Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


6543 Búbánat 2025-06-22 17:37:26 [Válasz erre: 6541 Edmond Dantes 2025-06-22 15:51:49]
Dolhai Attila operett-musical-énekes-színész, az Operettszínház művésze, jóeséllyel pályázik a Székesfehérvári Vörösmarty Színház betöltendő igazgatói pozíciójára!

6542 zenebaratmoncsi 2025-06-22 15:54:33
Ma este, június 22-én a Br Klassic német rádióban többek között a Budapeti Operettszínház München-i vendégszereplése is szóba kerül, 
Operetten-Boulevard am 22. Juni : Sommerlicher Festspiel-Zirkus | Oper | BR-KLASSIK | Bayerischer Rundfunk
Alul a nyillal indítható el a műsor 21 óra 03 perckor kezdődik
Alle Sendungen: Alle Sendungen | Gesamtes Programm | BR-KLASSIK | Bayerischer Rundfunk

Ezúttal két jegysorsolást tartunk, a müncheni Deutsches Theaterben megrendezésre kerülő "BUDAPEST OPERETTS" című darabra.
"A csárdás hercegnő" (magyarul Csárdáskirálynő) – előadás július 16-án, szerdán 19: 30-kor "A mosoly földje" (magyarul Mosoly országa) – előadás július 23-án, szerdán 19: 30-kor 1. Ha 2 jegyet szeretnél nyerni A csárdás hercegnőre, kérjük, július 3-ig, csütörtökig válaszolj a következő kérdésre: Melyik évben volt utoljára a Budapesti Operettszínház a Csárdásfürstin-nel a Deutsches Theaterben?
2. 
Ha 2 jegyet szeretne nyerni a "Mosoly földje" című filmre, kérjük, július 3-ig, csütörtökig válaszoljon a következő kérdésre: Mi a neve annak a legendás táncos soubrette-nek, amely 40 évvel ezelőtt lenyűgözte a Deutsches Színház közönségét – többek között Miként a "Mosoly földjében"?

Emellett a dresdai Ábrahám Pál bemutató, a Bál a Savoyban (június 21-én volt a premier), és bádeni nyári arénabeli Kálmán Imre Cirkuszhercegnő is téma lesz.

Témák június 22-én:

  • Paul Abraham "Ball im Savoy" című előadása a Drezdai Állami Operettben (június 21-én) - Bemutató beszámoló
  • Kálmán Imre "A cirkuszi hercegnő" című előadása a badeni Nyári Arénában (június 21-én) - Beszélgetés a leköszönő művészeti vezetővel, Michael Laknerrel
  • A Lehár Fesztivál Bad Ischl: Premier Outlook - Interjú Thomas Enzinger művészeti vezetővel
  • Oscar Straus "Három keringője" Burgäschi (június 19.) - Premier beszámoló
  • A Budapesti Operettszínház A csárdás hercegnő és a Mosoly Földje című előadásokkal a müncheni Deutsches Theaterben (július 17-27.) - Interjú Kiss-B. Atillával, a Budapesti Operettszínház főigazgatójával és jegysorsolá
  • Megjegyzésem: Az viszont nem derül ki, hogy az igazgató úr milyen nyelven szólal meg.

6541 Edmond Dantes 2025-06-22 15:51:49 [Válasz erre: 6540 Búbánat 2025-06-21 17:19:15]
Ez miért került az Operett-topikba? Vagy már döntöttek az egyik legjobbnak tartott prózai színházról?

6540 Búbánat 2025-06-21 17:19:15 [Válasz erre: 6533 Búbánat 2025-06-18 12:31:18]
Már csak két jelölt maradt a Székesfehérvári Vörösmarty Színház direktori pozíciójára aspiráló öt pályázó közül: Dolhai Attila és Egyed Attila. Pénteken a pályázatokat véleményező szakmai bizottsággal találkoztak a jelöltek, bemutatva szakmai koncepciójukat. Dolhai Attilát 7-en, Egyed Attilát 4-en javasolták megválasztani igazgatónak.  A meghallgatások a Humán Közszolgálati Szakbizottság jövő heti ülésén folytatódnak, a döntés pedig a jövő pénteki közgyűlésen születik majd meg.

6539 varganiki 2025-06-21 15:45:07 [Válasz erre: 6538 zenebaratmoncsi 2025-06-21 14:39:20]
Bár úgy lenne, annak én is örülnék. De addig is majd. A következő évadban megyek újra megnézni❤️
Nekem ez a Cirkuszhercegnő nagyon lélek simogató, mindig jól esik rá elmenni. 

6538 zenebaratmoncsi 2025-06-21 14:39:20 [Válasz erre: 6537 varganiki 2025-06-21 14:01:45]
A Cikruszhercegnő egyik főpróbáján én is ott voltam. Én Bordás Barbival és Laki Péterrel láttam. Egész jó volt a zene, de a librettó viszont kevésbé kötött le, kissé uncsi volt és a szokásos klisékkel volt tele. Másrészt ezt az orosz főnemesi témát elég sok operett elővette, pl. Sybill, de ez már maga korában is a múlt elővétele volt, mivel akkorra már megszünt a cári Oroszország.
A debreceni Viktóriát azt esetleg felveszik? 

6537 varganiki 2025-06-21 14:01:45
Ha esetleg érdekel valakit, a mai Cirkuszhercegnőt rögzíti a televízió.
A mai szereposztás
Fedora Palinszka - Bordás Barbara
Fedja Palinszki/Mister X - Sándor Péter 
Vlagyimir herceg - Langer Soma
Slukk Tóni - Erdős Attila
Mabel Gibson - Nagy Alma
Slukk Karola - Vásári Mónika
Pelikán - Magocs Ottó
Szaszkuszin gróf - György Rózsa Sándor 
Petrovics hadnagy - Imre Roland 

6536 Búbánat 2025-06-21 11:19:32
A BUDAPESTI OPERETTSZÍNHÁZ GÁLAKONCERTJE A KOMÁROMI MONOSTORI ERŐDBEN

/Operett.hu – 2024. június 17./

Utam muzsikálva járom címmel nagyszabású operett gálakoncertet adnak a Budapesti Operettszínház művészei július 11-én pénteken 20 órától a komáromi Monostori Erődben. A tavaly nyáron megrendezett nagysikerű koncert után a Nagymező utcai teátrum sztárjai visszatérnek Lehár Ferenc, a világhírű zeneszerző szülővárosába. A műsorban felcsendülnek Lehár, Kálmán Imre és ifj. Johann Strauss népszerű operett melódiái. Az est szólistái Bojtos Luca, Bordás Barbara, Kiss Diána, Zábrádi Annamária, Balczó Péter, Dénes Viktor, Langer Soma és Papp Balázs. Közreműködik a Budapesti Operettszínház Zenekara, Énekkara és Balettkara, a gála koreográfusa Lénárt Gábor, vezényel Pfeiffer Gyula, a rendező pedig Homonnay Zsolt.

