Sajnos az Budapesten nem megy már egy ideje. Erre gyerekek szoktak járni? Ha jól tudom, a Kis Hableány története a librettó.
Junius 11.*kén kivalo Rusalka Pozsonyban Rusalka . A címszerepben Olga Bezsmertna.
www.snd.sk
Valóban a villa osztálykirándulások célpontja is. Néhány éve a legkisebb fiam is járt ott az énektanárnő kíséretével.
Az emeleten mindeddig Filomena, Verdi jogutódának leszármazottai laktak. Jómagam 2018 őszén jártam ott, minden nap jöttek turisták, gondolom, olasz iskolai osztályok is, hiszen a közelben jókora parkoló található.
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/orosz-operaval-inditja-kovetkezo-evadat-a-scala-171745.html
Így múlik…
https://foldjaro.hu/elado-verdi-villaja/
„Kalapács alá kerül az pazar olaszországi villa, ahol a zseniális olasz zeneszerző csaknem ötven éven át élt, és ahol múzeumot rendeztek be az emlékére.
A villát valószínűleg elárverezik, az olasz államnak elővásárlási joga lesz. Az épületért 2010 óta a testvérek egyike, Angiolo Carrara Verdi a felelős, részben múzeumot alakítottak ki bennne. A látogatók végigjárhatják a szobákat, köztük azt is, amelyikben annak a milánói hotelszobának a bútorait helyezték el, ahol Verdi meghalt.”
"Jekaterina Semenchuck, Alekszej Markov, Ildar Abdrazakov, Hibla Gerzmava és Albina Shagimuratova felsorakoznak a Putyin által finanszírozott szentpétervári 'Fehér éjszakák csillagai'-fesztiválhoz ... Anna Netrebko jelenleg nem szerepel a listán." Részletek és teljes cikk operawire.com-on, ide kattintva.
Nyersfordítás az OnlineMerker 2022.május 19-i bécsi Istenek alkonya előadás kritikájából:
„Waltraute szerepében Vörös Szilvia lenyűgözően debütált. A „Höre mit Sinn”, figyelmeztetése Brünnhildének, intenzíven kidolgozott, a mezzoszoprán ismét megmutatja, hogy a ház egyik legjobb és legsokoldalúbb ereje.”
Vörös Szilviát, mint a Marton Éva Énekverseny 2014.évi győztesét, a Magyar Állami Operaházban - többek között - 2023 júniusában láthatjuk-hallhatjuk Eboli hercegnőként.
Érdekessége az előadásnak, hogy abban Lerma gróf szerepét a nagyon tiszteletre méltó múlttal rendelkező, akkor már 61 éves Mukk József alakítja.
Úgy gondolom, egy énekversenyen - de bármely más alkalommal is - a megjelentek adott pillanatban, adott alkalmakkor nyújtott teljesítménye kerül elbírálásra, a zsűri ezt díjazza! Hogy kinek van lehetősége, affinitása, stb továbbfejlődni, és hova, az elsődlegesen szubjektív dolog, másodlagosan lehetőségek és menedzser kérdése. Egy esetleges utólagos sikertelenség nem róható fel a zsűrinek, vagy a közönségnek! Azonkívül az említett Énekverseny óta 4 év telt el, tehát a művész előtt még évek és lehetőségek állnak!
Nem ismerjük a BSO szereposztó illetékeseinek szempontjait, sem az énekes jelenlegi teljesítményét, tehát nem célszerű kritikával illetni őket sem! Egyébként a Rózsalovag c. opera "Egy olasz énekes" szerepe nem csekély kvalitásbeli követelményeket támaszt az énekessel szemben! Arról sem szabad megfeledkezni, hogy egy opera nem csak a főszereplőkből áll, a comprimarok nélkül nincs előadás!
A
Egy másik fórum oldalon – Kedvenc felvételek – Klára nicknevű fórumtársunk előző napi, 581.sorszámú hozzászólásából idézek egy mondatrészt:
„Ami a bónusz ebben a Scala előadásban, az Anja Harteros Amelia alakítása! 1999-ben nyerte meg a Cardiff-i énekversenyt, tehát cca tíz éve van a nemzetközi térképen.”
Magyarországon a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt 2018-ban nyerte meg (közönségdíjat is) Galeano Salas tenorista.
Elcsüggedve látom, hogy fő foglalkoztatási helyén, München Staatsoper, a 2022/2023-as évadban a következő comprimario szerepekben kap csak lehetőségeket:
Ein Sanger
Un lampionaio
Ein Bote
Der Graf von Lerma
Ein königlicher Herold
A hivatkozott Énekverseny megnyerése óta eltelt 4 év!!!
Vajon ez nem volt elegendő bizonyos fokú továbblépésre, fejlődésre? Vajon Galeano Salas jól használta ki az Énekverseny megnyerése által adott lehetőségeket? És vajon mi akkor tényleg az arra legérdemesebbet díjaztuk?
Kiénekeltnek tűnik a hölgy hangja,de lehet csak nekem.A test köré csavart zászlót inkább nem kommentálom.
