Teodor Currentzis, a felkapott görög-orosz kettős állampolgárságú karmester végleg lemondta tervezett Trisztán-produkcióját. Előzőleg már több énekes lemondta fellépését a moszkvai koncert illetve Oroszország háborúja és a karmesternek a háborút elitélő állásfoglalásának eddigi elmaradása miatt. Currentzis - akit bírálnak egy Vlagyimir Putyin által támogatott orosz bankkal való kapcsolata miatt is- most bejelentette, hogy a két németországi helyszínen, Stuttgartban és Baden-Badenban is törlik az előadásokat. Bővebben operawire.com-on itt.
Tosca Pesten, Tosca a MET-ben: Kurzak / Fabiano / Salsi / Rizzi friss produkciójának hosszú, összességében igen pozitív elemzése operawire.com-on itt.
Miért is korlátoznánk Isten jóságát, hátha tényleg 130 vagyok, netán még több?
De ebben a korban már nincs kedvem bogarászni, hogy hol írtál Jordanról, bocs!
Szép hetet!
L.
Botal mék lyárog de neheze ha nemirokhejesen bocsi de a kór
Akkor minimum 90 vagy...
Kedves Lujza Néném,
Köszönöm megtisztelő kedvességedet.
Sajnos - hála az Égnek? nem lehetek az unokád, hacsak nem kb. 130 éves vagy.
P. Jordanról megírtam a véleményemet, itt a Momus-n és más fórumokon is.
Szép vasárnapot, kézcsókkal
Lajos
Kedves Lajos, miután nekem már ükunokám is van, és feltehetőleg az unokám lehetnél, ezen kívül mivel a múlt században, amikor a Momussal kapcsolatba kerültem, még kölcsönösen valamennyien tegeztük egymást, én továbbra is ennél maradnék.
Mután Philippe Jordant niemandnak nevezted, mi az inadekvát abban, hogy megkérdeztem, hányszor és miben hallottad őt, hogy megtudhassam, minek alapján írtad ezt a véleményt?
Igen tisztelt Lujza!
Emlékezetem szerint nem őriztem Önnel együtt kecskéket a domboldalon, maradnék a magázódásnál.
Nem tudok inadekvát kérdésre adekvát választ adni.
De további kellemes, boldog dédunokázást Önnek!Í
Köszönöm! A kérdést ugyan egy másik Lajosnak szántam, aki itt igencsak lesajnáló megjegyzést tett Jordanról, de ő eddig még nem válaszolt rá.
Christian Thielemann, aki nemrég megvált a drezdai Semperopertől, nem reagált Peter Gelb, a MET igazgatójának megkeresésére, aki 2025-re akarta őt szerződtetni. Úgy tűnik, Thielemann, aki legutóbb 20 éve vezényelt az USA-ban (hamarosan a chicagói zenekart vezényli), szabad-úszóként folytatja, mivel máshová sem kötötte le magát tartósan. Részletek, teljes cikk itt.
A télen hallottam vele Bécsben a Trisztánt. A zenekar nagyon rendben volt. A produkciót Calixto Bieiro rendezte - ezzel mindent el is mondtam a színpadi megvalósításról.
Az ehhez képest ókonzervatív.
Legalább nem prosti a 3 sellő. Többet nem érdemes erre az agyament rendezésre vesztegetni.
Még ezek után is szidnátok a budapesti Rajna rendezést?
Kedves Lajos, hányszor és miket hallottad Jordant vezényelni?
Ezen a riporton Villazón egy nagy piros sálat visel. Egyből eszembe jutott a budapesti korábbi Rajna kincse előadás, ahol Rozsos István viselt Logeként ilyen hosszú piros sálat. Egy fénykép: https://szentendre.hu/a-tenorista/
Szegény Búbánat...;-)
Froh > Joyful, Donner > Thunder, eddig mondjuk akár rendben is lenne.
