Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6606 Búbánat 2024-11-09 22:47:31
Nemzetközi sikertörténet a Nemzeti Filharmonikus Zenekartól - Bellini: A kalóz

Tolnatáj Televízió, 2024. november 7.

Nemzetközi sikertörténetet adott elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hétfőn este Pécsen a Kodály Központban.

A Filharmónia Magyarország szervezésében általában szimfonikus művek csendülnek fel legtöbbször, most azonban egy világhírű opera dallami zengték be a hangversenyterem falait. Bellini A kalóz című operáját a Nemzeti Énekkar közreműködésével adták elő.

Egy pécsi kötődésű operaénekes is fellépett a koncerten: Tötös Roland, operaénekes, Szegedi Nemzeti Színház - riport


6605 takatsa 2024-11-09 09:45:25 [Válasz erre: 6602 -zéta- 2024-11-08 18:02:56]
Köszi az infót. Gondolom, azóta picit változott a felállásuk., biztos látunk majd a zenekarban 1-2 új arcot. :)

6604 Heiner Lajos 2024-11-09 06:32:10 [Válasz erre: 6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29]
Celibidacheval hallottam őket, félek, azt az élményt nem tudják felülmúlni.

6603 felhasználó 2024-11-08 21:52:56 [Válasz erre: 6601 lujza 2024-11-08 02:25:50]
Nekem ez az előadás nagy csalódás volt. Egyedül Kolonits volt a helyén: a bariton és a tenor gyenge volt nagyon. Jobb lett volna akár hazai művészeket felkérni a szerepre, mert ez így számomra egy elfuserált lehetőség volt. Se a bariton, se a tenor nem rendelkezik a megfelelő drámai erejű hanggal, ami elengedhetetlen lenne egy ilyen bel canto darabban. Olykor a zenekari tempók is furcsák voltak nekem, de az a kisebbik baj volt.  

6602 -zéta- 2024-11-08 18:02:56 [Válasz erre: 6592 takatsa 2024-10-30 13:04:41]
Ez, bármennyire is így hirdetik, tévedés. 1940-ben, 43-ban és 44-ben is jártak itt, a Vigadóban, illetve a Zeneakadémián adtak koncerteket. pl.egy Wilf-Ferrari hegedűversenyt ők mutattak be nálunk...

6601 lujza 2024-11-08 02:25:50
Ki volt A kalóz-on? Fogtok írni róla?

6600 Edmond Dantes 2024-11-04 14:36:55 [Válasz erre: 6599 Búbánat 2024-11-04 09:59:20]
Már kezdtem azt hinni, hogy Shakespeare Othellóját játssza ott el. Ha jó a gázsi, miért is ne?

6599 Búbánat 2024-11-04 09:59:20
A Nemzeti Színházban lép fel José Cura

/Papageno.hu – 2024. november 1. /

José Cura világhírű argentin tenor december 3-án a Nemzeti Színházban lép fel. A Salva Vita Alapítvány jótékonysági estjén a művész a középsúlyos értelmi fogyatékkal élő zenészek által alkotott Parafónia Zenekarral is együtt fog énekelni.
A program gerincét az argentin zene adja. José Cura nem csak énekesként és karmesterként vállal szerepet, a koncerten Magyarországon először csendül fel a Covid-járvány alatt írt gitár concertója – közölték a szervezők.
Mint írták, José Cura számára személyes ügy, hogy támogassa a fogyatékkal élők munkavállalását, ennek érdekében Budapesten ellátogatott a Salva Vita Alapítvány központjába.


