A linzi Landestheater még ebben az évadban műsorra tűzi!
Három felvonása van, nagyon szellemes, egy száma (az ördög eljövetelétől rettegő, igencsak bűnös hercegnő áriája) viszont messze túllép a meseopera keretein.
Én is találtam egy operaközvetítést.
„Rossini Guillaume Tell-je diadalmaskodik a Tokiói Új Nemzeti Színházban”
Elragadó egyben felkavaró, különleges látványvilágú,
nemzetközi szereplőgárdával sok jó énekessel, kiváló zenekarral, kórussal és
táncosokkal és eredeti, francia nyelven mutatták be Tokyóban Rossini monumentális
operáját, a Tell Vilmost.
A Guillaume Tell Rossini utolsó nagy remekműve a 2024/2025-ös évadban a The New National Theatre Tokyo-ban (NNTT) mutatkozott be.
A 2024/2025-ös évadban színre vitt produkció felvétele már elérhető az OperaVisionon és az NNTT
Streamen .
A
megtekintési időszak szeptember 21-ig tart, 12:00 CET / 19:00 JST.
Gioachino Rossini: Guillaume Tell - Tokyo, 2024
Opera in 4 Acts
Sung in French
with English and Japanese surtitles
The 79th ACA National Arts Festival
OPERA PALACE
20 Nov - 30 Nov, 2024 ( 5 Performances )
Running time is approx. 4 hours and 35 mins including intervals.
Recorded on 26 November 2024
Performed at Opera Palace, New National Theatre Tokyo
Creative staff & Cast
Conductor: ONO Kazushi
Production, Set and Costume
Design: Yannis KOKKOS
Choreographer: Natalie VAN PARYS
Stage Manager: TAKAHASHI Naohito
Guillaume Tell: Gezim MYSHKETA
Arnold Melchtal: René BARBERA
Walter Furst: SUDO Shingo
Melchtal: TANAKA Taiki
Jemmy: YASUI Yoko
Gesler: TSUMAYA Hidekazu
Rodolphe: MURAKAMI Toshiaki
Ruodi: YAMAMOTO Yasuhiro
Leuthold: NARITA Hiroyuki
Mathilde: Olga PERETYATKO
Hedwige: SAITO Junko
Un chasseur: SATO Shoji
Chorus: New National Theatre Chorus
Orchestra: Tokyo Philharmonic Orchestra
Chorus Master: Kyohei Tomihira
Köpeczi Sándor - Collin a Bohéméletben és Sarastro A
varázsfuvolában
Kálmán Péter
- Sulpice Az ezred lányában
Köszönöm. Ugye milyen jó? Szép karrier vár/hat rá. Vagy máris.
Igazad van, kifelejtettem, remek volt ő is. Szinte minden fekvésben telt, kissé sötétes tónusa kivételesen gyönyörű.
THE MET: LIVE IN HD 2025–26 SEASON
Met’s
Live in HD-sorozat nyolc élő MET-előadást tartalmaz:
2025. október 18. – Bellini: La Sonnambula
2025. november 8. – Puccini: La Bohème
2025. november 25. – R. Strauss: Arabella
2025. december 13. – Giordano: Andrea Chénier
2026. január 10. – Bellini: I Puritani
2026. március 21. – Wagner: Tristan und Isolde
2026. május 2. – Csajkovszkij: Eugene Onegin
2026. május 30. – Lena Frank:
El Último Sueño de Frida
y Diego
A Metropolitan közzétette 2025/26-os évadtervét. Részletek itt, YT-on zenei-képi illusztrációval itt.
Berzhanskaya énekelte a másik főszerepet? Milyen Adalgisa volt? Én MET-élőben láttam a MüPában, mint Niclausse es Múzsa (ld. MET-es operaelőadások moziban/640) és nagyon tetszett.
