Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj




4368 zenebaratmonika 2020-07-02 13:59:55 [Válasz erre: 4366 Búbánat 2020-06-29 15:06:27]

Dschainah, das Mädchen aus dem Tanzhaus c. Ábrahám operett vezérdala, Tobias Bonn előadásában https://www.youtube.com/watch?v=8LTBJnufBZ4

 


4367 Búbánat 2020-07-02 10:55:45

Tegnap a harmadik résszel lezárult Huszka-emlékműsor (Dankó Rádió - "Az a szép")  adásának ismétlése apropóján ide is beírom a 83 éves zeneszerzővel készült interjú szövegét, amelyet 1960-ban bekövetkezett halála előtt alig több mint egy évvel publikált a hírlap:

A 83 éves Huszka Jenő moszkvai sikeréről és emlékeiről

  • Esti Hírlap, 1958. december 24.

A könnyű zene budapesti hívei az elmúlt nyáron igen sokat tapsoltak az Aranyvirágnak, Moszkvából pedig olyan hírek érkeznek, hogy a Lili bárónő estéről estére táblás házakat vonz. Erről beszél Huszka Jenő.

— A moszkvai bemutatóra néhány balettszámmal, egy palotással, s a bonviván számára egy nagyáriával bővült a zenei anyag. Akik már látták, elmondják, hogy ragyogó kiállításban került színre a Lili bárónő. Kár, hogy a moszkvai televízió hullámai még nem érnek el hozzánk.

Az Aranyvirág sikerét hozzuk szóba:
— Az Aranyvirág egy kicsit mindig az ifjúságomra s ami ezzel szorosan összefügg: a Balatonra emlékeztet. A Bob herceg 1902. évi bemutatója után történt, hogy Beöthy László, a Király Színház akkori igazgatója a következő őszre darabot rendelt tőlem. A téma: Nápoly és a tenger volt. Soha nem jártam ekkor még tengerparton, hisz annyi pénzem sem volt, hogy zongorát vehettem volna.
A Bob herceget is úgyszólván hangszer nélkül írtam meg. Valamiféle tengerélményre azonban mindenképpen szükségem volt, ezért, leutaztam a Balaton mellé, Fonyódra. Éppen naplementekor érkeztem a tóhoz; a víz vadul hullámzott. Estére már csak úgy zsongtak bennem a melódiák,így lett a Balaton „társszerzőm“. Fonyódot különösen megszerettem, talán éppen hangulati gazdagsága miatt. A Lili bárónő dallamainak legtöbbjét itt komponáltam, a Mária főhadnagyot pedig teljes egészében.

— Sokszor és sokan kérdezik tőlem, hogy mi indított el a zeneszerzői pályán. Furcsának tűnik, de egy nyolcéves koromban szerzett élményemet tartom e tekintetben a legdöntőbbnek. Akkor voltam életemben először színházban. Offenbach Orfeusz a pokolban című operettjét játszották. A zene leírhatatlan hatást tett rám. Valósággal átalakította benső énemet. Offenbachot ma is nagyon szeretem. A bécsi operettiskola például soha, semmiféle hatással nem volt rám. Offenbachtól tanultam meg, hogy a jó operettmuzsikának lírainak és drámainak kell lennie egyszerre.

Muzsikám fő erejének a magyar levegőt, a magyar jelleget tartom. Budapestet a századforduló idején importoperettekkel árasztották el. Akkoriban az angol táncoperett dívott. Váratlanul hatott, hogy egy fiatal zeneszerző magyar zenét mert írni.

— További tervek? ... Ezzel mindig tele a tarsolyom. Füredi barátaim szüntelenül kérnek, hogy komponáljak egy Füredi emlék című dalt. Bevallom, mostanában állandóan ez a téma foglalkoztat, mert valami olyan dalt szeretnék írni, ami méltó ehhez a kedves hangulatú, patinás fürdőhelyhez, ahol — ifjúságomban és idősebb koromban egyaránt — olyan sok szép órát töltöttem el — fejezi be visszaemlékezéseit a nyolcvanhárom éves mester.

H. L.


4366 Búbánat 2020-06-29 15:06:27 [Válasz erre: 4362 Búbánat 2020-06-25 20:25:43]

Große Operette von Paul Abraham„Dschainah. Das Mädchen aus dem Tanzhaus“ Moderation: Stefan Lang

https://www.deutschlandfunkkultur.de/grosse-operette-von-paul-abraham-dschainah-das-maedchen-aus.1091.de.html?dram:article_id=479389

KONCERT | Sendung am 27.06.2020 um 21:00 Uhr

Sendung am 27.06.2020 um 21:00 Uhr

 „Madama Butterfly als Operette in Vietnam! – Paul Abrahams musikalisches Liebesabenteuer eines französischen Marineoffiziers mit einer Dschainah, der vietnamesischen Variante einer japanischen Geisha, ist eine wilde Mischung aus Puccini, Puszta und Jazz.”

Aufzeichnung vom 22. Dezember 2019 in der Komischen Oper Berlin

Paul Abraham
Dschainah. Das Mädchen aus dem Tanzhaus
Große Operette in zwei Akten auf ein Libretto von Alfred Grünwald und Fritz Löhner-Beda
Bühnenpraktische Rekonstruktion von Henning Hagedorn und Matthias Grimminger

Dschainah – Hera Hyesang Park
Pierre Claudel – Johannes Dunz
Hortense Cliquot – Zizie de Paris
Yvonne – Mirka Wagner
Baron Bogumil Barczewsky – Dániel Fiko
Erzähler – Klaus Christian Schreiber

Chorsolisten der Komischen Oper Berlin
Chor der Komischen Oper Berlin
Orchester der Komischen Oper Berlin
Leitung: Hendrik Vestmann


4365 Búbánat 2020-06-29 08:01:30

Az ország egyik legrégebbi társadalmi eseményét mindenképp szerette volna megrendezni a város, ezért a végsőkig kivárt a döntéssel, de a jelenlegi környezetben nem tudnák a megszokott színvonalon megtartani az Anna-bált, így az elmarad – olvasható Balatonfüred Város Önkormányzatának hivatalos közleményében.

A szívkórház előtti téren felállított nagyszínpadon viszont megrendezik a hagyományos Operagálát, amelyen világhírű darabokból csendülnek fel részletek, előtte egy nappal pedig a Magyar Állami Operaház művészei lépnek fel a Gyógy téren. Az eredetileg a bálra tervezett, Káel Csaba rendezte operett műsor rendhagyó módon ezúttal szintén a szabadtéri színpadon lesz látható.

A július 21–25. között zajló Anna-fesztivál keretében idén nyolcadik alkalommal a Hagyományok Házával közösen megrendezi a város a prímásversenyt is. A megmérettetésen a hagyományos magyar népzenét játszó fiatal hegedűsök zenélnek, a legjobb produkciókból és meghívott előadók műsorszámaiból gálakoncert is lesz a Gyógy téren felállított nagyszínpadon.

Bár a 195. Anna-bál elmarad, a bálozni vágyó 18 éves balatonfüredi lányok nem maradnak le a patinás eseményről, hiszen a város meghívja őket a jövő évi Anna-bálba.


4364 Búbánat 2020-06-26 16:09:41

5 perc reflektorfény - Bojtos Luca

/operett.hu/

1) Milyen színészként az életed a négy fal között? Általában véve is, és a jelenlegi helyzetben.

Általában ezerrel pörgök, újabb és újabb impulzusokat igénylek (társaságkedvelő vagyok, szeretek szórakozni), de egy idő után a mozgalmas időszakot mindig felváltja egy befelé forduló korszak; elcsöndesedésre, énidőre van szükségem.

Ilyenkor bezárkózom, és intenzívebben reflektálok magamra és a környezetemre, többet olvasok, jógázom, más figyelemmel hallgatok zenét, keresek-kutatok. Elfogadtam, hogy ez is egy ilyen időszak. Most  újra van lehetőségem elmélyülni egy-egy tevékenységben, anélkül, hogy bármi megzavarna. Szelektálni, átgondolni, mi, ki fontos, értékes, és hogyan lesz tovább. Persze hiányoznak a szeretteim és a színház, és aggódom azokért, akiknek érzelmi és egzisztenciális bizonytalansággal kell szembenézniük, de bízom benne, hogy hamarosan véget ér ez az időszak, és talán picit bölcsebben térünk vissza a hétköznapokba; jobban fogjuk tudni értékelni az eddig természetesnek vett dolgainkat és tisztábban látni, mi az, ami valóban fontos.
 
