Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


3073 Siegfried 2013-03-23 21:10:56
[url]http://opera.hu/hu/news/Ifj_Nagy_Zoltanra_emlekeztunk;Ifj. Nagy Zoltánra emlékeztünk[/url]

3072 mandarina 2013-03-23 21:01:36 [Válasz erre: 3069 IVA 2013-03-23 03:20:21]
Beszéltem a zsüri egyik tagjával, akit két évtizede ismerek, és akinek a szakmai ítéletében a maga szakmai múltja és jelene, valamint emberi magatartása alapján megbízok. Szerinte Macher pályázata nagyon jó volt.

3071 maracuja 2013-03-23 13:05:00
Feszült várakozás után, vajh ki nyeri el az áhított posztot, felszállt a fehér füst. Akkor most már talán előbb-utóbb hallhatunk valamit a következő évad terveiről. ...Manon , Munkácsy...mit mutat be, újít fel vagy csak egyszerűen vesz elő a süllyesztőből az új balettigazgató ? Remélem, nem cél a múltat végképp eltörölni, mert akkor nézhetünk három Petipa helyett három Pártayt. Úgy emlékszem, Ifj Harangozó nem balettigazgató, hanem főigazgató akart lenni. Amúgy nagyon érdekelne, mi volt igaz és mi nem a vizsgálat által feltárt tényekből, valamint az is, hogyan áll Keveházi Gábor munkaügyi pere ? Még az is lehet, hogy megnyeri és újra Ő lesz a balettigazgató ???

3070 IVA 2013-03-23 04:59:28
Többször eszembe jut mostanában Lőrinc György. Táncos- és koreográfusmúltjáról csak lexikonokból tudok, nemzedékem nem ismerhette. Azért sem, mert 1961 és 1977 között talán nem is voltak színpadon a művei. Pedig ebben a korántsem rövid időszakban ő volt a Magyar Állami Operaház balettigazgatója: Harangozó Gyula és Seregi László igazgatása között. Hogy miért tudok róla egyáltalán? Mindenki ismerhette e karcsú, alacsony, csontos arcú, ősz hajú úr alakját, akinek igazgatósága alatt nem létezett olyan balettelőadás, amelyet nem ült volna végig az Opera, illetve az Erkel Színház igazgatói páholyában. Koreográfus munkásságát mintha ő maga sem jegyezte volna, viszont magától értetődően, hűséggel biztosította a repertoár jelentős részét képező Harangozó-életmű virágzását és ápolását, és érájában érett nagy koreográfussá Seregi László. Ezalatt a szovjet és más klasszikus repertoár legjavát is élvezhette a közönség, a legkiválóbb táncosok nemzedékei váltották egymást, folyamatosan volt utánpótlás, élvonalbeli, nemzetközi hírű táncosok léptek fel délelőtti előadásokon és az igényesebb balettbetétekben is. A kiválóságok szerepelhettek külföldön, az együttes turnékon szerzett hírnevet, a közönség híres vendégeket és együtteseket láthatott nálunk szerepelni. Tudom, hogy őt sem szerette mindenki, de azt hiszem, a közönségnek sohasem kell nála jobb balettigazgató. Most nem lehet tudni, milyen balettigazgató lehetne a másik pályázó, vagy aki nem is indult a pályázaton. Biztos, hogy ha Solymosi Tamás nagyon rossznak bizonyulna, vagy nagy hibát ejtene, nem maradhat 5 évig a társulat élén. Ifj. Harangozó Gyula nagyobb ászként indult, azonnal nagy hibával kezdte - nem annyira szakmai, mint emberi hibával -, azonnal bele is bukott. Utána sem sok jót élt meg a társulat. Bízzunk benne, hogy most jobb időszak következik, senkinek sem válna hasznára, ha nem így lenne.

3069 IVA 2013-03-23 03:20:21 [Válasz erre: 3066 mandarina 2013-03-22 19:06:02]
Mandarina, Te olvastad Macher Szilárd pályázatát? Tudod pontosan, milyen igazgató lenne? Én nem tudom, ezért lennék rá kíváncsi.

3068 IVA 2013-03-23 03:19:21 [Válasz erre: 3062 Kitri 2013-03-22 09:40:47]
Locsolni csak azzal lehet, ami van. Ha hozzá nem értéssel locsolnak, nyilván azért, mert a hozzáértés hiánycikk. (A politikában és a gazdaságban talán nem ez a helyzet?)

3067 mandarina 2013-03-22 19:06:54 [Válasz erre: 3063 flavia 2013-03-22 11:45:35]
Hát... remélem, ez a budapestire nem vonatkozik...

