Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6658 Klára 2024-12-02 08:54:38 [Válasz erre: 6657 lujza 2024-12-02 03:26:12]
Valóban említésre méltóan szép volt. A Müpa Home is közvetítette, de 21:00 órai kezdéssel megjelent az M5 tv műsorán is. Én mindig örülök az ilyen lehetőségeknek, azoknak is teret ad,  akik bármely ok miatt nem jutnak el egy ilyen eseményre.

6657 lujza 2024-12-02 03:26:12
Nagyon szép volt az Angelica Leánykar és a Liszt Ferenc Kamarazenekar adventi koncertje, közvetítették is a Müpából, remélem, láttátok!

6656 macskás 2024-12-01 10:28:54
Kedves fórumtársak,

aki Maisky - Argerich koncertre vett jegyet, kérdezzen rá, hogy megtartják-e.
Bő egy hete olvastam, hogy betegség miatt nem koncerteznek. 
Forrás: https://marthaargerichconcerts.wordpress.com/

14.12.2024 Béla Bartók National Concert Hall, Budapest
Beethoven, Schubert, Grieg
Martha Argerich (pian0); Mischa Maisky (cello)
*** CANCELLED ***
12.12.2024 Wiener Konzerthaus, Großer Saal
Martha Argerich (piano); Mischa Maisky (cell0)
*** CANCELLED ***
7.12.2024 Philharmonie de Paris
Beethoven, Cello Sonata no. 5, Op. 102, no. 2
Schubert, Sonata for cello and piano, Arpeggione, D. 821
Grieg, Cello Sonata
Martha Argerich (piano); Mischa Maisky (cell0)
*** CANCELLED ***

6654 Beatrice 2024-11-30 23:58:13
Köszönet és gratuláció a mai Müpa-beli Verdi Requiem  minden közreműködőjének.
Nem vagyok a Verdi Requiem szakértője, de párszor már hallottam a művet, és a mai előadás, számomra legalábbis, különösen spirituális töltetűnek tűnt.
Éppen egy szeretett idős rokon halálát próbálom feldolgozni, a koncert számomra az Ő rekviemje lett.
Eredetileg nem volt jegyem a koncertre, mert elsiklottam fölötte. Köszönöm a - feltehetően a zenekarhoz tartozó - szervező hölgynek, hogy a teltházas koncertre biztosított számomra egy jegyet a pódiumerkélyre, méltányos áron.

A mai koncert is azt igazolta, hogy a zenének terápiás hatása van, segít elviselni a negatív történéseket.

6653 Hangyászsün 2024-11-29 18:17:49 [Válasz erre: 6652 perempe 2024-11-29 13:20:38]
Mikulás-napon este 7-kor Csaba Péter vezényletével lesz Bruckner/4!

6652 perempe 2024-11-29 13:20:38
Tegnap voltam a szolnokiak koncertjén a Zeneakadémián. A Brahms Hegedűverseny bevezetője kiváló alkalom, hogy felmérni, milyen kvalitású a zenekar. Nem csalódtam. Inkább ők, mint a Nemzeti Filharmonikusok. Nekem nagyon tetszett a Bruckner 4. szimfónia is. Két éve dec. 4-én voltam először külföldi koncerten, Bruckner 7. szimfónia volt két rövidebb Sibelius darab után. nem lehet összehasonlítani magyar zenekarokkal az akkor fellépő LSO/Rattle-t, de kevesebb a különbség, mint ahogy az ember gondolná.

6651 perempe 2024-11-26 19:07:30 [Válasz erre: 6635 perempe 2024-11-16 05:34:00]
A BFTZ171 koncerten jobb zenekar játszott. A Nemzeti Filharmonikusok hegedűi vasárnap nem tetszettek a Változatok egy Haydn-témára alatt.

6650 macskás 2024-11-22 22:06:55
Kedves Fórumtársak,
holnapra keresek a Pletnyov-koncertre jegyet.
Macskás

6649 Hangyászsün 2024-11-20 15:17:47 [Válasz erre: 6644 Edmond Dantes 2024-11-19 14:34:09]
Nekem a Genovéva is megvan (Harnoncourt vezényletével), de áz sém áz igázi! A vörös sarokban induló Richard Wagner (már a Rienzivel is, de a Hollandival mindenképpen) kiütéssel győz az 1. menet végén. Ennek ellenére érdemes meghallgatni, mert kiderül, miért nem tudott még német nyelvterületen sem megmaradni a repertoáron.

