Bejelentkezés Regisztráció

Lisztről emelkedetten


999 Búbánat 2020-06-20 11:38:32

2020.06.20  15:05 - 16:20  Bartók Rádió

Zenebeszéd

Liszt: A-dúr zongoraverseny 

Ea.: Jandó Jenő, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Vajda Gergely

Mv.: Batta András

(A 2012. február 18-i adás ism.)


998 Klára 2020-06-12 15:04:14 [Válasz erre: 997 Corvette 2020-06-12 14:12:04]

A Star Wars-ot nem ismerem - bocsánat -  a Bartókot igen. Loptak,helyesbítek,  találtak már zenét többek között az Omega Együttestől is. Aki keres az talál? Nem egészen korrekt, de ez van! 


997 Corvette 2020-06-12 14:12:04 [Válasz erre: 996 macskás 2020-06-12 13:10:28]

Ez itt 00:30-tól meg tiszta Star Wars. :)

 


996 macskás 2020-06-12 13:10:28 [Válasz erre: 995 Búbánat 2020-06-12 10:38:25]

Az Eroica és a Rózsaszín párduc zenéje igen hasonlatos, a pontozott ritmusos szakasznál (Lisznél az elején)  :)


995 Búbánat 2020-06-12 10:38:25 [Válasz erre: 993 Búbánat 2020-06-12 10:27:24]

https://hu.wikipedia.org/wiki/Transzcendens_et%C5%B1d%C3%B6k

Transzcendens etűdök (Études d'exécution transcendante – Felsőbbrendű nehézségű gyakorlatok) című, tizenkét darabból álló zongoraetűd-sorozata 1826 és 1851 között született, és végső változata 1852-ben jelent meg nyomtatásban a Breitkopf und Härtel kiadónál. Műjegyzékszáma: S.139.

A tizenkét etűd:

  1. Preludio. 4/4-ben írt rövid előjáték, valóban csak a nézők és az előadó bemelegítésére szolgál; külön nem is szokták játszani, a következő darabok nehézségi fokát azért jelzi.
  2. Molto vivace (igen élénken). 3/4-es lüktetésű, a-mollban írt, cím nélküli darab, mintegy folytatása az előjátéknak. A különféle billentésmódokra, valamennyi ujj használatára, összességében a magas szintű hangszertudásra koncentrál.
  3. Paysage (Tájkép)Victor Hugo Ódák és balladák című kötetében megjelent versére utal. 6/8-os ritmikájú, F-dúrban írt etűd, s címének megfelelően lágy dallamosságú, finom hangulatkép.
  4. Mazeppa. Liszt a kozák vezér tragikus sorsát Victor Hugo és George Byron költeményeiből ismerte meg. A két zongorasorozat között már készült egy önálló változata, majd Mazeppa címmel szimfonikus költeményt is írt a témára. Ez az etűd d-mollban és 4/4-ben van megírva (ez persze az etűdben változik). Rendkívül nehéz darab, „háromkezes”-nek is szokták mondani, mert a kottaképe is háromsoros; a középső szólamot felváltva szólaltatja meg a bal és a jobb kéz. A darab egyetlen téma változatain alapul, amely a darab végén a liszti megdicsőülés hangján tér vissza. Ez a sorozat leginkább programzenei vonásokkal rendelkező darabja.
  5. Feux follets (Lidércfény). A B-dúrban, 2/4-ben megírt darab sejtelmes, imbolygó fényeket idéző etűd színes billentéstechnikát és iróniát feltételez az előadótól.
  6. Vision (Látomás). Victor Hugo Ódák és balladák kötetében található ilyen című költemény. Liszt a darabot g-mollban és 3/4-ben írta meg. A címe ellenére nem meditatív jellegű kompozíció, sokkal inkább súlyos, markáns anyagú zene. Érdekes a vibrante előadói utasítás (ez a jelölés vonós hangszereknél szokásos).
  7. Eroica. A cím nem titkoltan Beethoven 3. szimfóniájára utal. Esz-dúr, 4/4-es zene, hősi hangulatú induló, amelynek bevezetése Liszt egy korábbi, Rossini- és Spontini-témákra írt operafantáziájából származik. Ez az etűd új a sorozatban, egyik korábbi változatban sem szerepelt.
  8. Wilde Jagd (Vad hajsza). A sorozat egyetlen német nyelvű címét viselő etűdje (c-moll, 6/8). A Presto furioso felirat valóban a vad hajszára utal, a dallam egy vadászatot fest le.
  9. Ricordanza (Emlékezés). Ez az etűd olasz címet visel, Asz-dúrban, 6/4-ben szól. Lírai hangulatú, dallamos zene, amolyan chopines darab. Ennek az etűdnek az alapja azonban már a gyermekkori változatban is megvolt, így Chopin hatására nem lehet gondolni.
  10. Allegro agitato. Cím nélküli etűd, f-mollban, 2/4-ben. Sodró lendületű, drámai hatású zene, amelynek érdekessége a régi változatból megmaradt disperato (kétségbeesetten) utasítás. Busoni – a hangneme miatt – Appassionatának nevezte, néha említik ma is ilyen néven.
  11. Harmonies du soir (Esti harmóniák). Desz-dúr, 4/4. Ez az a darab, amit az első, gyermekkori Esz-dúr változatból transzformált Deszbe Liszt, és helyezte a végső helyére. A címe Charles Baudelaire költeményére utal. Lírai, meditatív, tájfestő etűd, Liszt egyik korai preimpresszionisztikus zongoradarabja.
  12. Chasse-neige (Hóvihar, Hópelyhek). Címe ellenére nem vidám zene, hanem sötét látomás a mindent elborító hóviharról, b-mollban, 6/8-ban megírva. Ez az etűd nem a liszti diadallal, megdicsőüléssel fejeződik be, hanem halkan, megnyugvással.

994 Corvette 2020-06-12 10:30:28

Nem igazán vágom, hogy miért elvárás Liszt kapcsán az emelkedettség, de legyen, emelkedett leszek. :)

Liszt: Via Crucis

Collegium Vocale Gent · Reinbert de Leeuw

Miért csinál valaki több felvételt ugyanarról a műről? Mi motiválja? És mi motivál minket, hogy meghallgassuk őt? A Via Crucisnak több verziója is létezik amely azt mutatja hogy a szerzőt nagyon foglalkoztatta a mű. Liszt sajnos nem érhette meg darabjának az előadását, 50 évvel halála után mutatták be először. Nem kapkodták el a dolgot és ez valahol érthető is a rengeteg atonális dallam jelenléte miatt. Nem csak a közönség részéről nem kapott volna meleg fogadtatást de még a kiadók sem merték megjelentetni félve az anyagi bukástól és érdektelenségtől.

Bár Liszt 1886-ban halt meg, Boulez zenekara az Ensemble InterContemporain - amely kizárólag kortárs szerzőkre szakosodott és nem is játszik olyan művet amely 1900 előtt íródott - tudtommal kivételt tett vele. Öregkori művei náluk még beleférnek ebbe a vonalba. Hol van már a Via Crucis a h-moll szonáta szenvedélyességétől és rapszódikus hullámzásaitól…? Fényévekre. Mintha egy másik zeneszerzőről beszélnénk.

A műnek a csak orgonás és csak zongorás verziója mellett van kórussal és szólistákkal kibővített változata is. Az alphás kiadvány is ilyen. Nekem a zongora jelen esetben jobban tetszik mint az orgona és ennek oka a hangszerben rejlő dinamikai lehetőség. Talán van aki még nem hallott róla de az orgonánál is lehet fokozni a hangerőt a pedálsor felett elhelyezkedő görgő lábbal történő fel vagy letekerésével, de ez a fajta dinamikaváltás nagyon körülményes és lassú, elsősorban hosszú távú fokozásnál alkalmazható. Egy filigrán és végletekig lecsupaszított, az orgonához képest jóval vékonyabb hangú és ettől az éteri lebegés érzetét imitáló zongorajáték teljesen más ajtókat nyitogat nekünk mint egy a sötét hangú, ünnepi, ugyanakkor nehézkesnek tűnő orgonálás.

