Apáti Bence: „Most kap méltó látványvilágot a Hófehérke”
Papageno.hu
- Négyesi Borbála- 2025. április 11.
Álmában még táncol, makacsul küzd a gyógyulásért a balerina, akire rászakadt a házfal
/Index.hu
- 2025.02.26. 20:05/
„Tóth Nikolett-tel – mert ő ül a kerekesszékben, akinek a nevét két és fél éve megismerte az ország, amikor ráomlott egy ház homlokzata az Aradi és a Jókai utca sarkán – a Steps Neurorehabilitation Center nevű intézetben beszélgetünk. A szomszédos széken ülő hölgy annyira hasonlít Nikire, hogy nem nehéz rájönnöm, ő Adrienn, az édesanyja. Aki azóta a tragikus nyári nap óta életét egyetlen lánya ápolásának szenteli. Ő hozza a gyógytornára, és onnan vissza a terézvárosi lakásukba. A munkáját is úgy igazítja, hogy minél többet tudjon együtt lenni a balett-táncossal. Szándékosan nem azt írom, hogy egykori táncossal, de erről majd később.”
"
Ha ezerszer nem töprengtem el azon, mekkora volt a valószínűsége
annak, hogy pont akkor dőljön össze az attikafal, amikor én arra járok, akkor
egyszer sem. Szinte nulla. Kisebb az esélye, mint annak, hogy öttalálatosom
legyen a lottón. És mégis pont akkor szakadt le…
– néz rám keserű mosollyal. A szerencsétlenül
járt lány 2015-ben diplomázott a Balettintézetben, eleinte az Állami Operaház
tagja volt, majd az ExperiDance társulatban táncolt, a balesete előtt pedig
három évig a Budapesti Operettszínházban volt.
Az
Operában a West Side Story főszerepét táncoltam, az ExperiDance-ben, amit
nagyon szerettem, szintén volt két főszerepem, az Operettben pedig a Diótörő, a
Spartacus és A képfaragó főszerepét táncoltam. Egyébként a Diótörőben jelenleg is
játszom.
Elkerekedik a szemem. A Diótörőben játszik?
Hát ez meg hogyan lehetséges?
Úgy, hogy van egy szerep a darabban, a nagymama szerepe, ami abból
áll, hogy a nagymama végig egy székben ül. Na az vagyok én… Megható az az
együttérzés és szeretet, ahogy a színház gondoskodik rólam. Miközben
leszázalékoltak, és kezdetben 130 ezer forintos rokkantnyugdíjat kaptam, amit
később egy kicsit megemeltek, az Operett megtartott a társulatában
balettmesterként és próbavezetőként, ami fantasztikus gesztus Kiss-B.
Atilla igazgató részéről. Sőt, még egy alapítványt is létrehoztak a
támogatásomra a barátnőim, amibe rendszeresen érkezik pénz. És amit külön ki
kell emelnem, a színházzal kapcsolatban álló Magyar Kézilabda Szövetség, plusz
a színház és a Honthy-díj bizottság kifizette nekem azt az
egymillió-háromszázezer forintos elektromos kerekesszéket, ami nélkül nem
tudnék létezni.
Amint leszázalékolták a táncosnőt – mert két évig, mivel munkahelyi balesetnek számít a sérülése, fizetése kilencven százalékát megkapta táppénzként –, a színház azonnal lépett, és ezt a négyórás munkát ajánlották fel Nikinek. Azért csak négyórást, mert a lány mindennap jár rehabilitációra az édesanyjával."
OperaCafé 2025 02 09 – A víg özvegy próbái Ronald Hynd-del
Ronald Hynd 93 éves balettkoreográfus, a Brit birodalom rendjének lovagja és a Magyar Nemzeti Balett visszajáró vendége is, aki immár 10 éve kíséri figyelemmel Lehár Ferenc operettjének zenéjére koreografált balett, a Víg özvegy betanítását. Az együttes nagy örömére a februári előadások próbáin is részt vett.
A Kossuth-díjas balerina, Popova Aleszja interjút adott a Négyszemközt című műsorban, a Kontextus YouTube-csatornán. Andor Évának nemcsak kivételes sikereiről beszélt, hanem magyarságáról, magyar édesanyjáról, a hagyományok fájdalmas megszüntetéséről, a háború borzalmairól és Kijevben élő, orosz-ukrán édesapjáról is.
A magyar, orosz és ukrán Popova Aleszja drámai vallomása
/2025. január 9./
A beszélgetés legérdekesebb epizódjai az alábbi linkekre kattintva érhetők el:
00:00:00 - Start
00:01:02 - Markó Iván, Seregi László, korai Kossuth-díj
00:11:54 - Klasszikus művészet; felszámolt hagyományok, értékek és a mai világ
00:22:48 - Miért vonult vissza Popova Aleszja?
