Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6330 perempe 2023-11-29 11:19:01 [Válasz erre: 6329 Edmond Dantes 2023-11-29 09:43:01]
Inkább Musikverein, hatással van rám a terem is, ha belépek, a Müpa csak egy modern koncertterem. Olcsó jeggyel és szállással meg lesz egy nap 40k alatt. Az első sorba akartam venni; múltkor szerencsém volt VPO-n (Beethoven 4. és Brahms 1.), volt jobb helyem.
Kitalálok valami normális programot a jan. 23-i és 24-i délelőttre, valószínűleg Albertina lesz az egyik, múltkor a Leopoldban voltam, a Votivkirche után az volt a fő program.

6329 Edmond Dantes 2023-11-29 09:43:01 [Válasz erre: 6328 perempe 2023-11-29 09:15:10]
Ennyiért a pesti koncertre is van jegy, kicsit más műsorral és talán még felszabadulnak olcsóbb helyek pl. orgonaülés. Megjegyzem a 2. emelet utolsó sorába 35.900 Ft-ot kérni egy jegyért szerintem túlzás.

6328 perempe 2023-11-29 09:15:10
Most vettem a jan. 22-i Chicago/Muti-ra, de már csak orgonaülés volt, ami elfogadható árú (35EUR), az első sor már elfogyott, holnap veszek a másik koncertre is. A második sortól 105EUR-ba kerülnek a jegyek, a harmadik sortól az ötödik sorig 148EUR, utána 170EUR.

6327 perempe 2023-11-29 08:43:40
Május végén lesz Lang Lang Drezdával és Krisztiánnal, arra kéne jegyet venni, azon nyerészkedni is lehetne, az összes májusi koncertjére elkeltek már a jegyek. Mitglieder tud venni egy héttel előbb. Ki mitglieder?

6326 takatsa 2023-11-29 06:30:52 [Válasz erre: 6325 macskás 2023-11-28 22:45:05]
Nem lett.

6325 macskás 2023-11-28 22:45:05 [Válasz erre: 6324 takatsa 2023-11-28 14:52:57]
Hihetetlen jó volt!
AHogy Fazil Sayé is!

Lett rá páciens?

6324 takatsa 2023-11-28 14:52:57
Utolsó pillanatig reménykedtem, de végül nem tudunk elmenni a ma esti MÜPA előadásra (Vikindur Olafsson, Bach:Goldberg variációk). Két jegyünk van a III. em  első sorába, tudom, hogy későn szólok, de ha valakinek kell, akkor keressen magánban, adja meg az emailcímét és küldöm pdf-ben a két jegyet, ajándékba.

6323 Búbánat 2023-11-28 14:08:23 [Válasz erre: 6057 Búbánat 2023-09-10 14:03:14]

 A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése

 2023.11.28., 19:00 - 19:30 

 A bábok Shakespeare-jéről, sajtóbeli üzengetésekről és Aranyhajról is szó esik majd a Prológ adásában, amely a Pelléas és Mélisande Fischer Iván által vezényelt szeptember 9-i előadásának felvételét fogja bevezetni.

 A mikrofonnál: László Ferenc

 Szerk.: Ottmár Dávid 

 19.35 – 22.00:

Claude Debussy: Pelléas és Mélisande

Ötfelvonásos opera

Szövegét Maurice Maeterlinck írta

Vez.: Fischer Iván

Ea.: Budapesti Fesztiválzenekar

Szereposztás:

Pelléas, Arkel király unokája - Bernard Richter (bariton)

Mélisande - Patricia Petibon (szoprán)

Golaud, Arkel király másik unokája - Tasszisz Krisztojannisz (bariton)

Arkel, Allemond királya - Nicolas Testé (basszus)

Genevieve, Pelléas és Golaud anyja - Yvonne Naef (alt)

Orvos / Egy pásztor hangja - Peter Harvey (basszus)

A kis Yniold, Golaud fia - Oliver Michael (fiúszoprán)


6322 lujza 2023-11-23 02:45:59 [Válasz erre: 6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23]
Már fent van az Istenek is (csak hanggal): https://www.youtube.com/watch?v=J_oilPi1UBY

6321 Búbánat 2023-11-21 22:24:07
Zenei katedrális – interjú Somos Csabával

/Fidelio.hu - Kondor Kata, 2023.11.16. 16:05/

 Liszt Krisztus című oratóriumának előadására készül a Nemzeti Énekkar, a november 26-i, Vigadó-beli koncertet az együttes karigazgatója, Somos Csaba vezényli.

