Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


22057 takatsa 2024-05-24 10:52:09 [Válasz erre: 22055 Edmond Dantes 2024-05-24 10:39:35]
Hát én ennél érdemibb hozzászólást sajnos nem tudok írni. Természetesen nem értek mindenben egyet az interjúval, első hozzászólásomban finoman utaltam is erre. A te hozzászólásodhoz viszont érdemben nagyon-nagyon nehéz hozzászólni, annyira szubjektív és személyeskedő - más, és erősebb jelzőt nem kívánok most használni. Ám legyen, itt egy érdemi hozzászólás is:
"...képzőművészeti alkotásokat nem festünk át, nem öltöztetünk fel, nem takarunk ki, bár volt ezekre -sajnos- példa vö. ellenreformáció..." - nem tudom, hogy pontosan mire gondolsz, de hézagos tudásom szerint nem az ellenreformáció, hanem a reformáció távolította el a templomokból a művészi értékkel bíró szobrokat és freskókat. De leszögezem, ez mondanivalódnak csak a farvize, nem kívánok erről vitát nyitni, mint ahogyan másról sem, csak bátorkodtam finoman arra utalni, hogy nem ildomos ilyen hangnemben írni egy másik emberről, még akkor sem, ha az illetőt történetesen Bonynge-nek hívják.

22056 takatsa 2024-05-24 10:40:45 [Válasz erre: 22054 lento_barbaro 2024-05-24 10:00:33]
És persze milyen fantasztikus barokk és klasszikus bemutatók voltak és vannak a Garsington Operaházban, pl. Handel Agrippina. Azok a csodálatos díszletek, és eredeti színpadtechnika, gépészet. Még, hogy ne lett volna abban az időben normális színház, koncepció, rendezés, ki állíthat ilyet?

22055 Edmond Dantes 2024-05-24 10:39:35 [Válasz erre: 22053 takatsa 2024-05-24 09:19:21]
Költői soraid élvezetesek. Érdemi hozzászólàst, ha kérhetnék. Nem nekem àrt "ez az ember", hanem azoknak, akikről, amiket kinyilatkoztat. Valamint valótlanságokat.

22054 lento_barbaro 2024-05-24 10:00:33

Nekem nagyon tetszett az Ariadne a Garsington Operától, ami az operavision-ön éppen látható. A két női főszereplő (Natalya Romaniw/Ariadne és Jennifer France/Zerbinetta) kiemelkedőt alakítanak.

Üdítően átértelemezés- és rendezői terror-mentes. Három éven belül ez már a második R. Strauss (Rózsalovag volt korábban) előadásuk, ami megfogott. (Le is mentem ezeket, beteszem a spájzba, ínséges időkre.)

A Garsington jelenség táplálja bennem a reményt, hogy talán nincs minden veszve. Aztán persze tudom, hogy nincs visszaút (de előre sem, csak lefelé), ahogy Bonynge mondja.


22053 takatsa 2024-05-24 09:19:21 [Válasz erre: 22052 Edmond Dantes 2024-05-24 09:01:01]
Mindenki valakinek a hátára kapaszkodik: a kortársak, apa-anya, és a múltba vesző végtelen generációk hátára, mert csak a botor az, aki billegő létrára állva, vagy saját haját ráncigálva célozza meg a csillagokat. Mindnyájan biodíszletek lennénk a Teremtő tenyerében? Istenem, mit ártott neked ez az ember?

