Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6630 Heiner Lajos 2024-11-14 12:32:53 [Válasz erre: 6625 Edmond Dantes 2024-11-13 13:50:59]
Copyright by Antal Imre.

6629 david28 2024-11-14 11:53:14 [Válasz erre: 6620 parampampoli 2024-11-12 22:35:12]
Egy jó hang. Néha berakom este lefekveshez, mert kellemes, bársonyos hangszín. :)

6628 Edmond Dantes 2024-11-13 18:11:50 [Válasz erre: 6627 parampampoli 2024-11-13 15:56:23]
Màs kontextusban (MÀO/66531) màr ìrtam, hogy kijön a mosàsban. Ahol gyalulnak, ott hull/ik a forgàcs. Ahol pediglen mosnak, ott van mosòszer, szappany :-)

6627 parampampoli 2024-11-13 15:56:23 [Válasz erre: 6624 Edmond Dantes 2024-11-13 13:43:27]
Lepereg? Azt hittem, mosod. Már akartam is pár remek tusfürdőt ajánlani. Vagy szappant, esetleg. -:)

6625 Edmond Dantes 2024-11-13 13:50:59 [Válasz erre: 6622 Heiner Lajos 2024-11-13 07:27:29]
Naná, hogy. És amikor nem zenél, akkor versel  szaval(l).

6624 Edmond Dantes 2024-11-13 13:43:27
Többször leírtam már, de most időszerű: szinte sosem megyek áriaestre. Az elmúlt 10-12 évben kettőre mégis szeretettel emlékszem vissza: Flórez első pesti fellépése hatalmas élmény volt ... a másik pedig a Garancáé pár évvel később. A reá aggatott jelzők:  "hideg szépség, semmi több" és/vagy hasonlók őróla ugyanúgy leperegnek, ahogy rólam. Mármint és persze nem én vagyok a hideg-szépség-semmi-több ... de Garanca sem csupán az. Nagyon szép, kiegyenlített hang, nem Obrazcova, nem Bumbry, nem Cossotto, nem Horne, nem DiDonato ... hanem Garanca. Őt kihagytam ezúttal, de Flórezre -ha nem mondja le ismét- másodszor is elmegyek.

6623 Hangyászsün 2024-11-13 08:34:46 [Válasz erre: 6618 takatsa 2024-11-11 23:51:17]
Ezért kerülöm el nagy ívben az operagálákat és a M. Kir. Viperaház által teljes szerepre megfizethetetlen énekesek/énekesnők haknijait áriaestjeit.

6622 Heiner Lajos 2024-11-13 07:27:29 [Válasz erre: 6621 macskás 2024-11-13 00:04:50]
Csak egy laikus outsider vagyok, ezért merem megkérdezni: rokona Sawallischnak? És végülis zenélnek, vagy verselnek?

6621 macskás 2024-11-13 00:04:50 [Válasz erre: 6620 parampampoli 2024-11-12 22:35:12]
Ezért kellett volna Savallra menni :)

6620 parampampoli 2024-11-12 22:35:12
Garanca egy korábbi koncertje, még bőven pre-covid időszakban, majdnem ugyanezzel a programmal pontosan olyan volt, mint amilyennek takatsa leírta. Szünetben el is jöttem. Azóta eltelt sok év, mitől lenne jobb? A sok nem neki való szereptől? Szóval takatsának hiszek, nem Fáynak. Az ő konklúziójához csak annyit tennék hozzá: igen, jó énekesnő. De semmi több.

6619 Búbánat 2024-11-12 21:23:44 [Válasz erre: 6618 takatsa 2024-11-11 23:51:17]
Itt van egy másik beszámoló ("kritika") Garanča koncertjéről:
„ELJUTNI A NYILVÁNVALÓIG”

2024. november 12. kedd, 7:24 – Fáy Miklós


6618 takatsa 2024-11-11 23:51:17
Vakpali és Százlábú a Müpában.
Ilyen hideg már régen volt november elején, majd megfagytunk, amíg a parkolóból a forgóajtóig evickéltünk. Ráadásul a külső parkolóban alig volt hely, mert azt rengeteg kamion foglalta el. Talán új üzletágat nyitott a Müpa, és kamionparkolót létesített?