A Norma Bécsben. Előző este merül fel, hogy meg kellene nézni, de már májusra se lehet jegyet kapni. Egyetlen esélyünk van, az állóhely, amely az előadás napján vehető délelőtt 10-től. Az egyik kiskorúval felkapunk a bécsi gyorsra, sebaj, majd megvesszük a belépőt útközben. És akkor jön a hidegzuhany: térerő az úton mutatóba van nagynéha. 10:15-kor végre bejön az oldal, csak hogy mutassa, már állóhely sincs. Szorgosan nyomogatom a refresh gombot még vagy félórán keresztül, s egyszercsak mégis ott vigyorog két állójegy, amit azonmód be is gyűjtünk. A szezonhoz némileg illeszkedően, 19. század közepi forradalom és szabadságharcra hangolt, elviselhető kategóriás modern rendezést látunk. Látványos, mozgalmas színpadi játék, eleven, életszerű megjelenítések, a gyerekek cukik. Egyedül talán Pollione John Travoltás bőrdzsekis figurájában érezzük kicsit, hogy a rendező megbotlott a saját lábában. De alapvetően a szcenírung visszaadja az eredeti sztori milliőjét. Az is jó ötletnek tűnik, hogy a főbb szerepeket olasz/latin előadók alakítják. Az est fénypontja kétségkívül a "Díva", Federica Lombardi meseszépen, végig meggyőzően formálja meg a főhősnő alakját. Szintén kiemelkedő teljesítményt nyújt Oroveso szerepében Ildebrando D'Arcangelo, erőteljes, ugyanakkor bársonyos tónus, dráma és líra egyaránt jól megy neki. Pollione a perui Juan Diego Flórez személyében nagyrészt szintén jó, helyenként nem elég fényes, nem mindig üt át kellően a zenekaron, és a magasai kissé feszítettek, de alapvetően élvezhető volt ő is. Az előadás gyenge pontja a kétségkívül a karmester Antonino Fogliani volt. Értem én, hogy a zenekar itt sokszor csak töltelék az énekesek alá, de hát a Normában azért rengeteg igen jó zenekari anyag van, főként a tömegjelentek esetében. (Az áriákat kísérő fafúvós szólók nagyon szépen szóltak persze, de ez nem a maestro érdeme.) Már a nyitányban rögtön feltűnő volt a zenekar alárendelt szerepkörre kárhoztatása. Sietős tempók (ez ugye nem azonos a gyors tempóval), elnagyolt átkötések, megformálatlan motívumok, amelyek előkészítetlenül-lezáratlanul, cellux-al vannak egymáshoz ragasztva. És ami a legnagyobb baj: zenei építkezésnek nyomát se látjuk, a nyitány csupán a darab főbb motívumainak katalógusszerű felsorolása. A sietős tempó a nagyjeleneteknél is megbosszulja magát: nem éppen jól eltalált, amikor a kórus szép nyugodtan lépdel kifelé, a zene meg 1.6-szoros tempóval robog alatta. A "Non parti" kórus talán mondjuk rendben volt. A finálé viszont sajnos megint egy kutyulék. A "Qual cor tradisti"-től még egy közepes színvonalú előadáson is borsózik a hátunk, itt hát, amolyan "ja most már ez szól, ráismertem" érzésünk volt. Összegezve: a canto az bel volt, de egy a darabot értelmezni is tudó kapitány nagyon hiányzott.
Ókovács Szilveszter: Az orosz opera-énekesnő nem azért világverő, mert Putyin mögötte áll
/Origo.hu
- 2025. március 12. 18:07/
Levélben szólította fel a nemrég kinevezett ukrán nagykövet az Operaház főigazgatóját, hogy vizsgálja felül a világ legjobb énekesnőjének szerepeltetését. Ókovács Szilveszter az Origónak reagált Fegyir Sándor levelére. A főigazgató a fogadó ország kulturális belügyeibe való beavatkozásnak tartja az ukrán nagykövet felszólítását.
