Le a kalappal, kedves Takatsa. Hátha a MÁO vezetosége kedvet kap e remekmu színre vitelére. Ez nagyon, nagyon jo zene - foleg ha Hrúša dirigál. És Pesten vannak énekesek is akik világszinvonalon elo tudnák adni. Gondolok a 2 noi szereplore - Kabanicha Lukács Gyongyi lehetne és Káťa pedig Pasztircsák Polina.
A világon gyakren játszák Janáček muveit. Egy jo Vec Makropulos nagyon hiányzik a repertoárbol. Jobb Elinát mint Gyongyit nem tudok elképzelni.
Láttam, hallottam a Pesti Jenůfát, nagyon elégedett voltam a szoveg érthetoségével.
Ha netán valakit érdekelne: https://www.youtube.com/watch?v=HlDvJP1SplI
Hát egészen elképesztő vagy! Hogy sikerült még ezt is megtalálnod? Mindenesetre nagyon köszönöm, meg fogom ezt is nézni, most jól el vagyok látva Katjákkal. :))
Itt a kritikához a 2022-es salzburgi K. Kabanova felvétel videója, ráégetett német felirattal. Ha már a hangfájl nem volt elég. :)
Kritika a salzburgi K.Kabanovárol / google lefordítja/
operaslovakia.sk/salzbursky-festival-2022-novou-katou-kabanovou-splaca-dlh-leosovi-janackovi/
talán az elveszített ártatlanságra gomdolt, a bűn előtti állapotra.
Nahát! Most kezdem bánni, hogy nemrég szolgáltatót váltottam és már nincs Mezzom :-) Az utóbbi időben csupa sokadik ismétlés, ugyanazok a karmesterek, zenekarok stb. Szerintem ez a Rameau is többször volt már Mezzon, (elengedtem) itt a Kimernyában pedig pár éve szintén volt, mint zenei kérdés, talán a nyitánya vagy a balett (ha van benne), már nem emlékszem.
Szörföztem a tv-n ma reggel, hogy mik lesznek a mai műsorok. A Mezzo tv Rameau "A gáláns Indiák" c. operáját közvetíti, a Grand Théâtre Bordeaux 2014.es előadását, felvételről. A szereplők egy része elagánsan felöltözve, még egyenruha és vállszalag is akad. Egy részük viszont - nincs más szó - anyaszült meztelen, férfiak-nők vegyesen. Nem ismertem ezt az operát, a wikipédián kerestem meg. Lehet, hogy a fantáziadús rendező a perui inkákat, vagy a perzsa szerepőket tudja csak ebben a miliőben elképzelni? Rossz lehet neki, én a helyében más foglalkozást választanék!
Természetesen ezek meg is vannak, remek felvételek! De ilyen a naiv telhetetlen. Már azt hittem, valahogy ezt a felvételt is megszerezted. :)))
Érdekes Salomét fedeztem fel az Arte-Concerten. Szigorúan csak felnotteknek./ sex,erotika, meztelenkedés/ A bemutato áprilisban volt Helsinkiben.
www.arte.tv/en/videos/104849-000-A/richard-strauss-salome/
Nagyon szépen koszonom kedves Takatsa. Az eloadás kituno, foleg a címszereplo.
Kedves Lujza, februárban 3 változatban is feltöltöttem a Katia Kabanovát (Salzburg:1998, Madrid: 2008, Les Bouffes du Nord: 2015) "képpel, magyar szöveggel" legyen ennyi elég. :)
Ó, köszönöm! Én már meghallgattam ezt a felvételt, és látod, elkényeztettél, mert most hirtelen azt hittem, hogy ezt is képpel, de még inkább magyar szöveggel tetted fel. :)) Azt hiszem, ez egész jó előadás, bár a szereplők közül csak Herlitziust ismerem.
Kozlok Lacinak és másoknak itt van a 2022-es salzburgi Katia Kabanova.