00:32:55 - Külföldi sikerek, a magyar haza szeretete
00:37:07 - Küzdelmes gyermekkor
00:41:33 - A régi „nagyok”, a táncművészet helyzete ma
00:47:26 - Saját táncstúdió
00:55:28 - Hit, értékek, tervek, család
01:04:47 - Háború; Kijevben élő orosz-ukrán édesapaédesapa
Interjú Felméry Lilivel – a Magyar Nemzeti Balett magántáncosnője
„Az anyaságtól kiegyensúlyozottabb lettem a balettben is”
/Glamour.hu
- ma 13:01 – Czank Lívia/
2024-ben nyolcan vehették át a legrangosabb magyarországi művészeti elismerésnek számító Nemzet Művésze díjat Turi Attilától, a Magyar Művészeti Akadémia elnökétől. A Nemzet Művésze díj Bizottság Berecz András népdalénekest, Ferenczfy-Kovács Attila építészt, Kende János operatőrt, Lázár Antal építészt, Mezei Gábor belsőépítészt, Tamás Menyhért költőt, Temesi Ferenc írót, valamint Uhrik Teodóra táncművészt tüntette ki az elismeréssel.
Uhrik Teodóra színházról, tanításról és a valódi tehetségről
A táncművészet számomra örök szerelem – vallja Uhrik Teodóra Kossuth- és Liszt-díjas táncművész, koreográfus, egyetemi tanár, a Pécsi Balett ügyvezetője, akivel a közelmúltban átvett Nemzet Művésze-díj kapcsán több mint hat évtizedes pályájáról, a pillanat művészetéről beszélgettünk, valamint arról, mit is jelent neki ma a színpad.
Máshol egy
másik beszélgetés Uhrik Teodórával:
Uhrik Teodóra: A fájdalom azért van, hogy tudjuk, hogy élünk
Elesik-feláll, elesik-feláll… – jellemzi
életútját a Prima Primissima díjra jelölt Kossuth-díjas balerina, Uhrik
Teodóra, aki a nemzet művésze lett. Több mint hat évtizede koptatja a
deszkákat, de még mindig elégedetlen magával, és arra figyel a legjobban, hogy
sose legyen haszontalan.
(Kultura.hu -/Gáti Katalin Teodóra /2024. november 6.)
Úgy látom csak ott érhető el.
Bocs, csak a FB-n érhető el?
Dózsa
Imrére emlékezik a közmédia:
Ma
19.30-tól a Duna World csatornán láthatjuk a
Zenés TV Színház 1976-os balettfilmjét: a Coppeliát
tűzi műsorára, melyben Dózsa Imre főszerepet alakított.
November
3-án, vasárnap 21 órától A
kalóz című klasszikus, háromfelvonásos balettművel emlékezik az M5 csatorna az elhunyt művészre, A
darab próbavezető balettmesterei között működött közre Dózsa Imre.
Bizonyára nem véletlen az időzítés: Dózsa Imre 2024. október 25-én hunyt el, és ez az interjú másnap került fel az Origo oldalára:
Dózsa Imre és Szumrák Vera: egy legendás házaspár egy abszurd világban - az Origo interjúja
/2024. október 26. 19:09 – Sztankay
Ádám/
„Dózsa Imre és Szumrák Vera a balettvilág legendás táncművészei, akik
évtizedek óta példaadó házasságban élnek. A Kossuth-díjas, érdemes és kiváló
művész Dózsa Imrét, a Magyar Állami Operaház örökös tagját a múlt év végén
nyolcvanadik születésnapján együtt ünnepelte a szakma és a közönség.
Feleségével, az érdemes és kiváló művész Szumrák Verával, aki ugyancsak a
Magyar Állami Operaház örökös tagja, jövőre ünnepelhetik meg házasságkötésük
hatvanadik évfordulóját. A művészpár élete, pályafutása számtalan olyan
tanulsággal szolgálhat, amely bárki számára iránytűként működhet a saját sorsát
tekintve. Origónak adott interjújukban szó esik szakmai kérdésekről is, de
ezúttal – megtisztelő módon – életük egyéb történéseit is megidézik.”
Elmarad a Szegedi Kortárs Balett szombaton, okt. 5-én 11,00 és 15,00 órára hirdetett Hamupipőke előadása!
A tanítványok biztosan emlékezni fognak rám – Az utolsó interjú Novák Ferenccel
Magyar
Kurír– 2024. szeptember 28., szombat | 18:02
Novák Ferenc „Tatára”, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett,
Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas koreográfus, rendező, etnográfus, érdemes
művészre emlékezünk a Magyar Kurír – Új Ember podcastsorozatának beszélgetését
felidézve.
Megtisztelő
volt, hogy rögtön elvállalta az interjút a Magyar Kurír – Új Ember
podcastsorozatának újabb részében. Élmény volt hallgatni őt, aki sokszor
nyersen, ugyanakkor őszinte gondolatokkal vallott hivatásról, családról,
barátokról, a zajos mindennapokról akkor, ott, az otthonában. Azután jött a
hír, hogy itthagyott bennünket. Szívszorító érzés volt, hogy néhány héttel a
találkozásunk után már nem osztozhattam vele az elkészült beszélgetésen. Az
utolsó interjúján.
A teljes beszélgetés meghallgatható a Spotifyon keresztül és a YouTube-on.
Szöveg: Fodor Endre (a podcast szerkesztője)
Fotó: Hang/KépTÉR
Az interjú nyomtatott változata az Új Ember 2024. szeptember
22-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
"A jenkik pedig nem tiltakoztak." - persze, hogy nem, amikora tercettben arról dalolnak: "shoppingra vágyom szívem, gyerünk hamar"
A "guru" valszeg hìrèt se hallotta Kàlmàn Imrènek .. a balett hìre inkàbb àtment, főleg, hogy a magyar operettet tùl az Òperenciàn The Yankee Princess cìmen mutattàk be, nyilvàn alaposan àtìrva. A jenkik pedig nem tiltakoztak.
