Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

2626 Búbánat 2023-02-14 20:01:11 [Válasz erre: 2625 Búbánat 2023-02-14 18:42:39]
Marthaler örömtelen „Giuditta” Münchenben

/Operetta Research Center – Manuel Brug – 2021. december 20./

„Ezért döntött úgy a 'Regiteam', hogy Lehár utolsó operettjét olyan „projektté” alakítja, amelyben az eredeti zene csak 50 százaléka maradt meg. A kotta ilyen átrendezése azért lehetséges, mert a szerzői jog nemrégiben lejárt.

Ez a tehetetlen 50 százalék, minden zseniális giccsével és egzotizmusával, forrón csókolózó ajkakkal és a szerelemtől megfulladt tengerrel most „lelepleződött”. Hogyan? A Hitler kedvenc zeneszerzőjénél politikailag kevésbé „sérült” kortársak „kiváló minőségű” zenéjének beillesztésével olyan emberek, mint Ullmann, Schönberg, Berg, Bartók, Sosztakovics, Eisler, Stravinsky, Korngold és Krenek.”


2625 Búbánat 2023-02-14 18:42:39

 Lehár Ferenc utolsó, nagylélegzetű, operai nívójú és „szomorúvégű” Giudittáját – Christoph Marthaler botrányos (meg nem értett?)  rendezésében - újra játssza a müncheni Bayerische Staatsoper: 2023. február 15-én, 18-án és 21-én.

Hogy miért nem az „Operett...” topikba teszem be ezt a bejegyzést? Kiderül az alábbi két cikket jegyző szerkesztő, dramaturg, műfordító, forgatókönyvíró Cseicsner Otília előzetes írásából illetve a Színház.Net oldalon megjelentetett korábbi kritikájából. 

Előzetesen, ez a videomontázs a Giuditta új produkciója színpadra állításának kulisszái mögé enged bepillantást. Christophe Marthaler rendező és dramaturgja, Malte Ubenauf gondolatai a színpadra állítás koncepcióját fejtegetik, emellett Titus Engel karmester a felhasznált „idegen” zenei anyagról ad áttekintést: Viktor Ullmann vagy Arnold Schönberg műveivel a maga korának kontextusába helyezi Lehár eredeti kompozícióját. Ödön von Horváthtól prózai idézetek kerülnek be a zenék közé.

Giuditta – Christoph Marthaler Lehár Ferenc művet rendez a Bajor Operaházban!

/Szinhaz.online – 2021. december 11. – Cseicsner Otília/

Lehár Ferenc: Giuditta – Christoph Marthaler és Malte Ubenauf változatában - Trailer

CSEICSNER OTÍLIA: NYOMOKBAN LEHÁR

Lehár Ferenc: Giuditta – Bayerische Staatsoper

/SZÍNHÁZ.NET - 2022-01-18/

Ebből a  kritikából idézek részleteket:

 A premier előtti operabeavató óta lehetett sejteni, hogy a Bajor Állami Operaház bemutatója csak nyomokban tartalmaz majd Lehárt: ha tudjuk, hogy Lehár nagyoperettjeiben maximum húsz szám van, és azt halljuk, hogy tizennégy zeneszerzőtől kölcsönzött betéteket illesztettek be, igazán örülhetünk, ha egyáltalán elhangoznak a jól ismert slágerek ebből a Magyarországon az 1934-es bemutató óta (!) nem játszott utolsó Lehár-műből.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a librettóba sikerült beilleszteni Ödön von Horváth Sladek, avagy a fekete véderő katonája című (magyarul még nem olvasható) művét is, amely a versailles-i békeszerződésbe bele nem nyugvó földalatti félkatonai mozgalmakról szól, erősödik a benyomás, hogy a müncheni intézmény új vezetője, Serge Dorny intendáns, nemcsak a májusra meghirdetett Ja, Mai! (Igen, május) fesztivál[1] keretében törekedik arra, hogy a kortárs zenés színházat összehozza más műfajokkal és művészeti formákkal, amilyen a prózai színház (Sprechtheater), a képzőművészet vagy a tánc.”

[...] „Marthaler ugyanis már a nyitány elé beilleszti Ödön von Horváthot: a harmincas évek letisztult vonalú, tágas és világos, ám rézgálic-zöldre meszelt art deco kultúrházába (látvány: Anna Viebrock) bemasírozó katonák a demokrácia csődjéről és a megoldást jelentő diktatúráról értekeznek (dramaturg: Malte Ubenauf és Katharina Ortmann).

[...] „A jelenünkkel összecsengő politikai eszmefuttatás (demokrácia vs. diktatúra) után inti be a bemutatót vezénylő Titus Engel a nyitányt, és ez a gazdagon hangszerelt, áradó lehári muzsika azonnal kontrasztba kerül a prózai jelenettel, még akkor is, ha a katonák között ott találjuk Octaviót (Daniel Behle)”

[...] „Nem csoda, hogy a Giuditta leghíresebb számát (Meine Lippen sie küssen so heiß, No. 16) alig nyugtázza a közönség: Marthaler úgy vezeti fel, hogy előtte a katonatárs Antonio (Jochen Schmeckennecher) Az öngyilkosságról énekel, és közben a két narancssárga ruhás lány clownként vonaglik az előszínpadon.