22052 Edmond Dantes 2024-05-24 09:01:01
Bonynge maestro mindig is Mrs. Sutherland volt. Erről lehet vitát nyitni, de fölösleges. Sosem derül ki, mire vitte volna karmesterként, ha nem a neje hátán lovagol be az operaházakba, lemezstúdiókba és akit egyes hírek szerint bizonyos tekintetben felesége biodíszletként használt. De még ha nagy karmester lenne is, az ő véleménye csak egy a sok közül, egy 94 éves karmesteré, akitől nem várható bármilyen, ettől eltérő vélemény. Mindig, minden karmester a produkció közép-, fény- és csúcspontja akar lenni az előadásnak, a produkciónak. Az olyan színvonalú is, mint ő (volt). Az interjú hemzseg a csúsztatásoktól, nem véleményt mond: ítéletet hirdet, kinyilatkoztat. Nyilván nem a rendezők miatt nem akar ma már (annyit?) vezényelni, hanem kora miatt és talán a keresettsége is csappant azért valamelyest. Természetes, hogy verseket nem írunk át (ő ezt nem említi), képzőművészeti alkotásokat nem festünk át, nem öltöztetünk fel, nem takarunk ki, bár volt ezekre -sajnos- példa vö. ellenreformáció, fasizmus, bolsevizmus.. Az előadóművészet gyökeresen eltérő, hajlékony, formálható állatfajta. A Mona Lisa vagy a Dávid ma ugyanolyan, mint amikor megalkották őket. 18.-19.szd. színpadi alkotásokat úgy előadni, ahogyan születésükkor előadták: képtelen anakronizmus. Akkor aztán nem csak mobiltelefon nem volt, hanem villanyvilágítás sem és sok más egyéb sem. Egyáltalán: rendezés, mint olyan, szintén és úgyszólván nem volt. Ki tudja vagy inkább ki meri megmondani, hol a határ, ameddig el lehet menni a "modern" rendezésben?! Bonynge? Muhaha! Akinek a neje, akinek a hátán karriert csinált, nem éppen nagy játékkultúrájáról, sokkal inkább makulátlan, gyönyörű hangjáról volt világhíres. Én is az ő koloratúráin nőttem fel, ahogyan pl.  mezzó fachban Horne-én (rádióban). Csak pár sziporka tőle: A "modern rendezőket" egyetemlegesen "analfabétáknak" titulálni, akik "semmit sem tudnak a hangokról, semmit sem értenek az énekléshez": több, mint nevetséges: szánalmas: egy öreg csávó közepes karmester ömlengése olyasmiről, amihez nem ért, amihez nem ér fel. "A világ megváltozott, mindenki siet valahová. " Na, ebben igaza van .. de akkor miért, min csodálkozik? "A mikrofonok, a lemezkiadók és a televízió rossz szolgálatot tettek az akadémiai hangoknak." Aha. Vissza a telefonhírmondóhoz, abcúg tévé! De akkor hogyan fogok pl. MET-stream-et nézni? "A világ nem művelt, zeneileg pedig még kevésbé." Ő csak tudja, korunk (egyik) kicsiny zenei Savonarolája. Szerencsére megvan a modell(je): Kuba, ahol "nem szerződéssel ugrálnak egyik színházból a másikba,.. " naná, hogy nem, talán ki sem tehetik a lábukat az országból. Másik vonzó modellje: "Nézze meg a balettet Oroszországban:..." Bravó! "Az énekesek általános kulturális szintje is drámaian lecsökkent: a körülöttük lévő információbőség mellett semmit sem tudnak, semmit sem olvasnak, semmi sem érdekli őket" Ő csak tudja ... És egy utolsó: "Száz évvel ezelőtt mindenhol, minden városban volt opera, aztán bemutatták a rádióban, a televízióban, és milliók érdeklődtek iránta. Ma már nem ez a helyzet:.." Nem igaz! Nem volt "mindenhol, minden városban" opera és az opera (és a balett) köszöni szépen, jól van ma is, milliók érdeklődnek iránta és jól lesz holnap is, jobban, mint sokszor a korábbiakban. Jó vagy rossz, "modern" (?) vagy "hagyománytisztelő" (?) rendezések mellett vagy akár ellenére.

22051 parampampoli 2024-05-23 21:59:27 [Válasz erre: 22049 takatsa 2024-05-22 22:08:27]
Amiről én utoljára hallottam, az 2005-ben volt Buenos Airesben, ahol egy argentin barátom véleménye szerint gyönyörű Lombardokat vezényelt. Ez már majdnem húsz éve volt. Pár éve itt volt a Marton énekverseny zsürijében, kifejezetten jó fizikai formában 90 körül is.

22050 Heiner Lajos 2024-05-23 07:00:43 [Válasz erre: 22049 takatsa 2024-05-22 22:08:27]
Egy kölök Blomstedthez képest - bár utóbbi tudtommal már nem vezényel operát - igaz, sosem volt rá jellemző.

22049 takatsa 2024-05-22 22:08:27 [Válasz erre: 22048 parampampoli 2024-05-22 19:33:27]
Hoppá! Bonynge még mindig vezényel ezt-azt? Ritkán még operát is? Szent Isten! szeptemberben lesz 94 éves. :)

