Bejelentkezés Regisztráció

Pitti Katalin


284 parampampoli 2008-12-18 17:17:32 [Válasz erre: 283 virius 2008-12-18 16:48:43]
Ugyan már miért ne? Ha itt került szóba a téma, semmi baja nem lesz a Művésznőnek, ha a topicjában írnak róla.

283 virius 2008-12-18 16:48:43
Gyerekek, ez itt Pitti Katalin topikja, ne offoljatok már Susannákkal kapcsolatban!

282 parampampoli 2008-12-18 16:46:57 [Válasz erre: 278 IVA 2008-12-18 04:27:09]
A felsorolt Susannák mindahányan kedvesek az én szívemnek is. Csengery Adrienn a Glyndebourne-i Fesztiválon debütált a szerepben, és többek között azért írtam Frenit, mert azt írták a kritikák, hogy Freni óta Csengery volt a legjobb Susanna. Cotrubas volt Karajan -egyik- Susannája, nekem ő mindenben csodálatos, még akkor is ha, nem egészen testhezálló a szerep. Mert csodálatos muzsikus is, nem csak énekes. Szeretem Lucia Poppot is Solti Figarójában. De akkor itt az idő, hogy megkérdezzem: a külföldiek közül kik lennének a szívedhez közeli szobalányok?

281 virius 2008-12-18 16:23:17 [Válasz erre: 279 IVA 2008-12-18 04:37:27]
Erre majd a MÁO-topikban reagálok, mert itt inkább volt szó a János vitéz előadási hagyományairól, mint Pittiről. Gyere át oda is! :)

280 Búbánat 2008-12-18 11:27:33 [Válasz erre: 279 IVA 2008-12-18 04:37:27]
Kedves IVA! Az nem baj, ha másképp látjuk a megvalósítást. Köszönöm Neked értékes hozzászólásodat a János vitézhez is.

279 IVA 2008-12-18 04:37:27 [Válasz erre: 277 Búbánat 2008-12-16 00:36:15]
Érdekes, kedves Búbánat, mennyire különbözően ítéljük meg azt a János vitézt és Pitti Katalin választását a Királykisasszony szerepére. Miután gyerekkorom gyönyörűséges díszletű János vitézét valamikor a '60-as években leváltották egy - emlékeim szerint - rózsás-giccses látványvilágú felújítással (akkoriban jött divatba a szégyellt operettet mintegy idézőjelbe téve hangsúlyozni, hogy nem vesszük komolyan), nagyon reméltem, hogy az újabb fejújítás rehabilitálja a darabot, azzal a tulajdonságával együtt, amiért nem véletlenül került legjobb helyére a népoperában. Mivel Kerényi Imre nem azokban a műfajokban dolgozik, amelyeket én kedvelek, valószínűleg csak ezt a nagyszínpadi rendezését láttam, és komoly csalódást hozott. Az ál-naiv, sutasággal bájoskodó formákat nem szeretem (be kell vallanom, Chagall sem talál rám), s úgy gondolom, a gyerekeket sem az érdekli, milyen díszletet tudnának rajzolni ők. A rendezés sem tetszett, s ami mai napig kínos emlékem, az a franciaágy, amely a királyi palota díszletében terpeszkedett (ezzel akarták volna jelezni, hogy Franciaországban vagyunk?), s amelyen szegény Pittinek, a különben jó színésznőnek, az a feladat jutott, hogy ül a szélén és nem tud mit kezdeni magával. (S úgy rémlik, mintha a franciaágy előtt ott maradt volna az első felvonás patakja a virágokkal.) Óráknak tűnt ez a rendezői esetlenség, a statikusság, miközben az ember arra is gondol, hogy az etikett még közép-arisztokrata és nagypolgári körökben is tiltja, hogy egy nő fekhelyre üljön (férfi)társaságban. Pitti persze hogy el tudta énekelni a szerepet, hiszen Violetta és Giselda szólamában bizonyította már hangja mozgékonyságát, bennem mégis hiányérzetet keltett, hogy nem a magas regiszterben kinyíló és csillogó koloratúrszoprán énekli a kadenciákat. Pitti Katalint Iluskaként láttam volna szívesebben, szőke parókával – na bumm -, a fekete hajú Vámos Ágnes is jól mutatott benne hosszú éveken át. (OFF: Egyébként az az érzésem, nem biztos, hogy a János vitéz eredeti partitúrája is előírja a Francia királylány koloratúráit; lehet, hogy ez csak az operaházi előadási gyakorlatban rakódott a szerepre. A MR készített valamikor egy keresztmetszetet a daljáték számaiból, amelyen meglepő módon a színpadon egyébként Királykisasszonyt alakító Kalmár Magda énekli Iluskát, a Francia királykisasszonyt pedig Tokody Ilona, koloratúrák nélkül. Azt is csak érdekességként hallgattam szívesen.) ON: Az Operaház - e tévedéssel szemben – sokkal jobban kihasználhatta volna Pitti Katalin kivételes tehetségét az operettjátszáshoz: megjelenését, stílusérzékét, természetes mozgását és opera-énekesnők közt kivételes prózamondását. Adél is, Rosalinda is számára való szerep lett volna, s amiért ez a vágyam nem teljesült, csak az a tény „vigasztal”, hogy Pitti Katalin operaházi pályafutása folyamán úgy sem ment elfogadható Denevér-rendezés a dalszínház két színpadán.

