Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Nemzetközi sikertörténet a Nemzeti Filharmonikus Zenekartól - Bellini: A kalóz
Tolnatáj
Televízió, 2024. november 7.
Nemzetközi sikertörténetet adott elő a Nemzeti
Filharmonikus Zenekar hétfőn este Pécsen a Kodály Központban.
A Filharmónia Magyarország szervezésében általában
szimfonikus művek csendülnek fel legtöbbször, most azonban egy világhírű opera
dallami zengték be a hangversenyterem falait. Bellini A kalóz című operáját a
Nemzeti Énekkar közreműködésével adták elő.
Egy
pécsi kötődésű operaénekes is fellépett a koncerten: Tötös Roland, operaénekes,
Szegedi Nemzeti Színház - riport
Köszi az infót. Gondolom, azóta picit változott a felállásuk., biztos látunk majd a zenekarban 1-2 új arcot. :)
Celibidacheval hallottam őket, félek, azt az élményt nem tudják felülmúlni.
Nekem ez az előadás nagy csalódás volt. Egyedül Kolonits volt a helyén: a bariton és a tenor gyenge volt nagyon. Jobb lett volna akár hazai művészeket felkérni a szerepre, mert ez így számomra egy elfuserált lehetőség volt. Se a bariton, se a tenor nem rendelkezik a megfelelő drámai erejű hanggal, ami elengedhetetlen lenne egy ilyen bel canto darabban. Olykor a zenekari tempók is furcsák voltak nekem, de az a kisebbik baj volt.
Ez, bármennyire is így hirdetik, tévedés. 1940-ben, 43-ban és 44-ben is jártak itt, a Vigadóban, illetve a Zeneakadémián adtak koncerteket. pl.egy Wilf-Ferrari hegedűversenyt ők mutattak be nálunk...
Ki volt A kalóz-on? Fogtok írni róla?
Már kezdtem azt hinni, hogy Shakespeare Othellóját játssza ott el. Ha jó a gázsi, miért is ne?
A Nemzeti Színházban lép fel José Cura
/Papageno.hu – 2024. november 1. /
José Cura világhírű argentin tenor december 3-án a
Nemzeti Színházban lép fel. A Salva Vita Alapítvány jótékonysági estjén a
művész a középsúlyos értelmi fogyatékkal élő zenészek által alkotott Parafónia
Zenekarral is együtt fog énekelni.
A program gerincét az argentin zene adja. José Cura
nem csak énekesként és karmesterként vállal szerepet, a koncerten
Magyarországon először csendül fel a Covid-járvány alatt írt gitár concertója –
közölték a szervezők.
Mint írták, José Cura számára személyes ügy, hogy támogassa
a fogyatékkal élők munkavállalását, ennek érdekében Budapesten ellátogatott a
Salva Vita Alapítvány központjába.
Vegyes saláta, avagy kicsi és még kisebb romantikus olasz mesterek színes kavalkádja: Messa per Rossini.
Bartók Rádió ma esti koncertközvetítése élőben!
19.35: Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti
Hangversenytermet.
Messa per
Rossini (magyarországi bemutató)
Ea.: Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Nánási Henrik
Szólót
énekel:
Kristóf Réka (szoprán), Láng
Dorottya (mezzoszoprán), Giorgio
Berrugi (tenor) Mihai Damian
(bariton), Liang Li (basszus)
I. Antonio Buzzolla:
Requiem - Kyrie (introitus),
II. Antonio
Bazzini: Dies irae (sequentia),
III. Antonio
Pedrotti: Tuba mirum (sequentia),
IV. Antonio
Cagnoni: Quid sum miser (sequentia),
V. Federico
Ricci: Recordare Jesu (sequentia),
VI.
Alessandro Nini: Ingemisco (sequentia)
VII.
Raimondo Boucheron: Confutatis - Oro supplex (sequentia),
VIII. Carlo
Coccia: Lacrimosa - Amen (sequentia),
IX. Gaetano
Gaspari: Offertorium,
X. Pietro
Platania: Sanctus,
XI. Lauro
Rossi: Agnus Dei,
XII. Teodulo
Mabellini: Communio: Lux aeterna,
XIII.
