Pitti Katalin a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja
lett.
„A saját kínszenvedéseid fölötti győzelem, amikor megtapsolnak” – Pitti Katalin operaénekes
A Klubdélelőtt 2024. július 13-i adásában Kun Zsuzsa
vendége volt.
/A Klubrádió élő adása a YouTube-on/
(33 perc)
Magyar
Katolikus Rádió – „Zeneközelben”
2024.
március 3., 17.05 – 18.00
Juhász Előd műsora
Vendég: Pitti Katalin
"Rég találkoztunk a Művésznővel. Örömünkre lelkesen jött a Katrádióba és jólesően nosztalgiáztunk remek felvételeinek kíséretében.”
A
műsorban bejátszott ének-zenei részletek:
- Verdi: Otello - Desdemona áriája, IV. felv. „Ave Maria”
- Verdi: Traviata - Violetta áriája, I. felv.
(részlete)
- Puccini: Turandot -Liu áriája, I. felv. "Signore,
ascolta!"
- Puccini: Pillangókisasszony - Cso-cso-szán „Nagyáriája”,
II. felv.: "Un
bel di vedremo"
- Puccini: Manon Lescaut - Manon áriája, IV.
felv. "Sola,
perduta, abbandonata..."
- Catalani: La Wally - Wally áriája: "Ebben?
Ne andró lontana"
- Kálmán Imre: Marica grófnő - Marica belépője „De jó is lenne szerelmes lenni” (km.
énekkar)
- Tolcsvay László – Tolcsvay Béla: Magyar Mise (1987)
- Sanctus tétel (km. énekkar)
Pitti Katalin a Traviata Violetta szerepéről is
mesélt a rádióadásban. Itthon akkor Sass Sylvia énekelte Violettát, és mielőtt
elhagyta az országot, Pittit ajánlotta az Opera vezetésének figyelmébe, hogy ő álljon
be ebbe a szerepbe, így megkapta Violettát. Az idő tájt még magyar nyelven játszották
a Traviatát, ő viszont olaszul tudta, előtte Varsóban énekelte, így a felkérés
után nem sok ideje maradt megtanulnia a nyelvi átállást. „És Házy Erzsi megtudta, hogy igen?, ma Traviatát fogsz énekelni? na, arra én bejövök. És az első felvonás
nagy áriája után bejött az öltözőbe, pezsgővel és nagyon nagy szeretettel
köszöntött. És ő engem nagyon-nagyon szeretett, és én is őt nagyon szerettem.
De azért ez nem mindenkivel volt így...” /Az időskálán: 18:59 – 20.09/
Budapesti Operabarátok Egyesületének Klubdélután-rendezvényén voltam tegnap az Eiffel Művészház Bánffy-termében.
A tervezett műsoridő ugyan háromtól öt óráig szólt, de végül fél hat lett belőle, tekintve, hogy Szinetár Miklós előtt érkezett másik „legenda”, a Pitti Katalinnal folytatott beszélgetés mondhatni olyan hatalmas érdeklődést váltott ki, annyi minden téma került szóba, amiről olyan bőven, részletekbe menően mesélt a Művésznő, hogy a műsorvezető-rendező Aczél Andrásnak szerintem „nem volt szíve” - mert őt is érdekelte, meg talán "hízelgett" neki, hogy egy hajdani "sztárénekesnő" ül vele szemben - félbeszakítania az OPERA egykori énekesnőjének mondandóit. Pitti Katalin elegáns tartással, elánnal érkezett a színpadra, mozgáskultúrája most is fiatalos, közel egy órán át tartotta és csigázta fel iránta az érdeklődést. Rendkívül közvetlen volt, látszott, hogy tele van vitalitással - humorral, pátosszal, rendületlen hitvallásának megvallásával és kifejtésével, érintette életének és pályájának több pontját: származása, családja, gyermekkora; ének-zene-irodalom-vers iránti érdeklődése, pályaválasztása; még főiskolai hallgatóként kitűnése az Otelló televíziós operafilmben Simándy, Melis oldalán – Ferencsik János választotta őt Desdemona szerepére; ez elindította őt a pályán, majd szerepek sokasága a Magyar Állami Operaházban; vendégszereplései Japánban, Párizsban, Bécsben, opera-operett-koncertek, színházi előadások, hazai és külföldi sikerek; az OPERÁ-tól való távozásának körülményei; az országban szerte egyetemeken, iskolákban tanít(ott); fiatal tehetségek és énekművészek felkarolása, a nemrég tartott mesterkurzus létrehozása Sopronban Gulyás Dénessel; a magánéletének történései és szabadidejének eltöltése most a jelenben. Ezek a témák mind sorra kerültek a beszélgetésben.
A terembe érkezését követően Pitti Katalin Verdi Otellójából Desdemona Ave Maria-áriáját énekelte el, még mindig igen kifejező, varázslatosan szép szopránján. De nemcsak énekelt, hanem közben mondhatni „alakított” is: megható, átszellemült, mélyen átélt, érzelmekre ható előadásmódjával is érzékelhetően megérintette a jelenlévő közönséget. Pitti Katalin vendégsége itt az Eiffelben, mint említettem, hatalmas érdeklést váltott ki, és a Művésznő kihasználta ezt a ráirányuló figyelmet, már csak azért is, mert mostanság már nem igen adatik meg előtte, hogy ilyen szépszámú sokaság előtt, személyesen, élőben, mikrofon előtt mesélhessen magáról, életéről, életkörülményeiről, és megmutathassa azt is, hogy hetvenkét éves kora ellenére (elárulta éveinek számát, nem titkolta) még illúziót keltően, a benne élő szenvedélyekkel, ki tud állni énekelni a közönség elé és régi szerepeiből megcsillogtatni valami szépet, emlékezeteset; mint egy koncerten - operaáriákat adhat elő. Sőt, rögtönzött is, mert a beszélgetés közben egy csodálatos verselmondással is sikerült bennünket megörvendeztetnie! Úgyhogy ez a Klubdélután most minderre a lehetőséget megteremtette neki. Pitti Katalin amilyen gyönyörű áriával kezdte beszélgetős műsorát, hasonlóan kisugárzó, még színészi attitűdjeit is felvonultató, magasztos áriával zárta le saját „talk-show-ját: énekében felcsendült Puccini Pillangókisasszony című operájából Cso-cso-szán híres nagyáriája - ezúttal is Bartal László, karnagy, a Klubdélutánok énekművész vendégeinek állandó zongorakísérője közreműködésével...
Kontúr – Pitti Katalin, operaénekes (2022. január 29.) – videó
/YouTube
. M5 – 2022. január 31./
39:35 perc
Pitti
Katalin-portré - a Művésznő az életútjáról, életpályájáról
vall az interjúban.
Felelős szerkesztő: Hartyányi Balázs
Rendező: Dömök Dóra
Készítette az MTVA, 2022
Pitti Katalin Liszt Ferenc-díjas operaénekes, Érdemes Művész, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja, átveszi a március 15-e alkalmából odaítélt Magyarország Kiváló Művésze kitüntetést Kásler Miklóstól, az emberi erőforrások miniszterétől a Pesti Vigadóban 2022. március 11-én.
MTI/Illyés Tibor
Katolikus Rádió - "Dallamív"
"Pitti Katalint köszöntjük születésnapján - olasz áriafelvételeivel"
Szerkesztő: Magyar Kornél
Részletek:
Bellini: Norma
Verdi: Traviata
Leoncavallo: Bajazzók
Catalani: La Vally
Puccini: Turandot
Vezényel: Rico Saccani és Medveczky Ádám
Elhangzott: 2021.12.08. 11:30 - 12:00
Az adás visszahallgatható: itt
Így várja Pitti Katalin az ünnepet
/Likebalaton.hu – 2021. december 1./
A legszebb ünnep a karácsony, bár az adventi időszak rendkívül zsúfolt a sok fellépés miatt - mesélte Pitti Katalin, amikor Csopakon találkoztunk vele.
Pitti Katalin nevét azok is ismerik, akik nem vendégeskednek az Operaházban. Pályája során az operairodalom legcsodálatosabb szerepeit énekelte, nemcsak itthon, hanem a világ számos országában is.
Azt vallja:
“minden elénekelt mű az élet megnyilvánulásának lehetőségeit és annak erejét sugározza. A megszólaltatás hat a művészre, mint a hallgatóra és végtelen folyamatban egymásra hatásban a Mindenséget szólítja meg, oda ad hírt az élet minőségéről.”