Jut eszembe, a Minkus-balett, A bajadér ("La Bayadère" - 1877) tervezett operaelőadása kapcsán megállapíthatjuk, hogy egy "vallási vezető" kiakadt hisztije kvázi "vihar egy pohár vízben", de ha már a címzett a Magyar Állami Operaház volt, nyilván reagálnia kellett valamit a főigazgatónak.
Nem szoktam beírni ebbe a rovatba, mivel, noha az alaprepertoárt ismerem, egyáltalán nem értek a focihoz baletthez, a "kortárs", "modern" táncművészetet valamivel jobban kedvelem, de bele- vagy hozzászólni nemigen mernék. Most kivételt teszek: jegyet vásároltam az Eiffel Műhelyház június 15-ei, kellemes szombat délutáni kikapcsolódásnak ígérkező Pas de Quatre 2024 című "produkciójára". Kénytelen vagyok idézőjelet használni, mert a Balettiskolák seregszemléje két részben alcímű valamit talán nem kellett volna a nagyközönség elé tárni, főleg nem, mint "fizetős" előadást. Nem a pénzt sajnáltam, hanem az időt. A négy intézmény közül egyedül a Magyar Táncművészeti Egyetem produkciója volt idézőjel nélkül értelmezhető. A három másik balettiskola -felsorolásuktól eltekintenék- mutatványa talán érdekes, sőt elragadó lehetett a nagy számban jelenlévő szülők, rokonok, barátok számára ... de akkor tessék ezt a belterjes izét zárt körben előadni! A számok jelentős része arra a bejárásra emlékeztetett, amit pár éve a Columbus utcai Egyetemen volt szerencsém tenni és amit ott volt szerencsém látni: "gyakizás" rúdon, rúd mellett, rúd nélkül, lábemelés, forgás, ugrás, jövés-menés zongorakísérettel vagy gépzenére. Sok lány(ka), 1-1 fiú(cska). Nehéz szakma, szentigaz! Mégis, legközelebb ezt így inkább ne!
Csak most kattintottam ide: muszáj minden futóbolond "vallási vezető" felszólítására reagálni? Vajon a többi megszólított operaház egyáltalán észrevette ezt a felszólítást? Netán Budapest az akkor épp végéhez közeledő sztrájk(tárgyalások)ról akarta elterelni a figyelmet? Vajon válaszolna MÁO bárkinek, aki a zsidó érzékenységre hivatkozva követelné a Salome levételét a műsorrendről? (Az már más kérdés, hogy a zenedráma elnácult szerzője sokáig -máig?- tiltólistán volt (van?) Izraelben ... de nem a Salome miatt.) Vagy ez a Bajadér-vicc arra jó (jó?), hogy a Porgy és Bess-es szerződésszegést kompenzálja-nivellálja? "Ez is ostobaság, az is ostobaság (volt)." Pedig a különbség óriási. A Porgy-t tudtommal nem vallási-etnikai, hanem pusztán JOGI okokból sérelmezte az ellenérdekelt fél. Az ügy etnikai-szereposztási mederbe (el)terelése a nem-politizáló Operaház politikai tevékenysége volt.
Tizenhárom év után felhagy a színpadi
szerepléssel Leblanc Gergely Harangozó Gyula-díjas balettművész.
A 31 éves
balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól,
és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Úgy fogalmazott, bár nehéz volt a döntés, megfelelőnek érzi az időt
karrierjének lekerekítésére.
Aktív
balettművész karrierje utolsó állomásaként az Astor Piazzolla zenéjére készült 5 tangó című előadásban
lépett a közönség elé május közepén az Eiffel Műhelyházban.
"Már itt is: Vallási érzékenység miatt vetetnék le a magyar Operaház egyik előadását."
Közleményben reagált az intézmény.
Mandiner.hu - 2024. március 28. 10:56
A Universal Society of Hinduism elnöke, Rajan Zed felszólította a Magyar Állami Operaházat, hogy vonja vissza a 2025 júniusban bemutatandó A bajadér című balettet a keleti vallási és kulturális hagyományok bagatellizálása miatti aggodalmakra hivatkozva – írja a Blikk
A vezető szerint a magyar intézménynek tartózkodnia kellene a hagyományok kisajátításától és egész közösségek nevetségessé tételétől. Szerinte a balett „egy gazdag civilizáció durva lekicsinylése”.
Rajan Zed írásában sürgette az Operaházat, hogy a válogatása során mutasson érettséget, illetve kerülje az etnikai sztereotípiákat és a hamis ábrázolást fenntartó baletteket, továbbá kérjen bocsánatot a helytelen válogatásért.
A hindu vezető felszólította az Operaház főigazgatóját, Ókovács Szilvesztert, Solymosi Tamás balettigazgatót és Almási-Tóth András művészeti igazgatót, hogy értékeljék át az eljárásaikat, és biztosítsanak kulturális érzékenyítő képzést a vezetőiknek.