6598 takatsa 2024-11-02 00:00:42
Vegyes saláta, avagy kicsi és még kisebb romantikus olasz mesterek színes kavalkádja: Messa per Rossini.
Így utólag értem, hogy ez a furcsa, csaknem elkallódott szerzemény 120 éves csipkerózsika-álom után miért csak 1988-ban került bemutatásra, és miért kellett még 36 évet várnunk arra, hogy végül eljusson Magyarországra. Pedig az alapötlet, hogy "mi olasz zeneszerzők, fogjunk össze, és írjuk meg tételenként minden idők legjobb Requiemjét, Rossini emlékére, és olasz hazánk dicsőségére" jó volt, csak a megvalósításba csúszottt egy kis hiba, nem vették figyelembe az emberti tényezőt, jelesül azt, hogy gyarló az ember. Így aztán született 13 (már a szám is szerencsétlen) picinyke, de komplett mű, amelybe a szerzők beleadtak minden apait-anyait, a szent szöveget általában csak illlusztrációnak használva, itt-ott még a prozódiát is megerőszakolva. De nem akarok igazságtalan lenni, a mű első fele egészen elfogadható volt, egészen az Ingemisco-ig. De ott aztán kiborult a bili. 
Jól jegyezze meg Giorgio Berrugi (tenor) nevét az, akinek kedves az élete, mert ez az az ember, akit nem szabad hallótávolságon belül engedni.  Megbocsáthatatlan volt az a szenvelgés és modorosság, ahogyan előadta ezt az amúgy is nyálasan megírt tételt. De aztán jött a számomra eddig teljesen ismeretlen Coccia, aki gyógyír volt sebeimre. Az a férfikaros Lacrimosa - a maga egyszerűségében - egészen megrendítő volt, és utána a kettősfúgás "Amen" volt a mű egyik csúcspontja. Egészen vidám lettem tőle, ami el is várható egy jó Requiemtől, hiszen a jezsuita nagybátyám már gyermekkoromban felhívta a figyelmemet arra, hogy a nagymama halálán nem sírni-, hanem örvendezni kell, hiszen ez a nagyi igazi születésnapja: most született meg az örök életre. Ezen az eszmefuttatáson én gyermekfejjel megbotránkoztam volna, de akkoriban még nem ismertem ezt a fogalmat, így csak szívből megutáltam a nagybátyámat. El kellett telnie még jó pár évtizednek, hogy kezelni tudjak eféle komplex érzelmeket és zokogva örvendezni megtanuljak. 
No, de Cocciánál tartottunk, akinek tétele gyöngyszemként tündökölt a vegyes salátában. Aztán szünet nélkül jött a második rész, eléggé szürke zenével, amit azért alaposan feldobott Láng Dorottya produkciója az Agnus Dei-ben. És persze, ha lehet azt mondani egy Requiemben, hogy minden jó, ha a vége jó, betoppant Verdi, és mit mondjak, óriási volt a kontraszt.
De cseppet sem kesergek, mert volt ám jó is, sőt nagyon jó. Itt volt a szuper Nánási Henrik, a kirobbanó formában játszó Rádió Zenekar, és a csodálatos Rádió Kórus, le a kalappal előttük. A szólisták közül kimagaslott Láng Dorottya, a basszus Liang Li kicsit öregecske hangon, a szép, de viszonylag kis hanggal rendelkező Mihai Damian  pedig nagyon muzikálisan énekelt. A beteg Celeng Mária helyett beugrott Kristóf Réka nagy átéléssel énekelt, Láng Dorottyával a duettje nagyon szép volt, de a Libera me-hez a hangja kevésnek bizonyult. 
Összességében: ma este talán a vártnál kevesebb volt a szakralitás, de egy igazi zenei ritkaságot kaptunk kiváló előadásban. Köszönet érte.

6597 Búbánat 2024-11-01 11:02:11

Bartók Rádió ma esti koncertközvetítése élőben!

19.35: Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet.

Messa per Rossini (magyarországi bemutató)

Ea.: Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Nánási Henrik

Szólót énekel:

Kristóf Réka (szoprán), Láng Dorottya (mezzoszoprán), Giorgio Berrugi (tenor) Mihai Damian (bariton), Liang Li (basszus)

I. Antonio Buzzolla: Requiem - Kyrie (introitus),

II. Antonio Bazzini: Dies irae (sequentia),

III. Antonio Pedrotti: Tuba mirum (sequentia),

IV. Antonio Cagnoni: Quid sum miser (sequentia),

V. Federico Ricci: Recordare Jesu (sequentia),

VI. Alessandro Nini: Ingemisco (sequentia)

VII. Raimondo Boucheron: Confutatis - Oro supplex (sequentia),

VIII. Carlo Coccia: Lacrimosa - Amen (sequentia),

IX. Gaetano Gaspari: Offertorium,

X. Pietro Platania: Sanctus,

XI. Lauro Rossi: Agnus Dei,

XII. Teodulo Mabellini: Communio: Lux aeterna,

XIII. Giuseppe Verdi: Libera me (responsorium)


6596 Hangyászsün 2024-10-31 12:33:22 [Válasz erre: 6593 Edmond Dantes 2024-10-30 17:48:28]
Jövőre nincs már Bruckner-év. :O(((