A karmesterrel a darabhoz fűződő viszonyáról, a mű által támasztott kihívásokról, és arról is beszélgettünk, miért érzi úgy, hogy egy igazán nagyszerű előadógárda állt össze a koncertre.

„Ha el kellene hagynom a Földet, de ezt magammal vihetném, akkor meglenne minden örömforrásom, amire zenei, kulturális és lelki téren szükségem van” – nyilatkozta egy interjúban Liszt Krisztus című oratóriumáról.

Miért jelent olyan sokat önnek ez a darab?

Régóta nagy álmom, hogy a teljes művet vezényelhessem! Rendkívül sok szép emlék köt hozzá, például a Liszt-évben, amikor az oratóriumot világszerte több együttes ugyanabban az időpontban szólaltatta meg, én a Rádiókórus akkori vezetőjeként az együttessel Párizsban, majd Bécsben járhattam a Krisztussal. Itthon pontosan ugyanabban az időpontban Kocsis Zoltán vezényelte a Szent István Bazilikában. Szóval több ízben is volt szerencsém betanítani a gigászi művet, több hazai szimfonikus zenekar élén pedig dirigálhattam egy-egy önálló zenekari tételt is. Természetesen a Nemzeti Énekkarral is foglalkoztunk már közösen a darabbal, sőt

a mű iránti rajongásomnak és kollégáim kedvességének köszönhetően az ötvenedik születésnapomra a mű partitúráját kaptam tőlük ajándékba.

[...]

A nagy terjedelmen kívül miben ró még speciális feladatot a darab az előadókra?

A legintimebb, egy szólamú gregoriántól a leggrandiózusabb, szinte wagneri zenekar átvitelére is alkalmas hangzásig terjed a skála, amire az énekkarnak képesnek kell lennie. Ilyen szempontból egy kicsit olyan a darab, mint Verditől a Quattro pezzi sacri. Az első tételben azt kívánja Liszt, hogy a pásztor hangját előbb egy szoprán, aztán kettő, majd négy szólaltassa meg, a folytatásban pedig ugyanígy az altban.

Szinte megkoreografálta, hogyan adják tovább az örömhírt, és lépnek be a szólamok,

rendkívül puritán, már-már középkori hangzással, aztán az egész egy hatalmas dicsőítéssé fejlődik, óriási zenekar mellett. A nagy terjedelmű a cappella tételekben, illetve egy szál harmóniumkísérettel megírt szakaszokban pedig tűpontosan kell intonálni, ami minden énekkar számára nagy kihívás. Egyébként Liszt pontosan azért komponált ezekbe a részekbe alkalomszerűen orgonát vagy harmóniumot, mert a 19. században Németországban még nem voltak annyira jó énekkarok, akik támaszték nélkül ilyen hosszú a cappella tételek megszólaltatására képesek lettek volna.

[...]

A művet egy szünettel játsszuk, ami a második rész után lesz. Liszt által javasolt rövidítésekkel egy-egy óra hosszúságú a koncert mindkét fele, a latin szövegek megértését pedig magyar szövegfordítás kivetítésével segítjük. A terjedelem ellenére úgy vélem, e műalkotás könnyen befogadható, mintegy tablósorozatként követhetjük végig Jézus életét.

Olyan mértékben láttatja a zene a történéseket, hogy szerintem egyben is szájtátva ülné végig a közönség,

az ember teljesen a székbe szegeződik a mű hallgatása közben.

Liszt: Krisztus
november 26. 19:30, Pesti Vigadó


6320 Búbánat 2023-11-21 21:53:21
Végjátékok

 Magyarkurir.hu - 2023. november 19., vasárnap | 17:40

Pallós Tamás

Az idei őszi fesztivál, a Liszt Ünnep keretében két olyan koncertet – méghozzá magyarországi premiereket – tartottak meg a Művészetek Palotájában, amelyeket korábban már meghirdettek, de a covid-járvány miatt végül éveket késtek.

Kurtág György 2018 novemberében, a milánói Scalában bemutatott Fin de partie (A játszma vége) című Beckett-operája, illetve Liszt Ferenc „töredéke”, a Byron-tragédiát feldolgozó Sardanapalójának rekonstruált első felvonása is először hangzott el itthon.  