Az Operaház az alábbi
közleménnyel reagált a vádakra:
„A nevadai vallási vezető, akinek Universal Society of
Hinduism elnevezésű szervezete kb. ezer követőt számlál a legnépszerűbb
közösségi oldalon és több mint tíz éve posztolt utoljára, az elmúlt években A
bajadér minden meghirdetett produkciója kapcsán megfogalmazta kifogásait, így
tett korábban a londoni Royal Ballet, a Párizsi Opera, a Houston Ballet, a
milánói Scala, a Bajor Állami Opera, a drezdai Semperoper, a Boston Ballet, az
Ausztrál Balett és még tucatnyi más együttes esetében is. Ezeknek a
produkcióknak a létrejöttét és műsoron tartását Rajan Zad megnyilatkozásai
érdemben nem befolyásolták. Mivel a szerző nem kereste meg a Magyar Állami
Operaházat, feltételezhető, hogy közleményét sem elsősorban dalszínházunknak
szánta. A Magyar Állami Operaház mindent megtesz annak érdekében, hogy
produkciói nézőit ne sértsék meg kultúrájukban, hitükben, vallásukban vagy
etnikumukban. Ezt szem előtt tartva bízunk abban, hogy ha a klasszikus
balettirodalom egyik gyöngyszemének számító Bajadér bemutatóit olyan
multikulturális fellegvárakban sem kísérik botrányok, mint az Egyesült Államok,
az Egyesült Királyság, Ausztrália vagy Franciaország, akkor a Magyar Állami
Operaház hagyománytisztelő produkciója sem válik konfliktusok forrásává.”
Forrás: itt
Világszerte sikereket aratnak a Győri Balett művészei
KOLUMBIÁBAN IS ÁLLÓTAPSSAL JUTALMAZTÁK A
TÁNCTÁRSULATOT
/mno.hu – Tukács Orsolya, 2024. 02.08./
Idén
ősszel lesz 45 éves a Győri Balett, Magyarország egyik legkiemelkedőbb
tánctársulata, amely nemcsak idehaza, de a világ számos pontján meghódította
már a közönséget előadásaival. Legutóbb Kolumbiában, a Teatro Mayor Julio Mario
Santo Domingóban jutalmazta a közönség négy alkalommal is állótapssal és
ovációval az Anna Karenina című, itthon is nagy népszerűségnek örvendő
produkciójukat. Az előadás koreográfusával, a Győri Balett igazgatójával, Velekei Lászlóval a nemrég átélt élményről,
a táncegyüttes által képviselt értékekről és a jövőbeni tervekről is beszélgettünk.
A LEGNÉPSZERŰBB MAGYAR ÁLLÁS: EZERSZERES TÚLJELENTKEZÉS, A VILÁG MINDEN TÁJÁRÓL JÖNNEK
Így készül A diótörőre a Magyar Állami Operaház
Dívány.hu 2023.december 5.
A diótörő hozzátartozik az ünnephez. Idén belestünk a Magyar Állami Operaház színfalai mögé, hogyan készülnek a művészek az évad egyik fénypontjára.
Moszkvában verekszenek a jegyekért A diótörőre
A NEPPEREK EGY JOBB
HELYRE SZÓLÓ BILÉTÁÉRT 635 EZER FORINTNYI RUBELT IS ELKÉRNEK
mno.hu- 2023.11.13.
Áldatlan állapotok alakultak ki
Moszkvában a Bolsoj Színház A diótörő című karácsonyi balettelőadása körül.
Akkora az érdeklődés az orosz fővárosban, hogy napokig állnak sorban az emberek
a jegypénztáraknál. Volt, ahol tettlegességig fajult a kultúráért folytatott
harc, emiatt rendőröket kellett kivezényelni az értékesítési pontokhoz. A
színház igazgatója azt nyilatkozta, hogy akkora az igény az ünnepi előadásra,
amit az előadóművészek fizikailag képtelenek teljesíteni.
"A MAGYAR NEMZETI BALETT IGAZGATÓJÁVAL A SPARTACUS ELŐADÁS KAPCSÁN BESZÉLGETTÜNK"
MNO.HU - TUKÁCS ORSOLYA
Tegnap, 5:45
Hosszú idő után néztem meg tegnap egy balettet az Operaházban, mégpedig a klasszikus balett-repertoár egyik ritka-gyöngyszemét: a Don Quijotét. A földszinti zsöllye jó helyén ültem, remek rálátással a színpadra, így közelről élvezhettem a megelevenedő Cervantes-történet néhány epizódjának a táncművészet nyelvére adaptált változatát. Ezt a háromfelvonásos romantikus balettművet, amelyet eredetileg a 19. században koreografált Marius Petipa (bemutató:1869. december 26., Moszkva, Bolsoj Színház) és későbbi időkben több átdolgozást is megért, nálunk Alekszandr Gorszkij, Kaszjan Golejzovszkij 1940-es, a moszkvai színház számára készült verziója alapulvételével, Michael Messerer új produkciójában állította színpadra az Operaház, még 2016-ban.
Számomra a Ludwig Minkus sodró lendületű partitúrája nyomán felcsendülő remek zenék voltak a mérvadók, melyekre fantasztikusan megkoreografált táncokat láthattunk, virtuóz együttes- és bravúros szólószerepekkel. A látványvilágot részben a reneszánsz kori palotabelső dominálja, de a romantika vonulata is jelen van a stílusos jellegű, külső-belső színpadképek ábrázolásával; a színpadi kavalkád-forgatag megidézi a régmúlt (lovag)kor emberét jellemző pompás ruhaviseletet éppúgy, mint a köznapi emberek öltözetét a díszes jelmezeivel, a háttérben pedig színes, festett, frappáns díszletelemek az adott szituációk korhű hangulatát jelenítik meg: a jelmeztervezőt, Rományi Nórát, és a díszlettervezőt, Rózsa Istvánt dicsérik.