Pitti Katalin születésnapján (kerek évforduló) ezekkel a felvételeivel köszöntöm az Ünnepelt művésznőt:
Verdi: Traviata – Brindisi – Pitti Katalin, Kelen Péter
Violetta: Pitti Katalin
Alfred – Kelen Péter
Erkel Színház, 1988
Verdi: Otello - Ave Maria - Pitti Katalin
Verdi: Otello - Szerelmi kettős - Pitti Katalin, Simándy József
Desdemona – Pitti Katalin
Otello – Simándy József
Km. a Magyar Állami Operaház Zenekara
Vezényel: Ferencsik János
Rendező: Horváth Ádám
Zenés TV Színház produkciója, 1977
J. Strauss: A cigánybáró - Szaffi dala - Pitti Katalin
Vezényel: Makláry László
Pesti Vígadó
Lehár Ferenc: A víg özvegy - Vilja-dal - Pitti Katalin
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1981
Vezényelt: Breitner Tamás
Km. a MÁV Szimfonikusok, az MRT Énekkara (karigazgató - Sapszon Ferenc), a Magyar Állami Operaház balettkara (koreográfus – Péter László)
Jelmeztervező: Kemenes Fanny. Díszlettervező: Csányi Árpád
Rendező: Seregi László
A hazaszeretet és az ima megtartóereje Pitti Katalin új lemezén
MNO.hu - 2021. JÚLIUS 7. SZERDA 06:59 2021. 07. 07. 15:29
/Hegedűs István/
Pitti Katalinnal a Volt egy ország, úgy hívták, Magyarország… című lemezéről, annak előkészületeiről és a történelmi összefüggésekről beszélgettünk.
„Nagyszüleit a szovjetek tömegsírba lőtték, szüleit tönkretették, de rajta sem a szörnyűségek, sem a férfiak nem tudtak kifogni”
/SZTANKAY ÁDÁM/
2021.06.06. 21:31 – Origo.hu
Interjú három folytatásban
Weiszenberger Erzsébet fotóján Pitti Katalin, az 1987-es Traviata felújítás Violettája
Forrás: digitar.opera.hu
69. születésnapját ünnepli a híres magyar operaénekesnő, Pitti Katalin
/írta: ridikul.hu 2020. december 7./
Lehár Ferenc: Cigányszerelem - Messze a nagy erdő - Pitti Katalin
/YouTube/
https://kanadaihirlap.com/2020/11/10/fak-es-szarvasok/
Kanadai Magyar Hírlap - Ottawa
"Fák és szarvasok"
2020 NOVEMBER 10 5:20 DE.
/Révay András/
"A Magyar Állami Operaházban hagyományosan, minden évben november 7-én, Erkel Ferenc születésnapján, az Intézmény saját díjainak kiosztásával, új Örökös tagjainak bemutatásával ünneplik a Magyar Opera Napját. Korábban a programhoz tartozott még Erkel szobrának megkoszorúzása, de ez az idén elmaradt. Az ünnepséget a járványhelyzet miatt nem az Operában vagy az Erkel Színházban tartották, a helyszín ezúttal a jobb egészségvédelmi lehetőséget kínáló Eiffel Műhelyházban volt."
[...]
"Az élő művészek közül az Örökös tagok sorába léphetett Pitti Katalin. Az ő művészetéről szólva Szinetár Miklós egy olyan történetet mesélt el, ami kiválóan érzékeltette: a legjobb helyre került az elismerés. A „tanár úr” egy vidéki rokona nem szerette az operát, nem is járt ilyen előadásokra. Nagy unszolásra, végül egyszer mégis elment a Traviata-ra. Pitti Katalin énekelt és az akkor már ötvenéves férfi az előadás végén sírt. Annyira megrendítő volt az élmény. De ugyanez számtalanszor megismétlődött Japánban, mert ahányszor elénekelte Violetta szerepét, az előadások végén síró közönség, fiatalok, idősek várták és kérték tőle az autogramot. Nagyon nagy dolog, amikor a színpadról valaki a nézőket el tudja varázsolni. Gyönyörűen énekelt, de nem csak énekelt. Valamit átadott a személyiségéből, az egyéniségéből, ami meghat, érzelmekre késztet. Végül is ez a művész életének értelme!"
Pitti Katalin operaénekes Örökös Tag lett
infostart.hu - 2020-11-07 20:21
A Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai idén Pitti Katalin operaénekest választották soraikba.
Szeretettel gratulálok a Művésznőnek!
Domahidy László és Gregor József operaénekesek, valamint Fülöp Attila, az Opera egykori magánénekese, főtitkára és ügyvezető igazgatója pedig posztumusz részesült az elismerésben
A Dankó Rádió „Az a szép” műsorában Pitti Katalin énekművészi pályáját mutatta be a hallgatóknak a szerkesztő-műsorvezető, Erdélyi Claudia. A kiváló operaénekesnőnek itt most az operettfelvételei közül hallottunk néhányat:
- Jacobi Viktor – Martos Ferenc – Bródy Miksa: Sybill
- Sybill levele, Sybill és Petrov kettőse, I. felv.: „Kis Petrovom, remélem, megbocsátja, hogy búcsú nélkül hagytam el magát…./Én édes asszonyom, Sybill, visszajő a szép idill!...” (Pitti Katalin, Leblanc Győző (1981 – a Zenés TV Színház produkciójának hangfelvételéről)
- A nagyherceg és Sybill kettőse, II. felv.: „A kandallóban rőzse ég, pattog izzó parázs... Parázs, parázs, szép piros parázs... / Illúzió a szerelem, szívek tündérszép illúziója, kacéran játszik körülem, rózsás illúzió...” (Pitti Katalin, Csurja Tamás, km. az MRT énekkara és szimfonikus zenekara, vezényel: Makláry László) - 1985
- Kálmán Imre - Julius Brammer, Alfred Grünwald - Harsányi Zsolt –Harsányi Zsolt: Marica grófnő
- Tasziló és Marica kettőse, II. felv.: „Ne szólj, kicsim, ne szólj, csak hallgass, úgy válaszolj…”
- Tasziló és Marica kettőse, II. felv.: „Szent Habakuk, mi van velem? én a helyem már nem lelem!… /Egy az élet, egyszer élsz csak,kincsem, gondold meg ezt,…” (Pitti Katalin, Berkes János, km. a Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara, vezényel: Makláry László) - keresztmetszet, Budapest Művészház Kft., CD 1994
- Szirmai Albert – Emőd Tamás: Mézeskalács
- Encella királykisasszony dala, I. felv.: „… A kis királykisasszonyoknak: be jó dolguk van őnekik! ... /És mégis, mégis furcsa egy dolog, a nagy királynők mégsem boldogok: Egy kis cseléd, higgyétek nékem el, az nem cserélne Őfelségivel!…..” (Pitti Katalin, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Makláry László) - részletek, 1985
- Örzse és Jóska szerelmi kettőse, II. felv.: „- Vidd ezt a mézest véled el, a tarisznyádba tedd el, talán még sor kerül reá, ne hadd itt Jóska, vedd el.…/Szív küldi szívnek szívesen, szív a szívtől kapja szívből kedvesen…” (Pitti Katalin, Csurja Tamás, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Makláry László) - részletek, 1985
- Lehár Ferenc - Viktor Léon, Leo Stein - Mérey Adolf: A víg özvegy - Bevezetés és Vilja-dal, II. felv. (Pitti Katalin, km. az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara)
- Lehár Ferenc – Alfred Maria Willner, Robert Bodanzky - Gábor Andor: Cigányszerelem – Ilona dala: „Messze a nagy erdő…/Volt, nincs, fene bánja…” (Pitti Katalin, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András) –„Operettkedvelőknek” Szerkesztő: Bitó Pál.” Bemutatjuk új felvételeinket” – I. Pitti Katalin (vezényel: Sebestyén András), II. Ilosfalvy Róbert (vezényel: Bolberitz Tamás), III. Kalmár Magda (a Magyar Állami Operaház ének-és zenekarát Nagy Ferenc vezényli. (részletek, 1984. február 23., Kossuth Rádió 19.15 – 20.10)
- Kálmán Imre – Julius Brammer – Alfred Grünwald – Kulinyi Ernő: A cirkuszhercegnő – Fedóra belépője: „Mindig a régi dal…Toujours pour l’ amour” (Pitti Katalin, km. Simfonikus Zenekar, Orosz István karnagy vezénylésével) – koncertfelvételről: Szabadtéri operetthangverseny Kálmán Imre népszerű műveiből - Siófoki Szabadtéri Színpad - 1983
- Edith Piaf sanzonja Pitti Katalin tolmácsolásában: „Rózsaszínű élet” - koncertfelvételről (km. az MRT Szimfonikus Tánczenekara)
- Lehár Ferenc: A víg özvegy - Keringőegyveleg (a Bécsi Johann Strauss Zenekart Willi Boskovsky vezényli)
Szegedi Szabadtéri Játékok - 1989/1990
Lehár Ferenc: A mosoly országa
Liza grófnő - Pitti Katalin; Szu-Csong herceg - Ilosfalvy Róbert
Lehár Ferenc: A mosoly országa
Szegedi Szabadtéri Játékok - Bemutató: 1989.08.04;
Rendező: Ruszt József;
Felvétel ideje: 1989.08.04;
/OSZMI- MTI/
Fordította: Harsányi Zsolt; átdolgozta: Bőhm György.
