Különben biztos nem lettek volna benne ha nem lett volna engedélye.
Így is nevezhetjük.
Nem hiszem, hogy valójában akart bármelyiket (házasság -bár volt egy afroamerikai férje-, gyerek) is, mivel akkor nem kosarazott volna előbb utóbb mindenkit ki, miután teljesen kifosztotta vagyonából. Őt csak a pompa és a pénz érdekelte és a hírnév.
Ezt hìvjàk jobb helyeken Pàlgiumnak plàgiumnak, nem?
Valóban nem mind eredeti ötlet, de a legtöbb dal az új tehát nem máshonnan inspirálódtak a zenében. Szerintem nagyon jók a zenék én többször is hallottam már őket és van köztük kifejezetten szép dal pl Armina kesergője, vagy a Hercegek dala.
Az lehet de a darab nem erre helyezi a hangsúlyt hanem arra hogy Carola féjrhez akar menni, családot akar de a férfiak napközben feléje se néznek. Illetve hogy a pénzéből támogatja az árvákat, ami szintén valós hiszen Carola Cecília valóban támogatta az árvákat
Carola Cecília – Wikipédia (wikipedia.org)
Jó, de akkor ezek nem "jogtiszta" eredeti operett dalok....hanem innen-onnan összevágottak.
Lehet belőlük sláger mert a legtöbbjüknek van kötődése más operettdalokhoz: Pl Lazarovits belépője Jancsi belépője, a Hercegek dala pedig a Ha Én Rózsa Volnék, a Londonba Hej Van Számos Utca illetve a Bugaci Határon egyvelege, Armina kesergőjében pedig a Messze a Nagy Erdő dallama csendül fel.
Az első felvonás fináléja nem önálló dal hanem egy egyveleg a főbb dalokból(Primadonna belépő, Somossy belépő, veszekedő duett, Por Cica Cica Cica, meg a Gyere Velem Bácskába)
Ez egy másik szereposztás, tehát nyilván felveszik ezt a János vitézt is.
Hát nem mondanám, hogy hozzánk magyarokhoz kötik az operettet. Mind Diana Damrau cd -jéhez mellékelve olvasható: az operett három fővárosa Bécs, Berlin és Párizs....
Tv felvétel lesz szóval felveszik. Sándor Péter, Kiss Diána meg Fischl Mónika lesznek aznap.
Hát 18 dal+2 finálé dal nem igen szokott lenni egy hagyományos operettben, nem is tudom, talán az Ábrahám Pál Hawaii rózsájában van közel ennyi (meg fogom számolni). Az általános 12-14 dal.
A János vitézt nem fogják mivel már fel lett véve. Még a Covid alatt egyik nemzeti ünnepen leadták a youtube-n. Én láttam és fel is vettem magamnak. Itt van a gépemen.
Hát 4 órás előadás nem igen szokott lenni az M5-ön, bár ott van néhány Wagner opera.... azok azért elég hosszúak. Én jobban örülnék, ha akcióznák a jegyeket....
Erre "varganiki" fórumtárs tudna válaszolni, aki közülünk jelen volt az ősbemutatón.
Vajon végig is ülte a miniszter ezt a négyórás "szerves részt" az ő szerves részével?
Költői kérdés: Kiss-B. Atilla főigazgató ötlete - mint hangoztatta - kiindulópont volt, de vajon esetleges minisztériumi, kiegészítő pénzügyi források biztosítása nélkül is belekezdett volna a projektbe, ennek kidolgozásába a Színház? A válasz: a színházban megjelent maga a miniszter is, Csák János.
„Nekünk, magyaroknak nagyon sok lábon álló, erős identitásunk van, és ebből fakad a cselekvőképességünk, ezért kell őriznünk az operett kultúráját. Azok a népek, akik nem őrzik hagyományaikat, akik nem becsülik meg őseik teljesítményét, azok gyökértelenek lesznek” – hangsúlyozta köszöntőjében Csák János.
Hozzátette:
„Mi, magyarok nem akarunk gyökértelenekké válni, meg akarjuk őrizni identitásunkat és benne meg akarjuk őrizni az operett hagyományát is.”
A miniszter szavai szerint azért fontos Magyarországnak az operettszínház és az operett mint műfaj, mert időnként reflektálni kell életünk történéseire, nevetni kell az esendőségeinken, szükségünk van öniróniára. Néha szavakba és dallamokba kell öntenünk az örömeinket és bánatainkat – tette hozzá. Emellett, azt mondta, az egyik legnagyobb exporttermékünk is az operett, amely az egész világon hozzánk köthető.
Köszönet a kigyűjtésért. De ez csak annak mond valamit, aki már látta vagy később szándékozik megnézni az előadást; segíteni fogja a zeneszámok követésében, így "képben lesz" az elhangzó dalbetétek sorát illetően, azok hogyan és mely karakterekkel illeszkednek az adott jelenetbe. 20 zeneszám: nem kevés, ennyi kell is egy igazi "nagyoperettbe". Hogy aztán ezekből mi lesz - lesz-e- vajon - igazi "slágergyanús" szám, arról már esett itt szó...