„Marthaler koncepciója nem elégszik meg az énekes számok beillesztésével, négy zenekari mű is bekerül az előadásba: Bartók, Stravinszkij, és Sosztakovics zenéi helyettesítik a felvonásközi zenéket (finaletto, intermezzo, polonéz, előjáték)..Mindez időnként olyan benyomást kelt, mint amikor különböző hangi rétegeket illesztünk egymás fölé, és a layer-ek (egy darabig) egymás alatt szólnak. Egy ponton meggyőződésem volt, hogy a zenekari árokban mást játszanak elöl, mint hátul – talán nem így történt, ám Titus Engel nagyon finoman keverte a számok arányait, és zeneileg sikerült összefésülni a Lehárt tágabb kontextusba helyezni kívánó montázst, vagy ha egy DJ-ktől kölcsönzött szóval nevezzük: mixet.[11]

[...] „Marthaler rendezésében a földalatti mozgalomhoz csatlakozó férfi fél, hogy a kedvese elárulja őket, ezért a második felvonás tizedik percében a társaival közösen megölik őt. Ez a fordulat merőben szokatlan egy operettben. Sorra kimaradnak a szubrett-táncoskomikus pár számai is (No. 2., 9., 15.), az évekkel később játszódó fináléban pedig már Lehárnál sem szerepeltek (ami egyébként Marthalernél el sem hangzik). A szerelmi duettet (No. 7.) ugyan elénekelhetik – Avemo gazdag koloratúrája harmonikusan kapcsolódik Kohlhepp szólamához. Kár, hogy nekik ebből az operettből ennyi jutott.[6] A kimaradó operettslágerek helyett hangoznak el Eisler, Ullmann, Berg, Schönberg, Krenek, Korngold műveiből kölcsönzött dalok, operarészletek a Horváthtól kölcsönzött cselekményszálba illesztve[7].”

Láz című dalt Lehár az első világháborúban megsebesült öccse betegágya mellett írta, a dal lírai énje csak álmodni és felejteni akar, így a szituációt tekintve kicsit meglepő a makkegészéges katonát adó Kohlhepp előadásában, de zeneileg tökéletes és ez az előadás egyik zenei csúcspontja. A másik a megölt Anna és gyilkosa által előadott részlet, a Glück, das mir verblieb Korngold: „A halott város” c. operájából, mely egyébként az operaház repertoárján van Simon Stone-rendezésében (ezúttal nem használ üvegfalat a leporellószerűen hajtogatható díszletben)[8] és közvetlenül a premier előtt került műsorra, így sokaknak ismerős lehetett. A lehári duett (No. 15.) helyett hangzik el, és Anna holttestét a „A halál minket el nem választ” sorokra viszik ki. A Korngold-mű kontextusából lesz érthető az is, hogy a halott asszony miért szólal meg az adott szituációban, ily módon a dramaturgia nemcsak egy zenei betétet illeszt be, hanem annak egész kontextusát átemeli a Lehár-műbe, bízva abban, hogy a bérletes közönségben ez összecseng az előző héten látott másik operával. Avemo és Kohlhepp kiállja az összeméretést Elena Guseva és Klaus Florian Vogt alakításával is: ez az egyetlen szám a premieren egyébként, amelyet a közönség hangosan ünnepel."

[...] „Árulkodó jel volt, hogy a bemutató előtti hetekben Káli Gábor beteget jelentett, így a svájci Titus Engel vette át a karmesteri pálcát[16]. Ne felejtsük el, amire Orbán Eszter a Radnai Annamária Emlékkonferencián felhívta a figyelmet: az operában a húzás „joga” a prózai színházzal ellentétben a karmesteré (a rendezővel, dramaturggal egyeztetve), és az övé a főpróbahét is, így ott nagyon kicsi a rendező mozgástere.[17] Ha ebben az időszakban a pultban változás van, az a rendezői koncepciót is érintheti – vagy fordítva, a markáns rendezői koncepció indukálhatja a karmesteri visszalépést. Pandémiás időszakban persze bármi előfordulhat, a Bécsi Állami Operaház például a sikeres kontaktkutatás eredményeképpen törölte az újév előadásait január 5-éig, és pandémián kívül is: Káli Gábor nem olyan régen éppen Fischer Iván helyére ugrott be a Müpában.[18] Mindenesetre az előadás alapján nem találom meglepőnek a karmesterváltást.”

