Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


4237 joska141 2020-03-11 16:07:48

A mai napon a következő, tendenciózus című, cikk jelent meg a HVG internetes oldalán:

https://hvg.hu/kultura/20200311_Operettszinhaz_se_muveszi_megujulas_se_nemzeti_fordulat#rss

A szerző a tényeket egyoldalúan csoportosítja, szemre hányja a Mohács és Trianon musicalok tervezett bemutatóinak elmaradását, a külföldi vendégjátékok elmaradását, a már lekötött előadások törlését és így tovább.

Az interneten kivonatosan megjelent cikk nem említi a Csárdáskirálynő, a János vitéz óriási sikerét, a megújult Kálmán Imre Teátrum vacsoraszínházi produkcióját, ahová új és új asztalokat kellett nyitni, a nemzeti jellegű átalakulás sikeres gazdasági igazgatói levezénylését és így tovább.

Jó lenne végre egy tényleg tárgyilagos elemzés a Nemzeti Dalszínház jelenéről és várható – még sikeresebb – jövőjéről.


4236 Búbánat 2020-03-08 20:03:12

zene.hu – 2019. 12.23.

Dolhai Attila, a  Budapesti Operettszínház művésze 2019. december 14-én új kiadvánnyal jelentkezett.

Az operett válogatás kilenc tenor áriát és egy duettet tartalmaz. A művész partnere Fischl Mónika, az Operettszínház primadonnája. Közreműködik a Budapesti Operettszínház Zenekara, vezényel Makláry László és Pfeiffer Gyula.

„Mi muzsikus lelkek” 1 CD

 Kiadó:Carnet-csoport, 2019

MI MUZSIKUS LELKEK – DOLHAI ATTILA LEMEZBEMUTATÓJA AZ OPERETTSZÍNHÁZBAN: 2020. május 12.

Dallista:
1. Zerkovitz Béla - Szilágyi László - Mi muzsikus lelkek (Csókos asszony) 
2. Kálmán Imre - Harsányi Zsolt- Mondd el, hogy imádom....( Marica grófnő)
3. Ábrahám Pál - Földes Imre - Harmath Imre- Csak egy kislány (Viktória) 
4. Kálmán Imre - Müller Péter Sziámi- Radjami áriája (Bajadér)
5. Kálmán Imre - Kulinyi Ernő- Szebb volt itt régen (A chicagói hercegnő)
6. Kálmán Imre - Gábor Andor- Emlékszel még (Csárdáskirálynő) Közreműködik Fischl  Mónika
7. Kálmán Imre - Szenes Andor- Ma Önről álmodtam (Az ördöglovas)
8. Kálmán Imre - Harsányi Zsolt- Hej, cigány (Marica grófnő)
9. Kacsóh Pongrác - Heltai Jenő- Jancsi belépője (János vitéz) Vezényel: Pfeiffer Gyula        
10. Kálmán Imre - Szenes Andor- Sándor ária (Az ördöglovas) 

„Meghallgattuk Dolhai Attila, Mi muzsikus lelkek című operett lemezét”:

Ha csak a közreműködők sorát nézzük meg a lemezborítón, máris tudjuk, hogy egy igényes kiadvánnyal lehet dolgunk. A lemez anyagát a Budapesti Operettszínház Csillártermében vették fel. Professzionális zenei és hangtechnika körülmények között. Azon a helyen és azokkal az alkotókkal, akiknél többet senki sem tud az operett műfajról, és annak hiteles tolmácsolásáról.

Még mindig csak a borítót vizsgálva láthatjuk, hogy minden dal, amely felkerült a lemezre, az operettirodalom egy-egy gyöngyszeme. A lemezborítón egy közeli képről a megnyerő, tiszta tekintetű bonviván, Dolhai Attila ígér romantikus perceket a hallgatóknak.

A lemez csodálatos hangzással szólal meg.  A klasszikus hangszerelés minden szólama érvényesül a mai modern technikának köszönhetően. Dolhai Attila hangképzésében hű a műfajhoz, hű a zenei örökséghez, a dalok értelmezésében, tolmácsolásában azonban, találhatunk valami frisset, a mai korban is érvényes kifinomult férfiasságot.

A címadó dalban Dorozsmay Pista (Csókos asszony 1926) éleszti fel bennünk a korai 1900-as évek hangulatát, a korabeli Budapestet. Nincs kétségünk, közel 40 perc nagybetűs muzsika fog következni, ami időutazásra hív bennünket. Visszarepít a századforduló utáni évtizedekbe. A szöveg, a dallam, a hangulat mind valami fájdalmasan szép nosztalgia útra hív a „szép volt, igaz sem volt” világába, amiről mégis olyan jó álmodozni.

Endrődy-Vittenburg Tasziló gróf (Marica grófnő 1926) áriáját talán minden negyven feletti ember tudja énekelni. „Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket…” Nekem a dal hallatán felidéződtek régi ünnepek, karácsonyok, szilveszterek, mikor a nagycsalád együtt nézte a televízióban az operett gálákat. Talán apám, nagyapám hangját is hallom a fülemben egy pillanatra, de leginkább látom magam előtt Török Béla és Marica grófnő szerelmes évődését az Operettszínház nagyszínpadán. Ez a keringő olyan fájdalmasan ismerteti fel az emberrel, hogy a lovagiasság, az operett romantikája mára teljesen elveszett a párkapcsolatokból, a világunkból.

Szintén a Marica grófnőből csendül fel a Hej, cigány. Az első sor azonnal szíven találja az embereket, ettől olyan könnyű azonosulni a dallal „Mit tudjátok ti benn, hogy idekint, mi fáj”. Ennek a sornak az igazságát talán mindannyian átéltük már. Aki hallotta már koncerteken a művész úrtól ezt a dalt, tudja, hogy az un. „magyar virtus”, a sírva vígadás csodaszép példáját kapja a dal által.

Dolhai Attila a „magyar rubato” nagy mestere. A nótaéneklés túlfűtött érzelmi szabadságát nagyszerűen tudja megmutatni szerepeiben. A lemezen több példát is kapunk erre, Csak egy kislány (Viktória 1930), Szebb volt itt régen (A chicagói hercegnő 1928), Jancsi belépője (János vitéz 1904). A népiesség egyik kedvenc stílusa a magyar operetteknek, Ábrahám Pál, Kálmán Imre, Kacsóh Pongrác szép példáit mutatják ennek.

A magyar népzenéből származó, a csárdáshoz hasonló verbunkos zene csendül fel Sándor áriájában (Az ördöglovas 1932). Attila gyakran bújik zsinóros huszár ruhába a színpadon, hangjával is könnyedén idézi fel a katonás tartást és kiállást.

Ugyanebből az operettből egy szép, szerelmes tangót hallhatunk tőle, „Ma Önről álmodtam megint, bocsánat asszonyom”. Dala hallatán az ember kedvet kap, hogy táncoljon egyet. Vajon szoktak a mai férfiak így gondolni még a nőkre, ilyen rejtett, őrült vággyal, mint ebben a melódiában?

Bajadér  (1921) operett bizonyára egy fontos mérföldkő volt a művész pályáján. Operai nehézségű szerep. Radjami áriája zenei stílusában és érzelmi töltésében rendkívül összetett. Az indiai herceg túlfűtött szerelmi vallomása most is elvarázsolja a hallgatót, mint ahogyan tette Odette Darimonde-dal az Operettszínház színpadán.

A lemez egyetlen duettje a Csárdáskirálynőből (1916) csendül fel. Örök klasszikus, az Emlékszel még című dal. Fischl Mónika és Dolhai Attila előadásában nemcsak a szép hangokat, hanem a megidézett érzelmeket is átélheti a hallgató. A két művész az operett műfaj autentikus tolmácsolója. Összeszokott párosuk felébreszti a hallgatókban a vágyat egy csodálatos, minden társadalmi korlátot és gátat elsöprő szerelem átélésére.

A tíz dal olyan népszerű operettekből való, hogy azonnal tudnánk dúdolni a következő számot is a művekből. Szinte minden dal újabbakat hív be az ember fejében, szívében. A lemez végén marad a csend és a súlyos hiányérzet, mert úgy hallgatnánk még.