.... a műsorban helyet kaptak Lehár Ferenc zeneszerző, a város legendás szülöttének közkedvelt dalai, duettjei és együttesei, úgymint A víg özvegyből az Ajk az ajkon és az Asszony, asszony; a Cigányszerelemből a Messze a nagy erdőA mosoly országából a Vágyom egy nő után, valamint a program címadó dala, az Utam muzsikálva járom a Garabonciás című operettből.

Miután 2025-ben ünnepeljük ifj. Johann Strauss, a keringőkirály, a bécsi operett ikonikus zeneszerzője születésének 200. évfordulóját, nem hiányozhatnak a műsorból a Denevér, az Egy éj Velencében, a Pázmán lovag, valamint A cigánybáró részletei sem. Utóbbit 2025. november 21-én, 22-én és 23-án, a már jól megszokott hármas szereposztásban mutatja be a Budapesti Operettszínház, az előadás rendezője a Kossuth-díjas Bozsik Yvette, a fantasztikus díszleteket a Vágó Nelly- és Rubányi Vilmos-díjas Túri Erzsébet álmodja színpadra, a káprázatos jelmezek pedig a Ferenczy Noémi-díjas Berzsenyi Krisztina alkotói látásmódját dicsérik. Lenyűgöző látványvilágban Komáromban sem lesz hiány, hiszen a Budapesti Operettszínház a hagyományok és a tradíciók mellett ízig-vérig a 21. századi, modern operettjátszást képviseli.

Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, főigazgató korábban elmondta, hogy a komáromi gálakoncerten mindenki megtalálja majd azokat a dalokat, duetteket, együtteseket, andalító keringőt, vagy éppen felüdítő polkát, amely a szemének, fülének, szívének kedves. A Budapesti Operettszínház sztárjai, a Pfeiffer Gyula Liszt Ferenc-díjas karmester, főzeneigazgató pálcája alatt muzsikáló Zenekar, valamint a Balettkar és az Énekkar kitűnő művészei felejthetetlen élményt ajánlanak a nagyközönségnek. A gála támogatója a Kulturális és Innovációs Minisztérium.


6535 Búbánat 2025-06-21 11:13:23 [Válasz erre: 6534 varganiki 2025-06-21 09:12:29]
Balczó Péter operaénekes kiváló tenor, sokat, sok (operett)szerepben is láttam hallottam Őt. Jó választás ő is a komoly, énekesi feladatot jelentő  Barinkay Sándor-szerep egyik színpadi megformálójának. 

6534 varganiki 2025-06-21 09:12:29
A tegnapi nap folyamán Bordás Barbara közzétette a Cigánybáró hivatalos szereposztását, melyben több operaénekes is helyet kap:
Barinkay: Sándor Péter, Balczó Péter, Papp Balázs
Szaffi: Kiss Diána, Bordás Barbara, Lévai Enikő
Czifra: Fischl Mónika, Ruszó Alexandra, Tímár Tímea
Zsupán: Pete Ádám, Langer Soma, Jasznik Ákos
Arzéna: Bojtos Luca, Süle Dalma, Szőke Diána
Ottokár: Dénes Viktor, Laki Péter, Tassonyi Balázs
Homonnay: Erdős Attila, Nagy Lóránt, György Rózsa Sándor
Mirabella: Kalocsai Zsuzsa, Frankó Tünde, Vásári Mónika
Carnero: Földes Tamás, Dézsy Szabó Gábor, Németh Attila
Szaffi macskája(???): Hortobágyi Brigitta, Bujdosó Anna

6533 Búbánat 2025-06-18 12:31:18

A Story oldaláról

Dolhai Attila úgy döntött, színházigazgatói babérokra tör. Az Operettszínház sztárja megpályázta a Székesfehérvári Vörösmarty Színház direktori pozícióját. amelynek határideje 2025. június 11-én 16:00 órakor lejárt. Öt személy nyújtott be pályázatot: Dolhai Attila, Egyed Attila, Forgács Péter, Meskó Zsolt, Moravetz Levente. Mindegyikük hozzájárult, hogy a pályázati határidő lejárta után nevük közzétételre kerüljön – tudatta honlapján a város

 „Emlékszem volt egy előadás a Vörösmarty Színházban: Jó estét nyár, jó estét szerelem. Nagy Zsolt játszotta a főszerepet! Katartikus előadás volt Földes Tamással, Zakariás Évával… Akkor fogalmazódott meg bennem először: ha ilyen is lehet a színház, én is színész szeretnék lenni, most visszatérnék ebbe az intézménybe, ha szükség van rám! Ez hamarosan kiderül! 25 sikeres év tapasztalatát szeretném kamatoztatni ebben az új helyzetben. Várom a találkozást a társulattal!” – írta közösségi oldalán a színész.

Új kihívások előtt állok most emiatt, de nem is baj, szükségem van az új kihívásokra, feladatokra. De nem csak a magánéletemben, a szakmai életemben is új kihívással szembesültem, Oberfank Pál, a veszprémi Petőfi Színház direktora ugyanis felkért, hogy életemben először rendezzek egy színdarabot. Ezzel régi álmom vált valóra, a Hyppolit, a lakáj című zenés vígjátékot állítom színpadra, a premier június 26-án lesz” – így Attila.

A művész most ingázik otthona és a királynék városa között. „Szeretem a saját ágyamat, csak ritkán alszom Veszprémben. Na de komolyra fordítva a szót, jó egy ebéd, egy vacsora mellett beszélgetni a kollegákkal, megismerni őket, egymást, s nem csak a darab miatt, hanem mert fantasztikusan érzem magamat Veszprémben. Izgalmas időszaka ez most az életemnek, tényleg valódi kihívás és remélem, a közönségnek is tetszik majd a produkció. Ettől még nem leszek rendező, de ha később is jön még felkérés, szerintem elcsábulok.”


6532 varganiki 2025-06-18 10:57:38
Sándor Péter egy interjúban jelentette be, hogy Barinkayt fogja játszani a novemberben bemutatásra kerülő Cigánybáróban, ezen kívül a Csokonai színházban a János Vitézben Kukorica Jancsit alakítja majd, illetve a márciusban bemutatásra kerülő Dankó Pista nagyoperettben is szerepet kapott.
A Hamupipőke Operettmusicalben szeptembertől a Herceg szerepét veszi át György Rózsa Sándortól.

6531 zenebaratmoncsi 2025-06-17 12:51:49 [Válasz erre: 6530 Búbánat 2025-06-16 18:41:20]
Hiradóbaan csak annyit mondtak be, hogy Kálmán, Lehár és Strauss művei szerepelnek, és hozzá tették, hogy többek között....

6530 Búbánat 2025-06-16 18:41:20
Olvasom, hogy az augusztus 1. és 2. Budavári Palotakoncertről televíziós felvétel készül, amit majd augusztus 20-án este láthatunk az M5  csatornán, az MTV később folyamatosan műsorra tűzi a koncerten elhangzó részleteket a Duna csatornáján is. 

