És ilyen is van: https://caruso.blog.hu/2023/11/30/tesztoszteron_bomba?fbclid=IwAR3idmQe0S6V8cSsy_DPTfNAdC10wxqlJImXvtu4MB7wSexkD5sIuBJTpe0
"Lenszkij kissé (?) feminin figurája adhat okot találgatásra Csajkovszkij magánéletének ismerete nélkül is,"
Szerintem nem kell túlgondolni a dolgokat... :-)
Tekintve, hogy Lenszkij alakját Puskin teremtette meg (és nem Csajkovszkij). És, hogy mitől lenne feminin, azt hagyjuk.
(Az előző világforradalom idején minden világmagyarázat lényege az osztályharc volt, most meg mindenben ott van a homoszexualitás...)
Nem ismerem a Dalibort és még kevésbé a leendő produkciót, de a 2. felvonás tartalmát olvasva létezhet olyan értelmezés, hogy Dalibor valójában a kivégzett hegedűsbe volt-van szerelmes. Nem föltétlenül a zeneszerző a célpont. Smetana házaséletét sem ösmerem, ahogyan Wagnerét sem, noha éppen a nyáron voltam tribscheni házukban, hálószobájukban, de utóbbinak a II. Lajossal való kapcsolata -és vice versa- legalábbis érdekes, a Wagner-Sohn ismeretes irányultságáról már nem is szólva. Más kérdés, hogy utóbbi dolog összefésülhető-e Tannhäuser és Wolfram kapcsolatával. Nem én fésülöm, még magamat sem, mivel nincs mit ;-)
Még a múlt héten megnéztem. Kösz a linket. :-) Tele van ötlettel ez a rendezés.
Miért tartalmazna Smetana Daliborja LMBTQ-vonatkozásokat?
Bedřich Smetana kétszer nősült. Két házasságból hat gyermeke született. A Hubička-libretto (Csók) a szemrevaló Eliška Krásnohorská műve. A zeneszerző süketségét-vakságát olyan betegség okozta, amit leginkább huncut nőktől lehetett elkapni.
A Phil-féle operablog írója valószínűleg reménykedik csupán. Lehet, hogy ez a másik Smetana vezette tévútra a valószínűleg mindenben azt kereső elmélkedőt, amint az olthatatlan érdeklődés középpontja itt kézzelfogható módon látható.
Korábbi magyar Anyégin-előadás kapcsán is volt hasonló törekvés, miszerint Lénszkij nem is Olgát, hanem valójában Anyégint (úgymond) kedveli. Innen persze kiderül, hogy csupán a púskini orosz nyelv felületes elemzése és az olthatatlan meleg-igyekezet tette ferdévé az értelmezést.
Lám, itt egy rendezés, mely híven tükrözi a szerzői szándékot. A darabot zeneszerzőként és szövegíróként is jegyző Wagner nyilván ilyesmire gondolt burkoltan, amit most a bátor művészek végre meg is mernek mutatni a nagyvilágnak...
hihihi... ;-)
A "kassai Tóth" ebben a videóban bemutatja a színházat. Azért az elhangzottak (díjak stb.) után nem kéne le- vagy megszólni őket látatlanban és hallatlanban ... A végén a tervei közt említi a Tannhäusert is, ami most valósággá válik. Én speciel kíváncsi lennék rá :-) ... már csak azért is, mert még nem volt szerencsém igazán jó Tannhäuserhez.
A MAO Ringünket tekintve, az értékelés csak viszonyítás kérdése! A pohár félig tele!
Mennyivel jobb Tóthunk van nekünk a kassainál! Csak szelíden rendezői terrorizál minket és az anyagot, ahogy Zéta írja: „M. Tóth durván nem erőszakolta meg Richard Wagner monumentális gesamtkunstwerkjét, legfeljebb némileg elolcsósította.”
Tehát összegezve: „Jó hír, Tóthék!”
Amikor ilyesmit olvasok, örülök, hogy már vénember vagyok.