278 IVA 2008-12-18 04:27:09 [Válasz erre: 270 parampampoli 2008-12-15 19:46:15]
OFF: Azzal, hogy hozzászólásomban csak a „sztárolt” jelzőt használtam, nem tagadtam Sass Sylvia Grófnéjának érdemeit. Személy szerint ebben a szerepben jobban dédelgetett engem egy dúsabb színezetű szoprán puhasága, mit Sass – jóllehet egyedülálló – pianói. Mint írtam, László Margit nekem is jobban tetszett Susanna szerepében, mint a Grófnééban. Az ő Rózsaáriája ugyanúgy elbűvölt, mint az Ágai Karoláé, illetve Andor Éváé. Az utóbbi egy alkalommal egészen kivételes élményt nyújtott, ezért – egyéni vélemény alapján – mondtam kedvencemnek az ő Susannáját. De igazságtalan lennék, ha elhallgatnám, hogy Csengery Adrienne-t is nagyon szerettem ebben a szerepben. (Milyen különös, hogy éppen Frenit és Cotrubast említetted ellenpéldaként: egyikük sem áll közel hozzám.)

277 Búbánat 2008-12-16 00:36:15
Eszembe jutott Pittinek még egy kedves szerepe: a francia királylány a János vitézből - 1987-ből. Nagy nevek szerepeltek azon az általam látott előadáson, aminek emléke máig elevenen él bennem: Iluskát Pászthy Júlia, Jancsit Berkes János, a gonosz mostohát Komlóssy Erzsébet, Bagót Sólyom-Nagy Sándor és a francia királyt Melis György énekelte-játszotta. Pitti Katalin francia királykisasszonya igazán neki való feladat volt; a daljátékok és operettek világa, mint tudjuk, nem állt távol tőle. S Kacsóh pompás énekelnivalót írt a szerephez, amit Pitti perfektül megoldott – pedig bizony kényelmetlenül magas hangfekvésben kell énekelni, s győzni a koloratúrákat is, nem beszélve a dialógusokról, melyek meg-megszakítják a dalbetéteket, s nem könnyű átváltani prózára, majd ismét „dalra fakadni” – ez különösen igaz a második felvonás több szakaszos fináléjában. Pitti Katalin sikeresen megküzdött a szerep nehézségeivel, és nézése-hallgatása közben elfelejttette velem a nagy elődök, Gyurkovics Mária és Lehoczky Éva nagysikerű francia királykisasszony-alakításait (színpad, rádiófelvétel). Nagyon szerettem azt a rendezést, szép díszletek, jelmezek mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy ennek az előadásnak az emléke még sokáig elkísérjen.

276 tiramisu 2008-12-15 23:59:42 [Válasz erre: 274 zuniga 2008-12-15 21:06:39]
köszönöm a gyönyörű és igaz verset.

275 Momo von Hofmannsthal 2008-12-15 22:38:41 [Válasz erre: 273 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-12-15 21:04:39]
Monyókám, drágám...! Lehet, hogy igazad van, és itt vannak a fórumon a kommunisták, a fasiszták, de még az irokézek, meg a gonosz csicsimekek is... de megint egyedül neked sikerült lemenni a vízvonal alá... :-)

274 zuniga 2008-12-15 21:06:39 [Válasz erre: 273 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-12-15 21:04:39]
Weöres Sándor Ki minek gondol... Ki minek gondol, az vagyok annak... Mért gondolsz különc rokontalannak? Jelet látsz gyűlni homlokomra: te vagy magad ki e jelet vonja s vigyázz hogy fénybe vagy árnyba játszik, mert fénye-árnya terád sugárzik. Itélsz rólam, mint bölcsről, badarról: rajtam látsz törvényt sajátmagadról. Okosnak nézel? hát bízd magad rám. Bolondnak nézel? csörög a sipkám. Ha lónak gondolsz, hátamra ülhetsz; ha oroszlánnak, nem menekülhetsz. Szemem tavában magadat látod: mint tükröd, vagyok leghűbb barátod.