22048 parampampoli 2024-05-22 19:33:27
INTERJÚ RICHARD BONYNGE világhírű karmesterrel
Sydney (2023. április 10.)
- Bonynge úr, ön sok éven át dolgozott a világ operaházaiban. Elégedett azzal, ami ma ott történik?
- Katasztrófának tartom, ami ma az operával történik. Az opera műfajának lényege eltorzul, és ez szomorú. A monstre előadások tönkreteszik az opera világát, eltávolítják az embereket attól a gyönyörűségtől, amit az opera nyújthat. Ez teljes dekadencia. Ezért vezényelek ma már olyan ritkán operát, bár nagyon szeretem a színházat, elviselhetetlenné vált.
- Miért történt ez?
- Az okot a rendezők hatalmas önzésében látom, akik csak önmagukat akarják kifejezni, de mi a tisztelet a szerző iránt: nem tudják és nem is akarják tudni. Ha elmegyünk egy múzeumba, és farmerbe öltöztetett ókori vagy reneszánsz szobrokat látunk, nem hiszem, hogy sokaknak tetszene, de a mai operaházban olyan érzés, mintha elmegyógyintézetben lennénk, amikor a cselekmény, például a "Le nozze di Figaro" valamiért aztán egy használtruha-boltban játszódik. A rendezők fáradhatatlan ambíciói mutatják azt az ésszerűtlenséget, hogy az opera műfaja ma eltűnőben van.
- Sokat tett a belcanto repertoárért. Hogy érzi magát ma a belcanto iskola?
- Nekem úgy tűnik, hogy katasztrófa történik a bel canto operákkal. Ők azok, akik a leginkább szenvednek a rendezői önkénytől, mert számukra maga az éneklés a fontos, annak szépsége és tökéletessége. Ott a színház egész lényege az énekben van. A modern rendezők analfabéták, semmit sem tudnak a hangokról, semmit sem értenek az énekléshez, és számukra a bel canto esztétikája olyan, mint valami fölösleges dolog, ami zavarja az önkifejezésüket. Ezért nem látok perspektívát ennek az irányzatnak az operában, ahol minden a hangra épül, amelynek ma oly kevés jelentőséget tulajdonítanak.
- Sir Bonynge, mit gondol napjainkról, 2023-ról és a Sydney-i Operaházról?
- A Sydney-i Operaház ma egy átlagos színház, mint sok más a világon, ahol virágzik a radikális rendezés. Ez a színház soha nem volt a világ legjelentősebb operaháza, mert földrajzi távolsága miatt mind Európától, mind az Egyesült Államoktól távol van, de a Sydney-i Operaház a múltban jó bázis volt a kezdő énekesek számára, ahol a tehetségek megérlelődtek, majd a világszínpadra léptek.
Feleségem, Joan Sutherland tizenkét évig énekelt ebben a színházban, először kisebb, majd nagyobb szerepekben, mielőtt teljesen felkészült volna egy összetett repertoárra és egy világméretű karrierre. Ez nemcsak az Ausztrál Opera, hanem a világ összes színházának problémája. Kirsten Flagstad, Birgit Nilsson, Montserrat Caballé hosszú évekig dolgoztak kis vidéki színházakban, mielőtt a nagy színpadokra léptek és híressé váltak, minden szempontból megérlelődtek, és ezért volt olyan tökéletes a művészetük.
Ma már senki sem akar várni, senki sem akarja fejleszteni a tehetséget, senki sem akar képezni. Ez a legnagyobb probléma a modern világban. Ennek eredménye a nagyon rövid énekesi karrier, amikor az énekesre rögtön ráterhelik Lady Macbeth szerepét, de nincs meg az intelligencia vagy a bátorság, hogy visszautasítsa, és ennek következtében egy ilyen előadónak nem lesz jövője, ez nyilvánvaló. . Rossini úgy vélte, hogy az énekesnek legalább hét évre van szüksége ahhoz, hogy ki tudja csiszolni a képességeit. Ma már senki sem akar ennyit várni. A világ megváltozott, mindenki siet valahová. Ez a fő probléma.
A mikrofonok, a lemezkiadók és a televízió rossz szolgálatot tettek az akadémiai hangoknak. Az előbbiek megtanítják az énekeseket arra, hogy rosszul szólaljanak meg, az utóbbiak pedig bárkit sztárrá tehetnek, pedig az ilyen művészekben gyakran semmi sincs. Olyan felvételi jelenségek jelentek meg, amelyeket szó szerint mindenki ismer, de a színpadról nem lehet hallani, ha valaki eljön az operaházba élőben meghallgatni őket. Nem a nyilvánosság a hibás ebben? Az opera iránt érdektelen, igénytelen közönség, amely hajlandó hallgatni a befejezetlen énekeseket és látni a felháborító produkciókat? A közönség elhiszi, amit mondanak és amit mutatnak. A közönséget fel kell világosítani, és ezt kevesen teszik meg. Manapság a televízióban a "pop-grunche" zene dominál, az emberek csak ezt tudják hallgatni. Persze az ilyen közönség, amelyik az operaházba jön, nem is tudja pontosan, hogy mit kell ott minősíteni, milyen kritériumok léteznek, mi a jó és mi a rossz.
Száz évvel ezelőtt mindenhol, minden városban volt opera, aztán bemutatták a rádióban, a televízióban, és milliók érdeklődtek iránta. Ma már nem ez a helyzet: megváltozott a világ, ez is egy másik aspektusa annak a katasztrófának, ami az opera műfaját és általában az akadémikus zenét érte.
A világ nem művelt, zeneileg pedig még kevésbé. Az embereknek hazugságot mondanak, mindenféle ostobaságot engednek hallani, tisztességesnek minősítve azt, holott természetesen nem az. Gyakran egyáltalán nem is zene.
- Van egy olyan vélemény, hogy a nagy énekesek ideje lejárt. Ön egyetért ezzel?
- Teljesen egyetértek, az ok nem az, hogy nincsenek jó hangok, hanem az, hogy nincs énekesi tökéletesség. A modern "sztárok" nem rendelkeznek olyan mértékben az énektechnikával, amennyire kellene. Akiket a televízió és a színházak korunk legnagyobb énekeseiként pozicionálnak, azok nem érnek fel azokhoz az énekesekhez, akik negyven-ötven évvel ezelőtt énekeltek a színpadon. Inkább a legkiválóbb színházak másod- vagy alsóbb osztályú énekesei között lehet hirtelen véletlenül egy-egy minőségi énekesre bukkanni, de sokan nem ismerik, és az okokról már beszéltünk: rossz tanárok, a tanulástól, a fejlődéstől való idegenkedés, a gyors siker és a gyors haszonszerzés vágya.
Az opera üzlet lett, a sztárokat a színház, a lemezkiadó vagy a televízió publicisztikája teszi: az énekes valódi kvalitásai keveset számítanak.
Nemrég Kubában jártam, amely, mint tudják, nem számít a világ kultúrájának központjának, és ott láttam egy magas színvonalú balett-társulatot. Tudja, hogy miért van ez a szint? Mert nem szerződéssel ugrálnak egyik színházból a másikba, hanem dolgoznak, csiszolják a képességeiket. De kit érdekel ez ma már? Csak az érdekel, ami sok pénzt hoz lehetőleg gyorsan. A művészet túlságosan elüzletiesedett.
Korábban az olyan színházak, mint a Met vagy a Covent Garden 40-50 állandó énekest foglalkoztattak, akik évadról évadra ott énekeltek és csiszolták a tudásukat, ma már nincsenek állandó társulatok, csak szerződések. Senki sem akar énekesekkel dolgozni, mindenki kész sztárokat akar, akiket rögtön a dobozból vesznek elő. De ez nem így van: egy sztárnak növekednie kell.
- Ön szerint jó egy állandó társulattal rendelkező repertoárszínház? Kiáltsuk ki, hogy ez egy anakronizmus!
- Csak így lehet igazi sztárokat nevelni és olyan színházat létrehozni, ahol lesz társulat. Tehát ez művészet, nem pedig kommersz. Minden más önámítás vagy látványosság.
Azt kérdezi, hogy a repertoárszínház anakronizmus-e? Nézze meg a balettet Oroszországban: nagyon jó állapotban van, mert vannak állandó társulatok, van repertoárszínház, az emberek foglalkoznak a munkával és az alkotói fejlődéssel. A válasz nyilvánvaló. Az együttes színház, az állandó társulatok pusztulása pedig a világ összes színházának rosszat tesz, beleértve a nagyokat is.
Csakhogy a Met és a többi nagyszínház az anyagi lehetőségeknek köszönhetően még mindig porszívóként gyűjtheti a világ minden tájáról a krémet, tehát még mindig vannak jó énekesek. De ez nem mehet így a végtelenségig, a szürkeség, a képzetlenség, a szakmaiatlanság már a nagy színházak színpadán is utat tört magának.
Az elavult nem mindig jelent rosszat. Még egyszer mondom: egy énekesnek időt kell adni a fejlődésre, érlelődnie kell, mint a jó bornak, kis szerepekkel, könnyű repertoárral kell kezdenie, tapasztalatot és jártasságot kell szereznie, és csak akkor tud belőle valami kisülni. Máskülönben ez egy út a semmibe. A konzervatóriumok elvileg nem tudják megadni azt, amit a színházi gyakorlat ad. Egy fiatal énekes csak egyszer, a színházban válhat fokozatosan nagy mesterré, semmi több.
- Kiderül, hogy a mai fiataloknak nincs esélyük a jelenlegi operai gyakorlatban?
Igen, nincs sok lehetőség, és a legtöbb fiatalt már eleve annyira megmérgezi a gyors karrier és a könnyű pénz elvárása, hogy lehetetlen velük beszélgetni. Nem figyelnek rád, nem érzik, nem értik, miről beszélsz nekik, nem hallgatnak a tanácsokra.
Az énekesek általános kulturális szintje is drámaian lecsökkent: a körülöttük lévő információbőség mellett semmit sem tudnak, semmit sem olvasnak, semmi sem érdekli őket, ez nagyon is hallható az éneklésükön: gyakran teljesen üres, jelentés nélküli, érzelmi tartalom nélküli. De nem pusztán technikai brillírozás a műveltség hiánya. Hiába fiatal, szép és egészséges egy ilyen énekes, mégis keresett lehet. És akkor mi van? ......