Az első benyomásom az alphas kiadvány kapcsán az volt hogy de Leeuw úgy ismeri a művet mint a tenyerét és nagyon határozott koncepciója és mondanivalója van vele. Az előadás a piano és annak ezernyi árnyalatában telik el, fortét csak két esetben hallani és azt is csak rövid időre. Félelmetesen jó a pasas billentése, egyszerre határozott és gyengéd, megingásnak, üres járatnak, zenei fantázia hiányának egy pillanatra sem lehetünk fültanúi. Tulajdonképpen az első hangtól kezdve megköveteli a figyelmet és bár nem koncertfelvételről van szó a karizmatikusságág végig megmarad. Ez nagyon nagy dolog. Kicsit olyan ez a felvétel mintha de Leeuw egész életében erre készült volna, valósággal átég az előadáson a legapróbb részleteken is hosszan eltöprengeni képes vibráló intellektusa. Köze, személyes és halaszthatatlan ügye van a művel amihez a kórus és a szólisták fantasztikusan jól asszisztálnak. De a főszereplő itt és most most egyértelműen de Leeuw.

A mű a maga mindenki által ismert történetével valósággal kínálja a drámai előadás lehetőségét és bizonyára jócskán vannak olyanok akik elsősorban a szenvedést hangsúlyozzák ki a darabból és szó szoros értelmében láttatni akarják velünk ahogyan a több sebből vérző, járni már alig tudó Krisztus több alkalommal is elesik a kereszttel. De Leeuw hagyja ezt a vonalat és olyan irányba viszi a koncepciót mint amilyet Dali nukleáris festészetében látni. Ha van is seb nem vérzik, nincs lárma, nincsenek örjöngő és köveket dobáló tömegek csak a pár jól ismert szereplő és az ő csendes találkozásaik. Amikor Krisztus elesik akkor is éppen csak annyira hangos a kórus hogy nehogy megijesszen minket és ki ne billentsen befelé forduló csendes merengésünkből. És minden olyan tiszta és szennytelen. Ez az előadás egy zenei mandala. Kiragad a hétköznapi világunkból, lelassít és elmélkedésre késztet. (Annyira finomak a pianók hogy zajos környezetben nem is ajánlom a mű meghallgatását. Be kell csukni az ablakot vagy fel kell venni egy zárt fejhallgatót). Én úgy véltem kihallani az előadásból hogy ez az emberi élet széteséséről szól. Alig van hang a darabban, hiányzik a mozgalmasság, sok a megtorpanás, hosszas elgondolkodás és az atonalitás is ezt a fajta bizonytalanság érzetet erősíti. Akárcsak Ottlik egyik regényében: egyre jobban összegubancolódnak a szálak és már nem lehet kibogozni őket. Nagyon sokszor nem tudjuk hogy éppen milyen hangnemben vagyunk, ki kell várnunk a zenei mondat végét és sokszor már az sem segít ki minket.

Aki nem riad vissza egy letisztult, óriási tömegvonzással bíró, kevés hangból álló, látszólag széteső minimalista mű rendkívüli mélységekkel megélt előadására és még Liszet is szereti az tegyen bátran egy próbát. Nem fog csalódni.

Itt bele lehet hallgatni.


993 Búbánat 2020-06-12 10:27:24 [Válasz erre: 991 Búbánat 2020-05-24 13:41:08]

Ismétlés: ma 12:35 - 13:42  Bartók Rádió

Liszt Ferenc: Tizenkét transzcendens etűd

Ea.: Boris Giltburg (zongora)

(Prága, Dvořák-terem, 2019. szeptember 20.

 


992 Búbánat 2020-05-27 17:44:18

2020.05.27  20:40 - 22:00  Bartók Rádió

A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenye

Vez.: Kovács János

Ének: Zemlényi Eszter (szoprán),

 Lajkó István-zongora

 Kodály Kórus Debrecen Nőikara (Karigazgató: Szabó-Sipos Máté)

 

1. Alexander Szkrjabin: fisz-moll zongoraverseny op. 20 (Lajkó),

2. Liszt Ferenc: Dante szimfónia (Zemlényi, nőikar)

(Miskolc, Művészetek Háza, 2020. február 24.) 


991 Búbánat 2020-05-24 13:41:08

2020.05.24  19:35- 20:42  Bartók Rádió 

Koncert

Liszt Ferenc: Tizenkét transzcendens etűd

Ea.: Boris Giltburg (zongora)

(Prága, Dvořák-terem, 2019. szeptember 20.


990 Búbánat 2020-04-25 14:18:51

2020.04.25  15:05 - 16:30  Bartók Rádió

Zenebeszéd

 

2018.06.02-i adás

Liszt Ferenc: Zarándokévek- Itália

Előadja: Fejérvári Zoltán (zongora)

Mv.: Kovács Sándor

Szerk.: Katona Márta

(Márványterem, 2018. május 5.) 


989 Búbánat 2020-04-05 22:49:49

Nagyon készültem erre a virágvasárnapi Liszt-koncertre, de sajnos – érthetően - az Ars Nova Sacra Énekegyüttes húsvéti hangversenye is elmaradt ma este:

MOMKULT | SZÍNHÁZTEREM

2020. ÁPRILIS 05. | VASÁRNAP 19:00

KÖZREMŰKÖDŐK

Ars Nova Sacra Énekegyüttes és szólistái
Művészeti vezető: Répássy Dénes

Presto Kamaraegyüttes

Művészeti vezető: Weidemann Tóth Krisztina

Szólisták:
Sárkány Júlia – szoprán
Pető József – tenor
Tóka Ágoston – harmónium

Liszt Ferenc: Via Crucis

Szünet

Liszt Ferenc: Krisztus  Oratórium

Válogatott tételek:

Pastorale…Angelus Domini ad Pastores ait

Stabat Mater Speciosa

Seligpreisungen…Beati pauperes spiritu

Pater Noster

O Filii et Filiae

Die Gründung der Kirche (Tu es Petrus)


988 Búbánat 2020-04-03 14:07:39

Peskó Zoltán karmester-zeneszerző emlékére

(1937-2020)

Liszt Ferenc: Christus – oratórium

La cathédrale Saint-Louis des Invalides, Paris - 2011. október 22.

Gabriella Fodor, soprano
Lúcia Megyesi Schwartz, mezzo-soprano
Szabolcs Brickner, tenor
Róbert Rezsnyák, baryton
Krisztian Cser, basse

Avec la participation de Philippe Brandeis, titulaire du Grand Orgue de la Cathédrale Saint-Louis des Invalides
Chœur et Orchestre symphonique de la Radio de Budapest
Csaba Somos, chef de chœur
Zoltán Peskó, direction

Concert diffusé en direct de la cathédrale Saint-Louis des Invalides

(Fotó: illusztráció)

https://www.musee-armee.fr/en/interactive-map.html

Liszt - Christus Oratorio - 1. Weihnachts-Oratorium (Paris Anniversary Concert, 2011)

Religious masterpiece of Franz Liszt's music, the Christus oratorio was played October 22, 2011, for the 200th birthday of the Hungarian composer, in the Saint-Louis Cathedral Invalides in Paris and played simultaneously in ten cities of the world. Performed in Paris by the Choir and the Symphony Orchestra of the Hungarian Radio, conducted by Zoltán Peško, for the World Liszt Day.

 0:00 Einleitung

14:02 Pastorale und Verkündigung des Engels

21:38 Stabat Master speciosa

 32:52 Hirtenspiel an der Krippe

 45:45 Die heiligen drei Könige

Liszt - Christus Oratorio - 2. Nach Epiphania (Paris Anniversary Concert, 2011)

 0:00 Die Seligpreisungen

10:45 Das Gebet des herrn

17:52 Die Gründung der Kirche

23:48 Das Wunder

32:14 Der Einzug in Jerusalem

Liszt - Christus Oratorio - 3. Passion und Auferstehung (Paris Anniversary Concert, 2011)

0:00 Tristis est anima mea

 9:58 Stabat Mater dolorosa

 39:38 O filii et filae ~Easter hymn~

 42:24 Resurrexit


987 macskás 2020-03-23 21:59:28

987


986 Búbánat 2020-03-23 20:33:31

ÉLETRAJZ - SZABÓ MARCELL

ZONGORA

https://zeneakademia.hu/a-zeneakademia-karrierirodaja/eletrajz-szabo-marcell-107294

 

„Orosz dráma és francia könnyedség

Zenei ellentétekről és fesztiválokról Szabó Marcell zongoraművésszel”

2020-03-20  Új Ember.hu

- Mértékadó - kulturális melléklet

Jóllehet a koronavírus megjelenése kérdésessé tette a következő hetek, hónapok kulturális programjainak megvalósulását, a legkülönbözőbb területeken működő előadók rendületlenül készülnek a közeljövő kihívásaira. Szabó Marcell zongoraművésszel, az őszi Orosz Zenei Fesztivál alapítójával többek között az orosz zenéről, Lisztről és a Budapesti Tavaszi Fesztiválra szánt estjének tematikájáról beszélgettünk.