273 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-12-15 21:04:39 [Válasz erre: 272 zuniga 2008-12-15 20:44:50]
Mert fasiszta is vagy!

272 zuniga 2008-12-15 20:44:50 [Válasz erre: 271 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-12-15 19:59:57]
Talán a közvetítő vonalban lehet a baj. Az én monitoromon minden betű barna...:-)

271 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-12-15 19:59:57
"bármely oldalról érkezzék a provokáció" Ebben a topicban speciel a vörös különítménytől érkezik...

270 parampampoli 2008-12-15 19:46:15 [Válasz erre: 256 IVA 2008-12-15 01:52:30]
Sass Sylvia káprázatos Grófné volt, tanusíthatom, ott voltam a premeieren és kincsként őrzöm rádiófelvételét. Akkoriban europai szakfolyóiratok nem nagyon tértek ki a MAO előadásaira, de a Figaro után olyan cikk jelent meg az egyikben, hogy boldog az olyan színház, ahol repertoár-előadáson olyan nagyszerű énekesek énekelnek, mint Melis György és Sass Sylvia. Ettől függetlenül Sudlik Mária is csodálatos Grófné volt, és "mellőzése" mögött semmi hátsó szándék nem volt: a születésnapi Figaro szereplőit az évek óta nem vezénylő Ferencsik maga választotta ki, és ő kérte fel Sasst a szerepre. László Margit nekem Susannaként jobban tetszett, de ez egyéni vélemény. Ahogy ő énekelte a Rózsaáriát....!! Úgy nekem senki más! Se Freni, se Cotrubas. Sipos Jenő születésnapi gálakoncertjén az egész áriát olyan piano tónusban énekelte el, hogy a közönség a lélegzetét visszafojtva hallgatta. FELEJTHETETLEN VOLT!!!

269 frushena 2008-12-15 18:51:18 [Válasz erre: 268 zuniga 2008-12-15 18:49:36]
Még ennél is, de sajnos sokan túlbonyolítják és azt lesik, hogy mibe tudnak belekötni! Ez az 'EMBERI FAJ' Szégyen! :S

268 zuniga 2008-12-15 18:49:36 [Válasz erre: 267 frushena 2008-12-15 18:47:42]
Ennyire egyszerű lenne az ÉLET???

267 frushena 2008-12-15 18:47:42 [Válasz erre: 258 Búbánat 2008-12-15 09:26:08]
Ezekre kár is még ennyi betűt is pazarolnod kedves Búbánat. (És az én betűimért szintén.) Ez a topic ha előkerül valami végett, valami OPERAI / OPERETT dolog miatt az a hozzászólás egyedül marad, no válasz és megkezdődik a politizálás. Ez a SZÉGYEN nem pedig az, hogy politizál. Egyes embereknek az irigységüknél csak a szemétségük nagyobb!!! És erre sajnos kiváló pl. a Pitti topic. :S

266 Popsika 2008-12-15 12:41:35 [Válasz erre: 264 manrico 2008-12-15 10:04:43]
És ez azért így nagyon rendjén van!

265 zuniga 2008-12-15 12:13:25 [Válasz erre: 258 Búbánat 2008-12-15 09:26:08]
Nem igazán vagyunk egy véleményen, de ez a szép a világban. Hogy alátámasszam a véleményemet, Babitsot szeretném segítségül hívni: „ A hétköznapi ember az őserdőben igyekszik előbbre jutni, ágakba ütközik, elesik, feláll, jobbra, majd balra próbálkozik, de soha fel sem pillant az elérhetetlen csillagra, bár jobban is teszi, mert csak még inkább összetörné magát. Az írástudó viszont vállalta azt a tisztet, hogy folyton szem előtt tartja a csillagot. Ő is tudja, hogy a csillag elérhetetlen. De mégis csak a csillag az, ami e földi utakon irányt jelez. Aki egyenesen feléje megy, betöri a homlokát és elpusztul. De aki végképpen elveszti szem elől, az eltéved és a céltalan tömegbe fullad. Az áruló írástudó tehát nem avval lesz árulóvá, ha lába nem megy egyenesen a csillag felé, melyre ujja mutat. Az árulást akkor követi el, ha nem is mutat többé a csillagra.”

264 manrico 2008-12-15 10:04:43
Hogy vissza térjek Pitti Katihoz, Ő mint tudjuk nem Kossuth-díjas.

