Mattarella alla Prima del Teatro alla Scala (07.12.22)
/Pupia.tv/ - YouTube
(A Borisz Godunov-premierelőadást megelőzően elhangzik az olasz és az EU himnusza a Milánói Scalában – 2022.12.07. Vezényel: Riccardo Chailly)
Ha Grigorian Lady Macbethet fog énekelni, akkor ő is csak egy ostoba liba, mint annyi sok szoprán a múltban, akik rövid úton hangjukat vesztették, mert azt hitték, ők lesznek az egyetlenek, akik mindent énekelnek, de nem rokkannak bele. (A hölgyek nevének felsorolásától eltekintek, volt köztük magyar is, nem is egy.)
1991, Salzburg, Varázsfuvola. Néhai atyai barátom, Alan Blyth, talán van még valaki, aki emlékszik írásaira, jóvoltából a földszint hetedik sorában ülök.
Solti vezényelt.
S amikor az I. fináléban a Gockenspielé a szerep, lelép a pódiumról, s ő játssza a szólamot.
Ahogy 1937-ben, 54 évvel korábban.
Akkor Toscanini vezényelt.
De azon az előadáson nem voltam ott.
Nos, én Soltival láttam Salzburgban operaelőadásokat, meg a tenor Domingoval, Abbadoval, Soltival, Jansonsszal koncerteket, stb. stb.
Persze, ha nincs rántott szelet, a krumplifőzelék még mindig jobb, mint a zsíroskenyér.
Azért, ha lenne, aki szponzorálná, lesz egy-két olyan előadás jövőre is Salzburgban, amire szívesen kimennék. Nekem ugyan nem kedvencem a Macbeth, de Grigorianra kíváncsi lennék, bár Warlikowsky rendezésére kevésbé. És Tareq Nazmi is énekelt már más szerepet is, még fiatal és tehetséges, ki tudja? És akad még egyéb is: https://operawire.com/asmik-grigorian-andre-schuen-michael-spyres-renee-fleming-lead-salzburg-festivals-2023-season/?fbclid=IwAR23yz0KSeDV2hfl1a_bb5Sd5MTi1i0hsjWci5CAEIln6_s4yf3Eu6Rrv88
Kedves Búbánat, mindig csodálom, hogy miket vagy képes olvasni! Ez is olyasmi, amitől csak a hányinger kerülgeti az embert. Miért kell beszennyezni mindent? Igen, ott volt von der Leyen asszony, és nemcsak az olasz, de az uniós himnuszt is eljátszotta a zenekar. Na, és? (Mellesleg, az olasz elnökkel együtt úgy megtapsolták őket, ahogy nálunk biztos nem fordulhatna elő.) És valóban, elhangzott egyes ukránok részéről, hogy a Scala ne vegyen elő orosz operát a megnyitóra, de ez inadekvát kérés volt, nem úgy, mint az, hogy Putyin barátja ne vezényeljen most sehol. (Netrebko más tészta, ő mindent elkövetett, hogy tisztára mossa magát.).
De készült egy remek előadás, azt reméltem, hogy itt többen megnézték (a yt-n megtalálható), és netán véleményt is írnak róla, de ebben csalódnom kellett.
Ha valakit esetleg érdekel, a STOP 2022.12.11-én 17:00 órai kezdettel közvetíti a Nürnbergi mesterdalnokokat.
A BSO december 7.-i Lohengrin előadása a yt-n az alábbi linken megtalálható: http://youtube.com/watch?v=ysRjAxEW8EU
1990 óta meglehetős rendszerességgel látogatom a nyári Salzburgi Ünnepi Játékokat (három évad maradt ki).
Oly érdektelen szezonnal még nem találkoztam, mint amilyennek a 2023-as tűnik.
Sok "sztár" lép fel.
Pl. a Macbetben Bancot éneklő basszus szerepei között Zunigat és a Mesterdalnokok Éjjeliőrét emelik ki...
Egy beszámoló a milánói Boris Godunov-premierelőadás fogadtatásáról (az évadnyitóra érkezett, megjelent reprezentáns személyekről)
https://news.italy24.press/lifestyle/255290.html
Képek: Ursula a Milánói Scala évadnyitóján
/oroszhírek.hu - 2022. december 8./
„Az ukránok tiltakozása ellenére a Milánói Scala Muszorgszkij Borisz Godunov című operájával nyitotta évadát, amelyben a főszerepet Ildar Abdrazakov, az Oroszországi Föderáció Érdemes Művésze alakította.”
„A premieren részt vett Sergio Mattarella olasz elnök, Giorgia Meloni miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság vezetője.”
