Katinka már lánykorában is rossz kislány lehetett, valószínűleg akkor is csúnyán beszélt. A művésznő életrajzi kötete szerint az édesapja sokszor keményen büntette...
Vagy Kariko Tereznek.
Ám kiváló opera-énekesnőinknél is több férje volt Elizabeth Taylornak, aki a Modern kaméliás hölgy (Butterfield 8) főszereplője volt – amint Pitti Katalin fontos szerepei közé is A kaméliás hölgy egyik feldolgozása tartozik.
Mikor leírtam, már tudtam, hogy ez a poén bekövetkezik... már vártam... így van rendjén: a feladott labdát, le kell ütni!
Búbánat,te annyira huncut vagy..:)))) Utolsó mondatod az egyik kommnál: és volt 4 férje,csaknem (elhaló hangot pászítok a szituációhoz), annyi (áááááá :D ),mint Pitti Katalinnak..... ezt követi a szigorú "térjünk vissza Pitti Katalin művészetéhez. (sírok a röhögéstől).
Ez igaz, de már előbb is, 77-ben már súlyos hangi bajok mutatkoztak. De ez a korábbi nagyságából nem von le semmit, fénykorabeli felvételei ezt bizonyítják. És ahogy azt anno nekrológjában is megírtam, még törött hanggal is tudott csodákat tenni.
Jó, akkor csak annyit, hogy 84-ben az Anyeginben, mint Filipjevna már szanaszéjjel volt törve a hang.
Nem bánnám, ha visszatérnénk Pitti Katalin művészetére...
Köszönöm, én is így tudtam (Eboli).
Komlóssy Erzsébet Eboli szerepét nem vállalta a Don Carlosból - csak koncerten énekelt áriát belőle; egyik interjúban úgy fogalmazott: "mindig lerekedtem tőle, túl magas fekvései voltak az én hangomhoz. Egyébként ezért nem szerettem A végzet hatalmát sem, s az utolsó években már kértem, hogy erre ritkán tűzzenek ki." Különben négy férje volt - csaknem annyi, mint Pitti Katalinnak...
Én pedig úgy tartom, hogy bizony Komlóssy Erzsébeten "nőttem fel" mármint az ő fachjában énekelt szerepeket illetően. Valószínűleg éppen annyival vagy fiatalabb mint én vagy még annál is fiatalabb :-) hogy már nem lát(hat)tad Komlóssyt in floribus. Nem tudok róla, hogy énekelte volna Ebolit (én biztosan nem láttam), de azokban a szerepekben, amikben láttam, senki más nem tetszett jobban mint ő azóta sem: hirtelenjében Carmen, Delila, Amneris, Azucena, Ulrika, Klütaimnesztra sőt Maddaléna és talán továbbiak. Obrazcova és Cossotto-kaliberű hang és személyiség volt. Nem hinném, hogy egyedül vagyok ezzel a véleményemmel. És boldog vagyok, hogy ott voltam a 80. születésnapja tiszteletére rendezett koncerten, ami után néhány hónap múlva elment.
"...negyven éves kora körül teljesen kész volt vokálisan." Erős túlzásnak gondolom.
Kiről is van most szó?
Éppen az említett mezzoszoprán hölgy esetében szerintem nem áll meg az állítás. Én egyszer hallottam egy összeállítást a rádióban a felvételeiből, mert én már csak romjaiban láthattam élőben, és sajnos rendkívüli csalódást okozott. Egyedül a Carmen volt az, amiben valóban magas színvonalat hozott, de Don Carlos Eboli, Ulrika, még nem tudom milyen áriák nem ütötték meg a mértéket. Bocsánat, hogy ezt mondon. És nem véletlen, hogy már negyven éves kora körül teljesen kész volt vokálisan.
