Bartók Rádió ma esti műsora
19:35 – 20.25 Dalszínház utcai dalestek
- Kolonits Klára (szoprán) dalest
Km.: Dinyés Dániel (zongora)
1. Franz Schubert: a) Margit a rokkánál - Johann Wolfgang von Goethe verse, b) Te vagy a csend - Friedrich Rückert verse, c) Vadrózsa - Johann Wolfgang von Goethe verse,
2. Robert Schumann: a) Hallom a kedves hangját - Heinrich Heine verse, b) Ajánlás - Friedrich Rückert verse, c) Holdas éj - Joseph von Eichendorff verse, d) A lótuszvirág - Heinrich Heine verse,
3. Clara Schumann: a) Szereted a szépséget - Friedrich Rückert verse, b) Sötét álmok -Heinrich Heine verse,
4. Johannes Brahms: Szívem vágya oly szép - Felix Schumann verse op.63/5,
5. Edvard Grieg: a) Csónakban - Vilhelm Krag verse op. 60/3, b) Álom - Friedrich Bodenstedt versre op. 48/6,
6. Liszt Ferenc:
a) Csengj, halkan dalom - Johann Nordmann verse,
b) Mily szép, mily földöntúli szép - Oskar von Redwitz verse,
c) A víg pacsirtaszó - August Heinrich Hoffmann von Fallersleben verse,
d) A Rajnánál - Heinrich Heine verse,
e) Ha van bájos pázsit - Victor Hugo verse,
f) Ha álmom mély - Victor Hugo verse,
g) Boldog nap maradj - Alfred Tennyson verse
(Operaház - Székely Bertalan terem, 2016. június 4.)
(Ism. augusztus 21., 12.36)
Toronykilátókkal lett teljes a Budapest-belvárosi Nagyboldogasszonyfőplébánia-templom
Új Ember hetilap - "Mértékadó" Kulturális Magazin melléklet (2020. július 13 - 19.)
1-3. oldalon
„Pest és Buda egész történelmének tanúja. A romanika, a gótika, a reneszánsz, a török hódoltság, a barokk, az eklektika és immár a XXI. század építészeti-művészeti lenyomatát is hordozza az ókori római alapokon nyugvó, Nagyboldogasszony tiszteletére emelt épület. A belvárosi főplébánia-templom 2014 óta tartó megújulása feltárással és minden részletre kiterjedő kutatással indult, majd több szinten zajló renoválással és turisztikai funkcióbővüléssel folytatódott, s végül a toronykilátók megnyitásával zárult és vált teljessé.”
[…]
„az északi tornyot – ahonnan az orgonakarzat bejárata is nyílik – Liszt Ferencről nevezték el. A világhírű zeneszerző gyakorló hívőként és muzsikusként sűrűn látogatta a templomot, orgonált, és vezényelte is itt a műveit. Az ódon falak között többször elhangzott az Esztergomi mise, a Magyar koronázási mise, és gyakran megszólaltak Liszt kisebb egyházi darabjai, motettái. A belvárosi főplébánia-templomban került sor 1872-ben a Missa choralis ősbemutatójára, majd 1929-ben, Harmat Artúrnak köszönhetően a Via Crucis posztumusz premierjére. A névadó tiszteletére az északi Liszt-torony lépcsőfordulójában emlékhelyet alakítottak ki egy 1981-ben vésett márványtáblával, rövid zenetörténeti ismertetővel és a komponista egyik jól ismert szoborportréjának másolatával.
A projekt építész-tervezője, Tóth Péter a belvárosi templom előnyös földrajzi (és „világörökségi”) fekvésére utalva a tizenegy, illetve tizennyolc méter magasan kialakított, három-három ablakos kilátószintekről nyíló budai és pesti „félpanorámákat” méltatta. Építészettörténeti szempontból a déli toronyalj különlegességeire hívta fel a figyelmet. Az oda belépők ugyanis (a római kori erőd alapjai fölött járva) a szűk, mindössze húsz négyzetméternyi térben feltekintve egyszerre láthatják több száz év építészeti hozadékát: a XII. századi templom félkörívsorú és farkasfogas párkányfrízzel díszített, résablakos (egykori külső) toronyfalát, vele szemben a „barokk köpenyben” hagyott gótikus ablakot; a felfutó XVIII. századi falakat, valamint az újonnan kialakított csigalépcsőt és a XXI. századi üvegliftet. Új a két tornyot belülről összekötő, a fedélszék előtt haladó, tizenhét méter hosszú „híd” is, amelynek – a templom barokk boltozatát kímélő, csak a függőleges falakra nehezedő – masszív tartószerkezete a járószínt alá került.
Vantal István, a kivitelező cég, a Bau-VIP Generál Kft. ügyvezetője, aki nem mellékesen a belvárosi főplébánia-templom közösségének tagja, Tóth Péterhez hasonlóan szakmai megtiszteltetésnek tartja, hogy részt vehetett a felújításban. Kiemelt műemlékről lévén szó, egyedi megoldásokat kerestek. A történelmi falak helyreállítása, tisztítása, konzerválása, illetve az új lépcsők és a panorámalift kialakítása során többször kellett állványozniuk. Mindkét toronyba húsz és fél tonnányi acélszerkezetet építettek be, darabokból, elemekből összeállítva, hogy elkerüljék a falbontást, és megóvják az épületet az esetleges sérülésektől. A modernizálás jegyében megújult a világítás, a kamera- és a tűzjelző rendszer, valamint a harangok vezérlője. A kilátást nyújtó toronyablakok zsalugáterei elektromosan mozgathatók, szabályozhatók. Vantal István ugyancsak kitért a déli toronyalj kuriózumaira: szenzációnak tartja. Igaza van. Világszerte kevés az olyan tanúépület, megszakítás nélkül lakott „(egy)házhely”, amely közel kétezer esztendőre emlékezik."
Szöveg: Pallós Tamás
Az album címe: Liszt A tempo.
www.bernhardruchti.com/cd/
Ez egy mostanában indult nagyívű projekt egyik állomása, a részletek itt olvashatók róla:
www.bernhardruchti.com/a-tempo/
Összefoglalnám a lényeget. Itt ez az Ad nos, ad salutarem undam c. darab. Napjainkban kb. 13 perc alatt szokták lezavarni az orgonisták, azonban a korabeli tudósítások szerint Liszt Ferenc a merseburgi orgonaavatón, 1855-ben 45 perc (!) alatt adta elő, vagyis teljesen más tempóban és felfogásban. Ruchti ráharapott a témára és megpróbálta úgy eljátszani a művet, hogy azzal visszaidézze Liszt korának előadói gyakorlatát.
Ruchti úgy véli, hogy mára túlzó mértékben felgyorsult a hangszeres előadóművészet és ez teljesen rossz tempójú interpretációkhoz vezet. A tempó pedig kardinális kérdés egy előadás kapcsán, mert ez adja a mű pulzusát. Az, hogy Liszt anno ezt a darabot 45 perc alatt játszotta el nem valami polgárpukkasztó extravaganciára vall, hanem kora művészeinek az előadói gyakorlatát reprezentálja, amely a zongora és orgona játékon túl a szimfóniák előadására is kiterjed.
Érdekes és izgalmas teória. Szerintem sokan neki fognak menni. Sajnos nagy rajta a támadási felület. Mindenesetre elgondolkodtató. Engem meggyőzött. A darab nem egyszerű, sok energiát kell beleölni mire megadja magát. Korának zenei gondolkodásán jóval túlmutat. Szerint nem is értették.
Franz Liszt: Fantasy and Fugue on "Ad nos, ad salutarem undam"
Bernhard Ruchti, organ
Recorded at Merseburg Cathedral, Germany
DÁVIDHÁZY ANTIKVÁRIUM
1. online aukció - Kézirat és könyv
2020. 07. 07. KEDD 10:00 - 2020. 07. 23. CSÜTÖRTÖK 18:00
266. tétel
LISZT, FRANZ: DIE LEGENDE VON DER HEILIGEN ELISABETH.
ORATORIUM NACH WORTEN VON OTTO ROQUETTE COMPONIRT VON FRANZ LISZT.
PARTITUR –
LEIPZIG, [1869], C. F. KAHNT. PN 1230. 313, [1] P. 340 MM –
ELSŐ KIADÁS. SEARLE I4, RAABE 2, CHIAPPARI 477, R. CHARNIN MUELLER/M. ECKHARDT 748.
A MAGYAR ÉS A NEMZETKÖZI ZENETÖRTÉNET KIMAGASLÓ ALKOTÁSA
LISZT FERENC SZENT ERZSÉBET.
