Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6229 Edmond Dantes 2023-10-28 09:34:11 [Válasz erre: 6225 lujza 2023-10-28 00:02:33]
Ezt ìrtam: "...szìvesen meghallgatom ... a szimfònia előtt." Ettől függetlenül tènyleg kivàncsi vagyok Bellre, màr csak azèrt is, mert legutòbb màr Pesten volt, amikor COVID-pozitìv lett ès lemaradtam ròla. Akkor pont Kelemen Barna ugrott be helyette, aki most Currentzis-szel jàtszik majd.

6228 Edmond Dantes 2023-10-28 09:28:16 [Válasz erre: 6226 Búbánat 2023-10-28 00:35:58]
Amennyit hallottam belőle ill. az előadàsbòl, gyengus Amneris volt. Emlèkeztetett egykori pesti, kissè (?) tùltolt kollèganőjère, akiből ebben a szerepben, màsban is, csak ùgy àradt ... a forrò levegő, ahogy akkoriban mondtàk. A tenor vègigüvöltötte a romàncot, a szopràn szèp hangù. Ha èn lennèk a stylist-ja, màs öltözèket javasoltam volna neki. Frizza nagy èrtèke lehet a pesti koncert- ès operaèletnek. Màr ha igènybe veszik.

6227 Klára 2023-10-28 06:34:34 [Válasz erre: 6226 Búbánat 2023-10-28 00:35:58]
Ez számomra is meglepő információ! Pedig én a Müpa Home közvetítését néztem, de a meglehetősen hosszú felvezető zene alatt még nem ültem a gép előtt. De voltam már olyan koncerten., ahol be sem mondták a szereplőváltozást, tehát a néző/hallgató csak véletlenül botlik bele az információba!

6226 Búbánat 2023-10-28 00:35:58 [Válasz erre: 6224 lujza 2023-10-28 00:00:29]
Kedves Lujza! Milyen igazad van!....Én a koncertteremben kiosztott  füzetből tájékozódtam, amiben a francia szoprán neve szerepel (Clémentine Margaine) és röviden ismertetik művészi pályáját, fénykép is található róla; csodálkoztam is, hogy a fellépett művésznő mennyire nem hasonlít a füzetben közzétett fotón látható személyre (gondoltam: a smink, a frizura teszi...). Közlésed nyomán most már értem, hogy szereplőváltozás történt. Nem emlékszem rá, hogy az operakoncert előtt a hangosbeszélőn tájékoztattak volna bennünket a változásról. Most rákerestem az interneten erre a brazil születésű szopránra (Victoria Pitts) és valóban, a fotója "ráillik": ő énekelte Amnerist az Aidában.
Köszönöm Neked, hogy erre felhívtad a figyelmem. Tanulság, érdemes tájékozódni az előadás előtt (és után is) a Müpa honlapján.
(Úgy látszik, az arcképfelismerő memóriám ki-kihagy...) 

6225 lujza 2023-10-28 00:02:33 [Válasz erre: 6222 Edmond Dantes 2023-10-27 14:41:07]
Én ugyan már nem tudom követni a hangverseny összeállításokat, de az viszont biztos, hogy Bell igazi celeb! (De azért vettem jegyet rá.)

6224 lujza 2023-10-28 00:00:29 [Válasz erre: 6218 Búbánat 2023-10-27 00:22:05]
Kedves Búbánat, biztos vagy benne, hogy Clémentine Margaine volt Amneris? A Müpa Victória Pitts nevét írta ki.

6223 Edmond Dantes 2023-10-27 15:12:54 [Válasz erre: 6212 Hangyászsün 2023-10-26 15:38:15]
Pedig külön beírtam, félreértést elkerülendő (6200): "...természetesen nem úgy, ahogyan a mai túlélő-, valóság- és egyéb show-k és képes magazinok celebjei."

6222 Edmond Dantes 2023-10-27 14:41:07 [Válasz erre: 6213 Hangyászsün 2023-10-26 15:39:47]
Ha jól megfizetnek, mint koncertszerkesztőt (nem vagyok az), akkor igen :-) amúgy bármikor, készséggel, ha van értelme. Addig is inkább három azaz két példa saját koncertélményeimből, akit több is érdekel, keresse(n) vissza ebben a topikban, fog találni tőlem beírásokat: Mahler/1 & Bartók Concerto Mehtával és 1) Los Angelesiekkel 2) Izraeliekkel és egy frissebb pár évvel ezelőttről: Bartók Zene & Mahler/4 New Yorkiakkal és Gilberttel. De az ő 2018-as itteni koncertje is jól szerkesztett volt. Most lusta vagyok továbbiakat keresni az emlékezetemben. Currentziséhez hasonlítható szerkezetű (hgv. + szimfónia) lesz, történetesen szintén Gilberttel és az NDR-zenekarral ez a koncert pár nap múlva, naná, hogy a Mahlert várom, de Csajkovszkij szintén nem-kommersz hgv.-ét szívesen meghallgatom Bell-lel ... a szimfónia előtt.

