Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


40 Orfeusz 2005-05-13 22:33:18
[url]http://www1.odn.ne.jp/msu/giselle.jpg;Giselle1[/url] [url]http://www.lestudiodance.com/giselle.jpg;Giselle2[/url] [url]http://www.njballet.org/Giselle.jpg;Giselle3[/url] [url]http://www.imagidanse.com/graphismes/PhotosArtistes/ElisabethMaurin/Giselle.jpg;Giselle4[/url] [url]http://www.opera.lt/Portals/542026d7-60fa-436c-893d-c6acf32bc973/giselle.jpg;Giselle5[/url] [url]http://www.intsys.fi/~minna.tervamaki/minna/giselle.jpg;Giselle6[/url] [url]http://xoomer.virgilio.it/lillial2004/nureyevgiselle.jpg;Nureyev[/url]

39 Orfeusz 2005-05-13 22:22:03
A zenekar nem volt a helyzet magaslatán, a rézfúvosok igen rosszak voltak

38 Orfeusz 2005-05-13 22:21:32
Jó volt a mai Giselle, csodálatos balett, hihetetlen micsoda technikai feladatokat állít a főszereplő páros elé..és ezt milyen jó nézni! Irina Tsymbal és ifj. Nagy Zoltán szépen táncoltak, technikásan, színészileg kissé visszafogottan. Ebből a szempontból a Tsykangova Solymosi páros jobb volt, és ők sztem nagyobb táncos egyéniségek is. A sok bunkó külföldinek tetszett, nagy, zúgó tapsot kapott a főszereplő páros.

37 Orfeusz 2005-05-11 23:09:16 [Válasz erre: 36 frushena 2005-05-11 18:38:03]
Én, akkor talizunk:)

36 frushena 2005-05-11 18:38:03
Pénteken jön valaki Giselle-re?

35 Sieglinde 2005-05-10 10:57:33 [Válasz erre: 33 Orfeusz 2005-05-10 07:48:36]
Bizzunk benne, hogy igy van és még sokáig láthatjuk Őt minden szerepében! Alina Cojocaru a Royal Balett román csillaga.A Royal Opera honlapján látható /no meg a színpadán, de ott sajnos nem nekünk/. Erről jut eszembe: a Máo méltán szídott borzalmas honlapján senkiről nem tudsz meg semmit, mintha ők nem lennánek büszkék a saját művészeikre, vagy nem szeretnék Őket.Nézd meg a bécsi Staatsoperét, a videópéldákkal!Olyan borzasztó sokba kerülne ez?

34 Sieglinde 2005-05-10 10:38:41 [Válasz erre: 32 Siegfried 2005-05-09 16:24:00]
2003.március 30.-án, sajnos, jó régen. Albert Johan Kobborg volt, ő is a Royal Balett csillaga.

33 Orfeusz 2005-05-10 07:48:36 [Válasz erre: 31 Sieglinde 2005-05-09 15:33:29]
Őt nem ismerem! Ezen csodálkoztam én is, hogy Villire volt kiírva aztán Gisellet táncol, nem semmi. Remélem semmi komoly Volffal.

32 Siegfried 2005-05-09 16:24:00 [Válasz erre: 31 Sieglinde 2005-05-09 15:33:29]
Mikor volt a Giselle Alina Cojocaruval?

31 Sieglinde 2005-05-09 15:33:29 [Válasz erre: 30 Orfeusz 2005-05-09 13:17:53]
Köszönöm, ott a helyünk! A szünetben hallottam félfüllel, hogy Anna Tsigankova a sérült Volf Katalin helyett táncolt,kevés próbával, igen szép teljesitmény! De szerintem is jobban illik hozzá a villikirálynő szerepe, amiben eredetileg fellépett volna. Láttad a Giselle-t Alina Cojocaruval ?

30 Orfeusz 2005-05-09 13:17:53
Én láttam a Gisellet a hétvégén, csodaszép balett, szép zene, csak kár, hogy olyan rövid. Solymosi festői a színpadon, és hogy táncol! Primaballerinában van utánpótlás, itt az újabb csillag, Anna Tsykangova, gyönyörű a színpadon, mint Giselle és fantasztikusan táncol. A Nemzeti Balettre kétség nélkül büszkék lehetünk. Az orosz kulturális évad keretében máj.23án az Operában lesz a Hattyúk tava a Kreml Balett előadásában(jegyek az Operában kaphatók).