KIKIÁLTÁSI ÁR: |
3 200 000 HUF |
LEIPZIG, [1869], C. F. KAHNT. PN 1230. 313, [1] P. 340 MM – ELSŐ KIADÁS. SEARLE I4, RAABE 2, CHIAPPARI 477,
R. CHARNIN MUELLER/M. ECKHARDT 748. A MAGYAR ÉS A NEMZETKÖZI ZENETÖRTÉNET KIMAGASLÓ
ALKOTÁSA LISZT FERENC SZENT ERZSÉBET LEGENDÁJA CÍMŰ ORATÓRIUMA, MELYNEK ZONGORAKIVONATA 1867-BEN,
KARMESTERI PARTITÚRÁJA KÉT ÉVVEL KÉSŐBB JELENT MEG. LISZTNEK EZ VOLT AZ ELSŐ MŰVE AZ ORATÓRIUM MŰFAJÁBAN, MELLYEL EGYCSAPÁSRA A NEMZETKÖZI ÉS A MAGYAR ZENEÉLET KÖZÉPPONTJÁBA KERÜLT, EZÚTTAL PERSZE NEM MINT VIRTUÓZ ZONGORISTA, HANEM MINT EGY MONUMENTÁLIS EGYHÁZI ZENEMŰ SZERZŐJE. „A MŰVET LEGJOBB KÉPESSÉGEIM SZERINT, GONDOSAN KIMUNKÁLTAM, S TÖBB MINT EGY ÉVEN ÁT, MONDHATNI, VELE ÉLTEM.” – ÍRTA A KOMPOZÍCIÓS MUNKÁRÓL. KINYOMTATNI AZONBAN MÉG JÓ IDEIG NEM ENGEDTE: EZÚTTAL IS SOKAT VÁLTOZTATOTT, CSISZOLT A DARABON, S EZÉRT TÖRTÉNHETETT, HOGY A ZONGORAKIVONAT KOTTÁJÁNAK KIADÁSA MEGELŐZTE A KARMESTERI PARTITÚRA NYOMTATÁSÁT.
A MŰ NÉPSZERŰSÉGÉT AZ IS MUTATJA, HOGY SZÁMOS ÁTDOLGOZÁS KÉSZÜLT BELŐLE: KÜLÖN SZÁMKÉNT A BEVEZETÉS, A KERESZTESEK INDULÓJA ZONGORAKIVONATBAN, A VIHAR ÉS INTERLUDIUM ZONGORÁRA, 4 KÉZRE. NYILVÁNVALÓAN MIND AZ ÁTDOLGOZÁSOK, MIND PEDIG A ZONGORAKIVONAT NAGY SZÁMBAN KÉSZÜLT,
EZZEL SZEMBEN A KARMESTERI PARTITÚRA RENDKÍVÜL RITKA.
AZ ELSŐ KIADÁSÚ KOTTA DÍSZESEN LITOGRAFÁLT CÍMLAPJA, A KÜLÖN OLDALON SZEREPLŐ SZERZŐI AJÁNLÁS (II. LAJOS BAJOR KIRÁLYNAK) MIND A KIADVÁNY REPREZENTATÍV VOLTÁT JELZI. MINTHA A ZENEMŰKIADÓ, A KAHNT CÉG IS ÉREZTE VOLNA, ENNEK A MŰNEK A PARTITÚRÁJÁHOZ CSAK NAGYON KEVÉS KARMESTER MER MAJD NYÚLNI.
PEDIG HATALMAS SIKERT HOZOTT A LEGENDA ELSŐ MAGYARORSZÁGI ELŐADÁSA: PESTEN 1865 AUGUSZTUSÁBAN, EGYMÁS UTÁN HÁROMSZOR HANGZOTT FEL A MŰ, A SZERZŐ VEZÉNYLETÉVEL, A LISZT ALAPÍTOTTA PESTBUDAI ZENEDE NEGYEDSZÁZADOS JUBILEUMA ALKALMÁBÓL. A SIKER, A LELKESEDÉS MINDEN VÁRAKOZÁST FELÜLMÚLT. HAZÁNK AKKORI ZENEÉLETÉNEK LEGISMERTEBB ÍRÓJA, ÁBRÁNYI KORNÉL A KÖVETKEZŐKKEL JELLEMEZTE AZ ESEMÉNYT: „A FENTEBBI NAP MAGYARORSZÁG MŰTÖRTÉNETÉBEN A LEGFÉNYESEBB, A LEGDICSŐBB S A LEGMESSZEBBRE KIHATÓ LAPOT FOGJA KÉPEZNI.”
LISZT ORATÓRIUMÁNAK JELEN KARMESTERI PARTITÚRÁJA ERKEL FERENC LEGIDŐSEBB FIÁNAK, ERKEL GYULÁNAK A KOTTATÁRÁBÓL SZÁRMAZIK. ERRE UTAL A CÍMLAP ALJÁN TALÁLHATÓ TULAJDONOSI ALÁÍRÁS, ILLETVE SZÁMOS KOTTÁS BEJEGYZÉS. ERKEL GYULA TANÁRA AZ A MOSONYI MIHÁLY, AKI LISZTTEL IS JÓ BARÁTSÁGBAN VOLT, A SZENT ERZSÉBET LEGENDÁJÁRÓL IS LEVELEZTEK, RÁADÁSUL A MESTER ESZTERGOMI MISÉJÉNEK ÁTDOLGOZÁSÁT IS Ő KÉSZÍTETTE A ZENESZERZŐ LEGNAGYOBB MEGELÉGEDÉSÉRE. „ERKEL GYULA [PEDIG] A MAGYAR ZENEI MŰVELŐDÉS VALAMENNYI TERÜLETÉN MUNKÁLKODOTT ATYJÁHOZ HASONLÓAN.” (NÉMETH AMADÉ) ZENEI RANGJÁT MUTATJA, HOGY TÖBB LISZT-HANGVERSENYT IS VEZÉNYELT, AZ OPERAHÁZBAN IS GYAKRAN DIRIGÁLT, ILLETVE, HOGY A ZENEDE ZENEIGAZGATÓJÁVÁ IS MEGVÁLASZTOTTÁK. KORTÁRSA, ÁBRÁNYI KORNÉL ÍRTA RÓLA: „APJÁTÓL ÖRÖKÖLT NAGY TEHETSÉGE, SOKOLDALÚ TUDÁSA, MESTERI KEZELÉSE A VEZÉRKÖNYVEKNEK S A KARNAGYI PÁLCZÁNAK, DE ÚGY IS MINT KIVÁLÓ ZENEKÖLTŐ, TANÁR S HANGSZERELŐ Ő A MAGYAR ZENEVILÁG LEGJELESEBB TAGJAI KÖZÉ SOROLHATÓ.”
KÉSŐBBI FÉLVÁSZON KÖTÉSBEN.
1001
Kapcs. 999. sorszám 2011. december 3., szombat 15:00 |
||||
Előadó(k): | Jandó Jenő (zongora), MR Szimfonikusok Vezényel: Vajda Gergely Műsorvezető: Batta András |
|||
---|---|---|---|---|
Műsor: | LISZT: A-dúr zongoraverseny | |||
Helyszín: |
|
|||
Rendező: |
|
|||
Bérlet/sorozat: | Zenebeszéd | |||
2020.06.20 15:05 - 16:20 Bartók Rádió
Zenebeszéd Liszt: A-dúr zongoraverseny Ea.: Jandó Jenő, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Vezényel: Vajda Gergely Mv.: Batta András |
A Star Wars-ot nem ismerem - bocsánat - a Bartókot igen. Loptak,helyesbítek, találtak már zenét többek között az Omega Együttestől is. Aki keres az talál? Nem egészen korrekt, de ez van!
Ez itt 00:30-tól meg tiszta Star Wars. :)
Az Eroica és a Rózsaszín párduc zenéje igen hasonlatos, a pontozott ritmusos szakasznál (Lisznél az elején) :)
https://hu.wikipedia.org/wiki/Transzcendens_et%C5%B1d%C3%B6k
Transzcendens etűdök (Études d'exécution transcendante – Felsőbbrendű nehézségű gyakorlatok) című, tizenkét darabból álló zongoraetűd-sorozata 1826 és 1851 között született, és végső változata 1852-ben jelent meg nyomtatásban a Breitkopf und Härtel kiadónál. Műjegyzékszáma: S.139.
A tizenkét etűd:
- Preludio. 4/4-ben írt rövid előjáték, valóban csak a nézők és az előadó bemelegítésére szolgál; külön nem is szokták játszani, a következő darabok nehézségi fokát azért jelzi.
- Molto vivace (igen élénken). 3/4-es lüktetésű, a-mollban írt, cím nélküli darab, mintegy folytatása az előjátéknak. A különféle billentésmódokra, valamennyi ujj használatára, összességében a magas szintű hangszertudásra koncentrál.
- Paysage (Tájkép). Victor Hugo Ódák és balladák című kötetében megjelent versére utal. 6/8-os ritmikájú, F-dúrban írt etűd, s címének megfelelően lágy dallamosságú, finom hangulatkép.
- Mazeppa. Liszt a kozák vezér tragikus sorsát Victor Hugo és George Byron költeményeiből ismerte meg. A két zongorasorozat között már készült egy önálló változata, majd Mazeppa címmel szimfonikus költeményt is írt a témára. Ez az etűd d-mollban és 4/4-ben van megírva (ez persze az etűdben változik). Rendkívül nehéz darab, „háromkezes”-nek is szokták mondani, mert a kottaképe is háromsoros; a középső szólamot felváltva szólaltatja meg a bal és a jobb kéz. A darab egyetlen téma változatain alapul, amely a darab végén a liszti megdicsőülés hangján tér vissza. Ez a sorozat leginkább programzenei vonásokkal rendelkező darabja.