Rendező: Ruszt József
Jelmeztervező: Jánoskuti Márta
Díszlettervező: Varga Mátyás
Koreográfus: Imre Zoltán
Vezényel: Cser Miklós /Pál Tamás: augusztus 19-én, 20-án
Karigazgató: Gyüdi Sándor
A szereposztás:
Lichtenfels gróf, tábornok – Kátay Endre
Lisa, a leánya – Pitti Katalin
Hadfaludy Ferenc gróf, huszárfőhadnagy – Póka Balázs
Szu-Csong herceg - Ilosfalvy Róbert
Mi, a húga – Zempléni Mária
Csang, a nagybátyja – Gyimesi Kálmán
Fu-Li követségi titkár – Herceg Zsolt
Tábornok – Szakály Péter
Fini, fiatal lány – Láng Györgyi
Vali, fiatal lány – Falusi Mariann
Főeunuch – Király Levente
Szólót táncol: Metzger Márta, Sárközi Gyula, Éliás Zsuzsa, Pápai György
HATODIK ALKALOMMAL SZERVEZIK MEG A BACH MINDENKINEK PROGRAMJAIT
MNO.HU - 2020. MÁRCIUS 6. PÉNTEK 10:36
Pitti Katalin opera-énekesnő idén is számos Kárpát-medencei településen fellép a fesztiválon
Kissé kételkedem abban, hogy a több, mint 100 éve a Tisza mélyén „nyugvó” szobrot, ha sikerült kiemelni, biztosan felállításra kész állapotba lehet hozni három hónap alatt. Sikerüljön!
Csak egy második kattintás után derül ki, hogy a jótékonysági esemény helyszíne a Duna Palota (Bp. V. ker., Zrínyi utca 5.).
A Magyar Csodaszarvas Egyesület Jótékonysági Estje
A törökbecsei (Délvidék) turulmadaras Szabadság-szobor helyreállításának támogatására.
Időpont: 2020. március 8. (vasárnap) 17:00
Fővédnök:
Prof. Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere
Közreműködik:
Pitti Katalin Liszt Ferenc-díjas és Érdemes művész, operaénekes
Petrás Mária Magyar Örökség-díjas népdalénekes, iparművész
Török Tilla (Zenta) Junior Prima díjas előadóművész
Oberfrank Pál, Jászai Mari-díjas és Érdemes színművész, színházigazgató
Tolcsvay Béla Kossuth-díjas előadóművész
Resti Kornél és zenekara
Műsorvezető:
Csúri Ákos író, blogstar.hu alapítója
A rendezvény szünetében árverésen lehet licitálni Petrás Mária iparművész által felajánlott értékes műtárgyakra.
1990. október 1., Bartók Rádió, 18.00 – 19.00
Kapcsoljuk a 22-es stúdiót
Opera-vetélkedő
Döntő
A forgatókönyvet Kertész Iván és Batta András írta.
A játékmester: Batta András
A zsűri tagjai: Sándor Judit, Pitti Katalin, Ilosfalvy Róbert, Meixner Mihály (elnök), Oberfrank Géza
A 80. sorszám alatt írtam:
"Személyes kontaktusba is kerültem Ilosfalvy Róberttel rövid időre, amikor a nyolcvanas évek végén együtt sétáltunk ki a Rádió épületéből egy élőközvetítéses operavetélkedő után, melyben az egyik zsűritagként szerepelt; milyen büszkén emlegette nekem Alvaro, Mantuai herceg, Stolzingi Valter és Otelló szerepét! És amikor az operettre tereltem a szót, bólogatott, hogy pályafutása során a műfajban zeneileg mennyi nívós - hálás alkotással találkozhatott, amelyekben énekelt tenor szerepeire is mindig nagyon szívesen emlékszik vissza, az ötvenes-hatvanas évekből."
1987. augusztus 19. Magyar Rádió 22. stúdiója
Opera vetélkedő - élő adás, a rádió közvetítette.
Zsűri: Kertész Iván, Melis György, Sándor Judit
Első díjat kaptam - két játszótársammal együtt az egyik vetélkedő csoportból. A nyeremény 7.000 Ft megosztásra került köztünk.
Ez volt az első vetélkedő a rádióban, melyen részt vettem és nyertem. Ezt még több hasonló vetélkedő követte, ugyancsak eredményesen...
Múltidézés
1987. augusztus 19., Petőfi Rádió, 19.05 – 20.05
„Kapcsoljuk a 22-es stúdiót” - Opera-vetélkedő
Játékos fejtörő
Játékvezető: Batta András
Zsűri: Sándor Judit és Melis György – operaénekesek; Kertész Iván – a Magyar Rádió zenei szerkesztője
Szerkesztő: Varga F. István
Az RTV Újságban megjelent műsor-előzetes cikkben olvashatjuk az alábbi figyelemfelkeltő, felvezető sorokat:
A zenerajongók népes táborában akad, aki a kamarazenét, vagy a szimfonikus zenekar hangzását szereti. Van, aki szerzőkre, vagy karmesterekre és művekre esküszik.
Ám van egy külön „kaszt”, amelynek tagjait a zenés színpad varázsa kapcsolja össze. Ők az énekhang megszállottjai. Szakma szerint ugyan ők is elkülönülhetnek egymástól, de a kiválasztott műfaj, az opera szeretete valamennyiüket összeköti.
Rendre hasonlítgatják az énekesek teljesítményeit – másokéval is. Szereposztásban tévedhetetlenek, ellentétben a rettegett operadirektorokkal, és karmesterekkel. Az indiszpozícióit ugyan megbocsátják, (olykor), de ha egy epizódista „dob” egy szerepet, azt nem. Maximalisták, elfogultak, kritikusok… és önzetlenek, ha az operáról van szó. Internacionalista társaság, amelyet az ellentétek jellemeznek. Egyszóval: operarajongók!
Rájuk gondoltunk, amikor meghirdettük a játékos vetélkedőt augusztus 19-re, az ünnep előestéjére.
A játékot Batta András vezeti, a zsűri (Sándor Judit, Melis György és Kertész Iván) játékosokért aggódó irányítása mellett.
A három fordulóból álló tusa győztesei pénz-és lemezjutalmat nyernek, de szeretnénk a közönség soraiban ülő „drukkereket” is jutalmazni, ha a szórakoztatónak szánt játékos vetélkedő kérdéseire válaszolni tudnak.
Nyáresti szórakozás tehát, ünnep előestéjén, könnyebb-nehezebb kérdésekkel, sok zenével.
/Varga F. István/
A YouTube-ról:
Kálmán Imre: Marica grófnő_Hej, cigány!..._Simándy József
Simándy József táncpartnere: Pitti Katalin
1986. május 2. Budapesti Kongresszusi Központ
Bende Zsolt 30 éves jubileuma.
A Postás Szimfonikus Zenekar. Vezényel: Medveczky Ádám
(A koncertfelvételen a háttérben Kalmár Magdát, Kincses Veronikát, Pitti Katalint, Tokody Ilonát, Bende Zsoltot, Gregor Józsefet látni…)
A 80-as évek elején a csapból is ők foly.ak a (kevésbé kellemes hangú), Leblanc Győzővel.
Othello végzete, zöldszemű szörny, részvéttel és megértéssel teljes, visszafogott beírásomat az interjú címe ihlette elsősorban. Egyelőre (?) maradjunk ennyiben.
If várának szökevénye,
ha látta volna Pitti Katalint a Zeneakadémián az 1970-es évek közepén, amikor már volt egy kislánya, éppen válófélben volt, ugyanabban a barna pulóverban és barna szoknyában járt hónapokig, mindezzel együtt gyönyörű volt és csodásan énekelt - talán kevésbé malíciózusra fogta volna a szövegét.
Jól vigyázzon, aki úgy gondolja, hogy tudója más élete titkának.
Hát még, ha nem az.
Mindig felkelti a figyelmemet, ha egy (előadó- vagy alkotó)művész interjújában nagy hangsúlyt kap szomorú gyerekkora, hátrányos helyzete, főleg ha ez a felmenőit ért megpróbáltatásokkal is összefügg vagy abból következik és egész későbbi életére hatással van. A Pitti Katalinnal készített interjú készítője már a címben gondoskodik róla, hogy az olvasó érezze: a család tragikus múltja súlyos árnyként nehezedett a művésznőre. Nehéz előmenetelét remélhetőleg nem nehezítette még inkább, hogy 25 évesen Desdemonát kényszerült énekelni Horváth Ádám Otello-filmjében, ráadásul Ferencsik, Simándy és Melis nyomasztó társaságában. Mint ahogyan vélhetőleg a lipcsei Bach-versenyre történt kizavarása és sikeres szereplése, 2. helyezése sem vetette vissza további karrierjét. És az sem, hogy "Az 1978/79-es évadtól az Operaház magánénekeseként szerződtették, ahol az operairodalom legcsodálatosabb szerepeit énekelte." A pálya is talán még magasabbra és hosszabbra ívelt volna, ha lelketlen koncertügynökök felkérései nem kényszerítik bele operetthaknikban, nótacsokrok előadásában és más, többé-kevésbé operaidegen (ám jól fialó) műfajokban való sorozatos, mondhatni tömeges részvételbe ... már amikor és már amelyik ügynök, mert mint a beszélgetésből megtudhattuk, egyikük az "Interkoncert operaszakos osztályáról azért nem tud(ott) munkát adni külföldre, mert túl jól nézek ki". Átkozott balsors! Elképzelni is nehéz, hová repíthette volna őt kétségtelen szépsége, jó színpadi mozgása, fénykorában csengő hangja, ha az élet nem bánik (el) vele és felmenőivel íly kegyetlenül.