2) Mi a legkedvesebb emléked gyerekkorodból?

Huh, rengeteg van! Csodaszép gyerekkorom volt, csodálatos családom van! Rengeteget kirándultunk, utaztunk, ó, és a balatoni nyarak! Iszapvárépítés, szentjánosbogár-vadászat, a táborozások, faházikó- és hókunyhóépítés... és anyu verset olvas, apu vicces kitalált történeteket mesél, biciklizni tanít. A bátyámmal sok csínyt elkövettünk, inkább az öccse voltam, mint a húga; vele minden izgalmas kaland volt! A színházba is akkoriban szerettem végérvényesen bele; 6 éves voltam, amikor először játszhattam az Operettszínházban, A muzsika hangja című előadásban. Akkor újították fel a színházat, mi pedig a próbák között a folyosókon bújócska-fogócskáztunk. Mindennek annyira más illata volt, és mindenki olyan kedves volt velünk! Csupa móka és felszabadultság volt ebben a varázsvilágban létezni...

 3) Szakma vagy magánélet? Miként tudod összeegyeztetni a kettőt?

Egyikről sem tudnék, és nem is szeretnék lemondani; a barátaimról, a kapcsolataimról, a velük töltött minőségi időről, az énidőről és a színházról sem. Egyik sincs a másik nélkül. Szeretnék minél többet tapasztalni, érzékelni és megélni az életemben; szenvedélyesen élni. A színházban is a világ megismerése foglalkoztat a legjobban, mindig szeretnék valami újat megtudni és megérteni az életről, az emberek működéséről és kapcsolódásukról. Szerencsére azok, akik közel állnak hozzám elfogadják, hogy időnként eltűnök, tudják, hogy most máshol - a színházban, a próbán, a szerepemen - van a fókuszom, nincs ebből sértődés vagy félreértés. Üzennek, hogy szeretnek, várnak, majd jelentkezzek. Innen is köszönöm nekik, és ölelem őket! Értik, hogy ilyen az életem, így működöm, és ezzel együtt fogadnak el.

4) Meséld el a legkedvesebb és a legkínosabb színházi élményedet!

Érdekes, hogy kinek mi jut ilyenkor az eszébe... szerintem ez mindig változik.

A legkedvesebb... azok a pillanatok versmondáskor, amikor egyedül állsz az üres térben, nincs kellék, nincs fogódzó, nincs semmi, csak te vagy egyedül a hangoddal, az arcoddal, a szemeiddel, épp akkora a tér, és olyan közel vannak a nézők, hogy még pont be tudsz fogni mindenkit, és vinni őket magaddal.
Huh, ha ez sikerül, akkor érzed, hogy történt valami. Az varázslat.

A legkínosabbat sosem mondanám el, remélem, csak az tudja, aki ott volt, és akinek úgy éreztem, muszáj elmondanom. De! A Cirkuszhercegnőt próbáltuk a Miskolci Nemzeti Színházban, volt egy akrobatikus, karika dobálós, énekes-táncos számunk. A rendező azt kérte, hogy próbáljuk meg még egyszer, több energiával; nekem nem kellett kétszer mondani, a karikát olyan lendülettel pörgettem meg, hogy az egyenesen a zenekari árokban landolt. Szerencsére senkinek sem esett baja!

5) Szerinted mi egy színész legfontosabb erénye?

Manapság az emberek nem figyelnek egymásra, sem magukra; olyan könnyen ítélkezünk, véleményezünk, és címkézzük fel egymást. Több megértésre, türelemre és elfogadásra lenne szükség. Hiszek abban, hogy alapvetően senki sem gonosz, és a hibák megbocsáthatók, ha beszélünk róluk, és jobban megértjük egymást. Fontos feladatunknak gondolom kimozdítani a nézőket a komfortzónájukból, kapcsolódásra, gondolkodásra, párbeszédre bírni, nyitottabbá tenni, bevonni és érzékenyíteni őket. Így egy kicsit közelebb kerülhetnénk egymáshoz, és megérezhetnénk valamit abból, hogy mi is az ember, mennyiféleképpen látjuk a világot, és hogy nem vagyunk egyedül.

+1 Meséld el a kedvenc viccedet, vagy humoros anekdotádat!

,,És ámulok,
hogy elmúlok"
/J. A./

Elég furcsa a humorom... Lehet, hogy nem is vagyok annyira vicces... Mégis elhalmoznak szubrett es komika szerepekkel...

Az interjút készítette: Bánkövi Dorottya


4363 Búbánat 2020-06-26 16:05:58

5 perc reflektorfény - Kocsis Dénes

/operett.hu/

1) Milyen színészként az életed a négy fal között? Általában véve is, és a jelenlegi helyzetben.

 2) Mi a legkedvesebb emléked gyerekkorodból?

 3) Szakma vagy magánélet? Miként tudod összeegyeztetni a kettőt?

4) Meséld el a legkedvesebb és a legkínosabb színházi élményedet!

5) Szerinted mi egy színész legfontosabb erénye?


4362 Búbánat 2020-06-25 20:25:43

A Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969)  topicjában (1968. sz.)  olvasott hír:

Ábrahám Pál  Dschainah - das Mädchen aus dem Tanzhaus című operettjének felvételét /Komische Oper Berlin/

2020. június 27-én, 21 órakor sugározza a Deutschlandfunk Kultur.

Itt meghallgatható majd: https://www.deutschlandfunkkultur.de/.

*Ez az Ábrahám Pál operett már nem Kemény Egon zenekari hangszerelésével jött létre.


4361 Búbánat 2020-06-19 12:24:36

Elkezdődtek a Marica grófnő próbái az Operettszínházban

ORIGO2020.06.18. 17:18

Elindult a Budapesti Operettszínház Marica grófnő című előadásának olvasópróbája. A nagyszínpadi bemutató három szereposztása utoljára a járvány előtt találkozhatott személyesen. 

Megkezdődött a Marica grófnő című előadás olvasópróbája a Budapesti Operettszínházban. A társulatot elsőként Kiss-B. Atilla főigazgató üdvözölte, és megköszönte a művészeknek a járvány időszaka alatti folyamatos művészeti együttműködést és az innovatív tartalmakat, melyeket az Operettszínház közönsége az online felületeken követhetett. Így a veszélyhelyzet alatt sem állt le a Budapesti Operettszínház művészeti tevékenysége: más formában, új felületen, de továbbműködött a lehetséges kereteken belül.

Kálmán Imre operettjét Bozsik Yvette rendező-koreográfus viszi színre az új évadban. A tavalyi sikeres János vitéz-előadás után Bozsik Yvette már „ismerősként” köszöntötte a társulatot. A Marica grófnő-t is ő viszi színre rendező-koreográfusként. 

Marica grófnő szövegkönyve Orbán János Dénes írói közreműködésével visszanyúl az eredeti német szöveghez, valamint az 1924-25-ös Harsányi Zsolt-féle szövegkönyv alapjaihoz. A jó hangulatú olvasópróba előtt bemutatkozott ifj. Zsuráfszky Zoltán koreográfus is, aki a néptánc tiszta forrását szeretné majd az adott színházi kontextusra adaptálni. A Tündérkertben szerinte „embertáncot” fognak járni. Az előadás karmestereként Pfeiffer Gyula főzeneigazgató mellett egy ifjú tehetség, Dobszay Péter mutatkozik be. 


4360 Edmond Dantes 2020-06-16 22:07:53 [Válasz erre: 4359 zenebaratmonika 2020-06-16 20:02:35]

Tud valaki az Operettszinhaz kozonsegenek atlageletkorarol vagy keszult errol felmeres? Tartok tole, hogy magasan reprezentalt a veszelyeztetett (elet)korosztaly ...


