Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


3023 IVA 2013-03-19 05:02:32 [Válasz erre: 3000 amoy-g 2013-03-17 11:43:28]
Amoy-g, az a gondolat nem merült fel Benned, hogy annak, aki a szigeti Spartacus szereposztásáról döntött, esetleg nagyon is eszébe jutott Kozmér Alexandra, viszont azért nem Flavia szerepében, mert őt találja a legalkalmasabbnak Júlia szerepére? Lehet, hogy szem előtt tartja Seregi László eredeti elképzelését: a Spartacus ősbemutatóján az őserőt sugárzó Spartacus (Fülöp Viktor) partnere törékeny és rebbenékeny balerina (Kun Zsuzsa) volt, az élveteg Júlia első alakítója pedig a nyúlánk, dekoratív és gazdag színészi eszközöket birtokoló Szumrák Vera. Erre a szerepre pl. Tanykpayeva nem lenne megfelelő. Spartacus és Crassus szerepe mellett van a balettben még három fontos, remek felépítést és tánctudást igénylő szerep, amelyeket a színlap egyelőre nem közöl: Az afrikai, Gád, a judeai, valamint Crixus, a trák. Lehet, hogy Spartacus szerepére azért kellett vendégművészt hívni, mert 3-3 legjobb férfitáncosunknak kell betöltenie ezeket a szerepeket. Nem megalázó feladatok, amelyeket az ősbemutató idején szintén nagyságok abszolváltak: (id.) Nagy Zoltán, Sipeki Levente, Sterbinszky László. Úgy gondolom, érdemes egy szereposztásban a művészi megfontolást, a legjobb szándékot is feltételezni, legalább elvileg.

3022 IVA 2013-03-19 03:31:26 [Válasz erre: 3013 mandarina 2013-03-19 00:30:35]
Ha nem tudjuk, hogy most pontosan miért vonult háttérbe egy táncosnő, miért kell elméleteket gyártani a mellőzésére egy mégiscsak nyilvános fórumon?

3021 IVA 2013-03-19 03:29:26 [Válasz erre: 3012 mandarina 2013-03-19 00:25:10]
Seregi László nem korosztályoknak adta a szép feladatokat, hanem alkatokra szabva, karaktereknek, típusoknak. A Sylvia címszerepét például Kun Zsuzsára álmodta meg, aki életkora és pályaszakasza szerint akkor már a társulat „Dianája” volt. (Különben a premier idején Kun Zsuzsa fellépése elé akadály gördült, a szerepet előbb táncolta el Metzger Márta, Orosz Adél, Pártay Lilla, de Seregi annyira ragaszkodott „álmához”, hogy Kun Zsuzsa sok hónappal később mégis beállt a címszerepbe.) Júliát Seregi az akkor nagyon fiatal Volf Katalinra alkotta, aki viszont évtizedek múlva is táncolta a szerepet, olyan korúként, amilyen korúak Seregitől már nem kapták meg Júliát. Puck és Oberon kiosztása végképp nem a táncos életkorának kérdése. Az egykori Puckok demi-karakter táncosok, egész más táncos és fizikai alkatúak, mint akik Oberon szerepére hivatottak.

3020 IVA 2013-03-19 03:26:44 [Válasz erre: 3011 mandarina 2013-03-19 00:07:36]
Lehet, hogy Te még nem találkoztál olyannal, hogy egy prímabalerinának nem adnak búcsúfellépést, pedig erre sokkal több példa van, mint az ellenkezőjére. Lakatos Gabriella sem kapott, évtizedekkel ezelőtt, a maitól lényegesen eltérő Operaháztól, fájlalta is hosszasan. A legtöbb balerinánál a visszavonulás, a búcsú különben sem ünnep, hanem trauma. Előfordulhat, hogy egy színház elvileg szándékozna búcsúszerepet ill. –fellépést adni a táncosnak, az viszont már nincs olyan művészi állapotban, hogy nem okozzon csalódást a közönségnek. Ha pedig a táncos olyan szerencsés, hogy fizikailag és lelkileg is alkalmas a szerepkörváltásra, valójában nincs szó búcsúról. Hogy miért szerepel a honlapon Volf Katalin első magántáncosnőként, amikor nem táncol, annak valószínűleg megvan az oka. Lehet, hogy csupán a honlap általános hanyagságának része. Nem biztos, hogy ezt az intézménynek magyaráznia kell a tánckedvelő közönség felé, különösen nem, ha a tánckedvelő közönség sorából ezt senki sem kérdezte meg. Kivéve Téged: ezen a fórumon.

3019 IVA 2013-03-19 03:23:32 [Válasz erre: 3009 murron 2013-03-18 12:32:21]
Kedves Murron, a két balerina neve nyárra már nem lesz teljesen ismeretlen a magyar közönség számára. A Margitszigeti Szabadtéri Színpad közönségének nagy része pedig turista, számukra a magyar táncosok is ismeretlenek. A helyárak kb. feleannyiak, mint az operaházi helyárak, és a Margitszigeten már 6-8 évvel ezelőtt is voltak ennél magasabb árak.

