Bejelentkezés Regisztráció

Lisztről emelkedetten


1213 Búbánat 2024-12-14 11:03:54 [Válasz erre: 1207 Búbánat 2024-10-11 00:47:50]

Kapcs. 1207. és 1206. sorszámok

A Bartók Rádió december 12-én 12.35 és 15.00 óra között sugározta

felvételről:

 "Hangverseny-különlegességek"

 Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája – oratórium

 Liszt Ünnep nyitókoncertje

Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2024. október 9.

 Vezényel: Vashegyi György

 Ea.:

 Gabriela Scherer (szoprán),

 Láng Dorottya (mezzoszoprán), 

Johannes Kammler (bariton),

 Nagy Zoltán (bariton),

 Bogdan Talos (basszus),

 Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba),

Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karig.: Sapszon Ferenc, Sapszon Borbála),

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Az adás visszahallgatható a MédiaKlikk oldaláról: ITT


1212 Búbánat 2024-11-20 12:08:05 [Válasz erre: 1205 Búbánat 2024-09-27 17:30:58]

Az M5 csatorna sugározza ma 21.55 – 23.30 óra között:

XXIII. Liszt Fesztivál

IV. Liszt Jótékonysági Gálaest: Liszt és Erkel költői esszenciája

A felvétel a Gödöllői Királyi Kastély Dísztermében készült 2024. 09.29-én.

A Los Angeles Nemzetközi Liszt Verseny és a Gödöllői Liszt Fesztivál együttműködésével.

 Fővédnök: Szilasi Alex, a Gödöllői Liszt Fesztivál művészeti vezetője

Házigazda: Polgár Éva, a Los Angeles Nemzetközi Liszt Verseny igazgatója

Műsorvezető: Mohai Gábor

Közreműködnek:

Kovács Gergely – zongora

Lőkösházi Mária – ének

Meláth Andrea – ének

Mocsári Károly – zongora

Polgár Éva – zongora

Szirtes Máté – zongora

Taige Wang – zongora

„Liszt és Erkel neve összefonódik a tehetséggondozással. Méltán népszerű alkotásaik tolmácsolásán keresztül világjáró művészeink mellett bemutatkoztak azok a rendkívüli tehetségek, akik idén Magyarországot képviselik a XVIII. Los Angeles Nemzetközi Liszt Versenyen. A koncert bevétele az ő utazási támogatásukat gyarapította. A felvétel a Gödöllői Királyi Kastély Dísztermében készült.”


1211 Búbánat 2024-11-09 02:19:53
A Momus oldalán megjelent ajánló Liszt-műsor mellett még egy mai Liszt-koncertre hívom fel a figyelmet - amely zenei eseményre ugyancsak a Régi Zeneakadémián kerül sor, az este folyamán:

“A zene szava: Isten szava”

Transzcendens szimbólumok Liszt (és Chopin) műveiben

Esztó Zsuzsanna “Beszélgetős” koncertje
2024. november 9. 19:00

Régi Zeneakadémia (Liszt Múzeum)
1064 Budapest. Vörösmarty u. 35

Műsor:

- Liszt – Impromptu, S. 191 Fisz-dúr
- Liszt – Les jeux d’eaux à la Villa d’Este - “A Villa d’ Este szökőkútjai” (Zarándokévek 3.)

- Liszt – Le mal du pays - “Honvágy” (Zarándokévek 1.)
- Liszt – En rève (“Álomban”)
- Chopin – Scherzo h-moll Op. 20.
- Liszt – Gnomenreigen (“Manók tánca”) (für die grosse Klavierstücke von Lebert & Stark)
- Liszt – Ave Maria (für die grosse Klavierschule von Lebert & Stark) 

A belépés díjtalan.


1210 Búbánat 2024-11-04 09:54:54 [Válasz erre: 1208 Búbánat 2024-10-16 12:21:11]

Bartók Rádió ma 12.35 - 14.25 óra között ismét sugározza a korábban már ismertetett Liszt-koncert hangfelvételét

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2023. október 22.)


1209 Búbánat 2024-10-22 13:39:53
Liszt Ferenc köpönyegéről, a komponista 213. születésnapjára

Momus.hu - 2024-10-22 08:10:00 - zéta -

Engem is lenyűgöz Liszt Ferenc rendkívüli személyisége, elsősorban zeneszerzőénje mélysége az, ami megragad a külső csillogás,  a virtuozitás mögül. Liszt szerteágazó hatalmas zenei oeuvre-jéből szinte lehetetlen mindent megemlíteni/kiemelni; a  zongora-, orgona- és szimfonikus művei mellett figyelmem egyre inkább a vokális műveire - az elmúlt években főleg az egyházzenei kompozícióira - irányul (motetták, misék, kantáták...), de a "Szent Erzsébet legendája" mellett a másik monumentális oratóriuma, a "Christus"  is igen közel áll hozzám. És hát felfedezésszámba ment a befejezetlen operája, Byron tragédiája nyomán írt Sardanapalo - csak az elkészült első felvonása, amelynek  magyarországi bemutatójára éppen ma egy esztendeje - október 22-én - került sor a Müpában, a Staatskapelle Weimar produkciójaként.

Örülök Zéta Liszt Ferenc születésének 213. évfordulója apropóján írt „kommentárjának”, amely egyúttal főhajtás is a zenei géniusz előtt.   


1208 Búbánat 2024-10-16 12:21:11 [Válasz erre: 1187 Búbánat 2023-10-24 02:03:33]

A Bartók Rádió sugározza ma este  - Koncertfelvétel (19:35 - 21:26)

 A Staatskapelle Weimar hangversenye Liszt Ferenc műveiből

 Vez.: Kirilo Karabic

 Km.: Nemzeti Énekkar Női Kara (karig.: Somos Csaba) 

1. Weimari népdal

2. Dante szimfónia — a) Inferno, b) Purgatorio, c) Magnificat (nőikar)

3.Sardanapalo — egyfelvonásos opera (magyarországi bemutató)

Szereposztás: 

Sardanapalo, Asszíria királya — Airam Hernández (tenor)

Mirra, ión rabszolgalány — Joyce El-Khoury (szoprán)

Beleso, pap — Olekszandr Pusnyak (basszus)

 

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2023. október 22.)


1207 Búbánat 2024-10-11 00:47:50 [Válasz erre: 1206 Búbánat 2024-10-10 15:01:54]
Helyesbítek. Az előző bejegyzésemben említett Szent Erzsébet legendája oratórium egyik korábbi előadása nem két évvel, hanem hat évvel ezelőtt volt a Müpában - amely koncerten ugyancsak jelen voltam.

1206 Búbánat 2024-10-10 15:01:54 [Válasz erre: 1204 Búbánat 2024-08-18 15:22:05]

Kapcs. 1204. sorszám

Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája – oratóriumOtto Roquette szövegére
Tegnap este a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben hatalmas lelkesedést váltott ki belőlünk Liszt megrendítő hatású, grandiózus oratóriumának előadása. Teljes szépségében bontakozott ki a mű misztériuma, melynek zenéje pregnánsabb ritmusaival a második részben érte el a csúcspontját és igazán szépen sikerült. Szent Erzsébet szopránszólamát a ragyogó Gabriela Scherer svájci vendégművésznő tette felejthetetlenné, akinek kifejező érzelemvilágot tükröző és remeklő énekléséhez kiváló énekesek társultak partnerül (Johannes Kammler, Láng Dorottya, Nagy Zoltán, Bogdan Talos) Megjegyzem, II. Lajos őrgróf szerepében a fiatal német bariton két évvel ezelőtt már bemutatkozott az oratóriumban, hiszen ugyanitt a Müpában Kele Brigittával, Kutasi Judittal, Haja Zsolttal és másokkal együtt fellépett azon az előadáson, amelyen ugyancsak a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Énekkar, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara működött közre, de akkor Hamar Zsolt karmester vezényelt. Kammler énekhangja azóta erőteljesebbé, kifejezőbbé, érzelemdúsabbá vált, igen kedvező benyomást tett rám. Üde színfolt a Gyermekkar teljesítménye (karnagyok: Sapszon Ferenc és Sapszon Borbála), de különösen jó volt hallani a Somos Csaba karnagy vezette, ugyancsak remeklő Nemzeti Énekkart, amely teljesítményével az egész előadás magas színvonalát erősítette.
Vashegyi György alapos műismeretről téve bizonyságot, biztos kézzel fogta össze zenekarával (Nemzeti Filharmonikusok) együtt a többszáz fős előadó-apparátusát. Az előadás végén szűnni nem akaró tapsvihar vette kezdetét..

A koncert elejéről itt van egy rövid videobejátszás.

A MédiaKlikk oldaláról pedig a teljes oratórium visszahallgatható, melyet a Bartók Rádió élőben sugárzott: ITT.