- Feux follets (Lidércfény). A B-dúrban, 2/4-ben megírt darab sejtelmes, imbolygó fényeket idéző etűd színes billentéstechnikát és iróniát feltételez az előadótól.
- Vision (Látomás). Victor Hugo Ódák és balladák kötetében található ilyen című költemény. Liszt a darabot g-mollban és 3/4-ben írta meg. A címe ellenére nem meditatív jellegű kompozíció, sokkal inkább súlyos, markáns anyagú zene. Érdekes a vibrante előadói utasítás (ez a jelölés vonós hangszereknél szokásos).
- Eroica. A cím nem titkoltan Beethoven 3. szimfóniájára utal. Esz-dúr, 4/4-es zene, hősi hangulatú induló, amelynek bevezetése Liszt egy korábbi, Rossini- és Spontini-témákra írt operafantáziájából származik. Ez az etűd új a sorozatban, egyik korábbi változatban sem szerepelt.
- Wilde Jagd (Vad hajsza). A sorozat egyetlen német nyelvű címét viselő etűdje (c-moll, 6/8). A Presto furioso felirat valóban a vad hajszára utal, a dallam egy vadászatot fest le.
- Ricordanza (Emlékezés). Ez az etűd olasz címet visel, Asz-dúrban, 6/4-ben szól. Lírai hangulatú, dallamos zene, amolyan chopines darab. Ennek az etűdnek az alapja azonban már a gyermekkori változatban is megvolt, így Chopin hatására nem lehet gondolni.
- Allegro agitato. Cím nélküli etűd, f-mollban, 2/4-ben. Sodró lendületű, drámai hatású zene, amelynek érdekessége a régi változatból megmaradt disperato (kétségbeesetten) utasítás. Busoni – a hangneme miatt – Appassionatának nevezte, néha említik ma is ilyen néven.
- Harmonies du soir (Esti harmóniák). Desz-dúr, 4/4. Ez az a darab, amit az első, gyermekkori Esz-dúr változatból transzformált Deszbe Liszt, és helyezte a végső helyére. A címe Charles Baudelaire költeményére utal. Lírai, meditatív, tájfestő etűd, Liszt egyik korai preimpresszionisztikus zongoradarabja.
- Chasse-neige (Hóvihar, Hópelyhek). Címe ellenére nem vidám zene, hanem sötét látomás a mindent elborító hóviharról, b-mollban, 6/8-ban megírva. Ez az etűd nem a liszti diadallal, megdicsőüléssel fejeződik be, hanem halkan, megnyugvással.
Nem igazán vágom, hogy miért elvárás Liszt kapcsán az emelkedettség, de legyen, emelkedett leszek. :)
Collegium Vocale Gent · Reinbert de Leeuw
Miért csinál valaki több felvételt ugyanarról a műről? Mi motiválja? És mi motivál minket, hogy meghallgassuk őt? A Via Crucisnak több verziója is létezik amely azt mutatja hogy a szerzőt nagyon foglalkoztatta a mű. Liszt sajnos nem érhette meg darabjának az előadását, 50 évvel halála után mutatták be először. Nem kapkodták el a dolgot és ez valahol érthető is a rengeteg atonális dallam jelenléte miatt. Nem csak a közönség részéről nem kapott volna meleg fogadtatást de még a kiadók sem merték megjelentetni félve az anyagi bukástól és érdektelenségtől.
Bár Liszt 1886-ban halt meg, Boulez zenekara az Ensemble InterContemporain - amely kizárólag kortárs szerzőkre szakosodott és nem is játszik olyan művet amely 1900 előtt íródott - tudtommal kivételt tett vele. Öregkori művei náluk még beleférnek ebbe a vonalba. Hol van már a Via Crucis a h-moll szonáta szenvedélyességétől és rapszódikus hullámzásaitól…? Fényévekre. Mintha egy másik zeneszerzőről beszélnénk.
A műnek a csak orgonás és csak zongorás verziója mellett van kórussal és szólistákkal kibővített változata is. Az alphás kiadvány is ilyen. Nekem a zongora jelen esetben jobban tetszik mint az orgona és ennek oka a hangszerben rejlő dinamikai lehetőség. Talán van aki még nem hallott róla de az orgonánál is lehet fokozni a hangerőt a pedálsor felett elhelyezkedő görgő lábbal történő fel vagy letekerésével, de ez a fajta dinamikaváltás nagyon körülményes és lassú, elsősorban hosszú távú fokozásnál alkalmazható. Egy filigrán és végletekig lecsupaszított, az orgonához képest jóval vékonyabb hangú és ettől az éteri lebegés érzetét imitáló zongorajáték teljesen más ajtókat nyitogat nekünk mint egy a sötét hangú, ünnepi, ugyanakkor nehézkesnek tűnő orgonálás.
Az első benyomásom az alphas kiadvány kapcsán az volt hogy de Leeuw úgy ismeri a művet mint a tenyerét és nagyon határozott koncepciója és mondanivalója van vele. Az előadás a piano és annak ezernyi árnyalatában telik el, fortét csak két esetben hallani és azt is csak rövid időre. Félelmetesen jó a pasas billentése, egyszerre határozott és gyengéd, megingásnak, üres járatnak, zenei fantázia hiányának egy pillanatra sem lehetünk fültanúi. Tulajdonképpen az első hangtól kezdve megköveteli a figyelmet és bár nem koncertfelvételről van szó a karizmatikusságág végig megmarad. Ez nagyon nagy dolog. Kicsit olyan ez a felvétel mintha de Leeuw egész életében erre készült volna, valósággal átég az előadáson a legapróbb részleteken is hosszan eltöprengeni képes vibráló intellektusa. Köze, személyes és halaszthatatlan ügye van a művel amihez a kórus és a szólisták fantasztikusan jól asszisztálnak. De a főszereplő itt és most most egyértelműen de Leeuw.
A mű a maga mindenki által ismert történetével valósággal kínálja a drámai előadás lehetőségét és bizonyára jócskán vannak olyanok akik elsősorban a szenvedést hangsúlyozzák ki a darabból és szó szoros értelmében láttatni akarják velünk ahogyan a több sebből vérző, járni már alig tudó Krisztus több alkalommal is elesik a kereszttel. De Leeuw hagyja ezt a vonalat és olyan irányba viszi a koncepciót mint amilyet Dali nukleáris festészetében látni. Ha van is seb nem vérzik, nincs lárma, nincsenek örjöngő és köveket dobáló tömegek csak a pár jól ismert szereplő és az ő csendes találkozásaik. Amikor Krisztus elesik akkor is éppen csak annyira hangos a kórus hogy nehogy megijesszen minket és ki ne billentsen befelé forduló csendes merengésünkből. És minden olyan tiszta és szennytelen. Ez az előadás egy zenei mandala. Kiragad a hétköznapi világunkból, lelassít és elmélkedésre késztet. (Annyira finomak a pianók hogy zajos környezetben nem is ajánlom a mű meghallgatását. Be kell csukni az ablakot vagy fel kell venni egy zárt fejhallgatót). Én úgy véltem kihallani az előadásból hogy ez az emberi élet széteséséről szól. Alig van hang a darabban, hiányzik a mozgalmasság, sok a megtorpanás, hosszas elgondolkodás és az atonalitás is ezt a fajta bizonytalanság érzetet erősíti. Akárcsak Ottlik egyik regényében: egyre jobban összegubancolódnak a szálak és már nem lehet kibogozni őket. Nagyon sokszor nem tudjuk hogy éppen milyen hangnemben vagyunk, ki kell várnunk a zenei mondat végét és sokszor már az sem segít ki minket.
Aki nem riad vissza egy letisztult, óriási tömegvonzással bíró, kevés hangból álló, látszólag széteső minimalista mű rendkívüli mélységekkel megélt előadására és még Liszet is szereti az tegyen bátran egy próbát. Nem fog csalódni.
Itt bele lehet hallgatni.
Ismétlés: ma 12:35 - 13:42 Bartók Rádió
Liszt Ferenc: Tizenkét transzcendens etűd
Ea.: Boris Giltburg (zongora)
(Prága, Dvořák-terem, 2019. szeptember 20.)
2020.05.27 20:40 - 22:00 Bartók Rádió
A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenye
Vez.: Kovács János
Ének: Zemlényi Eszter (szoprán),
Lajkó István-zongora
Kodály Kórus Debrecen Nőikara (Karigazgató: Szabó-Sipos Máté)
1. Alexander Szkrjabin: fisz-moll zongoraverseny op. 20 (Lajkó),
2. Liszt Ferenc: Dante szimfónia (Zemlényi, nőikar)
(Miskolc, Művészetek Háza, 2020. február 24.)
