Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

2588 Hangyász 2022-12-30 19:58:59 [Válasz erre: 2587 eszbe 2022-12-30 14:39:21]

Úristen! Ki vett erre rá?


2587 eszbe 2022-12-30 14:39:21

Tegnap a MüPában a Csodaváró betlehemes című táncest megtekintésében volt sokadmagammal részem. 

Mivel nem szeretnék senkit indokolatlanul megbántani, élményeimet azzal összegzem, hogy bár a táncosok jók voltak, és nem rajtuk múlt, az egész egy merénylet volt a jó ízlés ellen...


2586 Edmond Dantes 2022-12-29 18:06:33 [Válasz erre: 2585 -zéta- 2022-12-29 12:51:24]

Köszönet, tényleg jó. Jó, mert érdekes és egyenes emberrel készített interjút egy alighanem jó újságíró. Hadd emeljek ki belőle egy kis szakaszt, mivel a dolog nekem is régi "Steckenpferd"-em. Mindenki találgathat, kinek szól. Azt én sem tudom, ki, melyik "bölcs színész"  mondta neki.

"Egy elég bölcs színész mondta egyszer Attilának: “színház az, amire a néző megveszi a jegyet.” Ez egy elég jó mondat. Alapos mondat. Komoly tapasztalatokon alapuló mondat.Súlyos évtizedeket, évszázadokat túlélt mondat. Azaz: nem kellene ingyen adni a jegyet, mert nem megy be a néző… Ki a fenét érdekel egy ingyen színház, pláne ha a kvalitásaival is gondok lehetnek."

És még egy: "Nem szerettem a főiskolát... Az osztályfőnököm nekem nem igazán volt fontos, nem is nagyon érdekelt." Idézet vége. Engem viszont érdekelt, ki volt az a bizonyos ofő. Nos: Békés András ...


2585 -zéta- 2022-12-29 12:51:24

"A színház az, amire a néző megveszi a jegyet..." - remek interjú Cserhalmi Györggyel...


2584 lujza 2022-12-05 01:27:35 [Válasz erre: 2583 Edmond Dantes 2022-12-04 13:23:02]

Ascher Tamást diktátornak nevezni - nem is tudom, hogy minősítsem. És biztos lesz, aki elhiszi. Ezek után kénytelen leszek megkeresni azt a Veiszer Alinda interjút.


2583 Edmond Dantes 2022-12-04 13:23:02

"Így átkozódik a hatalmát vesztett egykori színházi diktátor

Ascher Tamás, a bukott SZFE-rektor hosszabb videóinterjút adott. A hatalmát vesztett, utoljára a rendszerváltás környékén - azaz, jó harminc éve - sikeres színházrendező mondatai nemcsak azok számára lehetnek érdekesek, akiket érdekel a színház. Mondatai mögött az eltörlés-kultúra, a szélsőbaloldali gondolkodás agresszív kizárólagossága tökéletesen tetten érhető."

Erős idegzetűek és gyomrúak a fenti lead-et hasonló hangnemben folytató és magvas írást ide  kattintva olvashatják. Árulkodó, hogy az origo.hu-n megjelent csasztuskát pro forma Veiszer Alinda Ascher-interjúját boncolgató munkát nem a portál valamelyik színházi üdvöskéje, Szilléry Éva vagy Sztankay Ádám jegyzi: ún. szerkesztőségi írás, ORIGO-jelzettel.


2582 Búbánat 2022-11-28 23:10:27

Egy osztályban Rákosi Mátyás feleségével

MNO.hu – Ozsda Erika – 2022.11.27

"Díszítőként kezdte a szakmát a régi Nemzeti Színházban 1949-ben. Hatvankét éve dolgozik díszlettervezőként. Szinte az összes Shakespeare-, Moliere- és Goldoni-darabhoz készített tervet. A Hamlethez ötször, s mind különböző volt. Munkája során világhírű művészekkel barátkozott össze. Legendás a munkabírása és a feladatok iránti szenvedélye. Idén eddig öt színházi bemutatója volt. Közvetlen ember, tele energiával. A kilencvenéves Székely Lászlóval próbáltuk tartani az iramot."


2581 Edmond Dantes 2022-10-24 15:30:17 [Válasz erre: 2580 Edmond Dantes 2022-10-24 14:52:13]

Audiatur et altera pars (legalább itt, ha már az életben úgysem)

"Antall Józsefből higgadt hőst, Göncz Árpádból kártékony bohócot csinál a Blokád"

"A Blokád... kitalál egy antagonistát, aki akadályokat gördít a főszereplő útjába, aki mindig rosszkor kavar, rossz döntéseket hoz, és az érzelemmentes, higgadt hőssel szemben (Antall József - ED) ő dölyfös, szétszórt, néha egy kicsit infantilis, és talán nem is a saját akarata szerint cselekszik. Ezt a személyt pedig úgy hívják, Göncz Árpád." Teljes cikk telex.hu-n  itt.