3018 IVA 2013-03-19 03:22:12 [Válasz erre: 3008 flavia 2013-03-18 12:07:54]
Flavia, Te személyesen hallottad, amikor Solymosi Tamás azt mondta, vagy olvastad, hogy leírta, hogy Popova, Bajári, Bakó Máté öregek és ne akarjanak táncolni? Szerinted Solymosi Tamás mikor, hogyan értesült a közönség véleményéről, amely számára teljesen érdektelen? Te tudod, hogy kik ellen vezérli bosszú Solymosi Tamás döntéseit, és mi motiválja állítólagos bosszúvágyát? „Miért nem Bakó M. a Spartacus 2. szereposztásának a címszereplője?” – Nem gondolod, hogy Spartacus nem egyszerűen férfi főszerep, nemcsak perfekt tánctudást feltételez, hanem hősi, népvezéri alkatot, kivételes személyiséget is? Én nem állítom, hogy nincsenek Marculescunál jobb magyarok, de az ellenkezőjét sem, mert nem láttam színpadon Marculescut. Te láttad? Mesélj, mi mindent talált ki a megbízott balettigazgató, hogy Tsygankova ne jöjjön vendégszerepelni, aztán mi módon szenvedett vereséget. Kik azok a Kossuth-díjas balettművészek, akiket Solymosi bosszúból lehúzott a listáról, és hol, mikor lehetett hallani, amikor azt mondta, hogy az Erkel újranyitására rendezett balett-esten nincs helyük azoknak, akik ott évtizedeken keresztül táncoltak? Végül: hogyan lehet tudni, mit gondol Ókovács Szilveszter? Egy gondolatolvasó készülék engem is nagyon érdekelne.

3017 IVA 2013-03-19 01:56:19 [Válasz erre: 3004 bwagner 2013-03-17 20:18:22]
Köszönöm a pontosítást!

3016 IVA 2013-03-19 01:55:35 [Válasz erre: 3003 Siegfried 2013-03-17 20:05:02]
Elvileg nincs azzal baj, ha évad közben jönnek tagok. Lehet, hogy ahol eddig dolgozott Marculescu, bár számítottak rá, valami konfliktus adódott. (Moszkvában nemrég sósavval támadtak meg egy művészeti vezető táncművészt. Budapesten a jelenlegi, illetve pályázó igazgató diplomáját támadták meg – jogosan vagy sem, még nem tudjuk. Korábbi balettigazgatóink is egymás ellenlábasai. Csoda lenne, ha az Oroszország és Magyarország között elterülő Romániában harmónia uralkodna a táncéletben.)

3015 IVA 2013-03-19 01:38:13 [Válasz erre: 3000 amoy-g 2013-03-17 11:43:28]
Nem a Nemzeti Balett sorsa ellenében "elmélkedünk" családi és személynevek sorrendjén, hanem mellékesen.

3014 IVA 2013-03-19 01:32:17 [Válasz erre: 2999 murron 2013-03-17 11:36:08]
Valóban így működik, magam nem jöttem rá, köszönöm. Carulla Jessica Leon magyar?

3013 mandarina 2013-03-19 00:30:35 [Válasz erre: 3008 flavia 2013-03-18 12:07:54]
Kedves Flavia, a "magyarok"-ügyben már elmondtam a véleményem egy előző hozzászólásban, szóval sztem csak a szakmai tudás számít. Ez az öregek-dolog azonban meglep. Bakó meg Bajári öregek? (Popova -- nagyon szeretem! -- korábbi szerepköréhez képest talán számíthat öregnek, de plíz, talán más feladatokat is bízhatnának rá!) Nos, Bajári régi nagy kedvencem, sztem ugyanúgy ropja a színpadon, csakhogy míg régebben a kölyökgóly képe miatt egy aranyos pubinak tűnt a színpadon, most már egy érett férfi táncos!

3012 mandarina 2013-03-19 00:25:10 [Válasz erre: 3008 flavia 2013-03-18 12:07:54]
Érdekes, hogy kit tart a mostani vezetés "öregnek". Én nem vagyok hivatásos táncos, de gyerekkorom óta balettoztam, táncoltam. 1) Egyéni fizikai adottság kérdése, hogy ki hány éves koráig mennyit bír. 2) ennek ellenére ebben a műfajban egy 35 éves sok szempontból nem bír annyit FIZIKAILAG, mint egy 25 éves (nem beszélve a 40 és a 45 évesekről)DE: ott a rutin és az ÉRZELMI ÉRETTSÉG. Egy jó balettigazgató számol ezekkel. Ha jah, a balettigazgató nem táncolt efféle szerepeket, és azt hiszi, a balett csak első magántáncosokból/táncosnőkből áll (és azokból is csak az oroszos vonalat választja), akkor nincs mit csodálkozni. A Seregi-balettekben páldául az a szép, hogy MINDEN TÁNCOS KOROSZTÁLYNAK ad szép feladatot... mert ugye tudjuk, hogy Puck nem főszereplő, de az ő szerepe kívánja a legnagyobb fizikai erőnlétet, ügyességet és színészi képességet... és Oberon előbb van a szereplőlistán, de technikalilag 40 felett is bőven el lehet táncolni... miért nem hagyjuk az egykori Puckokat Oberont táncolni? Ami pedig a fiatalokat illeti... tényleg vannak közöttük nagy tehetségek (én pl., bár személyesen nem ismerem, de tánca alapján Majoros Balázst pl. annak tartom), remélem, úgy terhelik őket, hogy ne menjen hosszabb távon tönkre a karrierjük

3011 mandarina 2013-03-19 00:07:36 [Válasz erre: 2964 murron 2013-03-09 22:51:04]
murron A MNB honlapjáról eltűnt mint első magántáncos, anélkül, hogy erről az intézmény értesítette volna a rajongókat. A balett-társulat linkre kattintva nem találom a táncosok között. Én úgy gondolom, ha egy primabalerina visszavonul ebből a szerepkörből, akkor az a társulat, amelynél első magántáncosnő volt, BÚCSÚFELLÉPÉSSEl kedveskedik a közönségnek (no meg a táncosnőnek). Én ilyennel nem találkoztam. (Hogy a Seregi-balett-ben táncol, az lehet meghívásos szereplés is.) VISZONT: a MNB primaballerinái között a honlapon máig ott van Volf Katalin (akit szintén nagyon tisztelek), aki viszont a 2012/13-as évadra egyetlen szerepre sincs kiírva. Namármost: hogyan is magyarázza ezt az intézmény a tánckedvelő közönségnek? Vagy a közönség le van... ?