Én bele tetszettem nézni, amibe lehetett, az Istenek alkonyát a BR-Klassik livestream formájában közre is adta. Utána olvastam kritikákat is, és hallottam a többi közvetítés végén is a buúzásokat a rendezőnek. De engem inkább az énekesek teljesítményével kapcsolatban érdekelt volna mások véleménye.
Ha bele tetszenek nézni a képekbe meg tanulmányozzák a sajtóvisszhangot, akkor a Ring RENDEZÉSE nem éppen sikertörténet. Persze van még lejjebb. Ha Schlingensief Parsifalja -10, akkor ez valahol -6 és -7 között leledzik szerény véleményem szerint.
Azért az egy picit szomorú, hogy mintha csak a bulvár jönne át Bayreuthról is. Pedig hallhatóak az előadásaik is, és nem is rosszak azok.
Hála Istennek, a balesete nem volt annyira súlyos! Tegnap este a Siegfried-ben már ismét fellépett!
Súlyosan megsérült Bayreuthban A walkür hétfői bemutató előadásán a Wotant alakítóTomasz Konieczny.
A második felvonásban az énekes alatt összeroskadt a fotel, aki a földre került és úgy megsérült, hogy a második felvonást még befejezte, a harmadikat azonban már nem tudta vállalni.
Már megjelent a pozsonyi zenei fesztivál programja www.bhsfestival.sk
Kristine Opolais váratlan megbetegedése miatt elmaradt a Görög Nemzeti Opera tegnap esti Tosca-előadása Herodes Atticus Odeon-színházában. A mai, utolsó előadásban Lianna Haroutounian, Giorgio Berrugi és Tassis Christoyannis éneklik a főszerepeket. (Utóbbi jövőre a Wertherben fog énekelni a MüPában.) Forrás: operawire.
Még nem baszéltunk a muncheni operafesztivállrol. A jegyárak barátságosabbak mint Salzburgban. 190-11 euro. Az eloadások legalább olyan jok mint a salzburgiak.
www.staatsoper.de/en/opera-festival
Kattincsatok a ALL DATE FOR OPERA, itt megtalálhato a jovo évi program is.
Még nem baszéltunk a muncheni operafesztivállrol. A jegyárak barátságosabbak mint Salzburgban. 190-11 euro. Az eloadások legalább olyan jok mint a salzburgiak.
www.staatsoper.de/en/opera-festival
Kattincsatok a ALL DATE FOR OPERA, itt megtalálhato a jovo évi program is.
A Szentmargitbányai Kőfejtő Nabucco bemutatója nagy siker
Librarius.hu – 2022.07.17.
"Több ezres nézőközönség, köztük osztrák hírességek töltötték meg a Szentmargitbányai Kőfejtő nézőterét Verdi Nabucco című operájának premierjén. A különleges helyszín 1996-ban éppen ezzel az operával debütált, és utoljára 2007-ben állították itt színpadra. A következő szezonban, 2023-ban Bizet Carmen-jét tűzik műsorra."
Nem hinném, hogy elfoglalom más elől a helyet. Egyébként legutóbb történetesen én voltam az (21389), aki saját konkrét külföldi operai élményéről beszámolt ebben a topikban. Sajnos erre nincs túl gyakran lehetőségem. Addig is azzal főz az ember, ami(je) van. Az elmúlt időszakban általam ide -nem teljeskörűen- belinkelt vagy beírt események elég széles körben keltenek élénk visszhangot. Akit nem érdekelnek ezek, azok továbblapoznak vagy pl. Freischützöt néznek.
Engem nem érdekel, te vagy, aki ezt a témát már hosszú ideje mantrázod, csak segíteni próbáltam, mert nem jöttél rá, hogy kell megnézni a Cilike álal belinkelt videókat. Mindig nagy érdeklődéssel kattintok az Operai távcső topikra, hátha van valami érdekesség, de sajna ez megy már régóta. Bízom benne, hogy hamarosan túlleszünk rajta.