6595 Hangyászsün 2024-10-31 12:32:39 [Válasz erre: 6592 takatsa 2024-10-30 13:04:41]
Pedig nem tegnap alakultak. Azt még értem, hogy Celi hosszú vezető karmestersége alatt nem tették be a lábukat a béketáborba, de az ő visszavonulása óta eltelt már jó pár év. 2 és fél éve Bécsben hallottam őket, felejthetetlen Bruckner/8-at előadva, a müncheni fpm. által kirúgott Gergijev helyett beugró Honeck vezetésével. A karmesternőre is kíváncsi vagyok, remélem, nem a szakmába a korszellem/divat miatt beengedett kvótanő.

6594 takatsa 2024-10-30 23:01:25
Ton Koopman a csembalónál, kicsit uncsi a nyitány. Aztán Koopman feláll, kezével int, és felragyog a nap: helyreállt a világ egyensúlya. Az első ária szövege meglepő módon csak egy szó: Alleluja. Lezsnyeva csivitel, csicsereg, trillázik, csacsog, varázslatos, hogy mire képes ez a hang. És a zenekar, a zseniális oboistával, az orgona és a hárfa, a vonósok, barokk trombiták, csodás minden, még a kürtös gikszere is. A kórus pedig mindent megkoronáz, ritkán hallani ilyen plaszticitást és homogén hangzást. A kontratenor (Marteen Engeltejs) is kiváló, a duettje Lezsnyevával talán az est fénypontja. Egyedül a basszus szólista lóg ki a sorból, de ez talán nem is baj, így a csodát talán még jobban tudjuk értékelni. Az Eszter biztosan nem csúcsműve Handelnek, de azért ebben is halljuk az angyalszárnyak susogását, mint a mester minden művében.  Ünnep volt ez az este a 80 éves Ton Koopman-nel, a barokk ünnepe. Remélem a magyar régizene úgymond apostolai is ott ültek a teremben, van mit tanulni, van mit javítani, vagy inkább mindent újrakezdeni...

6593 Edmond Dantes 2024-10-30 17:48:28 [Válasz erre: 6591 Hangyászsün 2024-10-30 12:42:08]
Valszeg most is Bécsnek köszönhető, hogy átugranak, előző nap teljesen azonos műsort játszanak a Musikvereinben, csak a szólista (Vilde Frang) más.

6592 takatsa 2024-10-30 13:04:41 [Válasz erre: 6591 Hangyászsün 2024-10-30 12:42:08]
Igen, a leírás szerint ez lesz az első szereplésük Budapesten. Ezért is gondoltam, hogy felhívom rájuk a figyelmet. A karmesternő is megér egy misét, ő vezényelte nyáron Salzburgban a Weinberg operát.

6591 Hangyászsün 2024-10-30 12:42:08 [Válasz erre: 6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29]
Röhej, hogy ez a nagyszerű zenekar még sohasem vendégszerepelt Bp.-en. :O((( Az meg hab a tortán, hogy juszt se Brucknerrel örvendeztetik meg a magyar közönséget.

6590 Edmond Dantes 2024-10-30 07:00:29
Hol van ez a Bartòk-izè a BTF-től... mint Makò Jeruzsàlemtől. Vagy mint èn Kaufmanntòl.

6589 Búbánat 2024-10-29 23:56:26 [Válasz erre: 6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29]
Tbk. Diana Damrau és Jonas Kaufmann koncertje (2025. április 6.) is hirdetve...


 
 

6588 takatsa 2024-10-29 22:08:29
A MÜPA Bartók tavaszra lehet már jegyeket vásárolni. Többek között lesz egy nagyszerű Kelemen Barnabás és Müncheni Filharmonikus koncert, és van még néhány 5900 Ft-os, földszinti jegy. :)

6587 Búbánat 2024-10-29 07:38:01
Volt valaki a vasárnapi Liszt Krisztus oratórium koncertjén, és kapunk beszámolót?

6586 Edmond Dantes 2024-10-29 06:43:39
"Imìgyen Sol Gabetta"  - Fày Miklòs ìràsa a Fày-blogban Gabetta ès a Francia Ràdiò Filharmonikus Zenekarànak koncertjèről  i t t.