4359 zenebaratmonika 2020-06-16 20:02:35

Azt tudjátok, hogy az operettszínházban, hogy fogják tartani a 1.5 méteres távolságot? A jegy.hu-n, úgy nézem minden ülésre ültetnek embereket. Úgy tűnik a cél, hogy a nyájimmunitás kialakuljon, tehát a lakosság 60%-a vagy több átessen a víruson. Persze ezt nem mondják ki... ráadásul szeptember után a covid még fel is fog erősödni...


4358 Edmond Dantes 2020-06-16 16:47:37

Exkluzív interjú a két egykori operettszínházi dolgozóval a munkahelyi zaklatásokról (RTL Klub, 2020. június 15.)

Folyamatos zaklatásokról és megaláztatásokról mesélt több egykori operettszínházi dolgozó is. A Fókusznak exkluzív interjút adott az a két lány, akik csak álnéven mertek nyilatkozni, pedig tanúk és több bizonyíték is alátámasztja, hogy milyen megaláztatásokon mentek keresztül az intézményben. A teljes interjú ide kattintva tekinthető meg.


4357 Búbánat 2020-06-16 16:12:14

Olvasom, hogy az Egri Gárdonyi Géza Színház meghirdette a 2020/21-es évadát -   A nagyszínpadi bemutatók között szerepelni fog Kálmán Imre A montmartre-i ibolya (novemberben) és Eisemann Mihály Bástyasétány 77. című operettje is.


4356 Amalgám 2020-06-15 14:54:47

Június 4-én láttak napvilágot az Operettszínházhoz köthető zaklatási botránnyal kapcsolatos első információk, vagyis immár tizenegy nap telt el az eset nyilvánosságra kerülése óta. Azóta – eltekintve egyetlen hozzászólástól, amely nem az ügy érdemi részére vonatkozott, hanem az intézmény egyik művészének önként vállalt közszerepléséhez kapcsolódott – igyekeztem tartózkodni a témával összefüggő véleményem megfogalmazásától, hiszen olyan kérdésről van szó, amelyben intőleg magasodnak elénk a zaklatási ügyekből – bár inkább kifejezetten szexuális zaklatási ügyekből – kinőtt -#metoo mozgalom túlkapásai, az azon eluralkodó kollektív pszichózis, a gyakran jogon kívülinek tűnő, tisztességes eljárásokat mellőző felelősségre vonások, az internetes és média-lincselések. Ilyesminek semmiképp nem szerettem volna a részese lenni, ezért önként vállalt hallgatásba burkolóztam tehát, és mindvégig azon gondolkodtam, vajon mi is lehetne az, amit a kezdeti, látványos erőfeszítések után a színház vezetése még megtehetne ennek a csúnya ügynek a rendezése érdekében. Azután egyszer csak megjött a megoldás. Nem a saját fejemből pattant ki, külső, távoli forrásból érkezett, de ennek ellenére – vagy talán éppen ezért – olyannyira példaértékűnek és követendőnek tartom, hogy a róla szóló egyik sajtótudosítás belinkelésével ezúton is szeretném hozzásegíteni a leginkább kézenfekvő cselekvési mód megtalálásához az Operettszínház mindazon vezetőit, akiknek a felelőssége megalapozottan merülhet fel az intézménynél történtek helytelen kezelésében. Tessék:

https://borsodihir.hu/kozelet/2020/06/lemondott-a-vasalodeszkas-tornatanart-megalazo-tankeruleti-vezeto


4355 Búbánat 2020-06-13 17:49:30

2020.06.13  19:00 - 21:10  Bartók Rádió

Jacques Offenbach: Szép Heléna

Háromfelvonásos operett

Szövegét Henri Meilhac és Ludovic Halévy írta

Vezényel: Pierre Dumoussaud

Km.: Lausanne-i Operaház Énekkara(karig.: Jacques Blanc) és a

Lausanne-i Sinfonietta

Rendezte: Michel Fau

Szereposztás:

Páris - Julien Dran (tenor),

Menelaosz - Michel Fau (tenor),

Agamemnon - Christophe Lacassagne (bariton),

Kalkhasz - Jean-Claude Saragosse (bariton),

Achilleusz - Jean-Francis Monvoisin (tenor),

Ajax I. - Pier-Yves Tetu (tenor),

Ajax II. - Hoël Troadec (tenor),

Heléna - Julie Robard-Gendre (szoprán),

Oresztész - Paul Figuier (kontratenor),

Bacchisz - Marie Daher (szoprán),

Leona - Béatrice Nani (mezzoszoprán),

Partenisz - Laurene Paterno (szoprán),

Philokómusz - Jean-Raphaël Lavandier (próza),

Euthycles - Richard Lahady (próza)

(Lausanne, Operaház, 2019. december 27.) 


4354 Búbánat 2020-06-13 09:54:49 [Válasz erre: 4353 Edmond Dantes 2020-06-13 09:50:21]

A cikk  megjelent: Magyar zene - 53. évf. 4. sz. (2015. november)


4353 Edmond Dantes 2020-06-13 09:50:21 [Válasz erre: 4352 Búbánat 2020-06-13 09:38:14]

A minden bizonnyal megerdemelt koszonethez hozzatennem, hogy Mikusi Balazs tudtommal mar nem vezetoje a Zenemutarnak.


4352 Búbánat 2020-06-13 09:38:14

Bozó Péter: CSONTOS KARABÉLY – ÚJRATÖLTVE

Bozó Péter a Csínom Palkó előadástörténetével foglalkozik.

A Csínom Palkó a Farkas-hagyaték forrásainak fényében

Az OSZK Zeneműtárának 2015. szeptember 10- én, Farkas Ferenc emlékére rendezett konferenciáján elhangzott előadás írott változata. A tanulmány a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával készült. Munkatervem támogatásáért köszönettel tartozom Tallián Tibornak, valamint a pályázatomat befogadó kutatóhely, az MTA BTK Zenetudományi Intézet igazgatójának, Richter Pálnak. A hivatkozott források az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárában találhatók. Köszönet illeti Mikusi Balázs Zeneműtár- vezetőt, hogy felhívta figyelmemet a gyűjteménybe frissen bekerült hagyatéki anyag még feldolgozatlan forrásaira.


4351 Edmond Dantes 2020-06-11 19:00:46 [Válasz erre: 4348 joska141 2020-06-11 16:44:12]

Netán a Röhej évada találóbb elnevezés lenne?


4350 Edmond Dantes 2020-06-11 18:55:58 [Válasz erre: 4336 Búbánat 2020-06-10 11:08:06]

Úgy tűnik, az EMMI is megirigyelte, hogy a Budapesti Operettszínházban, ahogy Kiss-B.Atilla főigazgató a minap fogalmazott: "Túl jól mentek a dolgaink, egymást követték a tomboló sikerek, az Operettszínház látogatottsága egyáltalán nem csökkent, hanem 100 százalékos,..".

Vizsgálja a minisztérium az Operettszínház igazgatójának felelősségét a zaklatás-ügyben

"Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter utasítására felállt egy bizottság, amely kivizsgálja, hogy a Budapesti Operettszínház főigazgatója megtett-e mindent az adott ügy tisztázásával kapcsolatban." Mint az index. hu írja: "A minisztériumnak mint fenntartónak ugyanakkor több kérdést is küldtünk a fentin kívül. Korábban megírtuk, hogy a zaklatások elszenvedőit segítő Biztonságos Terek projekt koordinátora az ügyről hónapokkal ezelőtt tájékoztatta Fekete Péter kulturális államtitkárt, aki semmit nem válaszolt a levelére. Az erre vonatkozó, hétfőn feltett kérdésre nem kaptunk választ, ahogy arra sem, az ügy első bejelentésekor tett-e lépéseket a minisztérium, illetve mit gondolnak Kiss-B Attila felelősségéről az ügyben. Szerdán aztán újabb levélben fordultunk a minisztériumhoz, mivel Kiss-B. Atilla a Hír TV műsorában egyrészt bevallotta, hogy Kriza azért távozott közös megegyezéssel, mert "rávetült a gyanú árnyéka", másrészt azt, hogy külső szakemberekkel kivizsgáltatta az ügyet, és a vizsgálat nem igazolta az állításokat." További kérdéseket is feltettek az EMMI-nek, de választ egyik kérdésre sem kaptak sem az EMMI-től sem Kiss-B.Atillától. A teljes cikk index. hu-n ide kattintva olvasható el.