Anna Nyetrebko, világhírű énekesnő március 23-án telt házas koncertet ad a Magyar Állami Operaházban. Az orosz-osztrák származású szoprán a nemzetközileg elismert tenorral, Yusif Eyvazovval tart majd áriaestet.
Grigorian egészen kivételes. Láttam már nem igazán jónak, de még akkor is jobb volt, mint egyesek csúcsformájukban. A Norma talán nem az ő terepe elsősorban, de néhány kissé elmosódott koloratúrától eltekintve nagyon is tisztességesen elénekli. Amit benne szeretek, az a mindig nagyon életszerű és átgondolt színészi alakítása. Amúgy olvadtam egy interjúját, ott azt nyilatkozta, azért énekli el a Normát, hogy a hangja rugalmasságát megőrizze.A mezzo is zseniális és nekem újdonság volt De Tommaso, aki nem éppen egy megszokott tenorhős, ami a külsejét illeti, de a játéka szinten meggyőző, a hangja impozáns, noha kissé túl hősies, ami ebben a szerepben nem is gond. Megjegyzem, a rendező, Barkhatov a hölgy volt férje, és ő rendezte a mi sokat bírált Nyugat lányánkat.
Nem mellesleg -mint làtom- Aigul Akhmetshina ènekli Adalgisàt. Ha ebben a nagyon màsmilyenben is akkoràt hasìt, mint a MET-Carmenben, amiben làttam, akkor egyenrangù pàrja lehet Grigoriannak.
Asmik GrigoriaN.
Ezt a nevet meg kell jegyeznem! A csodálatos, örmény
származású litván szoprán fenomenális Normát alakít, a rendezés teljesen
újszerű (az orosz Vasily Barkhatov munkája), dicsérendő, hogy nem "ül le", a jelenetek alatt folyamatosan fenntartja a feszültséget, a zenével szerves szimbiózist alkot, és ami az opera legvégén történik, az
egészen döbbenetes és felkavaró látvány...
Lebilincselő
előadás, minden szereplő, énekkar, zenekar, karmester nagyszerű! Ilyen drámai
hatású és képivilágú Normához nemigen volt még szerencsém!
(Musiktheater an der Wien, 2025 – ZDF/ARTE))
Nagyon köszönöm én is e linket!
Szívesen. Emiatt aludtam csak 5 órát, mert sajnos későn találtam, de azonnal meg akartam nézni. Kíváncsi leszek a véleményedre.
A világért sem akarok kunkorrálni jeles fórumtársammal és az is lehet, hogy ezt a tavalyi Scala-Turandotot már feltette ide másvalaki, én most kaptam, megosztom: Netrebko-Eyvazov...
Varázstalan fuvola | Tiszatáj online - irodalom, művészet, kultúra
A berni Stadttheaterben ma Schilling Ápád rendezésében mutatják be Csajkovszkij Anyeginjét. A repríz kapcsán a vezető svàjci napilap, a Neue Zürcher Zeitung cikket közöl "Regisseur Arpad Schilling wurde von Orban zum «Staatsfeind» erklärt, weil er demonstriert hatte" címmel. Forrás: https://www.nzz.ch/feuilleton/regisseur-arpad-schilling-wurde-von-orban-zum-staatsfeind-erklaert-weil-er-demonstriert-hatte-ld.1866114
A most 94 évesen elhunyt Otto Schenk túl modernnek nem mondható rendezései közül sokat játszanak ma is vezető operaházakban. Pár éve láttam Bécsben a Rózsalovagot, amit 1968-ban (!) mutattak ott be az ő rendezésében, tavaly volt a 411. előadása... Számos MET-produkciójából négy ma is "él", közülük a Tannhäuser a rekorder: 1977 óta tartják műsoron.