Ajánló

Azt nem lehet mondani Dolhai Attilára, hogy művészi pályája során a könnyebbik utat választotta. Így valósulhatott meg, hogy a rocktól induló fiatalember, mára a musicalek világán át, megérkezett a klasszikus zenéhez. Saját bevallása szerint ez a stílusbeli és műfaji változatosság gyönyörködteti.

Ezzel a sokszínűséggel pedig belenavigálta magát abba a nehéz helyzetbe, hogy lemezeinek, nincs egy adott zenei ízléssel rendelkező, állandó célcsoportja. Követői táborában vannak rock rajongók, musical kedvelők, és operett szerelmesek.

Úgy gondoljuk, hogy a saját kiadású új lemez, elsősorban nem üzleti vállalkozás a részéről. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy az operett szerepekből egy kézzel fogható válogatás legyen a művész birtokában.

A nézők, hallgatók számára pedig, egy „darabka” Dolhai Attila, amit meg lehet fogni, haza lehet vinni, és csodálatosan jó minőségben meg lehet hallgatni.

A tíz dalhoz mérten a lemez reális áron került kereskedelmi forgalomba, és talán még lesz alkalom egy újabb válogatásra is, a tizenöt eljátszott operett szerep lehetőséget ad erre. 

Hasonló lehetett a motiváció a 2018-ban megjelent Visszatérés című dupla album megjelenésénél is, mely Dolhai Attila musical szerepeiből, illetve a musical irodalom ikonikus darabjaiból tartalmaz egy 22 számos, frissen hangszerelt válogatást.

Azok a dalok, igazi mély lelki utazások, nagy filozofikus, emberi tartalmakkal.

A musicalválogatás és az operett lemez, látszólag nem illik a művész korábban megjelent albumai sorába - 2006 Ébredjen a nap, szerzői dalok szerzői kiadásban, 2007 Olasz szerelem, kiadó Sony BMG, (aranylemez, platinalemez), 2008 Egy szerelem története Sony BMG, (aranylemez), 2012 Ragyogás Sony BMG - de nagyon is illik az egyre jobban kirajzolódó, színes, gazdag életpályába.

Jelenleg készül Dolhai Attila alkotói lemezének anyaga is. A művész maga írja a dalszövegeket, esetenként a zenét is, így igazán közel kerülhetünk a gondolataihoz, érzelemvilágához. Az eddigi alkotói lemezeken a lírai pop és rock uralkodott. Kíváncsian várjuk, mi kerül az új szerzői lemezre.

A Mi muzsikus lelkek CD-t ajánljuk mindenkinek, aki szereti az operetteket, a romantikát, a szép szerelmes melódiákat, a népies dallamokat. Remek ajándéknak gondoljuk a középkorúak és a kicsit idősebbek számára, akik nosztalgiával gondolnak az ifjúságukra.

A Visszatérés dupla albumot a musical kedvelőknek ajánljuk. Dolhai Attilától remek hangzással mélyen átélve, és értelmezve szólalnak meg a musicalirodalom azon remekei is, mely szerepeket a színész még nem játszott el színpadon.

Legfőképpen azonban, azoknak ajánljuk mindkét lemezt, akik nem akarnak térdig gázolni a videó megosztók ocsújában, és professzionális minőségben akarják hallgatni a musical és operett válogatásokat Dolhai Attila értelmezésében, tolmácsolásában.


4235 Búbánat 2020-03-08 11:35:28

Múltidéző

Fejér Megyei Hírlap

1968. április 21.

„Reflektorfényben”

Látogatás Zentai Anna Jászai-díjas Érdemes művésznél

Hangja csengő, tiszta, mint a forrás. Élete eseményekkel tele. Estéi a Fővárosi Operettszínházban forrongóan izgalmasak. A színpadon ízig-vérig színésznő. Otthon nem játszik szerepet. Csendes, természetes és kislányosan bájos. Nevet a szeme, lendületesen mesél és most boldog.

— Hogyne lennék az — mondja —, a Magyar Népköztársaság Érdemes Művészének lenni csodálatos érzés. Csak egy kicsit nehéz. Mert most hogyan tovább? Többet, jobbat adni? Miként az olimpiai bajnoktól, az elismerés után tőlem is újat vár a közönség. Jaj, csak sikerüljön!
Talán így izgulhatott Szegeden is, amikor friss diplomával a zsebében a Színművészeti Főiskola elvégzése után bemutatkozott a szegedi közönség előtt.
— Prózai színésznő voltam még akkor. Micsoda szerepeket játszottam!
Szentivánéji álom Hermináját, a Mi kis városunk Emilijét, vagy a legszebb emlék az Úri-muri Rozikája,  Bessenyei Ferenccel.
— Látom, büszke a prózai alakításaira?
— Véleményem szerint ma már kevés szépen énekelni a színpadon. Szinte egyenrangú az énekes a szerepekben is az előadói készség, a színészi adottság. Ezért örülök, hogy megfelelő iskolát járhattam. Tulajdonképpen sohasem gondoltam arra, hogy az operett lesz a végállomás.
— És hogyan pártolt át a zenés műfajhoz?
— A színész életében sokszor dönt a véletlen. A Leányvásárt próbálta a társulat. A főpróba előtt Lucy-t alakító primadonna megbetegedett. Az előadást Kennesey Ferenc rendezte, aki ma a férjem, de akkor csak annyit tudott, hogy „van itt egy kislány, aki énekelni is tud”.
— Ez így igaz — kapcsolódik be a férj a beszélgetésbe — csak udvariasságból hallgattam meg, a „kis primadonna-jelöltet”.  Az első hangok után boldogan újságoltam Vaszy Viktor igazgatónak, megtaláltuk az új énekhangot. Az előadás bombasikert hozott.

Hát így lett Zentai Anna operett-primadonna. Azóta szinte végigjátszotta az operett-irodalom valamennyi remek szerepét. A Szabad szél, Szelistyei asszonyok, Nebáncsvirág, Szabadság-szerelem, Bástyasétány 77, Marica grófnő, Narancshéj, Luxemburg grófja, de sorolhatnánk tovább. Izgalmas kirándulásokat tett az Operaházban is.
— Valóban, ha nem köteleztem volna el végleg magam az operettel, szerződtetett volna az Opera. Vendégszerepeltem ott is, énekeltem a Sevillai borbély Rozináját, a Denevér Adélját, és egy nagyon szép élményem ismét premier előtti beugrás a Csínom Palkó daljátékban.

Az elmaradhatatlan sztori néhány évvel ezelőtt történt:
— A Víg özvegy-ben Grisette-et játszottam, és estéről-estére „ledér” kánkánt táncoltam. Egyik előadáson már fölcsippentettem a szoknyámat, amikor látom, hogy az első sorokban csupa diák ül, mindegyik messzelátót tart a szeme elé. Össze-vissza énekeltem a szöveget. A súgónő fölszólt, de nem a végszavakat adta, hanem fölemelt mutatóujjal megrótt. „Annuska-Annuska, mit kever itt maga?"
— Beutazta már a világot az operettel.
— Kanada, Franciaország, Olaszország, Jugoszlávia, Görögország. A Szovjetunióból még ma is leveleket kapok. Volt olyan hódolóm, aki magyarul tanult miattam.

A Jászai-díj után az operettekben nyújtott kiváló alakításaiért eljutott Zentai Anna az Érdemes művészi címig.
— Minden nap tanulok énekelni. Tréningezek, mint egy balerina. Bízom, hogy minden vita ellenére is, az operett öregbíti a magyar zene hírnevét. De ehhez kellenek új magyar daljátékok és nekünk színészeknek teljes szívvel, igaz tehetséggel kell játszanunk. Nagyon sok köszöntő levelet kaptam kitüntetésem alkalmából. Az operettrajongók írtak aláírva és névtelenül, de mind között talán számomra legkedvesebb egykori latin-tanárom levele volt, aki egy latin mondással zárta sorait, ami így hangzik magyarul: „Mindig előre és előbbre...”

(K. I.)