Nem ígérem, hogy megnézem, de te majd beszámolsz róla, ha már úgyis rákattantál ;-)
Kedves joska141, hát igen, arról-róla lemaradtam. Szerencsére t.k. Fiorenza Cossotto is kárpótolt évekkel később ugyanabban a szerepben, ráadásnak férje, Ivo Vinco énekelte Ramfist. Ahogyan pl. Obrazcova is (Nyesztyerenkóval "súlyosbítva") kárpótolt a Don Carlo(s)ban, amiben Bumbry szintén fellépett itt. Igen, a Marton-gálán láttam Bumbryt, íme:
https://www.youtube.com/watch?v=81UrxUjOZt8
Vajon emlékszik-e még valaki, hogy Bumbry pesti Don Carlo(s)-Ebolija mellett éppen Marton Éva énekelte a Mennyei hang szólamát ... és neki (is) tényleg mennyei hangja volt.
Előttem szólóknak: ha emlékezetem nem csal, MÁO kórusában -ellentétben a MET kórusával!- néhány éve volt egy bizonyos valóban érzékeny zaklatási "ügy", amit aztán, képzavar! elsikált a feledés jótékony homálya. Avagy: mindenki seperjen először a saját kórusa portája előtt...
A facebook oldalon szerencsére nem vagyok fent, egyébként is remekül elvagyok az ilyen jellegű "műélvezetek" nélkül. Per pillanat egy nagyon jó Freischütz megtekintése köti le minden időmet, így a megelevenedett állóképek nélkülözni kénytelenek szerény érdeklődésemet!
A MET (vagy a "csak" MET kórusának és zenekarának) nagyobb docsőségére! Mert ettől színvonalasabbak lesznek a rendezések, jobban szól a kórus, a zenekar, netán egyes szólóénekesek is jobban fognak énekelni!
Ah, már csak hármat kell aludni, és nálunk is lesz ilyesmi. Addig is, ha rákattintasz a "Továbbiak" szóra, amely egy link, akkor egy facebook oldalra jutsz, ahol az állóképek megelevenednek. Remélem, hogy tudtam segíteni neked ezzel a kis használati útmutatóval.
Állóképeket látok és azokon semmi különöset. Kétségtelen, hogy ez más, mint mondjuk a Békemenet vagy a Szent István-napi körmenet, de mégis mi az, ami itt, ahogy írni tetszik, "abszolút méltatlan és szégyenletes"? Mindenféle saját megjegyzés nélkül úgy gondolom, hogy a MET igazgatósága szankcionálná a testületet vagy azokat a tagjait, akik abszolút méltatlanul és szégyenletesen viselkedtek (volna), és/mert sértették (volna) az intézmény jó hírnevét. Ha ilyesmiről tud valaki, kérem, kérjük, hogy ossza meg itt a fórumon.
És van egy nagyszeru Aida felvétel/szerintem a legjobb/ - Nilsson, Bumbry, Corelli.
Tisztelt Edmond Dantes! Évtizedekkel ezelőtt Grace Bumbry az Erkel Színházban, az egyik előadásán Amnerist énekelt. Sajnos sok mindenre már nem emlékszem. De arra igen, hogy az egyik jelenetben a színpadon teljesen hátul feküdt egy kereveten és áradt belőle a hang. Természetesen, mint mindig, az erkély utolsó sorában is tökéletesen lehetett hallani.
A pár évvel ezelőtti Marton Éva gálán való részvételéről ne beszéljünk.
Bezzeg pár éve Antonenko Pesten vagy most Aronica Bolognában annál inkább ld. 21389...