Tovább megyek, hadd rugózzon még rajta(m) nagy rajongóm: ha egy (pláne vendég)zenekar és karmester(e) tuti nagy-tapsos záró számra hajt Pesten és ha teheti, akkor legszívesebben Csajkovszkij Ötödiket, Beethoven Hetediket vagy Brahms Elsőt (ritkábban Negyediket) húzza-húzná elő a cilinderéből. Ezekkel ui. több mint jó eséllyel nem lehet elvérezni. Egyik sem kommersz darab. (Megsúgom: nekem kedvencem Brahms nem-kommersz hegedűversenye..)

6221 takatsa 2023-10-27 11:42:17 [Válasz erre: 6220 lujza 2023-10-27 01:33:08]
Köszi, nagyszerű link. Tanulmányozható, amint a szuperceleb egy igencsak kommersz műsorral haknizik. (ED után szabadon). De a viccet félretérve, ez egy típikus Currentzis előadás: egy nagyon gyakran játszott mű újra-felfedezése.  Currentzis szemével láthatjuk a világot, és benne Mozartot. Akinek van kisgyereke, kisunokája, annak az élmény ismerős, hiszen ő is részese lesz - gyermeke által - a világ felfedezésének, újra láthatja mindazt a csodát, amelyet a múló és szürke napok-évek elhomályosítottak, pedig ott van most is úton-útfélen mindenhol, a csoda nem, csak mi változtunk, mi öregedtünk meg és mi lettünk kesererűbbek.
Hát, most a videón Currentzis szemével láthatjuk Mozartot. Milyen ez a Mozart? Vidám. Vidám, mint mindig. Hallgassuk csak az első tételt, szinte táncra lehet perdülni. Mert Mozart maga a vidámság és a derű, történjen bármi, még könnyes szemmel is ránk kacsint. 
Amikor meghalt a nagyapám, mindnyájan összegyűltünk és sírtunk, mert Nagyapát nagyon szerettük. Ekkor pap nagybátyám elénk állt, szélesen mosolyogva:  "Vidámak legyetek, ne sírjatok, hiszen a halál, az ember második születésnapja, most kezdődik számára az örök élet. Ne sírjunk, hanem ünnepeljünk." Gyerekként megbotránkoztam ezen, de most,  öreg fejjel, kissé félve, de reménykedve, én is osztom a nézetét: létezhet síron túli vidámság is. 
Fiatalkoromban kórusban énekeltem évekig. És most, ahogyan nézem a felvételt, azt kívánom, hogy bárcsak én is ott énekelhetnék, szemben Currentzissal, láthatnám az arcát, a szemét, ahogyan figyel rám, ahogyan szavakat formálva mozgatja  a száját, mert lélekben velem együtt énekel, a mindenre kiterjedő figyelmét, a mozdulatait, és mindazt a misztériumot, ahogyan általa újra megszületik ez a csodálatos Mozart zene. Aztán nézzétek meg a kedvenc tételemet, a Recordare-t. És hallgassátok meg az Oro supplex et acclinis-t, ahogyan elhal, csenddé válik és kézenfogva vezet minket a Lacrimosába...

6220 lujza 2023-10-27 01:33:08
Már hirdeti a Müpa a Currentzis koncertet, méghozzá ennek egy részletével:
https://www.youtube.com/watch?v=I4dSQozed2w

6219 Hangyászsün 2023-10-27 00:25:03 [Válasz erre: 6216 Búbánat 2023-10-26 23:54:59]
Elgépeltem, Beethoven/9-re gondoltam. Emlékszem, mekkora különbség volt a Karajan-féle Beethoven-szimfóniák és a ritka zeneakadémiai/ Erkel színházbeli közvetítések fényképezése között. Ma is előttem van, ahogy a kamera "átnéz" a nagybőgők húrjai és a hangszerek teste között.

6218 Búbánat 2023-10-27 00:22:05
Szép Aida-koncert után vagyok. A címszerepet éneklő olasz Roberta Montegna igazán értékes hanganyag, neki volt talán a legnagyobb sikere. Amnerisként a francia Clémentine Margaine kifejező mezzoszopránja  a szünet utáni jeleneteiben mintha kissé "elfogyott" volna és szólamánál intonációs problémák is  jelentkeztek. A koreai Alfred Kim mint Radames,  biztos pontja volt az előadásnak, hozta a tőle elvárható tisztes színvonalat. Erőssége volt a produkciónak Alexandru Agache (Amonasro), Kovács István (Király) és Palerdi András (főpap).
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar Riccardo Frizza karmester mesteri irányításával kiváló hangzással járult hozzá Verdi operájának hangversenyszerű, egyszeri bemutatójához, amit hatalmas tapsokkal fogadott a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönsége. 

