A bejátszás szerint (2'54"-nél) 2001 óta jár MÁO társulata Japánba ... bocs, de odafigyeltem.
Annyit hozzátennék, hogy az Operaház Japán turnéi nettó bérmunka. Van egy impresszárió, aki európai művészekkel opera előadásokat visz Japánba, ahol erre van piaci kereslet.* A MÁO-t szerződtetni pedig olcsóbb, mintha valamelyik nevesebb operaházat (Bécs, München, stb.) vinné. Ugyanakkor a MÁO előadásainak színvonala jó, tehát a közönség nem kap gagyit.
(Persze beleszámít a személyes kapcsolat, és az a majd' 25 éves tapasztalat, hogy van egy elvárható minőség a kivitt produkciókban.)
* A különféle vendégfellépések túlnyomó része ilyen alapon történik a világban.
Lehet ezt ragozni, de a Japán turnék fellépései 1998 óta túlnyomórészt egy-két-háromezres teltházakkal, és nagy sikerrel mennek.
Jó szervezés kell hozzá, és hálás közönség. (Ezeket a japánok biztosítják. ;-)
Kinyitás nélkül is tudható, hogy az Operacafé szerint fantasztikus volt. A biztonság kedvéért ellenőriztem magam, és örömmel jelentem, hogy nem csalódtam.
November 28-án a madridi Teatro Realban különleges operakoncertre kerül sor "International Opera Awards Ceremony" címmel.
A fellépők között ott találjuk többek között Nadine Sierra, Jessica Pratt, Francesco Demuro nevét.
Az idei Operalia dontoje Rigában volt, gyoztesek - Juliana Grigoryan és Anthony Leon.
A Tubuson sok felvétel találhato az eseményrol. Operalia 2022
És 26.-kán még megy az uj Janáček - A holtak házábol/Glagolita mise. Úgyhogy egy szép hétvégét lehet eltoltani Benoban - nagyon szép város.
Boross Csilla Abigaillt énekel nov.27.-kén Brno-ban.
www.ndbrno.cz
...amin, mi tagadás, Flagstadon kívül csak Kipnis nevét ismerem, meg persze Bruno Walterét. Utóbbi nekem garancia, mert nagy kedvenc volt, amikor fiatalon régi lemezek szerény volumenű gyűjtésére (is) vetemedtem.
Kedves Lajos,
Köszönöm, megtaláltam. Meg fogom hallgatni.
Kedves Klára,
Figyelmébe ajánlom a Met 1941 febr. 22-i előadását - de csak, ha jobbat akar.
A Cseh televizio muvészeti programja ma 20,15 G.Verdi Don Carlos - át sugározza Párizsbol. Francia verzio. Kaufmann, Joncseva, Garanča, Abdrazakov, Tézier.
www.ceskatelevize.cz/porady/12241729025-g-verdi-don-carlos/
Kétségkívül nem mindennapi összeállítás, ezer köszönet érte! Ha meggondolom, hogy Kirsten Flagstad a szinte múzeális értékű 1951-es előadás idején már túl volt az ötvenen! Külön érdekesség, hogy az előadás Rocco-ja Enster Dezső hazánkfia, aki a háború után figyelemremáltó nemzetközi karriet futott be, és évekig a MET ünnepelt sztárjai közé tartozott! Az ötvenes- hatvanas években több alkalommal lépett fel a MÁO-ban is.
Visszatérve a régi nagyokra, egy kis csemegével kedveskedek az inyenceknek. Mindhárom élő felvétel a MET-ben készült, az első egy 1951-es felvétel, Bruno Walter vezényel, a főbb szereplők: Kirsten Flagstad, Set Svanholm, Paul Schöffler, Dezsö Ernster. A második felvétel 1961-es, Böhm vezényel, Nilsson, Vickers, Hermann Uhde, Oskar Czerwenka énekel, a harmadik felvétel 1966-os, Böhm és Nilsson partnere James King, Geraint Evans és Otto Edelmann.
A felvételek 1 hétig tölthetőek le.
Már 2008-ban is import Florestan énekelt. Utána jövők felejtősek lehettek. Ma talán (talán!) Kovácsházi István még elénekelhetné, de értőbb fórumtársak majd kiigazítanak, ha nagyon mellélőttem a tippemmel.
Miután Leonore összes (majdnem) reménybeli és múltbeli megszemélyesítője megnevezésre került, térjünk vissza a kiindulóponthoz (21570): Ha a MÁO műsorra tűzné a Fidelio-t, ki lenne az optimális Florestan? Mert azért ő is előkerül valahol, ráadásul egy nem mindennapi áriával mutatkozik be! Ha ez jó, megnyerte a csatát. Ha nem jó, akár haza is mehet!
Nilsson mint Leonore (is) ideális lehetett, több nagy karmester is fölvette vele a darabot. Az említett 1960-as MET-felújításon, amit Böhm vezényelt és H. Graf rendezett, a premieren és a 2. ea.-on Aase Nordmo-Lövberg énekelte a címszerepet, a felvétel Nilssonnal a 3. ea.-on készült. Nekem az árialemezén van meg az "Abscheulicher! Wo eilst du hin?"-ária.