29 Sieglinde 2005-05-09 11:16:37
Látom, nem jár erre senki, aki Giselle-ket nézett. Igazatok is van:jót, vagy semmit

28 Sieglinde 2005-04-27 16:24:30 [Válasz erre: 27 Siegfried 2005-04-27 06:05:39]
Kedves Siegfried! Köszönöm szívmelengető válaszod, szégyellem magam, hogy erre nem is gondoltam. Azt hittem, olvastad a \"Mi újság...\" rovatba irt elfogult véleményemet, és arra utalsz. Kitörhetett rajtam a paranoia, nem is csoda, annyira szíven ütött, amit ott olvastam. \"Babatündér\"-néző korom óta viszonzatlan szerelem fűz a baletthez,szeretem ezt az együttest és boldogit egy ilyen nagy siker. Unokahugomék látták a tegnapi előadást, szerintük is szétszedték a nézők a szinházat. Másik szerelmem Wagner, elsősorban a Ring, de főként az Istenek alkonya / mióta öregszem, jobban vonz a vég, mint a kezdet?/. Minden évben megnézem. Egyszer adták nyáron is, de most januárig kell várni?! Üdvözlet:S.

27 Siegfried 2005-04-27 06:05:39 [Válasz erre: 26 Sieglinde 2005-04-26 14:46:50]
Kedves Sieglinde! Én is csak néző vagyok és eszem ágában sincs vitatkozni, gyilkolni. Csupán arra szerettem volna utalni, hogy a Siegfried névválasztásnak két oka van: Mint Wagner rajongó, egyik kedvenc operám a Siegfried amiben a \"Sárkánnyal küzdök\", mint balettrajongó kedvenc balettom a Hattyúk tava, ahol mint Siegfried (így hívják a főszereplő herceget) a gonosz varázslóval kell \"megküzdenem\" szerelmemért. (Állítólag szeptemberben lesz a Hattyúk tava ismét, de az opera honlapján nem láttam kiírva.) Ma este is voltam a Hófehérkén, egy fiatal szereposztás volt látható. Gyarmati Zsófia nagyon szépen táncolt, bájos arcával igazi kis tündér volt a színpadon. Ma este is nagyon sok gyerek volt a nézőtéren. A nézőtéri alapmoraj sokkal kisebb, a siker(taps) nagyobb volt a vasárnap esti előadáshoz képest.

26 Sieglinde 2005-04-26 14:46:50 [Válasz erre: 24 Siegfried 2005-04-25 21:32:00]
Kedves Siegfried! Véletlenül találkoztunk itt, vagy Wotan mutatta az utat....A \" Mi újság a MAO-ban\" fórumba irtam, mert ott akadtam érdekes témára tegnap. Mint az előzményekből látod, a szerkesztő segitségével találtam vissza, és csak mostanában fedeztem fel ezt a kedves helyet, még nem jártam nindenhol. Pedig érdekel, hol gyilkolják egymást a Wagner-hivek és gyűlölők, ha vannak ilyenek? Te biztos kedveled, ha ezt a nevet választottad.. Feltett kérdéseden elbuktam, mint Mime. Fogalmam sem lehet! Tényleg csak néző vagyok. Szerencsére nem látok a szinfalak mögé, jobb is, tán sose mennék azOperába! Igazi viperaház lehet, mint látom/ de melyik munkahely nem az?/Az esti előadáson voltam.Én szeretem ezt a darabot, bevallom, legnagyobb erénye, hogy a nézőknek kisgyerektől aggastyánig- mindkettőből volt bőven-igazi örömet okoz, hallhattad te is a spontán tapsokból!

25 kalahari 2005-04-25 22:05:18 [Válasz erre: 23 Sieglinde 2005-04-25 16:49:53]
Megírtam privátban.

24 Siegfried 2005-04-25 21:32:00 [Válasz erre: 21 Sieglinde 2005-04-25 14:43:41]
Kedves Sieglinde! Melyik előadást láttad tegnap? Én az estin voltam és megyek holnap is a másik szereposztást megnézni. Egy másik fórumon én mint Siegfried valóban a sárkánnyal küzdök, de ezen a \"Balett- és Táncművészet\" fórumon mással küzdök. Kitalálod kivel?

23 Sieglinde 2005-04-25 16:49:53 [Válasz erre: 22 kalahari 2005-04-25 14:59:30]
Köszönöm a figyelmességed és a tanácsod! Pont a jelszóval van a bajom:belépés után kiirta, hogy jelszava megváltozott, uj jelszó, és én ijedtemben ujat irtam be, sőt többet is, mert azt hittem, hogy ezt a mezőt kontroll céljából ki kell tölteni.Most aztán nem tudom, hogy legközelebb az eredetivel, vagy az először megváltoztatottal léphetek be?Ez itt a bökkenő! Szegény szerkesztőket e.mail-ban bombáztam, de még nem válaszoltak.Kérlek, ha nem fáraszt és tudod a választ, ird meg, köszönöm!!!