[...] „Serge Dorny a különböző művészeti területek összekapcsolását, kortársi szemléletet, a zenés színház jelenbe helyezését tűzte ki célul. Ugyan a Giudittában a színlap nem tüntet fel koreográfust, de a zenés színház elegyítése a prózai színházzal kétségtelenül megtörtént Christoph Marthaler rendezésében. Hogy miért éppen Lehárra esett a választás? Nem derül ki az előzetesen kiadott információs anyagokból sem, de talán inkább az intendáns koncepciójába illeszkedően esett erre a maga korában rendkívül sikeres, ám ma már alig játszott műre a választás, miszerint az évad első felének bemutatói a 20. század első felét mutassák be.”

[...] „Marthaler kísérlete kudarcot vallott: a müncheni premierközönség ezt hangosan fejezte ki. Tudnak disztingválni, az énekeseket hangos Bravi! éltette. Csak a rendező és csapatának tartogatják a nemtetszés-nyilvánítást. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a lábukkal verik a padlót és közben teli torokból ordítják, hogy Bú! Ha kényszerből nem negyedházzal megy a bemutató, orkánként söpri el a marthaleri teamet. Marthaler egyenes derékkal, megértő mosollyal, alkotótársaival összekapaszkodva hunyorog a fényben. Nem viselkedi ki: viseli a kudarcot. Az este legszínházibb pillanata ez.” [...] 


2624 Búbánat 2023-01-31 11:21:22
Az építész, aki nekiállt a Budavári Palota rekonstrukciójának – Gutowski Roberttel beszélgettünk

Mandiner.hu - 2023. január 30. 15:54

„Szent István királyunk ezeréves örökségében élünk, építészóriások nyomába szegődünk” – vallja Gutowski Robert. Hazánk egyik meghatározó építészével beszélgettünk a Budavári Palota nagyszabású rekonstrukciójának kihívásairól, valamint eddigi pályafutásáról és nézeteiről!”

Írta: Móré Levente


2623 Hangyászsün 2023-01-27 10:41:49 [Válasz erre: 2621 lujza 2023-01-27 01:23:56]
Én a) mazochizmusból néztem meg; b) igazolni akartam előítéleteimet, megnézetlenül pedig legfeljebb bárgyú amerikai tinivígjátékokról és egyéb hollywoodi melléktermékekről, meg úgy általában a popszemétről nyilvánítok véleményt.

2622 Hangyászsün 2023-01-27 10:15:04 [Válasz erre: 2621 lujza 2023-01-27 01:23:56]
Magam is olvastam a kritikát. Abban egyetértek vele, hogy ez a produkció pocsék, viszont én máshová helyezném a hangsúlyt. Az, hogy Petőfi 180 éves "szövege" nehezen érthető a mai olvasóknak, főleg a bugyuta képregényeket és popszemetet fogyasztó ifjaknak, nem a költőnek róható fel. Én kb. így kifogásoltam volna: https://24.hu/kultura/2023/01/24/a-helyseg-kalapacsa-film-kritika-mtva-mediaklikk/ - persze ezzel a kritikával sem 100%-ban osztozom vele.

2621 lujza 2023-01-27 01:23:56 [Válasz erre: 2620 Hangyászsün 2023-01-26 16:31:32]
https://nlc.hu/szabadido/20230123/a-helyseg-kalapacsa-tevefilm-kritika-petofi-emlekev/?fbclid=IwAR0HBCiATI1aGTHafrfTd9qTiGLBWmDzM0lA_vg1RgLcbJc-OrbuoZFzy_4
Eszembe nem jutott volna megnézni, és milyen jól tettem! Valaha gimnazistaként tetszett a Zsurzs Éva-féle változat.

2620 Hangyászsün 2023-01-26 16:31:32
Az Aranybulla után itt a következő magyar "szuperprodukció": A helység kalapácsa. A T. Hölgyek/Urak hogyan vélekednek erről, miután állítólag zenei betétei is vannak? Megnyugtatásul: Tízes skálán egyest adnék rá.

2619 lenszkij 2023-01-13 19:22:35 [Válasz erre: 2617 lenszkij 2023-01-12 11:16:51]

Koncz, Müpa: ELKELT.


2618 Hangyász 2023-01-12 12:08:34 [Válasz erre: 2615 Edmond Dantes 2023-01-12 10:46:37]

Engedékeny vagyok, szegény gépírókisasszony! :O((( A klasszikus bulvárdarabokkal/ régi hollywoodi filmekkel ellentétben őt nem veszi feleségül a délceg ifjú vezérigazgató.