3010 mandarina 2013-03-18 23:54:44 [Válasz erre: 3000 amoy-g 2013-03-17 11:43:28]
A tánc szerintem abszolút nemzetközi műfaj, nem véletlen, hogy annyi magyar táncos vállal munkát szerte a világban. Az nem lehet szempont, hogy valaki magyar-e, magyar nevet visel-e, EGYETLEN SZEMPONT CSAK A TEHETSÉG, A TÁNCOS KVALITÁSA LEHET. AMIBEN VISZONT TELJESEN IGAZAD VAN: a MTF (ahogy annak idején az elődje is) úgy strukturálódik, hogy az MNB utánpótlását ellássa. Kis ország, nagy szakképző intézménnyel. Meg kellene becsülni azokat, akik mégis a táncművészi pályát választják, hiszen a felvételizők száma egyre csökken, mert, néhány szerencsés kivételtől eltekintve, a legnagyobb magyar táncművészek is szégyenletes fizetést kapnak, illetve ha megélnek, nem a művészetükből, hanem egyéb vállalkozásaikból. Ezért -- noha azt mondom, hogy tényleg NEMZETKÖZI műfaj -- sztem AZONOS KVALITÁSÚ művészek mellett a nálunk végzettet kellene preferálni. Eddig nekem úgy tűnt, hogy a MNB által szerződtetett "sztárok" semmivel nem tudnak többet, mint a MTF-et végzettek. A győriek pl jól csinálják (igaz, a modern nem annyira "sztárközpontú", sokkal több múlik az egész gárda teljesítményén), felszívják a modernhez affinitást mutató és az MTF-en végzett magyar táncosokat, de befogadnak külföldieket is, szigorúan a teljesítmény alapján -- most éppen a japán fiú a kedvencem náluk, nagyon jól táncol! Az Aliev-elleni "felkelés" legnagyobb hibája az volt, hogy arra hivatkoztak, hogy nem magyar (és nem arra, hogy szakmailag NULLA!!! és tönkretett több együttest), és ez sajna a tánc világában nem hivatkozási alap! Az, hogy IDEGEN az adott társulat világában (függetlenül a nemzetiségétől), nem ismeri őket, a teljesítményüket... az már jobban hangzott volna.

3009 murron 2013-03-18 12:32:21 [Válasz erre: 3008 flavia 2013-03-18 12:07:54]
A közönség számára pedig a teljesen ismeretlen nevek érdektelenek! Pláne ilyen jegyárak mellett! Ennyi!!!

3008 flavia 2013-03-18 12:07:54 [Válasz erre: 3000 amoy-g 2013-03-17 11:43:28]
A Nemzeti Balett új "koreográfusának" Kozmér Alexandrán kívül még igen sokan nem jutnak eszébe.Szerinte öregek,ne akarjanak már táncolni.( Popova,Bajári,Bakó Máté)A közönség véleménye, számára teljesen érdektelen! Döntéseit elsősorban a bosszú vezérli,hatalom adta lehetőségeivel él is rendesen! Miért nem Bakó M.a Spartacus 2.szereposztásának a címszereplője? Miért kell újabb külföldit szerződtetni,főképp akkor,amikor vannak jobb MAGYAROK? A valóban világhírű Anna Thygankovát sem láthattuk volna újra itthon táncolni,ha Solymosin múlt volna. Mindent kitalált,hogy ne jöjjön létre a vendégszereplés,végül a művésznő fellépti díját nem is az Operaház fizette!!! Bosszúból húzott le több Kossuth-díjas balettművészt a meghívandók listájáról,szerinte az Erkel újra nyitására rendezett balett-esten nincs helye azoknak,akik évtizedeken keresztül táncoltak (operaházi tagként!!!)azon a színpadon. Ezekhez a döntésekhez is asszisztál Ókovács,biztos ő is így gondolja.

3007 flavia 2013-03-18 11:46:23 [Válasz erre: 3000 amoy-g 2013-03-17 11:43:28]
Ókovács valóban egy általa Solymosira kiírt,színlelt pályázattal akarja megpecsételni a Nemzeti Balett sorsát.Ő azon kevesek egyike,aki még mindig nem akarja tudomásul venni,hogy S.T.alkalmatlan a vezetésre.Nem hall meg semmilyen Solymosi személyével kapcsolatosan megfogalmazott kritikát,hiába szembesül vele lépten-nyomon,szinte folyamatosan.Meddig fogja még a kezét? Miért ragaszkodik ennyire hozzá? Persze sokan tudják a választ! Igen gyakran kerül miatta kellemetlen helyzetbe,magyarázkodhat,adhat ki közleményt. A plágium ügy kapcsán kiadott operai közlemény szánalmas mellébeszélés,az improvizációra való hivatkozáson az egész szakma kacag,de elhitetni a laikusokkal sem lehet.

3006 flavia 2013-03-17 23:41:35 [Válasz erre: 3003 Siegfried 2013-03-17 20:05:02]
"Régebben nem volt szokás...' Azt,hogy mi volt RÉGEN,hallani nem óhajtja a jelenlegi vezetőség.Aki így meri kezdeni mondandóját,rákerül a "feketelistára".Egyenesen rosszul vannak a rég szó hallatán.Solymosi szerint,minden ami régen volt,az most másképp lesz,mert velük új időszámítás kezdődött.A múltat szeretné úgy,ahogy van elsöpörni,mert azt sem tudja,hogy múlt és jelen nélkül jövő sem várható!

3005 murron 2013-03-17 20:48:37 [Válasz erre: 3003 Siegfried 2013-03-17 20:05:02]
Nyilván nem tartják fontosnak közölni a nézőkkel. Ezt sem.