Kiemelés tőlem: ha az új magyar operettről előre sejthető, hogy a szélesebb közönséget nem fogja érdekelni, amiben egyetértek veled, akkor minek kellett irdatlan pénzt-időt-fáradságot, energiát ráfordítani? Három szoba, három gyerek, négy kerék Hármas szereposztás, négy óra ... miért is? Száz év: Magyarország a 100 éves Operettszínház és a közönség (vélhetően) többet érdemel. Beh' jó, hogy meghosszabbították ... nem, nem "azt", azt még nem, hanem Kiss-B. Atilla mandátumát (is).
Nem azért írtam, hogy egyet kellene érteni a gondolattal, hanem a színház révén meggondolandó, tervezendő, tényszerű esetleges döntését vetettem fel, s magam is úgy gondolom, inkább egy későbbi előadást lenne értelme mégis felvenni - bár mint utaltam arra is, a darab hosszúsága is mérlegelendő egy ilyesféle bár értékes(nek tűnő) alkotás "televíziósításakor". De ezt majd eldöntik az "illetékesek"...
Sziasztok, itt lennének az Orfeum Mágusának dalai olyan sorrendben, amilyen sorrendben elhangzottak:
Én úgy tudom nem vették fel, legalábbis az első szereposztásnál nem volt semmi ilyesmi. A János Vitézt fogják rögzíteni, illetve a Szilveszteri gálaműsort. Mónikával értek egyet, nem szoktak premiereket felvenni csak bizonyos idő eltelte után.
Azért volt egy-két produkció, amit felvett a televízió, mi is láthattuk: pld. A chicagói hercegnő; Mágnás Miska
Biztos nem vette fel, mert nem üzlet. Ha leadnák mégkevesebben néznék meg.
Lehet tudni, hogy a TV felvette-e az ősbemutató-előadást? Vagy egy későbbi előadást vesznek fel... Jó lenne majd a televízióban megnézni/visszanézni is a darabot.
Nem ìrtam, hogy hìmsoviniszta vagy bàrmilyen Az Orfeum màgusa. Nem is ìrhattam, mivel nem làttam. Te ìrtad ezt: "Vannak azèrt operettek, amelyek nem fèrfisovinisztàk." (5650), mire èn csak felsoroltam pàr klasszikust, hogy pl. azok sem.
Majd ma délután összeszedem miket énekeltek a darabban és leírom sorrendben :)
Nekem a dalok nagyrésze tetszett. A tánckomikus két dala illetve a szubretté kifejezetten jó volt, Armina a feleség áriája vastapsot kapott, nem véletlenül, illetve a két herceg(Sándor Péter, Czeglédi Ákos) is taroltak a dalukkal.
Na jó ettől persze nem hímsoviniszta.
Hogy mitől lehet hímsoviniszta, hát szerintem maga az a tény hogy Somossynak több nője is volt egyszerre a felesége mellett, illetve van egy konkrét dal aminek az a címe hogy"Az Egér is megunja egy lyukra járni" ha értetik a mélyebb jelentését....Meg van egy jelenet amikor Armina megkérdezi miért nem volt ő elég Somossynak és miért keresett másokat azt válaszolja Somossy azért mert ő egy férfi
Mitől himsoviniszta az Orfeum mágusa?
Úgy látszik, "szélsőbalos" kritikák elkészültéig és azok olvasásáért még várnunk kell. Szerzőik egyelőre "kivárnak"...mármint az új operettbemutatóról.
Milyen érdekes: az eddig közzétett beszámolókat mind hölgyek írták - fogalmazták...
Ja ha majd félárrazzák, lehet megnézem, de igazából csak a librettó miatt, mert az lehet érdekes.
Nagyon látványos a darab és gyönyörűek a jelmezek. Számomra a gond a hosszúságával van. Tőbb olyan jelenet is van benne amiket simán ki lehetett volna hagyni.
Azért a képek alapján egyértelmű, hogy legalább a díszletek tényleg elsőrangúak, nem csak külsejében, de árában is.... magyarul soha nem fog megtérülni még ilyen jegyárak mellett sem.
Ja ha így nézzük még ott van pár szintén Ábrahám Pál darab, a Viktória és a Júlia, Az utolsó verebély lány, sőt hát a Fehér hattyú is... bár utóbbi két darab csak a II. világháború előtt meg.