2020.05.24 19:35- 20:42 Bartók Rádió
Koncert
Liszt Ferenc: Tizenkét transzcendens etűd
Ea.: Boris Giltburg (zongora)
(Prága, Dvořák-terem, 2019. szeptember 20.)
2020.04.25 15:05 - 16:30 Bartók Rádió
Zenebeszéd |
|
2018.06.02-i adás |
Liszt Ferenc: Zarándokévek- Itália
Előadja: Fejérvári Zoltán (zongora)
Mv.: Kovács Sándor
Szerk.: Katona Márta
(Márványterem, 2018. május 5.)
Nagyon készültem erre a virágvasárnapi Liszt-koncertre, de sajnos – érthetően - az Ars Nova Sacra Énekegyüttes húsvéti hangversenye is elmaradt ma este:
MOMKULT | SZÍNHÁZTEREM
2020. ÁPRILIS 05. | VASÁRNAP 19:00
KÖZREMŰKÖDŐK
Ars Nova Sacra Énekegyüttes és szólistái
Művészeti vezető: Répássy Dénes
Presto Kamaraegyüttes
Művészeti vezető: Weidemann Tóth Krisztina
Szólisták:
Sárkány Júlia – szoprán
Pető József – tenor
Tóka Ágoston – harmónium
Liszt Ferenc: Via Crucis
Szünet
Liszt Ferenc: Krisztus Oratórium
Válogatott tételek:
Pastorale…Angelus Domini ad Pastores ait
Stabat Mater Speciosa
Seligpreisungen…Beati pauperes spiritu
Pater Noster
O Filii et Filiae
Die Gründung der Kirche (Tu es Petrus)
Peskó Zoltán karmester-zeneszerző emlékére
(1937-2020)
Liszt Ferenc: Christus – oratórium
La cathédrale Saint-Louis des Invalides, Paris - 2011. október 22.
Gabriella Fodor, soprano
Lúcia Megyesi Schwartz, mezzo-soprano
Szabolcs Brickner, tenor
Róbert Rezsnyák, baryton
Krisztian Cser, basse
Avec la participation de Philippe Brandeis, titulaire du Grand Orgue de la Cathédrale Saint-Louis des Invalides
Chœur et Orchestre symphonique de la Radio de Budapest
Csaba Somos, chef de chœur
Zoltán Peskó, direction
Concert diffusé en direct de la cathédrale Saint-Louis des Invalides
(Fotó: illusztráció)
https://www.musee-armee.fr/en/interactive-map.html
Liszt - Christus Oratorio - 1. Weihnachts-Oratorium (Paris Anniversary Concert, 2011)
Religious masterpiece of Franz Liszt's music, the Christus oratorio was played October 22, 2011, for the 200th birthday of the Hungarian composer, in the Saint-Louis Cathedral Invalides in Paris and played simultaneously in ten cities of the world. Performed in Paris by the Choir and the Symphony Orchestra of the Hungarian Radio, conducted by Zoltán Peško, for the World Liszt Day.
0:00 Einleitung
14:02 Pastorale und Verkündigung des Engels
21:38 Stabat Master speciosa
32:52 Hirtenspiel an der Krippe
45:45 Die heiligen drei Könige
Liszt - Christus Oratorio - 2. Nach Epiphania (Paris Anniversary Concert, 2011)
0:00 Die Seligpreisungen
10:45 Das Gebet des herrn
17:52 Die Gründung der Kirche
23:48 Das Wunder
32:14 Der Einzug in Jerusalem
Liszt - Christus Oratorio - 3. Passion und Auferstehung (Paris Anniversary Concert, 2011)
0:00 Tristis est anima mea
9:58 Stabat Mater dolorosa
39:38 O filii et filae ~Easter hymn~
42:24 Resurrexit
987
ÉLETRAJZ - SZABÓ MARCELL
ZONGORA
https://zeneakademia.hu/a-zeneakademia-karrierirodaja/eletrajz-szabo-marcell-107294
„Orosz dráma és francia könnyedség
Zenei ellentétekről és fesztiválokról Szabó Marcell zongoraművésszel”
2020-03-20 Új Ember.hu
- Mértékadó - kulturális melléklet
Jóllehet a koronavírus megjelenése kérdésessé tette a következő hetek, hónapok kulturális programjainak megvalósulását, a legkülönbözőbb területeken működő előadók rendületlenül készülnek a közeljövő kihívásaira. Szabó Marcell zongoraművésszel, az őszi Orosz Zenei Fesztivál alapítójával többek között az orosz zenéről, Lisztről és a Budapesti Tavaszi Fesztiválra szánt estjének tematikájáról beszélgettünk.
– Gyakran kérdeztek erről, úgyhogy sokszor elmondtam, hogy egyáltalán nincsenek orosz gyökereim. Nagy szívfájdalmam, hogy eddig még csak nem is jártam Oroszországban. Ezt orvosolva reményeim szerint idén sikerül kijutnom, és először Moszkvába megyek. Nem is érzem igazán autentikusnak, hogy ilyesmiről beszéljek, amíg bele nem szippantottam az ottani levegőbe. Egyébként tizennégy éves koromban kezdődött a Rachmaninov-mániám, ami aztán folyamatosan az orosz zene iránti rajongássá terebélyesedett. Mi lehetett a lelki alapja?
Az elmúlt évszázadok az orosz népet is alaposan megtépázták, ezért talán a hasonló léthelyzet, a kölcsönös történelmi tapasztalás, a közelség miatt mi mintha jobban értenénk őket. Könnyen rá tudunk hangolódni erre a zenei világra. Nem véletlen Csajkovszkij, Rachmaninov és a többiek nagy népszerűsége itthon. Az orosz zenére és különösen a romantikusokra, a késő romantikusokra jellemző melankóliára a magyar lélek nagyon rezonál. Jobban, mint mondjuk a mediterrán vidékeken élők, ahol az emberek sokkal felszabadultabbak.
- Az orosz művészet egyéb területeivel is foglalkozik, például a nagy orosz irodalommal is árnyalja a róluk kialakított összképét?
– Vonatkozó irodalmi ismereteim még hiányosak, de mindazok alapján, amit tanulmányaim és későbbi olvasmányélményeim során megismertem Dosztojevszkijtől Csehovig, úgy érzem: az orosz irodalom ugyanazt közvetíti, amit az orosz zene. Lélekdrámákat, melyeknek alapérzése a meg próbált, sokszor sanyarú lét, a szenvedés… Az orosz irodalmat és a zenét egyaránt áthatja a melankólia, a lélek gyötrődése, ami hozzánk is annyira közel áll.
- Úgy tudom, régebben legalábbis az a hír járta, hogy például az akadémiai zenetörténet-oktatásban nem vagy alig szerepelnek a népszerű orosz szerzők. Van, aki Rachmaninov életművét elintézi annyival, hogy „szalonzene”. Változott valamennyire ez a fajta lesajnáló, valójában az önálló véleményformálástól tartó, mindig igazodó „szakmai” sznobériából fakadó hozzáállás?
– Sajnos ezt én is tapasztaltam. De nem csak a Zeneakadémiára volt igaz, a komolyzenei életben is általánosították ezt a nézetet. Szerintem az utóbbi évtizedben sokat javult az orosz romantikusok megítélése. A zenészek, oktatók, zenetörténészek sokszor abból indultak ki, hogy kik voltak azok, aki zeneileg újat alkottak, újat hoztak. Leegyszerűsítve a legnagyobb újítókat tekintették a legnagyobb zeneszerzőknek. Persze Bach, Beethoven, Wagner nem kétséges…
- Ez így van, ugyanakkor ilyen alapon – a kérdés persze költői – mit keres a kánonban mondjuk a minden zenei műfajban átütő, saját stílust teremtő Csajkovszkij vagy a szárnyait bontogató, az I. szimfóniájával már tabukat döntögető Mahler fölé helyezve a korszerűnek semmiképpen sem mondható, a klasszikára visszatekintő, nagyrészt „tét nélküli” Brahms?
– A magam részéről soha nem értettem a rangsorolgatást. A zenetörténészeket kellene kikérdezni, hogy a „konzervatív romantikusok” akkor miért is vannak ott, ahol. Sajnos zongoratanároknál is előfordult, hogy egy-egy szerzőre azt mondták: „B kategóriás”, ami többek között Rachmaninov és Dohnányi vonatkozásában is elhangzott. Ez a megítélés azonban változik, ami a hangversenyek műsorából is kitűnik. Ha megnézzük a koncertkalendáriumokat, például Rachmaninov-művek egyre többet szerepelnek a programban. Egyetemistaként, tíz évvel ezelőtt még úgy kellett vadásznom, hogy fővárosi szinten egy hónapban legalább egyszer kifogjam valahol. Most már nem így van, és ezt jó látni.
- Most egy Liszt-programos estre is készül. Vele kapcsolatban mi a helyzet? Ha nagy újítókról beszélünk, Lisztre ez mindenképpen igaz. Őt viszont talán más szempontból nem kezelik a helyén. Tegyük hozzá, nem itthon, inkább a tengeren túl.