Az oratórium felépítéséről Liszt így írt 1862. november 10-én Rómából elküldött levelében Mosonyi Mihálynak:

„Ami magát a művet illeti, csak azt mondhatom Önnek, hogy kórusokra és szólókra oszlik: hat zárt, de összefüggő számból áll; ezek a következők: 1. Erzsébet Wartburgba érkezése; 2. A rózsacsoda; 3. A keresztes lovagok; 4. Zsófia őrgrófné – Erzsébet kiűzése Wartburgból; 5. Erzsébet imája – A szegények kórusa – Erzsébet halála; végül 6. Hohenstaufen Frigyes ünnepélyesen eltemetteti a szentet. Mindezekhez járul még a zenekari bevezető súlytalanul, dallamosan, imitációsan szőve, és néhány betoldott zenekari tétel, mint a Keresztesek indulója, és egy Interludium.  A mű előadása egészében két és fél óráig tart, vagyis betölt egy teljes hangversenyestét. Ha kívánságom teljesül, akkor e mű a későbbiekben integráns részét alkotja az új magyar zeneirodalomnak. (...) De sok mondandóm elmondatlan még; egyre megy, hogy egyhamar megértik-e vagy elismerik-e; ha egyszer nem leszek már itt lenn, majd csak meglesz a többi is. Ezt, tovább munkálkodva, nyugodtan kivárhatom; és addig is higgadtan vezeklek virtuóz hírnevemért, elviselve azt a méltánytalanságot, mellyel kompozícióim mostanság találkoznak. Ön tudja, hogy miképp vélekedem erről, tisztelt barátom, és nem veszi tőlem zokon, hogy feltartóztathatatlanul követem magasabb célomat.”  (Forrás: a kísérő műsorfüzet)


1205 Búbánat 2024-09-27 17:30:58
Hisz a magyar zenei tehetségek nemzetközi létjogosultságában

A gyönyörű, barokk stílusú Gödöllői Királyi Kastély ad otthont a XXIII. Liszt-fesztiválnak, amelynek programjában negyedik alkalommal rendezik meg a Liszt jótékonysági gálát szeptember 29-én. A magyar pályakezdő zongora- és énekművészek hazai és nemzetközi megismertetésére és népszerűsítésére létrehozott gálaest Polgár Éva nevéhez fűződik. A zongoraművésszel a fellépőkről, a műsorról és az idei ösztöndíjasokról is beszélgettünk.

 Mno.hu – Petrovics Gabriella, 2024. 09. 27. 5:20


1204 Búbánat 2024-08-18 15:22:05

Liszt Ünnep – Nemzetközi Kulturális Fesztivál

Liszt: Szent Erzsébet legendája

Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2024. október 9., 19.00

Közreműködik:

Gabriela Scherer, Johannes Kammler, Bogdan Talos, Láng Dorottya, Nagy Zoltán – ének,

Nemzeti Filharmonikus Zenekar,

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba),

a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc, Sapszon Borbála)

Vezényel: Vashegyi György

Liszt 1861 őszétől mind több időt töltött Rómában, ahol figyelme az egyházi zene felé fordult. A következő évben, 1862-ben fejezte be első oratóriumát, a Szent Erzsébet legendáját. A zeneszerzőt már régóta foglalkoztatta a magyar királylány életének története, a weimari nagyherceg társaságában például ellátogatott Erzsébet egykori lakhelyére, Wartburg várába is. „Szent Erzsébethez különösen gyengéd kapcsolat fűz. Magyarországon születtem, akárcsak ő, a sorsomat és pályafutásomat döntően meghatározó tizenkét évet pedig Türingiában töltöttem, egészen közel Wartburg várához, ahol élt, és Marburghoz, ahol meghalt.”

Az oratórium címszerepét Gabriela Scherer énekli. A kiváló svájci drámai szoprán a Hamburgi Opera társulatának tagjaként, Fischer Ádám vezényletével a 2023/2024-es évadban debütált A bolygó hollandi Sentájaként, idén nyáron pedig hallható volt Bayreuthban is, ahol Gutrune szerepét alakította Az istenek alkonyában.

A Nemzeti Filharmonikusokat zeneigazgatójuk, Vashegyi György vezényli.

 Az előadás a Liszt Ünnep keretében az Európai Unió Tanácsa magyar elnökségének kísérőprogramjaként valósul meg.


1203 Búbánat 2024-07-31 15:47:21

Liszt Ferenc halálának mai évfordulójára:

Liszt Ferenc: Salve Regina

Előadja: a Nagyváradi Székesegyház Szent László énekkara Vezényel: Kristófi János

Elhangzott 2024. május 25-én a Szentesi református nagytemplomban megrendezett 30. egyházzenei találkozó kórushangversenyén.

(YouTube)


1202 Búbánat 2024-07-13 11:51:43

A Bartók Rádió mai adása, 20.20 – 22.34:

Liszt Ferenc: Zarándokévek

Ea.: Bertrand Chamayou (zongora)

1. Első év: Svájc S. 160 - a) Tell Vilmos kápolnája, b) A wallenstadti tónál, c) Pastorale, d) A forrás partján, e) Vihar, f) Obermann völgye, g) Ekloga, h) Honvágy, i) A genfi harangok,

 2. Második év: Itália S. 161 - a) Sposalizio (Mária eljegyzése), b) A gondolkodó, c) Salvator Rosa canzonettája, d) 47. Petrarca-szonett, e) 104. Petrarca-szonett, f) 123. Petrarca-szonett, g) Dante-szonáta,

 3. Velence és Nápoly S. 162 - a) Gondoliera, b) Canzone, c) Tarantella,

 4. Harmadik év S. 163 - a) Angelus! Ima az őrangyalokhoz, b) A Villa d'Este ciprusai, c) A Villa d'Este szökőkútjai, d) Van a tárgyaknak könnyük - magyar hangnemben, e) Gyászinduló, f) Emeljétek fel szíveiteket

 (Montpellier, Opéra Comédie, 2023. július 22.) 


1201 Búbánat 2024-06-14 16:10:25

Bartók Rádió, ma 21.24 – 22.00

Szvjatoszlav Richter Liszt Ferenc-műveket zongorázik

Km.: Magyar Állami Hangversenyzenekar

Vez.: Ferencsik János

1. A-dúr zongoraverseny,

2. Magyar fantázia

(Budapest, Erkel Színház 1962. szeptember 27.) 


1200 Búbánat 2024-06-02 14:52:14

Bartók Rádió ma esti adása, 21 órától

 Cziffra Fesztivál - Liszt-maraton - Liszt összes rapszódiája III/3., befejező rész

1. II. magyar rapszódia (Vida Mónika Ruth),

2. a) I. magyar rapszódia, b) IV. magyar rapszódia, c) VIII. magyar rapszódia, d) X. magyar rapszódia, e) XIII. magyar rapszódia, f) Román rapszódia (Király Csaba),

3. a) V. (Hősi) magyar rapszódia, b) XV. magyar rapszódia (Rákóczi-induló) (Mocsári Károly)

(MOM Kulturális Központ, Kupola, 2023. április 17.) 


1199 Búbánat 2024-04-01 12:13:03
"Korunk Orfeusza" - Hans Christian Andersen Liszt Ferencről

Muzsika, 2005.  Április

Andersen 1840-ben számos utazásai egyikére indult, melynek során bejárta Európát, és eljutott Keletre is. Németországi tartózkodása elején volt alkalma meghallgatni Liszt Ferenc koncertjét, melyről az 1842-ben megjelent, "Egy költő bazárja" című útirajzában számolt be. Utazása végén úgy adódott, hogy ugyanott újra hallhatta Lisztet, amiről szintén megemlékezik: "Liszt van itt! Újra hallhatom ugyanabban a teremben, ahol a Valse infernale-t hallottam utazásom kezdetén! Szinte azt hihetné az ember, hogy egész utazásom csak álom volt Liszt gyöngyöző fantáziaképei körül!"

2005 áprilisában ünnepli a világ Andersen születésének 200. évfordulóját. Ebből az alkalomból jelenik meg egy válogatás felnőtteknek szóló írásaiból, többek között az említett útirajzból vett részletekkel, a Polar Könyvek sorozatban.