Giuseppe Verdi: Libera me (responsorium)
Jövőre nincs már Bruckner-év. :O(((
Pedig nem tegnap alakultak. Azt még értem, hogy Celi hosszú vezető karmestersége alatt nem tették be a lábukat a béketáborba, de az ő visszavonulása óta eltelt már jó pár év. 2 és fél éve Bécsben hallottam őket, felejthetetlen Bruckner/8-at előadva, a müncheni fpm. által kirúgott Gergijev helyett beugró Honeck vezetésével. A karmesternőre is kíváncsi vagyok, remélem, nem a szakmába a korszellem/divat miatt beengedett kvótanő.
Ton Koopman a csembalónál, kicsit uncsi a nyitány. Aztán Koopman feláll, kezével int, és felragyog a nap: helyreállt a világ egyensúlya. Az első ária szövege meglepő módon csak egy szó: Alleluja. Lezsnyeva csivitel, csicsereg, trillázik, csacsog, varázslatos, hogy mire képes ez a hang. És a zenekar, a zseniális oboistával, az orgona és a hárfa, a vonósok, barokk trombiták, csodás minden, még a kürtös gikszere is. A kórus pedig mindent megkoronáz, ritkán hallani ilyen plaszticitást és homogén hangzást. A kontratenor (Marteen Engeltejs) is kiváló, a duettje Lezsnyevával talán az est fénypontja. Egyedül a basszus szólista lóg ki a sorból, de ez talán nem is baj, így a csodát talán még jobban tudjuk értékelni. Az Eszter biztosan nem csúcsműve Handelnek, de azért ebben is halljuk az angyalszárnyak susogását, mint a mester minden művében. Ünnep volt ez az este a 80 éves Ton Koopman-nel, a barokk ünnepe. Remélem a magyar régizene úgymond apostolai is ott ültek a teremben, van mit tanulni, van mit javítani, vagy inkább mindent újrakezdeni...
Valszeg most is Bécsnek köszönhető, hogy átugranak, előző nap teljesen azonos műsort játszanak a Musikvereinben, csak a szólista (Vilde Frang) más.
Igen, a leírás szerint ez lesz az első szereplésük Budapesten. Ezért is gondoltam, hogy felhívom rájuk a figyelmet. A karmesternő is megér egy misét, ő vezényelte nyáron Salzburgban a Weinberg operát.
Röhej, hogy ez a nagyszerű zenekar még sohasem vendégszerepelt Bp.-en. :O((( Az meg hab a tortán, hogy juszt se Brucknerrel örvendeztetik meg a magyar közönséget.
Hol van ez a Bartòk-izè a BTF-től... mint Makò Jeruzsàlemtől. Vagy mint èn Kaufmanntòl.
Tbk. Diana Damrau és Jonas Kaufmann koncertje (2025. április 6.) is hirdetve...
A MÜPA Bartók tavaszra lehet már jegyeket vásárolni. Többek között lesz egy nagyszerű Kelemen Barnabás és Müncheni Filharmonikus koncert, és van még néhány 5900 Ft-os, földszinti jegy. :)
Volt valaki a vasárnapi Liszt Krisztus oratórium koncertjén, és kapunk beszámolót?
"Imìgyen Sol Gabetta" - Fày Miklòs ìràsa a Fày-blogban Gabetta ès a Francia Ràdiò Filharmonikus Zenekarànak koncertjèről i t t.