2617 lenszkij 2023-01-12 11:16:51

Eladó egy db jegy Koncz Zsuzsa 2023.01.24-i Müpás koncertjére egyéb elfoglaltság miatt. 15. sor, 12.900 Ft. Érdeklődni: matraijeno kukac gmail pont com


2616 Edmond Dantes 2023-01-12 10:47:25

Talán nem túlzás, hogy Bíró Bence, aki dramaturgként, fordítóként már letette a névjegyét, első saját színművével berobban/t a hazai színházi és irodalmi szcénába. A nemrég bemutatott magyartenger (sic!) emlékezetem óta a legkacagtatóbb magyar komédia, sőt: olykor, nem ritkán burleszk. Valahol kicsit egy -emlékezetesen nagyszerű- Adáshibába oltott Pintérbéla vagy mi a bánat plusz egy csipet dán Az ünnep, hangvétele mégis egyéni, friss, őszinte, ...khm... olykor (?) trágár. Az ember megszakad a röhögéstől, aztán egyszer csak rájön, miken is röhögött akkorákat és elakad a lélegzete, ahogyan a szédületesen száguldó, bár nem túl sok cselekmény és a szélsebesen beszélő színészek is meg-megállnak egy-egy pillanatra és kitör a mindennél hatásosabb generálpauza: lélegzet hallhatóan visszafojtva. Korunk és hazánk legsúlyosabban feszítő bajain, pontosabban, azok gyilkos, egyben együtt érző kifigurázásán mulatunk ... szenvedünk. Legalábbis számomra így, ez jött át. A szerző annyit zsúfolt bele a kétrészes magyartenger-be, hogy az a tenger-tó már-már kiönt. Bíró Bence úgyszólván teljes kór- és körkép listát nyújt át mindarról, ami ma Magyarországon fontos vagy fontosnak kellene lennie; mindarról, ami nyomaszt/ó, de félresöprik, -söpörjük, tereljük-terelik, elhazudjuk-elhazudják. Nem csináljuk, amit kellene: nem foglalkozunk vele vagy nem úgy, nem oldjuk meg vagy nem úgy, max. beszélünk róla oszt' jónapot. Nem sorolom fel, mi minden kerül itt terítékre, szó szerint, -mert egy nagy családi-ünnepi ebéddel indul a burleszk & dramedy- és átvitt értelemben. Egy nyaraló a Balatonnál és egy család: nagypapa, nagymama, három középkorúba hajló gyermek, kettő nős, egy hajadon és az egyikük fia, azaz egy fiúunoka (Szécsi Bence)  meg a párja (Fehér Tibor). Utóbbi szintén fiú, enyhítő (?) körülmény, hogy Erdélyből való sorozatsztár és hazaszerető magyar. Mindkét ifjonc színész, de mint később kiderül, e tekintetben még sincsenek egy platformon, különben igen. A nagymama még kezdés előtt kiesik a forgalomból: rosszulléte miatt az idősebbik fiú a siófoki kórházba vitte. Helyette betoppan majd Svájcban élő nővére, a bölcs megmondó, svájciul józan és biztonságos életét élő Ibolya (Szabó Éva). Meg egy sármos-negédes telek-szomszéd (Ódor Kristóf), aki hát kavart  vagy kavarni próbált már 1-2 jelenlévővel. A demens(nek látszó) kerekesszékes nagypapa (Papp János) egész nap a tévé előtt ül (Adáshiba!), egy-egy felhorgadása, mondata arra utal: inkább csak bebújik a demens-álarc mögé a világ és családja elől. A nagyobbik fia (Schmied Zoltán) vállalkozó, váltakozó sikerrel, most éppen csődközelben és neje, aki akarnok és hisztis (Pálfi Kata); az öccs (Rada Bálint) történelemtanár, igazi mélymagyar, annak ismert attribútumaival, csakúgy mint babájába bújó hitvese (Földes Eszter). A húg, Pati (Balsai Móni remeklésében) sokszori sikertelen lombik-próbálkozás után örökbe fogadna egy hároméves kislányt, Jessicát ... igen, cigányt. Akár ebbe a családba is. Ötlete nem arat osztatlan sikert. Még osztott sikert sem túlzottan. A nyaralót, ami a hetvenes évek balatoni retróját idézi, (díszlet: Alföldi Róbert, jelmez: Kálmán Eszter), eladnák; ki is tör egyből a szokásos családi marakodás: kinek mekkora a részesedése a házban. 24 óra leforgása alatt mindenki összevész úgyszólván mindenkivel, hogy végül azért valahogy csak-csak elrendeződjenek a dolgok, ahogy az egy családban szokás. Mert a család: az család és a család az  s z e n t: papa, mama, gyerekek, csupa szív, szeretet (Mézga-család). Alföldi Róbert -ott volt az aznapi, sokadik előadáson is- pörgősen rendezi egységes ensemble-ba  pörgősen beszélő színészeit, cselekményvezetése olyan tiszta és egyenes, mint a felvitt nyersanyag. Szükségtelen nagy sikert jósolni a darabnak, a nagy siker máris megvan. A Centrál Színház figyelemreméltóan szerkeszti repertoárját és kever be (magánszínház!) pénzt hozó bulvárdarabjai közé egyre inkább igényes fél- és egész klasszikusokat és kortárs hazai(aka)t..Riszpekt

PS Eljátszottam a gondolattal, mi lenne, ha a magyartenger a Nemzetiben vagy éppenséggel a szomszédos Újszínházban jelenne meg? Nos, némi dramaturgiai ügyességgel-igazítással és a Nemzet Főrendezőjének vagy újszínházas kollégájának színpadra álmodott verziója amott meg amott is dörgő tapsokat kaphatna, mint emitt ..180 fokban eltérő hangsúllyal és ízlésvilággal.