1198 gezakadocsa 2024-03-29 09:28:53 [Válasz erre: 1197 Búbánat 2024-03-27 11:08:46]
Csak a teljesség kedvéért: Liszt a Via Crucist úgy írta meg, hogy orgona vagy zongora lehet a szólisták mellett, de szintén tőle származik a mű pusztán négykezes zongora változata is. Utóbbi lemezfölvételéről (Klukon Edit és Ránki Dezső, BMC) a momusban 2005-ben Varga Péter írt recenziót, ahol kitér ezekre a körülményekre is, dicséri a fölvételt, s külön is a lemez igényes kísérőszövegét. Magam hallottam tőlük élőben is, az Ars Sacra fesztivál 2021. őszi, a Gazdagréti Szent Angyalok templomban adott hangversenyükön, ahol ez volt a záródarab. (A hgv. előtt volt egy kis bevezető, ahol bemondták, hogy a végén kérik a taps mellőzését. Így is történt, s a nagyszerű hgv. igazán áhitatosan zajlott és végződött.) Én ezután szereztem be az írt lemezt is. (Valóban gyönyörű és külön figyelmet érdemel a viszonylag terjedelmes, ámde kiváló kísérőszöveg, aminek a végéről Klukon Edit rövid személyes megjegyzése sem hiányzik.)  A művet amúgy a Hungaroton már az LP-korszakban kiadta, az is szép volt, de kiadta később, digitális fölvételen is. (Utóbbit nem hallottam.) Nekem megvan viszont a zongorakíséretes változata is még a dig. korszak elejéről: a Philips rendkívül igényes, 1984-es fölvétele (jellemző, hogy csak 1986-ban  adták  ki), a Holland Kamarakórus (3 kiegészítő taggal 24-en) énekel éteri tisztasággal és áhitattal, Reinbert de Leeuw vezényli s egyben kíséri őket zongorán, ugyancsak nagyszerűen. (Érdemes megjegyezni, hogy a zongorista-karmester amúgy a modern zene egyik apostola.) Most megnéztem, fönt van a You-tube-on is - nagyon tudom ajánlani Nagypéntekre; persze nemcsak ez illik mára, akár Liszt vagy Haydn, Beethoven, s persze Bach, stb. más művei mellett.

1197 Búbánat 2024-03-27 11:08:46

2024. március 30., 19.00 – Budapest Music Center

Liszt Ferenc: Via Crucis

Ünnepi koncertre készül a Modern Art Orchestra a húsvét közeledtével. A keresztút stációit megrajzoló oratorikus művet Liszt életében sosem adták 

elő, a 20. század elején játszották először. Talán mert harmóniái, dallamai a századfordulós zenei törekvések irányába mutatnak. A MAO alkotói 

eredetileg a 2022-es Liszt-ünnep nyitókoncertjére adaptálták  a művet.

A tételeket Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Fekete-Kovács Kornél, Korb Attila és Subicz Gábor hangszerelte, hozzájuk csatlakozott két 

díjnyertes zeneszerző-előadó, Hofecker Dániel és Szabó Dániel. A kórus szerepét a nagyzenekar veszi át. Az énekszerepekre az Operából érkező 

Horti Lillát, valamint Pocsai Kriszta jazzénekesnőt kérték fel. Az orgonaszólamokat Fassang László játssza.

Infó: bmc.hu 

KÖZREMŰKÖDIK:

  • Horti Lilla – ének
  • Pocsai Kriszta – ének
  • Fassang László – Hammond-orgona
  • Modern Art Orchestra
  • Művészeti vezető: Fekete-Kovács Kornél

Liszt Ferenc egyházi zenéje életművének különösen gazdag része, és még ezek között is különleges helyet foglal a kései Via Crucis [Keresztút] 

című oratorikus, 15 tételes darabja, amelyet kifejezetten templomi előadásra, orgonista, kórus és énekes szólisták számára írt 1879-ben. Jellemző 

módon, amikor elküldte egy egyházi kottakiadónak, hangsúlyozta, hogy nem fontos számára a honorárium, ám a mű így is kéziratban maradt. Csak 

1929-ben mutatták be posztumusz Harmat Artúr vezényletével, aki később a Szent István Bazilika karnagya lett. Talán éppen azért ilyen későn, mert 

harmóniái, dallamai kifejezetten a modern, századfordulós zenei törekvések irányába mutatnak. A passiót megidéző, elmélyült gondolatvilágának 

mottója a záró tételben hangzik el Fortunatus himnusza alapján: a kereszt az „egyetlen reménységünk”.

A Modern Art Orchestra 2005-ös alapítása óta hamar a magyarországi jazz kultúra egyik fellegvárává vált. Alapítója és művészeti vezetője, Fekete-

Kovács Kornél azért választotta ezt a nevet, hogy a jazz világában állva a kortárs zenei törekvések felé nyisson, ezért tagjai a zenekarnak 

klasszikus zenében otthonos hangszeresek éppen úgy, mint a jazz muzsikát játszó zenészek. A kortárs zenei műhelyként működő együttes 

példaértékű tevékenységet folytat, hiszen fennállása óta rengeteg kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott új kompozíció született meg. 

Liszt művének saját képükre formált, mélyen átélt előadása abba a sorba illeszkedik, amelyben – Eötvös Péterrel folytatott együttműködésük után – 

Bartók, Kodály vagy Ligeti György műveit is adaptálták.

A 2022-es Liszt-Ünnep felkérésére született adaptáció olyan szerző-hangszerelő jazzmuzsikusok kézjegyét viseli, akik eddig is bizonyítottak, 

jelentős darabokat komponáltak az együttes számára. Az egyes tételeket (a keresztúton: stációkat) a zenekar háziszerzői közül hatan (Ávéd János, 

Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Fekete-Kovács Kornél, Korb Attila és Subicz Gábor) hangszerelték, hozzájuk csatlakozott két, a MAO-val szorosan 

együttműködő, többszörös díjnyertes zeneszerző-előadó (Hofecker Dániel és Szabó Dániel).

A kórus szerepét a műben a nagyzenekar veszi át, ám a tagok ezúttal a témához illően kerülni fogják a szabad improvizációt, viszont kadenciákat, 

variációkat fognak előadni az egyes zeneszerzők instrukcióinak megfelelően. A Modern Art Orchestra az énekszerepekre a Magyar Állami Operaház 

magánénekesnőjét, Horti Lillát és a jazzélet ikonikus énekesnőjét, Pocsai Krisztát kérte fel. Az orgonaszólamokat Fassang László tolmácsolja majd.

„Megdöbbentő felismerés volt számomra látni, hogyan versengett Liszt zeneszerzői és előadói zsenije szinte egész életében. Ez a mű nem a 

csillogást és a sikereket idézi fel, hanem a megfontolt, lényegre törő, meditatív alkotót.” – mondja a darabválasztásról a művészeti vezető, Fekete-

Kovács Kornél.



1195 Búbánat 2023-11-26 12:17:55 [Válasz erre: 1194 Búbánat 2023-11-21 22:10:39]
Liszt Ferenc: Krisztus – Somos Csaba vall az oratórium Pesti Vigadóbéli mai bemutatója elé – video
/YouTube/

Váradi Zita, Szalai Ágnes - szoprán 

Schöck Atala - alt 

Szappanos Tibor - tenor 

Fátrai János - bariton 

Sebestyén Miklós - basszus

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karigazgatók: Sapszon Borbála és Sapszon Ferenc)

Szent István Filharmonikusok

Vezényel: Somos Csaba

Liszt legnagyobb alkotása a Krisztus oratórium, melynek jelentősége rendkívüli, ám a művet ritkán halljuk, mert igen terjedelmes, előadóapparátusa is nagy, megszólaltatása különleges erőfeszítést igénylő feladat. Most itt az alkalom: a közönség a Nemzeti Énekkar és a Szent István Filharmonikusok előadásában, kiváló hazai szólisták közreműködésével, a karigazgató, Somos Csaba vezényletével élvezheti a kivételes alkotást – 150 évvel az 1873 novemberében lezajlott magyarországi bemutató után, annak egykori helyszínén, a Pesti Vigadóban.


1194 Búbánat 2023-11-21 22:10:39
Zenei katedrális – interjú Somos Csabával

/Fidelio.hu - Kondor Kata, 2023.11.16. 16:05/

 Liszt Krisztus című oratóriumának előadására készül a Nemzeti Énekkar, a november 26-i, Vigadó-beli koncertet az együttes karigazgatója, Somos Csaba vezényli.

A karmesterrel a darabhoz fűződő viszonyáról, a mű által támasztott kihívásokról, és arról is beszélgettünk, miért érzi úgy, hogy egy igazán nagyszerű előadógárda állt össze a koncertre.

„Ha el kellene hagynom a Földet, de ezt magammal vihetném, akkor meglenne minden örömforrásom, amire zenei, kulturális és lelki téren szükségem van” – nyilatkozta egy interjúban Liszt Krisztus című oratóriumáról.

Miért jelent olyan sokat önnek ez a darab?

Régóta nagy álmom, hogy a teljes művet vezényelhessem! Rendkívül sok szép emlék köt hozzá, például a Liszt-évben, amikor az oratóriumot világszerte több együttes ugyanabban az időpontban szólaltatta meg, én a Rádiókórus akkori vezetőjeként az együttessel Párizsban, majd Bécsben járhattam a Krisztussal. Itthon pontosan ugyanabban az időpontban Kocsis Zoltán vezényelte a Szent István Bazilikában. Szóval több ízben is volt szerencsém betanítani a gigászi művet, több hazai szimfonikus zenekar élén pedig dirigálhattam egy-egy önálló zenekari tételt is. Természetesen a Nemzeti Énekkarral is foglalkoztunk már közösen a darabbal, sőt

a mű iránti rajongásomnak és kollégáim kedvességének köszönhetően az ötvenedik születésnapomra a mű partitúráját kaptam tőlük ajándékba.