De ki a búbánat Berlinben az a Faselt ?
https://www.youtube.com/watch?v=9GsChLg-X-g
...azaz Rolando Villazónra.
Érdekes lehetett a hétvégi berlini Rajna kincse...
Itt a trailer, felhívom a figyelmet Loge alakítójára....
Jobbulást Barenboimnak, de a nagyközönség azt hiszem, ezzel a cserével jól járt...
Azt követően, hogy Daniel Barenboim lemondta a Berlini Állami Operaházzal tervezett Ring-ciklusát, közleményt is kiadott. Eszerint mind karmesteri mind zongoraművészi tevékenységét illetően "hátralép", mivel súlyos, neurológiai jellegű betegséget diagnosztizáltak nála. Részletek, teljes cikk itt. (A berlini Ringeket Christian Thielemann és Thomas Guggeis vezényli.)
Niemand II. váltja majd Niemand I-et.
Philippe Jordan bejelentette, hogy legkésőbb 2025-ben megválik a bécsi StOP zeneigazgatói székétől. Vajon ki lesz az utódja? Currentzis? Thielemann? Részletek: itt.
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/az-ev-osbemutatojanak-valasztotta-az-opernwelt-eotvos-peter-darabjat-174469.html
-:))
A Traviatát sem hagytam volna ki Aspendosban (szeptember 14. – az Izmiri Állami Opera vendégjátéka és produkciója) de nem maradt rá lehetőségem...
Verdi:Traviata - video montázs (1) - 2022.09.14.
Traviata - video montázs - 2022.09.14.
Amint érzékelem, a bejátszásokat visszanézve, Verdi operájának főhőse itt egy jól megtermett macska volt...
Kedves Búbánat, köszönöm a beszámolódat, igazán vállalkozó szellem vagy! Én is jártam ebben a csodálatos színházban, de nem jutott eszembe egy előadásra visszamenni oda. Talán jobb is.
29. Aspendos Opera és Balett Fesztivál
Giuseppe Verdi: Aida – 2022. szeptember 10.
Kissé bonyolult logisztikával, de két hete, először sikerült eljutnom Aspendosba (Dél-Törökország), a kiváló állapotban fennmaradt híres ókori római színházba, és ott megnéznem egy varázslatos szabadtéri Aida-előadást!
Utazási irodán keresztül, még az év elején – a június-júliusi Írország és Észak-Írország megvalósult körutazás mellett - lekötöttem csoportos indulással egy másik nagy és hosszú szeptemberi török-körutat is, aminek egyik állomása volt Aspendos meglátogatása. Utóbb jutott eszembe, hogy érdemes lenne kihasználnom a lehetőséget: a Földközi-tenger partján található Antalyában több napos üdülés (is) vár rám, és onnan alkalom nyílna egyénileg visszatérni Aspendosba a szeptember 10-i, esti operaelőadásra és utána még az éjjel visszautazhatok az utascsoport szálláshelyére. Tehát megkerestem – ugyancsak itthon – egy másik utazási irodát is, ami egy napos szervezett túra keretében lehetőséget biztosít Aspendosban az általam kiválasztandó esti előadás(ok)on részt venni, oda eljutni. Örömömre, sikerült ezt is elintézni, lekötni a transzfert és megvásárolni az Aida-jegyet (a legolcsóbb áron, 65 Euróért, a hatalmas, félkaréjú nézőtér egy több emeletnyi magaslati üléspontjára). Hozzáteszem, a körút során előzőleg Aspendosban már rácsodálkoztam a nagyszerű, nem teljesen amfiteátrum jellegű antik színházépületre és a színpadon felépített monumentális, a fáraók korát idéző színpompás díszletegyüttesre, úgyhogy nagyon vártam a pár nappal későbbi visszatérést – magát az operaelőadást!