3066 mandarina 2013-03-22 19:06:02 [Válasz erre: 3065 Aurora 2013-03-22 17:21:11]
Ezek szerint Macher Szilárd volt a másik pályázó. Sajnálom, hogy nem ő nyert.

3065 Aurora 2013-03-22 17:21:11 [Válasz erre: 3064 Aurora 2013-03-22 17:16:21]
[url] http://www.fidelio.hu/zenes_szinhaz/hirek/dontes_szuletett_az_operahazban_az_igazgatoi_palyazatokrol;Döntés született az Operaházban az igazgatói pályázatokról[/url]

3064 Aurora 2013-03-22 17:16:21
[url]http://http://www.fidelio.hu/zenes_szinhaz/hirek/dontes_szuletett_az_operahazban_az_igazgatoi_palyazatokrol[/url]

3063 flavia 2013-03-22 11:45:35
"BORDÉLYHÁZNAK TARTJA EGYKORI SZÓLISTÁJA A BOLSOJT" szinhaz.hu

3062 Kitri 2013-03-22 09:40:47 [Válasz erre: 2983 amoy-g 2013-03-14 08:49:02]
Elnezest az offolasert... Mi zajlik mar megint kis hazankban? Inkabb nem is akarom tudni. Jojj Moszkvaba Guapo,ho itt is van boven csakugy mint odahaza,az ujasg tele a Bolsoj botranyaival,semmilyen explicit elterest nem latok a ket helyszin kozt... Itten savval locsolnak,otthon hozza nem ertessel. Lenyeg hogy azert sut a nap:)

3061 Cilike 2013-03-22 09:00:59 [Válasz erre: 3054 murron 2013-03-21 22:49:37]
Elég neked is , ha a balett vonatkozásúakat küldöm, az már megvan?

3060 Búbánat 2013-03-21 23:42:18 [Válasz erre: 3057 mandarina 2013-03-21 23:18:41]
Nincs mit. Egyébként az Opera előadásainak kezdete előtt, a földszinten hátul a ruhatár felé, szintén kivannak téve a pultra, szabadon elvihető.

3059 mandarina 2013-03-21 23:28:48 [Válasz erre: 3055 www 2013-03-21 22:52:27]
Sajnos nem látok bele a Nemzeti Balett belügyeibe... de tény: Solymosí szánalmas magyarázkodási kísérletei, amellyel próbál létjogosultságot adni annak a szakmailag gyalázatos háromperces gagyi show imprónak, amire diplomát kapott, szánalmas.

3058 mandarina 2013-03-21 23:22:41 [Válasz erre: 3053 Cilike 2013-03-21 22:23:38]
Cilike, nagyon köszönöm a felajánlást, és tényleg nagyon kedves vagy, hogy próbálkoztál ezen a honlapon keresztül is küldeni a tartalmat.Időközben Búbánat megírta, hogyan juthatnék a nyomtatott példányhoz, és azt teszem! De köszönöm a kedvességed és figyelmed, és megjegyzem, ha az Opera hivatalos píárja is ennyi gondot fordítana az ügyre, mint te, sokkal de sokkal jobb lenne a helyzet!

3057 mandarina 2013-03-21 23:18:41 [Válasz erre: 3056 Búbánat 2013-03-21 22:57:18]
Köszönöm az infót! Ez lesz! Jövő héten amúgy is járok Pesten (na nem vidéki, csupáncsak budai vagyok), így Rózsavölgyiben magamhoz veszem a lapot!

3056 Búbánat 2013-03-21 22:57:18 [Válasz erre: 3052 mandarina 2013-03-21 22:02:08]
Ha pesti lakos vagy, egyszerűen sétálj be az Opera szervezésébe, vagy a Rózsavölgyi boltba, ott garmadával található az Opera Magazin (benne a balett-cikkekkel is), ingyen hazavihated.

3055 www 2013-03-21 22:52:27
Bársonyszék, padló... Az egyikbe Solymosi Tamás kerül a másikra a Magyar Nemzeti Balett!

3054 murron 2013-03-21 22:49:37 [Válasz erre: 3050 Cilike 2013-03-21 19:03:40]
Cilike, lennél olyan kedves és elküldenéd nekem, ha küldök egy mailcímet? Nagyon megköszönném :)

3053 Cilike 2013-03-21 22:23:38 [Válasz erre: 3052 mandarina 2013-03-21 22:02:08]
Nem is kell, nekem pl van cilike email cimem, amiből nem lehet tudni, ki vagyok (bár majdnem mindenki tudja).