22047 Búbánat 2024-05-01 20:32:53
Gála – 350 éves a Párizsi Opera (2019) - a YouTube oldaláról

Közreműködnek:

Sonya Yoncheva (szoprán), Bryan Hymel (tenor), Ludovic Tézier (bariton),

Danseurs Étoiles du Ballet de l’ Opera National de Paris

Orchestre de l’ Opera National de Paris

Karmester: Philippe Jordan

A gálaműsorban az alábbi operákból és táncművekből kerülnek előadásra részletek/jelenetek:

Részletes program megtalálható: itt.
Garnier Palota:

Berlioz: Faust elkárhozása - nyitány

Bizet: A gyöngyhalászok

Massenet: Heródiás

Chopin: A kaméliás hölgy (tánc)

Massenet: Werther

Bizet: Carmen

Massenet: Manon

Mozart: Le Parc (tánc)

Verdi: Traviata

Chopin: A kaméliás hölgy (tánc)

Verdi: Don Carlos

Lecocq: Les Cent Vierges

Gounod: Faust

30 éves a Bastille Opera:

Prokofjev: Hamupipőke (balett)

(2:47:36) - ARTE TV


22046 Laci Kozlok 2024-04-17 11:31:15
Még egy kritika a brnoi Rusalkárol
operaslovakia.sk/brnianska-rusalka-hlboka-existencialno-psychologicka-drama/

22045 Laci Kozlok 2024-04-10 11:06:19
Olvassátok el  a brnoi Rusalka kritikáját.
operaplus.cz/nepohadkova-rusalka-v-brne-plavba-nad-psychologickou-hlubinou/

22044 Laci Kozlok 2024-04-03 11:13:35 [Válasz erre: 22043 Laci Kozlok 2024-03-27 10:47:12]
A rendezo David RADOK, Biztos, hogy nem mese lesz, mert 15 év  fölött  lehet az előadást megtekinteni. 