Búúúzás is volt az újból elővett Ring első estéjén Bécsben, A Rajna kincse után. Der Standard kritikája itt.
Soprano Liudmyla Monastyrska Makes Political Statement Following ‘Turandot’ at Metropolitan Opera
Az ukrán szoprán, aki Anna Netrebko helyett énekel most Turandotokat a MET-ben, az előadás után, a tapsrend végén jelmeze köré ukrán zászlót csavarva ment ki megköszönni a közönség tapsait. Forrás: slipped disc és classicfm, utóbbi bejátszással.
Ez így igaz. Amiért ezt szóvátettem, az pl.Fabio Sartori , aki már 2010-ben Adornóként is nehézsúlyú volt, de azóta kb. 50 kg-ot felszedett. Még most is meggyőzően énekel, de a túlsúly egy bizonyos ponton túl már gátjává válik a minőségi éneklésnek, az óriási gyomor felnyomja a rekeszt, és egy extrém kövér ember nem csinál mást, csak liheg.
De tényleg, nem akarom cikizni ezt az előadást, mert érdemes megnézni, elsőrangú énekesek, pl. van egy mongol bariton, Amartuvshin Enkhbat, ő is tonnányi, de manapság ritkán hallható, igazi Scarpia-hang.
Ha már túlsúllyal tanult meg énekelni és tart egy ideje a pálya, nincs megoldás. Volt, hogy a nagyon ismert elhízott tenor leadott 40 kilót, a hangja is lefogyott, a tartott magas hangok is elcsuklottak...
Az utóbbi pár évben kissé kényesek lettünk! A tenorok Carusotól xy-ig többnyire körméretesebbek voltak, mint amilyen magasak, mégis szerettük őket. Általában a szopránok se manöken-alkatúak voltak, de azért elég jól elboldogultak pár évig, volt, aki évtizedig! Persze, jobb egy karcsú Tosca, és lehetőleg ifjabb évjáratú Cso-cso-szán, vagy 5+x alatti Romeo, de nem mindig akad. Én is inkább a megfelelő színvonalú éneklésre szavazok!
Nem is tudom, mi lehet a nehezebb. Énekelni, vagy lefogyni?
Látja, így van ez, semmi sem tökéletes. Én hiába vagyok 60 kg (max. 62 kg), sajnos énekelni speciell egyáltalán nem tudok.
Érdekes ez a felvétel. Szép, hagyományos rendezés és díszletek, jó zenekar, nagyon jó hangú énekesek, de a főszereplők fizikai megjelenése eléggé kiábrándító, átlagsúlyuk kb 150 kg. Behunyt szemmel nézve viszont nagyon élvezetes.
A Bayerische Staatsoper következő évadában az új Lohengrint Mundruczó Kornél fogja rendezni.
Megvan a tubuson, linket sajnos nem tudok gyártani.
https://www.youtube.com/watch?v=-VKsQQRq0S0
sajnos ez a link halott.
Egy kituno Toscát találtam - Anna Pirozzi és Fabio Sartori a Teatro Massimo-bol.
teatromassimo.it/eng/teatromassimo-tv-495/
A StOP közzétette a 2022/23-as évadtervét, ami ide kattintva tanulmányozható.
ez csak teszt.
Netrebko után újabb, "Putyin-rajongónak" minősített orosz énekest vett ki a MET a jövő évadból: Hibla Gerzmavát (is) Liudmyla Monastyrska ukrán szoprán helyettesíti majd a Toscában. Forrás: operawire és slippedisc.
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/maria-guleghina-nem-enekel-tobbet-a-haboru-vegeig-170725.html
Jó lenne, ha a német és egyéb nyelvű közlés magyar fordítását is mellékelnéd, ha mással nem, a google fordítóval ez lehetséges.
Kivonat a The Guardian 2022.április 20-i számában, Martin Kettle Covent Garden új Lohengrin produkció recenziójából: (nyersfordítás)
„Bretz Gábor pedig hangi nemességet hozott Heinrich királynak.”
Magyar énekesek, akikre büszkék lehetünk…
És ez is...a cikkben nem annyira a "moszkvai apparatcsik" lecserélése lehet érdekes, hanem az, hogy az Orosz Nemzeti Zenekar vezető dirigense, Mihail Pletnyev, akit állítólag le akarnak-akartak cserélni, valószínűleg (már?) nincs Oroszországban. A hírek szerint a Moszkvai Állami Akadémiai Szimfonikus Zenekar vezető karmestere, Pavel Kogan is lemondta koncertjeit és ugyancsak elhagyta Oroszországot. Forrás: slippedisc.com Nem minden karmester Gergiev..
Ilyen is van ... remélem, ez belefér az "Opernglas"-tematikába:
BANNED OPERA DIRECTOR FLEES RUSSIA
Norman Lebrecht
April 01, 2022
We understand that the director Kirill Serebrennikov, placed under house arrest and a travel ban three years ago, has left Russia and arrived in Paris. He intends to settle in Germany, where he works for several state opera houses.