2580 Edmond Dantes 2022-10-24 14:52:13

"Könyörtelenül lehullt a lepel Göncz Árpi bácsiról"

Neeem, ez nem politikai tárgyú bejegyzés, hanem karaktergyilkosság kritika egy (idézem) "hiánypótló, zseniális filmről".  Az írás hitelességét, a kritika elfogulatlanságát erősíti, hogy Felhévizy Félix jegyzi. Hogy ki ő vagy ki rejtőzik az álnév mögött? Aki tudja, súgja meg, bár mindegy is. S végül, de nem utolsósorban, "Magyarország a Blokád című filmet nevezte a 95. Oscar-versenyben a nemzetközi film kategóriában." Teljes cikk  mno.hu-n itt. Hajrá Magyarország, hajrá Blokád!


2579 lujza 2022-10-24 02:46:19 [Válasz erre: 2578 Edmond Dantes 2022-10-23 13:17:15]

Én mindenkinek ajánlanám a Káli holtakat, feltéve, hogy sikerül jegyet szereznie a Kamrába. A darab, a rendezés és a szereplők egyaránt frenetikusak.


2578 Edmond Dantes 2022-10-23 13:17:15 [Válasz erre: 2577 Edmond Dantes 2022-10-23 09:07:27]

Akit esetleg és ezek után még érdekli, itt  megnézhető, kik és mik nyerték idén a fránya szinikritikusok díjait. Már csak kegyeleti okokból -és mert magam is láttam-, legalább egyet hadd emeljek ki: a tragikusan fiatalon elhunyt Térey János utolsó alkotását, a Káli holtak c. regényét, aminek dramatizált változatát kifejezetten a mindinkább gyenge Katonának szánta, főszerepét kifejezetten Tasnádi Bencének ajánlotta, úgyszólván őrá írta. A produkció és Tasnádi is szédületes.


2577 Edmond Dantes 2022-10-23 09:07:27

"Párját ritkító bohóckodás a Katona József Színház körül

A baloldali színházi világ ünnepén, a "színikritikusok" díjátadóján a " színikritikusok" alaposan kitettek magukért. Másképpen: így még sohasem hízelegtek Máté Gábor egyébként köztudottan egyre gyengébb színvonalú előadásokat produkáló, a világ színi vérkeringéséből évek óta kínosan kiszorult színházának. De nézzük a részleteket." Az origo.hu írása  itt  olvasható.

PS Az írás a díjazott alkotók produkcióit nem címmel, hanem csupán 1. 2. 3. 4. sorszámmal közli, így nem tudhatjuk meg, hogy az "egyre gyengébb színvonalú előadások" közül vajon melyiket látta a tudósító. Azt viszont tudhatjuk, hogy (érdemi vagy bármilyen) kritikát Katona-produkcióról a jeltelen jeles portálon nem olvashattunk, csak ezt a sommásat ld. feljebb.


2575 Edmond Dantes 2022-10-15 09:11:09

"Egyetemisták napja a Nemzeti Színházban - Őszintén, kíváncsian": ezzel az örömteli címmel tudósít az origo.hu azzal kapcsolatban, hogy folynak már a Kaukázusi krétakör próbái. Nem, nem a free SZFE hallgatói voltak a vendégek, hanem -láss, csodát!- a Pázmány Péter Katolikus Egyetem diákjai. Bizonyára szorosan kapcsolódott valamely stúdiumukhoz ez a látogatás, Brecht szellemisége és a látogatás részét képező drámapedagógiai műhelyprogram és tömegesen szép számmal jelentkeztek is: a tudósítás szerint Vidnyánszky Attila előadását mintegy 70 diák hallgatta meg. (A hallgatói létszám 2013/14-ben 7910 volt./wiki) "A tapasztalatok azt mutatják, kíváncsiak lettek a Nemzeti Színház előadásaira." Azt hittem, már korábban is csapatostul tódultak a nemzet színházába, de mint az a cikkből kiderül, eddig egynegyedük "fordult meg" ott. Mármint -úgy tűnik- a kiválasztott 70 diák egynegyede. Hm...talán rossz helyről merített a NSz.. Teljes cikk  itt.


2574 Edmond Dantes 2022-09-21 14:06:20 [Válasz erre: 2572 joska141 2022-09-21 12:18:53]

Szeretek térképet és jegytérképet böngészni.Érdemes a mai Körhinta jegytérképére nézni (eladott tele zsöllye és balkon 1-3.sor):

https://jegymester.hu/production/50095/koerhinta/62003051

és a másik, október 31-ei Körhinta-előadáséra: 

https://jegymester.hu/production/50095/koerhinta/62003076


2573 Edmond Dantes 2022-09-21 12:35:01 [Válasz erre: 2572 joska141 2022-09-21 12:18:53]

Hja kérem, egy színházi olimpián minden másodperc számít/hat ;-)

Frissítés: ma van a magyar dráma napja. Az időzítés gyönyörű. (Bár meglehetaz év minden napja "magyar dráma napja".)