 

4349 Búbánat 2020-06-11 16:52:33 [Válasz erre: 4348 joska141 2020-06-11 16:44:12]

És miért kell nekünk egy külföldi (brit) (opera)rendező? Operettet színpadra állítani nálunk  - ha jól tudom - az elmúlt évtizedekben  mindig hazánk szülötteit kértek fel eddig. Igaz, Lehár művei - zenéi legalábbis -  operai minőséget képviselnek...


4348 joska141 2020-06-11 16:44:12 [Válasz erre: 4345 Búbánat 2020-06-11 13:03:13]

Sokféle jelzőt lehet a „mosoly” szó elé tenni, annak megfelelően változik a szó hangulata is. Azt azonban feltételezem, hogy az Operettszínház a „mosoly” szót a „Mosoly évada” kifejezésben a legáltalánosabb értelemben használja, nevezetesen: mosolyt varázsoljon az emberek arcára.

Ennek a La Mancha lovagja, az Anna Frank naplója, a Nyolc és fél, a Mata Hari történet szinte teljes egészében megfelel, az ember nem győz közben mosolyogni.

Az a mű, melynek címében is szerepel a „mosoly” szó: Lehár: A mosoly országa, pedig – a rendező megfogalmazása szerint – „szórakoztató, teli látványos jelenetekkel, vidámsággal…”. Ez a sommás megállapítás - fogalmazzunk úgy – legalábbis vitatható. Ha valaki így közelíti meg ezt a drámai alkotást, akkor…

Egyébként minden csupa mosoly…


4347 Búbánat 2020-06-11 16:38:29

Mivel idén Lehár-év van (április 30-án, 150 éve született a zeneszerző), nem értem, hogy A mosoly országa új bemutatóját miért csak jövő januárra ütemezte be az Operettszínház? 

De idén Huszka Jenő-év is van: az Operettszínház nem tekintette fontosnak, hogy a Nagyszínpadon valamelyik darabját játsszák. Huszka 145 évvel ezelőtt, 1875. április 24-én született és 1960. február 2-án hunyt el, 60 esztendeje!  Tehát kettős évforduló - és semmi új Huszka-bemutató! A 2021/2022 évadtervben ajánlatos lenne pótolni ezt, ha megkésve is. (Bob herceg?, Gül baba?, Aranyvirág?, Lili bárónő - a nagyszínpadon?...)

Jövő decemberben, az akkor 100 éve elhunyt Jacobi Viktor emlékét szolgálná, ha 2021-ben színpadra kerülne a Leányvásár című operettje!

A Marica grófnő bemutatóját nem lett volna szükségszerű októberre ütemezni - csak azért, mert hagyománnyá vált, minden évben Kálmán Imre születésének évfordulójához  (október 24.) kötni az eseményt: felújítani valamelyik operettjét.. Nem elfelejtve, ugyanazon az októberi napon (24-én) hunyt el Lehár Ferenc! 

 Idén nincs ("Kálmán-év"), de volt és van "Lehár-év"és "Huszka-év"!  - anélkül telik el, hogy a két nagyszerű zeneszerzőnk művei közül új bemutatóval készült volna a Színház az idén.  Erre nincsen magyarázat! 

Persze, nincs sok értelme mindezen töprengeni már, a következő évad terve meghirdetésre került, ám a 2021/22 évad terve még  előkészítés előtt állhat. Érdemes lenne jobban odafigyelni a nevezetes szerzők dátumaira.  (Franz von Suppé Boccaccio-ja is elsikkadt valahol "félúton"...)


4346 Búbánat 2020-06-11 13:16:36 [Válasz erre: 4345 Búbánat 2020-06-11 13:03:13]

A MOSOLY ÉVADA - 2020/2021-es évadbejelentő sajtótájékoztató az Operettszínházban!  - Videó - YouTube

(53:26 perc)


4345 Búbánat 2020-06-11 13:03:13 [Válasz erre: 4343 joska141 2020-06-10 18:36:29]

Öt bemutatót tervez a jövő évadban a Budapesti Operettszínház, amely A mosoly évadá-ra készül.

MTI2020.06.11. 10:36 – Origo,hu

A "mosoly évada" nevet adta következő szezonjának a Budapesti Operettszínház. Kiss-B. Atilla főigazgató a színház szerdai budapesti sajtótájékoztatóján köszönetet mondott nézőiknek, amiért hűségesen kitartottak a színház mellett a pandémiás időszakban, és figyelemmel kísérték az online felületeiken közzétett tartalmakat. Azoknak a nézőknek is köszönetet mondott, akik nem igényelték vissza jegyeik, bérleteik árát.

A főigazgató azt is elmondta, hogya tervek szerint az évadot a főpróbahéten abbahagyott La Mancha lovagja című produkcióval nyitnák szeptember közepén,majd az éppen bemutatott Tajtékos dalok című produkció előadás-sorozata folytatódik.

A Raktárszínházban az Anne Frank naplója című produkció és a vele együtt játszott A képfaragó című táncjáték látható majd, és pótolják a kistermekben elmaradt további előadásokat is.

A nagyszínpadon elmaradt előadásokat nem minden esetben tudják pótolni, helyettük más produkciókat választhatnak a nézők. Kálmán Imre Marica grófnő című operettjét október 23-án mutatják be a nagyszínpadon Bozsik Yvette rendezésében. A János vitéz című produkciót is színpadra állító művész elmondta: az foglalkoztatja mostanában, hogyan tudja a szépséget megfogalmazni. A darabot a Szentivánéji álom című műhöz hasonlította, mint mondta, egy szép erdélyi tündérkertben képzelték el a teret és a jelmezeket is. Kiemelte, hogy az előadásban komoly szerepe lesz a színház balettegyüttesének. Alkotótársként Krizsán Dániel és ifj. Zsuráfszky Zoltán koreográfus is részt vesz a munkában.

A mosoly országa című Lehár-operett premierjét 2021. január 29-én tartják. A darabot rendező Stephen Medcalf videoüzenetében azt mondta, korábban Marseille-ben dolgozott együtt az operettszínház főigazgatójával, aki a budapesti munkára felkérte. A mosoly országa magával ragadó mű, szórakoztató, teli látványos jelenetekkel, vidámsággal és szomorúsággal is – mondta a rendező.

Március 26-i bemutatóval a Nine/Kilenc című musicalt állítja színpadra Balázs Zoltán, a Maladype alapító-rendezője, aki elmondta, hogy Magyarországon kevésbé ismert darabról van szó, amely Federico Fellini8 és fél című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült. A mű szövegkönyve Arthur Kopit, a zene és a dalszöveg Maury Yeston munkája.

Várkonyi Mátyás és Béres Attila Mata Hari című kémoperáját Somogyi Szilárd rendezésében láthatja a közönség 2021. április 30-tól. Várkonyi Mátyás zeneszerző elmondta, a történetetaz teszi izgalmassá, hogy nem tudni, ki a kém.Várkonyi Mátyás a sajtótájékoztatón megemlékezett arról is, hogy az idén 40 éve alapították a Rock Színházat. Elmondta, hogy tevékenységük nem múlt el nyomtalanul, hiszen több darabjuk is megtalálható az operettszínház műsorán: a repertoár része például a Dorian Gray, és az Abigél-t – a Viktória című produkció mellett – újra műsorra tűzik.

 


4344 Búbánat 2020-06-10 19:16:45 [Válasz erre: 4343 joska141 2020-06-10 18:36:29]

Köszönöm. Úgy látszik, akkor nem jutott el hozzám ez a közlés (vagy már nem emlékeztem rá.)


4343 joska141 2020-06-10 18:36:29 [Válasz erre: 4342 Búbánat 2020-06-10 17:32:34]

Tisztelt "Búbánat"! A következő évadról, bértelekről már korábban, 06.04-én, e-mail üzenetben tájékoztatotta az elmaradt előadások pótlásával egyidejűleg Főigazgató Úr titkársága, a következők szerint:

BEMUTATÓ BÉRLET (volt Premier Bérlet) Előadások: vasárnap 19.00

La Mancha lovagja                            2020. szeptember 13.