22043 Laci Kozlok 2024-03-27 10:47:12
Még vannak szabad jegyek  a brnoi Ruszalkára  áprils-7, vasárnapra. A foszerepekben  Jana-Šrejma Kačírková és a legjobb szlovák tenor Peter Berger lépnek fel.
www.ndbrno.cz    
Mindenkinek Áldott Húsvétot kívánok.

22042 macskás 2024-03-09 20:52:52 [Válasz erre: 22040 Heiner Lajos 2024-03-09 08:27:30]
Pappano ott van a top 10-ben.
Zongoristaként is elképesztő jó!

22041 Tejberizs 2024-03-09 10:53:06 [Válasz erre: 22039 -zéta- 2024-03-08 22:01:14]
Az állatvédők majd jól megtámadják. Fricka galambot tép széjjel, a II. fináléban pedig akasztott farkast lógatnak be...
Valóban figyelemre méltó Wotan. Mindkét szeme megvan, viszont dárdája eleinte nincs, csak a III. fv-ban. Gondoltam is: mi töri majd el a Nothungot? Aztán kiderült: a kard nem is törik el! (Kár volt Wagnernek annyit bíbelődnie ott a motívumokkal...) Ami nagyobb baj, Wotannak hangja se sok van, és szinte fapofával énekli végig az egész művet, még a búcsút is.
A Nothungnak már az I. fv-ban is különös sorsa van... ("Tedd ki, hagy hüljön!")
A Halálhíradás jelenetben azt hittem, a Hófehérke és a hét törpe c. mesét látom: a feketébe öltöztetett Brünnhilde, arcán különös kifejezéssel, egy narancsot(?!?!?!) ad át a fehérben lévő Siegmundnak. Mintha a Gonosz Mostoha adná a mérgezett almát Hófehérkének...
És van még pár érdekesség.
A végén sem bírt magával a rendező: elég gagyi és az előzményektől erősen elütő is a "tüzes gyűrű". Ilyenek a cirkuszban szoktak lenni, amiken átugranak a vadállatok...

22040 Heiner Lajos 2024-03-09 08:27:30 [Válasz erre: 22039 -zéta- 2024-03-08 22:01:14]
Brüsszelben bő negyedszázada láttam egy Toscat.
Hagyományos rendezés, jó, de nem rendkívüli énekesek.
Ám a karmester! Időnként az volt az érzésem, hogy ilyen Toscat utoljára de Sabata vezényelt.
Antonio Pappano.

22039 -zéta- 2024-03-08 22:01:14
A friss brüsszeli Walkür...
Mondjuk vérfertőzést ilyen képletesen bemutatni sosem láttam még, de felhívom a figyelmet Don Giovannira, akarom mondani Wotanra...

22038 Hangyászsün 2024-03-05 21:47:36 [Válasz erre: 22037 Edmond Dantes 2024-03-04 17:18:22]
Én csakis ismert (modern) klasszikus darabra mennék el.

22037 Edmond Dantes 2024-03-04 17:18:22 [Válasz erre: 22036 Hangyászsün 2024-03-04 15:11:46]
Tölteném én is, ha megint eljutnék a Nagy Almába. Onnan nézvést amúgy én is "távol-keleti turista" vagyok.

22036 Hangyászsün 2024-03-04 15:11:46 [Válasz erre: 22035 Edmond Dantes 2024-03-04 14:20:46]
Egészségükre, ha meg nem kelnének el a jegyek, a távol-keleti turisták megtöltik a hatalmas nézőteret.

22035 Edmond Dantes 2024-03-04 14:20:46 [Válasz erre: 22033 Hangyászsün 2024-03-02 21:16:50]
Nèzet-Sèguin küldetèsnak tekinti kortàrs amerikai szerzők darabjainak ős-vagy MET-bemutatàsàt ès ezek szerint meg tudja győzni Gelbet ès a Board of Directors-t az igazàròl. Meg nyilvàn bèrletrendszerbe illesztve. Èn màr több ilyesmit lattam, be is ìrtam itt ròluk ès jövőre is -remèlem- talàlok fogamra-fülemre valòt.

22034 Búbánat 2024-03-03 20:36:01
Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Fidelio.hu - Kondor Kata - 2024.02.29. 09:15

A hosszú cikkből pár bekezdést ide kiírtam: 

"Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt – ami nem is csoda, hiszen anyai nagyanyja a két világháború között Magyarországról vándorolt ki, és a művész visszaemlékezései szerint sokat mesélt neki azokról az élményeiről, amelyek a budapesti és a bécsi színházakhoz fűződtek. Ahogyan a néhány hónappal ezelőtti, müncheni Denevér-produkciójában, a neves színházi alkotó ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést, amely nemhogy a könnyedebb műfajban, de bármilyen színházi előadásban ritka kincsnek számít.