Az Aspendosi Antik Színházban pár nappal korábbi ottjártamkor készített fényképeim közül (premier előtt már a helyén volt és megtekinthettük a hatalmas díszletegyüttest) szívesen betennék ide néhányat a sajátjaim közül – ha ebben a T. Szerkesztőség segítségemre lenne. (Az opera esti előadásán a fényviszonyok miatt, sajnos, nem sikerültek a készített felvételeim.)
A tengerparti Antalya szépséges városából Aspendosba a szeptember havi Opera és Balett Fesztivál előadásokra (Aida, Traviata, Don Quichote – Minkusz-balett, Carmina Burana, Gála-koncert) a megjelölt szálloda- felvevőponttól (az óvárosban a Hadrianus-kapu közelében lévő McDonalds) visznek ki az úgynevezett dolmuş-ok (iránytaxi-féle minibusz). A távolság mintegy negyven kilométer, amit kb. egy óra alatt megtesz a jármű és kényelmesen, időben odaérhetünk a 21 órai kezdésre. (Visszafelé az út hasonló módon történik.)
Korának egyik legnagyobb, máig épségben megmaradt római kori színháza mintegy 15 ezer főt képes befogadni. Kiváló akusztikája miatt rendeltetésszerűen használják nyaranta opera-, balett- és koncertek megtartására a szinte tökéletes állapotban megmaradt ókori színházat. Aspendost az időszámítás előtt a 10. században az achájok alapították, és az ókori időszak egyik virágzó városa volt. A görög építész, Zeno által tervezett színházat a rómaiak az i.sz. után a 2. században építették, mely építmény mindmáig az egyik legfigyelemreméltóbb állapotban fennmaradt színház a világon. Erről bővebben itt olvashatunk.
Lehetetlen saját szavakkal megfogalmazni - megpróbálni visszaadni - a több ezer éves falak között előadott Verdi-remekmű kapcsán bennem felgyülemlett gondolatokat, legyen szó zenéről, énekről, szereplőkről, színházról, a látványvilágról, a „miliő” -ről. Megannyi érzés kavarog bennem, pedig már tíz nap telt el azóta és még mindig az élmény hatása alatt állok. Az interneten rátaláltam egy nyolc évvel ezelőtti Aida-beszámolóra, aminek szerzője pontosan és hűen írja le az Aspendosban már akkor is bemutatott produkcióról kialakult véleményét, amire én most nem vállalkozom, hiszen csak ki kellene cserélnem abból a szövegből a színpadra alkotók, az előadó-szereplők, a közreműködők nevét, és - kis módosításokkal - máris aktualizálhatom azt:
Szerzőjének akkori „csipkelődése” és "kritikája" szinte rímel az idén most látott előadásról kialakított saját meglátásaimmal, azokkal, amiket akár leírhatnám; láthattam, hallhattam és megtapasztaltam mindazt a csillagfényes éjszakában, amit 2014-ben már leírt a kritikus; miközben belefelejtkeztem Verdi csodálatos zenéjének szépségeibe, túl voltam azon, hogy esetleg bosszankodjak és eltekintsek a szabadtéri megvalósítás során óhatatlanul felmerülő és észlelt, olykor kellemetlen zavaroktól; bár a nagyszerű akusztika miatt nemcsak a szép, az élvezetes, de esetenként a „csúnya” is, a „fals” is, a zajok, zörejek, dinamika, árnyalatok, egyéb „egyenetlenségek”, pontatlanságok is jobban kiütköztek (inkább a zenekarban); a közreműködő török énekművészek és zenészek pedig nyilván nem a bécsi STOP, de még csak nem is a mi OPERÁNK minőségi szintje, azonban így is, ez az új rendezés a látványt, a balettet, a kórust, a korhű jelmezt és díszletet, a témát, történetet és az antik színház helyszínét tekintve, megteremtette azt az illúziót, mintha itt és most lennénk részesei az ókori helyszíneken játszódó tragikus szerelmi drámának, ami kvázi „egyenes adásban” közvetítve valósulhat(ott) meg épp előttünk. Mindezzel együtt ez az aspendosi Aida-produkció különlegességével, az itt nem említendő, konkrét hiányérzeteimet, esetleges fenntartásaimat mégis, megmagyarázhatatlan módon semlegesítette, talán az egzotikumával, az antik idők „megelevenedésének” tükrében, ami tényleg egy varázslatos színtéren sajátságos élménnyé fakadva lenyűgözött. A számos országból eljött „nemzetközi” közönség a hely szellemének (is) adózva hatalmas tapsviharral fejezte ki tetszését a kapott Aida-élményért. Mindenképp megérte számomra ez az Aida-„kitérő”, aminek élményével tovább gazdagodott a hatalmas ország bejárt részeiről szerzett benyomásaim tárháza, legyen szó a kulturális és történelmi örökségéről, a népek vándorlásáról, keveredéséről vagy földrajzról, a fantasztikus természeti képződmények felfedezéséről, melyek sokszínűségükkel amúgy is erősen hatottak rám, képzeletemet felgyújtva.