22 kalahari 2005-04-25 14:59:30 [Válasz erre: 21 Sieglinde 2005-04-25 14:43:41]
H bejutottál, már nem lesz gond. Csak ne feledd a jelszavadat. ;-) (Ja, és a \"válasz erre\" gombra kattintva tudsz közvetlenül válaszolni valamire.)

21 Sieglinde 2005-04-25 14:43:41
Re: Siegfried 20-ra Köszönöm az infót, azért megnéztem, de egyelőre elsöprőbb élményem, hogy talán végre sikerült regisztrálni! Csak most nem merek kilépni, mert soha többé nem tudok visszajönni??? Nagyobb küzdelem volt, mint Siegfriednek a sárkánnyal!

20 Siegfried 2005-04-24 21:23:08
Harangozó Gyula lemondta a fellépéseit, mindegyik Hófehérkén Bajári Levente lesz a banya.

19 Sieglinde 2005-04-17 20:02:26
Kedves balettrajongók! Senki nem megy Hófehérkét nézni? Az ex-ig. adja a banyát! Nézzétek és irjatok: milyen lesz ill. milyen volt, szerintetek?

18 frushena 2005-03-10 21:28:03
Most nézem, hogy májustól van Giselle! Ennek most örülök. Azt hittem nem lesz!

17 rothbard 2005-02-04 21:15:18
Láttátok a Rosszul őrzött lányt? Tüneményes darab. Ha valaki megkérdezné, mit ajánlanék egy olyan embernek aki soha nem volt balettelőadáson, és nem is szeretne elmenni, mivel látatlanban negatívan áll hozzá, akkor a Rosszul őrzött lányt ajánlanám. Végig lehet mulatni a darabot. Az elejétől a végéig tele van sok kis apró poénnal. Menjetek el, nézzétek meg, amíg lehet. További előadások: Erkel színház február 16, február 18, február 20

16 rothbard 2005-01-29 21:11:44
2005. I. 30.-án vasárnap este MTV2-n 21:50-kor 25 perces felm a 75 éves Seregi Lászlótól.

