Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


5371 zenebaratmoncsi 2023-05-04 00:31:45 [Válasz erre: 5370 Búbánat 2023-05-03 22:50:21]
Mondjuk nem jelent semmit az évforduló, mert tavaly Ábrahám Pál született 130 éve és a Bál a Savoyban és Ábrahám gála is elmaradt. Tőlem mehetnem mindkét operett, de talán a Hawaii rózsája lenne a legjobb választás és a Leányvásár. A Fedák Sári Színházban egyébként láttam a Leányvásárt, és tetszett. Vagy 20-25 néző volt csak ott sajnos.... 
Valójában szerintem ebből semmi se lesz, mivel az igazgató úr csak az opera jellegű operetteket kedveli....állítólag... tehát egy Cigánybáró valószínűbb...

5370 Búbánat 2023-05-03 22:50:21

Kedves "zenebaratmoncsi"! Többször említetted és én is felvetettem: régóta nem játsszák nálunk (az Operettszínházban)  Jacobi Viktor híres nagyoperettjét, a Leányvásárt.

 Budapesten legutóbb - Balázs Péter direktorsága kezdetén - a Szolnoki Szigligeti Színház vendégjátéka keretében láthattuk az operettet a Thália Színházban. Dátuma: 2010. február 8.

A főszereplők voltak: Fonyó Barbara, Csengeri Attila, Kertész Marcella, Dósa Mátyás, Lugosi Claudia, Karczag Ferenc

Erről az előadásról írt beszámolóm itt elolvasható  (lásd: 1698. sorszám)

Három évvel később, 2013. július 5-én, a Szegedi Szabadtéri Játékok nyitó előadása volt a Leányvásár.

A produkciót Gothár Péter rendezte. Nagy Ervin és Bordás Barbara alakították a bonviván-primadonna kettőst, Keresztes Tamás és Kiss Diána Magdolna formálták meg a táncoskomikus-szubrett párt. Mellettük Schell Judit, Ujlaki Dénes, Hegedűs D. Géza, Szombathy Gyula és Kocsis Gergő léptek fel a darab kisebb szerepeiben.

Ezt az előadást sajnos nem láttam.

Megjegyzem, hogy a Leányvásár kamara-változatát 2019 áprilisában Soroksáron a Fedák Sári Színház mutatta be.

Talán még megérem, hogy több évtized után a Budapesti Operettszínház újra színre hozza Jacobi első világsikerű operettjét? Erre kitűnő alkalom lehetett volna a 2020/21. évad, a zeneszerző elhunytának 100. évfordulója; de még nem késő akár idén bemutatni a Leányvásárt, hiszen egy másik évforduló közeleg: a nagy magyar zeneszerző 140 évvel ezelőtt született (1883. október 22.). 

Itt az alkalom, hogy a 2023/24-es színházi évadban végre a Nagymező utcai teátrum repertoárjára visszakerüljön ez az ismert nagyoperett!

Hadd írjam le ismét Balázs Péter volt színházigazgató vallomását a műfajról:

„Az operett nem tűnhet el a magyar színpadokról! Ez a jellegzetesen magyar műfaj üzenetet hoz egy régi világból, ahol a férfiak férfiak voltak, a nők pedig nők. Ahol az adott szónak értéke volt, ahol a becsületért párbajozni is képesek voltak az urak, ahol a nőknek mély tisztelet járt, ahol az u d v a r l á s n a k szabályai voltak, ahol az élet telve volt derűvel, romantikával, illatokkal és dallamokkal. Az operetteket a legkiválóbb zeneszerzők és librettisták írták, a dalszövegeket jegyző költőkről nem is beszélve! Az operettnek élnie kell, s élni is fog. Elhatározott szándékunk, hogy a Szigligeti Színház egy tehetségkutató verseny keretében lehetőséget adjon ifjú, tehetséges szubrettek, primadonnák, táncoskomikusok és bonvivánok számára, hogy ország-világ előtt bemutathassák, amit tudnak, s elinduljanak a színjátszás fényes útján!"


5369 zenebaratmoncsi 2023-05-03 21:10:57


5367 zenebaratmoncsi 2023-05-03 20:57:24 [Válasz erre: 5366 Búbánat 2023-05-03 20:28:51]
Paul Abrahams “Der Gatte des Fräuleins” – Die Musik komplett auf dem Klavier - YouTube
Itt viszont egy újabb teljes Ábrahám Pál operett, az 1928-as Az utolsó verebély lány - most zongoraváltozaton. Néhány dal fellelhető a youtube-n régi gramofonlemezről is. Egy olasz Ábrahám rajongó játszotta fel az eredeti partitúra alapján, amiért külön köszönet neki, mivel ezt eddig egyetlen magyar zongoraművész sem tette fel. A darab annak idején hosszú széríát élt meg a Fővárosi Operettszínházban, többnyire a szerző vezényelte.
  • Az utolsó Verebély lány (1928) (operett 3 felvonásban, szövegkönyv: Drégely Gábor a Kisasszony férje c. vígjátékából, dalszövegek Harmath Imre. Bemutató:1928. október 13., Budapesti Operettszínház



5366 Búbánat 2023-05-03 20:28:51 [Válasz erre: 5361 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:00:54]
Sok évvel ezelőtt, még  KERO idejében, a premier-előadások némelyikét az Operettszínház saját DVD-jén kihozta és a "shopjában" árusította. Ma már nincs se DVD-felvétel, se "shop" az Operettszínházban. 

5365 zenebaratmoncsi 2023-05-03 19:31:36 [Válasz erre: 5364 varganiki 2023-05-03 18:31:45]
2023. május 20. 20.50. m5 Ábrahám Pál: Bál a Savoyban c. operettje Soproni Petőfi Színház előadása 2022.
2023. május 27. 20.50. m5 100 éves az Operettszínház - Centenáriumi Operett Gála  

5364 varganiki 2023-05-03 18:31:45 [Válasz erre: 5362 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:09:05]
Nem tudom, a Centenáriumi gálát mikor tervezik adni a tévében, na az igényesen lett összerakva, Homonnay Zsolt nagyon jól nyúlt hozzá, mindenki kapott benne szerepet, nem volt olyan aki szólózott volna, hármasával, négyesével voltak a művészek és úgy énekelték az operett és musical dalokat. Hatalmas élmény volt olyan darabokból részleteket hallani, amiket a színházban már évek óta nem játszanak

5363 varganiki 2023-05-03 18:29:06 [Válasz erre: 5361 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:00:54]
Igen, ez valóban jó ötlet lenne. Ott az új Csárdáskirálynő, a Marica Grófnő, a János Vitéz, Mosoly Országa és a Mária Főhadnagy is. Arra is volt már igény hogy némely daraboknál most pl a Jekyll és Hydenál, hogy zenei album is legyen, amin a darab dalai kerülnének fel, a három szereposztással

5362 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:09:05
Valójában a sokak által nem kedvelt (én viszont szeretem őt) Ókovács Szilveszter is a magyar opera kerek szülinapján (150.  vagy 200.. passz) elővette a magyar repertoárt, minden szerzőt, aki valamit is számított. Szóval ezeket előadás vagy koncert formájában leadták, és eljátszották. Még olyanokat is, pl. Szokolay Vérnász ...amire irtó kevés néző ült be. Ezeket pedig rögzítették. 
Sajnos a szándék hiányzik a Fővárosi Operettszínházból. Itt éppen a színház 100. szülinapját ünnepeljük, és hát itt is így illett volna... de hát ebből és a meghirdetett pályázatból semmi se valósult meg... maradt idei évadban 1 operett és 1 musical bemutató, ami tényleg szégyen.... 