A Kassai Nemzeti Színház dec.1-én mutatja be sajátos értelmezésben a Tannhäusert. A címszereplő voltaképpen a zeneszerző fiának, Siegfried Wagnernek a hasonmása, aki szoros kapcsolatban állt egy nácibarát, egyben meleg festővel, Franz Stassennel. Az ő kapcsolatuk mint Tannhäuser és Wolfram kapcsolata jelenik meg a produkcióban. Erzsébetet Siegfried Wagner feleségéhez, a Hitlerrel szoros barátságot ápoló Winifred Wagnerhez hasonltják, a Vénusz-hegy pedig egyfajta Kit-Kat klub, amiből a főhős azért akar kitörni, hogy (másfajta) vágyait kiélhesse. Szymanowski már bemutatott -és Budapesten is előadott- Roger királyával és a 2024-ben színre kerülő Smetana-Daliborral együtt egyfajta LGBTIQ(ueer)-trilógia körvonalazódik Kassán, miközben Szlovákiának jobboldali-melegellenes kormánya van. A színház talán így akar tiltakozni és jelzést küldeni az LGBTIQ szlovákiai helyzete ellen. Teljes cikk itt ill. itt.
A brüsszeli Rajna kincse, amiben Bretz Gábor Wotanként debütált, az operaház jóvoltából a YouTube-on megtekinthető.
Boross Csilla Franciaországban lépett föl Odabellaként.
CRITIQUE, opéra. MARSEILLE, opéra municipal (les 29 octobre, 2 & 4 novembre 2023).
VERDI : Attila (en version concertante).
I. D’Arcangelo, C. Boross, JJ. Rodriguez, A. Poli… Paolo Arrivabeni (direction musicale).
Photos © Christian Dresse.
Pour Angela Meade initialement annoncé, la soprano hongroise Csilla Boross (éblouissante Abigaille sur cette même scène au printemps dernier) trouve un autre personnage (verdien) à sa mesure, jouant habilement de ses inégalités de registre pour traduire aussi bien les éclats vengeurs d’Odabella que ses douleurs intimes.
A CLASSIQUENEWS cikke
Kituno Aidát /élo/ találtam a Tubuson, ussétek be -
Operaplus cseh operamagazin feltette az idei hamburgi Salomét. Címszerep - Asmik Grigorian, rendezo - Cserniakov.
Kihúztam magamat, mert Budapest megelőzte Szentpétervárt!
A YouTube-on már ott van:
https://www.youtube.com/watch?v=AZHnP2T_zyg&ab_channel=OperaVision
Donizetti: Zoraida di Granada - Wexford Festival Opera
2023. november 3-től fél évig megtekinthető a streamelt operaprodukció.
https://www.operabase.com/statistics/en
10 MOST PLAYED TITLES
TITLE |
COMPOSER |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
19317 |
3125 |
||
19058 |
3983 |
||
16930 |
3244 |
||
16925 |
3475 |
||
14591 |
2830 |
||
13874 |
2965 |
||
13352 |
2717 |
||
13184 |
2726 |
||
12402 |
2722 |
||
11803 |
2551 |
10 MOST PLAYED COMPOSERS
COMPOSER |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
81288 |
18619 |
|
74301 |
17574 |
|
62268 |
13455 |
|
27769 |
6652 |
|
23635 |
6584 |
|
23306 |
5443 |
|
19435 |
4162 |
|
14644 |
4308 |
|
13241 |
4252 |
|
8588 |
4723 |
STATISTICS BY CITY
CITY |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
Vienna |
21283 |
3818 |
London |
21138 |
4258 |
Berlin |
16975 |
3471 |
Paris |
12880 |
2895 |
New York City |
12085 |
2069 |
Munich |
10640 |
2368 |
Moscow |
10463 |
2464 |
Hamburg |
8741 |
1536 |
Budapest |
7823 |
1567 |
Saint Petersburg |
5080 |
1671 |
STATISTICS BY COUNTRY
COUNTRY |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
Germany |
185880 |
32881 |
United States |
64109 |
15103 |
Austria |
45016 |
7207 |
United Kingdom |
44791 |
8315 |
Italy |
44342 |
11575 |
France |
37830 |
10298 |
Russia |
25499 |
7765 |
Switzerland |
24187 |
3749 |
Spain |
18264 |
4933 |
Poland |
11912 |
3697 |
Az Operavision egy korai Donizetti darabot, modern kivitelezésben, lehet megtekinteni - Zoraida di Granata
Szorítok a fiatal muvésznonek, hogy jol megoldja a harmadik felvonást. Egyik forumtásunk anno Pasztircsák Polinát ajánlotta Ruszalka szerepére és én ezzel mélyen egyetértek. Aki jo Mimi vagy Tatjána az jo Ruszalka is lehet. Én erre a szerepre spinto szopránt preferálok - pédául Asmik Grigorian vagy Mária Porubčinová.