– A zongoravirtuóz Liszt a maga idejében rocksztárnak számított. Mára pedig számos intézményt, világversenyt, fesztivált rendeltek a nevéhez. Liszt szerintem megbecsült szerzőnek számít. Németekkel, osztrákokkal, szlovákokkal versengtünk érte, de nekünk ott az az ütőkártya, hogy jóllehet alig beszélt magyarul, mindig és mindenhol magyarnak érezte és vallotta magát. Jómagam a nemzetköziségével együtt is a magyar kultúra részeként tekintek rá. És nem is érzem, hogy el lenne hanyagolva.
- Akkor inkább úgy fogalmaznék, hogy hatalmas életművének gazdagságához mérten csak „rész szerint” ismert.
– Ez igaz. A szerzeményeinek elképesztő nagy számához viszonyítva valóban szűkös az a darabkör, amit a nagyközönség ismer tőle. Számomra például a tán legnépszerűbbnek tartott művei, a magyar rapszódiák érdekesek a legkevésbé zeneileg. Ezek a közönség kegyeit kereső és a fantasztikus virtuozitását csillogtató darabok a kor popslágerei voltak. Én jobban szeretem az újító szándékú, más hangvételű, kicsit elvontabb, elmélázóbb kompozícióit, amelyek a lelke felé mutatnak. Ilyen melankolikus, álmodozóbb Liszt-darabokat játszom a közelgő koncertemen is. Mondhatjuk, hogy Liszt megalapozta, megelőlegezte a XX. századi atonális zenét, de megjelent nála az impresszionizmus is. Élete második felében elképesztő dolgokat írt. Egy-két művével kapcsolatban még mindig vakarják a fejüket a zenészek is.
- A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Pesti Vigadóba tervezett koncertjére ellentétes hangulatú és stílusú darabokkal készül: Debussy impresszionista vibrálású műveivel Muszorgszkij monolitját, az Egy kiállítás képeit állította szembe. Gondolom, tudatos feszültségkeltésről van szó.
– A program úgy állt össze, hogy az Egy kiállítás képei esetemben bakancslistás darab volt. A múlt évben megtanultam, és most szeretném minél több helyen eljátszani. Monumentális, félórás mű, mint egy Liszt-szonáta. Technikailag talán – egy halom Rachmaninov után – már nem annyira nagy kihívás, de vannak igen kényelmetlen részei. Muszorgszkij nem volt nagy zongorista, és ez átjön a kottaírásán: nem igazán vette figyelembe, hogy egy előadó számára mi kényelmes. Rachmaninovnál vagy Lisztnél hiába van sokkal több hangjegy a kottában, érezhető, hogy ők zongoristaként komponáltak, és mindaz, amit leírtak, kellő gyakorlással lejátszható. Az Egy kiállítás képeiben nagyon sok az olyan állás, ami nem kifejezetten nehéz, de a kéznek nem kényelmes. Muszorgszkij kicsit az az eset, mint Schubert, aki ugyancsak híresen rossz zongorista volt, és akinek a zongoradarabjai szintén nem annyira nehezek, ám sokszor kényelmetlenek.
A képekben való gondolkodás és a francia zene, azon belül is különösen Debussy szeretete indított el abba az irányba, hogy őt válasszam Muszorgszkij mellé. Ez arra is jó, hogy kicsit ellensúlyozzak, és balanszban tartsam a lelkivilágom a mély tónusú, nagyrészt drámai orosz zenével való foglalkozás közben. Némi általánosítással élve a francia zene majdnem az orosz ellentéte: könnyedebb, világosabb, áttetszőbb, nem annyira a mélybe, inkább fölfelé visz. Muszorgszkij valós festményeket megörökítő, címekkel ellátott, impresszionista elemeket is felvillantó műve igazi programzene, csakúgy, mint Debussytől a Képek és a Gyermekkuckó, úgyhogy ezek a szálak is összekötik az esten elhangzó „történetes” darabokat.
- Végül ejtsünk néhány szót az idei Orosz Zenei Fesztiválról. Hol tart a szervezése?
– Nagyon készülünk a következő, a korábbiaknál már kicsit hosszabb és még gazdagabb programra. Tavasszal szeretnénk is sajtótájékoztatót tartani az addigra megjelenő magazinnal. A bővülő budapesti, illetve a debreceni játszóhelyeken túl a Tihanyi Apátság új koncerthelyszínünk lesz. Idén ünnepeljük Csajkovszkij születésének 180. évfordulóját, úgyhogy az ő életműve kiemelt szerepet kap. A Zeneakadémián ugyancsak zajlanak az előkészületei egy jövő tavaszra tervezett másik projektemnek. Egynapos koncertsorozatról van szó, amely kicsit az említett vigadós koncertemre és az orosz fesztiválra is rezonál majd. Ismert és kevésbé ismert francia szerzők műveit vonultatja fel a különlegességekre is nyitott, érdeklődő hallgatóknak.
/Pallós Tamás/
Sajnálnám ha a vírusjárvány esetleges jövőbeni kiterjedése miatt ezek a meghirdetett zenei események elmaradnának:
https://fidelio.hu/klasszikus/ket-nap-amely-liszt-ferencrol-szol-a-tavaszi-fesztivalon-153466.html
Két nap, amely Liszt Ferencről szól a Tavaszi Fesztiválon
Két teljes nap Liszt Ferenc zenéjéről szól a Magyar Nemzeti Múzeumban, április 3-án és 4-én. Olyan műveket is hallhatunk, amelyeket csak igen ritkán, kiváló hazai művészek előadásában.
A beatlemánia előtt már volt lisztománia, s mielőtt még Kurt Cobain-kardigánra licitáltak volna a gazdagok, Liszt Ferenc hajtincseit ereklyeként őrizgették arisztokrata hölgyek. Olyannyira nagy volt a kereslet a fürtök iránt, hogy az anekdota szerint Liszt egy hosszúszőrű kutyát tartott a célra. Egy rajongó nemesasszonyról – akit mindig átható bagószag lengett körül – kiderült, hogy Liszt Ferenc szivarcsonkját hodozza egy amulettben a mellkasán, s a virtuóz pianista elszakadt zongorahúrjaiból rendre nyakék, karperec készült.
De Liszt Ferenc életműve sokkal gazdagabb annál, hogysem néhány szélsőséges adoma összefoglalja a karrierjét. Az Esterházy-család szolgálatába tartozó hivatalnok fiaként született, a zongora Paganinije lett, örökre megváltoztatva amit a hangszerről gondolunk, majd zeneigazgató, Wagner apósa, a budapesti Zeneakadémia alapítója és névadója, katolikus pap, és rendkívül termékeny zeneszerző – 1400 mű alkotója.
"Génie oblige" – Liszt-maratonra készülnek a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitónapján
Papageno.hu - 2020. február 20.
„A lángész kötelez!” – ez volt a jelszava minden idők egyik legkiválóbb zongoraművész-zeneszerzőjének, aki hitvallásának élve, és zsenialitását igazolva – ismereteink szerint – körülbelül 1400 művet komponált élete során. Ám épp e rendkívül termékeny életmű lehet az oka annak is, hogy Liszt Ferenc egyes alkotásait viszonylagos ismeretlenség övezi, míg legnépszerűbb kompozíciói a világ minden nagy koncerttermében számottevő gyakorisággal hangzanak el.
Liszt e bámulatos munkásságát hivatott a lehető legváltozatosabban közönség elé tárni a budapesti Liszt-maraton, amely az idén 40 éves Budapesti Tavaszi Fesztivál felütése lesz a Magyar Nemzeti Múzeum termeiben. A szervezők a kerek évfordulóhoz kapcsolódva éppen 40 fiatal zongoristát kértek fel arra, hogy játékukkal megidézzék a romantikus 19. század egyik legjelentősebb művészének örökségét.
A Liszt-maraton két napja között a Bartók Rádió Notturno című programja éjféltől reggel 6-ig Liszt zongoradarabokat és kórusműveket sugároz majd.
Liszt Ferenc alakja és életműve minden évben meghatározó szerepet tölt be a fesztiválon. Az idei jubileumi eseménysorozat kétnapos Liszt-maratonnal, számos kiváló művész közreműködésével ünnepli a zeneszerző zsenialitását a Magyar Nemzeti Múzeumban, a Staatskapelle Weimar pedig Liszt 2018-ban bemutatott, Sardanapalo című operatöredékével érkezik.
Kiadó: |
Éneklő Ifjúság Szerkesztőség és Kiadóhivatal |
Kiadás helye: |
Budapest |
Kiadás éve: |
|
Kötés típusa: |
Tűzött kötés |
Oldalszám: |
12 oldal |
Sorozatcím: |
Éneklő Ifjúság |
Kötetszám: |
|
Nyelv: |
Magyar |
Méret: |
23 cm x 16 cm |
Az Éneklő Ifjúság I. évfolyamának összesített tartalomjegyzék-mellékletével. Egy fekete-fehér képpel és kottarészletekkel illusztrálva. Nyomtatta az "Élet" Irodalmi és Nyomda Rt., Budapest.