6529 macskás 2025-06-16 16:33:27
Karácsony táján fölvettem, és most megnéztem a Csárdáskirálynőt Moffóval és Kollóval. Nagyon jó volt!

6528 zenebaratmoncsi 2025-06-16 15:04:31
A feltöltő szerint ez is egy Ábrahám Pál dal, méghozzá olaszul, olasz művészek előadásában. Szerintem aranyos, bár semmi nyomát nem hallottam sehol, hogy esetleg más nyelven is megjelent volna. Mindenesetre 1933-as a felvétel, akkor már Németországban elvileg nem jelenhetett meg, ha március utáni. Mindenesetre Ábrahám neve nincs feltüntetve a lemezezen. 
Nanà Mimi Lulù, Foxtrot, Orchestra Durium dir. Luigi Malatesta, Tenore Marra, Milano, 1933
A lemezen van egy másik dal is, amit sikreült megtalálon, ezt is linkelem. Nem derül ki kinek a szerzeménye.
Ada Neri, Jazz Orchestra Semprini, Rumba dei baci, Milano, 1934


6527 Búbánat 2025-06-12 13:45:30 [Válasz erre: 6526 zenebaratmoncsi 2025-06-11 18:31:35]

A Zenés TV Színház-féle Lili inkább egy televízióra adaptált zenés játék-forma, az eredeti operett szövege és zenéje jelentősen átdolgozott, áthangszerelt ebben a változatban: Km. a kibővített Stúdió 11, Dobsa Sándor vezetésével. Az előadók színészek – akik énekelnek is. A Seregi László-rendezte filmet 1989-ben mutatták be.

Ezen a videón visszanézhető a darab:

https://videa.hu/videok/film-animacio/herve-lili-tv-zenes-szinhaz.mp4-film-animacio-vt0IjYUs0onl2fUy

A Rádióban két változat készült Hervé operettjéből:

Florimond Hervé: Lili

A Rádió Dalszínházának bemutatója: 1972. december 25. Petőfi Rádió,17.31 órától

A szövegét Hennequin és Millaud írták.

Fordította és rádióra alkalmazta: Semsei Jenő

A verseket Szabó Miklós fordította.

Km.: az MRT Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Breitner Tamás

Zenei rendező: Fejes Cecília

Rendező: Cserés Miklós dr.

Szerkesztő: Bitó Pál

Szereposztás:

Antoine Plinchard, tüzér – Palcsó Sándor (Próza: Zenthe Ferenc)

De la Grange Batliere báró – Feleki Kamill

Saint Hypothése gróf – Csákányi László

Bonpain, házitanár – Márkus László

René – Benkő Péter

Bouzincourt – Egri István

Bouzinvourtné – Komlós Juci

Amélie (Lili), a leányuk – Kalmár Magda (Próza: Domján Edit)

Antoinette, a dédunokájuk – Kovács Krisztina

Victorine, szobalány – Csala Zsuzsa

Mme Vieuxbola – Mohácsi Irén

Mme Andersene – Czigány Judit

Inas – Romhányi Rudolf

Az operettből készült egy korábbi felvétel is a rádióban:

Florimond Hervé: Lili

A Rádió Dalszínházának bemutatója: 1959. március 1., Kossuth Rádió 20.25 - 21.25

A szövegét Hennequin és Millaud írták.

A keretjátékot Fóthy János írta.

Km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Kerekes János

Rendező: Rácz György

Szereposztás:

Lili: Neményi Lili

Pinchard: Sárdy János

Bouzincourt: Gózon Gyula

A felesége: Ladomerszky Margit

A báró: Rozsos István

Victorine, szobalány: Feleki Sári

René: Mezey Lajos

Inas: Lázár Tihamér

A házaspár: Ádám Éva és Kemény László

Rendező: Rácz György

 

Ha már itt tartok, a másik, ismertebb és népszerűbb Hervé-operett rádiós felvételét is ismertetem:

Florimond Hervé: Nebáncsvirág

 A Rádió Dalszínházának bemutatója: 1958. február 2. Kossuth Rádió 20.10 – 22.00

Fordította: Zágon István

Rádióra alkalmazta: Innocent Vincze Ernő

Km.: az MRT szimfonikus zenekara és a Földényi-kórus

Vezényel: Bródy Tamás

Zenei rendező: Beck László

Rendező: Solymosi Ottó

Szereposztás:

Denise de Flavigni – Neményi Lili

Celestin, orgonista/Floridor – Ráday Imre

Fernand de Champlatreux – Baksay Árpád

Chateau Gibeaux, őrnagy – Egri István

A fejedelemasszony – Ladomerszky Margit

Corinne – Olty Magda

Loriot, őrmester- Fekete Pál

Kapusnő – Koloss Margit

A részeg – Hlatky László

Színigazgató – Zách János

Színésznő – Darvas Magda 


6526 zenebaratmoncsi 2025-06-11 18:31:35 [Válasz erre: 6525 Búbánat 2025-06-11 17:10:44]
Az viszont különös, hogy ebben az évadban az (operbase adatai szerint) és a közölt tervekben nem szerepelt sehol se Hervé operett repertoáron, még Franciaországban sem. A zenés tévészínház, ha jól rémlik viszont felvette Lili című operettjét, amit elvileg fel is lehetne újítani és leadni. Ez is az emlékezés egyik módja lenne, és persze az, hogy legalább 1 dal elhangzana tőle a Budavári Palotakoncerten.

6525 Búbánat 2025-06-11 17:10:44 [Válasz erre: 6523 zenebaratmoncsi 2025-06-10 21:25:55]
Mivel ifj. Johann Strauss nagyon ismert zeneszerző, művei egész évben a világon valahol felcsendülnek. Logikus, hogy születésének 200. évfordulóján különösen kapós lesz muzsikája, így például A cigánybáró című nagyoperettje, amelyet október elején mutat be az Operettszínház.  A Budavári Palotakoncerten várhatóan felcsendülnek ennek a pompás, Jókai nyomán írt Strauss-darabnak is a részletei.
De mint jeleztem, a bécsi keringőkirály mellett ugyancsak 200 éve született és ünneplésre méltó egy másik híres, francia komponista is: Florimond Hervé! ( Ő 1825. június 30-án született.) Offenbach nagy riválisa volt, aki a szatirikus, frivol hangú operett műfaját hozta létre. Több mint nyolcvan operettet szerzett, de orgonistaként is komponált.  Az egyik legismertebb operettje a Nebáncsvirág, amelyben orgonajátszó szerepében önmagát örökítette meg. A párizsi Palais Royal színházban karmesterként dolgozott, és több száz fülbemászó couplet-dalt írt.
Hervé Magyarországon néhány évtizede viszonylag még sokat játszott szerzőnek számított. A Színházi Adattárban regisztrált bemutatóinak száma 2022-ig: ötvenhat. Ebből ötven alkalommal a Nebáncsvirág, négyszer a Lili került színre.
Itt volna az alkalom, hogy a Palotakoncerten felcsendüljenek legalább a Nebáncsvirág című  híres operett  részletei is, tisztelegve a francia zeneköltő személye és művészete előtt! A közönség pedig újszerűségükben felfedezhetné és megismerhetné Hervé remek humorát is a zenei talentumaival együtt.