6319 Klára 2023-11-20 21:26:04 [Válasz erre: 6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23]
Nagyon köszönöm!

6318 macskás 2023-11-20 20:30:44 [Válasz erre: 6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23]
Ezer köszönet!

6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23 [Válasz erre: 6303 lujza 2023-11-17 01:39:29]
És itt van  a Siegfried is, az utolsó felvonásban képpel is...

6316 lujza 2023-11-20 01:41:05 [Válasz erre: 6313 Edmond Dantes 2023-11-18 22:21:08]
Nekem is feltűnt az eszméletlenül nagy vonóskar a Hegedűversenyben, de nagyon szép hangzása volt így. Viszont Currentzist inkább nem nagyon néztem, engem némileg zavart ez a hatalmas mozgása. Dehát úgyis inkább hallgatni kell egy koncertet, és nem nézni. :))

6315 Hangyászsün 2023-11-18 22:33:36 [Válasz erre: 6313 Edmond Dantes 2023-11-18 22:21:08]
Én meg 5 év alatt teljesen megfeledkeztem arról, hogy Currentzis első bp.-i fellépésekor is állva játszott a zenekar. Így aztán a szünet után a terembe lépve ámultan észleltem a legtöbb zenész székének eltávolítását, de beugrott, hogy... hoppá! Nekem Kelemen ráadása hatott revelációként, a Csajkovszkij-szimfónia előadása pedig megcáfolta azt a jogos aggodalmamat, vajon mi újat tud mondani a karmester és együttese erről az agyonjátszott (mindazonáltal remek) darabról. A programról értesülve először jobban örültem volna a Manfrédnak, de utólag hálásnak kell lennem, amiért az előadók előttem mindeddig rejtve maradt szépségeket tártak fel.

6314 Búbánat 2023-11-18 22:25:39 [Válasz erre: 6310 zenebaratmoncsi 2023-11-18 14:40:08]

„Liebe, du Himmel auf Erden - Diana Damrau műsorának mottója idézet Lehár Ferenc Paganini című operettjének egyik áriájából: „Szerelem, te földi mennyország”.

Diana Damrau híres operettrészletekből összeállított lemezbemutató turnéjának állomásai:

Április 21. Hamburg

Április 24. Bréma

Április 28. Essen

Május 5. Baden-Baden

Május 9. Budapest

 Bizony, még közel fél évet kell várnunk, míg németországi körútja után végre a „végállomásra”, hozzánk „befut” Damrau és „különítménye” az operettestjükkel...


6313 Edmond Dantes 2023-11-18 22:21:08
Nem szűkölködött külsőségekben a pénteki MüPa-hangverseny: napjaink karmester-celebje, Teodor Currentzis és Utopia nevű zenekara valóságos látványpékséget produkált. Currentzis dobogó nélkül vezényelte a hegedűversenyt, pálca nélkül vezényelte a szimfóniát (is), utóbbit a zenekar "állítható" többsége állva játszotta (cselló és tuba ült), a Brahms-hegedűverseny szólistája szó szerint beállt hangversenymesternek a szimfóniára, a ráadáshoz -csak ahhoz kellett- becipeltek két hárfát és még folytathatnám. A karmester szinte egész testével vezényel(t), engem valamelyest Yannick Nézet-Séguin-re emlékeztetett. Ha azonban ezektől a külsőségektől eltekintünk, igazán kiváló koncertet kaptunk, meg kell mondanom, magasan várakozásom fölöttit. Kelemen Barnabás szólójàtèka nem hagyott bennem kívánnivalót és megható volt, ahogyan a ráadást, Bartók Szólószonátájának IV. tételét felkonferálta. Mint mondta,  "ma (november 17-én) nem csupán Budapest 150. 'szülinapja' van, hanem a szünet utáni Csajkovszkij Ötödiknek is, amit 135 ève éppen ezen a napon mutattak be" ... valamint az ő hegedűjének is, utóbbinak a nulladik, mivelhogy vadonatúj és ő beleszerelmesedett. A hegedű egyébként, mint megtudtuk,  Draskóczy Gábor műhelyéből került ki. Ami számomra szokatlan volt még, az az, hogy a hegedűversenyben is a komplett vonóskar játszott. A szünet utáni szimfóniát bizonyos okból életemben talán a legtöbbször hallottam, de a jól ismert muzsika annyi új színt, hangulatot, árnyalatot kapott Currentzis folyamatosan mozgó keze ès teste jóvoltából, hogy alig hittem a fülemnek: tényleg és igazán annyira ismertem eddig ezt az agyonjátszott darabot? A 2. tétel elején a hírhedten nehéz szólót gyönyörűen játszotta az első kürtös. A ráadás-szám pedig méltó folytatása és megkoronázása volt az estnek: A diótörő nagy pas de deux-je, a karmester értelmezése szerint Csajkovszkij drámai, röviddel öngyilkossága előtti üzenete, szívből szólt és szívekhez szólt. Erre a hangversenyre tényleg érdemes volt elmenni.
Teodor Currentzis, Kelemen Barnabàs ès az Utopia zenekar hangversenye, MüPa, 2023. november 17.