Hát szerintem gáz tényleg a környék az Eifell körül. Mondjuk a Köki engem nem érint, mivel át szoktam menni az 1-es villamossal a budai oldalra, és ott már valamivel kellemesebbek a viszonyok és a környéken kószáló csövesekből és veszélyes alakokból is jóval kevesebbet látni.
Sajnos a BFZ bérletek valóban megdrágultak, amióta kevesebb támogatást kapnak. De szerintem a bérleteket és jegyeket még mindig elég jól el tudják adni, én legalábbis nem szoktam tátongó helyeket látni a Müpában, pedig minden koncertet 3x adnak ott elő.
Bocs, hogy mosolygok...21 éve lakom agglomerációban és alighanem gyakrabban járok haza 22:00 után, mint ön. Ja, nem járok autóval. Vonatozok.
Elvből nem hívnak külföldit arra, amire van magyar művész. Brassói-Jőrös Andrea szerintem pont jó lesz. Elég perfekt a szláv zenékben, mondta egyszer, mikor gratuláltam a Natasájához, hogy nagyon szereti a szláv műveket. Amúgy kárpátaljai származású.
Nekem is rémálom a hazaút. Nem Budapesten lakom...
Lehet ezt ragozni, Dantès, de...
Annyi történt, hogy Klára leírta a problémáját, mire te leugattad letorkoltad. Aztán most másodszor is. (Amit átraktál privátba.)
Erre nincs ám itt szüksége senkinek. Az emberek többsége nem Terminátort játszani jön ide, hanem beszélgetni. Van egy szintje a kultúrának, ahol meghallgatjuk egymás mondanivalóját. Elfogadjuk, hogy tetszik neki valami, vagy hogy problémája van, és nem döngöljük a földbe egyikért sem.
Nem az teszi a kultúrembert, hogy milyen színházi előadásokat néz meg, hanem pl. hogy, hogyan viselkedik egy társaságban.
Örülök, hogy segíthetek megmutatni ezeket az alapvető együttélési normákat.
További jó zenehallgatást. :-)
Áttettem a választ privátba :-)
Az operett-maraton előadásra elmentem az Eifell Műhelyházba. Hát az 1-es villamossal próbáltam oda jutni, az se volt túl rózsás, de az átszállás a kőbányai villamosra és hát a környék... No comment. Ráadásul az Eifell a büféjében se volt semmi, csak 5 cm-es sonkás croisson és sütemény (én nem ehetek cukrot) irtó drágán. Na szóval szünetben kénytelen voltam elmenni a közeli Mc Donalds-ba, mivel semmi más nem volt a környéken.
Egyik rokonom is panaszkodott, hogy Üllőn lakik és az utolsó busz 10-30-kor megy este. Nos az a Kökiből indul, de képtelenség elérni egy esti előadás után....így hát nem jár 19 órai előadásokra, vagy ha mennek, autóval. Ő nem tud vezetni, tehát akkor, ha élettársa elviszi.
Ismét egy jo Tosca operafilmet találtam a Tubuson, ussétek be -
Mitől "rémálom" ma a tömeg- vagy közösségi közlekedés? Az elmúlt, mondjuk 50 évben mivel közlekedett az Operaházba? A tömeg- vagy közösségi közlekedés akkor sem volt jobb, sőt. Az Erkel Színháztól induló buszokat most felejtsük el, már csak azért is, mert magát az Erkel Színházat is nagyjából el kell felejtenünk,mint operát és balettet játszó helyet. Ha már valami kifogásolható (Lujza, most ne figyelj!): a MüPa 10 percenként közlekedő 2-ese és/vagy 24-ese jobb? A Műhelyház tömegközlekedése a Kőbányai úton jobb? Az Operaház sűrűn lakott környéken és színházakkal sűrűn telerakott környéken van. M1, M2, 4-6 villamos, 70-78 troli, 105-210 busz jár a közelben. Tudomásul kell venni, hogy a parkolóhelyek száma véges és nőttön csökken. Vannak a környéken parkolóházak. A Nagymező utcai mélygarázs építését, ami éppen a színházi közönség autónak épült volna, hangos tiltakozás akadályozta meg. Akkor hol parkolhatnak autók? Vagy mit javasol?
Ruszalka - Magyar Állami Operaház | Jegy.hu
Hát ha már cseh opera, akkor ott van még Smetana Az eladott menyasszonya.