6217 Búbánat 2023-10-26 23:55:20 [Válasz erre: 6215 macskás 2023-10-26 22:11:03]
-:)

6216 Búbánat 2023-10-26 23:54:59 [Válasz erre: 6214 Hangyászsün 2023-10-26 15:44:32]
Valóban, most hogy mondod, Beethovent vezényelhetett...

6215 macskás 2023-10-26 22:11:03 [Válasz erre: 6208 Búbánat 2023-10-26 13:50:02]
Azzal az erővel lemezt is vezényelhetett volna... Akkor sem kell ránézni a lemezjátszóra

6214 Hangyászsün 2023-10-26 15:44:32 [Válasz erre: 6208 Búbánat 2023-10-26 13:50:02]
Karajan ezt a legékesebben a Beethoven/)-ben művelte. Áhítatosan lehunyt szemmel vezényelte az első 3 tételt, aztán a 4.-ikre kinyílt a szeme. A közönség meg nézett, mint az a bizonyos Rozália a kinematográfban.

6213 Hangyászsün 2023-10-26 15:39:47 [Válasz erre: 6201 Edmond Dantes 2023-10-25 18:19:53]
Esetleg megadnál egy nem kommersz hangversenyműsort?

6212 Hangyászsün 2023-10-26 15:38:15 [Válasz erre: 6200 Edmond Dantes 2023-10-25 18:15:53]
Annyiban igazat adok neked, hogy a felsoroltak nagy csinnadrattát csaptak-csapnak részben maguktól, részben az ügynökeik révén. Haitink, Böhm, Maris Janssons nem sorolhatók ebbe a kategóriába, Thielemann határeset. Sajnos az ostoba tv-műsorok és popfekália-rendezvények igazság szerint wc-pucolásra/kukaürítésre/alantas mezőgazdasági munkákra alkalmas "celebjeiről" mindenkinek ez a kategória ugrik be magas művészi teljesítmény nyújtó előadókról IS.

6211 Hangyászsün 2023-10-26 15:30:22 [Válasz erre: 6199 takatsa 2023-10-25 17:45:49]
(Én gimnazista korom óta Mahler rajongója vagyok, bár Brucknert jobban szeretem nála.) Currentzis CD-i közül megvan a Mahler/, ill. Csajkovszkij/ 6, valamint a Figaro LAKODALMA. Utóbbiba bele lehet ugyan kötni, amiért mandolint illeszt hozzá a zenekarhoz, Currentzis viszont azzal érvel, hogy ez a korabeli előadások tartozéka volt, és le sem jegyezték a szólamát. Kíváncsi vagyok, hány embert emelt át a karmester a MusicaAeternából az Utopiába, még ha orosz állampolgárságuk meg is nehezíti nekik a belépést egyes jóemberkedő Ukrajnával állítólag szolidarizáló országokba. (Hát még Csajkovszkij műsorra tűzése micsoda botrány!)

6210 whizzcasinos 2023-10-26 15:27:02
Thanks!

6209 Klára 2023-10-26 14:41:55 [Válasz erre: 6208 Búbánat 2023-10-26 13:50:02]
Nem vagyok karmester, nyilván már nem is leszek, de felmerül bennem a prózai kérdés, hogyan inti be adott esetben az éppen belépésre esedékes hangszert? Mert azt gyakorló koncertlátogatóként látom, hogyan int a karmester egyik-másik irányba, pl. a fúvósok vagy a ütőhangszerek felé, vagy jelzi, hogy halkabban muzsikáljanak. Ha zenekari koncertet a tv közvetít - vagy a Müpa Home amit többek között ezét is kedvelek - és a karmestert szemből veszi a kamera, nem lehet nem észrevenni ezeket a gesztusokat, néha még szemvillanást is!
Gimnazista karénekes koromban a karvezető énektanárnő folyamatos szemkontaktust tartott fenn, és egyszer s mindenkorra kiiktatta a kórusból azt a társunkat, aki egy ZAK fellépés alkalmával a nézőtérben gyönyörködött, és nem a tanárnőn tartotta a szemeit!

6208 Búbánat 2023-10-26 13:50:02 [Válasz erre: 6207 daunerni 2023-10-26 12:37:04]
Emlékszem, kisgyermekkoromban néztem a TV-ben, még nem színesben, Karajan valamelyik koncertfelvételét, behunyt szemmel vezényelt, átszellemülten. Számomra akkor úgy tűnt, mint aki közben alszik, vagy világtalan; akkor még azt hittem és kérdezgettem is a szüleimet, hogyan tud vakon dirigálni a bácsi?... 

