A friss brüsszeli Walkür...
Én csakis ismert (modern) klasszikus darabra mennék el.
Tölteném én is, ha megint eljutnék a Nagy Almába. Onnan nézvést amúgy én is "távol-keleti turista" vagyok.
Egészségükre, ha meg nem kelnének el a jegyek, a távol-keleti turisták megtöltik a hatalmas nézőteret.
Nèzet-Sèguin küldetèsnak tekinti kortàrs amerikai szerzők darabjainak ős-vagy MET-bemutatàsàt ès ezek szerint meg tudja győzni Gelbet ès a Board of Directors-t az igazàròl. Meg nyilvàn bèrletrendszerbe illesztve. Èn màr több ilyesmit lattam, be is ìrtam itt ròluk ès jövőre is -remèlem- talàlok fogamra-fülemre valòt.
Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben
Fidelio.hu - Kondor Kata - 2024.02.29. 09:15
A hosszú cikkből pár bekezdést ide kiírtam:
"Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt – ami nem is csoda, hiszen anyai nagyanyja a két világháború között Magyarországról vándorolt ki, és a művész visszaemlékezései szerint sokat mesélt neki azokról az élményeiről, amelyek a budapesti és a bécsi színházakhoz fűződtek. Ahogyan a néhány hónappal ezelőtti, müncheni Denevér-produkciójában, a neves színházi alkotó ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést, amely nemhogy a könnyedebb műfajban, de bármilyen színházi előadásban ritka kincsnek számít.
Egy már nem fiatal, de még mindig vonzó nő pongyolában leül a zongorához, ujjai végigfutnak a billentyűkön, megszólal egy régi keringő, és megelevenednek az emlékek: egyszer egy fényes bálban mindenki őutána epekedett, ám akadt valaki, aki különösen kedves volt a szívének… Így kezdődik a Zürichi Operaház előadása, a zene pedig nem sokkal később önálló életre kel. Ahogy egy interjúban a rendező, Barrie Kosky elmondta, véletlenül bukkant egy felvételre, amelyen Lehár A víg özvegy témáira készült variációkat játssza zongorán, így azt gondolta, megidézi a zeneszerző alakját a nyitójelenetben. Ebből következően az emlékezés lett koncepciójának fő motívuma, amely keretbe foglalta az estet."
"Panaszunk persze nem lehet, hiszen az előadás elképesztően szórakoztató, a jelenetek feszesen peregnek, a poénok a helyükön vannak, a jelmezek a cselekmény előrehaladtával egyre színesebbek és díszesebbek lesznek, és az előadás olyan ritka igényességgel, jó ízléssel, illetve a megfelelő érzékkel, precízen kimért mennyiségű, szélsőségesebb elemmel valósul meg, amire ebben a műfajban igen ritkán van példa. Bár néhány női ruhás férfi azért megjelenik a grisette-jelenetben, hogy így is világossá váljon, a társadalom széles körben elfogadott szabályai ebben a világban nem érvényesek (ezzel együtt vicces adalék, hogy a nézőtéren pont az én soromban ült egy biológiai jegyei alapján férfinak tűnő illető, aki olyan feltűnő színű női estélyi ruhát viselt, hogy eleinte arra gyanakodtam, a produkció beépített embere)."
"Az összetett lélektani folyamat magával ragadó megjelenítéséhez a rendezőnek két egészen rendkívüli színészi adottságokkal rendelkező művész állt rendelkezésére, saját bevallása szerint a kedvenc énekesei. Marlis Petersen akár filmszínészként is megállná a helyét, olyan finom, mégis sokatmondó arcjátékra képes, amely a Zürichi Operaház kis terében remekül érvényesült. A kiváló szoprán egyetlen szempillantásba, hangba vagy szóba is rengeteg érzést, kifejezést tud sűríteni, azt pedig mondani sem szükséges, hogy a prózai szövegmondása is mentes minden mesterkéltségtől. Hannája bölcs, érett asszony, aki a nehézségek ellenére sem vált érzéketlenné. Partneréről, Michael Volléról még felsorolni is nehéz lenne, hányféle figura emlékezetes megformálása, illetve zenei stílus megszólaltatása fűződik nevéhez. Mégsem mondható kaméleontermészetű előadónak, erős személyiségén szűri át a karaktereket, és mély lélekábrázoló képességével, valamint páratlanul hatásos színpadi jelenlétével teszi őket élővé. Ennyire humoros szerepben még sosem találkoztam vele korábban, külön élmény volt látni, hogyan tudta a más művekben is megjelenő öniróniáját a nevettetés szolgálatába állítani."