Én azt a bejegyzést láttam, amiben a MET kórusa testületileg = egyként üdvözli az ottani Pride-ot. Olyan cikket nem olvastam, ami a MET-kórus homoszexuális tagjainak a felvonuláson való részvételéről, viselkedéséről szólt volna. Nehezen tudom elképzelni, hogy a kórustagok, ha felvonultak, helytelenül viselkedtek. Pape otromba bejegyzése a kórus kiállását kritizálta emlékezetem szerint. A BLM, mint minden mozgalom, köztük a melegjogi vagy pl. a női egyenjogúságért küzdő vagy a családon belüli erőszak ellen fellépő mozgalom (#meetoo!) nem mentes a túlzásoktól, túlkapásoktól. Évszázados sérelmek, elnyomások, elfojtások törnek a felszínre. Nincs pontos határ, melyik mozgalom tartja be a társadalmi normákat és mikor hágja át azokat. A jogalkotás lassan halad az események mögött. Idővel azonban ezek a jelenségek letisztulnak, kisimulnak, ahogy pl. a nők szavazáshoz való joga vagy egyetemre járása is természetes dolog, pedig nemrég ez még nem volt így. Színesbőrűek, színesbőrű nők esetében különösen nem. Remélhetőleg megérjük, hogy a ma még (vagy ma ismét!!) rendezetlen dolgok is rendeződnek ...aztán jönnek majd újabb rendezetlen, rendezendő dolgok... A történelem nem áll meg, a társadalmak állandó mozgásban vannak, ha nem is mindig a kívánatos módon. És hogy mi "kívánatos", az is folyamatos vita tárgya ... demokráciákban. Ld.még 21442 "frissítés".
A Fidelio-cikk első fele kb. azonos operawire.com cikkével ld. 21439 itt. Bumbry valóban legenda, csak sajnálni tudom, hogyy anno Pesten nem láthattam az ötszörösére felemelt helyárak miatt. Ő egy másik generáció képviselője, aki úgy nőtt fel, hogy az ő korában afroam. énekes örülhetett, ha egyáltalán felléphetett. (Marian Anderson volt 1955-ben az első afroam. énekes, aki fellép(het)ett a MET-ben.) Angel Blue és sokan mások számára ma már ez természetes dolog, ők már egyenjogúak, olykor talán egyenjogúbbak is: ezt nevezik talán pozitív diszkriminációnak. Évszázados sérelmeiket próbálhatja az amerikai társadalom kompenzálni. (...mindeközben "fehér" rendőrök halomra lőnek az utcán, utakon "fekete" kisstílű bűnözőket.) Angel Blue és kollégái nem esnek hasra a meghatottságtól, ha szerződtetik őket és hangot adnak annak, miért tartják sértőnek, rasszistának a "blackface"-t ld. hvg.hu 21442.
Nekem ez a cikk mondta a legtöbbet: https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/feketere-festheto-e-aida-arca-reakciok-a-veronai-arena-vihart-kavaro-eloadasara-172744.html
Bumbry megjegyzése abszolút hiteles. Ez a történet is kiválóan mutatja, milyen az, amikor nincs párbeszéd, csak lövöldözés a különböző oldalak között.
Nem tudom, ön látta-e az említett bejegyzést. Én megnéztem. Itt nem azzal volt probléma, hogy a Met homoszexuális énekkari tagjai felvonultak a Pride-on, hanem azzal, amit ott előadtak. Az szerintem is abszolút méltatlan és szégyenletes volt, Papé is ezt írta, valamint az "ugly" szót használta. Ismerek abszolút ízlésesen és kulturáltan viselkedő homoszexuálisokat, akiknek amúgy ugyanez lenne a véleménye. Angel pedig pár éve, mikor megkérdezték a pesti Porgyval kapcsolatban, nagyon is nyitottan válaszolt, és pont azzal érvelt, hogy ő is játszik fehér figurákat, sőt a férje is fehér. Csak azóta ugye lett a BLM és ez alighanem bizonyos megfelelési kényszerrel jár.
