták a tévében és annyira tetszett, hogy utána az összes interneten fellelhető Dolhais operettet végig zongoráztam és bumm már mentem is abban az évben(2021ben) húzamosabban színházba :)
Egy kis operett csemege...
...közben megnyílt az egész. :-)
Apatintól Guatemaláig
Ábrahám Pál beszélt
Hosszú idő után ismét a közönség elé lépett a Király-színház színpadán Ábrahám Pál jelentős külföldi sikerek után. A magyar közönség ünnepelte. Beszéltünk Ábrahám Pállal, aki a következőkben számolt be életének eddigi fontosabb állomásairól: — Négyéves koromban kezdtem zongorázni. Schaeffer Jakab apatini kántor tanított." Hétéves koromban már kívülről játszottam többek között Bach fugáit. Aztán hegedülni is tanultam. Felkerültem Pestre, a Zeneakadémiára, ahol Heiner Frigyes egy évig zeneszerzésre tanított. Ugyanakkor egy kereskedelmi iskola tanulója voltam. Két év után a Zeneakadémiáról, tizennégyéves koromban, kivettek szüleim, mert tanáraim attól féltek, hogy túlságosan megeröltet a komoly tanulás. Tizenhatéves koromban ismét a Zeneakadémiára iratkoztam be, ahol Herzfeld Viktor, Siklós Albert és Molnár Géza voltak a tanáraim. Ekkor már az Ipolyi—Indig—Hauser—Son vonósnégyes játszotta szerzeményeimet és a filharmonikusok játszották csellókoncertemet. Akkoriban állapodtam meg Bródy Sándorral, hogy a Lyon Leából operát készítek.
Ha jól olvasom a furcsa megjelenésű beírást (többek között fejjel lefelé áll), a Pesti Napló 1932. január 24-i cikkét idézed. A cikkben szó van Ábrahám Pál opera-komponálási szándékáról.
______________________________
" Ábrahám Pál - Apatintól Guatemaláig
Ábrahám Pál hosszú idő után ismét a közönség elé lépett a Király-színház színpadán.
...
Beszéltünk Ábrahám Pállal, aki a következőkben beszámolt életének eddigi fontosabb állomásairól:
Négyéves koromban kezdtem zongorázni. Schaeffer Jakab apatini kántor tanított. Hétéves koromban már kívülről játszottam többek között Bach fugáit. Aztán hegedülni is tanultam. Felkerültem Pestre, a Zeneakadémiára, ahol Heiner Frigyes egy évig zeneszerzésre tanított.
...
Akkoriban állapodtam meg Bródy Sándorral, hogy a Lyon Leából operát készítek."
Ez, amit látsz, a kékhalál (Blue screen of death, BSoD). Ez vár minden operettre. :)
Próbáld úgy hogy a szöveget előbb wordbe vagy jegyzettömbbe bemásolod és onnan másolod ki ide. Úgy nem kéne mutatnia a kéket
Az ADT-n nyílt nap volt. Pár cikket mentettem. Nem engedi, hogy bemásoljam, mert kék lett. Tehát be kéne gépelni.
/SZTANKAY ÁDÁM/ - 2022.07.31. 18:19/ - Origo.hu
Úgy látom, elkezdtél valamit beírni, aztán félbehagytad.... (Ha "Apatin", nyilván megint Ábrahám Pálról és műveiről eshet szó, amit megosztani kívánsz velünk?...)
Pesti Napló 1932. január 24. Apatintól
Apatintól