"Az előadás zenei megvalósításáért a mindössze huszonnyolc esztendős Patrick Hahn felelt. Nem tudom, hányan emlékeznek még arra, amikor a Magyar Állami Operaház 2015-ös évadát megnyitó Szabadság OperaGálán néhány más ifjú művésszel együtt egy tizenkilenc éves karmester is színpadra lépett, és egyetlen Rigoletto-kvartett elegendő volt ahhoz, hogy kiderüljön, kivételes tehetséggel állunk szemben. A művész azóta továbbhaladt ígéretesen induló pályáján, Németország legfiatalabb főzeneigazgatójaként, mindössze huszonnégy évesen nevezték ki a Wuppertali Operába, most pedig a világ egyik legjelentősebb zenés színházában bizonyíthatott. Az operett műfaja összetett feladatot jelent egy karmester számára, amelyben a technikai jellegű elvárások dominálnak: bonyolult színpadi történések során kell sok szereplőt összefogni. Erre most nem lehetett panasz:
a fiatal dirigens biztos kézzel, feszesen tartotta a muzsikát, a nagyjelenetek kirobbanóan szóltak, közben pedig arra is képes volt, hogy a szólisták egyéni szólamformálási megoldásait is kövesse."
"Sokszor láthatjuk, hogy egy nagyon jó és egy sikerületlen előadás között nem is olyan óriási jelentőségű dolgokban mutatkozik különbség: nem a pénz, a formanyelv vagy a radikálisan új gondolatok tesznek egy produkciót élményszerűvé. Ellenben rengeteg múlik az alkotók és az előadók hozzáállásán, elhivatottságán. Barrie Kosky csupán egyetlen, rendkívüli tettet hajtott végre: komolyan vette A víg özvegyet, annak műfaji sajátosságait és központi problematikáját. Ezáltal pedig megmutatta, hogy a szórakoztatás nem egyenlő az igénytelenséggel, és hogy a hosszú évek alatt elcsépelt darabok is szólnak valamiről. Művészi szempontból ez is olyan fontos mondanivaló, mint mindaz az emberi tartalom, amivel a főszereplők kacifántos egymásra találása során szembesülhettünk."
Hát ha a 4 kortárs darabra bejön a közönség... A MET tudtommal üzleti vállalkozás, akár egy autógyár - igaz, tartják a markukat, ellentétben az igazi versenyszféra vállalataival. (A különféle csúszó-kenőpénzekbe/alkotmányos költségekbe itt és most ne menjünk bele.)
A MET pár napja közzétette 2024/2025-ös évadtervét. A hat új produkció közül nem kevesebb, mint négy kortárs darab, köztük napjaink divatos szerzője John Adams Antony and Cleopatra c. műve: ugyanaz a téma, amit anno Samuel Barber is feldolgozott és amivel a MET új épületét 1966-ban megnyitották. A két klasszikus új produkció a Salome és az Aida lesz, utóbbiban Amnerist Garancával felváltva Kutasi Judit fogja énekelni. A teljes program és bővebb infók ide kattintva érhetők el, a demo kisfilm pedig ide kattintva tekinthető meg.
Az eloadás nagyon jonak igérkezik. Maestro Peter Valentovič dirigál. A kassai opera azeretettel várja Miskolc és kornyéke zenebarátait.
Március 15 - Macbeth premier Kassán/Košice/. További előadások - március 16, 18 és április 6.
Nagy sikert aratott Smetana Dalibor-ja Brnob-an. Igazi nemzetkozi V-4 + 1 produkcio. Magyar szoprán/ Boross Csilla/, szlovák tenor / Peter Berger/, lengyel bariton /Tomasz Konieczny/, cseh karmester /Tomáš Hanus / és a világhiru rendezo - David Poutney.
Rusalka előadások Cseh-SzlovákIában -
Nagyon jo info, kedves Búbánat.
Magyar főszereplővel indul a cseh történelmi dráma
A brnói Janáček Operában Boross Csillával a női főszerepben 2024. február
2-án mutatják be Bedřich Smetana Dalibor című zenedrámáját. Az esemény a cseh
zene évének ünnepélyes megnyitója Morvaországban.