3004 bwagner 2013-03-17 20:18:22 [Válasz erre: 2998 IVA 2013-03-17 04:47:13]
Japán, koreai, magyar. Ez a három.

3003 Siegfried 2013-03-17 20:05:02 [Válasz erre: 3002 murron 2013-03-17 18:10:35]
Pont ezért tettem fel a kérdést. Se az Operaház honlapja nem említi a társulati tagok között, se a facebook oldalon nem jelent meg hírként. Márpedig ha a Spartacus címszerepre kitűzték, akkor - gondolom - már egy ideje itt lehet. Régebben nem volt szokás, hogy az évad közepén tagok jönnek. Ahol eddig tag volt nem számítottak rá az évad végéig?

3002 murron 2013-03-17 18:10:35 [Válasz erre: 3001 Siegfried 2013-03-17 17:16:19]
A Google kereső 2. találata azt írja: "Works at Budapest Opera House"

3001 Siegfried 2013-03-17 17:16:19
Vlad Marculescu tagja is (lesz) az együttesnek? [url]http://www.networkdance.com/Vlad-Marculescu;http://www.networkdance.com/Vlad-Marculescu[/url]

3000 amoy-g 2013-03-17 11:43:28 [Válasz erre: 2998 IVA 2013-03-17 04:47:13]
A közel 25 éves magyar demokrácia ingerküszöbe: egy szinlelt pályázaton dől el a Nemzeti Balett és balettművészet sorsa az elkövetkezendő évekre. vs családi és személynevek sorrendjén elmélkedünk p.s. ha Apáti Bence neve nem lenne a Spartacus főszereplői között akkor egy azerbajdzsáni vagy mongol táncegyüttes szinlapjának hihetnénk a kiírást...a csodás szép jövő ígérete, miközben egy teljes intézmény- Magyar Táncművészeti Főiskola-dolgozik azon évtizedek óta, hogy utánpótlást neveljen ki a magyar balettművészet számára. Kozmér Alexandra Falvia szerepében miért nem jutott eszébe a Nemzeti Balett új "koreográfusának"?

2999 murron 2013-03-17 11:36:08 [Válasz erre: 2997 IVA 2013-03-17 02:29:32]
Nem tudom, így kell-e, de az én értelmezésem szerint az adott naphoz tartozó szereposztást vastagították, így 28-án a "magyar különítmény" táncol, 30-án az "import".

2998 IVA 2013-03-17 04:47:13 [Válasz erre: 2997 IVA 2013-03-17 02:29:32]
Úgy tudom, a japánon és a magyaron kívül alig van olyan nyelv, amelyben a családi nevet követi a személynév. Értetlenül figyelem az Operaháznak azt a gyakorlatát, amelyben más nemzetiségű, külföldi művészek nevének sorrendjét magyarosítják. Lehet, hogy majd vissza akarnak jutni abba az időbe is, amikor az idegen neveket „lefordították” magyarra? (Jules Verne – Verne Gyula)

2997 IVA 2013-03-17 02:29:32
A Szabad Tér Színház honlapján már olvasható a Spartacus június 28-i és 30-i előadásának szereposztása: Spartacus: Apáti Bence / Marculescu Vlad Flavia: Carulla Jessica Leon / Tanykpayeva Aliya Júlia: Kozmér Alexandra / Sarkissova Karina Claudia: Süveges Nóra / B. Pisla Artemisz Crassus: Oláh Zoltán / Leblanc Gergely (Nem tudom, hogyan kell értelmezni a második szereposztás vastag betűs szedését.)

2996 IVA 2013-03-17 02:22:26 [Válasz erre: 2994 bwagner 2013-03-16 16:20:35]
OFF: Hogy kinek melyik nyelv szép, szebb, meglehetősen individuális. Én a németet sokáig nem találtam szépnek, ám beleszerettem azon a három estén, amikor a Magyar Állami Operaház Ring-ciklusában Theo Adam Wotanját élvezhettem (nem tavaly: 1977 júniusában), és azóta is szeretem. A csehet csúnya nyelvnek tartottam, énekelve különösen – amíg nem hallgattam Janácek operáit eredeti nyelven. (Ennek ellenére ma is magyar műfordításban szeretném őket hallani az Operában vagy az Erkelben.) Az angollal boldogulok viszonylag legjobban, de sosem szerettem, és amióta a popzene által több ömlik belőle a nyakunkba, mint az oroszból kötelező tantárgy korában, határozottan kellemetlennek hallom. A franciáról a tapasztalataim a Tiédhez hasonlóak. Operákban, sanzonokban és igényes használatban (pl. egy természetfilm narrációjában) gyönyörű. A párizsi utcán, vagy a metrón néha úgy tűnik, mintha nem is ugyanaz a nyelv lenne.

2995 Búbánat 2013-03-16 22:37:27
[url] http://mno.hu/grund/szinhazat-akar-varazsolni-marko-ivan-1144981; Színházat akar varázsolni Markó Iván [/url] „Színházat szeretne varázsolni a debreceni Főnix Csarnokból Markó Iván Kossuth-díjas balettművész, koreográfus, aki csütörtökön a Mózes, avagy a Tízparancsolat című produkció előkészületei során járta be az arénát.”