De rátérek a koncertre. Amint meghallottam a Vakpalit (Vakpali, vakpali mindent lát. Szemüvegen át, kutya va...gát.), már sejtettem, hogy mire számíthatok. De persze az ember folyton-folyvást,  újra és újra reménykedik.

Az első részben Garanča francia áriákat énekelt. Nagy baj nem is történt, amíg kevéssé ismert áriák voltak, amelyeknél az embernek nincsen viszonyítási alapja, de amikor rákezdett a Csókáriára, akkor eljött az igazság pillanata: nincsen áradó hangja. Jó-jó, kultúrált hang, ügyes technika, de ez önmagában kevés, és ezen az estén minden mással adós maradt Garanča. Pedig ügyes és látványos a karmester-férj, és a zenekar is egészen jól szólt a Bacchanáliában, de ez kevés egy sikeres előadóesthez. 
Aztán a második rész, a giccsbe hajló dalokkal, azt hittem jobban áll majd Garančának, de még ez sem. Hiányzik a temperamentum, a kifejező erő, az érzelem, áll a jéghideg északi szépség szinte mozdulatlan, és unalmasan énekel. 

Végetér a koncert, ráadásnak jön a Százlábú, az ember felléllegzik, végre vége, de nem, a teltház tombolása közepette nem ér véget, soha, soha, sohasem...

6617 Hangyászsün 2024-11-11 21:50:43 [Válasz erre: 6616 Klára 2024-11-11 18:09:45]
A YT-n Bruckner/9 is van Kabastával. Mivel ez a mű akkoriban még újdonságnak számított, nem alakult ki olyan előadási gyakorlata, mint a bécsi klasszikusoknak. Az I. tételt kissé sterilnek találtam, de a legvégén, amikor megjelenik a Bolygó hollandiból ismert üres d-moll akkord, megérkeztünk a nagy Bruckner-interpretációk világába.

6616 Klára 2024-11-11 18:09:45 [Válasz erre: 6611 Hangyászsün 2024-11-11 10:34:33]
Nagyon jó felvétel, köszönet érte!

6615 david28 2024-11-11 17:03:35 [Válasz erre: 6603 felhasználó 2024-11-08 21:52:56]
A tenor nem drámai hanggal nem rendelkezett, az nem is kellett ehhez, hanem a bel cantohoz szükséges rugalmassággal, hajlékonysággal és magassággal + szerintem beteg is volt. A bariton hangszíne szép volt, csak nem igazán bariton. De kb. énekelhetetlen a címszerep, ezt ma Hanczár György tudná itthon csak elénekelni, éppenséggel hívhatták volna őt is. A zenekar remekül muzsikált egyébként, de húzni kellett volna a darabból.

6614 Búbánat 2024-11-11 12:52:17 [Válasz erre: 6609 Búbánat 2024-11-10 12:26:27]
Bellini A kalóz című operájának koncertszerű előadását egy kis ünnepség-díjátadás előzte meg a színpadon:

A Nemzeti Filharmonikusok Instagram oldalán közzétett fotó mellett olvashatjuk a következő sorokat:

„Az est folyamán két énekkari művészünktől búcsúzunk nyugdíjba vonulásuk alkalmából: Somogyi Erikát, a Nemzeti Énekkar egyik alapító tagjaként, közel 40 éve még Pászti Miklós vezető karnagy választotta a szoprán szólam művészei közé. Gergely Péter, akik 1985-ben szintén alapító tagként került az Énekkar tenor szólamába, énekesi feladatai mellett hosszú évekig a férfikar ügyelői feladatait is ellátta. Köszönjük a közös munkát.

A koncerten köszöntöttük a 2024-es év zenekari és énekkari művészeit: Németh József klarinétművészt és Gáspár István énekkari művészt. Szeretettel gratulálunk!”


6613 Hangyászsün 2024-11-11 10:47:28
Hölgyek/Urak! Volt valaki múlt pénteken, nov. 8-án Győrben, ahol a kiváló helyi zenekar vett részt a magyar zenei élet becsületének megmentésében, Bruckner 3. szimfóniáját előadva?

