A BR Klassik oldalán meghallgatható a Bajor Állami Operaház új Figaro házassága bemutatója (Konstantin Krimmel, Louise Alder, Elsa Dreisig, Huw Montague Rendall, Avery Amereau, vez. Stefano Montanari).
"a Zelmúlt 100 évben a cseh operák nem igazán (vagy sehogy sem) állták meg a helyüket Pesten."
Ez butaság.*
Csak, hogy a rendszerváltás utánt nézzem: 2004-2006-ban és 2008-ban összesen 31 előadásban ment a Jenůfa. 2014-2015-ben és 2018-ban 12. **
Ha felvállal (tisztességgel bemutat) egy művet a vezetőség, és nem csinál hozzá valami elcseszett rendezést, van egy tisztes mennyiségű közönség.
* (Másnak véletlenül se írnék ilyet, de neked akkora arcod van, a görényezéssel, és a folyamatos kötözködéseddel, hogy belefér. :-)
** Tannhäuserből például az évi 4 db a megszokott mennyiség. Az a kivétel, amikor esetleg több van (már, amikor műsoron van).
Talán helyesebb lenne ("wenn schon") pl. a Katja Kabanovát is a MüPában egy (1) esetleg 2 alkalommal előadni, lehetőleg valamilyen koprodukcióban. Egy komplett operaházi szériát nem érne meg és nem érné meg. "Csehszlovák" operának számít és a Zelmúlt 100 évben a cseh operák nem igazán (vagy sehogy sem) állták meg a helyüket Pesten.
Az első szereposztásban Orosz Júlia énekelte a címszerepet. 1976-ban pedig a Prágai Nemzeti Színház vendégjátékán lehetett megtekinteni a darabot az Operaházban.
Köszönöm a kiegészítést! Akkoriban még nem "nőttem bele" a rendszeres operalátogatást lehetővé tevő életkorba.
Magyar Nemzet, 1961. március 17.
"Házy Erzsébet, Katja Kabanova megszemélyesítője illúziót keltő, fiatalos jelenség. Énekes-teljesítménye is - könnyed és tiszta intonáció, hajlékony és ha kell, erőteljesen szárnyaló ének - igen jó hatást tesz ebben a szerepben, ahol az ösztönös dallamkészségen és muzikalitáson múlik a legtöbb, s a hangszín- kultúra választékossága nem elsődleges jelentőségű. Alakításának hangulata, drámai légköre is van; talán csak az alak tragikus súlyával marad kissé adós.”
Házy Erzsébet és Kövecses Béla
Házy Erzsébet, Nagypál László, Elek Éva, Varga András
Házy Erzsébet és Svéd Nóra
Fotók: MTI - Keleti Éva - az opera próbáján, 1961. február 21.
A Katja Kabanova 1961-ben pár előadást megélt a MÁO színpadán, de sajnos nem nézhettem meg..
A szokásos magyar rutin uralma. Kocsis hiába agitálta a MÁO-t, a Makropoulos vagy a Katja Kabanová műsorra tűzésére irányuló javaslatai falra hányt borsónak bizonyultak. NB: Nem ő akarta ezeket elvezényelni, csak a fafejű/süket vezetőséget próbálta győzködni.
És milyen nagyszeru lehetne mnt Elina Makropulos.
Sajnos nem láttam, de Rálikot illetően egyetértek Veled!
Remélem, sikerult megnézni a Jenúfát. Kellemes meglepetés volt számomra Rálik Kostelníčkája, remekelt mint énekesno és színészno is, kulon kiemelem a kiválo szoveg mondást. Igen, Janáček és R.Strauss valo a muvésznonek.
A cseh TV-ben ma 20.15-22.20 Jenúfa / Brmo 2019, Kostelníčkát Rálik Szilvia énekelte/
Az Ábrahám Pál Bál a Savoyban operettjét látta valaki a Prágai Operaházban? Tudom más műfaj, de mégis csak egy híres operaházban megy. Ma, október 20-án is az megy.
Én meg a pármai Verdi-fesztivált úgy általában.