– Gyakran kérdeztek erről, úgyhogy sokszor elmondtam, hogy egyáltalán nincsenek orosz gyökereim. Nagy szívfájdalmam, hogy eddig még csak nem is jártam Oroszországban. Ezt orvosolva reményeim szerint idén sikerül kijutnom, és először Moszkvába megyek. Nem is érzem igazán autentikusnak, hogy ilyesmiről beszéljek, amíg bele nem szippantottam az ottani levegőbe. Egyébként tizennégy éves koromban kezdődött a Rachmaninov-mániám, ami aztán folyamatosan az orosz zene iránti rajongássá terebélyesedett. Mi lehetett a lelki alapja?

Az elmúlt évszázadok az orosz népet is alaposan megtépázták, ezért talán a hasonló léthelyzet, a kölcsönös történelmi tapasztalás, a közelség miatt mi mintha jobban értenénk őket. Könnyen rá tudunk hangolódni erre a zenei világra. Nem véletlen Csajkovszkij, Rachmaninov és a többiek nagy népszerűsége itthon. Az orosz zenére és különösen a romantikusokra, a késő romantikusokra jellemző melankóliára a magyar lélek nagyon rezonál. Jobban, mint mondjuk a mediterrán vidékeken élők, ahol az emberek sokkal felszabadultabbak.

- Az orosz művészet egyéb területeivel is foglalkozik, például a nagy orosz irodalommal is árnyalja a róluk kialakított összképét?

– Vonatkozó irodalmi ismereteim még hiányosak, de mindazok alapján, amit tanulmányaim és későbbi olvasmányélményeim során megismertem Dosztojevszkijtől Csehovig, úgy érzem: az orosz irodalom ugyanazt közvetíti, amit az orosz zene. Lélekdrámákat, melyeknek alapérzése a meg próbált, sokszor sanyarú lét, a szenvedés… Az orosz irodalmat és a zenét egyaránt áthatja a melankólia, a lélek gyötrődése, ami hozzánk is annyira közel áll.

- Úgy tudom, régebben legalábbis az a hír járta, hogy például az akadémiai zenetörténet-oktatásban nem vagy alig szerepelnek a népszerű orosz szerzők. Van, aki Rachmaninov életművét elintézi annyival, hogy „szalonzene”. Változott valamennyire ez a fajta lesajnáló, valójában az önálló véleményformálástól tartó, mindig igazodó „szakmai” sznobériából fakadó hozzáállás?

 – Sajnos ezt én is tapasztaltam. De nem csak a Zeneakadémiára volt igaz, a komolyzenei életben is általánosították ezt a nézetet. Szerintem az utóbbi évtizedben sokat javult az orosz romantikusok megítélése. A zenészek, oktatók, zenetörténészek sokszor abból indultak ki, hogy kik voltak azok, aki zeneileg újat alkottak, újat hoztak. Leegyszerűsítve a legnagyobb újítókat tekintették a legnagyobb zeneszerzőknek. Persze Bach, Beethoven, Wagner nem kétséges…

- Ez így van, ugyanakkor ilyen alapon – a kérdés persze költői – mit keres a kánonban mondjuk a minden zenei műfajban átütő, saját stílust teremtő Csajkovszkij vagy a szárnyait bontogató, az I. szimfóniájával már tabukat döntögető Mahler fölé helyezve a korszerűnek semmiképpen sem mondható, a klasszikára visszatekintő, nagyrészt „tét nélküli” Brahms?

 – A magam részéről soha nem értettem a rangsorolgatást. A zenetörténészeket kellene kikérdezni, hogy a „konzervatív romantikusok” akkor miért is vannak ott, ahol. Sajnos zongoratanároknál is előfordult, hogy egy-egy szerzőre azt mondták: „B kategóriás”, ami többek között Rachmaninov és Dohnányi vonatkozásában is elhangzott. Ez a megítélés azonban változik, ami a hangversenyek műsorából is kitűnik. Ha megnézzük a koncertkalendáriumokat, például Rachmaninov-művek egyre többet szerepelnek a programban. Egyetemistaként, tíz évvel ezelőtt még úgy kellett vadásznom, hogy fővárosi szinten egy hónapban legalább egyszer kifogjam valahol. Most már nem így van, és ezt jó látni.

- Most egy Liszt-programos estre is készül. Vele kapcsolatban mi a helyzet? Ha nagy újítókról beszélünk, Lisztre ez mindenképpen igaz. Őt viszont talán más szempontból nem kezelik a helyén. Tegyük hozzá, nem itthon, inkább a tengeren túl.

– A zongoravirtuóz Liszt a maga idejében rocksztárnak számított. Mára pedig számos intézményt, világversenyt, fesztivált rendeltek a nevéhez. Liszt szerintem megbecsült szerzőnek számít. Németekkel, osztrákokkal, szlovákokkal versengtünk érte, de nekünk ott az az ütőkártya, hogy jóllehet alig beszélt magyarul, mindig és mindenhol magyarnak érezte és vallotta magát. Jómagam a nemzetköziségével együtt is a magyar kultúra részeként tekintek rá. És nem is érzem, hogy el lenne hanyagolva.

- Akkor inkább úgy fogalmaznék, hogy hatalmas életművének gazdagságához mérten csak „rész szerint” ismert.

– Ez igaz. A szerzeményeinek elképesztő nagy számához viszonyítva valóban szűkös az a darabkör, amit a nagyközönség ismer tőle. Számomra például a tán legnépszerűbbnek tartott művei, a magyar rapszódiák érdekesek a legkevésbé zeneileg. Ezek a közönség kegyeit kereső és a fantasztikus virtuozitását csillogtató darabok a kor popslágerei voltak. Én jobban szeretem az újító szándékú, más hangvételű, kicsit elvontabb, elmélázóbb kompozícióit, amelyek a lelke felé mutatnak. Ilyen melankolikus, álmodozóbb Liszt-darabokat játszom a közelgő koncertemen is. Mondhatjuk, hogy Liszt megalapozta, megelőlegezte a XX. századi atonális zenét, de megjelent nála az impresszionizmus is. Élete második felében elképesztő dolgokat írt. Egy-két művével kapcsolatban még mindig vakarják a fejüket a zenészek is.

- A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Pesti Vigadóba tervezett koncertjére ellentétes hangulatú és stílusú darabokkal készül: Debussy impresszionista vibrálású műveivel Muszorgszkij monolitját, az Egy kiállítás képeit állította szembe. Gondolom, tudatos feszültségkeltésről van szó.

– A program úgy állt össze, hogy az Egy kiállítás képei esetemben bakancslistás darab volt. A múlt évben megtanultam, és most szeretném minél több helyen eljátszani. Monumentális, félórás mű, mint egy Liszt-szonáta. Technikailag talán – egy halom Rachmaninov után – már nem annyira nagy kihívás, de vannak igen kényelmetlen részei. Muszorgszkij nem volt nagy zongorista, és ez átjön a kottaírásán: nem igazán vette figyelembe, hogy egy előadó számára mi kényelmes. Rachmaninovnál vagy Lisztnél hiába van sokkal több hangjegy a kottában, érezhető, hogy ők zongoristaként komponáltak, és mindaz, amit leírtak, kellő gyakorlással lejátszható. Az Egy kiállítás képeiben nagyon sok az olyan állás, ami nem kifejezetten nehéz, de a kéznek nem kényelmes. Muszorgszkij kicsit az az eset, mint Schubert, aki ugyancsak híresen rossz zongorista volt, és akinek a zongoradarabjai szintén nem annyira nehezek, ám sokszor kényelmetlenek.

A képekben való gondolkodás és a francia zene, azon belül is különösen Debussy szeretete indított el abba az irányba, hogy őt válasszam Muszorgszkij mellé. Ez arra is jó, hogy kicsit ellensúlyozzak, és balanszban tartsam a lelkivilágom a mély tónusú, nagyrészt drámai orosz zenével való foglalkozás közben. Némi általánosítással élve a francia zene majdnem az orosz ellentéte: könnyedebb, világosabb, áttetszőbb, nem annyira a mélybe, inkább fölfelé visz. Muszorgszkij valós festményeket megörökítő, címekkel ellátott, impresszionista elemeket is felvillantó műve igazi programzene, csakúgy, mint Debussytől a Képek és a Gyermekkuckó, úgyhogy ezek a szálak is összekötik az esten elhangzó „történetes” darabokat.