Marica grófnő                                    2020. október 25.

A mosoly országa                              2021. január 31.

Nine                                                   2021. március 28.

Gondolom ezek lesznek az új évad bemutatói.


4342 Búbánat 2020-06-10 17:32:34 [Válasz erre: 4336 Búbánat 2020-06-10 11:08:06]

Kiss- B. Atilla a HÍR TV-ben elmondta, hogy összeállt az Operettszínház 2020/2021 évad terve, a tájékoztató füzet egy példányát bemutatta - amiből egyelőre nem árult el részleteket , mit, milyen darabújdonságokat (bemutatók) láthat majd a publikum, de publikus lesz hamarosan az évad-meghirdető tájékoztatójukon. 

(Korábban  a főigazgató úr utalt arra, hogy a Marica grófnő bemutatója is várható...)


4341 Edmond Dantes 2020-06-10 17:21:23 [Válasz erre: 4340 Búbánat 2020-06-10 17:20:26]

4340 Búbánat 2020-06-10 17:20:26

http://www.operett.hu/index.php?inc=cikk&cikkId=330&menuId=24

Az elmaradt előadásokkal és az új bérletekkel kapcsolatos információk

Kedves Közönségünk!

Örömmel értesítjük Önöket,hogy 2020. 06. 11-től szervezési irodánk, pénztárunk és jegyárusító pavilonunk újra várja Önöket.

Ügyfélfogadási idő:
Pénztár: H-P: 11-19, Szo-V: 13-19
Szervezés: H-P: 9-17
Pavilon: 10-18

2020. 06. 11-től megkezdjük a 2020/21-es évad bérleteinek értékesítését


4339 Edmond Dantes 2020-06-10 17:17:22 [Válasz erre: 4336 Búbánat 2020-06-10 11:08:06]

Ugyanez (ugyanez???) "kissé" (kissé???) más hangszerelésben:

Az Operettszínház igazgatója beismerte, zaklatásgyanú miatt távozott az ügyvezető

"Azt tudom mondani, hogy rávetült a gyanú árnyéka, és közös megegyezéssel megváltunk egymástól", mondta a Hír TV műsorában Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója Kriza Zsigmond korábbi ügyvezető igazgatóról, akit az Indexnek nyilatkozva a színház több volt vagy jelenlegi munkatársavádolt meg szexuális zaklatással és hatalommal való visszaéléssel, megalázó bánásmóddal. Ez minden tekintetben újszerű információ. Kriza távozását ugyanis februárban az Operettszínház egy olyan közleményben jelentette be, amely szerint a színház „teljes arculatváltását és intézményi működési megújítását sikeresen levezénylő Kriza Zsigmond ügyvezető igazgató, feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira tekintettel, közös megegyezéssel távozik”, és ebben a sikeres munkán kívül semmilyen információ nem szerepelt gyanúról. A vádakat ismertető cikkünk készítésekor pedig konkrétan rákérdeztünk arra Kiss-B. Atillánál, „Közrejátszott-e az akkor kiadott közleményekben foglaltakon kívül Kriza távozásában bármilyen magatartásbeli probléma?”, de a főigazgató ezt akkor még határozottan cáfolta: "Dr. Kriza Zsigmond magatartásával, munkájával kapcsolatban soha, semmilyen szabálytalanságot vagy kifogasolható momentumot nem tapasztaltam, távozási szándékát sajnálattal vettem tudomásul"- állította nekünk akkor ... az ügyben az Indexnek nyilatkozó áldozat azt állítja, bizonyítéka van arról, hogy a panasz bejelentésekor Kiss-B. Atilla nem ígérte, hogy kivizsgálná az ügyet, ehelyett beküldte őt egy zárt ajtós megbeszélésre Kriza Zsigmondhoz, noha épp róla szóltak a panaszok. Az áldozat az Indexnek elmondta: őt sem külső szakember, sem más személy azóta nem kérdezte a panaszairól, az ügy bármilyen körülményéről, az ő mint panasztevő tapasztalatairól, és vizsgálat lefolytatásáról vagy annak eredményéről soha nem tájékoztatták. Ugyanezt állítja a hivatalos bejelentést tevő, a színházi és nem színházi térben történő zaklatások elszenvedőit segítő Biztonságos Terek projekt koordinátora is. Kérdéses ugyanakkor  az is, ugyan miért kellett a "gyanú árnyéka" miatt távoznia az ügyvezető igazgatónak, ha egy vizsgálat valóban arra jutott, hogy nem történt semmi. ...  a Biztonságos Terek projekt koordinátora, Rihay-Kovács Zita korábban rendelkezésünkre bocsátott egy levelet, amelyet az kulturális államtitkárnak küldött el márciusban, és amelyben jelezte neki, hogy tudomása szerint az Operettszínházban zaklatás történt. Az államtitkártól választ sem kapott." A teljes cikk index. hu-n ide kattintva olvasható el.


4338 Búbánat 2020-06-10 17:10:26 [Válasz erre: 4337 joska141 2020-06-10 16:15:19]

Erről a CD-ről többször játszott be zenekari részleteket (Nyitány; Tánckeringő - "A Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényli: Richard Bonynge") a Dankó Rádió operettműsorai: "Túl az Óperencián", "Az a szép"  

De más Kálmán-operettek zenekari számait is hallottuk már a rádióban, ugyanerről  a CD-ról - a bonus részből:

[Plus bonus tracks of orchestral selections from some of Kálmán’s other operettas: Der Zigeunerprimás; Die FaschingsfeeDas Hollandweibschen and Der Teufelsreiter]

http://www.musicweb-international.com/classrev/2005/Feb05/kalman.htm


 


4337 joska141 2020-06-10 16:15:19

Ha már ismételten szóba került ezen a fórumon az operett magyarországi megújítása 2019.szeptemberében Vidnyánszky Attila Csárdáskirálynő rendezése által, szeretném felhívni a figyelmet a következőkre:

A napokban jelent meg az egyik torrent oldalon a 2002.évi szlovák (!!!) Csárdáskirálynő felvétel, melynek szereposztását, a CD borító alapján, közlöm:

Emmerich KÁLMÁN (1882-1953) Die Csárdásfürstin (The Gypsy Princess)

Operetta in Three Acts Libretto by LeoStein and Bela Jenbach

Sylva Varescu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Yvonne Kenny

Edwin Ronald . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Michael Roider

Countess Stasi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Mojca Erdmann

Count Boni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Marko Kathol

Feri von Kerekes / The Notary . . . . . . . . . . . . . Karl-Michael Ebner

General Rohnsdorff . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hellmuth Klumpp

The Prince . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Heinz Holecek

The Princess . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Yvonne Kálmán

Slovak Radio Symphony Orchestra, Slovak Philharmonic Chorus (Chorus-master: Marian Vach) Conduct: Richard Bonynge (!!!)

A szereplőgárda utolsó neve figyelemre méltó: Yvonne Kálmán (Kálmán Imre leánya!!!), aki a néhai Felföldi Anikó által is megformált hercegnő szerepét alakítja.


4336 Búbánat 2020-06-10 11:08:06

https://www.youtube.com/watch?v=0I3ZUMOxnPE

Magyarország élőben extra: Kiss-B. Atillával (2020-06-09) - HÍR TV

•2020. jún. 9.

„Túl jól mentek a dolgaink, egymást követték a tomboló sikerek, az Operettszínház látogatottsága egyáltalán nem csökkent, hanem 100 százalékos, de mindennek megvan a böjtje – jelentette ki Kiss-B. Attila, a Budapesti Operettszínház igazgatója annak kapcsán, hogy a teátrum több volt munkatársa is zaklatással vádolta meg az intézmény azóta már távozó ügyvezető igazgatóját. Egyikük az Indexnek azt nyilatkozta, hogy Kriza Zsigmond megalázó kommunikációja elviselhetetlen munkakörnyezetet teremtett. Kiss-B. Attila a Magyarország élőben című műsorunkban politikai jellegű támadásnak nevezte a lejárató cikket.”