2572 joska141 2022-09-21 12:18:53 [Válasz erre: 2571 Edmond Dantes 2022-09-21 12:14:40]

Megelőzótt. Én 12 óra 16 perckor szerettem volna ugyanezt, ugyaninnen kitenni.


2571 Edmond Dantes 2022-09-21 12:14:40

Színház és politikamentes kultúra 1966-ban  2022-ben ..

"Miniszteri látogatás a Nemzeti Színházban

2022szeptember 15-én a budapesti Nemzeti Színházba látogatott Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter, Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár, valamint Pataki András művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkár, és találkoztak Vidnyánszky Attilával, a Nemzeti Színház vezérigazgatójával. Csák János miniszteri kinevezését követően a kulturális intézmények közül elsőként a Nemzeti Színházat kereste fel.

A miniszteri látogatás a Nemzeti Színházban zajló két próbafolyamatba való betekintéssel kezdődött. Rátóti Zoltán rendező (a Nemzeti Színház stratégiai igazgatója) az Ők tudják, mi a szerelem című Hubay Miklós-dráma szeptember 22-i premierjére, Avtandil Varzimasvili grúz rendező pedig A kaukázusi krétakör című Bertolt Brecht-darab október 14-i bemutatójára készül a teátrum színművészeivel.

A próbák után Csák János miniszter úr és delegációja megbeszélést tartott Vidnyánszky Attilával az európai uniós szankciós politika következtében várhatóan kialakuló intézményi nehézségekről. Megállapodtak, hogy a Nemzeti Színház a megnövekedett üzemeltetési költségek között is megőrzi a nemzeti kultúrában betöltött stratégiai szerepét. Miközben a teátrum megfelel a növekvő rezsiköltségek miatti takarékosság követelményeinek, továbbra is a törvény által előírt módon kiszolgálja nézőit. Miniszter úr biztosította Vidnyánszky Attilát, hogy a 2023-ban rendezendő nemzetközi Színházi Olimpiát a magyar kulturális kormányzat változatlanul támogatja." Forrás: nemzetiszinhaz.hu

PS Külön öröm, hogy addig is, amíg Bp. nem kapja meg a ... évi olimpiai játékok megrendezésének jogát, vigaszágon Színházi Olimpiát rendez ... a takarékosság jegyében és a "megnövekedett üzemeltetési költségek" ellenére között.


2570 Amalgám 2022-09-17 23:58:58

Talán képet adhat a kultúra, a kulturális turizmus és a lakosság kulturális felvevőerejének jelenlegi, járvány és gazdasági válság közbeni helyzetéről a világban az a hír, hogy New York-ban 35 év után leveszik a műsorról Az operaház fantomját. A produkció már nem tudja eltartani magát. Szász Tamás jelentése az origo.hu-n itt olvasható.


2569 Edmond Dantes 2022-09-15 08:03:07

Rátóti Zoltán (a SZFE rektora -ED) az új (sic!) SZFE-ről: Nyitott, befogadó, mindenki számára esélyt adó intézmény

"A Színház- és Filmművészeti Egyetemnek komoly múltja van. Van jelene is, hiszen kiválóan működik: akkreditált, rendezett, jogszerű, szabályos és transzparens. De van jövője is: folyamatosan épülnek például az intézmény nemzetközi kapcsolatai és az SZFE kiváló kapcsolatokat ápol a hazai és nemzetközi filmiparral is – egyebek mellett ezért is nem mindennapi karrier lehetősége várja az SZFE hallgatóit." - mondta Rátóti Zoltán, azt SZFE rektora az ünnepélyes tanévnyitón." Teljes cikk origo.hu-n  ide kattintva.


2568 Klára 2022-08-17 10:33:36 [Válasz erre: 2565 eszbe 2022-08-15 18:54:51]

Alapban helytelen! Minden magára valamit adó és édes anyanyelvünk alakulását szívén viselő tanár következetesen gyomlálja a nebulók fejéből ezeket a fordulatokat!


2567 eszbe 2022-08-17 01:49:28 [Válasz erre: 2566 macskás 2022-08-16 20:54:45]

Dehogynem. 


2566 macskás 2022-08-16 20:54:45 [Válasz erre: 2565 eszbe 2022-08-15 18:54:51]

Tamás befogadta az öthetes stb...

Nem lenne világosabb így?