6207 daunerni 2023-10-26 12:37:04
Én hajlamos vagyok elfogadni Edmond Dantes érveit! A celeb önreklám, általában a "viselkedés" nem feltétlen függ össze a minőséggel. Én legelőször Karajannal példálóznék. Ő valamikor réges régen ki is fejtette, hogy a televízió a "frau Müllerinek" műfaja, tehát neki úgy kell csukott szemmel pozőrködnie, ahogy a karmestert a frau Müllerinek elképzelik...

6206 lujza 2023-10-26 00:29:19 [Válasz erre: 6187 Edmond Dantes 2023-10-25 08:10:29]
Azt hiszem, ezt most nagyon bebuktad! Egyrészt én nem szívesen hivatkoznék a Wikipédiára, ha kíváncsi vagy a karmesterre, biztos találsz rengeteg kritikát róla. De hogy miért van egy szakajtónyi jegy még? Csak nemrég került bele ez a koncert a műsornaptárba, ráadásul minden hírverés nélkül, én is egészen véletlenül bukkantam rá. És pont nemrég vásároltam be a frissen meghirdetett Müpa koncertekből (akkor erről még nem volt szó), és khm, khm, nekem is vannak már anyagi gondjaim. De azért egy 3. emeleti jegyet még megkockáztattam, miután a többi jegy ára már meglehetősen borsos nekem.
Mindenesetre a Müpa akár hálás is lehetne Neked, mert most némi ingyen reklámot csináltál nekik erre a koncertre! :))

6205 Edmond Dantes 2023-10-25 22:13:43 [Válasz erre: 6203 macskás 2023-10-25 20:22:49]
Ld. 6204

6204 Edmond Dantes 2023-10-25 22:12:20 [Válasz erre: 6202 takatsa 2023-10-25 20:09:51]
. = pont

6203 macskás 2023-10-25 20:22:49 [Válasz erre: 6201 Edmond Dantes 2023-10-25 18:19:53]
Ezt a kommentet nagyon bebuktad, hogy pestiesen fogalmazzak. Ideje visszavonulni :), vagy átgondolni a rád zúdult össztüzet.
Persze tudom, hogy celebek játszanak kommersz műveket sokfelé, esetedben Currentzis és Kelemen Barnabás ilyen Csajkovszkijt meg Brahmsot, vagy mit. Csak azért megyek a koncertre, hogy unatkozzak, morfondírozzak, hogy miért is ülök ott.

Jegyzem meg, egy sztárkarmesterrel volt Beethoven talán V. szimfóniája a szünet után. Bevallom, gondolkodtam, hogy meghallgassam-e, vagy rohanjak a vonathoz. Ki is ürült szinte a terem. Nakérem, olyan előadás volt, hogy csak na!
Ne ítéljünk előre!
macskás (és tsai)

6202 takatsa 2023-10-25 20:09:51 [Válasz erre: 6201 Edmond Dantes 2023-10-25 18:19:53]
Itt van az ominózus mondatod, amire reagáltam, a "kommerszet" kifogásolva: Én is elmegyek a szuperceleb megasztár koncertjére, bár programja jóindulattal is kommersznek nevezhető. Ráadásul ezzel az eggyel haknizzák végig a novemberi turné illusztris helyszíneit. (6187. sz. bejegyzés)
A műsor Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77 és Csajkovszkij: V. (e-moll) szimfónia, op. 64. Ez a műsor. Pont (haha). Ezt minősítetted kommersznek. Vagy talán valami más műsor lesz? Vagy szerinted a műsor nem azt jelenti, amit játszanak? Persze, itt a fórumon, van mindig más műsor is a zenén kívül (amit te csinálsz), de feltehetően a Müpában Currentzis műsora fog menni. Ezek gyakran játszott művek, de játék és játék között óriási különbség lehet, amit - remélhetőleg - majd te is észlelsz. Pont. Pont. Pont. 
És igen, el lehet olvasni még egyszer azt a mondatot, amit idéztem tőled. Kulcsszavak: szuperceleb, kommersz, haknizzák. Ez a te véleményed egy olyan koncertről, amely az évad egyik legjobbjának ígérkezik. Ez a mondat téged minősít, ne csodálkozz azon, ha sokaknak nem tetszik.

6201 Edmond Dantes 2023-10-25 18:19:53 [Válasz erre: 6199 takatsa 2023-10-25 17:45:49]
Mivel esélyem sincs, hogy valótlan csúsztatásodat helyesbítsd, helyetted majd helyesbítek én: nem "a Brahms és Csajkovszkij művet minősítettem kommersznek", hanem a műsort. Lehet, hogy neked a kettő egy és ugyanaz, nekem meg nem ugyanaz és valamelyest talán értek az ilyesmihez. Pont.