3052 mandarina 2013-03-21 22:02:08 [Válasz erre: 3050 Cilike 2013-03-21 19:03:40]
Hét végén megkérek valakit, hogy kölcsönözze erre a mailcímét, és nagyon köszönöm, ha arra elküldöd. Majd priviben megírom. És bocs, ha mindenki felfedi magát, akkor én is, de egyébként nem.

3051 mandarina 2013-03-21 22:00:30 [Válasz erre: 3049 IVA 2013-03-21 17:47:55]
IVA cca öt évig voltam szerkesztője egy online lapnak. Pontosan tudom, mikor inaktiválnak vagy törölnek egy cikket egy honlapról. A cikk nem "a főoldalról tűnt el" fél óráig, hanem az egész honlapról. Csiszolni viszont csakugyan nem csiszoltak rajta, az összes durva hiba benne maradt ugyanis.

3050 Cilike 2013-03-21 19:03:40 [Válasz erre: 3046 mandarina 2013-03-21 15:40:05]
Sajna nem boldogulok vele, csak pdf-ben tudom elmenteni, abból meg nem tudok kimásolni. Van egy cikk Felméry Liliről, Jessica Carulla Leonról és Aliya Tanykpyeváról, egy a Pas des trois-ról, egy a Seregi-sorozatról, gy Oroszlán Szonjáról rajongói minőségében és Bakó Mátéról. Ha kitalálod, hogyan, én tudok adni.

3049 IVA 2013-03-21 17:47:55 [Válasz erre: 3040 mandarina 2013-03-21 14:35:49]
A cikkek nem maradnak mindig a főoldalon. Amikor "eltűnnek", még elérhetők a link alapján, amit ebbe a topicba már kétszer is beírtak. Az írásokon csiszolni nem szoktak.

3048 IVA 2013-03-21 17:44:01 [Válasz erre: 3039 mandarina 2013-03-21 14:19:03]
Mandarina! Amit ide bemásoltál, nem az előző hozzászólásra való válasz, hanem egy másik kommentelő másik hozzászólására. Arra pedig szintén ott áll egy viszontválasz. Ezt azért mondom, mert az egyetlenegy nyilatkozót ígérő cikkből „a másik fél meghallgatását” reklamáltad. Ahol viszont többen mondanak véleményt, onnan elég Neked az egyik fél, annak a szövegén is manipulálsz, és hibásan hivatkozol.

3047 IVA 2013-03-21 17:42:10 [Válasz erre: 3034 mandarina 2013-03-21 12:37:33]
Mandarina! A szinhaz.hu cikkének alcíme: „Solymosi Tamás válaszol”. Solymosi Tamást „az egyik fél”-ként említed, holott a cikk címe nem ígért másik felet: nem ütköztető vita. „Ez a mikrofonállványkodásnak is az alja” – minősíted alá ismét a sajtóorgánumot, ha Neked nem fikázza kedvedre Solymosit. Holott ez nem mikrofonállványkodás: nem interjú! Alatta nem az áll, hogy az interjút készítette, hanem: „összeállította Krupa Zsófia”... Csaknem teljes egészében idézted egy kommentelő szövegét, leharapva az elejéről a felütést, ami Neked nem tetszett annyira: „BIzonyára mindez így történt...” Ezzel önkényesen torzítottad egy megnevezett személy hozzászólásának szerényebb hangnemét: a magad féktelen indulatához közelítve. Nem is kommentálom tovább...

3046 mandarina 2013-03-21 15:40:05 [Válasz erre: 3045 Cilike 2013-03-21 15:30:18]
Nem fedném fel az inkognitómat :) A mailcímemből kiderülne:)

3045 Cilike 2013-03-21 15:30:18 [Válasz erre: 3043 mandarina 2013-03-21 15:13:45]
Vagy beszkennelem őket és elküldöm emailben, hogy szeretnéd?

3044 Búbánat 2013-03-21 15:17:25 [Válasz erre: 3043 mandarina 2013-03-21 15:13:45]
Az Opera Magazin cikkei a megjelenést követően – nem azonnal - a Fidelio.hu virtuális hasábjain is olvashatók.