Aki szereti a barokk operát és van rá lehetősége, annak ajánlom: nézze meg a brnoi Alcinát. Valami fantasztikus előadás! A rendezés nem extravagáns, felvillant valamit a korabeli operarendezések barokk nagyszerűségéből, miközben szimbolikus teret teremt, finoman humort és iróniát visz a történetbe, valamint finoman át is értelmezi a darabot. A jelmezek stilizált barokk viseletek, a prágai Collegium 1704 nagyszerűen muzsikált, a címszerepet alakító Pavla Vykopalová nagyszerűen énekelt, de a kontratenor Kangmin Justin Kim is meglepően jó volt - vagy legalábbis nekem meglepően, mert semmit sem tudtam róla. A többi szereplő is szépen teljesített. Nem hittem volna, hogy morva fővárosban még egy barokk operát is ilyen szakértelemmel képesek színpadra állítani, ennyire profin tudnak kivitelezni. Ez igazi műhelymunka eredménye. Hozzáteszem a színház együttműködött a Théâtre de Caennal és az Opéra Royal du Château de Versailles-jal, a kíséretet pedig egy barokk darabokra specializálódott együttes adta, de lényeg, hogy igazi Handel ünnepnek éreztem az előadást. A cseh közönség felállva tapsolt, sőt, egy-egy felvonás alatt több énekes szólószámát is szép tapssal jutalmazta. Egyébként október végén a Ruszalkán is állva tapsoltunk. Igazi jó hangulató előadás volt. És mindenki fel volt öltözve szépen: senkin se láttam melegítőt, vagy farmert. Ilyenkor érzem azt, hogy milyen súlyos hiányosságaink vannak itthon. Fényévekre vagyunk attól is, amit 1989-ben elérünk az operaéletben.
Nem opera, de operett, hangosfilm zene és jazz. Ez is érdekes lehet.
* Paul Lincke: Wenn die Sonne schlafen geht (aus "Frau Luna")
* Johann Strauß: Spanisches Tanzlied (aus "Casanova")
* Eduard Künneke: Strahlender Mond (aus "Der Vetter aus Dingsda")
* Paul Abraham: Es ist so schön, am Abend bummeln zu gehen (aus "Ball im Savoy")
* Willy Engel-Berger: In der Bar zum Krokodil
* Kurt Weill: Ouvertüre zu "Der Silbersee"
* Kurt Weill: Youkali
* Werner Richard Heymann: Das gibt's nur einmal (aus "Der Kongress tanzt")
* Theo Mackeben: Die Nacht ist nicht allein zum Schlafen da
Én is köszönöm!!!
Talán ebbe a topicba illik az alábbi cikk:
A szentmargitbányai kőfejtőben ér partot a legendás bolygó hollandi
Először visznek színre Wagner-operát, mégpedig A bolygó hollandit a világörökség részét képező szentmargitbányai kőfejtőben jövő nyáron – jelentették be Bécsben, a Zene Házában rendezett sajtótájékoztatón. 1996 óta játszanak a kőfejtő színpadán nagy sikerrel operaprodukciókat. A bolygó hollandi rendezője, Philipp M. Krenn szerint lenyűgöző környezetbe ágyazott, romantikus zenével körített szerelmi történet, lebilincselő, a természeti erőket is bemutató, kiváló technikai megoldásokat alkalmazó zenés színházi élmény várja majd a nézőket. Az előadás bemutatója július 9-én lesz, összesen 24 előadást terveznek.
(mno.hu - 2024. 11. 15. 5:42
Bényei Adrienn)
Egy tavalyi interjúban
Bécs zenei életéről mesél Vörös Szilvia.
(operavilag.net
– 2023. 07.12.)
Itt pedig a legfrissebb dátumok, a közelgő terminusok feltüntetésével Vörös Szilvia fellépései – az Operabase adatbázisában.
Találtam egy részletet Ábrahám Pál Dschainah c. operettjéből, ami valójában opera, operett és jazz keveréke.