A történetszál a különc nemes, Don Quijote, a hűséges földesúr és Sancho Panza lovagi kalandjait meséli el. A balett az egyik kalandjukra fókuszál, ahol segítenek összehozni egy életvidám fiatal párt, Kitrit és Basiliót, de megjelenik a bábszínházas és a híres szélmalmos epizód, továbbá feltűnik benne számos emblematikus elem a fényes sisaknak vélt borbélytáltól Sancho Panza szamaráig és tarisznyájáig. A komikumtól, szellemességtől és bravúros koreográfiáktól hemzsegő produkció Cervantes regényének melegét és romantikáját kelti életre.
Kezdésre a nézőtér zsúfolásig megtelt, gondolom többségükben a balettművészet rajongóival, a két szünetben tapasztalt hangfoszlányokból következtetve rengeteg külföldi érdeklődő volt kíváncsi a darabra, akik nem győztek minden táncost, szólót, párt, együttest, forgást, emelést-kitartást örömujjongással fogadni, megtapsolni, bravózni, sőt, az előadás végén eksztázisban, álló ovációban ünnepelte a publikum a közreműködő művészeket, a Magyar Nemzeti Balett, valamint a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékeit, élükön a kimagasló tehetséget nyújtó Garcia Carriera Claudiát Kitri szerepében és Rónai Andrást Basil megformálóját.
Ez a balettelőadás a virtuozitás csodálatos bemutatója volt, örömteli együttes és szólók, kettősök táncaival, pompás kiállítású produkció, ragyogó technikájú táncművészekkel az élen, akikhez társult az Operaház nagyszerűen játszó zenekara a kiváló, tehetséges karmester, Paul Connelly irányítása alatt.
Az Operaház számomra a világ közepe – Felméry Lili a Mandinernek
Kecses, mosolygós és gyönyörű –
ízig-vérig balerina. Felméry Lili vendégei voltunk az Operában. Karrierről és
családról, fegyelemről és maximalizmusról, Istenről és álmokról, valamint a
balett világának árnyoldalairól beszélgettünk.
Ádám Rebeka Nóra - 2023. szeptember 10. 11:58
"Mára a világ egyik legjobb balett-társulata a miénk” – Ókovács Szilveszter a dubaji turnéról a Mandinernek
Ókovács Szilveszter a dubaji turnéról a Mandinernek
Számunkra Ázsia a lehetséges irány, ezt jól ismertük fel – mondja lapunknak adott helyszíni interjújában az Operaház főigazgatója. A hételőadásos, kétprodukciós, összesen 244 művészt és munkatársat megmozgató dubaji turné az intézmény egy évtizedes közel-keleti jelenlétének eddigi legnagyszabásúbb bemutatkozása." Teljes cikk/"interjú" Mandineren itt. A Főigazgató szokásosan szerény, visszafogott szavait némileg árnyalja, hogy, mint már írtam egy másik topikban, csak elvétve találni magyar (nevű) balettművészt pl. a mostani dubaji turné közreműködői között.. Így lehet a Magyar Állami Operaház Magyar Nemzeti Balettje "a világ egyik legjobb balett-társulata"?
Ugyanez a tème indexben "Keveházi Gábor: Ha nem Ókovács nyer, visszamehettem volna" címmel olvasható.
„Ha nem Ókovács nyerte volna az Operaház vezetői pozícióját, visszamehettem volna”, ezt mondja Keveházi Gábor abban az interjúban, amit az ÉrdMost.hu készített vele. A balettművész jelenleg egy érdi tanyán él, nyugdíjas éveit tölti, könyveket ír.
Ókovács Szilveszter elismerte, hogy kirúgta vetélytársát, Kesselyák Gergelyt
A főigazgató azonnali hatállyal mondta fel az első karmester határozatlan idejű szerződését.
A Kossuth-díjas koreográfus azt is elmondta, hogy az Operaház főigazgatójával, Ókovács Szilveszterrel évente egyszer szokott találkozni, amikor az örökös tagokat és a mesterművészeket meghívja ebédre. Majd azt is megemlítette, hogy egyszer
még egy ötlettel is megkerestem, amit kifejezetten az Eiffel-csarnok mint helyszín inspirált. Úgy tűnt, tetszik neki, de nem hívott vissza. (...) Lehetséges, de ha egy olyan kaliberű táncos-koreográfus mester, mint én bejelentkezik egy ötlettel, azt sehol a világon nem utasítják el.
Művészek a sarokban
Keveházi Gábor reagált arra is, hogy idei kinevezését, főigazgatói pozíciójának meghosszabbítását követően Ókovács Szilveszter azonnal kirúgta aspiráló vetélytársát, Kesselyák Gergelyt, majd az élet ment tovább. Mint fogalmazott, „sokan hajlandóak úgy viselkedni, mintha a rendszer hívei lennének. Élni akarnak, és a művészetüket megmutatni. Látják, hogy akik kritikát fogalmaznak meg a hatalommal szemben, azokat félreteszik.″
A koreográfus a legnagyobb bajnak azt tartja, hogy
„A NEMZETI OPERAHÁZBAN MAGYAR TÁNCOS RITKÁN LÉP FÖL, ÉS A NEMZETI REPERTOÁRBÓL ALIG JÁTSZANAK VALAMIT.″
Pályatársainak helyzetére is kitér, neveket azonban nem mond, mert – mint fogalmaz – „bosszút állnak rajtuk, de katasztrofális a helyzet. Mennének el, csak hát azon a szinten nehéz helyet találni, ahol az Operaház van. Mert hát infrastrukturálisan igen magas színvonalú most az Operaház, még ha nincs is készen.″
Keveházi Gábor kifakadva szól arról is az ÉrdMost.hu-nak, hogy
a társadalom túlnyomó többségét nem érdekli a balettművészet. Ha bezárnák az egész kócerájt, pár ezer ember kicsit szomorkodna, de a társadalom észre sem venné.