6312 Hangyászsün 2023-11-18 22:20:47 [Válasz erre: 6309 Klára 2023-11-18 10:41:11]
1984-ben David Ojsztrah meghalt, Gilelsz a halálán volt, Richter megjelenéseit nem lehetett kiszámítani (kétszer hallottam élőben, mindkétszer más valaki segített ebben). A Goszkoncert közepes szólistákkal árasztotta el a béketábort, nekem pedig elegem volt a SZU-ban világhírű kategóriából. Ráadásul talán előző nyáron olvastam a Magyar Nemzetben Pándi Marianne ledorongoló kritikáját egy moszkvai haknibrigád budapesti fellépéséről. A Szpivakov vezette Moszkvai Virtuózokat pechemre az előbbi malacbandával tévesztettem össze, tudatosan kihagyva az estet. Aztán elképedve olvastam, hogyan áradoztak a kis zongoristáról.

6311 perempe 2023-11-18 15:25:41 [Válasz erre: 6309 Klára 2023-11-18 10:41:11]
Én láttam a Konzerthausban januárban is, és az SWR érezhetően jobb zenekar. 21:45-kor volt vége, én voltam az első, aki kiment a teremből, elértem a korábbi buszom a Puskásnál (22:15), egyébként 2 óra körül értem volna haza. A Diótörő ráadás nem ért volna meg annyit. Gondolom, hogy volt megint látványos meghajlás, arról is lemaradtam.

6310 zenebaratmoncsi 2023-11-18 14:40:08
Végre megérkezett a Diana Damrau operett-válogatás CD dalainak listája. 2024. 05. 09-én 19.30-22.00 között a Müpában is meghallgathatjuk ezt a 18 dalt.
Diana Damrau operettestje - Müpa (mupa.hu)

Diana Damrau - Operette (Wien,Berlin,Paris)
+ROBERT STOLZ: DU SOLLST DER KAISER MEINER SEELE SEIN AUS DER FAVORIT+PAUL LINCKE: SCHLÖSSER, DIE IM MONDE LIEGEN AUS FRAU LUNA+FRANZ LEHAR: WÄR ES AUCH NICHTS ALS EIN TRAUM IM GLÜCK AUS EVA;
+WARUM HAST DU MICH WACHGEKÜSST AUS FRIEDERIKE
+LIEBE, DU HIMMEL AUF ERDEN AUS PAGANINI
+HÖR ICH DIE CYMBALKLÄNGE AUS ZIGEUNERLIEBE+ERICH WOLFGANG KORNGOLD: EIN KLEINER FLIRT AUS LIED DER LIEBE+EMMERICH KALMAN: LIEBE, ICH SEHN MICH NACH DIR AUS DIE FASCHINGSFEE+ROBERT STOLZ: MEIN LIEBESLIED MUSS EIN WALZER SEIN AUS IM WEISSEN RÖS+CARL MILLÖCKER: ICH SCHENK DIR MEIN HERZ AUS DIE DUBARRY+RICHARD HEUBERGER: GEHEN WIR INS CHAMBRE SEPAREE AUS DER OPERNBALL+FRANCIS LOPEZ: CA FAIT TOURNER LA TETE AUS ANDALOUSIE+JOHANN STRAUSS II: WO DIE WILDE ROSE ERBLÜHT AUS DAS SPITZENTUCH DER KÖNIGIN+ANDRE MESSAGER: ROSSIGNOL, TOUT COMME AUTREFOIS AUS MONSIEUR BEAUCAIRE
+J'AI DEUX AMANTS AUS L'AMOUR MASQUE+PAUL ABRAHAM: IN MEINEN WEISSEN ARMEN AUs BALL IM SAVOY+HENRI CRISTINE: BIEN CHAPEAUTE AUS PHI-PHI+OSCAR STRAUS: ICH BIN EINE FRAU, DIE WEISS, WAS SIE WILL AUs MANON
 DIANA DAMRAU, JONAS KAUFMANN, ELKE KOTTMAIR, EMILY SIERA, MÜNCHNER RUNDFUNKORCHESTER, ERNST THEIS

