Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Valóban említésre méltóan szép volt. A Müpa Home is közvetítette, de 21:00 órai kezdéssel megjelent az M5 tv műsorán is. Én mindig örülök az ilyen lehetőségeknek, azoknak is teret ad, akik bármely ok miatt nem jutnak el egy ilyen eseményre.
Nagyon szép volt az Angelica Leánykar és a Liszt Ferenc Kamarazenekar adventi koncertje, közvetítették is a Müpából, remélem, láttátok!
Kedves fórumtársak,
14.12.2024 Béla Bartók National Concert Hall, Budapest
Beethoven, Schubert, Grieg
Martha Argerich (pian0); Mischa Maisky (cello)
*** CANCELLED ***
12.12.2024 Wiener Konzerthaus, Großer Saal
Martha Argerich (piano); Mischa Maisky (cell0)
*** CANCELLED ***
7.12.2024 Philharmonie de Paris
Beethoven, Cello Sonata no. 5, Op. 102, no. 2
Schubert, Sonata for cello and piano, Arpeggione, D. 821
Grieg, Cello Sonata
Martha Argerich (piano); Mischa Maisky (cell0)
*** CANCELLED ***
Köszönet és gratuláció a mai Müpa-beli Verdi Requiem minden közreműködőjének.
Nem vagyok a Verdi Requiem szakértője, de párszor már hallottam a művet, és a mai előadás, számomra legalábbis, különösen spirituális töltetűnek tűnt.
Éppen egy szeretett idős rokon halálát próbálom feldolgozni, a koncert számomra az Ő rekviemje lett.
Eredetileg nem volt jegyem a koncertre, mert elsiklottam fölötte. Köszönöm a - feltehetően a zenekarhoz tartozó - szervező hölgynek, hogy a teltházas koncertre biztosított számomra egy jegyet a pódiumerkélyre, méltányos áron.
A mai koncert is azt igazolta, hogy a zenének terápiás hatása van, segít elviselni a negatív történéseket.
Mikulás-napon este 7-kor Csaba Péter vezényletével lesz Bruckner/4!
Tegnap voltam a szolnokiak koncertjén a Zeneakadémián. A Brahms Hegedűverseny bevezetője kiváló alkalom, hogy felmérni, milyen kvalitású a zenekar. Nem csalódtam. Inkább ők, mint a Nemzeti Filharmonikusok. Nekem nagyon tetszett a Bruckner 4. szimfónia is. Két éve dec. 4-én voltam először külföldi koncerten, Bruckner 7. szimfónia volt két rövidebb Sibelius darab után. nem lehet összehasonlítani magyar zenekarokkal az akkor fellépő LSO/Rattle-t, de kevesebb a különbség, mint ahogy az ember gondolná.
A BFTZ171 koncerten jobb zenekar játszott. A Nemzeti Filharmonikusok hegedűi vasárnap nem tetszettek a Változatok egy Haydn-témára alatt.
Kedves Fórumtársak,
Nekem a Genovéva is megvan (Harnoncourt vezényletével), de áz sém áz igázi! A vörös sarokban induló Richard Wagner (már a Rienzivel is, de a Hollandival mindenképpen) kiütéssel győz az 1. menet végén. Ennek ellenére érdemes meghallgatni, mert kiderül, miért nem tudott még német nyelvterületen sem megmaradni a repertoáron.
Akit érdekel - Andrea Bocelli-koncert az MVM Dome-ban, november 23-án és 24-én. Az olasz énekes műsorában (népszerű operarészletek és popdalok) magyar szimfonikus zenekar és kórus működik közre.
Ha egy felkavaró, nagyon-nagyon nem autentikus Erlköniget akarsz: Anderson egy zenekari kíséretes élő felvétele, talán '39-ből, vagy fél évszázada hallottam, ha rágondolok, most is felkavar.
Fáyt nem csak a Polenzani-koncerten látta Lujza fórumtársunk, de mi is a drezdaiakén. Hát ő sem volt oda sem Zimmermannért, sem a Hegedűversenyért, de még a Rémkirály-ráadásért sem, ami nekem az újdonság varázsa miatt tetsz(het)ett. A zenekart, Gattit és a Rajnait szóra sem méltatja, i t t.
