https://hu-hu.facebook.com/bnyfesztival/videos/199280068179862/
Piotr Beczala és Rost Andrea gálakoncert
operaáriák, duettek és operett dalok
2020. július 17. (péntek) 20.00
(esőnap: július 18., szombat)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Piotr Beczala korunk egyik legkeresettebb és legjelentősebb lírai tenorja, és legizgalmasabb férfiénekese, aki állandó vendég a világ vezető operaházaiban. A lengyel születésű művészt nemcsak hangja szépségéért, de minden ábrázolt karakter iránti lelkes elkötelezettségéért is tisztelik szerte a világon.
Beczala margitszigeti gálakoncertje előtt a londoni Királyi Operaházban Rodolfo szerepét énekli, tavasszal pedig a New York-i MET-ben Werther szerepét ölti magára. Budapesten partnere a kiváló magyar szoprán, a Kossuth- és Liszt-díjas Rost Andrea lesz, akivel Puccini, Verdi, Strauss, Lehár és Kálmán Imre leghíresebb és legszívhezszólóbb operaáriáit, duettejeit és operett dalait adják elő, felejthetetlen élményekkel ajándékozva meg a közönséget, amely első alkalommal láthatja őket együtt a Margitsziget nagyszínpadán.
Közreműködik: Magyar Állami Operaház Zenekara
Karmester: Halász Péter
Közreműködik: Rost Andrea
Az Operettszínház munkatársai: Figyeltünk, hogy ne maradjunk kettesben az ügyvezető igazgatóval - részletek az index.hu friss cikkéből
"A három, egy területen dolgozó, az esetleges retorzióktól tartó, ezért nevük elhallgatását kérő nő azután nyilatkozott az Indexnek, hogy megjelent cikkünk a Budapesti Operettszínházban több volt és jelenlegi munkatárs szerint elviselhetetlen légkörről, amelyért a nekünk nyilatkozók dr. Kriza Zsigmond korábbi ügyvezető igazgatót és Kiss-B. Atilla főigazgatót teszik felelőssé." ...
"Kriza Zsigmond kinevezése után egy évvel, a hivatalos kommunikáció szerint „feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira tekintettel, közös megegyezéssel” távozott az Operettszínházból; ezt cikkünk megjelenése előtt Kiss-B. Atilla is megerősítette kérdésünkre. A cikk megjelenése után ugyanakkor egy nyilatkozatban már azt mondta, Krizára távozása előtt „rávetült a gyanú árnyéka”...
"Az Indexnek most nyilatkozó volt munkatársak (akik nem azonosak korábbi megszólalóinkkal) egybehangzóan azt állítják, szakmai és lelki értelemben is borzasztó volt a Kiss-B. és Kriza által vezetett Operettszínházban dolgozni."...
"Mindhárman fél-háromnegyed évet bírtak ki a fenti körülmények között; állításuk szerint kettejüknek ennyi idő alatt semmilyen kapcsolata nem volt Kiss-B. Atilla főigazgatóval (mindketten azt mondják, egyszer ráköszöntek, akkor Kiss-B. is visszaköszönt), míg harmadikuk egyszer beszélt vele...De ezen kívül, mint mondják, Kiss-B. megközelíthetetlen volt, a neki szóló levelekre, kérelmekre állításuk szerint egyáltalán nem válaszolt."...
"Azt állítják, még olyankor is sikertelenek voltak a kommunikációs kísérleteik a főigazgatóval, ha a napi munkáról volt szó, ahhoz szerettek volna sürgős aláírást kérni, vagy ha a színház működése szempontjából létfontosságú ügyekről akartak egyeztetni. „A nemtörődömségével akadályozta a munkavégzésünket."...
"Úgy vélik, Kiss-B.-nek tudnia kellett a színházban uralkodó, sokakat megviselő légkörről, hiszen munkáltatóként hozzá érkezett be a rengeteg felmondás. Azt is elmondják, ők semmiféle vizsgálatnak nem látták nyomát a színházban, noha Kiss-B. korábbi cikkünk megjelenése után azt állította, kivizsgáltatta a szexuális zaklatásra vonatkozó panaszt."...
"Kerestük Kiss-B. Atillát és Kriza Zsigmondot is az elmondottak kapcsán...Kiss-B. Atilla hétfői megkeresésünkre azóta sem válaszolt (ahogy korábban, a vizsgálatra vonatkozó kérdéseinkre sem)."...
"A színházat fenntartó Emberi Erőforrások Minisztériuma június 11-én közölte: „Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter utasítására felállt egy bizottság, amely kivizsgálja, hogy a Budapesti Operettszínház főigazgatója megtett-e mindent az adott ügy tisztázásával kapcsolatban.” A vizsgálatról azóta nem közöltek újabb információt."
MAGYAR KINCSEK BÉRLET 3 nagyzenekari koncert a Pesti Vigadóban
2021. január 9. 19.30 Pesti Vigadó A bécsi operett ezüstkorának két mesterét, Lehár Ferencet és Kálmán Imrét Magyar Kincsek programján szerepeltetni egyszerre tűnhet meglepő – és mégis teljességgel indokolt döntésnek, hiszen műveik könnyed nemzetközisége és a büszkeségünkre alapos okot szolgáltató magyaros jellege egyaránt közismert. Világhódító operettjeik dallamai jószerint időtlen népszerűségnek örvendenek, s ezt a programon Farkas Róbert vezényletével felhangzó zenekari számok éppúgy érzékletesen bizonyítják majd, akárcsak azok a primadonnai magándalok, amelyeknek megszólaltatója a tehetségét már az operett világában is megbámultató Miklósa Erika lesz.
Az operett-részletek mellett két különleges Lehár-szerzemény is szerepel a programban: az1888-ban, alig 18 esztendősen komponált Concertino, amelynek szólistája a zenekar koncertmestere, a többszörös versenygyőztes Miranda Liu lesz; valamint a nevezetes Arany és ezüst keringő, amely 1902-ben a zeneértő és művészetpártoló arisztokrata hölgy, Pauline von Metternich (Metternich kancellár unokája és az ördöglovas Sándor Móric gróf leánya) bécsi báljára íródott.
I. koncert: 2021. január 9. 19.30 Pesti Vigadó
Magyar Kincsek - Operettek világa
LEHÁR: A bálványférj – nyitány
LEHÁR: A víg özvegy – szvit
LEHÁR: A mosoly országa – Vadrózsák keringő
LEHÁR: Concertino hegedűre és zenekarra
-szünet-
KÁLMÁN: Csárdáskirálynő – nyitány
KÁLMÁN: Csárdáskirálynő – Heia, in den Bergen
KÁLMÁN: A Montmartre-i ibolya – Du Veilchen von Montmartre
LEHÁR: Giuditta – keringő
LEHÁR: Giuditta – Meine Lippen, die küssen so heiss
LEHÁR: Arany és ezüst keringő, op. 79
KÁLMÁN: A chicagói hercegnő – Medley
Közreműködik:
Miranda Liu – hegedű, Miklósa Erika – ének
Concerto Budapest
Vezényel: Farkas Róbert
Előzmény:
http://momus.hu/forum.php?act=new&forumcat=409&msgcount=1851#340424
-
Magyar Nemzet, 1959. január 8.
Megérkezett Párizsból Kristóf Károly színpadi szerző és Rékay Miklós karmester, akik a Châtelet Színház vendégeiként a Rose de Noël című operett bemutatóján vettek részt. A Budapesten és Losoncon játszódó operett Kristóf Károly Első szívdobbanás című szövegkönyve nyomán készült, rendezte Maurice Lehman, zenéjét Lehár melódiáiból Rékai András állította össze. A párizsi lapok meleg hangon emlékeztek meg a magyar zeneszerzőről és a róla szóló posztumusz daljátékról.
-
Film Színház Muzsika, 1959. február 20.