263 manrico 2008-12-15 09:57:02 [Válasz erre: 261 tiramisu 2008-12-15 09:49:27]
Nem hiszem, egy Kossuth-díjas sok mindent megtehet.

262 manrico 2008-12-15 09:54:10 [Válasz erre: 260 tiramisu 2008-12-15 09:44:44]
Visszaadásnak következménye a mellőzés, ezért nem teszi meg egy nem kivételezett énekes.

261 tiramisu 2008-12-15 09:49:27 [Válasz erre: 259 manrico 2008-12-15 09:41:26]
Biztosan kapott egy fekete pontot! :-)

260 tiramisu 2008-12-15 09:44:44 [Válasz erre: 259 manrico 2008-12-15 09:41:26]
Ezt bárki megteheti, kényszeríteni senkit nem lehet! A rosszabbik eset, ha valaki NEM AD vissza szerepet!

259 manrico 2008-12-15 09:41:26 [Válasz erre: 257 IVA 2008-12-15 02:02:51]
én arra utaltam hogy büntetlenül vissza adhatta a szerepet

258 Búbánat 2008-12-15 09:26:08 [Válasz erre: 254 virius 2008-12-14 20:25:58]
Itt nagyon sok "okos" és "önhitt" ember hirdeti az igét, amiből én többé nem kérek. Mit érdekel engem,hogy Pitti Katalin az operai pályafutása után, a civil életében politikai nézeteit hirdeti, hogy demonstrálja nézeteit!Tegye,ha ehhez van kedve. Én a fórumon, Pitti művészi pályáját tekintem. Sajnos, hagytam magam felültetni, és néhányszor beszálltam az "adok-kapok"-ba. Rosszul tettem. Többé nem esem ilyen hiába. Ezt megigérem és üzenem azoknak is, akiktől privát leveleket kaptam. Többé nem ülök fel azoknak, akik - Pitti politikai nézetei miatt - csak a sárdobálásnak tekintik ezt a fórumot. Megigérem, én nem veszem fel többé a kesztyűt - bármely oldalról érkezzék a provokáció. És kérek minden fórumozót, hogy a továbbiakban tényleg menjenek át a politikai homokozóba és ott folytassák ezt - Pitti kapcsán, ha más nem jut róla eszükbe. Itt pedig csak Pitti Katalin sok-sok opera- és operett szerepéről és felvételől essék a továbbiakban szó.

257 IVA 2008-12-15 02:02:51 [Válasz erre: 250 manrico 2008-12-14 12:38:38]
OFF: A Grófné és a Tosca-terv is Kincses színpadi pályájának végére esett, amikor már ritkán lépett fel. Talán csak a korabeli Pesti Műsorok átböngészésésével derülne ki, hogy (nem) mellőzték-e akkoriban, vagy egyszerűen kiállt a szerepeiből, a szereplésből.

256 IVA 2008-12-15 01:52:30 [Válasz erre: 249 Sesto 2008-12-14 12:19:42]
OFF: Kedves Sesto! „Jelmezes próba-sztoriról” nem tudok, a mozzanatot azért említettem, mert annak idején egy televíziós tudósításban láttam, amint Kincses a Grófnéra készül (köntösben, vörös loknis parókában volt). Ehhez képest a Figaro színlapján talán egyszer láttam a nevét, a recenziókban pedig mások Rosina-alakításáról olvastam. Ezért tippeltem arra, hogy ez a vállalkozás meghiúsult, de köszönöm az adalékot. Magam két Susanna Grófnévá avanzsálásának voltam tanúja. 1977 elején Békés András rendezében újították meg a Figarót, az akkor már sztárolt Sass Sylviára osztva a Grófnét. Akkori eszményi és legjobb Grófnénk, Sudlik Mária csak később állt be a rendezésbe (talán nem akarták hogy a 2. szereposztás Grófnéja legyen a jobb, talán ő maga nem vállalta), így a másik gárda Grófnéja az egykor kiváló Susanna, László Margit lett. Jóval később az én kedvenc Susannám, Andor Éva is felvette a Grófné szerepét. Mindkét lírai szopránunk azt a tanulságot hozta, hogy Grófnét énekelni nemcsak vokális adottságok feltétele (ezek megvoltak), hanem szubrett- vagy primadonnai alkat kérdése is. (Ezzel természetesen nem mondom, hogy Susanna szólama igénytelenebb.)