- Végül ejtsünk néhány szót az idei Orosz Zenei Fesztiválról. Hol tart a szervezése?

– Nagyon készülünk a következő, a korábbiaknál már kicsit hosszabb és még gazdagabb programra. Tavasszal szeretnénk is sajtótájékoztatót tartani az addigra megjelenő magazinnal. A bővülő budapesti, illetve a debreceni játszóhelyeken túl a Tihanyi Apátság új koncerthelyszínünk lesz. Idén ünnepeljük Csajkovszkij születésének 180. évfordulóját, úgyhogy az ő életműve kiemelt szerepet kap. A Zeneakadémián ugyancsak zajlanak az előkészületei egy jövő tavaszra tervezett másik projektemnek. Egynapos koncertsorozatról van szó, amely kicsit az említett vigadós koncertemre és az orosz fesztiválra is rezonál majd. Ismert és kevésbé ismert francia szerzők műveit vonultatja fel a különlegességekre is nyitott, érdeklődő hallgatóknak.

/Pallós Tamás/


985 Búbánat 2020-03-13 18:04:44 [Válasz erre: 984 Búbánat 2020-03-05 20:36:47]

Sajnálnám ha a vírusjárvány esetleges jövőbeni kiterjedése miatt ezek a meghirdetett zenei események elmaradnának:

https://fidelio.hu/klasszikus/ket-nap-amely-liszt-ferencrol-szol-a-tavaszi-fesztivalon-153466.html

Két nap, amely Liszt Ferencről szól a Tavaszi Fesztiválon

Két teljes nap Liszt Ferenc zenéjéről szól a Magyar Nemzeti Múzeumban, április 3-án és 4-én. Olyan műveket is hallhatunk, amelyeket csak igen ritkán, kiváló hazai művészek előadásában.

A beatlemánia előtt már volt lisztománia, s mielőtt még Kurt Cobain-kardigánra licitáltak volna a gazdagok, Liszt Ferenc hajtincseit ereklyeként őrizgették arisztokrata hölgyek. Olyannyira nagy volt a kereslet a fürtök iránt, hogy az anekdota szerint Liszt egy hosszúszőrű kutyát tartott a célra. Egy rajongó nemesasszonyról – akit mindig átható bagószag lengett körül – kiderült, hogy Liszt Ferenc szivarcsonkját hodozza egy amulettben a mellkasán, s a virtuóz pianista elszakadt zongorahúrjaiból rendre nyakék, karperec készült.

De Liszt Ferenc életműve sokkal gazdagabb annál, hogysem néhány szélsőséges adoma összefoglalja a karrierjét. Az Esterházy-család szolgálatába tartozó hivatalnok fiaként született, a zongora Paganinije lett, örökre megváltoztatva amit a hangszerről gondolunk, majd zeneigazgató, Wagner apósa, a budapesti Zeneakadémia alapítója és névadója, katolikus pap, és rendkívül termékeny zeneszerző – 1400 mű alkotója.


984 Búbánat 2020-03-05 20:36:47

"Génie oblige" – Liszt-maratonra készülnek a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitónapján

Papageno.hu - 2020. február 20.

„A lángész kötelez!” – ez volt a jelszava minden idők egyik legkiválóbb zongoraművész-zeneszerzőjének, aki hitvallásának élve, és zsenialitását igazolva – ismereteink szerint – körülbelül 1400 művet komponált élete során. Ám épp e rendkívül termékeny életmű lehet az oka annak is, hogy Liszt Ferenc egyes alkotásait viszonylagos ismeretlenség övezi, míg legnépszerűbb kompozíciói a világ minden nagy koncerttermében számottevő gyakorisággal hangzanak el.

Liszt e bámulatos munkásságát hivatott a lehető legváltozatosabban közönség elé tárni a budapesti Liszt-maraton, amely az idén 40 éves Budapesti Tavaszi Fesztivál felütése lesz a Magyar Nemzeti Múzeum termeiben. A szervezők a kerek évfordulóhoz kapcsolódva éppen 40 fiatal zongoristát kértek fel arra, hogy játékukkal megidézzék a romantikus 19. század egyik legjelentősebb művészének örökségét.

A Liszt-maraton két napja között a Bartók Rádió Notturno című programja éjféltől reggel 6-ig Liszt zongoradarabokat és kórusműveket sugároz majd.

Liszt Ferenc alakja és életműve minden évben meghatározó szerepet tölt be a fesztiválon. Az idei jubileumi eseménysorozat kétnapos Liszt-maratonnal, számos kiváló művész közreműködésével ünnepli a zeneszerző zsenialitását a Magyar Nemzeti Múzeumban, a Staatskapelle Weimar pedig Liszt 2018-ban bemutatott, Sardanapalo című operatöredékével érkezik.


983 Búbánat 2020-01-09 21:26:45

 

Kiadó:

Éneklő Ifjúság Szerkesztőség és Kiadóhivatal

Kiadás helye:

Budapest

Kiadás éve:

 

Kötés típusa:

Tűzött kötés

Oldalszám:

12 oldal

Sorozatcím:

Éneklő Ifjúság

Kötetszám:

 

Nyelv:

Magyar 

Méret:

23 cm x 16 cm

Az Éneklő Ifjúság I. évfolyamának összesített tartalomjegyzék-mellékletével. Egy fekete-fehér képpel és kottarészletekkel illusztrálva. Nyomtatta az "Élet" Irodalmi és Nyomda Rt., Budapest.

ELŐSZÓ

Már életében három nemzet követelte magának. Halála után sem szűnt meg a versengés s hol német, hol francia részről hangzik el a vád: Liszt Ferenc nem volt magyar. Nem használta nyelvünket, gondolatait németül és franciául közölte a világgal s fiatalságától kezdve élete végéig majdnem szakadatlanul külföldön tartózkodott.
Liszt élete, munkássága, harca a magyar zenekultúráért és a modern magyar műzene megteremtéséért önmagában elegendő érv e felületes vádemelés ellen. Kézzelfoghatóbb bizonyíték is van azonban kezünkben, mégpedig Liszt levelezése, amelyben vezérmotívumszerűen vallja meg újból és újból félreérthetetlen magyarságát. Leglényegesebb ebből a szempontból az a levél, mely 1839 szeptember 2-án jelent meg a Gazette Musicale-ban s amelynek érdemes néhány részletét megjegyeznünk. 

TARTALOM

Liszt Ferenc, a csodagyermek
Beszélgetés Liszt Ferencről
Liszt művei
Liszt Ferenc emberi nagysága
Liszt és Paganini
A Királydal története
Liszt magyarsága
Vallomás a zongoráról
Humoros apróságok Liszt Ferencről


982 Búbánat 2019-12-18 11:02:41

 

Zeneakadémia Nagyterem

2019. december 18. 19.30-22.00

RAJK JUDIT, PÉTERY DÓRA ÉS SELELJO ERZSÉBET KAMARAESTJE 

Mysteria Religiosa

Liszt: Sancta Caecilia
Liszt: Rosario (Eberhard Kraus átirata) – 1. Mysteria Gaudiosa, 2. Mysteria Dolorosa, 3. Msyteria Gloriosa
Saint-Saёns: Esz-dúr prelúdium és fúga, op. 99/3
Liszt: Le Crucifix I-II-III.
Liszt: Krisztus oratórium, 3. rész: Szenvedés és feltámadás – O filii et filiae
Saint-Saёns: Offertoire pour orgue et cor chromatique
Saint-Saёns: Gloria Patri
Saint-Saёns: Ave Verum

SZÜNET

Arvo Pärt: Annum per annum
Arvo Pärt: Es sang vor langen Jahren („Motet für de la Motte”)
Arvo Pärt: My Heart’s in the Highlands
Naji Hakim: Suite Rhapsodique (keleti alternatim énekkel)
Balogh Máté: İçtim rüzgarı/Ittam a szélben - részletek

Rajk Judit (alt), Pétery Dóra (orgona), Seleljo Erzsébet (szaxofon)
Közreműködik: Varga Oszkár (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), a Schola Academica és a Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének nőikara (művészeti vezető: Merczel György)