Ismét egy csodálatos este a Müpában, ki tudja, hányadik. A Francia Rádió Filharmonikus Zenekara Mikka Frank vezényletével. Kedvcsináló bevezetésnek Berlioz Beatrix és Benedek nyitánya gyorsan lement, és máris következett az est fénypontja, Elgar e-moll csellóversenye Sol Gabettával. Jól jártunk ezzel a beugró Gabettával két okból is. Először azért, mert egy egészen rendkívüli csellistával ismerkedhettünk meg, másodszor pedig azért, mert egy ritkán felcsendülő csodálatos művet hallhattunk. Ez Elgar utolsó nagy műve, amit 1919-ben komponált. Bátor ember ez az Elgar, sőt egészen vakmerő, hogy egy ilyen szép művet merészelt írni a XX századnak nem is a legelején. Persze ez a tudatlanok bátorsága, az autodidakta vakmerősége, akit elkerültek az izmusok, és ami a szívén volt, egy az egyben azt írta le a kottájába, minden furfang nélkül, szemérmetlen őszinteséggel. Lett is belőle egy világszép zene, amit mintha pontosan Sol Gabettának szánt volna. Ez az argentin-svájci nő kész csoda. Nem olyan cuki, mint a nagy kedvenc zongoristám Yuja, de ahogyan megjelent és leült a pódium közepére, éjjeli lepkeként szétterülő szoknyájával, megdobbant a szívem. És ahogyan megszólalt az a lágy hangú cselló: ilyen szépet talán még sohasem hallottam. Ezt a csodás Elgar művet többé már nem is akarom hallani, azért, hogy így maradjon meg a fülemben-emlékemben, ahogyan ma este hallottam. Aztán a ráadás, igazán kedves gesztusként, a koncertmesterrel virtuóz módon és abszolút autentikusan előadott Kodály Hegedű-Cselló duójának (op. 7) első tétele. Sej-haj, volt nagy öröm és tombolás, teljesen megérdemelten. Szünet után a zenekartól egy tökéletes Franck d-moll szimfóniát hallhattunk. Nekem különösen a második tétel tetszett, a pompás fúvós szekció, különösen az angolkürtös, és a klarinét-kürt kettős. Örömmel konstatáltam azt is, hogy a nemek egyenlőségét egy kopasz hárfással bizonyította a kiváló zenekar. Ráadásként azt hiszem, hogy Sibeliustól hallottunk egy részletet, amelyben az oboás hölgy megjavította a körlégzés világcsúcsát. Nagyon szép este volt, de nincs vége, 30-án Ton Koopman, aztán novemberben Garanca, Gatti, Herreweghe, az ember csak kapkodja a fejét, de a jóból sohasem árt meg a sok.
Hogy tetszett?
Nemzetközi
összefogású ökumenikus kórus részvételével hallhatjuk
2024. október
26-án, szombaton 19:30-tól Johann
Sebastian Bach h-moll miséjét a belvárosi (pesti) ferences templomban.
Közreműködnek:
Lökösházi Mária
Ducza Nóra,
Bakos Kornélia,
Kéringer László,
Fülep Máté
valamint
- a flamand Alegría Muzikaal Ensemble és
a Belvárosi Ferences Kántorátus (karnagy: Kecskés Mónika)
- az alkalomra alakult
kamarazenekar,
Kecskés Mónika (orgona)
Vályi Csilla (barokk cselló)
Vezényel: Mannu Wuyts (Antwerpen)
A Rokokòt quasi csellòverseny gyanànt jàtsszàk, a Dvoràkot persze hogy szeretem, de viszonylag sokszor hallottam "èlőben" Rosztropoviccsal, Maiskyval, Perènyivel, a nagyszerű Truls Morkkal stb., az Elgart viszont mèg "holtan" sem, csak belehallgatàs-szinten ès jònak gondolom. Gabetta meg nagy nèv. Kèsz csoda, hogy ràèrt egy egèsz turnènyi időre, ti. Bp. csak az egyik helyszìn ès mindenhol azonos a műsor az ittenivel.
Én Dvoráknak örültem volna jobban.
Hahnnak is örültem volna, de annak örülök, hogy nem az agyonnyúzott Csajkovszkij hgv.-t fogom hallani és Gabettával sem az agyonnyúzott Dvorákot, pláne Csajkovszkijt.
Én örülök Sol Gabettának :)
A MÜPA közleménye:
"Betegség miatt fellépőváltozás Mikko Franck és a Francia Rádió Filharmonikus Zenekara koncertjén
Sajnálattal tájékoztatjuk kedves nézőinket, hogy az október 24-ére meghirdetett koncertünkön Hilary Hahn betegség miatt nem lép fel. A koncertet ugyanakkor megtartjuk, az est szólistája a világhírű argentin származású csellóművész, Sol Gabetta lesz". Kieg. (ED): a művésznő Elgar Gordonkaversenyét játssza.
A Román népi táncok vége.
Mi volt a második ráadás a Royal Philharmonic Orchestra koncertjén? Megléptem...
Igazad van, felületesen olvastam.
Azt nem tudom. A Liszt-idézet a forrásként hivatkozott műsorfüzetben található, míg a füzet szerkesztőjeként Molnár Szabolcs neve áll ott.
Kedves Zéta! Köszönöm a helyesbítésed. Elírtam az évszámot, valóban, nem 2022-ben, hanem 2018-ban volt az említett oratóriumelőadás a Müpában - amin szintén jelen voltam...