Bíró Bence: magyartenger - Centrál Színház, 2023. január 8.


2615 Edmond Dantes 2023-01-12 10:46:37 [Válasz erre: 2614 Hangyász 2023-01-11 22:38:52]

off A portás nélkülözhetetlen. Ő tartóztat fel "ott" illetékesen illetéktelenül bemenni szándékozókat. Pl. ogy. képviselőket. Aztán más közeg tartóztat olykor le ... másokat.


2614 Hangyász 2023-01-11 22:38:52 [Válasz erre: 2613 Edmond Dantes 2023-01-11 13:42:39]

Állapodjunk meg a portásban, jó?


2613 Edmond Dantes 2023-01-11 13:42:39 [Válasz erre: 2612 Hangyász 2023-01-11 10:59:53]

off Na persze, kirúgnak. Max. a gépíró kislányt, aki a szöveget írta. Őt azért sajnálnám.


2612 Hangyász 2023-01-11 10:59:53 [Válasz erre: 2611 Edmond Dantes 2023-01-10 22:31:04]

A hírszerkesztő vagy a bemondó R. Kálmánon. Várjuk ki, hátha szép csendben kirúgnak onnan valakit, ami a szándék ellenére kiszivárog.


2611 Edmond Dantes 2023-01-10 22:31:04 [Válasz erre: 2608 Hangyász 2023-01-09 19:43:59]

Ki kin állt volna bosszút? A közmédia Rákay Kálmánon? Vagy Ii. Andráson? Leginkább talán még Idán ;-)


2610 Edmond Dantes 2023-01-10 22:29:17 [Válasz erre: 2609 lujza 2023-01-09 23:55:21]

jönjönjön :-)


2609 lujza 2023-01-09 23:55:21 [Válasz erre: 2606 Edmond Dantes 2023-01-09 15:55:36]

Sodró Eliza mindig, mindenben jó. És mi a másik előadás?


2608 Hangyász 2023-01-09 19:43:59 [Válasz erre: 2604 Edmond Dantes 2023-01-08 15:34:45]

Nem tudom eldönteni, hogy ez szándékos - és jogos! - bosszú volt-e, avagy a szokásos magyar trehányság, netán tudatlanság.


2607 Hangyász 2023-01-09 19:16:13 [Válasz erre: 2605 Búbánat 2023-01-08 23:03:30]

Köszönöm, ezt gondosan meghallgatom/nézem.


2606 Edmond Dantes 2023-01-09 15:55:36

Két színházi előadásról tartozom beszámolóval nyájas netán nyájatlan fórumtársaimnak. Szilveszterkor a Truman Capote kisregényéből készült Álom luxuskivitelben című színdarabot láttam. Sokan emlékezhetnek még a magyarul azonos címmel és jó régen vetített filmre, Audrey Hepburnnel a főszerepben. Én már csak arra a jelenetre emlékszem, amikor Hepburn azaz Holly a Tiffany's new yorki, 5th Avenue-i áruházának kirakata előtt áll és persze a film híres slágere, a Moon River is  máig "megvan". Tudvalévő, hogy a film cselekménye valamelyest, "hollywoodi" befejezése teljesen eltér Capote opuszától. Ellenben Richard Greenberg színpadi adaptációja, amit 2013-ban a Broadway számára készített, híven követi a kisregényt és szellemiségét. Ez utóbbi adaptáció látható Pesten is, a Radnóti Színházban. Holly Golightly vidéki lány, egy manhattani szerényke lakáskát bérel (a kis tér sikerült díszlete/i Khell Csörszt dicséri/k) és gazdag pasasokat húz le kisebb összegekkel. Nem igazán prosti ő, maga Capote "amerikai gésaként" írja le hősnőjét. Megismerkedik a szomszédban lakó Freddel -a regényben csupán "Narrátor"- aki íróként próbál csekély vagy semmilyen sikerrel érvényesülni. Kettejük különös barátsága -nem szerelme!- körül zajlanak a történések, közben előkerül "Doc", aki, mint kiderül, évekkel korábban feleségül vette Hollyt és most visszavinné a vidéki farmra, ahonnan a lány évekkel ezelőtt megszökött előle (is). A Radnóti jó érzékkel hozta ki ezt a darabot, de talán kevésbé jó érzékkel bízta a rendezést a sokszor, sok helyen felbukkanó Valló Péterre. Fő érdeme, hogy hagyja színészeit játszani, ami elsősorban a főszereplő, az ismét nagyszerű Sodró Eliza játékát teszi emlékezetessé. Száz ruhában (jelmez: Kálmán Eszter) és ezer színben csillog, hódít, szenved, őrjöng: remekel. Partnere, a való életben is párja, Rusznák András kevésbé tetszett, mint korábbi alakításaiban. A sok narrációban elég szürkének éreztem, ami néha az előadás lendületét is megtörte és mint Fred is elhalványult partnere vakító fényében. Bravúros beugrással mentette meg az estét László Zsolt, aki a megbetegedett Schneider Zoltán kettős-hármas szerepét vette át aznap; a szöveget részben a szövegkönyvből olvasva. Az előadás előtt Kováts Adél igazgató kérte mindenki megértését, amit a közönség és a kollégák a végén közös tapssal köszöntek meg a művésznek. Bálint András, Nagy Márk, Baki Dániel, Martin Márta, Sas Zoltán e.h. és Berényi Nóra Blanka alakította a többi és többes szerepeket, utóbbi még a koreográfiát is jegyezte.  