A balettművész nem tér ki a művészvilágon végigsöpört meetoo-mozgalomra vonatkozó kérdések elől sem. Azt mondja, egy időben őt is alaptalanul vádolták azzal, hogy verte a tanítványait, vagy hogy ajánlatokat tett nekik – az ezt követő sajtópert meg is nyerte, kártérítést is kapott.
(Borítókép: Keveházi Gábor. Fotó: Kollányi Péter / MTI)
- KULTÚR
A magyar rockabilly királya nem csak a szőnyeget csavarta fel
Fenyő Miklós, a Hungaria és a Miki együttes.
TEGNAP, 11:53
- KULTÚR
A koncert kezdete előtt esett össze és halt meg a P. Mobil technikusa
A történtek miatt a zenekar lemondta az aznapi koncertjét.
AUGUSZTUS 12., 20:27
- KULTÚR
Ötven éve egy tökéletes viharban született meg a hiphop
Csak egy szokásos bulinak indult, de a nap végére egy új szubkultúra született.
AUGUSZTUS 11., 06:04
- MINDEKÖZBEN
Ez a 30 éves nő abból gazdagodott meg, hogy kitakarítja a legkoszosabb házakat, munkájának köszönhetően a világot is bejárja
5 PERCE
https://erdmost.hu/2023/08/12/egy-erdi-tanyan-el-europa-egyik-leghiresebb-balettmuvesze/?fbclid=IwAR0FbnrWhELSgjn7HIOdV77LSeq6rR5RLA98l-tuqxbM57nmX7lM9ffmiPs
Szeretet és béke, mint lázadás
SZILLÉRY
ÉVA - mno.hu - 2023.08.11. 05:10
A szeretetet és a békét tartja a legfontosabbnak, szerinte ezekről beszélni legalább annyira lázadás, mint a nyolcvanas években üvegdobozba zárva táncolni a színpadon. Bozsik Yvette Kossuth-díjas táncművész, koreográfus tizenévesen a kortárs magyar tánc megújítója lett. Pénteken tölti be az ötvenötödik életévét, társulata szeptemberben lesz harmincéves.
„A Bozsik Yvette Társulat idén harmincéves, szeptember 16–19. között minifesztivállal készülünk az évfordulóra a Nemzeti Táncszínházban. Közben az Operettben Az Orfeum mágusa című darabot próbáljuk, ami Somossy Károlyról, az Operett alapítójáról szóló ősbemutató lesz.”
Az Origo írja, úgy tudja, hogy egy orosz
balett-táncosról van szó. Feltehetően öngyilkos akart lenni. Nem a Dunába
esett, hanem állítólag a betonra.
Frissítés
Megrázó részletek: szerelmi ügy miatt vethette le magát a Margit hídról az Operaház táncosa
Feltehetőleg a táncos és párja szakíthattak az esetet megelőzően.
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, a Magyar Állami Operaház balett-táncosa péntek éjjel a Margit hídról a Dunába vetette magát. A férfit életveszélyes állapotban szállították kórházba. Az Index most arról ír, hogy információi szerint a balett-táncos nem egyedül volt aznap éjjel, hanem három barátja társaságában tartózkodott a hídon, amikor minden előjel nélkül a vízbe vetette magát. A lap úgy tudja, a férfi mentális okokra hivatkozva be akarta nyújtani felmondását a munkahelyén. Hangsúlyozzák: feltehetőleg a táncos és párja szakíthattak az esetet megelőzően, ugyanis párját hiába marasztalták, visszautazott Oroszországba. Hozzáteszik: Solymosi Tamás balettigazgató vasárnap reggel tájékoztatta az Operaház társulatát az esetről. A lap információ szerint a művészeket nagyon megrázta társuk története, azonban a körülmények ellenére is folytatódtak a próbák, ugyanakkor nehéz lelkiállapotoknak köszönhetően sérülés történt: az egyik címszerepre készülő táncos sérült meg, írják. Forrás: mandiner.hu
Levetette magát a Margit hídröl az Operaház művésze
A Margit hídról vethette magát a mélybe a Magyar Állami Operaház egyik balettáncosa péntek éjjel – tudta meg az Index. A lap megkereste az Országos Mentőszolgálatot. Azt az információt kapták, hogy a helyszínre riasztott mentőegység egy férfit súlyos-életveszélyes állapotban vitte kórházba. A Magyar Állami Operaház kommunikációs osztálya annyit közölt: „A Magyar Állami Operaház kéri a sajtó minden képviselőjét, hogy tartsák tiszteletben kollégáik magánéletét.” (Forrás: mandiner.hu)
Rómeó és Júlia: A szerelem eltáncolt tragédiája
mno.hu –Petrovics Gabriella, 2023.07.18.