6612 Hangyászsün 2024-11-11 10:45:07 [Válasz erre: 6603 felhasználó 2024-11-08 21:52:56]
Minden egyes betűjével egyetértek! Sajnos Kovács István is csalódást keltett. Annak viszont örültem, hogy tuba helyett ophicleidet szólaltatott meg a kiváló Szentpáli Roland. A Felice Romani librettógyáros bárgyú szövegére írt darab előadása mellett szóló egyetlen érv annak idején Callas volt, most pedig nálunk Kolonits Klára. Ezzel nagyjából mindent el is mondtam a múlt szerdai Müpa-estről.

6611 Hangyászsün 2024-11-11 10:34:33 [Válasz erre: 6607 Edmond Dantes 2024-11-10 06:53:10]
Kabasta nem bírta kibekkelni, t. k. Karajan és Böhm igen. Ez a felvétele nem éppen kisvárosi malacbanda-/tűzoltózenekar-dirigensi képességekről tanúskodik: https://www.youtube.com/watch?v=Fb1beCYk-MM&list=PLZbukSlHOkYRASBQPnBHuK3qaE4SXlP-S

6610 -zéta- 2024-11-10 17:52:16 [Válasz erre: 6608 -zéta- 2024-11-10 09:36:29]
Kicsit belemélyedtem Kabasta művészi pályájába.
A kép több, mint összetett, akkor is ha szerepelt Göbbels hírhedt listáján, a mentességre jogosult "kiemelkedő" művészek között (Furtwängler, Karajan, Schuricht, Böhm, Krauss, Jochum, Knappertsbusch, stb illusztris társaságában, hogy csak karmestereket említsek).
Kabasta nem a nácik térhódítása idején kezdett vezényelni, hanem már jóval korábban, a '20-as évek végétől szerepelt minőségi zenekarok élén. Budapesten 1932-ben komplett Haydn Teremtést vezényelt, a Mester 200. születésnapján tisztán magyar közreműködőkkel.
Meglepve láttam, hogy számos kortárs komponistát vezényelt, Stravinskyt még kísérte is. Bartók Zenéjét 1939-ben (!) Münchenben dirigálta több ízben (igaz, Furtwängler is Berlinben)...

6609 Búbánat 2024-11-10 12:26:27 [Válasz erre: 6606 Búbánat 2024-11-09 22:47:31]
A Start Plusz vendége Vashegyi György, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója.

ATV Plusz – 2024. november 7.

Vashegyi az interjúban egyebek közt szót ejt Bellini A kalóz című operájának  nagysikerű magyarországi bemutatójáról, külön kitérve ezen a koncertszerű előadáson fellépett Kolonits Klára csodálatos szépségű énekére.


6608 -zéta- 2024-11-10 09:36:29 [Válasz erre: 6607 Edmond Dantes 2024-11-10 06:53:10]
Hogy Kabasta, mennyire volt náci, azt nem, de hogy milyen karmester volt, azt megítélhetjük, mert a YouTube-on egy sor szimfonikus felvétele meghallgatható, Beethoven, Mozart, Bruckner, Schubert, Dvorak, stb....

6607 Edmond Dantes 2024-11-10 06:53:10 [Válasz erre: 6602 -zéta- 2024-11-08 18:02:56]
1933-39 között, de különösen a hàborù kitörèse utàn sok nèmet vagy nèmettè vàlt osztràk művèsz vàlt sok orszàgban nemkìvànatossà. Ekkor vàltak rendszeressè a hitleri Nèmetorszàgbòl (ès Mussolini Olaszorszàgàbòl) èrkező, gyakran az ottani rezsimekkel tàrsutas művèszek magyarorszàgi fellèpèseire. Ìgy vezènyel(hetet)t nàlunk pl. a màr akkor karmesternek, nàci (pàrttag)nak egyarànt rangos Karajan pesti vezènylèsère is.
Meg kell emlìteni, hogy a müncheniek valamennyi koncertjüket bizonyos Oswald Kabasta nevű osztràk (!) vezènyelte, a kèt utolsòt màr a nèmet megszàllàst követően. Karmesternek nevenincs volt ugyan Kabasta, de nàcinak annàl lelkesebb. 1945-ben el is bocsàtottàk, fizetèsèt megvontàk. 1946-ban Kufsteinben -mily beszèdes helyen- öngyilkos lett.