3043 mandarina 2013-03-21 15:13:45 [Válasz erre: 3042 Cilike 2013-03-21 15:08:55]
Köszönöm :)

3042 Cilike 2013-03-21 15:08:55 [Válasz erre: 3035 mandarina 2013-03-21 12:38:13]
Nem tudom, de a szöveget bemásolhatom.

3041 mandarina 2013-03-21 15:04:37 [Válasz erre: 3040 mandarina 2013-03-21 14:35:49]
Visszakerült. Nem tudom, mit javítgattak rajta, mindenesetre a Macbeth maradt Machbet ("Jurányi Patrik Pécsett állította színpadra Machbet koreográfiáját"), jól is mutat egy állítólagos színházi szaklabban ez a macsbet. Ja meg kéne egy kötőjel is a macsbet meg a koreográfia a közé, meg Jurányi is Patrick amúgy... Lényeg, a fényezés maradt.

3040 mandarina 2013-03-21 14:35:49 [Válasz erre: 3038 Aurora 2013-03-21 13:57:59]
És milyen jó, hogy becopyztam... momentán eltűnt a cikk a honlapról. Lehet, hogy csak csiszolnak rajta, aztán majd visszateszik. DE PER PILLANAT eltűnt.

3039 mandarina 2013-03-21 14:19:03 [Válasz erre: 3038 Aurora 2013-03-21 13:57:59]
Az egyiket már bekopyztam, bekopyzom a másikat is, ami válasz az előző hozzászólásra: Kedves Tímár István! Önnek teljesen igaza van abban, hogy oktatásügyi illetékeseket kellene küldeni az MTF-re, hiszen a diplomaszerzés nevetséges bizonyos esetekben. Solymosi Tamás egészen pontosan milyen szakon szerzett Ön szerint diplomát? Számomra ugyanis nem világos, hogy táncpedagógusi vagy koreográfus szakon. Pedig nem az Ön által Kiss Gizi figyelmébe ajánlott színházi portálokat látogatom, hanem tánckritikusként azokra írok - közel nyolc éve. (Bizonyára ismerős is Önnek a nevem, ha gyakran jár ezeken a lapokon.) Önhöz az lenne a kérdésem, hogy a „koreográfus munkakör betöltéséhez szükséges képesítési feltétellel megegyező felsőfokú végzettség és szakképzettség” Ön szerint nem jelenti azt, hogy a jelölt képes legyen koreográfiákat (teljes estéseket) színpadra állítani? Ön azt írja, "viszont megfelelhet arra, hogy az együttes vezetője képes legyen koreográfusokat és koreográfiákat érintő döntésekre" - nos ezt művészeti vezetői feladatnak gondolom, és a művészeti vezetőnek nem dolga koreográfusként tevékenykedni. Ne keverjük össze a dolgokat.

3038 Aurora 2013-03-21 13:57:59 [Válasz erre: 3034 mandarina 2013-03-21 12:37:33]
3034: „A "újságíró" semmire nem kérdez rá, semminek nem jár utának, az egyik fél meghallgatása után csak annyi önállót tesz hozzá: hogy akkor Kocsisról is be lehet bizonyítani, hogy felvételről szólt a zene a vizsgáján... Ez a mikrofonállványkodásnak is az alja.” Nem kerestem utána, hogy készült a http://szinhaz.hu/tanc/51225-bmindannyian-ugyanazt-mondjukr-n-solymosi-tamas-valaszol cikk, viszont Kocsis Zoltán és Cseh Laci nevének ilyen módon való megemlítése felháborít, és minősíti a tudósítónőt. Azt sem tudom, minek járt és minek nem járt utána, de hogy Krupa Zsófia sok mindennek nem jár utána, amiről ír, azzal már találkoztam. Legutóbb, amikor a 2013. február 6-dika óta műsoron lévő Don Quijote balettről szóló február 12-én közölt cikkében (http://www.fidelio.hu/tanc/ajanlo/szelmalmok_az_operahazban) január közepi szereposztást emleget, holott már január végén a honlapról ismert volt, hogy magyar helyett mégsem magyar táncol. Sajnos én nem látom a cikk alatt a hozzászólásokat. Hol lehet elolvasni Vida Virág teljes hozzászólását?

3037 mandarina 2013-03-21 13:06:29 [Válasz erre: 3032 murron 2013-03-21 11:59:35]
Én is sok táncost hiányolok.

3036 mandarina 2013-03-21 13:04:55 [Válasz erre: 3033 Cilike 2013-03-21 12:03:00]
Ha jól látom, akkor Medvecz Józsefről és Alya Tanykpayeváról van benne szó

3035 mandarina 2013-03-21 12:38:13 [Válasz erre: 3033 Cilike 2013-03-21 12:03:00]
Cilike, köszönöm, de online is elérhető?