5361 zenebaratmoncsi 2023-05-03 16:00:54 [Válasz erre: 5358 Búbánat 2023-05-03 11:32:59]
Az is jó megoldás lenne, ha minél több operettet elővennének valamelyik színházban és felvennék, majd leadná az M5. 

5360 zenebaratmoncsi 2023-05-03 15:58:41 [Válasz erre: 5357 varganiki 2023-05-03 11:30:10]
Operett és Musical Színház
Bukaresten is így hívják. 

5359 zenebaratmoncsi 2023-05-03 15:47:36 [Válasz erre: 5355 Edmond Dantes 2023-05-03 09:10:58]
Azért nincs teljesen igazad. 
Vannak még operettek, amiket lehetne játszani, max. betoldanának még 3 slágert a zeneszerző egyéb operettjeiből. 
Ott van például Ábrahám Pál Mese a grand hotelben c. teljesen elfeledett darabja, aminek egyetlen magyar nyelvű variációját se találtam meg. 1936-ban közepes sikerrel ment, mint kamara operett, két zongorával előadva.  Ausztriában felvettek 1934-ben négy dalt belőle, ill. 2017-ben felújította a Komische Oper Berlin (ez volt német premier, mert 1934-ben már csak Ausztriában mehetett). Igaz ennek erős a librettója, mivel a nagyszerű Alfred Savoir írta. Ez az operett azóta kb. 8 színházban ment (Németország, Svájc). Ugyanez a helyzet Kálmán Imre Chicagoi hercegnőjével, ami a maga idejében megbukott Budapesten, aztán a Komische Oper Berlin felújatotta. Utóbbi a Budapesti Operettszínházba is eljutott, alaposan átírt librettóval, és összevágva egy másik Kálmán operett dalaival, ami szintén feledésbe merült.

Berlinben óriási sikert jelentett a Bál a Savoyban, aminek mindenképpen modern a zenéje, sőt a legmodernebb operettek közé tartozik. Ezt fel lehet javítani musical szerűvé. Emiatt sikere is volt vidéken pl. Győr, Miskolc.  
https://www.youtube.com/watch?v=RtE4SmLgz2U&list=RDMMoYDvghYbowc&index=3
Szerintem a Fényes Szabolcs Maya is megállja ma a helyét, vagy talán Jacobi Leányvásárja, ami annak idején még Londonban is siker volt, mára viszont mellőzve lett. Ábrahám Hawaii rózsája is nagyszerű zenei anyagú, bár a librettó itt is átírandó. 
A külföldi darabok közül pl. Schubert Három a kislány, Zeller Madarász szintén remek darab.
Németek és osztrákok szeretik Paul Lincke Frau lunáját, és Benatzky-Stozl Fehér ló c. darabját, ill.  Fred Raymond Maske in blue, Eduard Künekke: Der Vetter aus Dingsda c. operettjét. Ezek itthon teljesen ismeretlenek, bár az első kettő ment régen Magyarországon is.





5358 Búbánat 2023-05-03 11:32:59 [Válasz erre: 5357 varganiki 2023-05-03 11:30:10]
Igen, mindenesetre "átnevezésre" érdemes lenne. Már oratóriumot, balettet is bemutatott, játszott az Operettszínház, de helyet adott már operának is.
Örök fájdalmam, nemhogy magyar operettet a széles sodorból alig látunk színpadon, ugyanúgy a híres külföldi szerzők operettjeit is elvétve mutat be az intézmény. De ha nem játssza, akkor a közönség nem is ismerheti meg, mert ma már a rádióban sincs teljes operett. Marad a YouTube. Csak "keresni kell" tudni...

5357 varganiki 2023-05-03 11:30:10
A Musicalszínház sem lenne találó, hisz játszanak operettet, daljátékot, rockoperát is. Talán zenés színház ami még lehetne, ez összefogja a zenés műfajokat.

5356 Búbánat 2023-05-03 11:18:12 [Válasz erre: 5355 Edmond Dantes 2023-05-03 09:10:58]
Én már régen tartom: a Budapesti Operettszínház bár játszik - egyre kevesebb - operettet, a nevében már "anakronisztikus" az operettre utalás. Lassacskán átnevezhetnék Budapesti Musicalszínházzá.  Pedig "hungarikum" lett a magyar operett.
A közönséget lecserélni nem lehet, az ifjúság más zenéket szeret és hallgat. Ez igaz a komolyzene területét ismerve ugyancsak, így például az opera vonatkozásában is.  Fiatalok egy rétege meg "mindenevő", minden értékes művet szívesen lát/hallgat/befogad. Ha van ilyen.  
Ma az operett épp olyan zenei múzeum és kincs, mint az opera. Ápolni kell. Frissíteni. Megújítani. Hívei itt is ott is jelen vannak még. 
Franciaországban, Ausztriában, Németországban, Angliában vagy Oroszországban még nem hanyatlik az operettműfaj, mert saját szerzőiket gyakran játsszák - de mai "korszerű(bb)" rendezésekben, és van színészi-énekesi utánpótlás, de szélesebb  a meglévő közönségbázis. Persze itthon és külföldön is jól kell(ene) tudni menedzselni magát az operett műfajt. A múzeumot is (le)porolni szokás...

5355 Edmond Dantes 2023-05-03 09:10:58
Nemrég pörgettem át sokadszor Rátonyi Róbert Operettkönyvét. Éppen 40 éve, zárta le. A könyv szerint már a 60-as évek óta tart/ott az operett visszaszorulása vagy visszaszorítása az Operettszínházban. A klasszikus darabok utolsó virágkora kb. addig tartott, amíg a műfaj régi klasszikusai -Honthy, Latabár, Feleki- éltek illetve felléptek. Az ő kedvükért írtak át, szedtek szét-raktak másképpen össze klasszikusokat: Kálmánt, Lehárt, Offenbachot és másokat is. Ők régen elmentek, a korszellem megváltozott és hozzájuk hasonló karakterű sztárok nincsenek. A "klasszikus" librettók már évtizedekkel ezelőtt elavultak, a szerzők többsége a darabok többségét nem is szánta az örökkévalóságnak, az idők során váltak múzeumi darabokká, amiket időnként "ki kell állítani" azaz be kell mutatni. Néhány zeneszám sok darabban ma is jól szól, ezek alkotják az operettgálák törzsműsorát. Lusta koncertszerkesztők nem kis örömére. A többi zenei anyag elporosodott, már amelyik nem volt már keletkezéskor is érdektelen. Köztudott volt, hogy maguk a szerzők sem akartak és nem is tudtak 1-2 slágernél többet beleírni az új darabba, máris jött a megrendelés a következőre, abba-oda is kellett tartalékolni új slágert, hogy a közönség arra is bemenjen. És ez az általában tehát elég gyenge zenei anyag épült a rossz librettókra. Ugyan mit muszáj oly nagyon megtartani ebből a halmazból? És mekkora közönség számára? A zenék nagy részét az új librettók sem mentenék meg és lenne ám nagy szörnyülködés, ha Cecília, Pompadour vagy Heléna farmernadrágban, okostelefonnal és füvet szíva jelenne meg ... vagy teszem azt, a Szabad szél szereplői...
Megjegyzendő, hogy, miként az régen is volt, más színházak (Nemzeti, Víg, Centrál és mások, köztük maga a MÁO) ma is elővesznek operettet, musicalt, a vidékiek még inkább. Utóbbi helyeken ezekhez a klasszikus színházi produkciókhoz (áru)kapcsolnak bérletben 1-1 zenés darabot. Úgyhogy nem muszáj (csak) az Operettszínházon számon kérni operetteket és máshol is lehet operettet nézni. Amire van piaci, értsd közönségigény, azt elő is veszik. Nagyobb baj, hogy sokszor olyasmit is, amire meg nincs és itt nem a MÁO-topikban elő-előbukkanó operai "kötelezőkre gondolok. Azok más lapra tartoznak és más elbírásálás alá esnek, ha esnek. (In concreto: másképpen "kötelező vagy "nem kötelező" a Nebáncsvirág, Gül baba és Bál a Savoyban, mint a Pelléas, Wozzeck vagy a Rókácska.)