Liszt Ferenc orgonamuzsikája a zeneszerző zongoradarabjainak zömével szemben nem a reprezentatív, virtuóz játékmód jegyében fogant; e darabokban sokkal inkább a mester életvitelét tizenéves korától fogva meghatározó elmélyült vallásosság, közelebbről a katolicizmussal való bensőséges viszony tükröződik. Hasonlóképpen áll a dolog a középső és kései alkotókorszakot meghatározó egyházzenei kompozíciók sorával, melyekben csak ritkán jut szóhoz az ünnepélyesség – sokkal gyakrabban az áhítat és a belső megrendültség. Ez az, ami közös platformra helyezi Liszt zenéjét az egyik legnagyobb élő kortárs, Arvo Pärt meditatív kompozícióival. Az észt zeneszerző művei az utóbbi időben egyre nagyobb figyelmet keltenek hazánkban is: itt az alkalom, hogy újabb szempontból vizsgálhassuk életművének két darabját. Az est műsorát Saint-Saëns művei a romantikus, Hakim és Balogh Máté kompozíciói a 20-21. századi oldalon egészítik ki. A koncert szólistái a liturgikus, vallásos művek avatott előadói. Rajk Judit énekművész és Pétery Dóra orgonaművész gyakori kamarapartnerek, együtt tanítanak a Zeneakadémia Egyházzene Tanszékén is, közös zenei nyelvüket jól jellemzik a koncerten elhangzó művek. Szaxofonosként Seleljo Erzsébet csatlakozik hozzájuk, a londoni Royal College of Music és a bécsi Konservatorium Privatuniversität Wien egykori növendéke, a Zeneakadémia volt doktorandusz hallgatója, jelenleg tanára.

A koncertet KÓDA követi – az előadás után kezdődő kötetlen, félórás beszélgetés a hangversenyen közreműködő előadókkal.

RENDEZŐ: Zeneakadémia Koncertközpont

 


981 Búbánat 2019-12-18 10:56:44
Azok az én barátaim, akik az Ideált keresik meg; e téren, drága barátom, „felismerjük" és mindig fel fogjuk ismerni egymást.

Liszt Mihalovich Ödönnek


980 Búbánat 2019-12-11 13:41:08

Ma esti koncert

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem


Arkagyij Volodosz (zongora)

LISZT: 123. Petrarca-szonett
LISZT: Gyászgondola, No. 2
LISZT: A-dúr legenda - Assisi Szent Ferenc prédikál a madaraknak
LISZT: h-moll ballada

SCHUMANN: Bunte Blätter, op. 99 - Marsch, Abendmusik
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
 


979 Búbánat 2019-12-08 14:09:08

Ma este:

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem


Fülei Balázs (zongora)

"Karácsony Liszt Ferenccel"

LISZT: Zarándokévek, Harmadik év – 7. Sursum corda
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 2. Ave Maria
LISZT: Album d’un voyageur – 6. Psaume (de l’église à Genève)
LISZT: Ave Maria (für die große Klavierschule nach Lebert und Stark)
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 5. Pater Noster
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude
LISZT: Karácsonyfa


978 Búbánat 2019-12-03 10:59:57

2019. december 16. 17.00-18.30

RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM

A SZOMORÚSÁG ÉS VIGASZ ÉNEKEI — LISZT FERENC KÉSEI ZONGORAMŰVEI 

Lemezbemutató és koncert

:

JEGYÁR: A belépés ingyenes, a terem befogadóképességének határáig

A lemezt bemutatja: Domokos Zsuzsanna, zenetudós, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont Igazgatója, valamint Hunka Róbert Zoltán, a lemez producere (Hunnia Records and Film Production)
 

Közreműködik: Borbély László (zongora)

Borbély László zongoraművésszel interjú olvasható a Fidelio magazin decemberi számában A kockázat érdekli címmel. Ebben a kései Liszt-darabokat említi:

„Érzelmi töltetükben egészen máshol helyezkednek el, mint amit az ember a romantikus zenétől vagy Liszttől magától megszokott, illetve elvár. Ahogy azt a kísérőfüzetben is említem, Liszt ezekben a művekben kizárólag a lényegre figyel. De mi ez a lényeg? Sokszor csak alig pár hangból és akkordból építkező darabokról van szó (Madame P-N körhintája), legutolsó műveiben, mint a Balcsillagzat, a Szürke felhők pedig pár érdes akkord, furcsa, már-már sértő hangköz jelenléte generál a hallgatóban először ellenkezést, aztán tökéletes megnyugvást.

Liszt- ahogy ezt növendéke és pártfogoltja, Lina Schmalhausen naplójából tudjuk – egyedül maradt utolsó éveiben, barátai és növendékei is kihátráltak mellőle, sőt, még saját lányával is csúnyán elmélyült a konfliktusa. Ezek a darabok pedig, mondhatni, egyfajta „szaltót” jelentenek a zenetörténetben, s bár használják, mégis messze száműzik (vagy még inkább átértelmezik) a hagyományokat. Még sokszor a kortárs szerzők sem jutottak olyan messzire, mint Liszt.”

[…]


977 Búbánat 2019-12-02 19:22:03

 

Árverés

Liszt Ferenc (zeneszerző, 1811-1886) négy oldalas francia nyelvű autográf levele, Felicité de Lamennais abbéhoz

 

VÁROSFAL (OPERA) ANTIKVÁRIUM

31. könyvárverés

2019. 12. 11. SZERDA 17:00

KIKIÁLTÁSI ÁR:

300 000 HUF

 

394. sz. tétel

TÉTEL TELJES LEÍRÁSA

(Felicité Robert de Lamennais (1782-1854), francia teológus, egyházmegyés pap, a katolikus liberalizmus korai képviselője, Liszt bizalmas barátja, lelkiatyja).

Az 1845-ös keltezésű Marseille-ben írt bizalmas hangvételű levélben, két nemrég írt kórusművéről értekezik. Az egyik a Le Forgeron (R 548, LW M21), melynek szövegét Lamennais írta, amelyről megemlíti, hogy szeretné három kórussal előadni a művét, és személyesen részt venni a próbákon is. Megírja még, hogy hamarosan Bonnba utazik, egy Beethoven emlékmű avatására (melynek költségeit maga Liszt fedezte), ahol előadja az alkalomra írt Első Beethoven-kantátát (R 537, LW L1).

Többszörösen hajtogatott levél, boríték nélkül. A hajtások mentén kisebb törésekkel.

aukció helyszíne:

Eiffel Bazár – Klub, 1137 Budapest, Katona József u. 13.

kiállítás helyszíne:

Eiffel Bazár – Klub, 1137 Budapest, Katona József u. 13.

kiállítás ideje:

2019. december 04 – december 10-ig hétköznap 10 - 18 óráig, szombaton 10 – 14 óráig


976 Búbánat 2019-11-12 14:21:06

Lemezbemutató koncert

2019. november 12., (19:30)

Kölcsey Központ

4026 Debrecen, Hunyadi utca 1-3.

Műsor:

Liszt–Busoni: Spanyol rapszódia

Liszt: Magyar fantázia, De Profundis, Haláltánc

Közreműködik:

Goran Filipec (Párizs) – zongora

Kodály Filharmonikusok Debrecen

Vezényel: Kollár Imre


975 Búbánat 2019-11-07 11:08:00 [Válasz erre: 914 Búbánat 2018-08-23 08:54:56]

Kapcs. 914., 912. , 905. sorszámok

Budapesti Tavaszi Fesztivál - 2020

LISZT: SARDANAPALO

A Staatskapelle Weimar előadása

Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2020. április 16., 19.30

Egy zeneszerző halála után 130 évvel már ritkán kerülnek elő olyan alkotások, melyek lényegesen módosítják az életmű értékelését. Liszt Ferenc ebből a szempontból is kivételes komponista volt: Byron tragédiája nyomán írt operájának fennmaradt első felvonását 2018 nyarán mutatták be Weimarban.
A kompozíció kéziratát a weimari Goethe- és Schiller-archívumban őrizték, a Cambridge-i Egyetemen tanító zenetörténész, David Trippett szerint a Sardanapalo zenéje lélegzetelállító. Egyaránt tükrözi Bellini, Meyerbeer és Wagner hatását, az olaszos líraiság Liszt félreismerhetetlenül eredeti harmóniavilágával párosul. Tippett a kézirat alapján rekonstruálta a darabot, illetve elvégezte a hangszerelési munkát is, a mű ebben a változatban kerül a budapesti közönség elé.
A weimari ősbemutatón vezénylő Kirilo Karabic szerint a zene nagyszerű és elbűvölő, a darab új fejezetet nyit a 19. századi zenetörténetben.