6524 varganiki 2025-06-11 06:35:23 [Válasz erre: 6521 Búbánat 2025-06-10 17:57:24]
Petinek augusztus 20-án István a király bemutatója lesz Veszprémben, illetve már próbálják a Notre Damei Toronyőrt is így minden bizonnyal ezek miatt is nem tudta vállalni és hát a pihenésre is szükség van.

6523 zenebaratmoncsi 2025-06-10 21:25:55 [Válasz erre: 6522 Búbánat 2025-06-10 19:28:22]
Különben elírtad Ábrahám Pál nevét, természetesen tőle is illene legalább 2 dalt elővenni, ráadásul ugye 65 éve halt meg. (Ja és a Honvéd Banda és a Tangolita már többször is elhangzott az utóbbi időben, tehát inkább olyat, ami még nem, vagy régen volt. Pl. Toujour lamour, Pardon Madame, Mausie ezek még nem voltak vagy akár a Hawaii rózsájából Johnny dala vagy Van egy díványbabám vagy My little boy, Hawaii keringő)
Gondolom a Cigánybáró kerül a központba, és talán végre elhangzik a Röf röf dal... a Zsupán beléplője, ugyanis pár éve is volt, de sajnos a tévéközvetítésből kivágták.
A Leo Fallt is illene elővenni legalább 1 dal erejéig, de ez ne a Pompadúr szoprán dala legyen, mert az már korábban volt. Lehetne a Joseph, Joseph ne félj, vagy akár Sztanbul rózsája Ahmed áriája.
Brodszky Miklós 120 éve született, ő tőle is lehetne egy dal, mondjuk a Pardon, pardon szenyora.


6522 Búbánat 2025-06-10 19:28:22 [Válasz erre: 6520 zenebaratmoncsi 2025-06-10 15:43:52]

Szinte bizonyos vagyok benne, hogy Homonnay Zsoltot  mint művészeti vezetőt már  az Operettszínházi gálakoncerteken megszokott és egyoldalúan  kissé unalmasra „hangolt”  operettslágerek közül válogat; hogy az ismert magyar szerzők műveit helyezi előtérbe, ami nem lenne baj, de próbálná a műsorösszeállítást tágítani: kevesebb Kálmán és több Lehár, Huszka, Jacobi; ne az unalmas, elcsépelt dalok ismétlődjenek a korábbi koncertlistákról, hanem az osztrák-német, a francia és az angol operettszerzők felé az eddigieknél is bővebb nyitás történjék. Ám fogadni mernék, hogy így is Kálmán Imrétől a Csárdáskirálynő és/vagy a Marica grófnő fináléjával zárul majd a koncert; jó lenne és annak örülnék ha a Budavári Palota Oroszlános Udvarában augusztus első két napján, pár évi szünet után, a hagyományokkal szakítva merészebb, egyúttal sokoldalúbb változást tapasztalnék az elhangzó operettrészletek között. A nemzetközi operettirodalom jeles műveire is jobban kellene fókuszálni – szemben a „hagyományokkal” kitekinteni más nyelvterületek felé is...


Lássuk az évfordulókat:

 ifj Johann Strauss és Florimond Hervé születésének 200. évfordulója lehet az első és második ilyen „forráspont”.

 Lehár Ferenc és Oscar Straus 155 éve, Kemény Egon 125 éve született

 Jacques Offenbach 145 éve, Franz von Suppé 130 éve, Sir Arthur Sulilvan 125 éve, Leo Fall 100 éve, Ábram Pál és Huszka Jenő 65 éve halt meg.

 Robert Stolz 145 éve született és 50 évvel ezelőtt halt meg.


6521 Búbánat 2025-06-10 17:57:24 [Válasz erre: 6520 zenebaratmoncsi 2025-06-10 15:43:52]

Úgy látom, a közölt névsorra pillantva, hogy a fellépendő művészek közé nem fér be az elmúlt évad visszatérő közönségkedvence, Sándor Péter, és Dolhai Attilát is hiányolom... persze sokan mások mellett. 

Dr. Vadász Dánielről régen hallottam mint fellépő opera/operett énekművészről, hiszen az utóbbi években inkább művészeti vezető, producer, fesztiváligazgató, igazgatósági tag, programigazgató, kommunikációs vezető megbízatásairól tudunk. Kíváncsi vagyok, ennyi év elteltével újra énekelni hallani Őt és a (magyar) "Három Tenor" egyikeként visszatérnie a színpadra, számára ez a kihívás milyen próbatételt jelent, ahogy a közönségnek is ebből milyen öröme származhat? Merem remélni, hogy énekelni azért bizonyára nem felejtett el - egy koncert-gálán legalábbis örömmel látjuk viszont.


6520 zenebaratmoncsi 2025-06-10 15:43:52
Budavári Palotakoncert 2025 - Budai Vár Oroszlános Udvar | Jegy.hu
Akkor most már biztos, hogy idén lesz Palotakoncert.

6519 zenebaratmoncsi 2025-06-09 15:15:33 [Válasz erre: 6518 varganiki 2025-06-09 14:45:44]
Akkor legalább ilyen ember is van, akinek tetszik... de szerintem nem sokan ülnének be rá másodszor....

6518 varganiki 2025-06-09 14:45:44 [Válasz erre: 6514 Edmond Dantes 2025-06-08 15:42:23]
Hát megértem a csoportos utálatot a darabbal kapcsolatban és a hibáit is, viszont engem valamiért mindig megragad. Fogalmam sincs miért de jó beülni rá és megnézni. Némelyik poént már fejből tudom idézni is. De tényleg nem tudnám megmondani miért tetszik.

6517 Búbánat 2025-06-08 17:18:55 [Válasz erre: 6515 Búbánat 2025-06-08 16:36:07]

Lehár a következőket írta kritikusainak:

Nem akarok a műítész szerepében tetszelegni, s azt sem állítom, hogy mindaz, amit operettnek hívnak valóban jó. Az ellenkezője igaz: igen sok a rossz operett. Az azonban igazságtalanság, hogy mindent egy kalap alá vesznek. Ha egy szabó elszab egy nadrágot nem mondjuk azt, hogy mindegyik szabó rossz szabó, hanem azt, hogy az egyik szabó rosszul varrt meg egy nadrágot. Tulajdonképpen csak az a kérdés, hogy miért is rohan a közönség az operettekhez… Nem csak azért, mert az emberek jobban szeretik ezt a műfajt, mint a többi színházi előadást. Az operettelőadás lényegesen különbözik a más színházi előadásétól. A színházak a hosszan tartó siker reményében gondosabban készülnek, több a próba, gazdagabb a kiállítás, általában vadonatújak a kosztümök és a díszletek, s igen intenzív az előzetes reklámozás; gondoskodnak mindazokról az előfeltételekről, amelyekkel felkelthető a közönség érdeklődése. Ha valóban nagy a siker, akkor elsősorban maga a közönség népszerűsíti az operetteket. Városszerte muzsikálják és éneklik a dallamokat, lemásolják a színésznők ruháit, terjesztik a halott vicceket, bár ez utóbbira ritkán adódik mód. Prózai műveknél erre nincs lehetőség.

