Ma csendes nap volt...
Köszönöm szépen a gesztust.
Reggel belenéztem, a zene is megragadott és a produkció is káprázatos. Majd megnézem, amikor több időm lesz rá.
Úgy látom, hogy a mai operabemutató (Thomas Ades: The tempest) nem hozott lázba senkit sem. Én ezt nagyon sajnálom, mert nekem az utóbbi évek egyik legnagyobb opera-élménye volt a 2016. májusi operaházi előadás.
Aztán sokáig kerestem, mire sikerült megvásárolnom DVD-n a MET 2012-es előadását, amely a mai napon mindenki számára elérhetővé vált. Ez egy csodálatos mű, fantasztikus előadásban. Shakespeare Vihar c. drámája amúgy is egy különleges darabja a nagy drámaíró életművének, egy misztikus, transzcendentalis, az emberi lét alapkérdéseivel foglalkozó mű, amely azóta is sok-sok művészt megihletett. Én először a Győri balett produkciójában találkoztam vele, de igazán a shasespeari mű megértéséhez Thomas Ades zenéje segített. Ahogyan Verdi Othellója az eredeti drámából nem elvesz, hanem hozzátesz, ugyanez mondható el Ades művéről is. Ez egy csodálatos, jó értelemben vett eklektikus zene, amely a gyűlöletről és a megbocsátásról, a szeretetről, féltésről, elválásról, elhagyatottságról, örömről és bánatról szól, tragikusan, humorosan, költőien, szívbemarkolóan. Ezt a művet sokszor kell meghallgatni, mert minden hangnak és minden szónak jelentése van, ha türelmesek és kitartóak vagyunk, akkor új, és új rétegét fedezhetjük fel.
Ha az ember talál valami csodaszépet, akkor az örömét meg akarja osztani mindenkivel, én is erre törekszem, ezért adom most "kölcsönbe" a DVD-met, amely 1 hétig letölthető, és írtam hozzá magyar nyelvű feliratot is. A felirat sajnos nem indul el automatikusan, az 1-es subtittle-t kell kiválasztani.
Kedves Telramund, szivesen eladnam Garancat, de mar elkelt :-) es van menedzsere is. Senki nem allitja, hogy Garanca a vilag valaha volt ... stb. Itt oldalt lathato: eppen ma van Simionato szuletesnapja es par napja volt eltavozasanak centenariuma ... par nap hianyzott, hogy 100 legyen. Na o is egyike a vilag valaha volt ... stb ... ahogyan Obrazcova, Rise Stevens es meg masok vagy a 19.szd.-ban pl. Malibran. Ok azonban mar eltavoztak, az egi kozonseg nagy oromere, mert most -hitem szerint- oket varazsoljak el. Nekunk, foldi halandoknak -ameddig foldi halandok vagyunk- be kell ernunk azzal a "felhozatallal", ami itt (lent) van. Na meg az idok is valtoznak, de ezt mar tobbekkel tobbszor megbeszeltuk, marmint azt, hogy az idok valtozasaval az izles(ek) is valtozik-valtoznak es egyidejuleg is lehet tobb kedvenc a palyan. Emlekeim szerint eppen on volt szives egyszer felhivni a figyelmet E. Semenchukra. Nemreg o enekelte a MET-es Boriszban Marinat es a szandomiri jelenetbe azert hallgattam bele (a teljes darabot nem neztem vegig, csak par jelenetet), hogy ot meghallgassam. Onnek tokeletesen igaza van: szepseges, zsiros, "obrazcovai" hang Semenchuke. Pontosabban az ove is. Hogy o (Semenchuk) hideg-e, kemeny-e stb., azt abbol a par percbol nem tudtam megallapitani. Vagy szinten egy kozelmult emlek, be is irtam rola: a minap megneztem a MET Marnie-jat, mert erdekelt, mit csinaltak Hitchcock filmklasszikusabol. Nekem kimondottan tetszett a darab es a produkcio is. Es elbuvolt Isabel Leonard a cimszerepben. Talan azt is irtam, "szinte olyan mint Garanca" vagy effelet. Na o aztan hideg volt es kemeny ... meg szenvedelyes, labilis, erzekeny: mint Marnie. Garancanak nyilvan, mondjuk ugy, ra kell jatszania, ha hiteles Carmen stb. akar lenni vagy amikor legutobbi pesti dalestjen pl. zartuelakat enekelt. Jol csinalta, mert jo szinesz (is). De hat mint Abody Bela irta: aki alacsony, nem lehet magas is, aki kover, nem lehet sovany is vagy valahogy igy. Egy (hideg?) szoke eszaki szepseg gyarilag = ab ovo nem "igazi" spanyol gitana, ahogyan pl. Obrazcovatol vagy Simionatotol sem varta (el) senki, hogy Wagner- vagy Mozart-szerepekben -teszem azt Kundry vagy Dorabella- hasitson:-) Csodak vannak, de ritkan.