255 IVA 2008-12-15 01:19:21 [Válasz erre: 248 zuniga 2008-12-14 10:07:03]
Köszönöm szépen. A „nem tudom, ki az”-t úgy is értettem, hogy Pitti Katalin megítélése szempontjából - az írás említett indulatossága és fogalmazásbeli gyatrasága miatt - felőlem bárki lehet.

254 virius 2008-12-14 20:25:58
Isten bizony, nem hittem volna, hogy Pitti Katalin ürügyén kettes számú homokozó keletkezik... De ha már korábban szóba került itt a két évvel ezelőtti, Kossuth téri szereplése: legalább vehette volna a fáradságot, hogy a Szózatot helyesen énekeltesse a néppel. Ugyanis így énekeltette: "itt élned és meghalnod kell"...

253 zuniga 2008-12-14 15:17:52 [Válasz erre: 251 manrico 2008-12-14 13:07:27]
Ez már télleg nem ennek a fórumnak a témája, de ha a "poli-homi"-ba valami példát, konkrétumot hoznál erre a kijelentésre, megköszönném....

252 tiramisu 2008-12-14 13:44:25 [Válasz erre: 250 manrico 2008-12-14 12:38:38]
Bizony, bizony....

251 manrico 2008-12-14 13:07:27 [Válasz erre: 248 zuniga 2008-12-14 10:07:03]
Politikatörténeti intézet tudományos osztály vezetője nem olyan ismeretséget von maga után. Abból él hogy komcsizik miközben eltüntetik azokat a jegyzőkönyveket amik bizonyítják hogy a reformkomunisták indították az 56-os eseményeket ezzel fényezve a jobb oldal dicsőségét.

250 manrico 2008-12-14 12:38:38 [Válasz erre: 249 Sesto 2008-12-14 12:19:42]
és hogy ennek nem lett mellőzés a következménye az is vérprofiság csak más jellegű

249 Sesto 2008-12-14 12:19:42 [Válasz erre: 244 IVA 2008-12-14 02:56:11]
...kedves IVA, csak egy apró adalék, a tisztánlátás kedvéért, mielött megint félreértések - esetleg urambocsá' (felesleges!) tévhírek terjednek: Kincses Veronika késöbb valóban sikeresen bemutatkozott Contessa-ként is - kevés énekesnö mondhatja el magáról ezt a müvészi bravúrt, hogy a nehéz, hosszú(!), igényes, DE roppant hálás "ziccerszerep": Susanna után a Figaro másik nagy szoprán szerepében, Contessa-ként is kiemelkedö és hiteles alakítást tud nyújtani - nos, Kincses Veronika ezen énekmüvészek egyike. (Contessa áriákat megtalálod az egyik árialemezen.) De most vissza - egy félmondat erejéig - az általad emlegetett Figaro-Contessa-jelmezespróba-storyhoz: ehhez csak annyit füznék hozzá, hogy volt ott egy rendezö is: Galgóczy Judit... PS.: S hogy nem énekelt végül Tosca-t; biztosan alaposan átgondolt, megfontolt döntés volt részéröl - tk. ez is a vérprofik sajátja: avagy "Die Kunst des Nein-Sagen-Könnens"... :-)

248 zuniga 2008-12-14 10:07:03 [Válasz erre: 246 IVA 2008-12-14 03:31:11]
"Nem tudom, ki az a Ripp Zoltán." Ha beírod a gooooogliba, hogy "Ripp Zoltán", igen érdekes dolgokat fox találni!!!! Ja és nem színes eredmények jönnek ki!

247 zuniga 2008-12-14 10:02:45 [Válasz erre: 246 IVA 2008-12-14 03:31:11]
"Tényleg nem egyszerű a történet, hadd ne minősítsem." Ennek ellenére megtörtént.

246 IVA 2008-12-14 03:31:11 [Válasz erre: 242 zuniga 2008-12-13 11:08:21]
Úgy gondolom, célszerű, hogy egy fórumbeli vélemény a topic tárgyáról szóljon, és személyes élményen alapuljon. Nem tudom, ki az a Ripp Zoltán. Mutatósan fogalmaz, de olyan indulatosan és pontatlanul, hogy írásának nincs dokumentáló értéke. Csak egy mondatot ragadok ki, a témánál maradva: "Tömegoszlató áriákkal próbálkozó Pitti Katalin" – Ebből nem derül ki, hogy eloszlott-e a tömeg. A "próbálkozó” szó semmitmondó, mert nem tudjuk meg, hogy Pitti Katalin az áriák eléneklésével próbálkozott-e, vagy ezáltal a tömeg oszlatásával. A "tömegoszlató áriák" értelmezhető úgy is, hogy kínos volt hallgatni, ezért oszlatták vele a tömeget, de lehet egy ária a programja szerint is tömegoszlató: "Az égben erre bocsánat nincsen, Nem, ezt nem rendelé, nem rendelé az Isten." -énekli Giselda markáns véleményét az emberek békétlenségéről. Az írásból nem tudok meg semmit, csak a szerző indulatát. Hogy Pitti a padtársa volt, szeméyes ügye, de ahogy kipakolja, arra is tippelhetek, hogy évtizedek óta sárgán irigyelte őt a sikereiért és a hírnevéért. Tényleg nem egyszerű a történet, hadd ne minősítsem.