3034 mandarina 2013-03-21 12:37:33 [Válasz erre: 3031 miketyson 2013-03-21 11:47:03]
Nagyon érdemes elolvasni a hozzászólásokat, Vida Virág, aki TÁNCSZAKÍRÓ nagyon sokat és jókat szólt hozzá. A szinhaz.hu-ról idézett eset az, amikor egy (valamikor) nívós orgánum felületesebb írást közöl le egy bulvárlapnál. Az "újságíró" (rá lehet keresni a neten) egyszerűen odatartotta a mikrofont Solymosy elé. Aki azt állítja (ha lefejtjük a nagy önfényezést), hogy a Jurányi Patrick-koerográfiában volt neki egy néhány perces saját imprója, és arra építette a diplomamunkáját. A "újságíró" semmire nem kérdez rá, semminek nem jár utának, az egyik fél meghallgatása után csak annyi önállót tesz hozzá: hogy akkor Kocsisról is be lehet bizonyítani, hogy felvételről szólt a zene a vizsgáján... Ez a mikrofonállványkodásnak is az alja. Vida Virág hozzászólásai a cikkhez viszont nagyon tanulságosak, pl: "ám nem értem, hogy egy leendő koreográfussal/táncpedagógussal szemben miért nem elvárása az MTF-nek, hogy diplomamunkaként új, addig még sehol be nem mutatott etűdöt készítsen. Mondjuk a koreográfus szak (is) vicc és az intézményen belüli összefonódások is. Az is érdekelne, hogy milyen műfajban kapott koreográfusi? táncpedagógusi? diplomát Solymosi Tamás? Show? És komolyan, egy rövid leadott videót elfogad az MTF? De van itt más gond is. Pédául Zséda menedzserének hozzáfűzése kimaradt Somlymosi Tamás szövegéből...és, hát a magyar nyelv néha becsapós... A cink.hu cikkéből (majdnem) nem derül ki pontosan, hogy Jurányi Patrick mit is támasztott alá, hogy ki a koreográfus... Íme az idézet, amelyre Solymosi Tamás hivatkozik: "Solymosi azt mondta a Cinknek, hogy valószínűleg egyszerűen lemaradt a lis...táról a neve mint koreográfus. Zséda menedzsere viszont azt nyilatkozta, hogy Solymosi Tamást mint koreográfus kérték ugyan fel, végül mégis Jurányi Patrik koreografálta a koncertet, és Solymosi Tamás mint táncos sztárvendég lépett fel. Jurányi Patrik alátámasztotta, hogy koreográfusként vett részt a produkcióban, amihez annyit tett még hozzá, hogy nincs tudomása a koreográfia további sorsáról." Akárhogy volt is, a videó csak összevégva van (nem manipulálva), még ha pár mozdulat, amit kivágtak eltérő is, legnagyobb része egyezik és rendkívül kínos, hogy a Nemzeti Balett megbízott igazgatójának magyarázkodnia kell. Csak remélni tudom, hogy a DLA-n eredetibbre sikerül a diplomamunka...."

3033 Cilike 2013-03-21 12:03:00
Az új Operamagazinban több balett vonatkozású cikk van, gondolom, érdekel titeket.

3032 murron 2013-03-21 11:59:35 [Válasz erre: 3030 IVA 2013-03-21 02:39:15]
Kedves Iva, én is értem és megértem a soraidat, köszönöm, hogy leírtad a gondolataidat. Az Operaházat veszteség nem azért éri, mert én egymagam távolmaradok egy előadásról. Ha már többen hasonlóan vélekednek (amit persze nem tudhatok), akkoz viszont már igen. A balettrajongók pedig úgy tűnik, elég kevesen lehetnek, ha egy Balanchine-est szégyenszemre negyedházakkal futott, majd idejekorán lekerült a műsorról - talán megérné egy picit jobban odafigyelni rájuk. Gondolom, nem értetted félre, amit a külföldi táncosokról írtam, de azért tisztázni szeretném, hogy természetesen nem velük van bajom. Az általad sorolt nevekkel annyi a különbség, hogy nem kiváló tehetségű hazai táncosaink helyére kerültek rögvest első magáncásokként egy-egy főszerep alapján (vagy csak rosszul emlékszem), hanem a társulat részévé váltak és kisebb szerepekben is láttuk őket. Ez pedig nagy különbség, amit nyilván te is érzékelsz. S ha már az eltűnésekről van szó, az Erkel Színházbéli Örvény kapcsán jutott eszembe, hogy régóta nem láttam Bacskai Ildikó nevét, a közelgő Szentivánéji álomból hiányolom Csonka Roland Zubolyát, és még sorolhatnám. Ezek a kiváló táncosok hova tűntek? Miért nem tudunk róluk semmit?