smaragd :-) maradjunk ennél :-) !
Éljen Garanca a világ valaha volt legjobb mezzója!!!Hahaha!Még mindig jobb mintha aa nagy bBartolit istenítenék.
Zöldkő keményen elvitte a 333-adat... :-)
Persze a boci,boci tarkát.Ld Prívát!
Tudsz énekelni Doktor Úr?
Akár mit is írs z Telramund, Garanča a legjobb lírai mezzo a világban.
345
Miról beszél.? Még szép,ha az ember anyja beteg akkor lemond mindent.Ez természetes,de ettől még -.és ezt nem csak én állítom színpadon keménynek tűnik.ld legutóbb a bécsi Santuzzaban annyi szendvedéy nem volt,mint fadrabban.
nekem ugyan nem tudja eladni Garancat mint érzelemes nőt.Jó 2o éve hallo9ttam először Adalgisaként.hát mit mondjak.Azóta finumult érzelmileg ,de nekem nadrágmezzo mard örökre.Octavian stb) Carmenként hangilag nem volt rossz,de Ebolikénr elviselhetetlen.Charlott azért nagyon nehéz,mert figurábann kell hozni egy asszonyt,aki megbotlott.Egy jégcsap erre alakalmatlan.Technikáhja nem rossz sőt,d nekem más mezzo az esetem sajnos,ha nem ily olyan szép.
Edmond Dantés, BRAVO
Ha nem tudunk fogast talalni egy enekes(no) hangjan, szinpadi jatekan, szemelyisegen es foleg: kulso megjelenesen, akkor szokas -mint vegso "menedek"- pl.szovegkiejteset kifogasolni vagy a nehezen ertelmezheto "hideg", "kemeny" es hasonlo jelzoket segitsegul hivni. Igy volt ez tavaly is, amikor Garanca aria- es dalestet tartott az Erkelben. Garanca akkor is jo volt, maskor is jo sot kiemelkedo. Nem tudom, hogyan lehet a szamomra eleg unalmas Wertherben, a szamomra eleg unalmas, bagyatag Charlotte-bol tuzesen forro figurat domboritani (az altalam latott pesti Werther szep hangu, am erosen mamuskas Charlotte-jarol mar nem szolva), erre a csodara valoban meg Garanca sem kepes ... szerencsere. Eleg vicces lenne egy Carmenbe bujt Charlotte-vadmacska..
Érdekes, nekem a bécsi előadásban Tézier nem teszett - lehet, hogy egy meghatározott fachban megismert és megkedvelt szerep más hangfekvésben eleve esélytelen? És nem azért, mert Kaufmann ugye Kaufmann, amikor a Wethert először láttam, hallottam tenorban, Kaufmann még csak hátulgombolós óvodás kisgyerek lehetett. Tény, hogy Tézier bariton Werther-je nem tetszett! Albertnek egy másik előadásban viszont renek volt.
off: boldogult Nagymamám és Édesanyám soha nem tudták a Bánk bán-ban SImándyt elfogadni, mert ők anno Palló Imrével látták-hallották, nekik ő volt az etalon.
Most újra megnéztem a felvételt (330), csodálatos alakítás! Mélyen átélt, elfojtott szerelmi szenvedély; emlékek, amelyeken elmosolyodik, gyermek utáni vágy, a villanó penge éléig menő kétségbeesés - mindent kifejez szép arca, visszafogottan.