6606 Búbánat 2024-11-09 22:47:31
Nemzetközi sikertörténet a Nemzeti Filharmonikus Zenekartól - Bellini: A kalóz

Tolnatáj Televízió, 2024. november 7.

Nemzetközi sikertörténetet adott elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hétfőn este Pécsen a Kodály Központban.

A Filharmónia Magyarország szervezésében általában szimfonikus művek csendülnek fel legtöbbször, most azonban egy világhírű opera dallami zengték be a hangversenyterem falait. Bellini A kalóz című operáját a Nemzeti Énekkar közreműködésével adták elő.

Egy pécsi kötődésű operaénekes is fellépett a koncerten: Tötös Roland, operaénekes, Szegedi Nemzeti Színház - riport


6605 takatsa 2024-11-09 09:45:25 [Válasz erre: 6602 -zéta- 2024-11-08 18:02:56]
Köszi az infót. Gondolom, azóta picit változott a felállásuk., biztos látunk majd a zenekarban 1-2 új arcot. :)

6604 Heiner Lajos 2024-11-09 06:32:10 [Válasz erre: 6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29]
Celibidacheval hallottam őket, félek, azt az élményt nem tudják felülmúlni.

6603 felhasználó 2024-11-08 21:52:56 [Válasz erre: 6601 lujza 2024-11-08 02:25:50]
Nekem ez az előadás nagy csalódás volt. Egyedül Kolonits volt a helyén: a bariton és a tenor gyenge volt nagyon. Jobb lett volna akár hazai művészeket felkérni a szerepre, mert ez így számomra egy elfuserált lehetőség volt. Se a bariton, se a tenor nem rendelkezik a megfelelő drámai erejű hanggal, ami elengedhetetlen lenne egy ilyen bel canto darabban. Olykor a zenekari tempók is furcsák voltak nekem, de az a kisebbik baj volt.  

6602 -zéta- 2024-11-08 18:02:56 [Válasz erre: 6592 takatsa 2024-10-30 13:04:41]
Ez, bármennyire is így hirdetik, tévedés. 1940-ben, 43-ban és 44-ben is jártak itt, a Vigadóban, illetve a Zeneakadémián adtak koncerteket. pl.egy Wilf-Ferrari hegedűversenyt ők mutattak be nálunk...

6601 lujza 2024-11-08 02:25:50
Ki volt A kalóz-on? Fogtok írni róla?

6600 Edmond Dantes 2024-11-04 14:36:55 [Válasz erre: 6599 Búbánat 2024-11-04 09:59:20]
Már kezdtem azt hinni, hogy Shakespeare Othellóját játssza ott el. Ha jó a gázsi, miért is ne?

6599 Búbánat 2024-11-04 09:59:20
A Nemzeti Színházban lép fel José Cura

/Papageno.hu – 2024. november 1. /

José Cura világhírű argentin tenor december 3-án a Nemzeti Színházban lép fel. A Salva Vita Alapítvány jótékonysági estjén a művész a középsúlyos értelmi fogyatékkal élő zenészek által alkotott Parafónia Zenekarral is együtt fog énekelni.
A program gerincét az argentin zene adja. José Cura nem csak énekesként és karmesterként vállal szerepet, a koncerten Magyarországon először csendül fel a Covid-járvány alatt írt gitár concertója – közölték a szervezők.
Mint írták, José Cura számára személyes ügy, hogy támogassa a fogyatékkal élők munkavállalását, ennek érdekében Budapesten ellátogatott a Salva Vita Alapítvány központjába.