5354 Búbánat 2023-05-02 07:46:47

Amint lejegyeztem az előző beírásomban – ott csak az Operettszínházat emeltem ki és az 1923 és 1970 között bemutatott és felújított, külföldi szerzők nagyoperettjeit hoztam, amiket 1970 után ismét játszott a teátrum (Pompadour, A szép Heléna, A víg özvegy, A mosoly országa stb),  az újabb bemutatók között pedig ott volt a Kékszakáll, a Párizsi élet, Az egy éj Velencében és A denevér (Dr. Bőregér címmel). De bemutatták korábban A cigánybárót is.  

Itt most rátérek az OPERÁ-ban (Magyar Királyi Operaház, Magyar Állami Operaház, Városi Színház, Erkel Színház, Margitsziget) bemutatott hazai és külföldi operettek és daljátékok játszottságára:

·       Farkas Ferenc: Csínom Palkó – 1951. II. 22 . - 1954. IV. 21. – 25 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Jacobi Viktor: Sybill – 1937. I. 30 - 1939. II.12. – 29 előadás

·       Kacsóh Pongrác: János vitéz – 1931. XII. 6. - 2020. II. 2. – 736 előadás (részben az Erkel Színházban)  

·       Charles Lecocq: Angot asszony lánya – 1897. IV. 23. - 1904. VI.10. – 9 előadás

·       Lehár Ferenc: A garabonciás - ősbemutató: 1943. II. 20. - 1944. X. 8. – 15 előadás

·       Lehár Ferenc: Frasquita – magyarországi bemutató: 1925. III. 3.  Városi színház

·       Lehár Ferenc: Paganini – magyarországi bemutató: 1926. V. 7. Városi színház

·       Lehár Ferenc: A cárevics – magyarországi bemutató: 1928. V.  25.  Városi Színház

·       Lehár Ferenc: Friderika – magyarországi bemutató: 1930. IX. 20.

·       Lehár Ferenc: Giuditta – magyarországi bemutató: 1934. IV. 8. - 1934. XII.16. – 19 előadás

·       Lehár Ferenc: A hercegkisasszony – magyarországi bemutató: 1910. XII. 20. - 1913. II. 7. – 23 előadás

·       Lehár Ferenc: A mosoly országa – magyarországi bemutató: 1930. XII. 20 - 1946. VI. 9. – 157 előadás

·       Lehár Ferenc: A víg özvegy – 1958. VII. 5. - 1959. VIII. 23. – 36 előadás a Margitszigeten.

·       Karl Millöcker: A koldusdiák – 1921. IX. 18. - 1964. IV. 26. – 52 előadás (részben a Városi Színházban, Erkel Színházban)

·       Jacques Offenbach: A banditák – 1933. IV. 1. - 1933. V. 11. – 6 előadás

·       Jacques Offenbach: Eljegyzés lámpafénynél - 1890. XII. 12. - 1892. IX. 25. – 10 előadás

·       Jacques Offenbach: Orfeusz az alvilágban – 1923. IX. 22.- 1993.VI. 2. – 69 előadás (részben az Erkel Színházban)

·        Franz Schubert - Berté Henrik: Három a kislány: 1951. XII. 1. - 1998. IV. 30. – 203 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Johann Strauss: A cigánybáró – 1905. V. 27. - 2022. V. 5. – 373 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Johann Strauss: A denevér – 1895. V. 10.- 2022. I.15. – 673 előadás (részben az Erkel Színházban)

·       Sir Artur Sullivan: A mikádó – 1924. IX. 25. - 1924. XI. 29. – 19 előadás (részben a Városi Színházban)

·       Franz von Suppé: Boccaccio – 1913. X. 26. - 1922. VI. 11. – 40 előadás (részben a Városi Színházban)

·       Franz von Suppé: A szép Galathea – 1902. IV. 23. - 1923. VI. 20. – 12 előadás

·       Vincze Zsigmond: A hamburgi menyasszony – 1922. I. 31. - 1924. II. 13. – 91 előadás (részben a Városi Színházban)


5353 zenebaratmoncsi 2023-05-01 02:19:54
A 2000-es évek nagy színházi bukása volt J. Strauss: Egy éj Velencében c. operettje a Budapesti Operettszínházban, amiben gömbökbe voltak öltözve a szereplők. Ha jól tudom még az Offenbach Szép Helénája is ment az 1990-es években a Fővárosi Operettszínházban. 

5352 zenebaratmoncsi 2023-05-01 02:15:53
Másrészt azért nem teljes ez a budapesti repertoár, mivel a Király Színház és a Városi Színház ill. a Magyar Állami Operaház is játszott operetteket, ill. még más kisebb színházak is, mint pl. a Kamara Színház. 
Operaházban pl. szintén ment a Kékszakáll. A Király Színházban 1931-ben Benatzky-Stolz: Fehér ló ment nagy sikerrel.

5351 zenebaratmoncsi 2023-05-01 02:12:51 [Válasz erre: 5350 Búbánat 2023-04-28 11:11:17]
1970. után talán a 2000-es évek elején ment még Leo Fall: Madame Pompadour is. Nem láttam, de viszont a beharangozót igen. Szerintem ez is csak 1 évadot élt meg, mint az Offenbach Kékszakáll. 

5350 Búbánat 2023-04-28 11:11:17

Hogy érzékeltessem,  nálunk, a Fővárosi (később: Budapesti) Operettszínházban milyen kevés igény volt  a határainktól nyugatra játszott, népszerű, klasszikus operettekre, alább összeszedtem, mi szerepelt a színház mindig is szűk repertoárján 1923-tól - a teátrum megnyitásától - napjainkig ebben a kategóriában:

1923 – Franz Schubert - Heinrich Berté: Három a kislány

1923 – Maurice Yvain: Cserebere

1923 – Robert Stolz: A kis grizett

1924 – Leo Fall: Pompadour

1924 – Karl Millöcker: Szegény Jonathan

1924 – Maurice Yvain: A párizsi lány

1926 – Sidney Jones: A gésák – avagy egy japán teaház története

1928 – Florimond Hervé: Nebáncsvirág

1931 – Robert Stolz: Katóka

1933 – Karl Millöcker: Dubarry

1941 – Franz Schubert - Heinrich Berté: Három a kislány

1948 – Jacques Offenbach: Szép Heléna

1949 – Robert Planquette: Rip van Winkle

1950 – Jacques Offenbach: Gerolsteini nagyhercegnő

1952 – Jacques Offenbach: Orfeusz az alvilágban

1959 – Jacques Offenbach: Szép Heléna

1961 – Franz von Suppé: Boccaccio

1962 – Jacques Offenbach: Banditák

1967 – Johann Strauss: Egy éj Velencében

1967 – Florimond Hervé: Lili

1970 – Leo Fall: Pompadour

 Az 1970 után következő esztendőkben máig mindössze még négy klasszikus operett bemutató volt az Operettszínházban: Offenbachtól a Párizsi élet és a Kékszakáll, továbbá Johann Strausstól A denevér és A cigánybáró, valamint csak az előző címek felújításai mentek újra. Ennyi. Összességében nagyon kevés.   Egyébként Offenbach művei – mint a felsorolásból kitűnik – gyakrabban kerültek be a repertoárba.