Zentai Anna (Budapest, 1924. június 29. – 2017, január 24. )

https://www.youtube.com/watch?v=RAmUEK01E0E

A trombitás c. operett

 Hermann E. Darewski jr. - Weiner István


4234 Haandel 2020-03-06 18:00:11

Opernhaus Zürich - Saison 2020/21
Emmerich Kálmán: Die Csárdásfürstin
24.09. - 11.10.2020

Sylva Varescu Annette Dasch 
Edwin Pavol Breslik
Boni Spencer Lang
Stasi Rebeca Olvera
Feri Martin Zysset
Kiss/Fürst Jürgen Appel

Philharmonia Zürich
Zusatzchor des Opernhauses Zürich
Statistenverein am Opernhaus Zürich
Musikalische Leitung Ulf Schirmer 

Inszenierung Jan Philipp Gloger


4233 Búbánat 2020-03-06 11:26:49 [Válasz erre: 4232 Edmond Dantes 2020-02-21 10:22:33]

Sikeres a Budapesti Operettszínház korszakváltása

ORIGO2020.03.06. 10:34

Egy éve van hivatalban a Budapesti Operettszínház főigazgatója, az ismert és népszerű Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, Kiss-B. Atilla. A korábbiakhoz képest csendben telt a 2019-es esztendő, a botrányok elkerülték a Nagymező utcai színházat, nem került lapok címlapjára, mondhatni úgy is: semmilyen érdekfeszítővel nem szolgált a médiának. Nem úgy a közönségnek, akik minden este megtöltik a nézőteret, a régi és új produkciók egyaránt zajos sikert aratnak. 

[...] Kiss-B. Atilla elmondta azt is, mi áll annak hátterében, hogy egy év közös munka után Kriza Zsigmond ügyvezető igazgató közös megegyezéssel távozott a színháztól: „Kriza Zsigmond vállalt valamit – a Budapesti Operettszínház teljes arculatváltását és intézményi működési megújítását –, amit sikeresen levezényelt, eredményesen lezárt, és más irányú szakmai feladataira fókuszál a jövőben.”

A színház átalakulását kísérő pletykákról pedig azt mondta az interjú végén:

"Ismerem persze jól a mai színházi világot, tudom, hogy sokan nem örülnek a sikereinknek, a változásnak, az Operettszínház megújulásának. 

Az alattomos mendemondák vagy alaptalan rágalmak sok ember munkáját és rengeteg néző szórakozását tehetik tönkre. Az intézmény nemzeti kulturális missziót teljesít, a változásokat nem lehet megakadályozni.”

https://aktualis.blogstar.hu/2020/03/03/kiss-b-atilla-meg-nincs-vege-az-atalakitasnak-de-az-irany-jo/91262/


4232 Edmond Dantes 2020-02-21 10:22:33 [Válasz erre: 4230 joska141 2020-02-15 15:11:27]

Kedves joska141, eddig elkerülte figyelmemet ez a hír, de sosem késő... olvasom, volt ő már minden, csak akasztott ember harangöntő nem ld.pl. itt: https://m.magyarnarancs.hu/belpol/kriza-zsigmond-reneszansz-kader-84309 és azóta is. Érdeklődve várom, hogy a Kulturkampf fenntartó kit nevez ki a helyére. Arra is kiváncsi lennék, melyek voltak a Kriza úr idején lebonyolított, nemzetközi sajtóvisszhangot kiváltó, sikeres külföldi turnék? Azt azonban hangsúlyosan meg kell jegyeznem, hogy külföldi turnékat köztudottan évekre előre szoktak szervezni, "leszerződni", úgyhogy az elmúlt év nemzetközi sajtóvisszhangot kiváltó, sikeres külföldi turnéi -ha voltak ilyenek- aligha köthetők az ő nevéhez, de a teljes új vezetőséghez sem.


4231 Búbánat 2020-02-21 10:05:09

Németh Marika


4230 joska141 2020-02-15 15:11:27

Több internetes fórumon olvasható a mai napon: (jelen idézetek a Fidelio oldaláról származnak)

"Az Operettszínház teljes arculatváltását és intézményi működési megújítását sikeresen levezénylő Kriza Zsigmond ügyvezető igazgató, feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira figyelemmel, közös megegyezéssel távozik a színháztól - tájékoztatta Kiss-B. Atilla, az intézmény főigazgatója szombaton az MTI-t. A közleményben hangsúlyozták, hogy népszerű a megújult Operettszínház.

Mint írták, a színház egy éve hivatalban lévő vezetősége kiértékelte a Nemzeti Dalszínház című főigazgatói pályázatban meghatározott vállalások teljesülését.

A művészeti program eredményei közül kiemelték a Csárdáskirálynő, a János vitéz és a Kálmán Imre Teátrumban bemutatott Párizsi randevú című "dinner show" minden várakozást felülmúló sikerét. Az intézmény az elmúlt egy évben több mint hatszáz színházi előadás mellett nemzetközi sajtóvisszhangot kiváltó, sikeres külföldi turnékon is járt - tudatták."


4229 Búbánat 2020-02-14 12:55:09

Budapesti Operettszínház tavaszi műsorából említem:

Március 27-én a Huszka-gála lesz,

április 30-án pedig Lehár Ferenc születésének 150. évfordulója alkalmából ünnepi Lehár-gálaestet adnak. A gálán fellépnek többek között Fischl Mónika, Dolhai Attila, Bordás Barbara, Szendy Szilvi, Vadász Zsolt, és még sokan mások. Érdekesség, hogy a gálát Homonnay Zsolt rendezi.


4222 zenebaratmonika 2020-02-13 12:01:21

A Győri Nemzeti Színház, 2020. február 9-én elbúcsúztatta Huszka Jenő: Bob herceg c. előadását, amit előző szezon végén tettek fel.


4221 Búbánat 2020-02-12 09:23:13

Benedek István Gábor: Európa Keringő

Kálmán Imre életregénye tavaly szeptemberben a Vince Kiadó gondozásában jelent meg. 


4220 zenebaratmonika 2020-02-01 14:12:30 [Válasz erre: 4218 Búbánat 2020-01-31 17:12:53]

Csodás szereposztás, jó lenne műsorra tűzni, meg kell lennie valahol, mert már játszottak belőle részleteket a Hogy volt-ban.


4219 Búbánat 2020-02-01 12:38:51

„Operett 2020”

Ismeretterjesztő zenetörténeti utazásra invitál a Király Színház produkciója.

Műsorukban a legnépszerűbb bécsi és budapesti operettszerzők legismertebb műveinek melódiái csendülnek fel. A gála különlegessége az áriák közötti, úgynevezett „interaktív-narráció”, melynek segítségével megismertetnek  az operett, mint műfaj kialakulásának történetével, múltjával, jelenével, jövőjével. Megtudhatjuk, hogy mit mondott Puccini Lehár Ferencnek, amikor először látta  A mosoly országát, vagy mi volt az eredeti címe a leghíresebb Kálmán Imre operettnek, a Csárdáskirálynőnek. A tánc szerelmeseit sem hagyják élmények nélkül, hiszen műsorukban a zeneszámok kiegészítéseként, illetve szólisztikusan, önálló betétként is láthatunk táncprodukciókat, melyeket az ország legkiemelkedőbb tehetségű táncművészei adnak elő.

Fellépők:
Balog Tímea / Bódi Barbara / Denk Viktória / Jancsó Dóra / Pánczél Klaudia / Szegő Adrienn, Bácsatyai Gergely / Kurkó József / Ondrik János / Pásztor Máté / Sövegjártó Áron

Az este konferansziéja és házigazdája Bácsatyai Gergely.
 

Duna Palota – január 30., február 3., február 26. - 19 óra


4218 Búbánat 2020-01-31 17:12:53

Múltidéző

Ábrahám Pál: Bál a Savoyban

„Operett dióhéjban”

1977. november 19, MTV 1.  20.55 – 21.25

Szereposztás:

Marki de Faublas – Berkes János

Madelaine – Zsadon Andrea

Daisy Parker – Felföldi Anikó

Musztafa bej – Bodrogi Gyula

Tangolita – Tiboldi Mária

Celestine – Lőte Attila

Archibald – Némethy Ferenc

A  Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarát Breitner Tamás vezényli.