15 Búbánat 2005-01-21 08:38:00
Álljon meg a levegő! Népszabadság • Szemere Katalin • 2005. január 21. Keveházi Gábor még nem látja át pontosan, hogy a pénzhiány a villanyszámla befizetéséig terjed-e Kép: FOTÓ: szabó barnabás Ma beszél elõször terveirõl a sajtó elõtt Keveházi Gábor, aki a következõ évadtól a Nemzeti Balett új igazgatója. Ezen a tájékoztatón találkozhatnak a média képviselõi a Magyar Állami Operaház új ügyvezetõ igazgatójával, Závecz Ferenccel is. Információnk szerint a \"bemutatkozásokon\" túl szó lesz - többek között - az Erkel Színház felújításáról, a következõ évad terveirõl, a 89 társulati tagot érintõ elbocsátásokról és a fejlesztési tervekrõl. A Nemzeti Balett jelenlegi igazgatója, ifj. Harangozó Gyula lapunknak arról beszél, mennyiben befolyásolja az Operaház mûködése a balettegyüttesét. Keveházi Gábortól azt tudakoltuk: mit és mibõl tervez a következõ évadra? - Idejöttem, tervezni kezdtem, és kiderült, súlyos anyagi gondok vannak az Operaházban - mondja Keveházi Gábor, aki táncosként 1972-ben lépett először az Andrássy úti palota színpadára. - Sokan arról beszélnek, hogy az Operaház állami támogatása több mint hatmilliárd forint. Szinetár Miklós főigazgató többször elmondta: még sosem kapott ennyit a színház, csak ígérik, jövőre talán megkapjuk ezt a pénzt, de nincs rá garancia. Keveházi Gábor még nem látja át pontosan, a pénzhiány a villanyszámla befizetéséig terjed-e, de azt tudja, az idén a két balettbemutatóból csak egyet tartottak meg, a Hófehérke és a hét törpét. Várható létszámcsökkentés is, de reméli, ez nem az ő munkája lesz. A következő szezont tervezné, ha tudná, mennyiből gazdálkodhat. Így lehetetlen egy élvonalbeli koreográfust meghívni, a sztárok legalább öt évre előre tudják a munkáikat. Mint mondja, a legtöbb országban méltósága és rendes büdzséje van az Operaháznak, a kormányok felismerték, mit képvisel ez a kulturális intézmény. Nem tagadja, vannak problémák a házban, lehetne spórolni díszleten, jelmezen, szerény létszámcsökkentés is elképzelhető, de egy bizonyos szám felett ez veszélyeztetné a működést. Előző balettigazgatása óta sokat változott az intézmény. - Akkor volt a rendszerváltás, kevés tapasztalattal vágtam neki - emlékszik. - Sokan félreértették a demokráciát, azt hitték, ez egyenlő az anarchiával. Mindenki szerette volna megtartani a kommunizmus jó oldalát, és hozzáilleszteni a kapitalizmus előnyeit. Az én dolgom az volt, hogy ne engedjem szétszéledni a balettegyüttest, és megmaradjon a repertoár. Ez sikerült ugyan, de nem értettünk szót egymással a kortársaimmal. - A távozás mellett még legalább két érve volt, vérző gyomorfekélye, valamint a közalkalmazotti törvény, amely szerint közalkalmazottnak nem lehet hasonló tevékenységgel bíró magánvállalkozása, választania kell. Keveházi szerint ezt egyedül ő tartotta be az országban, és a vállalkozása mellett döntött. Négy évig a Pécsi Balettet vezette, beleszokott a vidéki életbe. Pécs kulturális életét fantasztikusnak tartja, drukkol, hogy megkapják az Európa kulturális fővárosa címet. Ott azt tanulta, fontos a jó hangulat, a művészi őszinteség. Vidéken nincs olyan, hogy a két-három szereposztás táncosai kígyót-békát kiáltanak egymásra, inkább megbeszélik a látottakat, segítenek egymásnak. - Sok változást szeretnék Pesten - jelenti ki Keveházi -, ebben segítségemre lesz művészeti vezetőként Aradi Mária, aki a Holland Királyi Balett vezető balettmestere. (Egyébként ő volt az egyik pályázó a balettigazgatói