– Sonn- und Montagszeitung, Bécs, 1918. január 14


6516 zenebaratmoncsi 2025-06-08 17:13:29 [Válasz erre: 6515 Búbánat 2025-06-08 16:36:07]
Délibáb, 1935. június 15. Riport Ábrahám Pál zeneszerzővel

Riporter, Berend PálÖn komoly és rendkívül képzett muzsikus. Engedje meg a kérdést : szabad-e operettel „kompromitálnia” magát, egy akadémiai múltú és a hangversenyterem levegőjében felnőtt zeneszerzőnek ? 

ÁP— A mai operett minden, csak nem könnyen odavetett, felületes muzsika. A világsikereket elérő operetteket olyan zeneszerzők írják, akik évtizedeken át foglalkoztak a legkomolyabb és legtradicionálisabb zenével. Ha érdekli önt, megkeresem zeneakadémiai bizonyítványomat, amelyből kitűnik, hogy a zeneszerzést „tanultam” és kifogástalan eredménnyel végeztem. A melódiát „elfütyülő”, vagy eldudoló operettszerzők ideje végérvényesen lejárt. A közönség megtanulta, hogy az igazi zenét meg kell különböztetnie a dilletáns módon készült muzsikától. És ami véleményét illeti, hogy az operettel kapcsolatos vagyonszerzési lehetőségek „kompromitálják” a muzsikust, én éppen az ellenkező nézetet vallom. Ha nem írok operetteket és nem érek el életemben bizonyos nyugalmi állapotot, anyagi függetlenséget, soha nem jutok hozzá, hogy megírjam operámat (Dschainah- ő annak tekintette, félig meddig az is volt). Opera szerzéséhez talentum és kivételes zenei képzettségen kívül tiszta fej, a napi gondoktól való mentesség, az opera-muzsikára való maradéktalan koncentrálódás szükséges. Ezeket a nehezen megszerezhető feltételeket csak olyan ember biztosíthatja önmaga számára, aki nem őrlődik fel napi munkája közepette. Ettől függetlenül hangsúlyozni akarom, hogy az operett mai formáját nem szabad lebecsülni és szembeállítani az operával. Mindkettő más és más igényű publikum számára készül, azzal az egyező tulajdonsággal, hogy jó muzsikát kell mindkettőnek adnia. Nincs „könnyű” operett és „nagyvonalú” opera, csak jó és rossz muzsika van. A rossz opera szerzője soha nem fog sikeres operettet írni, viszont a jó operett írójáról feltételezhető, hogy megbirkózik az opera problémáival is. 

Riporter Mivel magyarázza, hogy éppen magyar szerzők állanak a világ mai operett-irodalma élén ? 

ÁP— Ennek kettős oka van. Mindenekelőtt bizonyos, hogy mi erős fantáziával, túláradó érzésvilággal és kivételes muzikalitással rendelkezünk. Ez azonban még nem elegendő, mert fantázia, érzés és muzikalitás csak elsőrendű népzene kialakulását biztosíthatja. Ez az alap azonban , és a színpadi muzsika, főleg a mai, a népzenéből indul ki, szublimálja, átalakítja, összhangba hozza a modern, rohanó élettel. A magyar zeneszerzőket a legkiválóbb tanárok, Dohnányi, Hubay, Bartók, Siklós képezik azután ki. Nem véletlen eszerint, hogy a mai muzsikában a magyarok vezetnek, akár a könnyebb, akár a nehezebb zenét nézzük. Régesrégen nem Berlinnek, vagy Bécsnek, hanem Budapestnek kellene a világ zenei központjának lenni, ha nem a külsőségeket, az intézmények arányait, hanem a végzett munka értékét tekintjük.

Ön komoly és rendkívül képzett muzsikus. Engedje meg a kérdést : szabad-e operettel „kompromitálnia” magát, egy aka



Ön komoly és rendkívül képzett muzsikus. Engedje meg a kérdést : szabad-e operettel „kompromitálnia” magát, egy aka
Ön komoly és rendkívül képzett muzsikus. Engedje meg a kérdést : szabad-e operettel „kompromitálnia” magát, egy aka
Ön komoly és rendkívül képzett muzsikus. Engedje meg a kérdést : szabad-e operettel „kompromitálnia” magát, egy aka


6515 Búbánat 2025-06-08 16:36:07 [Válasz erre: 6510 zenebaratmoncsi 2025-06-07 22:52:49]

Ábrahám Pál nézetével azonosan (szomorú operettek vagy primer vidámság), de az operett fejlődését tekintve,  Lehár Ferenc másképpen közelíti meg a felvetést:

LEHÁR FERENC: A zenekedvelő bécsiek felüdülést várnak az operettől a mindennapi fáradozásuk után, nem pedig mély problémákat. Azt az örömöt várják tőle, amely elfog minden jó kedélyű, ártatlan lelkű embert, ha kellemes muzsika cseng a fülébe, s annak ritmusa hasonló rezdüléseket kelt lelkében is… Az operettszerző nem írhat spekulatív, lélekmarcangoló zenét; egyszerűnek, népiesnek kell maradnia. Ez bizony nehéz – nehezebb, mint általában hinnők. Nem szabad többet akarnia, mint azt, hogy operettszerző legyen, ám óvakodnia kell a banalitástól és nem szabad csorbát ejtenie muzsikusi méltóságán. Ha szabad szólanom az operett jövőjéről, azt mondanám, hogy egyre tartalmasabb lesz, majd s közelíteni fog a vígoperához. Ma ugyan még stílustalanságnak tekintik, ha a zeneszerző az operett ilyenfajta nemesítésére törekszik. Mégis érthető lesz a cél, ha vérbeli muzsikusok is felé a műfaj felé fordulnak.

– Lehár Ferenc: Fejlődésem útja (Mein Werdegang)



6514 Edmond Dantes 2025-06-08 15:42:23
Talán a "sikítófrász" szóval tudnám kifejezni azt, amit az orfeumos rettenet tegnap este kb. 5 percnyi nézése után éreztem. (Már az odakapcsolás is véletlen volt.) Sikítófrász az elkapcsolás után megszűnt. Sebaj, majd illetékes fórumtársunk elmagyarázza, mitől jó. De nélküle is tudjuk: az OJD-Pejtsik-Bozsik-trió alkotta. Felkészül: Dankó Pista. Még a Mágusnál is jobb lesz, ugyanezekkel az alkotókkal. A nagyszinpadon fogják játszani? Mert akkor egy komplett vattagyárat kell létesíteni az Orfeum helyére mellé.