Capote-Greenberg: Álom luxuskivitelben - Radnóti Színház 2022 Szilveszterén


2605 Búbánat 2023-01-08 23:03:30 [Válasz erre: 2604 Edmond Dantes 2023-01-08 15:34:45]

Pocsék, vagy mesteri? – 1222 Aranybulla

/The Reelcrew/  - YouTube


2604 Edmond Dantes 2023-01-08 15:34:45 [Válasz erre: 2603 Hangyász 2023-01-08 11:19:44]

Ferenc pápa szavaival: "ki vagyok én, hogy megítéljem őt?" Inkább idézem a nálamnál illetékesebb, a sorozatot megrendelő MTVA egyik műsorában elhangzott felkonferálást-laudációt: "Az irodalmi klasszikus ezúttal modernebb köntösben, de korhű, részletgazdag látványvilággal és nagyszerű alakításokkal mutatta be a fordulatos szerelmi történetet.” Igen, mindez az Aranybulla-sorozatról. ("Félre": valaki "ott" összekutyulta az Aranybulla-felkonfot Gárdonyi Géza Ida regénye új TV-változatának ajánlásával, ami tényleg jó volt..)


2603 Hangyász 2023-01-08 11:19:44 [Válasz erre: 2586 Edmond Dantes 2022-12-29 18:06:33]

Az Aranybul(l)áról nem tudatod a véleményedet?


2602 Klára 2023-01-04 11:06:47 [Válasz erre: 2601 Hangyász 2023-01-04 09:01:12]

Én csak a Borítóképet csodáltam meg. Nekem az is elég! -)


2601 Hangyász 2023-01-04 09:01:12 [Válasz erre: 2598 joska141 2023-01-03 22:18:22]

https://index.hu/kultur/2023/01/02/maga-zoltan-ujev-koncert-zene/

Avagy van az a pénz, amiért korpás lesz az ember haja. Az ingyenjegyes tanarakról egy szó sincs?


2600 eszbe 2023-01-04 09:00:29 [Válasz erre: 2599 -zéta- 2023-01-03 23:42:04]

Valamit?

Mindent.

De minimum az írás tárgyát...


2599 -zéta- 2023-01-03 23:42:04 [Válasz erre: 2598 joska141 2023-01-03 22:18:22]

Valamit nagyon elronthattam...


2598 joska141 2023-01-03 22:18:22 [Válasz erre: 2594 Edmond Dantes 2023-01-02 21:55:40]

A Magyar Nemzet című napilap terjedelmes, 1.271 szavas, beszámolót közöl a Momus fórumain különböző hangsúlyokkal már említett újévi Mága Zoltán koncertről:

https://magyarnemzet.hu/sztarvilag/2023/01/telthazas-koncerttel-koszontotte-maga-zoltan-az-uj-evet

A Word szövegszámláló funkcióját felhasználva a koncert ismertetőjében döntően a következő szavak fordulnak elő:

Díj, díjas, díjaszott, kitüntetett és hasonló: 48 szó,

Koncert: 29 szó,

Hazaszeretet, béke, háború: 22 szó,

Mága Zoltán és családtagjai: 19 szó.

Összehasonlításként, véletlenszerűen kiválasztva: a Momus címoldalán levő szegedi Denevér kritika „csak” 987 szó és az előzőekben felsorolt szavakból egy sem szerepel benne.

Érdekesség: Mága Zoltán koncertismertetőjében a „Szeged” szó is megtalálható. "A szegedi gyermekklinika részére felajánlott orvosi műszert Kiss-Rigó László szeged-csanád (egyházmegyei/vármegye)i püspök vette át."


2597 Heiner Lajos 2023-01-03 19:26:36 [Válasz erre: 2596 -zéta- 2023-01-03 14:53:17]

Jövőre Győzike lesz a penzum, mint most kiderült.


2596 -zéta- 2023-01-03 14:53:17 [Válasz erre: 2595 eszbe 2023-01-02 22:28:55]

Lehet, hogy jövőre már kötelező lesz Nektek is... :-)


2595 eszbe 2023-01-02 22:28:55 [Válasz erre: 2593 -zéta- 2023-01-02 21:29:03]

Sajnos, nem sajnos, nem KLIK fenntartású a munkahelyem, ezért aztán esélyem nem volt efféle úri mulatságokra.