Egy már nem fiatal, de még mindig vonzó nő pongyolában leül a zongorához, ujjai végigfutnak a billentyűkön, megszólal egy régi keringő, és megelevenednek az emlékek: egyszer egy fényes bálban mindenki őutána epekedett, ám akadt valaki, aki különösen kedves volt a szívének… Így kezdődik a Zürichi Operaház előadása, a zene pedig nem sokkal később önálló életre kel. Ahogy egy interjúban a rendező, Barrie Kosky elmondta, véletlenül bukkant egy felvételre, amelyen Lehár A víg özvegy témáira készült variációkat játssza zongorán, így azt gondolta, megidézi a zeneszerző alakját a nyitójelenetben. Ebből következően az emlékezés lett koncepciójának fő motívuma, amely keretbe foglalta az estet."

"Panaszunk persze nem lehet, hiszen az előadás elképesztően szórakoztató, a jelenetek feszesen peregnek, a poénok a helyükön vannak, a jelmezek a cselekmény előrehaladtával egyre színesebbek és díszesebbek lesznek, és az előadás olyan ritka igényességgel, jó ízléssel, illetve a megfelelő érzékkel, precízen kimért mennyiségű, szélsőségesebb elemmel valósul meg, amire ebben a műfajban igen ritkán van példa. Bár néhány női ruhás férfi azért megjelenik a grisette-jelenetben, hogy így is világossá váljon, a társadalom széles körben elfogadott szabályai ebben a világban nem érvényesek (ezzel együtt vicces adalék, hogy a nézőtéren pont az én soromban ült egy biológiai jegyei alapján férfinak tűnő illető, aki olyan feltűnő színű női estélyi ruhát viselt, hogy eleinte arra gyanakodtam, a produkció beépített embere)."

"Az összetett lélektani folyamat magával ragadó megjelenítéséhez a rendezőnek két egészen rendkívüli színészi adottságokkal rendelkező művész állt rendelkezésére, saját bevallása szerint a kedvenc énekesei. Marlis Petersen akár filmszínészként is megállná a helyét, olyan finom, mégis sokatmondó arcjátékra képes, amely a Zürichi Operaház kis terében remekül érvényesült. A kiváló szoprán egyetlen szempillantásba, hangba vagy szóba is rengeteg érzést, kifejezést tud sűríteni, azt pedig mondani sem szükséges, hogy a prózai szövegmondása is mentes minden mesterkéltségtől. Hannája bölcs, érett asszony, aki a nehézségek ellenére sem vált érzéketlenné. Partneréről, Michael Volléról még felsorolni is nehéz lenne, hányféle figura emlékezetes megformálása, illetve zenei stílus megszólaltatása fűződik nevéhez. Mégsem mondható kaméleontermészetű előadónak, erős személyiségén szűri át a karaktereket, és mély lélekábrázoló képességével, valamint páratlanul hatásos színpadi jelenlétével teszi őket élővé. Ennyire humoros szerepben még sosem találkoztam vele korábban, külön élmény volt látni, hogyan tudta a más művekben is megjelenő öniróniáját a nevettetés szolgálatába állítani."

"Az előadás zenei megvalósításáért a mindössze huszonnyolc esztendős Patrick Hahn felelt. Nem tudom, hányan emlékeznek még arra, amikor a Magyar Állami Operaház 2015-ös évadát megnyitó Szabadság OperaGálán néhány más ifjú művésszel együtt egy tizenkilenc éves karmester is színpadra lépett, és egyetlen Rigoletto-kvartett elegendő volt ahhoz, hogy kiderüljön, kivételes tehetséggel állunk szemben. A művész azóta továbbhaladt ígéretesen induló pályáján, Németország legfiatalabb főzeneigazgatójaként, mindössze huszonnégy évesen nevezték ki a Wuppertali Operába, most pedig a világ egyik legjelentősebb zenés színházában bizonyíthatott. Az operett műfaja összetett feladatot jelent egy karmester számára, amelyben a technikai jellegű elvárások dominálnak: bonyolult színpadi történések során kell sok szereplőt összefogni. Erre most nem lehetett panasz:

a fiatal dirigens biztos kézzel, feszesen tartotta a muzsikát, a nagyjelenetek kirobbanóan szóltak, közben pedig arra is képes volt, hogy a szólisták egyéni szólamformálási megoldásait is kövesse."