6598 takatsa 2024-11-02 00:00:42
Vegyes saláta, avagy kicsi és még kisebb romantikus olasz mesterek színes kavalkádja: Messa per Rossini.
Így utólag értem, hogy ez a furcsa, csaknem elkallódott szerzemény 120 éves csipkerózsika-álom után miért csak 1988-ban került bemutatásra, és miért kellett még 36 évet várnunk arra, hogy végül eljusson Magyarországra. Pedig az alapötlet, hogy "mi olasz zeneszerzők, fogjunk össze, és írjuk meg tételenként minden idők legjobb Requiemjét, Rossini emlékére, és olasz hazánk dicsőségére" jó volt, csak a megvalósításba csúszottt egy kis hiba, nem vették figyelembe az emberti tényezőt, jelesül azt, hogy gyarló az ember. Így aztán született 13 (már a szám is szerencsétlen) picinyke, de komplett mű, amelybe a szerzők beleadtak minden apait-anyait, a szent szöveget általában csak illlusztrációnak használva, itt-ott még a prozódiát is megerőszakolva. De nem akarok igazságtalan lenni, a mű első fele egészen elfogadható volt, egészen az Ingemisco-ig. De ott aztán kiborult a bili. 
Jól jegyezze meg Giorgio Berrugi (tenor) nevét az, akinek kedves az élete, mert ez az az ember, akit nem szabad hallótávolságon belül engedni.  Megbocsáthatatlan volt az a szenvelgés és modorosság, ahogyan előadta ezt az amúgy is nyálasan megírt tételt. De aztán jött a számomra eddig teljesen ismeretlen Coccia, aki gyógyír volt sebeimre. Az a férfikaros Lacrimosa - a maga egyszerűségében - egészen megrendítő volt, és utána a kettősfúgás "Amen" volt a mű egyik csúcspontja. Egészen vidám lettem tőle, ami el is várható egy jó Requiemtől, hiszen a jezsuita nagybátyám már gyermekkoromban felhívta a figyelmemet arra, hogy a nagymama halálán nem sírni-, hanem örvendezni kell, hiszen ez a nagyi igazi születésnapja: most született meg az örök életre. Ezen az eszmefuttatáson én gyermekfejjel megbotránkoztam volna, de akkoriban még nem ismertem ezt a fogalmat, így csak szívből megutáltam a nagybátyámat. El kellett telnie még jó pár évtizednek, hogy kezelni tudjak eféle komplex érzelmeket és zokogva örvendezni megtanuljak. 
No, de Cocciánál tartottunk, akinek tétele gyöngyszemként tündökölt a vegyes salátában. Aztán szünet nélkül jött a második rész, eléggé szürke zenével, amit azért alaposan feldobott Láng Dorottya produkciója az Agnus Dei-ben. És persze, ha lehet azt mondani egy Requiemben, hogy minden jó, ha a vége jó, betoppant Verdi, és mit mondjak, óriási volt a kontraszt.
De cseppet sem kesergek, mert volt ám jó is, sőt nagyon jó. Itt volt a szuper Nánási Henrik, a kirobbanó formában játszó Rádió Zenekar, és a csodálatos Rádió Kórus, le a kalappal előttük. A szólisták közül kimagaslott Láng Dorottya, a basszus Liang Li kicsit öregecske hangon, a szép, de viszonylag kis hanggal rendelkező Mihai Damian  pedig nagyon muzikálisan énekelt. A beteg Celeng Mária helyett beugrott Kristóf Réka nagy átéléssel énekelt, Láng Dorottyával a duettje nagyon szép volt, de a Libera me-hez a hangja kevésnek bizonyult. 
Összességében: ma este talán a vártnál kevesebb volt a szakralitás, de egy igazi zenei ritkaságot kaptunk kiváló előadásban. Köszönet érte.

6597 Búbánat 2024-11-01 11:02:11

Bartók Rádió ma esti koncertközvetítése élőben!

19.35: Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet.

Messa per Rossini (magyarországi bemutató)

Ea.: Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Nánási Henrik

Szólót énekel:

Kristóf Réka (szoprán), Láng Dorottya (mezzoszoprán), Giorgio Berrugi (tenor) Mihai Damian (bariton), Liang Li (basszus)

I. Antonio Buzzolla: Requiem - Kyrie (introitus),

II. Antonio Bazzini: Dies irae (sequentia),

III. Antonio Pedrotti: Tuba mirum (sequentia),

IV. Antonio Cagnoni: Quid sum miser (sequentia),

V. Federico Ricci: Recordare Jesu (sequentia),

VI. Alessandro Nini: Ingemisco (sequentia)

VII. Raimondo Boucheron: Confutatis - Oro supplex (sequentia),

VIII. Carlo Coccia: Lacrimosa - Amen (sequentia),

IX. Gaetano Gaspari: Offertorium,

X. Pietro Platania: Sanctus,

XI. Lauro Rossi: Agnus Dei,

XII. Teodulo Mabellini: Communio: Lux aeterna,

XIII. Giuseppe Verdi: Libera me (responsorium)


6596 Hangyászsün 2024-10-31 12:33:22 [Válasz erre: 6593 Edmond Dantes 2024-10-30 17:48:28]
Jövőre nincs már Bruckner-év. :O(((