6513 Búbánat 2025-06-08 14:45:59 [Válasz erre: 6512 zenebaratmoncsi 2025-06-08 12:17:52]

Én kB. az első 20 percet bírtam ki, aztán elkapcsoltam. Fischl Mónika milyen előnytelen ruhakombinációt kapott... és a kamera milyen közelről időzött rajta így, a darab elején...  Bojtos Luca és a hölgyek kara még szórakoztató volt, de utána rém unalom...

Hozzáteszem, negatív véleményünket alátámasztják a YouTube-ra korábban feltett párperces részletek-jelenetek is, amelyek  ebből az úgynevezett  "nagyoperettből" való bejátszások, s már azok akkor nézve-hallgatva, erősen untattak és hidegen hagytak.


6512 zenebaratmoncsi 2025-06-08 12:17:52
Tegnap végignéztem az Ofreum Mágusát az m5-ön, minősíthetetlenül rémes volt az egész, az első felvonást végignéztem, de a librettó egy blődség, de nevetni nem tudtam rajta, követhetetlen,idegesítő, a zene is összevisszaság, nincs benne dallamosság, egy dal az tulajdonképpen sok dallamrészlet összevágása koncepció nélkül, csapkod ide oda a zene,  talán a porcica dal még elmegy.

6511 zenebaratmoncsi 2025-06-08 00:19:26 [Válasz erre: 6508 Búbánat 2025-06-07 18:40:24]
Hogy miket nem találok, részletek orosz pontosabban inkább szovjet operettekből.
Nemzeti Archívum | Operetthajó

6510 zenebaratmoncsi 2025-06-07 22:52:49 [Válasz erre: 6507 Búbánat 2025-06-07 15:43:55]
Minden izlés dolga. Viszont találtam egy Ábrahám Pál idézetet arról, hogy mi a véleménye az un. szomorú operettről. Hozzá kell tenni, hogy Ábrahám kedvelte az operát, sőt komolyzenészként kezdte, vonósnégyesekkel, kamarai művekkel, és írt is egy egyfelvonásos gyermekoperát "Etelka szive" címmel, amit előadott a bábszinház (három alkalommal), és Mohácsi Jenő rta a szövegkönyvet. Továbbá félig elkészítette Bródy Sándor Lyon Lea c. művéből készült opera zenéjét, sajnos szerintem elveszett... Ábrahám ezt mondta: 
" Mindenekelőtt: az operett elpusztíthatatlan. Erős versenytársa lett a prózának és most bevonult a filmbe is. Az emberek szeretik ezt a műfajt, amely nem más, mint zenébe merített mese felnőttek számára. Éppen ezért vidámnak, hangulatosnak kell lennie. Nem szeretem az operettben a tragikus páthoszt, az operai lendületeket, a Puccinizmust. Hogy hogyan születnek meg a kompozícióim, azt még sohasem figyeltem meg. Csak azt tudom, hogy komponálás közben mindig arra ügyelek, hogy vidám, mulatságos és hangulatos legyek". (Esti Kurir, 1932. dec. 19. 8. old.)

6509 zenebaratmoncsi 2025-06-07 22:39:27 [Válasz erre: 6505 varganiki 2025-06-06 18:27:21]
Azok már lefutottak pár éve, most nem teszik fel őket újra. 

6508 Búbánat 2025-06-07 18:40:24 [Válasz erre: 6506 Edmond Dantes 2025-06-07 13:16:29]

Nem szükséges új cikket olvasni, amit varganiki fórumtársunk említett. A helyes adatokat a Blikk .hu portál ugyanott megtalálhatja/megtalálta, ahonnét elsőként rábukkant az Operettszínház - mint  akkor kiderült - téves, de utóbb javított adatsorára.

Ezért a Blikk már helyesbített is; az Operettszínház közérdekű táblázatának javított sorából előtte is kiviláglott, valamit elrontott a színház adatszolgáltatója. A Blikk új cikkében mindez megtalálható, és közzétette az Operettszínháztól kapott újabb információkat:

https://www.blikk.hu/sztarvilag/hazai-sztarok/sandor-peter-kifizetes-operettszinhaz-adatkozles-hiba/lqt46ck?ca_ed&length=15&blockIndex=16&pubId=hm9hvng

 „A Budapesti Operettszínház elismerte, hogy hibát követtek el a közérdekű adatok feltöltése során.”

„A táblázatban téves elnevezések és oszlopcímek szerepeltek, amelyeket javítottak.”

A munkatárs elismerte tévedését. Megbüntették a felelős vezetőt.

„Nettó 5 millió forint feletti szerződések 2025. I. negyedévben elnevezésű táblázat adatai megváltoztak.” A Blikk erre vonatkozó kérdésére, a színház újabb válaszából  „kiderült, elsőre rossz táblázatot töltöttek fel, aminek házon belül is lett következménye.”

Tehát, nincs mit tovább „keresnünk”. Az utólagos tények a helyére kerültek: pontosabban a Sándor Péter neve és az éves szerződött összege (10 mFt) már kikerült a közérdekű nyilvántartási adattáblázat  - vihart kavart - ominózus sorából. 


6507 Búbánat 2025-06-07 15:43:55 [Válasz erre: 6505 varganiki 2025-06-06 18:27:21]

Ahogy az operában van vígopera, úgy az operettben van nem víg operett. A közönség mindkét műfajban szereti az ellentétes hangulatot kifejező zenét-éneket. Csak dallamdús, befogadható történet - jó kiállású, közreműködő népszerű művészek kellenek hozzá. Mindkét műfajban vannak ilyen értékes (dal)művek, melyek a színpadon élményt nyújtanak és befogad a publikum. Az Operettszínházban A mosoly országa ilyen remekmű. A közönséget rá kell "nevelni", megismertetni vele, sok előadással, hogy olyan közönségrétegek is látogassanak el a darabra, akik eddig ilyen-olyan okok miatt erre eddig nem voltak kíváncsiak. Egyetértek, hogy több Lehár-művet játszhatna a színház (A víg özvegy, Luxemburg grófja, Cigányszerelem, Éva, Pacsirta, Frasquita...)  A többit nem erőltetném, pedig azok is nagyon szép darabok (Friderika, A cárevics, Paganini, Giuditta) - csak szavaiddal élve "szomorúak". Igen, operai nívójúak - mint az egyébként "víg" Víg özvegy is...


6506 Edmond Dantes 2025-06-07 13:16:29 [Válasz erre: 6497 varganiki 2025-06-05 20:28:00]
"Ezek a cikkek szánalmasak és valótlanságot állítanak.." Ez azért elég súlyos verdikt. Csak a Blikk címèt fogalmazták rosszul, máshol egyèrtelmű, hogy  n e m  három hónapra, hanem három hónappal később kötöttek "Petivel" tízmilliós szerződést. Elolvasnám az "új cikket amiben már a helyes adatok szerepelnek." Hol van? 