posztra. A többi jelölt: Dózsa Imre, ifj. Nagy Zoltán és Nagy Iván.) - Szeretném garantálni az előadások magas színvonalát. Nem mintha most nem lennének nívós előadások. Technikailag tökéletesek, de a mostani produkciókból a szív hiányzik. Abban reménykedem, hogy a próba- és a vezetési stílussal ezen lehet változtatni. Azt is fontosnak tartja Keveházi Gábor, hogy legyen házi alkotógárdája a társulatnak, olyan, mint korábban idősebb Harangozó Gyula, Fodor Antal vagy Seregi László. Az elmúlt évtizedeket Seregi munkái határozták meg, és nem tudott felnőni egy új koreográfusgeneráció. A következő nemzedéknek biztosan jut hely - ígéri a leendő direktor. Román Sándort már hívta Pécsre is, Kun Attila pedig Keveházit váltja a Pécsi Balett élén. De sorolhatná még a neveket: például Venekei Mariannét vagy Lukács Andrásét. Mivel az Erkel Színház jövőre bezár, szeretné, ha a Művészetek Palotájában a Nemzeti Táncszínházzal együttműködve mutathatnák be a fiatalok koreográfiáit. A tervek között szerepel egy vadonatúj Bartók-est, mert jövőre lesz a zeneszerző születésének 125. évfordulója. Szeretné, ha felújítanák Seregi László Cédrus-rendezését, és bemutatnák Frederick Ashton Hamupipőkéjét. Három éve készül Pártay Lilla az Elfújta a szél című előadásra, a jelmezek már régen készek. Fodor Antal hatvanötödik születésnapját 2006-ban ünnepelik. Tervezi még Keveházi, hogy a társulat a vidéki nagyszínházakban, Szegeden és Győrött is fellépne, esetleg közös előadások készülnének külföldi együttesekkel. Mivel ifjabb Harangozó Gyula a bécsi Staatsoper balett-társulatának művészeti vezetője lesz, talán közös költségvetésből készíthetnének bemutatókat, amelyeket mindkét helyen előadnának. Ha az Operának nincs pénze - Jó állapotban van a balettegyüttes, de ebben az évadban sajnos csak egy bemutatóra volt lehetőségünk, ez a Hófehérke és a hét törpe - mondja a jelenlegi direktor, ifj. Harangozó Gyula. - Tavasztól játszottuk volna A bajadért, de az Operaház anyagi nehézségei miatt ez elmarad. Mindez érthető, hiszen az operatársulat is kevesebb premiert tart, négy helyett kettőt. Az elbocsátásokról annyit mondott, hogy várhatóan ez minden tagozatot ugyanolyan arányban érint. Egyébként balettigazgatósága is leépítéssel kezdődött. Mivel a minisztérium nem teremtette meg ehhez a jogi feltételeket, a hatból öten munkajogi pert nyertek az Operaház ellen. Szeretett nagyon a magyar társulattal dolgozni, de amikor felkérték, hogy legyen a bécsi Staatsoper, valamint a Volksoper balett-társulatának igazgatója, azonkívül teljesítették kívánságát, hogy saját büdzséből gazdálkodhasson, valamint művészeti és gazdasági kérdésekben is egyszemélyben dönthessen, igent mondott. Ifj. Harangozó Gyula reméli, ha neki nem is, Keveházi Gábornak sikerül elérnie a magyar balettegyüttes önállóságát saját költségvetéssel. Mert hiába tudja az igazgató, hogy a keretüket nem merítették ki, ha az Operaház kasszájában nincs pénz, ők is fizetésképtelenek. Ifj. Harangozó Gyula jó viszonyban van a jelenlegi főigazgatóval, Szinetár Miklóssal, akit európai gondolkodású művésznek és vezetőnek tart, s aki mindent megtett a balettért, amit megtehetett. Azt azonban vele sem tudták megoldani, hogy a balett ne az opera mostohatestvére legyen. Az igazgatónak nem volt ugyan beleszólása abba, hogy ki legyen az utódja, de a főigazgató megkérdezte tőle, mi a véleménye a pályázókról és a pályázatokról. Azt, hogy mit mondott Szinetár Miklósnak, nem szeretné nyilvánosságra hozni. (Sz. K.)