Azt gondolom ez nagyon jó meglátás, és helytálló
Erről van szó. Aki tehette = akit hívtak = szerződtettek, az elment. Kicsit vagy nagyon, attól függően, hogy "kicsit" hívták vagy "nagyon" hívták. Akit pedig nem hívtak, nem hívnak, annak elég volt a közalkalmazotti fizetés. 1989 óta nincs vasfüggöny sem. Kivételek mint mindig, természetesen akadnak. Vannak szerencsésebb és balszerencsésebb sorsok, az élet más területein is. Vannak túl hamar mélyvízbe dobott művészek, akiket aztán túl hamar ejtettek vagy "belefulladtak" a mélyvízbe. Vannak egyéni pl. családi okok is, amik megnehezítenek egy karriert. Vannak olyanok is, akik pl. sokáig keresték a hangjuknak-alkatuknak igazán megfelelő szerepkört és értékes éveket vesztettek el ezzel. És sok más életpálya van, amelyik nem futotta, nem futja ki magát vélt vagy valós érdemei szerint. Nemcsak az Operaházban. Többismeretlenes egyenlet ez!
kezdem érteni...:)
-ppp- szíves engedelmével kissé talányos, de bölcs szavait (724) az általad említett és általam rajongva szeretett, tisztelt művészekre kölcsönvéve: hogy "miért nem csináltak nemzetközileg jelentősebb karriert, azt kicsit alaposabb megfigyelés és elemzés után elég jól meg lehet érteni." Másképpen, konkrétabban és 1/1 a te szavaiddal: pontosan erről van szó!! Ma sírnának a gyönyörtől a legnagyobb házak,ha ott énekelnének. Ugyanis ők és az összes többi régi nagyok is ott = a legnagyobb házakban énekelnének (és itthon valószínűleg alig vagy jóval kevesebbet)...legfeljebb egy ostoba rendszabály miattnem lennének örökös tagok. Rosszabbul jártak volna?
egyetértek. Nagy énekes, szerencsére dolgozhattam vele :)
Semmit nem von le. Ilyen minőségű hangok mint az említett két művésznőé...ma nemigen akad....Amúgy, a világhír, tudjuk néha nagyon csalóka... én elég sokat járok Bécsbe...bizony, sokan meglepődnének a nagy nevek néha élőben mennyire nem úgy szólnak mint felvételeken....
Sajnos vannak olyan énekesek, akiknek ezért vagy azért nem jön be a külföldi karrier.
Kolonits Kláránál szerintem ma nincs jobb koloratúrszoprán a földkerekségen, mégis olyanok énekelnek a világhírű színházakban, akik szakmailag a lába nyomába sem érnek!
Ágai Karola csinált kint karriert? Nem.Levon ez a nagyságából valamit? Nem. Komlóssy Erszébet? Ma sírnának a gyönyörtől a legnagyobb házak,ha ott énekelnének.
Tavaly láttam Sümegi Esztert az "Árnyék nélküli asszonyban" mint Császárné...világszinvonal volt, csodálatos alakítást nyújtott. Ezen kívül a Köpenyben is... és volt szerencsém próbán és utána a koncerten is a színpadról figyelni ahogyan dolgozik, énekel. Becsüljük meg Őt nagyon :)
Hát, valószínűleg nem annyi volt mint az Operában a közalkalmazotti fizetés...:)
Most is úgy gondolom,hogy a Trubadúr Leonorájával,és az Aidával kellett volna promotálni. Az ezredforduló tájékán nem hiszem,hogy volt nála jobb ezekben a szerepekben. Urmana Scala,2006? Ugyan. Maria Agresta nemrég ugyanott Leonoraként. Mi volt benne ami jobb volt Eszternél?
Árkus József, akinek rovata volt a Népszabi hétvégi számában, tudni vélte, hogy Marton nem azt súgta oda Pittinek, hogy Io sono la Turandot, hanem megmondta mennyi a gázsija nyugaton egy estére, és kolléganője ettől fakadt sírva. :)
Vajon miért nem? Sümegi Eszter számos alkalommal énekelt Bécsben Toscát pl... kár, hogy nem volt folytatás....