2565 eszbe 2022-08-15 18:54:51 [Válasz erre: 2562 macskás 2022-08-14 23:22:25]

Igen, iskolai fogalmazások kedvelt formulája, az apja hároméves korában meghalt. Az a probléma, hogy igazából nem helytelen a használat, hiszen úgy is lehet érteni, ahogyan az író gondolta, csak nem teljesen egyértelmű, és félreértésekre adhat okot. Célszerűbb elkerülni a szófordulatot, de önmagában még nem helytelen.


2564 Edmond Dantes 2022-08-15 13:27:17 [Válasz erre: 2563 takatsa 2022-08-15 07:47:46]

"Világgá ment az ifj. Vidnyánszky Attila–Vecsei H. Miklós alkotópáros": apukát nem vitték magukkal?


2563 takatsa 2022-08-15 07:47:46

Egy nagyon érdekes cikk.


2562 macskás 2022-08-14 23:22:25

Újságírói szösszenet:

"Tamás öthetes korában fogadta be az elárvult kisrókát."

Öthetes koromban én nem voltam ilyen karitatív:)


2561 Edmond Dantes 2022-08-14 14:09:15 [Válasz erre: 2560 joska141 2022-08-14 09:28:09]

Az összművészet még teljesebb lenne, ha Rost Andrea debreceni hangversenyét a virágkarnevál napjára időzítik és mint Nedda a Bajazzókban (ami szerepe is volt), az egyik feldíszített kocsin énekelve tündökölt volna a karnevál útvonalán.


2560 joska141 2022-08-14 09:28:09

Már kezd megvalósulni Demeter Szilárd elképzelése az egyes művészeti ágakban szereplő személyek, szervezetek összevonásáról, egybeolvadásáról, itt például a Debreceni Virágkarnevál alkalmából:

https://szinhaz.online/az-szfe-es-a-nemzeti-szinhaz-is-viragkocsival-csatlakozik-a-viragkarnevalhoz/

Az idézett cikkben teljesen keveredik a Nemzeti Színház és az SZFE, az sem derül ki, hogy a Nemzeti Színház virágkocsijába rejtik-e az SZFE fiatalok a jövőnek szóló üzeneteiket.


2559 macskás 2022-08-13 22:00:21 [Válasz erre: 2550 Hangyász 2022-08-13 10:58:14]

...meg a köröm szakad be


2558 Hangyász 2022-08-13 16:15:43 [Válasz erre: 2553 macskás 2022-08-13 13:59:43]

Erről van szó. Az állítólagos újságírók műveletlenségük/igénytelenségük/tudatlanságuk miatt írnak így.


2557 Edmond Dantes 2022-08-13 15:35:46 [Válasz erre: 2556 fbcs 2022-08-13 15:15:30]

Idézet egy másik oldalról: "A kutatók szerint mindennapi életünk általában kiszámíthatóan telik, azonban sokszor megtörténik a váratlan: kihagy alvás közben a szívverésünk, hó esik áprilisban vagy beszakad a tőzsde, összeomlik a pénzpiac." Itt majd jobban fog másoknak is tetszeni, nemde? Meg  itt  is. Csak a "megfelelő" helyről kell idézni ;-)


2556 fbcs 2022-08-13 15:15:30 [Válasz erre: 2554 Klára 2022-08-13 14:06:42]

Szerintem meg éppen kreatív és találó - de ízlések és pofonok. Pár cikk a portfolióról (azért onnan, mert online gazdasági magazinok közül Magyarországon az az irányadó), ahol használják, de lehetne még rengeteget, más gazdasági portálokról. A jelenségre én nem tudok pontosabb szót (beesett, visszaesett, bezuhant, stb., de a beszakad kifejezőbb).

https://www.portfolio.hu/uzlet/20220513/beszakadt-a-twitter-elon-musk-nyugtatja-a-befektetoket-544759

https://www.portfolio.hu/uzlet/20220221/fekete-hetfo-a-magyar-tozsden-beszakadt-a-piac-527939

https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220802/brutalis-emelkedes-a-mutragyapiacon-beszakadt-az-ertekesites-559245
 

https://www.portfolio.hu/befektetes/20220613/eladasi-hullam-a-kriptopiacon-beszakadt-a-microstrategy-arfolyama-550285

https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220622/fontos-bejelentesre-keszulhet-joe-biden-beszakadt-az-olajar-552079


2555 takatsa 2022-08-13 14:26:10

Én nem beszakadok, hanem megszakadok - a röhögéstől.