Nem Molnár Szabolcs írta?
Kedves Búbánat, az az előző Szent Erzsébet legendája nem két, hanem hat évvel ezelőtt, 2018-ban volt ....
Kapcs. 6566. sorszám
Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája –
oratórium, Otto Roquette szövegére
Tegnap este a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben hatalmas
lelkesedést váltott ki belőlünk Liszt megrendítő hatású, grandiózus oratóriumának
előadása. Teljes szépségében bontakozott ki a mű misztériuma, melynek zenéje
pregnánsabb ritmusaival a második részben érte el a csúcspontját és igazán szépen
sikerült. Szent Erzsébet szopránszólamát a ragyogó Gabriela Scherer svájci vendégművésznő tette felejthetetlenné, akinek
kifejező érzelemvilágot tükröző és remeklő énekléséhez kiváló énekesek társultak
partnerül (Johannes Kammler, Láng
Dorottya, Nagy Zoltán, Bogdan Talos) Megjegyzem, II. Lajos őrgróf szerepében
a fiatal német bariton két évvel ezelőtt már bemutatkozott az oratóriumban, hiszen
ugyanitt a Müpában Kele Brigittával,
Kutasi Judittal, Haja Zsolttal és másokkal együtt fellépett azon az előadáson,
amelyen ugyancsak a Nemzeti Filharmonikus
Zenekar, a Nemzeti Énekkar, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara
működött közre, de akkor Hamar Zsolt
karmester vezényelt. Kammler énekhangja azóta erőteljesebbé,
kifejezőbbé, érzelemdúsabbá vált, igen kedvező benyomást tett rám. Üde színfolt
a Gyermekkar teljesítménye (karnagyok: Sapszon Ferenc és Sapszon Borbála),
de különösen jó volt hallani a Somos Csaba
karnagy vezette, ugyancsak remeklő Nemzeti
Énekkart, amely teljesítményével az egész előadás magas színvonalát
erősítette.
Vashegyi György alapos
műismeretről téve bizonyságot, biztos
kézzel fogta össze zenekarával (Nemzeti Filharmonikusok) együtt a többszáz fős előadó-apparátusát. Az
előadás végén szűnni nem akaró tapsvihar vette kezdetét..
A koncert elejéről itt van egy rövid videobejátszás.
Az oratórium felépítéséről Liszt így
írt 1862. november 10-én Rómából elküldött levelében Mosonyi Mihálynak:
„Ami magát a művet illeti, csak azt mondhatom Önnek, hogy kórusokra és szólókra oszlik: hat zárt, de összefüggő számból áll; ezek a következők: 1. Erzsébet Wartburgba érkezése; 2. A rózsacsoda; 3. A keresztes lovagok; 4. Zsófia őrgrófné – Erzsébet kiűzése Wartburgból; 5. Erzsébet imája – A szegények kórusa – Erzsébet halála; végül 6. Hohenstaufen Frigyes ünnepélyesen eltemetteti a szentet. Mindezekhez járul még a zenekari bevezető súlytalanul, dallamosan, imitációsan szőve, és néhány betoldott zenekari tétel, mint a Keresztesek indulója, és egy Interludium. A mű előadása egészében két és fél óráig tart, vagyis betölt egy teljes hangversenyestét. Ha kívánságom teljesül, akkor e mű a későbbiekben integráns részét alkotja az új magyar zeneirodalomnak. (...) De sok mondandóm elmondatlan még; egyre megy, hogy egyhamar megértik-e vagy elismerik-e; ha egyszer nem leszek már itt lenn, majd csak meglesz a többi is. Ezt, tovább munkálkodva, nyugodtan kivárhatom; és addig is higgadtan vezeklek virtuóz hírnevemért, elviselve azt a méltánytalanságot, mellyel kompozícióim mostanság találkoznak. Ön tudja, hogy miképp vélekedem erről, tisztelt barátom, és nem veszi tőlem zokon, hogy feltartóztathatatlanul követem magasabb célomat.” (Forrás: a kísérő műsorfüzet)
Bartók Rádió élő közvetítése, ma este: 19:05 - 22:00
Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet - Liszt Ünnep nyitó hangversenye
Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája - oratórium
Ea.