Dramaturg: Bánky László

Forgatókönyv: Rátonyi Róbert

Zenei Rendező: Erkel Tibor

Díszlet: Wegenast Róbert

Jelmez: Szekulesz Judit

Vezető operatőr: Márk Iván

Rendező: Bednai Nándor

A harmincperces „zsugorított” változat csak a történet vázának felrajzolására vállalkozik, és arra, hogy a legnépszerűbb slágerekből egy-egy refrént villantson fel. Ilyen slágert, mint  a „Toujour’ s  l’ amour” vagy „Az én nevem La Bella Tangolita”.

A televízió ezt az operett-keresztmetszet filmet ismét a műsorára tűzte:

1986. március 21.,  (péntek), MTV 2. csatorna 19.00 -19.30

A korabeli RTV Újság  (1977) címlapján látható az operettfilm egy jelenetében Felföldi Anikó (Daisy Parker) és Bodrogi Gyula (Musztafa bej) 


4217 Búbánat 2020-01-31 09:55:38

Lehár, Straus és egy ál-Tauber sírja

/Papageno.hu/

"Egy, szintén a Lehár-nyughely közvetlen közelében álló sírkövön Richard Tauber (1891–1948), Lehár jó barátja, művei tenor szerepeinek ihletője és első előadója nevét olvashatjuk. Neki is volt villája Bad Ischlben, közel Lehár nyaralójához. Ám ez nem az ő sírja. Tauber is emigrált a nácik elől, ő Londonba. Ott halt meg és a Londonhoz közeli Brompton Cemeteryben temették el, sírját ott lehet meglátogatni. Ebben a sírban egy rokona, Max Tauber nyugszik; Richard Tauber nevét emlékezésként vésték a kőre. Nyilván nemes volt a szándék, hogy a nagy énekes előtt hazájában is le lehessen róni a kegyeletet, de egyben félrevezető is…"

A Tauber-síremlék - Bad Ischl


4216 zenebaratmonika 2020-01-30 16:04:52

Richard Tauber elsősorban azért operaénekes volt. 

Természetesen német, osztrák operettszerzőktől is énekelt áriájat:

Leo Fall

https://www.youtube.com/watch?v=lLYs1aGvUrY

 

Oscar Strauss

https://www.youtube.com/watch?v=sfrlZ1Pn6Co

Csokoládé katona c. operett: https://www.youtube.com/watch?v=4jV4k89am9I

https://www.youtube.com/watch?v=LQtd8VAL7Js

https://www.youtube.com/watch?v=9JIxkoVsAxs

 

Johann Strauss

Denevér c operett 

https://www.youtube.com/watch?v=XGQlsLh9I3I

Cigánybáró c. operett

https://www.youtube.com/watch?v=0YB18GhO-jE

Kék Duna keringő

https://www.youtube.com/watch?v=I5MPiUkIWYw

 

 


4215 zenebaratmonika 2020-01-30 15:10:18

Richard Tauber több magyar zeneszerzőnek és külföldi operettszerzőnek énekelte dalait.

 Lehár Ferencnek:  

Paganini (1925) 

https://www.youtube.com/watch?v=0dKL6xGF5Ro

Cárevics (1927)

Friderika (1928) 

https://www.youtube.com/watch?v=pF3bYtlDFr8

Mosoly országa (1929) 

https://www.youtube.com/watch?v=9-ors0Auadw

Szép a világ (1930) 

https://www.youtube.com/watch?v=_xWY3bTxfFM

Giuditta (1934)

https://www.youtube.com/watch?v=r9YUJgVLsvE "Du bist meine Sonne"

operettje dalait.

 

Tauber Ábrahám Pál 1930-as Viktória (és huszárja) és 1931-es Hawaii rózsája c. operettjéből is énekelt dalokat:

Viktória c. operett:

Good Night (5.1.1931)

Pardon, Madame (5.1.1931)

Hawaii rózsája c. operett:

Blume von Hawaii (8.9.1931)

Ein Paradies am Meeresstrand (8.9.1931)

Will dir die Welt zu Füßen legen (8.9.1931)

Kann nicht küssen ohne Liebe (8.9.1931)

És Ábrahám egy filmdalát is felénekelte:

Der schönste Gedanke bist Du (6.9.1932)

https://www.youtube.com/watch?v=7vXdrZRFcvI

A Tauber féle Ábrahám dalok a fenti linken meghallgathatók.

 

Tauber természetesen Kálmán Imre dalokat is énekelt, többek közt:

Chicagoi hercegnő c operettből.

https://www.youtube.com/watch?v=m-DXWBJ5H6k

https://www.youtube.com/watch?v=G9xElsxxpZo

Marica grófnő c. operettből:

https://www.youtube.com/watch?v=BSGeDw5exos

https://www.youtube.com/watch?v=cP5ZeedfXXY

https://www.youtube.com/watch?v=BSGeDw5exos

A Cirkuszhercegnő c operettből:

https://www.youtube.com/watch?v=wOk7rWMF02E

Montmartei ibolya c. operettből

https://www.youtube.com/watch?v=urw-NQfv-Vk

 

 


4214 zenebaratmonika 2020-01-30 14:34:56 [Válasz erre: 4213 Búbánat 2020-01-30 14:32:24]

Mely zeneszerzőkről lehet még mozgó felvétel? Gyöngy Pál és Fényes Szabolcs akit láttam még, de idős korukban.

Gyöngy Pál operettszerzőre és dalaira ez a műsor emlékezik:

https://nava.hu/id/428402/


4213 Búbánat 2020-01-30 14:32:24 [Válasz erre: 4212 zenebaratmonika 2020-01-30 12:34:41]

Köszönöm. Amúgy ugyanezt a Lehár-topicba korábban bemásoltam a 435. sorszám alatt: 

http://www.aparchive.com/metadata/youtube/af3a3aec79b9486990c97fe521f8f2f4

 


4212 zenebaratmonika 2020-01-30 12:34:41

A magyar operettszerzők közül Ábrahám Pál mellett Lehár Ferncről is készült filmfelvétel, az alábbi linken Lehár zongorázik Richard Tauber-nek, a világhírű tenornak, aki a zeneszerző késői darabjait sikerre vitte:

https://www.youtube.com/watch?v=XlQPOFpaAd4


4211 zenebaratmonika 2020-01-30 09:31:38

A youtube-on Ábahám Pál 4 operettje is megtalálható teljes terjedelmében (zeneileg) :

Hawaii rózsája átdolgozott NSZK tv revü változata (Ittam egy kis pityókát dal kimaradt):

https://www.youtube.com/watch?v=Zy_z1-afxRE&t=75s

Hawaii rózsája teljes egészében a Kölni Philharmonikusoktól

https://www.youtube.com/watch?v=gN9v8MRu0QA

Bál a Savoyban revüoperett szintén a Köln-i Philharmonikusoktól:

https://www.youtube.com/watch?v=TBBuBy2HzWc&t=5074s

1935-ös eredeti Bál a Savoyban revüoperett

https://www.youtube.com/watch?v=WWVpuDji4ZU

Mese a Grand Hotelben c. Ábrahám operett a Komische Oper Berlin felújított koncertelőadása:

https://www.youtube.com/watch?v=iUYMZwRQ-Bc&t=2188s

Viktória operett dalai, a Mörbisch-i Operettfesztiválról (Ausztria, Fertő tó):

https://www.youtube.com/watch?v=pr25uX8GD78&t=201s

Ez pedig az eredeti 1931-es filmváltozata a Viktória operettnek (maga Ábrahám vezényel):

https://www.youtube.com/watch?v=dXe8ab4x_8g

Itt pedig a német tévéfilmváltozata a Viktóriának:

https://www.youtube.com/watch?v=QOgUzyNRW-8

 


4210 Búbánat 2020-01-28 11:22:03 [Válasz erre: 4192 Búbánat 2020-01-07 21:53:17]

Január 30-án, csütörtökön búcsúztatják Felföldi Anikót

Fidelio.hu

2020.01.27. 10:30

A temetés szűk családi körben, egy későbbi időpontban lesz.