4335 Edmond Dantes 2020-06-10 09:28:03

Hír TV tegnap esti interjúja Kiss-B. Atillával. A minap megjelent index. hu-cikk (idézem - ED) "nem pusztán szándékos lejáratás, hanem politikai jellegű támadás." Ez abból is nyilvánvaló Kiss-B.Atilla szerint, hogy a cikk "június 4-én, húsz perccel a (trianoni - ED) harangok elcsendesedése után jelent meg és több mint hat órán át vezető cikk maradt az a hír, hogy panaszkodnak nem tudom mire, nem tudom, kicsodák". Összehangolt sajtótámadás, azóta is. Kiss.-B Atilla szerint "a színházbani túl jól mennek a dolgok, az Operettszínházban egymást érik a szép sikerek, 100%-os látogatottsággal, tomboló sikerrel futottak az előadások" (nyilván a járvány kezdetéig - ED). Írásbeli panasz nem érkezett, szóbeli panasznak értékelhető információk érkeztek, de ilyesmik kivizsgálására nincsenek eszközei. Majd azt mondja a főigazgató, hogy mégis kivizsgáltatta az ügyet erre szakosodott szakemberekkel, de nem találtak semmit, semmi nem igazolta az állításokat. Az ügyvezetőre "rávetült ugyan a gyanú árnyéka (a főigazgató egy szóval nem említette és a riporter sem kérdezte, hogy miféle gyanú árnyéka-ED), kellemetlen ügyekkel kellett foglalkoznia, kellemetlen helyzetek alakulhattak ki", de ez is régen történt, ő közös megegyezéssel még februárban távozott. "A társulat -nagy része- értetlenül áll, miért kell ezt a műfajt folyamatosan bántani, sújtani." A pandémia miatt a kommunikáció elég nehézkes, (Kiss-B.) még nem tudott a társulat elé állni, hogy bebizonyíthassa: kivizsgáltatta az ügyet. " A teljes beszélgetés ide kattintva tekinthető meg.

Kiss-B.Atilla tehát, bár nem voltak eszközei, kivizsgáltatta az ügyet azaz a nem-tudja-mire-nem-tudja-kicsodák-panaszokat, de nem találtak semmit. Nincs itt ott semmi látnivaló, nem történt semmi. Szinetár Dóra és Dolhai Attila ismert Fb-bejegyzésének ill. videó-bocsánatkérésének akár csak megemlítése sajnálatos módon már nem fért bele a Hír Tv-s "interjú" szűkre szabott időkeretébe. Talán majd legközelebb.


4334 Edmond Dantes 2020-06-09 16:39:31 [Válasz erre: 4333 joska141 2020-06-09 14:06:19]

A videóüzenetből -önkényesen- három "apróságot" emelnék ki: a megszólaló művész szavai egyértelművé teszik, hogy a) "meetoo-ügy": van  b) "ilyen ügy": van c) "a munkáltatói felelősségről sem feledkezhetünk el". A labda a főigazgató térfelén: van. Trianon: volt. Trianon-musical: lehet. Belső késztetés (bármire): lehet. Teljeskörű vizsgálat és nyilvánosság valamint -ha van kit és miért- felelősségrevonás: kötelező.


4333 joska141 2020-06-09 14:06:19 [Válasz erre: 4331 Edmond Dantes 2020-06-08 10:13:33]

Szintén a teljesség kedvéért: Dolhai Attila nyilvánosan bocsánatot kért, ami nagyon tiszteletre méltó, kevés embertől lehetett mostanában ilyet hallani ilyen témában.

https://24.hu/kultura/2020/06/09/dolhai-attila-operettszinhaz-zaklatas-kiss-b-attila-bocsanatkeres/

"Ricora" 4332.szám alatti kérdésére: miért nyilvánuljon meg a Főigazgató Úr? Az elmúlt napokban, Trianon kapcsán, Főigazgató Úr több fórumon nyilatkozott az Ő belső késztetéséről, ami szintén nagyon tiszteletre méltó. Azt hiszem, ilyen fennkölt, nemzeti sorstragédiát érintő, típikusan az Operettszínház tematikájába tartozó témák esetén nem illenének bele olyasmik, amivel egyes dolgozók egyes más dolgozók cselekedeit említik. Már Mikszáth is megírta - lásd.Különös házasság vége - nagy cél - Operettszínház Nemzeti Dalszínházzá talakítása - érdekében egyes gályáknak el kell süllyedniük. Ennyi.


4332 ricora 2020-06-09 13:14:59

A főigazgató reagálhatna, ha már az intézményéről nem nemzeti színekben

ugyan, de megjelenik egy-és más...

Talán ebből is kijönne egy  "ZAKLATÁSI MUSICAL"  a magyar(ázkodó) "broadway"-en


4331 Edmond Dantes 2020-06-08 10:13:33

A rend kedvéért szükséges belinkelni az (újabb) Operettszínház-esetet először megíró index. hu tegnapi cikkét:

Dolhai Attila kiáll az Operett zaklatások eltussolásával vádolt vezetője mellett

Facebook-oldalára kitett, majd eltávolított videójában a színház vezetését védte, többek között azt mondta, hogy „Kiss-B. Atilla egy jó ember, jó szándék vezérli, és megérdemli azt az esélyt, hogy ezalatt az időszak alatt, amire a kinevezését megkapta, megvalósítsa azokat a színházi elképzeléseket, amit ő szeretne. Én ebben őt támogatom.”

"...Dolhai szerint a cikk nemcsak a színház vezetését, hanem az egész színházat támadta, és arra kéri azokat, „akiknek bármilyen sérelme van”, azok ne a sajtóhoz forduljanak, hanem használják a jogi utat, vagy az erre kialakított fórumokat. Dolhai szerint az áldozatok kiállása „mérgezi a hétköznapokat”, a személyes sérelmek nem a közönségre tartoznak, akit ilyen ért, 'ne rajtuk álljon bosszút'.” A teljes cikk ide kattintva olvasható el.  

A teljesség kedvéért pedig szükséges be- illetve ide másolni Szinetár Dóra Fb-bejegyzését is, íme:

"Az a jóhírem van Dolhai Attila számára, hogy ha a három lánya közül valamelyiket a majdani munkahelyén az egyik főnöke szexuálisan zaklatja, megjegyzéseket tesz a mellei méretére, érdeklődik, hogy voltak-e leszbikus kapcsolatai, és megígérteti vele, hogy a hármas szex élményét neki tartogatja, akkor a kislányának felnőtt nőként is joga lesz ezt a munkaadójának jelenteni, és ha az pökhendi módon a segítségkérést elutasítja, a felelősséget elhárítja, és a történteket megpróbálja eltussolni, akkor joga lesz a bírósághoz és/vagy a nyilvánossághoz fordulni. Ugyanis 2020-ban, már nem csak Európában, de Magyarországon is vannak a nőknek is jogai. Bár kettessel kezdődik a személyi számunk, nekünk is jogunk van megvédeni magunkat a bántalmazás, megszégyenítés és hátrányos megkülönböztetés minden formájától. És ha ezt a jogot egy dolgozó nő a munkahelyén nem érvényesítheti, akkor joga van a nyilvánossághoz fordulni. Az ő kislányainak is! És a feleségének is. Nem kell arra gondolniuk, hogy ha segítséget mernek kérni, akkor az “egyéni problémáikkal” “személyes sértettségükkel” esetleg “kellemetlen hangulatot teremtenek”, és nem hagyják a többi kollégát “jókedvűen dolgozni”. Azért jó hír ez, mert ahogy Attilát ismerem, ha az ő lányaival, vagy feleségével ilyesmi történne, és ő megtudná, akkor személyesen taposná ki az illetők beleit. És nem nyugtatgatná azzal a lelkiismeretét, hogy “biztos nem úgy történt”, hogy “fontosabb, a munkahelyen folyó csodás alkotás nyugalma”, vagy hogy az illető amúgy olyan “jó ember”. Jó ember persze, csak más nála a prioritás. Meg az értékrend. De szerencsére jogállamban élünk, és viszonylag sajtószabadságban. Legalább el lehet mondani. Meg le lehet írni. Aztán lehet reménykedni, hogy következménye is lesz. Mindenesetre ezt az utolsó cérna szálat megpróbálni elvenni a bajban levőktől szégyenteljes és vállalhatatlan. De úgy látom időközben ő is rájött...." Idézet vége.