14 Búbánat 2005-01-06 10:14:30
Intelligensek és csibészek Új művészeti vezető a Pécsi Balett élén Népszabadság • Ungár Tamás • 2005. január 6. Próbatánc után döntenek az évadról Tegnaptól Kun Attila irányítja a Pécsi Balett munkáját, miután az eddigi mûvészeti vezetõ, Keveházi Gábor az Operaházhoz szerzõdik. Az új vezetõnek szembe kell néznie azzal, hogy az elmúlt években a Pécsi Balett nézettsége - a szakmai sikerek ellenére - erõsen visszaesett. A tánc szerelmesei előtt közismert tény, hogy a Pécsi Balett a hatvanas-hetvenes években élte fénykorát. Eck Imre - feladva operaházi szólótáncosi karrierjét - 1960-ban alapította meg a Pécsi Balett együttesét oly módon, hogy az Állami Balettintézet egyik végzős osztályát magával vitte Baranya fővárosába. Az ifjú táncosokból alakult meg a Pécsi Nemzeti Színház egyik tagozata. Az átfogó műveltségű és roppant munkabírású Eck Imre a táncszínház addig nálunk ismeretlen lehetőségeit kutatta, s koreográfiáit a kortárs magyar zeneszerzők - Kodály, Farkas Ferenc, Petrovics és Vujicsics - muzsikái ihlették. A kritikusok az együttes produkcióinak drámaiságát, nyitottságát és szikár igazmondását dicsérték. A művészeti kísérletekre fogékony értelmiség rendszeresen elzarándokolt a Pécsi Balett premierjeire. Az értelmiségi érdeklődésben ellenzékiség is megfogalmazódott: a Pécsi Balett szimpatizánsai kiállásukkal azt üzenték, hogy ha a rendszer nem támadható, akkor legalább sajnáljuk le az unt eszközökkel dolgozó hivatalos táncművészetet, az operaházi klasszikus balettet. A pécsi közönség eleinte nagyon szerette Eck Imre bemutatóit, ám a hetvenes évek közepén már erősen foghíjasak voltak a széksorok a táncszínház előadásain. Ráadásul 1979-ben megszületett a Győri Balett, s Markó Iván társulata lett az új kedvence a tánc modernista szerelmeseinek. 1991-ben a Németországból hazatérő Herczog István vette át a Pécsi Balett irányítását az akkor már beteg, s 1999-ben aztán az élők sorából is eltávozott Eck Imrétől. Herczog mutatós előadásokat alkotott, a közönség újra felfedezte a balettnézés örömét. Ám a tánc világában otthonos igazgató járatlan volt a menedzselés dolgaiban, így az együttes állandóan súlyos anyagi gondokkal és a szakma közönyével küszködött. Keveházi Gábor 2001-ben jött Pécsre. A táncosként világhírűvé vált művészt nagy várakozás fogadta. Aki szívén viselte a balett sorsát, az abban bízott, hogy Keveházival visszanyeri az együttes a régi fényét. A szakma jól reagált a pécsi csapat előadásaira, a kritikusok tapsoltak. Ehhez az is hozzájárult, hogy a profi módon nyilatkozó Keveházi - ismerősei szerint - kiválóan adta el önmagát és együttesét. De a közönség megfogyatkozott. Az elmúlt szezonban előfordult, hogy minden ötödik-hatodik széken ültek egy-egy balettesten. Nem volt ritka, hogy valaki azért nem vett a színházba bérletet, mert az abban szereplő balettet nem kívánta megnézni. A közönség hiányolta a kerek történeteket, a feszültséget, és amiatt is zúgolódtak, hogy rövidek voltak a produkciók - akadt olyan est, amelyik háromszor 15 percig tartott. Ősszel Keveházi Gábor megpályázta az Operaház balettigazgatói állását, s a közelmúltban elnyerte a posztot. Keveházinak már februártól - a szerződtetések és a műsorterv miatt - sok dolga lesz leendő munkahelyén, bár hivatalosan csak az év közepétől irányítja ő az Operaház táncosait. Balikó Tamás, a pécsi színház igazgatója jobbnak látta, ha azonnal kinevez valakit a balett-tagozat élére, nehogy a gazdátlan csapat fegyelme lazuljon. Kun Attila került a Pécsi Balett élére, a döntésről Balikó tegnap tájékoztatta az együttes húsz táncosát. A 32 esztendős, Pécsett már két alkalommal koreografáló Kun Attila hét évig az Operaházban, három évig Londonban táncolt, most a fővárosi Pr-evolution Dance Companyt irányítja. Kun Attila a próbateremben összegyűlt együttesnek azt mondta, hogy februárban próbatáncot tart, s annak alapján szerződtet a jövő évadra. Nem titkolta, hogy pesti együttesének három tagját magával hozza Pécsre. Mindez - vagyis, hogy lesz, akinek a jelenlegi csapatból mennie kell - nem rázta meg a táncosokat, ők már megszokták, hogy az élet harc. Ha valaki mégis szorongott, azt a beiktatáson szintén jelen lévő Keveházi \"megnyugtatta\", mondván, hogy ha ő maradt volna, akkor három-négy embert ő is kirúgott volna. A poénnak szánt - ám nem kizárt, hogy komolyan gondolt - kijelentést nagy derültség fogadta. Kun Attila a beiktatását követően, kérdésemre válaszolva, arról beszélt, hogy intelligens táncosokat akar, mert az a fejben dől el, hogy ki mennyire ismeri a testét, és miképp tud vele bánni. A Pécsi Balett nézettségén az új igazgató népszerű előadásokkal és \"kommunikációs csibészségekkel\" próbál lendíteni. Ez utóbbin nyitott próbákat és közönségtalálkozóval egybekötött bemutatókat kell értenünk. Amikor Kun Attilának megemlítettem, hogy Eck Imre éjjel-nappal együtt élt a táncosaival (sokan egyébként ennek a művészi akolmelegnek tudták be az együttes hatvanas évekbeli eredményeit), akkor az új igazgató azt felelte: ő is megpróbál majd nagyon sokat együtt lenni a táncosaival. Ám hozzátette: pesti egzisztenciáját egyelőre még nem adja fel teljesen, hisz családja a fővárosban marad.