6648 Búbánat 2024-11-20 11:33:23
Akit érdekel  - Andrea Bocelli-koncert az MVM Dome-ban, november 23-án és 24-én.  Az olasz énekes műsorában (népszerű operarészletek és popdalok) magyar szimfonikus zenekar és kórus működik közre. 
Igaz, most látom: a két előadásra már minden jegy elfogyott...

6647 Heiner Lajos 2024-11-19 17:48:10 [Válasz erre: 6646 Edmond Dantes 2024-11-19 15:37:24]
Ha egy felkavaró, nagyon-nagyon nem autentikus Erlköniget akarsz: Anderson egy zenekari kíséretes élő felvétele, talán '39-ből, vagy fél évszázada hallottam, ha rágondolok, most is felkavar.

6646 Edmond Dantes 2024-11-19 15:37:24
Fáyt nem csak a Polenzani-koncerten látta Lujza fórumtársunk, de mi is a drezdaiakén. Hát ő sem volt oda sem Zimmermannért, sem a Hegedűversenyért, de még a Rémkirály-ráadásért sem, ami nekem az újdonság varázsa miatt tetsz(het)ett. A zenekart, Gattit és a Rajnait szóra sem méltatja,  i t t.

6645 Edmond Dantes 2024-11-19 14:42:28 [Válasz erre: 6640 gezakadocsa 2024-11-18 19:52:09]
Szépek, szépek ... de -legalábbis szerintem- kissé (?) unalmasak. De veszek egy mély lélegzetet és "emelem a tétet" és coming out-olok: mindig szerettem a nagy Schumann-csodáló utód és mentorált, Brahms szimfónia-kvartettjét, különösen a két szélsőt. Ma már hátrébb vannak a kedvencek között. Az Elsőt annyira agyonjátszották, agyonjátsszák, hogy az ember könyökén csak úgy tódul kifelé. Szintúgy Csajkovszkij/5 és Beethoven/7. Ezt a három jó, de agyoncsépelt szimfóniát akkor játsszák a zenekarok, főleg hosszúúúú turnékon, ha mindenhol tuti sikerre hajtanak.

6644 Edmond Dantes 2024-11-19 14:34:09 [Válasz erre: 6642 Hangyászsün 2024-11-19 12:37:54]
Nahát, én is pont ezt írtam: zongora nélküli opuszai ném áz igáziák :-) talán a Manfréd-nyitány kivétel, az jó és valamennyire a másik (Genovéva) is.

6643 gezakadocsa 2024-11-19 13:08:00 [Válasz erre: 6642 Hangyászsün 2024-11-19 12:37:54]
Glenn Gould véleménye más szerzőknél is gyakran eltér az átlag zeneszeretőéktől, sőt az átlag előadóművészekétől is, ami fölvételeiben (mármint hogy kit -s kitől mit- játszott és kit nem) is tükröződik. 
Schumann vonósnégyeseiből az első azonban csaknem fülbemászó, a scherzoja pedig kifejezetten sláger.

6642 Hangyászsün 2024-11-19 12:37:54 [Válasz erre: 6639 Edmond Dantes 2024-11-18 13:40:15]
Glenn Gould nagyobbra tartotta a Zongoranégyest. A vonósnégyesei nem tartoznak az első hallásra befogadható kategóriába, de nincs bennük zongora! A dalciklusait is nagyon szeretem, áldom magamat, amiért 2 és fél éve Bécsben megvettem Gerhaher & társai előadásában az összes dalát (beleértve a több szólóhangra írottakat is).

6641 Hangyászsün 2024-11-19 12:29:17 [Válasz erre: 6638 macskás 2024-11-18 12:41:35]
Egy ideig gondolkodtam, váltsak-e jegyet, de mivel anyagi lehetőségeim végesek, és főleg mivel NEM Bruckner ment, továbbá hangverseny-látogatási gyakoriságom a drága jó Virány Gáboréhoz közelített, lemondtam róla. Kellemesen érintett a MüPa értesítése. Utóbbiban csak azt kifogásolom, hogy 2-3 órával az esemény előtt küldik.