A Jászai Mari-díjas, érdemes művész, a Budapesti Operettszínház örökös tagja január 7-én, 81 éves korában hunyt el.

Felföldi Anikó hamvainak búcsúztatására 2020. január 30-án 16.00 órakor az Avilai Nagy Szent Teréz Plébániatemplomban (Budapest, Pethő Sándor utca 2., a Nagymező és a Király utca találkozási pontjában) gyászmise keretében kerül sor.

Kérik az emlékezőket, hogy egy szál virággal érkezzenek a misére, a temetésére egy későbbi időpontban szűk családi körben kerül sor.

Felföldi Anikó művésznőt a Budapesti Operettszínház és a Fővárosi Nagycirkusz (Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Nonprofit Kft.) saját halottjának tekinti.


4209 Búbánat 2020-01-28 11:05:01 [Válasz erre: 4207 Búbánat 2020-01-27 16:19:50]

Ábrahám Pál: Bál a Savoyban - műsorfüzet

Bemutató előadás: 1999. december 17-én, a Csokonai Színházban


4208 smaragd 2020-01-28 09:05:11 [Válasz erre: 4207 Búbánat 2020-01-27 16:19:50]

                     


Szolnoki Tibor, Zsadon Andrea, Nemlaha György, Kemény Anna Mária, Mahó Andrea, Bozsó József


HOGY VOLT?!  Ábrahám Pálra emlékezünk 2020. január 26.
a felvétel után a stúdióban. MTVA, Budapest, 2020. január.

Forrás: https://kemenyegon.hu/

 

Ismétlések: DUNA TV, DUNA WORLD

Műsorrészlet: DUNA TV Facebook

https://mediaklikk.hu/video/hogy-volt-abraham-pal/ 3 hónapig még megtekinthető.


4207 Búbánat 2020-01-27 16:19:50

https://mediaklikk.hu/video/hogy-volt-abraham-pal/

Hogy volt?!  - Ábrahám Pál emlékére, halálának 60. évfordulója alkalmából

2020.01.26.

(51 perc)

„Talán nincs még egy olyan kalandos életű, világhírű operettszerzőnk, mint Ábrahám Pál. A gazdasági világválság idején börtönben ült, mint tőzsdés, később mégis ő volt a berlini színházi élet legünnepeltebb szerzője, de Havannában bárzongoristaként is találkozhattak vele rajongói. Az operett műfaját megújítva sikert sikerre halmozott, de sorsa végül tragikus fordulatot vett. Ezt a kivételes szerzői életutat elevenítjük föl a Hogy volt?! műsorbában, olyan slágerek felidézésével, mint a „Toujour l’amour”, a „Tangolita” vagy a „Kicsike vigyázzon” kezdetűek.”

Archív felvétel-bejátszásokban láthatjuk-hallhatjuk:

Nyári Zoltán, Arany Tamás, Bozsó József,   Galambos Erzsi, Németh Sándor , Zentay Anna, Rátonyi Róbert, Darvas Iván, Szóka Júlia, Kovács Zsuzsa, Szolnoki Tibor, Kalmár Magda, Miller Lajos,  Alfonzó, Psota Irén, Bodrogi Gyula, Lehoczky zsuzsa, Alpár Gitta, Bársony Rózsi, Dénes Oszkár, Tiboldi Mária, Berkes János, Zsadon Andrea, Felföldi Anikó , Házy Erzsébet és Ötvös Csaba  („Toujour L’amour” - 47:12 – 48:15),  Ábrahám Pál vezényel.


4206 Búbánat 2020-01-24 16:53:59

Kapcs. az Operett a magyar rádióban - 3307. sorszámhoz

Múltidéző

Magyar Nemzet, 1954-12-07 / 289. szám

Operettkritika

PÁRIZSI VENDÉG  -  A Blaha Lujza Színház bemutatója

A párizsi vendég egy tisztes bécsi házba toppan be és mindent felborít. Cselre cselt sző, megbűvöli a hiszékenyeket, a szépelgőket, mígnem a jókedvű józanok tréfás tőrbe ejtik, csúffá teszik. A történet és hősei Szigligetitől, a feldolgozás Tabi Lászlótól való. Az előadás maga pedig, ahogyan látjuk, s végig mulatjuk, a Fővárosi Operettszínház leányának, a friss Blaha Lujza Színháznak összefogott, együttes munkálkodását és dramaturgiai, rendezői, tervezői, színészi leleményét dicséri.
Érdeme ennek az előadásnak az is, hogy virtuóz módon dolgozik a különböző művészeti stílusokkal; a darab mondanivalójának szolgálatában ügyesen vonultatja fel egymás ellen a rátarti magyar barokkot és a frivol francia rokokót.
Ezt a „konfliktust" érzékelteti már a nyitány is. Az operett zenéjét Vincze Ottó szerezte, s már nyitányában a darab ellentétes erőinek zenei jelképeként menüett és verbunkos témák kergetőznek.
A nyitány után felgördülő függöny annak a bizonyos bécsi háznak fogadószobáját nyitja ki a közönség előtt. A Bercsényi Tibor komponálta színpadkép korhűségével szinte szantál vagy levendula illatot lehel.
De már kezdődik is a játék: Bandi, a német neje jókedvéért Bécsben időző Koltay alispán huszárja, nyugodalmasan takarít. Ez egyébként a nyugodalom utolsó pillanata  a Koltay-házban,  mert betoppan Babett, a Párizsból érkező Tusnelda grófnő komamája, hogy szállást csináljon úrnőjének, s — mint az egy zenés vígjátékban történni szokott — mindjárt lángot is gyújtson a Bandi huszár szívében.

Történetünk egyébként arról szól, hogy ez a Tusnelda grófnő (Mezey Mária), akinek kifizetetlen tartozások, s főleg egyebek dolgában kínos múlt sötétlik a háta mögött, Párizsból Bécsbe szökik. Bécsben való vendégeskedése a tekintélyes Koltay-vagyonnal kapcsolatos; azzal vannak tervei.
A második felvonásban kitör a harc — a bajusz körül. Ez a bajusz a Koltay alispán férfiúi dísze, de egyben akadálya az udvari körök estélyein való megjelenésnek, hiszen ott rizsporos paróka a divat. A bajusz-háború bonyodalmai rendkívül mulatságosak. A bajusz-front egy ideig nyílt és elkeseredett csatában csap össze az etikett-fronttal, de a két egymásra talált fiatal, Bandi és Babett ügyessége végül is leleplezi a nemszeretem párizsi vendég csalafinta terveit.
Az előadás erénye, hogy a humor eszközeivel helyére teszi a csupán bajuszkultuszban megnyilatkozó nemzeti öntudatot, s megbocsátóan bár, de leszedi a keresztvizet a derék, de pipogya Koltayról. Általában a magyarság és nemzetietlenség problémáját minden operettszerűsége mellett igen politikusan kezeli a darab. Különösen ötletes például a komikuspárnak az a duettje, melyben a tiroli származású párizsi komorna magyar népdalt, a Bandi huszár pedig tiroli jódlert énekel, s egymás táncát járják: a huszár ceppedlit, a habossütemény-Babett pedig rezgéset. Minden külön »átpolitizált« szöveg helyett ebben az ének- és táncduettben tökéletesen kifejeződik a nép gyermekeinek egymásra talált barátkozása, amelytől távol áll minden sovinizmus, mégis mélyen hazafias. (Ezt a közönség is érezte, mert az általunk látott előadáson itt tört fel először viharos taps.)
A rendező, Versényi Ida, támogatva a művészetük javát latba vető színészek lelkesedésétől, dicséretes munkát végzett. A darab szereplőinek