ELŐSZÓ
Már életében három nemzet követelte magának. Halála után sem szűnt meg a versengés s hol német, hol francia részről hangzik el a vád: Liszt Ferenc nem volt magyar. Nem használta nyelvünket, gondolatait németül és franciául közölte a világgal s fiatalságától kezdve élete végéig majdnem szakadatlanul külföldön tartózkodott.
Liszt élete, munkássága, harca a magyar zenekultúráért és a modern magyar műzene megteremtéséért önmagában elegendő érv e felületes vádemelés ellen. Kézzelfoghatóbb bizonyíték is van azonban kezünkben, mégpedig Liszt levelezése, amelyben vezérmotívumszerűen vallja meg újból és újból félreérthetetlen magyarságát. Leglényegesebb ebből a szempontból az a levél, mely 1839 szeptember 2-án jelent meg a Gazette Musicale-ban s amelynek érdemes néhány részletét megjegyeznünk.
TARTALOM
Liszt Ferenc, a csodagyermek
Beszélgetés Liszt Ferencről
Liszt művei
Liszt Ferenc emberi nagysága
Liszt és Paganini
A Királydal története
Liszt magyarsága
Vallomás a zongoráról
Humoros apróságok Liszt Ferencről
Zeneakadémia Nagyterem
2019. december 18. 19.30-22.00
RAJK JUDIT, PÉTERY DÓRA ÉS SELELJO ERZSÉBET KAMARAESTJE
Mysteria Religiosa
Liszt: Sancta Caecilia
Liszt: Rosario (Eberhard Kraus átirata) – 1. Mysteria Gaudiosa, 2. Mysteria Dolorosa, 3. Msyteria Gloriosa
Saint-Saёns: Esz-dúr prelúdium és fúga, op. 99/3
Liszt: Le Crucifix I-II-III.
Liszt: Krisztus oratórium, 3. rész: Szenvedés és feltámadás – O filii et filiae
Saint-Saёns: Offertoire pour orgue et cor chromatique
Saint-Saёns: Gloria Patri
Saint-Saёns: Ave Verum
SZÜNET
Arvo Pärt: Annum per annum
Arvo Pärt: Es sang vor langen Jahren („Motet für de la Motte”)
Arvo Pärt: My Heart’s in the Highlands
Naji Hakim: Suite Rhapsodique (keleti alternatim énekkel)
Balogh Máté: İçtim rüzgarı/Ittam a szélben - részletek
Rajk Judit (alt), Pétery Dóra (orgona), Seleljo Erzsébet (szaxofon)
Közreműködik: Varga Oszkár (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), a Schola Academica és a Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének nőikara (művészeti vezető: Merczel György)
Liszt Ferenc orgonamuzsikája a zeneszerző zongoradarabjainak zömével szemben nem a reprezentatív, virtuóz játékmód jegyében fogant; e darabokban sokkal inkább a mester életvitelét tizenéves korától fogva meghatározó elmélyült vallásosság, közelebbről a katolicizmussal való bensőséges viszony tükröződik. Hasonlóképpen áll a dolog a középső és kései alkotókorszakot meghatározó egyházzenei kompozíciók sorával, melyekben csak ritkán jut szóhoz az ünnepélyesség – sokkal gyakrabban az áhítat és a belső megrendültség. Ez az, ami közös platformra helyezi Liszt zenéjét az egyik legnagyobb élő kortárs, Arvo Pärt meditatív kompozícióival. Az észt zeneszerző művei az utóbbi időben egyre nagyobb figyelmet keltenek hazánkban is: itt az alkalom, hogy újabb szempontból vizsgálhassuk életművének két darabját. Az est műsorát Saint-Saëns művei a romantikus, Hakim és Balogh Máté kompozíciói a 20-21. századi oldalon egészítik ki. A koncert szólistái a liturgikus, vallásos művek avatott előadói. Rajk Judit énekművész és Pétery Dóra orgonaművész gyakori kamarapartnerek, együtt tanítanak a Zeneakadémia Egyházzene Tanszékén is, közös zenei nyelvüket jól jellemzik a koncerten elhangzó művek. Szaxofonosként Seleljo Erzsébet csatlakozik hozzájuk, a londoni Royal College of Music és a bécsi Konservatorium Privatuniversität Wien egykori növendéke, a Zeneakadémia volt doktorandusz hallgatója, jelenleg tanára.
A koncertet KÓDA követi – az előadás után kezdődő kötetlen, félórás beszélgetés a hangversenyen közreműködő előadókkal.
RENDEZŐ: Zeneakadémia Koncertközpont
Azok az én barátaim, akik az Ideált keresik meg; e téren, drága barátom, „felismerjük" és mindig fel fogjuk ismerni egymást.
Liszt Mihalovich Ödönnek
Ma esti koncert
19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Arkagyij Volodosz (zongora)
LISZT: 123. Petrarca-szonett
LISZT: Gyászgondola, No. 2
LISZT: A-dúr legenda - Assisi Szent Ferenc prédikál a madaraknak
LISZT: h-moll ballada
SCHUMANN: Bunte Blätter, op. 99 - Marsch, Abendmusik
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
Ma este:
19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem
Fülei Balázs (zongora)
"Karácsony Liszt Ferenccel"
LISZT: Zarándokévek, Harmadik év – 7. Sursum corda
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 2. Ave Maria
LISZT: Album d’un voyageur – 6. Psaume (de l’église à Genève)
LISZT: Ave Maria (für die große Klavierschule nach Lebert und Stark)
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 5. Pater Noster
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude
LISZT: Karácsonyfa
2019. december 16. 17.00-18.30
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM
A SZOMORÚSÁG ÉS VIGASZ ÉNEKEI — LISZT FERENC KÉSEI ZONGORAMŰVEI
Lemezbemutató és koncert
:
JEGYÁR: A belépés ingyenes, a terem befogadóképességének határáig
A lemezt bemutatja: Domokos Zsuzsanna, zenetudós, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont Igazgatója, valamint Hunka Róbert Zoltán, a lemez producere (Hunnia Records and Film Production)
Közreműködik: Borbély László (zongora)
Borbély László zongoraművésszel interjú olvasható a Fidelio magazin decemberi számában A kockázat érdekli címmel. Ebben a kései Liszt-darabokat említi:
„Érzelmi töltetükben egészen máshol helyezkednek el, mint amit az ember a romantikus zenétől vagy Liszttől magától megszokott, illetve elvár. Ahogy azt a kísérőfüzetben is említem, Liszt ezekben a művekben kizárólag a lényegre figyel. De mi ez a lényeg? Sokszor csak alig pár hangból és akkordból építkező darabokról van szó (Madame P-N körhintája), legutolsó műveiben, mint a Balcsillagzat, a Szürke felhők pedig pár érdes akkord, furcsa, már-már sértő hangköz jelenléte generál a hallgatóban először ellenkezést, aztán tökéletes megnyugvást.
Liszt- ahogy ezt növendéke és pártfogoltja, Lina Schmalhausen naplójából tudjuk – egyedül maradt utolsó éveiben, barátai és növendékei is kihátráltak mellőle, sőt, még saját lányával is csúnyán elmélyült a konfliktusa. Ezek a darabok pedig, mondhatni, egyfajta „szaltót” jelentenek a zenetörténetben, s bár használják, mégis messze száműzik (vagy még inkább átértelmezik) a hagyományokat. Még sokszor a kortárs szerzők sem jutottak olyan messzire, mint Liszt.”
[…]
Árverés
Liszt Ferenc (zeneszerző, 1811-1886) négy oldalas francia nyelvű autográf levele, Felicité de Lamennais abbéhoz
VÁROSFAL (OPERA) ANTIKVÁRIUM
31. könyvárverés
2019. 12. 11. SZERDA 17:00
KIKIÁLTÁSI ÁR: |
300 000 HUF |
394. sz. tétel
TÉTEL TELJES LEÍRÁSA
(Felicité Robert de Lamennais (1782-1854), francia teológus, egyházmegyés pap, a katolikus liberalizmus korai képviselője, Liszt bizalmas barátja, lelkiatyja).
Az 1845-ös keltezésű Marseille-ben írt bizalmas hangvételű levélben, két nemrég írt kórusművéről értekezik. Az egyik a Le Forgeron (R 548, LW M21), melynek szövegét Lamennais írta, amelyről megemlíti, hogy szeretné három kórussal előadni a művét, és személyesen részt venni a próbákon is. Megírja még, hogy hamarosan Bonnba utazik, egy Beethoven emlékmű avatására (melynek költségeit maga Liszt fedezte), ahol előadja az alkalomra írt Első Beethoven-kantátát (R 537, LW L1).