[...]

A nagy terjedelmen kívül miben ró még speciális feladatot a darab az előadókra?

A legintimebb, egy szólamú gregoriántól a leggrandiózusabb, szinte wagneri zenekar átvitelére is alkalmas hangzásig terjed a skála, amire az énekkarnak képesnek kell lennie. Ilyen szempontból egy kicsit olyan a darab, mint Verditől a Quattro pezzi sacri. Az első tételben azt kívánja Liszt, hogy a pásztor hangját előbb egy szoprán, aztán kettő, majd négy szólaltassa meg, a folytatásban pedig ugyanígy az altban.

Szinte megkoreografálta, hogyan adják tovább az örömhírt, és lépnek be a szólamok,

rendkívül puritán, már-már középkori hangzással, aztán az egész egy hatalmas dicsőítéssé fejlődik, óriási zenekar mellett. A nagy terjedelmű a cappella tételekben, illetve egy szál harmóniumkísérettel megírt szakaszokban pedig tűpontosan kell intonálni, ami minden énekkar számára nagy kihívás. Egyébként Liszt pontosan azért komponált ezekbe a részekbe alkalomszerűen orgonát vagy harmóniumot, mert a 19. században Németországban még nem voltak annyira jó énekkarok, akik támaszték nélkül ilyen hosszú a cappella tételek megszólaltatására képesek lettek volna.

[...]

A művet egy szünettel játsszuk, ami a második rész után lesz. Liszt által javasolt rövidítésekkel egy-egy óra hosszúságú a koncert mindkét fele, a latin szövegek megértését pedig magyar szövegfordítás kivetítésével segítjük. A terjedelem ellenére úgy vélem, e műalkotás könnyen befogadható, mintegy tablósorozatként követhetjük végig Jézus életét.

Olyan mértékben láttatja a zene a történéseket, hogy szerintem egyben is szájtátva ülné végig a közönség,

az ember teljesen a székbe szegeződik a mű hallgatása közben.

Liszt: Krisztus
november 26. 19:30, Pesti Vigadó


1193 Búbánat 2023-11-21 21:56:43 [Válasz erre: 1191 Búbánat 2023-11-03 23:43:53]

 Végjátékok

Magyarkurir.hu - 2023. november 19., vasárnap | 17:40

Pallós Tamás

Az idei őszi fesztivál, a Liszt Ünnep keretében két olyan koncertet – méghozzá magyarországi premiereket – tartottak meg a Művészetek Palotájában, amelyeket korábban már meghirdettek, de a covid-járvány miatt végül éveket késtek.

Kurtág György 2018 novemberében, a milánói Scalában bemutatott Fin de partie (A játszma vége) című Beckett-operája, 

illetve Liszt Ferenc „töredéke”, a Byron-tragédiát feldolgozó Sardanapalójának rekonstruált első felvonása is először hangzott el itthon.  


1192 Búbánat 2023-11-09 14:06:07

55. könyv és papírrégiség aukció – KRISZTINA ANTIKVÁRIUM

 2023. 11. 25. SZOMBAT 10:00 - 2023. 11. 25. SZOMBAT 18:00

244,1. tétel

Liszt Ferenc (1811–1886) különlegesen nagy méretű, albumin fényképe.

 KIKIÁLTÁSI ÁR: 280.000 Ft


 A felvételt Kozmata Ferenc (1839–1902) udvari fényképész készítette 1880 körül. A nagyítás is ekkoriban készült. Nagyon ritkán előforduló, (főleg ekkora méretben), jó minőségű és állapotú fénykép.

 Képméret: 48×39,8 cm. A fotó egy másik – Liszt Ferenc által dedikált – nagyításáról készült reprodukció látható, „A Schunda V. József cs. és kir. udvari hangszergyár története 1848–1898.” (Bp., 1898, Buschmann F.) című kiadvány, 22. oldalán.

 A verzón egy kézzel írt, „Rózsavölgyi Nr 564” kezdetű és még további néhány számot tartalmazó, felirat látható, ami arra utalhat, hogy tételünk valamikor megfordult a neves zeneműboltban. Kartonra kasírozva, üvegezett keretben.

 Keretméret: 60×52 cm. Becses ritkaság!

 aukció helyszíne:

Márai Sándor Művelődési Ház (Egykori Budai Kaszinó) | 1013 Budapest, Krisztina tér 1.

kiállítás helyszíne:

Krisztina Antikvárium | 1013 Budapest, Roham u. 7.

kiállítás ideje:

2023. nov. 13. és 24. között | nyitvatartási időben: Hétfő-Péntek: 10-18 óra


1191 Búbánat 2023-11-03 23:43:53 [Válasz erre: 1187 Búbánat 2023-10-24 02:03:33]

Az Új Zenei Újság  2023. október 26-i adásában (szerkesztő: Kovács Sándor) László Ferenc (újságíró, történész, kritikus) fejti ki véleményét Liszt Sardanapalo című egyfelvonásos operatöredékéről és a Müpában  a Staatskapelle Weimar produkciójában  elhangzott előadásról.

A Bartók Rádió MédiaKlikk oldalán visszahallgatható az adás.

A beszélgetés hanganyaga az időskálán 18:28:51 – 18:39:17 között található – benne a Sardanapalo fináléjának részlete csendül fel a koncerten készült hangfelvételről.


1190 Ch.Blondel 2023-11-03 08:55:37 [Válasz erre: 1189 Búbánat 2023-11-02 14:07:13]
Köszönöm, több ismerős kritikusi arcot is láttam, ezért is lepett meg az írások hiánya így két hét után (szemben például a Kaufmann-áriaesttel, amiről boldog-boldogtalan cikkezett). A Muzsika ha jól látom, gyakorlatilag havonta egyszer közöl egyáltalán kritikát, de izgatottan várom akkor, hátha.

1189 Búbánat 2023-11-02 14:07:13 [Válasz erre: 1188 Ch.Blondel 2023-11-02 09:23:41]

Már annak örülni kell, hogy előhoztad itt a topikot... Köszönöm.

Igazad van, egyelőre nincs "hírértéke" a koncertnek. Igaz, még alig tíz nap telt el a bemutató óta. Talán még előjönnek "szakértői" kritikák.

Remélhetőleg én utánam is lesz még visszhangja a Sardanapalo magyarországi bemutatójának a Müpában.  A MUZSIKÁ-ban a  zenei eseményekről kritikák általában havi- kéthavi  csúszással közlendők. Vonatkozik ez a Parlandóra is.

Viszont időközben már két beszámoló is olvasható Liszt operatöredékének zenetörténeti jelentőségű előadásáról az alábbi internetes portálokon:  

https://revizoronline.com/staatskapelle-weimar-liszt-unnep-2023/

POKOLJÁRÁS ÉS ROMLÁTOGATÁS - Staatskapelle Weimar, Liszt Ünnep 2023

Gyárfás Orsolya, 2023. okt. 30.

https://art7.hu/szinhaz/liszt-unnep-2/

Tatjána a Liszt Ünnepen 

 2023. 10. 28.  Fittler Katalin 


1188 Ch.Blondel 2023-11-02 09:23:41
Úgy látom, amekkora hírverést kapott a Liszt-opera, akkora volt a kritikusi érdektelenség.

1187 Búbánat 2023-10-24 02:03:33 [Válasz erre: 1186 Búbánat 2023-10-22 17:20:30]

Csak felsőfokú jelzőket használhatok a MÜPA - Staatskapelle Weimar vasárnap esti Liszt-hangversenyéről!

Óriási volt az érdeklődés, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem földszintje és az első két emelete zsúfolásig megtelt...kíváncsiságunk elsősorban nem az est első részében  elhangzott és ismert, nagyszabású, csodálatos szépségű  - bár előadói apparátusa okán ritkán játszott - Dante-szimfóniára, hanem Liszt Ferenc csaknem elfeledett de 170 év után végre előbányászott, felnőttkorában komponált operájára – Sardanapalo -,  annak is a megmaradt töredékére (csak az elkészült I. felvonásra)  fókuszált, ami most  koncertszerű változatban jutott el hozzánk és szólalt meg magyarországi bemutatóként!

Elöljáróban: csak áradozni tudok a Staatskapelle Weimar zenekarának minőségéről, a hangszercsoportok szólamaiban is igen „összecsiszolt” hangzásról, az egyénileg is jól hallhatóan képzett muzsikusok tüneményes játékáról, és karizmatikus kisugárzású vezető karmestere - Kirill Karabits  - kiváló dirigensi tevékenységének a hatalmas előadói apparátusra (ide értve a Nemzeti Énekkar Női Karát is), valamint ránk, a közönségre tett szuggesztív hatásáról.