6585 Edmond Dantes 2024-10-25 19:17:39
Csaknem azonos műsorral turnézott-turnézik októberben a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara, a megbetegedett Hilary Hahn helyett Sol Gabettával. (Két városban Elgart kiváltva a Lalo-versennyel.) Nem tudom, miért a Beatrice et Benedict-nyitányt választották nyitó számnak: ha már Berlioz, akkor ott van a Római karnevál vagy akár pl. A kalóz. Ez a nyitány híven tükrözi annak a műnek a címét, ami az operát ihlette: (Shakespeare) Sok hűhó semmiért. Nem hozta lázba a közönséget. Elgar csellóversenyére nagyon kíváncsi voltam, még sohasem hallottam. Nos, ez sem mondható vérpezsdítően izgalmas darabnak, mégis gyakori vendége a koncerttermeknek, állítólag (Wikipédia) a csellóverseny-repertoár "sarokköve", a Dvoráké mellett a leggyakrabban ezt játsszák. Kontemplatív és konzervatív, olykor édes álomba ringató, a virtuóz részek viszont felébresztik a hallgatót és a figyelmet. Sol Gabetta játéka és személyisége talán mindent kihozott a kihozhatóból, bár az első tételben nem mindig hallottam a játékát, de erről biztosan a fülem tehet és a II. emelet távolsága. Kétségtelen: nagyon szépen dalol a hangszerével és a virtuóz részek -mert azért olyanok is előfordulnak a műben- sem okoznak neki gondot. Megérdemelt közönségsikerét érdekes ráadással hálálta meg: a zenekar koncertmesterével, akivel együtt tanultak New Yorkban, eljátszották Kodály korai hegedű-cselló duójának első tételét. Vajon minden városra szabtak ráadást? Pesten ez nagyon bejött: alig engedték le őket (és a zenekart) szünetre ... ami után egy biztos befutó darabot, a César Franck-szimfóniát hallhattuk. A nyitó tétel háromszor megismételt markáns főtémája és a lassú tétel varázslatos dallama az angolkürtön (majd a francia kürtön) könnyen megjegyezhetővé teszi a belga-német-francia szerzőnek a Szimfonikus változatok és az A-dúr hegedű-zongoraszonáta mellett (előtt?) legismertebb művét. Ráadásnak "ha már Berliozzal nyitottak"-alapon a Rákóczi-indulóra számítottam, helyette egy finn zeneszerző szösszenetét kaptuk, akinek a nevét (átkozott fülem!) nem hallottam, amikor a dirigens angolul elhadarta. A zenekar irányítójának, Mikka Franck-nak szívügye lehetett, hogy elhozza honfitársának ezt az alkotását a rokon magyar népnek. Hát igen, Mikka Franck ... aki César Franckot (is) vezényelt. A koncert nagy részét, nyilván egészségügyi okokból, ülve dirigálta, ahogy ezen a felvételen is,  és csupán a hangsúlyos részeknél emelte fel (túl)súlyos testét. Láthatóan és hallhatóan jól összeforrt csapat ő és zenekara: pontos játék, tiszta, értő-érthető, világos vezénylés, vészhelyzet kizárva. Szorgalomból: jeles.
Francia Rádió Filharmonikus Zenekara - MüPa, 2024. október 24.