/kultura.hu/
Igen, Ő a legjobb!
Tévedtem, 1992-ben volt a beugrás.
Ejha! Kasarova akkor mèg szinte "kislàny" volt.
Amikor 1990-ben először jártam a Salzburgi Játékokon, jegyem volt egy előadására de sajnos lemondta, Kassarova ugrott be helyette. Így sose hallottam élőben.
A belcanto egyik királynője Marilyn Horne jan.16.-kán lett 90 éves. Gratulálok Neki és még sok egészséget, boldogságot kívánok. Az operaslovakia megémlékezett a primadonnárol.
Nagyon jó Normát találtam a Tubuson. Norma - Elinor Ross, Polliome - Mario Del Monaco. Berlin 1967. Ideális Norma alakítás, jobban szeretem, ha Normát drámai szopránok éneklik mint virtuóz koloratúrák. Üssétek be -
Csodás Forza felvétel a Tubuson -
Még egy ideális szereposztás volt, Madrid 2011, Jenůfa - Nina Stemme, Kostelníčka - Marton Éva.
Chicago-ban bemutatták Janáček Jenůfa-ját. Vez. Jakub Hrůša, Jenůfa - Lise Davidsen, kostelníčka- Nina Stemme, Laca - Pavel Černoch. Ideális casting.
Glyndebourne – 2024 – Lehár: A víg özvegy
LEHÁR
The Merry Widow
9 June – 28 July 2024
Érdekes beszélgetés Bodor Évával a Tubuson, üssétek be -
Az osztrák tv harmadik csatornája , ORF-III, ma este 20,15 kor a Denevért közvetítí a STOP-ból.
Kapcs. 21152. sorszám
Bartók Rádió ma esti operaközvetítése, 19.35 –
22.00
Félicien
David: Herculanum (Párizs, Théâtre Imperial de l’Opera, 1859.03.04)
Négyfelvonásos opera
Szövegét Joseph Méry and
Térence Hadot írta
Vez.:
Vashegyi György
Ea.:
Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba), Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Lilia - Gabrielle Philiponet
(szoprán)
Olympia - Aude Extrémo
(mezzoszoprán)
Hélios - Cyrille Dubois (tenor)
Nicanor/Satan - Thomas
Dolié (bariton)
Magnus - Douglas Williams
(basszbariton)
(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem,
2021. december 16.)
Késve kapcsoltam be a tv híradót. először azt hittem, valahol Nyugat-Európában, vagy a Közel-Keleten történt valami. Félreértés ne legyen az is borzasztó, ami azokon a helyeken történik, de az eddig békés majdnem.szomszéd Csehországban!? Ez valami borzalom. Csak részvétet érezhetünk, együttérzünk az áldozatok családtagjaival és megérthetjük az ott lakó emberek félelmét. (közben reménykedhetünk, hogy nálunk talán nem...)
Korngold ugyan nem Prágában született, hanem Brünnben. De Prágában most nem a Die tote Stadt-ot játsszák. Prága maga a Stadt der Toten. Elborzasztó, elkeserítő. Részvétem, együttérzésem.
No meg Garanca, Meli, Salsi és az általam nem ismert Michele Pertusi Fülöpöt + Chailly. Érdekesség: mivel Ain Anger gyengélkedése miatt visszaadta a Főinkvizítor szerepét, helyette beugróként Jongmin Park énekel, aki egyben V. Károly (azaz "egy szerzetes") is. A IV. felvonásban az utóbbit bizonyos Huanghong Li, Scala-akadémista alakítja. A hat flandriai küldött egyikét pedig úgy hívják, hogy Giuseppe De Luca :-)
Nekem ezek sajnos elkerülték a figyelmemet ... MTVA-nak pedig bizonyára nem telik az évi százvalahány milliárd(ok)ból. Maradnak a szakadatlanul ismételt pestiek, többnyire jó későn.
Emlékszem a régebbi-közelebbi szép időkre, amikor emlékezetes operaelőadásokat láthattunk külföldről (is) - élőben! - a magyar televízióban! A Milánói Scalából közvetítettek évadnyitó produkciókat: pld. Macbeth, Tell Vilmos, A szicíliai vecsernye, Tosca... A bécsi STOP-ból Don Carlost... Vagy felvételről is ment jónéhány külföldi operaközvetítés a TV-ben, pld A haramiák Verditől (Scala, 2019 júniusa)..