Az Aida színlapja:
Helyszín: Aspendos Antik Szabadtéri Színház
Időpont: 2022. szeptember 10., 21 óra
Színpadra állítás: Ankarai és Antalyai Állami Opera és Balett produkciója
Km.: Antalyai Állami Operaház Énekkara, Zenekara és Balettkara
Karmester: Raoul GÜRINEIS
Rendező: Vincenzo Grisostomi TRAVAGLINI
Színpadtervező: Özgür USTA
Jelmeztervező: Gürcan KUBILAY
Fénytervező: Giovanni PIRANDELLO
Koreográfus: Szergej TERECSENKO
Szereposztás:
Aida – Feryal Türkoğlu
Radames – Efe Kişlali
Amneris – Ezgi Karajaya
Amonasro – Eralp Kiyici
Ramfis – Zafer Erdas
A fáraó – Engin Suna
Hírhozó – Emrah Sözer
LINK:
A 2022. szeptember 10-i Aida-előadás videofelvétele (YouTube-ról – az I. felv. eleje nincs rajta)
További előadások voltak és lesznek még e hónapban az Aspendos-i Antik Színházban:
Verdi: Traviata (14-én), Minkusz: Don Quijote – balett (17én), Orff: Carmina Burana (21-én). A fesztivál szeptember 25-én Gálakoncerttel zárul.
Itt említem meg azt is, hogy szeptember 29-én Plácido Domingo ad koncertet az ókori szabadtéri színházban. Mellette közreműködik: Jennifer Rowley (szoprán). A Limak Filharmonikus Zenekart Eugene Kohn vezényli.
Ezt foleg SMARAGD forumtársunknak ajánlom. Már szo volt a pozsonyi zeneifesztiválrol.Ennek keretében okt. 2.-kán egy orgona komcert lesz. Tobbek kozt elhangzik F.Schmidt - toccata és fúga is.
www.bhsfestival.sk
Pontosítás: 2023-ban nyilván a 100. Játékokat ünneplik és nem a Játékok "100. születésnapját". Az első előadások az Arénában Verdi születésének centenáriumi évében, 1913-ban azaz 110 éve voltak. Az előadások a két világháború idején 4 ill. 6 évig szüneteltek.
Plácido Domingo visszatérne a veronai Arénába, amely jövőre ünnepli a Játékok 100. születésnapját. Az énekes-karmester levélben fordult Verona polgármesteréhez és az Aréna művészeti vezetőjéhez, hogy idei "két, rendkívül gyenge énekesi és karmesteri teljesítménye ellenére" (Traviata ill. Turandot) hívják őt vissza a 2023-as Játékokra, noha több zenekari tag -tiltakozása jeléül- nem állt fel a közönség tapsai alatt az előadás(ok) végén. Teljes cikk itt.
Lesz 2022. szeptember 16-án Prágában az Állami Operaházban Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. jazzoperettje, amiben opera énekesi nehézségű dalok is vannak. Megy rá valaki?