2994 bwagner 2013-03-16 16:20:35 [Válasz erre: 2993 maracuja 2013-03-15 20:46:22]
A német szebb. :) A francia nyelv szépsége legendás, de próbáld meg a beszélt nyelvet hallgatni, nem a sanzonokat. T5 híradó, kiábrándító. (Mondjuk a bajor tartományi TV is. :P)

2993 maracuja 2013-03-15 20:46:22 [Válasz erre: 2992 bwagner 2013-03-15 19:14:16]
Pünkt ezért jó franciául tudni/ no, meg nagyon szép nyelv is / :-) Felmérés a nyelvtudásról az EU-ban : a legszélesebb körben beszélt öt idegen nyelv továbbra is az angol (38%), a francia (12%), a német (11%), a spanyol (7%) és az orosz (5%. Egy idegen nyelvet beszélők aránya : DE: 66 %, FR: 51%, HU: 35%. / A balett nyelve a francia./

2992 bwagner 2013-03-15 19:14:16 [Válasz erre: 2989 mandarina 2013-03-14 13:15:52]
Speciel franciával semmilyen más nyelven nem fogsz tárgyalni, csak franciául, ami pünkt annyira világnyelv, mint a német. Egy francia, még ha beszél is idegen nyelven, abban sincs köszönet. :P

2991 IVA 2013-03-15 04:17:44 [Válasz erre: 2989 mandarina 2013-03-14 13:15:52]
A pályázati feltételek között szerepel az angol vagy német nyelv folyékony, tárgyalási szintű ismerete. A pályázat elbírálásánál előnyt jelent további világnyelvek, tárgyalási szintű ismerete. Ezzel a tökéletes fogalmazásúnak nem nevezhető kiírás nem állítja, hogy a német világnyelv: a „további” feltehetően az angolra utal. Különben a nyelvek világnyelv voltának megítélése nem egyszerű és nem egyértelmű. Ha a nyelvek anyanyelvként és második tanult nyelvként való használtságát nézzük, a világ legbeszéltebb nyelvei (csökkenő sorrendben) a kínai, az arab, a hindi. A 4. hely az angolé, amelyet a spanyol követ, majd a bengáli, a portugál, az orosz, a japán, a német (100 millió használóval), a koreai, és a francia (78 millió használóval). A magyar nyelvvel 62. helyen állunk (14,5 millióan használjuk). Valószínű, hogy nem ugyanazok a nyelvek világnyelv értékűek a nemzetközi kereskedelemben, a pénzvilágban, a politikai életben, a kultúra és a művészetek egyes ágaiban. Az európai kulturális életben, az irodalom és az opera világában a korántsem listavezető német és francia nyelv jelentősége, fontossága vitathatatlan. Ugyanígy a meg sem említett olaszé az operakultúrában. Tehát a kiírás értelmében pl. a német, és mellé előnyként az orosz vagy a francia ismerete megfelelő kombináció lehet egy balettigazgató erényeként. Két, orosz nyelvterületről származó új balerinánk korábban német nyelvterületen dolgozott: feltételezhető, hogy Európának ezt részét jelenleg „vadászterületnek” lehet tekinteni. Ez az eszmefuttatás nem állásfoglalás a pályázati kiírás mellett vagy ellen, s hogy Solymosi Tamás kiválasztásához vagy ejtéséhez mennyire kapcsolódik, majd kiderül a pályázat eredményének közzétételekor, vagy utána. Csupán azért írtam le, mert felháborodásodban hibásan értelmezted a pályázati kiírásnak ezt az elemét, megfeledkezve a nekem ajánlott kamillateáról.

2990 maracuja 2013-03-14 16:33:06 [Válasz erre: 2989 mandarina 2013-03-14 13:15:52]
...oroszul, spanyolul, franciául...

2989 mandarina 2013-03-14 13:15:52 [Válasz erre: 2988 Aurora 2013-03-14 13:03:18]
Az ész megáll! Nagyon neves balettigazgatók voltak eddig az intézmény élén, anélkü, hogy leadtak volna egy olyan "diplomamunkát" a MTF-en, amely a neten látható Solymosi diplomamunkájaként. Viszont csináltak csodás koreográfiákat. nem olyan összegányolt cuccot, ami a neten látszik. "az angol vagy német nyelv folyékony, tárgyalási szintű ismerete írásban és szóban egyaránt." VAGY???? Mióta a világnyelv a német???? Netán az angolokkal, amerikaikkal, franciákkal kell tárgyalni vele???? "Elvárás a balettegyüttes klasszikus vonalának erősítése" ????? erre már szavam sincs.