Serebrennikov, 52, was falsely accused of embezzling from a Moscow theatre after he unwisely uttered criticisms of the Putin regime.
He has continued his criticisms since the invastion of Ukraine. This anti-propaganda t-shirt reads: ‘I turned off the TV’. (Slippedisc)
Wer ist gestorben?!
Még Pünkösd sincs, de már nyelveken beszélünk. Rendkívüli időket élünk...
Evviva il poliglottismo!
Förhoppningsvis med 3D-bildrekonstruktioner.
Allerdings ist „Opernglas“ eine der bekanntesten Zeitschriften, die sich ausschließlich mit der Oper beschäftigen. Nicht umsonst kommt mir kein Gukker in den Sinn, wenn ich „Momus“ lese.
In a great effort he broke his hand and foot.
His radiological findings will soon be made public.
As far as I now, "Opernglas" means "színházi látcső" in Hungarian. Consequently, not only operatic news can -and regularly do!- appear in this topic. Such news like this one about Schiff, may be interesting to our forum's readers.
So, he slipped, acccording to the source.
But what is the reason to put this message to this topic?
Was he to perform some opera transcriptions for the piano?
András Schiff falls out
Message from his agency:
“Sir András Schiff regrets that he is unable to perform in Chicago at Symphony Center on March 29. He recently suffered a fall and is not allowed to travel to the U.S. at this time.”
UPDATE: On March 31 at Carnegie Hall he will be replaced by Marc-André Hamelin.
(Forrás: Slippedisc)
Csajkovszkij helyett térjünk ki a drága jó alkesz Mogyeszt Petrovicsra: Borisz Godunov maradhat a műsoron, elvégre a gyilkos bitorló zsarnok megbűnhődik benne, ráadásul anarchia tör ki Szent Oroszországban - igaz, a lengyelek (=a "Nyugat" a jezsuitákkal együtt) sem azok a kimondottan jófiúk/~lányok. Mindez a lengyel felvonás kihúzásával megoldható. A Hovanscsina viszont maga a tiszta putyinista propaganda, elvégre az erőskezű zsarnok vasököllel sújt le ellenségeire, akik között korrupt oligarchák ugyanúgy megtalálhatók, mint vallási fanatikus őrültek - utóbbiak a demokráciában ugyebár simán létezhetnének. A főg... Saklovityij meg röhög a markába - igaz, róla nem derül ki, mi lesz a sorsa, beáll-e Péter cár udvaroncának, vagy ...? Ugyanakkor a darab paradoxona, hogy ez a velejéig romlott, intrikus gazember kapja az operairodalom egyik legszebb áriáját, amely ráadásul még a hazaszeretetről is szól.
A cárnő cipellője
Ilyesféle opera bemutatásával nem akarnak „táptalajt nyújtani a pútyinista propagandának“ (...nechce „poskytovat proputinovské propagandě...“),
jelentette ki Prágában a norvég Per Boye Hansen (ő a művészeti vezetője a prágai Nemzeti Színház Operatagozatának és az Állami Operaháznak is).
Levették a tervezett műsorról a Střevíčky című operát.
Gogol és Csajkovszkij, mint pútyinista felforgatók...? Nagy Katalin is benne van a társaságban.
Wolfot talán akkor tudnám megérteni és megszeretni, ha a Sakknovella hőséhez hasonló helyzetbe kerülnék.
Én, mint az ibolya, szerényen beértem Wolf-nótáikkal. Házhoz hozták.
Áprilisban ugyanott Damrau és Kaufmann dalestjére megyek. Schumann és Brahms művei mennek - szerencsémre semmi sem Hugo Wolftól.
Nem sokszor voltam a Musikvereinben, de ott minden és majdnem mindenki jól szól :-)
Jövő vasárnap életemben először a Musikvereinben helyet foglalva hallom egyik legkedvesebb zeneművemet, Bruckner VIII. szimfóniáját a Müncheni Filharmonikusok előadásában. Miután Gergijevet munkáltatója, a müncheni főpolgármester kirúgta azonnali hatállyal elbocsátotta a zenekar éléről, lóhalálában kellett másik karmestert találni, akinek személye kedden még nem volt ismeretes. Szerdára megvolt a jelölt, Manfred Honeck személyében, akit 2× hallottam a pittsburghiek, ill. a BFZ élén.
Hát akkor marad neki az olasz operarepertoár, cseh, magyar, lengyel szerzők, netán Elgar, esetleg amerikai darabok?
Tegnap értette valaki Julian Rachlint, amikor elmagyarázta, miért adták elő ráadásként az Ave verum corpust vonószenekari átiratban az NFZ - magyar állam által fenntartott együttes - estjén, a Linzi szimfónia után? Talán az ukránok melletti kiállásként/gyászzeneként?
Olvass bele az elmúlt napok Slipped Disc-bejegyzéseibe, hol vették le szegény jó Pjotr Iljicset a műsorról.