"Sokszor láthatjuk, hogy egy nagyon jó és egy sikerületlen előadás között nem is olyan óriási jelentőségű dolgokban mutatkozik különbség: nem a pénz, a formanyelv vagy a radikálisan új gondolatok tesznek egy produkciót élményszerűvé. Ellenben rengeteg múlik az alkotók és az előadók hozzáállásán, elhivatottságán. Barrie Kosky csupán egyetlen, rendkívüli tettet hajtott végre: komolyan vette A víg özvegyet, annak műfaji sajátosságait és központi problematikáját. Ezáltal pedig megmutatta, hogy a szórakoztatás nem egyenlő az igénytelenséggel, és hogy a hosszú évek alatt elcsépelt darabok is szólnak valamiről. Művészi szempontból ez is olyan fontos mondanivaló, mint mindaz az emberi tartalom, amivel a főszereplők kacifántos egymásra találása során szembesülhettünk."


22033 Hangyászsün 2024-03-02 21:16:50 [Válasz erre: 22032 Edmond Dantes 2024-03-01 13:35:41]
Hát ha a 4 kortárs darabra bejön a közönség... A MET tudtommal üzleti vállalkozás, akár egy autógyár - igaz, tartják a markukat, ellentétben az igazi versenyszféra vállalataival. (A különféle csúszó-kenőpénzekbe/alkotmányos költségekbe itt és most ne menjünk bele.)

22032 Edmond Dantes 2024-03-01 13:35:41
A MET pár napja közzétette 2024/2025-ös évadtervét. A hat új produkció közül nem kevesebb, mint négy kortárs darab, köztük napjaink divatos szerzője John Adams Antony and Cleopatra c. műve: ugyanaz a téma, amit anno Samuel Barber is feldolgozott és amivel a MET új épületét 1966-ban megnyitották. A két klasszikus új produkció a Salome és az Aida lesz, utóbbiban Amnerist Garancával felváltva Kutasi Judit fogja énekelni. A teljes program és bővebb infók ide kattintva érhetők el, a demo kisfilm pedig ide kattintva tekinthető meg.

22031 Laci Kozlok 2024-02-22 10:43:25 [Válasz erre: 22030 Laci Kozlok 2024-02-21 11:25:33]
Az eloadás nagyon jonak igérkezik. Maestro Peter Valentovič  dirigál. A kassai opera azeretettel várja Miskolc és kornyéke zenebarátait.   

22030 Laci Kozlok 2024-02-21 11:25:33
Március 15 - Macbeth  premier Kassán/Košice/. További előadások - március 16, 18 és április 6.
sdke.sk

22029 Laci Kozlok 2024-02-05 09:35:27
Nagy sikert aratott Smetana Dalibor-ja Brnob-an.  Igazi  nemzetkozi V-4 + 1 produkcio. Magyar szoprán/ Boross Csilla/, szlovák tenor / Peter Berger/, lengyel bariton /Tomasz Konieczny/, cseh karmester /Tomáš Hanus / és a világhiru  rendezo - David Poutney.
operaplus.cz/brnensky-dalibor-v-mezinarodnim-prizmatu/ 

22028 Laci Kozlok 2024-02-05 09:14:17
Rusalka előadások Cseh-SzlovákIában -
Pozsony - febr.21,23, 24. / a  pénteki eloadást javaslom/ 
Prága  - premier március 8, Nárosní Divadlo  / a rendezés nagyon modern lesz - SKÚTR/
Brno - premier november 22. 

22027 Laci Kozlok 2024-01-30 18:09:44
Nagyon jo info, kedves Búbánat.
www.ndbrno.cz

22026 Búbánat 2024-01-30 14:16:12
Magyar főszereplővel indul a cseh történelmi dráma

A brnói Janáček Operában Boross Csillával a női főszerepben 2024. február 2-án mutatják be Bedřich Smetana Dalibor című zenedrámáját. Az esemény a cseh zene évének ünnepélyes megnyitója Morvaországban.

 /kultura.hu/


22025 macskás 2024-01-19 23:42:19 [Válasz erre: 22020 Laci Kozlok 2024-01-15 11:10:43]
Igen, Ő a legjobb!

Nem tudja valaki, hogy a Bartók Rádión volt megemlékezés Róla?

22024 Heiner Lajos 2024-01-18 16:05:37
Tévedtem, 1992-ben volt a beugrás.

22023 Edmond Dantes 2024-01-18 13:24:17 [Válasz erre: 22022 Heiner Lajos 2024-01-18 12:53:30]
Ejha! Kasarova akkor mèg szinte "kislàny" volt.

22022 Heiner Lajos 2024-01-18 12:53:30
Amikor 1990-ben először jártam a Salzburgi Játékokon, jegyem volt egy előadására de sajnos lemondta, Kassarova ugrott be helyette. Így sose hallottam élőben.

22021 Laci Kozlok 2024-01-18 11:08:08
A  belcanto egyik királynője Marilyn Horne jan.16.-kán lett 90 éves.    Gratulálok Neki  és még  sok egészséget, boldogságot kívánok.  Az  operaslovakia megémlékezett  a primadonnárol.
operaslovakia.sk/kralovna-belcanta-marilyn-horne/
Életrajz / a google lefordítja/, 6 operarészlet, egy beszélgetés és mesterkurzus.
     