Musica non grata | Paul Abraham: Ples v hotelu Savoy - YouTube
Az a 2015-ös, egy szál zongorával kísért előadás a sajátságos rendezéssel, a különleges színpadképpel fokozta az intimitást, Egyúttal hangsúlyossá tette a zárt közösséget, és azt a bezártságot, amit Katja érzett.
Tudod, kedves Laci, "ki keres, az talál". Jó lenne persze Pesten is bemutatni, csak ha lehetséges, akkor ne az Eiffelben, vonósnégyes kísérettel. :)
Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy ismerek egy 2015-ös felvételt (amelyhez anno magyar feliratot is eszkábáltam), ahol zongorakísérettel hangzik el a mű, és bizony megrendítően szép előadás az is.
Le a kalappal, kedves Takatsa. Hátha a MÁO vezetosége kedvet kap e remekmu színre vitelére. Ez nagyon, nagyon jo zene - foleg ha Hrúša dirigál. És Pesten vannak énekesek is akik világszinvonalon elo tudnák adni. Gondolok a 2 noi szereplore - Kabanicha Lukács Gyongyi lehetne és Káťa pedig Pasztircsák Polina.
A világon gyakren játszák Janáček muveit. Egy jo Vec Makropulos nagyon hiányzik a repertoárbol. Jobb Elinát mint Gyongyit nem tudok elképzelni.
Láttam, hallottam a Pesti Jenůfát, nagyon elégedett voltam a szoveg érthetoségével.
Ha netán valakit érdekelne: https://www.youtube.com/watch?v=HlDvJP1SplI
Hát egészen elképesztő vagy! Hogy sikerült még ezt is megtalálnod? Mindenesetre nagyon köszönöm, meg fogom ezt is nézni, most jól el vagyok látva Katjákkal. :))
Itt a kritikához a 2022-es salzburgi K. Kabanova felvétel videója, ráégetett német felirattal. Ha már a hangfájl nem volt elég. :)
Kritika a salzburgi K.Kabanovárol / google lefordítja/
operaslovakia.sk/salzbursky-festival-2022-novou-katou-kabanovou-splaca-dlh-leosovi-janackovi/
talán az elveszített ártatlanságra gomdolt, a bűn előtti állapotra.
Nahát! Most kezdem bánni, hogy nemrég szolgáltatót váltottam és már nincs Mezzom :-) Az utóbbi időben csupa sokadik ismétlés, ugyanazok a karmesterek, zenekarok stb. Szerintem ez a Rameau is többször volt már Mezzon, (elengedtem) itt a Kimernyában pedig pár éve szintén volt, mint zenei kérdés, talán a nyitánya vagy a balett (ha van benne), már nem emlékszem.
Szörföztem a tv-n ma reggel, hogy mik lesznek a mai műsorok. A Mezzo tv Rameau "A gáláns Indiák" c. operáját közvetíti, a Grand Théâtre Bordeaux 2014.es előadását, felvételről. A szereplők egy része elagánsan felöltözve, még egyenruha és vállszalag is akad. Egy részük viszont - nincs más szó - anyaszült meztelen, férfiak-nők vegyesen. Nem ismertem ezt az operát, a wikipédián kerestem meg. Lehet, hogy a fantáziadús rendező a perui inkákat, vagy a perzsa szerepőket tudja csak ebben a miliőben elképzelni? Rossz lehet neki, én a helyében más foglalkozást választanék!
Természetesen ezek meg is vannak, remek felvételek! De ilyen a naiv telhetetlen. Már azt hittem, valahogy ezt a felvételt is megszerezted. :)))
Érdekes Salomét fedeztem fel az Arte-Concerten. Szigorúan csak felnotteknek./ sex,erotika, meztelenkedés/ A bemutato áprilisban volt Helsinkiben.
www.arte.tv/en/videos/104849-000-A/richard-strauss-salome/
Nagyon szépen koszonom kedves Takatsa. Az eloadás kituno, foleg a címszereplo.