6595 Hangyászsün 2024-10-31 12:32:39 [Válasz erre: 6592 takatsa 2024-10-30 13:04:41]
Pedig nem tegnap alakultak. Azt még értem, hogy Celi hosszú vezető karmestersége alatt nem tették be a lábukat a béketáborba, de az ő visszavonulása óta eltelt már jó pár év. 2 és fél éve Bécsben hallottam őket, felejthetetlen Bruckner/8-at előadva, a müncheni fpm. által kirúgott Gergijev helyett beugró Honeck vezetésével. A karmesternőre is kíváncsi vagyok, remélem, nem a szakmába a korszellem/divat miatt beengedett kvótanő.

6594 takatsa 2024-10-30 23:01:25
Ton Koopman a csembalónál, kicsit uncsi a nyitány. Aztán Koopman feláll, kezével int, és felragyog a nap: helyreállt a világ egyensúlya. Az első ária szövege meglepő módon csak egy szó: Alleluja. Lezsnyeva csivitel, csicsereg, trillázik, csacsog, varázslatos, hogy mire képes ez a hang. És a zenekar, a zseniális oboistával, az orgona és a hárfa, a vonósok, barokk trombiták, csodás minden, még a kürtös gikszere is. A kórus pedig mindent megkoronáz, ritkán hallani ilyen plaszticitást és homogén hangzást. A kontratenor (Marteen Engeltejs) is kiváló, a duettje Lezsnyevával talán az est fénypontja. Egyedül a basszus szólista lóg ki a sorból, de ez talán nem is baj, így a csodát talán még jobban tudjuk értékelni. Az Eszter biztosan nem csúcsműve Handelnek, de azért ebben is halljuk az angyalszárnyak susogását, mint a mester minden művében.  Ünnep volt ez az este a 80 éves Ton Koopman-nel, a barokk ünnepe. Remélem a magyar régizene úgymond apostolai is ott ültek a teremben, van mit tanulni, van mit javítani, vagy inkább mindent újrakezdeni...

6593 Edmond Dantes 2024-10-30 17:48:28 [Válasz erre: 6591 Hangyászsün 2024-10-30 12:42:08]
Valszeg most is Bécsnek köszönhető, hogy átugranak, előző nap teljesen azonos műsort játszanak a Musikvereinben, csak a szólista (Vilde Frang) más.

6592 takatsa 2024-10-30 13:04:41 [Válasz erre: 6591 Hangyászsün 2024-10-30 12:42:08]
Igen, a leírás szerint ez lesz az első szereplésük Budapesten. Ezért is gondoltam, hogy felhívom rájuk a figyelmet. A karmesternő is megér egy misét, ő vezényelte nyáron Salzburgban a Weinberg operát.

6591 Hangyászsün 2024-10-30 12:42:08 [Válasz erre: 6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29]
Röhej, hogy ez a nagyszerű zenekar még sohasem vendégszerepelt Bp.-en. :O((( Az meg hab a tortán, hogy juszt se Brucknerrel örvendeztetik meg a magyar közönséget.

6590 Edmond Dantes 2024-10-30 07:00:29
Hol van ez a Bartòk-izè a BTF-től... mint Makò Jeruzsàlemtől. Vagy mint èn Kaufmanntòl.

6589 Búbánat 2024-10-29 23:56:26 [Válasz erre: 6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29]
Tbk. Diana Damrau és Jonas Kaufmann koncertje (2025. április 6.) is hirdetve...


 
 

6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29
A MÜPA Bartók tavaszra lehet már jegyeket vásárolni. Többek között lesz egy nagyszerű Kelemen Barnabás és Müncheni Filharmonikus koncert, és van még néhány 5900 Ft-os, földszinti jegy. :)

6587 Búbánat 2024-10-29 07:38:01
Volt valaki a vasárnapi Liszt Krisztus oratórium koncertjén, és kapunk beszámolót?

6586 Edmond Dantes 2024-10-29 06:43:39
"Imìgyen Sol Gabetta"  - Fày Miklòs ìràsa a Fày-blogban Gabetta ès a Francia Ràdiò Filharmonikus Zenekarànak koncertjèről  i t t.