6640 gezakadocsa 2024-11-18 19:52:09 [Válasz erre: 6639 Edmond Dantes 2024-11-18 13:40:15]
A szimfóniáiban nincs zongora, mégis mind a négy az alaprepertoár része - teljesen méltán. Minden valamirevaló karmester és zkr. fölvette mindet,  volt, aki nem is egyszer. Egyik szebb mint a másik - legalábbis szerintem.

6639 Edmond Dantes 2024-11-18 13:40:15 [Válasz erre: 6637 Hangyászsün 2024-11-18 12:37:18]
Igen, igen, régebben hallottam tőle dalokat is, kamarazenéjébe "csak" a Kimernyának köszönhetően kóstolok bele. Na de amiket írtál, azokban is van zongora ... anélkül nála valahogy ném áz igázi ;-)

6638 macskás 2024-11-18 12:41:35 [Válasz erre: 6637 Hangyászsün 2024-11-18 12:37:18]
Jó volt a hegedűverseny. A ráadást még megérné gyakorolni. Nem voltak jók az üveghangok például. 

6637 Hangyászsün 2024-11-18 12:37:18 [Válasz erre: 6636 Edmond Dantes 2024-11-17 17:14:49]
A Zongoraötös, no meg jó néhány dala is a nagyok közé emeli a sajnálatos módon tragikus véget ért zwickaui mestert. A YT-n ajánlhatom figyelmedbe Dave Hurwitz CD-ismertetőit, van olyan videója, amelyben kijelenti, hogy Schumann nem tudott hangszerelni.

6636 Edmond Dantes 2024-11-17 17:14:49
Hosszabb turnéján München és Bécs után, Luxembourg, Luzern és Amszterdam előtt Budapestre is ellátogatott a rangos drezdai Staatskapelle. A mindenütt csaknem azonos műsor teljesen Schumann-centrikus volt-lesz. Ez vagy nagy bátorság vagy nagy botorság. Schumannt, valljuk be, zongoradarabjai és egy szál zongoraversenye sorolja az első vonalba. A MüPa erősen foghíjas nézőtere már csak ezért sem volt meglepő; a III. emelet ellenben, ahol mi is ültünk, szépen megtelt, köszönhetően (MÁO, figyelem!) józan helyárainak. A bevezető szám a tavaly elhunyt finn zeneszerző, Kaija Saariaho Téli égbolt (Ciel d'hiver) című alkotása volt: már csak címe miatt sem írtam "bemelegítő" számnak és azért sem, mert a maga módján ez az elég nagy apparátust igénylő szösszenet volt az est legérdekesebb színfoltja. Szépen hangzó, különleges hangeffektusokat felvonultató mű. Utána egy sor zenekari tag -ütősök, billentyűsek, jó pár fúvós- akár haza is mehetett. Azt mondanám, Schumann Hegedűversenyének "életregénye" érdekesebb, mint maga  a mű, noha Menuhin a hegedűverseny-irodalom hiányzó láncszemének tartotta. Joachim József, akinek Schumann a darabot ajánlotta, bemutatás helyett a berlini Porosz Állami Könyvtárba küldte azaz dugta el a kottát és csak 1937-ben került elő. Többek közt Joachim déd-unokahúga, Arányi Jelly is bejelentkezett  a premierre, de a náci rezsim mindenképpen német művészre akarta bízni a bemutatót. Végül Georg Kulenkampffra esett a választás. Nem tudom, én voltam-e álmos, vagy a hegedűverseny az, netán a szólista Frank Peter Zimmermann, aki jegyzett előadóművész, de képességeiről inkább a ráadásszámban, Schubert Rémkirályának hegedűátiratában (Heinrich Wilhelm Ernst hegedűművész munkája) győzött meg, amit eddig nem ismertem. A szünet utáni Rajnai-szimfónia szépen szólt, kiemelkedő volt a kürtkvartett. Nem több, nem kevesebb. Csak a 4 kürtre írt Schumann-versenymű hiányzott (volna) még ... Daniele Gatti kis túlzással már Európa csaknem minden zenekarát vezényelte, több vendégegyüttest nálunk is, most éppen Drezdában tanyázik, mint Chefdirigent. Jómagam egy BKK-s koncertjére emlékszem a Royal Philharmonic Orchestra-val és a mostaninál jóval izgalmasabb műsorral. A ráadásszám, Mendelssohn Szentivánéji-Scherzója a szép összjáték ellenére sem dobta fel az est langyos hangulatát. (Az enyémet biztosan nem.) Kipipálva.