Időnként óriási a drága Haandel hiánya! Ma volt az évadnyitó előadás (Szent Ambrus) a Scalában. Borisz Godunov premier volt Abdrazakovval a címszerepben. Remek előadás volt, nekem mindenki tetszett benne, és jó volt a rendezés is. Közvetítette a RAI Uno, az arte és a medici tv, de talán még más csatornák is. Talán visszanézhető is lesz, érdemes utánanézni!
https://www.youtube.com/watch?v=a2zDJBVfEWk
Ideális felvétel lett volna ha Aida- Price, Amneris - Obrazcova, Radames - Corelli,
Amonasro - Bastianini. Sajnos ez nem johetett létre.
És még Callas, Barbieri, Tucker, Gobbi, vez. Serafin./1955/
És ami a legjobb felvételt illeti, akkor Nilsson, Bumbry, Corelli.
Jó, jó nem mentem vissza még régebb(iek)re. Annyira azért nem vagyunk öregek ;-)
Akkor, ha Met, még inkább Cigna, Martinelli, Castagna, Tibbett, Pinza, vez. Panizza.
1937 febr. 26.
Neked volt, voltak - nekem van, vannak és maradnak örökre. Ez az alapvető különbség.
Bumby sajnos nagyon beteg, mert pár hete stroke-ot kapott. -:((((
Eyvazov nem lép fel a Covent Garden júniusi Trubadúr-előadásaiban, mivel hitvesét Netrebkot ott "Putyin miatti kompromittáltsága miatt nem alkalmazzák", Marina Rebeka énekel majd. Eyvazov pótlása folyamatban van. Forrás: slipped disc-ben itt.
Volt a MET-ben is olyan Aida, amiben pl. Price/Bumbry/Bergonzi/Merrill volt a kvartett + Hines ill. Giaiotti, Schippers vezényelt. Volt .. Szerencsére közülük Price mellett még Bumbry is itt van.
Addig örüljünk ameddig "jövök a szokásos lemezzel". És tudod, hogy miért örüljünk? Mert ameddig én jövök, te pedig olvasod és még reflektálsz is rá, az azt jelenti, hogy élünk. Becsüljük meg! Élünk, ellentétben -nagy kedvencem, Price kivételével- a felsorolt művészekkel és örömmel hallgatjuk a maiakat és reméljük, hogy a holnapiakat is, mert az azt jelenti, hogy "holnap" is élünk. És nem csak lemezeken és az emlékeinkből.
November 28-án a madridi Teatro Realban történt meg a Nemzetközi Operadíjak átadása, első alkalomal nem az Egyesült Királyságban.
UKRAINIAN OPERA COMPANIES HONOURED BY INTERNATIONAL OPERA AWARDS
Odessa and Lviv opera theatres jointly awarded Opera Company of the year in recognition of outstanding work in extraordinary circumstances
Dame Janet Baker given Lifetime Achievement Award
Samoan tenor Pene Pati wins Opera magazine’s Readers’ Award in public vote
British soprano Nardus Williams named as Rising Star
Volt olyan Aida a Staatsoperben, amelyben a négy főszereplő Leontyne Price, Giulietta Simionato, Dimiter Uzunov és Ettore Bastianini volt, von Matacic vezényletével. Azt lehet álomszereposztásnak nevezni, ez a mostani a szomorú valóság. Tudom... most majd jössz a szokásos lemezzel, hogy ők már nincsenek, ők már a múlt. Igen, ez igaz, de a szavaknak van jelentése, és nem helyes a tejberizst libamájnak nevezni.
Sántító hasonlat, de leginkább semmi köze a dologhoz. Véleményt mondani és köpködni, két abszolút külön dolog.
Tudod, a padlóra se köpünk, pedig nincs már kiírva sehová.
2017-ben Münchenben betanította és vezényelte az Andrea Chénier bemutatót, valamint a következő előadásokat, az is elég mély víz volt, de nem fulladt bele. Ettől eltekintva a STOP valóban mélyvíz!
Jelen esetben szívesen lennék hülye és megtölteném a StOP-ot magammal erre a bécsi Aidára, pedig -lévén, mint írod, szólásszabadság- elárulom: nem tartozik a kedvenc Verdi-operáim közé.
Igen, ezt a friss kinevezését láttam wikiben. Semperoperes -nem tudom, hogy hány és milyen- vezénylését leszámítva eléggé a mélyvízbe veti magát vagy dobjàk ezzel a StOP-Lohengrinnel ...
A dirigens a Volksoper Wien zeneigazgatója.
Jaj, dehogynem! Nálam még szólásszabadság van. Engem is hülyéztek eleget itt, és az még az udvariasabb vélemény volt. Túléltem, mint látszik. Akinek nem inge, ne vegye magára!