jellemrajza határozott körvonalú. Talán csak az egy Erzsi alakját kellett volna mind szöveg, mind rendezés dolgában több élettel telíteni. Vannak az előadásnak sziporkázó negyedórái, mint például az az ellenállhatatlanul mulatságos jelenetsor a szobadísznek szolgáló páncélt magára öltő Babettel. A harmadik felvonás vége felé, amikor kialszanak a színpadi fények és Tusnelda, meg Hugolini gróf egymás felé tapogatódznak, a színpad a XVIII. században annyira divatos sziluett-képeket eleveníti meg; ez az ötlet rendkívül stílusosan tette hatásossá ez operett befejezését.
Mezey Mária nevét legalább háromszor kellene leírni: elhitető erejű, pompás játékáért, ragyogóan megoldott sanzonjaiért, s végül egész alakításáért, annak minden szikrányi ötletéért. Méltó partnere Zentay Anna, aki tud kedvesen pórias és tenyérviszkettetően finomkodó lenni, nagyszerűen énekel és táncol. Petress Zsuzsa kellemes, nemesanyagú hangja szépen kibontakozik énekszámaiban, s játéka — amikor erre alkalom van — megnyerő és őszinte. Vannak még pillanatai, amikor belső színpadi aktivitása, kisugárzása alábbhagy. Bán Klári nemesen egyszerű játéka, muzikalitása és a magasabb regiszterekben különösen szépen szárnyaló hangja gazdagította az előadást. A Bandi huszárt alakító Besztercei Pál véleményünk szerint legjobb fiatal táncos-énekes színészeink sorába lépett. Huszáros is volt, esetlen is, nyíltszívű is, furfangos is — és főként: az operettkomédiázásban is egyéni, friss és emberi. Basilides Zoltán operettszínészi fellépése is igen jól sikerült. Értékes baritonján tisztán, egészségesen szóltak az énekszámok, s különösen a harmadik felvonásban ragyogó karakteralakítást nyújtott. Dénes György a tőle megszokott csiszoltsággal és kultúrával játszotta a kényeskedő intrikust, bár nem elég szatírával. Megnyerő férfit varázsolt színpadra az ifjú gróf szerepében Horváth Pál. Alakítását abban az irányban kellene fejlesztenie, hogy egy kicsit — grófabb legyen, anélkül, hogy elvesztené a szerepnek felvilágosult hazafiúi jellemvonásait.
Külön kell szólni Nagyajtai Teréz alapos tanulmányról tanúskodó ötletes jelmezeiről, elsősorban Mezey Mária kosztümjeiről. Az ötletes, fordulatos táncokat Roboz Ágnes tervezte.
Az előadás zenei szempontból is értékesen szórakoztat. A dalok kitűnő illeszkedéssel, korhű verettel zengő verseit Erdődy János írta. Az együttest biztos kézzel vezeti a vezénylő Váradi László.

Vincze Ottó muzsikájának sok színe, s főleg a ritmikája elevenebben hatna, ha a zenekar nem lenne oly hiányos összetételű. A zongora — bármily muzikálisan áll is helyt mellette Scheller Erzsébet — nem egészen pótolja az ütőhangszereket; hiányzik a zenekarból a trombita és a harsona is.
A Párizsi vendég mint mulatságos, ízléses, stílusos és tehetséges produkció, gazdagította színházaink műsorkincsét.

/Csobádi Péter/

A Rádió még ugyanezen év végén felvette az operett keresztmetszetét (bemutató: 1955), harmincegy évvel később pedig elkészült az új, teljes stúdiófelvétele (1986)

  • A zenés játék első rádiófeldolgozását (részletek) 1955-ben sugározta a Kossuth Rádió.  A stúdiófelvétel előadói voltak: Petress Zsuzsa, Mezei Mária, Zentay Anna, Kishegyi Árpád, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara. Vezényelt Várady László.
  • Vincze Ottó – Szigligeti Ede A bajusz vígjátéka nyomán Tabi László – Erdődy János: Párizsi vendég (1986. szeptember 8., Petőfi Rádió 21.20 – 23.45) Nagy Ferenc karmesterVáradi Hédi, Oszvald Marika, Gregor József, Császár Angéla, Hűvösvölgyi Ildikó, Korcsmáros Péter, Benedek Miklós, Maros Gábor, km. az MRT Szimfonikus Zenekara. Zenei rendező: Fejes Cecília. Rendező: Varga Géza.

4205 zenebaratmonika 2020-01-21 13:41:35 [Válasz erre: 4203 Edmond Dantes 2020-01-21 13:30:16]

Mondjuk jó lenne, ha ezekből a gálákból nem csak 1 előadás lenne, hanem legalább 2.


4204 zenebaratmonika 2020-01-21 13:40:15 [Válasz erre: 4203 Edmond Dantes 2020-01-21 13:30:16]

Ha így van, akkor májusban Ábrahám Pál gálát rendezhetnek, mert ő is 1960-ban hunyt el.


4203 Edmond Dantes 2020-01-21 13:30:16 [Válasz erre: 4202 zenebaratmonika 2020-01-21 11:35:16]

Ha jól látom, 60 éve, hogy elhunyt. Nem annyira kerek és február 2-án, majdnem két hónappal a gála előtt. Legyen "neve a gyereknek" :-)


4202 zenebaratmonika 2020-01-21 11:35:16

Azt tudja valaki, hogy miért lesz a Huszka Gála az Operettszínházban ? A Lehár gála ok, Lehár születésének 150. évfordulója lesz.


4201 Búbánat 2020-01-19 15:20:59

Blaha Lujza Színház - Montmartre-i ibolya

Budapest, 1954. szeptember 16. Németh Marika (k) Violetta szerepében Julius Brammer, Alfred Grünwald szerzők, valamint Kálmán Imre zeneszerző Montmartre-i ibolya című operettjének egyik jelenetében, melyet Szinetár Miklós és Balla Katalin rendezett a Blaha Lujza Színházban.

MTI Fotó: Farkas Tamás

Blaha Lujza Színház, az Operett Színház Kamara Színháza.

Készítette: Farkas Tamás
Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum
Azonosító: MTI-FOTO-781266


4200 Búbánat 2020-01-17 15:31:32

Operettgála Somorján - képekben

/Felvidek.ma/

Immár harmadik alkalommal rendezték meg január 12-én Somorján az Újévi Operett- és Musicalgálát a Szlovákiai Civil Becsületrend Polgári Társulás szervezésében.

A Városi Művelődési Központ megtelt az érdeklődőkkel, akiket Klemen Terézia, a társulás elnöke köszöntött. Elmondta, hogy a gálát Házy Erzsébet és Hect Anna emlékének szentelték.

A fellépők pedig tradicionálisan a Házy Erzsébet Nemzetközi Tehetségkutató Énekverseny nyertesei voltak: Németh-Nagy Johanna, Eva Bodorová, Bede Blanka, Bégány Csenge Anna, Szeleczki Artúr, Veronika Bílová, Szondi Tamás, Pap Viktória, Gyenis Erika.

A fiatal tehetségek színes repertoárral nyerték el a nagyérdemű tetszését.
Az előadókat a Dunakeszi Szimfonikus Zenekar kísérte.


4199 zenebaratmonika 2020-01-15 22:21:23 [Válasz erre: 4198 zenebaratmonika 2020-01-15 17:11:38]

Most nem ez a rész ment, ennyit a port.hu-ról. A Hogy volt honlapján ezeket az időpontokat közlik az Ábrahám Pál zeneszerzőről szóló részhez:

Vetítések:

0:55, péntek (január 17.)

DUNA Televízió


23:50, péntek (január 17.)

DUNA Televízió


0:45, vasárnap (január 19.)

DUNA Televízió

https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/abraham-pal/hogy-volt-hogy-volt/episode-827170#comments

 


4198 zenebaratmonika 2020-01-15 17:11:38

2020. január 15-én 20.00-tól a Duna word televízión Ábrahám Pál operett- és filmzeneszerző lesz a téma.

Ismétlések

Hely szerint

Január 15. - Szerda

Január 16. - Csütörtök

Január 18. - Szombat

Január 19. - Vasárnap

Január 23. - Csütörtök

Január 25. - Szombat

Január 26-tól pedig az Operett világa lesz a téma


4197 Búbánat 2020-01-13 10:40:24

Múltidéző

Johann Strauss: A cigánybáró

daljáték három felvonásban.

Debreceni Csokonai Színház bemutató előadása: 1998. október 3.