Pedig Rocco áriája - azon kívül, hogy alapverő emberi tulajdonságot mutat be - brilliáns ária!
H.Behrens Solti Györgynek a dig. korszak legelején a chicagoiakkal fölvett Fideliójában címszereplő (Florestan P.Hofmann, mellettük még H.Sotin és Th. Adam is), nem rossz, sőt; azóta kiadták olcsó sorozatban is (Decca). Ha már a múltból merítünk, nekem a kedvencem a Bécsi Opera 1955.nov. újranyitásának legendás élő fölvétele (Orfeo), ahol M.Mödl (Furtwänglernél is énekelte ezt a szerepet és másokat is) a címszereplő, de az igazi szenzáció Anton Dermota mint Florestan, akinek pedig nem ez volt a fachja. A többiek is szinte mind az akkori bécsi csúcskategóriát képviselik, de a Bécsi Filh. is hozzáteszik a magukét K.Böhmmel (még ha a zkr néhány tagja az ünnepi büféből el is késett kicsit a II.fölvonásról - lásd O.Strasser: És ezért még fizetnek is... /190.old./) - a III.Leonora-nyitány fölülmúlhatatlan, s ez a közönség reakciójában is érződik még fölvételről is. (Itt már minden zkri tag ott volt, nagyon is.) Nagy kár, hogy itt kihagyták az operából az első fölvonásból Rocconak a pénz szükségességéről szóló áriáját.
A szokásoktól eltérő és kiváló Klemperer londoni stúdióprodukciója is (prózai részek nélkül) /EMI, 1962., Philh. O. és Kórus/: itt Christa Ludwig (!) Leonore, de a partnerei se kutyák: Florestan pl. J.Vickers.
Nagyon jó a más által már említett bécsi Bernstein-fölvétel is (70-es évek vége, még analóg, DG) - itt Karajan egyik fölfedezettje és kedvence, G.Janowitz a címszereplő, s R. Kollo Florestan, míg H.Sotin itt Pizzarot énekli (Soltinál Rocco).
Jegyzik még K.Böhm további két fölvételét is: az egyik a drezdaiakkal készült (DG, G.Jones a címszereplő), a másik, amit pár éve újra kiadtak és nagyon fut: élő fölv. a Metből (1960., Sony). Utóbbiban B.Nilsson a címszereplő, s J.Vickers Florestan, aki később még Karajan berlini stúdióprodukciójában is énekli uezt (EMI).
Persze Furtwängler több fölvétele is őrzi rangját ma is. Mind a bécsiekkel készült, részint stúdióban, részint élő - Bécsből ill. Salzburgból. (Leonore: Erna Schlüter, Florestan J.Patzak, 1948., később K.Flagstad Patzak mellett, majd kétszer Mödl és W.Windgassen...) A 48-as hiányos élő fölv., Melodram, a többi ált. EMI, de van benne Fonit Cetra és licenszkiadás is.
H.Behrens egyik legparádésabb alakítása pedig a sok közül szintén egy etalon-fölvételen: Salome (Karajan, Bécsi Filh., A.Baltsa, H.v.Dam, stb., 1977., EMI).
Lise Davidsen. https://youtu.be/PUGepfvUj5E
Igen, Rálik Szilvia. Idén, január 8-án az Eiffel Műhelyház Mozdonycsarnokában ő énekelte Leonorát a félig szcenírozott Fidelióban - a megelégedésünkre. Az előadásról írt beszámolómban azt írtam róla: "szopránja átütő erővel zengte be a hatalmas teret"
Elég régen nem adták itt a Fideliot. Én a legutóbbi felújításon láttam 2008-ban, akkor Herlitziust várták, de nem jött és Szabóki Tünde ugrott be helyette. Minden elismerést megérdemelt, de ő ma már nem hinném, hogy elénekelné és valószínűleg nem is lenne "optimális". Elég régen nem hallottam őt énekelni. Rálik Szilvia, akit itt a fórumon valamiért divat szidni, talán még énekelné. Kiváló énekesnő, nem csak német szerepekben, ahogy itt mondják róla. Takács Paula lehetett az utolsó príma pesti Leonora, de őt én már semmiben nem láttam. Siljával láttam jó régen, ő sem volt ideális, Saloméban jobban tetszett, de persze világklasszis énekes (volt).
Ha a MÁO eloadná a Fideliot, ki lene az optimális Leonore ?
Az ideális Leonore Hildegaard Behrens lehetett és nem a nagy konkurens- Marton Éva.
Énekelni énekelhette, de annak kinek nem voltak megfelelo magas hangjai, az nem lehetett jo Leonore. Inkább lirai vagy spinto legyen, de fújja meg rendesen, ahogy Beethoven megírta.
Szinte minden jelentős Wagner-szoprán énekelte Leonórát. (Ahogy sokan Turandotot is.)
A kvartett gyönyörűűűűű! A Fidelióból.
Koszonom szépen.