Az Operettszínház repertoárján nem látom pld. Oscar Straus, Zeller, Ziehrer, Lecocq, Sullivan nevét, de Planquette-től A corneville-i harangok vagy Millöckertől A koldusdiák sincs ott – utóbbit aztán az Erkel Színház mutatta be...

Ugyanakkor a népszerű Lehár-, Kálmán, Huszka-, Jacobi-, Ábrahám-, Fényes-, Farkas Ferenc, Vincze Ottó-, Kerekes János-, Eisemann Mihály és mások- stb. magyar szerzők két-három operettje, daljátéka folyamatosan műsoron szerepelt, nem beszélve az ötvenes évektől színpadra állított szovjet zenés darabokról  (Dunajevszkij, Miljutyin)  meg azt az ideológiai tartalmat tükröző, felkért szerzők "kortárs" magyar operettjeiről, zenés játékairól. 


5349 varganiki 2023-04-28 10:18:24 [Válasz erre: 5347 zenebaratmoncsi 2023-04-28 00:17:33]
A My Fair Lady meg a West Side Story jöhetne azzal elégedett lennék

5348 varganiki 2023-04-28 10:17:19 [Válasz erre: 5346 zenebaratmoncsi 2023-04-28 00:14:55]
Na ez az amit nem feltétlenül értek. Kero a Csárdáskirálynőt meg a Maricát is rendezte és azok mégis mennek újra rendezve. Akkor egy Bajadér pl vagy más Kero rendezést, miért nem rendeznek újra és adják le??? Mert tény ami tény, hogy a népszerűbb musicaleket(Mozart, Elizabeth, Rómeó és Júlia, Miss Saigon stb stb) mind Kero rendezte

5347 zenebaratmoncsi 2023-04-28 00:17:33
Igazából arra lehet számítani, hogy valami klasszikus musicalt vesz elő és egy opera jellegű operettet. Legalábbis ezek a favoritjai. Pl. West side story, My fair lady, Cabaret, operettek közül Cigánybáró, Bocacco, Orfeusz az Alvilágban, Szép Heléna....

5346 zenebaratmoncsi 2023-04-28 00:14:55 [Válasz erre: 5345 varganiki 2023-04-27 17:24:20]
Ha ezt mind leveszi, akkor mi marad? Állítólag a Nine lesz a jövő évadban ismét, de ez édes kevés....mindenesetre Béres Attila és Somogyi Szilárd rendezéseit nem komálja, tehát ezek előbb-utóbb sűllyesztőbe kerülnek, de Kero rendezései is már a múlté. Másrészt elődei darabját is újrarendezte pl. Csáráskirálynő, Marica grófnő.

5345 varganiki 2023-04-27 17:24:20 [Válasz erre: 5344 zenebaratmoncsi 2023-04-27 14:01:12]
Sajnos azt várhatjuk mikor lesz annyi itt :(
Az Abigélről nem tudtam, csak a Szépség és a Szörnyetegről. Meg hát az István a Király sincs biztonságban se a Mosoly Országa ha az operetteket is nézzük

5344 zenebaratmoncsi 2023-04-27 14:01:12 [Válasz erre: 5343 varganiki 2023-04-27 05:58:37]
Az a hír járja, hogy leveszi az Abigélt.
Ha ez igaz, akkor kell a 4 nagyszínpadi és 2 kisszínpadi bemutató.
Nézd meg, hogy más külföldi operaházakban és színházakban mennyi bemutató van egy évben... hát kb. 5 nagyszínpadi és 3 kisszínpadi. 

5343 varganiki 2023-04-27 05:58:37 [Válasz erre: 5342 zenebaratmoncsi 2023-04-27 01:32:10]
Igen, én is valami hasonlót remélek, hogy megdobnak minket pár premierrel. Lenne két operett egy a nagyszínpadra, egy a raktárba, lenne egy nagymusical a nagyszínpadon meg egy kisebb a teátrumban és akkor már van is négy bemutató.

5342 zenebaratmoncsi 2023-04-27 01:32:10
Remélem azért, hogy jövő évadban meg lesz a 2 operett és 2 musical premier, plusz a két kisszínpadon is lesz valami premier.
Itt a felújított koncertelőadás Ábrahám Pál Hawaii rózsájából, Komische Oper Berlin előadása. Igazából már illene játszani valahol Magyarországon, ráadásul nemzetközileg is jegyzett darab. Mondjuk a librettót itt kissé át kéne írni. 
A másik elfeledett operett, ami érdekes lehet Jacobi Leányvására. Ha Lehár, akkor a Giuditta, de azt az operaház is műsorra tehetné, mert Lehár eredetileg oda szánta. 
Paul Abraham: "Die Blume von Hawaii" (Berlin), DLF Kultur 2021 - YouTube

5341 zenebaratmoncsi 2023-04-27 01:21:20 [Válasz erre: 5340 varganiki 2023-04-26 21:20:08]
Hát a közelmúltban ment a Cigányszerelem, nem szeretem, a Messze a nagy erdőtől meg már kiütésem van, annyit hallani.
Szerintem érdekes lenne egy Hawaii rózsája, ráadásul annak nagyon változatos a zenei világa, elég modern, jazz elemekkel, és különleges a hula hula tánccal.
Másrészt talán egy Három a kislány még ami eszembe jutott, mint operett. Schubert zenéje azért népszerű.
Zeller Madarász is csodás lehetne.


5340 varganiki 2023-04-26 21:20:08 [Válasz erre: 5339 Edmond Dantes 2023-04-26 20:03:39]
Igazatok van. Viszont sajnos az a helyzet, hogy a színház bonviván szekciója igencsak megcsappant. Van három tenorunk(Vadász, Homonnay, Dolhai) közülük Homonnay már rendezni is kezdett, plusz ott vannak még a musical szerepei, kétlem hogy sokáig játszana már bonvivánokat. Maradnak ketten. És akárhonnan nézzük, Laki Péter még mindig inkább tánckomikus mint bonviván, Sándor Péter nem fogja akármelyik operettszerepet elvállalni, Long pedig egyszerűen nem mutatna jól pl egy Cigányszerelem Jancsijaként hiába van meg hozzá a hangja. Primadonnákból ellenben van öt is(Fischl, Lukács, Bordás, Lévai, Kiss) nekik meg csak kell adni valamit, ezért is húzakodtam elő a Cigányszerelemmel mert ott meg lehet oldani azt, hogy mindenkinek jó legyen.
Mondjuk ez csak az én meglátásom :D

5339 Edmond Dantes 2023-04-26 20:03:39 [Válasz erre: 5337 zenebaratmoncsi 2023-04-26 17:51:36]
Ld. 5338. Az a helyzet, talán régebben is írtam már, hogy az operettgálák szerintem pont azért hasítanak, mert a legtöbb operettnek 1-2 sláger húzó száma van, a többi meg nem az + a többnyire rémisztő és elavult szövegkönyvek is a temetőbe juttatták a legtöbb operettet és csak az említett slágerek élnek tovább, éppen a gálákon. Legalább ott. A denevért és a János vitézt pedig az Operaház játssza rongyosra.