„A családom egyik felét elüldözték, a másikat agyonlőtték, ezek után persze, hogy nem léptem be a pártba!"
MÁGÓ KÁROLY2019.12.26. 15:21 Origo.hu
"Már abban az évben, amikor a diplomáját megszerezte, olyan legendás énekesekkel dolgozhatott együtt Pitti Katalin, mint Simándy József és Melis György. Ők hárman voltak a főszereplői ugyanis a Magyar Televízió által készített Verdi Otellójának, amelyet ráadásul Ferencsik János vezényelt. Negyven évvel a felvétel után azt mondja, korábban arra sem mert gondolni, hogy velük állhat majd egy színpadra, nem hogy velük dolgozhat. És ennyi idő után derült ki az is, hogy egy pályatársa, a világhírű énekes Sass Sylvia ajánlotta maga helyett. Azt mondja, két dolog is gátolta idehaza a karrierjét, az egyik a szépsége volt, a másik az, hogy nem lépett be a pártba. Igaz, erre jó oka volt, kulák családja egyik felét a világháború után kivégezték, a másikat elüldözték. Persze azért így is jelentős sikereket ért el itthon. Az operaház magánénekese volt, és az előbb említetteken túl együtt dolgozhatott Medveczky Ádámmal, Lukács Ervinnel, vagy éppen a nagy olasz karmesterrel, Lamberto Gardellivel. A világ számos országában énekelt, a sikereire jellemző, hogy Drezdában egy alkalommal tizenhétszer tapsolták vissza."
Ezen a héten minden nap a Dankó Rádió elmúlt hét évben karácsonykor elhangzott műsoraiból válogat a felelősszerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya. „Túl az Óperencián”
A mai adásban Pitti Katalin operaénekesnővel 2013. december 24-én készült beszélgetés felvételéből hallhatttunk bejátszott részeket: a Művésznő a karácsony szellemiségéről, saját hitéről, a szenteste őt bensőleg is megérintő áhítatáról fejtette ki gondolatait.
Pitti Katalin énekfelvételei közül hallhattuk most:
Szirmai Albert - Emőd Tamás: Mézeskalács
A királynő dala, I. felv.: „A kis királykisasszonyoknak be jó dolguk van őnekik! ... /És mégis, mégis, furcsa egy dolog, a nagy királynők mégsem boldogok: Egy kis cseléd, higgyétek nékem el, az nem cserélne Őfelségivel!…..” (Pitti Katalin, km. MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Makláry László) - (1985)
Giacomo Puccini: Turandot – Liu áriája, I. felv. (Pitti Katalin, km. a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, vezényel: Medveczky Ádám)
Giacomo Puccini: Gianni Schicchi: Lauretta áriája (Pitti Katalin, km. a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, vezényel: Medveczky Ádám) - („Népszerű olasz operaáriák” – Pitti Katalin, szoprán – Hungaroton, CD, 1998)
Ezt a délelőtti adást - karácsonyi szellemiségű zenékkel is - ma 18 és 19 óra között ismét meghallgathatjuk a Dankó Rádióban.
Interjú Pitti Katalinnal - video
Jótékonysági koncertet ad december 15-én, a Jónak lenni jó alapítvány javára
https://ridikul.hu/cikk/2019/12/06/68-eves-lett-az-opera-nagykovete
A „Ridikül” cikke - Pitti Katalin születésnapján
Isten éltesse Pitti Katalint születésnapján!
Ebből az alkalomból a Dankó Rádió „Túl az Óperencián” műsorában a felelősszerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya köszöntötte Pitti Katalint, énekfelvételeinek bejátszásával:
Jacobi Viktor – Martos Ferenc – Bródy Miksa Sybill című művéből:
-
Sybill levele, Sybill és Petrov kettőse, I. felv.: „Kis Petrovom, remélem, megbocsátja, hogy búcsú nélkül hagytam el magát…./-Én édes asszonyom, Sybill, visszajő a szép idill!...” (Pitti Katalin, Leblanc Győző (1981 – a Zenés TV Színház produkciójának hangfelvételéről)
-
Bevezető kórus és Sybill dala a hercegnőről, II. felv. „Volt egy hercegnő…” (Pitti Katalin, km. az MRT Énekkara)
-
A nagyherceg és Sybill kettőse, II. felv.: „A kandallóban rőzse ég, pattog izzó parázs... Parázs, parázs, szép piros parázs... / Illúzió a szerelem, szívek tündérszép illúziója, kacéran játszik körülem, rózsás illúzió...” (Pitti Katalin, Csurja Tamás, km. az MRT énekkara és szimfonikus zenekara, vezényel: Makláry László) - 1985
A most véget ért adás 18 és 19 óra között ismét meghallgatható a rádióban.
2019. július 6. , 19.00
Budaörs Közösségi Ház
Lévai utca 34.
Pitti Katalin növendékei kurzus záró koncertje
Zongorán kísér: Hegedűs Valér
„Hogy tényleg örvendhessen a lélek”
2019. MÁRCIUS 23. SZOMBAT 07:44, Magyar Nemzet
A BACH MINDENKINEK FESZTIVÁL EBBEN AZ ÉVBEN HATÁRON TÚLI HELYSZÍNEKKEL BŐVÜLT
B. Orbán Emese
„A 2015-ben amerikai mintára indult Bach mindenkinek kezdeményezés 2017-re fesztivállá bővült Magyarországon. A növekedéssel szabadtérről beltérre helyeződött a programok súlypontja. A Bach zenéjére épülő, ingyenes és önkéntes fellépéseken alapuló sorozathoz tavaly már csatlakozott Nagyvárad egy eseménnyel, idén viszont megsokszorozódott a határon túli koncertek száma.
Pitti Katalin Liszt-díjas énekművész erdélyi és kárpátaljai koncertkörutat vállalt, de utazó nagykövetnek számít Bábel Klára hárfaművész is. Kettejük egy-egy Kárpát-medencei fellépésére látogattunk el.
Háromnegyedig töltjük meg a Partiumi Keresztény Egyetem dísztermét, ez valamivel több mint másfél száz érdeklődő. Pitti Katalin koncertjének címe Oh, örvendj, hív lélek. Bach legszebb darabjai és a szív húrjait legjobban megérintő Bach-átiratok között a Liszt-díjas opera-énekesnő, érdemes művész a barokk zene legkiemelkedőbb egyéniségének életéről mesél.
A koncert zárásaként közös éneklésre szólít fel, mindenki megkapta már korábban a Parasztkantáta egy szakaszának szövegét. Bátortalan a közönség, így a művésznő lejön a színpadról, dalolva jár a padsorok között, kiengedjük hát mi is a hangunkat, kinek amilyen van, és végül gyönyörű öröménekléssel zárul az este.
A zongoránál a meghirdetett kísérő helyett Soltész Enikő zongoraművész ült, láthatóan izgult és meg is volt illetődve, de a billentyűket uralta, játékán nem érződött, hogy szinte nem volt ideje gyakorolni. A csere okáról, illetve a részletekről az előadás után Pitti Katalin lebbentette fel a fátylat.
Megtudtuk, hogy Hegedűs Valér zongoraművész korábbi műtétjéből még nem épült fel annyira, hogy vállalni merje az utazást, a többnapos távollétet az otthonától. Pitti Katalin számtalan zongoraművészt megkeresett, de mindenki foglalt volt. Barátnője végzős zongora szakos lánya végül elvállalta, viszont az első koncert előtt három nappal megsérült a keze, így vissza kellett mondania a fellépést.
Pitti Katalin már többször koncertezett Soltész Enikővel, de neki komoly szervezést igényel, hogy ennyi időre távol legyen a családjától. Mégis elvállalta, hogy kísérője lesz; az első koncertre másfél napot tudott készülni, azóta is minden percet kihasznál, hogy gyakoroljon. Pitti Katalin maga állította össze a műsort, az összekötő szöveget szintén nagy gonddal válogatta, a benne szereplő idézeteket különösen, hogy tényleg „örvendhessen a lélek”.
A nagyváradi előadás a turné harmadik helyszíne volt, előtte Gyergyóalfaluban és Gyergyószentmiklóson lépett fel; mindkét helyszínen a római katolikus templom falai közt csendültek fel Bach dallamai népes közönség előtt. Az utolsó helyszín a beregszászi római katolikus templom.
A szlovákiai Ipolynyék, a nagykürtösi járás legnépesebb települése a nyelvhatáron található, az utolsó magyar falu ebben az irányban, lakosainak nyolcvanöt százaléka magyar. Ez a környék legkiválóbb bortermelő vidéke. Dombok ölelésében található a felújítás alatt álló római katolikus templom, nem is közelíthető meg a főbejáraton. Éppen a lépcsőt burkolják a tényleg szorgos kezek, mégsem végeznek aznap, így elnézést kérnek és kiteszik az oldalajtó használatára utasító cetlit a szép kovácsoltvas védőrácsra.”