6585 Edmond Dantes 2024-10-25 19:17:39
Csaknem azonos műsorral turnézott-turnézik októberben a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara, a megbetegedett Hilary Hahn helyett Sol Gabettával. (Két városban Elgart kiváltva a Lalo-versennyel.) Nem tudom, miért a Beatrice et Benedict-nyitányt választották nyitó számnak: ha már Berlioz, akkor ott van a Római karnevál vagy akár pl. A kalóz. Ez a nyitány híven tükrözi annak a műnek a címét, ami az operát ihlette: (Shakespeare) Sok hűhó semmiért. Nem hozta lázba a közönséget. Elgar csellóversenyére nagyon kíváncsi voltam, még sohasem hallottam. Nos, ez sem mondható vérpezsdítően izgalmas darabnak, mégis gyakori vendége a koncerttermeknek, állítólag (Wikipédia) a csellóverseny-repertoár "sarokköve", a Dvoráké mellett a leggyakrabban ezt játsszák. Kontemplatív és konzervatív, olykor édes álomba ringató, a virtuóz részek viszont felébresztik a hallgatót és a figyelmet. Sol Gabetta játéka és személyisége talán mindent kihozott a kihozhatóból, bár az első tételben nem mindig hallottam a játékát, de erről biztosan a fülem tehet és a II. emelet távolsága. Kétségtelen: nagyon szépen dalol a hangszerével és a virtuóz részek -mert azért olyanok is előfordulnak a műben- sem okoznak neki gondot. Megérdemelt közönségsikerét érdekes ráadással hálálta meg: a zenekar koncertmesterével, akivel együtt tanultak New Yorkban, eljátszották Kodály korai hegedű-cselló duójának első tételét. Vajon minden városra szabtak ráadást? Pesten ez nagyon bejött: alig engedték le őket (és a zenekart) szünetre ... ami után egy biztos befutó darabot, a César Franck-szimfóniát hallhattuk. A nyitó tétel háromszor megismételt markáns főtémája és a lassú tétel varázslatos dallama az angolkürtön (majd a francia kürtön) könnyen megjegyezhetővé teszi a belga-német-francia szerzőnek a Szimfonikus változatok és az A-dúr hegedű-zongoraszonáta mellett (előtt?) legismertebb művét. Ráadásnak "ha már Berliozzal nyitottak"-alapon a Rákóczi-indulóra számítottam, helyette egy finn zeneszerző szösszenetét kaptuk, akinek a nevét (átkozott fülem!) nem hallottam, amikor a dirigens angolul elhadarta. A zenekar irányítójának, Mikka Franck-nak szívügye lehetett, hogy elhozza honfitársának ezt az alkotását a rokon magyar népnek. Hát igen, Mikka Franck ... aki César Franckot (is) vezényelt. A koncert nagy részét, nyilván egészségügyi okokból, ülve dirigálta, ahogy ezen a felvételen is,  és csupán a hangsúlyos részeknél emelte fel (túl)súlyos testét. Láthatóan és hallhatóan jól összeforrt csapat ő és zenekara: pontos játék, tiszta, értő-érthető, világos vezénylés, vészhelyzet kizárva. Szorgalomból: jeles.
Francia Rádió Filharmonikus Zenekara - MüPa, 2024. október 24.