5338 Edmond Dantes 2023-04-26 19:58:03 [Válasz erre: 5336 Búbánat 2023-04-26 09:21:06]
Lexikális tudás: jeles :-) sajnos a közönség érdeklődése pontosabban érdektelensége másik terep és nem az operettlexikonból táplálkozik. A felsorolt darabok jelentős része még papíron is a megérdemelt süllyesztőben van már hosszabb ideje, a valóságban még több darab van ott. És az Operettszínháznak -tudtommal és szerencsére- még annyi "protokoll"-kötelezettsége sincs, mint az Operaháznak. Magyarul: nincs olyan, hogy "kötelező" vagy "illik" valamit bemutatniuk, mint pl. az Operaháznak kb. 100 év késéssel a Ruszalkát. (Zárójelben: utóbbit sem "kötelező", legfeljebb "illik" ... már ha egyáltalán "illik"!)

5337 zenebaratmoncsi 2023-04-26 17:51:36 [Válasz erre: 5336 Búbánat 2023-04-26 09:21:06]
Helyettem is szóltál.
Valójában, ha a világ más színházait nézzük, négy operettszerző, sorrendben Johann Strauss, Jacque Offenbach, Lehár Ferenc és Kálmán Imre messze a legnépszerűbbek, de már a sorrend is mutatja, hogy Kálmán Imre csak a 4. helyen áll, és ha a darabokat nézzük, (Denevér, Vígözvegy, Csárdáskirálynő) Kálmán leghíresebb darabja a 3. helyen foglal helyett a játszottság sorában. Német nyelvterületen (Németország, Ausztria, Svájc északi része) Benatzky-Stolz Fehér ló c. darabja is élen jár.
Valójában azonban sehol ennyire nem egyoldalú az operettjátszás, mint Magyarországon. Kálmán Imre és Lehár Ferenc szerzeményei egy gálán 2/3-át teszik ki a koncertnek, ráadásul mindig ugyanaz a pár dal. Valójában anyukám megállapította, hogy már ő is nagyon unja, hogy mindig ugyanazok a számok mennek a gálákon, hozzátoldva még pár Huszka, Szirmai szerzeménnyel. Valójában nem tud különbséget tenni a Csárdáskirálynő és Marica grófnő dalai között, és hát én is így vagyok ezzel, hogy egy kaptafára mennek a Kálmán dalok. Gyakorlatilag ugyanarra a ritmusképletre mennek, amely részben a bécsi valcerből merített, részben sajátja. 
Ábrahám Pál kb. 1 vagy max 2 dalt szokott kapni egy gálán, a tavalyi palotakoncerten 3-at. Jacobi is hasonlóan ritkán játszott. Eisemann is előfordul még Fényes Szabolcscsal, Lajtai Lajossal, utóbbiak valamivel gyakrabban játszottak. 
A külföldi szerzők közül szinte csak Johann Strauss és néha Offenbach, aki előkerül. A gödöllői gálán volt két Millöcker dal.


5336 Búbánat 2023-04-26 09:21:06 [Válasz erre: 5335 varganiki 2023-04-25 16:58:09]
Kálmán Imre túl van értékelve.  Évek óta szinte csak magyar operettek kerülnek bemutatásra.  A klasszikus nagyoperett külföldi szerzőinek annyi sok remekműve van: bőven lehetne - van mit - elővenni a francia (Offenbach, Planquette, Lecocq, Hervé), osztrák (Suppé, Zeller, Millöcker, Ziehrer, Fall, Oscar Straus - nem beszélve J. Straussról) , angol (Sullivan, Jones) operettek közül és bemutatni. De ha magyar operett: alig játszott darabok közül is lehetne szemezgetni: Kacsóh: Rákóczi; Szirmai: Alexandra; Ábrahám: Hawaii rózsája; Buttykay Ákos: Az ezüst sirály; Huszka: Aranyvirág, Gül baba; Kálmán: A montmartre-i ibolya, Cigányprímás; Jacobi: Leányvásár, Jánoska; Lehár: Éva, Pacsirta, Paganini, A kék mazúr, A cárevics, Friderika, Frasquita, Giuditta...

De a szovjet-orosz operett két elismert komponistája nevéhez is fűződik abból a korszakból egy-egy kiváló darab, amelyek szövegét ’leporolva’ újból színpadra alkalmazhatók volnának - szárnyaló melódiáit az ötvenes-hatvanas években a rádió gyakorta műsorára tűzte a rádió-stúdiófelvételekről:  Dunajevszkij: Szabad szél; Miljutyin: Nyugtalan boldogság

Egy hónap múlva ismertté válik az Operettszínház következő évada - az ismert gazdasági helyzet függvényében nem hinném, hogy nagyszabású, látványos "vállalkozásokba" bocsátkoznának, amikor terveznek. Ne legyen igazam... 
Egyfelvonásos operettek vagy legalábbis kamarajellegű jó kis darabok is ismertek: pld. Offenbach: Fortúnio dala, A 66-os szám, Az elisondói lány, A piaci kofák, A varázshegedű, Eljegyzés lámpafénynél...; Lehártól: Tavasz, Szép a világ; Suppé: Pajkos diákok, A szép Galathea...

5335 varganiki 2023-04-25 16:58:09 [Válasz erre: 5334 Búbánat 2023-04-25 14:11:52]
Én is örülnék valami jó kis operettbemutatónak, bár kétlem hogy egymás után két Huszka operettet is bemutatnának. Szerintem Kálmán vagy Lehár operett lesz. Nekem a Cigány Szerelem jutott eszembe, mivel ha csak egy új operettbemutató lenne a következő évadban, a Mária Főhadnagyhoz hasonlóan itt is egyszerre lehetnének jelen a fiatalabb és idősebb primadonnák és bonvivánok :)

5334 Búbánat 2023-04-25 14:11:52
Remélhetőleg, Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója nem felejtette el teljesen, amit  direktori pályázatában "elhintett"  és végre - utóbb - a Nagymező utcai teátrumban évtizedek elteltével (újra)láthatjuk Suppé Boccaccióját, Lehár Giudittáját, J. Strauss Cigánybáróját, Jacobi Leányvásárját, Offenbachtól Orfeusz az alvilágban,  Ábrahám Páltól Bál a Savoyban és Millöckertől Madame Dubarry c. operettjét.  

A felsorolt címek (tervezett bemutatók) - a pályázatban mind szerepeltek 2019/20 évadtól a mostaniig terjedő időszakig - egyike sem valósult meg!

A főigazgató úr pályázatában a 2023/24-es évadra szánta Kálmán Imrétől Az ördöglovas, Robert Planquette-től A corneville-i harangok c. operettek színpadra állítását, míg a Raktárszínpadon Huszka Jenő Gül babája kerülne színre. 

Kíváncsian várom, hogy a következő évadtól az "adósságok" törlesztésre kerülnek-e, a beígért darabok közül mik valósulnak meg - ha egyáltalán a pályázatban szereplő "álmok" nem a süllyesztőbe kerülnek végleg.  