Engem Jonas Kaufmann leginkább azért zavart az Otelloban, mert nem tudta elénekelni...
Kedves Cilike, Nem nevesítettem senkit - SENKIT! Megjegyzésemet éppen az eltelt időszak finoman fogalmazva is túlzott elvárásai generálták. (nem mellesleg, Jonas Kaufmann az Otello kapcsán éppen azért kapott kritikákat, mert a szokásostól eltérőn nem kente be az arcát fekete festékkel!)
21440-21441: Akad/nak művész/ek, akik pl. a "kórista" szón sértődnek meg, szerintem egyébként joggal, mert ennek a szónak az én fülemben (is) van némi pejoratív csengése. Jómagam sosem használtam, pedig vagy éppen azért, mert elég sok kóristát énekkari művészt is ismerek. Namármost akadnak pl. énekkari művészek, jelesül a MET kórusa illetve tagjai, akiknek meg el kell (el kell??) viselniük egy neves énekes szólista kollégájuk homofób beszólását, pusztán azért, mert testületileg (testületileg!) támogatták egy new yorki, elismert kisebbség rendezvényét. És akad színesbőrű művész, aki név említése nélkül, személyes meggyőződésből rossznéven vesz egy olyan megnyilvánulást, ami az ő környezetében talán és az ő számára ezek szerint sértő. Ilyen művész Angel Blue, azaz a Kék Angyal. A roló marad fent.
Frissítés: ebből a cikkből talán jobban érthető, miért lehet sértő a "blackface" gyakorlata.
Angel Blue egy remek énekesnő, nem úgynevezett művész. Az, hogy őt színes bőrűként sérti Netrebko black face-festése, az meg a közbeszéd hibája, a mostanra abnormálissá vált PC-ség. Angel amúgy normáils felfogású, a férje is fehér, úgyhogy kicsit nehezen is értem most a reakcióját.
Még pár ötlet, pár sértődött "művész" és az operajátszás lehúzhatja a rolót!
"The show must go on." (ED megjegyzése.) Folytatódik a veronai Aida Netrebko-arcsötétitéssel kapcsolatos pengeváltás a közösségi médiában. Az arcát az Aidában sötétre festő Netrebko férje, Eyvazov betámadta a veronai Traviata-fellépését lemondó Angel Blue afro-amerikai szopránt, aki az arcsötétítés kapcsán nevek említése nélkül azt nyilatkozta, hogy döntése nem személy(ek)hez kapcsolódik, hanem kizárólag a meggyőződéséhez. Az Aréna vezetősége az ottani Aida-előadói hagyományokra hivatkozott és arra, hogy a világ különböző országaiban ugyanazon témával kapcsolatos érzékenység és megközelítés nagyon eltérő lehet. Peter Gelb, a MET igazgatója is megszólalt az ügyben és kijelentette, a MET-ben nincs helye hasonló szellemben gondolkodó (?) ("meanspirited") művészeknek és megfontolják esetleges lépéseiket. Gelb azután lépett a közösségi színre, hogy René Pape basszista a MET-nak a new-yorki Pride-dal kapcsolatos támogató megnyilvánulása kapcsán homofób kijelentéseket tett -amiket utóbb egy bocsánatkérés kiséretében visszavont- és jelezte, többé nem kíván fellépni a MET-ben. Teljes cikk operawire.com-on itt.
Kedves Laci! Köszönöm a tippet!
Nagyon jo La Gioconda premier volt a Scálában junius 7.-kén. Frédéric Chaslin dirigált/Scalai debut. Giocondát szenzáciosan Saioa Hernandez adta elo, nagy siker. Énekelt Erwin Schrott, Stefano La Colla/tenor/, Rberto Frontali, Anna Maria Chiuri, stb. A Tubuson még csak audio van, majd csak lesz video. Ussétek be a keresobe
Ponchielli-La Gioconda-Chaslin-Milano 7 Giugno 2022