3031 miketyson 2013-03-21 11:47:03 [Válasz erre: 3029 IVA 2013-03-20 18:27:02]
azért ne csak a bors legyen az egyetlen kulturális kútfő. http://szinhaz.hu/tanc/51225-bmindannyian-ugyanazt-mondjukr-n-solymosi-tamas-valaszol

3030 IVA 2013-03-21 02:39:15 [Válasz erre: 3027 murron 2013-03-20 11:56:39]
Kedves Murrin, értem és megértem, amit mondasz. Magam is voltam úgy, jóval régebben, hogy amikor eltűnt a repertoárról kedvenc darabjaimnak jelentős része (mert rendszerváltás volt és vezetőváltások), és számomra kevésbé érdekes egyéniségekre cserélődött a társulat, többé nem néztem meg oly sok előadást, és olyan következetes szisztémában, mint korábban. Ma sem vagyok olyan lelkes látogató. „Az Operaház vezetőségét, mint azt már többször megállapítottuk, mintha egyáltalán nem érdekelné a közönsége. Ez szomorú.” – Ezzel a gondolatoddal is egyetértek, de hozzá kell tennem: ez a jelenség nem alapvetően a jelenlegi főigazgató, Ókovács Szilveszter és a megbízott balettigazgató, Solymosi Tamás nevéhez, rövid ideje tartó érájához köthető. Amíg nem volt internet, nem volt honlapjuk a színházaknak, az Operaház bemutatóinak szereposztásáról egy-másfél hónappal korábban, az utcai plakátokról értesülhetett a közönség, a repertoár-előadások napi szereposztásáról egy-másfél héttel korábban, az Opera hirdetőoszlopokra ragasztott műsorplakátjairól és az akkor még hetente megjelenő Pesti Műsorból. Amikor már elegem volt abból, hogy a nem időben történő tájékoztatás nincs összhangban a jegyelővétellel, rászoktam arra, hogy havonta bejárjak az Operaház szervezési osztályára (akkor ez nem a színház épületében volt), ahol egy stencilezett házi példányról állva (olykor fűtött helyiségben, télikabátban állva) kikörmöljem a soron következő hónap szereposztás-tervezetét – ám csak az operaelőadásokét! A balettét nem tüntették fel, ami megfelelt a mai N.N. jelzésnek. Az Operaháznak mindig csak az volt fontos, hogy műsorpolitikai és művészeti elvárásoknak megfeleljen, és a másfél ezer, illetve kétezer férőhelyes házakat megtöltse a bérletes és a jegyet váltó közönséggel. Az ilyen-olyan mániás rajongókat valószínűleg futóbolondnak tekintette, és ez ma sincs másképp. Nemigen éri veszteség az intézményt azért, mert Te távol maradsz egy előadásról, ha nem tudtad meg idejében a szereposztást, és mert mire az megjelent, már nem kaptál jó jegyet, hiszen a jegyet megvette más. Ezért beszéltelek le arról, hogy kisebb-nagyobb baráti kört takaró többes számban „fenyegetőzzél”. Szintén nem Solymosi Tamás vezetése alatt kezdődött az idegen nevek sokasodása a színlapokon. Popova Aleszja (aki persze nem külföldi), Irina Tsymbal, Anna Tsygankova, Radinya Dace, Komarov Alexander nem az utóbbi két évben került a társulatba, a közönség mégis megszokta, megszerette őket, és lám, hiányolja is, aki „eltűnik” közülük. Amit a Facebook-kapcsolat gyakorlatáról írsz, nem szép, és főleg éppen annak nem felel meg, amire hivatott lenne.

3029 IVA 2013-03-20 18:27:02 [Válasz erre: 3026 mandarina 2013-03-20 11:11:33]
2013.03.20. 08:00 A Bors szerint „már holnap eldőlhet, ki lesz az Operaház új balettigazgatója”. „A pályázatokat értékelő bizottságba Ókovács Szilveszter meghívta Szakály Györgyöt is”. Szakály György: „Nem tudom konkrétan, kik pályáztak, köztük van-e Solymosi Tamás.” Hogyan dőlhet el holnap, ki lesz az Operaház új balettigazgatója, ha a pályázatokat értékelő bizottság egyik tagja ma még nem tudja „konkrétan”, kik pályáztak, köztük van-e Solymosi Tamás”??? Köteles-e egy intézmény főigazgatója reagálni olyan bulvárlap kérdésére, amelynek az írásában még szimpla logika sincs? A bulvár- és szennylapokon kívül Magyarországon létezik nem bulvár ellenzéki média is, nem kevés és korántsem halvérű sajtóorgánummal. Mi lehet az oka annak, hogy azok nem foglalkoznak (még) ezzel a plágiumüggyel (vagy „plágiumüggyel”)?