2554 Klára 2022-08-13 14:06:42 [Válasz erre: 2551 fbcs 2022-08-13 13:50:18]

Sok mindent "szoktak csinálni" - pl. lopni, ittasan vezetni, verekedni, és még furcsább dolgokat is - ami nem erkölcsös, nem dícséretes, nem követendő, stb.  Ezen az alapon maholnap ezek is elfogadottak lesznek? A grafikon beszakadására is lehetne megfelelőbb kifejezést használni! Ez nyilván egy idegenből átvett szakzsargon gondolkodás nélküli tükörfordítása.


2553 macskás 2022-08-13 13:59:43 [Válasz erre: 2551 fbcs 2022-08-13 13:50:18]

Az még csak rendben van, hogy a héthöznapi szóhasználatban elfogadhatóak ezek a szavak, de kérem szépen, ne ez legyen az irányadó a sajtóban is.


2552 macskás 2022-08-13 13:57:54

2552


2551 fbcs 2022-08-13 13:50:18 [Válasz erre: 2550 Hangyász 2022-08-13 10:58:14]

Szokták így használni. Mint például beszakadt xy részvény árfolyama, beszakadt az új lakásépítések száma, stb. Nincs a beszakadt szó használatával itt semmi gond. Különben meg a nyelv nem romlik, hanem változik, alkalmazkodik. (Az, hogy a "beszakad" jelentése így változott, a grafikonokból ered: ha azon ábrázolja valaki a csökkenést, ott látható a meredek esés, amit szakadásnak is lehet nevezni)


2550 Hangyász 2022-08-13 10:58:14 [Válasz erre: 2546 joska141 2022-07-25 14:57:33]

Megint a nyelvrontás: A födém szakadt be, nem a felvett hallgatók száma. L. még berendel, bevéd. Tudatlan barmok!!!


2549 joska141 2022-08-05 07:28:39

Az elmúlt hetekben új szakaszához érkezett a Szinház és Filmművészeti Egyetem. Kinevezték Dr.Herczeg Tamást a SZFE Színházművészeti Intézet vezetőjének.

Ebből az alkalomból nyilatkozott az alábbi honlapon:

https://szfe.hu/hirek/herczeg-tamas-minden-kezdet-egyben-a-lehetosegek-tara/

A nyilatkozatából 2 mondatot szeretnék idézni és ezen a fórumon minden érdeklődő számára elérhetővé tenni:

„Meglátásom szerint a Színház- és Filmművészeti Egyetem vonatkozásában a struktúraváltás mellett fontos, hogy a színházi életünkben a tartalmi, esztétikai változások is szerepet kapjanak. Mindezek tudatában készülök az elkövetkezendő időszakra, azzal a felelőséggel, hogy a formai változások bonyolítása mellett a művészoktatás egyik legfontosabb feladata a tartalmi, esztétikai értékek képviselete.”

Most már minden világos a színházművészet vonatkozásában.


2548 joska141 2022-07-25 17:40:19 [Válasz erre: 2547 Edmond Dantes 2022-07-25 15:24:22]

Köszönöm az interjú belinkelését. Szerintem nagyon érdekes, egy-két esetben „tiszta vizet önt a pohárba”. Feltételezem a HVG újságírói nem olvasták, ami azért hiba volt. Ha olvasták volna, akkor nem írtak volna olyan mondatot, hogy „a Vidnyánszky Attila irányítása alá került Színház- és Filmművészeti Egyetem”.

Szarka Gábor kancellár úr szavaiból kiderül, hogy az egyetemet Rátóti Zoltán rektor irányítja, lényegében az ő megválasztása fejezte be az egész átalakítási folyamatot.

Ezt tükrözi, hogy az interjúban Vidnyánszky neve csak egyszer fordul elő, míg Rátóti Zoltán neve kétszer is elhangzik a 6 (!!!) portréfényképpel illusztrált kancellár úrtól, aki természetesen művészeti kérdésekbe nem szól bele, mint ahogy azt több alkalommal el is mondja.

Az természetesen nem művészeti kérdésekbe beleszólás, hogy a lényegében pénzügyi-adminisztratív funkciót ellátó kancellár mondja– idézem: „lehetőséget adunk azoknak a tehetségeknek is, akik eddig kevésbé tudtak kibontakozni ezen a pályán, mert mindenféle módon éreztették velük, hogy más az értékrendjük” Nem tisztázta a riporter, hogy ezekkel a „tehetségek”-kel valakik már a felvételi előtt vagy az új első évfolyamban „éreztették velük, hogy más az értékrendjük, és ezért kevésbé tudtak kibontakozni.”


2547 Edmond Dantes 2022-07-25 15:24:22 [Válasz erre: 2546 joska141 2022-07-25 14:57:33]

Ugyanez origo.hu egy korábbi olvasatában kész sikertörténet: "Elvesztette a budapesti álelit a kiváltságait." ld. pl. itt..