Műsorismertető füzet (16 oldal):

- Bevezető: Gál György Sándor – Somogyi Vilmos: Operettek könyve – Részlet - 

- Cselekményismertető: Balassa Imre – Gál György Sándor: Operák könyve – Részletek -

- Magyar Művelődéstörténet IV. kötet – Részlet -

- Jókai Mór: A cigánybáró – Részlet –

- Képek

- Próbafotók

- Színlap

Jókai Mór regényéből írta I. Schnitzler, fordította és a forrásmunkára figyelve átdolgozta Tarbay Ede, a verseket fordította Fischer Sándor.

Vezényel: Kollár Imre/Bartal László

Közreműködik a Debreceni Filharmonikus Zenekar, a Csokonai Színház Énekkara és Balettkara.

Rendező: Horváth Zoltán


4196 Búbánat 2020-01-12 10:57:07 [Válasz erre: 4195 joska141 2020-01-12 10:34:46]

Kiss Diána Iluska szerepében itt is, ott is...  - az Operettben is és az Erkelben is...


4195 joska141 2020-01-12 10:34:46

Tegnap 17,00 órakor kezdődött az Erkel Színházban a János vitéz 6 előadásból álló sorozata (a többi 5 előadás egységesen 11,00 órai kezdettel).

Szakemberek számára érdekes összehasonlítás lehet a két (Operettszínház és Erkel Színház) párhuzamos János vitéz produkció. Laikusként a két előadásból – 1. és 3.rész az Erkelből, 2.rész az Operettből - egy komplexebb, jobban szórakoztatóbb darabot sikerült volna létrehozni.

Jó volt látni a teltházas előadáson a sok-sok gyereket, minden korosztályból, elegánsan felöltözve, cseppet sem feszengve. Jó érzés volt, hogy vannak darabok és játszóhelyek, amelyekre és ahova a szülök nyugodtan elvihetik a gyerekeiket. Már ezért is érdemes volt mind a két helyen bemutatni/felújítani a János vitézt.


4194 Búbánat 2020-01-11 14:30:30

50 éve hunyt el Latabár Kálmán

2020. január 11 . papageno.hu

Írta Papp Timea

 

Arcizmaiba volt kódolva az esendő tragikomikum

2020. JANUÁR 11. SZOMBAT 08:26 - mno.hu

Juhász Kristóf

 


4193 Búbánat 2020-01-10 11:32:54 [Válasz erre: 4192 Búbánat 2020-01-07 21:53:17]

Felföldi Anikóra emlékezve:

http://www.borsonline.hu/celeb/felfoldi-aniko-halala-elott-nem-akarta-zavarni-az-orvost/190040

„Galambos Erzsi hosszú évtizedek óta szoros barátságot ápolt Felföldi Anikóval, a szabadidejükben is szívesen voltak együtt, alig másfél héttel ezelőtt még együtt is szilvesztereztek.

– Nála ünnepeltünk, kicsattant az energiától, most meg már nem él – küszködött a könnyeivel a 88 éves színésznő.

– Nyáron együtt nyaraltunk a villájában, nagyon örült a Vidnyánszky Attila-féle Csárdáskirálynőnek, amiben Anhilte szerepét játszhatta. Rengeteget mulattunk, ahogy a szilveszteri partikon is, ahol jóízűen falatozta a kocsonyámat. Múlt péntek este beszéltünk egymással, próba után volt és azt mondta, furcsán érzi magát. Mondtam, hogy hívjon orvost, de ő csak annyit felelt: szombaton nem zavarja, de nem érti, mi lehet a baja. Az egészségügyi bajainkra volt egy vicces válaszunk: égési termék, vagyis a korom. Két nappal később rosszul lett, most meg már csak múlt időben beszélünk erről a csodálatos emberről. A színésznőről, aki szerette az életet, a színpad éltette és a MASZK elnöksége, hogy minden kollégájának a sorsát nyomon kövesse és segítse őket – mondta könnyezve a színésznő.”


4192 Búbánat 2020-01-07 21:53:17

A Budapesti Operettszínház mély fájdalommal tudatja, hogy a Jászai Mari-díjas, Érdemes Művész Felföldi Anikó, az Operettszínház Örökös Tagja életének 82. évében elhunyt.

http://operettszinhaz.hu/index.php?inc=cikk&cikkId=218&menuId=24

 

Nekrológ:

https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/operett/2020/01/07/elhunyt-felfoldi-aniko/

 

Az Origó oldalán tavaly november 23-án jelent meg Felföldi Anikóval készült interjú – Sztankay Ádám beszélgetett vele:

https://www.origo.hu/kultura/20190928-felfoldi-aniko-interju.html


4191 Búbánat 2020-01-07 10:03:56

https://www.volksoper.at/produktion/konig-karotte-2019.de.html

 2019. november 23-án Bécsben, a Volksoperben volt a bemutatója Jacques Offenbach operettjének: König Karotte.  

Le Roi Carette  (Sárgarépakirály) – opéra bouffe féerie, négy felvonás, 1872. január 15, Párizs, Théâtre de la Gaîté

Hamarosan újra a színpadon látni ezt az Offenbach-ritkaságot, Bécsben:

OFFENBACH  LE ROI CAROTTE

FROM 10 JANUARY TO 14 JANUARY 2020

Volksoper - Wien

König Karotte

Operetta by Jacques Offenbach

In German language with German surtitles

Direction Matthias Davids
Choreography Kati Farkas

Premiere 23. 11. 2019

Prince Fridolin XXIV is just your regular regent: spoilt, pleasure-seeking and extravagant. But the spirit Robin is determined to set Fridolin on the path to virtue for the good of the land Krokodyne. A coup thus brings King Carrot to power.

This “magical comic opera” is set to be the highlighs of Jacques Offenbach’s 200th birthday celebrations!

Vienna Volksoper

Währinger Straße 78
1090 Wien

  • Fri. 10 Jan 2020, 7 p.m.
  • Tue. 14 Jan 2020, 7 p.m

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLPql_KeANbf7QytapFoTOh3sUNTsXbLm0

(Négy kis video)

https://www.youtube.com/watch?v=tM9xNxYAZvo

König Karotte – Satire, Party und Gemüse | Volksoper Wien

Regisseur Matthias Davids und Dirigent Guido Mancusi erzählen, wie eine Karotte klingt, wie Fridolin tickt und warum dieses Stück gut zur Volksoper passt.

https://www.youtube.com/watch?v=N4tt2i5oq4Q

König Karotte – Solistensalat am Sologang | Volksoper Wien

https://www.youtube.com/watch?v=JWvcbmMDHBU

https://www.youtube.com/watch?v=6JEkRSYH2Q0



4189 Búbánat 2019-12-25 23:17:04

Honthy Hanna, a primadonna királynői története

SZTANKAY ÁDÁM2019.12.25. 17:07 Origo.hu

"Honthy Hanna nyílt csatában győzte le elődjét, s lett Fedák Sári utódja az ország első számú primadonnájaként. A mélyszegénységből indult, négy elemit végzett kislány vonatkozó képességei mellett akaraterejének köszönhette, hogy tízévesen bekerülhetett az Operaház balettiskolájába. Alig volt tizenöt éves, amikor a balettkarban felfigyelt rá egy negyvenes mecénás, aki némi ellenszolgáltatás fejében kiemelte a szegénysorból és kifizette a színi tanulmányait. A különös kapcsolat nem roppantotta meg a majdani primadonnát, erősödő morális érzékének is része volt abban, hogy hamarosan a saját útját járta. Nem csak operettben, prózában is remekelt. Szakmai felkészültsége, egyedi színészi képességei mellett mindenkinél jobban ismerte a közönség lélektanát. Egy rendezője Thomas Mann hipnotikus Cipolla lovagjához hasonlította."

(Több folytatásban olvasható a cikk a linket megnyitva.)


4188 zenebaratmonika 2019-12-23 10:57:39 [Válasz erre: 4187 zenebaratmonika 2019-12-22 21:51:47]

Az Ábrahám Pál operett helyes fordítása inkább ez lenne: 

Jainah - A lány a táncházból

Magyarországon ez a darab nem került még ezidáig bemutatásra, mert abban az évben a Ábrahám Pál Történnek még csodák c. operettje került színpadra.