6200 Edmond Dantes 2023-10-25 18:15:53 [Válasz erre: 6196 Hangyászsün 2023-10-25 15:35:42]
Currentzis celeb, ahogyan celeb volt-van Stokowski, Karajan, Bernstein, Dudamel, Farinelli (!), Malibran (!), Caruso, Saljapin, Callas, Netrebko, Kaufmann és még sokan mások (hangszeres művészek között is akadtak, pl. Liszt Ferenc!), nem okvetlenül egyforma művészi minőségben és természetesen nem úgy, ahogyan a mai túlélő-, valóság- és egyéb show-k és képes magazinok celebjei. Nem szeretnék belebonyolódni etimológia elemzés(ek)be. Aki nem érti, mitől celeb akár egy nagy művész is -vagy mitől nem az-, az úgysem fogja érteni.

6199 takatsa 2023-10-25 17:45:49 [Válasz erre: 6196 Hangyászsün 2023-10-25 15:35:42]
Nekem is óriási meglepetés és reveláció volt az a 2018-as Müpa koncert, talán a legnagyobb élményem a Müpában. Mahler nekem addig nem sokat jelentett, Currentzis tanítgatott Mahlerre. Ettől kezdve vadászok Currentzis felvételekre, és itt, veletek is megosztottam néhányat, pl. Purcell Indián királynőjét, vagy Weinberg Utazóját. (Jövő héten is egy Currentzis felvételt teszek majd közzé itt a fórumon). Egyik fórumtársunk Currentzist celebnek, a Brahms és Csajkovszkij művet pedig kommersznek minősítette. Hát, ha van füle, akkor majd meghallhatja, hogy a "haknin" ez a celeb milyen, eddig sosem hallott magasságait és mélységeit mutatja meg ezeknek a "kommersz" műveknek.

6198 macskás 2023-10-25 16:15:17 [Válasz erre: 6191 Edmond Dantes 2023-10-25 10:20:53]
Olvasd el tisztességesen, amit írtam.
Ez nem vélemény, hanem sztereotípia. Nem is ismered a nevezett úr működését.

Majd a Müpában revansot vehetünk :), ott leszel, nem?

6197 macskás 2023-10-25 16:13:56 [Válasz erre: 6196 Hangyászsün 2023-10-25 15:35:42]
Én meg Currentzisre nem mentem :(

6196 Hangyászsün 2023-10-25 15:35:42 [Válasz erre: 6187 Edmond Dantes 2023-10-25 08:10:29]
Currentzis nem celeb. A 2018-as évad "csodabérlete" - ja nem tévedek, a Zenekari páholy - 4 estjén ő volt a sötét ló/nyeretlen kétéves. Én szerencsémre utánanéztem, mert az általam felállított Bernstein-szabály újabb esetének tartottam, ráadásul nem akartam elkövetni azt az 1984-es hibámat, amikor nem mentem el a Moszkvai Virtuózok, ha jól emlékszem, Szpivakov vezette koncertjére, amelyen egy bizonyos J. Kiszin volt a szólista. Óriási Mahler-élmény volt, bár az első részben a 2 szólistánál jobbat is el tudtam volna képzelni. Aztán a 4. szimfónia fináléjára jött az Antillák ébenfa istennője, Jeanine De Bique. :O)))

6195 Edmond Dantes 2023-10-25 15:04:02 [Válasz erre: 6194 Klára 2023-10-25 13:47:02]
Currentzist mint excentrikus punkot bálványozzák a klasszikus zenei világban, "Messiás és rebellis", aki fűzős csizmában, szűk farmerben és pólóban jelenik meg. Amiatt címkézik excentrikusnak, mert elhagyva a karmesteri dobogót, a zenekart "bentről" vezényelte. Mindazonáltal 2022-től fogva megváltozott, fekete öltönyben, fehér kézelős ingben, elegáns cipőben és rendes frizurával jelent meg.

6194 Klára 2023-10-25 13:47:02 [Válasz erre: 6190 Edmond Dantes 2023-10-25 10:17:35]
Én történetesen értem ezt a beírt szöveget, de nem vagyok benne biztos, hogy mindenki! 
Nem lehetne esetleg magyarul?Kérem szépen!

6193 perempe 2023-10-25 10:35:34
Vettem a március 20-i VPO/Argerich/Mehta koncertre, a 9-i Gewandhausorchester is érdekel (Kavakos, Nelsons).

19-én magyar fellépő lesz, csak érdekességből írom.

6192 Edmond Dantes 2023-10-25 10:27:25 [Válasz erre: 6189 takatsa 2023-10-25 09:31:01]
Naná, hogy érteni véled, sőt: érted. Már MÁO/65248-ban is szerényen megírtad, hogy te "mindent értesz". Hízelgő :-)

6191 Edmond Dantes 2023-10-25 10:20:53 [Válasz erre: 6188 macskás 2023-10-25 09:01:23]
Akkor lenne "savanyú a szőlő", ha nem jutnék/mennék el a koncertre, csak leszólnám. A magyar nyelvben ez a mondás tudtommal ezt jelenti vagy tévednék? :-) Egyébként le sem szólom, csak véleményt nyilvánítok. Tilos? 