Àprilisban Wellber vezènyelte azt a bècsi Lohengrint, amit làttam (ld. itt 21689). Jò volt, csak nem tudtuk, mièrt tűnt el a tapsok elől a vègèn.
Ez a gála nekem nagyon tetszett. A pármai opera kituno zenekarát és korusát Omer Meir Welber vezényelte - nagyon tehetséges izraeli karmester, szolisták - Eleonora Buratto-szoprán, Clementine Margaine-mezzo, Gregory Kunde - még mindig jo tenor és Michele Pertusi-basszus. Flelhangzottak korai és kesoi Verdi részletek - Nabucco, Lombardok, Ernani, Don Carlos, Aida, Otello operákbol. Mindenkinek ajánlom.
Verdi gála Pármábol.
Ha Boross Csillát akarjátok látni mint Abigélt a Nabuccoban, akkor utazzatok Brnoba - oktober 15, vasárnap.
Olvastam. Lebrecht szeret szenzációhajhászan írni, a dolgok igazságtartalmától függetlenül. Az operaház honlapján "Altersempfehlung"-ként van megadva az ajánlott korhatár, ami – mint a magyarul is létező tükörfordítás is érezteti – ajánlás, és amit egyébként, ahogy a MÁO-nál, úgy Berlinben is minden darab mellett feltüntetnek (parental guidelines vagy guidance néven a ROH szintén). Kupfer Fideliojánál épp eggyel magasabbra sorolták a rendezést (12), Chéreau Elektrájánál meg eggyel alacsonyabbra (16), csak ezzel az információval együtt gondolom, már nem lett volna olyan csattanós a főcím. Az meg húsz évnyi Bieito után már magában senkit nem is érdekelne, hogy egyébként kifütyülték a rendezést. (Trailer)
A cikk a "Berlin bans" és "not permitted" kifejezéseket használja, amik kifejezetten tiltásnak számíthatnak.
14-es ajánlott korhatárral fut, mint itthon például a Nabucco. Almási-Tóth 18+-os Idomeneojához képest mindenesetre a kanyarban sincs.
A MET mostani szériájában Monastyrska és Gagnidze énekli a Nabucco főszerepeit. A három szólista, főleg a szoprán és a basszus Belosselskiy nem kapott túl jó kritikát. A zenekart (Daniele Callegari) dicsérik, a kórust nagy ovációval ünnepelte a közönség. (operawire)
A Pesten is rendező Calixto Bieito megosztó Aidáját Berlinben csak 14 éven felüliek nézhetik meg. A produkcióban az egyiptomi rabszolgák kortárs gyermekmunkások. (slippedisc)
Piotr Beczala csodás ének és aria-estet adott Pozsonyban a BHS fesztivál keretében.Az elso részben Mieczyskaw Karlowicz, Stanislaw Moniuszko és Antonín Dvořák dalai hangzottak fel. A második részben Csajkovszkij és Rachmaninov muveibol énekelt. Ráadás - Carmen, Virágária.
A stockholmi Svéd Királyi Operaház a legutóbbi hírek szerint legalább október 2-áig minden előadását törölte, mert szeptember 21-én szerelési munkálatok közben halálos munkahelyi baleset történt a Házban. Azóta nem tartottak sem próbát, sem előadást ott. Forrás: operawire/slippedisc.
Kedves forumtársaim, jovo hétvégén NABUCCO premier Pozsonyban. Nektek azt az eloadást ajánlom ahol Maida Hundeling, Daniel Luis de Vicente és Peter Mikuláš énekel./ szept. 29, okt.3, okt.6/
Megfelel a vele szemben támasztott elvárásoknak, azaz 68-as szellemben dekonstruál.
Donald Palumbo, a MET Énekkarának karigazgatója -akit a streaming-közvetítések jóvoltából sokszor láthattunk a tapsrendben- bejelentette, hogy az évad végén befejezi MET-beli munkásságát. 17 évig állt az együttes élén, amelyet vezetése alatt 2021-ben a világ legjobb kórusának választottak. Forrás és teljes cikk: operawire.com
"...üldözött voltával bebiztosította magát..": és talán a tehetségével is ...