974 Búbánat 2019-11-05 19:09:20

Ma este a Bartók Rádió műsorán Liszt-műveket hallhatunk:

19:35 -21.08  Liszt Ferenc: Don Sanche, avagy A szerelem kastélya – egyfelvonásos opera

Szövegét Marie-Emmanuel-Guillaume-Marguerite Théaulon de Lambert és de Rancé írta.

Vezényel: Pál Tamás

Km.: Magyar Rádió Énekkara (karig.: Sapszon Ferenc),

Magyar Állami Operaház Zenekara

Szereposztás:

Don Sanche lovag - Gérard Garino (tenor),

Elzire hercegnő - Hamari Júlia (mezzoszoprán),

Alidor, varázsló - Gáti István (bariton),

Apród - Farkas Katalin (szoprán),

Zélis, Elzire kísérője - Komlósi Ildikó (mezzoszoprán),

Egy hölgy - Zádori Mária (szoprán),

Egy lovag - Kállay Gábor (tenor). 

/Hungaroton, 1997 - CD/

 

21:08 - Liszt Ferenc opera-parafrázisaiból

1. Giacomo Meyerbeer: Ördög Róbert - Pokol-keringő (Jandó Jenő)

2. Giuseppe Verdi: Rigoletto (Balog József)

3. Mihail Glinka: Ruszlán és Ludmilla - Cserkesz induló (Székely István)

4. Daniel Auber: A portici néma - Bravúr-tarantella (Cziffra György)

5. Giuseppe Verdi:

a) Aida (Farkas Gábor),

b) Don Carlos (Francois-René Duchable) 


973 Búbánat 2019-11-05 19:04:33

 Liszt Ferenc:  Gyászóda - aminek a saját temetésén (is) kellett volna elhangzania...

"Liszt az eredetileg zenekarra készült kompozíciót Dániel fia emlékére írta, aki 1860-ban huszonkét évesen hunyt el. A darabot Felicite Lamennais Les Morts című költeménye ihlette, amelyben ... minden versszak végén megismétlődik a következő szentírási részlet: „Boldogok a halottak, kik az Úrban haltak meg”. 1866-ban Liszt a zenekari anyagot férfikari szólamokkal is kiegészítette, ennek szomorú aktualitást adott édesanyjának 1866 februárjában bekövetkezett halála. A kompozíciót Liszt életében nyomtatásban nem adták ki és nem is mutatták be. Egy a kottán található megjegyzés alapján e műnek kellett volna Liszt temetésén felhangzania, a kérés azonban nem teljesült. A darab először orgonaátiratban jelent meg A. W. Gottschalgnak, Liszt tanítványának köszönhetően 1890-ben."

https://reformatus.hu/mutat/az-ige-es-a-gyaszoda-vigasztalasa/

 


972 Búbánat 2019-10-26 10:39:29

Mai ajánlat:

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Staszny Zsófia (szoprán), Szabó Ferenc János (zongora)


FRANZ: Schilflieder

LISZT: 1. Mefisztó-keringő

MOSONYI: Schilflieder

LISZT: 3. Mefisztó-keringő

KORBAY: Schilflieder

 

16:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Menyhárt Eszter (fuvola), Balogh Bottyán (kürt), Amano Seri (zongora)

"Hangulatkoncert"

BRAHMS: H-dúr trió, op. 8 - I., II. tétel

SCHUMANN: Három románc, op. 94 - I., II. tétel

LISZT: Szerelmi álmok (Liebesträume), No. 3

NEULING: Bagatell

DOPPLER: Souvenir du Rigi, op. 38


971 Búbánat 2019-10-23 13:03:53

Liszt Fesztivál

2019. Október 23. ,19:00 óra

Gödöllő Királyi Kastély - Díszterem 

/2100 Gödöllő, Grassalkovich Kastély Park 1./

Kolonits Klára Liszt dalestje

Közreműködik: Zsoldos Bálint - zongora


970 Búbánat 2019-10-22 11:03:00

Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!

RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)

18:00  Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

"Emlékkoncert Liszt Ferenc 208. születésnapján"

Mocsári Károly (zongora)

LISZT: 16. magyar rapszódia
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles
LISZT: h-moll szonáta

A koncert előtt fél órával, 17.30-kor emléktábla koszorúzás a Régi Zeneakadémia Andrássy úti falánál


969 Búbánat 2019-10-22 11:01:39

„Liszt Fesztivál”

Liszt Ferenc 208. születésnapján

15:00  Gödöllői Királyi Kastély – a Grassalkovich Kastély Díszterme

Ránki Fülöp (zongora)

LISZT: 3 darab a Szent Erzsébet legendájából zongorára
A keresztes lovagok indulója, Interludium
LISZT: A Sixtus- kápolnában
Lento, Aleegri Miserere című műve nyomán
Andante con pietá Mozart Ave Verum Corpus című műve nyomán
LISZT: Két Legenda

17:00 Gödöllői Királyi Kastély, Lovarda

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)

LISZT: Tasso, Lamento e Trionfo, Szimfonikus költemény - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Dante Szimfónia - A szerző általi kétzongorás változat

19:00  Gödöllői Királyi Kastély, Kápolna

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)

LISZT: Amit a hegyen hallani - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Via Crucis - A szerző általi négykezes változat


968 Búbánat 2019-10-22 10:59:54

Ma este 19:30:

Zeneakadémia, Nagyterem

Rohmann Ditta (cselló)

A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Vajda Gergely

Műsoron:

LISZT: A bölcsőtől a sírig – szimfonikus költemény

LIGETI: Csellóverseny

BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98


967 Búbánat 2019-10-21 11:39:23 [Válasz erre: 966 Búbánat 2019-10-21 11:33:34]

Ma este Bogányi Gergely jótékonysági zongorakoncertje az Erkel Színházban. A Kossuth- és Liszt-díjas művész múlt héten a Klasszik reggeli műsor vendége volt, az interjúban pedig többek között a mai Liszt209 programról is beszélt. Az interjú visszahallgatható az alábbi linken:  https://hearthis.at/…/klasszik-reggeli-191016-boganyi-gerg…/


966 Búbánat 2019-10-21 11:33:34

Zongoraáriák – Liszt209

/Az Opera honlapjáról/

Szinetár Miklóssal és Bogányi Gergellyel

A jótékonyság és a köz hasznára való figyelem Liszt Ferenc életének meghatározó eleme volt, ezért zongorahangversenyünk évről évre az Őrzők Alapítvánnyal közös rendezvény. Az Őrzők a Tűzoltó utcai Gyermekklinika hivatalos alapítványa. A hangversenyre, amely minden évadban az egyetlen operai zongoraest, ezúttal Bogányi Gergelyt kértük fel, aki immár harmadik alkalommal vállal nálunk Liszt-estet. A művész természetesen Liszt-művekkel lép színpadra, köztük opera-parafrázissal is – ráadásul saját fejlesztésű hangszerének, az ún. „csodazongorának” hosszított modelljén játszik majd, amelyet az Opera három éve kapott használatba. Címzetes főigazgatónk, Szinetár Miklós pedig Lisztről készült 1982-es televíziós filmsorozatának részleteit vetíti le, s ad hozzájuk rövid magyarázatot az esten.


MŰSOR

Liszt: Szerelmi álmok No. 3
Wagner-Liszt: Izolda szerelmi halála
Liszt: Csárdás Macabre
Liszt: A Villa d’Este szökőkútjai
/szünet/
Liszt: Rákóczi induló
Liszt: Csárdás Obstiné
Schubert-Liszt: Winterreise – részletek
Liszt: I. Mefisztó-keringő
 

Közreműködik: Bogányi Gergely (zongora)
Házigazda: Szinetár Miklós
Videók: Bori Tamás
Rendező: Aczél András

Az est fővédnöke: Herczegh Anita, a köztársasági elnök felesége

Partnerünk az Őrzők Alapítvány.


Részletek

Helyszín: Erkel Színház – Nagyszínpad

Dátum: 2019. október 21.

Kezdés ideje: 19:30

Befejezés ideje: 22:00


965 Búbánat 2019-10-21 11:27:32 [Válasz erre: 964 Búbánat 2019-10-19 10:13:11]

Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!

2019. október 18-án, 19-én és 21-én összesen öt koncerttel emlékeznek Liszt Ferenc születésének 208. évfordulójára.

RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)

Ma esti program:

2019.10.21 18:00 Kamaraterem

Liszt születésnap: Farkas Gábor (zongora) koncertje

Chopin: Négy impromptu - op.29, op.36, op.51, op.66

Chopin: g-moll ballada, op.23

Chopin-Liszt: Meine Freuden, (Hat lengyel dal, No.5) S.480

Liszt: Sposalizio (Années de pèlerinage II., No.1)

Liszt: Il penseroso (Années de pèlerinage II., No.2)

Liszt: Villa d’Este szökőkútjai (Années de pèlerinage III., No.4)

Liszt: Genfi harangok (Années de pèlerinage I., No.9)

Liszt: Dante-szonáta (Années de pèlerinage II., No.7)


964 Búbánat 2019-10-19 10:13:11 [Válasz erre: 962 Búbánat 2019-10-18 11:30:01]

 Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!

2019. október 18-án, 19-én és 21-én összesen öt koncerttel emlékeznek Liszt Ferenc születésének 208. évfordulójára.

RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)

Matinékoncert
2019.10.19 11:00 Kamaraterem

Liszt születésnap - Fülei Balázs (zongora) koncertje

Liszt: Sposalizio S.161 (Années de pèlerinage, deuxième année, Italie)

Liszt: Két legenda: Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál, Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár S.175

Liszt: Két koncertetűd: Erdőzsongás, Manók tánca S.145

Schubert–Liszt: Ständchen (Szerenád) S.558

Liszt: A Lorelei S.531

Liszt: Velence és Nápoly : Gondoliera, Canzone, Tarantella S.162

 

Délutáni koncert
2019.10.19 16:00 Kamaraterem

Liszt születésnap - délutáni koncert. A Klavierduo Soós-Haag négykezes zongora koncertje.

Liszt: Karácsonyfa (négy kézre) S.186

1. « Psallite » - Régi karácsonyi ének

2. Ó, karácsony éjszakája! Karácsonyi ének egy régi dallam nyomán

3. Pásztorok a bölcsőnél (In dulci jubilo)

4. Adeste Fideles – A Háromkirályok indulója

5. Scherzoso – A fa gyertyácskái kigyúlnak

6. Carillon – Harangjáték

7. Bölcsődal

8. Régi provence-i karácsonyi ének

9. Esti harangszó

10. Valamikor réges-régen

11. Magyaros

12. Lengyeles (Mazurka)

Liszt: h-moll szonáta (Camille Saint-Saëns kétzongorás átirata)

 

Esti koncert
2019.10.19 19:00 Kamaraterem

Liszt születésnap: Lajkó István (zongora) koncertje

Schubert: c-moll szonáta D.958

Gounod-Liszt: Les adieux S.409

Liszt: Il penseroso (Années de pèlerinage II) S.161

Liszt: Tarentelle de Dargomijski S.483

Liszt: Velence és Nápoly S.162: Gondoliera, Canzone, Tarantella


963 Búbánat 2019-10-19 10:08:51 [Válasz erre: 961 Búbánat 2019-10-18 11:24:38]

Liszt Fesztivál:

Kaneko Miyuji (zongora) koncertje

Km. a Gödöllői Szimfonikus zenekar

Ma 19 órakor

Gödöllői Királyi Kastély – Díszterem

2100 Gödöllő, Grassalkovich Kastély

Műsor:

LISZT: A-dúr és Esz-dúr zongoraverseny

LISZT: Haláltánc

AKUTAGAWA: Trinità Sinfonica


962 Búbánat 2019-10-18 11:30:01

 Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!

2019. október 18-án, 19-én és 21-én összesen öt koncerttel emlékeznek Liszt Ferenc születésének 208. évfordulójára.

 A koncerteken természetesen főleg Liszt-művek hangzanak majd el, de felcsendülnek a Liszthez is közel álló Schubert és Chopin kompozíciói is.

A születésnapi koncerteken fellépnek többek közt Szokolay Balázs, Fülei Balázs, Lajkó István és Farkas Gábor zongoraművészek, Halmai Katalin énekművész, Dorota Anderszewska hegedűművész, Bálint János fuvolaművész és a Klavierduo Soós-Haag.

A hangverseny különleges műsordarabja Liszt h-moll szonátájának kétzongorás átirata, amelyet a zeneszerző barátja, Saint-Saëns készített el, a Klavierduo Soós-Haag előadásában hangzik majd el.

2019. október 18. 19.00 - 21.00

RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)

Előadók: SZOKOLAY BALÁZS, HALMAI KATALIN, DOROTA ANDERSZEWSKA ÉS BÁLINT JÁNOS 

Liszt Születésnap - Bevezető Koncert

Liszt: Három dal Schiller Tell Vilmosából (Halmai Katalin - ének; Szokolay Balázs - zongora)

Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio (Szokolay Balázs - zongora)

Liszt: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide (Halmai Katalin - ének; Dorota Anderszewska - hegedű; Szokolay Balázs - zongora)

Liszt: Epithalam (hegedű-zongora változat)
Liszt: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
Liszt: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat) - Dorota Anderszewska - hegedű; Szokolay Balázs - zongora)

Liszt: S’il est un charmant gazon
Liszt: Comment disaient-ils (Halmai Katalin - ének; Szokolay Balázs - zongora)

Liszt–Bálint János: 2.  magyar rapszódia (Bálint János - fuvola; Szokolay Balázs - zongora)
 

Jegyár: 2 000 Ft


961 Búbánat 2019-10-18 11:24:38 [Válasz erre: 960 Búbánat 2019-10-16 14:50:41]

Liszt Fesztivál:

Csuprik Etelka zongoraművésznő koncertje

Ma 19 órakor

Gödöllői Királyi Kastély – Díszterem

2100 Gödöllő, Grassalkovich Kastély

Műsor:

Liszt Ferenc:           Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
                                 Sposalizio
                                 Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
                                 Szonáta h-moll  S. 178.

Frédéric Chopin:     Grande Valse Brillante Op. 18.
                                 Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
                                 Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll

Robert Schumann: Carnaval, Op. 9.


960 Búbánat 2019-10-16 14:50:41

XVIII. LISZT FESZTIVÁL – GÖDÖLLŐI KIRÁLYI KASTÉLY

2019. október 18-23.


959 Búbánat 2019-09-06 16:56:04

"Sursum Corda 2019"

Borbély László zongoraművész hangversenye

Időpont: 2019-09-06 19:00

Helyszín: Cziffra György Nagytétényi Kulturális Központ

Műsor:

Bach-Liszt: a-moll prelúdium és fúga BWV 543

Liszt: Fünf Klavierstücke No. 5 „Sospiri!”

Liszt: Impromptu

Chopin-Liszt: Meine Freuden

Liszt: A Villa d’Este szökőkútjai

Liszt: h-moll ballada

- szünet -

Liszt: Resignazione

Liszt: 1. Mefisztó-keringő

Liszt: Sursum corda!

Liszt: BACH fantázia és fúga

A hangversenyekre a belépés díjtalan.

 

A hangversenyek rendezője:

Stúdió Liszt Kft.

1221 Budapest, Vincellér út 12.

 


958 Búbánat 2019-08-21 10:58:04

 

 Classica TV

Liszt Ferenc zongoraverseny 2017 - II. Elődöntő

 ma, 21:00 - 21:23

Die drei Zigeuner (S383), Die Zelle in Nonnenwerth (S382bis) és a La lugubre gondola (S134bis) a 11. nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraverseny elődöntőjében, amelyet 2017-ben rendeztek az Utrechti TivoliVredeburgban. 

A verseny aktívan bemutatja és támogatja a világ minden tájáról származó tehetséges zongoristákat. Ennek eredményeként rendezvényeként bizonyította magát, amely professzionális ajtókat nyit sok fiatal zenész számára. A Liszt Ferenc Nemzetközi Verseny első alkalommal 1986-ban került megrendezésre Hollandiában, és azóta a világ egyik legfontosabb zongoraversenyévé vált.

 

ma, 21:23 - 21:45

Ran Feng (1991, Kína) a La notte (S377a) és a 12. magyar rapszódia (S379a)  című műveket mutatja be.

 

 Ma, 21:45 - 22:07

Minsoo Hong (1993, Dél-Korea) a La notte (S377a) és a 12. magyar rapszódia (S379a)  című műveket mutatja be.

 

Ma, 22:07 - 22:31

Michelle Candotti (1996, Olaszország) a Die drei Zigeuner (S383),  a Die Zelle in Nonnenwerth (S382bis) és a  La lugubre gondola (S134bis) című műveket mutatja be.