A szerelem törékenységéről és tragédiájáról mesélt a Rómeó és Júlia című
balettelőadás, amelyet a Maribor Balett művészei hoztak el a Margitszigeti
Szabadtéri Színpadra. Valentina Turcu koreográfiájában a lélek magasságait és
mélységeit úgy ábrázolta, hogy az tanulságként szolgáljon ma is.
50 év után ismét magyar táncost szerződtetett a Béjart Balett, Kovács Zsolt Vencelt. Őelőtte magyar utoljára Markó Iván személyében került a társulathoz. Forrás és részletek: itt.
https://fidelio.hu/tanc/lemondott-novak-terenc-tata-179125.html
Nagy siker volt az első Hungarian Ballet Grand Prix
Közel húsz ország
legtehetségesebb balettnövendékei mérték össze tudásukat az első alkalommal,
Veszprémben megrendezett nemzetközi balettversenyen.
Vehir.hu - 2023. június 30. 16:25 - Bartalan Melinda
Pongor Ildikó 70: születésnapi balettgála az Operaházban
Opera.hu - 2023. június 19. 10:53
Pongor Ildikó Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes és kiváló művész, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze tiszteletére rendez születésnapi gálát 2023. június 24-én a Magyar Nemzeti Balett. Az esten közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Thomas Herzog.
[...]
Születésnapja alkalmából az
OPERA örökös tagját és mesterművészét a legnépszerűbb klasszikusokból
összeállított gálaműsorral ünnepli a Magyar Nemzeti Balett. Az esten Pongor
Ildikó színpadi beszélgetésen vesz részt meglepetésvendégekkel, amihez az
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet nyújtott nagylelkű támogatást a
vetítendő képanyag összeállításával.
A műsor első felében
emellett részletek láthatók Seregi László Sparatacus-, Wayne Eagling és Solymosi Tamás A diótörő-, valamint Michael Messerer Petipa, Gorszkij és
Golejzovszkij nyomán készült Don Quijote-koreográfiájából a Magyar Nemzeti
Balett művészei – Tanykpayeva Aliya és Leblanc
Gergely, Takamori
Miyu és Morimoto
Ryosuke, valamint Melnyik
Tatyjana és Kiyota
Motomi – előadásában.
Az est második részében Rudi
van Dantzig és Toer van Schayk A
hattyúk tava c. koreográfiájának palotajelenét láthatja a közönség.
A főbb szerepeket Beck Maria (Odile), Balázsi
Gergő Ármin, a 2022/2023-as évad Étoile-ja (Siegfried), Kekalo Iurii (Rothbart), Cottonaro
Gaetano (Alexander) és Szirb
György (von Rasposen) alakítják, közreműködnek a Magyar
Nemzeti Balett tánckari művészei. A koreográfiákat Solymosi Tamás balettigazgató, valamint Mirzoyan Albert, Balaban
Cristina és Szirb
György balettmesterek betanításában láthatja a közönség.
Jármai Gyula balett karmester:
Opera.hu
- 2023. április 11. 11:02
„Kategóriájában a legjobb 12 között
végzett Pollák Julianna Éva a 2023. április 3. és 9. között a floridai Tampában
megrendezett Youth American Grand Prix (YAGP) évaddöntőjében. A Magyar Állami
Operaház balettiskolájának II. évfolyamos növendéke egyedüli magyar indulóként
először ért el ilyen előkelő helyezést a 24. alkalommal megrendezett rangos
eseményen.”
"Pollák Julianna Éva sikerének híre mindössze néhány nappal azt követően érkezett, hogy a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei a bécsi VIBE nemzetközi balettversenyen 10 arany, 6 ezüst és 2 bronzérmet, valamint a legjobb iskola díját nyerték el. Az ilyen és az elmúlt évek ehhez hasonló eredményei tükrében különösen sajnálatos, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának elbírálása során a szakmaiságot zászlajára tűző több jelölt is úgy nyilatkozott vitathatatlan tényként az állami forrásokat nem, csak tandíjat, adományokat és pályázati támogatásokat felhasználó Magyar Nemzeti Balettintézet megszüntetéséről, hogy közben semmilyen gyakorlati tapasztalattal nem rendelkezik az ott dolgozó csaknem 20 balettmester magas színvonalú szakmai munkájáról, valamint 140 növendék és családjaik áldozatos tevékenységéről."
Eladó jegyeim vannak a teltházas március 23-i Hattyuk Tavara.
Kis hazánknak volt egy Rudof Nureyev nemzetközi balettversenye, mely sok kihagyás és lemondott verseny után utoljára 2019-ben került megrendezésre hetedik alkalommal. Két és fél évtizedig tartott, 1994-ben volt először. Tavaly olvastam nyilatkozatokat új balettversenyről. Nem egészen értettem, hogy ki is szervezi. Számomra most állt össze a kép, hogy idén két külön balettverseny indul, mind a kettő hagyományt kíván teremteni, mert első alkalommal kerül megrendezésre. Egyiket az Operaház, másikat az MTE szervezi. Úgy látszik az összhang továbbra sincs meg. Előadások maradnak el forrás hiány miatt több intézményben, de balettversenyek egymás közti versenyére jut pénz. Tényleg szükség van két külön versenyre?