Ma évadnyito eloadás a Scálában /18 ora/ - G.Verdi, Don Carlos. Erzsébetet Anna Netrebko énekli.
És ilyen is van: https://caruso.blog.hu/2023/11/30/tesztoszteron_bomba?fbclid=IwAR3idmQe0S6V8cSsy_DPTfNAdC10wxqlJImXvtu4MB7wSexkD5sIuBJTpe0
"Lenszkij kissé (?) feminin figurája adhat okot találgatásra Csajkovszkij magánéletének ismerete nélkül is,"
Szerintem nem kell túlgondolni a dolgokat... :-)
Tekintve, hogy Lenszkij alakját Puskin teremtette meg (és nem Csajkovszkij). És, hogy mitől lenne feminin, azt hagyjuk.
(Az előző világforradalom idején minden világmagyarázat lényege az osztályharc volt, most meg mindenben ott van a homoszexualitás...)
Nem ismerem a Dalibort és még kevésbé a leendő produkciót, de a 2. felvonás tartalmát olvasva létezhet olyan értelmezés, hogy Dalibor valójában a kivégzett hegedűsbe volt-van szerelmes. Nem föltétlenül a zeneszerző a célpont. Smetana házaséletét sem ösmerem, ahogyan Wagnerét sem, noha éppen a nyáron voltam tribscheni házukban, hálószobájukban, de utóbbinak a II. Lajossal való kapcsolata -és vice versa- legalábbis érdekes, a Wagner-Sohn ismeretes irányultságáról már nem is szólva. Más kérdés, hogy utóbbi dolog összefésülhető-e Tannhäuser és Wolfram kapcsolatával. Nem én fésülöm, még magamat sem, mivel nincs mit ;-)
Még a múlt héten megnéztem. Kösz a linket. :-) Tele van ötlettel ez a rendezés.
Miért tartalmazna Smetana Daliborja LMBTQ-vonatkozásokat?
Bedřich Smetana kétszer nősült. Két házasságból hat gyermeke született. A Hubička-libretto (Csók) a szemrevaló Eliška Krásnohorská műve. A zeneszerző süketségét-vakságát olyan betegség okozta, amit leginkább huncut nőktől lehetett elkapni.
A Phil-féle operablog írója valószínűleg reménykedik csupán. Lehet, hogy ez a másik Smetana vezette tévútra a valószínűleg mindenben azt kereső elmélkedőt, amint az olthatatlan érdeklődés középpontja itt kézzelfogható módon látható.
Korábbi magyar Anyégin-előadás kapcsán is volt hasonló törekvés, miszerint Lénszkij nem is Olgát, hanem valójában Anyégint (úgymond) kedveli. Innen persze kiderül, hogy csupán a púskini orosz nyelv felületes elemzése és az olthatatlan meleg-igyekezet tette ferdévé az értelmezést.
Lám, itt egy rendezés, mely híven tükrözi a szerzői szándékot. A darabot zeneszerzőként és szövegíróként is jegyző Wagner nyilván ilyesmire gondolt burkoltan, amit most a bátor művészek végre meg is mernek mutatni a nagyvilágnak...
hihihi... ;-)
A "kassai Tóth" ebben a videóban bemutatja a színházat. Azért az elhangzottak (díjak stb.) után nem kéne le- vagy megszólni őket látatlanban és hallatlanban ... A végén a tervei közt említi a Tannhäusert is, ami most valósággá válik. Én speciel kíváncsi lennék rá :-) ... már csak azért is, mert még nem volt szerencsém igazán jó Tannhäuserhez.
A MAO Ringünket tekintve, az értékelés csak viszonyítás kérdése! A pohár félig tele!
Mennyivel jobb Tóthunk van nekünk a kassainál! Csak szelíden rendezői terrorizál minket és az anyagot, ahogy Zéta írja: „M. Tóth durván nem erőszakolta meg Richard Wagner monumentális gesamtkunstwerkjét, legfeljebb némileg elolcsósította.”
Tehát összegezve: „Jó hír, Tóthék!”
Amikor ilyesmit olvasok, örülök, hogy már vénember vagyok.