A párizsi Châtelet Színház nagy sikerrel játssza a Rose de Noël (Karácsony rózsája) című látványos operettet. A magyar rádió még hangjáték formájában közvetítette régebben: Az első szívdobbanás címmel. Az operett szövegét Kristóf Károly librettója alapján Raymond Vincy alkalmazta színpadra, zenéjét pedig Lehár Ferenc hagyatékából a nemrég elhunyt Rékay Miklós állította össze.
A történet két részből és 18 képből tevődik össze, színhelye: Budapest és Losonc, 1896-ban.
A francia közönség nagy tetszéssel fogadta Lehár muzsikáját és a hangulatos szöveget. Nicole Brossin és André Dassary, az operett két főszereplője.
-
1959. június 15., Petőfi Rádió 19.15 – 19.45-: Részletek Lehár Ferenc Az első szívdobbanás c. operettjéből:
"HÉTFŐN ESTE közvetíti a Petőfi-rádió Lehár Ferenc— Kristóf Károly Az első szívdobbanás című, Párizsban színre került operettjének helyszíni felvételeit André Dassary, Nicole Broissin, Rosine Brédy és Henri Bédex közreműködésével, Félix Nouvolone vezényletével, a Châtelet színház zenekarával.
- 1959. július 29. Esti Hírlap
□ 250. JUBILEUMI ELŐADÁS volt szombaton este a párizsi Châtelet Színházban Lehár Ferenc Az első szívdobbanás című poszthumusz operettjéből.
Az együttest a jubileum alkalmából táviratban üdvözölte Budapestről Kristóf Károly, a szövegkönyv írója, s a zenei feldolgozó, Rékay Miklós özvegye.
-
Esti Hírlap, 1959. október 21.
HÁROMSZÁZÖTVENEDSZER került színre a múlt hét csütörtökjén párizsi Châtelet Színházban Lehár Ferenc —Rékay Miklós—Kristóf Károly „Az első szívdobbanás” (Rose de Noël) című operettje. A ritka jubileumot 350 gyertyás tortával, s a színház Szajna-partra néző büféjében rendezett koktélpartival ünnepelték.
-
1959. november 22. Esti Hírlap
„A karácsony rózsája” - Párizsban
400 ... Ma este a párizsi Châtelet Színházban négyszázadszor kerül színre Lehár Ferenc—Kristóf Károly „Az első szívdobbanás” (Rose de Noël) című operettje André Dassary főszereplésével.
-
Esti Hírlap, 1960. január 8.
A LYONI OPERAHÁZ karácsonykor bemutatta Lehár—Kristóf—Rékay Az első szívdobbanás című daljátékát.
-
Esti Hírlap, 1961. december 24.
Magyar operett belgiumi bemutatója
Lehár Ferenc—Kristóf Károly—Rékay Miklós: Az első szívdobbanás című operettjének ma este van a belgiumi bemutatója. Charleroi városban, a Szépművészetek Palotájában adják először a darabot, Maurice Lehmann rendezésében, V. Avaert vezényletével. Rose de Noël (Karácsony rózsája) a francia címe.
-
Esti Hírlap, 1962. március 27.
□ AZ AVIGNONI OPERAHÁZ szombaton este nagy sikerrel mutatta be Lehár Ferenc—Rékay Miklós—Kristóf Károly: Az első szívdobbanás című daljátékát. A tenorfőszerepet Henri Gui énekelte, aki legutóbb a bécsi operaházban vendégszerepeit a Pélléas és Mélisande díszelőadáson a Debussy-ünnepség alkalmából.
A híradásból úgy tünik ki, hogy csak Lehár műveiből áll össze a koncert ének-zenei anyaga. Persze, amíg nem kapunk műsor-részletezést, egyelőre csak találgathatunk...
2020. szeptemberében a Drezdai Operház műsorára került Ábrahám Pál egyik elfeldett operettje (2017-ben lett felújítva német nyelven)
MÄRCHEN IM GRAND-HOTEL
Lustspiel-Operette in zwei Akten mit einem Vor- und Nachspiel
Libretto von ALFRED GRÜNWALD und FRITZ LÖHNER-BEDA | nach ALFRED SAVOIR | Musik von PAUL ABRAHAM | semiszenische Aufführung |
AUSVERKAUFT - EVENTUELL RESTKARTEN
26. September 2020
Ein elegantes Hotel an der Côte d’Azur, in dem sich internationales Publikum tummelt und europäische Adelige bei Jazzbandmusik Heiratspläne schmieden – vom emsigen Personal bestens versorgt mit Cocktails. Auf den ersten Blick nicht ungewöhnlich. Doch nichts ist wie es scheint. Der schüchterne Kellner Albert, der eigentlich Hotelerbe ist, verliebt sich Hals über Kopf in die aus ihrem Land vertriebene, mittellose spanische Prinzessin Isabella, die wiederum einem österreichischen Prinzen versprochen ist. Material genug für einen echten Hollywoodfilm – folgt man den Argumenten von Marylou, Tochter des vor dem Bankrott stehenden amerikanischen Filmproduzenten Makintosh. Die selbstbestimmte, moderne Frau hat sich in den Kopf gesetzt, die Firma ihres Vaters vor dem Ruin zu retten, platzt mitten ins Geschehen und wirbelt mit ihrem Unverständnis für die längst überholten Werte der alten Welt die fragile Ordnung der feinen Gesellschaft durcheinander. Das Grand-Hotel steht Kopf: wer schnappt sich wen, und wie wird der Film ausgehen?
Getragen durch Paul Abrahams vielseitige Musik – von Walzer bis Foxtrott, von Tango bis Jazz – entsteht ein lustvolles Verwirrspiel à la Hollywood. Der Witz der Handlung, wie auch die Partitur, sonnen sich noch im Abglanz der untergegangenen Weimarer Republik. Von Berliner Bühnen verbannt, bringen Abraham und seine Librettisten diese parodistische Liebeserkärung an die Absurditäten der Operette 1934 bereits im Exil auf die Bühne.
Ugyanez az operett egyébként a Hamburgi operaházban is műsorra kerül az ősszel (egyébként ez 2020. májusában lett volna eredetileg)
Köszi szépen az információt.
Kizárólag Lehár operettek kerülnek műsorra?
Balatonfüred, 2020. július 25., szombat
Anna-fesztivál
Gyógy téri nagyszínpad, 20.30 óra
Operettgála
a Magyar Állami Operaház magánénekeseivel és balettkarával.
Repertoáron a 150 éve született Lehár Ferenc művei.
Rendező: Káel Csaba
Apáti Bencének kétségkívül igaza van. Mint írja: Hujber Ferenc "nem egy könnyű ember" és az is igaz, hogy zaklatták SZFE-n. Részlet Hujber Ferenc wikipédia szócikkéből: "2013 júliusában Hujber egy interjúban bevallotta, hogy annak idején vásárolta érettségijét, melyre szüksége volt ahhoz, hogy színművészeti főiskolára felvételizhessen, továbbá diplomamunkáját is plagizálta. A Színház- és Filmművészeti Egyetem vizsgálatot indított, a vizsgálat lezártáig az egyetem vezetősége nem kívánja kommentálni az ügyet." Más: "Hujbert letaglózta, hogy a Blikk szerint megtarthatja a diplomáját." és "...az állítólagos hamis érettségivel kapcsolatban rendőrségi feljelentést tettek." forrás: hvg.hu. Más: Hujber Ferenc itthagyott bennünket és Kanadába költözött. forrás 444.hu Más: Kábítószer birtoklásának vétsége miatt vádat emeltek Hujber Ferenc ellen. forrás: origo.hu Más: A Story magazin szerint Hujber ellen vádat emeltek könnyű testi sértés miatt. A napokban kellene megjelennie a bíróságon, de Kanadába költözött. forrás: story / hvg.hu. További információk egy valóban hiteles személyiségről femina.hu-n. Nagy gratula a balettigazgatónak véleményvezérnek! A hiteles, megfelelő embert találta meg a megfelelő ember. Miként zsák a foltját.
Apáti Bence "szemöldökhúzogató" pikirt cikke, amelyet alább majd idézek, lehet hogy helyt is állna.