2988 Aurora 2013-03-14 13:03:18
(A pályázat olvasható a KIH portálon/) Magyar Állami Operaház balett-igazgató 2013.02.12. A Magyar Állami Operaház művészeti feladatokat ellátó, költségvetési intézmény főigazgatója – a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a művészeti, a közművelődési és a közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezésére szóló 150/1992. (XI.20.) Korm. rendelet 5.§-a alapján, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény vezető állású munkavállalókra vonatkozó rendelkezései szerint határozott időre pályázatot hirdet a balett-igazgató munkakör betöltésére. A munkaviszony időtartama: határozott idejű 5 évre szóló munkaviszony Foglalkoztatás jellege: Teljes munkaidő A vezetői megbízás időtartama: A vezetői megbízás határozott időre, 5 évre szól. A munkavégzés helye: 1061 Budapest, Andrássy út 22. A munkakörbe tartozó, illetve a vezetői megbízással járó lényeges feladatok: irányítja, tervezi, szervezi és ellenőrzi a MÁO balett művészeti tevékenységét; meghatározza a balett műsorkoncepcióját és az éves műsortervet, a darabok kiválasztását; figyelemmel kíséri a balett utánpótlást, és intézkedéseket tesz annak biztosítására; ellenőrzi az új bemutatókra, felújításokra, beállásokra való felkészülést, a próbákat; kezdeményezi új művek létrehozását szerzőkkel történő alkotói együttműködés kialakításával; részt vesz a balett marketing-, propaganda-, médiakezelési munkájában; kapcsolatot tart a magyar és külföldi táncélet fontosabb intézményeivel; meghatározza /jóváhagyja az operai balettbetétek koreográfusait és szereplőit; gondoskodik a balettegyüttes részére orvosi szolgálat biztosításáról; egyeztet a színpadi műszaki tárakkal azon műsorterv szerinti produkciók, illetve rendezvények lebonyolításáról, melyek művészeti profiljuk szerint szakmai kompetenciájába tartoznak. Munkabér és juttatások: A balett-igazgató havi munkabére nem haladhatja meg - a tárgyév március 1-jétől a következő év február végéig terjedő időszakra vonatkozóan - a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset tízszeresét. Pályázati feltételek: koreográfus munkakör betöltéséhez szükséges képesítési feltétellel megegyező felsőfokú végzettség és szakképzettség legalább 5 év nemzetközileg elismert előadó művészeti intézményekben eltöltött szakirányú (szólótáncosként, vezető táncosként eltöltött) szakmai gyakorlat; legalább 2 év nemzetközileg elismert előadó művészeti intézményben, klasszikus balett társulatnál, szakirányú művészeti oktatási intézményben, művészeti és adminisztratív területen szerzett vezetői tapasztalat; büntetlen előélet; az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségek teljesítéséről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján vagyonnyilatkozat tétel; az angol vagy német nyelv folyékony, tárgyalási szintű ismerete írásban és szóban egyaránt. A pályázat elbírálásánál előnyt jelent: Vaganova-módszer alapján oktatott művészeti iskolai végzettség; balettmesteri tapasztalat; kiterjedt nemzetközi szakmai (balett, illetve tágabb értelemben vett művészeti) kapcsolatrendszer, mely elősegíti a nemzetközi turnék létrejöttét; nemzetközi elismertség; további világnyelvek, tárgyalási szintű ismerete írásban és szóban egyaránt. A pályázat részeként benyújtandó iratok, igazolások: részletes szakmai önéletrajzot, szakmai vezetői elképzelést, végzettséget, szakképzettséget igazoló okirat másolatot, 3 hónapnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítványt, a pályázó nyilatkozatát, hogy a pályázati anyagban foglalt személyes adatainak a pályázati eljárással összefüggésben szükséges kezeléséhez hozzájárul. A pályázatnak részletesen kell szólnia: A pályázó megbízásának időtartamára szóló műsorpolitikájáról. A pályázó hazai és nemzetközi szakmai kapcsolatairól, melyek közép és hosszú távon lehetővé teszik és biztosítják a Magyar Állami Operaház balett társulatának a nemzetközi balett életben történő jelenlétét, együttműködés kialakítását és fenntartását a balettművészet jelentősebb külföldi intézményeivel. A klasszikus és modern balett játszás egyensúlyára vonatkozó elképzeléseiről, hogy az Intézmény mind a hazai, mind a nemzetközi érdeklődésnek és kihívásoknak megfelelhessen. Elvárás a balettegyüttes klasszikus vonalának erősítése régi és új klasszikus sztárbalettek bemutatásával. A hazai kortárs alkotókkal való együttműködési tervekről. A pályázónak rangos külföldi vendégművészek, együttesek budapesti szerepeltetésére vonatkozó elképzeléseiről. A munkakör betölthetőségének időpontja: 2013. augusztus 01. A pályázat benyújtásának határideje: 2013. március 13. A pályázatok benyújtásának módja: Postai úton, a pályázatnak Ókovács Szilveszter nevére a Magyar Állami Operaház címére történő megküldésével (1061 Budapest, Andrássy út 22.). Kérjük a borítékon feltűntetni a pályázati adatbázisban szereplő azonosító számot: Á-1041-1/2013/13., valamint a munkakör megnevezését: balett-igazgató. A pályázat elbírálásának módja, rendje: A pályázatok a benyújtási határidőt követő 30 napon belül a Magyar Állami Operaház főigazgatója által felkért szakmai bizottság véleménye alapján (szükség esetén a pályázó és a bizottság személyes találkozásával) elbírálásra kerülnek. A pályázat tartalmát a megbízón és az elbíráló bizottság tagjain kívül más személlyel nem közöljük. A pályázat eredményéről az érintettek írásbeli értesítést kapnak. A pályázat elbírálásának határideje: 2013. április 12. A pályázati kiírás további közzétételének helye, ideje: http://kih.gov.hu/allasajanlatok/; www.opera.hu A munkáltatóval kapcsolatban további információt a www.opera.hu honlapon szerezhet. A pályázati felhívás közzétevője a Közigazgatási És Igazságügyi Hivatal (KIH). A pályázati felhívás a munkáltató által a KIH részére megküldött adatokat tartalmazza, így annak tartalmáért a pályázatót kiíró szerv felel.

2987 mandarina 2013-03-14 09:54:35 [Válasz erre: 2986 mandarina 2013-03-14 09:53:41]
Bocs: "a pályázathoz a pályázathoz" a pályázathoz a pályázónak"

2986 mandarina 2013-03-14 09:53:41 [Válasz erre: 2984 amoy-g 2013-03-14 09:30:37]
Nyilván úgy írták ki, hogy más ne pályázhasson. Így szebben néz ki, mintha azt írták volna ki, hogy a pályázathoz a pályázathoz csatolni kell a hajbeültetéses reklámhoz készített fotóját.

2985 mandarina 2013-03-14 09:48:36 [Válasz erre: 2983 amoy-g 2013-03-14 08:49:02]
Mondd, ez biztos? Benne volt a pályázat kiírásában, hogy kell a koreográfusi diploma? Mert ha benne volt, akkor van jogi fogás rajta! Mert ha koppintott a diplomamunka, akkor nem felel meg a kiírásnak. "egy szakmabeli azonnal látja, hogy a két történet ugyanaz,és Solymosi nem improvizál, hiszen Zséda ugyanazt a lépést ropja." -- szerintem mindenki látja, szakmán kívülről is, és tudja, hogy nem lehet úgy imprózni, hogy az énekesnő is véletlenül ugyanazt lépi...