A Kassai Nemzeti Színház dec.1-én mutatja be sajátos értelmezésben a Tannhäusert. A címszereplő voltaképpen a zeneszerző fiának, Siegfried Wagnernek a hasonmása, aki szoros kapcsolatban állt egy nácibarát, egyben meleg festővel, Franz Stassennel. Az ő kapcsolatuk mint Tannhäuser és Wolfram kapcsolata jelenik meg a produkcióban. Erzsébetet Siegfried Wagner feleségéhez, a Hitlerrel szoros barátságot ápoló Winifred Wagnerhez hasonltják, a Vénusz-hegy pedig egyfajta Kit-Kat klub, amiből a főhős azért akar kitörni, hogy (másfajta) vágyait kiélhesse. Szymanowski már bemutatott -és Budapesten is előadott- Roger királyával és a 2024-ben színre kerülő Smetana-Daliborral együtt egyfajta LGBTIQ(ueer)-trilógia körvonalazódik Kassán, miközben Szlovákiának jobboldali-melegellenes kormánya van. A színház talán így akar tiltakozni és jelzést küldeni az LGBTIQ szlovákiai helyzete ellen. Teljes cikk itt ill. itt.
A brüsszeli Rajna kincse, amiben Bretz Gábor Wotanként debütált, az operaház jóvoltából a YouTube-on megtekinthető.
Boross Csilla Franciaországban lépett föl Odabellaként.
CRITIQUE, opéra. MARSEILLE, opéra municipal (les 29 octobre, 2 & 4 novembre 2023).
VERDI : Attila (en version concertante).
I. D’Arcangelo, C. Boross, JJ. Rodriguez, A. Poli… Paolo Arrivabeni (direction musicale).
Photos © Christian Dresse.
Pour Angela Meade initialement annoncé, la soprano hongroise Csilla Boross (éblouissante Abigaille sur cette même scène au printemps dernier) trouve un autre personnage (verdien) à sa mesure, jouant habilement de ses inégalités de registre pour traduire aussi bien les éclats vengeurs d’Odabella que ses douleurs intimes.
A CLASSIQUENEWS cikke
Kituno Aidát /élo/ találtam a Tubuson, ussétek be -
Operaplus cseh operamagazin feltette az idei hamburgi Salomét. Címszerep - Asmik Grigorian, rendezo - Cserniakov.
Kihúztam magamat, mert Budapest megelőzte Szentpétervárt!
A YouTube-on már ott van:
https://www.youtube.com/watch?v=AZHnP2T_zyg&ab_channel=OperaVision
Donizetti: Zoraida di Granada - Wexford Festival Opera
2023. november 3-től fél évig megtekinthető a streamelt operaprodukció.
https://www.operabase.com/statistics/en
10 MOST PLAYED TITLES
TITLE |
COMPOSER |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
19317 |
3125 |
||
19058 |
3983 |
||
16930 |
3244 |
||
16925 |
3475 |
||
14591 |
2830 |
||
13874 |
2965 |
||
13352 |
2717 |
||
13184 |
2726 |
||
12402 |
2722 |
||
11803 |
2551 |
10 MOST PLAYED COMPOSERS
COMPOSER |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
81288 |
18619 |
|
74301 |
17574 |
|
62268 |
13455 |
|
27769 |
6652 |
|
23635 |
6584 |
|
23306 |
5443 |
|
19435 |
4162 |
|
14644 |
4308 |
|
13241 |
4252 |
|
8588 |
4723 |
STATISTICS BY CITY
CITY |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
Vienna |
21283 |
3818 |
London |
21138 |
4258 |
Berlin |
16975 |
3471 |
Paris |
12880 |
2895 |
New York City |
12085 |
2069 |
Munich |
10640 |
2368 |
Moscow |
10463 |
2464 |
Hamburg |
8741 |
1536 |
Budapest |
7823 |
1567 |
Saint Petersburg |
5080 |
1671 |
STATISTICS BY COUNTRY
COUNTRY |
PERFORMANCES |
PRODUCTIONS |
Germany |
185880 |
32881 |
United States |
64109 |
15103 |
Austria |
45016 |
7207 |
United Kingdom |
44791 |
8315 |
Italy |
44342 |
11575 |
France |
37830 |
10298 |
Russia |
25499 |
7765 |
Switzerland |
24187 |
3749 |
Spain |
18264 |
4933 |
Poland |
11912 |
3697 |