Kedves Laci! Köszönöm, hogy eszedbe jutottam. :) Most sajnos összecsaptak fejem felett a hullámok, és egyéb tevékenységeimet kell végeznem, így kevesebb időm jut opera feliratok készítésére. Persze most is dolgozgatok valamin, remélem 1 héten belül el is készülök vele, de most csak annyit árulok el, hogy amin most dolgozom, az az operák operája. Majd egyszer a Fidelio is sorra kerül, bár én különösebben nem lelkesedem érte, persze, ha beleásom magamat, akkor biztosan megváltozik a véleményem. Üdvözlettel: takatsa
Grafeneggben Sinéad Campbell-Wallace énekelte Leonorát, és nem is rosszul. És ő se kimondott lírai szoprán már.
Isten ments , hogy kotekedjek, Jelenleg a világban ezek az énekesek éneklik Leonoret - Sydney, Elza van der Heever, Theater an der Wien - Nicole Chevalier, Berlin - Simone Schneider, Hamburg - Elizabet Teige.
A holgyek fiatal drámai / lirico spinto/ sopránok. Nincs kozottuk egy súlyos drámai soprán sem. Pieczonka és Stemme már nem. Radvanovsky pedig nagyon jo lehetne. /a párizsi Aidája nekem nagyon bejott/
Klárikám, ahogy mondjátok kinek a pap, kinek a papné. Az 1978-as Fideliot hallgasd meg, már csak Berstein miatt. Szép békebeli O.Schenk rendezés.
Jo lenne, ha Takatsa barátunk feliratot készítene belole.
Sehol sem, Dasch-t írtam, Kampe-ra gondoltam.
Kedves Laci! A kiinduló pont az volt, hogy ki lenne ma jó Leonora, és nem arról, hogy ki volt!
Hol található "az a bizonyos Scala-i" előadás?
"operák operája"
A trubadúrra is szokták mondani ezt.
"Herbert von Karajant, akihez ez az opera különösen közel állt, három sajátossága nyűgözte le és inspirálta: az emberi szenvedély archetipikus szituációi, a maximálisan koncentrált drámai helyzetek és Verdi zseniális képessége, hogy ezeket a drámai helyzeteket zenébe tegye át. Mindez olyan primer és elementáris, hogy centrifugális erejével valóban látókörön kívülre röpíti az elő- és háttértörténetet; az opera adekvát befogadásához nincsen szükségünk arra, hogy a zene által közvetlenül felfoghatón kívül fogalmunk legyen róla, miről szól, mert lényegében arról szól, ami a hangok ? a leírt és a megszólaló hangok ? által közvetlenül felfogható belőle. A trubadúr a romantikus opera értelmében vegytiszta opera, az operák operája."
Ne haragudj kedves Klára, de nincs igazad. Nem ismered a Fideliot.
Beethoven-Fidelio op. 72/1814/-Janowitz, Kollo, Popp, Sotin, Bernstein, Schenk
/tubus/
Szerintem a Fidelio az operák operája, nem a Don Giovanni. Beethoven nagyon magasra tette a lécet / a magashangokat/ az énekesekre. Ki kell mindent énekelni mert elveszik a lényeg. Stemme vagy Davidsen sulyos drámai sopránok, énekeljenek Wagnert, R.Straussot de nem Fideliot. Dasch pedig megállta a helyét abban a bizonyos Scalai eloadásban.
Kedves forumtársaim. figyelmetekbe ajánlom a 1978-as bécsi eloadást, már csak azért is mert az utolso kép elott eljátszák a Leonore 3-mast, Bernstein csodálatra mélto vezénylése alatt.
Anja Kampe, Lise Davidsen, Adrianne Poeczonk, Nina Stemme. Szerintem sem Radvanovsky - a Médeia sem passzolt neki - sem Anette Dasch nem lenne jó!
A férfiak mind jók voltak, Dohmen is. De itt mégis Leonóra a főszereplő, és a hangja bájos Marcellina hang volt. De biztos lennének még számunkra ismeretlen, de jó drámai szopránok. Dascht én nem tartom annak, Stemmét pl. igen.
Nem hallgattam meg, viszont megnéztem: az ausztrál énekesnő eddig teljesen más -főleg olasz és lírai szoprán- szerepkörben mozgott és kapaszkodik szépen felfelé. Ez a Leonore, ha tényleg nem jó, szó szerint szereptévesztés. Kár lenne, ha fiatalon megsínylené a hangja.
Nagyon nehéz most egy jo Leonorat találni. / Radvanovsky vagy Dasch ? /
Szerintem M.Spyres és Bretz G. jok voltak.
Remélem a muncheni streamet tobben fogják nézni, Nemcsak MÁO van a világon.
Drága Lajos, bizony nem vígopera. Sajnos nagyon aktuális.
Hát nem ártana egy Leonóra ehhez az előadáshoz!
Laci Barátom, bemásolni a linket, és egyébkét is a Fidelio nem egy vígopera.
Ahoj
Lajos
Kár, hogy senki sem reagált, nagyon kár, ........
www.arte.tv/videos/103999-000-A/beethoven-s-fidelio-at-the-opera-comique/