Felteszem azonban a kérdést, hogy miután épp Apáti jelenlegi anyaszínháza a "Budapesti Operettszínház" sem mentes a zaklatási botrányoktól, sőt Kiss B. Atilla főigazgató meggyőzően a nagyközönség előtt nem tudta tisztázni mégcsak kétharmados többségben sem magát, sem az "embereit" a zaklatási ügyekben, így van-e létjogusltsága Apáti cikkének. (A minisztériumi vizsgálat biztos Kss B. javára zajik?,zajlott...?).
Ugyanakkor mindannyian jól emlékszünk még Kerényi Miklós Gábor hetedhét világra szóló fenekelős és stb. bot-rányára, bot-lására. Erről a Kerényi Miklós Gáborról az a hír járja, hogy a jelenlegi operettszínházi főigazgató, -aki az MMA elnökségi tagja-, szóval eme "fedhetetlen" előélet után az elhíresült rendezőt az MMA-ba vitte be akadémikus jelöltnek. (Egyáltalán az operettszínházi főigazgatói állás nem összeférhetetlen-e az MMA befolyásos tisztségével, és a kultúrpolitikával való szoros összefonódással(?), nem illett vona-e már magát ama tisztség alól elegánsan felmentenie? Egyébként az MMA ha csak egy ilyen esettel szemben is megengedő, akkor mennyire mérvadó és hiteles irányítója a MAGYAR KULTURÁLIS ÉLETNEK. Vagy ott, ahol és akik ezt eldöntötték, (a jelenlegi MMA elnökkel együtt) nem is hallottak erről a Kerényi-ügyről?
Az alábbiakban olvasható Apáti Bence sorainak részlete, illetve a bemásolt hivatkozást mellékeltem.
https://www.origo.hu/itthon/20200709-apati-bence-hujber-ferenc-szinhaz-es-filmmuveszeti-egyetem.html
"Apáti Bence: Kussolás van"
a Budapesti Operettszínház balettigazgatója, a Magyar Nemzet főmunkatársa a Hír TV internetes oldalán írt a botrányról. Egészen pontosan arról, hogy a magát függetlennek és objektívnek mondó ellenzéki propagandasajtó, az Indextől a 24-ig, a hvg-től Soros blogjáig fülét-farkát behúzva hallgat az ügyről. Apáti Bence írásából közlünk két fontos részletet.
"...Hujber Ferencnek most megszületik egy olyan bejegyzése, amiben testszégyenítésről, megalázásról, hatalommal való visszaélésről számol be. Ráadásul személyes tapasztalati alapján. Ennek azért akár lehetne hírértéke is a függetlenobjektív sajtóban, hisz Hujber pont arra mutat rá, amit Upor László már több interjúban is megpróbált tiszta erőből megcáfolni, jelesül, hogy a Színművészeti Egyetem finoman szólva sem patyolattiszta zaklatást ügyek tekintetében. Erre mit látunk, érzünk tapasztalunk?"
"
Csak néma csendet, és egy több napos hulla bűzét. Második napja szaglik ez a 1995-ből előhúzott hulla, de a haladó sajtómunkások úgy látszik egytől egyig elkapták a koronavírust - ismert, hogy a COVID-19 egyik kísérő tünete a szaglás elvesztése - nem éreznek semmilyen hullabűzt, és ezért nem akaródzik nekik tollat ragadni.
Kussolás van."
Szinetár Dóra 27 év után elszerződik az Operettszínháztól Kálomista Gábor Tháliájába. Részletek a Magyar Narancs interjújából (a teljes interjú a print változatban olvasható el):
Szinetár Dóra: "Egyrészt úgy tűnt, hogy a jelen vezetésnek nincs rám szüksége, és az ízlésünk, a művészeti elképzeléseink is egészen eltérőek. Másrészt, és ez volt a döntő szempont, kaptam egy visszautasíthatatlan ajánlatot. Sosem hívtak még tagnak másik társulatba, az elmúlt harmincnégy év alatti rengeteg szerepem mindegyike egyszeri felkérés volt." (...)
"Az Operettszínház balettigazgatójának (Apáti Bencének – C. D. = Czenkli Dorka/ManCs - ED) ezerszer durvább megnyilvánulásai vannak közszereplőként, a kinevezésekor mégsem kérdezte meg senki, miért nem mondunk fel zsidók, melegek, másként gondolkodók, és mindenki, akiket hol burkoltan, hol egyértelműen elítél hetenként egy élő tévéadásban. A Tháliában többek közt Molnár Piroskával, Zayzon Zsolttal, Tamási Zolival játszhatok együtt Béres-, Valló- és Tarnóczi-rendezésekben, ráadásul nagyon tisztességes fizetésért. Ez elsősorban Kálomista Gábor érdeme. A társulat nagyon szereti, és láthatóan a színházba semmit sem visz be az egyéb dolgaiból. Úgy érzem, nem tisztem az életének a közös munkánkon kívül eső részét megítélni. Szeretném olyan munkából eltartani a három gyerekemet, amely szakmailag kihívás, de emberileg nem kell belehalni. Hiszem, hogy jó lesz ott nekem."
"Bármi is lesz a (operettszínházi - ED) vizsgálat eredménye, 2020-ban ez egy vállalhatatlan történet. Vannak férfiak, akik nem veszik észre, hogy a világ megváltozott, hogy az, ami egykor két fröccs mellett jó kis kansztori volt, ma már hál’ istennek jogtalan, jogsértő, büntetendő magatartás. Vannak helyzetek, amikor tudni kell azt mondani, hogy elnézést, hibáztam, levonom a konzekvenciákat. De láthatóan nem így történik. Pedig egyszerű és világos a képlet, bármit is kommunikál most a vezetőség például olvasópróbákon a színház és a társulat bemocskolásának szándékáról. A dolgozók jó része csak túlélni próbál, mert félnek a retorziótól, féltik a jövőjüket."
Az interjúra reagált Apáti Bence operettszínházi balettigazgató illetve üzent Szinetár Dórának: A bíróságon találkozunk! (mno.hu)
„Ezt az aljas és vérlázító hazugságoktól hemzsegő mondatot bírta válaszolni arra a kérdésre Szinetár Dóra művésznő, az Operettszínház tagja a Magyar Narancs című hetilap újságírójának kérdésére, hogy miképpen bírja a gyomra, hogy bír tükörbe nézni, úgy, hogy a hírhedt fideszes, Kálomista Gábor színházába fog szeptembertől elszerződni” – olvasható Apáti Bence legújabb blogbejegyzésében.
Apáti Bence kijelentette blogbejegyzésében, melyet IDE KATTINTVA is elolvashatnak:
„Szinetár Dóra! Szavaid természetesen nem maradhatnak következmények nélkül. Hazudtál, megrágalmaztál. (…) Nem kérdés, hogy be foglak perelni. A bíróságon találkozunk.”
Nyáresték Budapesti Operettszínház módra
SZABAD ÉG ALATT
Zenés találkozások a Budapesti Operettszínház sztárjaival
Sajtóesemény - összefoglaló
/Operettszínház.hu/
Ismerős dallamok és operettsztárok felszabadult jó hangulatban - a Budapesti Operettszínház június 30-án ízelítőt adott nyári koncertsorozatából, mellyel júliusban újraébred "tavaszi álmából" a Színház. A nézők és a művészek egyaránt nagyon várják az előadások visszatérését, így a hosszú szünet utáni első színpadra lépés friss energiái már a tegnapi sajtóeseményen is érezhetőek voltak. Négy szereposztásban, kilenc estén keresztül, népszerű operett-, és musicalrészletek - ez a teátrum nyári "koktélajánlata". Maga a helyszín is kuriózum, hiszen a Pesti Vármegyeháza klasszicista udvarán csendülnek fel a legszebb dalok, amiről talán kevesen tudják, hogy rendkívüli akusztikai adottságokkal rendelkezik. Emellett közeli, családias hangulatban láthatja a közönség kedvenc művészeit, valódi találkozás élményével, ahol az előadás alatt kialakul egy különleges kapcsolat a nézők és a fellépő művészek között.