Már a műsor első számaként felcsendült egy kuriózum-darab, Lisztnek a több változatban is megkomponált Weismars Volkslied (Weimari népdal) alkotása; az 1853-ban a weimari hercegség számára írt Hódolati induló később nemzeti himnusszá vált részletével most a nagy szimfonikus zenekarra hangszerelt pompás verziója által ismerkedhettünk meg.

Az előadott Dante-szimfóniáról itt csak annyit jegyzek meg, hogy a hatalmas mű (A pokol; A purgatórium, Magnificat) harmadik részében felhangzó gyönyörű szoprán és alt kartételeket előadó Női Kar két szólama a hangversenyterem második emeletén két oldalt, a zenekar felett foglalt helyett, így a kórus belépései jól követni tudták a karmester amúgy pontos beintéseit. Élmény volt hallani a monstre szimfóniát – benne az áhítatos Magnificat tételelt, amelyben a két hatalmas előadó-együttes összecsiszolt „összhangzata” zengett és spirituális kicsengésével teljesen magával ragadtatta a publikumot. 

És most következzék beszámolóm arról a zenei csodáról, ami mágnesként odavonzott minket a Müpába, hogy részesei lehettünk egy felfedezésszámba ment Liszt-alkotás magyarországi bemutatójának; úgyis ha a komponista már érettkorban keletkezett operájának csak az elkészült első felvonás mint töredék megismerésére adhatott lehetőséget a letisztázott partitúra – ez a zseniális ének-zenei szövet teljesen lenyűgözött!

A Sardanapalo című opera keletkezéséről és a darab cselekményéről muszáj részletesebben szólnom. Byron Sardanapalus című drámáját 1834-ben mutatták be Londonban. Az asszír királyról mesél, akiből hiányzik az erkölcs, a katonai ambíció, a házassági hűség és az uralkodás általános tulajdonságai. Hiányzik továbbá miniszterei, tisztjei és bírósága támogatása, és nem tudja kivégezni vagy bebörtönözni azokat, akikről kiderült, hogy összeesküdtek ellene, annak ellenére, hogy sógora, Salamenes, valamint szeretője, a görög rabszolga lány, Mirra felszólította. Ez további lázadásokat szít, és végül a katonai vereség és az Eufrátesz áradása okozta természeti katasztrófa együttesen vezet a király bukásához: a folyam elönti a várost, a felkelők lerombolják a vár fő védőfalát, a vereség pedig elkerülhetetlen; a király elküldi családját, és elrendeli, hogy elevenen égessék el szeretőjével, illatok és fűszerek közepette egy nagy pokolban. Sardanapalus és Mirrha együtt máglyán végzik életüket.  Liszt a maga részéről azt mondta egy barátjának, hogy a tervezett opera fináléja az egész közönséget felgyújtja!

Liszt 1845-ben kezdett hozzá egy olasz opera megírásába, a már említett Lord Byron tragédiája, a Sardanapalus története keltette fel érdeklődését. Az elkészült librettó az ókori Asszíria királyának, a békeszerető uralkodónak a történetét meséli el, akit a lázadók legyőznek és meggyilkolnak. Liszt operája Sardanapalo király és kedvenc ágyasa, Mirra szerelmére fókuszál, aki sikertelenül próbálja rávenni a királyt a háborúra; érzelmileg nővére ágyasai támogatják, a király iránti szeretet, a hitéhez való megtérés, a honfitársai sorsa iránti önutálat, és az asszírok általi meghódításuk témájában szinte rokon Verdi Aidájával, és akár drámai előfutáraként is tekinthetnénk a Sardanapalóra, ha elkészült volna a teljes opera. Liszt nehézségei a librettó megszerzésében azt eredményezték, hogy a komponálás csak 1850 áprilisában kezdődött. Az I. felvonás összes zenéjét befejezte egy 111 oldalas, kommentárokkal ellátott zongora-ének partitúrában. A meg nem nevezett librettista olasz költő lehetett, a zenetudósok azt feltételezik, hogy Liszt nem volt megelégedve a II. és a III. felvonás szövegével. Ami egy vázlatfüzetben fennmaradt, kritikailag rekonstruálták és lefordították. A címe olasz nevet használja, így ez az első kiadás címe is. Három szólószerep és egy ágyaskórus szerepel. A kéziratot korábban töredékesnek és részben olvashatatlannak tartották, de végül 2017 márciusában nemzetközi elismerésre sikerült megfejteni.  A Cambridge-i Egyetem oktatója, David Trippett zenetörténész találta meg és hangszerelte az elveszettnek hitt különleges, befejezetlen darabot; a kéziraton Liszt saját instrukciói alapján dolgozott és készítette elő az előadási változatot, amelyet a weimari ősbemutatón ismert meg a nemzetközi közönség.

Azt gondolom, frenetikus hatása volt ennek a csonkán is nagyszabású első felvonásnak, amely közel 60 percnyi lírai és drámai ének-zene számokból áll, ami grandiózus zenekari, szinte meyerbeeri vagy wagneri mintájú operafináléba torkoll. Érzésem szerint is, Liszt elképzelt nagy romantikus operájának partitúrája gazdagon dallamos stílusú, megtalálhatók benne Bellinitől Verdin át Wagnerig valami egyedülálló, az olaszos melódiavilág, harmónia és a német zenedráma jövőbe mutató elegye, de mégis alapvetően liszti zene marad.  A Sardanapaloban Liszt remekül ötvözi a kitalált dallamokat szimfonikus költeményeinek úttörő zenekari színeivel.

A kísérőfüzet szerint ez a partitúra, noha teljes és lejegyzett éneksorokkal rendelkezik, csak korlátozott, rövidített vagy kódolt információt ad a hangszerelésről, a dinamikáról, a tempókról és az ellenpontozásról. Trippett változatában Wagner Tannhäuserének (1845) és Lohengrinjének (1850) visszhangja van, de a lírai zene a korszakbeli operákéira emlékeztet.

Tekintettel arra, hogy csak az Első felvonás látott napvilágot, a drámának nincs katartikus lezárása, így az embernek kínzó érzése támad, mi következhetett volna.  

Nagyon szép hatásos részletek váltják egymást az operatöredékben: a dalmű kezdetén Sardanapolo ágyasainak kara énekel. Liszt irizáló női kórussal nyitja meg jelenetet: ; az asszír királyi udvar ágyasai a békeszerető király gazdagságát és fényűzőségét ecsetelik, majd Mirra, az ión rabszolgalány (Joyce El-Khoury) jelentős áriájában az elrabolt volta felett kesereg, a múlt, a szülőhaza iránti érzések, a mostani rabsága feletti bánat és a király iránti sóvárgó vágyakozás együttesen kavarognak benne. Belép a király (Airam Hernández), és egy szenvedélyes duettben igyekszik megnyugtatni Mirrát szerelméről és védelméről. Ekkor megjelenik a jós pap, Beleso (Oleksandr Pushniak), aki Sardanapolot az apátiája miatt vádolja, és figyelmezteti a felkelésre. Sardanapolo végül összehívja támogatóit a harcra.

Joyce El-Khoury egy vonzóan olasz hangú és magával ragadó Mirra, és megvan benne a szükséges virtuozitás és erő. Amikor El-Khoury illanó szopránja vadul drámaian lövell az ég felé, azon tűnődhetünk, milyen magaslatok maradtak meg a meg nem írt partitúrában? Mirra és Sardanapalo olaszszerű ariozókon és szenvedélyes recitativokon keresztül jut el a lényeghez, amikor a lány szerelmét is megvallja, és egy eksztatikus duettben egyesülnek. Airam Hernández a kettősben deklamáló erőt kelt és bőkezűen nyájas, kitartóan ostromolja a lányt és hevesen tesz tanúságot Mirra iránti szerelméről. Oleksandr Pushniak zengő hangon deklamál, impozáns megjelenést kölcsönöz karakterének, aki tüzes Belesót énekel, miközben az egész drámai jelenet felforrósodik a támogatói női kórus énekének bekapcsolódásával. A frenetikus első finálé diadalmas tercett-tel és kóruskíséretes együttessel, induló-zenére csatába induló menettel zárul, fantasztikus nagyoperai zengő-zúgó-sistergő zenekari hangzatokkal zárul. Lenyűgöző hatás!  Az utolsó taktusok után elemi erővel csattant fel a taps, ment át ovációba, bravózásba, és a teljes zenekar, kórus szólisták és a karmester boldogan, meghatva fogadták produkciójuk ünneplését.