2984 amoy-g 2013-03-14 09:30:37 [Válasz erre: 2983 amoy-g 2013-03-14 08:49:02]
Jurányi Patrick egy tapasztalt koreográfus, aki nagy valószinüséggel leendő vagy már meglévő diplomamunkájában komolyabb és összetettebb képeket koreografált színpadra mint a Zséda koncertjére készített odaillő betétszámban látható. Felmerült bennem az a kérdés, hogy miért kell koreográfusnak lennie a balettigazgatónak? ezért extra fizetés jár a balettigazgatói fizetés mellé? de ha mégis koreográfusnak kell lennie, akkor Harangozó Gyula, Seregi László, Fodor Antal nyomdokain ez lenne az új koreográfus minőségi trend a Nemzeti Balettnél?

2983 amoy-g 2013-03-14 08:49:02
Egyre szánalmasabb ami a Nemzeti Balettel történik. De ami méginkább szánalmas, hogy egy ilyen tákolmányra kiadnak egy FELSŐFOKÚ diplomát??? és a tetejében az igazgatói pályázatban követelményként előhivatkoznak erre, mert tudják, hogy Solymosi Tamásnak van???és még magyarázkodnak is???egy szakmabeli azonnal látja, hogy a két történet ugyanaz,és Solymosi nem improvizál, hiszen Zséda ugyanazt a lépést ropja...így bárki lehet diplomás koreográfus úgy tűnik...és igazgató is...inkább elfordítom az arcom, mert szégyenletes amit az elmúlt 3 évben a Nemzeti Balettel művelnek.

2982 IVA 2013-03-14 02:26:31 [Válasz erre: 2977 flavia 2013-03-13 17:01:14]
„Balettberkekben hatalmas vihart kavart a borsonline tegnapi írása” – kezdi újabb cikkét a bulvárlap. Diszkréció, mértéktartás, finomság – vajon a borsonline melyik jellemző tulajdonságának jegyében mond le egy hatalmas vihar leírásáról?... Nem vagyok biztos abban, hogy az Operaháznak minden illetéktelen kérdésre válaszolnia kellene. Azt sem, tudhatom, mennyire elfogadható a közleménye. Mindenesetre, ha igaz, hogy a cink.hu manipulált videót tett közzé, azért felelnie kell, az Operaháznak pedig szerencsés lett volna közölnie a manipuláció elismerésének helyét. Remélhetőleg ráakadunk még. „KÖZLEMÉNY A BorsOnline-on Plágium-ügybe keveredett a balettigazgató, illetve a Cink.hu-n Schmitt Pál az Operában balettozik? Balettplágium-botrány vagy karaktergyilkossági kísérlet? címmel 2013. március 12-én megjelentekre reagálva az alábbi közleményt adjuk közre. A hivatkozott táncbetét egy olyan koncertműsor egyetlen kiragadott produkciója, amelynek számos táncbetétjét koreografálta Jurányi Patrik. A szóban forgó produkció egy duett volt Zséda és Solymosi Tamás előadásában. Zséda szólóestjén természetesen a kiváló énekesnő zenei interpretációja a leghangsúlyosabb elem, ezért a koreográfia megalkotásánál az elsődleges szempont az volt, hogy - bár kettősről van szó - a tánc mégis szólisztikus elemeket tartalmazzon, a vokális produkció markáns kíséreteként. Solymosi Tamás világhírű balettművészként önállóan az ő szakmai kvalitásaihoz illő koreográfiát táncolt volna, ezért a fentieket szem előtt tartva Jurányi Patrik és Solymosi Tamás együtt dolgozták ki a produkció bizonyos mozdulatait, ám a produkció jelentős részében Solymosi Tamás improvizál - a későbbiekben ezt a lépésanyagot rögzítette. A hivatkozott videóanyag manipulált, ezt a cink.hu - amely az anyagot közzétette - is elismeri, gondosan összevágott filmként aposztrofálja. Az Operaház a fenti közlemény nyilvánossá tételével lezártnak tekinti a kreált ügyet.”

2981 IVA 2013-03-14 02:08:58 [Válasz erre: 2976 flavia 2013-03-13 16:59:41]
A táncélet.hu cikke megismétli a cink.hu és a borsonline írásinak tartalmát, nem mellesleg hozzátéve: „Szerkesztőségünk az ügyben az Operaháztól közleményt kapott, melyet az alábbiakban változtatás nélkül közlünk. "A BorsOnline-on Plágium-ügybe keveredett a balettigazgató, illetve a Cink.hu-n Schmitt Pál az Operában balettozik? Balettplágium-botrány vagy karaktergyilkossági kísérlet? címmel 2013. március 12-én megjelentekre reagálva az alábbi közleményt adjuk közre. A hivatkozott táncbetét egy olyan koncertműsor egyetlen kiragadott produkciója, amelynek számos táncbetétjét koreografálta Jurányi Patrik. A szóban forgó produkció egy duett volt Zséda és Solymosi Tamás előadásában. Zséda szólóestjén természetesen a kiváló énekesnő zenei interpretációja a leghangsúlyosabb elem, ezért a koreográfia megalkotásánál az elsődleges szempont az volt, hogy - bár kettősről van szó - a tánc mégis szólisztikus elemeket tartalmazzon, a vokális produkció markáns kíséreteként. Solymosi Tamás világhírű balettművészként önállóan az ő szakmai kvalitásaihoz illő koreográfiát táncolt volna, ezért a fentieket szem előtt tartva Jurányi Patrik és Solymosi Tamás együtt dolgozták ki a produkció bizonyos mozdulatait, ám a produkció jelentős részében Solymosi Tamás improvizál - a későbbiekben ezt a lépésanyagot rögzítette. A hivatkozott videóanyag manipulált, ezt a cink.hu - amely az anyagot közzétette - is elismeri, gondosan összevágott filmként aposztrofálja. Az Operaház a fenti közlemény nyilvánossá tételével lezártnak tekinti a kreált ügyet."