[…]
Az elmúlt hét rádióműsorából:
Pitti Katalint hallhattuk "élőben" is a Dankó Rádió Túl az Óperencián adásában, a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya beszélgetőtársaként.
A december 3-9. közötti adások tartalmából (MediaKlikk.hu oldaláról - Nagy Ibolya ajánló-ismertető mondatatai):
"A Zeneakadémia utolsó évében a Magyar Televízió Verdi: Otello című művének női főszerepével robbant be a köztudatba. Így pályakezdőként már együtt énekelhetett és játszhatott az akkori legnagyobbakkal, Simándy Józseffel és Melis Györggyel. Ferencsik János vezényelte a felvételt, mely a Magyar Rádió 6-os Stúdiójában készült. A film országos ismertséget és szakmai sikert hozott számára.
Az 1978/79-es évadtól a Magyar Állami Operaház magánénekeseként szerződtették, ahol az operairodalom legcsodálatosabb szerepeit énekelte. Kerekes Jánostól Medveczky Ádámig, Lukács Ervintől Giuseppe Patane-ig, ifj.Palló Imrétől Lamberto Gardelli-ig, Kórody Andrástól Jurij Szimonov-ig és Erdélyi Miklóstól Kovács Jánosig , neves mesterekkel dolgozott együtt, akiktől a művésznő vallomása szerint sokat tanult, ahogyan kiváló rendezőktől, mint Mikó András, Békés András,Szinetár Miklós , akikkel a “munka” során sokat formálódtak szerepei, valamint gazdagodtak szerepformáló teremtő energiái. Minden mű, amit megszólaltatott és megszólaltat emlékezetes élményt hagyott és hagy mai napig az emberekben.
A világ számos országában énekelt, a legjelentősebbek: Drezda – Verdi: Lombardok c. operájának női főszerepével Giselda szerepével- 17-szer hívták függöny elé a művésznőt. Verdi: La Traviata címszerepét tán a legtöbb rendezésben énekelte, játszotta, élte itthon és külföldön Szófiában, Kassán, Kolozsvárott, Tokyóban, Nagoyában, Osakában és a Magyar Televízió opera-keresztmetszetében is Ő a énekelt és alakította Violetta figuráját. Puccini: Madame Butterfly címszerepét 16 éven át alakította, mellyel vendégszerepelt Prágában többször, mint a Puccini: Bohémélet Mimijével és Csajkovszkij: Anyegin Tatjána szerepével Prágában, Moszkvában Hamburgban, Rio de Janeiro-ban…Opera szerepein kívül mindig szívesen énekel Bach, Mozart, Verdi, Liszt, Kodály oratórikus műveket illetve dal és ária esteke a Magyar Rádióban, mint a Zeneakadémián. Itthon és külföldön rendszeresen koncertezik.
Sok felkérést kapott az operett világába is. A legtöbbet énekelt, játszott operett szerepe Lehár: Víg özvegy – Glawary Hanna szerepe, melyet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadtól a Staatsoperig énekelt, és ezzel a szereppel jutott el először vendégjátékkal Tokyo-ba is. Hasonlóan sokat énekelt operett szerepe a Saffi – J.Strauss: A cigánybáró- , mint a Lisa – Lehár: A mosoly országa- és a Marica grófnő – Kálmán Imre operettjéből. Jacoby: Sybill-je főszerepét pedig szintén a Magyar Televízió vette fel .
Számos jótékonysági munka résztvevője. Vannak szervezetek, melyeket több mint tíz éve patronál jótékonysági koncertjeivel, illetve annak bevételével.
Minden elénekelt mű az élet megnyilvánulásának lehetőségeit és annak erejét sugározza.
A megszólaltatás hat a művészre , mint a hallgatóra és végtelen folyamatban egymásra hatásban a Mindenséget szólítja meg, oda ad hírt az élet minőségéről.
A tanítás pedig szent kötelesség, mert “…amit szerzel, amit elérsz, amit tudsz, amit átélsz, osszad meg! Szabad vagy a kövektől az étherig, de jajj neked, ha magadnak tartod meg!” -Hamvas Béla szavaival vallja a művésznő ars poétikáját."
Ezen a héten ma utoljára volt velünk Pitti Katalin a Dankó Rádió operettműsorában, akivel a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya beszélgetett.
A zenei összeállításban elhangzott:
Edith Piaf sanzonja Pitti Katalin tolmácsolásában: „Rózsaszínű élet” - koncertfelvételről
Puccini: Manon Lescaut – Manon áriája, IV. felv.: „Sola, perduta, abbandonata” (Pitti Katalin, km. a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, vezényel Medveczky Ádám) - („Népszerű olasz operaáriák” – Pitti Katalin, szoprán – Hungaroton, CD, 1998)
Szirmai Albert - Emőd Tamás: Mézeskalács
- A királynő dala az 1. felvonásból: „… A kis királykisasszonyoknak: be jó dolguk van őnekik! ... /És mégis, mégis, furcsa egy dolog, a nagy királynők mégsem boldogok: Egy kis cseléd, higgyétek nékem el, az nem cserélne Őfelségivel!…..” (Pitti Katalin)
- Szerelmi kettős: „-Vidd ezt a mézest véled el, a tarisznyádba tedd el, talán még sor kerül reá, ne hadd itt Jóska, vedd el.…/Szív küldi szívnek szívesen, szív a szívtől kapja szívből kedvesen…” (Pitti Katalin, Csurja Tamás, az MRT Szimfonikus Zenekarát Makláry László vezényli) - részletek, 1985
- Jóska dala a 3. felvonásból: „Ott, ahol egy kútgém látszik, csak egy kútgém látszik, jegenyefa tetejével tanyai szél játszik…” (Melis György, km. MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel Sebestyén András) - (keresztmetszet, 1977. január 21., Kossuth Rádió 17.19 – 18.04)
Tolcsvay László – Tolcsvay Béla: Magyar mise
Pitti Katalin - szoprán
Begányi Ferenc - basszus
Ifj, Csoóri Sándor - népdal-énekes
Sasvári Sándor, Tolcsvay László, Tolcsvay Béla - rock-tenorok
Vikidál Gyula - rockbariton
Közreműködik a Honvéd Művészegyüttes Férfikara és a Tavasz Női Kar
Vezényel: Tóth András.
A felvétel a Főnix Stúdióban készült, 1993-ban. Producer: Tolcsvay László.
1 CD (46 perc)
(a darab első megjelenés éve: 1987)
Részletek:
3. Gloria (Pitti Katalin, Begányi Ferenc, Sasvári Sándor, km. a Honvéd Művészegyüttes Férfikara és a Tavasz Női Kar)
5. Sanctus (Pitti Katalin, km. a Honvéd Művészegyüttes Férfikara)
9. Elbocsátás - Entlassung (Pitti Katalin, Begányi Ferenc, Sasvári Sándor, Tolcsvay László, Tolcsvay Béla, Vikidál Gyula, km. a Honvéd Művészegyüttes Férfikara és a Tavasz Női Kar)
„A Magyar Mise a rock-, a szimfónikus- és népzenét ötvöző oratórium, melyben a Muzsikás együttestől Vikidál Gyulán át Pitti Katalinig a hazai zenei élet nagyjai dolgoztak, nemcsak itthon aratott sikert: turnén járta be egész Németországot, Dortmundtól Münchenen át Aachenig a legnagyobb templomokban és előadótermek színpadán adták elő. Magyar muzsika, amely mindannyiunk Európáját fejezi ki! Azt az Európát, amelynek szellemi, lelki, erkölcsi értékrendjét ezer év óta képviseli Magyarország, s amelyet ezer év óta véd behatolni törekvő armadák és ideológiák ellenében. Ezer év küzdelmeiben népek tanulták meg itt becsülni egymás kultúráját, erkölcsi erényeit, s megtanulták védeni egymást, óvni a közös szellemi alapokat.”
A "Túl az Óperencián" délelőtt elhangzott adásának ismétlése ma 18 és 19 óra között hallgatható meg a Dankó Rádióban és az interneten is (www.dankoradio.hu)
Pitti Katalin és Nagy Ibolya beszélgetése a Dankó Rádió operettműsorában, a bejátszott szép zenékkel, ma is meghallgatásra volt érdemes:
Az adásban Pitti Katalin a művészeti életben alkotó nők szerepéről szólva kiemelte a házastársuk jelentette „háttér-biztonság”-szolgálatot; a hűséges „mintaférjekét”, akik minden „prózai” terhet levesznek a vállukról, hogy ők minél teljesebben élhessenek hivatásuknak. A példák között említette Marton Évát és Jókai Annát, akik mellett mindenkor ott állt a férjük, akik hátrahagyták saját munkájukat, hogy házastársuk művészi ambícióinak elősegítőjeként teljes energiájukkal nyugodt körülményeket biztosítsanak számukra a művészi-alkotói munkához.
Pitti Katalin a továbbiakban felhozott néhány kedves művészpartner-nevet, akiket nagyon tisztel, akiktől anno valamilyen impulzusokat kapott saját művészi fejlődéséhez, akikre a pályája során felnézett, akik valamilyen tekintetben a példaképül szolgált(n)ak neki: „Házy Erzsébetet idézte: ha bejött a színpadra, nem lehetett másra nézni; Placido Domingo; Sass Sylvia; az említett Marton Éva vagy Simándy József, Kocsis Zoltán.