Ezzel a produkcióval, továbbá "üldözött" voltával bebiztosította magát a nagy nyugati operákban és prózai színházakban. Megjegyzem, a fotó alapján EZ a Lohengrin ókonzervatív Katharina Wagner Erkel-beli emlékezetes produkciójához képest.
Mundruczó Kornél külföldi sikerein csak az lepődhet meg, aki nem látta pl. a Fehér istent vagy -miközben a politika úgyszólván kiszorította a filmes szcénából- színházi munkáit: a Szégyent, a Demenciát, a Látszatéletet vagy korábbi munkái közül A Frankenstein-tervet vagy a cikkben is említett Szorokin-produkciót (A jég). Mundruczó Kornél is azok közé a művészek közé tartozik, akik itthon olyan okokból sodródtak le a pályáról, és kényszerültek kulturális emigrációba, amelyek nem válnak a (kultúr)politika dicsőségére és amelyek miatt tovább szürkül a honi kulturális paletta. Még akkor is, ha mindeközben a Kárpátalja fénylő csillaga, az Andrássy út újkeletű sztárrendezője vagy pl. a (létező?) Petőfi-film, a Hadik és társaik "óriási nemzetközi sikert" aratnak.
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/kinaban-is-lathato-mundruczo-kornel-lohengrin-rendezese-179569.html
Ha le akarod tölteni magadnak, akkor kattints a linkre, majd a hangszóró mellett a függőleges három pontocskára, majd a letöltés-re. És máris tied lesz a szép felvétel, jó minőségű mp3 formátumban, örökre.
Elérhető az ORF-en. Zámečníková remek hang.
A kassai opera bemutatoi ebben az évadban - Tannhäuser, Macbeth, Dalibor/ Smetana-200/, Csárdáskirályno.
Tizenkét ...khm... tizenhárom év után visszavonul Anthony Freud, a chicagoi Lyric Opera igazgatója. Szerződése eredetileg 2026-ig szólt. Forrás: operawire
És milyen jo Azucena volt Veronában, 30 év után.
Nagyon jó előadás, ismerem. Számomra az egyik nagy meglepetés Dolora Zajick volt, aki fiatal kora ellenére méltó partnere volt a Nagyoknak!
Életem egyik legjobb Aidáját találtam a Tubuson. Met.1989, Levine dir., Aida - Aprille Millo, Amneris-Dolora Zajick, Radames- P.Domingo, Amonasro-S.Milnes.
.
Találtam egy nagyon szinvonalas Trubadúrt a Tubuson, tessék beutni
Van kb. 75 ezer lakosa. Kétharmada, mint Kecskemétnek. Csak a statisztika kedvéért.
Bécsben ujra eloadták a Titusz kegyelmét, nagyon jo eloadás. A foszerepben M.Polenzani remekelt. Az eloadásban két szlovák énekes is fellépett - Slávka Zámečníková és Peter Kellner. Slavka a STOP-ban Donna Anna, Susanna, Micaela, Sophie/Rozsalovag/ és Peter- Basilio, Figaro, Papageno, Leporello és Guglielmo.
Szombat este a Bartók Rádió Humperdinck Királyi gyermekek című művét közvetítette, a Holland Nemzeti Operaház 2022-es előadását. Én eddig csak a Zürichi Opera egykori felvételét ismertem. Ez a mű szerintem sokkal jobb, mint a Jancsi és Juliska, kár, hogy csak ilyen ritkán veszik elő. Pedig szép zene, varázslatos dallamokkal. Jó előadás volt, Daniel Behle, Olga Kulchinska, Josef Wagner és Doris Soffel voltak a főszereplői. Persze nem gyerekmese, inkább példázat az emberi vakságról vagy félreismerésről.
Kedves Katalin, a Brunni eloadás nqgyon jonak igérkezik, a zenekar és a korus világszinvonal, remélem hogy a szolisták elnyerik az On tetszését.
Kedves Laci! Megfogadtuk a tanácsát. Van egy kis barátnői köröm, amellyel évek óta elmegyünk évente egy vagy két, operával és/vagy koncerttel egybekötött városnézésre. Az idei operatúránk célpontja Brünn lesz, ahol Nabuccot fogunk hallgatni.