Tudom, megnehezítette az Operettszínház helyzetét is a közbejött világjárvány meg a gazdasági válságok időszaka, és hatásai alól ma sem lehet teljesen elvonatkoztatni, de azért a János vitéz, a Csárdáskirálynő, a Marica grófnő, A mosoly országa, a Mária főhadnagy - és a "megörökölt" Mágnás Miska - mellé odakerülhetne még egy-két újdonság a hiányolt zenés színházi művek közül.


5333 varganiki 2023-04-23 20:17:27
Most hogy már harmadik alkalommal is volt szerencsém látni, a Mária Főhadnagy operettet, azt kell hogy mondjam, az utóbbi évek legjobb operettrendezésének lehettünk tanúi. Homonnay Zsolt nagyon szépen nyúlt a darabhoz, megtartott több olyan elemet is az eredeti szövegkönyvből(pl Kossuth beszéde) amiket a korábbi rendezések kihagytak. A dalok közül kikerültek azok, melyek eredetileg nem tartoztak a darabhoz(Rózsám, viruló kis rózsám, Délibábos Hortobágyon többek között). A jelmezek gyönyörűek és ízlésesek, a díszlet is nagyon okosan ki lett találva, de ami mégis kiemelkedik az a szereposztás. 
Szombat este számomra is bebizonyosodott, hogy Sándor Péter nem csak musicalénekesként, de bonvivánként is kivállóan helytáll, Jancsó Bálintja heves, kissé karótnyelt, mégis szórakoztató és kellően érzelmes figura. Méltó párja volt Lévai Enikőnek, aki egy visszafogottabb, mégis kellően harcias Máriát keltett életre. Kettejük között csak úgy repkedtek a szikrák, látszott rajtuk mennyire élvezik a közös munkát. Bordás Barbara tökéletes volt Antónia szerepére, ahogyan Dolhai Attila is remekül hozta Draskóczy szerepét. Szendy Szilvi de főleg Dénes Viktor újfent ellopta a showt, a darab fő humorforrása ő volt. Nem meglepő módon állótaps lett a vége az előadásnak. Mindenkinek szívből tudom ajánlani hogy a következő évad folyamán, legalább egyszer látogasson el rá :)

5332 Búbánat 2023-04-18 15:40:36

Cintányéros cudar világ - Fél évszázad az Operettszínház színpadán - Oszvald Marika jubileumi gála

 A jeles évfordulót és életművet 2023. március 21-én 19 órától nagyszabású gálakoncerttel ünnepelte a Budapesti Operettszínház Társulata.

 A MediaKlikk oldaláról ez a gálaest visszanézhető - két részben: 

Oszvald Marika - Jubileumi gála, 2023 - első rész, 1:14:22

Oszvald Marika - Jubileumi gála, 2023 - második rész, 1:13:22

kulisszak.hu - 2023.03.24

A 2023. március 21-i operettszínházi produkcióról – amit az M5 csatorna április 15-én 20.50 – 23.25, majd másnap éjjel újra, felvételről sugárzott – a „Kulisszák” internetes portálon olvashatunk egy rövid összefoglaló beszámolót.

 Az energikusságáról és temperamentumáról ismert örökifjú Oszvald Marika, Kossuth- és Jászai Mari-díjas művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja immár 50 éve meghatározó tagja a Budapesti Operettszínház társulatának. Az idén százéves jubileumát ünneplő teátrum március 21-én a Cintányéros cudar világ című nagyszabású gálakoncerttel ünnepelte meg a jeles évfordulót és a páratlan életutat.

 Az est házigazdája a művésznő lánya, Hidvégi Krisztina riporter és műsorvezető volt, aki a legendás szubrett életútját felelevenítve számos érdekes információt és történetet is megosztott a közönséggel. Elhangzott például, hogy az 1952. április 12-én megszületett Oszvald Mária Gertrúd a harmadik nevét a lengyel bárónő nagymamától örökölte, és hogy négyévesen, Debrecenben lépett először színpadra: Somát játszotta a Bánk bánban. Szülei – Halasi Marika szubrett, illetve Oszvald Gyula operaénekes és bonviván – születésekor a Debreceni Csokonai Színház tagjai voltak. "Az egyik előadásuk szünetében a nézők között futótűzként terjedt a hír, hogy mindenki jöjjön a nézőtéri büfébe, mert a páholyokhoz vezető lépcsőn egy négyéves kicsi lány a Pillangókisasszony nagy szoprán áriáját énekli. Természetesen anyu volt az" – idézte fel Oszvald Marika szakmai útjának kezdetét Hidvégi Krisztina, akitől egyebek mellett azt is megtudhattuk, hogy édesanyja 1970-ben elsőre felvételt nyert a Színművészeti Főiskolára, ahol akkor indult az első operett-musical osztály, Vámos László vezetésével. Benkóczy Zoltán, Benkő Márta, Csongrádi Kata, Domonkos Zsuzsa, Galántai Alíz, Hidvégi Miklós, Ivánka Mária, Kokas László, Máriáss Melinda, Monyók Ildikó, Nagy Lívia, Poór Péter, Sára Bernadette, Szabó Lívia, Szántó Lajos és Udvarias Katalin voltak az osztálytársai.

 Az est fellépői Oszvald Marika mellett Fischl Mónika, Kalocsai Zsuzsa, Lévai Enikő, Lukács Anita, Csere László, Dolhai Attila, 

Az előadott operettrészletek, dalok között voltak olyan dalszövegek is, amelyek kifejezetten erre az estére születtek. A műsor fináléja, a „Ringó vállú...” Oszvald Marika mellett ilyen volt a Kicsike vigyázzon, mert már nagymama lett című dal is, amelynek végén a művésznő kisunokája, a tavaly májusban született Vince is megjelent a színpadon.

Az ünnepi műsort különleges archív felvételek tették teljessé. A nézők láthattak és hallhattak egy részletet egyebek mellett A kis hableány című Disney rajzfilmből, amelyben Oszvald Marika volt Ariel magyar hangja, de megjelentek a vetítővásznon olyan örök emléket jelentő előadásrészletek is, amelyeken az örökifjú művésznő a volt férjével, Hidvégi Miklóssal, illetve egykori pályatársaival – köztük Bajor Imrével és Straub Dezsővel – közösen volt látható.

 A gála szerkesztő-rendezője Bori Tamás, vezető koreográfusa Lénárt Gábor volt. A Budapesti Operettszínház Zenekarát és Énekkarát Pfeiffer Gyula főzeneigazgató, Makláry László és Rónai Pál karmesterek felváltva vezényelték.

A gála-koncerten egyebek mellett a következő operettekből szólaltak meg részletek: 

Lehár Ferenc: A víg özvegy (archív felvétel-bejátszás is), Paganini, A három grácia (archív felvétel-bejátszás), Cigányszerelem, Giuditta  

Fényes Szabolcs: Maya

Szirmai Albert: Mágnás Miska (archív felvétel-bejátszás is)

Jacobi Viktor: Leányvásár (archív felvétel-bejátszás)

Huszka Jenő: Gül Baba, Erzsébet, Mária főhadnagy

Zerkovitz Béla: Csókos asszony (archív felvétel-bejátszás is)

Ábrahám Pál: Bál a Savoyban

Jacques Offenbach: Banditák (archív felvétel-bejátszás)

Johann Strauss: A denevér (archív felvétel-bejátszás is)

Franz von Suppé: Boccaccio

Kálmán Imre: A Bajadér (archív felvétel-bejátszás is), Cirkuszhercegnő, A hollandi menyecske, Csárdáskirálynő, Marica grófnő


5331 Búbánat 2023-04-07 13:28:28
Nem operettről lesz alább  szó, de az Operettszínház művészei tolmácsolják.

 Budapesti Operettszínház mai műsora, kezdés 19.00 órakor:

Feltámadás – Rendhagyó nagypénteki koncertet tart a Budapesti Operettszínház

Papageno.hu – 2023. március 1.