2546 joska141 2022-07-25 14:57:33

Mai cikk a 2022-2023-as tanévre felvett felsőoktatási hallgatókról:

https://hvg.hu/kultura/20220725_Beszakadt_az_SZFEre_felvettek_aranya_de_sok_mas_egyetem_is_veszitett_hallgatokat

A cikk egyik – nem szövegkörnyezetből kiragadott – bekezdés része a következő:

„sok intézmény jelentős veszteséget könyvelhet el e téren. A Vidnyánszky Attila irányítása alá került Színház- és Filmművészeti Egyetem például tavaly 130 hallgatóval indult neki a tanévnek, idén csupán 84-gyel fog. Azaz több, mint harmadával szakadt be a felvettek aránya.”

Legalábbis elgondolkodtató…


2545 Edmond Dantes 2022-07-22 11:58:37

"Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Szinetár szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszüntették az Ódry Színpadot, amit szintén fel kellett volna újítani." Teljes interjú Pepita Magazinban  itt.


2544 Hangyász 2022-07-21 12:00:43 [Válasz erre: 2543 Edmond Dantes 2022-07-20 16:11:02]

Mindjárt megszakad a szívem. A fivére meg hallgat a kies Umbriában?


2543 Edmond Dantes 2022-07-20 16:11:02

"Péterfy Bori: Ami most ránk vár, az már szinte a teljes kivégzés lehet

A másképp gondolkodás nem tűnik célravezetőnek, ha a színházak állami támogatásáról van szó – mondta a HVG-nek adott interjúban Péterfy Bori. Szerinte a helyzet azért is tragikus, mert nem lehet minden terhet a nézőkre tenni.

Ma művésznek lenni Magyarországon mentálisan szinte túlélhetetlen – mondta Péterfy Bori a HVG-ben megjelent interjújában. A színész-énekes többek között arról beszélt, hogy ő nem politizál, hanem alapvető emberi értékek mentén él és gondolkodik, és ha ez valakinek politizálás, azzal nem tud mit kezdeni.

Aki emiatt elfordul tőlünk, mint alkotóktól, az nem rólunk árulkodik.

Péterfy Bori szerint hosszú ideje zajló folyamat az, ami a színházakkal történik. Példaként említi Mundruczó Kornélt, aki hiába ért el nemzetközileg nagy sikereket, „mégis, ahelyett, hogy öröm és boldogság lenne a hazájának, hogy van társulata (a Proton Színház – a szerk.) egy világhírű rendezőnek, a színháza egy fillér támogatást sem kap.”

Péterfy szerint nem lehet minden terhet a nézőkre tenni, ugyanakkor hiába futnak telt házas előadásokkal ezek a színházak, így sem jönnek ki anyagilag, és nem tudnak már hova emelni jegyárat.

„A háború és az infláció miatt azért is szorongok, mert ami most ránk vár, az már szinte a teljes kivégzés lehet” – mondta." (Teljes interjú: HVG)


2542 Búbánat 2022-06-14 17:31:17

"Walter Rózsi modernista villája a Bajza utcában"

„Most először múzeumként született újjá egy pazar modern villa Budapesten”

VÁLASZ online.hu  - Zsuppán András -·2022.06.09

„Walter Rózsi operaénekesnő villája a Bajza utcában mai szemmel is lenyűgözően modern, elegáns ház. Fischer József alkotása évtizedekig kopott gyerekorvosi rendelőként szolgált, majd sokáig üresen állt. Gondos rekonstrukció után most a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ első elkészült egységeként nyílt meg az 1930-as évek modern lakóházépítészetét bemutató kiállítással. A magyar Bauhaus nagy korszakához méltó helyszín született.”


2541 Edmond Dantes 2022-05-30 15:22:55

Némi habozás után úgy döntöttem, nem a musical-topikba, hanem ebbe írom be véleményemet a vígszínházi Kabaré-előadásról, amivel azt a sajnálatos benyomásomat is szeretném hangsúlyozni, miszerint inkább egy betétdalokkal, táncbetétekkel bővített színházi előadást láttam, semmint azt, amire régebbi előadásokról és főleg a fim kapcsán emlékeztem: hogy a Kabaré egy musical, valamennyi prózai összekötő szöveggel. Színpadon először ezt a Kabarét láttam és halvány emlékeim szerint az Operettszínházban tényleg musicalt játszottak. Úgy tűnt, mintha az egészet a közönség és egyik-másik szereplő kedvéért turbózták föl -le?- hozzáírt prózai szövegekkel, viccekkel, szójátékokkal, de a turbózás inkább felhígított. A darabról nem írnék, úgyis mindenki ismeri vagy legalábbis azt hiszi, hogy ismeri, pedig pl. már a Broadway-n bemutatott musical és a belőle készült film is eltér egymástól. (Az ősbemutatón Frau Schneidert Kurt Weill felesége, az első Kocsma Jenny, Lotte Lenya játszotta.)