"A csodálatos helyszín a Vármegyeháza patinás szívében található" - mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a sajtótájékoztatón. - "Ez egy ékszerdoboz hangulatú félig zárt tér, amely felül nyitott, így ki tudunk menni a szabad ég alá, de körben zárt, ezáltal remek akusztikával rendelkezik, tehát nem is szorul hangosításra."
A főigazgató arra is kitért, hogy a hosszú bezártság után milyen fontos a találkozás a művészek és a nézők között. - "A pandémiás időszak mindannyiunkat próbára tett. Próbára tette a türelmünket, az egymásba vetett bizalmunkat, a hitünket, a kitartásunkat. Azt gondolom, hogy az Operettszínház remekül állta és állja a próbát. Sikerült a közalkalmazott dolgozóinknak és művészeinknek megélhetést biztosítani, és biztonságban tudhatták magukat a szabadúszó művészeink is, akik hűségesen teljesítettek az Operettszínház irányába.
Egyedülálló módon sikerült egy olyan forrást elkülöníteni, amely biztosítja megélhetésüket egészen szeptember végéig." - mondta el beszédében. "A csoda az előadók és a közönség között jön létre valahol félúton, és ezekre a találkozásokra lassan sort tudunk keríteni." - tette hozzá Kiss-B. Atilla.
[…] - "A Vármegyeháza udvarán vetített hatások egészítik ki a látványt."- folytatta Somfai Péter műszaki igazgató. "Közel visszük a közönséghez az előadást, az akusztikus produkció szinte együtt lélegzik a nézőkkel."
A sajtótájékoztató kellemes nyitóhangulatát Janza Kata és Szabó P. Szilveszter duettje teremtette meg az Elisabeth című musical egyik részletével. Elhangzott Kálmán Imre Marica grófnő című operettjéből a Hej, cigány Dolhai Attila előadásában, végezetül pedig Dancs Annamari és Laki Péter perdült táncra a "Cintányéros cudar világ" közkedvelt slágerével.
Óóó, ez nem számít. Az számít, hogy az Operettszínház teljes vezérkara aláírta a SZFE kinyírását ... NER-konform átalakítását párt(fog)oló nyilatkozatot. Az sem gond, hogy vélhetően egyikük sem SZFE-n végzett: 1 db. operaénekes, 2 db. karmester, 1 db. jobboldali véleményvezér balett-táncos. Minden bizonnyal anélkül is jól ismerik az Operettszínház SZFE működését, szellemiségét. Ha Kriza Zsigmond még az Operettszínház kötelékébe tartozna, nem kétséges, ő is aláírta volna a nyilatkozatot. Ő csak tudja, micsoda fertő van ott ... mármint a SZFE-n.
Nagyon kapós lett ez a metoo is, jön az Eszenyi-effektus vol.2.
Dschainah, das Mädchen aus dem Tanzhaus c. Ábrahám operett vezérdala, Tobias Bonn előadásában https://www.youtube.com/watch?v=8LTBJnufBZ4
Tegnap a harmadik résszel lezárult Huszka-emlékműsor (Dankó Rádió - "Az a szép") adásának ismétlése apropóján ide is beírom a 83 éves zeneszerzővel készült interjú szövegét, amelyet 1960-ban bekövetkezett halála előtt alig több mint egy évvel publikált a hírlap:
A 83 éves Huszka Jenő moszkvai sikeréről és emlékeiről
- Esti Hírlap, 1958. december 24.
A könnyű zene budapesti hívei az elmúlt nyáron igen sokat tapsoltak az Aranyvirágnak, Moszkvából pedig olyan hírek érkeznek, hogy a Lili bárónő estéről estére táblás házakat vonz. Erről beszél Huszka Jenő.
— A moszkvai bemutatóra néhány balettszámmal, egy palotással, s a bonviván számára egy nagyáriával bővült a zenei anyag. Akik már látták, elmondják, hogy ragyogó kiállításban került színre a Lili bárónő. Kár, hogy a moszkvai televízió hullámai még nem érnek el hozzánk.
Az Aranyvirág sikerét hozzuk szóba:
— Az Aranyvirág egy kicsit mindig az ifjúságomra s ami ezzel szorosan összefügg: a Balatonra emlékeztet. A Bob herceg 1902. évi bemutatója után történt, hogy Beöthy László, a Király Színház akkori igazgatója a következő őszre darabot rendelt tőlem. A téma: Nápoly és a tenger volt. Soha nem jártam ekkor még tengerparton, hisz annyi pénzem sem volt, hogy zongorát vehettem volna.
A Bob herceget is úgyszólván hangszer nélkül írtam meg. Valamiféle tengerélményre azonban mindenképpen szükségem volt, ezért, leutaztam a Balaton mellé, Fonyódra. Éppen naplementekor érkeztem a tóhoz; a víz vadul hullámzott. Estére már csak úgy zsongtak bennem a melódiák,így lett a Balaton „társszerzőm“. Fonyódot különösen megszerettem, talán éppen hangulati gazdagsága miatt. A Lili bárónő dallamainak legtöbbjét itt komponáltam, a Mária főhadnagyot pedig teljes egészében.
— Sokszor és sokan kérdezik tőlem, hogy mi indított el a zeneszerzői pályán. Furcsának tűnik, de egy nyolcéves koromban szerzett élményemet tartom e tekintetben a legdöntőbbnek. Akkor voltam életemben először színházban. Offenbach Orfeusz a pokolban című operettjét játszották. A zene leírhatatlan hatást tett rám. Valósággal átalakította benső énemet. Offenbachot ma is nagyon szeretem. A bécsi operettiskola például soha, semmiféle hatással nem volt rám. Offenbachtól tanultam meg, hogy a jó operettmuzsikának lírainak és drámainak kell lennie egyszerre.
Muzsikám fő erejének a magyar levegőt, a magyar jelleget tartom. Budapestet a századforduló idején importoperettekkel árasztották el. Akkoriban az angol táncoperett dívott. Váratlanul hatott, hogy egy fiatal zeneszerző magyar zenét mert írni.
— További tervek? ... Ezzel mindig tele a tarsolyom. Füredi barátaim szüntelenül kérnek, hogy komponáljak egy Füredi emlék című dalt. Bevallom, mostanában állandóan ez a téma foglalkoztat, mert valami olyan dalt szeretnék írni, ami méltó ehhez a kedves hangulatú, patinás fürdőhelyhez, ahol — ifjúságomban és idősebb koromban egyaránt — olyan sok szép órát töltöttem el — fejezi be visszaemlékezéseit a nyolcvanhárom éves mester.
H. L.
Große Operette von Paul Abraham„Dschainah. Das Mädchen aus dem Tanzhaus“ Moderation: Stefan Lang
KONCERT | Sendung am 27.06.2020 um 21:00 Uhr
Sendung am 27.06.2020 um 21:00 Uhr
„Madama Butterfly als Operette in Vietnam! – Paul Abrahams musikalisches Liebesabenteuer eines französischen Marineoffiziers mit einer Dschainah, der vietnamesischen Variante einer japanischen Geisha, ist eine wilde Mischung aus Puccini, Puszta und Jazz.”
Aufzeichnung vom 22. Dezember 2019 in der Komischen Oper Berlin
Paul Abraham
Dschainah. Das Mädchen aus dem Tanzhaus
Große Operette in zwei Akten auf ein Libretto von Alfred Grünwald und Fritz Löhner-Beda
Bühnenpraktische Rekonstruktion von Henning Hagedorn und Matthias Grimminger
Dschainah – Hera Hyesang Park
Pierre Claudel – Johannes Dunz
Hortense Cliquot – Zizie de Paris
Yvonne – Mirka Wagner
Baron Bogumil Barczewsky – Dániel Fiko
Erzähler – Klaus Christian Schreiber
Chorsolisten der Komischen Oper Berlin
Chor der Komischen Oper Berlin
Orchester der Komischen Oper Berlin
Leitung: Hendrik Vestmann
Az ország egyik legrégebbi társadalmi eseményét mindenképp szerette volna megrendezni a város, ezért a végsőkig kivárt a döntéssel, de a jelenlegi környezetben nem tudnák a megszokott színvonalon megtartani az Anna-bált, így az elmarad – olvasható Balatonfüred Város Önkormányzatának hivatalos közleményében.