Az első részre tervezett, az ünnephez kötődő klasszikus művekről Pfeiffer Gyula főzeneigazgató így nyilatkozott:

„Nagyszerű énekkarunk van, sokan közülük diplomás énekesek, akik igénylik és megérdemlik a megfelelő kihívást jelentő munkát és azt, hogy megmutathassák képességeiket. Így tehát kézenfekvő volt, hogy a koncertet elsősorban rájuk építsük. Bach János passiójának nyitókórusával indítunk,

majd Verdi I lombardi című művéből is felcsendül a Jeruzsálem kórus.

Előadunk egy részletet Kodály Zoltán Jézus és a kufárok című acapella kórusművéből is. Érdekesség, hogy ezt a járványhelyzet előtt már megtanulta az énekkar, de nem volt alkalmuk előadni.”

Mozart c-moll miséjéből is elhangzik majd a Laudemus te ária, nagyszerű koloratúrszopránunk, Süle Dalma előadásában,

Vadász Zsolt pedig Dvořák Stabat materéből énekel egy áriát.

Liszt Krisztus oratóriumából Jézus monológja hangzik majd el, Pete Ádám előadásában,

illetve egy francia zeneszerző, Dubois Krisztus hét szava a keresztfán című művéből is hallhat részleteket a közönség” – tette hozzá.

Az elsősorban musicalszerzőként ismert Andrew Lloyd Webber (Jézus Krisztus szupersztár, Az operaház fantomja, Macskák, Evita) egyébként az édesapja halálának emlékére írta Requiem című művét. A nemzeti gyásznapon, november 4-én újra felcsendült a mű, ezúttal az Operettszínházban. A teátrum a hatalmas sikerre, a koncertet követő könnyes állótapsra való tekintettel folytatja lélekemelő misszióját és a Feltámadás című koncerttel. A Requiem a szakrális koncert második felében hangzik majd el.

Közreműködik: a Budapesti Operettszínház Énekkara és Zenekara. Vezényel a színház főigazgatója: Pfeiffer Gyula

A fiú szoprán szóló részeit a Kodály Zoltán Kórusiskola növendékei, Bor-Fejérváry Péter és Elek Leon éneklik.

A Budapesti Operettszínház primadonnája, Fischl Mónika mellett az est másik szólistája a Vietnamban született és nevelkedett Ninh Duc Hoang Long.

Rendező: Bori Tamás

Házigazda: Bálint Ádám

„Szakmailag komoly feladatot jelent a Feltámadás című koncert, hiszen ezek a művek (J. S. Bach János-passiója, Mozart c-moll miséje, Kodály Zoltán Jézus és a kufárok című kórusműve és Andrew Lloyd Webber Requiemje) nem a színházi repertoár részét képezik. Amellett, hogy ezek a feladatok nekem személyesen külön élményt és szakmai kihívást jelentenek, úgy látom, az énekkar is szívesen vesz részt bennük, hiszen ezek a művek muzikálisan is nagyon fejlesztőek. És igen, nekem hívő emberként valóban plusz örömöt jelentett az adventi és jelent most a Feltámadás koncert. Számomra ez olyan, mintha a gyökereimhez térnék vissza, hiszen ezeket a műveket én magam is tanultam, elemeztem, énekeltem főiskolai, egyetemi tanulmányaim alatt, vezényeltem gyülekezeti énekkarnak, épp ezért egészen másképp kapcsolódom hozzájuk.” – mondta el Szabó Mónika, a Budapesti Operettszínház karigazgatója.

Műsor:

Bach: Herr unser Herrscher (János passió)

Mozart: Laudamus te (c-moll mise KV 427)
Verdi: Gerusalemme (Lombardok)
Liszt: Tristis est anima mea (Krisztus – oratórium)
Kodály: Jézus és a kufárok
Dvořák: Fac me vere tecum flere (Stabat Mater)
Dubois: Krisztus hét szava a keresztfán – részletek

Webber: Requiem


5330 Búbánat 2023-04-02 13:51:05 [Válasz erre: 5329 zenebaratmoncsi 2023-04-01 18:01:29]
Kedves Mónika!
Köszönöm ezt is!!!

5329 zenebaratmoncsi 2023-04-01 18:01:29
50 MOST PLAYED operett COMPOSERS 2018-2024

5328 zenebaratmoncsi 2023-04-01 17:57:18
50 MOST PLAYED TITLAz operbase adatai alapján 2018-tól legtöbbet játszott operettekek 2024-ig
TITLECOMPOSERPERFORMANCESPRODUCTIONS
Die FledermausStrauss II,J2350455
The Merry WidowLehár1397244
The Gypsy PrincessKálmán,E896181
The Land of SmilesLehár46756
Gräfin MarizaKálmán,E46782
The White Horse InnBenatzky46158
Orpheus in the UnderworldOffenbach43777
CandideLeonard Bernstein41689
The Gypsy BaronStrauss II,J37793
The Cousin from NowhereKünneke35138
The Count of LuxembourgLehár33131
Viennese BloodStrauss II,J30345
The Bird SellerZeller,C28334
A Night in VeniceStrauss II,J27742
Frau LunaLincke26223
The Pirates of PenzanceSullivan,A25549
Parisian LifeOffenbach25337
The Circus PrincessKálmán,E22546
The Fair HelenOffenbach21555
Ball at the SavoyAbraham21033
The Grand Duchess of GerolsteinOffenbach18022
The MikadoSullivan,A15420
H.M.S. PinaforeSullivan,A14929
Märchen im Grand-HotelAbraham13311
La PericholeOffenbach12927
Der BettelstudentMillöcker1139
The Duchess of ChicagoKálmán,E10211
Baroness LiliHuszka9411
Moscow, Cheryomushki, Op.105Shostakovich9314
Die Blume von HawaiiAbraham879
Die Fledermaus (adaptation)Strauss II,J8612
Mam'zelle NitoucheHervé8219
BluebeardOffenbach779
L'Île de TulipatanOffenbach6510
Viktoria und ihr HusarAbraham6511
Mike the MagnateSzirmai659
Le voyage dans la luneOffenbach5815
La princesse de TrébizondeOffenbach498
Die Perlen der CleopatraStraus477
Un Mari à la porteOffenbach4710
Le 66Offenbach448
IolantheSullivan,A4211
The Violet of MontmartreKálmán,E428
Polish BloodNedbal3611
Monsieur ChoufleuriOffenbach3411
GiudittaLehár3110
The BayadereKálmán,E2410
Trial by JurySullivan,A197
The Blue Danube WaltzStrauss II,J187
Pomme d'ApiOffenbach138

5327 Búbánat 2023-03-31 23:01:01

Az operett műfajban a világon másodikként legtöbbet játszott komponista: Lehár Ferenc! 

ZENESZERZŐ

ELŐADÁSOK

PRODUKCIÓK

Strauss II,J

706

130

Lehár

643

83

Offenbach

299

63

– Forrás: 2021/2022 évad statisztikai adattáblázat elejéről („zenebaratmonika” fórumtársunk adatmegosztása, lásd 5209-5211. sorszámok)

Ugyanezen lekérdezésből kitűnik:

A világon másodikként legtöbbet játszott operettcím: Lehár Ferenctől A víg özvegy!