6309 Klára 2023-11-18 10:41:11 [Válasz erre: 6307 Hangyászsün 2023-11-18 09:18:17]
Vannak ziccerek, amiket nem szabad kihagyni! A Nagymamám 1954-ben véletlenül - legyen ott még pár ember alapon - kapott jegyet egy bizonyos Szvjatoszlav Richter nevű zongorista koncertjére. A későbbi Richter koncertekre már nem osztogattak jegyeket, de a Nagyi holta napjáig emlegette ez a ki nem hagyott lehetőséget!

6308 Klára 2023-11-18 10:32:10 [Válasz erre: 6305 takatsa 2023-11-17 23:37:34]
Köszönöm, hogy helyettem megfogalmaztad, nem tudtam volna így összefoglalni!

6307 Hangyászsün 2023-11-18 09:18:17 [Válasz erre: 6305 takatsa 2023-11-17 23:37:34]
A tegnapi koncert még a 2018-as Mahler-estnél is felejthetetlenebb élmény volt. Áldom magamat, hogy 2018-ban utánnanéztem, ki is ez a számomra mindaddig ismeretlen görög karmester. Nem akartam megismételni 1984-es tévedésemet, amikor bérlettel nem mentem el egy olyan hangversenyre, amelynek szólistája egy akkor kb. 10 éves fiú volt, bizonyos J. Kiszin.

6306 Hangyászsün 2023-11-18 07:54:21 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Végül azért csak megtelt a MüPa. (A néhány üres helyet tulajdonítsuk... minek is?)

6305 takatsa 2023-11-17 23:37:34
Örömzene a Müpában.
Már vagy 5 éve, 2018-ban láttam először Currentzist a Müpában, egy nagyon jó hangversenybérlet keretében. Az ő előadása volt számomra a fekete ló: permi zenekar, valahonnan szibéria széléről, általam ismeretlen karmesterrel, csoda, hogy az előadásukra elmentem. Aztán persze leesett az állam, és azóta vadásztam és gyűjtögettem Currentzis felvételeit, és vártam, vártam az újabb találkozást. 5 év telt el, Úristen milyen öt év, mi minden szörnyűség történt azóta velünk és a világgal, és mennyire másképp látunk azóta sokmindent. A koncert előtt kis félelem van bennem, más a zenekar, talán már Currentzis sem olyan, mint régen, vagy esetleg mi lettünk egészen másmilyenek. De az első hangok után rájöttem, hogy alaptalan volt a félelmem. Ó, Brahms Hegedűverseny, azt hittem, hogy jól ismerem, de most, mintha valami egészen mást hallanék, szinte minden hangja ismeretlen. Micsoda színek, és ez a pianissimo halkabb, mint a légy zümmögése, aztán csak sodródok az egyre vadabb zenével, Kelemen Banabás hol lágy, hol ördögien tüzes és ez a zenekar, mintha élne, sóhajtozik, sziszeg, piheg, majd üvölt és tajtékzik, aztán álomba szenderül, és jön a kadencia, még lélegezni is elfelejtek. A második tétel elején az oboa szóló törékeny szépségű emberi hanghoz hasonló, nem is sejtettem, hogy Brahms ilyen zseniális zeneszerző volt, és milyen kár, hogy nem érte meg, nem hallotta így a saját művét. Persze véget ér a mű, semmi sem tart örökké. Szűnni nem akaró taps, majd Kelemen Barnabás szól néhány szót, beszél, hogy milyen jeles évfordulók vannak ma, és azután, mert még lehet a Brahms varázst is fokozni, ráadásként Bartók szólószonáta 4. tételét játssza. Kiszédelgünk a szünetre, aztán Csajkovszkij V. A színpad átrendezve, székek csak a a tubásnak és csellósoknak maradtak. A zenekar állva játszik, ahogyan 5 éve a Mahlernél is. Nem tudom, hogy ki találta ki ezt az állva játszást, de nagyszerű ötlet, egészen másképp szól minden. Ennek két oka lehet, az egyik élettani: állva az egész test játszik, más a hangképzés, sokkal nagyobb a szabadságfok, a másik pszichológiai: állva a szólisták játszanak. Igen, itt van a száztagú szólista-zenekar. Mert itt mindenki szólista, minden zenész tudja, hogy rajta áll vagy bukik minden, a világ sorsa van a kezében. És igen, ott áll Kelemen Barnabás is. Megdolgozik a pénzéért, gondolhatnánk, de nem, itt egészen másról van szó, itt mindenki örömében játszik, ez egy igazi örömzene. Currentzis kotta nélkül vezényel. Mit mondjak? Kiderült, hogy Csajkovszkijt sem ismerem. Én nem tudom, hogy milyen lehet a nektár, az ambrózia vagy a manna, de azt most megtapasztaltam, hogy milyen a legnagyobb isteni ajándék: a zene. A ma esti zenére tulajdonképpen nincsenek szavak. Ezt hallani, hallgatni kell, némán, behunyt szemmel. Ráadásként egy részlet a Diótörőből, amely - mint Currentzistől megtudtuk - tragikus zene Csajkovszkij utolsó kiáltása hozzánk.  Aztán vége, sokáig tapsolunk, a zenészek megölelik egymást és elhagyják a színpadot. Kint jeges szél fúj, de van, ami belülről melenget.