A szívkórház előtti téren felállított nagyszínpadon viszont megrendezik a hagyományos Operagálát, amelyen világhírű darabokból csendülnek fel részletek, előtte egy nappal pedig a Magyar Állami Operaház művészei lépnek fel a Gyógy téren. Az eredetileg a bálra tervezett, Káel Csaba rendezte operett műsor rendhagyó módon ezúttal szintén a szabadtéri színpadon lesz látható.
A július 21–25. között zajló Anna-fesztivál keretében idén nyolcadik alkalommal a Hagyományok Házával közösen megrendezi a város a prímásversenyt is. A megmérettetésen a hagyományos magyar népzenét játszó fiatal hegedűsök zenélnek, a legjobb produkciókból és meghívott előadók műsorszámaiból gálakoncert is lesz a Gyógy téren felállított nagyszínpadon.
Bár a 195. Anna-bál elmarad, a bálozni vágyó 18 éves balatonfüredi lányok nem maradnak le a patinás eseményről, hiszen a város meghívja őket a jövő évi Anna-bálba.
5 perc reflektorfény - Bojtos Luca
/operett.hu/
1) Milyen színészként az életed a négy fal között? Általában véve is, és a jelenlegi helyzetben.
Általában ezerrel pörgök, újabb és újabb impulzusokat igénylek (társaságkedvelő vagyok, szeretek szórakozni), de egy idő után a mozgalmas időszakot mindig felváltja egy befelé forduló korszak; elcsöndesedésre, énidőre van szükségem.
Ilyenkor bezárkózom, és intenzívebben reflektálok magamra és a környezetemre, többet olvasok, jógázom, más figyelemmel hallgatok zenét, keresek-kutatok. Elfogadtam, hogy ez is egy ilyen időszak. Most újra van lehetőségem elmélyülni egy-egy tevékenységben, anélkül, hogy bármi megzavarna. Szelektálni, átgondolni, mi, ki fontos, értékes, és hogyan lesz tovább. Persze hiányoznak a szeretteim és a színház, és aggódom azokért, akiknek érzelmi és egzisztenciális bizonytalansággal kell szembenézniük, de bízom benne, hogy hamarosan véget ér ez az időszak, és talán picit bölcsebben térünk vissza a hétköznapokba; jobban fogjuk tudni értékelni az eddig természetesnek vett dolgainkat és tisztábban látni, mi az, ami valóban fontos.
2) Mi a legkedvesebb emléked gyerekkorodból?
Huh, rengeteg van! Csodaszép gyerekkorom volt, csodálatos családom van! Rengeteget kirándultunk, utaztunk, ó, és a balatoni nyarak! Iszapvárépítés, szentjánosbogár-vadászat, a táborozások, faházikó- és hókunyhóépítés... és anyu verset olvas, apu vicces kitalált történeteket mesél, biciklizni tanít. A bátyámmal sok csínyt elkövettünk, inkább az öccse voltam, mint a húga; vele minden izgalmas kaland volt! A színházba is akkoriban szerettem végérvényesen bele; 6 éves voltam, amikor először játszhattam az Operettszínházban, A muzsika hangja című előadásban. Akkor újították fel a színházat, mi pedig a próbák között a folyosókon bújócska-fogócskáztunk. Mindennek annyira más illata volt, és mindenki olyan kedves volt velünk! Csupa móka és felszabadultság volt ebben a varázsvilágban létezni...
3) Szakma vagy magánélet? Miként tudod összeegyeztetni a kettőt?
Egyikről sem tudnék, és nem is szeretnék lemondani; a barátaimról, a kapcsolataimról, a velük töltött minőségi időről, az énidőről és a színházról sem. Egyik sincs a másik nélkül. Szeretnék minél többet tapasztalni, érzékelni és megélni az életemben; szenvedélyesen élni. A színházban is a világ megismerése foglalkoztat a legjobban, mindig szeretnék valami újat megtudni és megérteni az életről, az emberek működéséről és kapcsolódásukról. Szerencsére azok, akik közel állnak hozzám elfogadják, hogy időnként eltűnök, tudják, hogy most máshol - a színházban, a próbán, a szerepemen - van a fókuszom, nincs ebből sértődés vagy félreértés. Üzennek, hogy szeretnek, várnak, majd jelentkezzek. Innen is köszönöm nekik, és ölelem őket! Értik, hogy ilyen az életem, így működöm, és ezzel együtt fogadnak el.
4) Meséld el a legkedvesebb és a legkínosabb színházi élményedet!
Érdekes, hogy kinek mi jut ilyenkor az eszébe... szerintem ez mindig változik.
A legkedvesebb... azok a pillanatok versmondáskor, amikor egyedül állsz az üres térben, nincs kellék, nincs fogódzó, nincs semmi, csak te vagy egyedül a hangoddal, az arcoddal, a szemeiddel, épp akkora a tér, és olyan közel vannak a nézők, hogy még pont be tudsz fogni mindenkit, és vinni őket magaddal.
Huh, ha ez sikerül, akkor érzed, hogy történt valami. Az varázslat.
A legkínosabbat sosem mondanám el, remélem, csak az tudja, aki ott volt, és akinek úgy éreztem, muszáj elmondanom. De! A Cirkuszhercegnőt próbáltuk a Miskolci Nemzeti Színházban, volt egy akrobatikus, karika dobálós, énekes-táncos számunk. A rendező azt kérte, hogy próbáljuk meg még egyszer, több energiával; nekem nem kellett kétszer mondani, a karikát olyan lendülettel pörgettem meg, hogy az egyenesen a zenekari árokban landolt. Szerencsére senkinek sem esett baja!
5) Szerinted mi egy színész legfontosabb erénye?
Manapság az emberek nem figyelnek egymásra, sem magukra; olyan könnyen ítélkezünk, véleményezünk, és címkézzük fel egymást. Több megértésre, türelemre és elfogadásra lenne szükség. Hiszek abban, hogy alapvetően senki sem gonosz, és a hibák megbocsáthatók, ha beszélünk róluk, és jobban megértjük egymást. Fontos feladatunknak gondolom kimozdítani a nézőket a komfortzónájukból, kapcsolódásra, gondolkodásra, párbeszédre bírni, nyitottabbá tenni, bevonni és érzékenyíteni őket. Így egy kicsit közelebb kerülhetnénk egymáshoz, és megérezhetnénk valamit abból, hogy mi is az ember, mennyiféleképpen látjuk a világot, és hogy nem vagyunk egyedül.
+1 Meséld el a kedvenc viccedet, vagy humoros anekdotádat!
,,És ámulok,
hogy elmúlok"
/J. A./
Elég furcsa a humorom... Lehet, hogy nem is vagyok annyira vicces... Mégis elhalmoznak szubrett es komika szerepekkel...
Az interjút készítette: Bánkövi Dorottya
5 perc reflektorfény - Kocsis Dénes
/operett.hu/
1) Milyen színészként az életed a négy fal között? Általában véve is, és a jelenlegi helyzetben.
2) Mi a legkedvesebb emléked gyerekkorodból?
3) Szakma vagy magánélet? Miként tudod összeegyeztetni a kettőt?
4) Meséld el a legkedvesebb és a legkínosabb színházi élményedet!
5) Szerinted mi egy színész legfontosabb erénye?
A Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) topicjában (1968. sz.) olvasott hír:
Ábrahám Pál Dschainah - das Mädchen aus dem Tanzhaus című operettjének felvételét /Komische Oper Berlin/
2020. június 27-én, 21 órakor sugározza a Deutschlandfunk Kultur.
Itt meghallgatható majd: https://www.deutschlandfunkkultur.de/.