Liszt Ferencet annak kapcsán említette meg, hogy amikor kora – s talán máig - legnagyobb zongoraművésze abbahagyta a koncertezést, majd a komponálás felé fordult, milyen önzetlen személyiség volt: „reklámhordozó, hírvivő” egy személyben, aki számtalan zeneszerző művét zongorára átköltve népszerűsítette (a szerzőket és alkotásaikat egyaránt), és váltak később ismertté- ismertebbé…
A mai műsorban felcsendült zenék voltak:
Lehár Ferenc – Robert Bodanzky és Alfred Maria Willner -Gábor Andor: Cigányszerelem
- Nyitány (Budapesti Operettszínház Zenekara, vezényel: Makláry László) – a felvétel a Budapesti Operettszínház előadásán készült, 2012. november 3-án.
- Ilona dala „Messze a nagy erdő” (Pitti Katalin, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András)
Giuseppe Verdi:Traviata – Violetta áriája, I. felv. „E strano…” (Pitti Katalin, km. Berkes János, valamint a Budapesti Filharmóniai Zenekara, vezényel: Rico Saccani („Népszerű olasz operaáriák” – Pitti Katalin, szoprán – Hungaroton, CD, 1998)
Wolf Péter – Fülöp Kálmán: Ave Maria (Sass Sylvia, km. a Wolf együttes) CD - Tom-Tom Records, 2004
Karl Millöcker – Theo Mackeben - Hans Martin Cremer - Paul Knepler - J. M. Welleminsky: Dubarry
Magyar dalszöveg: Szenes Andor
– Dubarry keringő dala: „Átéltem már néhány szerelmet, és csókokat, és bókokat, …/Mindegy nekem, mi lesz velem, ha egyszer felgyúl a szívem…” (Sass Sylvia, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András) - Sass Sylvia operettdalokat énekel, 1977. március 26., Kossuth Rádió 18.45-19.13
- René dala: „Mily szép az élet! Tiszta mámor! Ha látlak téged, szívem újra lángol! Karomba zárlak, el nem bocsátlak…” (Kónya Sándor, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Bródy Tamás) - részletek, 1973. január 30., Kossuth Rádió 19.25 - 20.23: Operettest Millöcker Dubarry és Zeller A madarász c. operettjeiből
Molnár András operaénekest a mai születésnapján az éter hullámhosszán köszöntötte a stúdióból Pitti Katalin és Nagy Ibolya.
Kálmán Imre – Julius Brammer, Alfred Grünwald: A montmartre-i ibolya
Magyar dalszöveg: Szenes Andor nyomán Szenes Iván
- Raoul, Florimond és Henry hármasa, I. felv.: „Addig várhatunk, vígan száll dalunk…Három jóbarát egy cipőben jár…” (Molnár András, Póka Balázs, Rozsos István)
- Raoul, Florimond, Henry és Spaghetti négyese, I. felv.: „Gazdagok vagyunk, felragyogott csillagunk…Az élet nagyon szép, az élet nagyon jó…” (Molnár András, Póka Balázs, Rozsos István, Begányi Ferenc)
- Együttes: „Művészhimnusz” - Violetta, Raoul, Florimond, és Henry négyese, II. felv. „Gyötör a szegénység, elhagy a reménység…” (Kincses Veronika, Molnár András, km. az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vezényel: Breitner Tamás) - 1983. január 1., Kossuth rádió 20.30 – 22.00
A „Túl az Óperencián” délelőtti adás ismétlése ma 18 és 19 óra között hallgatható meg a Dankó Rádióban és az interneten is, a www.dankoradio.hu oldalon.
„Túl az Óperencián” – a Dankó Rádió operett-kedvelőknek szóló napi rendszerességgel jelentkező adásában ezen a héten Pitti Katalinnal beszélget a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya.
A mai műsor meglepetést tartogatott Pitti Katalin számára a stúdióban: mivel az operaénekesnő ma ünnepli születésnapját, Nagy Ibolya azzal kedveskedett neki, hogy jó előre megszervezte: élő telefoni kapcsolatban bejelentkezett nála Pitti „földije”, a szintén szentesi születésű Berkes János operaénekes, aki művésztársával, kolleginájával sok operaelőadásban szerepelt együtt, de felléptek közös koncerteken is, egymás partnereiként. Pitti Katalint igen meghatotta Berkes János szívből jövő gratuláló szavai, aki felidézte az egykori Bánk bán-operafilmben alakított Melinda-Ottó jeleneteiket, az Opera Traviata előadásait, amelyekben többször énekeltek egymás oldalán, vagy más közös munkáikat: pl. a Marica grófnő lemezfelvételét…
A délelőtti adásban Pitti Katalin Nagy Ibolyával folytatott beszélgetésében érintette a napi politikai események számára lehangoló jelenségeit; szólt az emberi értékek devalválódásáról, hogy mennyire lényegesnek tartja az egymásközti szeretetre, a megbékélésre való hajlandóságot, törekvést az emberi önzetlen kapcsolatokra, de ugyanakkor szavaiból kiérződött a jövő generációja miatti aggódás, a féltés, mégis, bizalommal, hittel, reménnyel éli meg a jelen történéseit…
Pitti Katalin újra szóba hozta munkáját, amiben örömét leli: a tanítást, a növendékeivel való foglalkozásokat, a velük való folyamatos kapcsolattartást, ahogyan a koncertezés örömeit is, amelyek mind kitöltik-lekötik idejét. Gondolataiban, kívánságaiban első helyen áll a saját családjáért érzett felelősség, ezzel együtt a művészi-oktatói hivatásának koncentrált megélése. A vállalt feladatait maximális odaadással, felelősséggel, a tőle telhető magas színvonalon szeretné továbbra is végezni.
Az adásba beszerkesztett zenék között hallhattuk:
Puccini: Gianni Schicchi - Lauretta áriája "O mio babbino caro" (Pitti Katalin, km. a Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara, vezényel Medveczky Ádám) – CD, 1998
Puccini: Turandot – Liu áriája, I. felv. - "Signore, ascolta!" (Pitti Katalin, km. a Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara, vezényel Medveczky Ádám) – CD, 1998
Kálmán Imre – Harsányi Zsolt: Marica grófnő
- „Ne szólj, kicsim, ne szólj, csak hallgass, úgy válaszolj…”(Pitti Katalin és Berkes János)
- A II. felvonás fináléja (Pitti Katalin és Berkes János, km. Oszvald Marika, Gerdesits Ferenc, Marik Péter, valamint a Budapesti Fesztivál Kórus és a Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara, vezényel Makláry László) - Budapest Művészház Kft., CD 1994
Lajtai Lajos – Kellér Dezső: Három tavasz – „Máshol is ragyognak csillagok, rózsák is ontják az illatot.” (Pitti Katalin) – élő, koncertfelvételről
Jacques Offenbach: A tamburmajor lánya - Nyitány (Loire-vidéke Szimfonikus Zenekart Marc Soustrot vezényli)
Az elhangzott műsort ma 18 és 19 óra között ismét meghallgathatjuk a Dankó Rádióban és az internetes elérhetőségeken.
Lehár Ferenc A kék mazúr című operettjéből a Keringőnek a dallamaival (km. az MRT Szimfonikus Zenekara - 1965. augusztus 20., Kossuth Rádió 14.05 – 15.15) kezdődött el a Dankó Rádió ma délelőtti operettműsora, a „Túl az Óperencián”.
A szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya vendége a stúdióban ezen a héten minden nap a Liszt-díjas, Érdemes művész, Pitti Katalin operaénekesnő.
A műsorban Pitti Katalin felelevenítette a legelső teljes operettszerepét, amelyet színpadon eljátszhatott: Lehár Ferenc A víg özvegy című operettjében Glavari Hannát énekelte a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, két nyáron át (1980-1981), Bende Zsolt (aki a gróf Danilovics Danilót alakította) és más neves művészek partnereként, de Bécsben, a Volksoperben is több évig vendégként fellépett Lehárnak ebben a világhírű operettjében. Most elmesélte, hogy amikor 1985-ben Japánban vendégszerepelt a Volksoper társulatával, A víg özvegyben ugyancsak ő volt a címszereplő. Olyan óriási sikere volt, hogy háromszor kellett elénekelnie a Vilja-dalt. Rengetegen vártak rá a művészbejárónál, hogy autogramot kérjenek, a bécsi társulat közben egy fogadáson várt rá. Amikor megkésve odaérkezett, belépve a pazar jégszobrokkal díszített terembe egy japán zongorista bécsi walzereket játszott, majd a hegedűs rázendített nagymamája kedvenc nótájára, a Kék nefelejcs című dalra. „Arra az éjszakára virradóan a mamámmal álmodtam, még a könnyeim is kicsordultak, mert úgy éreztem, velem volt.”
Most az adásban ez a Kék nefelejcs-dal is elhangzott Pitti Katalin énekfelvételéről.