6304 Kokapu 2023-11-17 09:51:04 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Ez tényleg érdekes. Pár hete, amikor néztem, akkor 9900 volt a kategória, amit kinéztem, de nem voltam biztos benne, hogy az időpont jó lesz. Aztán egy héttel későtt nagyjából 1500 forinttal többe került. Mostanra meg 8500 lett, viszont kiderült, hogy tényleg nem érek rá ma este. 
Valószínűleg úgy praktikus, ha az ember megveszi, amit szeretne, aztán utána már nem nézegeti többet.

6303 lujza 2023-11-17 01:39:29 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
És itt van a folytatás: https://www.youtube.com/watch?v=Qn5FJX75G0M
Sajnos többet ezt már nem lehetne ugyanígy előadni. :((

6302 lujza 2023-11-16 23:08:00 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Sajnos ez az árképzés lutri. Én is az eredeti áron vettem jegyet a kakasülőre. De ha nem teszem, az is lehet, hogy később csak még drágábban tudtam volna.

6301 Hangyászsün 2023-11-16 13:30:37 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Ennél érdekesebb, valóban ilyen jól fogynak-e  a jegyek.

6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57
A MüPa "rugalmas" jegyárképzésének szép (?) példája a holnapi Currentzis-koncert. Az eredetileg meghirdetett 5.900-24.900 Ft-os árakhoz kèpest a legjobb helyekre szóló jegyeket 15.800 Ft-ért vesztegeti árusítja. Szép.

6299 Edmond Dantes 2023-11-16 08:44:50 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
Köszönöm, jobban emlékszem arra, mi-ki volt 50 éve, mint 1-2-3 éve ;-) Szóval a fiatalabbik Konieczny-fivér is betört a walhallai csapatba.

6298 Klára 2023-11-16 07:56:35 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
Csúcs! Millió köszönet!:))

6297 lujza 2023-11-16 00:34:49 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
Köszi!!! Ez a pasi (ha az) igazi kincseket tesz közzé mostanában a you tube-on.

6296 lujza 2023-11-16 00:31:17 [Válasz erre: 6293 Edmond Dantes 2023-11-15 13:49:41]
Finket én is nagyon "csíptem". Azt hiszem, már nem volt fiatal, lehet, hogy nem fogjuk látni őt többet. Én is kíváncsi vagyok a még névtelen szereplőkre, de általában meg szoktam bízni Fischer Ádámban.

6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28 [Válasz erre: 6293 Edmond Dantes 2023-11-15 13:49:41]
Már  tavaly sem Fink volt, mint a kép és a hang mutatja...

6294 Hangyászsün 2023-11-15 16:07:43 [Válasz erre: 6293 Edmond Dantes 2023-11-15 13:49:41]
Passz. Remélhetőleg meglátom és meghallom a nyáron.

6293 Edmond Dantes 2023-11-15 13:49:41 [Válasz erre: 6275 Hangyászsün 2023-11-12 20:15:20]
Fafnerek sincsenek még. Walter Fink nekem nagyon megfelelt. Visszavonult, oder?