*Ez az Ábrahám Pál operett már nem Kemény Egon zenekari hangszerelésével jött létre.
Elkezdődtek a Marica grófnő próbái az Operettszínházban
ORIGO2020.06.18. 17:18
Elindult a Budapesti Operettszínház Marica grófnő című előadásának olvasópróbája. A nagyszínpadi bemutató három szereposztása utoljára a járvány előtt találkozhatott személyesen.
Megkezdődött a Marica grófnő című előadás olvasópróbája a Budapesti Operettszínházban. A társulatot elsőként Kiss-B. Atilla főigazgató üdvözölte, és megköszönte a művészeknek a járvány időszaka alatti folyamatos művészeti együttműködést és az innovatív tartalmakat, melyeket az Operettszínház közönsége az online felületeken követhetett. Így a veszélyhelyzet alatt sem állt le a Budapesti Operettszínház művészeti tevékenysége: más formában, új felületen, de továbbműködött a lehetséges kereteken belül.
Kálmán Imre operettjét Bozsik Yvette rendező-koreográfus viszi színre az új évadban. A tavalyi sikeres János vitéz-előadás után Bozsik Yvette már „ismerősként” köszöntötte a társulatot. A Marica grófnő-t is ő viszi színre rendező-koreográfusként.
A Marica grófnő szövegkönyve Orbán János Dénes írói közreműködésével visszanyúl az eredeti német szöveghez, valamint az 1924-25-ös Harsányi Zsolt-féle szövegkönyv alapjaihoz. A jó hangulatú olvasópróba előtt bemutatkozott ifj. Zsuráfszky Zoltán koreográfus is, aki a néptánc tiszta forrását szeretné majd az adott színházi kontextusra adaptálni. A Tündérkertben szerinte „embertáncot” fognak járni. Az előadás karmestereként Pfeiffer Gyula főzeneigazgató mellett egy ifjú tehetség, Dobszay Péter mutatkozik be.
Tud valaki az Operettszinhaz kozonsegenek atlageletkorarol vagy keszult errol felmeres? Tartok tole, hogy magasan reprezentalt a veszelyeztetett (elet)korosztaly ...
Azt tudjátok, hogy az operettszínházban, hogy fogják tartani a 1.5 méteres távolságot? A jegy.hu-n, úgy nézem minden ülésre ültetnek embereket. Úgy tűnik a cél, hogy a nyájimmunitás kialakuljon, tehát a lakosság 60%-a vagy több átessen a víruson. Persze ezt nem mondják ki... ráadásul szeptember után a covid még fel is fog erősödni...
Exkluzív interjú a két egykori operettszínházi dolgozóval a munkahelyi zaklatásokról (RTL Klub, 2020. június 15.)
Folyamatos zaklatásokról és megaláztatásokról mesélt több egykori operettszínházi dolgozó is. A Fókusznak exkluzív interjút adott az a két lány, akik csak álnéven mertek nyilatkozni, pedig tanúk és több bizonyíték is alátámasztja, hogy milyen megaláztatásokon mentek keresztül az intézményben. A teljes interjú ide kattintva tekinthető meg.
Olvasom, hogy az Egri Gárdonyi Géza Színház meghirdette a 2020/21-es évadát - A nagyszínpadi bemutatók között szerepelni fog Kálmán Imre A montmartre-i ibolya (novemberben) és Eisemann Mihály Bástyasétány 77. című operettje is.
Június 4-én láttak napvilágot az Operettszínházhoz köthető zaklatási botránnyal kapcsolatos első információk, vagyis immár tizenegy nap telt el az eset nyilvánosságra kerülése óta. Azóta – eltekintve egyetlen hozzászólástól, amely nem az ügy érdemi részére vonatkozott, hanem az intézmény egyik művészének önként vállalt közszerepléséhez kapcsolódott – igyekeztem tartózkodni a témával összefüggő véleményem megfogalmazásától, hiszen olyan kérdésről van szó, amelyben intőleg magasodnak elénk a zaklatási ügyekből – bár inkább kifejezetten szexuális zaklatási ügyekből – kinőtt -#metoo mozgalom túlkapásai, az azon eluralkodó kollektív pszichózis, a gyakran jogon kívülinek tűnő, tisztességes eljárásokat mellőző felelősségre vonások, az internetes és média-lincselések. Ilyesminek semmiképp nem szerettem volna a részese lenni, ezért önként vállalt hallgatásba burkolóztam tehát, és mindvégig azon gondolkodtam, vajon mi is lehetne az, amit a kezdeti, látványos erőfeszítések után a színház vezetése még megtehetne ennek a csúnya ügynek a rendezése érdekében. Azután egyszer csak megjött a megoldás. Nem a saját fejemből pattant ki, külső, távoli forrásból érkezett, de ennek ellenére – vagy talán éppen ezért – olyannyira példaértékűnek és követendőnek tartom, hogy a róla szóló egyik sajtótudosítás belinkelésével ezúton is szeretném hozzásegíteni a leginkább kézenfekvő cselekvési mód megtalálásához az Operettszínház mindazon vezetőit, akiknek a felelőssége megalapozottan merülhet fel az intézménynél történtek helytelen kezelésében. Tessék:
2020.06.13 19:00 - 21:10 Bartók Rádió
Jacques Offenbach: Szép Heléna
Háromfelvonásos operett
Szövegét Henri Meilhac és Ludovic Halévy írta
Vezényel: Pierre Dumoussaud
Km.: Lausanne-i Operaház Énekkara(karig.: Jacques Blanc) és a
Lausanne-i Sinfonietta
Rendezte: Michel Fau
Szereposztás:
Páris - Julien Dran (tenor),
Menelaosz - Michel Fau (tenor),
Agamemnon - Christophe Lacassagne (bariton),
Kalkhasz - Jean-Claude Saragosse (bariton),
Achilleusz - Jean-Francis Monvoisin (tenor),
Ajax I. - Pier-Yves Tetu (tenor),
Ajax II. - Hoël Troadec (tenor),
Heléna - Julie Robard-Gendre (szoprán),
Oresztész - Paul Figuier (kontratenor),
Bacchisz - Marie Daher (szoprán),
Leona - Béatrice Nani (mezzoszoprán),
Partenisz - Laurene Paterno (szoprán),
Philokómusz - Jean-Raphaël Lavandier (próza),
Euthycles - Richard Lahady (próza)
(Lausanne, Operaház, 2019. december 27.)
A cikk megjelent: Magyar zene - 53. évf. 4. sz. (2015. november)
A minden bizonnyal megerdemelt koszonethez hozzatennem, hogy Mikusi Balazs tudtommal mar nem vezetoje a Zenemutarnak.
Bozó Péter: CSONTOS KARABÉLY – ÚJRATÖLTVE
Bozó Péter a Csínom Palkó előadástörténetével foglalkozik.
A Csínom Palkó a Farkas-hagyaték forrásainak fényében
Az OSZK Zeneműtárának 2015. szeptember 10- én, Farkas Ferenc emlékére rendezett konferenciáján elhangzott előadás írott változata. A tanulmány a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával készült. Munkatervem támogatásáért köszönettel tartozom Tallián Tibornak, valamint a pályázatomat befogadó kutatóhely, az MTA BTK Zenetudományi Intézet igazgatójának, Richter Pálnak. A hivatkozott források az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárában találhatók. Köszönet illeti Mikusi Balázs Zeneműtár- vezetőt, hogy felhívta figyelmemet a gyűjteménybe frissen bekerült hagyatéki anyag még feldolgozatlan forrásaira.
Netán a Röhej évada találóbb elnevezés lenne?
Úgy tűnik, az EMMI is megirigyelte, hogy a Budapesti Operettszínházban, ahogy Kiss-B.Atilla főigazgató a minap fogalmazott: "Túl jól mentek a dolgaink, egymást követték a tomboló sikerek, az Operettszínház látogatottsága egyáltalán nem csökkent, hanem 100 százalékos,..".