Neked viszont nincs jogod hozzá, hogy bárkit lehülyézz!
Akkor ne tedd, jogod van hozzá!
És olyan is van, hogy mindenki szembejön az úton. Én nem hülyézném le a közönséget, még egy részét se! Ilyet csak sértett primadonnák tesznek.
Maradjunk abban, hogy a közönség egy részének. Annyi hülye mindig akad, hogy a Staatsopert megtöltsék. Semenchuk nem csak Telramund szerint lenne jobb Amneris -- és nem talán, hanem ezer százalékig biztosan -- hanem szerintem, és mindenki szerint, aki a két énekesnőt hallotta, ha valamit ért az operához.
Aztán szívesen beneveznék a StOP áprilisi Lohengrinjeire is: Beczala, Nylund, Konieczny, Stemme. A karmestert (Omer Meir Wellber) nem ismerem.Frissítés:beneveztem
Álomszerű: a közönségnek. A szakemberek többnyire másokat tartanak álomszerűnek mindenben. Ettől szakemberek. Semenchuk pl. talán jobb Amneris lehet, mint Garança ... Telramund szerint biztosan. Netrebkoról és Kaufmannról nem érdemes vitázni, mert ők vitán felül állnak. Nem biztos, hogy minden szerepben, minden nézőnek, de összességükben biztosan. Megasztárok és tkp. Garança is az. Magyarul: álomszereposztás. A túlnyomó többség álma, több értelemben. Pl. jegy-elérhetőség szempontjából.
Netrebko Aidája minden, csak nem ÁLOMSZERU.
Mint egy másik fórumban már jeleztem, ízlések és pofonok különbözőek! Én ezt a szereposztást nagyon jónak tartom, a gyenge pontja a korábban látott felvételek alapján szerintem éppen Netrebko. De elfogadom, ha valakinek éppen ő tetszik. .
Netrebkón kívül ebben semmi álomszerűt nem találok, sőt.
Januárban négy Aida Bécsben álomszereposztással: Netrebko, Garanca, Kaufmann, Salsi, Luisotti vezényel. Persze Ausverkauft. Így a helyárakat sem látni.. talán jobb is.
Én azért ebből nem vonnék le messze menő következtetéseket, az elmúlt 24 évet illetően. Amúgy meg gondolom, ha nem tetszik a produkció, akkor majd nem hívják meg többet az Operaházat.
"tehát a közönség nem kap gagyit..."
A turné-Varázsfuvola szereposztását is megnézted?
Fején találtad a szöget! Az operához jó szervezés kell, nálunk se ártana! Hálás közönség még csak akadna.
Itt van sorban:
1998 Traviata (20) (r.: Békés András)
1999 Figaro házassága (11) (r.: Galgóczy Judit)
2000 Pillangókisasszony (19) (r.: Kerényi Miklós Gábor)
2002 Denevér (15) (r.: Szinetár Miklós)
2002 Carmen (23) (Szinetár)
2004 Rigoletto (15) / Traviata (5) (Szinertár / Békés)
2006 Tosca (16) (r.: Nagy Viktor)
2013 Traviata (16) (Békés)
2015 Sevillai (5) / Figaro (9) (Békés / Galgóczy)
2017 Denevér (11) / Lucia (7) (Szinetár / Szabó Máté)
2022 Varázsfuvola (Szinetár)
A bejátszás szerint (2'54"-nél) 2001 óta jár MÁO társulata Japánba ... bocs, de odafigyeltem.
Annyit hozzátennék, hogy az Operaház Japán turnéi nettó bérmunka. Van egy impresszárió, aki európai művészekkel opera előadásokat visz Japánba, ahol erre van piaci kereslet.* A MÁO-t szerződtetni pedig olcsóbb, mintha valamelyik nevesebb operaházat (Bécs, München, stb.) vinné. Ugyanakkor a MÁO előadásainak színvonala jó, tehát a közönség nem kap gagyit.
(Persze beleszámít a személyes kapcsolat, és az a majd' 25 éves tapasztalat, hogy van egy elvárható minőség a kivitt produkciókban.)
* A különféle vendégfellépések túlnyomó része ilyen alapon történik a világban.
Lehet ezt ragozni, de a Japán turnék fellépései 1998 óta túlnyomórészt egy-két-háromezres teltházakkal, és nagy sikerrel mennek.
Jó szervezés kell hozzá, és hálás közönség. (Ezeket a japánok biztosítják. ;-)
Kinyitás nélkül is tudható, hogy az Operacafé szerint fantasztikus volt. A biztonság kedvéért ellenőriztem magam, és örömmel jelentem, hogy nem csalódtam.