Gabriela Scherer (szoprán),
Láng Dorottya (mezzoszoprán),
Johannes Kammler (bariton),
Nagy Zoltán (bariton),
Bogdan Talos (basszus),
Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba),
Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karig.: Sapszon Ferenc, Sapszon Borbála),
Nemzeti Filharmonikus Zenekar,
Vezényel: Vashegyi György
Liszt 1861 őszétől mind több időt töltött Rómában, ahol figyelme az egyházi zene felé fordult. A következő évben, 1862-ben fejezte be első oratóriumát, a Szent Erzsébet legendáját. A zeneszerzőt már régóta foglalkoztatta a magyar királylány életének története, a weimari nagyherceg társaságában például ellátogatott Erzsébet egykori lakhelyére, Wartburg várába is. „Szent Erzsébethez különösen gyengéd kapcsolat fűz. Magyarországon születtem, akárcsak ő, a sorsomat és pályafutásomat döntően meghatározó tizenkét évet pedig Türingiában töltöttem, egészen közel Wartburg várához, ahol élt, és Marburghoz, ahol meghalt.”
Az oratórium címszerepét Gabriela Scherer énekli. A kiváló svájci drámai szoprán a Hamburgi Opera társulatának tagjaként, Fischer Ádám vezényletével a 2023/2024-es évadban debütált A bolygó hollandi Sentájaként, idén nyáron pedig hallható volt Bayreuthban is, ahol Gutrune szerepét alakította Az istenek alkonyában.
Kovács legtöbbször nagyon jót produkál. Külön érdeme, hogy olyan műveket is műsorra tűz, amelyek a szokásos magyar "mi mindent jobban tudunk" mottónak köszönhetően különben aligha hangzanának el Bp.-en. Kifejezetten sajnáltam, amiért Mørk nem jött el, ugyanakkor a hangverseny rámutatott először a közönség konformizmusára, másodszor arra, mennyire elhanyagoltak nálunk egyes jelentős (20. sz.-i) zeneszerzők kompozíciói. Holsthoz nem tudok hozzászólni, lehet, hogy jogosan számít gyakorlatilag egyműves szerzőnek, viszont ez az előadás eloszlatta korábbi fenntartásaimat, miszerint Mahler-epigon lenne. Ugyanakkor megállapítottam, A bolygók a hollywoodi filmzeneszerzők kimeríthetetlen kincsesbányáját jelentik.
No igen, egy helybeli csak elmegy olykor valamelyik estjükre, viszont aki csak pár napig tartózkodik a császárvárosban, főleg ha tervezetten készül oda, a Filharmonikusokat és/vagy a hasonló kategóriájú vendégegyütteseket fogja választani.
Igyekszem majd én is "felfedezni" magamnak a rádiós új koncerttermet.... előszörre kiválasztva a sok jó program közül egyet.
A Bamberget láttam a Musikvereinban 1 éve, a páholyomban ült egy akkor 84 éves bácsi, aki az '50-es évek végétől járhat, sok koncerten látott a Musikverein-ben. szerinte a '60-as évektől a '90-es évekig tartott az aranykor. Ő mondott valami olyasmit, hogy a Bécsi Szimfonikusok nem világcsúcs, inkább csak szódával elmegy kategória. Voltam párszor, egyet kell értenem vele.
Amennyire tudom, a Káli Gábor által elfoglalandó két poszt most először kerül egy kézbe. Egy másik cikk ugyanerről, további infókkal itt olvasható.
Elmarad a Szegedi Kortárs Balett szombaton, okt. 5-én 11,00 és 15,00 órára hirdetett Hamupipőke előadása!
Megnyílt a Dohnányi Ernő Zenei Központ, a Rádiózenekar új próbahelyszíne
Fidelio.hu - 2024.10.01. 09:40
Átadták
a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek a Dohnányi Ernő Zenei Központ nevet
viselő új otthonát hétfőn Budapest VI. kerületében, a Jókai utcában. A
székházban próbatermek is helyet kaptak, de koncerteket is fognak itt tartani.
A Magyar Rádió
Művészeti Együtteseinek zeneigazgatója és ügyvezető igazgatója október 1-jétől
Káli Gábor karmester lesz.
Most kivételesen simán és jól működött a Müpa online jegyrendelése. 10 órakor simán beengedett, és percek alatt megvásároltam a tavaszi mindennapi kulturális betevő falatomat.