A beszélgetés során szóba kerültek Pitti Katalin önálló estjei, melyeket még operaénekesi aktív időszakában kezdett el, és később is folytatta, amikor már nem volt az Operaház magánénekese.
Ezek közül megemlítette:
- 1986. október 5.: Korona Pódium (Korona Cukrászdában, fent a Várban): „Áldozat vagy tigrisasszony” – Maria Callas életének felelevenítése szerepein keresztül. Több mint száz előadás itthon és külföldön. (Péter Szabó Anikó volt a zongorakísérő, km. Leblanc Győző és Mikes Lilla). Pitti Katalin a prózai részek mellett áriákat énekelt a Toscából, a Pillangókisasszonyból, a Normából, a Medeából, a Lammermoori Luciából, a Traviatából.
- 1987. november 5.: Korona Pódium.: Crescendo – KRESZ-CSEND-Ó. A címe szójáték a crescendóból… Dalok és versek szerepeltek a műsorban, Liszt-daloktól kezdve, nagy világirodalmi és magyar költők versei. Pitti hasonlóan a Maria Callas pályáját felelevenítő, pódiumra alkalmazott műsorához vegyítette a zenét a prózával, irodalommal, versekkel: közöttük pedig felcsendült szopránján az Anyeginből Tatjana, a Pillangókisasszonyból Cso-Cso-szán, a Normából a címszereplő, az Otellóból Desdemona és A varázsfuvolából Paminája áriája, továbbá részletek A víg özvegyből és a My Fair Lady-ből, valamint dalok: Schubert, Schumann, Mendelssohn, Liszt és Purcell kompozíciói. Pitti Katalint Holló Mariann kísérte zongorán.
- Korona Pódium: „A szó és zene hatalma” – Márai Sándor és Liszt Ferenc. (Pitti Katalin és Pálfy Margit közös előadása volt).
- 2002 - Zeneakadémia: Olasz dalest - Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi és Tosti műveiből ( Pitti Katalint Ács János karmester kísérte zongorán)
- Orosz dalest: Csajkovszkij, Rimszkij-Korszakov, Rahmanyinov műveiből
- Kodály-est – „Magyar az, aki a magyar kultúra része”
- Magyar-est – Pitti Katalin ennek kapcsán kifejtette vélekedését a családról, a hitről és küldetéséről is, külön kitérve a hazaszeretet fontosságára. Egy helyen ezt így fogalmazta meg: “Szolgálni a hazámat, minden itt élőnek szeretettel énekelni és erre megtanítani a szárnyaim alatt nevelkedő növendékeket.”
Pitti Katalin tolmácsolásában elhangzott egy szép vers is: Reményik Sándortól a „Kegyelem”
Az adásban Pitti Katalin operettfelvételei közül részleteket hallottunk
Jacobi Viktor – Martos Ferenc – Bródy Miksa Sybill című művéből:
- Sybill levele, Sybill és Petrov kettőse, I. felv.: „Kis Petrovom, remélem, megbocsátja, hogy búcsú nélkül hagytam el magát…./. Én édes asszonyom, Sybill, visszajő a szép idill!...” (Pitti Katalin, Leblanc Győző (1981 – a Zenés TV Színház produkciójának hangfelvételéről)
- Bevezető kórus és Sybill dala a hercegnőről, II. felv. „Volt egy hercegnő…” (Pitti Katalin, km. az MRT Énekkara)
- A nagyherceg és Sybill kettőse, II. felv.: „A kandallóban rőzse ég, pattog izzó parázs... Parázs, parázs, szép piros parázs... / Illúzió a szerelem, szívek tündérszép illúziója, kacéran játszik körülem, rózsás illúzió...” (Pitti Katalin, Csurja Tamás, km. az MRT énekkara és szimfonikus zenekara, vezényel: Makláry László) - 1985
A mai operettműsor a Dankó Rádióban Kemény Egon Krisztina kisasszony című rádióoperettje nyitányának dallamaival ért véget. (Km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel Lehel György) - 1959. augusztus 22., Kossuth Rádió, 20.25 – 22.00.
Az adás ismétlését ma délután hat és hét óra között hallgathatjuk meg a Dankó Rádió hullámhosszán és az interneten is. (www.dankoradio.hu)
A Liszt Ferenc-díjas, Érdemes művész Pitti Katalinnal beszélget a műsorában egész héten át Nagy Ibolya, a Dankó Rádió „Túl az Óperencián” adásának szerkesztő-műsorvezetője.
A beszélgetésük első témája Pitti Katalin legelső televíziós operafilmje, a Horváth Ádám rendezésében készült Verdi Otellója volt 1978-ból, melyben Desdemoma-alakításával tűnt ki és indult el az operaénekesi karrierje is. Pitti Katalin részletesen elmesélte, milyen váratlanul érte még végzős főiskolai hallgató korában ez a televíziós megkeresés, majd próbaéneklés a köztudottan szigorú Ferencsik János bíráló tekintete előtt a rádió stúdiójában, és amikor megkapta a szerepet, ugyancsak milyen izgalommal készült a feladatra, előbb a hangfelvételre Simándyval és Melissel , majd Horváth Ádám irányításával az operafilmben színészi alakítást is igénylő televíziós képfelvételre.
A beszélgetés során Pitti Katalin egyebek közt kitért a párkapcsolataiból leszűrt tanulságaira, merni a tiszta lappal való újrakezdéshez, a 13 éves unokájával való szeretetteljes kapcsolatára, a koncerteken való fellépések és a tanítás, a sűrű, felelősségteljes feladatai közötti kevéske szabadidejét kitöltő minden napos dolgaira és hogy milyen fontos ilyenkor számára a „csend”, a nyugalom.
Az adásban elhangzott Pitti-felvételek voltak:
Giuseppe Verdi: Otello – Desdemona és Otello kettőse a IV. felvonásból (Desdemona halálát megelőző párjelenet) - Pitti Katalin, Simándy József, km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel Ferencsik János – a Zenés TV Színház produkciója, 1978.
Kálmán Imre: Csárdáskirálynő:
- Szilvia belépője: „Hajhó,hajhó... Messze délen zordon hegyek ölén...” (Pitti Katalin)
- Szilvia és Edvin kettőse: „Túl az Óperencián boldogok vagyunk…” (Pitti Katalin, Gárday Gábor)
Johann Strauss: A denevér – Csárdás (Pitti Katalin) – koncertfelvételről
Galambos Erzsi ma ünnepli 87. születésnapját! Őt köszöntve részleteket hallottunk Fényes Szabolcs Maya című operettjének rádiófelvételéről.
Mint ismeretes, pár napja volt az Operettszínházban a Maya bemutatója, mely operett a pesti teátrum palettájáról több évtizede hiányzott. Most az első premieren megjelentek ebben a zenés darabban egykor fellépett énekes-színész kollégák, köztük Galambos Erzsi is, akiket nagy szeretetettel köszöntöttek a színpadon.
Most a Dankó Rádióban a következő részletek csendültek fel az említett stúdiófelvételről (A Rádió Dalszínháza bemutatója: 1971. április 12. Kossuth Rádió, 19.57 – 22.00)
A szöveget Harmath Imre és Romhányi József írta
Vezényel: Gyulai Gaál Ferenc
Km.: az MRT Szimfonikus zenekara és énekkara (Karigazgató: Bódy Irma)
- Barbara belépője: „Miau” (Galambos Erzsi, kórus)
- Maya belépője: „Megjöttem, tessék… Szeretnék egyszer, kicsit boldog lenni…” (Házy Erzsébet)
- Maya, Barbara és Rudi hármasa a 2. felvonásból: „Oda vagyok magáért, a fekete hajáért, egyetlenegy szaváért, mosolyáért…” (Házy Erzsébet, Galambos Erzsi, Rátonyi Róbert)
- Maya, Barbara, Rudi jelenete: „Párizs, te szép…” (Házy Erzsébet, Galambos Erzsi, Rátonyi Róbert,
kórus)
- Együttes: „Haccáré, haccacáré…” (Galambos Erzsi, Németh Marika, Rátonyi Róbert, Korda György)
Az adás elején hallottuk:
Lehár Ferenc: Hercegkisasszony – Intermezzo (km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Bródy Tamás) -1976. december 26., Petőfi Rádió, 15.44 -16.06 ("Házy Erzsébet új operettfelvételei" – részletek)
Az adás végén szólalt meg:Johann Strauss: A cigánybáró – Kincskeringő (km. a Bécsi Filharmonikus Zenekar, a karmester: Nikolaus Harnoncourt)
Ezt a műsort ma délután újra meghallgathatjuk a Dankó Rádióban hat és hét óra között.
Rádióhallgatóként szeretném felhívni Pitti Katalin művésznő figyelmét arra, hogy talán észre sem vette, de beleesett egy nyelvhelyességi hibába, ami remélhetőleg csak divathullám.
Arról van szó, hogy az egyes szám második személyű igealak terjed el az egyes szám első és az általános alany helyett. (Példát nem hozok fel.)
Ez a rossz szokás értelemzavaró hatású is.