Vizsgálja a minisztérium az Operettszínház igazgatójának felelősségét a zaklatás-ügyben
"Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter utasítására felállt egy bizottság, amely kivizsgálja, hogy a Budapesti Operettszínház főigazgatója megtett-e mindent az adott ügy tisztázásával kapcsolatban." Mint az index. hu írja: "A minisztériumnak mint fenntartónak ugyanakkor több kérdést is küldtünk a fentin kívül. Korábban megírtuk, hogy a zaklatások elszenvedőit segítő Biztonságos Terek projekt koordinátora az ügyről hónapokkal ezelőtt tájékoztatta Fekete Péter kulturális államtitkárt, aki semmit nem válaszolt a levelére. Az erre vonatkozó, hétfőn feltett kérdésre nem kaptunk választ, ahogy arra sem, az ügy első bejelentésekor tett-e lépéseket a minisztérium, illetve mit gondolnak Kiss-B Attila felelősségéről az ügyben. Szerdán aztán újabb levélben fordultunk a minisztériumhoz, mivel Kiss-B. Atilla a Hír TV műsorában egyrészt bevallotta, hogy Kriza azért távozott közös megegyezéssel, mert "rávetült a gyanú árnyéka", másrészt azt, hogy külső szakemberekkel kivizsgáltatta az ügyet, és a vizsgálat nem igazolta az állításokat." További kérdéseket is feltettek az EMMI-nek, de választ egyik kérdésre sem kaptak sem az EMMI-től sem Kiss-B.Atillától. A teljes cikk index. hu-n ide kattintva olvasható el.
És miért kell nekünk egy külföldi (brit) (opera)rendező? Operettet színpadra állítani nálunk - ha jól tudom - az elmúlt évtizedekben mindig hazánk szülötteit kértek fel eddig. Igaz, Lehár művei - zenéi legalábbis - operai minőséget képviselnek...
Sokféle jelzőt lehet a „mosoly” szó elé tenni, annak megfelelően változik a szó hangulata is. Azt azonban feltételezem, hogy az Operettszínház a „mosoly” szót a „Mosoly évada” kifejezésben a legáltalánosabb értelemben használja, nevezetesen: mosolyt varázsoljon az emberek arcára.
Ennek a La Mancha lovagja, az Anna Frank naplója, a Nyolc és fél, a Mata Hari történet szinte teljes egészében megfelel, az ember nem győz közben mosolyogni.
Az a mű, melynek címében is szerepel a „mosoly” szó: Lehár: A mosoly országa, pedig – a rendező megfogalmazása szerint – „szórakoztató, teli látványos jelenetekkel, vidámsággal…”. Ez a sommás megállapítás - fogalmazzunk úgy – legalábbis vitatható. Ha valaki így közelíti meg ezt a drámai alkotást, akkor…
Egyébként minden csupa mosoly…
Mivel idén Lehár-év van (április 30-án, 150 éve született a zeneszerző), nem értem, hogy A mosoly országa új bemutatóját miért csak jövő januárra ütemezte be az Operettszínház?
De idén Huszka Jenő-év is van: az Operettszínház nem tekintette fontosnak, hogy a Nagyszínpadon valamelyik darabját játsszák. Huszka 145 évvel ezelőtt, 1875. április 24-én született és 1960. február 2-án hunyt el, 60 esztendeje! Tehát kettős évforduló - és semmi új Huszka-bemutató! A 2021/2022 évadtervben ajánlatos lenne pótolni ezt, ha megkésve is. (Bob herceg?, Gül baba?, Aranyvirág?, Lili bárónő - a nagyszínpadon?...)
Jövő decemberben, az akkor 100 éve elhunyt Jacobi Viktor emlékét szolgálná, ha 2021-ben színpadra kerülne a Leányvásár című operettje!
A Marica grófnő bemutatóját nem lett volna szükségszerű októberre ütemezni - csak azért, mert hagyománnyá vált, minden évben Kálmán Imre születésének évfordulójához (október 24.) kötni az eseményt: felújítani valamelyik operettjét.. Nem elfelejtve, ugyanazon az októberi napon (24-én) hunyt el Lehár Ferenc!
Idén nincs ("Kálmán-év"), de volt és van "Lehár-év"és "Huszka-év"! - anélkül telik el, hogy a két nagyszerű zeneszerzőnk művei közül új bemutatóval készült volna a Színház az idén. Erre nincsen magyarázat!
Persze, nincs sok értelme mindezen töprengeni már, a következő évad terve meghirdetésre került, ám a 2021/22 évad terve még előkészítés előtt állhat. Érdemes lenne jobban odafigyelni a nevezetes szerzők dátumaira. (Franz von Suppé Boccaccio-ja is elsikkadt valahol "félúton"...)
A MOSOLY ÉVADA - 2020/2021-es évadbejelentő sajtótájékoztató az Operettszínházban! - Videó - YouTube
(53:26 perc)
Öt bemutatót tervez a jövő évadban a Budapesti Operettszínház, amely A mosoly évadá-ra készül.
MTI2020.06.11. 10:36 – Origo,hu
A "mosoly évada" nevet adta következő szezonjának a Budapesti Operettszínház. Kiss-B. Atilla főigazgató a színház szerdai budapesti sajtótájékoztatóján köszönetet mondott nézőiknek, amiért hűségesen kitartottak a színház mellett a pandémiás időszakban, és figyelemmel kísérték az online felületeiken közzétett tartalmakat. Azoknak a nézőknek is köszönetet mondott, akik nem igényelték vissza jegyeik, bérleteik árát.
A főigazgató azt is elmondta, hogya tervek szerint az évadot a főpróbahéten abbahagyott La Mancha lovagja című produkcióval nyitnák szeptember közepén,majd az éppen bemutatott Tajtékos dalok című produkció előadás-sorozata folytatódik.
A Raktárszínházban az Anne Frank naplója című produkció és a vele együtt játszott A képfaragó című táncjáték látható majd, és pótolják a kistermekben elmaradt további előadásokat is.
A nagyszínpadon elmaradt előadásokat nem minden esetben tudják pótolni, helyettük más produkciókat választhatnak a nézők. Kálmán Imre Marica grófnő című operettjét október 23-án mutatják be a nagyszínpadon Bozsik Yvette rendezésében. A János vitéz című produkciót is színpadra állító művész elmondta: az foglalkoztatja mostanában, hogyan tudja a szépséget megfogalmazni. A darabot a Szentivánéji álom című műhöz hasonlította, mint mondta, egy szép erdélyi tündérkertben képzelték el a teret és a jelmezeket is. Kiemelte, hogy az előadásban komoly szerepe lesz a színház balettegyüttesének. Alkotótársként Krizsán Dániel és ifj. Zsuráfszky Zoltán koreográfus is részt vesz a munkában.
A mosoly országa című Lehár-operett premierjét 2021. január 29-én tartják. A darabot rendező Stephen Medcalf videoüzenetében azt mondta, korábban Marseille-ben dolgozott együtt az operettszínház főigazgatójával, aki a budapesti munkára felkérte. A mosoly országa magával ragadó mű, szórakoztató, teli látványos jelenetekkel, vidámsággal és szomorúsággal is – mondta a rendező.
Március 26-i bemutatóval a Nine/Kilenc című musicalt állítja színpadra Balázs Zoltán, a Maladype alapító-rendezője, aki elmondta, hogy Magyarországon kevésbé ismert darabról van szó, amely Federico Fellini8 és fél című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült. A mű szövegkönyve Arthur Kopit, a zene és a dalszöveg Maury Yeston munkája.
Várkonyi Mátyás és Béres Attila Mata Hari című kémoperáját Somogyi Szilárd rendezésében láthatja a közönség 2021. április 30-tól. Várkonyi Mátyás zeneszerző elmondta, a történetetaz teszi izgalmassá, hogy nem tudni, ki a kém.Várkonyi Mátyás a sajtótájékoztatón megemlékezett arról is, hogy az idén 40 éve alapították a Rock Színházat. Elmondta, hogy tevékenységük nem múlt el nyomtalanul, hiszen több darabjuk is megtalálható az operettszínház műsorán: a repertoár része például a Dorian Gray, és az Abigél-t – a Viktória című produkció mellett – újra műsorra tűzik.