A babaarcú Netrebko/ hamár mostanság kezd Matrjoška lenni/ keményen megy elore, mint egy buldozér.
Nekem Elina Garanča egyáltalán nem tunik keménynek. Kemény az a no aki 2015 ben egy csomo eloadást mondott le, hogy a haldoklo édesannyával legyen ?
Kemény, az ősrégi szó jelentése tartás... és az bizony kell a művészpályához is, erkölcsi tartás nemes értelemben.
334 számú bejegyzéshez hozzáteszem, hogy nagyon elterjedt, szinte divatszó lett a "kemény", ebben az esetben karrierista, célratörő, határozott, elszánt és egyéb jelzőket is lehet használni, ami pontosabban fejezi ki az adott jellemvonást vagy helyzetet, de az emberek közül ma sokan nemigen árnyalják a mondanivalójukat, sokszor csak rávágnak egy felkapott szót és így azonnal megértik egymást.
Az operaénekesnő babaarca talán hideg, hűvös, álarca palástolja az érzelmeit... éppenséggel a kemény vonásokkal leplez valamit gondolat is ideillik, ám így is szép marad. Vannak, voltak ilyen "rezzenéstelen" arcú babák, itt a részletekben láthatóan a szerepből is adódik, szerintem remekül játszik a művésznő, még az is lehet, hogy erőfeszítésébe került ez az előadásmód.
Kemény itt mindenki, látod? :-)
Mintha kicsit maliciózusak lennétek! Van két széparcú énekesnő, Netrebko és Garanca. Mindkettő kiváló a saját fachjában. De míg Netrebko csak ennyi, Garanca intelligens, több nyelven beszél, kellemes riportalany, és, nem utolsó sorban jól is játszik. Hogy kemény? Ahhoz, hogy az élre törjön, ott meg is maradjon, emellett óvja a házasságát is, és szüljön két gyereket időben, és nevelje őket, ehhez bizony kell némi keménység. Ha nem lenne az, mindezt elérte volna vajon?
Egyébként köszönöm a felvételeket, nagyon jók! Kicsit szórakozott a rendező, mert miután Charlotte már énekli, hogy az utolsó levél borzasztó, felkapja a papírvágó kést, hogy azt kibontsa. :))
Nemrég megnéztem ugyanezt a bécsi előadást Tezier-vel és Koch-sal, és Koch nem volt ilyen jó itt. Lehet, hogy neki Kaufmannra van szüksége ahhoz, hogy ilyen tökéletes legyen?
A ruhája is szép! :-) Örültem a részleteknek délelőtt.
Nem csak a vonások kemények, a nő is kemény. Egyébként két szép részlet, mindkettő a 2005-ös Wiener Staatsoper előadásból van.
Igen szép baba kemény vonásokkal.
Néha nem baj, ha az operatőr ráközelít az énekesnő arcára.
A lett szépség, Elīna Garanča arca olyan, mint egy babáé.
Massenet - Werther - Charlotte ► 7:35
Marcelo Álvarez énekelte vele Werthert.
Massenet - Werther - Ossian dala ► 2:56
Week 9
Monday, May 11
Massenet’s Werther
Starring Lisette Oropesa, Sophie Koch, Jonas Kaufmann, and David Bižić, conducted by Alain Altinoglu. From March 15, 2014.
Tuesday, May 12
Thomas Adès’s The Tempest
Starring Audrey Luna, Isabel Leonard, Alek Shrader, Alan Oke, and Simon Keenlyside, conducted by Thomas Adès. From November 10, 2012.
Wednesday, May 13
Strauss’s Ariadne auf Naxos
Starring Jessye Norman, Kathleen Battle, and Tatiana Troyanos, conducted by James Levine. From March 12, 1988.
Thursday, May 14
Britten’s Peter Grimes
Starring Patricia Racette, Anthony Dean Griffey, and Anthony Michaels-Moore, conducted by Sir Donald Runnicles. From March 15, 2008.
Friday, May 15
Viewers’ Choice: Donizetti’s Lucia di Lammermoor
Starring Joan Sutherland, Alfredo Kraus, Pablo Elvira, and Paul Plishka, conducted by Richard Bonynge. From November 13, 1982.