957 Búbánat 2019-08-20 18:41:36

Bartók Rádió, ma 21:10 – 22.00

 Cziffra György Liszt Ferenc-műveket zongorázik

1. Szentivánéji álom – parafrázis Félix Mendelssohn-Bartholdy kísérőzenéje nyomán,

2. VI. magyar rapszódia,

3. Rigoletto – parafrázis Giuseppe Verdi operája nyomán,

4. Lidércfény – transzcendens etűd


5. Esz-dúr zongoraverseny (km.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vez.: Lehel György)


956 Búbánat 2019-07-29 10:56:22

Ma este

19:00 : Keszthely
Festetics Kastély

Kocsis Krisztián (zongora)


LISZT: 10. (E-dúr) magyar rapszódia, S. 244/10
LISZT: 5. (e-moll) magyar rapszódia, S. 244/5
BRAHMS: Variációk egy Paganini-témára, op. 35 – 2. kötet
LISZT: Haláltánc, S. 126
LISZT: 2. (Esz-dúr) Paganini-etűd, S. 141/2
LISZT: Rigoletto-parafrázis, S. 434
LISZT: h-moll szonáta, S. 178


955 Búbánat 2019-07-26 13:09:40

 

Ma este 20:00 : Keszthely
Festetics-kastély

Kolonits Klára - ének
Zsoldos Bálint - zongora


LISZT FERENC dalai

Műsor:

Liszt:

Im Rhein, im schönen Strome

Wie singt die Lerche schön

O, Lieb!

In Liebeslust

Kling leise, mein Lied!

Jugendglück

Der du von dem Himmel bist

Die Glückliche

Loreley

S’il est un charmant gazon

Oh! quand je dors

Mignon

3 Petrarca szonett – Pace non trovo; Benedetto sia il giorno; I vidi in terra angelici costumi

A koncert ingyenes!

A keszthelyi Festetics-kastély Tükörtermében 20 órakor kezdődik Kolonits Klára Liszt-dalokból összeállított koncertje, amellyel a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is nagy sikert aratott, a különleges érzékenységgel összeállított esten is Zsoldos Bálint zongoraművész kísérte. Előadásukban a 19. század dalai romantikus hitvallásként, irodalom és zene teljes összeolvadásaként szólalnak meg.

Áradó romantika, slágerszerű dallamok – Kolonits Klára szerint ezek a Liszt-dalok legfőbb ismérvei. Ahogy a Liszt-kutató Alan Walker is megfogalmazta, Liszt dalai alkotják a „hiányzó láncszemet” Schumann és Hugo Wolf között, és mind technikai, mint értelmezési szempontból rendkívüli kihívások elé állítják az énekest és a zongoristát. Kolonits Klárát és Zsoldos Bálintot épp ezek a kihívások mozgatják: az énekesnő operaszínpadi előadásai mellett dalénekesként évek óta keresi, kutatja és adja elő a műfaj történetének kevésbé ismert, ám annál izgalmasabb darabjait, és az USA-ban töltött évei óta Zsoldos Bálint is egyre élénkebben érdeklődik az énekelt zene iránt. A két művész a közelmúltban Rachmaninov dalaiból állított össze koncertműsort.

/Forrás: papageno.hu/

http://klarakolonits.com/hu/liszt-dalok/

 


954 Búbánat 2019-06-28 15:59:10

Sass Sylvia és Fülei Balázs különleges Liszt-estje a Károlyi Kastélyban Fehérvárcsurgón

Június 28-án, pénteken, 20 órakor Sass Sylvia (szoprán) és Fülei Balázs (zongora) különleges estje kerül megrendezésre a fehérvárcsurgói Károlyi Kastélyban .

"A legendák földjén"

LISZT: Es war ein König in Thule
LISZT: Vergiftet sind meine Lieder
LISZT: Ne brani menya moi drug
LISZT: Die drei Zigeuner
LISZT: Vätergruft
LISZT: Freudvoll und Leidvoll
LISZT: Der Alpenjäger
LISZT: Es muss ein Wunderbares sei


953 Búbánat 2019-06-04 10:35:57 [Válasz erre: 940 Búbánat 2019-02-16 12:56:08]

Kapcs. 940. sorszám

Ma délután, a Bartók Rádió műsora, 13:07 – 13.58:

MVM Koncertek – A Zongora

Király Csaba estje Liszt Ferenc műveiből – II. rész


1. III. magyar rapszódia

2. Két transzcendens etűd

a) Asz-dúr (Emlékezés) No. 9.,

b) f-moll No. 10.,

3. Desz-dúr consolation No. 3.,

4. Fantázia Vincenzo Bellini: Norma c. operájának témáira,

ráadás:

Király Csaba: Improvizáció


(Festetics Palota, 2019. február 16.)


952 Búbánat 2019-05-29 11:57:49 [Válasz erre: 948 Búbánat 2019-05-06 12:52:47]

Kapcs. 948. és 947. sorszámok

Bartók Rádió sugározza ma délután

14:13 -15.00  Kolonits Klára (szoprán) és Zsoldos Bálint (zongora) hangversenye

Liszt Ferenc művei


1. S'il est un charmant gazon (Ha van bájos pázsit, Victor Hugo verse),

2. Oh, quand je dors (Ha álmom mély, Victor Hugo verse), 

3. Lasst mich ruhen (Hadd pihenjek, Hoffmann von Fallersleben verse),

4. Comment, disaient ils (Töprengés, Victor Hugo verse),

5. La tombe e la rose (A sírhant és a rózsa, Victor Hugo verse),

6. Go not, happy day! (Boldog nap maradj, Alfred Tennyson verse),

7. Mignon (Johann Wolfgang von Goethe verse),

8. Genfi harangok (Les cloches de Genéve) Zarándokévek, I. év - Svájc (Zsoldos),

9. A gondolkodó (Il penseroso) Zarándokévek, II. év – Olaszország (Zsoldos),

Ráadás: 123. Petrarca-szonett - I vidi in terra angelici costumi (Láttam földreszállt angyalt)

 


951 Búbánat 2019-05-25 10:38:15

Ma délelőtt

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Liszt Múzeum

Xuesha Hu (zongora)

LISZT: 11. magyar rapszódia, S. 244/11
LISZT: Spanyol rapszódia, S. 254
LISZT: Obermann völgye, Zarándokévek I., Svájc, S. 160
LISZT: Dante szonáta, Zarándokévek II., Itália, S. 161


950 Búbánat 2019-05-23 15:24:36

"Nem pusztán zenész" - Tanulmányok Liszt Ferencről

Hamburger Klára

Rózsavölygi És Társa, 2019

Oldalszám:

356

Kötés:

Keménykötés

Kiadás éve:

2019

Formátum:

Könyv

Kiadó:

RÓZSAVÖLGYI ÉS TÁRSA

Leírás

A fordítóként és szerkesztőként is komoly életművet maga mögött tudó Szabolcsi-díjas zenetörténész, Hamburger Klára a 20. század második felében felvirágzó Liszt-kutatás egyik legjelentősebb, nemzetközileg ismert alakja. Lisztről szóló első írásai az 1960-as években jelentek meg, tanulmányait magyar, angol, német, francia, olasz és orosz folyóiratokban, könyvekben publikálta. Liszt életét és művét összefoglaló könyvének felújított, bővített kiadása Franz Liszt: Leben und Werk címen 2010-ben jelent meg a Böhlau Verlagnál, Liszt Ferenc zenéje című munkája pedig a Balassi kiadó gondozásában. 
 

A most megjelenő tanulmánykötet egy hosszú és gazdag kutatói életút megkoronázása: ismertebb és kevésbé ismert - ma azonban csak nehezen hozzáférhető - írásait gyűjti egybe. A tanulmányok között egyaránt helyet kapnak átfogó témákat tárgyaló írások - Wagner és Liszt barátsága, Liszt cigányzene-fogalma, az utókor képe Lisztről -, a zeneszerző ismert kortársaihoz fűződő viszonyát áttekintő szövegek, s persze zenei kérdéseket tárgyaló, elemző jellegű cikkek. A magyar olvasó számára különösen izgalmasak és fontosak lehetnek azok a tanulmányok, amelyek Liszt magyar kapcsolatait tárgyalják, rávilágítanak arra a közegre, amely a 19. századi Magyarországon körülvette a "hírhedett zenészt", és amelyek megerősítik, hogy Liszt számára rendkívül fontos volt magyarsága és szülőhazájához fűződő viszonya.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.