3028 mandarina 2013-03-20 12:28:14 [Válasz erre: 3027 murron 2013-03-20 11:56:39]
Minden szavaddal egyetértek.

3027 murron 2013-03-20 11:56:39 [Válasz erre: 3025 IVA 2013-03-20 01:44:48]
Kedves Iva, a válaszok a kérdéseidre igen egyszerűek. Valóban nem a balettelőadásokra jegyet váltó közönség egészének nevében írtam, csupán a közvetlen környezetemét, akik között hál'Isten több rendszeres balettlátogató is akad. Mivel beszélgetni is szoktunk, jól ismerem a véleményüket, ami egészen hasonló a magaméhoz. Nem keresünk más helyet, mivel egyéb kulturális intézményekben is rendszeresen előfordulunk, tehát nemes egyszerűséggel csak nem váltunk majd jegyet. Ahogy tesszük ezt olyankor is, ha nem a kedvünkre való szereposztást olvasunk a honlapon (már amennyiben akad szereposztás, amit elolvashatunk azon a honlapon) - ilyenkor vagy másik napot választottunk, vagy az adott szériában nem néztük meg az adott előadást. Nem halunk bele. Azt bármelyik színházi intézmény megteheti, hogy lecseréli a közönségét, de általában ezt a kérdést igen óvatosan közelítik meg (ld. a Madách Kamara Örkény Színházzá történő átalakulását anno), persze a mai feszített légkörben akadnak kivételek, ahol már magát a közönséget is kritika éri (ld. a Nemzeti Színház igazgatóváltása körül kialakult helyzetet). Az Operaház vezetőségét, mint azt már többször megállapítottuk, mintha egyáltalán nem érdekelné a közönsége. Ez szomorú. A Diötörőre felhozott példád annyiban nem állja meg a helyét, hogy az az egyetlen olyan balett, amit még olyan emberek is megnéznek, akik magát a műfajt nem kedvelik, vagy ha nincs is ellenérzésük azzal szemben, semmiképp sem rendszeres látogatók. Rendben, engedékeny vagyok, azzal is beérem, ha nem lesznek búcsúfellépések :) de akkor legalább valamilyen információs sztrádán tudassák, hogy X vagy Y Z-edik jubileuma következik. A Facebookos kérdéseket, ha utánaolvasol, láthatod, hogy többnyire válasz nélkül hagyják - ha nem tetszik nekik egy bejegyzés, még le is törlik.

3026 mandarina 2013-03-20 11:11:33
http://www.borsonline.hu/20130320_plagiumrol_kerdik_a_balettigazgatot