Vajon miért nem? Sümegi Eszter számos alkalommal énekelt Bécsben Toscát pl... kár, hogy nem volt folytatás....
Vajon miért nem? Sümegi Eszter számos alkalommal énekelt Bécsben Toscát pl... kár, hogy nem volt folytatás....
Hogy Pitti, B.Nagy és Sümegi miért nem csináltak nemzetközileg jelentősebb karriert, azt kicsit alaposabb megfigyelés és elemzés után elég jól meg lehet érteni. Hogy mi szerettük és szeretjük őket, az más kérdés, meg is érdemelték és érdemlik.
Egyetértek. Hallgassuk meg a "Téli utazás" lemezfelvételét, vagy a Schiff Andrással közös Zeneakadémián rögzített koncertjének részleteit ugyanebből a műből....Harnoncourt lemezeit...(Don Giovanni, Fidelio), vagy Kékszakállút Boulezzel...pl...) A hangvolumen nem minden..... Csak egyszer hallottam élőben, Muszorgszkij "A halál dalai és táncai" c művét tolmácsolta.... megrázó volt... Ami Tokody Ilonát illeti, számomra olyan aurája van, olyan erővel képes közvetíteni az olasz opera és dalirodalom remekeit, amit más előadóban nem, vagy kevésbé találok meg. Nyilván neki is vannak, voltak hibái volkálisan, nincs tökéletes hang...
Polgár Lászlót - mint minden énekest és színészt - lehet szeretni, vagy nem szeretni. DE! Miután Magyarországról eltávozott, évekig megbecsült, tisztelt és sikeres tagja volt a Zürichi Operának, ahol azért a Pereira korszakban sem, és azóta sem kispályások énekeltek! A tubuson van fent néhány igem jó felvétel azokból az időkből, bele lehet hallgatni!
Igen. Nála más probléma volt.
Egyetértek a Sümegi Eszterről alkotott véleménnyel. De hogy egy tenort is mondjak, szerintem B. Nagy János nemzetközileg is generációja egyik legszebb hangú tenorja volt... ha már az elmaradt világsztárságot említettük...
Bár ez eleve ízlés kérdése, de nekem a hangszíne nem jött be. És a magasság felé veszített a minőségéből, furcsán képezte a felső hangokat. De mondom, ez szubjektív.
Megjött a Nagyvezír, és azonnal mehetett...
Hát...ha az érzelmek papnőjének járt volna a világsztárság,akkor Sümegi Eszternek adományozom a galaxisokon átívelő művészetek Nagyasszonya címet.
Nem vélemény és nem érv vagy ellenérv, csak a pontosság kedvéért: "1977-2001 között a Magyar Állami Operaház magánénekese volt." (wiki)
Ezzel egyetértek...igenis tisztázni kell a múltat...és beszélni róla...az elfojtott, elhallgatott, félig kimondott dolgok megbetegítik az egyént, és a közösséget is....azzal is, hogy ami Tokody művésznőé, az az övé, ami Pitti Kataliné, az pedig az övé... sokan szeretik mindkettőt, hogy ki kit tart jelentősebbnek, az pedig sokszor szubjektív....
Szintén Pitti Katalintól függetlenül:
"... jobb ,ha nem mélyedünk bele a témába!" Ebben opponálni szeretnék, éspedig nem a pár hete más fronton :-) divatba jött biliborítások okán. Hanem azért, mert a múltat igenis tisztázni kell. Az aktáknak hozzáférhetővé kell válniuk, mert amíg ez nem történik meg, addig minden a szőnyeg alá söpörve marad, legyen az abúzus, elfenekelés, ügynökakták vagy éppenséggel az ön által említett mindenféle esetek. A lassan és egyesek kénye-kedve szerint kimazsolázott-kiszivárogtatott információk csak mérgezik a köz- és magánéletet. Konkrét és a fórumhoz illő példa volt az 1-2 éve itt is felkerült egykori MÁO-karmester, aki nyilvánvalóan nem volt "magányos harcos" a Házban...de a témáról már írtam a Történelem-topik/429-ben, többek kapcsán, nem ismétlem.