Staatskapelle Dresden hangversenye - MüPa, 2024. november 15.

6635 perempe 2024-11-16 05:34:00 [Válasz erre: 6633 takatsa 2024-11-15 22:45:23]
A zenekar hegedűi miatt biztosan nem érte meg elmenni, nekem kb. halál közeli élmény volt a szimfónia első tétele. Az tudom elmondani, amit a CSO/RPO-ról is, ez nem VPO/CPO/német elit...

6634 macskás 2024-11-16 03:42:59 [Válasz erre: 6633 takatsa 2024-11-15 22:45:23]
Azért nem volt unalmas a Schumann! Hallottad volna nem is olyan rég Capuconnal. A mű maga egy ..., nem csoda, hogy alig játsszák. De a csellóverseny is az, mondjuk elnéző vagyok a darabbal szemben, mert ott van még bennem a csellista vér. Sztem nagyon jó volt Zimmermann. Az átirat... hát hagyott nem némi kívánnivalót, hallgasd meg Barátival, két felvétele biztos van fent. Na, az a Rémkirály. Ott ültem elöl, közel hozzá, mármint Zimmermannhoz :) És azt is hallottam, ahogy a karmester egy-egy hangot kiad.
A Scherzo király volt!  A Schumann OK, de nem Kocsis vezényelt, na.

6633 takatsa 2024-11-15 22:45:23
Lelövöm a poént: ma este a Müpába a két ráadásért volt igazán érdemes elmenni. 
Kicsit bővebben, Gatti és a Drezdai Staatskapelle koncertje egy kimondhatatlan nevű finn zeneszerző művével kezdődött. Ez a mű feltehetően azért került bemutatásra, hogy a zenekar összes tagja szerepelhessen, hiszen a hárfa, az óriási ütős és rezes szekció mellett zongora és még valami pianinószerű billentyűs is megszólalt, igazi hangkavalkádot biztosítva. Nekem különösen az tetszett, hogy a piccolo milyen különleges vonyító hangokra képes. Utána jött a meglelehősen unalmasra sikerült Schumann d-moll hegedűverseny Zimmermannal, de aztán a ráadás mindent kárpótolt. Frank Peter Zimmermann Schubert Erlkönigét játszotta (Heinrich Wilhelm Ernst feldolgozásában) boszorkányosan. Csak azt nem értem, miért kottából játszott (talán blattolta? haha). 
A második félidőben Schumann Rajnai szimfóniáját hallhattuk. Nekem különösen a negyedik tétele tetszett, a zseniális rezesekkel. És aztán itt is volt ráadás, Mendelssohn Szentivánéji álmának Scherzo tétele, amelyben a zenekar azt is bemutatta, hogy tulajdonképpen nincs is szükségük karmesterre (ezt már mondjuk eddig is sejtettük). Összességében jó kis este volt, a Müpa közvetítette is, így senki sem maradt le róla. Köszönet érte.

6632 Klára 2024-11-14 17:47:46 [Válasz erre: 6631 Búbánat 2024-11-14 12:57:13]
Köszönöm! Szuper!

6631 Búbánat 2024-11-14 12:57:13 [Válasz erre: 6609 Búbánat 2024-11-10 12:26:27]

Ha még nem törölték le és nem lehetetlenítették el a megtekintést/meghallgatást az oldal üzemeltetői azok számára, akiknek nincs hozzáférésük - addig is megosztom az élő operahangversenyen készült és feltett áriának videofelvételét - linkjét, amire rákerestem: 
 
OPERA TV – Facebook.com oldalán   

Wen Arto S

A találathoz a keresőt alá kell görgetni:

Vincenzo Belini: A kalóz – Imogene ária-fináléja – Kolonits Klára, a Nemzeti Énekkar és Filharmonikus Zenekar, vezényel: Dinyés Dániel
Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2024. november 6.