6584 takatsa 2024-10-25 00:45:06
Ismét egy csodálatos este a Müpában, ki tudja, hányadik. A Francia Rádió Filharmonikus Zenekara Mikka Frank vezényletével. Kedvcsináló bevezetésnek Berlioz Beatrix és Benedek nyitánya gyorsan lement, és máris következett az est fénypontja, Elgar e-moll csellóversenye Sol Gabettával. Jól jártunk ezzel a beugró Gabettával két okból is. Először azért, mert egy egészen rendkívüli csellistával ismerkedhettünk meg, másodszor pedig azért, mert egy ritkán felcsendülő csodálatos művet hallhattunk. Ez Elgar utolsó nagy műve, amit 1919-ben komponált. Bátor ember ez az Elgar, sőt egészen vakmerő, hogy egy ilyen szép művet merészelt írni a XX  századnak nem is a legelején. Persze ez a tudatlanok bátorsága, az autodidakta vakmerősége, akit elkerültek az izmusok, és ami a szívén volt, egy az egyben azt írta le a kottájába, minden furfang nélkül, szemérmetlen őszinteséggel. Lett is belőle egy világszép zene, amit mintha pontosan Sol Gabettának szánt volna. Ez az argentin-svájci nő kész csoda. Nem olyan cuki, mint a nagy kedvenc zongoristám Yuja, de ahogyan megjelent és leült a pódium közepére, éjjeli lepkeként szétterülő szoknyájával, megdobbant a szívem. És ahogyan megszólalt az a lágy hangú cselló: ilyen szépet talán még sohasem hallottam. Ezt a csodás Elgar művet többé már nem is akarom hallani, azért, hogy így maradjon meg a fülemben-emlékemben, ahogyan ma este hallottam. Aztán a ráadás, igazán kedves gesztusként, a koncertmesterrel virtuóz módon és abszolút autentikusan előadott Kodály Hegedű-Cselló duójának (op. 7) első tétele. Sej-haj, volt nagy öröm és tombolás, teljesen megérdemelten. Szünet után a zenekartól egy tökéletes Franck d-moll szimfóniát hallhattunk. Nekem különösen a második tétel tetszett, a pompás fúvós szekció, különösen az angolkürtös, és a klarinét-kürt kettős. Örömmel konstatáltam azt is, hogy a nemek egyenlőségét egy kopasz hárfással bizonyította a kiváló zenekar. Ráadásként azt hiszem, hogy Sibeliustól hallottunk egy részletet, amelyben az oboás hölgy megjavította a körlégzés világcsúcsát. Nagyon szép este volt, de nincs vége, 30-án Ton Koopman, aztán novemberben Garanca, Gatti, Herreweghe, az ember csak kapkodja a fejét, de a jóból sohasem árt meg a sok.
U.i.: Közben a Fradi is győzött 1:0-ra, a franciák ma örömet szereztek mindenkinek...:)

6583 macskás 2024-10-25 00:14:27 [Válasz erre: 6581 Edmond Dantes 2024-10-19 20:00:14]
Hogy tetszett?

6582 Búbánat 2024-10-24 13:41:54

Nemzetközi összefogású ökumenikus kórus részvételével hallhatjuk

2024. október 26-án, szombaton 19:30-tól Johann Sebastian Bach h-moll miséjét a belvárosi (pesti) ferences templomban.

Közreműködnek:

Lökösházi Mária
Ducza Nóra,
Bakos Kornélia,
Kéringer László,
Fülep Máté

valamint
- a flamand Alegría Muzikaal Ensemble és a Belvárosi Ferences Kántorátus (karnagy: Kecskés Mónika)

- az alkalomra alakult kamarazenekar,
Kecskés Mónika (orgona)
Vályi Csilla (barokk cselló)

Vezényel: Mannu Wuyts (Antwerpen)


6581 Edmond Dantes 2024-10-19 20:00:14 [Válasz erre: 6580 macskás 2024-10-19 19:18:50]
A Rokokòt quasi csellòverseny gyanànt jàtsszàk, a Dvoràkot persze hogy szeretem, de viszonylag sokszor hallottam "èlőben" Rosztropoviccsal, Maiskyval, Perènyivel, a nagyszerű Truls Morkkal stb., az Elgart viszont mèg "holtan" sem, csak belehallgatàs-szinten ès jònak gondolom. Gabetta meg nagy nèv. Kèsz csoda, hogy ràèrt egy egèsz turnènyi időre, ti. Bp. csak az egyik helyszìn ès mindenhol azonos a műsor az ittenivel.

6580 macskás 2024-10-19 19:18:50 [Válasz erre: 6579 Edmond Dantes 2024-10-19 15:24:03]
Én Dvoráknak örültem volna jobban.
Csajkovszkij írt csellóversenyt? Csak a  rokokó variációkról tudok

6579 Edmond Dantes 2024-10-19 15:24:03 [Válasz erre: 6577 macskás 2024-10-17 20:38:16]
Hahnnak is örültem volna, de annak örülök, hogy nem az agyonnyúzott Csajkovszkij hgv.-t fogom hallani és Gabettával sem az agyonnyúzott Dvorákot, pláne Csajkovszkijt. 

6578 perempe 2024-10-19 07:08:23
Nagyon jó ingyenes koncertet adott a Zürichi Ifjúsági Zenekar a Zeneakadémián hétfőn, csak fél ház lehetett. Egy héttel előtte nem tetszett az olasz Ceman Orchestra az Olasz Intézetben. Láttam már jobb zenekart is az Olaszban fellépni, a Thaiföldi Filharmonikus Zenekar színvonalát a magyar zenekarok nem érik el, és az is ingyenes koncert volt.