6190 Edmond Dantes 2023-10-25 10:17:35
"Currentzis has been idolized as an eccentric, a punk, "Messiah and rebel" in the classic music world, appearing in lace-up boots, skinny jeans and T-shirt. He has been labeled eccentric as he conducted from within the orchestra leaving his pedestal. As of 2022, he has changed however, aappeared in black suit with white cuff shirt, elegant evening shoes and neat haircut." (wikipedia)

6189 takatsa 2023-10-25 09:31:01 [Válasz erre: 6187 Edmond Dantes 2023-10-25 08:10:29]
Ha Currentzisből csak ennyit látsz, és hallasz meg, akkor nagyon sajnállak, és érteni vélem, az öszes többi bejegyzésedet.

6188 macskás 2023-10-25 09:01:23 [Válasz erre: 6187 Edmond Dantes 2023-10-25 08:10:29]
Már most savanyú a szőlő? Amikor még meg sem kóstoltad?

6187 Edmond Dantes 2023-10-25 08:10:29 [Válasz erre: 6185 takatsa 2023-10-23 14:50:53]
Én is elmegyek a szuperceleb megasztár koncertjére, bár programja jóindulattal is kommersznek nevezhető. Ráadásul ezzel az eggyel haknizzák végig a novemberi turné illusztris helyszíneit. Currentzis napjaink Dudamelje vagy régebbi példával élve, Stokowskija, aki(k)nél az excentrikus viselkedés és/vagy öltözködés, külső megjelenés és más, nem-zenei megnyilvánulások is fontosak az imázs- és karrierépítés szempontjából. Jellemző a magyar közönség tájékozatlanságára, hogy (egyelőre?) szakajtónyi jegy vásárolható minden árkategóriában, noha a műsor az átlagnéző számára vonzó és más zenei celebek koncertjeire tódulnak a nézők. Nem ismerik.

6186 Búbánat 2023-10-24 02:02:44

Csak felsőfokú jelzőket használhatok a MÜPA -Staatskapelle Weimar vasárnap esti Liszt-hangversenyéről!

Óriási volt az érdeklődés, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem földszintje és az első két emelete zsúfolásig megtelt...kíváncsiságunk elsősorban nem az est első részében  elhangzott és ismert, nagyszabású, csodálatos szépségű  - bár előadói apparátusa okán ritkán játszott - Dante-szimfóniára, hanem Liszt Ferenc csaknem elfeledett de 170 év után végre előbányászott, felnőttkorában komponált operájára – Sardanapalo -,  annak is a megmaradt töredékére (csak az elkészült I. felvonásra)  fókuszált, ami most  koncertszerű változatban jutott el hozzánk és szólalt meg magyarországi bemutatóként!

Elöljáróban: csak áradozni tudok a Staatskapelle Weimar zenekarának minőségéről, a hangszercsoportok szólamaiban is igen „összecsiszolt” hangzásról, az egyénileg is jól hallhatóan képzett muzsikusok tüneményes játékáról, és karizmatikus kisugárzású vezető karmestere - Kirill Karabits  - kiváló dirigensi tevékenységének a hatalmas előadói apparátusra (ide értve a Nemzeti Énekkar Női Karát is), valamint ránk, a közönségre tett szuggesztív hatásáról.

Már a műsor első számaként felcsendült egy kuriózum-darab, Lisztnek a több változatban is megkomponált Weismars Volkslied (Weimari népdal) alkotása; az 1853-ban a weimari hercegség számára írt Hódolati induló később nemzeti himnusszá vált részletével most a nagy szimfonikus zenekarra hangszerelt pompás verziója által ismerkedhettünk meg.

Az előadott Dante-szimfóniáról itt csak annyit jegyzek meg, hogy a hatalmas mű (A pokol; A purgatórium, Magnificat) harmadik részében felhangzó gyönyörű szoprán és alt kartételeket előadó Női Kar két szólama a hangversenyterem második emeletén két oldalt, a zenekar felett foglalt helyett, így a kórus belépései jól követni tudták a karmester amúgy pontos beintéseit. Élmény volt hallani a monstre szimfóniát – benne az áhítatos Magnificat tételelt, amelyben a két hatalmas előadó-együttes összecsiszolt „összhangzata” zengett és spirituális kicsengésével teljesen magával ragadtatta a publikumot. 

És most következzék beszámolóm arról a zenei csodáról, ami mágnesként odavonzott minket a Müpába, hogy részesei lehettünk egy felfedezésszámba ment Liszt-alkotás magyarországi bemutatójának; úgyis ha a komponista már érettkorban keletkezett operájának csak az elkészült első felvonás mint töredék megismerésére adhatott lehetőséget a letisztázott partitúra – ez a zseniális ének-zenei szövet teljesen lenyűgözött!