Azon már túl is vagyunk. Az első premieren alig volt valaki aki állva tapsolt. Én felálltam volna egyébként is, de főleg azért hogy Fischl Mónikáról készíthessek felvételt a meghajlásáról. Ő volt az egyetlen aki vastapsot kapott az előadás folyamán, de meg is érdemelte, olyat énekelt a második felvonásban :)
Megjegyzem, Kálmán Imre három fő műve: Csárdáskirálynő, Cirkuszhercegnő, Marica grófnő sem éppen hímsoviniszta operett. A víg özvegy sem.. A klasszikus operetteket primadonnákra írták és a primadonna (szinte?) mindig "győz" :-)
Nem láttam, valszeg nem is fogom, nem is kívánom a társulatnak, de tartok tőle, hogy ez az alkotás is -szavaiddal élve- a "bukott operettek sorát" fogja gyarapítani. A zeneszerző nevét sem hallottam eddig, más műfajból érkezett, amitől persze lehet(ne) jó. A szövegíró a Kossuth-díjjal és sok százmilliós támogatásokkal kitömött Előretolt Helyőrség-kurzus-kultúrharcos, Orbán János Dénes. Ha ez nem lesz kötelező "olvasmány", mint a Nemzeti Színház nagyszínpadán játszott legtöbb darab, amire százával, ezrével hajtják be a diákokat a Lázár Ervin Program keretében, akkor az első előadások után nem lesz nagy tolongás a jegyekért. Bárcsak tévednék és Az Orfeum mágusa egy Csárdáskirálynő- vagy egy -mert Ábrahám Pál-fan vagy- Bál a Savoyban-színvonalú sikermű lenne..
Vannak azért olyan operettek amelyek nem férfisovinisták. Pl. a női egyenjoguságot hirdeti Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. operettje Daesy Parkerrel a főszerepben. Emiatt is ez egy modern operett, melyben már nem hercegek, bárók és régi arisztokrácia szerepel, hanem hétköznapi polgári emberek.
Részlet origo.hu tárgyilagos, elfogulatlan és természetesen politikamentes "kritikátlanságjából":
Sorra jelennek
meg a cikkek/beszámolók a Budapesti Operettszínházban bemutatott új magyar operettről:
Kókainé Ibolya beszámolója az új nagyoperett – „Az Orfeum mágusa” - ősbemutatójáról a Budapesti Operettszínházban
Tukács Orsolya: Életre kelt az Orfeum: a
legújabb magyar operett bemutatóján jártunk
https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/11/az-orfeum-magusa-operett-budapesti-operettszinha
Kiss Virág: Jajcicából Porcica,
avagy a magyar operett halhatatlan
https://www.origo.hu/kultura/20231119-uj-magyar-operettet-mutattak-be-a-szazeves-operettszinhazban.html
Ráth Orsolya: Egy műfaj, ha
újjáéled… – Kritika az Orfeum mágusa című előadásról
https://deszkavizio.hu/egy-mufaj-ha-ujjaeled-kritika-az-orfeum-magusa-cimu-eloadasrol/
Itt is volna az ígért beszámoló az Orfeum Mágusa premierjéről. Végül csak az első szereposztást tekintettem meg, a másodikat nem.
Igen ezt tudom, ezért is jutott eszembe Somossyról Guido Contini mint karakter, mert neki is több nő volt egyszerre az életében és ő is elég rútúl végezte, legalábbis a való életben, az Orfeum Mágusában szerencsére boldog befejezést kap ő is. Egyébként érdemes megnézni a darabot, vannak benne ismerős dallamok más operettekből, pl a Londonban Hej is felcsendül persze más szöveggel, illetve a Messze a Nagy Erdő és a Bugaci Határon dallama is felcsendül egy egy dalban. A karakterek abszolút szerethetőek. Két embert emelnék ki külön: Az egyik Fischl Mónika, aki Somossy hűséges feleségét játsza, a kesergője pedig az egyetlen vastapsot kapott dal volt, gyönyörűen előadott dal, a szövegéről nem is beszélve. A másik pedig Sándor Péter Leopold Mária hercege, aki Carola Cecília fejét jön elcsavarni a második felvonásban, viccesen töri a magyart, a csúf bécsi grófnőkről és a szép, tűzes magyar lányokról énekel és egy jobb életet ígér a primadonnának.
„Liebe, du Himmel auf Erden - Diana Damrau műsorának mottója idézet Lehár Ferenc Paganini című operettjének egyik áriájából: „Szerelem, te földi mennyország”.
Diana Damrau híres operettrészletekből összeállított lemezbemutató turnéjának állomásai:
Április 21. Hamburg
Április 24. Bréma
Április 28. Essen
Május 5. Baden-Baden
Május 9. Budapest
Bizony, még közel fél évet kell várnunk, míg németországi körútja után végre a „végállomásra”, hozzánk „befut” Damrau és „különítménye” az operettestjükkel...
Fellini életét dolgozza fel a Nine, szóval komoly a téma, de mindenképp nézd meg, nagyon különleges és változatos a zenéje. Rengeteg féle zenei stílust ötvöz és csodálatosak a díszletek. Fellíninek több nő volt egyszerre az életében, három ha jól emlékszem, de az egyik ebből csak egy elképzelt idill.