245 IVA 2008-12-14 02:59:37 [Válasz erre: 244 IVA 2008-12-14 02:56:11]
1987 augusztusában

244 IVA 2008-12-14 02:56:11 [Válasz erre: 241 parampampoli 2008-12-13 10:24:16]
Egy apró pontosítást engedj meg, kedves Parampampoli: annak a margitszigeti Aidának az előadása 1987 ugusztusában volt. (Az persze lehet, hogy Pitti már '86-ban foglalkozott a szereppel, és a Sipos Jenővel történt eredménytelen könzultáció is lehetett korábban.) Egyébként el tudta énekelni az Aidát, amint a Toscát is 2000 decemberében, csak hát... nem is érdemes ismételgetnünk, hogy ez nem elég, nem véletlenül kell ezekhez a szólamokhoz igazi drámai szoprán. Koltay Gábor, a szigeti Aida rendezője is részese ennek a rossz döntésnek, míg a Toscára Szinetár áldásával kerühetett sor. OFF: Érdekesség, hogy pár hónappal Pitti Toscája előtt, egy éjszakai rádióműsorban Kincses Veronika tudatta, hogy Szinetár lehetőséget adott neki a Toscában való bemutatkozásra. Nem került rá sor, talán jobb is. Akkoriban, úgy emlékszem, Kincses hivatalosan készült a Figaro Grófnéjára is, tán a jelmezes próbákig is eljutott, de mintha mégis elmaradt volna az a bemutatkozás.

243 parampampoli 2008-12-13 11:34:15 [Válasz erre: 242 zuniga 2008-12-13 11:08:21]
Persze, amit Ripp Zoltán ír, az már véresen komoly, a magyar valóságot mélyen érintő dolgokról szól.Amelyben P.K. még epizódszereplőnek se tekinthető, legfeljebb csak kellék ill. díszletelem. De egykori művészetéhez biztosan semmi köze.

242 zuniga 2008-12-13 11:08:21 [Válasz erre: 241 parampampoli 2008-12-13 10:24:16]
Azért nem ennyire egyszerű ez a történet. Íme egy korábbi cikk kis részlete: "A véres zavargásokkal kísért folytatólagos verbális ellenforradalom minden korábbinál világosabban mutatta meg, milyen is az a nemzeti és vallásos érzelmekre alapozó ideológiai katyvasz, amely egy táborba, egy zászló alá gyűjtötte a jobboldalt. Igaz, magam sem mindig tudtam visszafogni a röhögést a Kossuth téri figurákat és eseményeket látva-hallva. Mert mit szóljon az ember ahhoz, ha közös esztrádműsorfolyamban szerepel Pozsgay és Szűrös elvtárs, a hídfoglaló szélsőjobbos, a korai középkort idézve prédikáló szerzetes, a szentkoronásalkotmányozó-nemzetgyűlésszervező, a Kossuth téri himnuszszerző Waszlavik Gazember és az én egykori gimnáziumi padszomszédom, a tömegoszlató áriákkal próbálkozó Pitti Katalin - de el ne feledkezzünk a kivörösödött arccal ordítozó budai nénikékről meg a politikai állatkert többi egzotikus figurájáról sem. Némi távolságtartással nézve valami végtelenül nevetséges az egész bagázs az ósdi jelszavakkal, a se füle, se farka szónoklatokkal, az ékes angolsággal fogalmazott transzparensekkel, a mindent elborító bárgyú giccsparádéval. Mégis több volt benne a tragédia, mint a bohózat, mert nem lehetett megfeledkezni róla, hogy miféle szándékok és miféle alattomos erők húzódnak a háttérben a tüntetések szítóiként és a zavargások képmutató haszonlesőiként." Ripp Zoltán Mozgó Világ 2007 január Ha csak "post carrierem" gondokról lenne szó, meg se kellene említeni a félresikerült botladozásokat. De itt szó szerint véresen komoly dolgok kerültek elő. És ez már több, mint "bulvárpolitika"...