Nincs más lehetőségem, mint nyilvánosan megtenni ezt a megjegyzésemet, remélve, hogy Művésznő e tekintetben is példát mutatva, visszatér a helyes magyar kifejezésmódhoz.
Lehár Ferenc – Mérey Adolf (magyar szöveg): A víg özvegy – Vilja-dal (Pitti Katalin)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1981 nyara
Vezényelt: Breitner Tamás
Km. a MÁV Szimfonikusok, az MRT Énekkara (karigazgató - Sapszon Ferenc), a Magyar Állami Operaház balettkara (koreográfus – Péter László)
Jelmeztervező: Kemenes Fanny.
Díszlettervező: Csányi Árpád
Rendező: Seregi László
Pitti Katalin a Dankó Rádióban ma is sok érdekeset mesélt magáról, hitvallásáról, a szakmai-művészi elveiről, az operaénekesi hivatásról, a tanításról, az elmúlt idők opera-és koncertfellépéseiről, egykori operaszerepeinek megformálásáról, mostani feladatairól (öt éve végzi munkáját mint az „Opera nagykövete” - szerte az ország általános- és középiskoláiban fiatalokkal foglalkozik: megismerteti velük az operaéneklés és operajátszás lényegét, magát a műfajt, érinti a beszéd és éneklés kapcsolatát stb.), és rendszeresen hangversenyezik: koncertterveket állít össze és fellép orgona- és zongorakísérettel templomokban, kulturális és művelődési központokban.
A szerkesztő-műsorvezetőnek, Nagy Ibolyának említette az október 23-i ünnepi koncertjét a Nagykovácsi katolikus templomban, amelyet nagy szeretettel, gondosan állított össze Liszt Ferenc és kortársai műveiből: áriák, dalok és zongoradarabok hangoztak el Bellini, Beethoven, Chopin, Donizetti, Franck, Fauré, Gounod, Mascagni darabjaiból – Soltész Enikő zongoraművész közreműködésével.
Az adásban Pitti Katalin énekfelvételei közül ma felcsendült:
- a Vilja-dal Lehár Ferenc Víg özvegyéből (Pitti Katalin és énekkar)
- Liszt Ferenc – Redwitz, O., Lányi Viktor magyar fordításában: „Mily szép, mily földöntúli szép”(„ES MUSS EIN WUNDERBARES SEIN”) (Pitti Katalin, zongorán kísér: Sándor Szabolcs) - Pitti Katalin dalestje a Marczibányi téri Kulturális Központban, LISZT-EST• 2011. november 28.
- Giuseppe Verdi: Otello – Ave Maria (Pitti Katalin, a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel Ferencsik János) – magyar nyelven, 1978.
A víg özvegy további részleteiben énekelt még – más felvételekről: Oszvald Marika, Vadász Zsolt, Lukács Anita, Harsányi Frigyes, Bozsó József.
A délelőtti adás Jacques Offenbach Périchole-jának nyitányával (Loire-menti Filharmonikus Zenekar, vezényel: Marc Soustrot) indult és Lehár Ferenc Vadrózsák keringő (Berlini Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel Michail Vladimirovich Jurowski) dallamaival fejeződött be.
Ismétlés ma 18 és 19 óra között a Dankó Rádió hullámhosszán és az interneten is. „Túl az Óperencián”
Pitti Katalin: Szívügyem, hogy énekemmel szeretetet közvetítsek
Szeged.ma.hu
2015.03.29. 06:08
Szerző: Gaál Bernadett
„Túl az Óperencián” –operettműsor a Dankó Rádióban
Ezen a héten minden nap Pitti Katalinnal várja a rádióhallgatókat délelőtt 9 órakor és az ismétlésben 18 órától a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya.
Pitti Katalin visszatérő vendég Nagy Ibolyánál. Ha jól emlékszem, kétszer is volt már beszélgető társa a műsorvezetőnek, a korábbi adásokban. Ezúttal az adventi készülődésről, a mély vallásos hitéről, a gyermekkorában a szülőktől kapott fegyelmezés hasznosságáról, mihez tartásáról, az ifjúkori sportolás öröméről (ő vívott), a mindennapos kemény tanulás szükségességéről is beszélt a mai műsorban.
Liszt-dal: „Bízni és égni” ( Pitti Katalin, zongorán közreműködik: Péter Szabó Anikó)
Részletek következtek Karl Zeller – Moritz West – Ludwig Held – Erdődy János – Fischer Sándor: A madarász című operettjéből – három más-más stúdiófelvételről:
- Nyitójelenet - Weps báró, hercegi fővadász, erdő- és vadmester és Schneck, a falu elöljárójának kettőse (Bilicsi Tivadar, Maleczky Oszkár. Km. Réti József valamint a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Polgár Tibor) - Rádió Dalszínháza bemutatója: 1959. november 28., Kossuth Rádió, 19.00- 21.35. Rendező: Solymosi Ottó (rádióra átdolgozta dr. Székely György)
- Milka belépője: „Viszem a postazsákot én...” (Kalmár Magda, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Bródy Tamás) - 1973. január 4., Kossuth Rádió, 21.39 - 22.00
- Haskó és Flaskó kettőse: „Professzor a nevem…” (Kishegyi Árpád, Várhelyi Endre, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Bródy Tamás) - 1973. január 4., Kossuth Rádió, 21.39 - 22.00
- Ádám dala, II. felv.: „Nagyapám húszéves volt, lombok közt sütött a hold…. Muzsikálj, muzsikálj, muzsikálj! Újra szólj, el ne szállj! Muzsikálj, muzsikálj, muzsikál! Hogyha hívlak, rám találj!..../ Nagyapám már hetven volt…” (Simándy József és az MRT énekkara; vezényel: Sebestyén András) - 1970. május 2., Kossuth Rádió, 13.11 – 13.34- Simándy József új operettfelvételeiből
Giacomo Puccini: Pillangókisasszony – Cso-cso-szán áriája (Pitti Katalin, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát Rico Saccani vezényli.)
Pitti Katalin és Leblanc Győző operettlemeze (részletek, Qualiton, 1986)
Km. az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vezényel: Oberfrank Géza
Kálmán Imre – Harsányi Zsolt: Marica grófnő
- Nyitány
- „Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket”
- „De jó lenne szerelmes lenni”
- „Hej, cigány”
- „Ne szólj, kicsim, ne szólj
Lehár Ferenc: Arany és ezüst keringő
Lehár Ferenc – Harsányi Zsolt: Giuditta
- „Szerelemittas gyönyör”
- „Jöjj, életem fénye’”
- „Jöjj, mosolyog már fenn a Hold”
- „Olyan forró ajkamról a csók”
Ma este az M3 csatornán láthatjuk:
2018. november 1. csütörtök 21:15 - 21:45
„Öcsillagos találkozások”
XXVI/11. Pitti Katalin (2002)
(30')
Ómolnár Miklós Pitti Katalinnal beszélget sikereiről, pályájáról, s az élet nehézségiről.
Rendezte: Asbót Kristóf
Műsorvezető: Ómolnár Miklós
A Dankó Rádió Túl az Óperencián c., imént véget ért adásában részleteket hallottunk más zeneszámok mellett
Kálmán Imre Marica grófnő című operettjéből.
Arról a keresztmetszet-stúdiófelvételről szólaltak meg dalok, amelynek CD-jét 1994-ben jelentette meg a Budapest Művészház Kft.
A felvételen az énekszámok előadói:
Pitti Katalin (Marica grófnő),
Berkes János (Péter/Taszilo).
Oszvald Marika (Liza),
GerdesitsFerenc (Zsupán),
Kovács Brigitta (Manja)
Marik Péter (Dragomir).
A Budapesti Fesztivál Kórust (karig.: Mester Ágnes) és a Budapesti Filharmóniai Társaság (az Operaház) Zenekarát Makláry László vezényelte
Ezt a műsort délután hat és hét óra között újra meghallgathatjuk az ismétlésben a Dankó Rádió hullámhosszán, vagy online a rádió internetes oldaláról.
A Dankó Rádió nemrég véget ért operettműsorában
Pitti Katalin felvételei közül szólaltak meg:
- Lehár Ferenc: Cigányszerelem – „Messze a nagy erdő…./Volt, nincs, fene bánja, volt nincs, vigye kánya …”
- Csárdáskirálynő Kálmán Imre: – „Túl az Óperencián boldogok leszünk…” (Km. Gárday Gábor)
- Szirmai Albert: Mézeskalács – „Szív küldi szívnek szívesen…” (Km. Csurja Tamás)
A „Túl az Óperencián” adásának ismétlése a szokott időben, 18 órától hallgatható meg a Dankó Rádióban.
Köszönet Momo fórumtársunknak, aki rábukkant a Youtube-on és onnan belinkelte az opera részleteit (az Erkel Színház topicjába a 8780 sorszám alatt).
Legyen meg itt, ebben a topicban is:
Gounod: Faust - részletek (You Tube)
Faust - Alexander Fegyin
Mefisztó - Begányi Ferenc
Margit - Pitti Katalin
Siebel: Pánczél Éva
Márta –Szabó Anita
Karmester: Medveczky Ádám
Rendezte: Szinetár Miklós
(Erkel Színház, 1989. 04. 11.)