(12:58 perc



6630 Heiner Lajos 2024-11-14 12:32:53 [Válasz erre: 6625 Edmond Dantes 2024-11-13 13:50:59]
Copyright by Antal Imre.

6629 david28 2024-11-14 11:53:14 [Válasz erre: 6620 parampampoli 2024-11-12 22:35:12]
Egy jó hang. Néha berakom este lefekveshez, mert kellemes, bársonyos hangszín. :)

6628 Edmond Dantes 2024-11-13 18:11:50 [Válasz erre: 6627 parampampoli 2024-11-13 15:56:23]
Màs kontextusban (MÀO/66531) màr ìrtam, hogy kijön a mosàsban. Ahol gyalulnak, ott hull/ik a forgàcs. Ahol pediglen mosnak, ott van mosòszer, szappany :-)

6627 parampampoli 2024-11-13 15:56:23 [Válasz erre: 6624 Edmond Dantes 2024-11-13 13:43:27]
Lepereg? Azt hittem, mosod. Már akartam is pár remek tusfürdőt ajánlani. Vagy szappant, esetleg. -:)

6625 Edmond Dantes 2024-11-13 13:50:59 [Válasz erre: 6622 Heiner Lajos 2024-11-13 07:27:29]
Naná, hogy. És amikor nem zenél, akkor versel  szaval(l).

6624 Edmond Dantes 2024-11-13 13:43:27
Többször leírtam már, de most időszerű: szinte sosem megyek áriaestre. Az elmúlt 10-12 évben kettőre mégis szeretettel emlékszem vissza: Flórez első pesti fellépése hatalmas élmény volt ... a másik pedig a Garancáé pár évvel később. A reá aggatott jelzők:  "hideg szépség, semmi több" és/vagy hasonlók őróla ugyanúgy leperegnek, ahogy rólam. Mármint és persze nem én vagyok a hideg-szépség-semmi-több ... de Garanca sem csupán az. Nagyon szép, kiegyenlített hang, nem Obrazcova, nem Bumbry, nem Cossotto, nem Horne, nem DiDonato ... hanem Garanca. Őt kihagytam ezúttal, de Flórezre -ha nem mondja le ismét- másodszor is elmegyek.

6623 Hangyászsün 2024-11-13 08:34:46 [Válasz erre: 6618 takatsa 2024-11-11 23:51:17]
Ezért kerülöm el nagy ívben az operagálákat és a M. Kir. Viperaház által teljes szerepre megfizethetetlen énekesek/énekesnők haknijait áriaestjeit.

6622 Heiner Lajos 2024-11-13 07:27:29 [Válasz erre: 6621 macskás 2024-11-13 00:04:50]
Csak egy laikus outsider vagyok, ezért merem megkérdezni: rokona Sawallischnak? És végülis zenélnek, vagy verselnek?

6621 macskás 2024-11-13 00:04:50 [Válasz erre: 6620 parampampoli 2024-11-12 22:35:12]
Ezért kellett volna Savallra menni :)

6620 parampampoli 2024-11-12 22:35:12
Garanca egy korábbi koncertje, még bőven pre-covid időszakban, majdnem ugyanezzel a programmal pontosan olyan volt, mint amilyennek takatsa leírta. Szünetben el is jöttem. Azóta eltelt sok év, mitől lenne jobb? A sok nem neki való szereptől? Szóval takatsának hiszek, nem Fáynak. Az ő konklúziójához csak annyit tennék hozzá: igen, jó énekesnő. De semmi több.

6619 Búbánat 2024-11-12 21:23:44 [Válasz erre: 6618 takatsa 2024-11-11 23:51:17]
Itt van egy másik beszámoló ("kritika") Garanča koncertjéről:
„ELJUTNI A NYILVÁNVALÓIG”

2024. november 12. kedd, 7:24 – Fáy Miklós


6618 takatsa 2024-11-11 23:51:17
Vakpali és Százlábú a Müpában.
Ilyen hideg már régen volt november elején, majd megfagytunk, amíg a parkolóból a forgóajtóig evickéltünk. Ráadásul a külső parkolóban alig volt hely, mert azt rengeteg kamion foglalta el. Talán új üzletágat nyitott a Müpa, és kamionparkolót létesített?