3025 IVA 2013-03-20 01:44:48 [Válasz erre: 3024 murron 2013-03-19 12:05:22]
Kedves Murron, én nem félreértelek, hanem valószínűleg nem értjük egymást. Egy országos, ugyanakkor a családiasság látszatára is törekvő intézmény honlapján szerintem is tájékoztatni kellene a közönséget, a főoldalon vagy a (nem lépező) hírek menü alatt arról, ha egy szólista betegség, sérülés vagy családi öröm miatt kiesik a munkából, vagy elszerződik, új tagok szerződtetéséről is. Helytelen, hogy nem teszik, mert az információhiányból, amint e fórumon is olvasható, elméletek születnek, amelyek vagy hamisak, vagy találóak. Vendégkönyv nincs a honlapon: kérdésekre és véleményekre tehát nem kíváncsiak. A Facebookon én csak ismerősökkel tartok kapcsolatot, de ha Te, bizonyos profilok alatt, ott vársz információkat, nem értem, miért nem kérdezed meg, ami foglalkoztat (idővonalon, üzenetben stb.). Ha ott sem válaszolnának, kétségbe lehet vonni, hogy a Facebook alkalmas annak a divatos illúziónak a megteremtésére, hogy a színház és a nézők közösséget alkotnak. Én ebben nem hiszek, és nem is igényelem ezt az illúziót. Azt írod, „kicsi az esélye, hogy törzslátogatók maradjunk.” Hány látogatót takar ez a többes szám? Családod, néhány barátod nevében írod? Nyilván nem az egész nézőtábor, vagy annak jelentős részének nevében. És ha valóban eltűnnek a jól ismert honi táncosok, s helyettük csupa idegen hangzású név jelenik meg a szereposztásban, Te mit tudsz tenni? Nem leszel törzslátogató, csak alkalmi? A műfaj iránti igényed kielégítésére külföldre fogsz járni, ahol szintén csupa idege név szerepel a színlapon? Vagy egyéb műfajokra cseréled az érdeklődésedet? Egy színház vezetésének hatalmában áll a társulat átrendezése, még az érintett művészek sem tiltakozhatnak ellene, nemhogy a közönség. Ma a közönség túlnyomó részének egyébként nem is fontosak a táncosok. A színház nem közöl előre szereposztási tervezetet, az emberek mégis megveszik a bérleteket, a jegyeket is elővételben: a darabokra. Mi itt többen felháborodtunk azon, hogy a téli Diótörő-széria szereposztását – a két főszereplő nevének kivételéve – teljesen mellőzték. Mégis minden jegy elkelt az összes Diótörőre! Sajnos azt is be kell vallani, hogy a táncművészek (és általában a művészek) hírnevének jelentősége is leértékelődött (valószínűleg a média és a politika sztárjainak javára). Lakatos Gabriella, Orosz Adél, Róna Viktor nevét nemcsak az Operaház balettlátogató törzsközönsége ismerte, hanem a fél ország: az egyetlen (köz)televízió, a Film Színház Muzsika stb. jóvoltából is. Ők még országos sztárok voltak. A jelenség más műfajban is változott. Színházi közvetítésekből, tévé-játékokból, magyar filmekből szinte az egész magyar színésztársadalmat ismerte az ország. Válassz ki ma egy-két színészt, aki 15-20 éve dolgozik a pályán, forgatott néhány filmben, esetleg kapott egy Jászai-díjat, netán érdemes művész is, és kérdezd meg a környezetedben ki hallott róla... Az operaművészek közül is legfeljebb az a 2-3 énekes ismert, aki rendszeresen fellép valamilyen show-műsorban. A búcsúfellépésekről eltérően vélekedünk. Emlékezetem szerint a MÁO korábban az énekesek és a táncosok operaházi tagságát ünnepelte meg. Nem törvényszerűen, már azért sem, mert nem minden művésznek adatik meg, hogy évtizedek múltán is felidézze tehetségének korábbi fényét. Azokra az eseményekre emlékszem, amelyeken jelen voltam. Kun Zsuzsa Giselle szerepében ünnepelte pályájának 25. évfordulóját. Ez a szerep volt karrierje kezdetének legjelentősebb állomása, és vajon nem csoda-e, ha egy balerina, akit gyakran kényszerítettek sérülések időszakos visszavonulásra, ennyi idő után is illúziókeltő és technikailag is tökéletes tud maradni egy figura megelevenítéséhez? Később Havas Ferenc is a Giselle-ben jubilált (akkor a darab éppen az Erkel Színházban ment), partnereként Pártay Lilla tündökölt a szerepben. De Havas pályája ekkor még korántsem ért véget. Ő partnerolta Orosz Adélt a Spartacusban, amikor a nagyszerű balerina Flavia szerepében lépett fel 25. éves jubileumán, abban a szerepben, amelyet feltehetően ő táncolt el legtöbbször, itthon és külföldi turnékon. Ezek azért is voltak szép alkalmak, mert nem kellett búcsúzni: egyikük sem vált meg sem a közönségtől, sem a szereptől végérvényesen. Egy állomáshoz érkeztünk, de nem a végállomáshoz.

3024 murron 2013-03-19 12:05:22 [Válasz erre: 3019 IVA 2013-03-19 03:23:32]
Kedves Iva, félreértesz. A soraimat általánosságban írtam: ha a jól ismert táncosaink hirtelen eltűnnek, amiről se a honlap, se a Facebook egy fél mondattal sem emlékezik meg, és helyettük csupa idegen hangzású nevet találunk a szereposztásban, kicsi az esélye, hogy törzslátogatók maradjunk. (Ez tökéletesen független két nyári szabadtéri előadástól, amikor a balettrajongó közönség szerencsésebbik része jól megérdemelt nyaralását tölti éppen valahol.) A búcsúelőadásokhoz annyit még, hogy végtelenül sajnálnám, ha a nekem kedves táncosoktól nem tudnék elbúcsúzni - vagy mert nem kapnak búcsúelőadást, vagy mert nem értesülök róla, hogy utoljára táncolnak, legyen szó akár csak valamelyik főbb szerepükről is.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.