Nem csak a nagyokra éri meg menni, és össze tudja az ember hasonlítani őket.

6577 macskás 2024-10-17 20:38:16
Én örülök Sol Gabettának :)

6576 Edmond Dantes 2024-10-17 13:52:50
A MÜPA közleménye:

"Betegség miatt fellépőváltozás Mikko Franck és a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara koncertjén

Sajnálattal tájékoztatjuk kedves nézőinket, hogy az október 24-ére meghirdetett koncertünkön Hilary Hahn betegség miatt nem lép fel. A koncertet ugyanakkor megtartjuk, az est szólistája a világhírű argentin származású csellóművész, Sol Gabetta lesz". Kieg. (ED): a művésznő Elgar Gordonkaversenyét játssza.


6575 macskás 2024-10-14 09:27:24 [Válasz erre: 6574 perempe 2024-10-13 18:46:25]
Köszönöm!

6574 perempe 2024-10-13 18:46:25 [Válasz erre: 6573 macskás 2024-10-13 10:00:00]
A Román népi táncok vége.

6573 macskás 2024-10-13 10:00:00
Mi volt a második ráadás a Royal Philharmonic Orchestra koncertjén? Megléptem...

Köszönöm előre is a választ :)

6572 macskás 2024-10-11 08:38:10 [Válasz erre: 6571 Búbánat 2024-10-11 00:36:17]
Igazad van, felületesen olvastam.

6571 Búbánat 2024-10-11 00:36:17 [Válasz erre: 6569 macskás 2024-10-10 20:39:15]
Azt nem tudom. A Liszt-idézet a forrásként  hivatkozott műsorfüzetben található, míg a füzet szerkesztőjeként Molnár Szabolcs neve áll ott.

6570 Búbánat 2024-10-11 00:26:43 [Válasz erre: 6568 -zéta- 2024-10-10 15:15:53]
Kedves Zéta! Köszönöm a helyesbítésed. Elírtam az évszámot, valóban, nem 2022-ben, hanem 2018-ban volt az említett oratóriumelőadás a Müpában - amin szintén jelen voltam...

6569 macskás 2024-10-10 20:39:15 [Válasz erre: 6567 Búbánat 2024-10-10 15:01:00]
Nem Molnár Szabolcs írta?

6568 -zéta- 2024-10-10 15:15:53 [Válasz erre: 6567 Búbánat 2024-10-10 15:01:00]
Kedves Búbánat, az az előző Szent Erzsébet legendája nem két, hanem hat évvel ezelőtt, 2018-ban volt ....

6567 Búbánat 2024-10-10 15:01:00 [Válasz erre: 6566 Búbánat 2024-10-09 11:41:06]

Kapcs. 6566. sorszám

Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája – oratórium, Otto Roquette szövegére
Tegnap este a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben hatalmas lelkesedést váltott ki belőlünk Liszt megrendítő hatású, grandiózus oratóriumának előadása. Teljes szépségében bontakozott ki a mű misztériuma, melynek zenéje pregnánsabb ritmusaival a második részben érte el a csúcspontját és igazán szépen sikerült. Szent Erzsébet szopránszólamát a ragyogó Gabriela Scherer svájci vendégművésznő tette felejthetetlenné, akinek kifejező érzelemvilágot tükröző és remeklő énekléséhez kiváló énekesek társultak partnerül (Johannes Kammler, Láng Dorottya, Nagy Zoltán, Bogdan Talos) Megjegyzem, II. Lajos őrgróf szerepében a fiatal német bariton két évvel ezelőtt már bemutatkozott az oratóriumban, hiszen ugyanitt a Müpában Kele Brigittával, Kutasi Judittal, Haja Zsolttal és másokkal együtt fellépett azon az előadáson, amelyen ugyancsak a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Énekkar, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara működött közre, de akkor Hamar Zsolt karmester vezényelt. Kammler énekhangja azóta erőteljesebbé, kifejezőbbé, érzelemdúsabbá vált, igen kedvező benyomást tett rám. Üde színfolt a Gyermekkar teljesítménye (karnagyok: Sapszon Ferenc és Sapszon Borbála), de különösen jó volt hallani a Somos Csaba karnagy vezette, ugyancsak remeklő Nemzeti Énekkart, amely teljesítményével az egész előadás magas színvonalát erősítette.
Vashegyi György alapos műismeretről téve bizonyságot, biztos kézzel fogta össze zenekarával (Nemzeti Filharmonikusok) együtt a többszáz fős előadó-apparátusát. Az előadás végén szűnni nem akaró tapsvihar vette kezdetét..