Szépek, szépek ... de -legalábbis szerintem- kissé (?) unalmasak. De veszek egy mély lélegzetet és "emelem a tétet" és coming out-olok: mindig szerettem a nagy Schumann-csodáló utód és mentorált, Brahms szimfónia-kvartettjét, különösen a két szélsőt. Ma már hátrébb vannak a kedvencek között. Az Elsőt annyira agyonjátszották, agyonjátsszák, hogy az ember könyökén csak úgy tódul kifelé. Szintúgy Csajkovszkij/5 és Beethoven/7. Ezt a három jó, de agyoncsépelt szimfóniát akkor játsszák a zenekarok, főleg hosszúúúú turnékon, ha mindenhol tuti sikerre hajtanak.
Nahát, én is pont ezt írtam: zongora nélküli opuszai ném áz igáziák :-) talán a Manfréd-nyitány kivétel, az jó és valamennyire a másik (Genovéva) is.
Glenn Gould véleménye más szerzőknél is gyakran eltér az átlag zeneszeretőéktől, sőt az átlag előadóművészekétől is, ami fölvételeiben (mármint hogy kit -s kitől mit- játszott és kit nem) is tükröződik.
Glenn Gould nagyobbra tartotta a Zongoranégyest. A vonósnégyesei nem tartoznak az első hallásra befogadható kategóriába, de nincs bennük zongora! A dalciklusait is nagyon szeretem, áldom magamat, amiért 2 és fél éve Bécsben megvettem Gerhaher & társai előadásában az összes dalát (beleértve a több szólóhangra írottakat is).
Egy ideig gondolkodtam, váltsak-e jegyet, de mivel anyagi lehetőségeim végesek, és főleg mivel NEM Bruckner ment, továbbá hangverseny-látogatási gyakoriságom a drága jó Virány Gáboréhoz közelített, lemondtam róla. Kellemesen érintett a MüPa értesítése. Utóbbiban csak azt kifogásolom, hogy 2-3 órával az esemény előtt küldik.
A szimfóniáiban nincs zongora, mégis mind a négy az alaprepertoár része - teljesen méltán. Minden valamirevaló karmester és zkr. fölvette mindet, volt, aki nem is egyszer. Egyik szebb mint a másik - legalábbis szerintem.
Igen, igen, régebben hallottam tőle dalokat is, kamarazenéjébe "csak" a Kimernyának köszönhetően kóstolok bele. Na de amiket írtál, azokban is van zongora ... anélkül nála valahogy ném áz igázi ;-)
Jó volt a hegedűverseny. A ráadást még megérné gyakorolni. Nem voltak jók az üveghangok például.
A Zongoraötös, no meg jó néhány dala is a nagyok közé emeli a sajnálatos módon tragikus véget ért zwickaui mestert. A YT-n ajánlhatom figyelmedbe Dave Hurwitz CD-ismertetőit, van olyan videója, amelyben kijelenti, hogy Schumann nem tudott hangszerelni.
Hosszabb turnéján München és Bécs után, Luxembourg, Luzern és Amszterdam előtt Budapestre is ellátogatott a rangos drezdai Staatskapelle. A mindenütt csaknem azonos műsor teljesen Schumann-centrikus volt-lesz. Ez vagy nagy bátorság vagy nagy botorság. Schumannt, valljuk be, zongoradarabjai és egy szál zongoraversenye sorolja az első vonalba. A MüPa erősen foghíjas nézőtere már csak ezért sem volt meglepő; a III. emelet ellenben, ahol mi is ültünk, szépen megtelt, köszönhetően (MÁO, figyelem!) józan helyárainak. A bevezető szám a tavaly elhunyt finn zeneszerző, Kaija Saariaho Téli égbolt (Ciel d'hiver) című alkotása volt: már csak címe miatt sem írtam "bemelegítő" számnak és azért sem, mert a maga módján ez az elég nagy apparátust igénylő szösszenet volt az est legérdekesebb színfoltja. Szépen hangzó, különleges hangeffektusokat felvonultató mű. Utána egy sor zenekari tag -ütősök, billentyűsek, jó pár fúvós- akár haza is mehetett. Azt mondanám, Schumann Hegedűversenyének "életregénye" érdekesebb, mint maga a mű, noha Menuhin a hegedűverseny-irodalom hiányzó láncszemének tartotta. Joachim József, akinek Schumann a darabot ajánlotta, bemutatás helyett a berlini Porosz Állami Könyvtárba küldte azaz dugta el a kottát és csak 1937-ben került elő. Többek közt Joachim déd-unokahúga, Arányi Jelly is bejelentkezett a premierre, de a náci rezsim mindenképpen német művészre akarta bízni a bemutatót. Végül Georg Kulenkampffra esett a választás. Nem tudom, én voltam-e álmos, vagy a hegedűverseny az, netán a szólista Frank Peter Zimmermann, aki jegyzett előadóművész, de képességeiről inkább a ráadásszámban, Schubert Rémkirályának hegedűátiratában (Heinrich Wilhelm Ernst hegedűművész munkája) győzött meg, amit eddig nem ismertem. A szünet utáni Rajnai-szimfónia szépen szólt, kiemelkedő volt a kürtkvartett. Nem több, nem kevesebb. Csak a 4 kürtre írt Schumann-versenymű hiányzott (volna) még ... Daniele Gatti kis túlzással már Európa csaknem minden zenekarát vezényelte, több vendégegyüttest nálunk is, most éppen Drezdában tanyázik, mint Chefdirigent. Jómagam egy BKK-s koncertjére emlékszem a Royal Philharmonic Orchestra-val és a mostaninál jóval izgalmasabb műsorral. A ráadásszám, Mendelssohn Szentivánéji-Scherzója a szép összjáték ellenére sem dobta fel az est langyos hangulatát. (Az enyémet biztosan nem.) Kipipálva.