Koszonom, hogy barátodnak neveztél. Kérdéssel válaszolok -
Szerintem meg vegyél vissza... :-)
Optimalizálni a kozonségszámot ? Ne haragudj ez marhaság.
Ami az ultrakonzervatív pesti közönséget illeti: Én nem sajnálnám le őket ennyire. Úgy látom, megfelelő helyen, megfelelő előkészítéssel és előadásban sok mindenre vevő a pesti közönség. Az elmúlt pár évtizedben volt szerencsém XX. századi darabok sorában működni, és tapasztalni a sikert. Hogy csak a legutóbbit mondjam: Mindegyik Háború és béke előadás erős siker volt. De szétszedték pl. a házat 25 éve a Grand Macabre 2 előadásán is. És sorolhatnám.
(Az egy más kérdés, hogy nem biztos, hogy minden darabnak megfelel az Erkel 2000 fő fölötti méretű nézőtere. De attól sem lesz több a néző, ha egy-egy évadban a befogadó készségnél több a bemutató. Vagy túl sok a modern, de valójában ötlettelen rendezés, stb.
Szóval azért bölcsen kell bánni a körülményekkel is ahhoz, hogy optimalizálni lehessen a közönségszámot. Sok múlik a színházvezetők bölcsességén.)
A BFZ a vásárlóerő csökkenése / a közönség elöregedése/a fiatalabbak jó részének elhülyülése más irányú érdeklődése miatt egyre kevésbé tudja eladni minden évben drágább bérleteit. Ha nem tévedek, Kocsis is bérletben hirdette meg a Strauss-operákat.
Lujzának, Lacinak: ahogy írtam, "Kivételek, mint pl. Az árnyék nélküli asszony, a szabályt erősítik". Ilyen üdítő kivètel = sorozatképes opera a Jenufa és remélem-kívánom, hogy 100 év késéssel ilyen kivétel = sikerdarab lesz-legyen a Ruszalka is, amit MET-streamben láttam Fleminggel a járvány alatt.
Szerintem a Jenufára nagyon is vevő, ami ráadásul könnyebben is fogyasztható az egyébként kiváló Árnyék nélkülinél. És talán nem is ultrakonzervatív a pesti közönség. Én többször is láttam Jenufát, volt Marton-Rálik szereposztás is belőle.
Olga ezt a szerepet Bécsben/2020/ és Milanoban/ 2023/ is nagy sikerrel énekelte.
Én is nagyon orulok a pesti Ruszalkára. Sajnos úgy néz ki, hogy meseoperának készul, pedig nem az. Legalább a címszerepre meghívhattak volna kulfoldi énekesnot./ például Olga Bezsmertnát - ukrán szoprán, kiválo Ruszalka volt Pozsonyban/
Janáček már klasszikusnak számít. Kétszer voltam a pesti Jenúfán, és telt ház volt.
BFZ azt hiszem, bérletben tartja előadásait. Hűséges törzsközönsége évről-évre megveszi a bérletet és el is megy a koncertekre. Ők nagyjából meg is töltik a MüPát, Ruszalkára, Pelléasra, másra. Ahogy NFZ és Kocsis Zoltán Strauss-operáit is bizonyára bérletben játszották, úgy tudott megtelni a Ház. MÁO-nak óvatosabban kell(ene) eljárnia, mert az ultrakonzervatív pesti közönség nem vevő ezeknek a (számára) operai csemegének számító darabokra sorozatban. Kivételek, mint pl. Az árnyék nélküli asszony, a szabályt erősítik, utóbbi is köszönhetően a kiváló szereposztásnak, élén a Sümegi-Rálik párossal. Ettől még az a véleményem, hogy az, ismétlem: ultrakonzervatív pesti közönség, tetszik-nem tetszik, úgy általában nem vevő pl. Janáček operáira.
Talán három Ruszalka is volt, egészen jó, telt házas előadások, én is ott voltam. De pont a Ruszalka és a Jenufa azok, amik nálunk is ismertebbek, és többen érdeklődnek irántuk. Gondolom, az Opera téli Ruszalka bemutatóját is sokan megnézik majd.
Fischer Iván 2017-ben vagy 2018-ban hangversenyszerű előadásban vezényelte a MüPá-ban a Ruszalkát. Legalább 2 előadás volt. Macskással összefutottam, néhai párom a másikra ment el.
Én sem, mert akkor legfeljebb a Rádióban az Óvodások műsorát hallgattam. :O)))