The show must go on ...


4330 joska141 2020-06-08 08:04:58 [Válasz erre: 4329 Amalgám 2020-06-08 06:41:28]

Tisztelt „Amalgám”

Egyetértőleg idézem értékes hozzászólásából a következő kívánságot: „bízvást reménykedhetünk abban, hogy (Dolhai Attila művész úr) a közeljövőben kiteljesíti színpadi pályáját”.

Felhívom szíves figyelmét, hogy ez a „kiteljesedés” a napjainkban már meg is történt. Dolhai Attila művész úr alkotótársa és aktív közreműködője volt a Budapesti Operettszínház egyelőre csak online látható „Trianon 100” bemutatójának.

(Zárójelben: van abban valami freudi elem, hogy az Operettszínház egyre inkább a minket ért sorstragédiák – Mohács 1526, Trianon 1920 – felé fordul, mintegy intézményesíti, nemzeti rangra emeli a „sírva vígad a magyar” sztereotípiát.)


4329 Amalgám 2020-06-08 06:41:28 [Válasz erre: 4326 tamando 2020-06-07 16:21:00]

A magam részéről rendkívül örülök neki, hogy az Operettszínházat érintő fejleményekkel összefüggésben a nyilvánosság elé lépett Dolhai Attila művész úr is, és egyből ilyen példaértékű bátorsággal állt ki az ügy azon érintettje mellett, akitől a fizetését kapja. Kérlelhetetlen elszántságról tanúskodó, megalkuvást nem tűrő fellépése a vétlen közönségen nemtelen bosszút álló, hétköznapokat megmérgező, még a sajtónak is nyilatkozni merészelő páriákkal szemben egy olyan eset kapcsán, amelynek során – a vonatkozó híradás szerint és feltehetően az intézménynél kialakult bántalmazó légkör miatt – több mint harminc munkatárs távozott az Operettszínháztól, nem csak azért tölthet el minket örömmel, mert a közönség tagjaiként természetszerűleg hálásak vagyunk a minket érő bosszúval szemben nyújtott oltalomért, hanem azért is, mert az eddig főként bonvivánként tevékenykedő, esetleg Koppány féktelen lázadójának alakját megformáló művész úr által most tanúsított kiváló természetes humorérzék és szórakoztató-képesség láttán bízvást reménykedhetünk abban, hogy a közeljövőben kiteljesíti színpadi pályáját, és számos alkalommal ingerel majd minket felhőtlen kacagásra a táncoskomikus szerepkörében is.


4328 Edmond Dantes 2020-06-07 21:47:48 [Válasz erre: 4326 tamando 2020-06-07 16:21:00]

Magyarország ... őőő ... Budapesti Operettszínház ...őőő... Dolhai Attila jobban jól teljesít!


4327 Edmond Dantes 2020-06-07 21:45:21 [Válasz erre: 4325 tamando 2020-06-07 16:06:43]

Ezen már pár napja túl vagyunk, ld. 4319-4320-4321-4324  :-)


4326 tamando 2020-06-07 16:21:00

Megalázásra, zaklatásra panaszkodnak az Operettszínház munkatársai

Azt állítják: a Budapesti Operettszínház főigazgatója is tudott a hatalmi visszaélésekről, de nem tett semmit. Az ügyvezető igazgatót, aki a hivatalos kommunikáció szerint munkája sikeres elvégzése után önként távozott, szerintük emiatt állították félre.

Cikkünkben többek között a színház egy volt munkatársa mesélt arról, hogy az ügyvezető igazgató megalázó kommunikációja elviselhetetlen munkakörnyezetet teremtett, őt súlyosan megviselték a vele történtek. Egy másik volt munkatárs pedig azt állította, az ügyvezető igazgató a gyakori megalázásokon kívül a testére, a szexuális életére is elfogadhatatlan megjegyzéseket tett. Mindketten azt mondták, minderről tájékoztatták a főigazgatót, de ő nem tett semmit.

 

Dolhai Attila Facebook-oldalára kitett, majd eltávolított videójában a színház vezetését védi, többek között azt mondja, hogy "Kiss-B. Atilla egy jó ember, jó szándék vezérli, és megérdemli azt az esélyt, hogy ezalatt az időszak alatt, amire a kinevezését megkapta, megvalósítsa azokat a színházi elképzeléseket, amit ő szeretne. Én ebben őt támogatom".

Dolhai szerint a cikk nemcsak a színház vezetését, hanem az egész színházat támadta, és arra kéri azokat, "akiknek bármilyen sérelme van", azok ne a sajtóhoz forduljanak, hanem használják a jogi utat, vagy az erre kialakított fórumokat. Dolhai szerint az áldozatok kiállása "mérgezi a hétköznapokat", a személyes sérelmek nem a közönségre tartoznak, akit ilyen ért, "ne rajtuk álljon bosszút".  

 

Az Index cikkében megszólaló nők egyébként, amennyiben arra kerül sor, a bíróságon is készek tanúsítani az általuk elmondottakat, és bemutatni bizonyítékaikat.

Szinetár Dóra, aki nemrég köszönt el az Operettszínháztól, Facebook-oldalán nyilvános posztban reagált Dolhai videójára. Posztjában többek között azt írja, hogy "bár kettessel kezdődik a személyi számunk, nekünk is jogunk van megvédeni magunkat a bántalmazás, megszégyenítés és hátrányos megkülönböztetés minden formájától. És ha ezt a jogot egy dolgozó nő a munkahelyén nem érvényesítheti, akkor joga van a nyilvánossághoz fordulni". Szinetár hozzáteszi, hogy ahogy Dolhait ismeri, ha az ő lányaival, vagy feleségével történne olyasmi, amit a cikkben megszólalók elmeséltek, és ő megtudná, "akkor személyesen taposná ki az illetők beleit


4325 tamando 2020-06-07 16:06:43
  • Az Index több forrása is panaszkodott a Budapesti Operettszínház 2019-ben kinevezett új főigazgatójának (Kiss-B. Atillának) és ügyvezető igazgatójának (Kriza Zsigmondnak) szakmai munkájára és az általuk teremtett munkakörnyezetre.
  • Az ügyvezető igazgató egy évvel kinevezése után, a hivatalos indoklás szerint sikeres munka után, közös megegyezéssel távozott, forrásaink szerint ugyanakkor más van a háttérben.
  • A színház egy volt munkatársa szerint az ügyvezető igazgató megalázó kommunikációja elviselhetetlen munkakörnyezetet teremtett, őt súlyosan megviselték a vele történtek.
  • Egy másik volt munkatárs azt állítja, az ügyvezető igazgató a gyakori megalázásokon kívül a testére, a szexuális életére is elfogadhatatlan megjegyzéseket tett.
  • Mindketten azt állítják, minderről tájékoztatták a főigazgatót, de ő nem tett semmit.
  • Egy szakmai szervezet tájékoztatta az Operettszínházat fenntartó minisztériumot, de választ sem kapott az államtitkártól.