Így be kellett érnem a már emlegetett kettővel, amelyeket hosszú ideig fogok még emlegetni, és igen, fizettem érte. 


2594 Edmond Dantes 2023-01-02 21:55:40 [Válasz erre: 2593 -zéta- 2023-01-02 21:29:03]

Én jelentkezem, úgyis van be nem váltott kisorsolásom. Szerzel legközelebbre? ;-)


2593 -zéta- 2023-01-02 21:29:03 [Válasz erre: 2591 eszbe 2023-01-01 16:24:11]

Így jár, aki nem jelentkezik Mága-jegyekért, fogadjunk, hogy ezért még fizettél is...:-)


2592 Hangyász 2023-01-02 10:01:59 [Válasz erre: 2591 eszbe 2023-01-01 16:24:11]

JAJJJ!!!


2591 eszbe 2023-01-01 16:24:11 [Válasz erre: 2590 Hangyász 2022-12-31 10:15:51]

Tegnap meg cirkuszban voltunk szintén nem saját ötletből. Ott  is meglepetés várt ránk: hagyományos előadás helyett néhány artista számmal felturbózott musical képében, annak viszont "zs" kategóriás. A végén a közönség is meg lett énekeltetve egy nem olyan nagyon közismert népénekkel (Krisztus urunknak áldott születésén).


2590 Hangyász 2022-12-31 10:15:51 [Válasz erre: 2589 eszbe 2022-12-30 23:55:08]

1. Ha rajtam múlna, régen megszüntettem volna a Magyar Állami Népi Együttest, mint az Ecseri lakodalmas által fémjelzett rákosista-kádárista népies giccs kultikus intézményét.

2. Az ember sok mindent megtesz a szeretett nőért /a rokoni béke fenntartása érdekében.


2589 eszbe 2022-12-30 23:55:08 [Válasz erre: 2588 Hangyász 2022-12-30 19:58:59]

Nem saját elhatározás volt, azt jól sejted...


2588 Hangyász 2022-12-30 19:58:59 [Válasz erre: 2587 eszbe 2022-12-30 14:39:21]

Úristen! Ki vett erre rá?


2587 eszbe 2022-12-30 14:39:21

Tegnap a MüPában a Csodaváró betlehemes című táncest megtekintésében volt sokadmagammal részem. 

Mivel nem szeretnék senkit indokolatlanul megbántani, élményeimet azzal összegzem, hogy bár a táncosok jók voltak, és nem rajtuk múlt, az egész egy merénylet volt a jó ízlés ellen...


2586 Edmond Dantes 2022-12-29 18:06:33 [Válasz erre: 2585 -zéta- 2022-12-29 12:51:24]

Köszönet, tényleg jó. Jó, mert érdekes és egyenes emberrel készített interjút egy alighanem jó újságíró. Hadd emeljek ki belőle egy kis szakaszt, mivel a dolog nekem is régi "Steckenpferd"-em. Mindenki találgathat, kinek szól. Azt én sem tudom, ki, melyik "bölcs színész"  mondta neki.

"Egy elég bölcs színész mondta egyszer Attilának: “színház az, amire a néző megveszi a jegyet.” Ez egy elég jó mondat. Alapos mondat. Komoly tapasztalatokon alapuló mondat.Súlyos évtizedeket, évszázadokat túlélt mondat. Azaz: nem kellene ingyen adni a jegyet, mert nem megy be a néző… Ki a fenét érdekel egy ingyen színház, pláne ha a kvalitásaival is gondok lehetnek."

És még egy: "Nem szerettem a főiskolát... Az osztályfőnököm nekem nem igazán volt fontos, nem is nagyon érdekelt." Idézet vége. Engem viszont érdekelt, ki volt az a bizonyos ofő. Nos: Békés András ...


2585 -zéta- 2022-12-29 12:51:24

"A színház az, amire a néző megveszi a jegyet..." - remek interjú Cserhalmi Györggyel...


2584 lujza 2022-12-05 01:27:35 [Válasz erre: 2583 Edmond Dantes 2022-12-04 13:23:02]

Ascher Tamást diktátornak nevezni - nem is tudom, hogy minősítsem. És biztos lesz, aki elhiszi. Ezek után kénytelen leszek megkeresni azt a Veiszer Alinda interjút.


2583 Edmond Dantes 2022-12-04 13:23:02

"Így átkozódik a hatalmát vesztett egykori színházi diktátor

Ascher Tamás, a bukott SZFE-rektor hosszabb videóinterjút adott. A hatalmát vesztett, utoljára a rendszerváltás környékén - azaz, jó harminc éve - sikeres színházrendező mondatai nemcsak azok számára lehetnek érdekesek, akiket érdekel a színház. Mondatai mögött az eltörlés-kultúra, a szélsőbaloldali gondolkodás agresszív kizárólagossága tökéletesen tetten érhető."