Tényleg, zseniális teljesítmény, amit ezen a Liszt bemutató-koncertesten fellépett weimari együttestől és művészeiktől kaptunk. Rendkívül színes és dallamos, eredeti zene vonzó lírai pillanatokkal, de erőteljes és hatásos drámai részekkel is. Liszt zseniálisan kidolgozott dallamokat ötvözi szimfonikus költeményeit prognosztizáló zenekari színekkel. Tehát amit hallottunk az hatvan perc  kvázi eksztázis, amely bel canto élvezetekre emelkedik Sardanapalo egy rendkívül érdekes felfedezés. Teljesen meggyőző dráma, tele eseményekkel, és tele izgalmas énekhanggal és zenekari színekkel, hatalmas érzelmi hullámokkal. Az operatöredék alakításait és érzelmi erejét hallva kérdések merülhetnek fel, milyen hatása lett volna a teljes műnek, ha Liszt befejezte volna.

Művészetek Palotája, 2023. október 23.


1186 Búbánat 2023-10-22 17:20:30 [Válasz erre: 1178 Búbánat 2023-07-14 22:05:08]

Kapcs. 1178. és 1020. sorszámok

Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ma este:

Liszt: Dante-szimfónia
Liszt: Sardanapalo (operatöredék) - magyarországi bemutató
 


1185 Búbánat 2023-10-21 10:37:41 [Válasz erre: 1183 Búbánat 2023-10-11 12:25:19]
Liszt orgonán és homokanimáción

/mno.hu – 2023.10.21./

A Budapest-belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban október 22-én koncertezik Mészáros Zsolt Máté Junior Prima díjas orgonaművész. A zenei emlékidézést Végh Lajos különleges, élő digitális homokanimációja teszi teljessé. A zene és képzőművészet egységét még egy egyedi hangszerkiállítás is kíséri, amely ez alkalommal utoljára tekinthető meg.

 Műsor:

Liszt Ferenc: B-A-C-H prelúdium és fúga

Liszt Ferenc: Offertorium a Magyar koronázási miséből

Liszt Ferenc: Ungarn's Gott / A magyarok Istene

Liszt Ferenc: Ave Maria von Arcadelt

Liszt Ferenc: Fantázia és fúga az „Ad nos, ad salutarem undam" kezdetű korál (Giacomo Meyerbeer A próféta című operájához írt egyik Liszt-illusztráció) – utóbbi műben a komponista a „virtuóz zongoratechnikát először alkalmazta orgonára, így ezt alig néhány kortárs művész volt képes eljátszani (ezek közé tartozott Saint-Saëns), ráadásul egy olyan orgonát igényelt, amely hangzásában egy szimfonikus zenekart tudott megidézni.”


1184 Búbánat 2023-10-18 14:33:40
A zene ott kezdődik, ahol a szavak véget érnek
/Index.hu/

György Ádám zongorista játszott 2023-ban a Bajnokok Ligája döntőjének megnyitóján. Most a New Yorki-i Nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraversenyt rendezték meg, amellyel az volt a céljuk, hogy a magyar zeneszerző munkásságát a nagyközönség elé tárják a világ legnépesebb városában. A zenész interjút adott az Indexnek a jövőbeli terveiről és munkásságának legnagyobb pillanatairól.


1183 Búbánat 2023-10-11 12:25:19
Liszt ünnepei – Beszélgetés Mészáros Zsolt Máté orgonaművésszel

Magyar Kurír  - Kultúra - 2023. október 1., vasárnap | 18:01

/Pallós Tamás/

Október 22-én emlékezünk meg Liszt Ferenc születésnapjáról, de itthon újabban már jóformán az egész hónap a zenetörténet egyik legnagyobb hatású komponistájáról szól. 2021 óta nevét viseli, szellemiségét hordozza az őszi Nemzetközi Kulturális Fesztivál, a Liszt Ünnep, amely nemcsak a kimeríthetetlen életművet állítja középpontba, hanem a kortárs reminiszcenciákat is.

Mészáros Zsolt Máté orgonaművész, Liszt-kutató a budapest-belvárosi Nagyboldogasszony-főplébánia-templom zeneigazgatója önállóan, a „maga módján”, de jelentős mértékben járul hozzá ahhoz, hogy Liszt Ferenc egyházi zenei tevékenysége is teljes valójában feltáruljon, és mind ismertebbé váljonA tavasszal megkezdett beszélgetést a Liszt-misztérium megfejtésének kísérletével folytattuk.

[...]

„Az életműve óriási, csak a zongoradarabjainak a száma hétszáz körül van. Számtalan átiratot készített, például Beethoven valamennyi szimfóniájából, Schubert dalokból, reminiszcenciák, variációsorozatok születtek tőle. Rengeteg kézirata elkallódott, de még ma is sokfelől, a világ különböző gyűjteményeiből, könyvtáraiból kerülnek elő művek tőle.” 

[...] 

– A Magyar Művészeti Akadémia égisze alatt végzett hároméves kutatási időszaka nemrég ért véget. Hol tart az orgonára, illetve harmóniumra komponált Liszt-művek tervezett kritikai összkiadása?

– Szeptemberben zárult a hároméves ösztöndíjas időszak, és amit vállaltam, sikerült teljesítenem. Nyomtatásra kész az összkiadás, a vonatkozó anyagok digitalizálva lettek, a kiadásáról még folynak a tárgyalások. A hangversenysorozat keretében pedig megszólaltattam az összes érintett művet. Az elmúlt hónapokban meg kellett húznom egy határt, hogy időben tudjak végezni azzal a penzummal, amit a Magyar Művészeti Akadémiának szántam. De a munkaórák számát jelentősen megnövelte, hogy menetközben rengeteg dolgot találtam még, elsősorban külföldi könyvtárak, levéltárak, múzeumok gyűjteményeiben. Olyan, orgonára és harmóniumra írt Liszt-műveket is, illetve további változatokat, amelyek eddig egyik összkiadásban sem szerepeltek. Az 1980-as években megjelent legutóbbi, Martin Haselböck-féle kiadásban százharminchárom feltüntetett forrást számoltam össze, én kétszázharminchetet találtam. Az a tervem, hogy a saját kiadásomban minden orgona és harmóniumra írt Liszt-mű összes változata benne lesz, emellett még olyan változatok is, amelyek a tanítványok közreadásaiban vagy másolataiban maradtak fent. Rendre felbukkannak újdonságok. Szerencsés dolog, hogy a világ számos nagy gyűjteménye elkezdte digitalizálni az állományát. Ezáltal korábban elveszettnek hitt Liszt-kéziratok is előkerültek a raktárak mélyéből. Olyan archívumokba is eljutottam, amelyeket eddig mások még nem néztek át. De hát ez az igazán izgalmas a kutatómunkában! Az Új Nemzeti Kiválóság Program héthónapos ösztöndíjával a napokban készültem el Liszt Szent Ferenc Naphimnuszát feldolgozó – eredetileg 1862-ben írt – kantátájának véglegesített orgonaváltozatával, amelynek eddig nem volt kritikai kiadása. Több átdolgozást követően, 1884-ban jelent meg a Naphimnusz második, zenekari változatának partitúrája, Liszt még hozzákomponált több mint kétszáz ütemet. Készített belőle egy kamarazenei változatot is zongora és harmónium egyidejű használatával. Lisztnek nagyon tetszett ez a hangszerelés, Rómában is így mutatták be. És ez csak egyetlen művének rövid „keletkezéstörténete”. Úgy látom, ha Isten is úgy akarja, bőven lesz még feladatom a következő évtizedekre is. "


1182 Hangyászsün 2023-10-10 23:15:52 [Válasz erre: 1181 Edmond Dantes 2023-10-10 14:27:06]
Csak György Ádámhoz: Nem ő az "Ismeretlen Zongorista"? Inkább nem folytatom.

1181 Edmond Dantes 2023-10-10 14:27:06 [Válasz erre: 1180 Hangyászsün 2023-10-10 13:19:47]
Vajon mennyibe fájt nekünk ez az "elsöprő sikerű zongoraverseny"? Tudom, úriemberek közt nem szokás pénzről beszélni. Azért jó tudni, ki áll a rendezvény mögött. A tavalyi versenyről, amin, ha jól olvasom, 4 (négy!) induló volt, itt lehet bővebben olvasni. Idén vajon hány résztvevő volt? És ki is az a György Ádám? Róla pedig itt. Annyit már eddig is tudtunk róla, természetesen origoból, hogy (sic!) "a világ legnépszerűbb klasszikus művésze". Hiába no, a foci nálunk nagy úr ...úgy látszik, még zongoraverseny-vonalon is.
PS Remélem, sőt, elvárom, hogy a versenyzők a szintén világhírű -és kelendő-  Bogányi-zongorán játszottak!

1180 Hangyászsün 2023-10-10 13:19:47 [Válasz erre: 1179 Búbánat 2023-10-10 10:59:54]
A bemondó kislányon látszott, hogy fogalma sincs arról, ki az a LF, netán mi is a Carnegie Hall. Nekem mindenesetre a Tennessee államban megrendezett gombócevő verseny jutott eszembe (Karinthy Frigyes: Így írtok ti).