241 parampampoli 2008-12-13 10:24:16
Ezen a topicon folyamatosan sokan összekevernek egymáshoz nem tartozó dolgokat. Hogy Pitti Katalin milyen énekesnő volt és milyen énekesnő ma, annak semmi köze se politikai meggyőződéséhez és tevékenységéhez, se magánéletének viharaihoz. Ezeket az embernek, hallgatónak, nézőnek külön kell magában választani, és úgy érzem, hogy nekem sikerült. Én politikai szereplését szánalommal és undorral, ájtatos, vallási átszellemültséget sugallni próbáló nyilatkazatait először harsány röhögéssel, ma már inkább elnéző mosollyal szemlélem, legfőképpen azért, mert aki ismerte P.K. életét, az tudja, hogy ezeknek a valósághoz semmi köze. Az éneklés, a művészet azonban más kérdés!!! Pitti Katalin a színpadon csodákra képes, nagyszerű énekesnő volt, aki néhány szerepében talán a magyar operatörténet legnagyobbjai közé tartozik. Magam részéről mindenképpen kiemelném Pillangókisasszonyának "csodáját", és mellé tenném Violettát, Tatjánát és Margitot a Faustból. Én magam jó húsz évig elkötelezett híve és rajongója voltam, és a vele látott előadásokat, bármit mondjon és tegyen most, életem legszebb operai élményei közt tartom számon!! Azonban minden énekesnő életében eljön a hanyatlás pillanata, ez a természet törvényeiből is adódik, de sajnos P.K. megtette a magáét, hogy ez hamarabb következzen be annál, mint amit a természet diktál. Szerintem hanyatlása 1986-ban kezdődött a margitszigeti Aidával. Akkor egy interjúban ő maga mondta el, hogy megkérdezte tanárát, Sipos Jenőt, énekeljen-e Aidát, aki azt mondta: nem! De ő úgy döntött, hogy mégis elénekli!! No, ez a lépés volt az "ősbűn", amiből már nem volt visszaút, attól kezdve a hangi hanyatlás folyamatos volt. (És lúgot inni, ugye, az se tesz jót a hangszálaknak...) A Turandot új rendezésében Liúját már rossz volt hallgatni, a hang romokban volt, örökös disztonálással, torokból való forszírozással, az abban az időben kiadott cd-je pedig hallgathatatlan. Tulajdonképpen az Operaházból való eltávolitásában Győriványinak igaza volt, de a módszereivel európai kultúrember nem érthet, nem érthetett egyet. Ami azóta történt, történik a Művésznővel, már nem a művészet kategóriájába tartozik. Az már vagy politika, vagy bulvár. Illetve: bulvárpolitika.

240 zuniga 2008-12-13 09:34:23 [Válasz erre: 232 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-12-13 00:36:02]
Valamit érdemeben is lehetne hozzászólni? Például ilyesmit: P. K. azt írja, hogy 1985-ben Pozsgaytól vette át nagy örömmel a Liszt díjat. Akit becsül, és akinek mostanában örvendezik, amikor "jobboldali" összejöveteleken találkoznak. Na már most - talán belefér itt a keretbe - Pozsgay éppen 1985 Karácsonyán ilyeneket írt az akkori Magyar Nemzetbe a "valódi népuralomról": "Meg kell mondani azt is, hogy ennek vannak a szocializmusban is feltételeli. A legfontosabbak: továbbra is következetesen érvényesüljön a párt vezető szerepe úgy, hogy a párt legyen a nép legfontosabb eszköze az állam ellenőrzésére, az ország sorsát alapvetően befolyásoló kezdeményezések elindítására, a haladó közgondolkozás kialakítására." Télleg nagyon "erőltetett", amit csinálunk (-ok).... :-)))))

239 IVA 2008-12-13 05:25:02 [Válasz erre: 231 Búbánat 2008-12-13 00:24:58]
Ha nagyon akarod, én reagálhatok Kovalik szavaira is, de abban csak részben lehet köszönet. Egyfelől örülök annak, amit Pitti Katalinról nyilatkozott. Kár, hogy amilyen nagy szakmai tekintélye van, ennek a jó véleménynek nem lett gyakorlati hozama: nem sokan éltek vele, hogy Pittivel milyen jól dolgozhatnának. Másfelől Kovalik Balázsnak sem elméleti, sem gyakorlati megnyilvánulásait nem tudom becsülni. "Ettől más tipusú az a fajta operajátszás, amit én csinálok: nem eljátsszuk, hogy bukdácsolunk, hanem valóban bukdácsolunk." – Szerintem a művészet éppen nem ez. Én utálom a művirágot, lakásban és temetőben, de ha a színpadon Carmen egy élő rózsát dob Don Josénak, az már a 4. sorban nem hat a nézőre. A művészeti alkotás lehet olyan, mint a valóság, de nem az. Itt abba is hagyom mert ez nem ennek a topicnak a témája.