De rátérek a koncertre. Amint meghallottam a Vakpalit (Vakpali, vakpali mindent lát. Szemüvegen át, kutya va...gát.), már sejtettem, hogy mire számíthatok. De persze az ember folyton-folyvást,  újra és újra reménykedik.

Az első részben Garanča francia áriákat énekelt. Nagy baj nem is történt, amíg kevéssé ismert áriák voltak, amelyeknél az embernek nincsen viszonyítási alapja, de amikor rákezdett a Csókáriára, akkor eljött az igazság pillanata: nincsen áradó hangja. Jó-jó, kultúrált hang, ügyes technika, de ez önmagában kevés, és ezen az estén minden mással adós maradt Garanča. Pedig ügyes és látványos a karmester-férj, és a zenekar is egészen jól szólt a Bacchanáliában, de ez kevés egy sikeres előadóesthez. 
Aztán a második rész, a giccsbe hajló dalokkal, azt hittem jobban áll majd Garančának, de még ez sem. Hiányzik a temperamentum, a kifejező erő, az érzelem, áll a jéghideg északi szépség szinte mozdulatlan, és unalmasan énekel. 

Végetér a koncert, ráadásnak jön a Százlábú, az ember felléllegzik, végre vége, de nem, a teltház tombolása közepette nem ér véget, soha, soha, sohasem...

6617 Hangyászsün 2024-11-11 21:50:43 [Válasz erre: 6616 Klára 2024-11-11 18:09:45]
A YT-n Bruckner/9 is van Kabastával. Mivel ez a mű akkoriban még újdonságnak számított, nem alakult ki olyan előadási gyakorlata, mint a bécsi klasszikusoknak. Az I. tételt kissé sterilnek találtam, de a legvégén, amikor megjelenik a Bolygó hollandiból ismert üres d-moll akkord, megérkeztünk a nagy Bruckner-interpretációk világába.

6616 Klára 2024-11-11 18:09:45 [Válasz erre: 6611 Hangyászsün 2024-11-11 10:34:33]
Nagyon jó felvétel, köszönet érte!

6615 david28 2024-11-11 17:03:35 [Válasz erre: 6603 felhasználó 2024-11-08 21:52:56]
A tenor nem drámai hanggal nem rendelkezett, az nem is kellett ehhez, hanem a bel cantohoz szükséges rugalmassággal, hajlékonysággal és magassággal + szerintem beteg is volt. A bariton hangszíne szép volt, csak nem igazán bariton. De kb. énekelhetetlen a címszerep, ezt ma Hanczár György tudná itthon csak elénekelni, éppenséggel hívhatták volna őt is. A zenekar remekül muzsikált egyébként, de húzni kellett volna a darabból.

6614 Búbánat 2024-11-11 12:52:17 [Válasz erre: 6609 Búbánat 2024-11-10 12:26:27]
Bellini A kalóz című operájának koncertszerű előadását egy kis ünnepség-díjátadás előzte meg a színpadon:

A Nemzeti Filharmonikusok Instagram oldalán közzétett fotó mellett olvashatjuk a következő sorokat:

„Az est folyamán két énekkari művészünktől búcsúzunk nyugdíjba vonulásuk alkalmából: Somogyi Erikát, a Nemzeti Énekkar egyik alapító tagjaként, közel 40 éve még Pászti Miklós vezető karnagy választotta a szoprán szólam művészei közé. Gergely Péter, akik 1985-ben szintén alapító tagként került az Énekkar tenor szólamába, énekesi feladatai mellett hosszú évekig a férfikar ügyelői feladatait is ellátta. Köszönjük a közös munkát.

A koncerten köszöntöttük a 2024-es év zenekari és énekkari művészeit: Németh József klarinétművészt és Gáspár István énekkari művészt. Szeretettel gratulálunk!”


6613 Hangyászsün 2024-11-11 10:47:28
Hölgyek/Urak! Volt valaki múlt pénteken, nov. 8-án Győrben, ahol a kiváló helyi zenekar vett részt a magyar zenei élet becsületének megmentésében, Bruckner 3. szimfóniáját előadva?