Saturday, May 16
Verdi’s Rigoletto
Starring Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała, and Željko Lučić, conducted by Michele Mariotti. From February 16, 2013.
Sunday, May 17
Verdi’s Nabucco
Starring Liudmyla Monastyrska, Jamie Barton, Russell Thomas, Plácido Domingo, and Dmitry Belosselskiy, conducted by James Levine. From January 7, 2017.
https://metoperafree.brightcove.services/?videoId=6153498322001
Nightly Opera Stream
Az uj MET-rol szolo es ma streamben elerheto dokumentumfilmet a MuPa torzskozonseg-vetitesen lattam: lebilincselo kordokumentum. Ma csak angol szovegalairassal tekintheto meg, de igy is jo szivvel ajanlom. Az angolul esetleg nem ertok is elvezni fogjak. Sok zene, sok nagy nev, sok korabeli filmbejatszas.
Köszönöm a linket (324-ben)! :-)
Kincses Veronika valoban egy KINCS. És mennyi ilyen kincset adott Magyarország a világnak. Marton, Tokody, Lukács, Kolonits, Boross......
A budapesti Bohémélet Pavarottival és Kincses Verinokával meglelhető a yt-n, este meghallgattam. https://www.youtube.com/watch?v=a5VrOlzHix4 Jogos az észrevétel, Kincses egy cseppet sem maradt el Scotto alakításától, Pavarotti elismerését kinyilvánította a függöny előtti meghajláskor. És akkor Sólyom Nagy Sándor és Polgár László nevét se felejtsük el, aki egy csodálatos Kabát-áriát énekelt.
Volt még egy nagyszeru Bohémélet a Metben - T.Stratas és J.Carreras.
Hát én nem ismerem őt személyesen, így csak a felvételeiből indulok ki. Amit pl. Rosinaként művel, az káprázatos. Végülis számunkra a produkció az érdekes. Levine-t is a produkcióiért szeretjük, még akkor is, ha egyébként rossz bácsi volt, és a sort folytathatom...
Így igaz! Jelen esetben pedig külön köszönet a MET-et fenntartó baráti társaságnak, és annak a családi alapítványnak, mely ezeket a közvetítéseket lehetővé tesz! Ez kérem nem opportunizmus, köztudott, hogy a MET nem állami pénzből működik, viszont az európainál ezerszer erősebb és anyagilag jobban érdekelt (majdnem azt mondtam, hogy pénzéhesebb) menedzsment és a művészeket tömörítő szakszervezet minden közvetítés után tartja a markát.
Mivel a 21.szd.-i opera- (benne Bohémélet-) játszással kapcsolatos szekértáborok itthon és sokaknál végzetesen befagytak, én most juszt'sem mondok véleményt hang, játék, mimika és külső megjelenés szükséges összhangjáról :-) inkább csak megdicsérem Pavarotti megvesztegető szépségű és senkiével össze nem téveszthető timbre-jét, akit-amit ugyanebben a szerepben az Erkelben is láthattam-hallhattam. Ugyanott Kincses Veronika Mimijét nyugodt szívvel (és füllel) állítom Scottóé mellé. Történelmi esemény volt az az 1977. március 15-ei Bohémélet: ezen a napon és ez volt az első "telecast" azaz élő TV-közvetítés a MET-ből.
Fel a fejjel!
Az erdős gyökerek megmaradnak és éltetik ugyan a vakhajtásokat, de a nemes virágokban gyönyörködhetünk, mert lám... elkövették nekünk ezt a régi, remek élőadást is.
https://www.youtube.com/watch?v=_LJ0b6Bfu4M
Joyce DiDonato, Elza van den Heever
Előzetes – képben-hangban: Maria Stuarda Act I Finale - The Met Live in HD
Így van. Ez érvényes fordítva is, az isteni sztárocskák 1977-ben ulnének a kispadon.
Pavarotti óriási, és Renata Scotto is fenomenális! Bár manapság nem biztos, hogy egyik-másik "isteni" melléknévvel felruházott sztárocska mellett labdába rúghatna! Sajnos, ma egyre inkább a külső számít, nem a hang és az éneklés, alakítás milyensége. Ez volt az a bizonyos sokat emlegetett aranykor, amikor remek rendezők és díszlettervezők által alkotott pompás színpadkép nyújtott méltó hátteret a csodálatos énekeseknek!