6584 takatsa 2024-10-25 00:45:06
Ismét egy csodálatos este a Müpában, ki tudja, hányadik. A Francia Rádió Filharmonikus Zenekara Mikka Frank vezényletével. Kedvcsináló bevezetésnek Berlioz Beatrix és Benedek nyitánya gyorsan lement, és máris következett az est fénypontja, Elgar e-moll csellóversenye Sol Gabettával. Jól jártunk ezzel a beugró Gabettával két okból is. Először azért, mert egy egészen rendkívüli csellistával ismerkedhettünk meg, másodszor pedig azért, mert egy ritkán felcsendülő csodálatos művet hallhattunk. Ez Elgar utolsó nagy műve, amit 1919-ben komponált. Bátor ember ez az Elgar, sőt egészen vakmerő, hogy egy ilyen szép művet merészelt írni a XX  századnak nem is a legelején. Persze ez a tudatlanok bátorsága, az autodidakta vakmerősége, akit elkerültek az izmusok, és ami a szívén volt, egy az egyben azt írta le a kottájába, minden furfang nélkül, szemérmetlen őszinteséggel. Lett is belőle egy világszép zene, amit mintha pontosan Sol Gabettának szánt volna. Ez az argentin-svájci nő kész csoda. Nem olyan cuki, mint a nagy kedvenc zongoristám Yuja, de ahogyan megjelent és leült a pódium közepére, éjjeli lepkeként szétterülő szoknyájával, megdobbant a szívem. És ahogyan megszólalt az a lágy hangú cselló: ilyen szépet talán még sohasem hallottam. Ezt a csodás Elgar művet többé már nem is akarom hallani, azért, hogy így maradjon meg a fülemben-emlékemben, ahogyan ma este hallottam. Aztán a ráadás, igazán kedves gesztusként, a koncertmesterrel virtuóz módon és abszolút autentikusan előadott Kodály Hegedű-Cselló duójának (op. 7) első tétele. Sej-haj, volt nagy öröm és tombolás, teljesen megérdemelten. Szünet után a zenekartól egy tökéletes Franck d-moll szimfóniát hallhattunk. Nekem különösen a második tétel tetszett, a pompás fúvós szekció, különösen az angolkürtös, és a klarinét-kürt kettős. Örömmel konstatáltam azt is, hogy a nemek egyenlőségét egy kopasz hárfással bizonyította a kiváló zenekar. Ráadásként azt hiszem, hogy Sibeliustól hallottunk egy részletet, amelyben az oboás hölgy megjavította a körlégzés világcsúcsát. Nagyon szép este volt, de nincs vége, 30-án Ton Koopman, aztán novemberben Garanca, Gatti, Herreweghe, az ember csak kapkodja a fejét, de a jóból sohasem árt meg a sok.
U.i.: Közben a Fradi is győzött 1:0-ra, a franciák ma örömet szereztek mindenkinek...:)

6583 macskás 2024-10-25 00:14:27 [Válasz erre: 6581 Edmond Dantes 2024-10-19 20:00:14]
Hogy tetszett?

6582 Búbánat 2024-10-24 13:41:54

Nemzetközi összefogású ökumenikus kórus részvételével hallhatjuk

2024. október 26-án, szombaton 19:30-tól Johann Sebastian Bach h-moll miséjét a belvárosi (pesti) ferences templomban.

Közreműködnek:

Lökösházi Mária
Ducza Nóra,
Bakos Kornélia,
Kéringer László,
Fülep Máté

valamint
- a flamand Alegría Muzikaal Ensemble és a Belvárosi Ferences Kántorátus (karnagy: Kecskés Mónika)

- az alkalomra alakult kamarazenekar,
Kecskés Mónika (orgona)
Vályi Csilla (barokk cselló)

Vezényel: Mannu Wuyts (Antwerpen)


6581 Edmond Dantes 2024-10-19 20:00:14 [Válasz erre: 6580 macskás 2024-10-19 19:18:50]
A Rokokòt quasi csellòverseny gyanànt jàtsszàk, a Dvoràkot persze hogy szeretem, de viszonylag sokszor hallottam "èlőben" Rosztropoviccsal, Maiskyval, Perènyivel, a nagyszerű Truls Morkkal stb., az Elgart viszont mèg "holtan" sem, csak belehallgatàs-szinten ès jònak gondolom. Gabetta meg nagy nèv. Kèsz csoda, hogy ràèrt egy egèsz turnènyi időre, ti. Bp. csak az egyik helyszìn ès mindenhol azonos a műsor az ittenivel.

6580 macskás 2024-10-19 19:18:50 [Válasz erre: 6579 Edmond Dantes 2024-10-19 15:24:03]
Én Dvoráknak örültem volna jobban.
Csajkovszkij írt csellóversenyt? Csak a  rokokó variációkról tudok





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.