2980 IVA 2013-03-14 02:04:02 [Válasz erre: 2975 murron 2013-03-13 11:56:40]
Kedves Murron, csak azért szólíttattál meg, mert Te raktad be a linket a hozzászólásodba, nyilván nem szándék nélkül, talán mert fontosnak tartottad, kritikát viszont nem fűztél hozzá. Igen, nem mondattanilag kifogásoltam az idézett sorokat, hanem azért, mert úgy gondolom, ha egy lap ilyen ellentmondást állít, és nem akarja kiadni a gerinces informátort, akkor fel kellene tárnia az állítás abszurditását.

2979 IVA 2013-03-14 02:02:14 [Válasz erre: 2974 mandarina 2013-03-13 10:56:42]
Az Operaház közleményéből: „A hivatkozott videóanyag manipulált, ezt a cink.hu - amely az anyagot közzétette - is elismeri, gondosan összevágott filmként aposztrofálja.” Arra nem tér ki a MÁO, hol és milyen formában ismerte el a cink.hu a manipulációt. Ha igaz, saját oldalán is el kellene ismernie. Talán Flavia, aki rátalált erre a médiagyöngyre, amelyről én korábban nem is hallottam, észre fogja venni a helyreigazítást. Te viszont, Mandarina, amíg nincs az ügyről hivatalos szakmai álláspont, mit szakmázol itt össze?

2978 IVA 2013-03-14 01:48:03 [Válasz erre: 2973 mandarina 2013-03-13 10:34:11]
OFF: A közhelyes személyeskedéseid, amelyeket Te nyilván eredetinek és szellemesnek találsz, Téged jellemeznek. Még egyszer nem fogom Neked oldalakon keresztül magyarázni, mi az értelme mindannak, amit leírtál. Sose feledd: a vitán kívül maradó fórumlátogatók is tudnak olvasni. Nem a személyedre szálltam rá, hanem arra, aki állítólagos Solymosi-fanokra utaló személyeskedéssel vezette be közlendőjét, aminek ugyanúgy nincs értelmi fedezete, mint a szakmázásodnak, amit itt folytatsz. Magad mondtad, hogy nem vagy a Magyar Nemzeti Balett tagja, és nem látogatod rendszeresen az operaházi balettelőadásokat. Akkor milyen alapon véleményezed itt a megbízott balettigazgató alkalmasságát? Persze hogy jogod van hozzá. Nekem meg ahhoz, hogy megkérdőjelezzem az értékét.

2977 flavia 2013-03-13 17:01:14
Folytatódik a plágiumügy, nincsenek válaszok borsonline.hu

2976 flavia 2013-03-13 16:59:41
Plágium-ügybe keveredett a balettigazgató tancelet.hu

2975 murron 2013-03-13 11:56:40 [Válasz erre: 2972 IVA 2013-03-13 07:38:06]
Kedves Iva, a mondatok kétségkívül bírnak értelemmel, amennyiben szerepül bennük alany-állítmány a megfelelő sorrendben. Bár gondolom, inkább a tartalmukat firtatod - arról nem tudok nyilatkozni (nem is teljesen értem, miért szólíttattam meg), de annyi szép pályáztatási eljárást láttunk az elmúlt időben, hogy jobb, ha nem fűzök hozzá magánvéleményt. A bulvárlapok pedig mindig is figyelemkeltő és sokszor félrevezető címeket használnak, ezt is megszokhattuk már.

2974 mandarina 2013-03-13 10:56:42 [Válasz erre: 2969 murron 2013-03-13 00:59:22]
Ráadásul a cikk a Bors bulvárlaphoz képes nagyon is szakmai és pontos. Csak az a baj, hogy a táncművészetre nagyon kevesen figyelnek. De ezt a vasat kellene még ütni a szakmának, amíg meleg. Az eredeti cikk címe (a "smitteléssel" kapcsolatban) igencsak találó. És mind a két esetben kivagyiságról szól a történet. Merthogy sehol sincs az megírva, hogy egy köztársasági elnöknek phd-ja kell hogy legyen. Schmitt viszont büszként biggyesztette mindenhol a neve elé a lopott jószágot. Mint ahogy nem elvárás, hogy a Nemzeti Balett igazgatójának koreográfusi diplomája legyen. (Illetve ha a mostani pályázatban elvárás volt, mert személyre írták ki, akkor bizony van jogi fogás az ügyön a lopott diplomamunkával.) Megnézve a videót: 1) Vizsgamunkának harmatos koreográfia (az eredetivel kapcsolatban: Jurányi nem vizsgamunkának szánta, hanem egy ENEKESNŐ produkciójának, aki az éneklés mellett mozog egy kicsit a színpadon a táncos férfi partnerrel, azaz látvány, díszító show-elem, és annak rendben.) Hogy ezzel diplomát lehet szerezni... hát, lehetett. Nyilván úgy álltak hozzá, hogy majd eldönti a piac. DE 2) A két videót összevetve egyértelműen arról van szó, hogy valaki egyszer eltáncolta Jurányi koreográfiáját, majd két év múlva ugyanezt eladta diplomamunkának a saját neve alatt. És ezzel morálisan egy életre elásta magát a szakmában. Nos, egy ilyen ember a Magyar Nemzeti Balett élén több mint pikáns. Persze, ahogy a mostani színházigazgatókat meg egyéb kulturális kinevezéseket nézve, ez a kinevezőket nem fogja zavarni. De azért nem árt nagy nyilvánosságot adni az ügynek, mert ha egyszer majd a kinevezők buknak, az ilyen kinezevezettnek nem lesz többé létjogosultsága a szakmában.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.