1179 Búbánat 2023-10-10 10:59:54
Elsöprő sikere volt New Yorkban a Liszt Ferenc zongoraversenynek
/hirado.hu - 2023.10.07. 16:44/

A világ vezető koncerttermében, a Carnegie Hallban fejeződött be pénteken a harmadik New York-i Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny, amelyen Hongkongból érkezett győztest hirdetett ki a zsűri.

„A döntős versenyzőket a Szent Lukács Zenekar kísérte, Marosi László karmester irányításával. Ő az esemény befejezésekor Liszt Ferenc zenei és kulturális szerepére utalva arra a történelmi tényre hívta fel a figyelmet, hogy kevesen tudják, illetve gyakran elfeledkeznek arról: Liszt Ferenc volt az, aki Beethoven születésének 100. évfordulóján a németek érdektelensége ellenére három koncertjének bevételével finanszírozta zeneszerző elődje szobrának felállítását szülővárosában, Bonnban, és az a szobor máig ott áll.

 Én teszem hozzá: Marosi László karmester egyike a Liszt Ferenc Zeneakadémia rektori posztjára pályázó aspiránsoknak!


1178 Búbánat 2023-07-14 22:05:08 [Válasz erre: 1020 Búbánat 2020-10-16 11:18:25]

Kapcs. 1020. sorszám és előzményei - 1019., 1018., 1016...

Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2023. október 22., 19.00

Liszt: Dante-szimfónia
Liszt: Sardanapalo – magyarországi bemutató
 

Sardanapalo, Asszíria királya: Airam Hernández
Mirra, ión rabszolgalány: Joyce El-Khoury
Beleso, pap: Olekszandr Pusnyak


Közreműködik: Staatskapelle Weimar, a Nemzeti Énekkar Női Kara (karigazgató: Somos Csaba)

Vezényel: Kirill Karabics

„Egy zeneszerző halála után 130 évvel már ritkán kerülnek elő olyan alkotások, melyek lényegesen módosítják az életmű értékelését. Liszt Ferenc ebből a szempontból is kivételes komponista volt: Byron tragédiája nyomán írt operájának fennmaradt első felvonását 2018 nyarán mutatták be Weimarban.

A kompozíció kéziratát a weimari Goethe- és Schiller-archívumban őrizték, a Cambridge-i Egyetemen tanító zenetörténész, David Trippett szerint a Sardanapalo zenéje lélegzetelállító. Egyaránt tükrözi Bellini, Meyerbeer és Wagner hatását, az olaszos líraiság pedig Liszt félreismerhetetlenül eredeti harmóniavilágával párosul. Trippett a kézirat alapján rekonstruálta a darabot, illetve elvégezte a hangszerelési munkát is, a mű ebben a változatban kerül a budapesti közönség elé.

A Staatskapelle Weimar koncertjének első részében Liszt egyik legjelentősebb nagyzenekari kompozíciója, a Dante-szimfónia hangzik el. Az est dirigense a nemzetközi operaélet kiválósága, a Bournemouth-i Szimfonikus Zenekar vezető karmestere, Kirill Karabics.”

 Forrás: Müpa honlapja


1177 Búbánat 2023-06-05 10:34:32

A Bartók Rádió ma esti adása (19:35 - 20:23)

A Magyar Rádió Énekkarának és Szimfonikus Zenekarának jubileumi hangversenye

Vezényel: Pad Zoltán

Liszt Ferenc: Koronázási mise

Km.: Szemere Zita (szoprán), Bakos Kornélia (alt), Szerekován János (tenor), Hámori Szabolcs (basszus)

(Pesti Vigadó, 2021. május 9.) 


1176 Búbánat 2023-05-20 16:10:26

AZ 50 ÉVES LISZT FERENC TÁRSASÁG JUBILEUMI HANGVERSENYE

MA ESTE: 18 órától – Zeneakadémia Nagyterme

Kodály: Liszt Ferenchez (Vörösmarty Mihály versére)

Liszt: Salve Regina
Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Nemes László Norbert

Schubert–Liszt: Hattyúdalok – 7. Ständchen
Liszt: 13. magyar rapszódia
Balog József (zongora)

Liszt: Die Loreley
Liszt: A három cigány
Liszt: Freudvoll und leidvoll
Liszt: Isten veled
Láng Dorottya (ének), Daniel Heide (zongora)

szünet

Liszt: 1. elégia (kamaraváltozat)
Vigh Andrea (hárfa), Falvai Sándor (zongora), Lantos István (harmónium), Rohmann Ditta (cselló)

Liszt: Tasso – szimfonikus költemény (a szerző négykezes átirata)
Ránki Dezső, Klukon Edit (zongora)

Liszt: Hosannah
Király Csaba (orgona)

Liszt: Nun danket alle Gott
Király Csaba (orgona)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Nemes László Norbert

A nagy magyar zeneszerző és zongoraművész nevét viselő Liszt Ferenc Társaság több, még a mester életében formálódó kezdeményezés után, 1893-ban alakult, a II. világháborúig kisebb-nagyobb szünetekkel működött, majd 1973-ban független egyesületként újjászületett. A jelenleg több mint 500 tagot számláló társaság nemcsak Budapesten, hanem Pécsett, Sopronban, Szegeden, Szekszárdon és Kőszegen is tevékenykedik. Legfőbb célkitűzésük Liszt Ferenc életművének, személyiségének megismertetése, nemes eszméinek ápolása és terjesztése, hangversenyeket és ismertterjesztő előadásokat szerveznek, új Liszt-társaságok létrehozását segítik a világban, illetve minden évben az újonnan megjelent Liszt-lemezek közül a legjobbnak odaítélik a Liszt Ferenc Hanglemez Nagydíjat. Az egyesület megalakulásának 50. évfordulóját a Zeneakadémián ünnepli igazi színes programmal – kórusművek, a népszerű magyar rapszódiák egyike, dalok, kamaraművek, átiratok –, neves előadók tolmácsolásában.

(Forrás: Zeneakadémia honlapja)


1175 Búbánat 2022-11-16 20:34:46 [Válasz erre: 1166 Búbánat 2022-02-26 11:15:54]

Honi művészek az USA-ban

"A LOS ANGELES-I NEMZETKÖZI LISZT-VERSENYEN MAGYAROK IS RÉSZT VESZNEK"

(mno.hu - Ditzendy Attila, 2022.11.16.)

A hét végén Los Angelesben nemzetközi Liszt-verseny lesz. Polgár Éva zongoraművésszel, az esemény fővédnökével, a Hungary Foundation kulturális nagykövetével beszélgettünk.


1174 Búbánat 2022-10-08 09:41:10

Orgonamaraton Liszt műveiből

Jézus Szíve Jezsuita Templom

1085 Budapest, Mária utca 25.

10.00 Gedai Ágoston orgonakoncertje
Preludio – A strasbourgi katedrális harangjai
Andante religioso
Ave Maria 1–2.
Consolation 5–6.
Offertorium a Koronázási miséből
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen – variációk egy Bach-témára

11.30 Herczeg Zoltán orgonakoncertje
Templomi ünnepi nyitány az „Erős vár a mi Istenünk” kezdetű korál dallamára
Regina coeli laetare – Lassus nyomán
Weimari népdal (2. változat)
Ungarns Gott (A magyarok Istene)
Ave verum corpus – Mozart nyomán
Bevezetés és fúga – Bach: Ich hatte viel Bekümmernis, BWV 21
Adagio – átirat Bach c-moll hegedűszonátájából, BWV 1017
B-A-C-H prelúdium és fúga (2. változat)

14.30 Kubík Tamás orgonakoncertje
In domum domini ibimus
O sacrum convivium
Requiem orgonára
Ora pro nobis
Szent Erzsébet legendája – Bevezetés
Resignazione
San Francesco – Prelúdium Szent Ferenc Naphimnuszához

16.00 Tasi Csaba orgonakoncertje
Dante-szimfónia – Bevezetés, Fúga és Magnificat
Orfeusz
Les morts (Die Todten)
Angelus!
Rosario (Rózsafüzér 1–3.)
Tu es Petrus

18.00 Kaposi Brúnó orgonajátéka a liturgia keretében
Introitus
Missa pro organo
Consolation 4.
Nun danket alle Gott

19.30 Túri-Nagy János orgonakoncertje
Zarándokok kórusa a Tannhäuserből
Aus tiefer Not schrei ich zu dir – Bach nyomán, BWV 38
Am Grabe Richard Wagners (Richard Wagner sírjánál)
Fantázia és fúga az „Ad nos, ad salutarem undam” kezdetű korál dallamára

21.00 Zsilka Alan orgonakoncertje
Ave Maria d’Arcadelt
Ave maris stella (2. változat)
Salve Regina
Prelűdök – Chopin nyomán, op. 28/4 és 28/9
Agnus Dei – Verdi Requiemje nyomán
Slavimo slavno, Slaveni!
Évocation à la Chapelle Sixtine


1173 Búbánat 2022-10-05 08:17:08

Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny - New York - Carnegie Hall

"Ehhez hasonló Liszt ünnep még nem volt az országhatárokon túl."