6505 varganiki 2025-06-06 18:27:21 [Válasz erre: 6504 zenebaratmoncsi 2025-06-06 12:34:30]
Inkább a Mosoly Országát kellett volna levenniük, arra jóval kevesebben ültek be és helyette egy kevésbé búskomor Lehár operettet betenni pl Víg Özvegy vagy Luxemburg grófja, szóval ilyeneket.

6504 zenebaratmoncsi 2025-06-06 12:34:30 [Válasz erre: 6501 varganiki 2025-06-05 21:16:38]
Előbb utóbb minden darab erre a sorsa jut, hogy leveszik.... már ment eleget, sőt már tavaly le akarták venni, de akkor meggondolták magukat.

6503 zenebaratmoncsi 2025-06-06 12:29:26 [Válasz erre: 6502 Búbánat 2025-06-06 10:28:57]
A Maricát tényleg kivették, ezt csak később vettem észre, az a másik nagy Kálmán sikerdarab.
A Csárdáskirálynő pedig szerintem maradni fog, akármilyen rossz a mostani rendezés, mivel arra még a külföldi turistákat is be lehet csalogatni, ha már minket magyarokat kevésbé érdekel.
Tényleg jó lenne már egy Ábrahám Pál darab, ő is nemzetközileg ismert, de jövő évadban is mellőzik sajnos.
A Mágnás Miska az pedig ugyanúgy uncsi, mint a Csárdáskirálynő, nemrég kaptam rá egy ajándékjegyet, így ingyen megnéztem, ennyi elég is vol belőle. Az viszont idegesített, hogy a mögöttem ülő hölgy olyan hangosan nevetett (rögögött), kb.két percenként, (nekem nem volt vicces) hogy nem értettem az szövegből sok mindent... aztán lett egy üres hely az első sorba, és átültem.

6502 Búbánat 2025-06-06 10:28:57 [Válasz erre: 6501 varganiki 2025-06-05 21:16:38]
Én azt szeretném megélni, hogy vegyék már ki a repertoárból - előre bejelentve - a Csárdáskirálynőt. Már a könyökömön jön ki a darab - függetlenül a rendező személyétől. Sok jó operett, daljàték van az operettirodalomban, amely válthatná, pár évi szüneteltetését kibírná mindenki, sírás-rívás nélkül.

6501 varganiki 2025-06-05 21:16:38 [Válasz erre: 6500 Búbánat 2025-06-05 20:46:58]
Jó lenne mert az kifejezetten jó darab, többször láttam és nagyon méltatlan hogy csak így leveszik, pedig a nézők szerették.

6500 Búbánat 2025-06-05 20:46:58 [Válasz erre: 6499 varganiki 2025-06-05 20:37:49]
Most sokan azért sírnak (Peller Károly és színésztársai), hogy huszonvalahány év után levették az "örök" második (első a Csárdáskirálynő lenne)? sikerdarabot: a Mágnás Miskát. 
Lehetséges, hogy ez a "sírás" is hatni fog a vezetésre, utóbb...

6499 varganiki 2025-06-05 20:37:49 [Válasz erre: 6498 Búbánat 2025-06-05 20:29:57]
Ez így is van rendjén, nem állt túl jól a szénája a színháznak miután elküldték. A Carmen még valamennyire sikeres volt de a darabok nagy része bedőlt. Így hogy visszavették legalább azokat visszacsalták akik szeretik őt és csak miatta jártak és járnak oda. Plusz miután Dolhai Attila egyre kevesebbet játszik így rá kell építkezniük.

6498 Búbánat 2025-06-05 20:29:57 [Válasz erre: 6496 Edmond Dantes 2025-06-05 19:48:55]
Annyi pontosítással, hogy Sándor Péter nem most tért vissza az Operett Színházba, hiszen a 2024/25-ös évad elejétől újból foglalkoztatták, miután a közönség a 2024. márciusi menesztése után "visszasírta", így alig félévvel később már játszotta régi és új szerepeit.
 Most ezekből a cikkekből azt tudtuk meg, hogy a színház a 2025/26-os évadra is szerződtette a művészt, valamint, hogy mennyi bérezéssel foglalkoztatják. A színház felülvizsgálta a korábban tévesen megjelölt számadatait.

6497 varganiki 2025-06-05 20:28:00 [Válasz erre: 6496 Edmond Dantes 2025-06-05 19:48:55]
Ezek a cikkek szánalmasak és valótlanságot állítanak. Ugyanis ez nem három havi juttatás hanem egy egész éves. Ez csak arra volt jó hogy Petit kellemetlen helyzetbe hozzák megint. De azóta kitettek egy új cikket amiben már a helyes adatok szerepelnek és Petinek a neve eleve ott se kellett lennie abban a listában. Egyébként meg ha ennyit is kap abszolút megérdemelten, jelenleg ő a színházban az akire a legtöbb ember elmegy és ezt nem én állítom ez tényleg így is van

6496 Edmond Dantes 2025-06-05 19:48:55
Mindenki megnyugtatására: a Pesten világhírű, tavaly kirúgott Sándor Pétert újból szerződtette az Operettszínház, tízmilliós nagyságrendű gázsival, de mint a cikkből kiderül, néhány további társulati tag (Bozsik, Janza, Dolhai) sem panaszkodhat az állami = magyar adófizetői pénzekkel bőkezűen kistafírozott, Kiss-B. Atilla-vezette Nagymező utcai teátrumban, miközben az előadások és a fizető nézők száma csökken. Bővebben blikk.hu-n  és  hvg.hu-n.  

6495 zenebaratmoncsi 2025-05-30 11:40:54 [Válasz erre: 6492 varganiki 2025-05-29 15:54:07]
Engem egyik helyen se érdekel, max. ha kapok rá ingyen jegyet megnézem...


6494 Búbánat 2025-05-29 20:54:29 [Válasz erre: 6483 Búbánat 2025-05-29 08:02:25]

„DARUMADÁR” - Daljáték Dankó Pistáról

Három felvonásban

A Rádiódalszínház bemutatója: 1954. június 4., Kossuth Rádió 20.10 – 22.00

Írta: Baróti Géza és Dékány András

Zenéjét Dankó műveiből összeállította és részben szerezte: Vaszy Viktor

Km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara,

a Rádió népi zenekara Lakatos Sándor és énekkara Darázs Árpád vezetésével,

 Ney Tibor (hegedű) és Turán László (zongora)

Vezényel: Vaszy Viktor

Rendező: Szécsi Ferenc

Zenei rendező: Ruitner Sándor

Dramaturg: Hahn Endre

Személyek:

Dankó Pista – Sárdy János, Joó Ferenc, festőművész – Timár József, Ilonka, a lánya – Petress Zsuzsa, Tömörkény, író – Ujlaki László, Polgármester – Egri István, Polgármesterné – Szilágyi Bea, Elemér, a fiúk – Rátonyi Róbert, Blaha Lujza – Honthy Hanna, Bittó, halászmester – Szemethy Endre, Erdélyi Náci cigányprimás – Gózon Gyula, Mucsi Jóska – Győző László, Cibere, városi írnok – Keleti László, Borovszki, őrmester – Ocskay Kornél, Móra Feri (Ferkó), kisdiák – Balassa Gabi, Lajos Bácsi – Mányai Lajos, Rozi néni – Pártos Erzsi, Aradi Gerő színigazgató – Hlatky László, Halászasszony – Orbán Viola, Juli – Náray Teri, Titkár – Galamb Zoltán


A rádiófelvételen a két főszerepet Sárdy János (Dankó Pista) és Petress Zsuzsa (Ilonka) alakította-énekelte. 