A zenekar hegedűi miatt biztosan nem érte meg elmenni, nekem kb. halál közeli élmény volt a szimfónia első tétele. Az tudom elmondani, amit a CSO/RPO-ról is, ez nem VPO/CPO/német elit...
Azért nem volt unalmas a Schumann! Hallottad volna nem is olyan rég Capuconnal. A mű maga egy ..., nem csoda, hogy alig játsszák. De a csellóverseny is az, mondjuk elnéző vagyok a darabbal szemben, mert ott van még bennem a csellista vér. Sztem nagyon jó volt Zimmermann. Az átirat... hát hagyott nem némi kívánnivalót, hallgasd meg Barátival, két felvétele biztos van fent. Na, az a Rémkirály. Ott ültem elöl, közel hozzá, mármint Zimmermannhoz :) És azt is hallottam, ahogy a karmester egy-egy hangot kiad.
Lelövöm a poént: ma este a Müpába a két ráadásért volt igazán érdemes elmenni.
Ha még nem törölték le és
nem lehetetlenítették el a megtekintést/meghallgatást az oldal üzemeltetői azok
számára, akiknek nincs hozzáférésük - addig is megosztom az élő operahangversenyen
készült és feltett áriának videofelvételét - linkjét, amire rákerestem:
OPERA TV – Facebook.com oldalán
A találathoz a keresőt alá kell görgetni:
(12:58 perc)
Copyright by Antal Imre.
Egy jó hang. Néha berakom este lefekveshez, mert kellemes, bársonyos hangszín. :)
Màs kontextusban (MÀO/66531) màr ìrtam, hogy kijön a mosàsban. Ahol gyalulnak, ott hull/ik a forgàcs. Ahol pediglen mosnak, ott van mosòszer, szappany :-)
Lepereg? Azt hittem, mosod. Már akartam is pár remek tusfürdőt ajánlani. Vagy szappant, esetleg. -:)
Naná, hogy. És amikor nem zenél, akkor versel szaval(l).
Többször leírtam már, de most időszerű: szinte sosem megyek áriaestre. Az elmúlt 10-12 évben kettőre mégis szeretettel emlékszem vissza: Flórez első pesti fellépése hatalmas élmény volt ... a másik pedig a Garancáé pár évvel később. A reá aggatott jelzők: "hideg szépség, semmi több" és/vagy hasonlók őróla ugyanúgy leperegnek, ahogy rólam. Mármint és persze nem én vagyok a hideg-szépség-semmi-több ... de Garanca sem csupán az. Nagyon szép, kiegyenlített hang, nem Obrazcova, nem Bumbry, nem Cossotto, nem Horne, nem DiDonato ... hanem Garanca. Őt kihagytam ezúttal, de Flórezre -ha nem mondja le ismét- másodszor is elmegyek.
Ezért kerülöm el nagy ívben az operagálákat és a M. Kir. Viperaház által teljes szerepre megfizethetetlen énekesek/énekesnők haknijait áriaestjeit.
Csak egy laikus outsider vagyok, ezért merem megkérdezni: rokona Sawallischnak? És végülis zenélnek, vagy verselnek?
Ezért kellett volna Savallra menni :)
Garanca egy korábbi koncertje, még bőven pre-covid időszakban, majdnem ugyanezzel a programmal pontosan olyan volt, mint amilyennek takatsa leírta. Szünetben el is jöttem. Azóta eltelt sok év, mitől lenne jobb? A sok nem neki való szereptől? Szóval takatsának hiszek, nem Fáynak. Az ő konklúziójához csak annyit tennék hozzá: igen, jó énekesnő. De semmi több.