22020 Laci Kozlok 2024-01-15 11:10:43
Nagyon jó  Normát találtam a Tubuson. Norma - Elinor Ross, Polliome - Mario Del Monaco. Berlin 1967. Ideális Norma alakítás, jobban  szeretem, ha  Normát drámai szopránok éneklik mint virtuóz koloratúrák. Üssétek be - 
Norma - Vincenzo Bellini - 1967

22019 Laci Kozlok 2024-01-12 16:57:04
Csodás Forza felvétel a Tubuson -
La forza del destino 1958
/ TEBALDI,  Corelli, Bastianini, Christoff, Dominguez /

22018 Laci Kozlok 2024-01-12 16:16:40
Még egy ideális szereposztás volt, Madrid  2011,  Jenůfa - Nina Stemme, Kostelníčka - Marton Éva.

22017 Laci Kozlok 2024-01-11 09:55:10
Chicago-ban bemutatták Janáček Jenůfa-ját. Vez. Jakub Hrůša,  Jenůfa - Lise Davidsen,  kostelníčka-  Nina Stemme, Laca - Pavel Černoch.  Ideális casting.

22016 Búbánat 2024-01-08 13:21:34
Glyndebourne – 2024 – Lehár: A víg özvegy

LEHÁR

The Merry Widow

9 June – 28 July 2024


22015 Laci Kozlok 2024-01-05 14:04:18
Érdekes beszélgetés Bodor Évával a Tubuson, üssétek be -
BODOR  ÉVA  Szlovákia belcanto  dámája


22014 Laci Kozlok 2023-12-31 14:54:28
Az osztrák tv  harmadik csatornája ,  ORF-III,   ma este  20,15 kor  a Denevért közvetítí a STOP-ból. 

22013 Búbánat 2023-12-29 11:38:55 [Válasz erre: 21152 Búbánat 2021-11-24 14:39:24]

Kapcs. 21152. sorszám

Bartók Rádió ma esti operaközvetítése, 19.35 – 22.00

Félicien David: Herculanum (Párizs, Théâtre Imperial de l’Opera, 1859.03.04)

Négyfelvonásos opera

Szövegét Joseph Méry and Térence Hadot írta

Vez.: Vashegyi György

Ea.: Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba), Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Szereposztás:

Lilia - Gabrielle Philiponet (szoprán)

Olympia - Aude Extrémo (mezzoszoprán)

Hélios - Cyrille Dubois (tenor)

Nicanor/Satan - Thomas Dolié (bariton)

Magnus - Douglas Williams (basszbariton)

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2021. december 16.) 


22012 Klára 2023-12-22 15:51:41 [Válasz erre: 22011 Heiner Lajos 2023-12-22 08:51:29]
Késve kapcsoltam be a tv híradót. először azt hittem, valahol  Nyugat-Európában, vagy a Közel-Keleten történt valami. Félreértés ne legyen az is borzasztó, ami azokon a helyeken történik, de az eddig békés majdnem.szomszéd Csehországban!?  Ez valami borzalom. Csak részvétet érezhetünk, együttérzünk az áldozatok családtagjaival és megérthetjük az ott lakó emberek félelmét. (közben reménykedhetünk, hogy nálunk talán nem...)

22011 Heiner Lajos 2023-12-22 08:51:29
Korngold ugyan nem Prágában született, hanem Brünnben. De Prágában most nem a Die tote Stadt-ot játsszák. Prága maga a Stadt der Toten. Elborzasztó, elkeserítő. Részvétem, együttérzésem.

22010 Edmond Dantes 2023-12-07 14:24:32 [Válasz erre: 22007 Laci Kozlok 2023-12-07 13:15:15]
No meg Garanca, Meli, Salsi és az általam nem ismert Michele Pertusi Fülöpöt + Chailly. Érdekesség: mivel Ain Anger gyengélkedése miatt visszaadta a Főinkvizítor szerepét, helyette beugróként Jongmin Park énekel, aki egyben V. Károly (azaz "egy szerzetes") is. A IV. felvonásban az utóbbit bizonyos Huanghong Li, Scala-akadémista alakítja. A hat flandriai küldött egyikét pedig úgy hívják, hogy Giuseppe De Luca :-)

22009 Edmond Dantes 2023-12-07 14:07:06 [Válasz erre: 22008 Búbánat 2023-12-07 13:32:29]
Nekem ezek sajnos elkerülték a figyelmemet ... MTVA-nak pedig bizonyára nem telik az évi százvalahány milliárd(ok)ból. Maradnak a szakadatlanul ismételt pestiek, többnyire jó későn.

22008 Búbánat 2023-12-07 13:32:29 [Válasz erre: 22007 Laci Kozlok 2023-12-07 13:15:15]
Emlékszem a régebbi-közelebbi szép időkre, amikor emlékezetes operaelőadásokat láthattunk külföldről (is) - élőben! - a magyar televízióban! A Milánói Scalából közvetítettek évadnyitó produkciókat: pld. Macbeth, Tell Vilmos,  A szicíliai vecsernye, Tosca...  A bécsi STOP-ból Don Carlost... Vagy felvételről is ment jónéhány külföldi operaközvetítés a TV-ben, pld A haramiák Verditől (Scala, 2019 júniusa)..
Sajnos, mára teljesen megszűntek az ilyen adások.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.