6292 fbcs 2023-11-14 10:56:15
Tegnapi Magyar Közlönyben jelent meg, hogy a Müpa működéséhez 505 millió többletforrást ad a kormány (szóval azon talán nem kell izgulni, hogy anyagi okok miatt mondanának le koncerteket).

6291 lujza 2023-11-14 01:49:05 [Válasz erre: 6285 Ch.Blondel 2023-11-13 10:35:43]
Jól emlékszel! Igaz, tavaly már kb. áprilisban meghirdették a következő évi Wagner napokat, melyeket aztán kénytelenek voltak később jelentősen megkurtítani. De nem hinném, hogy botrány lenne, ha a Ringet megint tisztességesen elő fogják adni, és reménykedjünk, talán jönnek még jobb évek is!

6290 Hangyászsün 2023-11-13 21:43:37 [Válasz erre: 6286 gezakadocsa 2023-11-13 17:51:41]
A Bruckner-reneszánsz inkább a 4. előtti szimfóniák műsorra tűzésében nyilvánult meg. Érthető, hogy Ausztria élen jár e dicső fia életművének terjesztésében. A napokban jelent meg mind a 11 Bruckner-szimfónia ugyanazon karmesterrel - Thielemann - és zenekarral - Bécsi Filharmonikusok - egyetlen dobozban. Érdemes a kísérő füzetben foglaltakat is elolvasni, különös tekintettel a karmester egyes szimfóniákkal kapcsolatos véleményére.

6289 Hangyászsün 2023-11-13 21:38:01 [Válasz erre: 6285 Ch.Blondel 2023-11-13 10:35:43]
A tekintély- és főleg közönségvesztés igazán fontos. Értem én, hogy 2024-re nem sikerült összehozni a Parsifal részleteire (Itt Kundry eleve kimaradt), ill. a Mesterdalnokokra leszerződtetett művészeket, így aztán marad a felújított Ring-rendezés, részben a régi, részben új szereplőkkel.

6288 Hangyászsün 2023-11-13 21:32:56 [Válasz erre: 6283 Heiner Lajos 2023-11-13 07:39:10]
Sibelius tudtommal élete utolsó 30 évében nem komponált. Jó szívvel ajánlhatom bárki figyelmébe a Tapiolát. Nem az a szerző, aki olyan módon zenehallgatók legkedvesebb zeneszerzője, mint mondjuk valamelyik bécsi klasszikus, de Wagnert vagy Mahlert is említhetném. Doráti megnyilatkozása engem Kocsisnak arra a megjegyzésére emlékeztet, amellyel megmondta a maga lesújtó véleményét a régi ÁHZ mottójáról: "Mi nem próba-, hanem hangversenyzenekar vagyunk."

6287 Hangyászsün 2023-11-13 21:28:31 [Válasz erre: 6282 Klára 2023-11-13 07:10:59]
Ferencsik a 2. szimfónia kivételével nem vezényelt Mahlert, ami rányomta a bélyegét a magyar zenekarok repertoárjára, noha Lehel vagy Lukács Ervin igyekeztek műsorra tűzni. Feltétlenül dicséretet érdemel e téren Kovács János, valamint a 2 Fischer fivér. Kocsis fellépéseiről én csak az 1.-re és a 8.-ra emlékszem, ha nem tévedek, más zenekar élén előadta a Fiú csodakürtjét, talán a Dal a Földrőlt is. A YT-n bőséggel akadnak remek Mahler-felvételek, Bernsteinnel, Haitinkkal, Maris Jansonsszal az élen, de gyakorlatilag minden jelentős karmester megtalálható az előadók között. Kovács Samunak minden túlzás ellenére annyiban igaza van, hogy ma Mahler az a klasszikus zenében, mint ami régebben Beethoven volt.