Köszönöm. Úgy látszik, akkor nem jutott el hozzám ez a közlés (vagy már nem emlékeztem rá.)
Tisztelt "Búbánat"! A következő évadról, bértelekről már korábban, 06.04-én, e-mail üzenetben tájékoztatotta az elmaradt előadások pótlásával egyidejűleg Főigazgató Úr titkársága, a következők szerint:
BEMUTATÓ BÉRLET (volt Premier Bérlet) Előadások: vasárnap 19.00
La Mancha lovagja 2020. szeptember 13.
Marica grófnő 2020. október 25.
A mosoly országa 2021. január 31.
Nine 2021. március 28.
Gondolom ezek lesznek az új évad bemutatói.
Kiss- B. Atilla a HÍR TV-ben elmondta, hogy összeállt az Operettszínház 2020/2021 évad terve, a tájékoztató füzet egy példányát bemutatta - amiből egyelőre nem árult el részleteket , mit, milyen darabújdonságokat (bemutatók) láthat majd a publikum, de publikus lesz hamarosan az évad-meghirdető tájékoztatójukon.
(Korábban a főigazgató úr utalt arra, hogy a Marica grófnő bemutatója is várható...)
http://www.operett.hu/index.php?inc=cikk&cikkId=330&menuId=24
Az elmaradt előadásokkal és az új bérletekkel kapcsolatos információk
Kedves Közönségünk!
Örömmel értesítjük Önöket,hogy 2020. 06. 11-től szervezési irodánk, pénztárunk és jegyárusító pavilonunk újra várja Önöket.
Ügyfélfogadási idő:
Pénztár: H-P: 11-19, Szo-V: 13-19
Szervezés: H-P: 9-17
Pavilon: 10-18
2020. 06. 11-től megkezdjük a 2020/21-es évad bérleteinek értékesítését
Ugyanez (ugyanez???) "kissé" (kissé???) más hangszerelésben:
Az Operettszínház igazgatója beismerte, zaklatásgyanú miatt távozott az ügyvezető
"Azt tudom mondani, hogy rávetült a gyanú árnyéka, és közös megegyezéssel megváltunk egymástól", mondta a Hír TV műsorában Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója Kriza Zsigmond korábbi ügyvezető igazgatóról, akit az Indexnek nyilatkozva a színház több volt vagy jelenlegi munkatársavádolt meg szexuális zaklatással és hatalommal való visszaéléssel, megalázó bánásmóddal. Ez minden tekintetben újszerű információ. Kriza távozását ugyanis februárban az Operettszínház egy olyan közleményben jelentette be, amely szerint a színház „teljes arculatváltását és intézményi működési megújítását sikeresen levezénylő Kriza Zsigmond ügyvezető igazgató, feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira tekintettel, közös megegyezéssel távozik”, és ebben a sikeres munkán kívül semmilyen információ nem szerepelt gyanúról. A vádakat ismertető cikkünk készítésekor pedig konkrétan rákérdeztünk arra Kiss-B. Atillánál, „Közrejátszott-e az akkor kiadott közleményekben foglaltakon kívül Kriza távozásában bármilyen magatartásbeli probléma?”, de a főigazgató ezt akkor még határozottan cáfolta: "Dr. Kriza Zsigmond magatartásával, munkájával kapcsolatban soha, semmilyen szabálytalanságot vagy kifogasolható momentumot nem tapasztaltam, távozási szándékát sajnálattal vettem tudomásul"- állította nekünk akkor ... az ügyben az Indexnek nyilatkozó áldozat azt állítja, bizonyítéka van arról, hogy a panasz bejelentésekor Kiss-B. Atilla nem ígérte, hogy kivizsgálná az ügyet, ehelyett beküldte őt egy zárt ajtós megbeszélésre Kriza Zsigmondhoz, noha épp róla szóltak a panaszok. Az áldozat az Indexnek elmondta: őt sem külső szakember, sem más személy azóta nem kérdezte a panaszairól, az ügy bármilyen körülményéről, az ő mint panasztevő tapasztalatairól, és vizsgálat lefolytatásáról vagy annak eredményéről soha nem tájékoztatták. Ugyanezt állítja a hivatalos bejelentést tevő, a színházi és nem színházi térben történő zaklatások elszenvedőit segítő Biztonságos Terek projekt koordinátora is. Kérdéses ugyanakkor az is, ugyan miért kellett a "gyanú árnyéka" miatt távoznia az ügyvezető igazgatónak, ha egy vizsgálat valóban arra jutott, hogy nem történt semmi. ... a Biztonságos Terek projekt koordinátora, Rihay-Kovács Zita korábban rendelkezésünkre bocsátott egy levelet, amelyet az kulturális államtitkárnak küldött el márciusban, és amelyben jelezte neki, hogy tudomása szerint az Operettszínházban zaklatás történt. Az államtitkártól választ sem kapott." A teljes cikk index. hu-n ide kattintva olvasható el.
Erről a CD-ről többször játszott be zenekari részleteket (Nyitány; Tánckeringő - "A Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényli: Richard Bonynge") a Dankó Rádió operettműsorai: "Túl az Óperencián", "Az a szép"
De más Kálmán-operettek zenekari számait is hallottuk már a rádióban, ugyanerről a CD-ról - a bonus részből:
[Plus bonus tracks of orchestral selections from some of Kálmán’s other operettas: Der Zigeunerprimás; Die Faschingsfee; Das Hollandweibschen and Der Teufelsreiter]
http://www.musicweb-international.com/classrev/2005/Feb05/kalman.htm
Ha már ismételten szóba került ezen a fórumon az operett magyarországi megújítása 2019.szeptemberében Vidnyánszky Attila Csárdáskirálynő rendezése által, szeretném felhívni a figyelmet a következőkre:
A napokban jelent meg az egyik torrent oldalon a 2002.évi szlovák (!!!) Csárdáskirálynő felvétel, melynek szereposztását, a CD borító alapján, közlöm:
Emmerich KÁLMÁN (1882-1953) Die Csárdásfürstin (The Gypsy Princess)
Operetta in Three Acts Libretto by LeoStein and Bela Jenbach
Sylva Varescu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Yvonne Kenny
Edwin Ronald . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Michael Roider
Countess Stasi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Mojca Erdmann
Count Boni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Marko Kathol
Feri von Kerekes / The Notary . . . . . . . . . . . . . Karl-Michael Ebner
General Rohnsdorff . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hellmuth Klumpp
The Prince . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Heinz Holecek
The Princess . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Yvonne Kálmán
Slovak Radio Symphony Orchestra, Slovak Philharmonic Chorus (Chorus-master: Marian Vach) Conduct: Richard Bonynge (!!!)
A szereplőgárda utolsó neve figyelemre méltó: Yvonne Kálmán (Kálmán Imre leánya!!!), aki a néhai Felföldi Anikó által is megformált hercegnő szerepét alakítja.
https://www.youtube.com/watch?v=0I3ZUMOxnPE
Magyarország élőben extra: Kiss-B. Atillával (2020-06-09) - HÍR TV
•2020. jún. 9.
„Túl jól mentek a dolgaink, egymást követték a tomboló sikerek, az Operettszínház látogatottsága egyáltalán nem csökkent, hanem 100 százalékos, de mindennek megvan a böjtje – jelentette ki Kiss-B. Attila, a Budapesti Operettszínház igazgatója annak kapcsán, hogy a teátrum több volt munkatársa is zaklatással vádolta meg az intézmény azóta már távozó ügyvezető igazgatóját. Egyikük az Indexnek azt nyilatkozta, hogy Kriza Zsigmond megalázó kommunikációja elviselhetetlen munkakörnyezetet teremtett. Kiss-B. Attila a Magyarország élőben című műsorunkban politikai jellegű támadásnak nevezte a lejárató cikket.”