CÍM

ZENESZERZŐ

ELŐADÁSOK

PRODUKCIÓK

Die Fledermaus

Strauss II,J

469

95

The Merry Widow

Lehár

381

58

The Count of Luxembourg

Lehár

131

11

 (2021/2022 évad statisztikája)

Lehár Ferenc: A víg özvegy

Egy hongkongi előadásból két video-bejátszást és a MET 2014. decemberi, új Víg özvegy-produkciójából néhány részletet linkelek be ide a YouTube-ról.

Lehár’s The Merry Widow – Act I Duet, „Look, Now’s Our Chance... A Highly Respectable Wife"

Lehár’s The Merry Widow – Act II Pavillion’s Duet & Romance, „Red as Rose of Maytime”

Valencienne – Megan Pachecano (soprano); Camille Rosillon – Piotr Buszewski (tenor)

Music Director & Conductor: Lio Kuokman. Producer & Director: Lo Kingman

 Musica Viva Hong Kong, - Hong Kong City Hall, December 2019

The Merry Widow: Vilja Song, Act II – Renée Fleming (MET)

The Merry Widow: „Hello, Here’s a Soldier Bold” (Fleming, Gunn) – (1)

The Merry Widow: „Hello, Here’s a Soldier Bold” (Fleming, Gunn) – (2)

Renée Fleming (Hanna) and Nathan Gunn (Danilo) perform an excerpt of their Act II duet.  Production: Susan Stroman. Conductor: Sir Andrew Davis. 2014-15 season, New York, MET

The Merry Widow. Act II Finale

Renée Fleming, Kelli O’Hara, and ensemble perform an excerpt from the Act II finale of Lehar’s „The Merry Widow”. Production: Susan Stroman. Conductor: Sir Andrew Davis. 2014 -15 season.

The Merry Widow: „Who Can Tell What the Hell Women Are”

The Merry Widow: Act III The Cancan

The Merry Widow in Rehearsal

Host: Deborah Voigt

The Merry Widow: „We ’re the Ladies of the Chorus”

Kelli O’Hara and ensemble perform the Grisettes’ Song from Act III of Lehár’s „The Merry Widow”. Susan Stroman’s new production, conducted by Sir Andrew Davis, opens New Year’s Eve (New York, Metropolitan Opera House – december 29., 2014)


5326 Búbánat 2023-03-28 11:35:26 [Válasz erre: 5315 Búbánat 2023-03-19 12:50:39]

Visszatekintés...

Klasszik Rádió 92.1  - az adás visszahallgatható itt: 

AZ ESTI BROADWAY VENDÉGE VOLT BOJTOS LUCA OPERA …

Esti Broadway vendége Bojtos Luca opera énekművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja.
H.Varga Mariann műsora

„Március 10-én mutatta be az Operettszínház Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettjét, mégpedig az eredeti formájában és kottaanyag alapján. A mű hármas szereposztásban látható, a szubrett szerepben, Angyal Pannit Bojtos Luca (is) alakítja. Szó lesz a három szerelmi szálról, Panni karakteréről, a bonyolult koreográfiáról és a gyönyörű jelmezekről is ma este 7-től, a Klasszikon.”

5325 Búbánat 2023-03-25 15:51:36 [Válasz erre: 5324 Búbánat 2023-03-25 14:46:40]
Jankovits József tegnap, március 24-én hunyt el. 

5324 Búbánat 2023-03-25 14:46:40

Előadásában, ezzel a szép, megható Bánk-áriájával  búcsúzom a mai napon elhunyt Jankovits József operetténekestől, a Budapesti Operettszínház egykori, Liszt Ferenc-díjas művészétől:

Erkel Ferenc: Bánk bán - Hazám, hazám... - Jankovits József - Melbourne, Ausztrália

Jankovits József a melbourne-i magyarok templomában énekel.  

Zongorán közreműködik: Hegedűs Valér zongora- és orgonaművész

9 TV- Ferencváros Televíziója - Heti Portré – Jankovits József

Jankovits József  beszél életéről, pályafutásáról, külföldi fellépéseiről és hazatéréséről

(Turay Ida Színház, 2016)


5323 Búbánat 2023-03-24 12:04:05 [Válasz erre: 5322 zenebaratmoncsi 2023-03-23 22:01:34]

Ha már szóba hoztad Yvaint és a Yes!, valamint a Párizsi lány című operettjeit, említhetem a többi, nálunk bemutatott operettjét is. 

Mindenekelőtt itt van egy olyan kis operettje, amelynek részleteit magyar nyelven rögzítette a Rádió.

Maurice Yvain – Bertha István hangszerelésében: Legyen az Öné! 

 A rádiófelvétel előadói: Baksay Árpád, Fáy Erzsébet, Kishegyi Árpád, a Földényi-kórus, km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Lehel György

A rádióbemutató időpontja: 1958. január 2. Kossuth Rádió, 17.35 – 18.00

 Maurice Yvain és André Barde operettjét 1929-ben, Párizsban mutatták be. A két francia szerző nem a történetre helyezte a hangsúlyt, hanem a revü-szerű látványos helyzetekre, a fülbemászó dallamokra, kuplékra. A vidám játék tulajdonképpen egy néhány szereplős kamara-operett s mint minden operett, ez is a szerelemről szól... A rádió részleteket mutatott be Bertha István hangszerelésében:

 - Nyitány

- Rohan a világ (Kishegyi és a Földényi-kórus)

- Hármas (Fáy, Kishegyi, Baksay)

- Dal -és táncegyveleg (Baksay és a Földényi-kórus)

 Ez a stúdiófelvétel aztán sokszor került adásba 1958 után a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években.

 A rádióban Yvain más darabjaiból nem készült felvétel, pedig Magyarországon számos operettjét játszották: Cserebere (1922), A párizsi lány (1924), Csókról csókra (1927), Csattan a csók (1927), Yes (1928), Ó, Papa! (1934) és a Csodadoktor (1934)

 Maurice Yvain műveiről általános vélemény, hogy invencióban, ritmusban, szellemességben "visszatalált" Hervéhez (1825 -1892), de legalábbis Claude Terrasse-hoz (1867-1923).


5322 zenebaratmoncsi 2023-03-23 22:01:34
Nem tudom, hogy itt az operett rajongóknak mond-e valamit Maurice Yvain francia operettszerző neve. Valójában véletlenül bukkantam rá, ugyanis Yes c. operettje 1928-ban Budapesten is bemutatásra került. 
Rákerestem a youtube-n és nagyon megragadott az operett különleges zenéje. Kutattam utána, és láttam, hogy a BR Klassik német rádió operett parádé c. műsora is szokta játszani a zeneszerzőt operettjeit. A francia színházak pedig szintén előveszik. napjainkban a Yes című operettet. 
Valójában kell lennie egy magyar fordításnak is, jó lenne megkeresni és elénekelni operettgálákon. Sajnos azonban a külföldi operettszerzők alig játszottak hazánkban.
Egy kis ízelítő a csodás francia operettből:
Maurice Yvain : Yes, Yes ! (Clarisse Dalles/Paul-Marie Barbier) - YouTube
Yes ! - M. Yvain - Air de Totte - YouTube
Maurice Yvain : Je chante la nuit (Les Frivolités parisiennes / Clémentine Decouture) - YouTube



  






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.