Két évre bezárnak a párizsi Opera előadóhelyei
Kultúra.hu – 2024. november 1.
A Párizsi Nemzeti Opera felújítási munkálatokat indít, amelyek miatt 2027 közepétől 2029 közepéig bezár a Garnier Operaház, majd 2030 közepétől legalább két évre a Bastille Operaház – jelentette be a kulturális intézmény csütörtökön.
Nem szoktam a Facebookról másolgatni, de most kivételt teszek. A kiváló pianista Csalog Gábor írta az imént:
Közép-európai sorskérdéseket feszegető magyar „csodaművet” mutat be a kolozsvári opera
(Forrás: Krónikaonline.)
„A magyar operajátszás legnépszerűbb művét, a Katona József drámájából és Erkel Ferenc zeneművéből készült, mindig aktuális mondanivalójú Bánk bánt mutatja be a Kolozsvári Magyar Opera Vidnyánszky Attila rendezésében. A Nemzeti Színház főigazgatója – aki fiával ellentétben először rendez a kincses városban – hétfőn kifejtette: a „Shakespeare-i színmű” a közép-európai népek örök problémáját is megfogalmazza."
„A csütörtöki premierre már mind a 850 jegy elkelt, a következő előadást valószínűleg 2025 elején láthatja majd a nagyérdemű – hangzott el az előadás hétfői beharangozó sajtótájékoztatóján, amelyen Szép Gyula, a Kolozsvári Magyar Opera igazgatója, Vidnyánszky Attila, a budapesti Nemzeti Színház főigazgatója, a rendező, valamint az előadást vezénylő Kulcsár Szabolcs osztotta meg gondolatait.”
„Az előadásban több művész is debütál,
azaz először lép színpadra az adott szerepben. Bánk bánt Pataki Adorján
énekli – aki Vidnyánszky Attila korábbi rendezéseiben volt Ottó..., II. Endre király szerepében Kincses
Márk, Melinda szerepében Covacinschi Yolanda, Ottó szerepében Bardon Tony, Petur bán szerepében Gergely Arnold Levente és Balla Sándor, Sólom szerepében pedig Sipos Endre."

2024.
október 6. (vasárnap), 18 óra
OPERAGÁLA
GYÖNGYÖSÖN
A Zene
Világnapja alkalmából
Fellépők:
Sümegi
Eszter, Kriszta Kinga, Horváth István, Kováts Kolos operaénekesek, a Magyar
Állami Operaház művészei és Koczka Tamás operaénekes
Egri
Szimfonikus Zenekar
Cantus
Corvinus Vegyeskar (karnagy: Nagy Gábor)
Vezényel:
Szabó Sipos Máté
Műsorvezető:
Aczél András operarendező
Helyszín: Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnok (Gyöngyös, Kis Péter u. 2.)
Miller Lajos, Kossuth-díjas operaénekes, a Nemzet Művésze, aki
minden évben művészeti vezetőként a gála egyik fő szervezője elmondta, hogy az alapötlet
az opera népszerűsítése volt, ezért a Magyar Művészeti Akadémia az első
pillanattól kezdve anyagilag is támogatja a rendezvényt. Hozzátette, hogy az
MMA-nak csak egy kikötése volt, miszerint belépődíjat a szervezők nem
szedhetnek a nézőktől, így a gyűjtés mellett döntöttek, amely idén egy
zenepavilon létesítését szolgálja.
Az Operagála koncepciója idén két részből épül fel:
Először Giacomo Puccini, olasz operaszerző darabjait idézik fel, tisztelegve előtte halálának 100. évfordulóján.
A második részben pedig a szintén olasz, Giuseppe Verdi, Nabucco című operájából csinálnak egy keresztmetszetet.
Telt ház és fantasztikus művészek: ilyen volt az Operagála – Gyöngyösön (galéria)
Az Operagála élő közvetítése Gyöngyösről - 2024 (Már a YouTube-ra is felkerült.)