6612 Hangyászsün 2024-11-11 10:45:07 [Válasz erre: 6603 felhasználó 2024-11-08 21:52:56]
Minden egyes betűjével egyetértek! Sajnos Kovács István is csalódást keltett. Annak viszont örültem, hogy tuba helyett ophicleidet szólaltatott meg a kiváló Szentpáli Roland. A Felice Romani librettógyáros bárgyú szövegére írt darab előadása mellett szóló egyetlen érv annak idején Callas volt, most pedig nálunk Kolonits Klára. Ezzel nagyjából mindent el is mondtam a múlt szerdai Müpa-estről.

6611 Hangyászsün 2024-11-11 10:34:33 [Válasz erre: 6607 Edmond Dantes 2024-11-10 06:53:10]
Kabasta nem bírta kibekkelni, t. k. Karajan és Böhm igen. Ez a felvétele nem éppen kisvárosi malacbanda-/tűzoltózenekar-dirigensi képességekről tanúskodik: https://www.youtube.com/watch?v=Fb1beCYk-MM&list=PLZbukSlHOkYRASBQPnBHuK3qaE4SXlP-S

6610 -zéta- 2024-11-10 17:52:16 [Válasz erre: 6608 -zéta- 2024-11-10 09:36:29]
Kicsit belemélyedtem Kabasta művészi pályájába.
A kép több, mint összetett, akkor is ha szerepelt Göbbels hírhedt listáján, a mentességre jogosult "kiemelkedő" művészek között (Furtwängler, Karajan, Schuricht, Böhm, Krauss, Jochum, Knappertsbusch, stb illusztris társaságában, hogy csak karmestereket említsek).
Kabasta nem a nácik térhódítása idején kezdett vezényelni, hanem már jóval korábban, a '20-as évek végétől szerepelt minőségi zenekarok élén. Budapesten 1932-ben komplett Haydn Teremtést vezényelt, a Mester 200. születésnapján tisztán magyar közreműködőkkel.
Meglepve láttam, hogy számos kortárs komponistát vezényelt, Stravinskyt még kísérte is. Bartók Zenéjét 1939-ben (!) Münchenben dirigálta több ízben (igaz, Furtwängler is Berlinben)...

6609 Búbánat 2024-11-10 12:26:27 [Válasz erre: 6606 Búbánat 2024-11-09 22:47:31]
A Start Plusz vendége Vashegyi György, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója.

ATV Plusz – 2024. november 7.

Vashegyi az interjúban egyebek közt szót ejt Bellini A kalóz című operájának  nagysikerű magyarországi bemutatójáról, külön kitérve ezen a koncertszerű előadáson fellépett Kolonits Klára csodálatos szépségű énekére.


6608 -zéta- 2024-11-10 09:36:29 [Válasz erre: 6607 Edmond Dantes 2024-11-10 06:53:10]
Hogy Kabasta, mennyire volt náci, azt nem, de hogy milyen karmester volt, azt megítélhetjük, mert a YouTube-on egy sor szimfonikus felvétele meghallgatható, Beethoven, Mozart, Bruckner, Schubert, Dvorak, stb....

6607 Edmond Dantes 2024-11-10 06:53:10 [Válasz erre: 6602 -zéta- 2024-11-08 18:02:56]
1933-39 között, de különösen a hàborù kitörèse utàn sok nèmet vagy nèmettè vàlt osztràk művèsz vàlt sok orszàgban nemkìvànatossà. Ekkor vàltak rendszeressè a hitleri Nèmetorszàgbòl (ès Mussolini Olaszorszàgàbòl) èrkező, gyakran az ottani rezsimekkel tàrsutas művèszek magyarorszàgi fellèpèseire. Ìgy vezènyel(hetet)t nàlunk pl. a màr akkor karmesternek, nàci (pàrttag)nak egyarànt rangos Karajan pesti vezènylèsère is.
Meg kell emlìteni, hogy a müncheniek valamennyi koncertjüket bizonyos Oswald Kabasta nevű osztràk (!) vezènyelte, a kèt utolsòt màr a nèmet megszàllàst követően. Karmesternek nevenincs volt ugyan Kabasta, de nàcinak annàl lelkesebb. 1945-ben el is bocsàtottàk, fizetèsèt megvontàk. 1946-ban Kufsteinben -mily beszèdes helyen- öngyilkos lett.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.