Úgy tűnik, a Vígszínház és a rendező, Béres Attila tökéletesen egymásra talált ebben a produkcióban, már amennyiben a biztonsági játék, kiszámítható rutin, bármilyen formabontó kísérlet hiánya felől vizsgálódunk. Unalomig ismert fogások: felvonás közben kigyúló nézőtéri fények, nézők közül felemelkedő, éneklő kisfiú, nézőtéren át-, ki-be járkáló színészek és hasonló attrakciók közepette köszönt be, mantrázza a Konferanszié unos-untalan: "Willkommen, bienvenue, welcome".  Pár áthallásos napi aktuális sem hiányzott.. A Víg és mindenkori igazgatóinak örök -talán igaz, talán hamis- ütőkártyája, miszerint nem lehet kockáztatni egy olyan színházban, ahol "minden este le kell ültetni ezer embert"; nos ezt a vezérlő csillagot követték ezúttal is az alkotók. Nem érheti kifogás a forgó díszletet (Czigler Balázs) és a jelmezeket (Tihanyi Ildi) sem, a táncok (Barta Dóra) azonban igencsak közepesek és valahogy keveselltem őket, nem csupán minőségben, hanem "kilóra" is, bár lehet, hogy ebben a minőségben ennyi is elég volt. A rengeteg próza okán csaknem statisztáló zenekart Mester Dávid irányította.

A rendezés láthatóan a Konferansziét helyezte az előadás fókuszába, ami egy, ahhoz megfelelő adottságokkal rendelkező művész esetén is véleményes: Seress Zoltán jó színész (és egykor jó szinidirektor volt), de sem személyisége, sem életkora, sem énekhangja, pontosabban utóbbinak a hiánya nem predesztinálja a szerepre, különösen ennyire a középpontba állítva. Etikátlan volna nevesítenem olyan, már szintén nem annyira fiatal kollégáját, aki bizony elvitte volna a hátán a darabot és ellopta volna a show-t a Sallyt alakító Dobó Enikőtől, aki számomra felfedezés. Hangban-játékban egyaránt meggyőző, sokszor emlékeztetett Liza Minnellire, (szerintem) anélkül, hogy konkrétan a nagy elődöt akarta volna utánozni. Betöltötte a színpadot, sőt a híres zárószámot ("What good is sitting alone in your room") a nézőtérre benyúló kifutón adta elő, emlékezetesen.Szívesen meghallgatnám, megnézném más zenés műben, minél messzebb a Szent István körúttól. A fiatal Brasch Bence érdektelen, külsőre öregecskedő-korpulens Cliff. Tutira bebiztosítandó a (törzs)közönségsikert, a rendezés úgyszólván párhuzamos főszereplővé emelte Fräulein Schneidert és Herr Schultzot, azaz Igó Évát és Kern Andrást. Még jól emlékszem a Csókos asszony egykori fergeteges sikerére ugyanitt, benne egyebek közt Igó Éva (és Méhes László) nagy "kiugrására" és Kern András kabinetalakítására. Igó most sem okozott csalódást, énekben és játékban is hiteles volt, Kern, a végtelenített (játszd-újra-) Sam/Woody Allen a számtalanszor látott manírokkal és/de énekhang nélkül hozta az "örök zsidó" zöldségkereskedő figuráját. A közönség pedig -kétli valaki?- tapsolt önfeledten.

A Kabaré akkor is, így is, örökké él, ahogyan zeneszerzője, a még mindig csak 95 éves John Kander és egykori filmes sztárjai, Minnelli, Joel Grey és Michael York is...

Kander-Ebb-Masteroff: Kabaré - Vígszínház, 2022. május 28.


2540 Edmond Dantes 2022-05-28 18:17:46

"Mindennél fontosabb, hogy józanok maradjunk - Vidnyánszky Attila a Mandinernek

Nem lehet egy kultúrát egészében és visszamenőleg büntetni és eltörölni, ez rossz emlékeket idéz — mondja Vidnyánszky Attila. A Nemzeti Színház igazgatója ugyanakkor nem vitatja Bán Teodóra döntését, korábban ő maga is lemondta az oroszok szereplését a MITEM nemzetközi színházi fesztiválon, provokációtól tartva. 

M: ...ön a koncert megtartása mellett döntött volna Bán Teodóra helyében? V.A.: Ebben a konkrét helyzetben én is hasonlóan tettem volna, mint ő, csakhogy én nem a konkrét helyzetre reagáltam, hanem az egész világon elharapódzó folyamattal kapcsolatban; az orosz kultúra eltörlésének szándékával szemben fejeztem ki nemtetszésemet. És ezt tenném bármely más kultúra eltörlésének szándéka kapcsán is." ... M: "A művészet soha nem állt és nem áll a politikán kívül – olvasható a (nagyköveti - ED) nyílt levélben. Ezt hogy kommentálná? V.A.: Ez így van. De mi a művészet felelőssége? Nem tudom, hová vezet az, ha egy kultúrát, egy ország minden polgárát kollektív módon kiközösítünk." Teljes interjú Mandineren itt.