A koncert elejéről itt van egy rövid videobejátszás.

A MédiaKlikk oldaláról pedig a teljes oratórium visszahallgatható, melyet a Bartók Rádió élőben sugárzott: ITT.

Az oratórium felépítéséről Liszt így írt 1862. november 10-én Rómából elküldött levelében Mosonyi Mihálynak:

„Ami magát a művet illeti, csak azt mondhatom Önnek, hogy kórusokra és szólókra oszlik: hat zárt, de összefüggő számból áll; ezek a következők: 1. Erzsébet Wartburgba érkezése; 2. A rózsacsoda; 3. A keresztes lovagok; 4. Zsófia őrgrófné – Erzsébet kiűzése Wartburgból; 5. Erzsébet imája – A szegények kórusa – Erzsébet halála; végül 6. Hohenstaufen Frigyes ünnepélyesen eltemetteti a szentet. Mindezekhez járul még a zenekari bevezető súlytalanul, dallamosan, imitációsan szőve, és néhány betoldott zenekari tétel, mint a Keresztesek indulója, és egy Interludium.  A mű előadása egészében két és fél óráig tart, vagyis betölt egy teljes hangversenyestét. Ha kívánságom teljesül, akkor e mű a későbbiekben integráns részét alkotja az új magyar zeneirodalomnak. (...) De sok mondandóm elmondatlan még; egyre megy, hogy egyhamar megértik-e vagy elismerik-e; ha egyszer nem leszek már itt lenn, majd csak meglesz a többi is. Ezt, tovább munkálkodva, nyugodtan kivárhatom; és addig is higgadtan vezeklek virtuóz hírnevemért, elviselve azt a méltánytalanságot, mellyel kompozícióim mostanság találkoznak. Ön tudja, hogy miképp vélekedem erről, tisztelt barátom, és nem veszi tőlem zokon, hogy feltartóztathatatlanul követem magasabb célomat.”  (Forrás: a kísérő műsorfüzet)


6566 Búbánat 2024-10-09 11:41:06

Bartók Rádió élő közvetítése, ma este: 19:05 - 22:00

Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet - Liszt Ünnep nyitó hangversenye

Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája - oratórium

Ea.

Gabriela Scherer (szoprán),

Láng Dorottya (mezzoszoprán),

Johannes Kammler (bariton),

Nagy Zoltán (bariton),

Bogdan Talos (basszus),

Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba),

Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karig.: Sapszon Ferenc, Sapszon Borbála),

Nemzeti Filharmonikus Zenekar,

Vezényel: Vashegyi György 

Liszt 1861 őszétől mind több időt töltött Rómában, ahol figyelme az egyházi zene felé fordult. A következő évben, 1862-ben fejezte be első oratóriumát, a Szent Erzsébet legendáját. A zeneszerzőt már régóta foglalkoztatta a magyar királylány életének története, a weimari nagyherceg társaságában például ellátogatott Erzsébet egykori lakhelyére, Wartburg várába is. „Szent Erzsébethez különösen gyengéd kapcsolat fűz. Magyarországon születtem, akárcsak ő, a sorsomat és pályafutásomat döntően meghatározó tizenkét évet pedig Türingiában töltöttem, egészen közel Wartburg várához, ahol élt, és Marburghoz, ahol meghalt.”

Az oratórium címszerepét Gabriela Scherer énekli. A kiváló svájci drámai szoprán a Hamburgi Opera társulatának tagjaként, Fischer Ádám vezényletével a 2023/2024-es évadban debütált A bolygó hollandi Sentájaként, idén nyáron pedig hallható volt Bayreuthban is, ahol Gutrune szerepét alakította Az istenek alkonyában.