238 IVA 2008-12-13 05:10:19 [Válasz erre: 230 Búbánat 2008-12-13 00:19:46]
Kedves Búbánat, szerintem nem érdemes aggódnod a topic miatt. Hozzászólásaink magunkat jellemzik, nem Pitti Katalint.

237 IVA 2008-12-13 05:07:03 [Válasz erre: 218 zuniga 2008-12-12 19:03:18]
Hadd vállalkozzam rá, hogy értsem ezt. A "három-négyen" kívül nyilván még sokan nem voltak hívei a rendszernek, olyanok, akik ezt még náluk is jobban a magánügyüknek tekintették. Lehet, hogy akkor Pitti Katalin is azok közt volt. A sejtetés, vagy megnyilatkozás nemcsak jellemtől függ, hanem az életszakasztól is. Ismétlem, Pitti rendkívül foglalkoztatott énekesnő volt, az Operában meghódította szerepkörét, rendszeresen szerepelt a tévében (itt nem a magazinműsorokra gondolok), és tudjuk, hogy szenvedélyesen élte magánéletét. Miért kellett volna akkor, fiatalon még politizálnia is? A pálya (és az Operaház!) hanyatló szakaszában, a televíziós fellépések elmaradásával (ill. a televíziózás mint kultúra pusztulásával), továbbá a magánélet csitulásával nyilván több ideje és energiája szabadult fel valami másra, amit szintén szenvedéllyel űzhet. Ez a "más" valakiknek tetszik, valakiknek meg nem. (Bocsánat a személyes példáért: amíg hetente háromszor-négyszer beülhettem az Operába és az Erkelbe, és ehhez csak dolgoznom kellett és más téren fegyelmezetten élnem, engem sem érdekelt a politika. Most, amikor az Operát csak ritkán tudom megfizetni, és sok szempontból nem tetszenek, sőt taszítanak az előadásai, az Erkelt pedig ki akarják robbantani alólam, jobban érdekel a politika, és nem kizárt, hogy az összes átkokat, amelyeket az operákban hallottam, magam fogom elénekelni. Pedig nem a jellemem változott!...)

236 IVA 2008-12-13 04:37:51 [Válasz erre: 214 Momo von Hofmannsthal 2008-12-12 18:08:18]
"Amíg énekel egy énekes, addig arról beszélünk, amikor politizál, akkor meg arról." Egyetértek Veled, kedves Momo von Hofmannsthal. Abban is, hogy a politizálása viszont nem a komolyzenei portál fórumának témája.

235 IVA 2008-12-13 04:30:12 [Válasz erre: 212 tiberio 2008-12-12 17:28:51]
Kedves Tiberio, nem a Te KISZ-tagságodról beszélünk, ami természetesen nem volt kötelező. A vallásos meggyőződést is lehetett vállalni, legfeljebb nem volt érdemes, és az sem volt kötelező. Pitti Katalin erősen foglalkoztatott és terhelhető művész volt, akkor elég volt a munkájában megnyilvánulnia. Sosem ismertem személyesen, de amikor A lombardokban letérdepelt a Salve Mariához, és elénekelte, tudtam, hogy istenhívő, őszintén. Sajnálhatod, hogy nem pályája elejétől ismerted, mert másképp értékelnéd, talán azt az időszakát is, amikor már túl volt a fénykorán. Korábbi, 35. sz. hozzászólásomban méltattam, csak a Tatjánára vonatkozó részt ismétlem (hozzátéve, hogy Házy Erzsébet után eredetileg nem akaródzott esélyt adnom ennek az alakításának, Tokody Ilona pedig szintén nagy kedvencem volt): Először az operaházi Anyegin új betanulásában győzött meg, 1978 februárjában. Mit meggyőzött! Ideális Tatjána volt, életre keltett minden hangjegyet és megfelelt minden szónak. Az első felvonásban vállalta a jelentéktelenséget ("Nincs rajta semmi szenvedély, / Szép kerek arcán semmi fény"), mígnem hódító szépséggé vált, aki hitelesítette Anyegin későn jött őrületét. Szerintem Tatjána maradt a legjobb szerepe, amelyben az 1984. decemberi felújításon Tokody Ilonánál jobbnak bizonyult - ez a kivételes érintettség és alkalmasság bizonyítéka.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.