Tény és való,néha túlhabzottak az érzelmek. Nem értem,hogy miért kell rosszindulatúan nyilatkozni pályatársakról. Amit Kincses Veronika énekelt össze,az az övé az utolsó hangig(nem mellesleg nagyon szeretem hallgatni azt is Tőle,amikor operettet énekel. Amit Tokody Ilona énekelt,az meg az övé. Őket kettejüket öszintébbnek láttam a szerepeikben,mint Pitti Katalint,igaz nagyságrendekkel többször láttam-hallottam őket énekelni,mint a művésznőt. Ott soknak éreztem a míszt.
Amit írsz, nem mond ellent a véleményemnek pontosabban az emléke(i)mnek. Nem azt írtam, hogy nem tetszett, hanem azt, hogy nem illett neki = Molnár Andrásnak Kalaf szerepe.
"Az érzelmek papnője" c. Pitti Katalinról szóló könyvben nyilatkozza valaki, hogy neki, mármint a művésznőnek világsztárnak kellett volna lennie, de a Turandot botrány után Marton Éva mindenhol rossz hírét keltette a világban...nem hiszem, hogy Marton Évának a karrierje csúcsán, éppen Pitti Katalintól kellett volna féltenie a pályáját...
Ebben igazad van. De mikor a művésznő karrierje elkezdődött, már nem volt Aczél et. És őt aztán eléggé elárasztották szerepekkel, nem hiszem, hogy ne engedték volna ki. Az az igazság, hogy van, aki konvertibilis, kelendő a külföldi operavilágban és van, aki itthon ünnepelt, de a kinti ízlésnek nem felel meg. Ezt mindig nehezen értik és élik meg az illetők.
" ki hitte volna, hogy az MSZMP-nek ekkora befolyása volt a világ nagy operaházaira és koncerttermeire?"
Független Pitti Katalin személyétől bizony volt egy Aczél elvtárs jó hosszú ideig,aztán volt egy Interkoncert,aztán Lukács Mikós után volt egy igazgató.Hallottunk olyanokat,hogy kit ,miért közvetít ki az Interkoncert,ki mennyit adózott a keresett külföldi keresetéből,ki nem adózott,ki számított disszdensnek és ki nem,kinek vitték utána az útlevelét,hogy kegyeskedjen ne rossz színben feltüntetni Magyarországon a lehetőségeket,kit közvetített ki az operaház ahelyett ,akit az adott színház hívott stb stb.Szóval jobb ,ha nem mélyedünk bele a témába!
https://library.hungaricana.hu/hu/view/DunantuliNaplo_1986_05/?pg=89&layout=s
Az elmondottakhoz kapcsolható ez a cikk is...
Sajnos engem is nagy csalódással, megdöbbenéssel töltöttek el ezek a szavak...nem értem amúgy ezt a fajta keserűséget ami belőle árad... szerették, szereti a közönség, szép pályát futott be.... arról Tokody Ilona és Polgár László nem tehet szerintem, hogy az Ő személyes dolgai hogyan alakultak...talán emiatt van benne ez a fajta rosszindulat...az pedig, hogy valaki több mint 70- szer énekel a bécsi Staatsoperben, világkörüli turnéra megy a Metropolitannel, Carreras és Domingo kedvenc Mimije és Desdemonája, akinek lemezeiről Caballé tanulta bizonyos szerepeit... szóval erről nem hiszem, hogy a "párt " tehetett....Polgár László pedig szerintem az egyik legmuzikálisabb, legelmélyültebb énekes volt akit szerencsém volt hallani...hogy nem volt hatalmas orgánuma, ez tény, de idősebb korára gyönyörű felhangokkal szólt a hangja...és ezzel párhuzamosan gazdagodott kifejezőereje....