2020.05.09 19:00 - 21:25 Bartók Rádió
Közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból
Gaetano Donizetti: Stuart Mária
Kétfelvonásos opera
Szövegét - Schiller drámája nyomán - Giuseppe Bardari írta
Vezányel: Maurizio Benini
Km.: a Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (karig.: Donald Palumbo)
Rendező: David McVicar
Szereposztás:
Stuart Mária - Joyce DiDonato (szoprán),
I. Erzsébet királynő - Elza van den Heever (szoprán),
Robert Dudley - Matthew Polenzani (tenor),
Sir William Cecil - Joshua Hopkins (bariton),
George Talbot - Matthew Ros (basszus),
Hannah Kennedy - Maria Zifchak (mezzoszoprán).
(2013. január 19.)
Battlle rendkívűl hisztériás kígyó volt.Meg is szakaította vele a z együtműködést vagy 2o éve a MET
Este fogom megnézni, csak a legelejét láttam, - ahogy Pavarotti indítja, óriási!
Ez a Bohémélet/1977/ egyszeruen szenzácios, ez egy legendás eloadás. Szívesen ajánlom minden fiatal forumtársainknak. Ekkor még tudtak énekelni.
Tudod, hogy igazából szörnyeteg? Amikor lement egy sorozat, mindenki egyenpólót húzott: I survived the Battle.
Mesteri – epitheton omans-ként használhatjuk ezt a jelzőt... lsd 306 számú bejegyzésemben – a fordítás. Fordító fórumtársunk, Héterő nagy segítcséget nyújt:
anyanyelvünk kifejező szépségével és sokszínűségével, az eredeti szöveghez hűen, tökéletes nyelvtannal és helyesírással, gondosan megírt felirattal élhetünk át egy-egy külföldi művet. Ügyesen elhelyezett sorok, amelyek nem zavarják a darabot, sőt, az ember (azt hiszem, itt általánosíthatok) alig várja a következő mondatot, még akkor is, amikor érti az idegen nyelvet. Magas szinű fordítói bravúr!
Közvetve nevelő, példamutató hallása is van, mert magyar anyanyelvünk ápolása szép kötelességünk. Örülök, hogy munkái egy részét ezen a fórumon is (Olvasói levelek) megismerhetem.
Köszönöm, Héterő.
Hogy ez a Kathleen Battle mennyire bájos.És úgy csicsereg-csacsog, akár egy kismadár. Szeretnivaló, nem lehet betelni vele. A magyar szöveg mesteri...
A közelgő Ariadne-előadáshoz.
A tengerparti sziklán szomorkodó, halnivágyó Ariadne felvidító "lelki kezelésben" részesül a színésznőtől. Hála Richard Strauss nagyszerű librettistájának, mi magunk is mosolygunk, járvány ide, járvány oda...
Előbb a férfiak kapják meg a magukét:
Hűtlenek? – De mennyire! Szörnyetegek? – Végtelenül !
Majd a női lélekről hull le a fátyol:
Ó, néha, erre tisztán emlékezem, voltak egy időben ketten!
Mert muszáj volt... Szeszélyből nem, soha!
Kényszerített mindig az új, nyomasztó csoda.
Ariadne auf Naxos - Zerbinetta - Kathleen Battle - 12 perc
Ajánlom az énekesnőt szerető, kedves takatsa szíves figyelmébe is.
https://www.metopera.org/user-information/nightly-met-opera-streams/
itt megtalálható a követlező heti program, május 11-től 17.-ig!
Ismét egy ékkő :-)… nagyon örülök a szerencsémnek, hogy ebben a kiváló előadásban ismerkedhettem meg Richard Strauss operájával. Kiegészítésképpen megkaptuk a német és a magyar (mesteri a fordítás) szövegkönyvet, ami fokozta elsülyedésemet – köszönöm szépen a gesztust. Szép a libretto leírását követő korhű díszlet is, a jelmezzel a 20-21. századba hozták át a darabot. Sokat hallottam már a műről, bécsi levegő lengi körül :-), szívemhez nőtt a Capriccio.