Többszörösen hajtogatott levél, boríték nélkül. A hajtások mentén kisebb törésekkel.
aukció helyszíne: Eiffel Bazár – Klub, 1137 Budapest, Katona József u. 13. kiállítás helyszíne: Eiffel Bazár – Klub, 1137 Budapest, Katona József u. 13. kiállítás ideje: 2019. december 04 – december 10-ig hétköznap 10 - 18 óráig, szombaton 10 – 14 óráig |
Lemezbemutató koncert
2019. november 12., (19:30)
Kölcsey Központ
4026 Debrecen, Hunyadi utca 1-3.
Műsor:
Liszt–Busoni: Spanyol rapszódia
Liszt: Magyar fantázia, De Profundis, Haláltánc
Közreműködik:
Goran Filipec (Párizs) – zongora
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Kollár Imre
Kapcs. 914., 912. , 905. sorszámok
Budapesti Tavaszi Fesztivál - 2020
LISZT: SARDANAPALO
A Staatskapelle Weimar előadása
Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2020. április 16., 19.30
Egy zeneszerző halála után 130 évvel már ritkán kerülnek elő olyan alkotások, melyek lényegesen módosítják az életmű értékelését. Liszt Ferenc ebből a szempontból is kivételes komponista volt: Byron tragédiája nyomán írt operájának fennmaradt első felvonását 2018 nyarán mutatták be Weimarban.
A kompozíció kéziratát a weimari Goethe- és Schiller-archívumban őrizték, a Cambridge-i Egyetemen tanító zenetörténész, David Trippett szerint a Sardanapalo zenéje lélegzetelállító. Egyaránt tükrözi Bellini, Meyerbeer és Wagner hatását, az olaszos líraiság Liszt félreismerhetetlenül eredeti harmóniavilágával párosul. Tippett a kézirat alapján rekonstruálta a darabot, illetve elvégezte a hangszerelési munkát is, a mű ebben a változatban kerül a budapesti közönség elé.
A weimari ősbemutatón vezénylő Kirilo Karabic szerint a zene nagyszerű és elbűvölő, a darab új fejezetet nyit a 19. századi zenetörténetben.
Ma este a Bartók Rádió műsorán Liszt-műveket hallhatunk:
19:35 -21.08 Liszt Ferenc: Don Sanche, avagy A szerelem kastélya – egyfelvonásos opera
Szövegét Marie-Emmanuel-Guillaume-Marguerite Théaulon de Lambert és de Rancé írta.
Vezényel: Pál Tamás
Km.: Magyar Rádió Énekkara (karig.: Sapszon Ferenc),
Magyar Állami Operaház Zenekara
Szereposztás:
Don Sanche lovag - Gérard Garino (tenor),
Elzire hercegnő - Hamari Júlia (mezzoszoprán),
Alidor, varázsló - Gáti István (bariton),
Apród - Farkas Katalin (szoprán),
Zélis, Elzire kísérője - Komlósi Ildikó (mezzoszoprán),
Egy hölgy - Zádori Mária (szoprán),
Egy lovag - Kállay Gábor (tenor).
/Hungaroton, 1997 - CD/
21:08 - Liszt Ferenc opera-parafrázisaiból
1. Giacomo Meyerbeer: Ördög Róbert - Pokol-keringő (Jandó Jenő)
2. Giuseppe Verdi: Rigoletto (Balog József)
3. Mihail Glinka: Ruszlán és Ludmilla - Cserkesz induló (Székely István)
4. Daniel Auber: A portici néma - Bravúr-tarantella (Cziffra György)
5. Giuseppe Verdi:
a) Aida (Farkas Gábor),
b) Don Carlos (Francois-René Duchable)
Liszt Ferenc: Gyászóda - aminek a saját temetésén (is) kellett volna elhangzania...
"Liszt az eredetileg zenekarra készült kompozíciót Dániel fia emlékére írta, aki 1860-ban huszonkét évesen hunyt el. A darabot Felicite Lamennais Les Morts című költeménye ihlette, amelyben ... minden versszak végén megismétlődik a következő szentírási részlet: „Boldogok a halottak, kik az Úrban haltak meg”. 1866-ban Liszt a zenekari anyagot férfikari szólamokkal is kiegészítette, ennek szomorú aktualitást adott édesanyjának 1866 februárjában bekövetkezett halála. A kompozíciót Liszt életében nyomtatásban nem adták ki és nem is mutatták be. Egy a kottán található megjegyzés alapján e műnek kellett volna Liszt temetésén felhangzania, a kérés azonban nem teljesült. A darab először orgonaátiratban jelent meg A. W. Gottschalgnak, Liszt tanítványának köszönhetően 1890-ben."
https://reformatus.hu/mutat/az-ige-es-a-gyaszoda-vigasztalasa/
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem
Staszny Zsófia (szoprán), Szabó Ferenc János (zongora)
FRANZ: Schilflieder
LISZT: 1. Mefisztó-keringő
MOSONYI: Schilflieder
LISZT: 3. Mefisztó-keringő
KORBAY: Schilflieder
16:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem
Menyhárt Eszter (fuvola), Balogh Bottyán (kürt), Amano Seri (zongora)
"Hangulatkoncert"
BRAHMS: H-dúr trió, op. 8 - I., II. tétel
SCHUMANN: Három románc, op. 94 - I., II. tétel
LISZT: Szerelmi álmok (Liebesträume), No. 3
NEULING: Bagatell
DOPPLER: Souvenir du Rigi, op. 38
Liszt Fesztivál
2019. Október 23. ,19:00 óra
Gödöllő Királyi Kastély - Díszterem
/2100 Gödöllő, Grassalkovich Kastély Park 1./
Kolonits Klára Liszt dalestje
Közreműködik: Zsoldos Bálint - zongora
Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)
18:00 Régi Zeneakadémia, Kamaraterem
"Emlékkoncert Liszt Ferenc 208. születésnapján"
Mocsári Károly (zongora)
LISZT: 16. magyar rapszódia
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles
LISZT: h-moll szonáta
A koncert előtt fél órával, 17.30-kor emléktábla koszorúzás a Régi Zeneakadémia Andrássy úti falánál
„Liszt Fesztivál”
Liszt Ferenc 208. születésnapján
15:00 Gödöllői Királyi Kastély – a Grassalkovich Kastély Díszterme
Ránki Fülöp (zongora)
LISZT: 3 darab a Szent Erzsébet legendájából zongorára
A keresztes lovagok indulója, Interludium
LISZT: A Sixtus- kápolnában
Lento, Aleegri Miserere című műve nyomán
Andante con pietá Mozart Ave Verum Corpus című műve nyomán
LISZT: Két Legenda
17:00 Gödöllői Királyi Kastély, Lovarda
Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
LISZT: Tasso, Lamento e Trionfo, Szimfonikus költemény - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Dante Szimfónia - A szerző általi kétzongorás változat
19:00 Gödöllői Királyi Kastély, Kápolna
Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
LISZT: Amit a hegyen hallani - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Via Crucis - A szerző általi négykezes változat
Ma este 19:30:
Zeneakadémia, Nagyterem
Rohmann Ditta (cselló)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vajda Gergely
Műsoron:
LISZT: A bölcsőtől a sírig – szimfonikus költemény
LIGETI: Csellóverseny
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98
Ma este Bogányi Gergely jótékonysági zongorakoncertje az Erkel Színházban. A Kossuth- és Liszt-díjas művész múlt héten a Klasszik reggeli műsor vendége volt, az interjúban pedig többek között a mai Liszt209 programról is beszélt. Az interjú visszahallgatható az alábbi linken: https://hearthis.at/…/klasszik-reggeli-191016-boganyi-gerg…/
Zongoraáriák – Liszt209
/Az Opera honlapjáról/
Szinetár Miklóssal és Bogányi Gergellyel
A jótékonyság és a köz hasznára való figyelem Liszt Ferenc életének meghatározó eleme volt, ezért zongorahangversenyünk évről évre az Őrzők Alapítvánnyal közös rendezvény. Az Őrzők a Tűzoltó utcai Gyermekklinika hivatalos alapítványa. A hangversenyre, amely minden évadban az egyetlen operai zongoraest, ezúttal Bogányi Gergelyt kértük fel, aki immár harmadik alkalommal vállal nálunk Liszt-estet. A művész természetesen Liszt-művekkel lép színpadra, köztük opera-parafrázissal is – ráadásul saját fejlesztésű hangszerének, az ún. „csodazongorának” hosszított modelljén játszik majd, amelyet az Opera három éve kapott használatba. Címzetes főigazgatónk, Szinetár Miklós pedig Lisztről készült 1982-es televíziós filmsorozatának részleteit vetíti le, s ad hozzájuk rövid magyarázatot az esten.
MŰSOR
Liszt: Szerelmi álmok No. 3
Wagner-Liszt: Izolda szerelmi halála
Liszt: Csárdás Macabre
Liszt: A Villa d’Este szökőkútjai
/szünet/
Liszt: Rákóczi induló
Liszt: Csárdás Obstiné
Schubert-Liszt: Winterreise – részletek
Liszt: I. Mefisztó-keringő
Közreműködik: Bogányi Gergely (zongora)
Házigazda: Szinetár Miklós
Videók: Bori Tamás
Rendező: Aczél András
Az est fővédnöke: Herczegh Anita, a köztársasági elnök felesége
Partnerünk az Őrzők Alapítvány.
Részletek
Helyszín: Erkel Színház – Nagyszínpad
Dátum: 2019. október 21.