Erős idegzetűek és gyomrúak a fenti lead-et hasonló hangnemben folytató és magvas írást ide  kattintva olvashatják. Árulkodó, hogy az origo.hu-n megjelent csasztuskát pro forma Veiszer Alinda Ascher-interjúját boncolgató munkát nem a portál valamelyik színházi üdvöskéje, Szilléry Éva vagy Sztankay Ádám jegyzi: ún. szerkesztőségi írás, ORIGO-jelzettel.


2582 Búbánat 2022-11-28 23:10:27

Egy osztályban Rákosi Mátyás feleségével

MNO.hu – Ozsda Erika – 2022.11.27

"Díszítőként kezdte a szakmát a régi Nemzeti Színházban 1949-ben. Hatvankét éve dolgozik díszlettervezőként. Szinte az összes Shakespeare-, Moliere- és Goldoni-darabhoz készített tervet. A Hamlethez ötször, s mind különböző volt. Munkája során világhírű művészekkel barátkozott össze. Legendás a munkabírása és a feladatok iránti szenvedélye. Idén eddig öt színházi bemutatója volt. Közvetlen ember, tele energiával. A kilencvenéves Székely Lászlóval próbáltuk tartani az iramot."


2581 Edmond Dantes 2022-10-24 15:30:17 [Válasz erre: 2580 Edmond Dantes 2022-10-24 14:52:13]

Audiatur et altera pars (legalább itt, ha már az életben úgysem)

"Antall Józsefből higgadt hőst, Göncz Árpádból kártékony bohócot csinál a Blokád"

"A Blokád... kitalál egy antagonistát, aki akadályokat gördít a főszereplő útjába, aki mindig rosszkor kavar, rossz döntéseket hoz, és az érzelemmentes, higgadt hőssel szemben (Antall József - ED) ő dölyfös, szétszórt, néha egy kicsit infantilis, és talán nem is a saját akarata szerint cselekszik. Ezt a személyt pedig úgy hívják, Göncz Árpád." Teljes cikk telex.hu-n  itt.


2580 Edmond Dantes 2022-10-24 14:52:13

"Könyörtelenül lehullt a lepel Göncz Árpi bácsiról"

Neeem, ez nem politikai tárgyú bejegyzés, hanem karaktergyilkosság kritika egy (idézem) "hiánypótló, zseniális filmről".  Az írás hitelességét, a kritika elfogulatlanságát erősíti, hogy Felhévizy Félix jegyzi. Hogy ki ő vagy ki rejtőzik az álnév mögött? Aki tudja, súgja meg, bár mindegy is. S végül, de nem utolsósorban, "Magyarország a Blokád című filmet nevezte a 95. Oscar-versenyben a nemzetközi film kategóriában." Teljes cikk  mno.hu-n itt. Hajrá Magyarország, hajrá Blokád!


2579 lujza 2022-10-24 02:46:19 [Válasz erre: 2578 Edmond Dantes 2022-10-23 13:17:15]

Én mindenkinek ajánlanám a Káli holtakat, feltéve, hogy sikerül jegyet szereznie a Kamrába. A darab, a rendezés és a szereplők egyaránt frenetikusak.


2578 Edmond Dantes 2022-10-23 13:17:15 [Válasz erre: 2577 Edmond Dantes 2022-10-23 09:07:27]

Akit esetleg és ezek után még érdekli, itt  megnézhető, kik és mik nyerték idén a fránya szinikritikusok díjait. Már csak kegyeleti okokból -és mert magam is láttam-, legalább egyet hadd emeljek ki: a tragikusan fiatalon elhunyt Térey János utolsó alkotását, a Káli holtak c. regényét, aminek dramatizált változatát kifejezetten a mindinkább gyenge Katonának szánta, főszerepét kifejezetten Tasnádi Bencének ajánlotta, úgyszólván őrá írta. A produkció és Tasnádi is szédületes.


2577 Edmond Dantes 2022-10-23 09:07:27

"Párját ritkító bohóckodás a Katona József Színház körül

A baloldali színházi világ ünnepén, a "színikritikusok" díjátadóján a " színikritikusok" alaposan kitettek magukért. Másképpen: így még sohasem hízelegtek Máté Gábor egyébként köztudottan egyre gyengébb színvonalú előadásokat produkáló, a világ színi vérkeringéséből évek óta kínosan kiszorult színházának. De nézzük a részleteket." Az origo.hu írása  itt  olvasható.

PS Az írás a díjazott alkotók produkcióit nem címmel, hanem csupán 1. 2. 3. 4. sorszámmal közli, így nem tudhatjuk meg, hogy az "egyre gyengébb színvonalú előadások" közül vajon melyiket látta a tudósító. Azt viszont tudhatjuk, hogy (érdemi vagy bármilyen) kritikát Katona-produkcióról a jeltelen jeles portálon nem olvashattunk, csak ezt a sommásat ld. feljebb.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.