4187 zenebaratmonika 2019-12-22 21:51:47

A Komische Oper Berlin 2019. december 22-én újította fel koncertelőadás keretében Ábrahám Pál: Dzsaniah, a lányok táncháza c. 1935-ös, akkoriban a Theater Wien-ben nagy sikerrel bemutatott jazz-operettjét. A 2019-es felújításon az egyik bariton szerepet a szombathelyi születésű Foki Dániel alakította. A 2. koncertelőadás 2019. dec. 30-án lesz. Az operett német címe: Dschainah – Das Mädchen aus dem Tanzhaus

 

STAB

MUSIKALISCHE LEITUNG

Hendrik Vestmann

KOSTÜME

Katrin Kath

CHÖRE

David Cavelius

BESETZUNG

PIERRE CLAUDEL

Johannes Dunz

HORTENSE CLIQUOT

Zazie de Paris

YVONNE

Mirka Wagner

BARON BOGUMIL BARCZEWSKY

Dániel Foki

DSCHAINAH LYLO

Hera Hyesang Park

MUSOTTE

Talya Lieberman

CHORSOLISTEN KOMISCHEN OPER BERLIN

ES SPIELT DAS ORCHESTER DER KOMISCHEN OPER BERLIN.


4186 Búbánat 2019-12-21 14:29:16 [Válasz erre: 4175 Búbánat 2019-12-12 10:34:23]

Az Operettszínház honlapjáról

Debütált a Diótörő

Hatalmas sikerrel debütált a Budapesti Operettszínházban Csajkovszkij Diótörő című örök klasszikus karácsonyi meséje. Mint ahogy a premiert megelőző sajtótájékoztatón elhangzott: 30 év után láthat ismét balettbemutatót a közönség, amelyben színházunk táncosai mellett a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei is fellépnek.

Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója többek között a következőket mondta el a sajtó képviselőinek: "Amikor a Budapesti Operettszínház főigazgatója lettem, arra kértem Apáti Bence balettigazgatót, segítsen nekem abban, hogy a mi balettművészeink ne csak alkalmazott táncosokként vegyenek részt az egyes produkciókban, hanem legyen a színháznak teljes értékű balettelőadása is. Huszonötéves színpadi tapasztalatom mondatja azt, hogy egy művészt, a számára megfelelő feladatokkal és kihívásokkal lehet igazán motiválni. Igaz ez az Operettszínház nagyszerű és értékes táncművészeinek esetében is. Továbbá az utánpótlásra is gondolnunk kell. A feltörekvő balettművész nemzedéknek nem biztos, hogy a mi intézményünk, vagy az operett műfaja állt a fókuszában. Viszont ha itt gyűjtik be az első, pozitív színházi tapasztalataikat, élményeiket, akkor jövőképként szolgálhatunk számukra. Nem utolsó, de fontos szempont az is, hogy az Operettszínház törzsközönsége egy olyan karácsonyi klasszikushoz, mint a Diótörő, imádott színházában is hozzáférhessen."


4185 Búbánat 2019-12-18 20:41:00

Az Operettszínház honlapjáról:

Operettszilveszter 2019

December 31-én nagyszabású Operettszilveszterre invitáljuk Önöket! A nap folyamán két operett-musical gálaműsort is rendezünk, délután 15 és este 19 órai kezdettel.

Az előadások során nagyszínpadunkon a legparádésabb operett- és musicalslágereket hallhatják majd színházunk sztárjainak tolmácsolásában. Színpadra lép többek között Bordás Barbara, Dolhai Attila, Fischl Mónika, Gubik Petra, Homonnay Zsolt, Kocsis Dénes, Laki Péter, Lévai Enikő, Lukács Anita, Nádasi Veronika, Szendy Szilvi, Vadász Zsolt. Közreműködik továbbá a Budapesti Operettszínház Énekkara, Balettkara és Zenekara.

A gálákra kétféle jegy váltható, VIP és normál. 

A normál jegy ára a délutáni előadásra 1.750 - 2.900 - 4.800 - 6.700 - 7.700 - 8.700 - 11.500 - 13.500 Ft, az estire 3.500 - 5.800 - 8.800 - 11.600 - 13.200 - 15.200 Ft. Tartalmazza az előadás megtekintését a Nagyszínpadon, valamint a szünetben egy pezsgős koccintást.

VIP jegy 60 000 Ft-ért váltható. Ez tartalmazza a páholyos elhelyezést a műsor alatt, a VIP különterem használatát a szünetben, ahol szendvicsek, üdítők, pezsgő, bor, ásványvíz fogyasztására van lehetőség. Továbbá az előadás után ültetett svédasztalos vacsorát a Kálmán Imre Teátrum galériáján, és a Párizsi randevú című című produkció megtekintését 23.00-tól, azt követően pedig zenés-táncos mulatsággal várjuk nézőinket hajnalig.

A Kálmán Imre Teátrumba este külön belépésre is van lehetőség, ahol megtekinthetik a Párizsi randevú című dinner show-t, amelyet megelőzően állófogadást tartunk, ahol hideg és meleg ételeket, üdítőt, ásványvizet, kávét kínálunk. A csak ide szóló jegyek ára 27.900 - 32.400 Ft, a Nagyszínpados előadás látogatására nem jogosít.

Lehetőség van kombinált jegyet is váltani, ebben az esetben mindkét helyszínre jegyet kell vásárolni.

Az asztalok elfoglalása érkezési sorrendben történik.

 

 


4184 Búbánat 2019-12-18 11:11:10

"A legnépszerűbb operett és musical slágerek csendülnek fel január 2-án, a győri Audi Arénában. A dal, virtus, szenvedély című gálán a Budapesti Operettszínház kiemelt művészei lépnek fel, olyan nevek, mint Oszvald Marika, Dolhai Attila vagy épp Peller Károly. A koncerten közreműködik a Győri Filharmonikus Zenekar, Rácz Márton vezényletével. Újévi zene kavalkáddal indul tehát a 2020-as esztendő Győrben, amiből hagyományt teremtenének a szervezők."


4183 Búbánat 2019-12-17 13:46:52

Áthozom ide „Tejberizs” fórumtárs belinkelt  cikkét:

Hollósi Zsolt írása a Mágnás Miska bemutatójáról a Szegedi Nemzeti Színházban

„Cintányéros cudar világ”

2019. 12.16. - tiszatáj

A MÁGNÁS MISKA PELLER KÁROLY TRADICIONÁLIS RENDEZÉSÉBEN A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZBAN

„Peller Károly Mágnás Miska-rendezése azoknak készült a Szegedi Nemzeti Színházban, akik a hagyományos operettet szeretik: a lenyűgözően látványos díszletet, az elegáns, korhű ruhákat, a megunhatatlan poénokat és az örökzöld melódiákat. A pótszékes telt házzal megtartott kettős premieren a közönség elégedetten ünnepelte mindkét szereposztást."


4182 Búbánat 2019-12-15 14:49:19

Interjú az Operettvilág Együttes alapító-művészeivel: 

Zsadon Andrea és Szolnoki Tibor mesél bohém nagyszülőkről, református felmenőkről, egymásra találásról, fájdalmakról, ellenszélben elért sikerekről - olvasható online három  részben

/SZTANKAY ÁDÁM2019.12.14. 15:25 Origo.hu/

„Zsadon Andrea és Szolnoki Tibor harminchárom éve alkotnak párt a magánéletben. Huszonhat éve alapított magánszínházuk, az Operettvilág Együttes produkciói színre kerültek már – egyebek között – Ausztráliában, Algériában, Kolumbiában, Japánban, valamint számos európai országban, Finnországtól Németországon át Olaszországig. Ami a hazai pályát illeti: időnként erős ellenszélben haladnak előre. Az Origónak adott interjúban a művészházaspár tagjai felidézik gyermekéveiket, pályára állásuk körülményeit. Beszélnek magánéletük csalódásairól, ahogy az egymásra találás, az együtt töltött idő örömeiről is.”






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.