Itt van egy másik beszámoló ("kritika") Garanča koncertjéről:
2024. november 12.
kedd, 7:24 – Fáy Miklós
Vakpali és Százlábú a Müpában.
A YT-n Bruckner/9 is van Kabastával. Mivel ez a mű akkoriban még újdonságnak számított, nem alakult ki olyan előadási gyakorlata, mint a bécsi klasszikusoknak. Az I. tételt kissé sterilnek találtam, de a legvégén, amikor megjelenik a Bolygó hollandiból ismert üres d-moll akkord, megérkeztünk a nagy Bruckner-interpretációk világába.
Nagyon jó felvétel, köszönet érte!
A tenor nem drámai hanggal nem rendelkezett, az nem is kellett ehhez, hanem a bel cantohoz szükséges rugalmassággal, hajlékonysággal és magassággal + szerintem beteg is volt. A bariton hangszíne szép volt, csak nem igazán bariton. De kb. énekelhetetlen a címszerep, ezt ma Hanczár György tudná itthon csak elénekelni, éppenséggel hívhatták volna őt is. A zenekar remekül muzsikált egyébként, de húzni kellett volna a darabból.
Bellini A kalóz című operájának koncertszerű előadását egy kis ünnepség-díjátadás előzte meg a színpadon:
A Nemzeti Filharmonikusok Instagram oldalán közzétett fotó
mellett olvashatjuk a következő sorokat:
„Az est folyamán két énekkari művészünktől búcsúzunk nyugdíjba vonulásuk alkalmából: Somogyi Erikát, a Nemzeti Énekkar egyik alapító tagjaként, közel 40 éve még Pászti Miklós vezető karnagy választotta a szoprán szólam művészei közé. Gergely Péter, akik 1985-ben szintén alapító tagként került az Énekkar tenor szólamába, énekesi feladatai mellett hosszú évekig a férfikar ügyelői feladatait is ellátta. Köszönjük a közös munkát.
A koncerten köszöntöttük a 2024-es év zenekari és énekkari művészeit:
Németh József klarinétművészt és Gáspár István énekkari művészt. Szeretettel gratulálunk!”
Hölgyek/Urak! Volt valaki múlt pénteken, nov. 8-án Győrben, ahol a kiváló helyi zenekar vett részt a magyar zenei élet becsületének megmentésében, Bruckner 3. szimfóniáját előadva?
Minden egyes betűjével egyetértek! Sajnos Kovács István is csalódást keltett. Annak viszont örültem, hogy tuba helyett ophicleidet szólaltatott meg a kiváló Szentpáli Roland. A Felice Romani librettógyáros bárgyú szövegére írt darab előadása mellett szóló egyetlen érv annak idején Callas volt, most pedig nálunk Kolonits Klára. Ezzel nagyjából mindent el is mondtam a múlt szerdai Müpa-estről.
Kabasta nem bírta kibekkelni, t. k. Karajan és Böhm igen. Ez a felvétele nem éppen kisvárosi malacbanda-/tűzoltózenekar-dirigensi képességekről tanúskodik: https://www.youtube.com/watch?v=Fb1beCYk-MM&list=PLZbukSlHOkYRASBQPnBHuK3qaE4SXlP-S
Kicsit belemélyedtem Kabasta művészi pályájába.
A Start Plusz vendége Vashegyi György, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója.
ATV Plusz – 2024. november 7.
Vashegyi az interjúban egyebek közt szót ejt Bellini A
kalóz című operájának nagysikerű magyarországi
bemutatójáról, külön kitérve ezen a koncertszerű előadáson fellépett Kolonits
Klára csodálatos szépségű énekére.
Hogy Kabasta, mennyire volt náci, azt nem, de hogy milyen karmester volt, azt megítélhetjük, mert a YouTube-on egy sor szimfonikus felvétele meghallgatható, Beethoven, Mozart, Bruckner, Schubert, Dvorak, stb....
1933-39 között, de különösen a hàborù kitörèse utàn sok nèmet vagy nèmettè vàlt osztràk művèsz vàlt sok orszàgban nemkìvànatossà. Ekkor vàltak rendszeressè a hitleri Nèmetorszàgbòl (ès Mussolini Olaszorszàgàbòl) èrkező, gyakran az ottani rezsimekkel tàrsutas művèszek magyarorszàgi fellèpèseire. Ìgy vezènyel(hetet)t nàlunk pl. a màr akkor karmesternek, nàci (pàrttag)nak egyarànt rangos Karajan pesti vezènylèsère is.