Első alkalommal rendezik meg Magyarországon a Hungarian Ballet Grand Prix - Veszprém nemzetközi balettversenyt a gyermek- és ifjúsági korosztály számára 2023. június 26 – 30. között. A Magyar Állami Operaház, a Magyar Nemzeti Balettintézet, a Magyar Állami Operaház Balettnövendékeiért Alapítvány a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program támogatásával idén nyáron nagyszabású, nemzetközi rendezvényt szervez.
Nemzetközi balettbuli lesz Veszprémben
/mno.hu – Rácz András, 2022.12.22./
"Különleges eseményre készül a királynők városa. A Veszprém–Balaton 2023 Európa kulturális fővárosa programsorozat részeként jövő nyáron először rendezik meg a fiatal balett-táncosok nemzetközi versenyét. A tehetséggondozás és az utánpótlás-nevelés céljából létrehozott rendezvényt a Magyar Nemzeti Balettintézet és a Magyar Állami Operaház Balettnövendékeiért Alapítvány szervezi meg, a Magyar Állami Operaház szakmai támogatásával.
Az Operaházban tegnap tartott sajtótájékoztatón a szervezők elmondták, hogy 2023 nyarán várható az év egyik legjelentősebb nemzetközi kulturális eseménye, a Hungarian Ballet Grand Prix. A gyermek- és ifjúsági korosztálynak kiírt verseny rendkívüli mértékben járul hozzá a táncosok fejlődéséhez, hiszen a megméretés lehetősége megsokszorozza a gyerekek lelkesedését.
A tervek szerint a versenyzők professzionális és amatőr kategóriában, a klasszikus és a modern balett területén mérhetik majd össze tudásukat. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója a tervekkel kapcsolatban arra hívta föl a figyelmet, hogy éppen a napokban ünnepeljük a magyar operajátszás születésének kétszázadik évfordulóját, s a jubileum kiváló alkalom arra, hogy a társművészet új nemzetközi versenyét meghirdessék, hiszen a balett a kezdetektől összefonódik az operaművészettel."
NOVÁK KATALIN KÜLFÖLDI SZÁRMAZÁSÚ BALETTMŰVÉSZEK HONOSÍTÁSI OKIRATÁT ADTA ÁT
/mno.hu/
"A Magyar Nemzeti Balett együttes nyolc külföldi származású táncművésze – közöttük több orosz–ukrán házaspár – Novák Katalintól, Magyarország köztársasági elnökétől vette át honosítási okiratát szombaton délelőtt A diótörő című balettelőadás előtt a Magyar Állami Operaházban, Budapesten."
.[...]
"Az eseményen állampolgári esküt tett az ukrán származású Golovinya Julija címzetes magántáncosnő és a fehérorosz Radzius Mikalaj magántáncos; az orosz Sztarosztyina Krisztina címzetes magántáncosnő és az ukrán Kekali Jurij magántáncos; az orosz Melnyik Tatjána balettművész és az ukrán Melnyik Vlagyiszlav tánckari művész; a kazah Tanikpajeva Alija balettművész és az orosz Tyimofejev Dmitrij balettművész. Golovinya Julija és Radzius Mikalai A diótörő előadásban is szerepel."
6161
Kedves Dantes! Írod: Szerencsére számos olyan opera akad, ahol világhírű kórusszámok vagy kórusos, kórus-"főszereplős" felvonások végén csattanhat fel a közönség tapsa.
Ez is igaz. Hozzáfűzném, nemcsak az operánál, de jónéhány klasszikus nagyoperettre is igaz a megállapításod (Offenbach, Sullivan, Suppé, J. Strauss, Lehár...).
Tudja, kedves jó Cilike, én nem értek a focihoz baletthez, de ha jól sejtem, amivel önt a Diótörőben "ki lehet kergetni a világból", azok a karaktertáncok: spanyol tánc, keleti (arab) tánc, kínai tánc, orosz tánc, tarantella és még néhány, köztük a legnépszerűbb: virágkeringő. Ha valami miatt, ezekért a karaktertáncokért lehet bátran elvinni a gyerkőcöket a darabhoz. Ezek a számok a legnépszerűbbek a közönség és/de talán sok táncos számára is, mert ezekben megmutathatják virtuozitásukat, továbbá nem olyan ijesztőek a gyerekeknek, mint az egerek. (Zárójelben: én az egész Diótörőért odavagyok, ha nem is balettszínpadi, de bábváltozatát elég jól ismerem és az is a Csajkovszkij-zenére készült.) Megjegyzem, ilyesfajta "világból kikergetős" karaktertáncok A hattyúk tavában is jóformán sorjáznak, köztük még egy magyar(os) csárdás is, úgy bizony. Tudom, ön az Órák táncát sem szereti, unalmasnak tartja, de nagy tétben fogadok, hogy a közönség meg jobban ismeri és jobban kedveli a Gioconda balettbetétjét, mint annak kórusrészleteit. Ilyen az élet. A közönséget pedig, mint tudjuk, nem lehet les(z)avazni. Szerencsére számos olyan opera akad, ahol világhírű kórusszámok vagy kórusos, kórus-"főszereplős" felvonások végén csattanhat fel a közönség tapsa.
Tulajdonképpen igazad van, ez csak bevésődött így, hogy karácsonykor Diótörőt és Bohéméletet, húsvétkor pedig Parsifalt kell játszani, és ezért sajnos máskor nem is játsszák ezeket. És valóban balettből a Rosszul őrzött, a Coppélia és a Hófehérke az, ami gyerekeknek leginkább élvezhető volna.