ORIGO 2022.10.04. 14:03

Óriási szakmai figyelem követi a New York-ban a héten megrendezésre kerülő Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraversenyt. A verseny művészeti vezetője György Ádám Liszt Ferenc-díjas zongoraművész vezetésével New York egyik legpatinásabb szimfonikus zenekara kíséri majd a négy ifjú tehetséget a döntőben a Carnegie Hall nagytermében.

A verseny kiemelkedő lehetőség arra, hogy szavak nélkül beszéljünk az értékeinkről. 2022-re a verseny egész hetes Liszt Fesztivállá nőtt New Yorkban, az eseményt Tóth Péter zongoraművész szólóestje zárja október 9-én a Carnegie Hallban.


1172 Búbánat 2022-05-28 08:46:53

Régi Zeneakadémia, Kamaraterem 

1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.

(Liszt Múzeum Matinékoncert)

Ma délelőtt, 11.00 órakor


Christopher Richardson (zongora) - a Los Angeles-i Liszt verseny győztese

Liszt: Spanyol rapszódia
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália ‒ Velence és Nápoly
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc ‒ 4. Forrásnál
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 7. Dante-szonáta


1171 Búbánat 2022-03-27 19:15:27

Liszt Ünnep – Klukon Edit és Ránki Dezső (zongora) négyrészes koncertsorozata

(Régi Zeneakadémia, 2021. október 15 -16.)

"Liszt Ferenc szimfonikus költeményei" - négykezes változatok

Március 27., 28., 30. és 31-én esténként a Bartók Rádióban!

I. adásnap: ma, vasárnap 19.35 - 20.25 (ism. április 15., 12.36)

  1. Amit a hegyen hallani
  2. Tasso – Gyász és diadal

II. adásnap: holnap, hétfő 19.35 - 20.30 (ism. április 16., 12.36)

  1. Les Préludes
  2. Orfeusz
  3. Prométheusz
  4. Mazeppa

III. adásnap:  március 30., szerda 21.08 - 22.00 (ism. április 18., 12.36)

  1. Ünnepi hangok (Festklänge)
  2. Hősi sirató (Héroide funebre)
  3. Hungaria

IV. adásnap: március 31., csütörtök 19.35 - 20.50 ((ism. április 19., 12.36)

  1. Hamlet
  2. Hunok csatája
  3. Az ideálok
  4. A bölcsőtől a sírig: a) A bölcső, b) Küzdelem a létért, c) A sír a túlvilági élet

1170 Búbánat 2022-03-24 23:15:38

Magyar Katolikus Rádió – „Zenei kincsestár”

2022. március 15. kedd - 23:30-24.00

„Történelmi hangok”

Szerkesztő: Marton Árpád

Liszt Ferenc forradalmunk és szabadságharcunk előtt tisztelgő szerzeményeiből  - válogatás:

  • Magyar történelmi arcképek című sorozatból (1885)  három darab: Széchenyi, Vörösmarty, Petőfi alakját megidéző zeneműveket Jandó Jenő zongorafelvételéről
  • Petőfi szelleméhez  (1877), impresszionisztikus hangvételű zongoradarab (Jandó Jenő)
  • Szózatunk és Himnuszunk Liszt által egybeötvözött fantázia-változatát játsszák a Budapesti Szimfonikusok Joó Árpád vezényletével.

Az adás visszahallgatható: itt

 

2022. március 16. szerda - 23:30-24.00

„Megszólal a mély”

Szerkesztő: Marton Árpád

Liszt Ferenc: Rapszódiák (az első három):

Két cisz-moll; egy B-dúr 

Zongora: Samson Francois

(1955)

Az adás visszahallgatható: itt


1169 Búbánat 2022-03-19 11:52:02 [Válasz erre: 1168 Búbánat 2022-02-28 18:29:36]

Bartók Rádió, ma 13.45 - 15.05

"Cziffra Fesztivál - "Liszt Esszencia"

A Zeneakadémia Nagytermében 2022. február 27-én elhangzott gálakoncert és díjátadó hangfelvétele.

Balázs János - zongora

Km. a Concerto Budapest

Vezényel: Keller András

Liszt Ferenc művei: 1. Esz-dúr zongoraverseny, 2. Magyar fantázia, 3. A-dúr zongoraverseny, 4. Haláltánc


1168 Búbánat 2022-02-28 18:29:36 [Válasz erre: 1167 Búbánat 2022-02-27 13:11:31]

A Cziffra György-emlékév fantasztikus sikerű Liszt-gálakoncerttel zárult tegnap este a Zeneakadémián. A hangverseny kezdetén átadták a Cziffra Fesztivál díjait, a moderátor: Bősze Ádám zenetörténész volt.

Az ünnepi eseményt mások mellett személyes jelenlétével megtisztelte Áder János köztársasági elnök is.

Balázs János zongoraművész az első részben az  Esz-dúr zongoraverseny és a Magyar fantázia, szünet után az A-dúr zongoraverseny és a Haláltánc  című Liszt-műveket adta elő.

Hihetetlen szellemi és fizikai kondíció kell ahhoz, hogy valaki ezt a négy nehéz zongoraversenyt egymást követően, egy estén eljátssza.  Balázs Jánosé most ez bravúr, aki fölényes virtuozitással adta elő a műveket, és dicséret illeti a kíséretet ellátó Concerto Budapest zenekart és Keller András karmestert, méltó partnerként szolgáltak neki.

És kaptunk még Balázs Jánostól négy ráadást is!  Szűnni nem akaró tapsok és ovációk után ért véget a koncert.

Balázs János - aki a Fesztivál művészeti vezetője is - írja a Facebookon ma reggel: „Tegnap véget ért a 2022-es Cziffra György Fesztivál. Köszönöm a Concerto Budapest zenekarnak és Keller Andrásnak a tegnapi koncertet, gratulálok az idei díjazottjainknak: Perényi Eszter, Lantos István, Berecz Mihály és Eszenyi Zsombor. Szeretném Szilvivel együtt hálánkat kifejezni mindazon munkatársainknak, támogatóinknak, közönségünknek, védnökeinknek, akik sokat tettek idén és az elmúlt években is azért, hogy Cziffra György öröksége méltó módon legyen hazánkban kezelve.”

A tegnap esti koncert hangfelvételét ma este a Bartók Rádió sugározza 20:45 órától.


1167 Búbánat 2022-02-27 13:11:31

Ma este a Zeneakadémia Nagyterme, 19.30 – kb. 22.00

CZIFFRA FESZTIVÁL

LISZT ESSZENCIA

Gálakoncert és díjátadó

Liszt: Esz-dúr zongoraverseny
Liszt: Magyar fantázia

SZÜNET

Liszt: A-dúr zongoraverseny
Liszt: Haláltánc

Balázs János (zongora)

Concerto Budapest

Vezényel: Keller András

Műsorvezető: Bősze Ádám


1166 Búbánat 2022-02-26 11:15:54

A Régi Zeneakadémián most délelőtti Liszt-koncert:

Giovanni Bertolazzi (zongora)
- Beethoven: 21. (C-dúr) zongoraszonáta, op. 53 („Waldstein”)
- Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 7. Dante-szonáta
- Liszt: h-moll szonáta

Ma este pedig a Bartók Rádió sugározza, 17.48 – 18.55

Polgár Éva Liszt zongoraestje

(Márványterem, 2021. július 6-i koncert felvétele)

1. Sursum corda
2. Magyar Koronázási mise – Benedictus
3. Magyar Koronázási mise – Offertorium
4. A Villa d’Este szökőkútjai
5. XI. magyar rapszódia
6. Csárdás
7. Csárdás obstinée
8. A puszta keserve
9. A genfi egyház zsoltára
10. A-dúr legenda – Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál
11. E-dúr legenda – Paolai Szent Ferenc a hullámokon


1165 Búbánat 2022-02-19 12:26:29

A Bartók Rádió sugározza, ma délután (17.57 – 18.55):

Kovács Gergely Liszt Ferenc-műveket zongorázik

  1. h-moll szonáta
  2. Mefisztó keringő
  3. B-A-C-H fantázia és fúga

/Márványterem, 2021. augusztus 17-i koncert hangfelvétele/

 

Ma délelőtti koncert volt a Régi Zeneakadémia Kamaratermében:

Hodozsó György (zongora)

Liszt: Consolations
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc ‒ 1. Tell Vilmos kápolnája
Liszt: Költői és vallásos harmóniák ‒ 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude (Isten áldása a magányban)
Liszt: Három svájci darab ‒ 1. Ranz de vaches: Variációk Ferdinand Huber dallamára
Liszt: 11. magyar rapszódia


1164 macskás 2022-02-12 12:12:28 [Válasz erre: 1163 Búbánat 2022-02-12 10:31:52]

Ott voltam, szuper volt.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.