Gyöngyösi TV (2:49:53)
A Rókácska nagyszerű előadás. Reprízek - szept. 27 - 28. www.snd.sk.
Szervusztok operabarátok. Pozsonyban az idei elsö premier Leoš Janáček - A ravasz rókácska lesz.
Nagyon köszönöm ezt az érdekes cikket!
Dr. Székely György beszámolója az idei Salzburgi Ünnepi Játékokról: operaelőadásokon kívül koncertekről is gramofon.hu-n ide kattintva.
Az Opera igazgatója is távozik posztjáról
Ujszo.com - 2024. augusztus 21. 17:03
Lemondott Martin
Leginus, a Szlovák Nemzeti Színház (SND) Opera részlegének igazgatója. Döntését
az elfogadhatatlan és fenntarthatatlan helyzettel indokolta, amelybe a tárca
vezette a színházat.
ISMÉT NAGY SIKERT ARATOTT A MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ BUKARESTBEN
„Csaknem telt házas
előadáson, álló vastapssal üdvözölte a budapesti opera félig szcenírozott Manon Lescaut-produkcióját vasárnap este a Bukaresti Operafesztivál
közönsége. Az előadás főbb szerepeit Létay Kiss Gabriella, Pataki Adorján és
Szegedi Csaba formálták meg, a Magyar Állami Operaház Zenekarát és a Bukaresti
Nemzeti Opera Énekkarát Dénes István vezényelte.”
A Bukaresti Nemzeti Opera
900 fős nézőterén közel telt ház előtt bemutatott produkcióban Létay Kiss
Gabriella (Manon Lescaut), Pataki Adorján (Des Grieux), Szegedi Csaba (Lescaut), Gábor Géza (Geronte), valamint Ujvári Gergely,
Kiss András, Papp Balázs, Kiss Diána Ivett, Káldi Kiss András és Beeri Benjamin működött közre.
Felejthetetlen és, igen, felülmúlhatatlan.
Mefisztó megér egy misét ... mondanám blaszfémikus (?) képzavarral, de inkább hagyományosan fogalmazok: a bécsi Faust megér egy bécsi kirándulást. 2021-ben, a járvány idején újította fel a StOP minden operaház és minden operai közönség egyik kedvencét, Gounod Faustját. A német Frank Castorf nem restellte a Németországban játszódó Faustot Párizsba helyezni, -a produkció Stuttgarttal koprodukcióban készült- és kell-e mondani, nem a "maga" idejébe, hanem a 20. szd. nagyjából ötvenes éveibe, amire főleg az algériai háborúról szóló vetített filmrészletek és az OAS terrorszervezet meg a párizsi (Stalingrad!) metróállomás nevének átfestése ("Algéria = Franciország/é") enged következtetni. A többszintes, forgó díszletbe sok minden belefér, mondhatni, sok mindent belezsúfoltak (Aleksandar Denić): Faust szobáját, hentesüzletet, telefonfülkét, Margit szegényes otthonát, egy bárt, kis templombelsőt is, ha jól láttam és ki tudja, mi mindent még. Miként a díszlet, úgy a rendezés is kicsit zsúfolt: a számos vetített bejátszás, híradórészlet és legfőképpen a gyakorlatilag mindvégig "videózott", kézikamerázott cselekményvezetés (kamera: Tobias Dusche és Daniel Keller) komoly odafigyelést igényel, már ha az ember össze akarja rakni, mi is a pálya. A kamerázás jóvoltából viszont több szereplőt, elsősorban Margitot és Mefisztót, valamint a hangsúlyosabbá varázsolt Siebelt és Mártát gyakran akkor is látjuk, amikor éppen nincsenek a színpadon vagy annak előterében, így arcjátékuk, gesztusaik olyankor is jól követhetők és dramaturgiailag is fontosak, érdekesek.