13 Orfeusz 2004-12-25 07:36:11 [Válasz erre: 12 valaki 2004-12-24 14:23:02]
de ők is a magyar balett része, nem? Irina Tsymbal és Tsykangova az, aki valóban nem magyar a többi szólótáncos mind az. Popova Aleszja is már kiskora óta Mo-on él.

12 valaki 2004-12-24 14:23:02 [Válasz erre: 10 Orfeusz 2004-12-23 21:33:59]
Édes a mondatod, hogy \"a magyar balett kiváló...\", de Anna Tsykangova nem magyar és ha megnézed az aznapi szereposztást elég sok külföldi névre fogsz felfigyelni. Ez már nem Magyar Nemzeti Balett ez egy Többnemzeti balett...

11 frushena 2004-12-23 22:13:17 [Válasz erre: 10 Orfeusz 2004-12-23 21:33:59]
Sajnos nem tudtam ott lenni! Illetve az Operában szerencsétlenkedtem, de nem tudtam bemenni, mert közbejött valami!

10 Orfeusz 2004-12-23 21:33:59
Szép volt a mai Diótörő, ahogy mindig. Már kb. 20-ra látom, de nem lehet megunni. Solymosi igazi egyéniség, nincs olyan férfi táncos, aki ennyit mosolyogna és milyen jól is áll neki. A számomra eddig ismeretlen Tsykangova Anna is káprázatos volt, hiába a magyar balett kiváló... Azonban a 3. emelet mai is kitett magáért. egyszerűen borzalom, ami ott folyik, vkinek már tenni kéne vmit. 1. rész közepéig tartott, amíg elhelyezkedett mindenki, de a dumálás utána is folytatódott. A szenilis öreg néniknek pedig az az egyetlen problémájuk, hogy senki ne üljön a lépcsőre. De persze minden későn jövőt beengednek, üvegeket is behozhat bárki. A szereposztás is rosszul volt kitéve, ráadásul a főszereplőket rontotték el, szerintük az este a kis Marikát táncolta a primaballerina, Mária hercegnőt pedig a ma nem is táncoló Irina Tsymbal..micsoda tiszteletlenség a művészekkel szemben!!

9 Búbánat 2004-12-21 15:44:06
A balettért, önmagáért nem lelkesedem. Nem a koreográfia bűvöl el, amelyek között tudom, akadnak szép látványos munkák is, nálam nem ez az elsődleges. Engem a balett zenéje gyönyörködtet, elandalít. Ez vonz engem oda az operába, elsődlegesen azokhoz a darabokhoz, amelyekben balettzenék vannak. Vannak zeneszerzők, akiknek dallaminvenciója szinte kifogyhatatlan bőségű. Szívom magamba a keringőket, indulókat, polkákat, a lassú, szélesen áradó muzsikákat, vagy a gyors ritmikájú, pattogós, lüktető, lendületes dallamokat. A szemem cserbenhagyhat, de a fülem ritkán; az énekes becsaphat az énekével, táncos a lábával, a karjával, az emelésével, a forgásával, de a leírt kottafej, a jól meghangszerelt tánczenék, pld. a Strauss-család kompozíciói is ilyenek, a legritkább esetben vezetnek félre. Persze, ha a balett, mint tánc nem hoz lázba, de a produkció balett betétének zenéje igen, akkor nem kellene elmennem az Operába. Otthon balettzenét lemezről vagy rádión is élvezhetem, meghallgathatom. Ez így is van. De az opera mégis egy komplex műfaj, amelybe – ha a szerző beleírta – odatartozik a balett is, a zenéjével együtt. Így az opera nekem balettestől még nagyobb élményt nyújt. A zene és a látvány itt, az operában szervesen összetartozik. Az sem érdekel, hogy a színpadon zajló dráma adott jelenetében betölti- e a funkcióját vagy sem. A balettet általában a klasszikus és a romantikus stílusú, dallamos és jól táncolható zenéjéért szeretem és élvezem, így az opera műfaján belül ezeket is számon tartom.. Ha még sikerül hozzá tennie a koreográfusnak egy jól funkcionáló koreográfiát, legyen. Ha jól funkcionáló szép díszletekben, klasszikus jelmezekben, romantikus külsőségekben pompázik a tánc, legyen. Hadd dobja fel az egész produkciót. De megismétlem: nekem a balettzene elsősorban opera balett zenét jelent, ez hoz mindig tűzbe. Csak legyen benne az operában és ne húzzák ki! Orfeusz, Gioconda, Cár és ács, Hoffmann meséi, Aida, Faust, Pikk dáma, Tell Vilmos, Szicíliai vecsernye, A kegyencnő, A hugenották, A próféta, Cid, Sába királynője, Sámson és Delila, Igor herceg, Hunyadi László, Bánk bán, Tannhauser nekem csökkent értékű operák a balettzenéjük nélkül. Annak ott a helye, ahová a zeneszerző elképzelte. Ráadásul milyen pompázatos, gazdag, áradó muzsikák ezek! Szinte felforr a vérem, pezsegni kezd, amikor a zenekari árokban az első ütemek alatt felcsendül a muzsikájuk, a fülemmel érzékelem a csodálatos melódiákat, fent a színpadon pedig megelevenedik előttem az arra a zenére kitalált és megkoreografált tánc, a jó esetben szép, ízléses jelmezekben és díszletek között. A balettzenék időtartam általában nem több negyed-félóránál. Egy-egy operán belül több balettbetét is előfordulhat, nem kizárólagosan a francia hagyományokat követve a harmadik felvonásban. És az egész még hatásosabb, amikor az opera komponistája a baletthez vagy a balettbe még kórusos jelenetet is írt. Ilyenkor már oda vagyok szögezve a székemhez (pl. Az alvajáró, Lammermouri Lucia, Traviata, Rigoletto, Álarcosbál, A végzet hatalma, Otello, Bolygó hollandi). A teljes, önálló, színpadi balettek között is van néhány, aminek a zenéjét nagyon szeretem. Mivel a meséket mindig szerettem és ma is szeretem, a szívemhez közel állnak: a Diótörő, a Csipkerózsika, a Hattyúk tava, a Giselle, a Rajmonda, a Bajadér, a Don Quichote, a Szilvia, a Coppelia. Ezek mind a romantika korának termései. És mint ilyenek különösen fontosak számomra. A huszadik századi és az ún. kortárs balettek nem érdekelnek (néhány kivétel azért akad, de csak a zenéjük miatt: Gajane, Spartacus) mert a zenéjüket már nem a romantika ihlette, itt már kevés a dallam, kevés a melodika, a tánc ürügye alatt inkább görcsös, nyakatekert vonaglásokat, meg akrobatikus mutatványokat látunk. A legtöbbször modern ritmikájú, disszonáns, dallamtalan zenéjük sérti a fülemet. Mint látvány sok esetben kiábrándító. Az ilyen balettektől távol tartom magam. Tehát nem utasítom el eleve teljes egészében a műfajnak színpadra alkalmazott darabjait. Tisztában vagyok a befogadóképességem határaival, tűrőképességével.