Saját (ED) megjegyzésem: az a máshol,másoknál is megjelenő narratíva, miszerint (konkrétan) az orosz kultúra általános "eltörlése", "büntetése" stb. zajlik és ez egy "az egész világon elharapódzó folyamat" lenne: csúsztatás, terelés, összemosás, álhír. Miként Csehov, Prokofjev, Csajkovszkij, Puskin és az orosz nép nem/sem azonos az ország jelenlegi vezetésével.


2539 Edmond Dantes 2022-05-11 09:29:46
Mácsai Pál és Máté Gábor is nemet mondott a Vidnyánszky-féle Színházi Olimpiára

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója azt szeretné, ha az általuk koordinált 2023-as Színházi Olimpián minden hazai, illetve határon túli teátrum részt venne. A színházak többségével még tárgyalások zajlanak, a budapesti Katona József és Örkény István Színház igazgatója azonban az Index kérdésére a távolmaradás okairól beszélt: kemény szavak hangzottak el.

"...Vidnyánszky is elismerte, hogy vannak színházak, amelyek még nem döntöttek, és van, amelyik azt mondta, hogy inkább nem csatlakozik a Színházi Olimpiához, de reményét fejezte ki, hogy mire „oda jutunk”, már az összes színház részt fog benne venni. Ezzel együtt is szembetűnő volt, hogy a Nemzetin kívül egyetlen budapesti prózai kőszínház sem volt ott a kerekasztal-beszélgetésen." ... 

"De mi az a Színházi Olimpia? ...A nagyszabású fesztivál célja a világ minden tájáról érkező színházi alkotók közötti párbeszéd kialakítása. Magyarország a tizedik olimpiának ad otthont 2023 tavaszán-nyarán, Madách Imre születésének 200. évfordulóján. Ebben az évben rendezik meg tizedik alkalommal a drámaíróról elnevezett nemzetközi színházi fesztivált, a MITEM-et is – az olimpia keretein belül ... decemberben hivatalossá vált: 6,8 milliárd forintot fordít a kormány az eseményre ... Vidnyánszky ... szerint a korábbi Színházi Olimpiákhoz viszonyítva ez a költségvetés nem kiugró ... 2021 decemberében a Magyar Narancs a New York Timesra hivatkozva arról írt, hogy az eddigi legdrágább Színházi Olimpia a 2019-es szentpétervári volt, ami ráadásul fél évig tartott, és így került 10 millió dollárba, azaz – 2021-es árfolyamon számolva – nagyjából 3,24 milliárd forintba. A New York Times arra is kereste a választ, hogy ha az olimpia valóban olyan jelentős rendezvény, ahogy azt a szervezői állítják, akkor miért nem ismeri jóval szélesebb közönség, és miért nem taksálja jóval magasabbra a nemzetközi közvélemény is? A helyszínek között nem volt eddig egy nyugat-európai vagy tengerentúli sem... A Katonán és az Örkényen kívül "a Berliner Ensemble, Európa egyik meghatározó színházi műhelye Vidnyánszky kultúrpolitikai tevékenységét kifogásolva szakította meg a kapcsolatot a Nemzeti Színház nemzetközi fesztiváljával, a MITEM-mel, és a Nemzeti vezérigazgatójának szándékai ellenére egyelőre nem szerepelnek a tervezett programban." ...

"Hiába szeretné tehát Vidnyánszky Attila, hogy a valóban sok érdekes, értékes és izgalmas hazai és külföldi produkció mellett azok is jelen legyenek, akikkel az elmúlt években politikai csatát vívott, erre a párbeszédre, úgy tűnik, már nincs lehetőség. Pedig mindez méltó lezárása lehetne második ötéves színházigazgatói ciklusának, ami éppen 2023-ban jár le, ugyanis azt rebesgetik, hogy harmadszor már nem pályázza meg a Nemzeti Színház vezérigazgatói székét: a Színházi Olimpia lenne az utolsó nagy dobása." Máté Gábor, Mácsai Pál és a Berliner Ensemble vezérigazgatójának nyilatkozata és a teljes írás index.hu-n itt.


2538 Edmond Dantes 2022-04-12 13:40:09 [Válasz erre: 2537 Búbánat 2022-04-12 13:06:03]

"Tudomásul kell azonban venni, hogy már nem vagyok pártpolitikus.." <---->"Főigazgatói klubot gründol a fideszes intézményvezetőknek" ...






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.