4324 Edmond Dantes 2020-06-07 09:51:26 [Válasz erre: 4322 joska141 2020-06-06 16:04:38]

Úgy bizony! Megbízható, jó híreket, interjúkat és "interjúkat" megbízható és jó médiumokból kell és lehet szerezni. Mit nekünk "megalázó kommunikáció" és "elviselhetetlen munkakörnyezet", " gyakori megalázások" és egyebek: mindezek "alaptalan rágalmak" (4319), ha egyszer a főigazgató és a már professzionális kirúgott ügyv.ig.-Millenáris után az Operettszínházból is lapátra került- ezt állítja. Az origo. hu és az ez alatt (4323) belinkelt orszagut. com- "interjú" nem csupán a megtévesztésig hasonló tartalmú, szövegű és szellemiségű, de figyelemreméltóan gyors reagálásnak is tekinthető index. hu 4319 alatt belinkelt cikkére. Elhanyagolható különbség, hogy origo. hu "interjú" szerzője Origo névre hallgat (elég ritka név mifelénk), a másik "interjút Oláh Zsolt jegyzi. Igen, ő valószínűsíthetően annak a Magyar Művészeti Akadémiának (MMA) és más intézmény/ek/nek a sajtósa is, akinek MMA mint saját (!) sajtósának, a fizetése mellett ösztöndíjat is biztosít. Kiss-B.Atilla, talán mondanunk sem kell, az MMA elnökségi tagja. Ez az interjú ettől szép, ettől kerek, ettől hiteles. A siker- és csóközönt csak csekély mértékben árnyalja az a sajnálatos tény, hogy a színház idei (egyik?) fő attrakcióját, az emlékeim szerint a főigazgató pályázatában is szereplő új Trianon-musicalt egy ideig nélkülöznünk kell. Nem, nem a covid19-járvány miatt, hanem, azért, mert -hadd idézzem a főigazgató mindkét "interjúban" elhangzott szavait- "...mint ahogy Trianon maga nem sikertörténet, a pályázat sem lett az. Túl rövid volt az idő ahhoz, hogy olyan minőségi termés szülessen, amire igazán büszkék lehetünk. A pályázatot eredménytelennek nyilvánítottuk, ..." Azaz, ha jól értem Kiss-B.Atillát,  a trianoni tragédia ismétlődött meg -kicsiben- a Nagymező utcában is. E két esemény ilyetén párhuzamba állítását joggal tekinthetnők blaszfémiának, ha nem egy hazáját féltő, igaz magyar ember szájából hangzana el, hanem mondjuk Alföldi Róbert mondaná ugyanezt, vonná ugyanezt a párhuzamot egy sikertelen Trianon-darabpályázat indoklásaképpen... a Nemzeti Színház igazgatói székében.


4323 Búbánat 2020-06-06 20:32:12

AKI ÚJRA DIVATBA HOZTA A DALJÁTÉKOT - Beszélgetés Kiss-B. Atillával, a Budapesti Operettszínház főigazgatójával

országut.com

/Oláh Zsolt/

2020. június 3.

Minőségi változást vizionált Kiss-B. Atilla, amikor megpályázta a Budapesti Operettszínház főigazgatói posztját. Az előző vezetéstől megörökölt és teljesítendő évadterv után 2019 őszén Vidnyánszky Attila rendezésében bemutatták programadó előadásukat, Kálmán Imre Csárdáskirálynő című operettjét, amelyet azóta is töretlen sikerrel játszanak. Munkatársaival együtt nem csupán az Operettben addig ismeretlen színházművészeti látásmódot honosította meg, hanem világhírű cirkuszművészek közreműködésével, új műfajként megjelent a dinner show is. További újdonságként Csajkovszkij A diótörőjének bemutatásával – harminc év után ismét – balettet láthattak a nézők; negyven esztendő elteltével fölcsendültek Kacsóh Pongrác János vitézének dallamai, kialakították együttműködésüket a Magyar Táncművészeti Egyetemmel, a klasszikus repertoárból elmaradhatatlan operettek színrevitelén túl pedig többek között Grigori Frid Anne Frank naplója című kortárs monooperájával és Dubrovay László A képfaragó című táncjátékával is megszólították a közönséget. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy a sornak koránt sincs vége. A Kossuth-díjas operaénekessel a pályázatában megfogalmazott gondolatokról, a kinevezése óta eltelt egy év izgalmas tapasztalatairól, az operett műfajának lehetséges meghatározásáról és új bemutatójuk alkotói csapatáról beszélgettem, kitérve arra is, hogy mit tehet a színház koronavírus-járvány idején.

[...] 

„Arra a kérdésre, hogy miért érezte úgy, hogy a széles körben elismert életúttal a háta mögött  operettigazgató akar lenni, Kiss-B. Atilla azt válaszolta, hogy belső indíttatást érzett arra, hogy odafigyeljen az Operettszínházra és az operett műfajára.

Az operett is komoly műfaj, ha igényesen nyúlunk hozzá, és ha az a célunk, hogy megfejtsük a szerzői szándékot, akár zeneileg, akár a librettó szempontjából. A könnyebb hangvétele, vidámsága és optimizmusa nem azt jelenti, hogy művészi megvalósításában könnyedebb utakra kell lépnünk - fejtette ki a főigazgató.”


4322 joska141 2020-06-06 16:04:38 [Válasz erre: 4321 Edmond Dantes 2020-06-05 09:52:10]

Megkövetek mindenkit, azt hiszem rossz HVG360 cikket olvastam – vagy egy régebbi évaddal foglalkozott az általam idézett cikk, vagy egy más országban levő zenés színházzal, amikor „katasztrofális” jelzőt használat.

A Budapesti Operettszínház illetőleg Nemzeti Dalszínház eddigi időszaka – Kiss B. Atilla ma nyilvánosságra került interjúja szerint (szó szerint idézem ezt a részt):

A 2019. februári megválasztása óta eltelt időszakkal kapcsoltban Kiss-B. Atilla azt mondta, hogy a színháznak nagyszerű éve volt.

„Februártól februárig az Operettszínház több mint hatszázhatvan, javarészt telt házas előadást játszott székhelyén, vendégjátékai alkalmával, szabadtéri helyszíneken és külföldön. Gyönyörű bemutatók születtek, a régi előadásokat pedig felújítottuk”

A teljes interjút a következő linken lehet tanulmányozni:

https://www.origo.hu/kultura/20200606-kissb-attila-belso-indittatast-ereztem-arra-hogy-odafigyeljek-az-operettszinhazra.html?utm_source=hirkereso

Még egyszer elnézést a felületes véleményformálásért.

(Zárójelben: A Főigazgató úr és Vidnyánszky Főigazgató úr azonos keresztneve az interjúban kétféle módon szerepel: Attila és Atilla formájában. Mind a két forma majdnem egyenlő számú előfordulású, gondolom ezzel is a köztük levő belső azonosságot kívánták illusztrálni.)


4321 Edmond Dantes 2020-06-05 09:52:10 [Válasz erre: 4320 joska141 2020-06-05 08:14:51]

Haladjunk sorban. A Víget -az ön szavaival élve- az ottani sajnálatos események kirobbanásakor már nyugodtan tekinthetjük NER kompatibilis intézménynek. Nem az egykori igazgató ügyére gondolok, mert az nem "Víg-ügy" volt. "Víg-ügy" a hivatalban lévő és újból pályázó igazgató ügye volt ... azaz inkább még mindig az, hiszen az egyik fórumtársunk (jogos) óhaja, a teljeskörű vizsgálat még tart. (Már ha tart...talán sohanapjáig.) NER kompatibilis intézménynek az Újszínházat (is) tekinthetjük és az ottani ügy valóban eltussolásra lezárásra került. A topiknál maradva illetve visszatérve: az Operettszínházban ezek szerint eljött a botrány 2.0, ha egyelőre nem is tudunk sokat, még annyit sem, amennyit az 1.0-ról. Megjegyzem, az 1.0 főszereplője is eléggé NER kompatibilis volt, amikor az ő botránya napvilágra került, csak azért nem "szólt" nagyobbat, mert az illető akkor már "csak" művészeti főtanácsadói vagy hasonló címet viselt. Hogy mire céloz azzal, hogy a mostani ügy netán "egy másik, kibontakozó botrány elfedésére szolgál", nem tudom, de érdeklődve várjuk a fejleményeket. Abban kételkednék, hogy az Operettszínház "rosszul sikerült évada" egy új botrány kiváltója lehet. Ugyan ki fog emiatt akár csak szót emelni? Az ország elsőszámú prózai társulata hány éve is produkál "rosszul sikerült évadot" kimagasló sikerű évadokat? Na és? A Nemzet(i) Főigazgatója egy pocsék kritikákat kapott, de persze ...khm... szenzációs sikerű Csárdáskirálynővel hódít Beregszász, Debrecen és a Bajor Gizi rakpart után immáron a pesti Broadway-n is. Innen már csak egy lépés (lesz) az igazi, a new yorki Broadway. Ott a helye mert az legalább jó messze van, sok sikeret kívánunk néki.. S végül: "nem mondható ki, hogy az új vezetés ... abszolút alkalmatlan/ok/ ilyen feladatra" ... vagy inkább csakis ez mondható ki? Legfeljebb nem mondják ki.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.