8 frushena 2004-12-13 00:05:35 [Válasz erre: 6 hattyúktava 2004-12-10 16:03:40]
Voltál esetleg?

7 kapa 2004-12-12 20:27:42 [Válasz erre: 3 frushena 2004-12-02 08:58:47]
Vajon táncolni nem nagyon sikamlós?

6 hattyúktava 2004-12-10 16:03:40
December 12.-én vasárnap este lesz Szentivánéji álom az Operában. Úgy hallottam azért adják elő ezen a napon, mivel Seregi László művész úr éppen 75 éves. Várhatóan lesz köszöntés a színpadon.

5 Orfeusz 2004-12-09 17:34:54 [Válasz erre: 4 frushena 2004-12-09 08:56:57]
én 23.án megyek, akkor is Solymosi táncol.

4 frushena 2004-12-09 08:56:57
Gyerekek! Diót törni nem jön senki? Én szerintem jöv.7 szerdán benevezek egyre! Solymosi táncikál!

3 frushena 2004-12-02 08:58:47
Solymosi táncol tavasszal Anyegint vajon?

2 Sesto 2004-11-24 10:47:29 [Válasz erre: 1 frushena 2004-11-23 22:57:31]
...bevallom ezen szándék is vezetett,...mert amióta \"csak\" a STOP-Balett van \"szemelött\", azóta nagyon hiányoznak a Magyar Nemzeti Balett és egyéb társaságokról a hirek/újdonságok... (Sajnos Zürich-ben most abszolút nem sikerült bejutnom vmi. balettestre, hogy Spoerli-társulatát újra láthassam,...de ami késik nem múlik alapon-remélem, hogy tavasszal ezen hiányosságot is be tudom pótolni!...) ;-)

1 frushena 2004-11-23 22:57:31 [Válasz erre: 0 Sesto 2004-11-23 19:35:56]
Jól tetted kedves Sesto, hogy legyártottad eme topic-ot! Hiszen egy igazán jó balett ... :O) És azért nálunk van egy pár említésre méltó! Annak meg kifejezetten örülök, hogy a Makrancos Katát elővették! :)

0 Sesto 2004-11-23 19:35:56
...egy sajnos ma érkezett szomorú hir kapcsán jutott eszembe, hogy itt Momus-n tk. nem létezik egy saját a \"Balett-, és Táncmüvészettel\" foglalkozó topic,...pedig elég gyakran összefutni a fenti témával kapcsolatos hirekkel: \"Mi újság a MÁO-ban?\", \"Opernglas\" és/vagy \"Zenei események\"-fórumon stb... S a szomorú hir-sajnos-egy gyászjelentés: Elhunyt UWE SCHOLZ a \"Leipziger Ballett\" 45 éves igazgatója. Táncoskörökben-nemzetközi szinten- rendkivül ismert és elismert szaktekintély távozott, akinek nevével szorosan összefonódott Lipcsei Opera valóban nemzetközi rangot képviselö társulata: klasszikus, neoklasszikus és leginkább a Scholz által brilliáns módon képviselt \"szimfonikus balett\"-repertoárban mutatott fel kiemelkedö eredményeket!... Ezenfelül Uwe Scholz koregorgráfiái a nagy nemzetközi társulatok(=Stuttgart, Zürich, Berlin etc.) rendszeres repertoárdarabjaiként szélesebb körök számára is hozzáférhetövé lettek!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.