A Sardanapalo című opera keletkezéséről és a darab cselekményéről muszáj részletesebben szólnom. Byron Sardanapalus című drámáját 1834-ben mutatták be Londonban. Az asszír királyról mesél, akiből hiányzik az erkölcs, a katonai ambíció, a házassági hűség és az uralkodás általános tulajdonságai. Hiányzik továbbá miniszterei, tisztjei és bírósága támogatása, és nem tudja kivégezni vagy bebörtönözni azokat, akikről kiderült, hogy összeesküdtek ellene, annak ellenére, hogy sógora, Salamenes, valamint szeretője, a görög rabszolga lány, Mirra felszólította. Ez további lázadásokat szít, és végül a katonai vereség és az Eufrátesz áradása okozta természeti katasztrófa együttesen vezet a király bukásához: a folyam elönti a várost, a felkelők lerombolják a vár fő védőfalát, a vereség pedig elkerülhetetlen; a király elküldi családját, és elrendeli, hogy elevenen égessék el szeretőjével, illatok és fűszerek közepette egy nagy pokolban. Sardanapalus és Mirrha együtt máglyán végzik életüket.  Liszt a maga részéről azt mondta egy barátjának, hogy a tervezett opera fináléja az egész közönséget felgyújtja!

Liszt 1845-ben kezdett hozzá egy olasz opera megírásába, a már említett Lord Byron tragédiája, a Sardanapalus története keltette fel érdeklődését. Az elkészült librettó az ókori Asszíria királyának, a békeszerető uralkodónak a történetét meséli el, akit a lázadók legyőznek és meggyilkolnak. Liszt operája Sardanapalo király és kedvenc ágyasa, Mirra szerelmére fókuszál, aki sikertelenül próbálja rávenni a királyt a háborúra; érzelmileg nővére ágyasai támogatják, a király iránti szeretet, a hitéhez való megtérés, a honfitársai sorsa iránti önutálat, és az asszírok általi meghódításuk témájában szinte rokon Verdi Aidájával, és akár drámai előfutáraként is tekinthetnénk a Sardanapalóra, ha elkészült volna a teljes opera. Liszt nehézségei a librettó megszerzésében azt eredményezték, hogy a komponálás csak 1850 áprilisában kezdődött. Az I. felvonás összes zenéjét befejezte egy 111 oldalas, kommentárokkal ellátott zongora-ének partitúrában. A meg nem nevezett librettista olasz költő lehetett, a zenetudósok azt feltételezik, hogy Liszt nem volt megelégedve a II. és a III. felvonás szövegével. Ami egy vázlatfüzetben fennmaradt, kritikailag rekonstruálták és lefordították. A címe olasz nevet használja, így ez az első kiadás címe is. Három szólószerep és egy ágyaskórus szerepel. A kéziratot korábban töredékesnek és részben olvashatatlannak tartották, de végül 2017 márciusában nemzetközi elismerésre sikerült megfejteni.  A Cambridge-i Egyetem oktatója, David Trippett zenetörténész találta meg és hangszerelte az elveszettnek hitt különleges, befejezetlen darabot; a kéziraton Liszt saját instrukciói alapján dolgozott és készítette elő az előadási változatot, amelyet a weimari ősbemutatón ismert meg a nemzetközi közönség.

Azt gondolom, frenetikus hatása volt ennek a csonkán is nagyszabású első felvonásnak, amely közel 60 percnyi lírai és drámai ének-zene számokból áll, ami grandiózus zenekari, szinte meyerbeeri vagy wagneri mintájú operafináléba torkoll. Érzésem szerint is, Liszt elképzelt nagy romantikus operájának partitúrája gazdagon dallamos stílusú, megtalálhatók benne Bellinitől Verdin át Wagnerig valami egyedülálló, az olaszos melódiavilág, harmónia és a német zenedráma jövőbe mutató elegye, de mégis alapvetően liszti zene marad.  A Sardanapaloban Liszt remekül ötvözi a kitalált dallamokat szimfonikus költeményeinek úttörő zenekari színeivel.

A kísérőfüzet szerint ez a partitúra, noha teljes és lejegyzett éneksorokkal rendelkezik, csak korlátozott, rövidített vagy kódolt információt ad a hangszerelésről, a dinamikáról, a tempókról és az ellenpontozásról. Trippett változatában Wagner Tannhäuserének (1845) és Lohengrinjének (1850) visszhangja van, de a lírai zene a korszakbeli operákéira emlékeztet.

Tekintettel arra, hogy csak az Első felvonás látott napvilágot, a drámának nincs katartikus lezárása, így az embernek kínzó érzése támad, mi következhetett volna.  