6565 Hangyászsün 2024-10-07 17:59:31 [Válasz erre: 6562 perempe 2024-10-05 09:32:53]
Kovács legtöbbször nagyon jót produkál. Külön érdeme, hogy olyan műveket is műsorra tűz, amelyek a szokásos magyar "mi mindent jobban tudunk" mottónak köszönhetően különben aligha hangzanának el Bp.-en. Kifejezetten sajnáltam, amiért Mørk nem jött el, ugyanakkor a hangverseny rámutatott először a közönség konformizmusára, másodszor arra, mennyire elhanyagoltak nálunk egyes jelentős (20. sz.-i) zeneszerzők kompozíciói. Holsthoz nem tudok hozzászólni, lehet, hogy jogosan számít gyakorlatilag egyműves szerzőnek, viszont ez az előadás eloszlatta korábbi fenntartásaimat, miszerint Mahler-epigon lenne. Ugyanakkor megállapítottam, A bolygók a hollywoodi filmzeneszerzők kimeríthetetlen kincsesbányáját jelentik.

6564 Hangyászsün 2024-10-07 17:42:07 [Válasz erre: 6561 perempe 2024-10-05 09:23:23]
No igen, egy helybeli csak elmegy olykor valamelyik estjükre, viszont aki csak pár napig tartózkodik a császárvárosban, főleg ha tervezetten készül oda, a Filharmonikusokat és/vagy a hasonló kategóriájú vendégegyütteseket fogja választani.

6563 Búbánat 2024-10-06 12:39:06 [Válasz erre: 6562 perempe 2024-10-05 09:32:53]
Igyekszem majd én is "felfedezni" magamnak a rádiós új koncerttermet.... előszörre kiválasztva a sok jó program közül egyet.

6562 perempe 2024-10-05 09:32:53 [Válasz erre: 6558 Búbánat 2024-10-02 16:17:27]
Kimondottan jól sikerült a keddi rádiós koncerten a Holst The Planets (A bolygók). Tegnap voltam a Bruckner 7.-en, az is nagyon jó volt magyar zenekarhoz képest, de kétszer láttam Bécsben (London Symphony/Rattle 2022 december, Bécsi Filharmonikusok/Mehta most márciusban), nem fair ezekkel összehasonlítanom a Concerto Budapestet. A LSO koncert volt az legelső külföldi koncertem, nagy élmény volt.

Barátom írta, a csütörtöki A hattyúk tava után, hogy "Operába járni nem rizikó. a MRZ, NFZ, Concerto sajnos nem mindig a tutit hozza".

6561 perempe 2024-10-05 09:23:23 [Válasz erre: 6555 Hangyászsün 2024-09-29 09:56:58]
A Bamberget láttam a Musikvereinban 1 éve, a páholyomban ült egy akkor 84 éves bácsi, aki az '50-es évek végétől járhat, sok koncerten látott a Musikverein-ben. szerinte a '60-as évektől a '90-es évekig tartott az aranykor. Ő mondott valami olyasmit, hogy a Bécsi Szimfonikusok nem világcsúcs, inkább csak szódával elmegy kategória. Voltam párszor, egyet kell értenem vele.

6560 Edmond Dantes 2024-10-03 16:13:29 [Válasz erre: 6558 Búbánat 2024-10-02 16:17:27]
Amennyire tudom, a Káli Gábor által elfoglalandó két poszt most először kerül egy kézbe. Egy másik cikk ugyanerről, további infókkal  itt  olvasható.

6559 Edmond Dantes 2024-10-03 15:59:58
Elmarad a Szegedi Kortárs Balett szombaton, okt. 5-én 11,00 és 15,00 órára hirdetett Hamupipőke előadása!


6558 Búbánat 2024-10-02 16:17:27

Megnyílt a Dohnányi Ernő Zenei Központ, a Rádiózenekar új próbahelyszíne

Fidelio.hu - 2024.10.01. 09:40
Átadták a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek a Dohnányi Ernő Zenei Központ nevet viselő új otthonát hétfőn Budapest VI. kerületében, a Jókai utcában. A székházban próbatermek is helyet kaptak, de koncerteket is fognak itt tartani.

A Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek zeneigazgatója és ügyvezető igazgatója október 1-jétől Káli Gábor karmester lesz.


6557 takatsa 2024-10-01 11:00:06
Most kivételesen simán és jól működött a Müpa online jegyrendelése. 10 órakor simán beengedett, és percek alatt megvásároltam a tavaszi mindennapi kulturális betevő falatomat.
Egy pici hibát tapasztaltam, Thomas Ades 05.27-i koncertje nem érhető el a kínálatban. De megtaláltam az elérési linket, és rendelhető erre is jegy, ha erre a linkre ugrasz.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.