Kezdés ideje: 19:30
Befejezés ideje: 22:00
Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!
2019. október 18-án, 19-én és 21-én összesen öt koncerttel emlékeznek Liszt Ferenc születésének 208. évfordulójára.
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)
Ma esti program:
2019.10.21 18:00 Kamaraterem
Liszt születésnap: Farkas Gábor (zongora) koncertje
Chopin: Négy impromptu - op.29, op.36, op.51, op.66
Chopin: g-moll ballada, op.23
Chopin-Liszt: Meine Freuden, (Hat lengyel dal, No.5) S.480
Liszt: Sposalizio (Années de pèlerinage II., No.1)
Liszt: Il penseroso (Années de pèlerinage II., No.2)
Liszt: Villa d’Este szökőkútjai (Années de pèlerinage III., No.4)
Liszt: Genfi harangok (Années de pèlerinage I., No.9)
Liszt: Dante-szonáta (Années de pèlerinage II., No.7)
Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!
2019. október 18-án, 19-én és 21-én összesen öt koncerttel emlékeznek Liszt Ferenc születésének 208. évfordulójára.
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)
Matinékoncert
2019.10.19 11:00 Kamaraterem
Liszt születésnap - Fülei Balázs (zongora) koncertje
Liszt: Sposalizio S.161 (Années de pèlerinage, deuxième année, Italie)
Liszt: Két legenda: Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál, Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár S.175
Liszt: Két koncertetűd: Erdőzsongás, Manók tánca S.145
Schubert–Liszt: Ständchen (Szerenád) S.558
Liszt: A Lorelei S.531
Liszt: Velence és Nápoly : Gondoliera, Canzone, Tarantella S.162
Délutáni koncert
2019.10.19 16:00 Kamaraterem
Liszt születésnap - délutáni koncert. A Klavierduo Soós-Haag négykezes zongora koncertje.
Liszt: Karácsonyfa (négy kézre) S.186
1. « Psallite » - Régi karácsonyi ének
2. Ó, karácsony éjszakája! Karácsonyi ének egy régi dallam nyomán
3. Pásztorok a bölcsőnél (In dulci jubilo)
4. Adeste Fideles – A Háromkirályok indulója
5. Scherzoso – A fa gyertyácskái kigyúlnak
6. Carillon – Harangjáték
7. Bölcsődal
8. Régi provence-i karácsonyi ének
9. Esti harangszó
10. Valamikor réges-régen
11. Magyaros
12. Lengyeles (Mazurka)
Liszt: h-moll szonáta (Camille Saint-Saëns kétzongorás átirata)
Esti koncert
2019.10.19 19:00 Kamaraterem
Liszt születésnap: Lajkó István (zongora) koncertje
Schubert: c-moll szonáta D.958
Gounod-Liszt: Les adieux S.409
Liszt: Il penseroso (Années de pèlerinage II) S.161
Liszt: Tarentelle de Dargomijski S.483
Liszt: Velence és Nápoly S.162: Gondoliera, Canzone, Tarantella
Liszt Fesztivál:
Kaneko Miyuji (zongora) koncertje
Km. a Gödöllői Szimfonikus zenekar
Ma 19 órakor
Gödöllői Királyi Kastély – Díszterem
2100 Gödöllő, Grassalkovich Kastély
Műsor:
LISZT: A-dúr és Esz-dúr zongoraverseny
LISZT: Haláltánc
AKUTAGAWA: Trinità Sinfonica
Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban!
2019. október 18-án, 19-én és 21-én összesen öt koncerttel emlékeznek Liszt Ferenc születésének 208. évfordulójára.
A koncerteken természetesen főleg Liszt-művek hangzanak majd el, de felcsendülnek a Liszthez is közel álló Schubert és Chopin kompozíciói is.
A születésnapi koncerteken fellépnek többek közt Szokolay Balázs, Fülei Balázs, Lajkó István és Farkas Gábor zongoraművészek, Halmai Katalin énekművész, Dorota Anderszewska hegedűművész, Bálint János fuvolaművész és a Klavierduo Soós-Haag.
A hangverseny különleges műsordarabja Liszt h-moll szonátájának kétzongorás átirata, amelyet a zeneszerző barátja, Saint-Saëns készített el, a Klavierduo Soós-Haag előadásában hangzik majd el.
2019. október 18. 19.00 - 21.00
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM (1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.)
Előadók: SZOKOLAY BALÁZS, HALMAI KATALIN, DOROTA ANDERSZEWSKA ÉS BÁLINT JÁNOS
Liszt Születésnap - Bevezető Koncert
Liszt: Három dal Schiller Tell Vilmosából (Halmai Katalin - ének; Szokolay Balázs - zongora)
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio (Szokolay Balázs - zongora)
Liszt: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide (Halmai Katalin - ének; Dorota Anderszewska - hegedű; Szokolay Balázs - zongora)
Liszt: Epithalam (hegedű-zongora változat)
Liszt: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
Liszt: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat) - Dorota Anderszewska - hegedű; Szokolay Balázs - zongora)
Liszt: S’il est un charmant gazon
Liszt: Comment disaient-ils (Halmai Katalin - ének; Szokolay Balázs - zongora)
Liszt–Bálint János: 2. magyar rapszódia (Bálint János - fuvola; Szokolay Balázs - zongora)
Jegyár: 2 000 Ft
Liszt Fesztivál:
Csuprik Etelka zongoraművésznő koncertje
Ma 19 órakor
Gödöllői Királyi Kastély – Díszterem
2100 Gödöllő, Grassalkovich Kastély
Műsor:
Liszt Ferenc: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
Frédéric Chopin: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
Robert Schumann: Carnaval, Op. 9.
XVIII. LISZT FESZTIVÁL – GÖDÖLLŐI KIRÁLYI KASTÉLY
2019. október 18-23.
"Sursum Corda 2019"
Borbély László zongoraművész hangversenye
Időpont: 2019-09-06 19:00
Helyszín: Cziffra György Nagytétényi Kulturális Központ
Műsor:
Bach-Liszt: a-moll prelúdium és fúga BWV 543
Liszt: Fünf Klavierstücke No. 5 „Sospiri!”
Liszt: Impromptu
Chopin-Liszt: Meine Freuden
Liszt: A Villa d’Este szökőkútjai
Liszt: h-moll ballada
- szünet -
Liszt: Resignazione
Liszt: 1. Mefisztó-keringő
Liszt: Sursum corda!
Liszt: BACH fantázia és fúga
A hangversenyekre a belépés díjtalan.
A hangversenyek rendezője:
Stúdió Liszt Kft.
1221 Budapest, Vincellér út 12.
Classica TV
Liszt Ferenc zongoraverseny 2017 - II. Elődöntő
ma, 21:00 - 21:23
Die drei Zigeuner (S383), Die Zelle in Nonnenwerth (S382bis) és a La lugubre gondola (S134bis) a 11. nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraverseny elődöntőjében, amelyet 2017-ben rendeztek az Utrechti TivoliVredeburgban.
A verseny aktívan bemutatja és támogatja a világ minden tájáról származó tehetséges zongoristákat. Ennek eredményeként rendezvényeként bizonyította magát, amely professzionális ajtókat nyit sok fiatal zenész számára. A Liszt Ferenc Nemzetközi Verseny első alkalommal 1986-ban került megrendezésre Hollandiában, és azóta a világ egyik legfontosabb zongoraversenyévé vált.
ma, 21:23 - 21:45
Ran Feng (1991, Kína) a La notte (S377a) és a 12. magyar rapszódia (S379a) című műveket mutatja be.
Ma, 21:45 - 22:07
Minsoo Hong (1993, Dél-Korea) a La notte (S377a) és a 12. magyar rapszódia (S379a) című műveket mutatja be.
Ma, 22:07 - 22:31
Michelle Candotti (1996, Olaszország) a Die drei Zigeuner (S383), a Die Zelle in Nonnenwerth (S382bis) és a La lugubre gondola (S134bis) című műveket mutatja be.
Bartók Rádió, ma 21:10 – 22.00
Cziffra György Liszt Ferenc-műveket zongorázik
1. Szentivánéji álom – parafrázis Félix Mendelssohn-Bartholdy kísérőzenéje nyomán,
2. VI. magyar rapszódia,
3. Rigoletto – parafrázis Giuseppe Verdi operája nyomán,
4. Lidércfény – transzcendens etűd
5. Esz-dúr zongoraverseny (km.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vez.: Lehel György)
Ma este
19:00 : Keszthely
Festetics Kastély
Kocsis Krisztián (zongora)
LISZT: 10. (E-dúr) magyar rapszódia, S. 244/10
LISZT: 5. (e-moll) magyar rapszódia, S. 244/5
BRAHMS: Variációk egy Paganini-témára, op. 35 – 2. kötet
LISZT: Haláltánc, S. 126
LISZT: 2. (Esz-dúr) Paganini-etűd, S. 141/2
LISZT: Rigoletto-parafrázis, S. 434
LISZT: h-moll szonáta, S. 178