Nagyon szép hatásos részletek váltják egymást az operatöredékben: a dalmű kezdetén Sardanapolo ágyasainak kara énekel. Liszt irizáló női kórussal nyitja meg jelenetet: ; az asszír királyi udvar ágyasai a békeszerető király gazdagságát és fényűzőségét ecsetelik, majd Mirra, az ión rabszolgalány (Joyce El-Khoury) jelentős áriájában az elrabolt volta felett kesereg, a múlt, a szülőhaza iránti érzések, a mostani rabsága feletti bánat és a király iránti sóvárgó vágyakozás együttesen kavarognak benne. Belép a király (Airam Hernández), és egy szenvedélyes duettben igyekszik megnyugtatni Mirrát szerelméről és védelméről. Ekkor megjelenik a jós pap, Beleso (Oleksandr Pushniak), aki Sardanapolot az apátiája miatt vádolja, és figyelmezteti a felkelésre. Sardanapolo végül összehívja támogatóit a harcra.

Joyce El-Khoury egy vonzóan olasz hangú és magával ragadó Mirra, és megvan benne a szükséges virtuozitás és erő. Amikor El-Khoury illanó szopránja vadul drámaian lövell az ég felé, azon tűnődhetünk, milyen magaslatok maradtak meg a meg nem írt partitúrában? Mirra és Sardanapalo olaszszerű ariozókon és szenvedélyes recitativokon keresztül jut el a lényeghez, amikor a lány szerelmét is megvallja, és egy eksztatikus duettben egyesülnek. Airam Hernández a kettősben deklamáló erőt kelt és bőkezűen nyájas, kitartóan ostromolja a lányt és hevesen tesz tanúságot Mirra iránti szerelméről. Oleksandr Pushniak zengő hangon deklamál, impozáns megjelenést kölcsönöz karakterének, aki tüzes Belesót énekel, miközben az egész drámai jelenet felforrósodik a támogatói női kórus énekének bekapcsolódásával. A frenetikus első finálé diadalmas tercett-tel és kóruskíséretes együttessel, induló-zenére csatába induló menettel zárul, fantasztikus nagyoperai zengő-zúgó-sistergő zenekari hangzatokkal zárul. Lenyűgöző hatás!  Az utolsó taktusok után elemi erővel csattant fel a taps, ment át ovációba, bravózásba, és a teljes zenekar, kórus szólisták és a karmester boldogan, meghatva fogadták produkciójuk ünneplését.

Tényleg, zseniális teljesítmény, amit ezen a Liszt bemutató-koncertesten fellépett weimari együttestől és művészeiktől kaptunk. Rendkívül színes és dallamos, eredeti zene vonzó lírai pillanatokkal, de erőteljes és hatásos drámai részekkel is. Liszt zseniálisan kidolgozott dallamokat ötvözi szimfonikus költeményeit prognosztizáló zenekari színekkel. Tehát amit hallottunk az hatvan perc  kvázi eksztázis, amely bel canto élvezetekre emelkedik Sardanapalo egy rendkívül érdekes felfedezés. Teljesen meggyőző dráma, tele eseményekkel, és tele izgalmas énekhanggal és zenekari színekkel, hatalmas érzelmi hullámokkal. Az operatöredék alakításait és érzelmi erejét hallva kérdések merülhetnek fel, milyen hatása lett volna a teljes műnek, ha Liszt befejezte volna.

Művészetek Palotája, 2023. október 23.


6185 takatsa 2023-10-23 14:50:53 [Válasz erre: 6184 perempe 2023-10-23 13:43:00]
Currentzis szavaival ez egy szuper-zenekar, amelyben 30 különböző nemzet zenészeinek legjobbjai játszanak. Októberben már van egy európai körútjuk, a november-decemberi részletes programjuk pedig itt tekinthető meg. Borítékolhatni lehet, hogy a november 17-i koncert a Müpában nagyszerű lesz.

6184 perempe 2023-10-23 13:43:00 [Válasz erre: 6181 takatsa 2023-10-23 10:16:09]
Én is csak szétnézni akartam eredetileg a weblapon. Jó lenne, ha közelébe érne a Cleveland és VPO koncerteknek, múlt héten voltam ezeken.

6183 takatsa 2023-10-23 12:34:36 [Válasz erre: 6182 Klára 2023-10-23 10:51:51]
Igen, van még olcsó is, drága is, szabad a vásár mindenkinek.

6182 Klára 2023-10-23 10:51:51 [Válasz erre: 6181 takatsa 2023-10-23 10:16:09]
Remélem, kaptál még jegyet! Ránéztem a jegytérképre, bőven van.

6181 takatsa 2023-10-23 10:16:09 [Válasz erre: 6179 perempe 2023-10-23 08:38:14]
Húha! Ez a Mupa előadás teljesen elkerülte a figyelmemet. Nem tudom, hogy mikor tehették ki. Rohanok jegyet venni, köszönöm az infót!

6180 Edmond Dantes 2023-10-23 09:36:06 [Válasz erre: 6179 perempe 2023-10-23 08:38:14]
Kapunk tőlük is Csajkovszkij Ötödiket..





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.