6286 gezakadocsa 2023-11-13 17:51:41 [Válasz erre: 6284 Edmond Dantes 2023-11-13 09:15:42]
Szerintem nem is kell és nem is lehet egy-egy ilyen nagyságrendű életmű mellé "minőséget" tenni, pláne egymással összehasonlítva.
Nálam csaknem fordítva van a sorrend, pedig Mahlert is nagyon szeretem. Hogy külföldön melyik mennyire volt és ma mennyire népszerű, azt alighanem nehéz lemérni. (Lásd az újabb és újabb Bruckner-fölvételeket - Thielemann, Nelson, Nézet-Seguin, stb.) Mindenesetre Mahlernek szinte csak a szimfóniái (és az azokban is vissza-visszaköszönő dalai) jelentősek, míg Brucknernek csodaszépek pl. az egyházzenei művei is.
Érdekes persze, hogy az ún. Mahler-reneszánsz korábban érkezett el, mint a Bruckner-reneszánsz, holott Mahler élt jóval később, ha az élete rövidebb is volt, mint Brucknernak. Igen jelentős karmesterek (Furtwängler, Knappertsbusch, Jochum, Karajan, Böhm, stb.) régóta rendszeresen előadták a műveit, igaz, ők ritkán jártak keletre, s akkoriban még a Mahler-szimfóniák sem voltak olyan gyakoriak, mint később. Belejátszhatott ebbe az is, hogy Mahler gyakorló és jelentős karmester is volt, fontos pozíciókban, s mint ilyennek már életében lelkes követői voltak, már csak esetleg saját karrierjük érdekében is, s általában véve egyénisége is eltért Bruckner igen szerény alkatától és töprengő, állandóan javító alkotó egyéniségétől.
A népszerűség pedig tudjuk, hogy sok dologból eredhet. Mahler zenéje talán színesebb és hatásosabb (teátrálisabb?), de olykor terjengősebb és némileg felszínesebb is, míg Bruckner egy-egy lassan beinduló témasorozata elemi erejűvé és fölemelővé válik. Minden hasonlat sántít, de gondolhatunk pl. Csajkovszkij tömegméretű népszerűségére pl. Bartókkal szembeállítva vagy a magyar irodalomban Mikszáth érdekesebb, színesebb, amúgy pedig nagyon is tartalmas és elgondolkodtató, bár nem mindig pontosan kidolgozott írásaira Móricz nehézkes, magát kevésbé olvastató, de idővel nagyerejűvé váló, fajsúlyos alkotásaival szemben.
Talán itt süthető el a régi mondás: Farkasok és zsenik nem falják föl egymást.
Az persze igen jó lenne, ha minél több színvonalas interpretáció alapján orientálódhatna a zeneszerető közönség, s még akkor is tudomásul kell venni, hogy valamennyiünk ízlése eltérő, s befogadásunkat is rengeteg aktuális és szubjektív tényező befolyásolja. (Itt segíthetnek a jó hangfölvételek, amiket többször is meghallgathat az ember.)  

6285 Ch.Blondel 2023-11-13 10:35:43 [Válasz erre: 6275 Hangyászsün 2023-11-12 20:15:20]
Az, hogy valamiből botrány lehet vagy botrány lett, eddig sem számított sokat (mondhatni: semmit). Ha jól emlékszem, tavaly sem volt még meg a műsor bejelentésekor minden főszereplő, talán egyik Wälsung sem.

6284 Edmond Dantes 2023-11-13 09:15:42 [Válasz erre: 6282 Klára 2023-11-13 07:10:59]
Nem tennék egyenlőségjelet Mahler és Bruckner életművének minősége közé. Lehet, hogy csak azért, mert utóbbit szinte nem ismerem. Külföldön sincs népszerűségük egy súlycsoportban, nem is volt sosem.

6283 Heiner Lajos 2023-11-13 07:39:10 [Válasz erre: 6276 Hangyászsün 2023-11-12 20:28:26]
Doráti jut eszembe. Sibeliust addig nem ismertük, attól kezdve nem szerettük. Élete utolsó ötven évében csak piált. De az alkohol konzervál.

6282 Klára 2023-11-13 07:10:59 [Válasz erre: 6276 Hangyászsün 2023-11-12 20:28:26]
A "magyar közönség - szegény - azért nem szereti" mert nem ismeri, mert nem teszik méltó tálalásban, előadásban  eléje. Mondhatnám, hogy nem szeretem Mahlert - ez nagyon jól hangzik, holott csak nem ismerem eléggé, mert eddig valahogy kimaradt! De ha keresek a yt-n felvételeket, mert keresek, akkor talán én is szeretni fogom!

6281 lujza 2023-11-13 02:14:52
https://papageno.hu/zene/2023/11/teodor-currentzis-a-zene-szeretete-tesz-minket-boldogga/?fbclid=IwAR16v974qazH0PUTDvJ-fI5-FcqjUg5wmi2IrWlKCxmTyk0jUPJC5R1tN9E





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.