Néhány részlet a daljáték stúdiófelvételéről:

- Dankó Pista és Ilonka kettőse: „Holdvilágos éjjel…” (Petress ZsuzsaSárdy János)

- Dankó Pista dala: „Eltörött a hegedű, nem akart szólani…. szólalj  meg rubintos virágom! ”(Sárdy János)

- Dankó Pista dala: „Madár vígan dalol a lombos ágon” (Sárdy János)

- Dankó Pista és Ilonka kettőse – melodráma: finálé (Petress ZsuzsaSárdy János, énekkar)

Nézzük, akkor ezt az ötvenes években keletkezett daljátékot - amit számos színházban bemutattak (pl. Nagyváradon, Szegeden, Kecskeméten, Szolnokon, Hódmezővásárhelyen, Kaposváron és persze Pesten) –, mit írnak a korabeli bemutató-előadásokról a recenzesek.

 Szolnoki Szigligeti Színház – műsortervéről (1954)

„Nem feledkezhetünk el az új magyar operettről sem. Vaszy Viktor és Dékány András nemrégen fejezte be a Dankó Pista c. daljátékot. Biztosak vagyunk benne, hogy a halhatatlan magyar dalszerző életének egy részlete, Joó Ilonka iránt érzett szerelme és gyönyörű dalai tetszenek majd a közönségnek, tanulni, szórakozni fognak az előadásokon.”

Hódmezővásárhely – „Viharsarok – 1956. január 1.”

„A szerzők - Dékány András, Baráti Géza és Vaszy Viktor - Dankó Pistáról igen vonzó színpadi témát dolgoztak fel: a népszerű nóták Dankó Pista életének egy olyan szakaszát szővik át, amely igazán bővelkedik drámai és lírai epizódokban. Szerelmének és romantikus házasságának története önmagában is, a millenniumra készülődő ország társadalmi viszonyai között pedig különösen alkalmasak arra, hogy egy ember sorsa, a népből jött művész küzdelme az előítéletek ellen kibontakozzék benne. A szerzők a műfajon belül megfelelően gazdálkodnak a drámai lehetőségeikkel, nem felejtve el, hogy ha a mondanivalót nem is, de a mondanivaló formáját adott zenei anyaghoz, közismert Dankó nótákhoz kell igazítaniuk. Librettójuk helyzeteit tehát úgy fejlesztik, hogy egyrészt történelmileg hűek legyenek Dankó életének eseményeihez, másrészt a dalköltő nótái eredeti szövegükkel egy-egy drámai csomóponton, vagy egy-egy érzelmi, lírai hangulat betetőzéseként csendülhessenek fel. A szerzőket dicséri, hogy e kettős korlátozottság ellenére sem hat a cselekmény vezetése mesterkélten; nem hat úgy, mintha a párbeszéd és a szituációk egyetlen célja volna eljutni a Dankó-nóták megszólaltatásáig. A zene a játék legtöbb pontján a cselekmény természetes helyén csendül fel, s a szövegkönyv a formai célokon túl eszmei célokat is szolgál: a hőst jórészt helyesen mutatja meg korának társadalmában. Az egyes figurák jellemét, társadalmi helyzetét jól és hatásosan tisztázza, az alakok cselekvési irányát helyesen szabja meg. A szerzők a II. felvonás záró jelenetét nem Dankó könnyes búcsúdalával fejezi be, hanem — nagyon helyesen — a Vásárhelyi Népi Együttes szüreti táncképével. Ez a tánckép nem megy a drámaiság rovására, sőt tovább fokozza a konfliktust a polgármesterek úri világa és az egyszerű emberek között. Dankót a legények és leányok vidám dallal, felszabadult tánccal igyekeznek vigasztalni szomorúságában. A zene, mint már említettük, jól helyezkedik el a cselekményben Vaszy Viktor összeállítása szerint. Egy helyen azonban, az utolsó, Tiszaparti képben, a »Most van a nap lemenőben, kimegyek a temetőbe. « kezdetű dal egyenesen kiüt a kép boldog, szerelmi hangulatából és ellenkező hatást vált ki, mint a valóságos helyzet....”

Kecskeméti Katona József Színház – 1969

„Szívhez szólóan érdekes rövid életrajzi összefoglalót közöl a színház műsorfüzetében dr. Csongor Győző szegedi muzeológus Dankó Pistáról, akinek legszebb dalai a nevét viselő operett betétjeiként péntektől kezdve minden este felcsendülnek majd a kecskeméti színpadon. A daljátéknak nevezett operettek szövege sajnos, elég vérszegény. Csupa ismert fordulat, csupa könnyeket csorbító álromantika. Nem is a dialógusokból adódó hangulatok megelevenítését határozta el — igen helyesen és tapintatosan — a rendező, Udvaros Béla, hanem megnyirbálva, letompítva, a szentimentalizmusba hajló mese hangulatait inkább népi érzésvilághoz közelítő Dankó-nóták tiszta és őszinte hangulatát igyekezett uralomra juttatni a színpadon. Ha hinni lehet Dankó Pistáról közölt életrajzi adatoknak, a tiszaparti álmodozó életének a darabban megírt epizódja nem is így játszódott le. Joó Ilonka nem lett Dankó Pista felesége. Erről a keserű csalódásról szólanak a színészek által nagyszerű átéléssel tolmácsolt dalok is, de hát az operett ősi törvényei szerint valamiféle happy endet kellett kiagyalni, így aztán Blaháné (akinek alakja feltűnik Dankó Pista oldalán a darabban) ott a szegedi halásztanyán az utolsó jelenetben összedalolja a két fiatalt, Dankó Pistát és Joó Ilonkát. De mit is tehettek a librettóírók? A korszak társadalmi mozgásának leleplezését náluk jobban elvégezték a nagy kortársak, Móra, Tömörkény, Ady (hogy csak néhányat említsünk!). Dankó Pista élete egy népi dráma elemeivel sem szolgálhatott az íróknak, úgy hogy meg kellett elégedniük bizonyos operettsablonokkal és csak attól kellett óvakodniuk, hogy kirívóan disszonáns módon ne torzítsák el túlságosan Dankó Pista alakját....”

https://digital.kjmk.hu/Gallery/690509_Danko_Pista.pdf






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.